itoop Zoon
DORDRECHT.
4
1916.
N”. 3779.
Nieuws en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Lis gezonde
etlust ont-
jiton Coops,
jgist, Wijdstr. 29, GOUDA.
Aromatische Staal,
jwitstaal.
itaalpillen.
LNTON COOPS,
gist, Wijdstraat 29, GOUDA.
Si
Baar kleursel,
•OSD, BBV1N en ZWiBT,
0118818 kbubisothoo.
Dinsdag 25 Juli.
GELD
r. P. A. Greup,
SCHOONHOVEN.
eld beschikbaar.
reekt,
Lente voor Deposito
et één dag opzegging: 2 °/0.
Inmaakkruiden.
Kurken.
Flesschenlak.
ANTON COOPS,
gist, Wijdstraat 29, GOUDA.
9
A
ïankiers -
lommissionnairs
m Effecten.
safe Deposit.
icten, Coupons, Wissels,
ilongatiën, Beleeningen,
surantiën, Hypotheken
eemt gelden a deposito:
G. BOUWMEESTER,
INRICHTINGEN,
BINNENLAND.
>ot
TELEGRAMADRES
f
voiksgez
hechteni
igePANI
houden
De vot
veel
1 der
al
De
i bij drc^
losgestooten
„ELANDBANK"
HAAG
Bacon 7» Cta., 0,15 en 71,50, b|j
Gemeente Schoonhoven.
zeer
aan
illea
de
van
go
tten
o.o.ing i
»n te brt
inneer
diet
dat t
grosf
racten
wegplai
Het
naar F
van hi
de Hollandsche
ith. en Dr<
in bij A. f
j Ant. Coops,
om
ide het
jevor-
i en
.v^ken,
met te
an geen
i voort-
ien uw
emt en
i zjjn,
oneer
*ende
laamsgev
taant et
bruikt
roei weinig t
;enwat<
ontwik!
ervan j_
>uden.
zich wt
van der
den Provincialen
voordracht
rbeteringen
•oot zijn.
eveneens veel te wen-
linnenwegen zijn ?lle
terwijl ee
Deze Courant wordt des X^nwZapa- en des Vrijdags
avonds uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden
ƒ0,75. Franco per post floor het geheele rijk ƒ0,90. Men kan zich
abonneeren bij alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaai ders
I
m
'EN'
«OIWÏBIB COÜRAIfT.
Prijs der Advertentiën: Van 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere
regel meer ƒ0,10 Groote letters naar plaatsruimte. Inzending
franco uiterlijk tot Dinsdags- en tot Viidags-namiddags 2'1» uur.
Alle binnenlandsche Advertentiën, voor 3-maal plaatsing opge
geven, worden slechts 2-maal in rekening gebracht.
--
den toeslag
leveranciers
«ede wegen er zyn,
bussen georganiseerd
- rvoer te water be-
uiet, omdat het te
vormen nu voor-
doch daarvan
e schepen van 30 a 40
rdat de bruggen smal
iren te ondiep zijn.
de wateren met betrek-
kosten gekanaliseerd worden,,
reet veel gewonnen zou zyn.
iggen en verbetering
veel te bereiken zjjn.
irtrekken bij Gorcum
i zou het verkeer r
de bezwaren, die
verbonden zijn, zulk-
irbrug hoog
▲IblaMerwaard’s Belang.
Op Woensdag 19 Juli j.i. had te Sliedrecht
de algemeens vergadering plaats van de
Vereeniging „Alblasserwaard’s Belang".
Na opening van de vergadering door den
voorzitter, den heer L. F. J. van Vliet,
burgemeester van Nieuw-Lekkerland, werden
eemge huishoudelijke Werkzaamheden af
gedaan, waarbij bleek dat het ledental der
vereeniging thans 125 bedraagt.
De aftredende bestuursleden, de heeren
J. Schoehuizen, K. Versteeg, A. van Duren,’
C. M. van Rees en H. van Walbeek werden
herkozen. In de plaats van den heer
P. Gautier, die als bestuurslid heeft bedankt,
werd gekozen de heer T. Anema, notaris te
Streefkerk.
