ieus
i van Effecten.
g instituut
;he bank,
IEIJER,
:posit. -
NDLAOH,
KREDIETBANK
MM, Assurantiën.
N°. 3815
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Oudewater.
Spaarbank.
y
ndbouwbank
RECHT - GOUDA.
Dinsdag 28 November.
Eerste Blad.
:o,
Rotterdam.
ssels, Vreemd Geld,
den a déposito:
izegging
Assurantiën enz.
1916.
PRIJS:
42 Cent per
half pond pak.
KANTOOR GEOPEND:
Dagelijks van 9-4 en van 6-9 uur.
n, gevestigd te Wormerveer.
ZIEKTE door onze
LEESWIJZE, onder
ten WelEdGel. Heer
,Arts, en M. DE
e.
3%.
37.7o-
4%.
4%.
alle Instrumenten
gen Rotterdamsche winkelpuien geprged.
eu tweedeliaadz Reuzen-Eramophoaa
et 40 nummers, gekost hebbende ruim
100,—, thans te koop voor f 80,—.
Filiaal WELTEVREDEN”, Schoonhoven.
OUDEWATER.
KOEKEN,
:KEN merk „W L",
m gröote voedingswaarde.
Vegen Gouden Medailles.
BINNENLAND.
Intercomm. Telefoon-nr. 20.
Dit Ml
iiner bestaat alt 2 bladen.
en by M. N. PEK.
J'
echter het
de
S, W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven,
Uitgevers.
jemak-
i one
SCHOOBHOVEIÏSCHE COÏÏRABT.
1768. -
li!
IO-S en 7-2 nnr.
n het
lieg. 1
jlossioj
ierst L
op aart
alsof dt
zou
aly’k
In het MuziekinstrumentenFiliaal van
WELTEVREDEN” te Schoonhoven zö°
ten wy bedenken, dat er
shillende sferen zyn;
ontwikkeling hangt
3n. Wie dat weet,
Westersche maat-
een roes van heb-
zicht, dat wij ten
Wie dót
igerust, niet l
ood niet, imr
men get
van hetr
hangt al
eige-
WOtk.. M
Niet
het Ifikl
verander
tronen en
geener-
van onze
langt het af, in
Wie dat weet,
het
nen
en
echter> mef
kan men
zyn, geen geest
trillingen
lichtgolve
golven,
vingen
gaan?
inde
art 1878.
I „W L”, en
Prijs der AdvertëntiënVan 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere
regel meer ƒ0,10 Groote letters naar plaatsruimte. Inzending
franco uiterlijk tot Dinsdags- en tot Vrijdags-namiddags 2Vs uur.
Alle binnenlandsche Advertentiëp, voor 3-maal plaatsing opge
geven, worden slechts 2-maal in rekening gebracht.
Deze Courant wordt des Dinsdags- en des Vrijdags
avonds uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden
ƒ0,75. Franco per post door het geheele rijk ƒ0,90. Men kan zich
abonneeren bij alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders.
TEN, (waarvan de sleutel in het bezit
vrye kluis.
Ugbaar.
In de Zaterdag
len gemeenteraad
kennisgeving
sseling
Echjjnt,
van onzen
irs worden,
5 anders,
blijft wat
reeds
lec-
on-
op-
leel ge
sa”, dat
menschen weten,
irden door onze zit
Daaruit maken wy
er is een buiten-
iin zitten en die op
l_ in hoeverre ons
in hoe-
•ynt,
SCHOONHOVEN.
en A déposito:
sheel veranderd zyn. De wisselinj
tgeen de buitenwereld ons 8(
if van de ontwikkeling
;en geest. Naarmate wy andei
>rdt de buitenwereld voor oas
lts is zooals het lykt, en niets b
•“kt. Het begrip „atomen” is reed
ird; zjj worden nu verdeeld in ele<
ionen. Het denkbeeld dat zy
doordringbaar zyn, zwaarte hebben, is
gegeven. Het begrip „stof” is geheel
wijzigd. Het physische begrip „massi
onveranderlyk heette, is veranderlek ge
bleken. De z.g. relativiteitstheorie heeft het
betrekkeiyke van alle stofbegrippen en het
bedripgelyke van het tjjds- en ruimtebegrip
aangetoond.
De natuui
kracht zyn
Dat staat vast,
eeuwi~u“!'1"‘”“‘
01
kasboekjes uit.
