EE.
ch,
I
ten.
Nationale Bankvereeniging.
Vrijdag 26 October.
N°. 3910.
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Eerste Blad.
A
NS
1917.
Verstrekt VOORSCHOTTEN op effecten-onderpand.
Reiscredietbrieven voor Nederland, betaalbaar in 65 plaatten.
IOOFD,
I
Kapitaal en Reserven f 6 900.000.
Kantoor SCHOONHOVEN.
n. t s,-,
BINNENLAND
EBODEN:
ipikeril
araan een partjj
nverbanden
ter B, aan den
Rejjerskoop 47,
i
1
■rUk.
pen.
;erak.
S. W. N. VAN NOOTEN tf. Schoonhoven,
UitgeV ers.
Intercomm. Telefoon-nr. 20.
Dit Hammer bentaat uit 3 bladen.
iru, t
den
O
ige-
De
□OS|
viel
etlust,
eid,
[beid,
‘rtering,
SCHOOIfHOVElME COURANT
iggenomen.
•othekers en
i hoven bij
te Gouda
ydstraat.
Dat
bet
De heer
volgende in
te verleenen behulp-
•r stok of zweep
acht uur gingen mijn
•ruit hadden we maar
t kantoor van de boot,
ons buis af, elk met
Onder het
Broeders”, schrijft
Saam vereend in i
als d’eene sterft,
IGISHH
(ARNHir 1
gebroe-
Jnck, die
Temsche,
vrijwillig
j Gemmenick onzen
*t 't zwaard gestoken
"*•“3 onzer jongena,
hart van duizenden ouders. Hoe
over herstel vau
paarde
hierover I
de, dat het vervoei
K.G. wel
i vervolgde
vrouw en je
De 6e com-
’t 24e Linie-regiment moest
‘Gr een
tns en
namen deel aan den
spraken af, op een
;n te komen
(Mr. P A. Grenp)
vwv^r professor
’“*i omtrent de
ling beantwoord,
zich bereid, de
gevoerde
te leggen,
- van de
’dig!
Duitschland bij
schond, heeft hel
kracht van duizenden
t hart van duizend"-
't nog ooit spreken
m nauw-
der paar-
Deze Courant wordt des Dinsdags- e
Prijs voor Schoonhoven per 3 maandei
Over het 4e kwartaal 1917 wordt in
Men kan zich abonneeren bij alle
bestaande tusschenpersonen.
Dtf Jeuk en
na gebruik
infe* Vraag)
D. Qabntlli
Igd worden*
Jlt en koopt
proefflesch
ochurB tnei
•egel»
d negentien
in hun ge-
leger
•en: de
st inin-
mmerking te
slechts kort
reikend kunnen
tiding
die
slecht be-
roofd,
het
tndel, voor zooverre deze
latblokkade valt, ligt ge-
i slechts ten deele door
m worden.
beurs schijnen
al evenmin tot
ige geval di
stroleum wel voor-
iers, doch de lang-
ie had de bons nog
vermoe
der, dat
4 4 40
;om.
wjj dus in deze papieren
iger. En dat het publiek
eel van bemerkt, daar de
de uit papier vervaardigde
.««iKbino. van (je duurfe der
1 couranten b v.
ag worden, heeft
danken aan de
•ende over
lel dat hun
en.
Co.,
Den Haag.
den er
de aard’
Dit vor..
dat ik
tusschen
Ge beg
vrouwtje
verbeidde.
.plan de campagne” op.
's Morgens om half ac
vrouw en ik (onze spi
lab n slapen) naar het
een flink kwartier van
esn zakje gewapend.
De agent van de boot wist al van onze
komst af Een hoofdagent vas politie was
gekomen, om te beletten, dat we meer dan
10 KG. per persoon meenamen.
Ge kunt begrijpen welk een bekyks het
uitiokte, toen de kantoorklerken zijn vrouw
daar de stad doorwandelden, elk met een
zakje aardappelen onder den arm.
