Thee
s
1
ion si Tsrlooj of uil
omtast Bé
ibbibi oil a immsiti:
4
1
J’
h
E.Br^ndsm^
AMSTERDAM.
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht
wasche,
£KEQS3b
Nö. 2121.
1900.
Woensdag 15 Augustus.
G N.
4
H
I
SUNLIGHT, aan schilfers
geneden en dit met warm
water in een overdekten
pot tot een pap opgeloet,
la «n ONEINDIG BETIDE
UCHTE ZEEP du de
groene uep en kost du
nog geen 5 Cti. per pond.
Probeert
en doet nw voordeel.
-
>S/yyyY^7yW
N- DE VEN, Gouda,®
Markt 1>U de Heogatraat,
W. RODS WZn.,
E. HOOGENDIJK A’.
asseert Wissels en bezorgt
assurantiën.
echt 1897.
BUITENLAND.
binnenland'
■I
ven
7; 1ste prijs
M. Mjjniietf.
2de
G.
1ste prjjB
I
[uaestie
I
won in gei
licht. Or
prijs
PrU» P«r L»t f 0^9.
S. W. N. VAN N00ÏEN tb Schoonhoven,
Uitgevers.
PrU» per Lot f O,SO.
landsche Maatschappij van Landbouw,
Prys per Lot f O,SO.
llandsche Maatschappij van Landbouw,
i
landen
IU.MU,
doch
Stral-
Ph. Van
>f, eerv,
welen
rygsn
lt)-£X|
IndiC tc 1
J.
L.
zeer t
alvorer
geven,
in die
'ga'
jede-dii
lek Dui
•lra*s
Van i
l.
SGHOONHOVEHSGHE COURANT.
een groot aantal
'nijgen er
it het aan
ingsdorf,
Scheve-
isvaalsch gebied
lakte slaags
het
visschers-
groot.
naken,
teial een
/loeftcn.
Ine
ni-
i R. Door-
Iers, eerv.
irnenbal.
s Ph. Van
,»^8r, eerv.
ILBURY met één PAARD,
AASBRIK met één PAARD.
C. Verklejj en
Erberveld.
lut inzendingen,
toegekend.
ijs H. Den Hob
?lke Bei
ie Scar
betrekkii
rhouden,
Aug.
iflicii
ens
Het plan was, twi
westelijk einde i’
Natuur
EN TILBURY met één PAARD.
EN BRIK met één PAARD.
itig weer
de boot
i hier niet
open roei-
ir de kust
passagiers
i dan wel
>e te gaan
den trein
f kunnen
_t van de
,org in Zweden,
‘loofd, uit inas-
J Sassnitz
„J.Jdene jaren
ibootdienst
..en koristen
ie hoofdsteden
opelegantvan echt linnen niet
'aschloon voor linnengoed.
net MAffasV" FAAM”.
een mooi
rholen tus-
s van» de steile
signalen met de
schillende wimpels
-1 gestoken, welke
groote trap wordt
de sloepen meeren op
‘ings de „Freia” en
iden van passagiers
ing. Behoedzaam
de stoomboot de
;igers en de kinderen
een notedop op het
-is het eerste
ladat de boot
passagiers heeft opge-
rieme» ter hand ge-
l gaat het nu kustwaarts.
in aparte booten geladen. Met
raai worden de vele koffer»
de
1ste
|e prjjs W.
iren1ste
prys J, I
PEN te Schoonhoven zyn verkrijgbaar
llandsche Maatschappij van Landbouw,
in 1899: 1ste prys
rijs C. De Jong.
1ste prjjs Joh.
•i I
Deee Contant wordt des Woensdags- en des Zaterdags
morgens uitgegeven. Prys: voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,75.
Franco per post door het geheele rijk 0,90. Men kan zich abon-
neeren by alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders.
oogenblik
ik maken,
tv dringen
irmoordén.
dien tijd
lot en zich
■rs voegen,
en:
er kosten) in cont. kan worden ontvangen.
id. id.
Schapen, 6 Rijtuigen. 20 eerste klasse
en bovendien ruim 400 andere prjjzen.
van minstens 5 zal vertegenwoordigen.
Prijs per Lot f 0,50.
llandsche Maatschappij van Landbouw,
ILBURY met één PAARD.
AASBR1K met één PAARD.
mgeveer 500 meter afstands
ie kust bjj Göhren, de eerste
op dit-eiland, ten anker.
te veel diepgang om de
te naderen. Daar de oevers
1 steil zyn en zich nergens
gevormd hebben, moeten
de bagage naar land ge-
Is A.
1 prüs S. Paul, 3de prüs P. Tol.
^.jzen M. Schinkel en C. Breedyk.
GraskalverenIske en 2de prijs J. Oudük.
Stierkalveren: 1ste prys J. A. Van oer
Stok. 2de prijs C. Breedjjk. Bestuursprjjs
Breedyk.
Prys der Ad verten tienVan 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel
meer f 0,10, Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco
uiterlyk tot Dinsdags- en tot Vrydags-namiddags 4 uren.