B. J. «BENDEL,
iloor Gouda, B VAW OAI<|BW,
G. BOUWMEESTER, Haven, aldaar.
*li
«Vs
4
zich in den regel een te
ig van het leven na
hemel”. Alleen door
i overgang naar een
t een ziel niet zooveel
in bet korte tijdstip van
irdt niet veel geleerd. De
gebreken en dwalingen
jrgekomen dat soldaten, die
waren', zich kort daarna mani-
roegen waar de vyand was!
zy nog met het aardsebe
r een
ing van electricity...
10 jaar worden aanfc-»
)rzitter deelde nog mede, dat bet
insluitingen aan het eleclriscb net
>m der gemeente zich gunstig
Er zal onderzocht worden of
is het net op kosten der ge-
'ld over in geheime
van eenige reclames
islag en schoolgeld-
(G. Ct.)
het is, wat z. i. Jezus
het zich één v—l—
Schepper, den
ook de vastheid der
Jan Luyken, die God noeu.»^
zQnen grond. Wie dat weet, is
weet dat wy voortleven en
is. Dat is genoeg om bet
voort te zetten.
De menschen willen zich echter tóch een
voorstelling maken van bet leven na dit
leven. Dat is niet goed, eigenigk ongeoor
loofd. Er zyn zooveel- dingen waarvan wy
menschen ons geen voorstelling kunhen
maken. Eén ding slechts weten we: dat het
leven na den dood geestelijk zal zija. De
vele kerkhofsteenen wordt be
lls het beeld der vergankelijkheid,
‘t juist. De rups is een materia-
™l, ze doet niets dan eten. Daarna
zich en blyft in den grond tot
_an komt uit het rupseniyf een
voorschyo, verfrommeld als een
Maar haar vleugels
vliegt weg en leeft
schoonheid en liefde,
.^r-afbeelding op eén
i miserabel rupsen-
mensch het
Hinder is niet
id, maar van
Gemeenteraad ran Haastrecht
op Vrydag 24 November.
Afwezig de heeren B. Smit, G. Hooge-
veen en E. Boere.
logekomen was een schrijven van B. en
W. van Hekendorp, houdende het bericht,
dat het contract inzake de schoolgeld-
regeling met 1 Januari a.s. afloopt. B. en
W. waren echter wel geneigd het wederom
met een jaar te verlengen. Deze verlen
ging werd goedgekeurd.
Besloten werd in denzelfden geest een
schrijven te richten tot de gemeente Reeu-
wy’k, omdat het contract met die gemeente
obk afloopt met 1 Jantiari.
Mededeeling werd gedaan van een schry-
ven van Gedeputeerde Staten, met een
aanmerking op de jaarwedde-regeling van
den gemeente-secretaris. De raad besloot
destyds de wedde te bepalen op f 900 met
4 driejaariyksche verhoogingen van f 50.
Aangezien de secretaris reeds 12 dienst
jaren heeft, was het salaris derhalve f 1100.
Nadien is echter by Koninklyk besluit be
paald, dat de periodieke verhoogingen f 75
moeten bedragen, zoodat de jaarwedde
thans wordt vastgesteld op f 900 met 4
driejaariyksche verhoogingen van f 75, d.i.
dus op f 1200. Deze wijziging werd goed
gekeurd.
Mede was door Gedeputeerde Staten aan
merking gemaakt op de raming van het
electrisch bedrijf. Geraamd was een batig
saldo van f 600. Gedeputeerden wenschen
als inkomsten geraamd ie zien niet meer
dan de bedryfsuitgaven en rente en aflos
singen, te zamen f 2000. De inkomsten
worden nu f 600 minder geraamd, welk
voorstel werd aangenomen.
Het voorstel van B. en W. om wederom
aan den gemeente-ontvanger een jaar uit-
woning toe te staan, omdat er geen ge
schikt huis alhier te krygen is, werd goed
gekeurd. De ontvanger had aan H. M. de
Koningin een adres gezonden met dit ver
zoek, welk adres aan den raad was ge
zonden met verzoek om advies.
"ituurwetenschap zegt altijd: stof en
i onvergankelyk, zy zyn eeuwig.
Maar de stof ie al van haar
'igheidsaureool beroofd. Wat blyft er
iver dat werkelyk onvergankelyk is?
Ais iets onvergankelyk is, dan is het:
bet ééne het zelfde. Alles verandert,
wisselt, slechts het ééne biyft. Er moet
altyd een ik zyn, dat indrukken ontvangt.
Dat ik is onvergankelyk, het is het zelf
van ieder rnensch. Dat is bet ééne. Nog
onvergankelijker dan de stof is de men-
schelyke ziel, de geest. De grootste geleerde
kan niet tegenspreken, dat het aannemen
van het bestaan der stof een geest veronder
stelt, die dat aanneemt.
