Offl.
1
en.
iSSejt,
GH.
N1609.
Zaterdag 7 September.
1895.
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Eerste Blad.
lt 1820.
schap,
lam.
V
Ttitrée.)
ML
ZOETE en
enz. enz.
EUM,
ven van hout,
liter bij
1MEIJ,
Schoonhoven.
(vinding
EN.
>SEN.
iERMIS
N”.
►K,
de Kermis,
AAR.
LEERMIDDELEN.
BINNENLAND.
SGHOONHOVEIfSCHE COURANT
I
Deze Courant bestaat uit Twee Bladen.
i-Logement.
'Iston.
Entrée f0,30.
Schoonhoven
RIEK
c.
S. &W. N. VAN NOOTEN tb Schoonhoven,
Uitgevers.
ie door eene
i, beveelt hü
DINERS mz.,
ider Servies
lening.
>z(|n.
GENOEGEN”
gewent een
ot voor f 0,15.
r
regen J. Van
wed K. Uit*
■boom en E.
1
dunen. M
■J
W NOOTEN,
niet op eene badplaats, die van
En ik overdrijf niet. Men kan al die
leermiddelen en me® zelfs in eene vrij
goed van schoolbehoeiten voorziene school
vinden. Kan dat nu al^ van 75 -16 59
ct. per kind geschieden in eene school
van 100 leerlingen! En dat moet toch,
wanneer 75 ets. per leerling de algemeene
vorm wordt.
Doch wij zjjn er nog niet.
Onder de eigenschappen van den mensch,
die den zorgvuldigen rekenaar met leer
middelen parten speelt, behoort ook de
verveling. Wanneer een onderwijzer met
eene klasse 1- a 5 maal hetzelfde boekje
heeft doorgewerkt, dan verveelt dat boekje
hem. ’t Is ongelukkig (voor de 75 ets.-
mannen ten minste), maar ’t is waar.
Als het hoofd eener groote school zulks
merkt, dan plaatst hij den onderwijzer
naar eene andere klasse over en alles is
in ’t reine, doch waar moet de dorps
onderwijzer heen? Hij deelt de schooltaak
meest altijd met 1 ii 2 onderwijzers. Bo
vendien zün de ouders er op gesteld en
z(j hebben daarin zeker geen pngelyk dat
de leerlingen hunne laatste leerjaren bü
’t hoofd der school doorbrengen, diealzoo
zjjn eigenaardig cachet op de opvoeding
der kinderen drukt. Nu, ook hjj is aan
die menschelijke eigenschap van verveling
onderhevig; zijn smaak voor de eerst
gekozen lees en leerboekjes gaat verloren,
de wijze van behandeling is niet frisch
meer, maar krijgt iets landerigs, iets ge
melijks over zich; verandering is dus de
gewenschte remedie. Men neme dat ver
anderen aan den onderwijzer-niet kwalijk.
Prijs der Advertentiën: Van 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel
meer f 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco
uiterlyk tot Dinsdags-avouds 8- en tot Vrjjdags-nainiddags 5 uren.
Alle binnenlandsche Advertentiën, voor 3-maal plaatsing opgegeven,
worden slechts 2-maal in rekening gebracht.
Deze Courant wordt des Woensdags- en des Zaterdags
morgens uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,75.
Franco per post door het geheele rijk f 0,90. Men kan zich abon-
neeren by alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders.
Het gesticht voor mannelijke
schuldig blijven op de j Eelde, zal binnenkort eene belangrijke
f 8000 heeft ontvangen.
De heer M. Leopold, te Arn
hem,herdacht den Sisten Augustus den dag
dat hij 25 jaar geleden geplaatst werd
aan het hoofd der Kweekschool voor onder
wijzeressen aldaar, die zich in deze kwart
eeuw zulk een eervoller» naam heeft weten
te verwerven. Bestuur, onderwijspersoneel,
oud-leerlingen en leerlingen hebben ieder
het hunne bijgedragen om op dien dag
den eenvoudigen, waardigen directeur en
vriend hulde te brengen, zoowel in den
vorm van een persoonlijk bezoek, van
brieven, van geschenken, als van een
feestdiner, dat in het Hotel Bellevue werd
gegeven.
Ds. D. Cladder te Schoonre-
woer^s beroepen te Och ten.