Bij de rondvraag werd in overweging
gegeven wat meer propaganda te maken
voor het doel der vereeniging, b.v. door
het beleggen van vergaderingen in de ver
schillende gemeenten in de Waard. Door
het bestuur werd toegezegd in die richting
werkzaam te zuilen zyn.
Na de pauze hield de beer L. T.
Wal c. i., ingenieur bij den Pro*.
Waterstaat in Zuid-Holiand, een v"
omtrent de algemeene verkeersverL-
in de Alblasserwaard.
Na een korte schets van de
Bds spoedig blijkt de onovertroffen
rking. De onaangename verschijn
en verdwijnen om plaats te maken
ir eene
telende
aondbeid
Ike voortkomt uit een krachtig
rkend organisme. Enersan kost per
eer h 100 tabletten 1,-; 8 kokers
1,856 kokers f 5,50.
Verkrijgbaar bij Apotb
ten. Te Nchoonhovei
i Zessen; te Gouda bij
Udatr. 29.
komen voor le en 2® Hypoineeu.
lieten voor alle doeleinden.
billijk. P. J. ANEMA ET, Kantoor
iz—10b, Botterdam, 10-6 ure.
ENl.
1 dag opzegging k 11/1
8 dagen 2
1 maand vast2
6—6 maanden3
1 jaar
Hypotheek op Dandertien
flinke overwaarde, tegen
i rente.
SCHOONHOVEN.
•tegenwoordiger der HANDELS- en
DBOUWBANK; kantoren te Gorln-
n, Dordrecht en Gouda.
lijn, die van oost naar
het midden van de Alblasser-
buitengewoon duur worden,
ongeschikt is om een
Er zouden enorme
moeten worden en
in ontelbare slootjes
»r dus heel wat
n. De kosten
baan worden
geraamd en
ordt noodig
ling van de haring
absolute zekerheid
werkelijk geschiedde,
wensch tegemoet kunneh
ien, daar de Nederlandsche
volkomen in de band heeft
percentage zal gaan Daar
iland, Amerika en Zweden
lijven. Stellig
de handel tot
i goede verkeers-
ird is eigenlijk
Tien doordat ze zoo
feit, dat in andere
veel grootere land-
>rmd heeft, omdat de pro-
ibracbt kunnen worden,
Spr. besloot zijn
’snschen voor den
usserwaard.
i dit verslag is bij
le redactie van de
i wy bovenstaand
i vraag
de Albli
jn op bepi
tere stad
dan aan
men last heeft van
vermoeidheid, indie
■ewicht niet toeneer
en zenuwen zwak
it <1
velke GEVAAR, SCHADE of
MINIfER kunnen veroorzaken.
BURGEMEESTER en WETHOUDERS van
Schoonuoven brengen ter openbare kennis*
dat ter Gemeente-Secretarie ter inzage ligt
een verzoek met bijlagen van C. A. DEN
VIJL, Zilversmid' alhier, om vergun
ning tot het opriefaten van een
Zllvernmedertf op het perceel
KortedUk 14, kad. bekend Sectie B
no. 603.
Op Maandag 7 Augustus 1916, des
voormiddags ten lift ure, zal gelegen
heid bestaan om bezwaren tegen dit ver
zoek in te brengen en deze mondeling en
scbrifteiyk toe te lichten.
Zoowel de verzoeker, als zij, die bezwaren
hebben, kunnen gedurende drie dagen,
vóór het bovengemelde tijdstip, ter Secre
tarie kennis nemen van de ter zake
ingekomen schrifturen.
De aandacht van belanghebbenden wordt
er op gevestigd, dat volgeps de bestaande
jurisprudentie niet tot beroep gerechtigd
zijn zij, die niet, overeenkomstig Art. 7 der
Hinderwet, op den boven bepaalden
dag voor het Gemeentebestuur zfln
verschenen, ten einde hunne be
zwaren mondeling toe te lichten.
Schoonhoven, dep 24. Juli 1916.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De* Burgemeester,
VAN KEMPEN.
De Secretaris,
VAN BALLEGOIJEN DE JONG.
LAND- EN TUINBOUW.
Wieden en scb'offelen als zomer-
bauMMiting.
