ieus i van Effecten. g instituut ;he bank, IEIJER, :posit. - NDLAOH, KREDIETBANK MM, Assurantiën. N°. 3815 Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht. Oudewater. Spaarbank. y ndbouwbank RECHT - GOUDA. Dinsdag 28 November. Eerste Blad. :o, Rotterdam. ssels, Vreemd Geld, den a déposito: izegging Assurantiën enz. 1916. PRIJS: 42 Cent per half pond pak. KANTOOR GEOPEND: Dagelijks van 9-4 en van 6-9 uur. n, gevestigd te Wormerveer. ZIEKTE door onze LEESWIJZE, onder ten WelEdGel. Heer ,Arts, en M. DE e. 3%. 37.7o- 4%. 4%. alle Instrumenten gen Rotterdamsche winkelpuien geprged. eu tweedeliaadz Reuzen-Eramophoaa et 40 nummers, gekost hebbende ruim 100,—, thans te koop voor f 80,—. Filiaal WELTEVREDEN”, Schoonhoven. OUDEWATER. KOEKEN, :KEN merk „W L", m gröote voedingswaarde. Vegen Gouden Medailles. BINNENLAND. Intercomm. Telefoon-nr. 20. Dit Ml iiner bestaat alt 2 bladen. en by M. N. PEK. J' echter het de S, W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven, Uitgevers. jemak- i one SCHOOBHOVEIÏSCHE COÏÏRABT. 1768. - li! IO-S en 7-2 nnr. n het lieg. 1 jlossioj ierst L op aart alsof dt zou aly’k In het MuziekinstrumentenFiliaal van WELTEVREDEN” te Schoonhoven zö° ten wy bedenken, dat er shillende sferen zyn; ontwikkeling hangt 3n. Wie dat weet, Westersche maat- een roes van heb- zicht, dat wij ten Wie dót igerust, niet l ood niet, imr men get van hetr hangt al eige- WOtk.. M Niet het Ifikl verander tronen en geener- van onze langt het af, in Wie dat weet, het nen en echter> mef kan men zyn, geen geest trillingen lichtgolve golven, vingen gaan? inde art 1878. I „W L”, en Prijs der AdvertëntiënVan 1 tot 5 regels ƒ0,50. Iedere regel meer ƒ0,10 Groote letters naar plaatsruimte. Inzending franco uiterlijk tot Dinsdags- en tot Vrijdags-namiddags 2Vs uur. Alle binnenlandsche Advertentiëp, voor 3-maal plaatsing opge geven, worden slechts 2-maal in rekening gebracht. Deze Courant wordt des Dinsdags- en des Vrijdags avonds uitgegeven. Prijs: voor Schoonhoven per drie maanden ƒ0,75. Franco per post door het geheele rijk ƒ0,90. Men kan zich abonneeren bij alle Boekhandelaren, Agenten en Brievengaarders. TEN, (waarvan de sleutel in het bezit vrye kluis. Ugbaar. In de Zaterdag len gemeenteraad kennisgeving sseling Echjjnt, van onzen irs worden, 5 anders, blijft wat reeds lec- on- op- leel ge sa”, dat menschen weten, irden door onze zit Daaruit maken wy er is een buiten- iin zitten en die op l_ in hoeverre ons in hoe- •ynt, SCHOONHOVEN. en A déposito: sheel veranderd zyn. De wisselinj tgeen de buitenwereld ons 8( if van de ontwikkeling ;en geest. Naarmate wy andei >rdt de buitenwereld voor oas lts is zooals het lykt, en niets b •“kt. Het begrip „atomen” is reed ird; zjj worden nu verdeeld in ele< ionen. Het denkbeeld dat zy doordringbaar zyn, zwaarte hebben, is gegeven. Het begrip „stof” is geheel wijzigd. Het physische begrip „massi onveranderlyk heette, is veranderlek ge bleken. De z.g. relativiteitstheorie heeft het betrekkeiyke van alle stofbegrippen en het bedripgelyke van het tjjds- en ruimtebegrip aangetoond. De natuui kracht zyn Dat staat vast, eeuwi~u“!'1"‘”“‘ 01 kasboekjes uit. B. J. «BENDEL, iloor Gouda, B VAW OAI<|BW, G. BOUWMEESTER, Haven, aldaar. *li «Vs 4 zich in den regel een te ig van het leven na hemel”. Alleen door i overgang naar een t een ziel niet zooveel in bet korte tijdstip van irdt niet veel geleerd. De gebreken en dwalingen jrgekomen dat soldaten, die waren', zich kort daarna mani- roegen waar de vyand was! zy nog met het aardsebe r een ing van electricity... 