Dit bewustzyn, dit inzicht, deze kennis on
derscheidt den inensch van het kind en van
bet dier. Het dier komt niet tot zelfinkeer.
De kern van alles wat bestaat is wezen,
ziel: de rnensch is een deel van de Alziei,
die alles bezielt wat bestaat. De rnensch
voelt dat, hy beseft:er isietsonvergankeiyks,
iets goddelyks, en dat is in myzelf. Dat is
het groote menschelijk voorrecht. Niemand
is rnensch zonder te lyden; het lyden is
het gevolg van bet begrypen van eigen
goddelyken aanleg. Waaróm dit zoo is
spr. weet de oplossing van dit raadsel niet;
wy zullen dit eerst begrypen na den dood.
Zoolang wjj op aarde zyn, moeten wij
praten en doen alsof de wereld is zooals zy
ons lykt. Anders zou het gewoue dagelyk-
sche leven omnogelyk zyn.
Al wat bestaat beweegt zich. Over het
begrip „beweging” kunnen we ons ge
--rrt-;-. Maar we denken
wder iets dól beweegt.
oJyk en betrekkeiyk een-
komen tot het inzicriht dat er is:
zonder meer. Zi}; heeft een
trilling, golfbeweging. Ook in
ilyke is er trilling. Wy ken-
'icht- en warmte-
Er kunnen er
men dat toegeeft,
fgen dat er geen spoken
^Als er oneindig veel
_yn op dezelfde plaats:
irmtegolven, electriciteits-
die andere, onbekende gol-
e t door elkander kunnen
dat zoo is, en bet is
zoo dan heeft ook niemand
te ontkennen, dat bier, op deze
>zens zich bewegen, die wy niet
ndat zy leven in andere trillings-'
werelden kan ook
-ewild worden. Dat
it zulke wezens om
ndere zaak, en spr.
j er zyn; maar de
vezigheid kan
1 i heeft willen geven:
voelen met de Alziei, den
Vader. Dit is volgens spr.
mystieken, b.v. van
emde den grond in
is gerust; hfi
dat God goed
leven dapper
Uitvoer van kaas.
De Minister vim Landbouw, Njjverheid en
Handel heeft bepaald, dat met ingang van
25 dezer de uitvoer van kaas naar Duitsch-
land en België alleen zal geschieden per
spoor en wel voor zooveel Duitschland be
treft langs kantoren Nieuwe Schans, Olden-
zaal, Groeabeek en Zeveoaar, en voor zooveel
België aangaat langs het kantoor Roosendaal.
(St.ct)
Woest ryden met motorrytuigen.
Naar aanleiding van telkens weder-
keerende klachten over het woeste ryden
mét automobielen, heeft de Minister van
Waterstaat, door tusschenkomst van de
commissarissen der Koningin, den gemeente
besturen een opgave verzocht van ongevallen
van eenigszins ernsfigen aard, welke in
1916 door motorrytuigen zyu veroorzaakt
of aan inzittenden daarvan overkomen,
zoomede, ter betere beoordeeh'ng van deze
zaak, een opgave omtrent ong<
rütuigen met paarden besj
of aan inzittenden v
komen, met vermei
kennelyk ai
heid van dei
De Minisl
opgaven
mogelyk
ran ongevallei
ird, welke ii
roorzat'-.
overkoi
ling van l
jelukken door
ipannen veroorzaakt,
van die rgtuigen over
eet vermelding, of het Jonge val
aan roekeloosheid ofonbekwaam-
den bestuurder was te wyten.
sister heeft verzocht zoodanige
te ontvangen, liefst zoo spoedig
mogelyk na 1 Januari.
Alblauardam, M Nov. NwrhetR. N.
uit goede bron verneemt, is aan het water
schap „De Nederwaard” bij Koninklyk besluit
van 11 November 1916 de concessie (die
laatstelyk tot 4 Maart 1917 was verleend
'voor de heffing van rechten voor het gebruik
van de hoven, havenkaden en schutsluis te
Alblasserdam) op den bestaanden voet, d.i.
zonder tariefswyziging, verlengd tot 4 Sep
tember 1919.
Hiermede is dus de tot in het hoogste
ressort ingestelde actie der beurtschippers
te Alblasserdam om wederinvoering van het
z.g. abonnementstelsei, afgewezen.
