IE
ng
IZBl
iZzcnt
?2cnt
.BAAR
ES
FFIE
Officieele taispw
Bericht
inhoven
ermeel
er dam,
TOEiaiiny school no. 2 (m.u.L.0.)
iken
S PAKJE
feuilleton
el-
«pers
Dit nummer bestaat uit
DRIE bladen.
EERSTE BLAD.
De Zuster van den Blinde.
imbei 1923.
55e Jaargang
Nieuws- en Advertentieblad voor Zuid-Holland en Utrecht.
Plaatselijk Nieuws.
No. 4667.
Vrijdag 1 Juni 1923.
dat dit voorbeeld overa'. in den
DE UITGEVERS.
■Hen krijgen
<Jeiueeiil«* Ne hoon hoven.
als
er
>ER, Gouda
uit
d e
luite-
amu.
zelf,”
antwoordde
menschen
de
Biggen.
:VUld
n.-in
I, vertrouwen
beid tot een
gaan vriezen.
den dooi is het np;
erger
de
de
S. W N. VAN NOOTEN te SCHOONHOVEN,
Uitgevers.
Intprcomm. Telefoon-Nn 20.
Postcheque en Girodienst No. 13763.
dat
stel-
).-Z. 25
le Firma
dat dit
ft, het is’
ELIGSTE
een
van
de
spu-
open -
'emeente-veld -
86 sollicitan-
2
4
U
zal
on-
langer onderweg
m in den modder
1
vu hl
>o tuin
zich
van
het ie voor een
v J omtrent
do nieuwe t «standen, da» die meerdere
snelheid ontstaan.
a._ -om
het publiek geeidelyk te voeden in
■e zijn er zoo.”
wees hy in de verte.
rytu g was een lange laan
wonderen. Auto’s, rijtuigen, fietsen,
motoren, vrachtwagens, voetgangers, al
les haast en rept zich voort
Zoo druk is het verkeer geworden, dat
niet alleen in onze grootere steden als
Amsterdam, Rotterdam on Den H<g.
doch ook in vele kleinere speciale agen
ten zyn aangeflteld om het verkeer te
leiden en te regelen. Wij staan nu een
maal n het teeken van snelheid en
on
ia,
en
„J lastige buurman waar
voor de menschen in den om
en
den ir
loof l der School
erling' n m t n
ben dóoriooix-n.
STUUR.
In dit nummer Is een aanvang gemaakt
met het nieuwe feuilleton
„DE ZUSTER VAN DEN BLINDE”.
Wij zijn overtuigd, dat dit prachtwerk
onzen lezers vele aangename uren zal
verschaffen.
Van de eerste nummers dezer feuilleton
worden ten behoeve van nieuwe abonne's
overdrukken gemaakt, die yoor zoover de
voorraad strekt, ter hunner4 beschikking
zullen worden gesteld, zoodat ook zij dit
In alle opzichten boeiend werk geheel
kunnen volgen.
mynheer Arprecht vroolyk, „als
naar rechte ziet, zou men zeggen,
moeraehoet een betere naam is.”
Inderdaad, rechte van de laan lag een
uitgeetrekt veld, dat voor meer dan de
helft onder water stond. Het maakte
vooral by het somber weer een troosto-
1 oozon indruk. Mark Francke keek naar
de and fe zyde, waar bouwland en boech-
grond zich uitetrekte.
,,Daar lykt <»hef beter”, zeide hg, en
in die bouchen, daar zullen wel vossen
wonen”.
Arprecht bevestigde dit, terwjjl
uw oom
Mgoheer Mark FranckeF”
.Jnderdaad”, antwoordde d<*ze, eenigs-
zitns verwonderd.
.,Mooi zoo. zeide de ander weer, hem
de hand reikend, ik ben Arprecht, de
zaakwaarnemer van uw oom. Wij ryden
samen naar „Den Vossenhoek”.
