C. VAN DER HEK j SCHOONHOVEN =KACHELS.=- Meubelen. te te aavunjinsnuB *°ts7ï* r. L biedt U, behalve een pensioen, een uitkeering bij overlijde U BOELHUIS Electrische- en Petroleumlampen. EiHs te Meespel FO R D-V r achtauto m obiele n Banb-Assoclatle, F0SF0R1ETRIEEL. Vraagt inlichtingen bij den Raad van Arbeid of bij de Vertegenwoordigers. 4 kiiiageiÉ ROEI N, HOOFDPIJN 52e Jaarg. 1111 CMmi Voorradig alle soorten PETROLEUMKACHELS, Gegoten en Emaille FORNUIZEN; nieuwste modellen Paarden-, Veulens- en Hittenmarkt Uw Hoest j Gras- en Rietverpachting. Incasseert Wissels en Kwitantiën. SSSSÏ van 30 000.- GULDEN f f vxe raff. AnQa-bonbons N° Vrijdag 8 October 1920. Nieuws en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht. Tweede Blad te Brandwijk—Vuilendam. Notaris BOS Meubilaire Goederen Bouwerij en Melkerij Gereedschappen te Bergambacht' Openbare Vrijwillige Verknoping. Notaris Van der Ueeden I Krimpen a/d lissel, Fijn gelakte ZIJSTOKER rijk vernikkeld. -=====•- Komt zien den grook'ii voorraad GEHEEL R6UKELOOS; Kachelplaten, - Vulemnners. enz. enz EEN RIJKE SCRTEERING Steeds een groote sorteering, in alle soorten, Aanbevelend, AMEIDE Donderdag 14 October 1920. Notaris H. G. Boks VERKOOPEN WEEST NIET BLIND VOOR HET 6 EVA Ai' Verzorgt bijtijds met de beproefde beroemd bij Bronchitis,A^^majiinkhoesj, C atarrh J-tfliuc n zaI ieeschheid, KeelpijnHoest buien, en verwaar lo os de verkoudheid. met massieve en met zware luchtbanden, uit voorraad leverbaar. N V. Auto-Garage „GOUDA", w» wrder te"5 °p SCHOONHOVEN, VEILINGSGEBOUW. - s De Banket nU pRE„,E QBUGATIÉ^ WIE GAAT ER VAN DOOR IEDER, A. N. v. Zessen, Schoonhoven. Anton Coops, Gouda. 5ANAPERIN I MIJN HAR DT'S l _«v)RO< kinderzalf Gegarandeerd 10-16u/0 Fosfor/.uur. 8(17„ Fynhhul. Prijs belangrijk lager dan van Thoinasslakkenmeel. VAN VILSTERüN SCHOEMAKER, Brieven van een Buitenman. Z GEMENGD NIEUWS. te Papendreclit. is voornemens op Woensdag 20 October 1920, te beginnen des morgens 1 0 u u r. te Brandwijk aan den Vuilendam. ten sterfhuize van wijlen de echtelieden den Heer W. STUÏJ en Mejuffrouw E. GROEN. in het openbaar, om contant geld, te ver- koopen Een partij onder meer bestaande inBedden met toe- behooren. Linnenkast, Secretaire, Hoekkast, Barometer, Klokken, Tafels, Stoelen, Glas-, Blik- en Aardewerk. Voorts: Bascule met toebehooren, vierwielig Rytuig (Victoria), Brandhout enz. Stataria M A HI-STFI» te Bergambacht is voornemens op Vrijdag 15 October 1920, des voormiddags tien uur precies, u lande BOUWMANSWONING get. ca in Benedenberg, in de onmid- aeinjKe nabijheid van het dorp, bewoond door de Erven L. BEZEMER, om coniaut Krfd in hot openhaar te torkoepeo 2 VAARKOF.IEN, 2 KLAMVAARZEN, Ongeveer 1500© pond HOOI en het geen verder tot den verkoop zal worden aangeboden. i '8 Morgens voor den verkoop afgenommerd te zien. De Jaarlijks te houden zal worden gehouden ZAT&RDAG 6 NOVEMBER 1920 Gelegenheid tot aangifte van perceelen bestaat to#Zat er dag 16 October, ten kantore van Notaris MAHLSTEDE. —O— te Ouderkerk a'd IJssel as voor nemens op Woensdag 13 Oc tober 19 20, des morgens ten l 10 ure, aan het huis A 299 te in het onenbaar te verkoopen: ilLlilwisswi ïJ+XZ..***?*t^.>*,-i|i. I lacüjif tczEiuawicri'ih' ui^Jxraüiflrgiitf - «- -HjX CONCURREERENDE PRIJZEN. nn nr TE op 1 s 20 Stoelen, 8 Kasten, -10 Fornuizen, 5 Trap- SddX e Banken, 3 Ledikapten, 2Wascii- machines, 2 nieuwe en 5 gebruikte Naai machines, 4 ronde en 6 vierkante Tafels, 4 Vulkachels, 5 Haardjes, 2Kruiwagens, B Sport- wagentjes, 4 Schrijftafels, 4 Waschtafels, 8 vierkante Kachels, enz. 's Morgens vóór den verkoop afgenummerd te bezichtigen. te Molenaarsgraaf Is voornemens om op Donderdag 14 Octo- ber 1920, des morgens negsn raeSF uur ten sterfhuise van den Heer 1 I VAN DEN HEERIK Jr.. te Bleskens- graal. op de Zuidzijde, om contant geld in het openbaar te Diverse goed onderhouden If7. rut Ilótel-des> Monnaws. n, Ahdi-siroop i» biionJet aar ic bevelen :e0cn chronücnc (verouderde verwaarloosde verkoudheid;, al of W. VAN I gaande met moeuim - Ook ovellen van «eken .n de borst onophoudeli|k fltun InBuen - en borstaandoetung .a>g ik <J°°' de Abdijsiroop vctraas vlug genezen. De Abdgslroop werkt genezend. p.