n s ON Oiücieelfl Mwiim t. No. 4584. r i. r Buitenlandsch Overzicht FEUILLETON. IL I. I rdam Vrijdag 10 November 1922. 54e Jaargang Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht. Dit nummer bestaat uit DRIE BLADEN. EERSTE BLAD. Bericht „Langs donkere paden” BINNENLAND. Langs donkere paden. A, voor des- A. I SM-, at dien naam, I sn 0Bï,0 jn tot graaf Beaucourt on zeide I .n door rworpen van a weth. vanaf rmijn Prov. MltW. bo- van dik- S, A W. H VAN NOOTEN to SCHOONHOVEN, Uitgevers. Intercomm. Telefoon-No. 20. Poetcheque en Girodienst No. 13763. Die .Vermeerdering der kosten trein-kilometer ligt uit den aard ligt Een pen, die voor anker kaansche regeering heeft zelfs aan een zonder n. adoring en vrien- maar zagen ibsidie, deeling eniging 3 van d 3 aafd. ibeidie, auto - >&adha- doet naar u Gemeente Bergambacht. P. van weth. noodgedwon - lagen der b« •- Ten, weï- dit aan- hy zyne ouders verloren, en most st groot en voor 85- jarig SCHOOKHOVEKSCHB COURABT van de 1 deden jonkers werken om de tarieven te verlagen ko len, elektrificatie, bezuinigingen exploi tatie, winstderving. Het is slechts te hopen, dat een ernstig overleg tusschen de Directie der Neder! Spoorwegen en haar personeel plaats vinde, dat de Di rectie voor het personeel prikkelende maatregelen zooveel mogelijk achterwe ge laat, en dat zoowel van de zjjde der Directie als van het personeel, deze oplossing niet door oen staking gefor ceerd wofde b spoorwegnet K.M. thans op dezen gedurende Burgemeester en Wethouders van Bergambacht, maken bekend, dat op Dinsdag, 21 November a.s. des namiddags 2 uur, de gelegenheid zal zijn openge steld tot kostelooze inenting of her- inenting van hen, die zich daartoe ten Raadhuize aanmelden. Bergambacht, 9 November 1922. Burgemeester en Wethouders voornoemd, Qe Burgemeester, J. A. A. UILKENS. De Secretaris, W. SCHIPPERS. s van, neente- 'gen. voor namen, in Os, len en nel 7 schcn, die verleden jaar werden overvallen en gt maanden in een afgryselyk hol «loten zyn gehouden, maar het voorge voel van het gevaar heeft aan reis iets romantisch gegeven. - Ik bedank voor zulke romantiek, er is ook geen gevaar, viel wy hebben trouwe gidsen, de Heden hebben wij een aanvang ge maakt met het nieuwe feuilleton Zooals we reeds meermalen schreven, zal dit zeer boeiend verhaal onge twijfeld in den smaak onzer lezers vallen. Het is onderhoudend geschreven en zal steeds de belangstelling gaande houden. Hoewel de eersto hoofdstukken den lezer in gedachten voeren naar de donkere schuilplaats van een Grieksche rooverstyjnde, toch zal men spoedig bemerken, dat het verhaal een andere wending neemt en men verplaatst wordt naar het heerlijke Zuiden van Frankrijk, waar de geschiedenis zich verder afwikkelt. Reeds ontvingen wtf toezending van een groot aantal nieuwe abonnemen ten op ons blad. In verband hiermede herinneren we er nog eens aan, dat spoedige opgaaf als nieuw abonné ge- wenscht is, met het oog op de eerste nummers van het feuilleton. DE UITGEVERS. hoe de botsing tusschen het Geallieerden en dat def KEI te KONSTANTINOPIL zich verder zal ontwikkelen. Refet pasja, de idoor Angora uitge zonden dictator, ligt feitelyk met den Geallieerden commissaris overhoop. De Kemalistische regeering van Ango ra herhaalt in haar antwoord haar eischcn betreffende do ontruiming van Konstantinopel door de Geallieerde troe pen, en de terugtrekking der Geallieer de oorlogsschepen,-terwijl voorts in de bieden, overhand hand neer liet vraagstuk. We hebben ons niet in de details begeven van de verhoudin gen van spoorwegpersoneel tot directie, van do werktyden in speciale gevallen, van de bijzondere arbeidsprestaties, we hebben als basis aangenomen do groote