Offl. 1 en. iSSejt, GH. N1609. Zaterdag 7 September. 1895. Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht. Eerste Blad. lt 1820. schap, lam. V Ttitrée.) ML ZOETE en enz. enz. EUM, ven van hout, liter bij 1MEIJ, Schoonhoven. (vinding EN. >SEN. iERMIS N”. ►K, de Kermis, AAR. LEERMIDDELEN. BINNENLAND. SGHOONHOVEIfSCHE COURANT I Deze Courant bestaat uit Twee Bladen. i-Logement. 'Iston. Entrée f0,30. Schoonhoven RIEK c. S. &W. N. VAN NOOTEN tb Schoonhoven, Uitgevers. ie door eene i, beveelt hü DINERS mz., ider Servies lening. >z(|n. GENOEGEN” gewent een ot voor f 0,15. r regen J. Van wed K. Uit* ■boom en E. 1 dunen. M ■J W NOOTEN, niet op eene badplaats, die van En ik overdrijf niet. Men kan al die leermiddelen en me® zelfs in eene vrij goed van schoolbehoeiten voorziene school vinden. Kan dat nu al^ van 75 -16 59 ct. per kind geschieden in eene school van 100 leerlingen! En dat moet toch, wanneer 75 ets. per leerling de algemeene vorm wordt. Doch wij zjjn er nog niet. Onder de eigenschappen van den mensch, die den zorgvuldigen rekenaar met leer middelen parten speelt, behoort ook de verveling. Wanneer een onderwijzer met eene klasse 1- a 5 maal hetzelfde boekje heeft doorgewerkt, dan verveelt dat boekje hem. ’t Is ongelukkig (voor de 75 ets.- mannen ten minste), maar ’t is waar. Als het hoofd eener groote school zulks merkt, dan plaatst hij den onderwijzer naar eene andere klasse over en alles is in ’t reine, doch waar moet de dorps onderwijzer heen? Hij deelt de schooltaak meest altijd met 1 ii 2 onderwijzers. Bo vendien zün de ouders er op gesteld en z(j hebben daarin zeker geen pngelyk dat de leerlingen hunne laatste leerjaren bü ’t hoofd der school doorbrengen, diealzoo zjjn eigenaardig cachet op de opvoeding der kinderen drukt. Nu, ook hjj is aan die menschelijke eigenschap van verveling onderhevig; zijn smaak voor de eerst gekozen lees en leerboekjes gaat verloren, de wijze van behandeling is niet frisch meer, maar krijgt iets landerigs, iets ge melijks over zich; verandering is dus de gewenschte remedie. Men neme dat ver anderen aan den onderwijzer-niet kwalijk. Prijs der Advertentiën: Van 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel meer f 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco uiterlyk tot Dinsdags-avouds 8- en tot Vrjjdags-nainiddags 5 uren. Alle binnenlandsche Advertentiën, voor 3-maal plaatsing opgegeven, worden slechts 2-maal in rekening gebracht. Deze Courant wordt des Woensdags- en des Zaterdags morgens uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,75. Franco per post door het geheele rijk f 0,90. Men kan zich abon- neeren by alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders. Het gesticht voor mannelijke schuldig blijven op de j Eelde, zal binnenkort eene belangrijke f 8000 heeft ontvangen. De heer M. Leopold, te Arn hem,herdacht den Sisten Augustus den dag dat hij 25 jaar geleden geplaatst werd aan het hoofd der Kweekschool voor onder wijzeressen aldaar, die zich in deze kwart eeuw zulk een eervoller» naam heeft weten te verwerven. Bestuur, onderwijspersoneel, oud-leerlingen en leerlingen hebben ieder het hunne bijgedragen om op dien dag den eenvoudigen, waardigen directeur en vriend hulde te brengen, zoowel in den vorm van een persoonlijk bezoek, van brieven, van geschenken, als van een feestdiner, dat in het Hotel Bellevue werd gegeven. Ds. D. Cladder te Schoonre- woer^s beroepen te Och ten. ‘Alblnsserwttard, 2 Sept. Door het bestuur der afdeeling Alblasserwaard