Bleakeuagraaf, 17 Nov. Vrydagavond
hield de Ijsclub „Vooruitgang” alhier onder
voorzitterschap van den heer C. v. d. Berg
haar algemeens jaarvergadering.
Aanwezig waren 33 van de 48 leden.
De penningmeester deed rekeningen ver-
ahtwoording. Hieruit bleek dat de uitgaven
bedroegen f 21,80, de ontvangsten f 57,zoo
dat het batig saldo na aftrek van het tekort
(f 7,98) van het vorig jaar bedraagt f 27,22.
In kas is met de ontvangen contributie
f 76,M.
Tot bestuursleden werden herkozen de
heeren J. P. E(jkeienboom en J. H. Ouderkerk.
Tot bode werd benoemd J. Koetsier, op een
salaris van f 3,50 ’sjaars. De opbergingen
bewaring van het materiaal werdopge
dragen aan C. Eykelenboom, voor f 5. Tot
plaats voor de volgende alge mee ne verga
dering werd aangewezen het café „De
Zwaan”.
De pryzen der gratis-verloting vielen ten
deel aan A. Beukelman (een *haas), W. Ou
derkerk (een konyn), H. Pellikaan (2 jonge
banen), C. Verkerk (een eend), G. Stug (idem),
W. Breedveld (een snoek), J. P. Eykelen
boom (idem) en C. Breedveld (een snoek
met baars).
Tevens werd nog besloten dat voor het
aanbrengen van nieuwe leden f 0,25 per lid
betaald zal worden. (R. N.)
G«aderak, 27 Nov. Hier ter plaatse is
een controlecommissie in het leven geroepen
met bet oog op de levensmiddelenvoor
ziening in deze gemeente. In deze commissie
hebben zitting genomen de heeren: C. P.
Vleggeert (voorzitter), M. van Herk, A. Ver
boom, D. de Kwaadsteniet en P. van Kers
bergen.
De oprichting dezer commissie is door het
hoofd dezer gemeente met instemming
begroet en zQnerzgds is alle medewerking
toegezegd. (G. Ct.)
••Graot-Ammen17 Nov. In de Vry
dag gehouden vergadering van den gemeen
teraad, waarin alle leden tegenwoordig
waren, werd, na voorlezing en goedkeuring
der notulen, mededeeling gedaan van een
ingekomen besluit van Gedeputeerde Staten
inzake de regeling van de jaarwedden van
den burgemeester, den secretaris, den ont
vanger en de wethouders.
In de begrooting voor het dienstjaar 1917
werden op verzoek van Gedeputeerde Staten
eenige wyzigingen aangebracht, waarna zy
opnieuw werd vastgesteld, in ontvang en
uitgaaf tot een bedrag van f 16429,22.
Vastgesteld werd het suppletoir kohier
wegens hoofdelyken omslag tot een bedrag
van f 45,31. Aan een viertal belastingschul
digen werd wegens vertrek uit de gemeente
ontheffing verleend tot een bedrag van
Van de door B. en W. opgemaakte voor
dracht ter benoeming van een lid van het
Burgerlijk Armbestuur, wegens periodieke
aftreding op 1 Januari a.s. van den heer
J. C. Spek, op welke voordracht waren
geplaatst de heeren: 1. J, C. Spek en 2.
J. Hakkesteegt Kzn., werd met algemeene
stemmen de heer Spek herbenoemd.
Hierna stelde de raad vast een verorde
ning op het beheer van het Levensmidde-
lenbedryf in de gemeente. 1
Aan den genieeote-opzichter werd, in
verband met een ingesteld onderzoek naar
den toestand der privaten in de gemeente,
over 1916 boven zijn jaarwedde een grati
ficatie van f 20 verleend.
Hierna sluiting.
B. en W. hebben tot directeur van
bet Levensmiddelenbedryf in deze gemeente
Een prachtige Cwncert-GrainopbMn
koop, reuzen-machine, gebeeldhouwde
atenkast, hoorn 125 centimeter lang,
assief koper. filiaal „WELTEVREDEN”*
:hoonhovcn.
benoemd den beer K. H. Kleyheeg, gemeente
secretaris.
6i Hel- en Boeicop, 27 Nov. De door
é^nige veehouders alhier aangekochte stier
'mits, een afstammeling van den bekenden
stier Dirk IV te Hoornaar, is in bet Ned.
Rundvee-Stamboek ingeschreven.
Krimpen a/d IJTaael, 27 Nov. In
een vergadering, door de afdeeling van
„Patrimonium” belegd op verzoek van den
burgemeester, is de woningnood besproken.