Ijjnen, waarlangs naar onze bescheiden meening, de maatschappij gen mot offers van alle volking, weer in het spoor kan kortte" dat, van minder malaise naar grooter wu- vaart voert. We hebben daarby aange veerd, dat een eventueele staking in de ze omstandigheden een ramp zou zijn, een middel, dat wellich^ erger dan de kwaal zou kunnen zyn; Uit dit artikel is een stelling-nemeu tegen het spoorwegpersoneel en zyn ac tie gedistilleerd. Laten-we direct ver klaren, dat dit geenszins onze opzet was. We herhalejtwy voor ons geloo- ven, dat èn werkgevers èn werknemers tot eenige opoffering moeten komen aleer men weer tot minder malaise zal kuu nen komen. En uit dien hoofde geven wa hier (terugkomend op ons punt van uit gang) de andere zyde van het spoor- wog-probleem het kapitaals-vraagstuk niet te verwarren met het kapitalistisch vraagstuk 1 Dat vraagstuk ia ingewik - keld. We zullen trachten de hoofdlyuen vast te leggen en ous niet te verdie pen in de vele details. Eerstens dat gij my uw tasschen en kleindoden afgeeft. De jonkers, overtuigd dat zy slechts, hadden te gehoorzamen, logdon hun hor logee, hunne beurs en andere kleinooden in den hoed van een der roovera. Leondari, den buit naziende, gaf zyne teleurstelling en ontevredenheid te ken- nen. Wy zullen dat later vereffenen, zei- de de hoofdman nadenkend. De reizigers hadden rich slechte van het noodige geld voor hunne verterin gen voorzien en deze som wasbetrekke- lyk gering. Naar ik zie, myne hoeren, zeide hy, zal ik genoodzaakt zyn twee man als gevangenen hier te houden, en dat zullen de heeren Alfred Beauconrt en Charles Bertin zyn wat den kapitein Lotilleux betreft, hem laat ik vrjj, om naar Frankryk de tyding over te brengen, dat zyne twee vrienden in de macht zyn van den verschrikkelykén Leondari, die eene som van tweemaal honderdduizend franken eisoht als lo»- prys van den graaf Beaucourt en zes tig duizend voor dien van den baron Bertin Gy kunt er hij voegen, dat. zoo de gevorderde losgelden een maand I na heden mH niet tpr hand zyn gesteld, _c aan ’t Fransche gouvernement een I der tnren van ieder gevangene zal zen- Wat is, om een bedryf productief te maken, naast een economische exploi tatie noodig Dat er niet zooveel ka pitaal geetoken wordt in de materialen, gebouwen enz., dat het by kans ónmoge lijk wordt daarvan een percentage te ma ken, dat nog winst opleveri. By de spoorwegen leert een groepec - ring en vergelijking van verschillenden cijfers, vergeleken over een tiental jaren, dat de kapitaalsvermeerdering geweldig groot geweest is. Tegenover de 190 mil lioen kapitaal, die er twintig jaar ge leden in H.S.M. en Staatsspoor stak, staat nu een waarde van 521 millioen l En is nu al die vermeerdering vour een deel het gevolg van den oorlogmet zyn groote duurte tegenover die groote vermeerdering, die toch haar rente moet opbrengen, staat een niet- evenredige vermeerdering van spoorwegnetvervoer enz. I4 1901 b.v. bedroeg het eer» lengte van rond 3000 1 is dit 3667 K.M. Nu is de lengte van het net alleen uit den aard der zaak geen juiste maat staf voor het benoodigde kapitaal. Er spreken andere factoren mee, zooals het aantal treinen, de door die treinen af gelegde afstanden, de stations, de veiligingskosten enz. Als maatstaf bedrijfskosten neemt men dan ook wyls alle onkosten tezamen, tegenover het aantal in totaal door alle treinen afgelegde kilometers. Het is, zooals een fabrikant doet ten opzichte van het ar tikel, dat hy produceertallo kosten van zijn bedryf tezamen slaat hy om op het aantal van zyn artikelen, zoodat hy tot den kostprijs komen kan. Ditzelfde gebeurt in een economisch beheerd bedryf tem opzichte van de on- derdeelen. D.w.z., men vergelijkt hoe veel