der Holl. Maatsch. v*n Landbouw is aan al de leden dier afdeeling bij circulaire kennis gegeven dat zij, wenschende deel te nemen aan den gemeenschappelijken aankoop, door leden der afdeeling,1 van kunst-meststoffen, daarvan vóór 15 Sep tember e.k. opgave hebben te doen aan den heer H. Van Es te Noordeloos, met vermelding hoeveel kilogrammen van een of meer soorten verlangd wordt. Tevens wordt er in die circulaire op gewezen, dat bij een gemeenschappelijken aankoop niet alleen een belangrijk geldelijk voordeel wordt verkregen, maar een nauwkeurig onderzoek aan een der landbouw-proefstati ons zekerheid geeft, dat geen waardelooze kunstmest wordt in de handen gespeeld. Oude water, 81 Aug. In de gisteren gehouden vergadering van den gemeente raad waren o. a. ingekomen 1. Een adres van H. Berkhof alhier, verzoekende eigenaar te mogen worden van een stuk gemeentegrond, breed 9.5 meter en diep 18 meters, tot het bouwen eener woning, voor f275. B. en W. stellen den raad voor dit toe te staan, doch voor den prijs van f 300, onder voorwaarde dat het huis binnen een jaar voltooid moet zijn, voor goede rioleering zal worden gezorgd en eene afscheiding zal worden gemaakt tusschen zijn grond en die van de gemeehte. Goedgekeurd. 2. Aanbieding 1. suppletoir kohier hoof- deltfken omslag, dienst 1895, ad f72,67. Goedgekeurd. 3. Aanbieding gemeente-begrooting voor 1896, die ter lezing zal worden gelegd, in ontvangst f28190,151, in uitgaaf f23190, dus vermoedelijk batig slot f0,15®. 4. Onderzoek der geloofsbrieven van het nieuw gekozen raadslid, den heer M. Zuur- hout. Na in orde bevinding, wordt tot diens toelating besloten. Konden tot dusver patiënten, die f600 per jaar betaalden, dus meergegoeden, geplaatst worden, nu zullen er twee afdeelingen betalen. Daardoor zal zeker het aantal verpleegden aanzienlijk toenemen, daar nu ook minder gegoeden geplaatst kunnen worden om onder degelijke leiding van hunne ziekte te worden genezen. Het hoofdbestuur’der Neder- landsche Zendingsvereeniging maakt be kend, dat het dezer dagen van een onbe- kenden gever te Afasterdam eene gift van Wanneer nog eens in later dagen eene geschiedenis van het L. O. in Nederland het licht ziet, dan zal ieder het wel met mij eens zijn, dat de toekomstige geschied schrijver den bloeitijd van het openbaar onderwijs zal stellen in de jaren, die de wetgeving van 1878 onmiddellijk vooraf gingen en volgden Het wasalsof toen ter tijde Rijk, provincie en gemeente om ’t zeerst wedijverden, wie der drie lichamen den eerepalm zou wegdragen in den strijd, dien zij ter wille van ’t openbaar onder wijs voerden. Overal verrezen nieuwe scho len, doelmatig, fraai, soms zelfs weelderig ingericht: met kwistige hand werd voor de opleiding der onderwijzers zorg gedra gen en de Rijksnormaallessen verrezen als paddestoelen uit den grondde jaarwedden, vooral van ’t hulppersoneel, werden opge dreven tot f 650 f 7Ö0 en voor ’t oogen- I blik althans ontbrak er niets aan de wenschen en vooruitzichten van den onderwijzersstand. De Wet van 1878, door eene ongekend groote liberale meerderheid tot stand gebracht, zou de kroon op het werk zetten, en ons nationaal onderwijs, waarop wij sinds 1806 trotsch geweest waren, waarover wij reden hadden tot juichen, om hetwelk wij door menigen vreemdeling werden benijd en geprezen, zou eene nieuwe, eene schoone toekomst te gemoet gaan, en een bed, met rozen bezaaid, zou voortaan de geheiligde grond zijn, die door den voet des onderwijzers zou worden betreden) Zoo zou