ra on etc. MS. icten, F 1903. N°. 2400. Zaterdag 25 April. Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht Eerste Blad. N, VEN. orgel h ppij, wisseld. 903. 00. terdam. A 1 f 150,-. II Spoorweg-Exploitatie. BUITEMLABD. Overwicht. BINNENLAND. J. 'en tn Dese Courant bestaat uit 2 Bladen. snntraat Wo. 4. to Voli rmen i i. ’tGel jt-Ammkrs; ERDAM. I 8. W. N. VAN NOOTEN n Schoonhoven, Uitgevers. Winschoten. VAN DER VEEN, Kerkstraat Ie: een hevigen op de borst, daar ik bjj- apen en de >le middelen it gezegende lit het kloos- Tbans ben mjjn hoest op de borst eden eetlust jjder kan ik irobaat mid- Borst- en rouderdo IO, s. lörügel, Malcolm, Mullah in tgaan ge- •ditie zal 't oog“ bezig te Ierland, nieuwe rr; i; da; loveneinde ROEKERDAMJ eloos aak; SCHOONHOVERSCHE COÜRAflT. hebben, ook ten aanzien van het vraagstuk van Staals-exploitaiie voorstellen aan bet oordeel der Regeering tal onderwerpen, moet afgewacht worden. Dat de quaestie thans meer dan ooit te voren aan de orde wordt gesteld, kan geen bevreemding wekken. 1ERK a/d IJ, ek. IDRECHT. H. J. MURK te i, te Gouda; AND te Wad. users wande; 'ing van im bjjwonen, >pgewncht, <J> landipen, met Duten kast, zonder der zeer echoone igen onder de land* (Spanje) blijkt de rzaak te wezen, die in gehaei jrscht en daar grooten nood ^.^ers, die door de en fluweel-fabriel Crefeld zonder werk >schat. Te Pin Prijs der AdvertentienVan 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel meer f 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco uiterlnk tot Dinsdags- en tot Vrpdags-namiddags 4 urex. Alle binnenlandsche Advertentien, voor 1-maal plaatsing opgegeven, worden slechts t-maal in rekening gebracht. 'O Gulden, O Gulden. IS Gulden. O Golden. ANDELABRES, en HEEREN- CHILDERIJEN, p genezing het wettig L AKKER, oorkomt, Brmjju ..v._Jheden van rustig, bericht zouden de Vene- indelingen door de he la do Coro in 't bezit de geheele oostkust, hter meldt dat 3000 leiding van Rolando vervolging door de jebeel verslagen zjjn, tega en Martinesz ge* *nen. enraal Bobrikoff, den id, is nu weder macht uitvoerpremiëu kunnen uilreiken, die door de binnenlandsche nijverheid worden op- gebracbt, en dat kan niet alleen, bet geschiedt reeds. En wat ook de wetgever zou willen verbieden, geheime vracht- restituties zjjn altjjd mogeljjk geweest. Hoe men nu wil denken over vrijhandel of protectie, dat particulieren de macht hebben het door dtn wetgever gekozen stelsel op te beffen, is onduldbaar." Dit, wat de economische zjjde van het vraagstuk aangaat, en het is duideljjk dat het hier aangewezen nadeel door niets is op te heffen. Als een machtige buiteniandsche onderneming de expeditie van haar goederen naar dit land afhankelijk stelt van de voorwaarde van laag tarief, dan maakt zjj daardoor haar concurrentie met den inland- schen fabrikant van dezelfde artikelen gemakkeljjker en alzoo wordt hem een prottetie verleend, die juist hel omgekeerde is van wat de bestrijders van het vrijhandel- stelsel verlangen. Ook kunnen zich omstandigheden voor doen, waaronder de nationale belangen niet veilig zjjn bjj handhaving van de particuliere exploitatie. Wjj Jezen: „De kroon op het stelsel is, dat buitenlanders de aandeelen kunnen koopen; dat zjj door regeling der vrachten onze njj verheid de wet voorschrij ven, in tyden van oorlog onze mobilisatie verraden of heimelijk tt gen werken kunnen. De Rjjnspoor was in Eogelsche handenhet scheelde een haar of de directie der Staats spoorwegen werd in '68 door buitenlanders of Nederlandscbe stroomannen vervangen. 