Wat er met bet aanhoudend natte, koude
weer niet groeien wil, het onkruid doet het
des te sneller. Zeer veel soorten beboeveil
voor een goeden groei weinig warmte in
den bodem en bet vele regenwater doet het
onkruid zich buitenmate ontwikkelen, te
meer, waar de bestrijding ervan juist door
het weer wordt tegengehoi’.
Wanneer de zonnewarmte zich wat meer
laat gelden, gaan we met alle beschikbare
krachten bet onkruid uitroeien. Ieder recht
geaard tuinbezitter kan onkruid niet uit
staan, omdat het aan het terrein, onver
schillig wat daarop wordt gekweekt, een
verwaarloosd aanzien geeft. Daarom wordt
geregeld de strijd ermee aangebonden.
Eigenlijk is dat vuile aanzien der tuinen
slechts een bijkomende omstandigheid, en
zyn er veel gewichtiger redenen om bet
onkruid te verwijderen. Als allereerste
reden zouden we willen aangeven die, welke
de voeding betreft. Men zal begrijpen, dat
de welig tierende, van buis uit sterkere
onkruidsoorten heel spoedig den grond met
hun wortels doorkruisen, veel spoediger
dan de meeste onzer cultuurplanten. En
dat ze dit niet voor niets doen, maar heel
wat voedsel tot zich nemen, dat bewijzen
de vlugge groei, de vaak frischgroene kleur
en de forsche ontwikkeling. By bet uit
trekken van vele soorten komt men tot de
ontdekking, dat de wortelgestellen fijn
vertakt en goed ontwikkeld zijn. Dat die
heel wat waardevolle stoffen, die eigenlijk
voor de te telen gewassen bestemd waren,
uit den bodem trekken, behoeft geen betoog.
In de eerste plaats om deze reden dient
het onkruid te worden verwijderd. En niet
alleen voedsel, ook het voor den groei
noodige water wordt aan den grond ont
trokken ten koste van de gekweekte planten.
En in vele gevallen is dit kwaad even groot
te achten als bet eerstgenoemde. In vele
gronden toch is het in den zomer poover
gesteld met het besabikbare kwantum vocht,
zoodat dit absoluut niet door nuttelooze
planten mag worden gebruikt.
Tevens zullen vele van nature grof
groeiende onkruidsoorten, juist door de
minder hooge eischep die ze stellep wat
warmte betreft, zich veel sneller ontwikkelen
dau de te kweeken gewassen, zoodat aan
deze laatste de plaats wordt betwist met
een niet twijfelachtigen uitslag. De kweek-
planten gaan er stellig onder, als we niet
tydig tussebenbeide komen.
Het is dus duidelijk, dat de groei onzer
planten het best wordt bevorderd door
geregeld bet vuil te verwijderen. Niet ten
onrechte wordt dan ook bet wieden en
schoffelen de beste zomerbemesting genoemd.
Door beide bewerkingen wordt het onkruid
verwijderd, door het schoffelen wel op de
vlugste manier.
In kweekbedden, waarin de planten uit
de volle hand zijn gezaaid en dus niet op
rijen staan, kan niet geschoffeld worden en
dient men te wieden, een werk dat even
tydroovend als noodzakelyk is. By dat wieden
dient er bepaald op te worden.lgelet, dat de
harten van de onkruidplanten mede worden
verwijderd en dus goed diep worden uitge
stoken of getrokken. Doet men dit niet,
en verw|dert men alleen het bladgewas,
dan zal de blijvende plantenvoet in een
minimum van tyd uitloopen en zich dubbel
zoo zwaar ontwikkelen als voorheen. Men
verzamelt het uitgetrokken vuil in een mand
of bakje en verwijdert bet direct en afdoende.
Het best doet men met het op den mest
hoop te werpen, waar het spoedig geheel
verteerd zal zyn. Het is dan goed voor be
mesting te gebruiken. Alleen soorten met
wortelstokken, welke niet spoedig verteren
en in den tuin ondergespit, spoedig weer
gaan groeien, worden afzonderlijk op een
hoop gehouden en blijven daar langer voor
omzetting liggen. Zoo bandele men ook
met soorten, die reeds zaad hebben gevormd.
Dit laatste behoudt in vele gevallen langen
tijd kiemkracht en zal met den mest in den
tuin gebracht, spoedig weer kiemen.
