Thee s 1 ion si Tsrlooj of uil omtast Bé ibbibi oil a immsiti: 4 1 J’ h E.Br^ndsm^ AMSTERDAM. Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht wasche, £KEQS3b Nö. 2121. 1900. Woensdag 15 Augustus. G N. 4 H I SUNLIGHT, aan schilfers geneden en dit met warm water in een overdekten pot tot een pap opgeloet, la «n ONEINDIG BETIDE UCHTE ZEEP du de groene uep en kost du nog geen 5 Cti. per pond. Probeert en doet nw voordeel. - >S/yyyY^7yW N- DE VEN, Gouda,® Markt 1>U de Heogatraat, W. RODS WZn., E. HOOGENDIJK A’. asseert Wissels en bezorgt assurantiën. echt 1897. BUITENLAND. binnenland' ■I ven 7; 1ste prijs M. Mjjniietf. 2de G. 1ste prjjB I [uaestie I won in gei licht. Or prijs PrU» P«r L»t f 0^9. S. W. N. VAN N00ÏEN tb Schoonhoven, Uitgevers. PrU» per Lot f O,SO. landsche Maatschappij van Landbouw, Prys per Lot f O,SO. llandsche Maatschappij van Landbouw, i landen IU.MU, doch Stral- Ph. Van >f, eerv, welen rygsn lt)-£X| IndiC tc 1 J. L. zeer t alvorer geven, in die 'ga' jede-dii lek Dui •lra*s Van i l. SGHOONHOVEHSGHE COURANT. een groot aantal 'nijgen er it het aan ingsdorf, Scheve- isvaalsch gebied lakte slaags het visschers- groot. naken, teial een /loeftcn. Ine ni- i R. Door- Iers, eerv. irnenbal. s Ph. Van ,»^8r, eerv. ILBURY met één PAARD, AASBRIK met één PAARD. C. Verklejj en Erberveld. lut inzendingen, toegekend. ijs H. Den Hob ?lke Bei ie Scar betrekkii rhouden, Aug. iflicii ens Het plan was, twi westelijk einde i’ Natuur EN TILBURY met één PAARD. EN BRIK met één PAARD. itig weer de boot i hier niet open roei- ir de kust passagiers i dan wel >e te gaan den trein f kunnen _t van de ,org in Zweden, ‘loofd, uit inas- J Sassnitz „J.Jdene jaren ibootdienst ..en koristen ie hoofdsteden opelegantvan echt linnen niet 'aschloon voor linnengoed. net MAffasV" FAAM”. een mooi rholen tus- s van» de steile signalen met de schillende wimpels -1 gestoken, welke groote trap wordt de sloepen meeren op ‘ings de „Freia” en iden van passagiers ing. Behoedzaam de stoomboot de ;igers en de kinderen een notedop op het -is het eerste ladat de boot passagiers heeft opge- rieme» ter hand ge- l gaat het nu kustwaarts. in aparte booten geladen. Met raai worden de vele koffer» de 1ste |e prjjs W. iren1ste prys J, I PEN te Schoonhoven zyn verkrijgbaar llandsche Maatschappij van Landbouw, in 1899: 1ste prys rijs C. De Jong. 1ste prjjs Joh. •i I Deee Contant wordt des Woensdags- en des Zaterdags morgens uitgegeven. Prys: voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,75. Franco per post door het geheele rijk 0,90. Men kan zich abon- neeren by alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders. oogenblik ik maken, tv dringen irmoordén. dien tijd lot en zich ■rs voegen, en: er kosten) in cont. kan worden ontvangen. id. id. Schapen, 6 Rijtuigen. 20 eerste klasse en bovendien ruim 400 andere prjjzen. van minstens 5 zal vertegenwoordigen. Prijs per Lot f 0,50. llandsche Maatschappij van Landbouw, ILBURY met één PAARD. AASBR1K met één PAARD. mgeveer 500 meter afstands ie kust bjj Göhren, de eerste op dit-eiland, ten anker. te veel diepgang om de te naderen. Daar de oevers 1 steil zyn en zich nergens gevormd hebben, moeten de bagage naar land ge- Is A. 1 prüs S. Paul, 3de prüs P. Tol. ^.jzen M. Schinkel en C. Breedyk. GraskalverenIske en 2de prijs J. Oudük. Stierkalveren: 1ste prys J. A. Van oer Stok. 2de prijs C. Breedjjk. Bestuursprjjs Breedyk. Prys der Ad verten tienVan 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel meer f 0,10, Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco uiterlyk tot Dinsdags- en tot Vrydags-namiddags 4 uren. Alle binnenlandsche Advertentién, voor S-maai plaatsing opgegeven, worden slechts 1-maal in rekening gebracht. »rt allerlei Drukwerk, tegen billy- ONDERTROUWRAAKTEN VISITE- ARTJES, ROUWBRIEVEN, NOTA’S, JGRAMMA’S enz. ENVELOPPEN, be- kt