1 dit onderzoek haar aanleiding geeft en gaat Het stelsel van particuliere spoorwegen is een bedreiging voor de veiligheid van den Staat." De heer Van Embden qindigde zijn rede met weker jnder- 3 de groote te brengen. ;oeden raad Gedurende de strjjdweek, aan Paschen voorafgaande, is het vraagstuk van de exploitatie der Nederlandsche spoorwegljjnen meer dan ooit onder de aandacht getreden, ook in verband met de andere vraag, of het personeel, bij de twee groote maatschappijen werkzaam, mocht beschouwd worden als een klasse van ambtenaren in de gewone beteekenis van het woord. Te ontkennen is niet, dat de epoorwegmannen in een min of meer halfslachtige positie verkeeren, en het nog in sterkere mate zullen zijn, nadat op de nieuwe grondslagen, gelegd in den veelbesproken bestuursmaatregel, bun rechts positie zal zijn geregeld. Daarin toch staat dat, zoo ten opzichte van die regeling geen overeenstemming wordt verkregen tusschen den Minister en de bestuurders der spoorweg diensten, de Minister bevoegd is haar zelf standig vast te stellen. Daardoor wordt de Mio. aansprakelyk voor de te maken be palingen, kan er in de Volksvertegenwoor diging over gesproken worden en oefenen de Staten-Generaal er controle op uit, evenals op elke-<ndere Regeerings-handeiing. Doch daarmede naderen ook de geëmployeerden en werklieden met een belangrijke schrede de grens, die hen van ambtenaren scheidt, hetgeen mede is, de heer Drucker wees er op in de Tweede Kamer-vergadering van 9 April, „een gewichtige stap in de richting van exploitatie van onze spoor wegen door de Overheid zelf." Juist den avond voor genoemden datum Is over dit onderwerp het woord gevoerd in eene vergadering van de Haagsche „Vereeniging voor Handel, Njj verheid en Gemeentebelangen” door den heer Van Embden. Met het daar gesprokene willen wy thans ons bezighouden. De spoorwegovereenkomsten van 1890, ten gevolge waarvan de Rijnspoorweg overging in handen van het Rjjk en ten gebruike werd gegeven aan de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, riepen in het aanzijn een stelsel van concurrentie, waarvan voor het publiek verkeer groote voordeelen werden verwacht. Tot dusver zyn deze uitgebleven, en bet is niet waar schijnlijk dat men er ooit iets van te zien zal krijgen, wel van de voor de hand liggende nadeelen, die de heer Van Embden in den aanvang zjjner rede uiteenzette. In een klein land als het onze moest dat stelsel wei een enorme verspilling geven, want men heeft een dubbele administratie, dubbele inrichting, kosten van reclame, een te groot wagenpaik, kosten en tijdverlies op overgangs-stations, verrekening van ge zamenlijke ontvangsten en wagenhuren, belangrijke omwegen met verlies van materiaal en tyd. By deze onvermijdelijke nadeelen voegen zich nog eenige toevallige, als daar zjjn grenzenlooze verwarring in de tarieven en ongerief voor het publiek in gemis van de noodige aansluitingen. Nu zouden deze nadeelen ook zyn te keeren door het vormen van één particuliere maatschappij, die, na aankoop van de be zittingen van den Hollandschen Spoorweg door het Rjjk, met de exploitatie van bet geheele net belast werd. Ook dit stelsel .heeft zjjn voorstanders, hoofdzakeljjk op grond van de ervaring, dat particulieren in het algemeen goedkooper werken en zuiniger beheeren dan het Rjjk. Of het evenwel raadzaam zou wezen, een dusdanige macht in den Staat tot het aanzjjn te roepen, een macht, van welke de Regeering ten allen tjjde afhankelijk zou zjjn, en die, binnen de grenzen van de met haar te sluiten overeenkomst, in tyden van spanning weleens moeieljjk te vervullen voorwaarden zou kunnen stellen, dat is een vraag die wjj niet gaarne bevestigend zouden beantwoorden. In België, meer nog in Duitschland, is het tarief voor het goederenvervoer hooger dan bjj ons. Dat komt evenwel niet voort uit de onder linge concurrentie der spoorweg-maatschap- pjjen, maar door de mededinging van het vergezeld van de noodige bescheiden.” Of de Commissie haar mandaat zoo ruim tal opvatten, dat zjj er ook de grondslagen van het spoor weg be heer in opneemt, en deze woorden: „Er zyn tyden geweest, waarop derhalve, indien zjj daartoe reden meent te men spoorwegen onnoodig vond of gevaarlyk «nU tan aanrien v.