Behalve dat door schoffelen het onkruid
vlugger wordt verwijderd, heeft deze bewer
king nog oen groot voordeel. De boven
grond, welke door regens niet zelden wordt
vastgeslagen en door het loopen hard wordt,
wordt aan de oppervlakte verkruimeld en
daardoor wordt de onderliggende laag beter
toegankelijk voor de zoo onmisbare zonne
warmte. Niet zelden ziet men het schoffe
len dan ook toegepast na aanhoudende regens,
ook wanneer zulks door bet sporadisch voor
komende vuil niet direct noodig zou zyn;
wel een bewijs, dat vele kweekers van de
goede uitwerking ervan overtuigd zyn ten
opzichte van de verwarming van den bodem.
Op zwaardere kleigronden gebruikt men
vaak houw- of trekgereedsebappen, waarmee
voor hetzelfde werk meer kracht kan worden
uitgeoefend.
Het schoffelen beeft alleen bij droog,
zonnig weer resultaat. De losgestooten
plantjes moeten door de zonnewarmte ver
drogen. Dit kan men op paden en wegen
bespoedigen door er de tuinhark eensover
te halen. De vaak vaste wortetkluitjes
worden dan verbroken, de worteltjes komen
bloot te liggen en zyn gemakkelijker door
de zon te bereiken en worden des te beter
gedood.
Bij het eerstvolgende droge zonnige weer
zal men dus goed doen flink te schoffelen
en zoo noodig te wieden. Vooral in deze
tijdsomstandigheden, nu van den duren mest
zoowel als van de opbrengst van de tuinen
zooveel mogelijk dient te worden geprofi
teerd. Kweeker.
RECHTZAKEN.
De Arrondissements-Recht
bank te Rotterdam heeft j.l. Vrijdag o.a. de
volgende zaak behandeld:
De 28-jarige landbouwer N. C. P. te
Reeuwyk had op 30 Maart een veertienjarigen
jongen met den steel van een hooivork een
slag tegen het achterhoofd gegeven, waar
door die jongen pijnlijk getroffen en vrij
ernstig, bloedend, verwond was.
Ter zake van mishandeling werd f 20
boete subs. 20 dagen hechtenis geëischt.
Uitspraak 28 dezer.
De Kantonrechter te Vianen
veroordeelde A. de G. te Hei- en Boeicop,
wegens overtreding der verordening op de
volksgezondheid, tot f 20 boete of 5 dagen
hechtenis.
STATEN-GENEUAAL.
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Donderdag 20 Juli.
Er wordt begonnen met de stemming over
art. 3 van bet wetsontwerp tot wijziging van
de wet tot regeling van de brievenposten)
’(verhoogd tarief voor postqurtanties). Het
artikel wordt aangenomen met 38 tegen 17
stemmen, waarna bet wetsontwerp z. b. s.
wordt aangenomen.
Daarna zyn aan de orde bet wetsontwerp
tot verhooging van den bieraccijns, lot ver
hooging van bet invoerrecht op bier en tot
afschaffing van bet invoerrecht op azijn.
De heer de Wykerslooth betoogt,
dat bjj de samenstelling van het wetsont
werp een fiscale geest naar voren is ge
komen. De fiscus heeft zich te richten
naar de industrie, en niet de industrie
heeft zich naar den fiscus te richten. Be
langhebbenden zyn bij de samenstelling van
het ontwerp niet geboord, en de gegevens,-
welke den Minister ten dienste stonden,
waren hoogst gebrekkig en onvoldoende.
Spr. zal zich neerleggen bij het z.i. ver
keerde stelsel van heffing, maar komt
beslist op tegen het tarief van de heffing. Hy
becyfert, dat de consument 2>/< cant per
liter 'meer zal moeten betalen voor zwaar
bier en Ift cent meer voor licht bier, en
dit laatste acht by veel te hoog.
De beer Janssen sluit zich by dit be
toog aan. Hy acht de verhooging van de
belasting te zwaar, vooral voor de kleine
brouwerijen, aan welke de verhooging van
het invoerrecht voor buitenlandscbe bieren
niet ten goede zal komen.
Ook heeft hij bedenkingen tegen het stelsel
van accjjnsbeffing.
