N°. 2506. Zaterdag 7 Mei 1904 Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht Eerste Blad. INVOERRECHTEN. Gemeenteraad van Schoonhoven. H001IH0ÏEBHI Deze Courant wordt dee Woensdags- en dee Zaterdags morgens uitgegeven. Prjjs: voor Schoonhoven per drie maanden fO,75. Franco per poet door het geheele rjjk f 0,90. Men kan zioh abon- neeren bjj alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders. S. W. N. VAN NOOTEN n Sohoonhovin, Uitgevers. Pr|s der Ad verten tiën: Van 1 tot 5 regels f 0,50. Iedere regel meer f 0,10. Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco uiterlijk tot Dinsdags- en tot Yrijdags-namiddags 4 urea. Alle binnenlandsche Advertentién, voor S-maal plaatsing opgegeven, worden slechts S-maal in rekening gebracht. Dese Ceurant bestaat uit 9 Bladen. De Minister van Financiën heeft waarlijk niet te klagen, dat zjjn wetsontwerp tot verhooging van de tarieven van invoer geen belangstelling ondervindt, en het meermalen waargenomen verschijnsel, dat de meest belanghebbenden bij een voorgestelde wets verandering eerst ter elfder ure met hun bezwaren voor den dag komen, doet zich thans niet voor. Schier dagelijks worden nu hier, dan daar bijeenkomsten gehouden, waarin krachtig wordt opgekomen voor handhaving van de handelspolitiek, die tot uitwerking heeft gehad dat ons vaderland in een betrekkelijk gunstigen welvaarts toestand verkeert. Onder de leus vau bevordering van den □ationalen arbeid door beperking van de buitenlandsche mededinging worden maat regelen aangekondigd, die ten doel moeten hebben de werkloosheid te verminderen, maar hoogst waarschijnlijk tot een tegen overgesteld resultaat zouden voereD. Dat is zoo niet met cijfers te bewezen, maar rust op vergelijking met deo staat van zaken in andere landen, waar de bescher ming haar vleugelen wjjd heeft uitgeslagen, en het euvel, dat men hier door dat middel denkt te kunnen bestrijden, op zjjn minst even sterk voorkomt. Dat is vrjj natuurlijk ook. In een land, waar druk gewerkt wordt, waar men alle krachten inspant om zoowei op het gebied van deu landbouw, ais op dat vau de nijverheid de voort brenging te verhoogen, kan hel binnen- landsch gebruik niet alles opnemen, moet de winst voor een groot deel komen van hetgeen wordt uitgevoerd, moet de handel in niet geringe mate medewerken, geljjk hjj tot dusver doet, om den geregelden loop der bestaansmiddelen te verzekeren. Leg dien handel moeieljjkbeden in den weg, en de bron vloeit trager. Van den uitvoer moeten wjj het hebben, en deze overtreft ten onzent verre den invoer; wordt de laatste belemmerd, ook de eerste ondergaat vermindering, zelfs boven alle evenredigheid met de verlaging vau het cjjfer, dat onze leveranties aan den buitenlander ver tegenwoordigt. Het voorgestelde tarief, dat dooreen ge nomen het bestaande meer dan verdubbelt, heet fiscaal te zjjn, maar is ia werkelijkheid eenzjjdig beschermend. Nu wordt beweerd, dat beide kenmerken steeds samengaan, en met de verhoogiog een dubbel doel is U bereiken, nameljjk vermeerdering van 's lands inkomsten en Bteun voor zwakke indostriefin, dus arbeidsbevordering. Maar het een is met het andere in lijnrechte tegenspraak. De belangen van de schatkist brengen mede, dat de rechten een hooge opbrengst hebben, dus dat er veel wordt ingevoerd, doch dat vele zou dan juist in concurrentie komen met de binnenlandsche voortbrenging, alzoo vermindering van arbeid. Daarentegen, als de bescherming een werkelijkheid is geworden, dan is ook de invoer afgenomen, en brengt het tarief zooveel minder op. Om de verzwaring van deze indirecte belasting eenigszins