Daar alle aanwezigen ervan overtuigd waren,
dat er in onze gemeente woningnood is,
werd besloten, dat een commissie van 7
personen statuten zal ontwerpen voor
een vereenigiog of anderszins om te komen
tot meerderen woningbouw
“JLangerak, 27 Nov.
gehouden vergadering van dt
was bet lid H. Verhoef met
afwezig.
Na voorlezing en goedkeuring der notulen,
werd mededeeling gedaan van een inge
komen besluit van Gedeputeerde Staten
inzake de regeling der jaarwedden van den
burgemeester, den secretaris, den ontvanger
en de wethouders.
In de gemeente-begrooting, dienst 1917,
werden eenige wyzigingen aangebracht,
waarna zy opnieuw werd vastgesteld, in
ontvang en uitgaaf tot een bedrag van
f 8811,81ft.
Vastgesteld werd bet
kelyk verstaan,
beweging nooit zond
Toch is bet mogelyl
voudig te komen tot
beweging, zonder
karakter: t
geestelijke is er
enkele trilbewegingen; lil
electriciteitstrillingen.
eer zyn. Als
niet zeggzz
geesten. A!
kunnen zyn
zen, wai
zouden
dan n i f
Maar als dat zoo is,
lerdaad zoo dan heeft
het recht te ontkennen, dat bier,
plaats, wezens zich bewegen, die
kennen, omdat zy leven in andere t
werelden dan wy. In die werelden
gedacht en gevoeld en gt~!,J 1
men niet gel ooft, dal
ons <^heen zyn, is een anc
kan niet bewyzen dat zij
mogelykheid van bun aanwezigL
niemand tegenspreken.
Waarom leeft een vierde deel der mensch-
beid in de zonderlinge dwaling, dat met
het tenietgaan van het menschelyk lichaam
ook de geest verdwynt? In bet Oosten is
men wyzer in het Westen is men zóó
vervuld met gedachten over de boterham
en over doodschieten, dat men geen tyd
heeft om na te denken over het voort
bestaan der ziel. De volken der oudheid
eerden hunne afgestorvenen, hen te ge
denken was eerste plicht; men bad de
zekerheid, dat zy bleven deelnemen in de
vreugde en hot leed van wie nog op de
aarde waren. Slecht leven der verwanten
op aarde bedroefde de voorvaderen, goed
leven verbiydde hen.
Indien men spr. tegemoet voert, dat de
Westerlingen toch Christenen zyn, die ge-
looven in de onsterfelijkheid hunner ziel,
antwoordt hy, dat hij om dat geloof
niet veel geeft. De Christenen denken er
niet aan, dat hun gestorven bloedverwanten
om hen heen zyn. En toch: zou het niet
hard en wreed zijn als het niet zoo was?
Is het niet vreeselyk te denken dat ons
kind of onze moeder dood is, d. i. weg, voor
goed terwyl zy leven, om ons heen zyn,
ons waarnemen? Spr. beeft ge'zien in ge
schrifte en gehoord uit mondelinge mede-
deelingen, hoe roerend bly zij waren, als
zy bemerkten dat wij weten, dat zij er nog
zyn, Spr. weet wel, dat wy op dit gebied
in bygeloof verdwaald kunnen raken,
maar de hoofdzaak welke hij noemde en in
onzen materialistischen tyd vergeten is,
staat vast.
Hoe komen we aan de zekerhéid van ons
voortbestaan? Wie een klap op het hoofd
krflgt, of te veel wijn drinkt, raakt bewuste
loos. Er is samenhang tusschen geest en
stof, maar het bewuatzyn is niet gebonden
aan. de stof. Bij bewusteloosheid wordt
enkel de draad der herinnering even ver-
bröken, evenals in den slaap maar ons
ik wordt dan niet vernietigd. In onzen
droom voelen we, nemen we waar en zien
we. De zintuigen zyn dus niet absoluut
noodig. Spr. wil hiermee niet zeggen, dat
de waarnemingen der afgestorvenen overeen
komen met die van droomende menschen.
Hierover te spreken is zeer moeilyk. Wy
kunnen maar een klein eindje denken hoe
het leven na den dood zyn zal; we moeten
afwachten en vertrouwen, innerlyke vastheid
Een geloof is het niet, vindt spr.