De heer ter Laan is tegen dezeaccy'ns-
verbooging, die z. i. het jeneververbruik in
de- hand zal werken. Ook moet er naar zyn
meening niet zooveel uit de accijnzen wor
den gehaaid. Maar het stelsel van het ont
werp acht hy veel beter dan bet bestaande.
De heer van Raalteis geen bewon
deraar van bet voorstel, doch wil het aan
vaarden, omdat er geld noodig is.
De Minister van Financiën be
toogt, dat bet bier slechts 1 l/a ct. per liter
duurder zal worden; de vrees voor vermin
dering van biergebruik en toeneming van
het jenevergebruik acht hij ongegrond. De
kleine industrie zal niet worden belet. Er
is thans slechts één brouwerij >n ons land,
die te klein zal zyn. De heffing naar het
eindproduct zou theoretisch ideaal, practisch
evenwel onuitvoerbaar zyn. Spr. verklaart
zich geneigd voor het lichtere bier de be
lasting wat te verminderen.
De heer Bogaardt stelt bjj de be
handeling van art. 1 eemge amendementen
voor om te voorkomen, dat kleine bier
brouwerijen, doordat het debiet zou kunnen
verminderen, de dupe zouden worden.
De heer de Wjjckerslootb stelt een
amendement voor om te zorgen, dat het
volks- of lichte bier niet zoo zwaar belast
wordt als bet zware.
Engeland ené.
haringvisscherjj.
•"Het moet de ergernis van iederen Hol
lander wekken, boe Engeland meent om te
kunnen springen met de belangen der
Hollandsche baringvisschery. De Britscbe
regeering beeft nu reeds 60 schepen in
beslag genomen en heeft, volgens de be
richten van de vertegenwoordigers der
Reedersvereeniging voor de Ned. Haring-
visnehery te Londen, de bedoeling alle
Nederlandsche visschersvaartuigen te nemen
en voor het Prjjzenhof te brengen. Dezelfde
heeren melden, dat de Britsche regeering
den aankoop van haring niet wil
overwegen, maar wel wil treden ineen
passende vergoeding voor het opleggen der
vloot op grondslag van een gewone jaar
winst.
De genoemde vakvereeniging heeft te
's-Gravenbage een door ruim 200 reeders
bezochte algemeene vergadering gehouden,
waarin de tyrannie van Engeland is be
sproken. De voorzitter constateerde, dat
de Engelsche regeering aan het Nederland
sche haringbedryf zal verbieden te visschen
in de vrye Noordzee. Hij meende, dat
ernstig geprotesteerd moet worden tegenx
deze vernederende behandeling, welke onze
visschersplaatsen tot de ergste armoede zal
doemen, aan duizenden Nederlandsche
visschers, kuipers, bariugpakkers, boetsters
enz. de gelegenheid tot werken zal benemen
en hen zal drjjven naar steuncomité en
armenzorg. Met verontwaardiging is van
deze Britscbe eischen kennis genomen; het
is misschien mogeiyk, dat overmacht een
dergelyk onrecht kan plegen en .dat de
visschery bet feit zal hebben te aanvaarden,
maar zonder verweer zal dit niet geschieden.
Verschillende leden der vergadering lieten
evenzeer felle woorden van protest hooren.
Aangeraden werd o.a. om ook dén Ameri-
kaanseben gezant van de handelwijze der
Engelsche regeering op de hoogte te brengen.
De vergadering zocht vergeefs naar motieven,
welke aanleiding kunnen gegeven hebben
tot deze onrechtvaardige behandeling. Bljj-
kens hier en daar ontvangen berichten
beschouwt Engeland de haring, door Neder
landsche schepen gevangen, als contrabande,
onder hel voorgeven, dat de eindbestemming
daarvan Duitschiand is. Maar dit is onjuist.
De haring, op de vrjje zee gevangen, komt
op de vrjje markt, waar iedereen kan koopen
zelfs is een belangrijk gedeelte van de te
vangen haring in het begin van het jaar
bjj voorbaat aan Engeland aangeboden, maar
daarop heeft dat land zich zelfs niet ver
waardigd te antwoorden.
