n
s
ON
Oiücieelfl Mwiim
t.
No. 4584.
r
i.
r
Buitenlandsch Overzicht
FEUILLETON.
IL
I.
I
rdam
Vrijdag 10 November 1922. 54e Jaargang
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Dit nummer bestaat uit
DRIE BLADEN.
EERSTE BLAD.
Bericht
„Langs donkere paden”
BINNENLAND.
Langs donkere paden.
A,
voor
des-
A.
I SM-,
at
dien naam,
I
sn
0Bï,0
jn
tot
graaf Beaucourt on zeide
I
.n
door
rworpen
van
a weth.
vanaf
rmijn
Prov.
MltW.
bo-
van
dik-
S, A W. H VAN NOOTEN to SCHOONHOVEN,
Uitgevers.
Intercomm. Telefoon-No. 20.
Poetcheque en Girodienst No. 13763.
Die .Vermeerdering der kosten
trein-kilometer ligt uit den aard
ligt
Een
pen, die
voor anker
kaansche regeering heeft zelfs aan een
zonder
n.
adoring
en
vrien-
maar
zagen
ibsidie,
deeling
eniging
3 van
d
3
aafd.
ibeidie,
auto -
>&adha-
doet
naar
u
Gemeente Bergambacht.
P. van
weth.
noodgedwon -
lagen der b« •-
Ten,
weï-
dit
aan-
hy zyne ouders verloren,
en most
st groot
en voor
85- jarig
SCHOOKHOVEKSCHB COURABT
van de
1 deden
jonkers
werken om de tarieven te verlagen ko
len, elektrificatie, bezuinigingen exploi
tatie, winstderving. Het is slechts te
hopen, dat een ernstig overleg tusschen
de Directie der Neder! Spoorwegen en
haar personeel plaats vinde, dat de Di
rectie voor het personeel prikkelende
maatregelen zooveel mogelijk achterwe
ge laat, en dat zoowel van de zjjde der
Directie als van het personeel, deze
oplossing niet door oen staking gefor
ceerd wofde
b spoorwegnet
K.M. thans
op dezen
gedurende
Burgemeester en Wethouders van
Bergambacht, maken bekend, dat op
Dinsdag, 21 November a.s. des namiddags
2 uur, de gelegenheid zal zijn openge
steld tot kostelooze inenting of her-
inenting van hen, die zich daartoe ten
Raadhuize aanmelden.
Bergambacht, 9 November 1922.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
Qe Burgemeester,
J. A. A. UILKENS.
De Secretaris,
W. SCHIPPERS.
s van,
neente-
'gen.
voor
namen,
in Os,
len en
nel 7
schcn, die verleden jaar
werden overvallen en gt
maanden in een afgryselyk hol
«loten zyn gehouden, maar het voorge
voel van het gevaar heeft aan
reis iets romantisch gegeven.
- Ik bedank voor zulke romantiek,
er is ook geen gevaar, viel
wy hebben trouwe gidsen, de
Heden hebben wij een aanvang ge
maakt met het nieuwe feuilleton
Zooals we reeds meermalen schreven,
zal dit zeer boeiend verhaal onge
twijfeld in den smaak onzer lezers
vallen.
Het is onderhoudend geschreven en
zal steeds de belangstelling gaande
houden. Hoewel de eersto hoofdstukken
den lezer in gedachten voeren naar de
donkere schuilplaats van een Grieksche
rooverstyjnde, toch zal men spoedig
bemerken, dat het verhaal een andere
wending neemt en men verplaatst
wordt naar het heerlijke Zuiden van
Frankrijk, waar de geschiedenis zich
verder afwikkelt.
Reeds ontvingen wtf toezending van
een groot aantal nieuwe abonnemen
ten op ons blad. In verband hiermede
herinneren we er nog eens aan, dat
spoedige opgaaf als nieuw abonné ge-
wenscht is, met het oog op de eerste
nummers van het feuilleton.
