EE. ch, I ten. Nationale Bankvereeniging. Vrijdag 26 October. N°. 3910. Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht. Eerste Blad. A NS 1917. Verstrekt VOORSCHOTTEN op effecten-onderpand. Reiscredietbrieven voor Nederland, betaalbaar in 65 plaatten. IOOFD, I Kapitaal en Reserven f 6 900.000. Kantoor SCHOONHOVEN. n. t s,-, BINNENLAND EBODEN: ipikeril araan een partjj nverbanden ter B, aan den Rejjerskoop 47, i 1 ■rUk. pen. ;erak. S. W. N. VAN NOOTEN tf. Schoonhoven, UitgeV ers. Intercomm. Telefoon-nr. 20. Dit Hammer bentaat uit 3 bladen. iru, t den O ige- De □OS| viel etlust, eid, [beid, ‘rtering, SCHOOIfHOVElME COURANT iggenomen. •othekers en i hoven bij te Gouda ydstraat. Dat bet De heer volgende in te verleenen behulp- •r stok of zweep acht uur gingen mijn •ruit hadden we maar t kantoor van de boot, ons buis af, elk met Onder het Broeders”, schrijft Saam vereend in i als d’eene sterft, IGISHH (ARNHir 1 gebroe- Jnck, die Temsche, vrijwillig j Gemmenick onzen *t 't zwaard gestoken "*•“3 onzer jongena, hart van duizenden ouders. Hoe over herstel vau paarde hierover I de, dat het vervoei K.G. wel i vervolgde vrouw en je De 6e com- ’t 24e Linie-regiment moest ‘Gr een tns en namen deel aan den spraken af, op een ;n te komen (Mr. P A. Grenp) vwv^r professor ’“*i omtrent de ling beantwoord, zich bereid, de gevoerde te leggen, - van de ’dig! Duitschland bij schond, heeft hel kracht van duizenden t hart van duizend"- 't nog ooit spreken m nauw- der paar- Deze Courant wordt des Dinsdags- e Prijs voor Schoonhoven per 3 maandei Over het 4e kwartaal 1917 wordt in Men kan zich abonneeren bij alle bestaande tusschenpersonen. Dtf Jeuk en na gebruik infe* Vraag) D. Qabntlli Igd worden* Jlt en koopt proefflesch ochurB tnei •egel» d negentien in hun ge- leger •en: de st inin- mmerking te slechts kort reikend kunnen tiding die slecht be- roofd, het tndel, voor zooverre deze latblokkade valt, ligt ge- i slechts ten deele door m worden. beurs schijnen al evenmin tot ige geval di stroleum wel voor- iers, doch de lang- ie had de bons nog vermoe der, dat 4 4 40 ;om. wjj dus in deze papieren iger. En dat het publiek eel van bemerkt, daar de de uit papier vervaardigde .««iKbino. van (je duurfe der 1 couranten b v. ag worden, heeft danken aan de •ende over lel dat hun en. Co., Den Haag. den er de aard’ Dit vor.. dat ik tusschen Ge beg vrouwtje verbeidde. .plan de campagne” op. 's Morgens om half ac vrouw en ik (onze spi lab n slapen) naar het een flink kwartier van esn zakje gewapend. De agent van de boot wist al van onze komst af Een hoofdagent vas politie was gekomen, om te beletten, dat we meer dan 10 KG. per persoon meenamen. Ge kunt begrijpen welk een bekyks het uitiokte, toen de kantoorklerken zijn vrouw daar de stad doorwandelden, elk met een zakje aardappelen onder den arm. 's Morgens om elf uur, terwijl ik op mijn kantoor werkte, ging mijn vrouw om de tweede vracht. en des Vrijdagsmiddags uitgegeven, len f 0,85, franco per post f 1,— October 1917 beschikt. Boekhandelaren, Brievengaarders en Prys der Advertentifin f 0,10; Vrijdags f 0,02r j 3-maal plaatsing, worden si plaatsing op Vrijdag valt, berekend. Voor meerdere De grootte der advertent De prijs van bieten en koolrapen. De Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel heeft de volgende prijzen, tegen welke voederbieten, mangelwortelen, koolrapen en paardapeen ten hoogste mogen worden te koop aangeboden of verkocht, vastgesteld: Geleverd door den verbouwer franco op wagon of in het schip aan het naastbygelegen spoor- of tramstation of havenVoederbieten en mangelwortelen f 22, koolrapen, knollen