N.
I
I?
a
Nationale Bankvereeniging.
w
Vrijdag 5 October.
N°. 3904
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Eerste Blad 7
binnenland/;'#
1917.
1ES.
i
PEN,’
l*en (Z.-H
adres van
jS/
lijsten
jdnilderwerk.
N,
f
tj
S
I
I
Kantoor SCHOONHOVEN.
Reiscredietbrieven voor Nederland, betaalbaar in 55 plaatsen.
A rJTTAvinnfiohlad vnnr Ziiid-TTnlland on TTf.ronht.
-I
srd Spngelglas.
l’latafll en?
eiiz./p J
gouda,
/raXgo
lelpt niet,
zrouwen bij tijden
n zoo verdiept in
de zorgen voor
an het eigen buia,
id vaak verwaar-
1
Intercomm. Telefoon-nr. 20.
i.
n
X'
mreaü,
Bnei
irheid
I
I
voor
in
ie
ir, dan
S.i& W. N. VAN NOOTEN te Schoonhoven,
Uitgever^.
te aan
itmunt
verze-
dat
Ijjke
_lde, doch
ostig.
>est over
blijkt, 50 K.G.
stellen om er de
maar we hebben
waar-
W. H. PADMOS,
Landbou wonderwijzer.
Rotterdam, 1 October.
iriand, G.
Verhoeff,
•eed zal zgo, dan
'agons per dag
enkele weken
tgons, welke pro-
jrdubbelen.
roote donkere wolk, die
«ngt te verduisteren en
■ooter wordend wagen-
Pr’o\
Mei
beatat
Kapitaal en Reserven f 6.900.000.
(Mr. P. A. Greup)
Opent CHECK-REKENING, waartegen FRANCO over het
tegoed per kwitantie of per check kan worden beschikt.
'sonen werft
jtterdam.
iU)W?, Nijverheid en
lel met is
f 0,44 per
(St.t
1 O»
irwt^r d
i dl Toef
i ether licht
te ’«-Graved
te gebrek aan
•ral de werk-
iergel
iding
gep< w
ode busjes
ir meer dan
•is eenige re
•18. Z.
■wenscht, daar
ie lebmagen t
Evenals hun collega’s-landgenooten
Engeland klagen ook de Hollandsche arbei
ders in Duitschland over teleurstellingen,
die hen daar wachten. Ze keeren dan
ook in
Niet
met het(
ook de I
De
den werfagei
De
Niettegenstaande er c
geconfereerd wordt tusf
scbe en Duitscbe commissie:
regeling van een overeenkom
levering
-Hbld.",
SCHOOWHOVENSCHB COURAHT.
iwaarde der uitgedolven hoe-
over 1915: f 30 639 508
124 092) of per ton f 12.90
K.G. bedraai
met een
zinnen di
Hoofdel ijl
per K.G.
mum van
Wordt b--
Op bet suppletoir kobier der hondenbelas
ting zyn gebracht P. Slinger'-"-1
Goudriaan, K. Eenhoorn en P.
te zamen
Wordt
B. en
paarden ernstig te I’*
het hoofdbestuur van
tot Bescherming van Dieren
op; dat eikels, paardeokast.
nootjes, zonnebloem)
alsmede brandnetelbl
erwten-, boonen* en
neihend 'als kracht
worden. In vei
alle bezitters
en particulier)
laten verzamt
doen eni zoo
stand toe te
Nationaal Pai
ven 73, Den Hai
Zongen, flat het
en Si
RKINL-
elke hoeveelheid
i EIKEIS.
IK, Oude Singel
«...pu.oor-
ledgevonden
igsspoorweg
Hoensbroek
jenie. Het
I belangrijk
waarvai
20 161 (vorig jaar
opgemerkt te wordei
wordt voor een
speciaal aan de
vap een Duit
de grens.
Dé verkoops'
veelheid bedroeg
(vorig jaar f 21 05
(vorig jaar f f 9 92).
De electrische centrales van de Staats
mijnen Wilhelmina en Emma leverden in
1916: 27 552 533 K. W. U. (vorig jaar
21 390 255). (Hbld.i.