een b epoald bedryfs-onderdeel (ka pitaal, loon, belasting, verzekering enz.) per geproduceerde eenheid komt. De spoorwegen produceeren „vervoer”, zoodat de vergelijking op dezelfde wyze getrokken wordt. Vergelijkt men nu het kapitaal met treinkilom eters enz., dan bljjkt o.a., dat in 1901 8000 K.M. en en van O. sen. jpi. a Os, n, Ver- Deze Courant wordt des Maandags-, des Woensdags- en des Vrijdagsmiddags uit gegeven. Prijs voor Schoonhoven per 8 maenden f 1,25, franco per post in Nederland f 1,50 Over het abonnement wordt in do eerste maand beschikt. Men kan zich abonneeren bij alle Boekhandelaren, Kantoorhouders en bestaande tuseebenpersonen. antwoord-nota wordt verklaard, dat hun aanwezigheid niet vereenigbaar is met het Kemalistische bestuur te Konstanii- nopol. Aan deze eischen zal natuurlijk geen gevolg worden gegeven. Wol is waar, hebben de Geallieerde generaals nog niet het besluit genomen tot afkondiging van den staat van beleg in hei gebied van Konstantinopel, maar dit beeluit kan ieder uur vallen. De oorlogssche pen, die nog in de Zee van Marmora liggen, blijven. De Ameri- „'crirg heeft eelfe ee^ :_a harer oorlogsschepen, te Gibraltar lig- c naar jen 4 Wy hebben dien trouwelooze ryke- Ijjk betaald, zeide hy, en hy he-jft ons beloofd, dat de roover Leondari ons on gestoord zou laten doorreizen. Ik ben Leondari, hernam de hoofd man mot oen bevallige buiging en aan dergeRjke beloften houdt men zich in Griekenland niet beter dan in Frankryk Zyne beleefdheid, zyn fyn lachje en voorname manieren waren zeer in te genspraak met zyne v(andelyke houding, en het doodende wapen, dat nog altyd op den graaf gericht was. Als men u de verzekering niet had, gegeven, vervolgde hy, dat gij hier rus- tefyk kondet doortrekken, dan hadt gy een anderen weg genomen. Zoude ik mij zulk een uitmuntende buit, ajs gy zyt, laten ontstappen, daar ik "weet, dai gjj mflj een vorUtelyken losprijs kunt verschaffen Kent gy my dan P vroeg de graaf., Leondari haalde een papier uit zyn zak Ziehier wat my gisterenavond door oen expresse gebracht is. LuistertDrie Fransche reizigers zullen op dat uur op do aangedufde plaats doorkomen. Een hunner, reizig van gestalte en met zwart haar, is de rykste, hy berydt een grauw paard. De anderen zyn eveneens rijk, maar niet met den, graaf te ver- na gelijken. Ziet, myne heeren, sinds twee ik uren wacht ik u, zeide hij met eene dcioa buiging. den. Misschien zal de graaf u een aan- Ln wat eiseht gy van ons P vroeg wyzing op dé Fransche bank medegeven, de graaf. Ik kan niet veronderstellen dM I opdat het geld onmiddellyk worde afge- gy uw woord zult breken. I zonden. Verder is ’I voor ’I oogenblik De andere zijd» van het SpuorwegproblMm. Elk conflict, ©n dus ook het spoor- weg-conflict, waaraan we kort geleden een uitvoerig artikel gewyd hebben, heeft twee zyden. En by een zoo veel zijdig, ingewikkeld probleem als het spoorweg-vraagstuk, met zyn oogen- schijnlijk onoplosbaar tekort, geworden Is, zijn de twee zyden, waarin wederzjjdsch de standpunten tegenovor elkaar staan, niet zoo gemakkelyk to analyseeren. In ons vorig artikel hebben we aan dacht gewijd aan de eene hoofdzydo van De Burgemeester van Bergambacht maakt bekend, dat een Openbare Ver gadering van den Raad is belegd tegen Maandag, 13 November 1922, des voormiddag» D1/» uur. Bergambacht, 9 November 1922. De Burgemeester. J. A. A. UILKENS* Nog steeds worden te BERLIJN be sprekingen gevoerd tot verbetering van den financieelen toestand in Duitsoh- land. De internationale deskundigen heb ben verslag uitgebracht van hunne be vindingen en op grond van het resul taat dezer werkzaamheden, heeft de Rijks- regeering nieuwe, nauwkeurige omlynde voorstellen