met firma enz.van af f 1,85 per stuks. GOUD on ZILVER, HORLOGES, OKKEN, WEKKERS en PARA UIES, by prijs A. Kooi en s A. Kool en eerv. schip hebben we de villa’s, half verscl zware geboomte Op onze rs— niet en.” Nu, wij i« hoe groot die krm nog even de Ashanti-. in --- un het tot de Zuid-Afrikaaiv vermeldingen A. Van Zanten en wed. W. Paarden van ïjaar: 1ste prjjs B. Zwjj- 5, 2de prjjp Ph. Van der Br eggen, rerm. C. Lekkerkerker en J. H. Van v,r zegelde pakjes, voorzien van gedeponeerd handelsmerk, ver- Schoonhoven bij AN DER ENDE. C. Spelt. J. G. van w-n Rest. Pannekoek. de Jong Czn. J. Dogterom. van Gennep. C. Post. Z. Vink. Wed. D. Blanken. K. v. Da*. 'E. HiLG) F. van H. DE Jot Q bjjzonder wordt OUCHON THEE, A Hoek MeentSchoonhoven. te Nienwerkerk a/d IJsael ist zich met het huren en verhuren, open en verkoopen, taxeeren LANDF.RIJFN en HUIZEX; t Hypotheken en Voorschotten. Donderdag* te spreken in V ’t Café van BEZEM ER. aan hit ■rstal te Gouda, van 9 12 tmr, en ■iHilagH te Rotterdam in Café TNDEEL”, Hoogstraat, van 9—12 uur. roor (‘én janr vast op 3 pCl. zes maanden 2>/a w t veertien dagen opvragens „2 drie n 1 oopt en verkoopt Effecten en (onpoas. Het Kantoor is geopend: ran 9 tot 2 en van 7 tot 8 uur. Zaterdagavond geen kantoor. DE D1RLCTIE. Krijgsman, eerv. e of 1 dag hecht. Zoetemelksche Papendrecht, straatschenderij, prys T. Van Vlk I dagen hecht. de^Koning. prü. IEMAN. Rees. Jong Pzn. van Zessen. de aandacht geves- l f 1,30 per 5 ons. TradsmarX Llléén in ven 'enstaand Igbaar te E. C. V. luwpoort, irdeloos, ierkerk a/d IJsel, M. Pannekoek. mpen a/d Lek, ordrecht, •kenwoude, •g-Ambacht, eefkerk, skensgraaf, imerstol iiidwyk, n het bj’- -a— I op GT“ 5 Beschuit”. i prys wed. A. Van Verborg Jz. e prys wed. A. Van Bos Dz, 1ste prys K. Van* der Alles klaar? vraagt de kapitein, die, op de raderkast staande, het „auslwoten", het vertrek van passagiers met hun bagage, heeft gedirigeerd, dan vooruit! Het anker wordt weer gelicht; opnieuw doet zich het klepperen der groote raderen hooryn en met een grooten boog varen we om een drüveyd baken heen verder naar de volgende badplaats, Sellin, waar we opnieuw voor anker gaan. Bij hooggaande zee en stormachl komt het niet zelden voor, dat deze plaatsen voorbij stoomt en I ophoudt, daar de tocht met de o) booten van het groote schip naar gevaarlijk zou kunnen worden. De p voor Göhren, Sellin en Binz zyn gedwongen tegen wil en dank mei naar Sassnitz, van waar zij met de plaats hunner bestemming bereiken. De meeste passagiers verlaten ons schip in Binz, dat in den laatsten tijd zeer in de mode is gekomen. Het duurt gemiinen tijd voor allen in de roeibooten gezeten zyn en de talloozo bagage is overgeladen. Hierdoor wordt onze rei» zoozeer vertraagi dat wij om half negen in plaats van om nalf acht in Sassnitz aankomen. De boot naar Lohme is een half uur geleden vertrokken, doch er zjjn nog rijtuigen te krijgen. Na een langen rit van anuerhalf uur door de zware bosechen Iterg op berg af, komen we eindelijk tegen elf uur in Lohme aan. Een paar dagen geleden logeerde hier in hetzelfde eenvoudige hotel de hertogin van Albany, tante onzer Koningin, met haar kinderen en gevolg, incognito als gravin Acklow uit PotMjam. A. Na ontvangst van het telegram met hel i bericht Van hel overlyden van den lieWög van Coburg, vertrok de hertogin onmiddel- j Jyk met haar zoon, den tegenwoordige» hertog van Coburg. Het hooge gezelschap had hier twee weken willen blijven. Over het leven in een Rngensche badplaats bericht ik in een volgenden brief. Overxichu Zoo is d«n weer de t(jd gekomen, dat het Britsche Parlement zjjne zittingen gestaakt heeft en wel met de gebruikelijke troonrede, waarin natuurlijk in do eerste plaats gewaagd werd van de vriendschappelijke betrekkingen I met de Europeesche Mogendheden en met Amerika. Voorts kreeg