Gewezen werd ter vergadering nog op
de feiten, dat doqr het Engelsche onrecht
niet alleen Duitschiand verstoken zal blyven
van haring, maar evenzeer Nederland zelf,
en verder Amerika en Zweden, in normale
tjjden belangryke afnemers van bet Holland
sche product. Dok mag niet uit het oog
verloren worden, dat Duitschiand door alle
tyden heen een groot afnemer is geweest
en dat ook zal bljjven niet alleen van
Nederland, maar evenzeer van Engeland zelf.
Mocht de Britscbe regeering wenseben,
dat een zekere verdeeling van de haring
plaats had en dat de absolute
bestond, dat deze ook -
dan zou aan dien
worden gekomi
regeering het
te bepalen, welk
Duitschiand, Engeland, Ameri
en wat in het land zal bli
zoudenasaok de reedery en
zoo’n regeling medewerken.
Een der aanwezigen constateerde, dat
Engeland door zyn tyranniek optreden
tegen het Nederlandsche visscherjjbedryf
ten ernstigste dén goeden rechtsregel
schendt, dat tjjdens de onderhandelingen
over een zekere zaak tot geen enkele daad
wordt overgegaan. Reeds lang is getracht
op reëelen grondslag met Engeland te
onderhandelen en thans worden te Londen
die onderhandelingen gevoerd, maar in-
tusseben worden onze van de vrjje zee
weggekaapte schepen vastgehouden en de
heele visschery met ondergang bedreigd.
De voorzitter deelde ten slotte nog mee,
dat ook de Nederlandsche regeering niet
stilzit en eveneens baar protest zal zenden
naar de Engelsche autoriteiten.
Hy constateerde, dat de verontwaardiging
over het ondervonden onrecht algemeen is,
en dat deze verontwaardiging in bet ge
heele land zal ontstaan, als men verneemt,
boe de toestanden zyn.
Met algemeene stemmen nam de vergade
ring een motie aan, waarin geprotesteerd
wordt tegen de bedreiging van de Britscbe
regeering aan de Nederlandsche visschery
en waarin geëischt wordt vrylating van de
schepen en schadevergoeding voor de geleden
verliezen op de vrjje, ongehinderde visschery.
Deze motie is ter kennis gebracht van
bet Ministerie van Buitenlandscbe Zaken
en van de Engelsche autoriteiten.
De intrekking van den toeslag
voor consumptiemelk.
Het Ned. Tijdschrift voor Melkbygiëi
bespreekt het intrekken van den toesli
der Kaasvereenigiug aan de
van consumptiemelk.
De schrjjvter verklaart, dat hem niets
bekend is van een verlaging van den kaas-
prjjs, waardoor de intrekking gemotiveerd
wordt. Hij berekent, dat wanneer de toe
slag ingetrokken wordt, de zoetboer 8V»
cent en de kaasmaker 13 cent voor de melk
ontvangt en vervolgt
„Daarbij komt, dat deze intrekking
op een zeer ongewenscht tydstip valt,
maanden der hooge melkproductie zijn
voorbjj, en in Augustus en September zal
menige inrichting zeer moeten scharrelen
om voldoende melk te ontvangen. Voorden
zoetboer, zoowel als voor de inrichting,
komt de intrekking op een zoo ongunstig
mogeljjken tyd. De eerste zag reeds zyn
ontvangst door de daling der melkproductie
zeer verminderen en voelt dit nu dubbel
zwaar, terwjjl de tweede vermoedelyk op
tal van plaatsen aangesproken zal worden
om uit eigen zak den toeslag te geven. In
enkele gemeenten we denken b.v. aan
Amsterdam en Utrecht heeft by het be-
S. W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven,
Uitgeveus.
1 Intercoms». Telefoon-nr. 20.
ji
gin der zomerperiode de melkhandel voor
een groot deel zich reeds verbonden den
toeslag te blyven uitkeeren, ongeacht of de
Kaasvereeniging voortging met den toeslag
te verstrekken. De handel deed dit om
een melkoorlog te voorkomen en tevens
in het vertrouwen, dat de Minister wel
middelen zou weten te vinden om de Kaas-
vereeuiging te nopen tot het blyven geven
van den toeslag. Te eer ging de handel
over tot bet geven van den cent toeslag,
omdat volgens de bewoordingen van den
Minister zelf de productiekosten der melk
ten gevolge van het dure veevoeder met
méér dan iVs a 2 cent per liter gestegen
waren, zoodat bet billjjk was den consump-
tiemelker tegemoet te komen".