en knolrapen f 20, paardepeen (wjjnpeen, Flakkeescbe peen en alle andere soorten peen, met uitzondering van de z.g. bosjes- peen) f 24, alles per 1000 K.G.geleverd aan den verbruiker netto ingeladen gewicht franco schip of wagon of wagen op afleverings- plaats by verbouwer resp. f 24,40, f 92,50 i in een der met twee elkaar gesl zijn de overblijfselen "■'bracht. Eenige pati wordt, dal zee ligt. ging ik alleen n< zoodat we ’s thuis hadden overtreden. De zak aardappelen is niet vervoerd. (Rott.) opschrift „De twee A. Hans in de Vlie.Ct”; vreugd en nood, rft, de ander dood Zoo was de afspraak tusschen de gebroe ders Frans en Edward van RaemdoL— op 4 Augustus 1914 hun huis te Temsche, in Oost-Vlaanderen, verlieten om v voor hun vaderland te strijden. Frans was zeventien en Edward jaar oud. Altijd had men ze i.. ,u boorteplaats samen gezienin ’t stonden ze in dezelfde compagnie. In Maart 1917 lagen ze by Steenstrate aan 't leperlee-kanaal. Frans was dichter... Hier voor ons ligt zijn ernstig diep gevoeld .Lied van den dood”. Der zullen geen klokken lui’en hun droevig doodenlied, als ik zal vallen, dorstig, in 't bloedig IJzergebied My zal er geen wagen voeren, noch volgen een zwarte stoet van bleeke mannen, gelyk men by kristenmenschen doet. Er zullen geen vrienden komen, en op myn graf, noch kruis, noch kronen, noch bloemen strooien ’k Zal sterven zoo ver van huisl Maar als die droeve tyden van dwang en muiterij, voorbij zÜn en ’t sedert maanden gedaan is «n uit met my, Dan zal er een zonne ryzen van vurige liefde rood, dan zullen de klokken lui'en voor hen, die ginds liggen dood. Dan zullen de klokken luiden een eeuwig verlossingslied. Doch zij, die ginds liggen, die zullen ’t niet hooren in ’t IJzergebied. Voelde de jonge dichter het, dat hij vallen zou, daar waar zooveel onzer schoons levens geknakt zijn 't Was op 26 Maart 1917. pagnie van ’t over den IJzer een Duitsche voorpost opruimen. Frans en Edward van Raem- donek namen deel aan den gevaarlijken tocht. Ze spraken af, op eeu bepaald punt weer samen te komen ’t Werk was volbracht. Edward kwam op de afgesproken plaats. Zyn broer ver scheen niet. Edward weigerde over den IJzer terug te keeren. .Saam vereend in vreugd en nood”. En de eene broeder verdween in de duisternis om den ander op te zoeken. Beiden bleven weg En er heerschte angst en droef heid in de compagnie om de jongelingen. Tien dagen later trokken de soldaten weer over den IJzer. Onder een stukge schoten boom vond men beide broeders. Ze lagen in elkanders armen, waren zoo gestorven .Der zullen geen klokken lui’en hun droevig doodenlied, als ik aal vallen, dorstig, in ’t bloedig IJzergebied... De profetie was vervuldMen groef de beide broeders een graf aan den IJzei Weer twee schoone levens wreed afgesnede in dezen ellendigen oorlog! 't Nieuws kwam thuis, te Temsche. Men zegt, dat men vader van Rnemdonck tot op straat hoorde huilen. Wie kan ’t niet begrijpen Eens zullen de klokken luiden een eeuwig verlossiugslied. Doch zij die ginds liggen, die zullen ’tniet hooren in 't IJzergebied. Ja, dat zal bet wreede zy'n by den terug keer Zy, die het meeste, bet schoonste offerden, komen niet weerZy ztin voor anderen gestorven. Hoe zou men dan anders kunnen of durven terugkeeren, denkend aan die dooden, dan stille, ernstig, .weemoed'- Toen bodem in de l in het kan 't I Belgis? Wauneer men deze voorschriftei keurig naleeft, kan men het vallen i den dikwyls vooi By een paard, t den kóp aan gdu te voorkomen, achteruit gezet, c nen gelegd. Vervolgens beenen ouder het lichaa vooruit gebracht. Paarden, die niet alleen kunnen ryzen moet men