„ h..» of speelgoed voor groote kinderen; wjj ver bazen ons daarover. Welnu, de tyd zal niet ver meer zjjn, dat men er zich evenzeer over verbazen zal dat een zoo gewichtig orgaan van ons Staatslichaam aan handen van particulieren werd toe vertrouwd. Mogen wjj spoedig, ja nog dit jiar, inzien, dat zaken van zoo groot algemeen nut niet be- hooren te worden overgegeven aan parti culier voordeel, maar dat zjj deel uitmaken van de plichten en rechten der gemeenschap." Wy voegen hieraan nog toe: Als gespro ken wordt van voordeel, dan moet niet ge dacht worden aan de dividenden. In ver gaderingen wordt weleens beweerd, dat het Deze Courant wordt des Woensdags- en des Zaterdags morgens uitgegeven. Prys: voor Schoonhoven per drie maanden f 0,75. Franco per post door het geheele ryk f 0,90. Men kan zich abon- neeren bjj alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders. verplichtend gestelde Aflossing der leeningen is onvoldoende. Zoo daalt de werkelyke waarde van het bezit, lerwjjl de boekwaarde van jaar tot jaar hooger wordt; ons volks- kapitaal wordt verbruikt in denkbeeldige dividenden, terwjjl volgens de contracten, de maatschappijen haar bezittingen ieder uur van den dag kunnen overdragen aan den Staat, die alsdan zal moeten betalen de boekwaarde van het geheel. De gevolg trekking, ook reeds bjj herhaling door Mr. Treub gemaakt, ligt voor de hand: ieder jaar, dat de Staat wacht met een naasting, waartoe hjj toch zal moeten besluiten, komt op een belangrjjk verlies te staan. De algemeene voordeelen, aan Staats exploitatie boven de particuliere verbonden, werden door spr. aldus voorgesteld: Maat schappijen letten meer uitsluitend op dadelijke winst, ondernemen geen maatregelen die eerst in de toekomst vruchtdragend kunnen zyn. Zjj kunnen zich niet bekommeren om sociale verbeteringen, daar zjj van de toenemende belastingdraagkracht harer ondergeschikten niet profiteeren. Hoe de dienstwoningen zjjn ingericht maakt geen voorwerp uit van haar zorgen. In Duitsch- laud, waar de Staat exploiteert, zyn de loonen der beambten hooger dan hier; wilden de maatschappijen ze verhoogen, dan zou het nu reeds geringe dividend nagenoeg geheel verdwynen. Ook voor de economische en nationale verhoudingen is particuliere exploitatie niet zonder gevaar; wat spr. daarvan zeide citeeren wy woordelyk uit het verslag der vergadering. „De maatschappijen kunnen door haar uitzonderingstarieven geheel in overeenstemming met de wet begunstiging van sommige ondernemingen toekennen; erger nog is het dat ajj aan buitenlanders betreffende werktyd en loon, hierin zyn grond vindt dat het den besturen hoofdza- kelyk te doen is om bun aandeelhouders hooge uitkeeringen te verzekeren; als dat zoo is zjjn zjj in dat pogen niet bjjzonder gelukkig; de „kapitalist” krjjgt van zjjn geld nog minder dan 4 procent. Misschien is er eenige waarheid in een andere bewering, dat de hoogste ambtenaren der spoorweg maatschappijen een zeer hooge bezoldiging krjjgen, buiten alle evenredigheid met het de uitsluiting l^ken en de zullen i Pirmasens 63 schoen* Een week later du- het Grieksche.