China een beurt. I „Al het mogelyke zal zeide H. M., „door mij en mijne om de ,hedryvers van de vreeseljjke mis daden aldaar voorbeeldig te straffen. Daarom is een groote troepenmacht, zoo wel uit Jndiö als uit Europa, derwaarts gezonden." Nu, wy welen maar al te goed, hoe groot die krijgsmacht wel is. Na nog even de Ashann-expedilie en den hongersnood in IndiC te nebben aange roerd, kwam het tot de Zuid-Afrikaansche fuaestie, het punt waarover in de laatste Zittingen weer druk geredeneerd is. In de troonrede echter werd het kort maar krach tig behandeld. Na een woord van lof voor den betoonden heldenmoed en de dapperheid der Rritsche troepen, werd de verwachting uitgesproken, dat de inlijving van den Oranje- Vrjjstaat de eerste stap zal zyn op den goeden weg, namelijk tot waarborg van éen goed en rechtvaardig bestuur voor „straks •1 H. M’s. onderdanen in Zuid-Afrika! Als die verwachting nu maar niet anders uitkomt. De Engelsche profeten zyn omtrent deze q invest ie niet erg vertrouw baar. Gelijk hierboven vermeld, is de Zuid- Afrikaansche oorlog en het beleid der Regeering te dien opzichte in de zittingen der laatste dagen weer druk besproken en vele sprekers lieten zich desbetreffende in af keurenden zin uit. Zoo o. a. de Afgevaardigde Charming, die ais zyne ineening te kennen gaf, dat hij dezen oorlog onrechtvaardig en onnoodig vond en naar ai, wat hy er van 1 vernomen had, stond zyne overtuiging dien aangaande Vaster dan ooit Van harte hoopte hy daarom, dat de Regeering nog tot de erkenning zou komen van het recht der Boeren óp onafhankelijkheid. Een ander spreker, met name Sir Wilfrid Lawson, kwam nog veel ^jner uit den hoek. Hy stelde nameljjk aan de Regeering de vraag, of 's lands geld, de 7O.Ü0Q.0OQ pond sterling, die al uitgegeven waren, wel goed besteed was aan een verdelgingsoorlog. Hy ver geleek daarbij de politiek der Boksera in China met die der Engelsclieii in Zuid* Afrika. De Boksers vechten tegen menschen - vreeihdelingen die in him land komen, maalr de Ëngelschen gaap daarentegen naar een land, om de inwoners te dooden! Met de fiere woorden; „Gelukkig zijn er nog liberalen in 't land, die verzet aan- teeltenen en zullen bly’ven aanteekenen tegen het evangelie van roof," besloot spreket zjjh toespraak. In een andere zitting kreeg de heer Chamberlain een beurt, dat wil zeggen, men nam de gelegenheid waar om den Minister van Koloniën eens te inter- pelleeren over zyne houding in eenige zaken. Om te beginnen over het vermelden van de te Bloemfontein gevonden brieven van Engelsche Parlementsleden zonder die brieven openbaar te maken en voorts over de leveranties aan hel leger door verschillende firma’s, meer speciaal door de firma Kynoc h, waarvan Chamberlain’s broeder de voorzitter is. Op de eerste beschuldiging antwoordde Chamberlain, dat hij de brieven stellig niet zou openbaar maken, ms den schrijvers gelegenheid was ge- hunne houding op te helderen. En _a weigering volhardde hy, zelfs toen door verscheidene leden als hunne ineening was te kennen gegeven, dat hy dan ook niet van de zaak had moeten reppen en dit, nu eenmaal gedaan hebbende, de brieven ook moest openbaar maken. Van de tweede be schuldiging maakte de Minister zich af met de woorden: „Met mijns broeders particu liere zaken heb ik niet te maken, evenmin als hy met de mijne." „Het is eeu groote fout, iemand aan te vallen in zjjne familie, voor welke hy niet verantwoordelijk is." Ook den heer Balfour yiel een afkeurend woord ten deel over zyne houding in de quaestie omtrent het onderzoek naar de hospitaal- schandalen in Zuid-Afrika. Ifftussehen is ’t cl zoo goed als «el dat tegen het einde van September of het begin van October de nieuwe verkiezingen in Engeland zullen nilgeschreven worden. De Regeering houdt hare plannen nog ge heim. Dat het echter een ongunstige tijd 1» voor eene