Alle binnenlandsche Advertentién, voor S-maai plaatsing opgegeven,
worden slechts 1-maal in rekening gebracht.
»rt allerlei Drukwerk, tegen billy-
ONDERTROUWRAAKTEN VISITE-
ARTJES, ROUWBRIEVEN, NOTA’S,
JGRAMMA’S enz. ENVELOPPEN, be-
kt met firma enz.van af f 1,85 per
stuks.
GOUD on ZILVER, HORLOGES,
OKKEN, WEKKERS en PARA
UIES, by
prijs A. Kooi en
s A. Kool en eerv.
schip hebben we
de villa’s, half verscl
zware geboomte
Op onze rs—
niet
en.” Nu, wij
i« hoe groot die krm
nog even de Ashanti-.
in ---
un het tot de Zuid-Afrikaaiv
vermeldingen A. Van Zanten en wed. W.
Paarden van ïjaar: 1ste prjjs B. Zwjj-
5, 2de prjjp Ph. Van der Br eggen,
rerm. C. Lekkerkerker en J. H. Van
v,r zegelde pakjes, voorzien van
gedeponeerd handelsmerk, ver-
Schoonhoven bij
AN DER ENDE.
C. Spelt.
J. G. van w-n Rest.
Pannekoek.
de Jong Czn.
J. Dogterom.
van Gennep.
C. Post.
Z. Vink.
Wed. D. Blanken.
K. v. Da*.
'E. HiLG)
F. van
H. DE Jot
Q
bjjzonder wordt
OUCHON THEE, A
Hoek MeentSchoonhoven.
te Nienwerkerk a/d IJsael
ist zich met het huren en verhuren,
open en verkoopen, taxeeren
LANDF.RIJFN en HUIZEX;
t Hypotheken en Voorschotten.
Donderdag* te spreken in
V ’t Café van BEZEM ER. aan hit
■rstal te Gouda, van 9 12 tmr, en
■iHilagH te Rotterdam in Café
TNDEEL”, Hoogstraat, van 9—12 uur.
roor (‘én janr vast op 3 pCl.
zes maanden 2>/a w
t veertien dagen opvragens „2
drie n 1
oopt en verkoopt Effecten en
(onpoas.
Het Kantoor is geopend:
ran 9 tot 2 en van 7 tot 8 uur.
Zaterdagavond geen kantoor.
DE D1RLCTIE.
Krijgsman, eerv.
e of 1 dag hecht. Zoetemelksche
Papendrecht, straatschenderij, prys T. Van Vlk
I dagen hecht. de^Koning.
prü.
IEMAN.
Rees.
Jong Pzn.
van Zessen.
de aandacht geves-
l f 1,30 per 5 ons.
TradsmarX
Llléén in ven
'enstaand
Igbaar te
E. C. V.
luwpoort,
irdeloos,
ierkerk a/d IJsel, M. Pannekoek.
mpen a/d Lek,
ordrecht,
•kenwoude,
•g-Ambacht,
eefkerk,
skensgraaf,
imerstol
iiidwyk,
n het bj’- -a—
I op
GT“
5 Beschuit”.
i prys wed. A. Van
Verborg Jz.
e prys wed. A. Van
Bos Dz,
1ste prys K. Van* der
Alles klaar? vraagt de kapitein, die, op
de raderkast staande, het „auslwoten", het
vertrek van passagiers met hun bagage,
heeft gedirigeerd, dan vooruit! Het anker
wordt weer gelicht; opnieuw doet zich het
klepperen der groote raderen hooryn en
met een grooten boog varen we om een
drüveyd baken heen verder naar de volgende
badplaats, Sellin, waar we opnieuw voor
anker gaan.
Bij hooggaande zee en stormachl
komt het niet zelden voor, dat
deze plaatsen voorbij stoomt en I
ophoudt, daar de tocht met de o)
booten van het groote schip naar
gevaarlijk zou kunnen worden. De p
voor Göhren, Sellin en Binz zyn
gedwongen tegen wil en dank mei
naar Sassnitz, van waar zij met
de plaats hunner bestemming
bereiken.
De meeste passagiers verlaten ons schip
in Binz, dat in den laatsten tijd zeer in de
mode is gekomen. Het duurt gemiinen tijd
voor allen in de roeibooten gezeten zyn en
de talloozo bagage is overgeladen. Hierdoor
wordt onze rei» zoozeer vertraagi dat wij
om half negen in plaats van om nalf acht
in Sassnitz aankomen. De boot naar Lohme
is een half uur geleden vertrokken, doch er
zjjn nog rijtuigen te krijgen. Na een langen
rit van anuerhalf uur door de zware bosechen
Iterg op berg af, komen we eindelijk tegen
elf uur in Lohme aan. Een paar dagen
geleden logeerde hier in hetzelfde eenvoudige
hotel de hertogin van Albany, tante onzer
Koningin, met haar kinderen en gevolg,
incognito als gravin Acklow uit PotMjam. A.