Prjjs der AdvertentiénVan 1 tot 5 regels f 0,50, iedere regel meer
f 0,10; Vrijdags f 0.021/» per regel meer. Advertentiën, opgegeven voor
3-maal plaatsing, worden slechts 2-maal berekend, doch indien de3e (gratis)
plaatsing op Vrijdag valt, wordt voor deze 3e plaatsing f 0,021/g per regel
berekend. Voor meerdere plaatsingen, contracten enz. vrage men tarief.
De grootte der advertentiën is volgens de plaatsruimte die zij innemen
Aldus wordt besloten.
Daar bet brood zeer schaarsch is en de
maximumprijs der aardappelen 9 cent per
z' J igt, stellen R. en W. voor om
pröeftjjd van 2 maanden aan ge-
Jie voor f 100 of minder in den
jken Omslag zjjn aangeslagen, 3 cent
toeslag te verleenen met een raini-
i 6 cent per K.G.
goedgekeurd.
missen, zenuw-
i gewicht hieruit
dat de nieren aan
at urinezuur zich
Men dient te be-
irwaarloozing kan
hias, niergruis of
en blaas, of tot
nierziekte.
>t niets. Geniet
lit en slaap. Ver-
k. Neem slechts
id voedsel, met
saam water, maar
nde middelen, en
r een kuur met
'illen. Dit genees-
itmlfeid van alle
bloed en doet een
u beginnen.
iwen ondervinden
rant deze bevatten
a uitsluitend voor
org II zijn 4 klein-
bjjbehoorend mate-
jotere excavateur, enz.
Jog heeft hier meer
•eken 'gekost De oplossing is ge-
doordat de hoogere autoriteiten,
groole landsbelang der kolenvoo--
beseffende, hebben got
K M langen aansluitini
dit veld naar het station I
•n aanleggen door de gt
Hoensbroek der S.S. zal
Dez« Courant wordt des Dinsdags- en des Vrjjdagvniddags uitgegeveij.
i voor Schoonhoven per 3 maanden f 0,85, franco per post f 1,—j.
iver het 4e kwartaal 1917 wordt in Oflober 1917 beschikt. I
[en kan zich abonneeren bjj alle Boekhandelaren, Brievengaarders eh
tande tusschenpersonen.
pen,
middel
igengebrek te voorzien,
die op de velden van
zeggen voor bet op-
__in medebelpen aan
m kolennood.
jjn Nieren Pillen,
jerk (de man met
en^ op het etiket,
rygb. hg A. N. van
idt franco na ontv.
doos of f 10,—
De leenin,
tengevolge
wjjzigd.
Ingekomen is een adres van de afdeelihg
der S. D A. P. en den metaalbewerkers-
bond, waarin gevraagd Wordt of de gemeente
brandhout wil koopen en tegen de helft
van den kostenden prjjs beschikbaar wil
stellen, daar er zoo weinig brandstof is.
B. en W. hebben met het hoofd der brand
stoffencommissie, den heer Mijolieff. over
deze zaak gesproken en deze zegt dat er
voldoende brandhout in de gemeente voor
radig is, aoodat er geen reden is om brand
hout te koopen. Dan zal hoogstwaarschijn
lijk ieder gezin wel 10 H L-, zoo mogelnk
12 H.L. brandstof kunnen krijgen, terwjjl
het dennenhout weinig warmte geeft en de
kosten voor de gemeente f 400 per keer zou
bedragen. B. en W. stellen daarom voor
om zoo bet hard noodig
brandhout verkrijgbaar te i
kachel mee aan te maken.
Wordt goedgevonden.
De voedingscommissie vraagt de rijst in
plaats van voor 14 cent voor 10 cent per
pond verkrijgbaar te stellen. De minister
raadt dit ten sterkste af en daar het vóor-
deel per gezin heel weinig is en de kosten
voor de gemeente toch nog f 21 per week
zouden bedragen, stellen B. en W. voor
hierop niet in te gaan.
INGEZONDEK.
(Buiten verantwoordelij kheid der Redactie.)
decondenneerde melk en
m melkpoeder.
Ondergeteekende voelt zich verplicht naar
aanleiding van de specutotie in en de
daarmee gepaard gaande prijsstijging van
de bekende busjes gecondenseerde melk,
het publiek nader in te lichten omtrent de
voedingswaarde en den prijs, vergeleken
met die van versche melk.
