ra
on etc.
MS.
icten,
F
1903.
N°. 2400.
Zaterdag 25 April.
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht
Eerste Blad.
N,
VEN.
orgel
h
ppij,
wisseld.
903.
00.
terdam.
A
1
f 150,-.
II
Spoorweg-Exploitatie.
BUITEMLABD.
Overwicht.
BINNENLAND.
J.
'en tn
Dese Courant bestaat uit 2 Bladen.
snntraat Wo. 4.
to
Voli
rmen i
i. ’tGel
jt-Ammkrs;
ERDAM.
I
8. W. N. VAN NOOTEN n Schoonhoven,
Uitgevers.
Winschoten.
VAN DER VEEN,
Kerkstraat
Ie:
een hevigen
op de borst,
daar ik bjj-
apen en de
>le middelen
it gezegende
lit het kloos-
Tbans ben
mjjn hoest
op de borst
eden eetlust
jjder kan ik
irobaat mid-
Borst- en
rouderdo
IO,
s.
lörügel, Malcolm,
Mullah in
tgaan ge-
•ditie zal
't oog“
bezig te
Ierland,
nieuwe
rr;
i;
da;
loveneinde
ROEKERDAMJ
eloos
aak;
SCHOONHOVERSCHE COÜRAflT.
hebben, ook ten aanzien van het vraagstuk
van Staals-exploitaiie voorstellen aan bet
oordeel der Regeering tal onderwerpen, moet
afgewacht worden.
Dat de quaestie thans meer dan ooit te
voren aan de orde wordt gesteld, kan geen
bevreemding wekken.
1ERK a/d IJ,
ek.
IDRECHT.
H. J. MURK te
i, te Gouda;
AND te Wad.
users wande;
'ing van
im bjjwonen,
>pgewncht, <J>
landipen, met
Duten kast, zonder
der zeer echoone
igen onder de land*
(Spanje) blijkt de
rzaak te wezen, die in gehaei
jrscht en daar grooten nood
^.^ers, die door de
en fluweel-fabriel
Crefeld zonder werk
>schat. Te Pin
Prijs der AdvertentienVan 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel
meer f 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco
uiterlnk tot Dinsdags- en tot Vrpdags-namiddags 4 urex.
Alle binnenlandsche Advertentien, voor 1-maal plaatsing opgegeven,
worden slechts t-maal in rekening gebracht.
'O Gulden,
O Gulden.
IS Gulden.
O Golden.
ANDELABRES,
en HEEREN-
CHILDERIJEN,
p genezing
het wettig
L AKKER,
oorkomt,
Brmjju
..v._Jheden
van rustig,
bericht zouden de Vene-
indelingen door de he
la do Coro in 't bezit
de geheele oostkust,
hter meldt dat 3000
leiding van Rolando
vervolging door de
jebeel verslagen zjjn,
tega en Martinesz ge*
*nen.
enraal Bobrikoff, den
id, is nu weder macht
uitvoerpremiëu kunnen uilreiken, die door
de binnenlandsche nijverheid worden op-
gebracbt, en dat kan niet alleen, bet
geschiedt reeds. En wat ook de wetgever
zou willen verbieden, geheime vracht-
restituties zjjn altjjd mogeljjk geweest. Hoe
men nu wil denken over vrijhandel of
protectie, dat particulieren de macht hebben
het door dtn wetgever gekozen stelsel op
te beffen, is onduldbaar."
Dit, wat de economische zjjde van het
vraagstuk aangaat, en het is duideljjk dat
het hier aangewezen nadeel door niets is
op te heffen. Als een machtige buiteniandsche
onderneming de expeditie van haar goederen
naar dit land afhankelijk stelt van de
voorwaarde van laag tarief, dan maakt zjj
daardoor haar concurrentie met den inland-
schen fabrikant van dezelfde artikelen
gemakkeljjker en alzoo wordt hem een
prottetie verleend, die juist hel omgekeerde
is van wat de bestrijders van het vrijhandel-
stelsel verlangen.