„iJpia.” riep degene, dien wy Mark
Francke hoorden noemen, verheugd. Ik
zie evenwel geen rytuig.”
„Geduld, het zal wel komen. De koet
sier zal wat langer onderweg gebleven
zyn, misschien in den modder blgven
steken.”
De stationsbeambte had ondertusschen,
na een beleefden groet, de heeren al
leen gelaten.
„De wegen schynen hier dan wel erg
slecht te zyn.”
„Ja, zeker, het zou moeilyk
kunnen. Maar u zult de proef op
som kragen. Ik geloof, dat ginder
brik van uw oom aankomt.”
In de verte naderde werkelijk een ry
tuig, dat dichtby gekomen er zeldzaam
een eem-
hen
ken-
dat dit voorbeeld overa'. in den lande
gevolgd werd. Oqk al Oi it nou den de an
deren wellicht niet alle gevallen, die op
het bord geteekend worden, zy leerei
begrip krygen van de noodte.kélyke
maatregelen van het verkeer.
ren dat daartegen te zondigen niet het
overtreden van een
i te regelen. Wij staan i
het teeken van snelheid
daaraan is ook de verkeersregeling
dergesohikt. En dat dit mogelyk
blijkt in groote steden a’s Londen
Paryp, waar alles in veel snellen- tempo
gebeurt dan ten onzent en zelfs met
grooter regelmaat.
ouderwetech landhuis lag.
,Ja, ja, daar ligt Vossenhoek,” riep
A-1.4.-1MU
dat
SCBOOlfflOVMSCJI COURANT.
Er
opzicht in ms land altyd een
en h«t schjjnt
moeilijk voor de menschen om zich
hiervan los te maken. Men kan het
dagelijks waarnemen, dat voertuigen ver
keerd uitwyken, dat kinderen midden in
een straat op een auto of waren klim
men zonder te letten op wat er aan
komt, dat voetgangers op het rijwielpad
loepen en er niet over denken om voor
de wielrijders op zy te gaan, dat in den
avond de lichten niet opgestoken wor
den, vooral op de buitenwegen, enz.
Hoeveel ongelukken zyn er niet gebeurd
doordat wielryd is en vooral wielrydsters
volk men onkundig bl ‘ken over het
links vowbyryden, d.w.z. het voertuig
dat men passeert rechts latend I
Het is voor een deel onwil om
aan de meerdere verkeerssnelheid
den weg aan te passen, heb is
deel ook onwetendheid
het bestuur tot on-
van de verb©-
;eg wordt met al-
ledgevonden. Een
zoo spoedig mo-
Deza.Courant wordt des Maandag»-. des Woensdag»- en des Vriidagsmiddag* uit
gegeven. Prijs voor Schoonhoven per 3 maanden 1.25, franco per post in
Nederland 1,50.
Over het abonnement wordt in de eerste maand beschikt.
Men kan zich abonneeren hij alle Boekhandelaren. Kantoorhouders en bestaande
tusschenpersonen.
Verkeersveiligheid.
Wie geregeld de couranten leest,
kunnen constateeren, dab het aantal
gelukken, dat op de wegen in ons land
<-ii vooral in ie steden gebeurt, geleide
lijk toeneemt. En wie eenigen tyd het
ver< aan z et n oen stad of op een
drultaken verkeersweg, zooals er in pns
Ian4 verschillende zyn rondo a de groote
steden, die kan zich' daarover niet ver-
Zfi lee-
=:ot hot
nutteloos verbod
is. doch dat dit een aanslag i« tegen
de eig-n veiligheid en die van anderen,
itf-n taan er van overtuigd zyn,
zuilko lessen de aandacht der jeugd
lig zullen hebben. Wanneer de onder-
wyzer(ee) op het bord U.v. een kruis
punt van straten teeken*.. (liefst volgens
eei voorbeeld in de plaats zelf) en dan
b ‘spreekt wat een voetganger of t wiel
rijder te doen heeft, als b.v. uit de
eene straat een auto aansnelt, uit de
andere oen rytuig en vau den anderen
kant nog oen paar wiekrydore naderen— dan
kam het bij brengen van zulk een begrip van
meer waarde zyn dan een heele bladzij
de jaartallen uit de oude geschiedenis
of een hoofdstuk aardrijkskunde van de
biinenlanden van Afrika.