's Morgens om elf uur, terwijl ik op
mijn kantoor werkte, ging mijn vrouw om
de tweede vracht.
en des Vrijdagsmiddags uitgegeven,
len f 0,85, franco per post f 1,—
October 1917 beschikt.
Boekhandelaren, Brievengaarders en
Prys der Advertentifin
f 0,10; Vrijdags f 0,02r
j 3-maal plaatsing, worden si
plaatsing op Vrijdag valt,
berekend. Voor meerdere
De grootte der advertent
De prijs van bieten en koolrapen.
De Minister van Landbouw, Nijverheid en
Handel heeft de volgende prijzen, tegen welke
voederbieten, mangelwortelen, koolrapen en
paardapeen ten hoogste mogen worden te
koop aangeboden of verkocht, vastgesteld:
Geleverd door den verbouwer franco op
wagon of in het schip aan het naastbygelegen
spoor- of tramstation of havenVoederbieten
en mangelwortelen f 22, koolrapen, knollen
en knolrapen f 20, paardepeen (wjjnpeen,
Flakkeescbe peen en alle andere soorten
peen, met uitzondering van de z.g. bosjes-
peen) f 24, alles per 1000 K.G.geleverd aan
den verbruiker netto ingeladen gewicht
franco schip of wagon of wagen op afleverings-
plaats by verbouwer resp. f 24,40, f 92,50
i in
een der
met twee
elkaar gesl
zijn de overblijfselen
"■'bracht. Eenige pati
wordt, dal
zee ligt.
ging ik alleen n<
zoodat we ’s
thuis hadden
overtreden.
De zak aardappelen is niet vervoerd.
(Rott.)
opschrift „De twee
A. Hans in de Vlie.Ct”;
vreugd en nood,
rft,
de ander dood
Zoo was de afspraak tusschen de gebroe
ders Frans en Edward van RaemdoL—
op 4 Augustus 1914 hun huis te Temsche,
in Oost-Vlaanderen, verlieten om v
voor hun vaderland te strijden.
Frans was zeventien en Edward
jaar oud. Altijd had men ze i.. ,u
boorteplaats samen gezienin ’t
stonden ze in dezelfde compagnie.
In Maart 1917 lagen ze by Steenstrate aan
't leperlee-kanaal. Frans was dichter...
Hier voor ons ligt zijn ernstig diep gevoeld
.Lied van den dood”.
Der zullen geen klokken lui’en
hun droevig doodenlied,
als ik zal vallen, dorstig,
in 't bloedig IJzergebied
My zal er geen wagen voeren,
noch volgen een zwarte stoet
van bleeke mannen, gelyk men
by kristenmenschen doet.
Er zullen geen vrienden komen,
en op myn graf, noch kruis,
noch kronen, noch bloemen strooien
’k Zal sterven zoo ver van huisl
Maar als die droeve tyden
van dwang en muiterij,
voorbij zÜn en ’t sedert maanden
gedaan is «n uit met my,
Dan zal er een zonne ryzen
van vurige liefde rood,
dan zullen de klokken lui'en
voor hen, die ginds liggen dood.
Dan zullen de klokken luiden
een eeuwig verlossingslied.
Doch zij, die ginds liggen, die zullen
’t niet hooren in ’t IJzergebied.
Voelde de jonge dichter het, dat hij
vallen zou, daar waar zooveel onzer schoons
levens geknakt zijn
't Was op 26 Maart 1917.
pagnie van ’t
over den IJzer een Duitsche voorpost
opruimen. Frans en Edward van Raem-
donek namen deel aan den gevaarlijken
tocht. Ze spraken af, op eeu bepaald punt
weer samen te komen
’t Werk was volbracht. Edward kwam
op de afgesproken plaats. Zyn broer ver
scheen niet. Edward weigerde over den
IJzer terug te keeren.