‘Alblnsserwttard, 2 Sept. Door het
bestuur der afdeeling Alblasserwaard der
Holl. Maatsch. v*n Landbouw is aan al
de leden dier afdeeling bij circulaire
kennis gegeven dat zij, wenschende deel
te nemen aan den gemeenschappelijken
aankoop, door leden der afdeeling,1 van
kunst-meststoffen, daarvan vóór 15 Sep
tember e.k. opgave hebben te doen aan
den heer H. Van Es te Noordeloos, met
vermelding hoeveel kilogrammen van een
of meer soorten verlangd wordt. Tevens
wordt er in die circulaire op gewezen,
dat bij een gemeenschappelijken aankoop
niet alleen een belangrijk geldelijk voordeel
wordt verkregen, maar een nauwkeurig
onderzoek aan een der landbouw-proefstati
ons zekerheid geeft, dat geen waardelooze
kunstmest wordt in de handen gespeeld.
Oude water, 81 Aug. In de gisteren
gehouden vergadering van den gemeente
raad waren o. a. ingekomen
1. Een adres van H. Berkhof alhier,
verzoekende eigenaar te mogen worden
van een stuk gemeentegrond, breed 9.5
meter en diep 18 meters, tot het bouwen
eener woning, voor f275. B. en W. stellen
den raad voor dit toe te staan, doch voor
den prijs van f 300, onder voorwaarde dat
het huis binnen een jaar voltooid moet
zijn, voor goede rioleering zal worden
gezorgd en eene afscheiding zal worden
gemaakt tusschen zijn grond en die van
de gemeehte. Goedgekeurd.
2. Aanbieding 1. suppletoir kohier hoof-
deltfken omslag, dienst 1895, ad f72,67.
Goedgekeurd.
3. Aanbieding gemeente-begrooting voor
1896, die ter lezing zal worden gelegd,
in ontvangst f28190,151, in uitgaaf f23190,
dus vermoedelijk batig slot f0,15®.
4. Onderzoek der geloofsbrieven van het
nieuw gekozen raadslid, den heer M. Zuur-
hout. Na in orde bevinding, wordt tot
diens toelating besloten.
Konden tot dusver
patiënten, die f600 per jaar betaalden, dus
meergegoeden, geplaatst worden, nu zullen
er twee afdeelingen
betalen. Daardoor zal zeker het aantal
verpleegden aanzienlijk toenemen, daar nu
ook minder gegoeden geplaatst kunnen
worden om onder degelijke leiding van
hunne ziekte te worden genezen.
Het hoofdbestuur’der Neder-
landsche Zendingsvereeniging maakt be
kend, dat het dezer dagen van een onbe-
kenden gever te Afasterdam eene gift van
Wanneer nog eens in later dagen eene
geschiedenis van het L. O. in Nederland
het licht ziet, dan zal ieder het wel met
mij eens zijn, dat de toekomstige geschied
schrijver den bloeitijd van het openbaar
onderwijs zal stellen in de jaren, die de
wetgeving van 1878 onmiddellijk vooraf
gingen en volgden Het wasalsof toen
ter tijde Rijk, provincie en gemeente om
’t zeerst wedijverden, wie der drie lichamen
den eerepalm zou wegdragen in den strijd,
dien zij ter wille van ’t openbaar onder
wijs voerden. Overal verrezen nieuwe scho
len, doelmatig, fraai, soms zelfs weelderig
ingericht: met kwistige hand werd voor
de opleiding der onderwijzers zorg gedra
gen en de Rijksnormaallessen verrezen als
paddestoelen uit den grondde jaarwedden,
vooral van ’t hulppersoneel, werden opge
dreven tot f 650 f 7Ö0 en voor ’t oogen-
I blik althans ontbrak er niets aan de
wenschen en vooruitzichten van den
onderwijzersstand. De Wet van 1878, door
eene ongekend groote liberale meerderheid
tot stand gebracht, zou de kroon op het
werk zetten, en ons nationaal onderwijs,
waarop wij sinds 1806 trotsch geweest
waren, waarover wij reden hadden tot
juichen, om hetwelk wij door menigen
vreemdeling werden benijd en geprezen,
zou eene nieuwe, eene schoone toekomst
te gemoet gaan, en een bed, met rozen
bezaaid, zou voortaan de geheiligde grond
zijn, die door den voet des onderwijzers
zou worden betreden)
Zoo zou het zjjn, maar helaas! het kwam
zoo niet. Het lust ons nu niet, de ge
breken van de Wet van 1878 op te halen
en nlTfHÜpizente onderzoeken, waarom
•"WWedlge invoering van aavstaaxsstuK
nooit tot stand kwamna te gaan, of ook
de houding van een deel der openbare
onderwijzers schuld had aan het instorten
van het zoo veelbelovende gebouw, doch
het is ons genoeg, te constateeren, dat er
reactie kwam, dat het bijzonder onderwijs
al meer en meer vorderingen maakte en
de strijd eindelijk zóó fel werd, dat vele
voorstanders van het openbaar onderwijs
de Wet van 1889, die eene gelijkstelling
van dit met het bijzonder onderwijs in-
typld, aannamen, uit vrees voor erger
misschien. Anderen wéér, den strijd moede,
hoopten, dat er nu bevrediging zou komen
en vermoedden heimelijk, dat, nu de
tegenstand van kerkelijke zijde door het
toekennen van subsidiön gebroken was,
er nu weêr betere dagen voor het openbaar
onderwijs zouden aanbreken. Die zoo
dachten, hebben gefaald!