DE UITGEVERS.
hoe de botsing tusschen het
Geallieerden en dat def KEI
te KONSTANTINOPIL zich verder zal
ontwikkelen.
Refet pasja, de idoor Angora uitge
zonden dictator, ligt feitelyk met den
Geallieerden commissaris overhoop.
De Kemalistische regeering van Ango
ra herhaalt in haar antwoord haar
eischcn betreffende do ontruiming van
Konstantinopel door de Geallieerde troe
pen, en de terugtrekking der Geallieer
de oorlogsschepen,-terwijl voorts in de
bieden,
overhand
hand neer
liet vraagstuk. We hebben ons niet in
de details begeven van de verhoudin
gen van spoorwegpersoneel tot directie,
van do werktyden in speciale gevallen,
van de bijzondere arbeidsprestaties, we
hebben als basis aangenomen do groote
Ijjnen, waarlangs naar onze bescheiden
meening, de maatschappij
gen mot offers van alle
volking, weer in het spoor kan kortte"
dat, van minder malaise naar grooter wu-
vaart voert. We hebben daarby aange
veerd, dat een eventueele staking in de
ze omstandigheden een ramp zou zijn,
een middel, dat wellich^ erger dan de
kwaal zou kunnen zyn;
Uit dit artikel is een stelling-nemeu
tegen het spoorwegpersoneel en zyn ac
tie gedistilleerd. Laten-we direct ver
klaren, dat dit geenszins onze opzet
was. We herhalejtwy voor ons geloo-
ven, dat èn werkgevers èn werknemers
tot eenige opoffering moeten komen
aleer men weer tot minder malaise zal kuu
nen komen. En uit dien hoofde geven wa
hier (terugkomend op ons punt van uit
gang) de andere zyde van het spoor-
wog-probleem het kapitaals-vraagstuk
niet te verwarren met het kapitalistisch
vraagstuk 1 Dat vraagstuk ia ingewik -
keld. We zullen trachten de hoofdlyuen
vast te leggen en ous niet te verdie
pen in de vele details.
Eerstens dat gij my uw tasschen
en kleindoden afgeeft.
De jonkers, overtuigd dat zy slechts,
hadden te gehoorzamen, logdon hun hor
logee, hunne beurs en andere kleinooden
in den hoed van een der roovera.
Leondari, den buit naziende, gaf zyne
teleurstelling en ontevredenheid te ken-
nen.
Wy zullen dat later vereffenen, zei-
de de hoofdman nadenkend.
De reizigers hadden rich slechte van
het noodige geld voor hunne verterin
gen voorzien en deze som wasbetrekke-
lyk gering.
Naar ik zie, myne hoeren, zeide
hy, zal ik genoodzaakt zyn twee man
als gevangenen hier te houden, en dat
zullen de heeren Alfred Beauconrt en
Charles Bertin zyn wat den kapitein
Lotilleux betreft, hem laat ik vrjj,
om naar Frankryk de tyding over te
brengen, dat zyne twee vrienden in de
macht zyn van den verschrikkelykén
Leondari, die eene som van tweemaal
honderdduizend franken eisoht als lo»-
prys van den graaf Beaucourt en zes
tig duizend voor dien van den baron
Bertin Gy kunt er hij voegen, dat.
zoo de gevorderde losgelden een maand
I na heden mH niet tpr hand zyn gesteld,
_c aan ’t Fransche gouvernement een
I der tnren van ieder gevangene zal zen-
Wat is, om een bedryf productief te
maken, naast een economische exploi
tatie noodig Dat er niet zooveel ka
pitaal geetoken wordt in de materialen,
gebouwen enz., dat het by kans ónmoge
lijk wordt daarvan een percentage te ma
ken, dat nog winst opleveri.