.Saam vereend in vreugd en nood”. En
de eene broeder verdween in de duisternis
om den ander op te zoeken. Beiden bleven
weg En er heerschte angst en droef
heid in de compagnie om de jongelingen.
Tien dagen later trokken de soldaten
weer over den IJzer. Onder een stukge
schoten boom vond men beide broeders.
Ze lagen in elkanders armen, waren zoo
gestorven
.Der zullen geen klokken lui’en
hun droevig doodenlied,
als ik aal vallen, dorstig,
in ’t bloedig IJzergebied...
De profetie was vervuldMen groef
de beide broeders een graf aan den IJzei
Weer twee schoone levens wreed afgesnede
in dezen ellendigen oorlog!
't Nieuws kwam thuis, te Temsche. Men
zegt, dat men vader van Rnemdonck tot op
straat hoorde huilen. Wie kan ’t niet
begrijpen
Eens zullen de klokken luiden
een eeuwig verlossiugslied.
Doch zij die ginds liggen, die zullen
’tniet hooren in 't IJzergebied.
Ja, dat zal bet wreede zy'n by den terug
keer Zy, die het meeste, bet schoonste
offerden, komen niet weerZy ztin voor
anderen gestorven. Hoe zou men dan
anders kunnen of durven terugkeeren,
denkend aan die dooden, dan stille, ernstig,
.weemoed'-
Toen
bodem
in de l
in het
kan 't
I Belgis?
Wauneer men deze voorschriftei
keurig naleeft, kan men het vallen i
den dikwyls vooi
By een paard, t
den kóp aan gdu
te voorkomen,
achteruit gezet, c
nen gelegd. Vervolgens
beenen ouder het lichaa
vooruit gebracht.
Paarden, die niet alleen kunnen ryzen
moet men door steun te verleenen behulp
zaam zyn en niet door stok of zweep ver
ontrusten.
De papiernood. .Het Nieuws
blad van den Boekhandel” bevat een arti
keltje over de schrikbarend in de hoogte
geloopen papierpryzen, die buitengewoon
drukken op tal van industrieën, die geheel
papier afhankelijk zijn. Het boek, de
•ent, de courant, het tijdschrift, kortom
les wat van papier gemaakt wordt, stijgt
'ing in prys en wie een blik |n
slaan, staat verbaasd, dat de
r-,ten van tal van papieren artikelen nog
niet veel sterker omhoog zyn gegaan. Daar
Om vijf uur ’s avonds, toen mijn kantoor
zaken afgeloopen waren, stond myn vrouw
my op te wachten, met twee zakjes bij
zich en gingen we weer eikbom 10 K.G.
En toen we die goed en wel thuis hadden,
ik alleen nog even om de laatste vracht,
avonds onze aardappelen
maar het verbod is niet
van het Ministerie volgt
van
prer
alles
in verhoudii
zaken kan i
pryzi
n iet
is b.v. de courant.
De lezer zal waarschynlyk niet
den, dat gewoon courantenpapier,
vroeger 12 A 13 ct. kostte, thans 38
ct. per kilo kost!
Niet minder verkeeren de uitgevers van
boeken en van plaatwerken onder den druk
van de papierprijzen. Zij zagen den prys
van houthoudende, drukstof reeds stijgen
van 17 ct. tot 50 ct. per kilo, die van
houtvrije drukstof van 22 ct. tot 85 ct.,
terwyl houtvry kunstdrukpapier, vroeger
35 ct.. reeds spoedig gestegen was tot
f 1,10 en thans in het geheel niet meer
uit Duitschland of Engeland wordt inge
voerd. Hier te lande wordt het niet
gemaakt.
Om nog een enkel artikel te noemei
enveloppen zyn enorm gestegen, niet
der dan tot 200 en 300 pCt., ook door het
gebrek aan gom.
Zoo hebben i
eeuw papierhoni
er nog niet vei
verhooging van
artikelen in vergelijking
grondstof het artikel
nog zeer matig genoemd maj
bet publiek natuurlijk te g
concurrentie.