De Wet van 1878 had bij verscheidene
personen den lust opgewekt, zich aan 't
onderwijs toe te wijden. Wij laten nu daar,
of die lust door innerlijken aandrang, dan
wel door de goede vooruitzichten ontstond;
doch het feit stond vast; er kwamen vele
onderwijzers, die zeer in hunne vooruit
zichten teleurgesteld en benadeeld werden,
toen 8e uitvoering van de Wet al trager
en trager ter hand genomen en eindelijk
geheel gewijzigd of belemmerd werd door
lijdelijken tegenstand: het was een feit,
dat toen de ontevreden onderwijzers zich
vereenigden tot een Bond, die wel eens
wat te luid dn óp verkeerde wijze zijn stem
liet hooren omtrent salarissen, opklimming
enz. en deze e. m. a. oorzaken hebben be
werkt, dat het openbaar onderwijs op
sommige -plaatsen in discrediet is geraakt
en men zich tegenwoordig heel goed
„liberaal” durft noemen, zonder daarom
een voorstander van het openbaar onder
wijs te zijn. Dat zou men 20 jaar geleden
nog niet hebben durven doen!
Zoodoende dreigt er voor ’t openbaar
onderwijs een hog grooter gevaar, dan het
geschetter der kerkelijke trompetten; het
gevaar n.l. dat men aan dien tak van
staatszorg wil onthouden, wat in de eerste
plaats noodig is tot instandhouding daar
van men wil n.l. gaan bezuinigen op de
leermiddelen.
Wat leermiddelen zijn, weet ieder.
Daartoe behooren boeken, kaarten, platen,
schrijfboeken enz., die in iedere school
worden aangetroffen. Tot nog toe heerscht
op dat gebied de bontste verscheidenheid.
Men hééft scholen, waar men niet meer
dan het allernoodzakelijkste aantreft, scho
len, die middelmatig, die goed, en zelfs,
die ruim van deze artikelen zijn voorzien.
Alles hangt in dit opzicht af van de ge
meentebesturenwant, al vraagt een
onderwijzer nog zooveel aan, al praat hij
als Brugman, al bewijst hy met onom
stootbare paedogogische waarheden, dat
hij dit of dat noodig heeft: zoodra het
gemeentebestuur zijn „Veto” laat hooren,
heeft hij afgedaan en er is in de practjjk
althans geen hooger beroep hierop mogelijk.
Berusten en af wachten is dan het eenigste,
wat hem te doen staat. Dat zulks scha
delijk op het onderwijs moet in werken,
wie zou het anders durven beweren?