10 jaar worden aanfc-» )rzitter deelde nog mede, dat bet insluitingen aan het eleclriscb net >m der gemeente zich gunstig Er zal onderzocht worden of is het net op kosten der ge- 'ld over in geheime van eenige reclames islag en schoolgeld- (G. Ct.) het is, wat z. i. Jezus het zich één v—l— Schepper, den ook de vastheid der Jan Luyken, die God noeu.»^ zQnen grond. Wie dat weet, is weet dat wy voortleven en is. Dat is genoeg om bet voort te zetten. De menschen willen zich echter tóch een voorstelling maken van bet leven na dit leven. Dat is niet goed, eigenigk ongeoor loofd. Er zyn zooveel- dingen waarvan wy menschen ons geen voorstelling kunhen maken. Eén ding slechts weten we: dat het leven na den dood geestelijk zal zija. De vele kerkhofsteenen wordt be lls het beeld der vergankelijkheid, ‘t juist. De rups is een materia- ™l, ze doet niets dan eten. Daarna zich en blyft in den grond tot _an komt uit het rupseniyf een voorschyo, verfrommeld als een Maar haar vleugels vliegt weg en leeft schoonheid en liefde, .^r-afbeelding op eén i miserabel rupsen- mensch het Hinder is niet id, maar van Gemeenteraad ran Haastrecht op Vrydag 24 November. Afwezig de heeren B. Smit, G. Hooge- veen en E. Boere. logekomen was een schrijven van B. en W. van Hekendorp, houdende het bericht, dat het contract inzake de schoolgeld- regeling met 1 Januari a.s. afloopt. B. en W. waren echter wel geneigd het wederom met een jaar te verlengen. Deze verlen ging werd goedgekeurd. Besloten werd in denzelfden geest een schrijven te richten tot de gemeente Reeu- wy’k, omdat het contract met die gemeente obk afloopt met 1 Jantiari. Mededeeling werd gedaan van een schry- ven van Gedeputeerde Staten, met een aanmerking op de jaarwedde-regeling van den gemeente-secretaris. De raad besloot destyds de wedde te bepalen op f 900 met 4 driejaariyksche verhoogingen van f 50. Aangezien de secretaris reeds 12 dienst jaren heeft, was het salaris derhalve f 1100. Nadien is echter by Koninklyk besluit be paald, dat de periodieke verhoogingen f 75 moeten bedragen, zoodat de jaarwedde thans wordt vastgesteld op f 900 met 4 driejaariyksche verhoogingen van f 75, d.i. dus op f 1200. Deze wijziging werd goed gekeurd. Mede was door Gedeputeerde Staten aan merking gemaakt op de raming van het electrisch bedrijf. Geraamd was een batig saldo van f 600. Gedeputeerden wenschen als inkomsten geraamd ie zien niet meer dan de bedryfsuitgaven en rente en aflos singen, te zamen f 2000. De inkomsten worden nu f 600 minder geraamd, welk voorstel werd aangenomen. Het voorstel van B. en W. om wederom aan den gemeente-ontvanger een jaar uit- woning toe te staan, omdat er geen ge schikt huis alhier te krygen is, werd goed gekeurd. De ontvanger had aan H. M. de Koningin een adres gezonden met dit ver zoek, welk adres aan den raad was ge zonden met verzoek om advies. "ituurwetenschap zegt altijd: stof en i onvergankelyk, zy zyn eeuwig. Maar de stof ie al van haar 'igheidsaureool beroofd. Wat blyft er iver dat werkelyk onvergankelyk is? Ais iets onvergankelyk is, dan is het: bet ééne het zelfde. Alles verandert, wisselt, slechts het ééne biyft. Er moet altyd een ik zyn, dat indrukken ontvangt. Dat ik is onvergankelyk, het is het zelf van ieder rnensch. Dat is bet ééne. Nog onvergankelijker dan de stof is de men- schelyke ziel, de geest. De grootste geleerde kan niet tegenspreken, dat het aannemen van het bestaan der stof een geest veronder stelt, die dat aanneemt. Dit bewustzyn, dit inzicht, deze kennis on derscheidt den inensch van het kind en van bet dier. Het dier komt niet tot zelfinkeer. De kern van