smakelijk te maken, worden nu eens de fiscale, dan weer de protectionistische voordeelen op den voor grond gesteld. Eigenljjk is dat bakken met twee pannetjes. Dat de Regeering bet liever rondweg «egge: zjj gelooft behoefte te hebben aan versterking van de geldmiddelen, is niet geneigd voorstellen te doen tot verhooging Van welke directe belasting ook, en wil het thans zoeken in de richting der indirecte. Het bezwaar, dat deze heffing in geljjke mate drukken zal op den onvermogende als op den meer gefortuneerde, moet dan maar ter zjjde worden gesteld. De behoefte aan ruimere inkomsten, over eenigeu tjjd, ais beloofde wetgevende her vormingen tot stand zjjn gekomen, zullen Wjj niet ontkennen; wjj deelen niet de optimistische beschouwingen dergenen, die op een regelmatige stjjging der gewone belastingen schijnen te rekenen. De Re geering deokt uit de verhooging van het tarief 10 miilioen gulden per jaar te halen, best mogeljjk dat dit geld na een betrekke lijk klein tijdsverloop noodig zal zjjn. Intusschen behoeft er nu niet reeds voor gezorgd te worden, het is gevaarljjk ruimte van geldmiddelen te verschaffen, terwjjl er ook nog andere wenschen te vervullen zjjn dan die waaraan bjj voorkeur wordt gedacht tla men van sociale wetgeving spreekt. Waaneer beweerd wordt, dat de soo dringend begeerde invoering van ouderdoms- en invali- diteitspensionneering wacht op versterking van middelen door verhoogd invoertarief, dan zouden we toch maar liever eerst de pen sioenwet willen zien verschijnen in het Staatsblad, om vervolgens na te gaan hoe het met de geldmiddelen staat En dan nog zou het ernstige tegenspraak vinden, die vermeerderde kosten te laten betalen door den minvermogende, aan wien dan met de eene hand weer werd ontnomen wat met de andere gegeven was; dan zou een andere weg tot belasting verhooging, met inachtne ming van de draagkracht moeten worden opgespoord. Deze laatste noodzakelijkheid zou door de aanneming en het in werking stellen van de voorgestelde tarieven niet zjjn'opge heven. Behalve het gevaar, dat er reeds over de hoogere opbrengst zou beschikt zjjn, loopt men kans dat zjj zal verdwenen zjjn als men meent baar voor een bepaald doel te kunnen benuttigen. Verhoogiog van den prjjs der levensbehoeften, natuurlijk gevolg van de vermeerderde invoerrechten, zou de koopkracht doen afnemen, de productie doeu vermindereo, den handel beperkenaan alle kanten dus een teruggang, die in ver laagde opbrengst van de gewone belastingen, niet het minst van de directe, haar uitdruk king zou vinden, waar bljjft dan voor de schatkist de winst? Op zeker oogenblik zou bljjken, dat de som niet goed uitkomt, dat het totaal der inkomsten het vroegere niet overtreft, dat er toch weer gezocht moet worden naar geld voor de uitvoering van sociale wetten, het niet anders zou kunnen krjjgen dan uit de directe belastin gen, die dan, door den druk dien het in voerrecht op de algemeene welvaart uit oefent, moeieljjker zullen zjjn op te brengen. Aangevoerd is dat, moge het een beden kelijke zjjde hebben, op dingen van dage- lyksche behoefte lasten te leggen, boven de gewone gaande, het toch wel mogeljjk is voor artikelen van weelde wat meer te laten betalen, om dan tegeljjk de fabricatie van deze wat aan te moedigen. Deze ver goelijkende opvatting schemert hier en daar ook in de toelichting van het wetsontwerp door, ofschoon aan bet beginsel weinig trouw is betoond. Bezwaarlijk zal men klompen onder de voorwerpen van luxe rekenen, en ook deze worden belast En waar is ook de grens? Bovendien, als de dingen die gemist kunnen worden stjjgen in prjjs, dan