* Met z«i’« gezien, maar gelukkig Balkanitchlereüand -- gen voor, dan er de laatste tjjdi plaats gehad. Zoo by voorbeeld dig gevecht 1 Palanka, wa den gedood, zich van a uitwerkiof ring tewi Door de i gratie Gods, Prinses van Op de voor- Staat, Minister 1903, Kabinet »rste zinsnede, I no. lit werkdat door hen verricht wordt, zoozeer dat zelfs de opbrengst der exploitatie er door gedrukt wordt, ten nadeele van den Staat, die een deel ontvangt van de netto-winst als deze boven de 4 pCt. is gestegen. Het publiek kau dat niet contröleeren, en noemt fabelachtige sommen; wat daarvan is zal misschien door de erquéle aan het licht worden gebracht. Natuurljjk bleef helgene door den beer Van Embden is gezegd, niet zonder bestrij ding. Er werd gewezen op de enorme som, die voor naasting noodig zal zjju. Natuur lijk, maar dat bljjft altjjd zoo, dat wordt hel in toenemende mate, en, wanneer een der groote maatschappijen besluit, haar be- drjjf op te geven als niet loonend genoeg, of als te zeer gedrukt door de nieuwe voor- waarden, aan welke het wellicht zal worden onderworpen, en die de Regeering krachtens de spoorwegwet kan opleggen, dan is de Staat tot naasting verplicht op een niet door hem gekozen tydstip. Een leaning tot bekoming van het voor aankoop vereischte kapitaal, moet slagen; het is niet aan te nemen, dat zjj niet de rente zou kunnen af werpen by de emissie vastgesteld. Wenscheljjk zou het zjjn, van het spoorwegbeheer een tak van dienst te maken, geheel afgescheiden van de begrooliog, niet het Pruisische voor beeld te volgen, de opbrengst te maken tot een sluitpost voor het budget. Ook werd betwist, dat door de concurren tie een grooler wagenvoorraad uoodrg is. Dat kan zyn, maar het feit heeft zich voor gedaan, dat bjj stremming van het vervoer te water, in den strengen winter van '90 op '91, de Hull. Maatschappij goederenwagens te kort kwam, zoodat aan haar stations ver- stopping kwam, terwjjl haar concurrente er genoeg beschikbaar had maar niet wilde verstrekken. Dat de Staat minder dan de particuliere onderneming zal zorgen voor deugdelijk materiaal, is niet te verwachten. Zeker is het, dat de Staat geen onderscheid zal maken tusschen de verschillende doelen des lauds. Daar waar éen maattehappy het ver voer in bauden heeft, laat de zorg thans te wenschen over; men zie mur eens, om een voorbeeld te noemen, naar den toestand van den weg Leiden—Utrecht, eu neme dan meteen een kykje van het elleudig materiaal, dat op die lyu loopt. Wat niet meer ge bruikt kan worden daar, waar de Exploitatie- maatschappij met concurrentie te doen heeft, scbynt nog goed genoeg om dienst te doen op trajecten waar het publiek geen keus heeft. Prof. Treub heeft een becyfering gemaakt, volgens welke de kosten van naasting van het bedryf der twee groote maatschappijen 169 millioen gulden zullen bedragen. De opbrengst zou het Rjjk in staat stellen, voor zich een winst te maken van IVa pct. van dat kapitaal. Als dat uitkomt, zou ook uit een financieel oogpunt de overgang zjjn aan te bevelen. Het voorlaatste (10e) artikel van de Wet van 11 April 1903 („tot het instellen van een onderzoek ten aanzien van de rechts verhoudingen en de voorwaarden, waaronder het personeel by het spoorwegbedrijf in dienst is”) zegt: „De Staatscommissie brengt aan Ons verslag uit aangaande de uitkom sten van het door haar gehouden onderzoek. Dit veralag bevat de voorstellen, waartoe transport te water. Daarentegen zjjn de ’niet tegemoetkomen aan zekere „grieven” personentarieven hier veel hooger; naar verhouding, berekende de heer Van Embden, betalen de Nederlanders voor personenver voer jaarijjks 5 millioen gulden meer dan de Belgen. Met de boekhouding en balans der maat