Na ontvangst van het telegram met hel i
bericht Van hel overlyden van den lieWög
van Coburg, vertrok de hertogin onmiddel- j
Jyk met haar zoon, den tegenwoordige»
hertog van Coburg. Het hooge gezelschap
had hier twee weken willen blijven.
Over het leven in een Rngensche badplaats
bericht ik in een volgenden brief.
Overxichu
Zoo is d«n weer de t(jd gekomen, dat het
Britsche Parlement zjjne zittingen gestaakt
heeft en wel met de gebruikelijke troonrede,
waarin natuurlijk in do eerste plaats gewaagd
werd van de vriendschappelijke betrekkingen I
met de Europeesche Mogendheden en met
Amerika. Voorts kreeg China een beurt. I
„Al het mogelyke zal
zeide H. M., „door mij en mijne
om de ,hedryvers van de vreeseljjke mis
daden aldaar voorbeeldig te straffen.
Daarom is een groote troepenmacht, zoo
wel uit Jndiö als uit Europa, derwaarts
gezonden." Nu, wy welen maar al te
goed, hoe groot die krijgsmacht wel is.
Na nog even de Ashann-expedilie en den
hongersnood in IndiC te nebben aange
roerd, kwam het tot de Zuid-Afrikaansche
fuaestie, het punt waarover in de laatste
Zittingen weer druk geredeneerd is. In de
troonrede echter werd het kort maar krach
tig behandeld. Na een woord van lof voor
den betoonden heldenmoed en de dapperheid
der Rritsche troepen, werd de verwachting
uitgesproken, dat de inlijving van den Oranje-
Vrjjstaat de eerste stap zal zyn op den goeden
weg, namelijk tot waarborg van éen goed
en rechtvaardig bestuur voor „straks
•1 H. M’s. onderdanen in Zuid-Afrika! Als
die verwachting nu maar niet anders
uitkomt. De Engelsche profeten zyn
omtrent deze q invest ie niet erg vertrouw
baar. Gelijk hierboven vermeld, is de Zuid-
Afrikaansche oorlog en het beleid der
Regeering te dien opzichte in de zittingen
der laatste dagen weer druk besproken en
vele sprekers lieten zich desbetreffende in af
keurenden zin uit. Zoo o. a. de Afgevaardigde
Charming, die ais zyne ineening te kennen
gaf, dat hij dezen oorlog onrechtvaardig en
onnoodig vond en naar ai, wat hy er van 1
vernomen had, stond zyne overtuiging dien
aangaande Vaster dan ooit Van harte hoopte
hy daarom, dat de Regeering nog tot de
erkenning zou komen van het recht der
Boeren óp onafhankelijkheid. Een ander
spreker, met name Sir Wilfrid Lawson, kwam
nog veel ^jner uit den hoek. Hy stelde
nameljjk aan de Regeering de vraag, of
's lands geld, de 7O.Ü0Q.0OQ pond sterling,
die al uitgegeven waren, wel goed besteed
was aan een verdelgingsoorlog. Hy ver
geleek daarbij de politiek der Boksera in
China met die der Engelsclieii in Zuid*
Afrika. De Boksers vechten tegen menschen
- vreeihdelingen die in him land komen,
maalr de Ëngelschen gaap daarentegen naar
een land, om de inwoners te dooden!
Met de fiere woorden; „Gelukkig zijn er
nog liberalen in 't land, die verzet aan-
teeltenen en zullen bly’ven aanteekenen
tegen het evangelie van roof," besloot
spreket zjjh toespraak. In een andere zitting
kreeg de heer Chamberlain een beurt, dat wil
zeggen, men nam de gelegenheid waar om
den Minister van Koloniën eens te inter-
pelleeren over zyne houding in eenige
zaken. Om te beginnen over het vermelden
van de te Bloemfontein gevonden brieven
van Engelsche Parlementsleden zonder die
brieven openbaar te maken en voorts over de
leveranties aan hel leger door verschillende
firma’s, meer speciaal door de firma
Kynoc h, waarvan Chamberlain’s broeder de
voorzitter is. Op de eerste beschuldiging
antwoordde Chamberlain, dat hij de brieven
stellig niet zou openbaar maken,
ms den schrijvers gelegenheid was ge-
hunne houding op te helderen. En
_a weigering volhardde hy, zelfs toen
door verscheidene leden als hunne ineening
was te kennen gegeven, dat hy dan ook niet
van de zaak had moeten reppen en dit, nu
eenmaal gedaan hebbende, de brieven ook
moest openbaar maken. Van de tweede be
schuldiging maakte de Minister zich af met
de woorden: „Met mijns broeders particu
liere zaken heb ik niet te maken, evenmin
als hy met de mijne." „Het is eeu groote
fout, iemand aan te vallen in zjjne familie,
voor welke hy niet verantwoordelijk is." Ook
den heer Balfour yiel een afkeurend woord
ten deel over zyne houding in de quaestie
omtrent het onderzoek naar de hospitaal-
schandalen in Zuid-Afrika.