gaat men ze ook minder gebruiken, doordien bet getal afnemers van onder af vermindert, de invoer kwjjnt, het invoerrecht op die dingen gaat terug, waar bljjft het voor deel voor de schatkist. De voorstanders van beschermende rech ten verwjjten deo Vrjjhandelaars, dat zjj er een dogma op nahouden, waarbjj zjj zweren, een dogma passend misschien in den verle den tjjd, toen de sluiting der grenzen door onze buren nog niet had plaats gehad, maar volkomen ongeschikt voor de hedendaagsche toestanden, nu we met ons „stelsel" bjjna alleen staan. Dat is niets meer dan een groot woord. Niet op theoretische gronden alleen wordt de verhooging bestreden, de felste oppositie gaat uit van de mannen van de pracijjk, die weten wat er in de bedrij ven omgaat, die oog hebben voor de han delsbelangen en ervaring van hetgeen dien stig is om deze te bevorderen, kennis ook van den machtigen invloed, dien een gezonde handel heeft op de algemeene welvaart. Dat alles wordt door de Regeering over het hoofd gezien. Van het weinig practische van haar beleid draagt elke bladzjjde van bet ontwerp de bewjjzen zjj verhoogt de be lasting op tabak, zeker een weeldeartikel 1 en vermoordt dan eenvoudig de bloeiende Nederlandsche tabaksmarkt, bederft voor goed onze sigaren- en tabaks-industrie, die vele duizenden brood geeft; op de eventu- eele nalatenschap van de verslagens zit men reeds begeerig te loeren te Hamburg en te Bremen, die gaarne willen overnemen wat ten onzent moedwillig zal worden uitgeworpen. De Regeering wenscht iets te doen om te gemoet te komen aan de gel delijke moeielgkheden der gemeenten, maar belast inmiddels de bouwstoffen, zoodat voor publieke werken meer betaald zal moeten worden; zjj wil den aanleg van tramwegen bevorderen, en legt een booger recht op spoorwegrails. Er is aan hooge invoerrechten nog een ander nadeel verbonden, dat alweer het meest den minvermogende treffan moet. Als op een kilo van zekere waar een recht drukt van zeven centen, dan is het op een ons van die waar 0.7 cent. De verkooper in het klein kan den prjjs niet anders verhoo gen dan met een heele cent, en langs dien weg worden allerlei zelf kantjes ingepakt. Klei nigheden, korrels en druppels, maar dis tlken dag in zoo grooten getale voorkomen, dat zjj, kon het bedrag met juistheid worden be paald, een beduidende som vormen. Maar wie haar betaalt, voel» niet dat hjj gekne pen wordt; alleen zal een algemeen gevoel van malaise hem wel doen bemerken dat er iets niet in den haak is. Dat is van de indirecte belastingen mede een groot nadeel, dat er, voor dat haar op brengst in de schatkist vloeit en dus het algemeen ten goede komt, een groot deel wegzakt. Als een protectionistisch tarief den prjjs van eenig artikel, dat ook binnens lands vervaardigd wordt, omhoog doet gaan, zoodat de fabrikant ook meerdere winsten kan maken, dan wordt aan hem cjjns betaald. Als da detailprijzen Bterker stjjging vertoonen dan de invoerrechten, dan komt alweer dat meerdere den verkooper in het klein ten goede. Zjj, die in die voórrechfjes deelen, vormen een minderheid in de natie, ten wier bate een meerderheid wordt geëxploiteerd. Een gunstig gevolg van de tegenwoordige beweging is, dat al deze dingen weer eens goed worden bekeken en op duideljjke wjjze ten aanhoore van velen, die misschien door het smalen op de vasthoudendheid van vrjj handelsvrienden verblind, aan de zegenende werking van het beschermend stelsel zjjn gaan gelooven, en het ook aan prijzen als een middel om den buitenlander tot matigiog ten onzen aanzien te dwiügen. Als iets in staat is, eenigen invloed te oefenen op de