Ook kunnen zich omstandigheden voor
doen, waaronder de nationale belangen niet
veilig zjjn bjj handhaving van de particuliere
exploitatie. Wjj Jezen: „De kroon op het
stelsel is, dat buitenlanders de aandeelen
kunnen koopen; dat zjj door regeling der
vrachten onze njj verheid de wet voorschrij
ven, in tyden van oorlog onze mobilisatie
verraden of heimelijk tt gen werken kunnen.
De Rjjnspoor was in Eogelsche handenhet
scheelde een haar of de directie der Staats
spoorwegen werd in '68 door buitenlanders
of Nederlandscbe stroomannen vervangen. 1 dit onderzoek haar aanleiding geeft en gaat
Het stelsel van particuliere spoorwegen is
een bedreiging voor de veiligheid van den
Staat."
De heer Van Embden qindigde zijn rede met
weker
jnder-
3 de groote
te brengen.
;oeden raad
Gedurende de strjjdweek, aan Paschen
voorafgaande, is het vraagstuk van de
exploitatie der Nederlandsche spoorwegljjnen
meer dan ooit onder de aandacht getreden,
ook in verband met de andere vraag, of het
personeel, bij de twee groote maatschappijen
werkzaam, mocht beschouwd worden als
een klasse van ambtenaren in de gewone
beteekenis van het woord. Te ontkennen
is niet, dat de epoorwegmannen in een min
of meer halfslachtige positie verkeeren, en
het nog in sterkere mate zullen zijn, nadat
op de nieuwe grondslagen, gelegd in den
veelbesproken bestuursmaatregel, bun rechts
positie zal zijn geregeld. Daarin toch staat
dat, zoo ten opzichte van die regeling geen
overeenstemming wordt verkregen tusschen
den Minister en de bestuurders der spoorweg
diensten, de Minister bevoegd is haar zelf
standig vast te stellen. Daardoor wordt de
Mio. aansprakelyk voor de te maken be
palingen, kan er in de Volksvertegenwoor
diging over gesproken worden en oefenen de
Staten-Generaal er controle op uit, evenals
op elke-<ndere Regeerings-handeiing. Doch
daarmede naderen ook de geëmployeerden
en werklieden met een belangrijke schrede
de grens, die hen van ambtenaren scheidt,
hetgeen mede is, de heer Drucker wees
er op in de Tweede Kamer-vergadering van
9 April, „een gewichtige stap in de
richting van exploitatie van onze spoor
wegen door de Overheid zelf."
Juist den avond voor genoemden datum
Is over dit onderwerp het woord gevoerd
in eene vergadering van de Haagsche
„Vereeniging voor Handel, Njj verheid en
Gemeentebelangen” door den heer Van
Embden. Met het daar gesprokene willen
wy thans ons bezighouden.
De spoorwegovereenkomsten van 1890,
ten gevolge waarvan de Rijnspoorweg
overging in handen van het Rjjk en ten
gebruike werd gegeven aan de Maatschappij
tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, riepen
in het aanzijn een stelsel van concurrentie,
waarvan voor het publiek verkeer groote
voordeelen werden verwacht. Tot dusver
zyn deze uitgebleven, en bet is niet waar
schijnlijk dat men er ooit iets van te zien
zal krijgen, wel van de voor de hand
liggende nadeelen, die de heer Van Embden
in den aanvang zjjner rede uiteenzette.
In een klein land als het onze moest dat
stelsel wei een enorme verspilling geven,
want men heeft een dubbele administratie,
dubbele inrichting, kosten van reclame, een
te groot wagenpaik, kosten en tijdverlies
op overgangs-stations, verrekening van ge
zamenlijke ontvangsten en wagenhuren,
belangrijke omwegen met verlies van
materiaal en tyd. By deze onvermijdelijke
nadeelen voegen zich nog eenige toevallige,
als daar zjjn grenzenlooze verwarring in de
tarieven en ongerief voor het publiek in
gemis van de noodige aansluitingen.