|n«illend. tachtend versterkend en (t onschadelijk >«l UfMtrthkAl O»» A. 0E RAADT, Dir. Kast, Bureau 2 veeren Bedden» I Stoelen, Brandk k jQ0 (1 uis nieuw eiken Kleerkist, H 8 e.N.B), 3 nieuwe Heemnivwiel (merk g0ed Rywielen, Lampe Kachel "Waschfornuis, onderhouden FornuKabinetpullen Rookstellen, Trapjes, N Kleerrek. I Kleedjes en ïoperen^ 'f''" geëmailleerde Potten Pannen, tinnen O K<»ti>l8 Bussen en Trommels, I Kannen e* TW£j Glag_ en Aarde. Inmaak- oliejas, Schakels en Pookstok, I werk, nMwe u J - staat TrekSag en Bankschroef), cementen 5'- Krtowmren Ladders, Schouw, versohil- PT rSkiea Turfrol, Deuren, Kozunen, I "'C^nr^r denen;.rkoop nitgenommerd te bezichtigen. HFT BESTUUR van" den Polder Stolwijk vStend dat op 16 October 1920, mêrm Io Sm, in het Café P- STOPPELEN- nURG te Stolwijk zal worden verpacht op „ader te melden voorw.s Ie Het GRASGEWAS voor den tijd van 6 jaren, der omloopskaden I van den Polder Stolwijk 2e Het RIETGEWAS in den voor- maliaen boezem, onder de Ge meente Gouderak, waarvan de muring der perceelen op 9 Oct zal plaats hebben Het Bestuur voorn., M VERDOOLD Czn., Voorz. H.' A. SSHIPPER Hin., Secr. PREMIETREKKING VAN 15 OCTOBER AS. PREMIE 480,— enz. enz. der of premie von f 4800—, I 1400. Tii,.„-a Tllburgm-kc Credtet- en Effectenbank, 111 burg. f 10,- contant. Op arbet. F fN VERLIES UITGESLOTEN. Zes trekkingen 'sjaarsi. remie „u'teten. Binnen 5 jaar moet 0'der „oterieel toezicht. De trekkingen geschieden in t openh d op prospectus Uitbetalingen in contanten volgens loorwaaruen Df l r^ en obhgatien voorkomend. Trekkingslyst gratis en franco. Tilburasche CrecHel- en hftectei bark - Tilbu-g 1 llbUrflninlw2Aii onze plaatselijke Agenten. ft die wel eens aan geleden heelt en SE^lMA'ê gebruikte, weet by ondervinding .lat geen Bf-T*-.»* en tevens geen IIEI.IJBEB middel tegen HOOFBP1J-N bestaat. Verkrijgbaar in buisjes van 50 Cts. bij I G. DEN OUDSTEN, Gt V. D WERKEN Cz., Ammerstol, 1 P. VAN REES, Bleskensgraat. I C. VERSLUIJS, Brandwyk. I O. VAN ZESSEN, I P. MOUK1K. Groet-tuiniers I J II ZONNEVELD PIEK, Hoornaar. 1 A. DE BOOM. Krimpen ad Lek. L VAN ZESSEN Hz., Langerak. I Fo MUDDE Sc BRAND, Eekkerkerk A VAN WIJK. Ouderkerk a/d IJssel 1 B.' NATZIJL. Stolwjjk I J. STAM Gz, Streefki .erk. 5pierpyn, en pijnen van allerlei aard als hoofdpijn en kiespijn Zenuwpijnen, enz. neemt TABLETTEN pauspnwmzu na eu *»oTn,„ono6isrw Fabr. A.MIJNMARDT. Zes»!. i> I hagen sbd^ngmversloppingJ l0 LAX EER-TABLETTEN* I paus Pt# OOOS 60S BU irWTH «n C~ Verkoudheid, Heejchheid. Gebruikt - -ooten v*n fio«90U. BIJ *POtn.«« DROWitz^ Fabr A MIJNHARDT. Z*i»L X OEBESTE^ óeneest roode ontstoken hwd, smetten, uiblag, schrijnen, zeere plekken. |H DM211 «VI JO-&OU BU AfOTK-OWHSt «C Ook verkrijgbaar bij onze plaatselijk - Het percentage^ fo^ortuite^e,be^skPtteo MAAG "«••9tuur'sUd,le - rlMMV Spi,jv«rk«r.od.opn»|Hn9| PIJNEN I MUHHAROTS P .MAAS .TABLETTEN BLOED bleekzuchl nLW ruapiin,zwakte (MOEDE duizeligheid. I /Gebruikt MUNHARDT'S l STAALTABLETTEN Op aaovrarg grntl» vrrkr,gb.nr Foifzatrrrke» F VT K n n l n r A .«lm. 0KVEJTÏB. in (mui wtv «Oa DU wn Bovenstaande artikelen riln j te Schoen i.«.ven, H. Smit, H»J® s. Gouda, Anton Coops, W J|d«r- nolle H «1 IJoael, A.^Jongkin-d Je» n/il IJaael, A. OroeneveH «o Ondertork «id M""®'» AV h Dekker, Pzn: Krimpen a/d le«, Jol- ,de< IaekEKTlEerliJac. Sturm.A y L. de Jong tnlwU». B. Natzyl, A- d. Berg: «root-Ammero. A W. nj J Kan.o.r A «dm. i» o. o. GË~OÜDÈRDOMSVERZEKERINê OE VRIJWlijden fï ill ODRAIT. UiTOAVK van S St W. N. VAN NOOTEN TE Sciioomhovem. Interoomm. Telefoon-No. 20. Postcheque en Girodienst No. 13763. v Canuck luit raderwerk staal stil Als uw machtige arm het wil Karl Marx. Belofte maakt schuld, en daar ik in mih vorigen brief beloofd heb in den ccrst-j volcfcnKlc iets te schrijven over de voor keur van spier- of hersenarbeid, kom ik thans die belofte vervullen, ijl de hoop tot een conclusie te komen, of lichame lijke, dan wel geestelijke arbeid, de voor keur verdient in het maatschappelijk le ven. Ik vlei mij, omdat ik met beide persoonlijk kennis heb gtmaakt, tot be oordeeling wel eenigszins bevoegd te zijn en ik doe dit met te meer genjjegen, om dat de wóórden „vcrecnigt u", van Marx, die nog altijd door velen met eerbied en bewondering wordt genoemd, gevolgd zijn, door die, welke ajs motto boven uit op stelletje zijn geplaatst: Gansch het rider