:Een Distri butieklucht. Naar
men weet, mogen aardappelen niet vervoerd
worden dan in een hoeveelheid van 10 K.G.
Een bewoner van «en onzer steden in Noord-
Holland had uit Zeeuwsch-Vlaanderen aard
appelen te verwachten van ztin familie.
Door de slechte verbindingen waren ze wel
11 dagen onderweg. Eindelijk waren te ge-
de inspecteur van politie
ir, hoe ook de persoon in
te toonen, dat de aard-
reeds
Echter
als volgt
heel stil
gireerinf
Voor
de
een
Bi
nemen,
duurt ei
worden
der telej,
landen, die ook per mail
reikbaar zyn.
H’e t beleggen van plaatsen
in treinen. Herhaaldelijk komt het voor,
dat op stations reizigers plaatsen in coupé’s
met voorwerpen beleggen, om daarmede
aan te duiden dat dëïe plaatsen gereserveerd
zy'n voor reisgenooten, die nog komen moeten.
neemt soms zulke afmetingen aan, dat
oulangv te Rotterdam voorkwam, dat
meer dan een halve döupé op die manier
werd .gereserveerd” en reizigers den ge-
heelen trein op en neer draafden om zich
plaats te zoeken. Dit heeft blijkbaar de
aandacht van de spoor-directies getrokken.
Vorige week is althans de volgende dienst
order uitgevaardigd:
Het is bekend, dat een reiziger, die zyn
plaats in den trein tydelyk verlaat, recht
op die plaats behoudt, iedien hy daarop
eenig voorwerp laat liggen.
Ieder reiziger, die van dit recht gebruik
maakt, mag dit slechts doen ten aanzien
van zyn eigen plaats; het beleggen van
meer dan een plaats door^enzelfden persoon
is verboden en moet worden belet.
Het bovenstaande is vooral in acht te
nemen op de beginstations, waar somtijds
geruimen tyd voor het vertrek van den
trein een enkel persoon verschillende plaat
sen in den trein met voorwerpen belegt om
op deze wyze plaatsen te bezetten voor zyn
reisgenooten, die eerst later op het station
komen. Deze bandelwyze is niet geoorloofd
het stations- en treinpersoneel is bevoegd
bedoelde plaatsen ter beschikking van andere
reizigers te stellen.
•rkomen.
dat gevallen is, boude men
i grond om ontydig opstaan
Daarna wordt de wagen
izet, en een deken onder de bee-
i worden de achter
lam en de voorbeenen
regelen voor het geval het telegrafisch
verkeer met Ned.-Indië mocht worden ver
broken”.
Ook bankinstellingen zorgen voor groote
aillUJa I(idW, lerwfl du«(al-opbrMgal en
niet meer lijdelijk via het moederland be
legd werden. Daar by komt, dat men den
toestand in ludië by de huidige verschepings-
moeilijkheden reeds zoo donker inziet, dat
het telegrafisch verkëer nog slechts dienstig
was aan betrekkelyk ondergeschikte ge
dachtenwisseling.
Bedryven, hier gevestigd inkoop-
kantoren die van uit Indië gefiuanciëerd
worden verkoopkantoren dry ven op
hun bankiers bier te lande.
De algemeens tendens is, dat de gede
centraliseerde ondernemingen in ernstige
mate inwendig gedesorganiseerd worden,
de leiding is verlamd. Dit ondervinden ook
de scheepvaartmaatschappijen, die slechts
door particuliere berichteu eenigermate op
de hoogte zyn van hun buitengaatsch be-
drjjf. Zy zyn geheel op het beleid en inzicht
huuuer vertegenwoordigers in den vreemde
aangewezen en kunnen noch overleg plegen
noch leiding geven.
Voor de verzekeringsbranche is het ont
breken van telegrafische gemeenschap van
ernstigea invloed.