De schrjjver voorspelt, dat we óf een
nieuwen melkoorlog zullen krjjgen, óf dat
de melkprijzen andermaal zullen opslaan.
Kaas.
Uit Alkmaar wordt aan „De Telegraaf’
gemeld
De Kaasvereeniging heeft namens
regeering 20 pct. van den voorraad
middelbare kaas voor binnenlandsch
bruik aan Duitschiand verkocht, aangezien
de middelbare kaas in ons land geen aftrek
vindt. Op de markt te Hoorn werd Don
derdag daarvoor in de plaats 30,000 K.G.
Edammer kazen gekocht en in «de regee-
ringspakbuizen ondergebracht.
Jaarbeurs te Utrecht.
Men schryft ons:
Van belanghebbende zijde zjjn stemmen
opgegaan tegen het houden van een Jaar
beurs in September. Tijdelyk gebrek of
scbaarschle aan grondstoffen, te weinig tyd
van voorbereiding voor het gereedmaken
van monsters, het overladen zjjn met orders’
voorde wintermaanden, maakten deelneming
bezwaarlijk, terwjjl in handelskringen de
meening werd uitgesproken, dat voor het
komende seizoen de meeste grossiers en
winkeliers hunne koopcontracten reeds
haddeu afgesloten en er derhalve voor vele
handeldryvendea geen directe aanleiding
zou bestaan om de beurs te bezoeken.
Men heeft besloten, hoewel bet aantal
deelnemers van dien aard is, dat bet succes
eener beurs in September verzekerd was,
om de Eerste Nederlandsche Jaarbeurs te
van 26 Februari—10 Maart 1917.
jorjaarsbeurs heeft ook nog dit voor,
dat de tijd van voorbereiding dan ook vol
doende is om genoegzame medewerking te
verkrijgen uit onze koloniën, terwjjl daar
enboven ook in het buitenland voor deze
Nederlandsche Jaarbeurs op ruimere schaal
propaganda kan worden gemaakt om de
belangstelling te wekken en zoodoendi
bezoek van vreemde kooplieden te b<
deren.
noodig en de kosten worden geraamd op
f 30.000 per K.M., en ten andere wonen hier
gemiddeld 500 menschep per K.M. trambaan
langs die baan, dus kan een grootere op
brengst verwacht worden. Wel zyn er ook
verschillende practische bezwaren aan ver
bonden, doch die zullen niet onoverkomëljjk
zijn en geen al te zware offers vergten.
Vborloopig zjjn de trambanen er nog niet
en daarom is men dus op andere verkeers
wegen aangewezen.
'In de eerste plaats dan de waterwegen.
De Albias en de Giessen
name binnen-waterwegen
kunnen aiieen kleine sche|
ton profiteeren, doorc-v
en laag, ,of de watei
En,toch kunnen i
keljjk weinig
waardoor diri
Met beweegbare bru;
der kademuren zou
Den waterweg dooi
of bjj Groot-Ammers
vergemakkelijken en
de spoorbruggen
vooral by Gorcum, waar de spool
is, niet zoo heel grot'
Het wegennet laat i
seben over. De bi
onberijdbaar vopr motorrijtuigen,
te zacht zjjn voor zware karren.
Een goede weg door de Alblasserwaard
is er niet.
Verschillende plannen zyn ontworpen,
zbools een weg van Gouda via het Berg-
stoepsche veer naar Sliedrecht en van
Nieuwpoorl via Schelhiinen naar Gorcum.
De binnenwegen zullen dan een net vormen,
dat die boofdwegen verbindt.
Deze binnenwegen zouden door het hoog
heemraadschap onderhouden moeten wor
den door een generaal beheer is v-“*
verbetering in den bestaanden toestand
wegen te brengen.
Wanneer dan de goe
zou een dienst van autobi
kunnen worden, want veri
vredigt de menschen nif
langzaam gaat.
Nu hebben autobussen een slechte repu
tatie, doch voornameljjk is die te danken
aan het feit,,dat de autobussen te zwaar zyn.