Nu zouden deze nadeelen ook zyn te
keeren door het vormen van één particuliere
maatschappij, die, na aankoop van de be
zittingen van den Hollandschen Spoorweg
door het Rjjk, met de exploitatie van bet
geheele net belast werd. Ook dit stelsel
.heeft zjjn voorstanders, hoofdzakeljjk op
grond van de ervaring, dat particulieren in
het algemeen goedkooper werken en zuiniger
beheeren dan het Rjjk. Of het evenwel
raadzaam zou wezen, een dusdanige macht
in den Staat tot het aanzjjn te roepen,
een macht, van welke de Regeering ten
allen tjjde afhankelijk zou zjjn, en die,
binnen de grenzen van de met haar te
sluiten overeenkomst, in tyden van spanning
weleens moeieljjk te vervullen voorwaarden
zou kunnen stellen, dat is een vraag
die wjj niet gaarne bevestigend zouden
beantwoorden.
In België, meer nog in Duitschland, is het
tarief voor het goederenvervoer hooger dan bjj
ons. Dat komt evenwel niet voort uit de onder
linge concurrentie der spoorweg-maatschap-
pjjen, maar door de mededinging van het
vergezeld van de noodige bescheiden.”
Of de Commissie haar mandaat zoo ruim
tal opvatten, dat zjj er ook de grondslagen
van het spoor weg be heer in opneemt, en
deze woorden: „Er zyn tyden geweest, waarop derhalve, indien zjj daartoe reden meent te
men spoorwegen onnoodig vond of gevaarlyk «nU tan aanrien v.„ h..»
of speelgoed voor groote kinderen; wjj ver
bazen ons daarover. Welnu, de tyd zal niet
ver meer zjjn, dat men er zich evenzeer
over verbazen zal dat een zoo gewichtig
orgaan van ons Staatslichaam aan handen
van particulieren werd toe vertrouwd. Mogen
wjj spoedig, ja nog dit jiar, inzien, dat
zaken van zoo groot algemeen nut niet be-
hooren te worden overgegeven aan parti
culier voordeel, maar dat zjj deel uitmaken
van de plichten en rechten der gemeenschap."
Wy voegen hieraan nog toe: Als gespro
ken wordt van voordeel, dan moet niet ge
dacht worden aan de dividenden. In ver
gaderingen wordt weleens beweerd, dat het
Deze Courant wordt des Woensdags- en des Zaterdags
morgens uitgegeven. Prys: voor Schoonhoven per drie maanden f 0,75.
Franco per post door het geheele ryk f 0,90. Men kan zich abon-
neeren bjj alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders.
verplichtend gestelde Aflossing der leeningen
is onvoldoende. Zoo daalt de werkelyke
waarde van het bezit, lerwjjl de boekwaarde
van jaar tot jaar hooger wordt; ons volks-
kapitaal wordt verbruikt in denkbeeldige
dividenden, terwjjl volgens de contracten, de
maatschappijen haar bezittingen ieder uur
van den dag kunnen overdragen aan den
Staat, die alsdan zal moeten betalen de
boekwaarde van het geheel. De gevolg
trekking, ook reeds bjj herhaling door
Mr. Treub gemaakt, ligt voor de hand:
ieder jaar, dat de Staat wacht met een
naasting, waartoe hjj toch zal moeten
besluiten, komt op een belangrjjk verlies
te staan.