handelspolitiek der aan grenzende staten, en tot gunstige bepalingen ten aanzien van onzen uitvoer te stemmen, dan zal het niet zjjn een verscherping van onze staatkunde, leidende tot een tarieven- oorlog. Wie een strjjd begint moet overtuigd zjjn dat hjj dien kan volhouden, en wjj vreezeu zeer dat wj), dien weg opgaande, bedrogen zouden uitkomen, dat onze hande laars zouden big ven zitten met hetgeen zjj nu nog, zjj het ook onder verzwaarde om standigheden, over de grens kunnen voeren. Tot dusver hebben wjj ons, met den vrij handel, staande gehouden. Roekeloos in de hoogste mate zou het zjjn, zonder besliste noodzakelijkheid die stelling prjjs te geven. Op Donderdag 28 April 1904, des nam. 2 u. (Vervolg van No. 250Ó.) De voorzitter: De zaak is in algemeenen zin voldoende besproken. Ik zal alle leden niet beantwoorden. De heer Schreuder heeft gezegd dat de verantwoording al geloof ik, dat hjj dat woord niet heeft gebruikt, maar hjj heeft dat dan toch ten duidelijkste te kennen ge geven voor den Directeur te groot was; dat was naar zjjn oordeel te veel macht geven aan den Directeur. Hoe het mogeljjk is, dat hjj tot zoo'n opvatting kom», ver klaar ik niet te begrjjpeu De heer Lazonder heeft er al reeds op geantwoord en ik kan dus kort zjjn. De heer Schreuder schjjnt niet te weten dat een verordening van den Raad uitge voerd wordt door Burg. en Weth. en dat waar niet gesproken wordt over den Direc teur waar vau den Directeur gesproken wordt, en dat is maar bjj enkele artikelen, hoewel de heer Schreuder zegt dat het vele zjjn de bevoegdheid is opgedragen aan Burg. en Weth., gesteund door de Commissie. En nu spreekt het wel vanzelf, dat bjj de uitvoering van al die onderdeeicn niet in de eerste plaats Burg. en Weth. optreden en zitting houden, of belanghebbenden ook iets te zeggen of te reclameeren hebben, want dan had de waterleiding niet gesteld moeten worden onder het hoofd van een Directeur. Dat heeft de Raad anders ge wild. Wjj hebben een Directeur voor die twee groote stichtingen en wenschen de gemeente geluk, dat wjj er een hebben. Ik twjjfel er niet aan of hjj zal aan het hoofd van die stichtingen ten allen tjjde be antwoorden aan wat wjj daarvan verwachten, al komen er misschien kleinigheden, die men wel eens anders zou willen. Het spreekt van zelf, dat men dan daarvan maar geen grief mag maken, veel minder nog de macht knotten van het hoofd van zoo'n instelling. De heer Schreuder heeft gesproken over aansluitingen, maar dat hoort niet thuis daarbjj. Ik dacht, dat de heer Schreuder met meer aandacht zou gelezen hebben; dat is een kwestie van tarieven en vormen. Er staat een artikel, waariu gezegd wordt, dat de inrichting der leidiDg binnen de perceelen wordt overgelaten aan het oordeel der geabonneerdeD, dat wil zeggen voor zoover het niet in strjjd is met de techniek der waterleiding. Dan om buizen te nemen zooals men wil, mits opgevolgd worden de voorschriften, door Burg. en Weth. te geven. Nu zou de heer Schreuder willen, dat alles in deze verordening werd neer gezet; hjj plaatst zich dus op dat ouderwet- sche pysteem, dat de Raad alles zou moeten regelen en op 't kussen zitten van Burg. en Weth. Zoo heeft hjj ook gemeend, dat de kazerne maar f 40 voor aansluiting aan de waterleiding behoefde te betalen. Er staat toch duideljjk in art. 8, dat gebouwen, die niet onder art. I gerekend worden te bebooren, kerken, scholen, gestichten, kazerne enz., alle water kunnen krijgen per wetermeter en dit doe het hedreg, dat betaald wordt, afhankeljjk is van het aautal kub. Meter water en de kosteu van den meter. Dan heeft de heer Schreuder