het zjjn, maar helaas! het kwam zoo niet. Het lust ons nu niet, de ge breken van de Wet van 1878 op te halen en nlTfHÜpizente onderzoeken, waarom •"WWedlge invoering van aavstaaxsstuK nooit tot stand kwamna te gaan, of ook de houding van een deel der openbare onderwijzers schuld had aan het instorten van het zoo veelbelovende gebouw, doch het is ons genoeg, te constateeren, dat er reactie kwam, dat het bijzonder onderwijs al meer en meer vorderingen maakte en de strijd eindelijk zóó fel werd, dat vele voorstanders van het openbaar onderwijs de Wet van 1889, die eene gelijkstelling van dit met het bijzonder onderwijs in- typld, aannamen, uit vrees voor erger misschien. Anderen wéér, den strijd moede, hoopten, dat er nu bevrediging zou komen en vermoedden heimelijk, dat, nu de tegenstand van kerkelijke zijde door het toekennen van subsidiön gebroken was, er nu weêr betere dagen voor het openbaar onderwijs zouden aanbreken. Die zoo dachten, hebben gefaald! De Wet van 1878 had bij verscheidene personen den lust opgewekt, zich aan 't onderwijs toe te wijden. Wij laten nu daar, of die lust door innerlijken aandrang, dan wel door de goede vooruitzichten ontstond; doch het feit stond vast; er kwamen vele onderwijzers, die zeer in hunne vooruit zichten teleurgesteld en benadeeld werden, toen 8e uitvoering van de Wet al trager en trager ter hand genomen en eindelijk geheel gewijzigd of belemmerd werd door lijdelijken tegenstand: het was een feit, dat toen de ontevreden onderwijzers zich vereenigden tot een Bond, die wel eens wat te luid dn óp verkeerde wijze zijn stem liet hooren omtrent salarissen, opklimming enz. en deze e. m. a. oorzaken hebben be werkt, dat het openbaar onderwijs op sommige -plaatsen in discrediet is geraakt en men zich tegenwoordig heel goed „liberaal” durft noemen, zonder daarom een voorstander van het openbaar onder wijs te zijn. Dat zou men 20 jaar geleden nog niet hebben durven doen! Zoodoende dreigt er voor ’t openbaar onderwijs een hog grooter gevaar, dan het geschetter der kerkelijke trompetten; het gevaar n.l. dat men aan dien tak van staatszorg wil onthouden, wat in de eerste plaats noodig is tot instandhouding daar van men wil n.l. gaan bezuinigen op de leermiddelen. Wat leermiddelen zijn, weet ieder. Daartoe behooren boeken, kaarten, platen, schrijfboeken enz., die in iedere school worden aangetroffen. Tot nog toe heerscht op dat gebied de bontste verscheidenheid. Men hééft scholen, waar men niet meer dan het allernoodzakelijkste aantreft, scho len, die middelmatig, die goed, en zelfs, die ruim van deze artikelen zijn voorzien. Alles hangt in dit opzicht af van de ge meentebesturenwant, al vraagt een onderwijzer nog zooveel aan, al praat hij als Brugman, al bewijst hy met onom stootbare paedogogische waarheden, dat hij dit of dat noodig heeft: zoodra het gemeentebestuur zijn „Veto” laat hooren, heeft hij afgedaan en er is in de practjjk althans geen hooger beroep hierop mogelijk. Berusten en af wachten is dan het eenigste, wat hem te doen staat. Dat zulks scha delijk op het onderwijs moet in werken, wie zou het anders durven beweren? Nu is het wel ongelukkig, dat juist de stad, die anders op onderwijsgebied een goeden naam had, te kwader ure den strijd tegen de in haar oog overdadige uitgaven voor leermiddelen heeft aangebonden, en die in ’t vervolg heeft bepaald op f 0,75 per leerling. Vele plattelandsgemeenten, die zich wel wachten zullen, het voorbeeld van Amsterdam te volgen, wat tracte- mentsregelingpensioenfondsen