We weten dab men in de school nog
hoofdzakelyk beoaalde leervakken onder
wijst, dffle voor het praotische leven voor
bereiden moeten en dat er nog weinig
aan de praotyk zelf gedaan wordt. Doch
waar op vers drillende particuliere scho
len zullk onderrichi al gegeven wordt,
daar zullen op den duur ook de ver
schillende algemeene scholen goed doen
dit voorbeeld te volgen.
Men mjeene niet dat dit verkeersvraag-
stuk alleen waarde heeft voor de groote
steden. Nog onlangs zagen we hier een
motorrijder en fietser hevig boteen op
den hoek van een straat, door ver
keerd uitwijken vaui den fietser voor
eei wagen. En toch had hy den moed,
gqgrqnd op een glad verkeerde meaning,
on den nritarryder uit te settelden <m
aanaprakelyk te stellen.
Dat alles is nog niete. Maar
oh gel likken mee gemoeid zijn F
Het is waarlyk geen jjdelo waan
de verkeersveiligheid 1
Men schryft ons
Lekstreek
Na den oortog is de votlk^jke streek
tusschqn de twee stroomen met hare zoo
belangrijke bedrijven op het gobbed van
handel, landbouw en nijverheid, in meer
dan één opzicht geducht vooruitgegaan,
o.a. wat betreft de betere ver lichting
binnen en buiten en eleotrische stroom
voor allerlei bedryven.
Verder van enelvervoertal van plek
ken. onbeduidend, met arme bodem en
weinig vertier, waren onze streek op
dat gebied al jaren lang vooruit, spoor-
of tramverhindingenb ze bleven steeds
béhooren tot de vroome wenschen^. ééne
stoombootdienst, niet veel sneller dan
een trekschuit, uitstekend voor vervoer
van levende have en vrachtgoederen, by
mist stakend, maakte gedurende eeuw
het voornaa nste en snelste vervoermid
del uit d«r bevolking vanaf Oulemborg
tot Slikkerveer.
Plotseling, zooals zooveel na den we
reldoorlog. qntetonden in onze streek 2
volledige autobusdiensten, leel gerieve-
dan verliezen ze allebei. Het kost hen
neer dan de zaak, waar Jiet a-n gaat,
waard is.”
„Maar dat is dwaasheid.”
„Precies mynheer, maar er leven
hoop menschen van de dwaasheid
anderen.”
,,TJ. bjvoorbeeld, mynheer Arprecht."
Precies en u, want u is immers offi
cier. Welnu, als de menschen zoo dwaas
niet waren, het recht van den sterk
ste te doen gelden, dan zouden de re-
geeringen geen legers en geen
uants behoeven.”
Mark Francke lachte hartelyk. Arp -
recht leek hem al een bijzonder
santé gezel, klleen het hinderde hem een
beetje, dat de man zoo weinig vleiend
over zyn oom sprak.
De brik hotete intusschen voort en hield
nu eensklaps stil.
„Daar ia waar ach tig
riep Arprecht.
Naast h<>t rytuig stond de ooa van
Mark Francke. Voor jaren, toeïi hy nog
een jongen was, had hjj’zijn oom eeni-
fe-e malen gezien. Toen had de man met
zyn hooge gestalte, zyn vol.en bafird
en het magere bleeke gezicht hem wei
nig sympathie ingeboezemd. Thans was
zyn oom «en grysaard, de hooge gestal
te was eenigszins gebogen, baren en
baard waren bgna wit Het gelaat was
nog hol en bleek, doch droeg tallooze
rimpels.