door steun te verleenen behulp zaam zyn en niet door stok of zweep ver ontrusten. De papiernood. .Het Nieuws blad van den Boekhandel” bevat een arti keltje over de schrikbarend in de hoogte geloopen papierpryzen, die buitengewoon drukken op tal van industrieën, die geheel papier afhankelijk zijn. Het boek, de •ent, de courant, het tijdschrift, kortom les wat van papier gemaakt wordt, stijgt 'ing in prys en wie een blik |n slaan, staat verbaasd, dat de r-,ten van tal van papieren artikelen nog niet veel sterker omhoog zyn gegaan. Daar Om vijf uur ’s avonds, toen mijn kantoor zaken afgeloopen waren, stond myn vrouw my op te wachten, met twee zakjes bij zich en gingen we weer eikbom 10 K.G. En toen we die goed en wel thuis hadden, ik alleen nog even om de laatste vracht, avonds onze aardappelen maar het verbod is niet van het Ministerie volgt van prer alles in verhoudii zaken kan i pryzi n iet is b.v. de courant. De lezer zal waarschynlyk niet den, dat gewoon courantenpapier, vroeger 12 A 13 ct. kostte, thans 38 ct. per kilo kost! Niet minder verkeeren de uitgevers van boeken en van plaatwerken onder den druk van de papierprijzen. Zij zagen den prys van houthoudende, drukstof reeds stijgen van 17 ct. tot 50 ct. per kilo, die van houtvrije drukstof van 22 ct. tot 85 ct., terwyl houtvry kunstdrukpapier, vroeger 35 ct.. reeds spoedig gestegen was tot f 1,10 en thans in het geheel niet meer uit Duitschland of Engeland wordt inge voerd. Hier te lande wordt het niet gemaakt. Om nog een enkel artikel te noemei enveloppen zyn enorm gestegen, niet der dan tot 200 en 300 pCt., ook door het gebrek aan gom. Zoo hebben i eeuw papierhoni er nog niet vei verhooging van artikelen in vergelijking grondstof het artikel nog zeer matig genoemd maj bet publiek natuurlijk te g concurrentie. :Een Distri butieklucht. Naar men weet, mogen aardappelen niet vervoerd worden dan in een hoeveelheid van 10 K.G. Een bewoner van «en onzer steden in Noord- Holland had uit Zeeuwsch-Vlaanderen aard appelen te verwachten van ztin familie. Door de slechte verbindingen waren ze wel 11 dagen onderweg. Eindelijk waren te ge- de inspecteur van politie ir, hoe ook de persoon in te toonen, dat de aard- reeds Echter als volgt heel stil gireerinf Voor de een Bi nemen, duurt ei worden der telej, landen, die ook per mail reikbaar zyn. H’e t beleggen van plaatsen in treinen. Herhaaldelijk komt het voor, dat op stations reizigers plaatsen in coupé’s met voorwerpen beleggen, om daarmede aan te duiden dat dëïe plaatsen gereserveerd zy'n voor reisgenooten, die nog komen moeten. neemt soms zulke afmetingen aan, dat oulangv te Rotterdam voorkwam, dat meer dan een halve döupé op die manier werd .gereserveerd” en reizigers den ge- heelen trein op en neer draafden om zich plaats te zoeken. Dit heeft blijkbaar de aandacht van de spoor-directies getrokken. Vorige week is althans de volgende dienst order uitgevaardigd: Het is bekend, dat een reiziger, die zyn plaats in den trein tydelyk verlaat, recht op die plaats behoudt, iedien hy daarop eenig voorwerp laat liggen. Ieder reiziger, die van dit recht gebruik maakt, mag dit slechts doen ten aanzien van zyn eigen plaats; het beleggen van meer dan een plaats door^enzelfden persoon is verboden en moet worden belet. Het bovenstaande is vooral in acht te nemen op de beginstations, waar somtijds geruimen tyd voor het vertrek van den trein een enkel persoon verschillende plaat sen in den trein met voorwerpen belegt om op deze wyze plaatsen te bezetten voor zyn reisgenooten, die eerst later op het station komen. Deze bandelwyze is niet geoorloofd het stations- en treinpersoneel is bevoegd bedoelde plaatsen ter beschikking van andere reizigers te stellen. •rkomen. dat gevallen is, boude men i grond om ontydig opstaan Daarna wordt de wagen izet, en een deken onder de bee- i worden de achter lam en de voorbeenen regelen voor het geval het telegrafisch verkeer met Ned.