en op klimming in rang betreft, zullen zich nu haasten, deze gelegenheid aan te grijpen en eveneens, als radicaal middel om ver kwisting van leermiddelen tegen te gaan, de uitgave per leerling op 75 ets., iets meer of minder misschien, in ’t algemeen op een zeker bedrag vaststellen. Welnu, ik wil betoogen, dat de grondslag voor deze regeling geheel foutief is, en het altijd in ’t nadeel van kleine - in casu platte- landsscholen zal uitloopen, wanneer men de uitgaven, voor leermiddelen bestemd, per leerling fixeert, hoe schijnbaar een voudig en rechtvaardig dit ook zijn moge. Ik stel mij voor eene school van onge veer 100 leerlingen, verdeeld in 6 klassen, waarvan ieder onderwijzer er 2 voor zijne rekening heeft. Wij zullen nu maarniet heel roijaal met de leermiddelen omsprin gen, doch deze maar eens verdoelen in 2 categoriön: a. Benoodigdheden voor de geheele klasse» b. Idem voor iederen leerling. De rubriek a bestaat uit: platen, reken- staafjes of rekenkasten, Critas* leermid delen, kaarten, hulpmiddelen voor ’t aan- schouwingsonderwijs, blokmolellen, wand platen voor ’t teekenonderwijs, natuur kundige instrumenten enz. Nu begrijpt toch ieder, dat deze leer middelen in elke school, hoe klein ook, aanwezig behooren te zijn, daar de Wet opjt L. O. geen onderscheid in den om vang daarvan gedoogt en de vakken a—k een minimum uirmaxen, waaraan letter onderwijzer zich dient te houden, zoo goed en zoo kwaad dat kan. Wie toch kan goed rekenonderwijs geven, zonder de hoeveel heden aanschouwelijk voor te stellen? Waar mist men een stel platen voor ’t aanvankelijk leesonderwijs? Of een dito by ’t aanschouwingsonderwya? Hoe vaak moet eene geschiedenisles opgehelderd worden door platen? Wie zoh aardrijks kundig onderricht kunnen geven zonder kaarten? En hoe gaarne zouden vele onderwyaers deze categorie van leermidde len nog niet willen uitbreiden door eene verzameling mineralia, of met eene, de fabrieksny’verheid en meer andere zaken betreffende? En die dingen zyn bepaald noodig, wanneer men grondig, degelyk en ontwikkelend onderwüs wil geven, dat aan de leerlingen geen schat van inge pompte kennis, maar een helder hoofd en een warm hart op de levensreis zal geven. Wie daarvan meer weten wil, leze de metho diek van Douma of de brochure van Critas, en hy zal wel spoedig met mij eens zün, dat van deze categorie eerder uitbreiding dan inkrimping te wachten staat. Laten wy nu eens aannemen, dat elke school voor ongeveer f 240 van deze leer middelen voorhanden heeft (de som is klein genomen) en dat ze gemiddeld om de 15 jaar vernieuwd moeten worden, dan is dat per jaar voor f 16; derhalve voor eene school van 50 leerlingen f 0,32, voor eene van 100 f 0,16voor eene van 200 f 0,08 en voor eene van 400 f 0,04 per leerling. Merkt ge nu wel, dat de maatstaf per leerling niet deugt, omdat de kleine scholen by zulk eene berekening het kind van de rekening worden Een AmsterJamsche hoofdon- 1 derwy zer aan eene school van 400 leerlingen kan nu nog volgens genoemden maatstaf per kind 75—4 71 ets. aan rubriek b besteden; de dorpsonderwijzer aan eene school van 100 leerlingen mag daarvoor slechts 75—16 59 ets. uitgeven. Is dat billy k, is dat eerlyk, is dat redelyk? Resten ons nu nog de benoodigdheden voor iederen leerling afzonderlek. De lagere school telt vele leervakken, waarby men lees- en schrijfboeken moet gebruiken: ik noem nu onder die vakken maar lezen, schryven, Nederlandsche taal, geschiedenis en aardrijkskunde. Dan komt het teekenen