By de spoorwegen leert een groepec -
ring en vergelijking van verschillenden
cijfers, vergeleken over een tiental jaren,
dat de kapitaalsvermeerdering geweldig
groot geweest is. Tegenover de 190 mil
lioen kapitaal, die er twintig jaar ge
leden in H.S.M. en Staatsspoor stak,
staat nu een waarde van 521 millioen l
En is nu al die vermeerdering vour een
deel het gevolg van den oorlogmet
zyn groote duurte tegenover die groote
vermeerdering, die toch haar rente moet
opbrengen, staat een niet- evenredige
vermeerdering van spoorwegnetvervoer
enz.
I4 1901 b.v. bedroeg het
eer» lengte van rond 3000 1
is dit 3667 K.M.
Nu is de lengte van het net alleen
uit den aard der zaak geen juiste maat
staf voor het benoodigde kapitaal. Er
spreken andere factoren mee, zooals het
aantal treinen, de door die treinen af
gelegde afstanden, de stations, de
veiligingskosten enz. Als maatstaf
bedrijfskosten neemt men dan ook
wyls alle onkosten tezamen, tegenover
het aantal in totaal door alle treinen
afgelegde kilometers. Het is, zooals een
fabrikant doet ten opzichte van het ar
tikel, dat hy produceertallo kosten
van zijn bedryf tezamen slaat hy om op
het aantal van zyn artikelen, zoodat hy
tot den kostprijs komen kan.
Ditzelfde gebeurt in een economisch
beheerd bedryf tem opzichte van de on-
derdeelen. D.w.z., men vergelijkt hoe
veel een b epoald bedryfs-onderdeel (ka
pitaal, loon, belasting, verzekering enz.)
per geproduceerde eenheid komt.
De spoorwegen produceeren „vervoer”,
zoodat de vergelijking op dezelfde wyze
getrokken wordt. Vergelijkt men nu
het kapitaal met treinkilom eters enz.,
dan bljjkt o.a., dat in 1901 8000 K.M.
en en
van O.
sen.
jpi.
a Os,
n, Ver-
Deze Courant wordt des Maandags-, des Woensdags- en des Vrijdagsmiddags uit
gegeven. Prijs voor Schoonhoven per 8 maenden f 1,25, franco per post in
Nederland f 1,50
Over het abonnement wordt in do eerste maand beschikt.
Men kan zich abonneeren bij alle Boekhandelaren, Kantoorhouders en bestaande
tuseebenpersonen.
antwoord-nota wordt verklaard, dat hun
aanwezigheid niet vereenigbaar is met
het Kemalistische bestuur te Konstanii-
nopol.
Aan deze eischen zal natuurlijk geen
gevolg worden gegeven. Wol is waar,
hebben de Geallieerde generaals nog niet
het besluit genomen tot afkondiging
van den staat van beleg in hei gebied
van Konstantinopel, maar dit beeluit
kan ieder uur vallen. De oorlogssche
pen, die nog in de Zee van Marmora
liggen, blijven. De Ameri-
„'crirg heeft eelfe ee^ :_a
harer oorlogsschepen, te Gibraltar lig-
c naar
jen 4
Wy hebben dien trouwelooze ryke-
Ijjk betaald, zeide hy, en hy he-jft ons
beloofd, dat de roover Leondari ons on
gestoord zou laten doorreizen.
Ik ben Leondari, hernam de hoofd
man mot oen bevallige buiging en aan
dergeRjke beloften houdt men zich in
Griekenland niet beter dan in Frankryk
Zyne beleefdheid, zyn fyn lachje en
voorname manieren waren zeer in te
genspraak met zyne v(andelyke houding,
en het doodende wapen, dat nog altyd
op den graaf gericht was.