gedaan, welke aan do CO5L- Zoo voortpratende, daalden de reizi gers in eene smalle en diepe vallei af, tusschen twee bergen, welker hellingen met dicht struikgewas bezet war on. Aan het einde van don weg een bree- de vliet, welke zij meenden te door waden, toen een schel fluiten, uit een naburig kreupelbosch voortkomende, door de lucht siüte en in ’t zelfde oogenblik schoten een dozyn mannen uit het bosch. Dezen, van top tot teen gewapend, en vreemdsoortig gekleed, kwamen op de vreemdelingen af. Staat schreeuwde het ^hoofd dor bende, in het Fransch, staat 1 en geen tegenstand, Wy staan u niet ’t leven. Gij zyt veilig, zoolang gy rustig houdt, maar Alfred, stoutmoedig t»t in ’t vermete- le? sloeg dc hand aan zy,n revolver wierp een beduidenden blik op zyn den. Deze volgden zyn voorbeeld, toen, zy de gidsen naar den vnand overloopen, en hunne bedienden, van angst bibberende, don bandieten to voet vielen en genade afameeikten, oeide Al fred i ’t Ia nutteloos weerstand en er is ook geen gevaar, viel Alfred I de ellendelingen hebben do in wy hebben trouwe gidsen, de co i- en hy liet de opgeheven sul van Athene heeft het on» verz© - vallen. I De hoofdman keerde zich tot den graaf Beaucourt en zeide glimlachend Gj; doet verstandig, mijnheerbe ter is ’I uw- geld dan uw lovou Ac ver liezen. Alfred wierp een ver ach tend cru blik op den hoofdgids, Poiflos geheeten. Prijs der Ad ortentiënMaandags en Woenadagt van 1 tot 6 regels f 1,15 iedere regel meer f 0,17i/2; Vrijdags van 1 tot 6 regels 1,30, iedere regel meer f 0,20. By advertentiën, opgegeven voor 3 maal plaatsing, wordt de 3e plaatsing berekend tegen 0,10 per regel op Maandag en Woensdag én tegen 0,121/a per regel op Vrijdag. Voor meer plaatsingen, groot aantal regels en condities vrage men tarief. en laten en beschikte over de aanzien lijke fortuin, welke zy hem hadden na gelaten. Alfred was eerzuchtig en hield zich veel op met politieke en sociale quaes- tiën, welke, naar hij meende, zyn naam nieuwen luister moesten byzetten. Hy was in de groote wereld ook zeer gezocht en werd vooral gevierd door dames die veel geld op prys stellen. Zyn reisgenooten waren Charles Ber tin, jonste zoon zvan een markies van dien naam, en de kaoitein, Lotilleux geheeten; beiden waren in alle opzich ten eveneens volmaalkte edellieden. Wy hebben een buitengewoon geluk gehad, zeide Charles Bertin, met tot hiertoe aan de opmerkzaamheid der strujkroovcira ontsnapt te zyn ik ben een oogenblik bedudht ‘geweest, dat ons ’t zelfde lot wachtte als die twee Fran- weg zos opge- kerd. Ba I hernam Charles, gidsen r n rooven trekken dikwerf èèn lyn. Daar wij de onzön ruim betaald hebben, mo gen wy eveuwel verwachten, dat zy ons niet in ongelegenheid zi/llen mengen en gende, last gegeven onmiddellijk Konstantinopel op te stoom en. MUSSOLINI, eerste minister en Itali- aansch minister van oorlog, heeft aan den Italiaanschen gezant te Konstanti nopel getelegrafeerd om te zomen met de andere Geallieerden een blok te vor men tegenover de Turken, die niet kun nen beweren, dat ze de Geallieerde ver slagen hebben. Er moeten maatregelen worden genomen ter bescherming van de Italiaansche onderdanen. In ENGELAND is men de meening toegedaan, dat als de Turkin van plan zyn alle afspraken en tractaten en alle mensohlievende eu oeconomische over wegingen in den wind te slaan, dat dan de Geallieerden geen andere keu» hebben, dan hen met alle mogelyke mid delen te weerstaan in hei plan van den Europeeschen vrede. Alleen nauwe sa menwerking tusschen de Geallieerden kan een ramp afwenden. Aan het verslagvan den dienst der poeterjjen, telegrafie en tele fonie over 1921 is hei volgende ont leend Db post vertoonde een vermindering