met zyne dure schoolbehoeften, als: teeken cahiers, potlooden, houtskool, zwart kryt, gummi, teekenpennen, pastel enz., en de HH. onderwyzers, die het benydenswaardig voorrecht hebben hunne leerlingen tot het natuurteekenen te brengen, willen gaarne in het bezit zyn van blok- of draadmodellen, die wel tot de klasse-benoodigdheden be hooren, doch ook zeer duur’zyn. Ook het vak zingen, hoe stiefmoederlyk ook be deeld, eischt al licht een stel boekjes. Volgen de vrouwelyke handwerken, een der nuttigste vakken der lagere school, doch duur wat de leermiddelen betreft; men denke slechts: naaidoozenof werktaschjes, breikatoen, breinaalden, naaigaren, naalden, stramien, teekengaren, linnen voor naai lappen, grondstof voor kleedihgstukken, spelden, vingerhoeden, scharen etc. Wanneer ik myn eigen ondervinding raadpleeg, dan geloof ik, dat f2 por leerling nog niet te veel is, en gaarne erken ik dan ook, dat het bestuur rayner gemeente wit iets op leermiddelen heeft afge dongen; doch wat het voedsel voor den mensch is, zijn de leermiddelen voor de school: zonder voedsel* ontbreekt den mensch groeikracht en sterkte, zonder leermiddelen gaat ook de' beste School te gronde, en daarom zie ik in bezuiniging op dat punt een groot gevaar voor onze school, die mü lief is, en die ik gaarne wenschte te handhaven, ja, den voorrang te zien behouden onder hare mede dingsters. S. VELSING. De kapt A. Van Beters, van het 3de reg. vest.-art. te Gorinchem, wordt overgeplaatst by het 3Je reg. veld.-art. te Roermond. Als veiligheids maatregel is door eenige personen te Dalem een nachtwacht aangesteld, die uit vrywillige wekelyksche bydragen der betrokkenen eene billijke vergoeding erlangt. Daardoor is de rust, die, tengevolge van de in den laatsten tjjd gewoed hebbende branden, zeer geschokt was, merkbaar teruggekeerd. De aardappelhandel is en blijft 'traag. Aan de beurzen, zoo te Vuren als te Gorinchem, is de prys thans f 1,20 i\ f 1,22® per HL. Aangezion de uitkomst over het geheel ook niet meer dan middel matig kan geacht worden, gaat de verbouw Hoe menige jonge dame toch verveelt zich van dit pro iuct voor sommige pachters niet op eene badplaats, die van genietingen met merkelük verlies gepaard. overloopt, hoe menige nieuwe regeling Het gesticht voor mannelüke wordt er niet ingevoerd, waarby men het drankzuchtigen te „Hooghullen”, onder antwoord moet I —i - vraag: „waar die nu toch eigenlek wel goed 1 wyziging ondergaan. voor is.” Zoo geloof ik niet van over- j patiënten, die f600p dry ving beschuldigd te zullen worden, j i-J waaneer ik beweer, dat om de 10 jaar de worden en dus ook de boeken etc. ver andering ondergaan. Ja, om de frischheid by ’t onderwijs levendig te houden, zou ik er voor zyn, om altyd ten minste 2 stel leesboeken voor iedere klasse te be stemmen, die geregeld bü eiken cursus afgewisseld kunnen worden. Zoo hebben ook de meeste schrü’vers van leesboeken er over gedacht: Leopold heeft 2 a 3 parallelle series, Wüma, Honigh en Vos eveneens; en dan zün er nog zoovele andere verdienstelüke leesboekjes, die men gaarne zou willen invoeren, als... Ja, men moet mü niet kwalük neróen, dat ik nu weêr om die ongelukkige 75 ets. denk. Doch er zün nog andere omstandigheden, die het onderwüs op kleine scholen duurder maken, dan op de groote. Stel u voor eene school van 80 100 leerlingen, verdeeld in 6 klassen, met 1 onderwüzer en een onderwyzeres. Ieder heeft dus 3 klassen voor züne rekening de onderwüzer is tevens het H. d. S. Nu is het zeer moeielyk, om