Nu is het wel ongelukkig, dat juist de
stad, die anders op onderwijsgebied een
goeden naam had, te kwader ure den strijd
tegen de in haar oog overdadige uitgaven
voor leermiddelen heeft aangebonden, en
die in ’t vervolg heeft bepaald op f 0,75
per leerling. Vele plattelandsgemeenten,
die zich wel wachten zullen, het voorbeeld
van Amsterdam te volgen, wat tracte-
mentsregelingpensioenfondsen en op
klimming in rang betreft, zullen zich nu
haasten, deze gelegenheid aan te grijpen
en eveneens, als radicaal middel om ver
kwisting van leermiddelen tegen te gaan,
de uitgave per leerling op 75 ets., iets meer
of minder misschien, in ’t algemeen op
een zeker bedrag vaststellen. Welnu,
ik wil betoogen, dat de grondslag voor
deze regeling geheel foutief is, en het altijd
in ’t nadeel van kleine - in casu platte-
landsscholen zal uitloopen, wanneer men
de uitgaven, voor leermiddelen bestemd,
per leerling fixeert, hoe schijnbaar een
voudig en rechtvaardig dit ook zijn moge.
Ik stel mij voor eene school van onge
veer 100 leerlingen, verdeeld in 6 klassen,
waarvan ieder onderwijzer er 2 voor zijne
rekening heeft. Wij zullen nu maarniet
heel roijaal met de leermiddelen omsprin
gen, doch deze maar eens verdoelen in
2 categoriön:
a. Benoodigdheden voor de geheele
klasse»
b. Idem voor iederen leerling.
De rubriek a bestaat uit: platen, reken-
staafjes of rekenkasten, Critas* leermid
delen, kaarten, hulpmiddelen voor ’t aan-
schouwingsonderwijs, blokmolellen, wand
platen voor ’t teekenonderwijs, natuur
kundige instrumenten enz.
Nu begrijpt toch ieder, dat deze leer
middelen in elke school, hoe klein ook,
aanwezig behooren te zijn, daar de Wet
opjt L. O. geen onderscheid in den om
vang daarvan gedoogt en de vakken a—k
een minimum uirmaxen, waaraan letter
onderwijzer zich dient te houden, zoo goed
en zoo kwaad dat kan. Wie toch kan goed
rekenonderwijs geven, zonder de hoeveel
heden aanschouwelijk voor te stellen?
Waar mist men een stel platen voor ’t
aanvankelijk leesonderwijs? Of een dito
by ’t aanschouwingsonderwya? Hoe vaak
moet eene geschiedenisles opgehelderd
worden door platen? Wie zoh aardrijks
kundig onderricht kunnen geven zonder
kaarten? En hoe gaarne zouden vele
onderwyaers deze categorie van leermidde
len nog niet willen uitbreiden door eene
verzameling mineralia, of met eene, de
fabrieksny’verheid en meer andere zaken
betreffende? En die dingen zyn bepaald
noodig, wanneer men grondig, degelyk
en ontwikkelend onderwüs wil geven, dat
aan de leerlingen geen schat van inge
pompte kennis, maar een helder hoofd en een
warm hart op de levensreis zal geven. Wie
daarvan meer weten wil, leze de metho
diek van Douma of de brochure van Critas,
en hy zal wel spoedig met mij eens zün, dat
van deze categorie eerder uitbreiding dan
inkrimping te wachten staat.
Laten wy nu eens aannemen, dat elke
school voor ongeveer f 240 van deze leer
middelen voorhanden heeft (de som is
klein genomen) en dat ze gemiddeld om
de 15 jaar vernieuwd moeten worden,
dan is dat per jaar voor f 16; derhalve
voor eene school van 50 leerlingen
f 0,32, voor eene van 100 f 0,16voor
eene van 200 f 0,08 en voor eene van 400
f 0,04 per leerling. Merkt ge nu wel,
dat de maatstaf per leerling niet deugt,
omdat de kleine scholen by zulk eene
berekening het kind van de rekening
worden Een AmsterJamsche hoofdon- 1
derwy zer aan eene school van 400 leerlingen
kan nu nog volgens genoemden maatstaf
per kind 75—4 71 ets. aan rubriek b
besteden; de dorpsonderwijzer aan eene
school van 100 leerlingen mag daarvoor
slechts 75—16 59 ets. uitgeven. Is dat
billy k, is dat eerlyk, is dat redelyk?
Resten ons nu nog de benoodigdheden
voor iederen leerling afzonderlek. De lagere
school telt vele leervakken, waarby men
lees- en schrijfboeken moet gebruiken: ik
noem nu onder die vakken maar lezen,
schryven, Nederlandsche taal, geschiedenis
en aardrijkskunde. Dan komt het teekenen
met zyne dure schoolbehoeften, als: teeken
cahiers, potlooden, houtskool, zwart kryt,
gummi, teekenpennen, pastel enz., en de
HH. onderwyzers, die het benydenswaardig
voorrecht hebben hunne leerlingen tot het
natuurteekenen te brengen, willen gaarne
in het bezit zyn van blok- of draadmodellen,
die wel tot de klasse-benoodigdheden be
hooren, doch ook zeer duur’zyn. Ook het
vak zingen, hoe stiefmoederlyk ook be
deeld, eischt al licht een stel boekjes.