alles wat bestaat is wezen, ziel: de rnensch is een deel van de Alziei, die alles bezielt wat bestaat. De rnensch voelt dat, hy beseft:er isietsonvergankeiyks, iets goddelyks, en dat is in myzelf. Dat is het groote menschelijk voorrecht. Niemand is rnensch zonder te lyden; het lyden is het gevolg van bet begrypen van eigen goddelyken aanleg. Waaróm dit zoo is spr. weet de oplossing van dit raadsel niet; wy zullen dit eerst begrypen na den dood. Zoolang wjj op aarde zyn, moeten wij praten en doen alsof de wereld is zooals zy ons lykt. Anders zou het gewoue dagelyk- sche leven omnogelyk zyn. Al wat bestaat beweegt zich. Over het begrip „beweging” kunnen we ons ge --rrt-;-. Maar we denken wder iets dól beweegt. oJyk en betrekkeiyk een- komen tot het inzicriht dat er is: zonder meer. Zi}; heeft een trilling, golfbeweging. Ook in ilyke is er trilling. Wy ken- 'icht- en warmte- Er kunnen er men dat toegeeft, fgen dat er geen spoken ^Als er oneindig veel _yn op dezelfde plaats: irmtegolven, electriciteits- die andere, onbekende gol- e t door elkander kunnen dat zoo is, en bet is zoo dan heeft ook niemand te ontkennen, dat bier, op deze >zens zich bewegen, die wy niet ndat zy leven in andere trillings-' werelden kan ook -ewild worden. Dat it zulke wezens om ndere zaak, en spr. j er zyn; maar de vezigheid kan 1 i heeft willen geven: voelen met de Alziei, den Vader. Dit is volgens spr. mystieken, b.v. van emde den grond in is gerust; hfi dat God goed leven dapper Uitvoer van kaas. De Minister vim Landbouw, Njjverheid en Handel heeft bepaald, dat met ingang van 25 dezer de uitvoer van kaas naar Duitsch- land en België alleen zal geschieden per spoor en wel voor zooveel Duitschland be treft langs kantoren Nieuwe Schans, Olden- zaal, Groeabeek en Zeveoaar, en voor zooveel België aangaat langs het kantoor Roosendaal. (St.ct) Woest ryden met motorrytuigen. Naar aanleiding van telkens weder- keerende klachten over het woeste ryden mét automobielen, heeft de Minister van Waterstaat, door tusschenkomst van de commissarissen der Koningin, den gemeente besturen een opgave verzocht van ongevallen van eenigszins ernsfigen aard, welke in 1916 door motorrytuigen zyu veroorzaakt of aan inzittenden daarvan overkomen, zoomede, ter betere beoordeeh'ng van deze zaak, een opgave omtrent ong< rütuigen met paarden besj of aan inzittenden v komen, met vermei kennelyk ai heid van dei De Minisl opgaven mogelyk ran ongevallei ird, welke ii roorzat'-. overkoi ling van l jelukken door ipannen veroorzaakt, van die rgtuigen over eet vermelding, of het Jonge val aan roekeloosheid ofonbekwaam- den bestuurder was te wyten. sister heeft verzocht zoodanige te ontvangen, liefst zoo spoedig mogelyk na 1 Januari. Alblauardam, M Nov. NwrhetR. N. uit goede bron verneemt, is aan het water schap „De Nederwaard” bij Koninklyk besluit van 11 November 1916 de concessie (die laatstelyk tot 4 Maart 1917 was verleend 'voor de heffing van rechten voor het gebruik van de hoven, havenkaden en schutsluis te Alblasserdam) op den bestaanden voet, d.i. zonder tariefswyziging, verlengd tot 4 Sep tember 1919. Hiermede is dus de tot in het hoogste ressort ingestelde actie der beurtschippers te Alblasserdam om wederinvoering van het z.g. abonnementstelsei, afgewezen. Bleakeuagraaf, 17 Nov. Vrydagavond hield de Ijsclub „Vooruitgang” alhier onder voorzitterschap van den heer C. v. d. Berg haar algemeens jaarvergadering. Aanwezig waren 33 van de 48 leden. De penningmeester deed rekeningen ver- ahtwoording. Hieruit bleek dat de uitgaven bedroegen f 21,80, de ontvangsten f 57,zoo