aan 3 klassen geregeld onderwüs te geven eene goede regeling heb ik nog nooit onder de oogen gehad, dus, om zich er doorheen te slaan, gaat men de klassen combineeren en liefst eene minder vlugge hoogere klasse met eene vlugge lagere. Zoo kan het gebeuren, dat 1 en 2, 2 en 3, 3 en 4, 4 en 5 en büna altjjd 5 en 6 gecombineerd worden. Doch die combinatie eischt dan ook een dubbel stel leesboeken, soms voor 1, soms voor meerdere, in enkele gevallen voor alle vakken. Nu heeft men wel dit voordeel, dat bü toeneming van ’t aantal leerlingen, de kosten niet behoeven te vermeerderen, doch daar dit meestal niet geschiedt, is dit voordeel in de practük van geene waarde en zal dus niet tot eene latere bezuiniging kunnen leiden. Wanneer men dan dit alles samenvat, geloof ik aangetoond te hebben, dat de grondslag „zooveel per leerling” niet deugt, doch dat men rekening moet houden met de volgende factoren: a. Klasse-benoodigdheden. b. Benoodigdheden voor eiken leerling afzonderlük. Dubbele stellen leesboeken ter af wisseling. d. Dubbele getallen voor kleine scholen om combinatiën mogelük te maken. Bovendien zal ’t wel eens voorkomen, dat de eene of andere handleiding voor rekening der school wordt aangeschaft en krügen de kweekelingen, ter belooning hunner practische werkzaamheden in de ■school, hunne boeken gratis in bruikleen. Wanneer men nu dat alles van 75 ct. per leerling kan doen, dan is ’t mü wel, doch in Amsterdam reeds, waar men blykens het vorenstaande in veel gunstiger omstandigheden verkeert dan hier, en bovendien alles ruimschoots voorhanden was, klagen de hoofden, en ook de pl. scho^umnissie, naar ik meen, over de schgflM, waarmede de scholen bedeeld wcBP; hoe moet het dan hier gaan, wanneer men het eens in den zin kreeg, Amsterdam in dat opzicht na te volgen? ‘Haastrecht, 3 Sopt. Zondag-arond wfrd in het gebouw van den Protestantenbond eene feestelijke bijeenkomst gehouden, teneinde de prjjzen uit te reiken aan hen, die gekweekte planten, uitgegeven door de Floralia-vereeniging alhier, en voorwerpen van hniavlgt ter mede dinging hadden ingesondon. De voorzitter bracht den verjaardag onser jeugdige Koninginne in herinnering en de muziekvereniging „Prima Volfa” gaf onder leiding van den heer Areudi uit üouda eenige goed gekozen nummers ten beste, om de stemming te verhoogen. In de afdeeling planten, gekweekt door niet- vaklieden, viel de hoofdprijs ton deel aan W. Beukers, een bloemtafel Verder krej Geelen Jr., F. De Graaf, T. Ooms tenboogaart, D. Reneman, M. Verl Van Diest elk een eersten prjjs, bestaande uit verschillende kunstvoorwerpen. G. Franken van Delft, A. Uittenboogaart, A. Baars, Grietje Van Zjjll, Joh. Verwejj en Corn. Verboom, kwamen voor een tweeden prjjs in aanmerking. In den wedstrjjd voor vaklieden ontving L. Uittenboogaart den eersten en A. Rietveld den tweeden prijs Voor de ter opluistering gezon den planten verkregen P. Ooms wed. A. Uitten boogaart en L. Uittenboogaart ieder eene eervolle vermelding. Bij monde van den voorzitter werd tevens dank betuigd aan den heer Gejjsendorpher, voor do smaakvolle wjjze, waarop hjj de hoeken van de zaal met planten had gemaskeerd. Afdeeling „Huisvlijt". A. Handwerken voor meisjes beneden 18 jaar. Mina Hooft 1ste pr., H. Bakker 2de pr., Antje Reneman 2de pr., M. Hooft 3de pr., B. Reneman 3de pr. en G. Goudkade, eervolle vermelding. B. Handwerken voor vrouwen en meisjes ouder dan 16 jaar. Mej. M. Meijer 1ste pr., Botje De Kramer 2de pr., Joh. 8. Verwefl 2de pr., Mej. de