verkiezing, behoeft zeker niet gezegd te worden. Immers alles dryft op den oorlog in Zuid-Afrika! Oorlog in Zuid-Afrika! Laten we ons voor de zooveelste maal derwaarts begeven en zien, hoe het er mee staat. Dan in de eerste plaats hooren we, dat te Pretoria eene samenzwering Was op touw gezet, welke echter, jamm- helaas, op ’t allerlaatste oogenh..» ontdekt. Een aantal stadsbewoners name- Ijjk, die nog betrekkingen met den vyand de hadden onderhouden, hadden afgesproken, uit, zich ’s avonds 7 Aug. meester te maken van allé Britsche officieren in de stad, die van te dooden en vervolgens Lord Roberts ge- bezit vangén te nemen. Het plan was, twee gevels is de s groote huizen aan het westelyk einde der beslaat slbchts stad in brand te sSek-”- w„4<».»»-iiii. «o in allerjjl de troepen te helpen bhisschen zouden de samenzweerders gel: om in de officiers-woningen binm en allen, die er waren, te Alle Boerenvrienden zouden bericht ontvangen v dan natuurljjk by de waarvan verscheidt om zieb meester te hadden den eed van onzijdigheid afgelegd. Jammer genoeg echter, ontdekte de over heid nog juist bytyds wat er gaande Was. TL.. der samenzweerders zijn nu gearresteerd. Dat komt er van, zeggen de Britten, we zyn veel te goed en te zacht. „De Wet is weer omsingeld”, zegt op spottenden toon de „Westminster Gazette”. En geen wonder dat die toon spottend klinkt, want onze dappere aanvoerder is zoo vrjj gebleven in zyne bewegingen, dat cnina een neuri. i zonder dat Generaal Kitchener er iets gedaan worden, i VRn bemerkte, de Vaal overtrok en zich jynejbondgeikooten, ^us op Transvaalsch gebied bevindt. Zijn I voorhoede raakte slaags met Methuen en 1 bij Venterskroon moet het tot een treffen ge-' komen zjjn. Omtrent dezen aanvoerder deelt „Daily News" eenige bijzonderheden mede en wel deze: Hij heeft een feilen haat tegen alles wat Engelsch is. Zijne kinderen mogen geen Engelsch leeren e« in zijn huis mag die taal niet worden gesproken en al kent hy zelf die taal misschien, dan zal hij wel zorgen, dat hij die kennis vergeet. Hij heeft weinig onderwys genoton, maar als men niet wist dut hy geen boekenman is, zegt „Daily News", dan zou men denken, dat hij de geschiedenis der krygsbedry ven van de schitterende aanvoerders der ongeregelde troepen in den grooten en Amerikaanschen burgeroorlog had -bestudeerd. Generaal De Wet is een groote geest op militair gebied. Naar „Daily Expres»’’ uit Lorenzo Mar ques verneemt zjjn de Ëngelschen, bij eene oprukkende beweging in de richting van Lydenburg, met een verlies van 500 man op Middelburg teruggeslagen. Volgens de „Standard” zou Buller in zyne bewegingen grootejijks worden belem merd door transport-moeieljjkheden. K. Kantongerecht SLIEDRECHT. ZITTING van 2 AUG. 1900. v. Botterdam, sjioorwer-overireaiag, f 0,50 boete of i dag hechtenis. P. A. K.. Sliedrecht, C. P., Ottoland en K. de G., Gorinchem, provinciale-overtreding, ieder f f boete of 1 dag hecht. T. v. d. G., F f 5 boete of 2 dagen ucv.». D. de K., Sliedrecht, visscherij-overtreding 2 X f 3 boete of 2 x 2 dagen hecht., met uitlevering schakel en visch, of 2 X 1 dag hecht. A. v. d. G. en K. A. S. te Sliedrecht en J. M. B., Rotterdam, dronkenschap, de 1ste f 0,50 boete of I dag hecht., de 2de f 5 boete of 2 dagen hecht., de 3de f 1 boete of 1 dag hecht. F. v. H.. Papendrecht Al bias, provinciale-overtreding boete of 1 dag hecht., de 2de of 2 X 1 dag hecht. T. N., Sliedrecht, over f 1 boete of 1 dag hecht. E. de L., Nieuwpoort, dronkenschap, ft),50 boete of 1 dag hecht. P. K., Bleskensgraaf en Hofwegen, niet onschadel jjk houden van een hond, f !l Itoete of 2 dagen hecht., civ. gev. partij f 4. G. B., Ottoland, burengerucht, f 5 boete of 2 dagen hecht A. K., Papendrecht, dobbelen, f 1 boete of 1 dag heent. J. W. v. B., Sliedrecht, losloopen eenden, f 3 boete of 2 dagen