-Indië mocht worden ver broken”. Ook bankinstellingen zorgen voor groote aillUJa I(idW, lerwfl du«(al-opbrMgal en niet meer lijdelijk via het moederland be legd werden. Daar by komt, dat men den toestand in ludië by de huidige verschepings- moeilijkheden reeds zoo donker inziet, dat het telegrafisch verkëer nog slechts dienstig was aan betrekkelyk ondergeschikte ge dachtenwisseling. Bedryven, hier gevestigd inkoop- kantoren die van uit Indië gefiuanciëerd worden verkoopkantoren dry ven op hun bankiers bier te lande. De algemeens tendens is, dat de gede centraliseerde ondernemingen in ernstige mate inwendig gedesorganiseerd worden, de leiding is verlamd. Dit ondervinden ook de scheepvaartmaatschappijen, die slechts door particuliere berichteu eenigermate op de hoogte zyn van hun buitengaatsch be- drjjf. Zy zyn geheel op het beleid en inzicht huuuer vertegenwoordigers in den vreemde aangewezen en kunnen noch overleg plegen noch leiding geven. Voor de verzekeringsbranche is het ont breken van telegrafische gemeenschap van ernstigea invloed. De wisselhai J binnen de telegrai u—en ig per mail vervangei de Amsterdamsche represaillemaatregelen i catastrophe te leiden, ly dit alles dient men in aai dat de toestand nog in de gevolgen niet ben i van een onderbroken afsngi .legrafische betrekkingen met die ook per mail zeer piaais uy veruuuwcr resp. i 2 en f 16,50, alles per 1000 K.G. Het vervoer van genoemde artikelen, alsmede van suikerbieten, zal zy'n verboden met uitzondering van: indien de aflevering en het vervoer geschieden binnen de grenzen eener gemeente of wel naar de bewaarplaats van den producent; indien het betreft hoeveelheden kleiner dan 500 K.G.indien het betreft partyen, bestemd voor veevoeder, gedekt door een vervoerbewys, afgegeven door de N. V. Bieteninkoop en Toewyzings- associatie .Bieta”, of wel door een Vee- voederbureau, ingesteld door den Miniater van Landbouw, Nyverheid en Handeliadien het betreft partyen koolrapen, knollen en peen, bestemd voor distributie als men- achelyk voedsel en gedekt door aen vervoer bewys, afgegeven door of vanwege de Ryks- •ommissie van Toezicht op de Vereeniging Groentencentrale; indien bet betreft partyen suikerbieten, bestemd voor aflevering aan een suikerfabriek. De verkeersstoring. Het maakt ten onzent niet den indruk, dat de afsluiting van den teiegrafischen berichtendienst een onberstelbaren schok aan het commercieel verkeersleven heeft toegebraebt. Dit kan in de eerste plaats hieraan worden toegeschreven, dat in alle bedryven toch reeds rekening gehouden werd met dergelyke plotselinge onder brekingen van het zakenleven en men over het algemeen op alles voorbereid is. In uormalen tyd, de zaken op normalen voet ingericht, zou een dergelykej stoornis eerder het karakter van een oaniek hebben aangenomen. Men wtist in het buitenland bij voorkeur op het verkeer met onze koloniën. De verhouding van het moeder land tegenover de koloniën in de onder nemingen die het bedrijf Nederland en in de koloniën uitoefenen, is in de laatste jaren dermate vergroeid dat elk op zichzelf zich redden kan. De flnanciëering van Indj.sche bedryven van hieruit geschiedde in oorlogstijd reeds zoodanig, dat men in Indië beschikking over voldoende gelden heeft om zonder remises van hieruit de zaken te kunnen voortzetten. Het