werk staat stil, Als uw machtige arm het wil. Woqrden, die .voor den tegenwoordigen tijd wel wat van hunne bcteekenis hebocn verloren. Het behoeft geen betoog, dat in die regels met de- machtige arm, die het ganschc werk zou kunnen doen stilstaan, de arm van de sttéFdtbeider wordt be doeld, van den arbeider op het veld, in de fabriek, op de werven enz. Deze be wering gaat voor den tegenwoordigen tijd niet meer op en is dus niet van eenzij digheid vrij tc pleiten, begrijpelijk omdat ze geschreven werd in het begin van de tweede helft der negentiende öcuw, toen het grootste gedeelte van den arbeid met de hand moest gebfcuren, de werktui gen, die men gebruikte, nog zeer primi tief, waren en de breedc schaar van intcl- lectucclcn, zooals wij die bij de gjegen woordige inrichting der maatschappij, waar nemen, nog piet bestond. In de dage toen Marx voor de belangen der arbeidt opkwam, heeft men er zich geen voor stelling van kunnen maken, welk een plaats de geestelijke arbeid in het maat schappelijk leven eenmaal zou Innemen, welk een rol de machine, product varf denkers, eens zou spelen, welk een kracht er verborgen lag in stoom cn electriciteit. Toen kwam dus het verschil tuss^hen spier- en hersenarbeid niet zoo sterk uit als thans het geval is. Er is een tijd geweest, toen het vraag stuk omtrent den voorrang heelemaal niet hektond. l)e oudste bewoners' der aarde leefden in hun natuurstaat in grootere of kleinere groepen van de vruchten, die de bodem bodem voortbracht. In latcrcn tijd, toen men zich de kunst der vischvangst en der jacht had eigen gemaakt, voorzag ook deze mede in hun ne van lieverlede gewijzigde en uitge breide levensbehoefte. Het leven, dat die groopen leiddeft, was een echt zwervers- en nomadenleven, een leven in de natuur, in de bosschen cn in holen aan de zonzijde der hoogten. Leverde een landstreek niet meer of niet genoeg meer op voor het leven, dart ging men op zoek naar eene andere* plaats met betere levensvoorwaarden. Kaakte ook deze weer uitgeput, dan her haalde zich de verplaatsing. Dat deze verhuizingen dikwijls gepaard gingen met botsingen met andere groepen, met die van een ander ras, laat zich stellen digden met een strijd op leven en- dood. Bij het toenemen van het getal dier groepen en -het grooter worden er van, ontstond de behoefte, vooral ook met het oog op de landverhuring, .aan leider*.. Hicrvooi werden de grootstcn of de sterksten gekozen, die den naam van „Voorsten" kregen, waarvan het woord vorsten, dat wij kennen, nog wel afkom stig zal zijn. Doch bij de uitbreiding der groepen en hun verplaatsingen, deed zich als van zelf ook eene andere behoefte gevoelen, die van verdceling van den arbeid, als ,evolg van cenige toeneming van ontwik- begrijpen, evenals men het zich voor- en kan, dat die botsingen dikwijls ein- Voetbekleeding met sandalen, tenten voor bedekking des nachts, daar waar de gesteldheid van den bodem geen schuil plaats bood tegen de wisselingen in de natuur, dingen, wier behoefte in den meest primitieven staat niet gevoeld wor den, drongen zich op als een noodzake lijkheid- Voor het maken dézer dingen ontdekte men al spoedig, wie de handig- sten en slimstcn waren, want het zal toen ook wel geweest zijn als thans en zoo ais het wel altijd zal blijven, dat er ver schil bestond in aanleg en bekwaamheid. Hierdoor verkregen de bekwaamsten al een soort van meesterschap cn waar de ze bestaat, is de ondergeschiktheid dicht in de buurt. Dat de plaats van de vrouw over het algemeen een» zeer ondergeschikte was, leert ons de vaak onbeschreven geschiede nis. Dit is zij zelfs gebleven tot den huldigen dag, al valt er "in de laatste tij den ccne zeer gcwenschte en gerecht vaardige verbetering waar te nemen. Het zou buiten mijn bestek voeren deze zaken thans breeder te behandelen. Stap pen wij dus verder eenigszins vluchtig henen over den tijd, waarin slaven, krijgs- gevangenen vaak uit den oorlog met an dere groepen of stammen aangewezen wa- ro" het verrichten van den zwaarstcn arheid en daardoor als minderwaardigen werden beschouwdtot het begin' onzer jaartelbng, tOCn de kunst zich verhief, de dichtkunst, beeldhouw- en schilderkunst P een hoogen trap vnn ontwikkeling kwa- beschaving reeds een hooger Hoi w bereikt en dan zien wij, 641 des ondanks de werkers, de «pier.r- beiders al zeer laag stonden aangeschre ven, zooals de Grieksche en Romeinsche geschiedenis ons bijna op iedere blad zijde te lezen geeft, al bracht het Chris tendom hierin eene kleine verbetering. En aldoor bleef de spicrarbcidcr in zijne minderwaardigheid voortleven en om ons tot het eigen land te bcpaltm. was het in de zeventiende eeuw' nog niet zoo roos kleurig gesteld met de waardeering van hen, wier beroep op de kracht nunncr spieren berustte. Het was dan ook voor de groote om wenteling op het einde der I7e eeuw weggelegd de waardeering van den han denarbeid een flinken stoot in de goede richting tc geven, al kan het niet kend worden, dat na de restauratie weer veel van die waardeering is verloren gaan. Doch aan de 19e eeuw en vooral i. het tweede gedeelte er van, waardoor wij haar gerust de eeuw-van den arbeid kun nen noemen, is het te danken, dat de ge dachte, als zou handenarbeid iets verne derends in jich sluiten, plaats heeft moe- mukgna voor een ruimere opvat- ai wn ting cn lin den spierarbeid het geval#was. - .-ene betere plaats is®';#cizckerd, dan tot dien tijd #Wi Maar thans onder den druk van de ge volgen van den oorlog, door de vernie ling van zoo vele menschcnlevens door de veranderde bestemming van vele ma chines, dóór de vernietiging van zooveel, dat op herstelling wacht, thans doet zich de behoefte aan handenarbeid in sommige zakeTn, zooals huizenbouw en scheeps bouw, meer dan ooit gevoelenmaar dreigt tevens een gevaar van tegenover gestelde zijde en dat is overschatting van den handenarbeid, gepaard met geringschat ting van den hersenarbeid. Hierdoor* is het mogelijk geworden, dat de* spicrarbcidcr, wiens beroep slechts zeer weinig voorbereiding behoefde, Idvensfomstandigheden den arbeider met het hoofd, die jaren lange voorbereiding noodig had om zich te bekwamen, is voor bij gestreefd. En hiervoor kunnen geen grondige mo tieven worden aangevoerd. Want^ zoo onmisbaar, als sommigen de liandenarboid willen voorstellen, is hij niet meer cn hij zal dit bij de toenemende volmaking der machines, geleideljk min der worden. Wanneer ik een wandeling doe langs de straten cn buurten van ons dorp, dan is het opvallend, hoeveel machines men te zien krijgt voor werk, dat vroeger met de "hand moest gebeuren. Qp vele boerderijen vindt men ma-ii-, hooi-, hurk- en schtidmachinos, krachtwerk tuigen -voor de behadeling van veevoeder de boterbcreiding enz., hier en daar met toepassing van electriciteit als kracht. Zeker, niemand die het hart op de rechttf plauts draagt, zal den arbeider zijn loon^-n een menschwuurdig bestaan mis gunnen maar langs den weg, die nu vaak wordt betreden met al hooger en hooger cischen, komt men tot een toe stand, die onhoudbaar is en zijn terug slag zal vinden op^ den arbeider zelf want nqg eens, itidien de arbeider met de hand denkt, (lat hij onmisbaar is en dat hij dit altijd''zal blijven, vergist hij zich. Meer en meer zal de machine bij toenemende volmaking het werk overne men. Van zelf zal dan de invoering van een verkorten arbeidsdag geen betwaar meer opleveren. Om hiertoe te komen, lijkt mij de beste weg, al is hij misschien iets langer dan tie v eg, die de "toa stan der van de 'lictafior van v.et prolctari- aat, u zou willen doen gelooven, maar hji 's mooier sn veiliger, de weg van omwikkeling. Op dien weg zat men ko men tot het inden van werktuigen, die het leven- mooier en beur rullen maken daarom leest leertonderzoektheft -I op, zooveel ge kant, maar vooral laat uw kinderen 1 neren Dan komt er eenmaal een tijd en mis schien vroeger dan ge soms denkt, waarin met meer gesproken zal worden over het erschil van hersen- en spierarbeid, naar zal er een arbeiderslied «worden aangehe ven, wilarin ieder mee instemmen kun doch waarin de man van wetenschap en ontwikkeling den toon aangeeft cn zal "lijven aangeven. Eens komen er betere dagen, hoezee Ja zeker jongens, ze komen. Do p«n overwint het domme zwaard, En 't recht voert heerschappij op aard In de betere dagen, die komen. OOM KOOS. leden muldc Uit f Ontworpen Spoorwegen in Z.