hecht. H. v. D., Sliedrecht, visscherij-overtreding, f 5 boete of 3 dagen hecht., met verbeurd verklaring visch, of f 0,25 boete of 1 dag hecht. J. V., Woudrichem, als voren, f 2 boete of 2 dagen hecht., uitlevering visch, of f 0.10 boete of 1 dag hecht. W. v. W., Sliedrecht, straatschenderij, f7,50 boete of 3 dagen hecht. - Bjj Kon. besluit is Hans Willem van Scheltinga te Velp, gemeente Rheden, met al zyne wettige, zoo manneljjke als vrouweljjke, afstammelingen in den Neder- landschen adel verheven, met de praedicaten van jonkheer en jonkvrouw. Aan het gebouw van het prov. bestuur van Zeeland te Middelburg werd Vrjjdag jl. herbestéed het maken en inhangen van een paar jjzeren deuren voor de Oost- schutsluis te Sas van Gent. Raming f 0950. Minste inschrijvers de hoeren De Vries Robbe ic Co. te Gorinchem, voor f 7980. By de Zaterdag j.l. te Boskoop gehouden aanbesteding vóór het bouwen van een gemeenteschool voor 600 leerlingen met pymnastiekgebouw waren ingekomen 20 bil jetten. De hoogste inschrüver was P. Kruyt te Gouda, voor f59.800: de laagste Marinus de Kloe te Alblasserdam voor f36.500. De begrooting is f 42.000, De gunning is aan gehouden. In de vergadering van aandeel houders is tot mede-direcleur van de Beet- wortelsuikerfabriek Duuring 6c Co., te Gorin chem, benoemd de heer P. Munk, aldaar. Van wege de tentoonstelling uitgeschreven door de afdeeling Nieuwer- kerk a/d IJsel, Capelle a'd IJsel en Om streken van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw zyn de volgende bekroningen toegekend Paarden van 4 jaar en ouder: 1ste prys Ph. Van der Breggen te Waddingsveen, 2de prys D. C. Marck te Zevenhuizen, 3de prjjs W. Van der Dussen te Nieuwerkerk a/d IJsel. Eerv. vermelding werden toegekend aan de heeren M. Graafland te Haastrecht en J. Maayen te Papekop. Paarden van 3 jaar: late prils 1 <|er Bregfen, Jde prjj» F, Leefian| Reisbrieven van de Oostzee. Fan onzen Oerlijnschen (lorrespondent. Lohme o./Rügen H Augustus 1900. Wie een poosje aan de Oostzee wil door brengen, heeft de keus uit een groot aantal badplaatsen. Evenals aan de Hollandsche kust is hier langzamerhand de eene bad plaats voor, de andere na ontstaan en er strekte kust met een nieuwe vermeerderd wordt. De overgang van een onbekend dorp in een badplaatsje is hier niet g Veel onkosten behoeft men niet te m: want de eerste gasten hebben meesti magere porteinoiinuie en weinig beiu Zij komen in de eerste plaats om sans gén langs het strand en door de heerljjke bei kebosscheü te dwalen. Met het bouwen van een kurhaus en groote hötels wacht nfen wijselyk tot er behoefte aan bestaat. In dit opzicht hebben de „ondernemers" van een nieuwe zeebad plaats het bier vrjj wat gemakkelijker dan in Holland, waar het ineerendeel der bad plaatsen weinig of geen natuurschoon te ge nieten geven, zoodnt men wel gedwongen is, door een confortahle inrichting der hotels den badgasten een ae<|uivalent te bieden voor liet gemis aan natuurschoon „te land". De branding aan de Noordzee is doorgaans veel sterker dan aan de Oostzee. Het luiden op zich zelf is daarom ginds aangenamer dan hier, doch men behoeft aan de Oostzee niet uitsluitend aan het strand te vertoe ven, daar zich langs een gedeelte van de steile kust der verschillende eilanden vóór het vasteland heerljjke beukebosschen tot vlak bij het water uitstrekken. Deze ge lukkige combinatie van zee en bosch, van strand en krijtrots maken het verblijf aan deze kusten byzonder aangenaam. Wanneer men hier eenigen tijd vertoeft, behoeft men er zich niet over te verwon deren, dat alle grootere- en kleinere bad plaatsen floreeren, want zelfs het gemis van comfort in de allernieuwste badplaatsjes wordt ruimschoots opgewogen door de prach tige natuur. Men kan het eiland Rflgen langs twee wegen bereiken, per spoor via Stralsund en per boot via Stettin. Sinds eenige jaren is de spoorweg