jaarverslag der Nederlandsche Han delmaatschappij over 1914 maakt reeds gewag van een vergadering, die destijds gehouden wërd .omtreit do te nemen maat- 8TATEM-OENEBAAL. TWEEDE KAMER. Minister Loudon heeft de door van Hamel gestelde vragen zand- en grintkwestie mondeling De minister- verklaarde z._._ met Duitschland en Engeland briefwisseling aan de Kamer over wanneer daartoe de toestemming van betrokken regeeringeu is verkregen. Even eens zullen aan de Kamer worden overge legd de rapporten van de Nederlandsche genia officieren, die in België oen onderzoek hebben iugesteld. Van de Eagelsche regeering is nog gee- nerlei voorstel ontvangen oin het geschil aan arbitrage te onderwerpen. Tegen bet aanvaarden van een zoodanig voorstel zou de Nederlandsche regeering geen bezwaar hebben. Zg is evenwel van oordeel, dat het doen van een zoodanig voorstel geens zins op haar weg ligt. Da regeering handhaaft haar opvatting, dat zy. op grond van de betrokken verdra gen verplicht is tot het doorlaten van die hoeveelheden, welke niet voor militaire doeleinden zqu bestemd. Het is mogelyk, dat het gebruik, dat de Duitschers van het zand en grind maken, niet overeenstemt met de uitkomsten van het onderzoek, dat zich uiteraard niet kou uitstrekken tot een doorloopend toezicht. Daarom heeft onze regeering zich bereid verklaard, alle gege vens, die Engeland zou overleggen, te onder zoeken. Zoodanig bewijsmateriaal heeft haar echter nog niet bereikt. Tegen do weinig welwillende poging van de Engelsche regeering, om door het stop zetten van het telegrafisch handelsverkeer pressie te oefenen op het Nederlandsche kabinet, is door onzen gezant te Londen met klem geprotesteerd, tot dnsver echter sonder eenig resultaat. De Nederlandsche regeering zou het in stryd achten met hare waardigheid, in strjjd ook met het beginsel, waarin zy in bare verhouding tot alle oorlogvoerende partyen onwrikbaar heeft vastgehouden en vasthouden zal, wanneer zy door eenigerlei pressie van een dier partyen zich liet af brengen van een plicht, dien zy 'krachtens bestaande verdragen tegenover een andere party te vervullen heeft. De verklaring werd door de Kamer met luid bravogeroep en applaus ontvangen. UEMEIBD M1EUWN. De verongelukte vlieg- machine in de Zuiderzee. De stoomboot van den Elburger Stoombootdienst heeft Vrtidag met hulp van de Vollenhovener visschersschepen V, N. 5 en 43 de Duit sche vliegmachine, in de Zuiderzee ge zonken, gelicht en des avonds in Elburg aangebraebt. Het vliegtuig, een der nieuw ste groote vliegmachines, met twee groote motoren, was geheel uit elkaar geslagen. Op vrachtauto’s zyn de overbltifselen naar Soesterberg overgebracht. Eenige patronen zyn gevonden. Vermoed wordt, dat eeu machinegeweer nog in zee ligt. Voor eenige dagen waren de lyken van twee vliegers gevonden. De staking in Tilburg. Dc bemiddeling van den Deken van Tilburg heeft geen succes gehad. De fabrikautenbond bigft staau op het standpunt in het schry ven aan den Daken uiteengezet, van welk stand punt de bond in geen geval wenscht af te wyken. Zaterdagavond is bij de firma’s Mutsaers en Swagemaker Bogaerts het werk neerge legd. Men is in afwachting wat met de ge ïnterneerden en de pl.m. 1300 ongeorgani seerden zal geschieden, onder welke laatsten zich ruim 300 huisvaders bevinden. Door zigeunervrouwen mis handeld. De veldwachter der gemeente Beegden, die Zondag een zigeunervrouw sommeerde, haar paard, dat op een klaver^ land graasde, terug te halen, werd onver- hceds door een zestal zigeunervrouwen 1 gegrepen, van zyn revolver en stok ben met een ketting aan een wagen in zigeunerkamp vastgebonden en