schappijen is het vreeftd gesteld; op beide bestaat geenerlei contröle, en het winstaandeel van den Staat is nu eens niets, dan weder een schijntje. Nooit wordt op gebouwen, weg en werken iets afgeschrevende niet mannen enz. zich steeds sterk bijjven ver zetten. De Sultan heeft beloofd hierin te zullen voorzien. Het blykt echter meer en meer, dat hy de Albaneezen (mannen van dien stam vormen zjjn Ijjfwacht) niet goed aandurft, zoodat het nog steeds bij beloften blyft. Volgens „le Temps” zou echter de Sultan in de hoofdstad eenige Albaneesche autoriteiten benevens weerbar stige officieren z(jner iyfgarde doen arrestee- ren. We zullen wel spoedig vernemen in hoeverre dit bericht waarheid bevat. Op 't oogenblik is men in Engeland druk bezig te redeneeren over den toestand van Ierland, waarvoor, zooals men weet, een nieuwe landwet is ingediend, welke volgens den Engelschen Staatsman en oud- Minister voor Ierland, John Morley, geljjk staat met afschaffing van 't iandheeren- stelsel en vernieuwirg van de maatschap pelijke toestanden van 't eiland. Volgens den Minister Balfour een fantastisch ver- zirsel. Bovengenoemde ou I Minister is te New-Castle, welke stad hy vroeger in 't Lagerhuis vertegenwoordigde en waar hy nu de jaarvergadering van den noordelijken liberalen bond kwam bjjwonen, door een lersche deputatie opgewacht, die hem een adres kwam overhandigen, met een dank zegging voor al wat hy voor Ierland ge daan heeft. In de liberale vergadering verklaarde Morley dat er meer arbeiders vertegen woordigd moesten zjjn in het Parlement, doch dat die arbeiderspartij slechts dan iets uit kan werken, als zjj samengaat met de liberale party. Voorts spoorde spr de liberale partjj aan, de lindswet teoi steunen, ten einde zoo te helpen lersche quaestie tot oplossing t< Mogen de liberalen dezen gcv opvolgen Volgens berichten uit Aden wordt de Brilscbe expeditie tegen den Somaliland te Galidi in het voortgaan ge stuit door watergebrek. De expeditie zal nog heel wat geld en menschenlevens kosten eer het doel is bereikt. Koning Edward is nog steeds op reis. Op Malta heeft hji het niet erg getroffen met het waller. Hevige Biormviugun ver- hinderden Zaterdag j I. eene eerste steen legging, en eene wapenschouwing te Marsa kon door een zandstorm niet doorgaan. Het geluk loopt Z. M. op reis niet mede. Tus schen Rome en Syrakuse heeft zjjn koerier, die hem over land nareist, door een onbe- grjjpeljjke oorzaak 's Konings bagage en een deel der correspondentie verloren, waarna men nog steeds zoekende is. Den 29sten dezer zal Z. M. zyn opwachting maken op liet Vaticaan als particulier van uit het Engel- sche gezantschapsgebouw. Op reis is ook, zooals men wiet, het hoofd der Franache Republiek, die overal hartelük ontvangen wordt en die niet nalaat miideiy'k de noodige onderscheidingen uit te deelen. Op sommige plaatsen in Frankryk, ‘‘e b.v. in Bretagne, trachten de leden der A geestelyke orden de coogregaHewet te ont duiken, eenvoudig door hua geestelijke kleeding af te leggen en zich uit te geven voor gewone onderwijzers. Dau (och kan de Regeering, volgens hun meening, niets I tegen hen uitrichten. Mocht dit wel bet geval zyn, zoo is de bevolking op hun hand. Te Nimes kwamen de Franciscanen in verzet tegen de verzegeling van hun klooster en de Kardinaai-Aartsbisschop van Lyon zond een protesteerend manifest in het licht. De Koningin-Moeder Nathalie van Servië, verleden jaar tot de R.