dwars door het grillig gevormde eiland doorgetrokken tot de hoofdbadplaats Sassnitz aan de noordkust. In Stralsund wordt de Berljjnsche D-trein op een stoom- veerpont naar het eiland overgezet en voert iker, dan langs het hoofdplaatsje Bergen, van waar een zjjlijntje gelegd is naar Putbus en het badplaatsje Binz, naar Sassnitz. Deze plaats is het uitgangspunt poststoombooten naar Trelleborg in 1 Zoodra het geweldige havenhoofd, sieve granietblokken gemetseld, in gereed was, waaraan men verschelde- gewerkt heeft, werd deze stoomtw geopend, welke Berlijn langs den weg met de Scandinavische hoef verbindt. De zeereis via Stettin duurt langer, is ook interessanter dan de route via ner genoeg, sund per spoor. Evenals de meeste hoofd- nblik werd steden in Duitschland heeft Stettin zich na den grooten oorlog en voornamelijk, nadat vestingwerken geslecht werden, verbazend onderhouden, hadden afgesproken, uitgebreid. De bloei en vooruitgang werden *s avonds 7 Aug. meester te maken door haar gunstige ligging aan den mond allé Britsche officieren in de stad, die van de Oder zeer in de hand gewerkt. Aan dooden en vervolgens Lord Roberts ge- bezienswaardige gebouwen en fraaie oude nemen. Het plan was, twee gevels is de stad niet rjjk. De oude stad aan het westeljjk einde der beslaat sfechts een kleine oppervlakte, daar- te steken. Natuurlijk zouden entegen is het nieuwe gedeelte zeer ruim komen, om den brand en breed aangelegd met geweldige huurpalei- en van dat oogenblik zen en monumentale gevels evenals in Berlijn, orders gebruik maken, i Stettin maakt al dadelyk, wanneer men van --o_„ ll...ien te dringen het station langs de Oder de stad binnen komt, die er waren, te vermoorden, den indruk van een ryke, welvarende koop- JrenVrienden zouden in dien tijd stad. Aan de kaden en in de zybavens heerscht van het komplot en zich drukte en bedrijvigheid. Hier aan het water v _3 samenzweerders voegen, wordt gewerkt en geld verdiend. Verderop verscheidene waren aangewezen, rvoorby de eigenlijke stad, in de voorstad om zich meester te maken van Lord Roberts. Grabow, liggen de verschillende scheepstim- Allen, die by het komplot betrokken >ln, merwer’en, in do wrote pluti de bekende men :hten Kippen China s, I prijs J. Valk, ipendrecht en J. d. J., Oud- nale-overtreding, de 1ste f2 de 2de 2 X f 1 boete van santen. I Wyandolles en AudalusiCr»; ‘rtreding arbeidswet, 1 E. Schenk, eerv. verm. dezelfde, •ht. I Orpingtons en Spaansche wit wang: 1ste prjjs J. Schenk, 2de prys J. J. Van ZwieDen. I Leghorns en Minorca’s: 1ste prjjs A. Kool, 2de prjjs H. P. T. Van Roosendaal, eerv. verm. J. J. Van Zwienen en A. Kool. Holl. Wilkuiven en Padua's: 1ste prjjs A. Kool, 2de prjjs H. P. T. Van Roosendaal, eerv. verm. A. Kool. Hamburgers en Friesche pellen: 1ste en‘ 2de prjjs J. Valk. Yokohama’s, Maleiers en Vechthoenders: Irte prjjs E. Schenk, 2de prjjs H. Stolk, eerv. verin. G. Hoogerwaard. Kraaikoppen ena: 1ste prjjs C. Van der Wilt en J. J. van Zwienen, 2de prjjs J. De Bruiu en N. Verwejj, en een eerv. verm. J. J. Van Zwienen. Fazanten1ste prjjs A. Gelderblom. Mandarunen en Carolina’s: tste en 2de prjjs H. P, T. Van Roosendaal. Andere Eenden1ste G. Hoogerwaard, 2de prjjs vermelding A. Kool. Konijnen: 2de prjjs C. van der Wilt. Landbouwgereedschappen2de prys De Jonge en Co., 3de prjjs J. A. P. van Vliet. Melk- en Zuivelgereedschappen1ste prjjs D. Spoor, 2de prjjs Andries Bakker. Zadelmakersgereedschappen1ste prijs P. Z. de Jong, eerv. verin. D. Koning en A. van Diest. Rjjtuigen: 1ste prjjs L. van Bommel, 2de prjjs G. van Beurden. Graansoorten: 1ste prys M. Vente, 2de prüs J. van Beekum en eerv. verm. J. Klapwijk. Voeder-artikeien1ste prjjs M. Vente. eerv. verm. G. Dirkzwager, Oliefabriek te Delft en wed. A. van Beekum. Kunstmeststoffen: 1ste prjjs Tj. van der Ploeg. Sportartikelen: Getuigschrift