dat het batig saldo na aftrek van het tekort (f 7,98) van het vorig jaar bedraagt f 27,22. In kas is met de ontvangen contributie f 76,M. Tot bestuursleden werden herkozen de heeren J. P. E(jkeienboom en J. H. Ouderkerk. Tot bode werd benoemd J. Koetsier, op een salaris van f 3,50 ’sjaars. De opbergingen bewaring van het materiaal werdopge dragen aan C. Eykelenboom, voor f 5. Tot plaats voor de volgende alge mee ne verga dering werd aangewezen het café „De Zwaan”. De pryzen der gratis-verloting vielen ten deel aan A. Beukelman (een *haas), W. Ou derkerk (een konyn), H. Pellikaan (2 jonge banen), C. Verkerk (een eend), G. Stug (idem), W. Breedveld (een snoek), J. P. Eykelen boom (idem) en C. Breedveld (een snoek met baars). Tevens werd nog besloten dat voor het aanbrengen van nieuwe leden f 0,25 per lid betaald zal worden. (R. N.) G«aderak, 27 Nov. Hier ter plaatse is een controlecommissie in het leven geroepen met bet oog op de levensmiddelenvoor ziening in deze gemeente. In deze commissie hebben zitting genomen de heeren: C. P. Vleggeert (voorzitter), M. van Herk, A. Ver boom, D. de Kwaadsteniet en P. van Kers bergen. De oprichting dezer commissie is door het hoofd dezer gemeente met instemming begroet en zQnerzgds is alle medewerking toegezegd. (G. Ct.) ••Graot-Ammen17 Nov. In de Vry dag gehouden vergadering van den gemeen teraad, waarin alle leden tegenwoordig waren, werd, na voorlezing en goedkeuring der notulen, mededeeling gedaan van een ingekomen besluit van Gedeputeerde Staten inzake de regeling van de jaarwedden van den burgemeester, den secretaris, den ont vanger en de wethouders. In de begrooting voor het dienstjaar 1917 werden op verzoek van Gedeputeerde Staten eenige wyzigingen aangebracht, waarna zy opnieuw werd vastgesteld, in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van f 16429,22. Vastgesteld werd het suppletoir kohier wegens hoofdelyken omslag tot een bedrag van f 45,31. Aan een viertal belastingschul digen werd wegens vertrek uit de gemeente ontheffing verleend tot een bedrag van Van de door B. en W. opgemaakte voor dracht ter benoeming van een lid van het Burgerlijk Armbestuur, wegens periodieke aftreding op 1 Januari a.s. van den heer J. C. Spek, op welke voordracht waren geplaatst de heeren: 1. J, C. Spek en 2. J. Hakkesteegt Kzn., werd met algemeene stemmen de heer Spek herbenoemd. Hierna stelde de raad vast een verorde ning op het beheer van het Levensmidde- lenbedryf in de gemeente. 1 Aan den genieeote-opzichter werd, in verband met een ingesteld onderzoek naar den toestand der privaten in de gemeente, over 1916 boven zijn jaarwedde een grati ficatie van f 20 verleend. Hierna sluiting. B. en W. hebben tot directeur van bet Levensmiddelenbedryf in deze gemeente Een prachtige Cwncert-GrainopbMn koop, reuzen-machine, gebeeldhouwde atenkast, hoorn 125 centimeter lang, assief koper. filiaal „WELTEVREDEN”* :hoonhovcn. benoemd den beer K. H. Kleyheeg, gemeente secretaris. 6i Hel- en Boeicop, 27 Nov. De door é^nige veehouders alhier aangekochte stier 'mits, een afstammeling van den bekenden stier Dirk IV te Hoornaar, is in bet Ned. Rundvee-Stamboek ingeschreven. Krimpen a/d IJTaael, 27 Nov. In een vergadering, door de afdeeling van „Patrimonium” belegd op verzoek van den burgemeester, is de woningnood besproken. Daar alle aanwezigen ervan overtuigd waren, dat er in onze gemeente woningnood is, werd besloten, dat een commissie van 7 personen statuten zal ontwerpen voor een vereenigiog of anderszins om te komen tot meerderen woningbouw “JLangerak, 27 Nov. gehouden vergadering van dt