-K. kerk overgegaan, zal op een weldadigheidsbazar te Parjjs ten voordeel» van de parochie „Notre Dame de Plaisance" mededoen ais verkoopster. In Transvaal zjjn aangekomen 100 Merino's- schapen, een geschenk aan de Boerengene raals van een Fransch comité, om ais fokvee den veestapel te verbeteren. Drie Fransche fokkers vergezellen de dieren, terwjjl de goede gevers aan hun geschenk de noodige instrumenten toevoegden om de dieren te scheren. De Boeren, die zich op Madagascar vee* lieden, aarden daar niet ep zullen vyaar- schjjoijjk terugkeeren. Het land is wel vruchtbaar, maar het is er koortsig en voor landbouwproducten en klein vee is geen afzet. President Kruger's huis te Pretoria is in het openbaar verkocht voor 50.000 gulden. Eigenaar bljjkt nu te zjjn de heer Eloff. Verscheidene berichten van koude, storm enz. komen tot ons. Zoo bracht de felle kou veel schade toe aan de Fransche wjjn- plantingen. In de Gironde is de vernieling volkomen, terwjjl in de gravenstreek bij Bordeaux slechts een derde behouden is. Vele wijngaardeniers zjjn hun ondergang nabjj. Ook Ooateurijk*H»ngarUe werd door buitengewone koude geteisterd. Sneeuw stormen richtten er groote verwoestingen aan. 't Geheele telegraaf- en telefoonverkeer in Hongarjje werd gestremd. Over Berljjn (IkiiitMohland) beeft een vervaarlijke storm gewoed, welke 10 slacht offers eischte. Vele personen warden door vallende pannen, hoornen enz. ernstig ge wond. De bosschen en parken van de hoofd stad hebben veel geleden. Vele oude boomen zjjn vernield. Hertog Adolf Friedrich van Mecklenburg, hroeder van onzen Prins Hendrik, reed bjj Döberitz met zjjn automobiel tegen zulk een hoorn aan, maar bekwam geen letsel, schoon zyn voertuig vernield werd. Het Amerikaauscb eskader zal, na te Marseille President Loubet te hebben be groet, nu ook raar Kiel komen. President Roosevelt en zjjn Ministers schjjnen dus goede nota genomen te hebben van Duitsch- land's ontstemming. Keizer Wilhelm heeft een streng onderzoek gelast naar den door den adelborst op den milicien-kanonnier Hartmann gepleegden moord. De eente ie gerankeljjk Mir Kiel Gouda, voor f 81.018, reek later dan ons Paaschfeest valt zorg was het tegemoet- kkig_ vielen er op bet geen ernstiger din- itste Ijjden hebben - - een bloc- by Opela in het district waar 70 Turksche soldaten wer- 1 De opstandelingen bedienden i dyuamietbommen, waarvan de ig vreeseljjk was en groote verwar- reegbracht in de Turkscbe gelederen. j Duitsche en Italiaanscbe gezanten te Constantinopel, alsook de Oosienrjjk- sche en Russische is by den Sultan krasser dan ooit te voren aangedroogen op maat regelen tegen de Albaneezen, een krachtig optreden der Turksche troepen tegen hen, ten einde een toestand te verkrjjgen, waarin sprake is van het invoeren van hervor- miogen, waartegen Albaneexen, Mazel* Bjj Kon. besluit is onder toe* kenning van pensioen een eervol ontslag uit den militairen dienst verleend: op zjjn aanvrage aan F. B. Froger, generaal-majoor, commandant der bereden artjUerie. waarnemend Miivernnii** Aaw rt'BRH-niiK, op een pensioensbedrag van f 2700 'sjaars, onder toekenning van den rang van luitênant-generaal en onder dank betuiging voor de veeljarige en belangrijke diensten door hem aan den lande bewezen; aan A. Evenwel, kolonel, commandant van het 6 ie reg. inf., op een peosioensbedrag van f 2250 'sjaars, en aan P. C. de Wilde, kolonel, commandant van het 3de reg. vesting-art., op een pensioensbedrag van f 2100 ’sjaars. Bjj Koninkljjk besluit van 10 dezer zjjn benoemd in de Staatscommissie tot het instellen van een onderzoek ten aanzijn van de rechtsverhoudingen en de «"'orwaarden waaronder het personeel bjj spoorwegbedrijf in dienst is, bedoeld in de wet van 11 dezer (Stbl. no. 103): tot lid en voorzitter Mr. J. D. Veagens te ’s-Gra- veohage; tot leden Dr. A. M. A. J. Ariëns te