W. J. D van Rymenam en J. C. de Rujjter en eerv verm. P. Roozenboom. Bjj den wedstry d voorzuivelpro- ducten te Vincennes gehouden, heeft de afdeeling Bodegraven der Hollandsclie Maat schappij van Landbouw met hare inzending kaas de gouden medaille behaald. De eerste toepassing der tele graphic zonder draad in ons land heeft plaats door een proef van een verbinding tusschen het lichtschip „Maas" aan den Hoek van Hol- land, in de haven, en het verder voorbjj het dorp aanwezige waterstaatsgebouw. De hier- voor door den minister van marine benoemde commissie bestaat uit de heeren B. J. R. Engelbrecht, inspecteur der posteryen eji telegraphic; C. J. de Vrieze, inspecteur van het loodswezenRainaer, ingenieur van den waterstaat, eu dr. L. Bleekrode, leeraar aan de H. B. S. te ’s-Gravenhage. De proeven slaagden aanvankelijk zeer goed, daar de wederzijds gewielde tele- grammen iw duidelijk óverkwamen. L I ,fJÜ!!MB groote werf „Vulean”, waar de moderne ver- pantsersehepen en de groote mailstoombooten 'ien gebouwd worden. Iu laatste iwintig jaar heeft zich de duilsdMi&heepsbouwkunst op kolossale wjjze ontwikkeld. Terwjjl vroeger 1 de duitsche stooinbooten hoofdzakeljjk in Engeland gebouwd werden, loopen tegen woordig van de duitsche particuliere werven van Blohm en Voss in Hamburg, Vulcan" in Stettin en „Schiehau” in Dantzig de grootste mailbooten, pantsersehepen en tor pedo's van stapel. De duitsche werven doen de engelsche zelfs een gevoelige concurrentie aa^daar vele vreemde staten hier hunne Stettin Rflgen steekt precies om half*twaalf in Stettin van wal. Volgens schatting moe ten we 's avonds ongeveer om 8 uur in Sassnitz aankomen, zoodat iÈ, dan nog op de aan sluitende boot naar Lohme kan overstappen. We hebben een groot aantal passagiers aaft boord, ver over 500 personen. Overal kri oelt het van menschen op de wandcldekken, in de verschillende kajuiten, in de rooksalons, tot zelfs op het verboden terrein, de rader- kasten, hebben zich eenigen genesteld en een klein muziekcorps van zeer inferieure hoedanigheid „vergast" het gezelschap bjjna Zonder ophouden op zijne welluidende tonen. Langzaam glijden we tusschen de oevers van dé Oder zeewaarts. Rechts la^e groene wei landen met grazend vee, finks fabrieken en scheepstimmerwerven. Bij de Vulcan" liggen verscheidene droogdokken. Tegen de helling slaat een nieuwe mailstoomer in aanbouw. Welk een Kolos! Elke nieuwe boot wordt nog grooter gebouwd dan haar voorgangster. En met den grooteren om vang moet een grootere snelheid hand aan hand gaan. De Kaiser Wilhelm der Grosse", welke hier gebouwd is en wiens stoom* pjjpen een doorsnede van 3 Meter hebben, was gedurende korten tyd de grootste mail boot, doch nu heeft deze boot reeds wedter het onderspit moeten delven voor de „Deutsch land", welke eveneens op New-York vaart, De „Freia” heeft de eigenljjke Oder achter zich gelaten en stoomt met volle vaart dwars door het Half naar de eerste aanlegplaats van n<??teze^n9*M^^olen de twee eilanden Usedom en Wollin. Tus- schen beide eilanden is een smalMF geul, welke voortdurend door baggermachines op voldoende diepte wordt gehouden voor de grootste zeeschepen. Usedom en Wollin ver tonnen dezelfde eigenaardige formatie als het grootere eiland Rflgen, dat verderop ligt. Aan de zeezjjde zjjn de hooge steile oevers overal bedekt met zware booinen, terwjjl de eilanden aan de landzjjde vlak zijn zonder veel geboomte. Op deze drie eilanden liggen de bekendste Oostzee-badplaatsen. Misdray op Wollin, Swinemflnde, Ahlbeek, Heringsdorf en Zinnövitz op Usedom en Göhren, Sellin, Binz, Sassnitz, Stubbenkatnmer en Lohme op Rflgen. In Swinemflnde stappen o. passagiers nan wal, maar o wee', we k> bjjna evenveel voor in de plaats, zoodal boord niet veel leeger wordt. Herii onze volgende aanlegplaats, is het ningen van de Oostzee, het luxebad der