De algemeene voordeelen, aan Staats
exploitatie boven de particuliere verbonden,
werden door spr. aldus voorgesteld: Maat
schappijen letten meer uitsluitend op dadelijke
winst, ondernemen geen maatregelen die
eerst in de toekomst vruchtdragend kunnen
zyn. Zjj kunnen zich niet bekommeren om
sociale verbeteringen, daar zjj van de
toenemende belastingdraagkracht harer
ondergeschikten niet profiteeren. Hoe de
dienstwoningen zjjn ingericht maakt geen
voorwerp uit van haar zorgen. In Duitsch-
laud, waar de Staat exploiteert, zyn de
loonen der beambten hooger dan hier;
wilden de maatschappijen ze verhoogen, dan
zou het nu reeds geringe dividend nagenoeg
geheel verdwynen.
Ook voor de economische en nationale
verhoudingen is particuliere exploitatie niet
zonder gevaar; wat spr. daarvan zeide
citeeren wy woordelyk uit het verslag der
vergadering. „De maatschappijen kunnen
door haar uitzonderingstarieven geheel in
overeenstemming met de wet begunstiging
van sommige ondernemingen toekennen;
erger nog is het dat ajj aan buitenlanders
betreffende werktyd en loon, hierin zyn
grond vindt dat het den besturen hoofdza-
kelyk te doen is om bun aandeelhouders
hooge uitkeeringen te verzekeren; als dat
zoo is zjjn zjj in dat pogen niet bjjzonder
gelukkig; de „kapitalist” krjjgt van zjjn geld
nog minder dan 4 procent. Misschien is er
eenige waarheid in een andere bewering,
dat de hoogste ambtenaren der spoorweg
maatschappijen een zeer hooge bezoldiging
krjjgen, buiten alle evenredigheid met het
de uitsluiting
l^ken en de
zullen
i Pirmasens
63 schoen*
Een week later du-
het Grieksche.* Met z«i’«
gezien, maar gelukkig
Balkanitchlereüand --
gen voor, dan er de laatste tjjdi
plaats gehad. Zoo by voorbeeld
dig gevecht 1
Palanka, wa
den gedood,
zich van a
uitwerkiof
ring tewi
Door de
i gratie Gods,
Prinses van
Op de voor-
Staat, Minister
1903, Kabinet
»rste zinsnede,
I no. lit
werkdat door hen verricht wordt, zoozeer
dat zelfs de opbrengst der exploitatie er door
gedrukt wordt, ten nadeele van den Staat,
die een deel ontvangt van de netto-winst
als deze boven de 4 pCt. is gestegen. Het
publiek kau dat niet contröleeren, en noemt
fabelachtige sommen; wat daarvan is zal
misschien door de erquéle aan het licht
worden gebracht.
Natuurljjk bleef helgene door den beer
Van Embden is gezegd, niet zonder bestrij
ding. Er werd gewezen op de enorme som,
die voor naasting noodig zal zjju. Natuur
lijk, maar dat bljjft altjjd zoo, dat wordt
hel in toenemende mate, en, wanneer een
der groote maatschappijen besluit, haar be-
drjjf op te geven als niet loonend genoeg,
of als te zeer gedrukt door de nieuwe voor-
waarden, aan welke het wellicht zal worden
onderworpen, en die de Regeering krachtens
de spoorwegwet kan opleggen, dan is de
Staat tot naasting verplicht op een niet
door hem gekozen tydstip. Een leaning tot
bekoming van het voor aankoop vereischte
kapitaal, moet slagen; het is niet aan te
nemen, dat zjj niet de rente zou kunnen af
werpen by de emissie vastgesteld. Wenscheljjk
zou het zjjn, van het spoorwegbeheer een tak
van dienst te maken, geheel afgescheiden
van de begrooliog, niet het Pruisische voor
beeld te volgen, de opbrengst te maken tot
een sluitpost voor het budget.
Ook werd betwist, dat door de concurren
tie een grooler wagenvoorraad uoodrg is.
Dat kan zyn, maar het feit heeft zich voor
gedaan, dat bjj stremming van het vervoer
te water, in den strengen winter van '90 op
'91, de Hull. Maatschappij goederenwagens
te kort kwam, zoodat aan haar stations ver-
stopping kwam, terwjjl haar concurrente er
genoeg beschikbaar had maar niet wilde
verstrekken.