Als men u de verzekering niet had,
gegeven, vervolgde hy, dat gij hier rus-
tefyk kondet doortrekken, dan hadt gy
een anderen weg genomen. Zoude ik
mij zulk een uitmuntende buit, ajs gy
zyt, laten ontstappen, daar ik "weet,
dai gjj mflj een vorUtelyken losprijs kunt
verschaffen
Kent gy my dan P vroeg de graaf.,
Leondari haalde een papier uit zyn
zak Ziehier wat my gisterenavond door
oen expresse gebracht is. LuistertDrie
Fransche reizigers zullen op dat uur op
do aangedufde plaats doorkomen. Een
hunner, reizig van gestalte en met zwart
haar, is de rykste, hy berydt een
grauw paard. De anderen zyn eveneens
rijk, maar niet met den, graaf te ver- na
gelijken. Ziet, myne heeren, sinds twee ik
uren wacht ik u, zeide hij met eene dcioa
buiging. den. Misschien zal de graaf u een aan-
Ln wat eiseht gy van ons P vroeg wyzing op dé Fransche bank medegeven,
de graaf. Ik kan niet veronderstellen dM I opdat het geld onmiddellyk worde afge-
gy uw woord zult breken. I zonden. Verder is ’I voor ’I oogenblik
De andere zijd» van het
SpuorwegproblMm.
Elk conflict, ©n dus ook het spoor-
weg-conflict, waaraan we kort geleden
een uitvoerig artikel gewyd hebben,
heeft twee zyden. En by een zoo veel
zijdig, ingewikkeld probleem als het
spoorweg-vraagstuk, met zyn oogen-
schijnlijk onoplosbaar tekort, geworden Is,
zijn de twee zyden, waarin wederzjjdsch
de standpunten tegenovor elkaar staan,
niet zoo gemakkelyk to analyseeren.
In ons vorig artikel hebben we aan
dacht gewijd aan de eene hoofdzydo van
De Burgemeester van Bergambacht
maakt bekend, dat een Openbare Ver
gadering van den Raad is belegd
tegen Maandag, 13 November 1922, des
voormiddag» D1/» uur.
Bergambacht, 9 November 1922.
De Burgemeester.
J. A. A. UILKENS*
Nog steeds worden te BERLIJN be
sprekingen gevoerd tot verbetering van
den financieelen toestand in Duitsoh-
land. De internationale deskundigen heb
ben verslag uitgebracht van hunne be
vindingen en op grond van het resul
taat dezer werkzaamheden, heeft de Rijks-
regeering nieuwe, nauwkeurige omlynde
voorstellen gedaan, welke aan do CO5L-
Zoo voortpratende, daalden de reizi
gers in eene smalle en diepe vallei af,
tusschen twee bergen, welker hellingen
met dicht struikgewas bezet war on.
Aan het einde van don weg een bree-
de vliet, welke zij meenden te door
waden, toen een schel fluiten, uit een
naburig kreupelbosch voortkomende, door
de lucht siüte en in ’t zelfde oogenblik
schoten een dozyn mannen uit het bosch.
Dezen, van top tot teen gewapend, en
vreemdsoortig gekleed, kwamen op de
vreemdelingen af.
Staat schreeuwde het ^hoofd dor
bende, in het Fransch, staat 1 en
geen tegenstand, Wy staan u niet
’t leven. Gij zyt veilig, zoolang gy
rustig houdt, maar
Alfred, stoutmoedig t»t in ’t vermete-
le? sloeg dc hand aan zy,n revolver
wierp een beduidenden blik op zyn
den. Deze volgden zyn voorbeeld,
toen, zy de gidsen naar den vnand
overloopen, en hunne bedienden, van
angst bibberende, don bandieten to voet
vielen en genade afameeikten, oeide Al
fred i
’t Ia nutteloos weerstand
en er is ook geen gevaar, viel Alfred I de ellendelingen hebben do
in wy hebben trouwe gidsen, de co i- en hy liet de opgeheven
sul van Athene heeft het on» verz© - vallen.
I De hoofdman keerde zich tot den
graaf Beaucourt en zeide glimlachend
Gj; doet verstandig, mijnheerbe
ter is ’I uw- geld dan uw lovou Ac ver
liezen.