Men hoort praten, dat van een busje
gecondenseerde melk 3, ja zelfs 5 liter melk
te maken zijn. Dit is echter ten eenenmale
onwaar.
Gecondenseerde melk is melk, die al of
niet onder toevoeging van suiker tot op 1/3
a 1/5 van het oorspronkelijk volume is
ingedampt. De busjes hebben een netto
inhoud van pl.m. 400 en 450 gram.
De gemiddelde samenstelling van gecond.
volle melk zónder suiker is: 11 pCt eiwit,
12 pCt. vet, 14l/s pCt. melksuiker. (De rest
is water en asch.) Een busje van 400 gr.
bevat dus 44 gr. eiwit. 48 gr. vet en 58
gr. melksuiker, terwjjl 1 L. volle melk bevat
35 gr. eiwit, 30 gr. vet en 43 gr. melk
suiker. Een busje gecond. melk komt dus
overeen met pl.m P/s L volle versche melk.
Mót suiker is de gemiddelde samen
stelling: 9‘» pCt. eiwit, 10 pCt vet, 12 pCt.
melksuiker en pi m 40 pCt rietsuiker. Een
busje bevat dus 38 gr. eiwit, 40 gr vet. 48
gr. melksuiker en pl.m. 160 gr. rietsuiker.
Zoo'n busje komt dus overeen met pl.m.
I1* L. volle versche melk en 1U1 ons suiker.
Wat de afgeroomde gecondenseerde melk
betreft, hierbij bestaat ongeveer dezelfde
verhouding; zónder suiker pl.m. H g en mét
suiker pl.m. L.
En de prjjs? Het publiek,dat zich verzet
tegen prjjsverhooging van de versche melk,
betaalt voor deze busjes graag 65, 70 ja
zelfs 75 cent en ons werd verzekerd, dat
door de enorme vraag deze prjjs weldra 85
cent zal worden. Onderscheid in den prjjs
tusschen volle en afgeroomde bestaat er
hoegenaamd nipt. Men vraagt voor een
busje afgernoimle mét suiker tenminste ook
65 cent. Hpe duur dan 1 L. volle of af
geroomde melk komt, kan ieder gemakkelijk
berekenen. In elk geval booger dan 40 cent.
Met het melkpoeder staat het iets beter,
ofschoon niet veel. Men kan rekenen dat 1
K G. volle melkpoeder overeenkomt met
pl m. 8 L. melk. De prijzen varieeren tusschen
f 2 en f 2,25 per K.G., zoodat de voedings
waarde van 1 L. melk hierin wordt betaald
met plm. 26cent. Bovendien heeft het
volle melkpoeder nog het nadeel, dat het
melkvet erin spoedig ransig wordt, terwjjl
meestal door de verhitting de hestanddeelen
eenige verandering ton kwade ondergaan.
Laten wjj hopen, dat bovenstaande feiten
het publiek zullen overtuigen, dat het beter
is voor de versche producten een flinken
prijs te betalen, zoodat de productie tonnend
is, dan voor gecondenseerde „fantasieprjjzen”
te besteden, omdat men vreest, dat de
versche spoedig niet meer verkrijgbaar
zullen zjjn.
l>lt uoiuuier iwcHtaat rilt 3 bladen.
I Petroleum. ii
i De Mininer van Landbouw, NjjverheidAm
Handel hééft den maximumprijs voor Sen
verkoop v«n petroleum voor huishbutleljjk
gebruik vcjor den kleinhandel met mg,ng
I dezer vMtgesteld |p f 0,44 per Jifer.