was bet lid H. Verhoef met afwezig. Na voorlezing en goedkeuring der notulen, werd mededeeling gedaan van een inge komen besluit van Gedeputeerde Staten inzake de regeling der jaarwedden van den burgemeester, den secretaris, den ontvanger en de wethouders. In de gemeente-begrooting, dienst 1917, werden eenige wyzigingen aangebracht, waarna zy opnieuw werd vastgesteld, in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van f 8811,81ft. Vastgesteld werd bet kelyk verstaan, beweging nooit zond Toch is bet mogelyl voudig te komen tot beweging, zonder karakter: t geestelijke is er enkele trilbewegingen; lil electriciteitstrillingen. eer zyn. Als niet zeggzz geesten. A! kunnen zyn zen, wai zouden dan n i f Maar als dat zoo is, lerdaad zoo dan heeft het recht te ontkennen, dat bier, plaats, wezens zich bewegen, die kennen, omdat zy leven in andere t werelden dan wy. In die werelden gedacht en gevoeld en gt~!,J 1 men niet gel ooft, dal ons <^heen zyn, is een anc kan niet bewyzen dat zij mogelykheid van bun aanwezigL niemand tegenspreken. Waarom leeft een vierde deel der mensch- beid in de zonderlinge dwaling, dat met het tenietgaan van het menschelyk lichaam ook de geest verdwynt? In bet Oosten is men wyzer in het Westen is men zóó vervuld met gedachten over de boterham en over doodschieten, dat men geen tyd heeft om na te denken over het voort bestaan der ziel. De volken der oudheid eerden hunne afgestorvenen, hen te ge denken was eerste plicht; men bad de zekerheid, dat zy bleven deelnemen in de vreugde en hot leed van wie nog op de aarde waren. Slecht leven der verwanten op aarde bedroefde de voorvaderen, goed leven verbiydde hen. Indien men spr. tegemoet voert, dat de Westerlingen toch Christenen zyn, die ge- looven in de onsterfelijkheid hunner ziel, antwoordt hy, dat hij om dat geloof niet veel geeft. De Christenen denken er niet aan, dat hun gestorven bloedverwanten om hen heen zyn. En toch: zou het niet hard en wreed zijn als het niet zoo was? Is het niet vreeselyk te denken dat ons kind of onze moeder dood is, d. i. weg, voor goed terwyl zy leven, om ons heen zyn, ons waarnemen? Spr. beeft ge'zien in ge schrifte en gehoord uit mondelinge mede- deelingen, hoe roerend bly zij waren, als zy bemerkten dat wij weten, dat zij er nog zyn, Spr. weet wel, dat wy op dit gebied in bygeloof verdwaald kunnen raken, maar de hoofdzaak welke hij noemde en in onzen materialistischen tyd vergeten is, staat vast. Hoe komen we aan de zekerhéid van ons voortbestaan? Wie een klap op het hoofd krflgt, of te veel wijn drinkt, raakt bewuste loos. Er is samenhang tusschen geest en stof, maar het bewuatzyn is niet gebonden aan. de stof. Bij bewusteloosheid wordt enkel de draad der herinnering even ver- bröken, evenals in den slaap maar ons ik wordt dan niet vernietigd. In onzen droom voelen we, nemen we waar en zien we. De zintuigen zyn dus niet absoluut noodig. Spr. wil hiermee niet zeggen, dat de waarnemingen der afgestorvenen overeen komen met die van droomende menschen. Hierover te spreken is zeer moeilyk. Wy kunnen maar een klein eindje denken hoe het leven na den dood zyn zal; we moeten afwachten en vertrouwen, innerlyke vastheid Een geloof is het niet, vindt spr. .Hing makel Dat is niet Er zyn ieben ons jn. Eén ding leven na den di vlinder op sebpuwd ali Dit is niet juist. De rups listiscb beest, ze doet niets verpopt zij zich en blyft de lente; dan komt uit vlinder te voorschyo, vi. zakdoek uit een overjas. krygen weldra kleur, ze vliegt haar heele leven in scT-- 1 Dat beteekent de vlindei kerkbofsteen: na een bestaan