Ifftussehen is ’t cl zoo goed als «el
dat tegen het einde van September of het
begin van October de nieuwe verkiezingen
in Engeland zullen nilgeschreven worden.
De Regeering houdt hare plannen nog ge
heim. Dat het echter een ongunstige tijd
1» voor eene verkiezing, behoeft zeker niet
gezegd te worden. Immers alles dryft op
den oorlog in Zuid-Afrika!
Oorlog in Zuid-Afrika! Laten we
ons voor de zooveelste maal derwaarts
begeven en zien, hoe het er mee staat.
Dan in de eerste plaats hooren we, dat
te Pretoria eene samenzwering Was op
touw gezet, welke echter, jamm-
helaas, op ’t allerlaatste oogenh..»
ontdekt. Een aantal stadsbewoners name-
Ijjk, die nog betrekkingen met den vyand de
hadden onderhouden, hadden afgesproken, uit,
zich ’s avonds 7 Aug. meester te maken
van allé Britsche officieren in de stad, die van
te dooden en vervolgens Lord Roberts ge- bezit
vangén te nemen. Het plan was, twee gevels is de s
groote huizen aan het westelyk einde der beslaat slbchts
stad in brand te sSek-”- w„4<».»»-iiii. «o
in allerjjl de troepen
te helpen bhisschen
zouden de samenzweerders gel:
om in de officiers-woningen binm
en allen, die er waren, te
Alle Boerenvrienden zouden
bericht ontvangen v
dan natuurljjk by de
waarvan verscheidt
om zieb meester te
hadden den eed van onzijdigheid afgelegd.
Jammer genoeg echter, ontdekte de over
heid nog juist bytyds wat er gaande Was. TL..
der samenzweerders zijn nu gearresteerd.
Dat komt er van, zeggen de Britten, we
zyn veel te goed en te zacht.
„De Wet is weer omsingeld”, zegt op
spottenden toon de „Westminster Gazette”.
En geen wonder dat die toon spottend
klinkt, want onze dappere aanvoerder is
zoo vrjj gebleven in zyne bewegingen, dat
cnina een neuri. i zonder dat Generaal Kitchener er iets
gedaan worden, i VRn bemerkte, de Vaal overtrok en zich
jynejbondgeikooten, ^us op Transvaalsch gebied bevindt. Zijn
I voorhoede raakte slaags met Methuen en 1
bij Venterskroon moet het tot een treffen ge-'
komen zjjn. Omtrent dezen aanvoerder deelt
„Daily News" eenige bijzonderheden mede
en wel deze: Hij heeft een feilen haat
tegen alles wat Engelsch is. Zijne kinderen
mogen geen Engelsch leeren e« in zijn huis
mag die taal niet worden gesproken en al
kent hy zelf die taal misschien, dan zal hij wel
zorgen, dat hij die kennis vergeet. Hij heeft
weinig onderwys genoton, maar als men
niet wist dut hy geen boekenman is, zegt
„Daily News", dan zou men denken, dat hij
de geschiedenis der krygsbedry ven van de
schitterende aanvoerders der ongeregelde
troepen in den grooten en Amerikaanschen
burgeroorlog had -bestudeerd. Generaal De
Wet is een groote geest op militair gebied.
Naar „Daily Expres»’’ uit Lorenzo Mar
ques verneemt zjjn de Ëngelschen, bij eene
oprukkende beweging in de richting van
Lydenburg, met een verlies van 500 man
op Middelburg teruggeslagen.
Volgens de „Standard” zou Buller in
zyne bewegingen grootejijks worden belem
merd door transport-moeieljjkheden.
K.
Kantongerecht SLIEDRECHT.
ZITTING van 2 AUG. 1900.
v. Botterdam, sjioorwer-overireaiag,
f 0,50 boete of i dag hechtenis.
P. A. K.. Sliedrecht, C. P., Ottoland en
K. de G., Gorinchem, provinciale-overtreding,
ieder f f boete of 1 dag hecht.
T. v. d. G., F
f 5 boete of 2 dagen ucv.».
D. de K., Sliedrecht, visscherij-overtreding
2 X f 3 boete of 2 x 2 dagen hecht., met
uitlevering schakel en visch, of 2 X 1 dag
hecht.
A. v. d. G. en K. A. S. te Sliedrecht en
J. M. B., Rotterdam, dronkenschap, de 1ste
f 0,50 boete of I dag hecht., de 2de f 5 boete
of 2 dagen hecht., de 3de f 1 boete of 1
dag hecht.
F. v. H.. Papendrecht
Al bias, provinciale-overtreding
boete of 1 dag hecht., de 2de
of 2 X 1 dag hecht.
T. N., Sliedrecht, over
f 1 boete of 1 dag hecht.
E. de L., Nieuwpoort, dronkenschap, ft),50
boete of 1 dag hecht.
P. K., Bleskensgraaf en Hofwegen, niet
onschadel jjk houden van een hond, f !l Itoete
of 2 dagen hecht., civ. gev. partij f 4.