.Hing makel
Dat is niet
Er zyn
ieben ons
jn. Eén ding
leven na den di
vlinder op
sebpuwd ali
Dit is niet juist. De rups
listiscb beest, ze doet niets
verpopt zij zich en blyft
de lente; dan komt uit
vlinder te voorschyo, vi.
zakdoek uit een overjas.
krygen weldra kleur, ze vliegt
haar heele leven in scT-- 1
Dat beteekent de vlindei
kerkbofsteen: na een
bestaan komt voor den r
schoone vlinderbestaan. De vli
bet beeld vgn vergankelykheii
opstanding.
Wij moeten afzien van onze pogingen om
dat andere bestaan te begrypen; het is im
mers niet mogelyk. Wy zitten altyd met
het puur menschelyke begrip „tyd”. Dat
begrip is de lyn daarlangs zich ons denken
beweegt, wy kunnen onze gedachten niet
buiten den tyd zetten. Spr. boorde een
doodgraver eens zeggen: zoo zoo, is die ook
uit den tyd? De uitdrukking is prachtig;
alleen door afsterving komen wy uit den
tyd, tydens ons leven nooit. In den tyd
zynde, kunnen wy over het tjjdelooze niet
discussieercn. Een wereld waar geen tijd
is, is voor ons ondenkbaar. Wat we weten
is alleen dit: als ons lichaam, hetwelk de
beschutting van onze ziel is tegen onze om
geving, wegvalt, dan keeren we terug tot
de tydelooze Alziei tot we weer worden
uitgezonden. Verder kan daarover niet ge
praat worden.
Nu doet zich echter het geval voor, dat
afgestorvenen verlangen om met ons in
aanraking te komen, zich willen manifes-
teeren en zich willen laten waarnemen. Hoe
men de verschoningen noemen wil: spoken
of schimmen, doet er niet toe. Spr. verwyst
naar boeken met 700 goed geconstateerde
gevallen. Ook is het gebeurd dat de geesten
van nog levenden zich zichtbaar manifes
teerden ziet men zoo'n visioen, dan is er
veel kans dat zoo iemand dicht by zyn
dood is.
Omtrent den aard van bet lichaam waarin
de afgestorvenen zich manifesteeren, kun
nen wij nog geen besliste overtuiging heb
ben; of het een vergeestelykt lichaam is
spr. weet bet niet. Maar wfi mogen niet
nalaten dit te onderzoeken. JDe menschen
zyn nog precies als in Jezus* dagen, zy
verlangen teekenen, feiten vóór zg ge-
looven. Daarom is onderzoek gerecht
vaardigd, mits het geschiedt met hooge
religieuse bedoelingen. De Katholieke Kerk
verbiedt terecht het oproepen van geesten,
maar spr. ziet geen gevaar als de geesten
óns oproepen. Dat geschiedt; spr. vertelt
enkele gevallen hiervan, die, goed gecon
stateerd, by hem allen twyfel wegnamen.
Als de afgestorvenen gebruik maken van
de hersenen van een medium, moeten zy
zich aansluiten by de gewoonten dier her
senen; een afgestorvene kan zich b.v. niet
van de hersenen van een Grieksch medium
bedienen om Hollandsch te spreken. Spr.
zet voorts uiteen wat voor een goed médium
noodig is: zelfbebeersching en volkomen
passiviteit. Als het medium zich niet kan
beheerschen en een laagstaand individu is,
komen er de meest verwarde berichten. Laag-
mediums worden gebruikt door
inde wezens uit de andere wereld:
lezetenheid. Het is geen werk voor
als medium dienst te doen, geen
i er zich op een avondje eens mee
houden.
eidt daarna uit over enkele merk-
i gevallen van manifestatie, o.a.
z.g. Kruisbericbten, die z.i. vol-
betrouwbaar zyn. Ook van de
ver
en
zal
STADSNIEUWS.
Schaan horen, 28
Leven den dood.
Over dit onderwerp heeft Vrydagavond
Dr. Frederik van Eeden een lezing gehou
den voor de leden van het Nutsdepartement
Schoonhoven.
Spr. vangt aan met de hoop uit te spreken,
dat zyn hoorders genegen zullen zyn hem
te volgen in zyn eenigszins duistere taal.
Hy kan niet beloven dat hy- hen zal amu-
seeren; hij zal reeds tevreden zyn als zyn
onderwerp hen interesseert.
Het leven na den dood moest iedereen
in hooge mate interesseeren. Verbijsterend
is het, hoe de menschen voortleven van
dag tot dag, wel denkend aan den dag
van morgen, maar niet aan dien eenen Mor
gen, die toch voor een ieder zeker komt
en waarschynlyk heel anders zal zyn dan
zijn laatste avond. De menschen hebben
een merkwaardig talent om dat te vergeten.