komt voor den r schoone vlinderbestaan. De vli bet beeld vgn vergankelykheii opstanding. Wij moeten afzien van onze pogingen om dat andere bestaan te begrypen; het is im mers niet mogelyk. Wy zitten altyd met het puur menschelyke begrip „tyd”. Dat begrip is de lyn daarlangs zich ons denken beweegt, wy kunnen onze gedachten niet buiten den tyd zetten. Spr. boorde een doodgraver eens zeggen: zoo zoo, is die ook uit den tyd? De uitdrukking is prachtig; alleen door afsterving komen wy uit den tyd, tydens ons leven nooit. In den tyd zynde, kunnen wy over het tjjdelooze niet discussieercn. Een wereld waar geen tijd is, is voor ons ondenkbaar. Wat we weten is alleen dit: als ons lichaam, hetwelk de beschutting van onze ziel is tegen onze om geving, wegvalt, dan keeren we terug tot de tydelooze Alziei tot we weer worden uitgezonden. Verder kan daarover niet ge praat worden. Nu doet zich echter het geval voor, dat afgestorvenen verlangen om met ons in aanraking te komen, zich willen manifes- teeren en zich willen laten waarnemen. Hoe men de verschoningen noemen wil: spoken of schimmen, doet er niet toe. Spr. verwyst naar boeken met 700 goed geconstateerde gevallen. Ook is het gebeurd dat de geesten van nog levenden zich zichtbaar manifes teerden ziet men zoo'n visioen, dan is er veel kans dat zoo iemand dicht by zyn dood is. Omtrent den aard van bet lichaam waarin de afgestorvenen zich manifesteeren, kun nen wij nog geen besliste overtuiging heb ben; of het een vergeestelykt lichaam is spr. weet bet niet. Maar wfi mogen niet nalaten dit te onderzoeken. JDe menschen zyn nog precies als in Jezus* dagen, zy verlangen teekenen, feiten vóór zg ge- looven. Daarom is onderzoek gerecht vaardigd, mits het geschiedt met hooge religieuse bedoelingen. De Katholieke Kerk verbiedt terecht het oproepen van geesten, maar spr. ziet geen gevaar als de geesten óns oproepen. Dat geschiedt; spr. vertelt enkele gevallen hiervan, die, goed gecon stateerd, by hem allen twyfel wegnamen. Als de afgestorvenen gebruik maken van de hersenen van een medium, moeten zy zich aansluiten by de gewoonten dier her senen; een afgestorvene kan zich b.v. niet van de hersenen van een Grieksch medium bedienen om Hollandsch te spreken. Spr. zet voorts uiteen wat voor een goed médium noodig is: zelfbebeersching en volkomen passiviteit. Als het medium zich niet kan beheerschen en een laagstaand individu is, komen er de meest verwarde berichten. Laag- mediums worden gebruikt door inde wezens uit de andere wereld: lezetenheid. Het is geen werk voor als medium dienst te doen, geen i er zich op een avondje eens mee houden. eidt daarna uit over enkele merk- i gevallen van manifestatie, o.a. z.g. Kruisbericbten, die z.i. vol- betrouwbaar zyn. Ook van de ver en zal STADSNIEUWS. Schaan horen, 28 Leven den dood. Over dit onderwerp heeft Vrydagavond Dr. Frederik van Eeden een lezing gehou den voor de leden van het Nutsdepartement Schoonhoven. Spr. vangt aan met de hoop uit te spreken, dat zyn hoorders genegen zullen zyn hem te volgen in zyn eenigszins duistere taal. Hy kan niet beloven dat hy- hen zal amu- seeren; hij zal reeds tevreden zyn als zyn onderwerp hen interesseert. Het leven na den dood moest iedereen in hooge mate interesseeren. Verbijsterend is het, hoe de menschen voortleven van dag tot dag, wel denkend aan den dag van morgen, maar niet aan dien eenen Mor gen, die toch voor een ieder zeker komt en waarschynlyk heel anders zal zyn dan zijn laatste avond. De menschen hebben een merkwaardig talent om dat te vergeten. Als kind wist spr. het ook wel: Eens komt de