Volgen de vrouwelyke handwerken, een
der nuttigste vakken der lagere school, doch
duur wat de leermiddelen betreft; men
denke slechts: naaidoozenof werktaschjes,
breikatoen, breinaalden, naaigaren, naalden,
stramien, teekengaren, linnen voor naai
lappen, grondstof voor kleedihgstukken,
spelden, vingerhoeden, scharen etc.
Wanneer ik myn eigen ondervinding
raadpleeg, dan geloof ik, dat f2 por leerling
nog niet te veel is, en gaarne erken ik
dan ook, dat het bestuur rayner gemeente
wit iets op leermiddelen heeft afge
dongen; doch wat het voedsel voor den
mensch is, zijn de leermiddelen voor de
school: zonder voedsel* ontbreekt den
mensch groeikracht en sterkte, zonder
leermiddelen gaat ook de' beste School te
gronde, en daarom zie ik in bezuiniging
op dat punt een groot gevaar voor onze
school, die mü lief is, en die ik gaarne
wenschte te handhaven, ja, den voorrang
te zien behouden onder hare mede
dingsters. S. VELSING.
De kapt A. Van Beters, van
het 3de reg. vest.-art. te Gorinchem, wordt
overgeplaatst by het 3Je reg. veld.-art. te
Roermond.
Als veiligheids maatregel
is door eenige personen te Dalem een
nachtwacht aangesteld, die uit vrywillige
wekelyksche bydragen der betrokkenen
eene billijke vergoeding erlangt. Daardoor
is de rust, die, tengevolge van de in den
laatsten tjjd gewoed hebbende branden,
zeer geschokt was, merkbaar teruggekeerd.
De aardappelhandel is en
blijft 'traag. Aan de beurzen, zoo te Vuren
als te Gorinchem, is de prys thans f 1,20
i\ f 1,22® per HL. Aangezion de uitkomst
over het geheel ook niet meer dan middel
matig kan geacht worden, gaat de verbouw
Hoe menige jonge dame toch verveelt zich van dit pro iuct voor sommige pachters
niet op eene badplaats, die van genietingen met merkelük verlies gepaard.
overloopt, hoe menige nieuwe regeling Het gesticht voor mannelüke
wordt er niet ingevoerd, waarby men het drankzuchtigen te „Hooghullen”, onder
antwoord moet I —i -
vraag: „waar die nu toch eigenlek wel goed 1 wyziging ondergaan.
voor is.” Zoo geloof ik niet van over- j patiënten, die f600p
dry ving beschuldigd te zullen worden, j i-J
waaneer ik beweer, dat om de 10 jaar de
worden en dus ook de boeken etc. ver
andering ondergaan. Ja, om de frischheid
by ’t onderwijs levendig te houden, zou
ik er voor zyn, om altyd ten minste 2
stel leesboeken voor iedere klasse te be
stemmen, die geregeld bü eiken cursus
afgewisseld kunnen worden. Zoo hebben
ook de meeste schrü’vers van leesboeken
er over gedacht: Leopold heeft 2 a 3
parallelle series, Wüma, Honigh en Vos
eveneens; en dan zün er nog zoovele
andere verdienstelüke leesboekjes, die men
gaarne zou willen invoeren, als... Ja,
men moet mü niet kwalük neróen, dat
ik nu weêr om die ongelukkige 75 ets.
denk.