Het zon dus aanbeveling verdienen lichte
wagens te gebruiken en bovendien van een
centraal punt uit de bussen naar verschil
lende windstreken te doen rjjden. Daardoor
zal bet mogeiyk zyn op bepaalde drukke
dagen naar een zekere stad extra bussen
te laten ryden, die dan aan den dienst op
een dion dag stille lijn onttrokken konden
worden.
Ook voor onderhoud der bussen is het
noocjzakelyk, 'dat ze zoo nu en dan in reserve
kunnen blyven om uagezien te worden.
Met een groot aantal teekeningen en
kaarten van de verschillende plannen,
lichtte spreker zyn voordracht toe.
Ten slotte wees spreker op de voordeelen
en de noodzakelijkheid van goede verkeers
wegen. De Alblasserwaai ,uu
geheel ten achter gekom<
geïsoleerd ligt en het fi
soortgelijke streken een i
bouw zich gevormd he
ducten ter markt gebract
illustreert dat duideiyk.
rede met zyn beste wei
vooruitgang van de Albias
By bet opmaken van i
ons zoo schryft de
„N. Gor. Ct.”, waaraan ..v
verslag ontleenen de vraag gerezen of
het Oostelyk gedeelte van de Alblasserwaard
geen belang beeft bij een verbetering van
het verkeerswezen. Voorzoover ons bekend,
zyn er weinig of geen personen uit genoemd
gedeelte van de Waard als lid tot de ver
eeniging toegetreden, althans hebben geen
personen uit bet Oostelyk gedeelte zitting
in het bestuur.
Wy hebben hier in hoofdzaak het oog op
Scheiluinen, Noordeloos, Hoornaar, Hoog-
Blokland, Goudriaan en Meerkerk, terwjjl
naar onze meening ook Gorincbem een zeer
groot belang beeft bij een verbetering van
land- en waterwegen in genoemd gedeelte
van de Waard.
We zouden zelfs verder willen gaan
de Vyfheerenlanden er bij willen trekk
om gecombineerd een beter wegenc
krijgen; of hebben de Vyfbeerenlandei
behoefte aan betere wegen?
^Naar onze bescheiden meening hebben
niet de dorpen gelegen aan Merwede, Noord
en Lek de grootste behoefte, doch zyn het
juist de gemeenten gelegen in bet midden
van de Waard, die geholpen moeten worden
aan een beter wegennet.
Wy wekken daarom belanghebbenden uit
genoemde gemeenten op tot de vereeniging
„Alblasserwaard’s Belang" ais lid toe te
treden, teneinde er voor te zorgen dat de
belangen van bet Oostelyk gedeelte van de
Alblasserwaard niet vergeten worden.
Na een korte schets van de geografische
ligging van de Alblasserwaard en de daaruit
voortspruitende ihoeilykhedea, wydde spr.
zyn aandacht aan de reeds bekende spoor-
innen.
plan van een lyn langs de Noord
Rotterdam is voor de Alblasserwaard
iet grootste voordeel, omdat het grootste
verkeer zich richt naarde richting Dordrecht
en Rotterdam. De andere ontworpen lyn,
die dwars door de Alblasserwaard loopt, is
van groot belang voor het verkeer tusschen
bet noorden en het zuiden, doch de bewoners
van de Alblasserwaard zullen niet in de
eerste plaats daarvan genieten.
De tram-plannen zyn zeer oud, doch ook
daaraan zyn groote bezwaren verbonden.
Ten eerste zal het de groote vraag zyn,
of de kosten van aanleg en onderhoud
gedekt zuilen worden door de opbrengsten
uit vervoer.
De geprojecteerde li
west loopt in
waard, zal
omdat de grond daar
trambaan te leggen,
zandstortingen gedaan
bovendien zou de baai
moeten snyden, waarvooi
bruggetjes noodig zouden zjjn.
van aanleg van zulk een t—
hooger dan f 100.000 per K.M. g
een totaal van 5 millioen woi
geacht.
Waar nu gemiddeld langs deze baan 250
menschen per K.M. wonen, zullen de kosten
daaruit niet gebaald kunnen worden.
Daarom verdient het plan om een lyn te
leggen van Vianen langs den dyk via Elshout
tot Dordrecht aanbeveling. Ten eerste zyn
op dien weg niet zooveel zaadstortingen