dood, maar hy nam het luchtig op, niettegenstaande hij er vast van overtuigd was dat hij voor zyn 203te jaar zou sterven. Die luebtigheid blyft niet; als een rnensch ouder wordt, wordt zyn opvatting van den dood anders. Wij gaan er ernstiger over denken. Het diepere bewustzya aan oudere menschen eigen, hun neiging om tot zich zelf in te keeren, doet hen meer belang stellen in den dood. Die belangstelling kan overgaan in angst, echten doodsangst. Dat is ziekeiyk, onnoodig. Men meent wel eens dat zelfmoord het meest op jongen leeftyd wordt gepleegd, maar die meening is onjuist zelfmoord komt bet meest voor onder men schen met gevorderden leeftyd. Het onken bare verschiet voor zich ziende, worden oude menschen vaak bevangen door groolen angst, en ze denken; Als ik toch moet sterven, dan maar ineens er uitl Dit schynt spr. de reden van vele zelfmoorden op gevor derden leeftyd. Het verwondert spr. dat de menschen geen vaste overtuiging hebben omtrent het leven na den dood. De rust van een Thomas Kempis, de blijmoedigheid van R.-K. pleeg zusters begrjjpt hy; zy zyn verzekerd aan gaande hetgeen hun wacht na den dood. Maar hoe moderne-menschen, zoo geneigd tot ontleding van wat hen omringt en in hen is, zoo critisch staand tegenover elke leer, hoe zij blijmoedig kunnen zyn zon der een vaste overtuiging omtrent het hier namaals te bezitten, dat lykt spr. vreemd. Spr. wil dezen avond zyn hoorders wak ker schudden, niet met het doel hun twyfel grooter te maken, maar om hun grooter zekerheid te brengen. Spr. heeft die zeker heid zoo sterk als geene andere. Zy betreft slechts heel weinig; hoe het er aan gene zyde van het graf zal uitzien, weet hy niet; maar absoluut is hy ervan overtuigd, dat het beste en kostbaarste dat aan hem is en niet alleen aan hem, maar aan ieder rnensch, want in ieder rnensch leeft iets goddelyks, dat dót voortleven zal na den dood. Het kan niet vergaan. Die zekerheid beeft spr., en hy zou gelukkig zyn als hy ze aan enkeje zyner hoorders kon geven. Zij is voor ieder bereikbaar. Het is geen quaestie van blind geloof of overgeleverden godsdienst, maar van na denken, en nóg iets. Nadenken met zuiver gevoel l?ren8t °ds tot* de overtuiging, dat de ziel onvergankelyk is. Spr. noodigt zyn hoorders uit hem te volgen op dien weg vau nadenken, en niet in slaap te vallen. Het eerste dat wy i dat we iets gewaar woi tuigelqke indrukken. de gevolgtrekking, dat wereld, waar wy middenin zitte ons inwerkt. Ons afvragen inhuu.« begrip van die buitenwereld juist is, verre zij werkelyk is hetgeen zjj ons schynt, dat doen we maar zelden. Deden we dat, we zouden tot de overtuiging komen dat ze anders is dan ze ons schynt. Een stuk glas b.v. kennen we door ons gevoel. Onze indruk is, dat het een vast, hard ding is, een vaste, soliede massa. Eenig nadenken doet ons echter inzien, dat deze opvatting onjuist is; niet het stuk glas is vast, ondoordringbaar, maar de atomen waaruit het bestaat zyn ondoordringbaar, zoo zeggen ons de natuurgeleerden. Het stuk glas is een wolk van atomen, die zich snel bewegen, voortdurend om elkaar heen dwarrelen. Is het juist wat de natuurgeleerden zeg gen? De begrippen omtrent het wezen der stof veranderen met den dag. Onze geest, die zich voortdurend ontwikkeld, ziet en begrjjpt de dingen telkens anders. Na enkele afwachtei eeuwen .Mil de*opvatting aangaande de ate- bezitten. Tot lid van bet Burgerlijk Armbestuur werd herkozen de heer H. Paul, tot lid van bet Rozendaalscbe Armbeatiufr de beer N. P. Hoogenboom. Herbenoemd werden tot lid van de Com missie tot wering van Schoolverzuim, de heeren