-W. Utrecht, Krimpenerwnard en AlblHNAerwaard. ccombinccrde Vergadering van de Ge meenteraden van MEUWPOORT LANGERAK en GROOT-AMMERS tc Nicuwpoort, op Dinsdag 5 October 1920 VoorzitterG. B. Fortuijn, burgemees ter der drie gemeenten. Tegenwoordig: Uit Nicuwpoort: de wet houders II. Ou wei kerk en G. I Velen, cn •den W. Baron en J. van Vliet. Langerakwethouder C. Schep en Rietveld, T. Demper, J. Ha- T. van Middelkoop. Ammcrs: Het lid J. Schep. II. Kleijheeg, secretaris der Mede is aanwezig de heer J. \V. Th. in Oijen. Hoofd ingenieur bij den Raad in Toezicht op de Spoorwegdiensten Haarlem. De voorzitter opent de vergadering cn herinnert er aan, dat de cifculalre van 'e Commissie tot Verbetering van het Verkeerswezen in Z.-W. Utrecht, Krim- penerwaard en Alblasserwaard (V.U.K.A.) «m de vergaderingen van de 3 gemeente raden een punt van bespreking heeft uit gemaakt, doch daar nog geen besluit is genomen, omdat Burg. en Weth. der ver schillende gemeenten het wenschenlijk achtten, alvorens een beslissing uit te lok ken, gebruik te maken van de in de cir culaire gedane aanbieding, om n.l. van wege de V.U.K.A. iemand tc zenden, om de plannen mondeling toe te lichten. Thans is de heer Van Oijen, die door spr. wordt welkom gchcctcn, aanwezig, om een nadere uiteenzetting der plannen te geven en L-vcntuecle vragen zooveel mogelijk te beantwoorden. De beer Van Oijen stelt het zeer prijs, in de gelegenheid te zijn gestek de plannen nader toe te lichten. SpT. ves tigt de aandacht er op, hoe veelomvattend de plannen zijn en gelooft, dat er heel veel moeite aan verbonden zal zijn, om ze uitgevoerd te krijgen. Wrtren er vroeger al eens vage plannen tot hot maken van verschillende tramverbindingen tusschen verschillende gemeenten en een meer vast plan tot het maken van een groot spoor Rotterdam-Dordrecht via Baanhoek, welke laatste lijn de bestaande spoorwegen zou moeten ontlasten, (huns zijn deze plannen met verschillende andere lijnen aangevuld Van het na te noemen complex spoorwe gen is de lijn Rotterdam-Krimpen-Baan- hoek bedoeld als dubbelsporige groote spoorweg, terwijl de andere lijnen als en- kelsporigc locaallijncn zijn gedacht. Nu is het de bedoeling op te richtei? een Naamloozc Vennootschap Zuid-Hol- landsch-Utrechtsche Spoorwegmaatschappij", welke oprichting zal plaats hebben zoodra de totstandkoming der lijn Gouda-Mont- foort-Utrecht financieel verackerd zal zijn. Voor deze lijn, die reeds in 1914 door het Comité voor Buurtspoorwegverbinding Goudn-Montfoort-Utrceht werd voorbereid, maar waarvan de uitvoering op de des tijds aangenomen grondslagen tengevolge van den wereldoorlog onmogelijk werd, zijn opnieuw subsidie-aanvragen tot aan merkelijk hooger bedrag dan vroeger aan de belanghebbenden gedaan, waarvan ver scheidene reeds een gunstig onthaal von den. Rekening houdende niet den wensch der Regeering, dat de overige lijnen van het ontworpen net van spoorwegen in Zuid west Utrecht, Krimpenerwaard cn Alblas serwaard verder als één geheel zullen worden beschouwd, moet thans aan de bc- tanhlfbbawde corprgrabien, in hoofdzaak ge meente-besturen, medewerking worden ver zocht bij het tot stand brengen van de volg ende lijnen AGorinchcm. Vianen, Mecrnhoef, Utrecht. BSchoonhoven, IJssclsctein. Utrecht. CSlicdrecht, Nicuwpoort. Gorinchcm. DKrimpen a.d. Lek, Stolwijk, Gouda. ERotterdam, Krimpen, Baanhoek. Bij deze plannen wordt uitgegaan van de veronderstelling, dat de in lijn A voor komende .brug over de rivier de Lek bij Vianen, met bijbehoorende opritten voor gewoon verkeer, geheel op Rijkskosten zal worden gemaakt, en dat voor lijn E, die niet uitsluitend voor locaal verkeer zal dienen, niet meer dan f 160.000 per K.M. rekening der Vennootschap zal ko men, terwijl het zeer belangrijke bedrag, dat daarboven voor dien lijn zal zijn te betalen, door den Staat zal worden ge dragen. Bij deze onderstellingen worden de kosten voor het bovengenoemde com plex A tot cn met E geschat op 18 mil- lioen gulden. De kosten voor de lijn GoudaMontfoort—Utrecht zijn geschat op 3 milliocn gulden. Kon nu voor den oorlog bij het tot stand brengen van locaalspoorwegen vecl- ecn min of meer ruime bijdrage in dé aanlegkostcn van de belanghebbende spoorwegmaatschappij worden gerekend, thans is van de Ncderlandschc Spoorwe gen slechts in zooverre financicele medc- ■rking te verwachten, dat zij, ingeval zij bereid zijn het bedoelde complex te ""ploiteeren, het noodigc rollend materi- 1 zullen beschikbaar stellen, terwijl zij •rmoedclijk ook de risico