Dat de Staat minder dan de particuliere
onderneming zal zorgen voor deugdelijk
materiaal, is niet te verwachten. Zeker is
het, dat de Staat geen onderscheid zal
maken tusschen de verschillende doelen des
lauds. Daar waar éen maattehappy het ver
voer in bauden heeft, laat de zorg thans te
wenschen over; men zie mur eens, om een
voorbeeld te noemen, naar den toestand
van den weg Leiden—Utrecht, eu neme dan
meteen een kykje van het elleudig materiaal,
dat op die lyu loopt. Wat niet meer ge
bruikt kan worden daar, waar de Exploitatie-
maatschappij met concurrentie te doen heeft,
scbynt nog goed genoeg om dienst te doen
op trajecten waar het publiek geen keus
heeft.
Prof. Treub heeft een becyfering gemaakt,
volgens welke de kosten van naasting van
het bedryf der twee groote maatschappijen
169 millioen gulden zullen bedragen. De
opbrengst zou het Rjjk in staat stellen, voor
zich een winst te maken van IVa pct. van
dat kapitaal. Als dat uitkomt, zou ook uit
een financieel oogpunt de overgang zjjn aan
te bevelen.
Het voorlaatste (10e) artikel van de Wet
van 11 April 1903 („tot het instellen van
een onderzoek ten aanzien van de rechts
verhoudingen en de voorwaarden, waaronder
het personeel by het spoorwegbedrijf in
dienst is”) zegt: „De Staatscommissie brengt
aan Ons verslag uit aangaande de uitkom
sten van het door haar gehouden onderzoek.
Dit veralag bevat de voorstellen, waartoe
transport te water. Daarentegen zjjn de ’niet tegemoetkomen aan zekere „grieven”
personentarieven hier veel hooger; naar
verhouding, berekende de heer Van Embden,
betalen de Nederlanders voor personenver
voer jaarijjks 5 millioen gulden meer dan
de Belgen.
Met de boekhouding en balans der maat
schappijen is het vreeftd gesteld; op beide
bestaat geenerlei contröle, en het winstaandeel
van den Staat is nu eens niets, dan weder
een schijntje. Nooit wordt op gebouwen,
weg en werken iets afgeschrevende niet
mannen enz. zich steeds sterk bijjven ver
zetten. De Sultan heeft beloofd hierin te
zullen voorzien. Het blykt echter meer
en meer, dat hy de Albaneezen (mannen
van dien stam vormen zjjn Ijjfwacht)
niet goed aandurft, zoodat het nog steeds
bij beloften blyft. Volgens „le Temps” zou
echter de Sultan in de hoofdstad eenige
Albaneesche autoriteiten benevens weerbar
stige officieren z(jner iyfgarde doen arrestee-
ren. We zullen wel spoedig vernemen in
hoeverre dit bericht waarheid bevat.
Op 't oogenblik is men in Engeland
druk bezig te redeneeren over den toestand
van Ierland, waarvoor, zooals men weet,
een nieuwe landwet is ingediend, welke
volgens den Engelschen Staatsman en oud-
Minister voor Ierland, John Morley, geljjk
staat met afschaffing van 't iandheeren-
stelsel en vernieuwirg van de maatschap
pelijke toestanden van 't eiland. Volgens
den Minister Balfour een fantastisch ver-
zirsel. Bovengenoemde ou I Minister is te
New-Castle, welke stad hy vroeger in 't
Lagerhuis vertegenwoordigde en waar hy
nu de jaarvergadering van den noordelijken
liberalen bond kwam bjjwonen, door een
lersche deputatie opgewacht, die hem een
adres kwam overhandigen, met een dank
zegging voor al wat hy voor Ierland ge
daan heeft.