Calcium c«i
Q.e Minister vait Lan^iboi
Handel beeft bepaaldto
fo/ de verkoop, de aftera^ing en het/Ver-
vopr/van calcium carbi-1 “wjvèrbod^n
8oh bet werbod sub loliWteteld ialmet van
toeijüjtsin^ qp hoeveelhedwivan m^pder dan
3o. <#au met vorbod suLjlo. gestold kan
onthulling worden verleenpsbnder'tde.daarb)j
zoo Bóodig Ie stellen vporvwarden jonden
voorMttor «f plaatsvervangend vooiritter
i van dl Toewjjzingscommissir voor toarsen,
Bchediurlichien en dergeljjke^arkstrfcat 103,
J Du» vet nood. 1
In 4erban)« met klachten, dat de N. O. T.
de «rjje vetten ongemotiveerd zotó vast
houden, heeft het Hbld. mforipatiel inge-
wooneh bjj het betreffende N. O. T.4|
waar öton het volgende mededeelde:
Volgens overéénkomst met Engeland mag
de N ihffT. van het vet, dat zjj beschikbaar
beeft,Mper week 300 ton afgeven. Sedert
Februari bestaat een regeling met de
regeermg, volgens welke de N. O. T. het
tekort/aan regeeringsvet aanvult naar de
behoef». Allengq is die aanvulling zeer
tnegen^tneo, zoodat de N O T. van de
300 tod, welke zq per week mag uitgeven,
maar kleine gedeelten overhoudt voor den
vrfjeu nandel, zoo zeer dat zjj vaak moeite
heeft haar overeenkomst met Engeland na
te leven en niet grnotere dan de gecon
tracteerde hoeveelheden af te geven. Om
dat te voorkomen, is het vaak noodig. dat
bjj importeurs liggende voorraden worden
vaatgebouden tot de eerstvolgende distri-
butie-penode. Men acht het waarschijnlijk,
dat hierdoor het gerucht van vasthouden
door de N O. T. is ontstaan.
Intusschen vernam het blad, dat de vet-
nood niet inag worden toegescbreven aan
een werkeljjk bestaand tekort aan vet, maar
geweten 'moet worden aan het maken van
voorraden door particulieren. In dit ver
band wees men er op, dat de beschikbaar
stelling per maand volgens het systeem
van de regeeriog bet himjjsteren in de
hand werkt. Bjj distributie per week
ronden de te gelijk te verstrekken hoeveel
heden zoo klein zjjn, dat het maken van
voorraden er door werd bemoeiljjkt.
Bjj de regeeriog zit de bedoeling voor
de hoeveelheid regeeringsvet uit te breiden
door inbeslagneming van alle siacbtvet, dus
ook van de slacht door particulieren. Al
het vet zal dan verwerkt worden tot regee
ringsvet, het gaat eerst naar de vetsmel-
terijen, en van daar naar de margarine-fa-
brikanten, die bet zoodanig verwerken, dat
er een mengsel ontstaat van 20 pCt. dierlgk
vet met 80 pet. plantaardig vet.
Ten aanzien van klachten over gebrek
aan margarine vernam het blad, dat dit
gebrek voor een groot deel moet worden
toegeschreven aan de, overigens ver
klaarbare neiging bjj de zoogenaamde
pothoeren om extra hooge winsten te maken.
Deze pothoeren, de venters, die met hun
karretjes hun klanten afrjjden, kunnen
bjj de bakkers 80 cent krijgen tegen 43
cent bjj bun gewone afnemers. Zjj laten
dus bun klanten in den steek en brengen
hun voorraad naar de bakkers. Dientenge
volge ontstaat er een run op de winkels,
die dan natuurljjk telkens in abnormaal
korten <jjd hun voorraad uitgeput hebben.
Stremsel voorziening.
De Rjjkscommissie van Toezicht op de
Vereeniging van Stremselfabrikanten deelt
mede dat in het algemeene de toestand
gunstig is.
De Vereeniging van Stremselfabrikantoo
heeft in den loop van 1916 en 1917. naast
de binnenlandsche productie, groote partyen
buitenlandsche lebmagen aangekocht. Deze
buitenlandsche aankoopen geschiedden tot
abnormaal hooge prjjzen. met het gevolg,
dat ook de prjjs van het kaasstrems-l zeer
hoog moest worden gesteld.
Er is echter mede bereikt, hetgeen zeker
van het meeste belang is, dit de’aanwezige
voorraad thans ruimschoots voldoende is.
Hjj vertegenwoordigde per 1 September j I
aan lebmagen en stremsel een hoeveelheid
van ruim 280.000 liter stremsel.
Het stremselgebruik bedroeg het afge-
1 oopen jaar ongeveer 400 000 liter stremsel,
terwjjl de afname in de eerste helft van
het jaar over het algemeen grooter is dan
in de tweede helft.