De wisselhai J
binnen de telegrai
u—en
ig per mail vervangei
de Amsterdamsche
represaillemaatregelen
i catastrophe te leiden,
ly dit alles dient men in aai
dat de toestand nog
in de gevolgen niet ben
i van een onderbroken afsngi
.legrafische betrekkingen met
die ook per mail zeer
piaais uy veruuuwcr resp. i 2
en f 16,50, alles per 1000 K.G.
Het vervoer van genoemde artikelen,
alsmede van suikerbieten, zal zy'n verboden
met uitzondering van: indien de aflevering
en het vervoer geschieden binnen de grenzen
eener gemeente of wel naar de bewaarplaats
van den producent; indien het betreft
hoeveelheden kleiner dan 500 K.G.indien
het betreft partyen, bestemd voor veevoeder,
gedekt door een vervoerbewys, afgegeven
door de N. V. Bieteninkoop en Toewyzings-
associatie .Bieta”, of wel door een Vee-
voederbureau, ingesteld door den Miniater
van Landbouw, Nyverheid en Handeliadien
het betreft partyen koolrapen, knollen en
peen, bestemd voor distributie als men-
achelyk voedsel en gedekt door aen vervoer
bewys, afgegeven door of vanwege de Ryks-
•ommissie van Toezicht op de Vereeniging
Groentencentrale; indien bet betreft partyen
suikerbieten, bestemd voor aflevering aan
een suikerfabriek.
De verkeersstoring.
Het maakt ten onzent niet den indruk,
dat de afsluiting van den teiegrafischen
berichtendienst een onberstelbaren schok
aan het commercieel verkeersleven heeft
toegebraebt. Dit kan in de eerste plaats
hieraan worden toegeschreven, dat in alle
bedryven toch reeds rekening gehouden
werd met dergelyke plotselinge onder
brekingen van het zakenleven en men over
het algemeen op alles voorbereid is. In
uormalen tyd, de zaken op normalen voet
ingericht, zou een dergelykej stoornis
eerder het karakter van een oaniek hebben
aangenomen. Men wtist in het buitenland
bij voorkeur op het verkeer met onze
koloniën. De verhouding van het moeder
land tegenover de koloniën in de onder
nemingen die het bedrijf Nederland en
in de koloniën uitoefenen, is in de laatste
jaren dermate vergroeid dat elk op zichzelf
zich redden kan. De flnanciëering van
Indj.sche bedryven van hieruit geschiedde in
oorlogstijd reeds zoodanig, dat men in Indië
beschikking over voldoende gelden heeft
om zonder remises van hieruit de zaken te
kunnen voortzetten.
Het jaarverslag der Nederlandsche Han
delmaatschappij over 1914 maakt reeds
gewag van een vergadering, die destijds
gehouden wërd .omtreit do te nemen maat-
8TATEM-OENEBAAL.
TWEEDE KAMER.
Minister Loudon heeft de door
van Hamel gestelde vragen
zand- en grintkwestie mondeling
De minister- verklaarde z._._
met Duitschland en Engeland
briefwisseling aan de Kamer over
wanneer daartoe de toestemming van
betrokken regeeringeu is verkregen. Even
eens zullen aan de Kamer worden overge
legd de rapporten van de Nederlandsche
genia officieren, die in België oen onderzoek
hebben iugesteld.
Van de Eagelsche regeering is nog gee-
nerlei voorstel ontvangen oin het geschil
aan arbitrage te onderwerpen. Tegen bet
aanvaarden van een zoodanig voorstel zou
de Nederlandsche regeering geen bezwaar
hebben. Zg is evenwel van oordeel, dat
het doen van een zoodanig voorstel geens
zins op haar weg ligt.