van ruim 35 millioen gewisselde stuk ken en een nadeelig saldo van byna 8 millioen guldenby de telegraaf afne ming in het binnenlandich verkeer mei raito 16 pavent, eenige toeneming in het buitenlandsche verkeer en een na deelig saldo van ruim 4 millioen gul den by den tolfoondienet toeneming in het interlocale verkeer met 6 per cent en een voordeelig saldo van byna 4j millioen gulden j by den postche que- en girodienst een nadeelig saldo van byna 7 ton. De Raad van Ridderkerk heeft met algemeene stemmen f 79.400 toegestaan voor den bouw van een bij zondere lagere school voor het departe ment Bolnes—Slikkerveer der Maatschap pij „Tot Nut van ’t Algemeen”. Steunverleening. Te Dordrecht heeft op initiatief van den burgemeester ten raadhuize een vergade ring plaats gehad van personen uit alle lagen dor burger^ en van elke dolitieke en godsdienstige gezindte. Het doel was steun te verleenen in den komenden winter aan de gezinnen van werkloozen, om inzinking te voor komen, zulks buiten den reglementairen gemdentelyken, diaconalen en armbe - stuurlyken steun om. Een hoofdcomitè werd gevormd met den burgemeester als voorzitter en twee raadsleden als secre taris en penningmeester, verder sub commissies voor financiën. voedlnr, deeding, ligging, brandstoffen enz. De workwyze zal nader worden vast- gesteld. Treinvertraging. Door de onlangs ingetreden verscherping der spoor bestond, by een gezamenlijk aan- deelcn- on obligatie-kapitaal van 190 millioen gulden, In 1921 waren er 3667 K.M. lyneu, tegenover 527 mil - lioen kapitaal. Per K.1L gerekend dus. vermeerderde dit van f 63.000 kapitaal .per K.M. 'tot f 146.000 kapitaal pei JK.M. En /per trein-kilometcr gerekend 'waren de/kosten in 1908 nog geen gul den per irein-kilomotor (f 0,97i), iorwjjl die in 1^921 weren f 4,73 I f per der zaak niet alleen aan die kapitaals-ver - meerdering. Do oorzaak van duurte, bezuini - ging,, enz., lag dan wel zeer duidelyk aan de oppervlakte, al zou de oplossing daarkan aog niet zou gemakkelyk znn. De' stijging der loonen (van 16 milli oen voor H.S.M. en S.S. in 1908 tot 57.4 millioen voor do Nederlandsche 'Spoorwegen in 1921) is daarvan even goed een factor, als de algemeene duur te. Doch in die sobere, nuchtere cy- fers ligt een belangrijke aanwyfcing van wat wy boven noemden t de andere zyde. En met deze cyfers (de oyfer-bc- rekening stond niet ter onzer beschik king) komt oen der verlangens van het spoorwegpersoneel, n^l. die van beoor- deeling der leiding, in een meer be- grypelyk licht. Er zyn natuurlijk nog andere zyden aan het spoorweg-probloem. Daarvan zyn de ethische, moreclo en sociale, alsook de leiding in do details, beduidende fac toren, zooals reedó gebleken is u^ en kele ingezonden stukken in on» blad. Wjj, al» objectieve buitenstaanders, hou den dns echter aan do groote lynen. En dan ryst tevens de vraag Waar is de oplossing van het probleem, van het conflict te zoeken. Want lager ta rieven zyn een zeer bolangryke factor voor den handel en de industrie. De te genwoordige tarieven drukken reizigers- en goederenvervoer; zy houden het lo ven mede duur verminderen het kwan tum arbeidzjj bezorgen den staat een verlies van 31 millioen in één jaar, ge volg van de garantie van het ryk voor een zekere winst De oplossing van dit probleem maar' niet zoo voor het grypen. der groote factoren is wel vermeerde - ring van vervoer doch hoe zal die komen als de tarieven hoog, blijven P Vermoedelijk zal alles moeten mec- MIS8IE VAN HERSTEL overhandigd zijn. Deze Commissie is daarop naar Pa- ry» vertrokken om van daar de Duit- sche voorstellen te beantwoorden. Hot rapport der buitenlandsche kundigén betreft allereerst maatregelen tot stabilisatie van de