der exploitatie rullen dragen. De jaanlegkojJten moeten dus door de lang hebbenden worden bijeengebracht het standpunt, dat de Regéering daarbij tegenwoordig inneemt is, dat de streek (dut zijn provinciën, gemeenten, polders n particulieren te zamen) de helft dei- kosten moeten dragen. Van de noodigc 18 milliocn gulden zou dus 50 door de streek moeten wor- betauldzoo de provincie hierin 5 nillioco zou bijdragen, zou er voor ge meenten, polders en particulieren 4 mil- lioen overblijven. Voor deze 4 mitlioen gulden is door de commissie een zoo "billijk mogelijke rdeeling gemaakt over de belangheb- nde gemeenten. Met een minimum van 2 per inwoner voor die grootere ge meenten, welke aan de eindpunten der icuwe lijnen zijn gelegen, klimt de bij drage tot een bedrag van f 33 per in woner voor die gemeenten, welke geacht kunnen worden door den nieuwen spoor weg uit hun isolement te worden verlost. Volgens deze berekening zoiü dan van de 47 belanghebbende gemeenten worden ont- angen een bedrag van f 3.605.000 en zou het restant ad f 395.000 van de polders moeten komen. De gemeenten Nicuwpoort, Langerak en root-Anuners worden alle drie beschouwd als gemeenten, welke door den nieuwen spoorweg uit hun isolement worden ver lost, zoodat voor elk dezer gemeente de bijdrage is bcp.iiild op f 33 per inwoner, zijnde respectievelijk f 20.000, f 35.000 cn f 60.000. Nadrukkelijk echter vestigt spr. er de andacht op dat de onzekerheid in de prijzen van materialen en arbeid eencr- zijds, en de op vele plaatsen onbetrouw baarheid van den bodem anderzijds het ootlig maken de cijfers slechts met het grootste voorbehoud tg aanvaarden, zoo- at het niet is uitgesloten, dat het voor noemde bedrag «ad 18 milliocn gulden zal worden overschreden en het, ter voor- j van herhaling van hetgeen met de lijn Gouda—Schoonhoven heeft plaats gehad, welke door gebrek aan geld jaren lang op afwerking moest wachten, nood zakelijk zal zijn, dat alle belanghebben den zich verbinden in de overschrijding der kosten bij te betalen in dezelfde ver houding als de te verleen en bijdragen. Na deze uitvoerige uiteenzetting wordt aan de aanwezigen gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen. De heer Van Middelkoop (Langerak), uitvoerig de plannen nagaand, is van meening, dat de leden van den Raad niet uitsluitend de beljingen der streek, maar in hoofdzaak die hunner g e m e e n- t e moeten in het oog houden en spr. vraagt, zich af, of de plannen, zooals die thans zijn ontworpen, voor Langerak wer kelijk van zoo groot belang zijn, of de bedragen, die daarvoor van de ingezete nen zullen moeten worden gevraagd, ook maar eenigermate zullen worden goedge maakt door de voordcelen, welke de spoor verbinding zal opleveren. Allereerst vraagt spr. Waarom zorgt het Rijk niet voor den heelen aanleg, daarbij tekorten het Rijk toch moet bijspringen. Nu dit echter niet zoo is, vraagt spr., zou er, als de gemeente b.v. in het binnenste van de Alblasserwaard was gelegen, en van alle verkeer was afgesloten, "alles voor te zeggen zijn het tot s^jand komen van de plannen te helpen bevorderen, maar spr. meent, dat Langerak zich tegenover die geïsoleerde gemeenten in eun bevoorrech te positie bevindt. Naar spr. meening, zijn de plaatsen langs de Lek veelmeer aan gewezen op verbindingen met Rotterdam en Utrecht, dan met het Zuidenen de industrie zal, zelfs al komt de spoorweg verbinding, zeker nicer gebruik blijven ma ken van liet vervoer te waterspr. noemt als voorbeeld de steenfabriek. Daarbij hangt de gemeenten steeds boven het hoofd, dat later blijkt, dat het aanvanke lijk toegestane bedrag niet voldoende zal zijn, wie weet welk bedrag, nog zal moeten worden bijgepast. En vraagt men nu van de gemeente deze groote bedragen voor deze plannen, dan zal men later misschien genoodzaakt zijn voor andere zaken, welke voor de" gemeente zelf van veel meer belang zijn, ge/ld te weigeren, omdat de gemeente niet alles op haar schou ders kan nemen. Was Langerak ten op zichte van de ontworpen lijnen anders ge legen, dan zou spr. het toestaan der bij drage nog eens in érnstige overweging willen nemen, maar waar, naar spr. mee ning, de belangen van Langerak niet even redig zijn aan de daarvoor te besteden sommen, kan. hij tot zijn spijt zijn mede werking aan het toestaan