De neef wilde uit het rytuig sprin
gen om zyn oom te begroeten, maar de
ze beduidde hem te blyyen Zitten
stapte in.
„Vooruit maar weer.” riep hy aen
koetsier toen en toen zich tot zyn neef
wendend, reikte hij' deze d® hand.
hulp van de in de omgeving j
itaaldeu het paard op het droge,
ongeluk liep dus goed af. zoodat
zyn rete weer kon voort zetten.
In de j.L gehouden beetuursverga-
derijfg van den polder Vlist c.a., is (vs
lid vat het Waterohap de Hoogenboe -
zoin achter Haastrecht herbenoemd do
heer O. van Zolderen en in de plaats
van den heer G. Boer, dde niet her
kiesbaar was weigens hixgen leeftyd,
werd gekozen J. P. van Spangen».
*Ameide, 1 Juni. Mej. W. A. Klerks
alhier is beuoemd tot tyd. onderwijzeres
aan een openbare school te Kraling -
sche Veer.
*Lopik, 1 Juni. Tot voorzitter van het
Waterschap Lopik, Lopikerkapel en Ze
venhoven is herbenoemd de heer 3. I.
Cambier van Nooten te Nijmegen.
Tot heemraden van gemeld Water
schap zijn gekozen de heeren C. de
Gier en W. A. Benschop, beiden alhier.
Candidaten waren voornoemde C. de
Gier, aftr., G. van Jaarsveld, aftr., en
W. A. Benschop.
L
De sneltrein had eene enkele minuut
slechts zich opgchoüden voor het kleine
station van ItenswoudMaar dat was
tijd genoeg geweest voor een jongen man
om uit zyn coupé te wippen. V >el ba
gage trouwens bezwaarde hem niet, een
lederen handtasch was alles, wat hij bij
zich droeg. Ondanks hei regenachtige
weer, dat al eenige dagen aanhield, had
hy zelfs geen paraplui bij rich.
De reiziger scheen aan het station niet
bekend, de assisteert, die den dienst waar
nam, zag hem nieuwsgierig aan. Toen
de onbekende zoekend rondkeek, vroeg
hy beleefd
..Zoekt u iets mynheer.”
„Men had mij bericht, dat er een
rijtuig voor mij hier zou rijn. Ik moet
naar het landgoed .,De Vossenhoek”.
„Er is gom rytuig. U zult wat moe
ten wachten.”
Ik zou er ook te voet heen kunnen
gaan.”
„Wél <xnn, hoe maakt u het, vroeg Mark
Slecht, was «het antwoord, maar dat
behoeft je niet te verheugen.”
,,My v-yheugen,” vroeg de jonge man.
„Welzeker, dat zou heel natuurlek zyn.
Myn brief heeft verwachtingen by je op-
gevekt. Je meent, dat ik rjk ben, j<>
denkt, dat ik spoedig dood zal gaan en
jou mijn geld nalaten zal. Is |iet niet
zoo. denk je dat met F”
Mark Franoke zweeg verontwaardigd.
Uy haalde slecht* de schouders' op. Zyn
oom. die tegenover hem zat, zag hem
opmerkzaam aan.
..Waarom ben je dan eigenlek geko
men,” vroeg hy na eenigen tijd.
„Oom”, antwoordde Mark nu en sijn
stem trilde, „ik ben hier gekomen op
een uitnoodiging en omdat ik daoht er
ii een genoegen mede te doen. Maar als
ik niet welkom ben, wil ik gaarne te
ruggaan.”