Alfred wierp een ver ach tend cru blik op
den hoofdgids, Poiflos geheeten.
Prijs der Ad ortentiënMaandags en Woenadagt van 1 tot 6 regels f 1,15
iedere regel meer f 0,17i/2; Vrijdags van 1 tot 6 regels 1,30, iedere regel meer
f 0,20. By advertentiën, opgegeven voor 3 maal plaatsing, wordt de 3e plaatsing
berekend tegen 0,10 per regel op Maandag en Woensdag én tegen 0,121/a per
regel op Vrijdag.
Voor meer plaatsingen, groot aantal regels en condities vrage men tarief.
en laten en beschikte over de aanzien
lijke fortuin, welke zy hem hadden na
gelaten.
Alfred was eerzuchtig en hield zich
veel op met politieke en sociale quaes-
tiën, welke, naar hij meende, zyn naam
nieuwen luister moesten byzetten. Hy was
in de groote wereld ook zeer gezocht
en werd vooral gevierd door dames
die veel geld op prys stellen.
Zyn reisgenooten waren Charles Ber
tin, jonste zoon zvan een markies van
dien naam, en de kaoitein, Lotilleux
geheeten; beiden waren in alle opzich
ten eveneens volmaalkte edellieden.
Wy hebben een buitengewoon geluk
gehad, zeide Charles Bertin, met tot
hiertoe aan de opmerkzaamheid der
strujkroovcira ontsnapt te zyn ik ben
een oogenblik bedudht ‘geweest, dat ons
’t zelfde lot wachtte als die twee Fran-
weg
zos
opge-
kerd.
Ba I hernam Charles, gidsen r n
rooven trekken dikwerf èèn lyn. Daar
wij de onzön ruim betaald hebben, mo
gen wy eveuwel verwachten, dat zy ons
niet in ongelegenheid zi/llen mengen en
gende, last gegeven onmiddellijk
Konstantinopel op te stoom en.
MUSSOLINI, eerste minister en Itali-
aansch minister van oorlog, heeft aan
den Italiaanschen gezant te Konstanti
nopel getelegrafeerd om te zomen met
de andere Geallieerden een blok te vor
men tegenover de Turken, die niet kun
nen beweren, dat ze de Geallieerde ver
slagen hebben. Er moeten maatregelen
worden genomen ter bescherming van
de Italiaansche onderdanen.
In ENGELAND is men de meening
toegedaan, dat als de Turkin van plan
zyn alle afspraken en tractaten en alle
mensohlievende eu oeconomische over
wegingen in den wind te slaan, dat
dan de Geallieerden geen andere keu»
hebben, dan hen met alle mogelyke mid
delen te weerstaan in hei plan van den
Europeeschen vrede. Alleen nauwe sa
menwerking tusschen de Geallieerden kan
een ramp afwenden.
Aan het verslagvan den
dienst der poeterjjen, telegrafie en tele
fonie over 1921 is hei volgende ont
leend
Db post vertoonde een vermindering
van ruim 35 millioen gewisselde stuk
ken en een nadeelig saldo van byna 8
millioen guldenby de telegraaf afne
ming in het binnenlandich verkeer mei
raito 16 pavent, eenige toeneming in
het buitenlandsche verkeer en een na
deelig saldo van ruim 4 millioen gul
den by den tolfoondienet toeneming
in het interlocale verkeer met 6 per
cent en een voordeelig saldo van byna
4j millioen gulden j by den postche
que- en girodienst een nadeelig saldo
van byna 7 ton.
De Raad van Ridderkerk
heeft met algemeene stemmen f 79.400
toegestaan voor den bouw van een bij
zondere lagere school voor het departe
ment Bolnes—Slikkerveer der Maatschap
pij „Tot Nut van ’t Algemeen”.
Steunverleening. Te
Dordrecht heeft op initiatief van den
burgemeester ten raadhuize een vergade
ring plaats gehad van personen uit alle
lagen dor burger^ en van elke dolitieke
en godsdienstige gezindte.