Doch er zün nog andere omstandigheden,
die het onderwüs op kleine scholen duurder
maken, dan op de groote. Stel u voor
eene school van 80 100 leerlingen,
verdeeld in 6 klassen, met 1 onderwüzer
en een onderwyzeres. Ieder heeft dus 3
klassen voor züne rekening de onderwüzer
is tevens het H. d. S. Nu is het zeer
moeielyk, om aan 3 klassen geregeld
onderwüs te geven eene goede regeling
heb ik nog nooit onder de oogen gehad,
dus, om zich er doorheen te slaan, gaat
men de klassen combineeren en liefst eene
minder vlugge hoogere klasse met eene
vlugge lagere. Zoo kan het gebeuren, dat
1 en 2, 2 en 3, 3 en 4, 4 en 5 en büna
altjjd 5 en 6 gecombineerd worden. Doch
die combinatie eischt dan ook een dubbel
stel leesboeken, soms voor 1, soms voor
meerdere, in enkele gevallen voor alle
vakken. Nu heeft men wel dit voordeel,
dat bü toeneming van ’t aantal leerlingen,
de kosten niet behoeven te vermeerderen,
doch daar dit meestal niet geschiedt, is
dit voordeel in de practük van geene waarde
en zal dus niet tot eene latere bezuiniging
kunnen leiden.
Wanneer men dan dit alles samenvat,
geloof ik aangetoond te hebben, dat de
grondslag „zooveel per leerling” niet deugt,
doch dat men rekening moet houden met
de volgende factoren:
a. Klasse-benoodigdheden.
b. Benoodigdheden voor eiken leerling
afzonderlük.
Dubbele stellen leesboeken ter af
wisseling.
d. Dubbele getallen voor kleine scholen
om combinatiën mogelük te maken.
Bovendien zal ’t wel eens voorkomen,
dat de eene of andere handleiding voor
rekening der school wordt aangeschaft en
krügen de kweekelingen, ter belooning
hunner practische werkzaamheden in de
■school, hunne boeken gratis in bruikleen.
Wanneer men nu dat alles van 75 ct.
per leerling kan doen, dan is ’t mü wel,
doch in Amsterdam reeds, waar men
blykens het vorenstaande in veel gunstiger
omstandigheden verkeert dan hier, en
bovendien alles ruimschoots voorhanden
was, klagen de hoofden, en ook de pl.
scho^umnissie, naar ik meen, over de
schgflM, waarmede de scholen bedeeld
wcBP; hoe moet het dan hier gaan,
wanneer men het eens in den zin kreeg,
Amsterdam in dat opzicht na te volgen?
‘Haastrecht, 3 Sopt. Zondag-arond wfrd
in het gebouw van den Protestantenbond eene
feestelijke bijeenkomst gehouden, teneinde de
prjjzen uit te reiken aan hen, die gekweekte
planten, uitgegeven door de Floralia-vereeniging
alhier, en voorwerpen van hniavlgt ter mede
dinging hadden ingesondon. De voorzitter bracht
den verjaardag onser jeugdige Koninginne in
herinnering en de muziekvereniging „Prima
Volfa” gaf onder leiding van den heer Areudi
uit üouda eenige goed gekozen nummers ten
beste, om de stemming te verhoogen.
In de afdeeling planten, gekweekt door niet-
vaklieden, viel de hoofdprijs ton deel aan W.
Beukers, een bloemtafel Verder krej
Geelen Jr., F. De Graaf, T. Ooms
tenboogaart, D. Reneman, M. Verl
Van Diest elk een eersten prjjs, bestaande uit
verschillende kunstvoorwerpen. G. Franken van
Delft, A. Uittenboogaart, A. Baars, Grietje Van
Zjjll, Joh. Verwejj en Corn. Verboom, kwamen
voor een tweeden prjjs in aanmerking.
In den wedstrjjd voor vaklieden ontving L.
Uittenboogaart den eersten en A. Rietveld den
tweeden prijs Voor de ter opluistering gezon
den planten verkregen P. Ooms wed. A. Uitten
boogaart en L. Uittenboogaart ieder eene eervolle
vermelding.
Bij monde van den voorzitter werd tevens
dank betuigd aan den heer Gejjsendorpher, voor
do smaakvolle wjjze, waarop hjj de hoeken van
de zaal met planten had gemaskeerd.
Afdeeling „Huisvlijt". A. Handwerken voor
meisjes beneden 18 jaar. Mina Hooft 1ste pr.,
H. Bakker 2de pr., Antje Reneman 2de pr.,
M. Hooft 3de pr., B. Reneman 3de pr. en G.
Goudkade, eervolle vermelding.
B. Handwerken voor vrouwen en meisjes
ouder dan 16 jaar. Mej. M. Meijer 1ste pr.,
Botje De Kramer 2de pr., Joh. 8. Verwefl 2de pr.,
Mej. de wed. Blanken 3de pr., Wilhelmina
Scheer 3de pr. en Pietje Van Dam, Bet je Teene,
Geertje Uitb r.boogaart en Grieve Verwejj ieder
eene eervolle vermelding.