Hieruit bljjkt, dat de behoefte voor het
loopende jaar meer dan gedekt is en dat
er zelfs reeds «enige reserve is voor het
verbruik in 1918. Deze reserve is trouwens
zeer gewenscht, daar op aanvoor van buiten
landsche lebmagen niet vast kan worden
gerekend.
Vepder zjjn maatregelen getroffen, waar
door de kaasberewier bq afname van strem
sel van een der officieel toegelaten strem-
selfebrikanten gewaaroorgd is, wat betreft
de qualiteit van het stremsel. De hiervoor
benoodigde controle wordt uitgeoefend door
het Rjjkslandbouwproefstation te Goes.
Krachtvoeder.
Met het oog op het groote
krachtvoeder, waaronder voor.
Postkantoor Schoonhoven.
LIJST van onbestelbare BRIEVEN en
BRIEFKAARTEN, waarvan de afzenders
Terugontvangen in de 2de
Sept. 1917
Binnenland.
'een.
elenbedrjjf, Nieuwpoort.
Binnenland.
Etrecht.
irs wordt aan-
ip de stukken te
ipdat deze bjj onbestolbaarheid
ruggegeven kunnen worden.
zjjn
riaan,
voor f 11.
goedgevonden.
W. stellen voor een verordening
vast te stellen voor maximum snelheid voor
motorfietsen en auto's van 15 K.M. binnen
de kom der gemeente.
Wordt goedgekeurd.
Daarna sluiting.
gas te stoken. Als ruwnjateriaal voor de
gasfabricage zal de bruinkool echter maar
in eten zeer gering percentage gemengd
onder de gaskolen, gebruikt kunnen wor
den. En die gaeholen moeten uit het bui
tenland komen Met h<»el veel goeden wil
zullen sommige gasfabrieken gas kunnen
maken uit Lunburgsche vctkolen, gas
kolen levert Limburg nög niet, maar op
de groote behoefte wil dat niet veel zeggen.
De tegenwoordige karige rantsoeneering is
berekend op een aanvoer uit bet buitenland
vau 80.000 ton gaskolen pNr maand. Het
behoeft dus geen betoog, dat langer uit-
bljjven van buitenlandschen aanvoer nog
veel grooter moeilijkheden voor ons zou
scheppen dan de tbhns reeds bestaande.
Dat alles weet men in Duitschland even
goed als hier. Eu het is voof de Üuitsche
onderhandelaars een wapen, waarmede zjj
tot het uiterste hun eiseben verdedigen.
Daartegenover kennen echter ook onze
onderhandelaars dto er niet aan denken
die eischen in te willigen den nood
waarib Duitschland verkeert, en die de
Duitschers per saldo zal dwingen om water
in h ui wjjn te doen, daar ook voor hen
een half ei beter is dan een leege dop.
Zoo is de oogenbbkkeljjke verwachting
in het huidige stadium der onderhande-
lingen kan er van meer dan een verwachting
geen sprake zjjn, dat men van Neder-
landsche en Duitsche zjjde tot elkaar zal
komen, door beiderzijds wat toe te geven.
En al zullen de Duitschers ook nog al veel
moeten toegeven, duur zullen de kolen
welke wjj dau ten slotte van hen zuilen
ontvangen, in ieder geval zjjn.
Bruinkool. Het tijdschrift
der Mjj. van Nijverheid (September) schrjjft
De nieuwe brandstof, de bruinkool is er
en wordt in verschillende industriëen be
proefd. Ais een redder iu den nood heeten
wjj baar welkom.
In de April-afl. van dit tjjdscbrift werden
reeds hare goede quaiiteiten genoemd; er
was toch gebleken dat men met de bruin
kolen de roosterbfelasting dermate kan op
voeren, dat een normale stoomproductie
verkregen wordt.
Twee groote maatschappijen zjjn nu met
de exploitatie der velden bezig.