gemeend en daarbjj een ver gelijking gemaakt, dat een maximum van f 40 niet opgaat, maar hjj heeft niet goed gelezen: er slaat in art. 2, dat een maximum van f 40 betaald wordt naar bovenataanden grondslag van oppervlakte met tuin en daarvoor was het maximum f 40, maar die andere zaken zjjn daar geheel buiten. Iemand die dus een perceel be woont, waarvoor hjj naar de oppervlakte f 40 zou moeten betalen, moet voorts nog bjjbetalen voor closet, bad, paarden, voer tuigen enz. Men wil niet gaarne verande ringen invoeren, die worden voorgesteld. Ja, dat ziet men meer dat men niet gaarne vernadert. Er is ook een spreekwoord dat zegt „alle verandering is geen verbetering," maar ze is het toch dikwjjls wel, en nu moet de ondervinding nog loeren, of die veran dering werkeljjk verbetering zal zjjn. Het is reeds voldoende aan de hand van de verordeuing gezegd door de heeren Greup en Lazoader, welke voordeelen het gaf. Ik noem het een billjjke toepassing, onver schillig of iemand het voor zich een harde dan wel een zachte verbetering vindt. Nu zeide de heer Valk, dat hjj te vinden is om die huurwaarde jaarljjks op nieuw te herzien en vast to stellen, wat een administratieve omslag zou zjjn van belang, waartoe ik niet gaarne zou adviseeren. Ook de heer Van Sonsbeek wenscht gaarne een concurreerend tarief en houdt zich liever aan d*n bcstaanden toestand. Dat is mjj niet duideljjk. Een concurreerend tarief, maar met wien concurreerend? Wjj hebben als gemeente alleen toch maar een water leiding en ik weet niet, dat iemand anders hier water levert. Misschien wordt uwe bedoeling door mjj mot begrepen en heeft bjj u voorgezeten een laag tarief, daar u misschien vreest, dat kleine woningen te zeer zouden worden getroffen. Maar vergeet niet, we behandelen nu de verordening in algemeenen zin en men kan bjj ieder be paald artikel voorstellen om andere maxi mums vast te stellen. Dat is ook in ant woord op wat da heer Graves Kooiman heeft gezegd; die heeft ook gemeend, dat die tarieven volgens dit ontwerp zwaarder zouden treffen de kleine woniDgen. De heer Greup heeft voorlezing gedaan van die kleine perceelenik dacht dat men kennis daarvan zou genomen hebben. Vooral wan neer ik zeg dat ze ter visie moeten worden neergelegd, dan verwacht ik, dat de secre taris daarvoor zal zorgen en dat is in 't najaar al gebeurd. O. a. staat daarop, dat P. J. de Hoog betaalt aan waterleiding voor een woning f 11,02, dat wordt f 11,80, voor een woning aan deu Ouden Singel f 11,47, wordt f 11,80, voor nog een f 7,80 bljjft f 7,80. De Wit, Oude Singel betaalt voor 3 per ceelen elk f 7,80, wordt f 9,36, f 9,44 en f 9,80, een andere woning van f 7,80 bljjft f 7,80. Tieter betaalt f 12,02, wordt f 11,40. De Wit, Koestraat, betaalt f 17,42, wordt f 23,60. G. de Vos betaalt f 13,07, wordt f 12,10. J. Kok betaalt f 11,92, wordt f 13 40. De heer Kooiman heeft nog gezegd, dat wanneer de tarieven verlaagd werden, er meer aansluitingen zouden komen, maar de heer Kooiman ziet over 't hoofd, dat we al 920 aansluitingen hebben. Er zouden dus nog enkele kunnen bjjkomen, maar dan is bet ook afgeloopen. We zouden dus kuonen zeggen, dat op enkele perceelen na Schoon hoven geheel is aangesloten; en wanneer dan het ontwerp volkshuisvesting behan deld wordt, dan zal daarin worden voor gesteld om alle perceelen te ver plichten tot aansluiting. Ik. hoop, dat de Raad het zal doen, zoo niet, wat zal er hö dat getal van 920 nog komen Misschien 30. Op dien grond kunnen we dus niet zeggen het tarief lager te moeten stelleD. Ik geloof dat het rationeel is om de opper vlakte tot basis te nemen. Zooals