Da regeering handhaaft haar opvatting,
dat zy. op grond van de betrokken verdra
gen verplicht is tot het doorlaten van die
hoeveelheden, welke niet voor militaire
doeleinden zqu bestemd. Het is mogelyk,
dat het gebruik, dat de Duitschers van het
zand en grind maken, niet overeenstemt
met de uitkomsten van het onderzoek, dat
zich uiteraard niet kou uitstrekken tot een
doorloopend toezicht. Daarom heeft onze
regeering zich bereid verklaard, alle gege
vens, die Engeland zou overleggen, te onder
zoeken. Zoodanig bewijsmateriaal heeft
haar echter nog niet bereikt.
Tegen do weinig welwillende poging van
de Engelsche regeering, om door het stop
zetten van het telegrafisch handelsverkeer
pressie te oefenen op het Nederlandsche
kabinet, is door onzen gezant te Londen
met klem geprotesteerd, tot dnsver echter
sonder eenig resultaat.
De Nederlandsche regeering zou het in
stryd achten met hare waardigheid, in
strjjd ook met het beginsel, waarin zy in
bare verhouding tot alle oorlogvoerende
partyen onwrikbaar heeft vastgehouden en
vasthouden zal, wanneer zy door eenigerlei
pressie van een dier partyen zich liet af
brengen van een plicht, dien zy 'krachtens
bestaande verdragen tegenover een andere
party te vervullen heeft.
De verklaring werd door de Kamer met
luid bravogeroep en applaus ontvangen.
UEMEIBD M1EUWN.
De verongelukte vlieg-
machine in de Zuiderzee. De stoomboot
van den Elburger Stoombootdienst heeft
Vrtidag met hulp van de Vollenhovener
visschersschepen V, N. 5 en 43 de Duit
sche vliegmachine, in de Zuiderzee ge
zonken, gelicht en des avonds in Elburg
aangebraebt. Het vliegtuig, een der nieuw
ste groote vliegmachines, met twee groote
motoren, was geheel uit elkaar geslagen.
Op vrachtauto’s zyn de overbltifselen naar
Soesterberg overgebracht. Eenige patronen
zyn gevonden. Vermoed wordt, dat eeu
machinegeweer nog in zee ligt. Voor
eenige dagen waren de lyken van twee
vliegers gevonden.
De staking in Tilburg. Dc
bemiddeling van den Deken van Tilburg
heeft geen succes gehad. De fabrikautenbond
bigft staau op het standpunt in het schry ven
aan den Daken uiteengezet, van welk stand
punt de bond in geen geval wenscht af te
wyken.
Zaterdagavond is bij de firma’s Mutsaers
en Swagemaker Bogaerts het werk neerge
legd. Men is in afwachting wat met de ge
ïnterneerden en de pl.m. 1300 ongeorgani
seerden zal geschieden, onder welke laatsten
zich ruim 300 huisvaders bevinden.
Door zigeunervrouwen mis
handeld. De veldwachter der gemeente
Beegden, die Zondag een zigeunervrouw
sommeerde, haar paard, dat op een klaver^
land graasde, terug te halen, werd onver-
hceds door een zestal zigeunervrouwen 1
gegrepen, van zyn revolver en stok ben
met een ketting aan een wagen in
zigeunerkamp vastgebonden en na hem een
prop in den mond te hebben geduwd, zoo
danig mishandeld, dat hij zich, toen hij weer
losgelaten werd, onder geneeskundige be
handeling moest stellen. Da zigeuners, die
met paarden en wagens de vlucht namen,
werden naby Echt aangehouden.
Onjuiste belastingaangifte
Een makelaar nit Vlaardtngen was door
da Rechtbank te Rotterdam veroordeeld
wegens het opzettelijk een onjuiste aan
gifte doen voar de inkomsten- en oorlogs-
winstbelasting tot een geldboete van f 1500
en van een gevangenisstraf van 3 weken,
doch van dit vonnis in appèl gegaan bjj
bet Haagscbe Hof.
Beklaagde bekende daar. Hy had opge
geven f 5900, terwyl het was f 16 000 en
t 3200 terwijl het was f 6250, f3500 terwyl
bet was f 7130, f 7600 terwyl het was
f 21.7(10.