De eerste maatschappij is de Furness’
Kolen Mg., te Rotterdam met het mgnveld
Cansborg I te Heerlen, die blijkens bericht
in de pers, dezer dagen met de exploitatie
is begonnen Op ons verzonk om inlichting
betreffende den stand van het werk der
audere maatschappij: de N V. Bergerode te
Bruns^um (L.) vernamen wg het volgende
De N.V. Bergerode heeft besloten tot ont
ginning van het veld Energie, enkele
honderden meters ten zuiden van staatsmijn
Hendrik en van het veld Carisborg II een
half uur gaans ten Noorden van Heerlen.
Deze velden bevatten millioenen tonnen
bruinkool met een brandwaarde volgens
voorloopige onderzoekingen van 3000 tot
5000 calorieën.
Het veld Energie zal door een normaal-
spoorweg verbonden worden met den mjjn-
spoorweg van Nuth naar S.M. Hendrik.
Deze aansluitingspoorweg is uitbesteed en
moet 1 October a.s. gereed zgn- Voor dit
veld zgn 5 kleinspoorlocomotieven besteld
met bybehoorende sporen en kipwagens,
voor vervoer van bovengrond en kolen,
verder zjjn besteld 2 excavateurs met elec-
tnsche beweegkracht, verhoogde laadbrug,
krachtige electriache pompen, woningen
voor personeel, enz. Een groot deel van
het bovengenoemde is reeds op het veld
aanwezig en aan het werk of wordt
werkvaardigen toestand opgesteld.
Reeds is een belangrijke hoeveelheid kool,
die in open groeven ontgonnen wordt, bloot
gelegd.
Men hoopt in October 100 wagons van
10 ton per dag te kunnen afleveren en in
November 200 wannes. Zonder moeite k»n
dit desverlangd gebracht worden op 300
wagons per dag
Voor het veld Carisbon
spooriocoinotieven met
rieel besteld, een groo
De spoorwegaansluitii
honfrtbre’
vonden,
het zeer
ziening
den 2,5
van d.»
te doei
station
worden vergroot.
Men hoopt, dat over een tweetal maan
den deze spoorweg gere 2
kunnen ook van daar 100 wagons per dag
verzonden worden, binnen
op te voeren tot 200 wag<
ductie zoo noodig is te vero
Er is echter een groet- 2.
deze bruinkoolzon dreip*
dat is het steeds gri
gebrek hier te lande.
Bjj besprekingen omtrent den afvoer der
kolen is gebleken, dat reeds thans in ons
land een groot gebrek bestaat aan goederen
wagens en dat het te voorzien is dat het
met het binnenkomen van den oogst (bieten
en aardappel ver voer enz dit gebrek nog
zal toenemen.
Men zal dus ook op dit gebied wel moeten
komen tot een wagenransoeneenog, waarbjj
goederen als steenkool, bruinkool, voedings
middelen enz. voorrang hebben.
Ook zal men moeteu overwegen om goe
deren, die te water verzonden kunnen
worden, van het vervoer per spoor uit te
sluiten. Het is te hopen, dat men van
overheidswege een middel zal weten te
vinden om iu het wag'
opdat de bruinkolen, d
Bergerode om zoo te
scheppen liggen, kunnei
de vermindering van dei
De Limburgsche kolenproductie.
Blijkens het verslag van de Kamer van
Kóóphandel te Heerlen bedroeg de netto
jinoductie van de Limburgsche mjjnen over
Ofl Butste vijf jaren: 1912 1.725 394 ton;
1913 1874.079 ton: 1914 - 1.923 540
ton: 1915 2.332 747 ton (slik inbegrepen!;
1916 2.656.087 ton (slik inbegrepen).
Aangezien in 1915 door enkele mjjnen bo
vendien geen slikproductie was opgegeven,
moet bet cjjfer over 1915 met het quantum
slik over dat jaar verhoogd worden, ter
vergeljjking met het cjjfer van 1916 («slik”
is de zeer fjjne kool, welke overbljjft na de
wassching, vermengd met water. De meeste
industrieën kunnen geen „slik" gebruiken,
de bedrjjven die het wel gebruiken kunnen
- bjjvoorbeeld het Amsterdamscbe Electri-
sebe Bedrijf profiteeren er dubbel van.