Steenderen; Jhr. Mr. S. Laman Trip te ’s-Gravenhage; Mr, W. L. P. A. Molengraaff te Utrecht, en A. S. Talma te *s Gravennags; tot secretaris D. Verhoop te ’s Gravenhage. r- Het lid der commissie voor de spoorweg-enquéte, Dr. A. M. A. J. Ariëns, is pastoor te Steenderen (Gelderland). Toen bti nog kapelaan was in Enschedé, is bjj de vroegere ar beide enquête gehoord ah getuige voor de afdeeliogder Staatscommissie die het onderzoek in de noord-oosteljjke provinciën leidde en heeft hjj, ah teer na kend met de arbeidstoestanden der meeren* deels Katholieke arbeiden in Twente, teer belangrijke diensten aan de toenmalige commissie bewezen. Stbl. no. 104 bevat een Kon. be sluit van 20 dezer, houdende machtiging op den Minister van Oorlog tot het met verlof huiswaarts zenden van miliciens der lichtin gen van 1900 en 1901. Het Kon. besluit luidt: Wjj Wilhelmina, bjj de Koningin der Nederlanden, Oranje-Nassau, ent., enz., enz. dracht van onzen Minister van f van Oorlog, van 18 April 1. Litt. IJ32; Gelef op art. 110, eei der Militlewet 1901 (Staatsblad no. lit van 1901), aangevuld bjj de wet van 20 Juni 1902 (Staatsblad no. 119): Getien Onze Besluiten van 5 Februari 1908 (Staatsblad no. 68) en van 11 'Maart 1903 (Staatsblad no. 82); Machtigen Onzen Minister van Oorlog, de verlofgangers der lichtingen van 1900 en 1901, welke zich thans krachtens Ons eerstvermeld besluit bjj de regimenten infanterie en bet korps genietroepen onder de wapenen bevinden, naarmate zy voor den dienst kunnen worden gemist, weder inge volge art. 118 van even vermelde wet met verlof huiswaarts te senden, te beginnen met de lichting van 1900 op een door dezen Minister voor elk der genoemde korpsen te bepalen dag. De miliciens der lichting 1900 worden Vrjjdag 24 dezer in het genot van onbepaald verlof gesteld; zjj, die in de na bijheid der garnizoenen wonen of op eigen kosten reizen, vertrekken reeds Donderdag 23 dezer huiswaarts. De miliciens der lichting 1901 zullen, naar men verneemt^ eerst na het bezoek van H. M. de Koningin aan Amsterdam in hel genot van groot verlof worden gesteld. Dinsdag heeft te Rotterdam door de MpH. tot Exploitatie van Staats spoorwegen de aanbesteding plaats gehad van het onderhoud van g bouwen en werken op de Ijjnen Rotterdam—Roosendaal, Moer dijk—Breda en Lage Zwaluwe—Vl(jmen, in zea perceelen. Laagste inschrijver voor het eerste perceel de beer H. J. Nederhorat tg overgebraebf. Te Essen achtervolgde een verwoede menigte hem naar het spoorweg station ouder net uiten van allerlei be dreigingen. - Het aantal arbeidei in de rjjde- ververjjen te zjjn, wordt op 24 000 geschat. T in de Paltz werden Zaterdag fabrieken gesloten. Van de werkstaking bouwers te Cordova (I droogte de oorr -*■ Andaluzië beer veroorzaakt. In Amerika heeft, na de werkstaking, nu een groote uitsluiting van arbeiders in de steenkolenmijnen plaats. Na te voren te zjjn gewaarschuwd, weigerden de mannen Zaterdag negen uren (in plaats van acht) te arbeiden, en zoo staan nu 32 van de 43 mjjnen stil en loopen 30.000 man zonder werk’. Door Venuzuela is nu de derde ten zjjner schuld aan de verbonden MogendL^v..,^ voldaan, 't Is er nog verre Volgens U eene bericht zoudei zolaansche opstandelingen machtiging van Vela do gekomen zjjn van Een ander bericht echti opstandelingen onder na een tiendaagsche Regeeriogstroepen ge waarbjj generaal Orte vangen werden genomi Aan Gouverneur-Gei i dictator van Finland, is nu weder macht gegeven om gedurende de eerstvolgende drie jaren iedereen, dien hjj wenscht, uit Finland naar verder verwijderde Russische gewesten te verbannen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1903 | | pagina 1