mark. Stabilisa tie is in de eerste plaats vereisoht om oen einde te maken aan de onzekere po sitie van de mark. Zoolang de mark tel kens dieper vallen kan, ia een aanne melijke regeling van de Duitsche beta lingen onmogelyk. Do ondervinding heeft dit goleerd. De deskundigen bespraken verder <Ie kwestie van de goudreserve by de Ryksbank en in de derde plaats wordt de wenschelykheid in het licht gesteld van een moratorium voor den duur van twee jaar, met mogelijkheid van ver lenging. Men kan de beteekenis van deze ver klaring der buitenlandsche deskundigen niet gering achten. Zy vormt de 1 asis van de nieuwe Duitsche voorstellen maar zet deze tevens kracht by. De Duitschers kunnen zich thans op gezag hebbende buitenlandsche autoriteiten be roepen. De vraag is maar, of BAR - THOU, de Fransche vertegenwoordiger in de Commissie van Herstel, aan het advies der deskundigen waarde hecht en de eventueel daardoor geïnfluenceerde be sluiten van de meerderheid der Com missie zal willen aanvaarden. Er is behalve het hierboven bedoelde rapport van de financieele deskundigen, nog een tweede rapport, van Duboü en Visse - ring, welke beide deskundigen tot een andere slotsom gekomen zyn. Uit de voorstellen van de Duitsche regeering zal moeten blyken, welk gebruik van dit tweede repport is gemaakt. De partijleiders zullen door den Ryks- kanselier worden ingelicht over den in houd van het Duitsche voorstel, waar- by ook een definitief besluit zou wor den genomen over het byeonroepen van den Ryksdag. De geslaagde fascisten-actie in ITA LIË maakt school, zoowel in Hongarye •ils rn Beieren. De Hongaarsche regoe- ring vindt echter die fascisten-samen- zworing gevaarlek voor den staat, aan gezien zy er niet naar streeft, de or- i de en de discipline te versterken, doch te ondermynen. Daarom biedt de regee ring te Boedapest krachtigen tegen - stand aan de Hongaarscho fascisten-be- weging. In BEIEREN ligt het weer anders. De regeering laat daar de fascisten kalm hun gang gaan en het zyn de uiterste linkerpartyen, die zich bezorgd maken over de komende reactionnaire vloed- gold. De oude Knppistem-leiders zouden aan het hoofd staan van de Beiersche fascisten, wier uniform een grijs hemd is, met zwart-wit-roode kleuren om den arm, benevens de swastika, het aati-so mietische onderscheidingsteeken. Zoowel in Noord- als in Zuid-Beieren verzame^ len zich de fascisten voor een opmarsch naar München. Met eenige sponning verwacht men nu v gezag der 1MALI8TBN EERSTE HOOFDSTUK. Leoodari, de hoofdman der Grieksche bandieten. Griekenland met zyn nutnurschoone on talrijke gedenkteekenen van een eertyd» hoogere beschaving, is dikwyls het hoofd doel van toeristen. De gevaren, waar aan het rooversbedryf in Griekenland, evenals in Italië en Spanje, in hét laatst der vorige eeuw nog in vollen bloei, den reiziger blootstelde, scheden de reis lustige toeristen, sterk op avonturen niet alleen niet af te schrikken, maar zelfs aan to lokken. Op een heerlijken morgen i maand April van het jaar 1882 een drietal jeugdige Fransche een wandelrit langs den grooten weg, die van Athene naar Korinthe leidt. Zij waren vergezeld van bedienden en gid sen. Daags te voren waren zjj te Me gara aangekdmen, waar ?tij de bouwval len van Pelasgia bezocht en den nacht doorgehracht hadden. Graaf Alfred Beaucourt was het 'aan- zieniykst personage van reisgezelschap Hij schean nauwelijks vyf en twintig jaar'oud, en paarde nan een deftig voor komen, edele gelaatstrekken en hoffe - 1^ ke manieren. Sedert weinige jaren had uu „..j’-ren, en was dien»- mei m uuguloewui«« iter vap z|jn doen in goede haven zullen lan volgen» beer

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1922 | | pagina 1