De verdfeling van den afzet in tonnen
was als volgt: eigen gebruik 145.810 (vorig
jaar 83 736); verkocht: 2.501.034 (vorigjaar
2 224.130), waarvan naar bet buitenland
- -..r 240.645). Hierbjj dient
u.den, dat consent verleend
geringe hoeveelheid kolen,
Dominate mjjn, ten bate
itsche kalkindustrie vlak over
Gemeenteraad van
KBIMPEN A/D LEK
op 29 September 1917.
Afwezig de heer Mars.
Voorzitter-secretans is de heer A. L. van
Haaften, burgemeester.
Na opening en voorlezing der notulen
deelt de voorzitter mede dat is ingekomen
lo. Van B. en W. procee-verbaal van kas
opname van 22 September. Boeken en kas
zjjn in orde bevonden. Er was f 746,381/g
in kas.
2o Van Ged. Staten de goedgekeurde
wjjziging der gemeenschappelijke regeling
der waterleiding Lek en LIssel.
3o. Van de afdeeling Krimpen a/d Lek
der Nederiandsche Vereeniging tot afschaf
fing van Alcoholhoudende Dranken een aan
vraag om subsidie.
Zal hjj de begrooting worden behandeld.
4o. Van den nachtwaker Jan Burger een
adres om f 50 bgslag en 10 cent per week
en per kachel voor het aanmaken.
Wordt aangehouden tot de volgende ver
gadering.
Aangeboden wordt de gemeente-beirrooting
over 1918, sluitende met f 64 932.06V» De
Hoofdelgke Omslag is gebracht op f20.000.
Over dit jaar is zulks f 14500.
Wordt ter visie gelegd.
Het Burgerljjk Armbestuur eischt steeds
grooter offers. Er is nu al een tekort van
f 238,63'/ï. B. en W. stellen voor een lee
rling aan te gaan van f 1700, om daaruit de
kosten voor dit jaar nog te kunnen voldoen.
Wegens den aboormalen tijd willen Gede
puteerde Staten hier hun goedkeuring wel
aan geven, mits de leening in twee jaar
wordt afgeiost.
De heer Albers: Komt dit nu vanwege
de tijdsomstandigheden
De voorzitter: Neen, maar we t
drie jonge gezinnen te onderhouden,
van de mannen ziek zgn.
)g wordt goedgekeurd en dien
de begrooting over 1917 ge-
I
van
oniM aAAnian
onbekend zjjn. Ten
helft der maand
Brieven. 1
I. Abrecht, Vinkevt
II. Dir. Levensmiddel
Briefkaarten.
III. G. SteenhujjzenUI
Nota. Aan de afzender-
bevolen hun naam en adres op t
plaatsenopdat deze bij onb<
aan hen ten
Ijjden Hebben, vestigt
o de Ndd. VereebiginjB
n er de aandacht
itanies, beuken-
ipitten en jiupinenzagd,
iladeren, distelbladeiwij
zonneblopinstroo uit-
itvoeder kunnen ^eb^uGd
irband hiermede noodig,! few
van buitenplaatsen, kweekfira
ren, die deze artikelen kunneHi
leien, met aandrang uit ditA
j mogeljjk in gedroogden tq"M
zenden aan het adres van h«ti
larden-Steupcomité, Nieuwe Ha-
Haag. Dit comité zal er voof
u“t ontvange.ne uitsluitend ’oo*1
fcfficppajrdety beschikbaar wordtjgesleltj.
JA1 Het treinverkeef.
vklgena bet N. g. d. D «Sn plannen |n
o ver wetting bij de Spoorwegmaatschappijen
em dé fie^en 2e klasse tjjdeljjk te dpeti ved
vallen, izoodat ér dus alleeu 3e klasse gef
reiqd kan worden. i'V
Inderdaad scbjjnt een dergelgkèznaatregeil
niet uitgesloten te zgn. De Spoorwegmaay
schappyen hebben een voorstel in dezpii
geest iüggdipnd en de kans op jnwiiligityr
moet groot zjjn. J
flieuwé spoorkaartjes. 1
Ten eunde te voo/komen, dat by overstel
pende 4 ruk te aan de stationsioketten, hjet
afgevenï vanj gewone enkele reiskaartjps
voor de heenreis en tevens één voor de
terugrei^ op denzelfden dag, de reizigers te
lang zoitden moeten wachten op het afstem
pelen, zullen, ingaande 1 October, door de
apoorvu|gmaafschappijen plaatskéarten wor
den aJgegeven van het model der retour-
kaarten, geldig voor een 'enkele reis, en
tevens toor de terugreis op denzelden dag,
doch kostende tweemaal den enkelen reisprgs.