G. B., Ottoland, burengerucht, f 5 boete
of 2 dagen hecht
A. K., Papendrecht, dobbelen, f 1 boete
of 1 dag heent.
J. W. v. B., Sliedrecht, losloopen eenden,
f 3 boete of 2 dagen hecht.
H. v. D., Sliedrecht, visscherij-overtreding,
f 5 boete of 3 dagen hecht., met verbeurd
verklaring visch, of f 0,25 boete of 1 dag hecht.
J. V., Woudrichem, als voren, f 2 boete
of 2 dagen hecht., uitlevering visch, of f 0.10
boete of 1 dag hecht.
W. v. W., Sliedrecht, straatschenderij, f7,50
boete of 3 dagen hecht.
- Bjj Kon. besluit is Hans Willem
van Scheltinga te Velp, gemeente Rheden,
met al zyne wettige, zoo manneljjke als
vrouweljjke, afstammelingen in den Neder-
landschen adel verheven, met de praedicaten
van jonkheer en jonkvrouw.
Aan het gebouw van het prov.
bestuur van Zeeland te Middelburg werd
Vrjjdag jl. herbestéed het maken en inhangen
van een paar jjzeren deuren voor de Oost-
schutsluis te Sas van Gent. Raming f 0950.
Minste inschrijvers de hoeren De Vries Robbe
ic Co. te Gorinchem, voor f 7980.
By de Zaterdag j.l. te Boskoop
gehouden aanbesteding vóór het bouwen van
een gemeenteschool voor 600 leerlingen met
pymnastiekgebouw waren ingekomen 20 bil
jetten. De hoogste inschrüver was P. Kruyt
te Gouda, voor f59.800: de laagste Marinus
de Kloe te Alblasserdam voor f36.500. De
begrooting is f 42.000, De gunning is aan
gehouden.
In de vergadering van aandeel
houders is tot mede-direcleur van de Beet-
wortelsuikerfabriek Duuring 6c Co., te Gorin
chem, benoemd de heer P. Munk, aldaar.
Van wege de tentoonstelling
uitgeschreven door de afdeeling Nieuwer-
kerk a/d IJsel, Capelle a'd IJsel en Om
streken van de Hollandsche Maatschappij
van Landbouw zyn de volgende bekroningen
toegekend
Paarden van 4 jaar en ouder: 1ste prys
Ph. Van der Breggen te Waddingsveen, 2de
prys D. C. Marck te Zevenhuizen, 3de prjjs
W. Van der Dussen te Nieuwerkerk a/d
IJsel. Eerv. vermelding werden toegekend
aan de heeren M. Graafland te Haastrecht
en J. Maayen te Papekop.
Paarden van 3 jaar: late prils 1
<|er Bregfen, Jde prjj» F, Leefian|
Reisbrieven van de Oostzee.
Fan onzen Oerlijnschen (lorrespondent.
Lohme o./Rügen H Augustus 1900.
Wie een poosje aan de Oostzee wil door
brengen, heeft de keus uit een groot aantal
badplaatsen. Evenals aan de Hollandsche
kust is hier langzamerhand de eene bad
plaats voor, de andere na ontstaan en er
strekte kust met een nieuwe vermeerderd
wordt.
De overgang van een onbekend
dorp in een badplaatsje is hier niet g
Veel onkosten behoeft men niet te m:
want de eerste gasten hebben meesti
magere porteinoiinuie en weinig beiu
Zij komen in de eerste plaats om sans gén
langs het strand en door de heerljjke bei
kebosscheü te dwalen.
Met het bouwen van een kurhaus en
groote hötels wacht nfen wijselyk tot er
behoefte aan bestaat. In dit opzicht hebben
de „ondernemers" van een nieuwe zeebad
plaats het bier vrjj wat gemakkelijker dan
in Holland, waar het ineerendeel der bad
plaatsen weinig of geen natuurschoon te ge
nieten geven, zoodnt men wel gedwongen is,
door een confortahle inrichting der hotels
den badgasten een ae<|uivalent te bieden
voor liet gemis aan natuurschoon „te land".
De branding aan de Noordzee is doorgaans
veel sterker dan aan de Oostzee. Het luiden
op zich zelf is daarom ginds aangenamer
dan hier, doch men behoeft aan de Oostzee
niet uitsluitend aan het strand te vertoe
ven, daar zich langs een gedeelte van de
steile kust der verschillende eilanden vóór
het vasteland heerljjke beukebosschen tot
vlak bij het water uitstrekken. Deze ge
lukkige combinatie van zee en bosch, van
strand en krijtrots maken het verblijf aan
deze kusten byzonder aangenaam.
Wanneer men hier eenigen tijd vertoeft,
behoeft men er zich niet over te verwon
deren, dat alle grootere- en kleinere bad
plaatsen floreeren, want zelfs het gemis van
comfort in de allernieuwste badplaatsjes
wordt ruimschoots opgewogen door de prach
tige natuur.