Beklaagde is in hooger beroep gekomen,
omdat hy bet verschrikkelijk vjpdt, gevan
genisstraf te moeten Ondergaan.
Een inspecteur der belasting verklaart,
dat beklaagde f 2500 boete heeft betaald.
De prociireur-generaal acht het misdrijf
van emstigen aard. Men tracht van alle
kanten de schatkist te bestelen en aan de
gevolgen te ontkomen. Spreker requireerde
bevestiging van het vonnis.
Petroleum-rejletjesop Fey-
enoord. Vrijdagmiddag tegen halfzeszy'n
verschillende winkels op Feyenoord, waar
petroleum verkrijgbaar is, door benden
vrouwen bestormd. Men wele vooreerst,
er op Feyenoord ongeveer zes straten
die geheel van gas of electriciteit
Kaarsen kunnen de bewo-
daar zy niet meer voor-
»lyven dus aangewezen op
eigenaardige geval deed
dat de peti
winkeliei
distributie
Van 1 tot 5 regels f 0,50, iedere regel meer
per regel meer. Advertentiën, opgegeven voor
Hechts 2-maal berekend, doch indien de 3e (gratis)
wordt voor deze 3e plaatsing f 0,021/g per regel
plaatsingen, contracten enz. vrage men tarief,
itiën is volgens de plaatsruimte die zy innemen.
or i
dagen onderweg. Eindelijk wareu te
arriveerd, doch de inspecteur van poli
verbood het vervoer, hoe ook de pers
quaestie wist aan te toonen, dat de
appelen vóór het vervoer-verbod
waren verzonden. Het baatte niets,
gaf de inspecteur epn oplossing, die i
werd uitgevoerd
De inspecteur zeide, dat het vervoer van
aardappelen per 10 K.G. wel geoorloofd was.
Wanneer je nu, zoo vervolgde hy, morgen
ochtend met je vrouw en je zoon (ik heb
nl. een spruit van twee-en-een-halve maand)
naar het kantoor van de boot gaat, kun je
elk 10 K.G. meenemen; en datzelfde kun je
morgenmiddag nog een keer doen
Eu dan morgenavond nog een keer,
ik direct in, dan hebben we ie thuis.
Precies, zei de inspecteur. En met deze
woorden nam hy afscheid van me.
In de wachtkamer zag ik een vijftal
agenten zitten. Ik vroeg of ze geen idee
hadden om me een handje te helpen. Elk
10 K.G. onder den arm, dan hadden we de
vracht in één keer thuis. De agenten had-
- wel lust in, maar dan moesten ze
dappelen zelf mee naar buis nemen.
>nd ik Tvel wat al te gedienstig, zoo-
t maar naar huis ging, daar het in-
■“•1 reeds laat was geworden.
begrijpt, met hoeveel spanning myn
'fje den afliop van myn boodschap
Wy maakten toen direct een
jchillende winkels
wieum verkrygbaai
bestormd, f'
dat er op Feyenoord
ztin, die geheel
verstoken zyn. 1
ners niet krijgen, t
radig zijn, Zy blij'
petroleum. Het
zich nu voor, da
radig was bij de
zaam werkende
niet uitgereikt.
In sommige huishoudens, waar zieken
waren, deden zich wanhopige toestanden
voor. De wetenschap, dat de zoo noodige
petroleum wél voorradig, doch tengevolge
van een langzame administratie, nog niet
uitgereikt mocht worden, had de huisvrou
wen ernstig ontevreden gemaakt. Zij be
sloten toen zelf de petroleum te halen.
Eenige honderden vrouwen vereanlgden
zich tegen halfzes en trokken in groepen
naar de drogisterijen en waterstokers in
den omtrek. De invallen hadden gelijktij
dig plaats. Voorzien van kruiken en kannen,
drongen zij met geweld door tot de reser
voirs en bedienden zij zich zelve. Het was
echter niet de bedoeling te rooven. Een
drogist in de Korte Hillestraat, deelde mede,
dat hem alles eerlyk betaald is Toen de
vrouwen eenmaal binnen waren, maande
hy baar tot kalmte en verzocht hy allen,
zich ordelijk te gedragen. Daaraan werd
gevolg gegeten. De «-rouwen bedienden
zichzelve en betaalden alles eerlyk tot
den laatsten cent. In andere zaken deed
zich hetzelfde voor.