Het doel was steun te verleenen in
den komenden winter aan de gezinnen
van werkloozen, om inzinking te voor
komen, zulks buiten den reglementairen
gemdentelyken, diaconalen en armbe -
stuurlyken steun om. Een hoofdcomitè
werd gevormd met den burgemeester als
voorzitter en twee raadsleden als secre
taris en penningmeester, verder sub
commissies voor financiën. voedlnr,
deeding, ligging, brandstoffen enz.
De workwyze zal nader worden vast-
gesteld.
Treinvertraging. Door
de onlangs ingetreden verscherping der
spoor bestond, by een gezamenlijk aan-
deelcn- on obligatie-kapitaal van
190 millioen gulden, In 1921 waren er
3667 K.M. lyneu, tegenover 527 mil -
lioen kapitaal. Per K.1L gerekend dus.
vermeerderde dit van f 63.000 kapitaal
.per K.M. 'tot f 146.000 kapitaal pei
JK.M. En /per trein-kilometcr gerekend
'waren de/kosten in 1908 nog geen gul
den per irein-kilomotor (f 0,97i), iorwjjl
die in 1^921 weren f 4,73 I
f
per
der
zaak niet alleen aan die kapitaals-ver -
meerdering.
Do oorzaak van duurte, bezuini -
ging,, enz., lag dan wel zeer duidelyk
aan de oppervlakte, al zou de oplossing
daarkan aog niet zou gemakkelyk znn.
De' stijging der loonen (van 16 milli
oen voor H.S.M. en S.S. in 1908 tot
57.4 millioen voor do Nederlandsche
'Spoorwegen in 1921) is daarvan even
goed een factor, als de algemeene duur
te. Doch in die sobere, nuchtere cy-
fers ligt een belangrijke aanwyfcing van
wat wy boven noemden t de andere
zyde. En met deze cyfers (de oyfer-bc-
rekening stond niet ter onzer beschik
king) komt oen der verlangens van het
spoorwegpersoneel, n^l. die van beoor-
deeling der leiding, in een meer be-
grypelyk licht.
Er zyn natuurlijk nog andere zyden
aan het spoorweg-probloem. Daarvan zyn
de ethische, moreclo en sociale, alsook
de leiding in do details, beduidende fac
toren, zooals reedó gebleken is u^ en
kele ingezonden stukken in on» blad.
Wjj, al» objectieve buitenstaanders, hou
den dns echter aan do groote lynen.
En dan ryst tevens de vraag Waar
is de oplossing van het probleem, van
het conflict te zoeken. Want lager ta
rieven zyn een zeer bolangryke factor
voor den handel en de industrie. De te
genwoordige tarieven drukken reizigers-
en goederenvervoer; zy houden het lo
ven mede duur verminderen het kwan
tum arbeidzjj bezorgen den staat een
verlies van 31 millioen in één jaar, ge
volg van de garantie van het ryk voor
een zekere winst
De oplossing van dit probleem
maar' niet zoo voor het grypen.
der groote factoren is wel vermeerde -
ring van vervoer doch hoe zal die
komen als de tarieven hoog, blijven P
Vermoedelijk zal alles moeten mec-
MIS8IE VAN HERSTEL overhandigd
zijn. Deze Commissie is daarop naar Pa-
ry» vertrokken om van daar de Duit-
sche voorstellen te beantwoorden.
Hot rapport der buitenlandsche
kundigén betreft allereerst maatregelen
tot stabilisatie van de mark. Stabilisa
tie is in de eerste plaats vereisoht om
oen einde te maken aan de onzekere po
sitie van de mark. Zoolang de mark tel
kens dieper vallen kan, ia een aanne
melijke regeling van de Duitsche beta
lingen onmogelyk. Do ondervinding heeft
dit goleerd. De deskundigen bespraken
verder <Ie kwestie van de goudreserve by
de Ryksbank en in de derde plaats wordt
de wenschelykheid in het licht gesteld
van een moratorium voor den duur van
twee jaar, met mogelijkheid van ver
lenging.