Als kind wist spr. het ook wel: Eens komt
de dood, maar hy nam het luchtig op,
niettegenstaande hij er vast van overtuigd
was dat hij voor zyn 203te jaar zou sterven.
Die luebtigheid blyft niet; als een rnensch
ouder wordt, wordt zyn opvatting van den
dood anders. Wij gaan er ernstiger over
denken. Het diepere bewustzya aan oudere
menschen eigen, hun neiging om tot zich
zelf in te keeren, doet hen meer belang
stellen in den dood. Die belangstelling kan
overgaan in angst, echten doodsangst. Dat
is ziekeiyk, onnoodig. Men meent wel eens
dat zelfmoord het meest op jongen leeftyd
wordt gepleegd, maar die meening is onjuist
zelfmoord komt bet meest voor onder men
schen met gevorderden leeftyd. Het onken
bare verschiet voor zich ziende, worden oude
menschen vaak bevangen door groolen angst,
en ze denken; Als ik toch moet sterven,
dan maar ineens er uitl Dit schynt spr.
de reden van vele zelfmoorden op gevor
derden leeftyd.
Het verwondert spr. dat de menschen geen
vaste overtuiging hebben omtrent het leven
na den dood. De rust van een Thomas
Kempis, de blijmoedigheid van R.-K. pleeg
zusters begrjjpt hy; zy zyn verzekerd aan
gaande hetgeen hun wacht na den dood.
Maar hoe moderne-menschen, zoo geneigd
tot ontleding van wat hen omringt en in
hen is, zoo critisch staand tegenover elke
leer, hoe zij blijmoedig kunnen zyn zon
der een vaste overtuiging omtrent het hier
namaals te bezitten, dat lykt spr. vreemd.
Spr. wil dezen avond zyn hoorders wak
ker schudden, niet met het doel hun twyfel
grooter te maken, maar om hun grooter
zekerheid te brengen. Spr. heeft die zeker
heid zoo sterk als geene andere. Zy betreft
slechts heel weinig; hoe het er aan gene
zyde van het graf zal uitzien, weet hy niet;
maar absoluut is hy ervan overtuigd, dat
het beste en kostbaarste dat aan hem is
en niet alleen aan hem, maar aan ieder
rnensch, want in ieder rnensch leeft iets
goddelyks, dat dót voortleven zal na
den dood. Het kan niet vergaan. Die
zekerheid beeft spr., en hy zou gelukkig
zyn als hy ze aan enkeje zyner hoorders
kon geven. Zij is voor ieder bereikbaar.
Het is geen quaestie van blind geloof of
overgeleverden godsdienst, maar van na
denken, en nóg iets. Nadenken met zuiver
gevoel l?ren8t °ds tot* de overtuiging, dat
de ziel onvergankelyk is.
Spr. noodigt zyn hoorders uit hem te
volgen op dien weg vau nadenken, en niet
in slaap te vallen.
Het eerste dat wy i
dat we iets gewaar woi
tuigelqke indrukken.
de gevolgtrekking, dat
wereld, waar wy middenin zitte
ons inwerkt. Ons afvragen inhuu.«
begrip van die buitenwereld juist is,
verre zij werkelyk is hetgeen zjj ons schynt,
dat doen we maar zelden. Deden we dat,
we zouden tot de overtuiging komen dat
ze anders is dan ze ons schynt.
Een stuk glas b.v. kennen we door ons
gevoel. Onze indruk is, dat het een vast,
hard ding is, een vaste, soliede massa.
Eenig nadenken doet ons echter inzien, dat
deze opvatting onjuist is; niet het stuk glas
is vast, ondoordringbaar, maar de atomen
waaruit het bestaat zyn ondoordringbaar,
zoo zeggen ons de natuurgeleerden. Het
stuk glas is een wolk van atomen, die zich
snel bewegen, voortdurend om elkaar heen
dwarrelen.
Is het juist wat de natuurgeleerden zeg
gen? De begrippen omtrent het wezen der
stof veranderen met den dag. Onze geest,
die zich voortdurend ontwikkeld, ziet en
begrjjpt de dingen telkens anders. Na enkele afwachtei
eeuwen .Mil de*opvatting aangaande de ate- bezitten.
Tot lid van bet Burgerlijk Armbestuur
werd herkozen de heer H. Paul, tot lid
van bet Rozendaalscbe Armbeatiufr de beer
N. P. Hoogenboom.
Herbenoemd werden tot lid van de Com
missie tot wering van Schoolverzuim, de
heeren J. Koeman, E. Boere en M. Graveland.