na hem een prop in den mond te hebben geduwd, zoo danig mishandeld, dat hij zich, toen hij weer losgelaten werd, onder geneeskundige be handeling moest stellen. Da zigeuners, die met paarden en wagens de vlucht namen, werden naby Echt aangehouden. Onjuiste belastingaangifte Een makelaar nit Vlaardtngen was door da Rechtbank te Rotterdam veroordeeld wegens het opzettelijk een onjuiste aan gifte doen voar de inkomsten- en oorlogs- winstbelasting tot een geldboete van f 1500 en van een gevangenisstraf van 3 weken, doch van dit vonnis in appèl gegaan bjj bet Haagscbe Hof. Beklaagde bekende daar. Hy had opge geven f 5900, terwyl het was f 16 000 en t 3200 terwijl het was f 6250, f3500 terwyl bet was f 7130, f 7600 terwyl het was f 21.7(10. Beklaagde is in hooger beroep gekomen, omdat hy bet verschrikkelijk vjpdt, gevan genisstraf te moeten Ondergaan. Een inspecteur der belasting verklaart, dat beklaagde f 2500 boete heeft betaald. De prociireur-generaal acht het misdrijf van emstigen aard. Men tracht van alle kanten de schatkist te bestelen en aan de gevolgen te ontkomen. Spreker requireerde bevestiging van het vonnis. Petroleum-rejletjesop Fey- enoord. Vrijdagmiddag tegen halfzeszy'n verschillende winkels op Feyenoord, waar petroleum verkrijgbaar is, door benden vrouwen bestormd. Men wele vooreerst, er op Feyenoord ongeveer zes straten die geheel van gas of electriciteit Kaarsen kunnen de bewo- daar zy niet meer voor- »lyven dus aangewezen op eigenaardige geval deed dat de peti winkeliei distributie Van 1 tot 5 regels f 0,50, iedere regel meer per regel meer. Advertentiën, opgegeven voor Hechts 2-maal berekend, doch indien de 3e (gratis) wordt voor deze 3e plaatsing f 0,021/g per regel plaatsingen, contracten enz. vrage men tarief, itiën is volgens de plaatsruimte die zy innemen. or i dagen onderweg. Eindelijk wareu te arriveerd, doch de inspecteur van poli verbood het vervoer, hoe ook de pers quaestie wist aan te toonen, dat de appelen vóór het vervoer-verbod waren verzonden. Het baatte niets, gaf de inspecteur epn oplossing, die i werd uitgevoerd De inspecteur zeide, dat het vervoer van aardappelen per 10 K.G. wel geoorloofd was. Wanneer je nu, zoo vervolgde hy, morgen ochtend met je vrouw en je zoon (ik heb nl. een spruit van twee-en-een-halve maand) naar het kantoor van de boot gaat, kun je elk 10 K.G. meenemen; en datzelfde kun je morgenmiddag nog een keer doen Eu dan morgenavond nog een keer, ik direct in, dan hebben we ie thuis. Precies, zei de inspecteur. En met deze woorden nam hy afscheid van me. In de wachtkamer zag ik een vijftal agenten zitten. Ik vroeg of ze geen idee hadden om me een handje te helpen. Elk 10 K.G. onder den arm, dan hadden we de vracht in één keer thuis. De agenten had- - wel lust in, maar dan moesten ze dappelen zelf mee naar buis nemen. >nd ik Tvel wat al te gedienstig, zoo- t maar naar huis ging, daar het in- ■“•1 reeds laat was geworden. begrijpt, met hoeveel spanning myn 'fje den afliop van myn boodschap Wy maakten toen direct een jchillende winkels wieum verkrygbaai bestormd, f' dat er op Feyenoord ztin, die geheel verstoken zyn. 1 ners niet krijgen, t radig zijn, Zy blij' petroleum. Het zich nu voor, da radig was bij de zaam werkende niet uitgereikt. In sommige huishoudens, waar zieken waren, deden zich wanhopige toestanden voor. De wetenschap, dat de zoo noodige petroleum wél voorradig, doch tengevolge van een langzame administratie, nog niet uitgereikt mocht worden, had de huisvrou wen ernstig ontevreden gemaakt. Zij be sloten toen zelf de petroleum te halen. Eenige honderden vrouwen vereanlgden zich tegen