Men kan de beteekenis van deze ver
klaring der buitenlandsche deskundigen
niet gering achten. Zy vormt de 1 asis
van de nieuwe Duitsche voorstellen
maar zet deze tevens kracht by. De
Duitschers kunnen zich thans op gezag
hebbende buitenlandsche autoriteiten be
roepen. De vraag is maar, of BAR -
THOU, de Fransche vertegenwoordiger
in de Commissie van Herstel, aan het
advies der deskundigen waarde hecht en
de eventueel daardoor geïnfluenceerde be
sluiten van de meerderheid der Com
missie zal willen aanvaarden. Er is
behalve het hierboven bedoelde rapport
van de financieele deskundigen, nog een
tweede rapport, van Duboü en Visse -
ring, welke beide deskundigen tot een
andere slotsom gekomen zyn. Uit de
voorstellen van de Duitsche regeering
zal moeten blyken, welk gebruik van dit
tweede repport is gemaakt.
De partijleiders zullen door den Ryks-
kanselier worden ingelicht over den in
houd van het Duitsche voorstel, waar-
by ook een definitief besluit zou wor
den genomen over het byeonroepen van
den Ryksdag.
De geslaagde fascisten-actie in ITA
LIË maakt school, zoowel in Hongarye
•ils rn Beieren. De Hongaarsche regoe-
ring vindt echter die fascisten-samen-
zworing gevaarlek voor den staat, aan
gezien zy er niet naar streeft, de or- i
de en de discipline te versterken, doch
te ondermynen. Daarom biedt de regee
ring te Boedapest krachtigen tegen -
stand aan de Hongaarscho fascisten-be-
weging.
In BEIEREN ligt het weer anders.
De regeering laat daar de fascisten kalm
hun gang gaan en het zyn de uiterste
linkerpartyen, die zich bezorgd maken
over de komende reactionnaire vloed-
gold. De oude Knppistem-leiders zouden
aan het hoofd staan van de Beiersche
fascisten, wier uniform een grijs hemd
is, met zwart-wit-roode kleuren om den
arm, benevens de swastika, het aati-so
mietische onderscheidingsteeken. Zoowel
in Noord- als in Zuid-Beieren verzame^
len zich de fascisten voor een opmarsch
naar München.
Met eenige sponning verwacht men nu
v gezag der
1MALI8TBN
EERSTE HOOFDSTUK.
Leoodari, de hoofdman der Grieksche
bandieten.
Griekenland met zyn nutnurschoone on
talrijke gedenkteekenen van een eertyd»
hoogere beschaving, is dikwyls het hoofd
doel van toeristen. De gevaren, waar
aan het rooversbedryf in Griekenland,
evenals in Italië en Spanje, in hét laatst
der vorige eeuw nog in vollen bloei,
den reiziger blootstelde, scheden de reis
lustige toeristen, sterk op avonturen
niet alleen niet af te schrikken,
maar zelfs aan to lokken.
Op een heerlijken morgen i
maand April van het jaar 1882
een drietal jeugdige Fransche
een wandelrit langs den grooten weg,
die van Athene naar Korinthe leidt.
Zij waren vergezeld van bedienden en gid
sen. Daags te voren waren zjj te Me
gara aangekdmen, waar ?tij de bouwval
len van Pelasgia bezocht en den nacht
doorgehracht hadden.
Graaf Alfred Beaucourt was het 'aan-
zieniykst personage van reisgezelschap
Hij schean nauwelijks vyf en twintig
jaar'oud, en paarde nan een deftig voor
komen, edele gelaatstrekken en hoffe -
1^ ke manieren. Sedert weinige jaren had
uu „..j’-ren, en was dien»- mei m uuguloewui««
iter vap z|jn doen in goede haven zullen lan
volgen» beer