..Dwaasheid, we
„Dit zeggend w
Het rytu g was een lange laan inge
slagen aan hét eind waarvan een groot
Er gaan meer en meer stemmen op,
er worden z ’lfs comité's en' vereenigin-
gen gevormd om aan die onwetendheid
een einde te maken. Niet alleen ten
bate dier onwetenden, ten bate dus van
óe massa, dooh ook ten bate vau lieu,
die deel uitmaken van het groote ver
keer, doch die door die onwetendheid
evengoed gevaar loopen. Zooals al zoo
dikwyls gebleken is Nog oolangs kwam
een automobilist, die -in matig-» vaart
een wagen voorbjjgeed, voor een man die
geheel aan den verkeerden kant van den
wog liep, niet uibwieek, waardoor de
autobestuurder, den man willend**
ren tegen e-m boom reed en zwaa< ge
wond werd.
In groote steden worden bereids lezin
gen gehouden met lichtbeelden over het
verkeer in de stad en buiten van de
Rotterdamsche politie gaan z lfs cursus-
av ndên uit. En wat men vooral op het
oog heeft, dat is de school!
Van de sch >ol kan een groote invloed
uitgaan in den sfcryd tegen onwil en
onwetendheid over het verkeer op -Ion
weg. Er zyn reeds scholen waar dit ge
daan wordt. Waar „de regels van den
w-jg” in versregel geleerd worden, het-
zy als versj opgefcegd, hetzij als schryf-
v >orbeeld op het bord geschreven. -Waar
wandplaten de kinderen wyzen op ver
schillende omstandigheden, die zich
voordoen en hoe zy zich hieruiit kunnen
redded.
Het ware inderdaad zx^er te wensojien,
Prijs der A-ivertentiënMaandag»- en Woenudag» van 1 tot 6 regels 1 15
/’Sm® rTe,jel mPer <0171/2: Vrijdag» van 1 tot 6 regels ƒ1,80. iedere r/gel meer
r 0.20. By advertentiën, opgegeven voor 3 maal plaatsing, wojdt de 8e plaatsing
berekend tetren ƒ0,10 per regel op Maandag en IJ orn»daq en tegen f 012i/o oei
regel op l rijdag. 7 1 1
Voor meer plaatsingen, groot aantal regels en condities vrage men tarief.
lyher dan spoor of tram, die, hoe kort
ook in werking, hen vreemdelingen
verkeer al zeer hebbel bevorderdtal
van zakenmeischen pereizen tnans on
ze gemeentel, als ontdeikingsreimgerB,
zakenmenschen op elk gebied men hoort
o.a. ook dat onderscicidene grootere of
kleinere rmegozelsdhappep uit de naburi
ge streken afspraken maken tochtjes te
organiseeren naar de kerSenboomgaarden
om, versch van den boom, van die heer
lijke vrucht te genieten in de vrfe
natuur. Zoqdoende wordt ’*b ver! eer
steeds meni.nv-ildiger. em bevorderlijk aan
den bloei van onze belangrijke streek,
die eindelyk uit haar droevig isolement
veriost ifi.
Mdge de gansche bevolking dn. de be
trokken gemeentebesturen krachtig mee
werken om de ingestelde diensten levens',
vatbaar te houden.
•Bergambacht, 1 Juni. Niettegen -
staande het ongunstige weder in deze
voorzo n-ér. is het gras in de hooilanden
alhier verbazend hafd gegroeid, tianmige
stukken land moeten reeds noodig wor-
a-m gemajjd, zoalat als het weder wat
beter wordt, spoedig een begin daarmede
zal worden gemaakt.
Het gebouw van de Stoomwasscherij
„de Lely” alhier, van de heeren Van
Meggelen en Van der Staraaten, is
onderhands gekocht door d,e Gebroeders
van Wyngaarden, graanhandelaars in de.
ze gemeente.
‘Ammerstol, 1 J mi. De postditivenver-
eemiging „De Reisduif alhier heeft van
irit Arnhem een wedstrjjd gehouden.
No. 1 was A. Looren de Jong, no.