Arbeiders in Engeland.
Onze consul-generaal te Londen waar
schuwt de Nederiandsche werklieden naar
Engeland te gaan, vóór zich niet vast
kerd te hebben van een miniiuum-loon,
direct ingaat en dat ook by tgdeli
stopzetting van het werk doorgaat.
Vele onzer werklieden, die werken onder
de bepalingen van 't Ministerie Munitie
toch zien zich m Engeland diep teleurgesteld,
daar Zy door de geteekende verbintenis
verplicht zyn gedurende den oorlog Enge
land niet te verlaten of pogen te verlaten
Bovendien waren velen gedwongen zich
met weekloonen van 30/- of 35/- sbiLing.
f 18 of 21, tevreden te steiPn, ferwgl
hnn in Nederland verdiensten van 4 of
5 f 48 of f 60) per week wareu in
uitzicht gesteld.
Ook worden de loonen gedrukt door
Duitsche en Oostenry|cscbe krijsgevangenen.
Het is aan te bevelen direct by bet aan
gaan eener verb'nteflis te rekenen met een
wekelyksch kostgeld van 25 a 30 shilling,
f 15 a f 18)
lo de Nederiandsche vakbladen worden
nog steeds werklieden voor Engeland
gevraagd, terwjjl binneukort ook kleerma
kers gevraagd zullen worden
De agent, die de meeste pers
is, E. Gradon, Wiilemskade, Rot
Hollandsche arbeiders
in Duitschland.
.Jga'
igen ook de
tschland over teleursteilini
hen daar wachten. Ze keeren
groot aantal terug,
alléén blqkt het werk niet te strooken
tgeen men hun vooraf vertelde, doch
belooniog is verre van gunstig.
bedrogenen moetea niet best over
int te spreken zgn.
kolenvoorziening.
ongeveer iederen dag
sschën de Nederland-
ües, inzake de
mist voor kolen
door Duitschland, is men, zegt het
nog steeds niet tot een bevredigend
resultaat gekomen. Intusschen verwacht
men in bfevoegde kringen, dat dit resultaat
met land meer kan uitblgven. Het belang
dat Duitschland zoowel als Nederland hebben
bjj een j regeling is té groot, dan dat lang
durig ophouden van de zaak nog mogelgk
zou zjjnf
Nederland, het behoeft niet verzwegen
te worden, zit wat de kolen betreft in groo-
ten nahd. Al 't mogeljjke wordt gedaan
om mét brandstoffen uit eigen land eenigs-
zins itf de behoefte te voorzien, de productie
van de Limburgsche mynen is tot het hoogst
mogelyke opgevoerd, en aan de bruinkolen-
onlginiiing wordt, zooals minister Posthuina
deze week aan de Kamer meedeelde, met
voortvarendheid gewerkt. Intusschen wor
den proeven genomen om de bruinkool ook
te gebruiken voor de industrie, en zelfs
voor locomotieven. Wat deze laatste toe
passing betreft, de moeilijkheid is voor
ieder duidelgk, wanneer men bedenkt, dat
de op de locomotieven gebruikte steenkonl
een warmto-effect heeft, driemaal zoo hoog
als de bruinkool. Voor gelyke prestatie zou
dus een driemaal zoo groole hoeveelheid
brandstof meegenomen moeten worden, wat
natuurljjk onmogeljjk is in verband met de
capaciteit der tenders. Men zoekt echter
naar de zoodanige juiste verhouding van
een mengsel van steenkool en bruinkool,
dat een hoeveelheid bruinkool kan worden
gebruikt welke waarde beeft ter steenkool-
besparing. Ook voor verschillende indus
trieën hoopt men de bruinkool te kunnen
gebruiken, vermengd met steenkool, zjj 't
ook dat de vuren voor 't gebruik van dat
mengsel eenigszins anders zullen moeten
worden ingencht. Zelfs is men vanwege
de Rjjkskolendistributie reeds doende met
bet nemen van proeven om uit bruinkool