halfzes en trokken in groepen naar de drogisterijen en waterstokers in den omtrek. De invallen hadden gelijktij dig plaats. Voorzien van kruiken en kannen, drongen zij met geweld door tot de reser voirs en bedienden zij zich zelve. Het was echter niet de bedoeling te rooven. Een drogist in de Korte Hillestraat, deelde mede, dat hem alles eerlyk betaald is Toen de vrouwen eenmaal binnen waren, maande hy baar tot kalmte en verzocht hy allen, zich ordelijk te gedragen. Daaraan werd gevolg gegeten. De «-rouwen bedienden zichzelve en betaalden alles eerlyk tot den laatsten cent. In andere zaken deed zich hetzelfde voor. Op 22 October zyn wederom op Feyenoord drommen vrouwen de winkels binnenge- droogeu, waar petroleum aanwezig was. De meeste vrouwen, die aan deze demonstratie deelnamen, kwamen uit de Leeuwensteyn- straat en de Martinus-Steynstraat, waar de woningen geheel van gas verstoken ztin. Ten einde te kunnen koken hadden de gezinnen dezer vnuwen hun kolenrantsoen reeds geheel opgebruikt. Daardoor komen zti lot wanhoopsdaden. Zaterdagavond werd een wagen met kolen aangehouden en ge deeltelijk geplunderd. Wat de petroleum betreft heerscht er verontwaardiging over het feit, dat de by winkeliers aanwezige voorraad nog niet afgegeven kon worden, omdat de bons nog niet verstrekt waren door het distrihutiebureau Evenals by een vorige gelegenheid, hebben de vrouwen de olie, die zy zei ven tapten, betaald met 44 cent da liter. Toch werd tegen sommige vrouwen, wier namen bekend waren, later proces-verbaal opgemaakt. De rustige kalmte. Een ambtenaar van het Ministerie van Oorlog zond een assignatie van dik f 3700 aan een ander dan den rechthebbende, die, dankbaar voor de attentie, het geld inde. De recht hebbende kwam ook om zga duiten; de Staat mocht dubbel betalen. Hoe is ’t mogelyk, zoo’n vergissing vroeg de Rekenkamer, die dit ontdekte en van bovenstaand feit melding maakte in bet verslag. Hét antwoord hieronder; In hoofdzaak werd daarvoor aangevoerd, dat het Departement van torlog tengevolge vin de buitengewone tijdsomstandigheden met werk was overladen en onder andere een voortdurende drang werd uitgeoefend tot spoedige betaalbaarstelling. De behan deling der betaliugstukken kan daardoor niet met die rustige kalhile geschieden als in normale tyden. De rustige kalmte aan het Departement is dan toch ergens goed voor. Vallende paarden.— J. Jjlnnik schryft hierover het v< de ,N. Haarl. Crt.”: Onrustbarend stijgt het aantal paarden dat dagelyks komt te vallen. Ais oorzaak wordt vr\j algemeen genoemd de gladheid der straat. Het is waar, dat daardoor de dieren kunnen rollen. Maar er schuilt hier een andere oorzaak, die het storten der paarden uitermate bevordert. Het is de staat van ondervoeding, waarin ’de paarden ver keeren en waardoor zy de kracht missen om b'lj uitglijden staande te blijven Waar nu helaas door de tijdsomstandig heden dezen toestand bestaat, is bet in het belang van ieder die mot paarden omgaat om het vallen zooveel mogelyk te voorkomen en dit kan men doen door: 1. De paarden, zooals de vakterm luidt, in de band houden, dat wil zeggen niet met slappe leidsels ryden, daar de dieren dan den steun missen, die zy zoo hoog noodig behoeven. 2. Zoo min mogelyk eo in geen geval onverwacht van de zweep gebruik maken, omdat -het paard dan schrikt «m bij het uit slaan der baenen glijdt en veelal neersmakt. 3. lo ruime bocht keeren en langzaam hoeken van straten omslaan. 4. Niet plotseling stoppen en niet on- noodig stilhouden. Met telkens aanzetten vordert veel krachtainapanning.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1917 | | pagina 1