In de liberale vergadering verklaarde
Morley dat er meer arbeiders vertegen
woordigd moesten zjjn in het Parlement,
doch dat die arbeiderspartij slechts dan
iets uit kan werken, als zjj samengaat met
de liberale party. Voorts spoorde spr
de liberale partjj aan, de lindswet teoi
steunen, ten einde zoo te helpen
lersche quaestie tot oplossing t<
Mogen de liberalen dezen gcv
opvolgen
Volgens berichten uit Aden wordt de
Brilscbe expeditie tegen den
Somaliland te Galidi in het voortgaan ge
stuit door watergebrek. De expeditie zal
nog heel wat geld en menschenlevens kosten
eer het doel is bereikt.
Koning Edward is nog steeds op reis.
Op Malta heeft hji het niet erg getroffen
met het waller. Hevige Biormviugun ver-
hinderden Zaterdag j I. eene eerste steen
legging, en eene wapenschouwing te Marsa
kon door een zandstorm niet doorgaan. Het
geluk loopt Z. M. op reis niet mede. Tus
schen Rome en Syrakuse heeft zjjn koerier,
die hem over land nareist, door een onbe-
grjjpeljjke oorzaak 's Konings bagage en een
deel der correspondentie verloren, waarna
men nog steeds zoekende is. Den 29sten dezer
zal Z. M. zyn opwachting maken op liet
Vaticaan als particulier van uit het Engel-
sche gezantschapsgebouw.
Op reis is ook, zooals men wiet, het
hoofd der Franache Republiek, die overal
hartelük ontvangen wordt en die niet nalaat
miideiy'k de noodige onderscheidingen uit
te deelen. Op sommige plaatsen in Frankryk, ‘‘e
b.v. in Bretagne, trachten de leden der A
geestelyke orden de coogregaHewet te ont
duiken, eenvoudig door hua geestelijke
kleeding af te leggen en zich uit te geven
voor gewone onderwijzers. Dau (och kan
de Regeering, volgens hun meening, niets I
tegen hen uitrichten. Mocht dit wel bet
geval zyn, zoo is de bevolking op hun hand.
Te Nimes kwamen de Franciscanen in verzet
tegen de verzegeling van hun klooster en de
Kardinaai-Aartsbisschop van Lyon zond een
protesteerend manifest in het licht.
De Koningin-Moeder Nathalie van Servië,
verleden jaar tot de R.-K. kerk overgegaan,
zal op een weldadigheidsbazar te Parjjs
ten voordeel» van de parochie „Notre Dame
de Plaisance" mededoen ais verkoopster.
In Transvaal zjjn aangekomen 100 Merino's-
schapen, een geschenk aan de Boerengene
raals van een Fransch comité, om ais fokvee
den veestapel te verbeteren. Drie Fransche
fokkers vergezellen de dieren, terwjjl de
goede gevers aan hun geschenk de noodige
instrumenten toevoegden om de dieren te
scheren.
De Boeren, die zich op Madagascar vee*
lieden, aarden daar niet ep zullen vyaar-
schjjoijjk terugkeeren. Het land is wel
vruchtbaar, maar het is er koortsig en voor
landbouwproducten en klein vee is geen afzet.
President Kruger's huis te Pretoria is in
het openbaar verkocht voor 50.000 gulden.
Eigenaar bljjkt nu te zjjn de heer Eloff.
Verscheidene berichten van koude, storm
enz. komen tot ons. Zoo bracht de felle
kou veel schade toe aan de Fransche wjjn-
plantingen. In de Gironde is de vernieling
volkomen, terwjjl in de gravenstreek bij
Bordeaux slechts een derde behouden is.
Vele wijngaardeniers zjjn hun ondergang nabjj.
Ook Ooateurijk*H»ngarUe werd door
buitengewone koude geteisterd. Sneeuw
stormen richtten er groote verwoestingen
aan. 't Geheele telegraaf- en telefoonverkeer
in Hongarjje werd gestremd.