J. Koeman, E. Boere en M. Graveland. Uitgeloot werd no. 7 van een geldleening staande ten name van mevrouw Le Fèvre de Montigny. Besloten werd aan de firma Gebr. Bakker alhier een contract voor te leggen tot levering van electriciteit. Dit contract moet voor 10 jaar worden aangegaan. De voorzitter deelde nog mei aantal aan«Ku. buiten de koi laat aanzien, het rendabel meente door te trekker Daarna ging de raa. zitting ter behandeling 1 tegen hoofdelyken omt heffing. v Vastgesteld werd het suppletoir kohier wegens hoofdelgken omslag, dienst 1916, tot een bedrag van f26.96» Aan een drietal belastingbetalers werd wegens vertrek uit de gemeente ontheffing of teruggave van belasting verleend tot een bedrag van f21.19. - Tot onderwijzeres aan de herhalingsschool werd benoemd mejuffrouw A. Westerterp, onderwijzeres aan de openbare lagere school, welke benoeming werd gerekend te zijn ingegaan 1 November 1916. Van de door B. en W. opgemaakte voor dracht ter benoeming van een lid van het Burgerlijk Armbestuur wegens periodieke aftreding in 1 Januari a.s. van den heer D. Rozendaal Jzn., bestaande uit de heeren 1. D. Rozendaal Jzn. en 2. A. Schep Azn., werd met algemeene stemmen de beer Rozepdaal herbenoemd. Een ingekomen adres inzake hoofdelyken omslag werd voor kennisgeving aangenomen. Vervolgens stelde de raad vast een ver ordening op het beheer van het Levensmid- delenbedryf in de gemeente. Daarna sluiting. B. en W. hebben tot directeur van bet LevensmiddeJeubedrjjf in deze gemeente benoemd den heer K. H. Kleyheeg. Moordrecht. 27 Nov. In den nacht van 21 op 22 dezer is uit de schuur van M. J. de Jong een rjjwiel ontvreemd. Van de daders is tot nog toe geen spoor te ont dekken. Beeuwijk, 27 Nov. Ten nadeele van den boerenknecht P. v. 1). alhier is uit bet zomerhuis van S. M. eén rijwiel gestolen, i Defdief heeft zich toegang tot bet zomerhuis Verschaft door opschuiving van een raam. „Ik ben v. d. B. en ik kom namens den sergeant-majoor V. uit Utrecht”. Met die woorden meldde dezer dagen een militair zich aan de woning van den landbouwer W. V. alhier. Wat hy kwam doen? Hy moest f 30 ontvangen, dan kreeg de zoon van den landbouwer 21 -dagen verlof. Nu dat was wat, zoonlief drie weken uit den militairen dienst thuis te hebben. Zonder veel jaarzeling werden de f 30 gegeven op kwitantie, die tevoren al in gereedheid was I gemaakt, onderteekend door sergeant- i majoor V. Het einde van *t liedje was, dat zoonlief geen verlof bad en ook van geen f30 wist. I Men zij dus op zyn hoede! (R. N.) leerschet aen e, staande laagstaai de bc__. iedereen zaak om bezig te I Spr. wei< waardige over de komen „Brieven van Geenerzyds”, door spr. taald, staat voor hem vast dat zij meerei deels echt zjjn. Wie die brieven leest, z. verbaasd staan. Men maakt plastische voorstellinf den dood, van „den het feit van haren andere wereld wordt beter en wyzer; 1 dien overgang woi ziel neemt haar mee; het is vooi gesneuveld festeerden en vroe( Zoozeer waren bezig! Ook moeten wy zyds verscl geestelyke io welke sfeer wy komei leeft anders. Onze schappy leeft nog in e zucht, niet met het inzicht, dat wij terug- keeren tot onzen Vader. Wie dót weet, klaagt niet, is niet ongerust, niet bekom merd; hij vreest den dood niet, immers is de laatste avond een groot geluk, een ontwaken. Na de pauze beantwoordde spr. zeer kort een aantal ingekomen vragen; daarna droeg hy een vjjftal eigen gedichten voor: „Het zeegeruisch”, „Alles voor U”, „Myn staf”, „Stem van geenerzjjds” en „Toen ons kindje

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1916 | | pagina 1