Men kan het eiland Rflgen langs twee
wegen bereiken, per spoor via Stralsund en
per boot via Stettin. Sinds eenige jaren is
de spoorweg dwars door het grillig gevormde
eiland doorgetrokken tot de hoofdbadplaats
Sassnitz aan de noordkust. In Stralsund
wordt de Berljjnsche D-trein op een stoom-
veerpont naar het eiland overgezet en voert
iker, dan langs het hoofdplaatsje Bergen, van waar
een zjjlijntje gelegd is naar Putbus en het
badplaatsje Binz, naar Sassnitz.
Deze plaats is het uitgangspunt
poststoombooten naar Trelleborg in 1
Zoodra het geweldige havenhoofd,
sieve granietblokken gemetseld, in
gereed was, waaraan men verschelde-
gewerkt heeft, werd deze stoomtw
geopend, welke Berlijn langs den
weg met de Scandinavische hoef
verbindt.
De zeereis via Stettin duurt langer,
is ook interessanter dan de route via
ner genoeg, sund per spoor. Evenals de meeste hoofd-
nblik werd steden in Duitschland heeft Stettin zich na
den grooten oorlog en voornamelijk, nadat
vestingwerken geslecht werden, verbazend
onderhouden, hadden afgesproken, uitgebreid. De bloei en vooruitgang werden
*s avonds 7 Aug. meester te maken door haar gunstige ligging aan den mond
allé Britsche officieren in de stad, die van de Oder zeer in de hand gewerkt. Aan
dooden en vervolgens Lord Roberts ge- bezienswaardige gebouwen en fraaie oude
nemen. Het plan was, twee gevels is de stad niet rjjk. De oude stad
aan het westeljjk einde der beslaat sfechts een kleine oppervlakte, daar-
te steken. Natuurlijk zouden entegen is het nieuwe gedeelte zeer ruim
komen, om den brand en breed aangelegd met geweldige huurpalei-
en van dat oogenblik zen en monumentale gevels evenals in Berlijn,
orders gebruik maken, i Stettin maakt al dadelyk, wanneer men van
--o_„ ll...ien te dringen het station langs de Oder de stad binnen komt,
die er waren, te vermoorden, den indruk van een ryke, welvarende koop-
JrenVrienden zouden in dien tijd stad. Aan de kaden en in de zybavens heerscht
van het komplot en zich drukte en bedrijvigheid. Hier aan het water
v _3 samenzweerders voegen, wordt gewerkt en geld verdiend. Verderop
verscheidene waren aangewezen, rvoorby de eigenlijke stad, in de voorstad
om zich meester te maken van Lord Roberts. Grabow, liggen de verschillende scheepstim-
Allen, die by het komplot betrokken >ln, merwer’en, in do wrote pluti de bekende
men
:hten
Kippen
China s,
I prijs J. Valk,
ipendrecht en J. d. J., Oud-
nale-overtreding, de 1ste f2
de 2de 2 X f 1 boete van santen.
I Wyandolles en AudalusiCr»;
‘rtreding arbeidswet, 1 E. Schenk, eerv. verm. dezelfde,
•ht. I Orpingtons en Spaansche wit wang: 1ste
prjjs J. Schenk, 2de prys J. J. Van ZwieDen.
I Leghorns en Minorca’s: 1ste prjjs A. Kool,
2de prjjs H. P. T. Van Roosendaal, eerv.
verm. J. J. Van Zwienen en A. Kool.
Holl. Wilkuiven en Padua's: 1ste prjjs
A. Kool, 2de prjjs H. P. T. Van Roosendaal,
eerv. verm. A. Kool.
Hamburgers en Friesche pellen: 1ste en‘
2de prjjs J. Valk.
Yokohama’s, Maleiers en Vechthoenders:
Irte prjjs E. Schenk, 2de prjjs H. Stolk,
eerv. verin. G. Hoogerwaard.
Kraaikoppen ena: 1ste prjjs C. Van der
Wilt en J. J. van Zwienen, 2de prjjs J.
De Bruiu en N. Verwejj, en een eerv. verm.
J. J. Van Zwienen.
Fazanten1ste prjjs A. Gelderblom.
Mandarunen en Carolina’s: tste en 2de
prjjs H. P, T. Van Roosendaal.
Andere Eenden1ste
G. Hoogerwaard, 2de prjjs
vermelding A. Kool.
Konijnen: 2de prjjs C. van der Wilt.
Landbouwgereedschappen2de prys De
Jonge en Co., 3de prjjs J. A. P. van Vliet.
Melk- en Zuivelgereedschappen1ste prjjs
D. Spoor, 2de prjjs Andries Bakker.
Zadelmakersgereedschappen1ste prijs
P. Z. de Jong, eerv. verin. D. Koning en
A. van Diest.
Rjjtuigen: 1ste prjjs L. van Bommel, 2de
prjjs G. van Beurden.
Graansoorten: 1ste prys M. Vente, 2de prüs
J. van Beekum en eerv. verm. J. Klapwijk.
Voeder-artikeien1ste prjjs M. Vente.
eerv. verm. G. Dirkzwager, Oliefabriek te
Delft en wed. A. van Beekum.