C. Voorwi rpen door niet-vaklieden in vrfjen
tjjd vervaardigd: J. v. d. Burg lepr., K Gejj-
sendorpher 2e pr., Wilhelmina Eegdeman 2e pr.,
K. J. Gejjsendorpher 3e pr., Gerretje Verwejj
3e pr., en A. Muuihng eene eervolle ver
melding.
D. Voorwerpen door vaklieden vervaardigd:
as.. z»v« i* -q ijMin -
Ooms wed. Uittenboogaart een prgs vielen
nog eervolle vermeldingen ten deel aan K.
Steehouder Sr.,-K. Steehouder Jr. en K. Stee
houder Jr.
De voorzitter betuigde zjjn dank aan allen,
die voorwerpen of teekoningen ter opluistering
hadden ingezonden, deelde mode aan wie in deze
rubriek eervolle vermeldingen waren ten deel
gevallen, en bracht hulde aan de Nuts-Naai-
en Breisohool en aan de Teekensohool, die
beide, onder goede leiding, stellig hadden mede
gewerkt om zooveel schoons en goeds bg elkander
te brengen.
De burgemeester was zoker de tolk der
aanwezigen, toen hjj de commissie bedankte
voor hare bemoeiingen. Zjj heeft dan ook door
dit feest, door doze tentoonstelling, den dank
van allen verdiend. Was haar taak een
moeieljjke, zjj is stellig een aangename geweest.
Zij heeft het schoonheidsgevoel by velen gewekt,
by velen ontwikkeld, den handenarbeid nieuw
voedsel gegeven en den kunstzin in vele takken
van bedrjjf aan merkel yk verhoogd.
§Groot-Anifnera, 3 Sept. Twee jongena,
zoontjes der heeren V. en M., liepen eenige
dagen geleden op den kant van een akker,
zooala het gewoontyk gaat, niet denkende,
dat men licht gevaar loopt er af te glüden.
Een van dit tweetal geraakte dan ook
spoedig in het diep en men zou denken,
zyn vriend zal hem de reddende hand
toegestoken hebben, neen, die stond, zoo
verslagen, dat hü zün kameraad geen hulp
kon bieden alleen enkele uitroepen was
het eenige, wat hü kon uitbrengen. De
drenkeling wist echter na eenige sparte
lingen aan den kant te komen en er uit
te kruipen, zoodat hü met den schrik en
een nat pak weder op het droge kwam.
Als een bü zonderheid kan gemeld
worden, dat door den heer J. J. C. Wouden
berg alhier deze week de aardbeien voor
de 2de maal dit jaar van den kouden
grond geplukt zün.
‘Zevenhuizen, 2 Sept. Hoe gevaarlük
het zün kan twee paarden voor een rol
te spannen, bleek Zaterdag in de dorpsstraat
alhier, toen een dezer dieren voor een
vélocipède schrikte en op hol sloeg, terwül
het andere zyn voorbeeld volgde. Al heel
spoedig verloren ze de rol, de voerlui
konden de paarden niet tot staan krügen,
zü liepen ten laatste tegen een ijzer van
een huis, dat geheel omgebogen werd.
Eindelük kwamen enkele personen toe
geschoten, die de paarden tot stilstand
brachten. De voerlui kwamen met den
schrik vrü, maar één paard was aan vier
pooten gekwetst en had nog een winkel
haak aan de borst, zoodat het voor een
tijd op „nonactief” moest gesteld worden.
Al meer en meer blijkt, hoe lastig
het is, dat het station alhier geen goederen
kantoor heeft. Nu er veel varkens naar
Rotterdam vervoerd worden, moet alles
per as daarheen gebracht worden, wat
voor iemand, die geen paard heeft, al zeer
kostbaar is. Moet er lünkoek aangevoerd
worden, hü gaat niet verder dan Nieuwer-
kerk of Gouda, wat weder zeer kostbaar
is, daar beide gemeenten op 1 2 uur
van ons dorp verwyderd zün. Met koeien,
steenkolen enz. is het al eveneens. Kleinere
winst of meerdere duurte is daarvan het
onmiddelljjk gevolg.