Uitgeloot werd no. 7 van een geldleening
staande ten name van mevrouw Le Fèvre
de Montigny.
Besloten werd aan de firma Gebr. Bakker
alhier een contract voor te leggen tot
levering van electriciteit. Dit contract moet
voor 10 jaar worden aangegaan.
De voorzitter deelde nog mei
aantal aan«Ku.
buiten de koi
laat aanzien,
het rendabel
meente door te trekker
Daarna ging de raa.
zitting ter behandeling 1
tegen hoofdelyken omt
heffing. v
Vastgesteld werd het suppletoir kohier
wegens hoofdelgken omslag, dienst 1916,
tot een bedrag van f26.96» Aan een drietal
belastingbetalers werd wegens vertrek uit
de gemeente ontheffing of teruggave van
belasting verleend tot een bedrag van f21.19. -
Tot onderwijzeres aan de herhalingsschool
werd benoemd mejuffrouw A. Westerterp,
onderwijzeres aan de openbare lagere school,
welke benoeming werd gerekend te zijn
ingegaan 1 November 1916.
Van de door B. en W. opgemaakte voor
dracht ter benoeming van een lid van het
Burgerlijk Armbestuur wegens periodieke
aftreding in 1 Januari a.s. van den heer
D. Rozendaal Jzn., bestaande uit de heeren
1. D. Rozendaal Jzn. en 2. A. Schep Azn.,
werd met algemeene stemmen de beer
Rozepdaal herbenoemd.
Een ingekomen adres inzake hoofdelyken
omslag werd voor kennisgeving aangenomen.
Vervolgens stelde de raad vast een ver
ordening op het beheer van het Levensmid-
delenbedryf in de gemeente.
Daarna sluiting.
B. en W. hebben tot directeur van bet
LevensmiddeJeubedrjjf in deze gemeente
benoemd den heer K. H. Kleyheeg.
Moordrecht. 27 Nov. In den nacht
van 21 op 22 dezer is uit de schuur van
M. J. de Jong een rjjwiel ontvreemd. Van
de daders is tot nog toe geen spoor te ont
dekken.
Beeuwijk, 27 Nov. Ten nadeele van
den boerenknecht P. v. 1). alhier is uit bet
zomerhuis van S. M. eén rijwiel gestolen, i
Defdief heeft zich toegang tot bet zomerhuis
Verschaft door opschuiving van een raam.
„Ik ben v. d. B. en ik kom namens
den sergeant-majoor V. uit Utrecht”. Met
die woorden meldde dezer dagen een militair
zich aan de woning van den landbouwer
W. V. alhier. Wat hy kwam doen? Hy
moest f 30 ontvangen, dan kreeg de zoon
van den landbouwer 21 -dagen verlof. Nu
dat was wat, zoonlief drie weken uit den
militairen dienst thuis te hebben. Zonder
veel jaarzeling werden de f 30 gegeven op
kwitantie, die tevoren al in gereedheid was I
gemaakt, onderteekend door sergeant- i
majoor V.
Het einde van *t liedje was, dat zoonlief
geen verlof bad en ook van geen f30 wist. I
Men zij dus op zyn hoede! (R. N.)
leerschet
aen e,
staande
laagstaai
de bc__.
iedereen
zaak om
bezig te I
Spr. wei<
waardige
over de
komen
„Brieven van Geenerzyds”, door spr.
taald, staat voor hem vast dat zij meerei
deels echt zjjn. Wie die brieven leest, z.
verbaasd staan.
Men maakt
plastische voorstellinf
den dood, van „den
het feit van haren
andere wereld wordt
beter en wyzer; 1
dien overgang woi
ziel neemt haar
mee; het is vooi
gesneuveld
festeerden en vroe(
Zoozeer waren
bezig!
Ook moeten wy
zyds verscl
geestelyke io
welke sfeer wy komei
leeft anders. Onze
schappy leeft nog in e
zucht, niet met het inzicht, dat wij terug-
keeren tot onzen Vader. Wie dót weet,
klaagt niet, is niet ongerust, niet bekom
merd; hij vreest den dood niet, immers is
de laatste avond een groot geluk, een
ontwaken.
Na de pauze beantwoordde spr. zeer kort
een aantal ingekomen vragen; daarna droeg
hy een vjjftal eigen gedichten voor: „Het
zeegeruisch”, „Alles voor U”, „Myn staf”,
„Stem van geenerzjjds” en „Toen ons kindje