Kunstmeststoffen: 1ste prjjs Tj. van der
Ploeg.
Sportartikelen: Getuigschrift W. J. D
van Rymenam en J. C. de Rujjter en eerv
verm. P. Roozenboom.
Bjj den wedstry d voorzuivelpro-
ducten te Vincennes gehouden, heeft de
afdeeling Bodegraven der Hollandsclie Maat
schappij van Landbouw met hare inzending
kaas de gouden medaille behaald.
De eerste toepassing der tele
graphic zonder draad in ons land heeft plaats
door een proef van een verbinding tusschen
het lichtschip „Maas" aan den Hoek van Hol-
land, in de haven, en het verder voorbjj het
dorp aanwezige waterstaatsgebouw. De hier-
voor door den minister van marine benoemde
commissie bestaat uit de heeren B. J. R.
Engelbrecht, inspecteur der posteryen eji
telegraphic; C. J. de Vrieze, inspecteur van
het loodswezenRainaer, ingenieur van den
waterstaat, eu dr. L. Bleekrode, leeraar aan
de H. B. S. te ’s-Gravenhage.
De proeven slaagden aanvankelijk zeer
goed, daar de wederzijds gewielde tele-
grammen iw duidelijk óverkwamen.
L I ,fJÜ!!MB
groote werf „Vulean”, waar de moderne
ver- pantsersehepen en de groote mailstoombooten
'ien gebouwd worden. Iu laatste iwintig jaar
heeft zich de duilsdMi&heepsbouwkunst op
kolossale wjjze ontwikkeld. Terwjjl vroeger
1 de duitsche stooinbooten hoofdzakeljjk in
Engeland gebouwd werden, loopen tegen
woordig van de duitsche particuliere werven
van Blohm en Voss in Hamburg, Vulcan"
in Stettin en „Schiehau” in Dantzig de
grootste mailbooten, pantsersehepen en tor
pedo's van stapel. De duitsche werven doen
de engelsche zelfs een gevoelige concurrentie
aa^daar vele vreemde staten hier hunne
Stettin Rflgen steekt precies om half*twaalf
in Stettin van wal. Volgens schatting moe
ten we 's avonds ongeveer om 8 uur in Sassnitz
aankomen, zoodat iÈ, dan nog op de aan
sluitende boot naar Lohme kan overstappen.
We hebben een groot aantal passagiers aaft
boord, ver over 500 personen. Overal kri
oelt het van menschen op de wandcldekken,
in de verschillende kajuiten, in de rooksalons,
tot zelfs op het verboden terrein, de rader-
kasten, hebben zich eenigen genesteld en
een klein muziekcorps van zeer inferieure
hoedanigheid „vergast" het gezelschap bjjna
Zonder ophouden op zijne welluidende tonen.
Langzaam glijden we tusschen de oevers van
dé Oder zeewaarts. Rechts la^e groene wei
landen met grazend vee, finks fabrieken
en scheepstimmerwerven. Bij de Vulcan"
liggen verscheidene droogdokken. Tegen de
helling slaat een nieuwe mailstoomer in
aanbouw. Welk een Kolos! Elke nieuwe
boot wordt nog grooter gebouwd dan haar
voorgangster. En met den grooteren om
vang moet een grootere snelheid hand aan
hand gaan. De Kaiser Wilhelm der Grosse",
welke hier gebouwd is en wiens stoom*
pjjpen een doorsnede van 3 Meter hebben,
was gedurende korten tyd de grootste mail
boot, doch nu heeft deze boot reeds wedter
het onderspit moeten delven voor de „Deutsch
land", welke eveneens op New-York vaart,
De „Freia” heeft de eigenljjke Oder achter
zich gelaten en stoomt met volle vaart dwars
door het Half naar de eerste aanlegplaats
van n<??teze^n9*M^^olen
de twee eilanden Usedom en Wollin. Tus-
schen beide eilanden is een smalMF geul,
welke voortdurend door baggermachines op
voldoende diepte wordt gehouden voor de
grootste zeeschepen. Usedom en Wollin ver
tonnen dezelfde eigenaardige formatie als het
grootere eiland Rflgen, dat verderop ligt.
Aan de zeezjjde zjjn de hooge steile oevers
overal bedekt met zware booinen, terwjjl
de eilanden aan de landzjjde vlak zijn zonder
veel geboomte. Op deze drie eilanden liggen de
bekendste Oostzee-badplaatsen. Misdray op
Wollin, Swinemflnde, Ahlbeek, Heringsdorf
en Zinnövitz op Usedom en Göhren, Sellin,
Binz, Sassnitz, Stubbenkatnmer en Lohme
op Rflgen.
In Swinemflnde stappen o.
passagiers nan wal, maar o wee', we k>
bjjna evenveel voor in de plaats, zoodal
boord niet veel leeger wordt. Herii
onze volgende aanlegplaats, is het
ningen van de Oostzee, het luxebad der
rijke Berljjners uit de Thiergartenstrasse.