der gelden niet vcrlccnen. De heer Van Oijen zegt, dat de Staat zich steeds, bij het toestaan van gelden, op het standpunt plaatst, dat belangheb benden de hulp ygn den Staat moeten waardccren in dien zin, dat zij beginnen met zelf in den zak te tasten. Werd vroe ger nog eens door andere lichamen of corporation steun verleend, thans is dit niet meer het geval. De voordeden, wel ke er voor de gemeenten uit voortvloeien zal men, tot op zekere hoogte, moeten afwachten. Doch spr. zijn plattelandsplaat sen bekend, die door het verkrijgen van spoorwegverbinding aanzienlijke voordee- lcn verkregen, h.v. door rechtstreckschcn aanvoer van meststoffen e.a., en doordat het vervoer van fruitr zelfs naar het bui tenland zonder overlading kon plaats vin den. Wethouder Deelen (Nicuwpoort) vraagt verschillende inlichtingen over de exploi tatie der lijnen en of daarin niet gevon- ik'n kan worden het evcntucele bedrag,, emf later boven de bijdrage zal moeten worden gestort. De heer Van Oijen antwoordt, dat in zake exploitatie een contract met den Staat wordt geslotenals regel worden de te korten in de exploitatie gedragen door de e .«JpTkjit e or t jjh cl e maatecha'ppi/jen, doch wor den deze te korten schuldig geschreven om, als er later een overschat is, ze te rug te betalen. Als vdbrbeeld noemt spr. het spoorwegen-complex in de Haarlem mermeer, in 1912 in exploitatie gebracht .-n waar aanvankelijk aanzienlijke te kor- n waren, doch waar, nu sedert de beide atste jaren winst wordt gemaakt, deze winst wordt gebruikt tot gedeeltelijke dek king van de oude te korten. Wordt er chtcr winst gemaakt, dan komt deze aan e Naamtooze Vennotschap, dus aan de andcelhouders, ten goede. De voorzitter acht de spoorwegplannen iin groot belang. Aan de lijn Gouda— hoonhoven heeft men gezien van hoe- -•el belang de verbinding voor de aan liggende plaatsen is. Echter doen zich ook moeilijke vrngen voor, o.a. die van de la tere bijbetaling in de te korten, waardoor dus de gemeenten feitelijk een blanco ere-' diet vcrlccnen. Spr. stelt, ook met het oog op de moeilijkheden welke de gemeenten tegenwoordig hebben bij het plaatsen hun ner leeningen, enkele vragen ter zake. De heer Van Oijen antwoordt, dat bij de oprichting der Vennootschap 10 moet worden gestort, en bijstortingen zul len moeten geschieden in vc-rband met de vordering der werkzaamheden. De V.U. K.A. zal niet voor de leening kunnen zor gen, zoodat iedere gemeente op zich zelf zal zijn aangewezen. Spr. weet echter uit gevallen uit de practijk, dat het plaatsen van een leening in eigen kring dikwijls ••-.•rrassende resultaten oplevert. De secretaris vraagt of de verdceling der bijdragen niet wat onbillijk is. Dat men b.v. gemeenten als Brandwijk en om geving, die geheel zijn afgesloten, en Ameidc cn omgeving, die slechts weinig stoomboot-verkeer hebben, ten volle be last, kan spr. begrijpen, maar dat b.v. Nicuwpoort en Groot-Ammers, die een vrij geregciden dienst op Rotterdam hebben en vanwaar men zeer gemakkelijk station Schoonhoven of Ammerstol kan bereiken, ook ten volle belast, lijkt wel wat onbil lijk. De heer Van Oijen antwoordt hierop, dat de Commissie volgens de kaart te werk is gegaan en daarbij alle gemeen ten, die van het spoorwegverkeer waren afgesloten, in de hoogste klasse heeft aan geslagen. Dat daarbij door plaatselijke omstandigheden, Waarvan de Commissie niet op de hoogte was, misschien wel eens kleine onbillijkheden zijn ontstaan, zal spr. niet ontkennen. Wethouder Ouwerkcrk (Nicuwpoort) acht de eerste storting ad 10" bij de op richting der Vennootschap, zelfs bij den aanvang der werkzaamheden, een groot bezwaar. Het is toch mogelijk, dat, als met één lijn wordt begonnen, de andere lijnen nog jaren moeten wachten. Naar de meening van den heer «Van Oijen zou dit bezwaar kunnen worden on- desvangen door gelijktijdig aan meerdere lijnen te beginnen. F.en uitvoerige bespreking over verschil lende punten heeft alsnog plaats. Aller eerst wordt aangevallen de bewering van het lid Van Middelkoop, dat onze gemeen ten meer zijn aangewezen op verbindin gen met Rotterdam, Utrecht en het Noor den, dan met Gorinchcm en liet Zuiden. Doch aif de besprekingen blijkt toch, dat voornoemd lid net inderdaad bij liet rechte eind had. Wethouder Deelen ves tigt nog de aandacht