rijke Berljjners uit de Thiergartenstrasse. Op de uiterste spits van de boog boven de zee uitstekende houten pier zijn een paar restaurants gebouwd met groote glazen waranda naar de zeezijde. Voor de restau rants loopt het publiek heen en weer en kjjkt over de balustrade naar onze boot, die aan de pier is vastgemeerd. Gelukkig gaan hier ver scheidene passagiers aan wal, zoodat we meer plaats krijgen om op het dek te „ysbeeren”. Tot nu toe hebben we aan de linkerhand steeds de kust in het gezicht gehad, doch nadat we Heringsdorf verlaten hebben, kiezen we het ruiiné sop en zien ongeveer twee uur achtereen uitsluitend zee en lucht. Het is de laatste dagen bjjzonder stormachtig weer geweest, doch I nu is de zee kalm en effen en toont zich van de beste zjjde. Er schijnt dan ook niemand onder de passagiers last van zeeziekte te hebben. Op de raderkast van de groote boot heeft men een prachtig uitzicht over de groene watervlakte, waarboven nu en dan de sneeuwwitte meeuwen strjjken. In de verte duikt een eenzame rots uit het water op, fel beschenen door de middagzon, een klein eiland, de Greifswalder Oie geheeten, met een paar woningen voor de bewakers van het kust licht. Onze boot spoedt zich voort en gaat om half zes op or van de Rflgenschi badplaats in de rij De „Freia" heeft kust nog meer te hier by na overal t natuurlyke havens de passagiers en roeid worden. Van ons gezicht op schen het hooge kust. Op onze s stoomfluit en met verschil zijn eenige roeibooten van wal snel uaderby komen. De groot langszij neergelaten, de sloep* een rei achter elkaar lanf het „ausbooten", het uitlade en bagage neemt een aanval helpen de matroozen van bejaarden onder de reizige in de boot, welke als een no water danst. Zitten gaan! ii bevel van den bootsman. Na het bepaalde aantal pornen, worden de riemen ter hand nomen en voort gaat het nu kustwaai De bagage wordt in aparte booten geladen. Mi een handige» zwaai worden de vele koffei en reismanden aan zware touwen in t roeibooten neergelaten. vaarzen (minstens 7 mai «te prys A. Van der Di M. Myiilieff. raarzen geboren ii. IS Van Dorsser, 2de prj 2 jaar e» ouder: 2de S. Kop. i Pinkstieren geboren 1899: 1ste prjjf I Breedyk, 2de prys S. Paul, 3de prüs P. I. ^CIIIIIKVI V Iske en 2de 1ste prys ■ys C. Breedjjl Visset. Paa.2. nenburg, eerv. verm. der Torren. Paarden van 1 jaar: 1ste prjjs nenbal, 2de prjjs J. J. Allemekindi verm. W. Verburg Jz. en R. Door Paarden met veulen: 1ste prjjs I der Breggen. 2de prjjs C. Pleiziei verm. D. Van den Dooi Hz. Hitten: Bestuursprjjzen P. Verhoef, eerv. verm. W. Vette koeien slechts twee aan welke geen prjjs werd toe Vette kalveren: 1ste prjjf. lander. Melkkoeien van 4 jaar: 1ste en 2de prijs E. Van der Wring. Moikschotten geboren in 1897; 1ste prjjs J. Van den Hoek, 2de prjjs A. M. Mynlieff. Drachtige schotten en melkvaarzen geen inzendingen. Drachtige drachtig). Isti 2de prys A. L Pinkvr” A. M. Slieren Schooien, Pinkstiei Bestuurspry: ikalvei ...rkal veren 2de prjjs Jreedjjk. Ooilammeren Cappelle,flfr|e RamlaMfei Cappelle, 2de Oude Rammen Knoop. Beeren; 1ste prjjs D. Seegers, 2de prys H. Dullaart. Zeugen mpt biggen en weivarkens geen inzendingen. Zoeteinelksche Kaas minstens 8 kilo: iHWel.’" Gra'"'1«n|l’ Prö’ U- V«" Zoetemelksche Kaas minstens 4 kilo: 1ste prjjs A. C. Koolmees, 2de prjjs A. verm. P. Leeflang. _j Kaas van KG.: /liet, eerv. verm. J. Brouwer iing. omboter: .1ste prijs G. Stteng, 2de J. Rejjm. Groenten: 1ste prjjs B. A. Walop, eerv. verm. P. van Tol en J. Kley Nz. Bloemen en Planten: 1ste prjjs G. J. Bier. Vruchten: 1ste prjjs H. Scheffers. i: Brahma-poetra s en Cochin isle prjjs J. J. Van Zwienen, 2de eerv. verm. L. Van Zanten. Langshans en Plymouth-Rocks: 1ste en 2de prjjs Elizabeth Schenk, eerv. verm, L- Van Zanten.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1900 | | pagina 1