Op de uiterste spits van de boog boven de
zee uitstekende houten pier zijn een paar
restaurants gebouwd met groote glazen
waranda naar de zeezijde. Voor de restau
rants loopt het publiek heen en weer en kjjkt
over de balustrade naar onze boot, die aan de
pier is vastgemeerd. Gelukkig gaan hier ver
scheidene passagiers aan wal, zoodat we
meer plaats krijgen om op het dek te
„ysbeeren”. Tot nu toe hebben we aan de
linkerhand steeds de kust in het gezicht
gehad, doch nadat we Heringsdorf verlaten
hebben, kiezen we het ruiiné sop en zien
ongeveer twee uur achtereen uitsluitend
zee en lucht. Het is de laatste dagen
bjjzonder stormachtig weer geweest, doch
I nu is de zee kalm en effen en toont zich
van de beste zjjde. Er schijnt dan ook
niemand onder de passagiers last van
zeeziekte te hebben. Op de raderkast van
de groote boot heeft men een prachtig
uitzicht over de groene watervlakte,
waarboven nu en dan de sneeuwwitte
meeuwen strjjken. In de verte duikt een
eenzame rots uit het water op, fel beschenen
door de middagzon, een klein eiland, de
Greifswalder Oie geheeten, met een paar
woningen voor de bewakers van het kust
licht. Onze boot spoedt zich voort en gaat
om half zes op or
van de Rflgenschi
badplaats in de rij
De „Freia" heeft
kust nog meer te
hier by na overal t
natuurlyke havens
de passagiers en
roeid worden.
Van ons
gezicht op
schen het
hooge kust. Op onze s
stoomfluit en met verschil
zijn eenige roeibooten van wal
snel uaderby komen. De groot
langszij neergelaten, de sloep*
een rei achter elkaar lanf
het „ausbooten", het uitlade
en bagage neemt een aanval
helpen de matroozen van
bejaarden onder de reizige
in de boot, welke als een no
water danst. Zitten gaan! ii
bevel van den bootsman. Na
het bepaalde aantal
pornen, worden de riemen ter hand
nomen en voort gaat het nu kustwaai
De bagage wordt in aparte booten geladen. Mi
een handige» zwaai worden de vele koffei
en reismanden aan zware touwen in t
roeibooten neergelaten.
vaarzen (minstens 7 mai
«te prys A. Van der Di
M. Myiilieff.
raarzen geboren ii. IS
Van Dorsser, 2de prj
2 jaar e» ouder:
2de S. Kop.
i Pinkstieren geboren 1899: 1ste prjjf
I Breedyk, 2de prys S. Paul, 3de prüs P.
I. ^CIIIIIKVI V
Iske en 2de
1ste prys
■ys C. Breedjjl
Visset.
Paa.2.
nenburg,
eerv. verm.
der Torren.
Paarden van 1 jaar: 1ste prjjs
nenbal, 2de prjjs J. J. Allemekindi
verm. W. Verburg Jz. en R. Door
Paarden met veulen: 1ste prjjs I
der Breggen. 2de prjjs C. Pleiziei
verm. D. Van den Dooi Hz.
Hitten: Bestuursprjjzen
P. Verhoef, eerv. verm. W.
Vette koeien slechts twee
aan welke geen prjjs werd toe
Vette kalveren: 1ste prjjf.
lander.
Melkkoeien van 4 jaar: 1ste en 2de prijs
E. Van der Wring.
Moikschotten geboren in 1897; 1ste prjjs
J. Van den Hoek, 2de prjjs A. M. Mynlieff.
Drachtige schotten en melkvaarzen geen
inzendingen.
Drachtige
drachtig). Isti
2de prys A. L
Pinkvr”
A. M.
Slieren
Schooien,
Pinkstiei
Bestuurspry:
ikalvei
...rkal veren
2de prjjs
Jreedjjk.
Ooilammeren
Cappelle,flfr|e
RamlaMfei
Cappelle, 2de
Oude Rammen
Knoop.
Beeren; 1ste prjjs D. Seegers, 2de prys
H. Dullaart.
Zeugen mpt biggen en weivarkens geen
inzendingen.
Zoeteinelksche Kaas minstens 8 kilo:
iHWel.’" Gra'"'1«n|l’ Prö’ U- V«"
Zoetemelksche Kaas minstens 4 kilo:
1ste prjjs A. C. Koolmees, 2de prjjs A.
verm. P. Leeflang.
_j Kaas van KG.:
/liet, eerv. verm. J. Brouwer
iing.
omboter: .1ste prijs G. Stteng, 2de
J. Rejjm.
Groenten: 1ste prjjs B. A. Walop, eerv.
verm. P. van Tol en J. Kley Nz.
Bloemen en Planten: 1ste prjjs G. J. Bier.
Vruchten: 1ste prjjs H. Scheffers.
i: Brahma-poetra s en Cochin
isle prjjs J. J. Van Zwienen, 2de
eerv. verm. L. Van Zanten.
Langshans en Plymouth-Rocks: 1ste en
2de prjjs Elizabeth Schenk, eerv. verm, L-
Van Zanten.