Over Berljjn (IkiiitMohland) beeft een
vervaarlijke storm gewoed, welke 10 slacht
offers eischte. Vele personen warden door
vallende pannen, hoornen enz. ernstig ge
wond. De bosschen en parken van de hoofd
stad hebben veel geleden. Vele oude boomen
zjjn vernield.
Hertog Adolf Friedrich van Mecklenburg,
hroeder van onzen Prins Hendrik, reed bjj
Döberitz met zjjn automobiel tegen zulk
een hoorn aan, maar bekwam geen letsel,
schoon zyn voertuig vernield werd.
Het Amerikaauscb eskader zal, na
te Marseille President Loubet te hebben be
groet, nu ook raar Kiel komen. President
Roosevelt en zjjn Ministers schjjnen dus
goede nota genomen te hebben van Duitsch-
land's ontstemming.
Keizer Wilhelm heeft een streng onderzoek
gelast naar den door den adelborst op den
milicien-kanonnier Hartmann gepleegden
moord. De eente ie gerankeljjk Mir Kiel Gouda, voor f 81.018,
reek later dan ons Paaschfeest valt
zorg was het tegemoet-
kkig_ vielen er op bet
geen ernstiger din-
itste Ijjden hebben
- - een bloc-
by Opela in het district
waar 70 Turksche soldaten wer-
1 De opstandelingen bedienden
i dyuamietbommen, waarvan de
ig vreeseljjk was en groote verwar-
reegbracht in de Turkscbe gelederen.
j Duitsche en Italiaanscbe gezanten
te Constantinopel, alsook de Oosienrjjk-
sche en Russische is by den Sultan krasser
dan ooit te voren aangedroogen op maat
regelen tegen de Albaneezen, een krachtig
optreden der Turksche troepen tegen hen,
ten einde een toestand te verkrjjgen, waarin
sprake is van het invoeren van hervor-
miogen, waartegen Albaneexen, Mazel*
Bjj Kon. besluit is onder toe*
kenning van pensioen een eervol ontslag
uit den militairen dienst verleend:
op zjjn aanvrage aan F. B. Froger,
generaal-majoor, commandant der bereden
artjUerie. waarnemend Miivernnii** Aaw
rt'BRH-niiK, op een pensioensbedrag van
f 2700 'sjaars, onder toekenning van den
rang van luitênant-generaal en onder dank
betuiging voor de veeljarige en belangrijke
diensten door hem aan den lande bewezen;
aan A. Evenwel, kolonel, commandant van
het 6 ie reg. inf., op een peosioensbedrag
van f 2250 'sjaars, en aan P. C. de Wilde,
kolonel, commandant van het 3de reg.
vesting-art., op een pensioensbedrag van
f 2100 ’sjaars.
Bjj Koninkljjk besluit van 10
dezer zjjn benoemd in de Staatscommissie
tot het instellen van een onderzoek ten
aanzijn van de rechtsverhoudingen en de
«"'orwaarden waaronder het personeel bjj
spoorwegbedrijf in dienst is, bedoeld in
de wet van 11 dezer (Stbl. no. 103): tot lid
en voorzitter Mr. J. D. Veagens te ’s-Gra-
veohage; tot leden Dr. A. M. A. J. Ariëns
te Steenderen; Jhr. Mr. S. Laman Trip te
’s-Gravenhage; Mr, W. L. P. A. Molengraaff
te Utrecht, en A. S. Talma te *s Gravennags;
tot secretaris D. Verhoop te ’s Gravenhage.
r- Het lid der commissie voor de
spoorweg-enquéte, Dr. A. M. A. J. Ariëns, is
pastoor te Steenderen (Gelderland). Toen
bti nog kapelaan was in Enschedé, is
bjj de vroegere ar beide enquête gehoord ah
getuige voor de afdeeliogder Staatscommissie
die het onderzoek in de noord-oosteljjke
provinciën leidde en heeft hjj, ah teer na
kend met de arbeidstoestanden der meeren*
deels Katholieke arbeiden in Twente, teer
belangrijke diensten aan de toenmalige
commissie bewezen.