de heer Greup al in 't licht beeft gesteld, is men ook juist in andere gemeenten, waar water leiding is en waar men door ondervinding heeft geleerd, van die systemen afgegaan en tot de berekening naar de oppervlakte over gegaan. Men hangt dan niet af van een persoonlijke opvatting, want men ziet de werkelijkheid, daar het wordt gemeten. Hoe eerljjk de zetter bjj zjjn zetting der >erceelen ook te werk gaat, in zjjn eerljjk- leid dwaalt hjj toch herhaaldelijk. Men is afhankeljjk van het persoonljjk inzicht, wat niet het geval is bjj het meten. Nu mag men zeggen.dat men geen 6 jaar maar toch 3 jaar hééft voortgebouwd op de pri mitieve regeling naar de huurwaarde, dat is waar, dat behoeft niet zoo dikwijls gere leveerd te worden, maar ik heb de reden gezegd. Ik verlang gegevens. Bnrg. en Weth. moeten weten, welk roer zjj in banden hebben. De Directeur moet dat ook weten en wel in de eerste plaats, want men moet bjj hem terecht komen. Dat is nu wel de hoofdgrief van den heer Schreuder, maar hoe wil men contróle houden op zoo'n kostbare stichting met hare vertakkingen en aansluitingen, wanneer dat niet geschudt door den Directeur? Op 't oogenblik is er geen contröle, behalve dat de Directeur uit eigen plichtsbesef nagaat, maar er zjjn geen gegevens voor. Dan nog j is er een groote scheiding tusschen het technische gedeelte en het administratieve. Belanghebbenden worden gestuurd van Pontius naar Pilatus. In plaats van aansluiting te vragen aan de gasfabriek, komt men hier op de secretarie. Men voelt dat dat geen goede grondslag is. De Directeur moet in handen hebben het technisch beheer, maar hjj kan zich houden buiten hst administratieve, want dat kunnen Burg. en Weth. bljjven doen, geassisteerd door de Commissie, en het geldeljjk beheer is ook buiten Burg. en Weth. en de Commissie, daarvoor is de ontvanger. Ik heb daarmede in hoofdzaak alle leden geantwoord op hun bezwaren en zou ik dus willen voorstellen over te gaan tot behandeling, want ik kan vertellen aan die heeren, die een voorstel deden om het ontwerp ter griffie te deponeeren, dat hiertoe bjj Burg. en Weth. niet de minste neiging bestaat. De heer J. W. Valk: Naar aanleiding van wat u gezegd heb, gevoel ik mjj ge drongen nog iets te zeggen. Ik ben er Piet tegen, dat er een goede grondslag komt tot het leveren van water uit de waterleiding, en daar zal ieder voor zjjn. Er is gezegd door sommige heeren, dat de prjjs verhocgd werij, maar dat heb ik niet gezegd. De heer Greup beeft gezegd, dat ik te weinig betaalde. Toen ik daar kwam wonen, was de huurwaarde f 200 en daarnaar ben ik gaan betalen. Wanneer het nu naar de opper vlakte gerekend wordt, dan zou ik minder behoeven te gaan betalen, dus zou ik zeker daarom niet tegen dit ontwerp ageeren, maar ik ben er alleen tegen omdat ik bevreesd ben voor moeilijkheden, die er nu ook zjjn, maar Diet legio. Dan zullen de moeilijkheden veel grooter zjjn en dat doet mjj vrees verwekken. U hebt gezegd, dat de huurwaarde elk jaar herzien wordt, maar daar is niets geen bezwaar tegen, het blyft dau een jaar van kracht en zoo het volgend jaar wéér. De zetters zjjn niet onfeilbaar, maar ook niet de Directeur die opmeet, vooral bjj zolders, sousterrains enz., zal hjj in zjjn opvatting ook feilbaar zjjn. En uls de Directeur feilen maakt, dan ia dat voor de zaak zelf, dus kon er bjj gedacht worden, dat bjj dat doet in 't belang van de waterleiding, terwjjl de fiscus buiten de zaak staat. We hebben nu drie jaar ge werkt, zonder moeilijkheden te ondervinden en daarom zou ik dezen grondslag willen behouden. Dat men voor closets, baden, rjjtuigen cdz. moet