op de stijging der grondprijzen bij spoorweg-verbinding; ter wijl spr. zich uit het onlangs voorgelaten verslag der Brandstoffen-Commissie herin nert, dat, indien de kolen per waggon tot in de gemeente hadden kunnen worden aangevoerd, dit een aanzienlijke bespa ring zou hebben gegevan. Tot slot wordt nog uitvoerig gesproken over de vraag, wat Zal geschieden, als co% deel der gemeenten de bijdrage wel cn/ een ander deel die niet verleent. DcW zaak zal echter beter onder de oogen kunnen worden ceticn, als de bij dragen voor het grootste gedeelte zullen zijn toegezegd. De voorzitter dankt den heer Van Oijen voor zijn uiteenzettingde loden van de 3 gemeenteraden hebben thans uitvoerig kunnen hooren hoe de spoor wegplannen in elkander zitten en hebben wat hun nog duister was, kunnen doen toelichtenspr. is overtuigd, dat allen thans voldoende op de hoogte gebracht zijn om straks rtiet kennis van zaken te kun nen beoordeelen, welke besluiten in het belang hunner gemeenten moeten worden wenschelijk geacht. Spr, sluit hiermede de vergadering. Een opzienbare uitvinding van Edison. De wereldberoemde uit vinder Edison heeft wederom een nieuwe ,en opzienbare uitvinding gedaan. Volgens berichten, uit New-York heeft hij een (po stel uitgevonden, met behulp waarvan men met de dooden kan spreken In „American Magazine" geeft Forbes, die een interview met Edison heeft ge had, nadere bijzonderheden over deze fa- belachtigc uitvinding. Zij houdt een uit daging in aan allen, die de in zwang zijnde theorieen van het gewone spiritis me aanhangen. Edison voorspelt verder, ..dat de verbinding met het rijk "der gees ten niet kan worden bewerkstelligd door kwajongensachtige listigheden, welke den mannen der wetenschap zoo dom aan doen". I In één woord, de methode van Edison bestaat uit een over-gevoclig instrument, dat de impulsies der geesten kan regis- treeren en aan de levenden overbrengen. „Ik heb er een langen tijd aan ge werkt", verklaart de uitvinder, „om een löestel samen te stellen, waardóór1' ik zou kunnen ^ien, of het mogelijk is, om hen, die de aarde hebben verlaten, met ons in verbinding tc brengen. Indien ik dit heb bereikt, dan is dit niet door occulte, of geheimzinnige middelen, zooals gebruike lijk is bij de zich zoo noemende medi ums, doch langs zuiver wctenschappelij- ken weg. Indien zij, die het aardschc le ven hebben verlaten, zich niet kunnen bedienen van het toestel, dat ik hun thans gejef, dan verdwijnt de kans, dat zij voort leven op de wijze, zooals wij ons dat voorstellen". Hoe groot ook het vertrouwen is, di^t wij in het genie van- Edison stellen, toch lijkt het ons raadzaam, ons vooralsnog de resultaten zijner uitvinding af te wach ten alvorens eenig oordeel daarover uit te spreken. Hoe moeten wij leven. Uit een statistiek van een der Duitsche devensverzekeringmaatscbappljen, o.m. de onderstaande gevolgtrekkingen. De laagste klassen hebben natuurlijk het meeste te lijden van de nadcelen, aan het beroep verbonden stof, slechte lucht, werken in natte klecren, te korte nacht rust. Een tegenwicht wordt gevonden in den spierarbeid, die de stofwisseling duch tig «aanzet cn daardoor eenigszins een psi- chisch tegenwicht scheptook voortdu rende excessen uitgezonderd die van alcohol komen hierbij natuurlijk o.ti economische redenen slechts zelden voor. De bemiddelde klasse kan zich hoeden voor menig nadeel voor gezondheid, dat dc anderen niet uit den weg kunnen gaan en zij zou ongetwijfeld de gezondste zijn, indien zij haar vrijheid van beweging uit sluitend daartoe gebruikte. Maar al te dik wijls ziet men helaaé, dat zij door 't Jiigen naar genot (althans naar hetgeen zij als genot beschouwd) 't verkregen voor deel omzet in nadeel. Zij zou de psichi- sche oververmoeidheid, de opwinding, het verblijf binnenskamers, den achteruitgang der spicrontwikkeling, die voor de stof wisseling zoo noodig is, niettegenstaande haar vrij wel uitsluitend psichischeiu ar beid toch wel binnen* bepaalde pAken kunnen houden, wanneer ze maar leerde hare ontspanning op meer higienische wij ze te zoeken. De voeding mag in de lagere klassen gebrekkig zijn, deels uit onwetendheid, deels door armoede, ze wordt door den meer Uchamelijken arbeid veel beter ver-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1920 | | pagina 3