Stbl. no. 104 bevat een Kon. be
sluit van 20 dezer, houdende machtiging op
den Minister van Oorlog tot het met verlof
huiswaarts zenden van miliciens der lichtin
gen van 1900 en 1901.
Het Kon. besluit luidt:
Wjj Wilhelmina, bjj de
Koningin der Nederlanden,
Oranje-Nassau, ent., enz., enz.
dracht van onzen Minister van f
van Oorlog, van 18 April 1.
Litt. IJ32; Gelef op art. 110, eei
der Militlewet 1901 (Staatsblad no. lit van
1901), aangevuld bjj de wet van 20 Juni
1902 (Staatsblad no. 119): Getien Onze
Besluiten van 5 Februari 1908 (Staatsblad
no. 68) en van 11 'Maart 1903 (Staatsblad
no. 82); Machtigen Onzen Minister van
Oorlog, de verlofgangers der lichtingen van
1900 en 1901, welke zich thans krachtens
Ons eerstvermeld besluit bjj de regimenten
infanterie en bet korps genietroepen onder
de wapenen bevinden, naarmate zy voor den
dienst kunnen worden gemist, weder inge
volge art. 118 van even vermelde wet met
verlof huiswaarts te senden, te beginnen
met de lichting van 1900 op een door
dezen Minister voor elk der genoemde
korpsen te bepalen dag.
De miliciens der lichting 1900
worden Vrjjdag 24 dezer in het genot van
onbepaald verlof gesteld; zjj, die in de na
bijheid der garnizoenen wonen of op eigen
kosten reizen, vertrekken reeds Donderdag
23 dezer huiswaarts.
De miliciens der lichting 1901 zullen, naar
men verneemt^ eerst na het bezoek van
H. M. de Koningin aan Amsterdam in hel
genot van groot verlof worden gesteld.
Dinsdag heeft te Rotterdam
door de MpH. tot Exploitatie van Staats
spoorwegen de aanbesteding plaats gehad
van het onderhoud van g bouwen en werken
op de Ijjnen Rotterdam—Roosendaal, Moer
dijk—Breda en Lage Zwaluwe—Vl(jmen, in
zea perceelen. Laagste inschrijver voor het
eerste perceel de beer H. J. Nederhorat tg
overgebraebf. Te Essen achtervolgde een
verwoede menigte hem naar het spoorweg
station ouder net uiten van allerlei be
dreigingen. -
Het aantal arbeidei
in de rjjde-
ververjjen te
zjjn, wordt op 24 000 geschat. T
in de Paltz werden Zaterdag
fabrieken gesloten.
Van de werkstaking
bouwers te Cordova (I
droogte de oorr -*■
Andaluzië beer
veroorzaakt.
In Amerika heeft, na de werkstaking,
nu een groote uitsluiting van arbeiders in
de steenkolenmijnen plaats. Na te voren
te zjjn gewaarschuwd, weigerden de mannen
Zaterdag negen uren (in plaats van acht) te
arbeiden, en zoo staan nu 32 van de 43
mjjnen stil en loopen 30.000 man zonder werk’.
Door Venuzuela is nu de derde ten
zjjner schuld aan de verbonden MogendL^v..,^
voldaan, 't Is er nog verre
Volgens U eene bericht zoudei
zolaansche opstandelingen
machtiging van Vela do
gekomen zjjn van
Een ander bericht echti
opstandelingen onder
na een tiendaagsche
Regeeriogstroepen ge
waarbjj generaal Orte
vangen werden genomi
Aan Gouverneur-Gei i
dictator van Finland, is nu weder macht
gegeven om gedurende de eerstvolgende drie
jaren iedereen, dien hjj wenscht, uit Finland
naar verder verwijderde Russische gewesten
te verbannen.