wed. Blanken 3de pr., Wilhelmina Scheer 3de pr. en Pietje Van Dam, Bet je Teene, Geertje Uitb r.boogaart en Grieve Verwejj ieder eene eervolle vermelding. C. Voorwi rpen door niet-vaklieden in vrfjen tjjd vervaardigd: J. v. d. Burg lepr., K Gejj- sendorpher 2e pr., Wilhelmina Eegdeman 2e pr., K. J. Gejjsendorpher 3e pr., Gerretje Verwejj 3e pr., en A. Muuihng eene eervolle ver melding. D. Voorwerpen door vaklieden vervaardigd: as.. z»v« i* -q ijMin - Ooms wed. Uittenboogaart een prgs vielen nog eervolle vermeldingen ten deel aan K. Steehouder Sr.,-K. Steehouder Jr. en K. Stee houder Jr. De voorzitter betuigde zjjn dank aan allen, die voorwerpen of teekoningen ter opluistering hadden ingezonden, deelde mode aan wie in deze rubriek eervolle vermeldingen waren ten deel gevallen, en bracht hulde aan de Nuts-Naai- en Breisohool en aan de Teekensohool, die beide, onder goede leiding, stellig hadden mede gewerkt om zooveel schoons en goeds bg elkander te brengen. De burgemeester was zoker de tolk der aanwezigen, toen hjj de commissie bedankte voor hare bemoeiingen. Zjj heeft dan ook door dit feest, door doze tentoonstelling, den dank van allen verdiend. Was haar taak een moeieljjke, zjj is stellig een aangename geweest. Zij heeft het schoonheidsgevoel by velen gewekt, by velen ontwikkeld, den handenarbeid nieuw voedsel gegeven en den kunstzin in vele takken van bedrjjf aan merkel yk verhoogd. §Groot-Anifnera, 3 Sept. Twee jongena, zoontjes der heeren V. en M., liepen eenige dagen geleden op den kant van een akker, zooala het gewoontyk gaat, niet denkende, dat men licht gevaar loopt er af te glüden. Een van dit tweetal geraakte dan ook spoedig in het diep en men zou denken, zyn vriend zal hem de reddende hand toegestoken hebben, neen, die stond, zoo verslagen, dat hü zün kameraad geen hulp kon bieden alleen enkele uitroepen was het eenige, wat hü kon uitbrengen. De drenkeling wist echter na eenige sparte lingen aan den kant te komen en er uit te kruipen, zoodat hü met den schrik en een nat pak weder op het droge kwam. Als een bü zonderheid kan gemeld worden, dat door den heer J. J. C. Wouden berg alhier deze week de aardbeien voor de 2de maal dit jaar van den kouden grond geplukt zün. ‘Zevenhuizen, 2 Sept. Hoe gevaarlük het zün kan twee paarden voor een rol te spannen, bleek Zaterdag in de dorpsstraat alhier, toen een dezer dieren voor een vélocipède schrikte en op hol sloeg, terwül het andere zyn voorbeeld volgde. Al heel spoedig verloren ze de rol, de voerlui konden de paarden niet tot staan krügen, zü liepen ten laatste tegen een ijzer van een huis, dat geheel omgebogen werd. Eindelük kwamen enkele personen toe geschoten, die de paarden tot stilstand brachten. De voerlui kwamen met den schrik vrü, maar één paard was aan vier pooten gekwetst en had nog een winkel haak aan de borst, zoodat het voor een tijd op „nonactief” moest gesteld worden. Al meer en meer blijkt, hoe lastig het is, dat het station alhier geen goederen kantoor heeft. Nu er veel varkens naar Rotterdam vervoerd worden, moet alles per as daarheen gebracht worden, wat voor iemand, die geen paard heeft, al zeer kostbaar is. Moet er lünkoek aangevoerd worden, hü gaat niet verder dan Nieuwer- kerk of Gouda, wat weder zeer kostbaar is, daar beide gemeenten op 1 2 uur van ons dorp verwyderd zün. Met koeien, steenkolen enz. is het al eveneens. Kleinere winst of meerdere duurte is daarvan het onmiddelljjk gevolg.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1895 | | pagina 1