betalen, daarmede ben ik het eens en laat ze goed betalen, maar, het moet volgens den grondslag, die door' <1- eoroU» CommioaiA was (teraaakl. Wat de heer Greup zeide, dat ik daaraan heb medegewerkt, dat is waar, maar de Raad heeft daartoe besloten. De heer Greup is nu ontwerper van deze verordening, maar wanneer er drie jaren verloopen zjjn, zullen we eens zien of die dan beter werkt dan de tegenwoordige. De heer P. Greup: De heer Valk heeft de gewoonte, zoo iets op te werpen, maar hjj weet wel dat Greup dat ontwerp niet ;emaakt heeft. Daarom acht ik het toch n 't belang. We hebben in den Raad stem men gehoord, dat enkelen duurder zullen be talen, en dat zal ook, maar juist die onregel matigheden, die er bestaan, wanneer het geschiedt op grond van den fiscus, brachten ons op dit ontwerp. Kjjk maar eens na, wat personen betalen die een woDing hebben met bjjna geen huurwaarde, b.v. het huis van Groeneveld, den wagenmaker; dat is weinig voor de woning, ik meen f 6,70, de rest is vrjj van huurwaarde. Die toestanden krjjgt men, wanneer men het volgens den fiscus doet, en zoo is 't ook op de Haven. Het is om die onbillijkheden weg te nemen. Het is een verordening, die de Directeur heeft aangeboden, omdat bij er mede gewerkt beeft in Schiedam van 1886 al af. Ook in Rotterdam is een bjjna dergeljjke. De heer A. van Lomwei: Er is toch niets eerijjker dan juist volgens de maat, daar kan geen verandering in gebracht worden. De heer P. van Sonsbeek: Mjjnheer de voorzitter. Ik wilde u nog even inlichten itrent dat woord concurrentie, dat u niet begreep. Die concurrent is naar mjjn oor deel de grond waarop wjj wonen. De wa terleiding trek haar water uit den grond en uit dat oogpunt redeneer ik over con currentie. Elk Schoonhovenaar kan het water halen uit zjjn eigen grond; dat is mjjn be doeling en daarmede moeten we rekening houden. Schoonhoven is een plaats die vol gelegenheden is om goed water te putten uit den grond waarop wjj wonen, dat is anders dan in Gouda, waar men laat boren en geen goed water krjjgt. Dat heeft Schoon hoven dus voor. De heer A. A. Graves Kooiman: Ik hoorde den heer Greup zeggen, dat het voor Groe neveld f 5,70 bedroeg, dat komt omdat er zooveel ruimte gebruikt wordt voor wagen- makerjj en er weinig woning is. En is dat dan niet meer dan billjjk, dat bjj dan ook niets betaalt daarvoor, waar nooit een druppel water wordt gebruikt Ik zal nog een ander voorbeeld noemen, het magazjjn „de Faam", een machtig groote winkel, maar in een winkel wordt geen water gebruikt en wat zou die niet een huurwaarde hebben als het een gewoon huis was. Van die huizen, die zjjn opgemeten, zullen een paar minder betalen en de andere meer, maar juist die woniDgen, die bewoond worden door menschen, waar het niet dadeljjk aan zit, worden hooger. De heer II. A. Schreuder: Ik zal niet in herhaling I reden van wat ik gezegd heb, maar bjj de behandeling van de artikelen zal bljjken, dat ik wel goed gelezen heb. Die kwestie van die bnizen zal ik ook niet herhalen. Alleen heb ik voorgesteld, dit ontwerp ter griffie te deponeeren en dat heb ik gedaan omdat ik dacht, dat er niets goeds van te maken zou zjjn. Ik geloof niet dat de verordening, staande de raads vergadering, zoodanig gemaakt kan worden, dat zjj bruikbaar is. Ik ben het eens met die leden, die gezegd hebben, dat het, zooala het nu werkt, maar weinig moeilijkheden geeft, maar die weinige moeilijkheden zullen naar dit ontwerp niet alleen vermenigvul digen, maar zelfs vertiendubbelen. Daarom Ml ik er niet voor stemmen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1904 | | pagina 1