Op 22 October zyn wederom op Feyenoord
drommen vrouwen de winkels binnenge-
droogeu, waar petroleum aanwezig was. De
meeste vrouwen, die aan deze demonstratie
deelnamen, kwamen uit de Leeuwensteyn-
straat en de Martinus-Steynstraat, waar de
woningen geheel van gas verstoken ztin.
Ten einde te kunnen koken hadden de
gezinnen dezer vnuwen hun kolenrantsoen
reeds geheel opgebruikt. Daardoor komen
zti lot wanhoopsdaden. Zaterdagavond werd
een wagen met kolen aangehouden en ge
deeltelijk geplunderd. Wat de petroleum
betreft heerscht er verontwaardiging over
het feit, dat de by winkeliers aanwezige
voorraad nog niet afgegeven kon worden,
omdat de bons nog niet verstrekt waren
door het distrihutiebureau Evenals by een
vorige gelegenheid, hebben de vrouwen de
olie, die zy zei ven tapten, betaald met 44
cent da liter. Toch werd tegen sommige
vrouwen, wier namen bekend waren, later
proces-verbaal opgemaakt.
De rustige kalmte. Een
ambtenaar van het Ministerie van Oorlog
zond een assignatie van dik f 3700 aan een
ander dan den rechthebbende, die, dankbaar
voor de attentie, het geld inde. De recht
hebbende kwam ook om zga duiten; de
Staat mocht dubbel betalen.
Hoe is ’t mogelyk, zoo’n vergissing vroeg
de Rekenkamer, die dit ontdekte en van
bovenstaand feit melding maakte in bet
verslag.
Hét antwoord
hieronder;
In hoofdzaak werd daarvoor aangevoerd,
dat het Departement van torlog tengevolge
vin de buitengewone tijdsomstandigheden
met werk was overladen en onder andere
een voortdurende drang werd uitgeoefend
tot spoedige betaalbaarstelling. De behan
deling der betaliugstukken kan daardoor
niet met die rustige kalhile geschieden als
in normale tyden.
De rustige kalmte aan het Departement
is dan toch ergens goed voor.
Vallende paarden.—
J. Jjlnnik schryft hierover het v<
de ,N. Haarl. Crt.”:
Onrustbarend stijgt het aantal paarden
dat dagelyks komt te vallen. Ais oorzaak
wordt vr\j algemeen genoemd de gladheid
der straat. Het is waar, dat daardoor de
dieren kunnen rollen. Maar er schuilt hier
een andere oorzaak, die het storten der
paarden uitermate bevordert. Het is de staat
van ondervoeding, waarin ’de paarden ver
keeren en waardoor zy de kracht missen
om b'lj uitglijden staande te blijven
Waar nu helaas door de tijdsomstandig
heden dezen toestand bestaat, is bet in het
belang van ieder die mot paarden omgaat
om het vallen zooveel mogelyk te voorkomen
en dit kan men doen door:
1. De paarden, zooals de vakterm luidt,
in de band houden, dat wil zeggen niet met
slappe leidsels ryden, daar de dieren dan
den steun missen, die zy zoo hoog noodig
behoeven.
2. Zoo min mogelyk eo in geen geval
onverwacht van de zweep gebruik maken,
omdat -het paard dan schrikt «m bij het uit
slaan der baenen glijdt en veelal neersmakt.
3. lo ruime bocht keeren en langzaam
hoeken van straten omslaan.
4. Niet plotseling stoppen en niet on-
noodig stilhouden. Met telkens aanzetten
vordert veel krachtainapanning.