P. Verschoor, no. 3 P. 8tigte». na
8. de Vos, no. 5 W. BaWcer. U
•Vlist, 1 Juni. Dinsdagmorgen had de
landbo wer 0. K. uit Polsbroek, die
met paard en tentwagen met zyn vrbuw
een fanriliebezoek zou brengen- te Haas
trecht, het ongeluk ter hoq^te bij de
landbouwer Koot, daas Schipper Schouten
lag te lossen, met pen schuit turf en
hert paard zich bang maakte voor de
maiden, pardoes in de sloot terecht
te komen. De wagen bleef nog tegen een
boom hangen, zoadat K. met zyn vrouw
nog op het droge bleven. Toegeai■hoton
zjjnden
Het
hy
Burgemoasier en wethouders van schoonhoven
brengen ter openbare kennis, dat voor
toelating van leerlingen tot School No. 2
(Hoofd de Heer K. HUIBREGTSE)
ifte moet worden gedaan in een der
en van genoemde School in de
Schoolstraat en wel op
Donderdag 7 Juni 1923,
van des namiddags 1 3| uur.
Tot deze School kunnen worden toe
gelaten leerlingen, die, blijkens een ver
klaring van het Hoofd der School, met
vrucht de zes leerjaren van een gewone
agere Sthool hebben doorloopen.
Nadere inlichtingen kénnen worden
bekomen tij het Hoofd der School.
Schoonhoven, den lóen Mei 1923.
De Burgemeester,
VAN KEMPEN.
De Secretaris,
BOOOAART.
Het is een onmiskenbaar verschijnsel,
dat het publiek in ons land zioh uiterst
slecht a^n het snellere v-*rkper en aan
de „regels van den wpg” aanpast,
is in dat cB
gevaarlijke vryh-id geweest
bemodderd uitzag. De koetsier,
voudige boerenjongen, hield vxx*
«til, hy scheen Arprecht wel 'te
uen.
„Slechte weg,” zeide deze, „het moest
maar eons o
„Maar dan, na
erger.”-
..Het kan dus toch nog erger, dat is
een troost,” lachte Arprêcht.
Toen liet hy zyn metgezel instappen
en volgde ‘hem. Beide staken een ^si
gaar op en de reis werd aanvaard.
„Wel, mjnheer Francke, vraag u maar,
wat u weten wilt”, zeide Arprecht, na
dat zy eenigen tijd zwijgend hadden
voortgereden.
een en
wilt.”
„Openhartig gesproken ja, ik ben in
derdaad nieuwsgierig naar hem.”
Luister, dan zal ik u zeggen, wat ik
van uw oom denk. Hjj is een lastig
heer, maar ik houd wel van hem en
ik ben wel zoo yd-l te gelooven, dat
hy zelfs een heel klein beetje om mij
geeft. Och wat zal ik er van zegge
de bezitter van den Vossen hoek is nu
juist geen buitengewoon beminnenswaar-
dig persoon, naar er zyn* op de wereld
zoo n hoop heel gewone menschen en ik
vind het aardig als sommige tenminste
een beetje exentriek zyn.”
„Dus myn oóm is een beejjje exen
triek.”
„Ja, zeer exentriek zelfs. Begryp eens
h(j lacht nooit; is grof tegen een ieder
en voert zyn heele leven processen.”
„Een goede klant dus van u.”
„Een zeer goedp klant,” antwoordde
hy.
„Maar een
schijnljjk
trek.”
„Veel menschen wonen hier niet.
Eigenlyk heeft hy het maar met een
man hier aan dan stok. En z'n t gen
stander is precies zoo’n stijfkop als hg.”
„En wie wint F”
..Wie zou er winnen. Als twee elkaar
bestrijden, zooals die twee dat doen,
„Hat is byna een yur loopen, myn
heer en de wegen zyn zeer modderig.
Maar daar komt mynheer Arnrecht, mis
schien weet hy er iets van.”
De mam, die als mynheer Arp-
recht werd aangeduid, was een kort dik
éiannetje, een flinke dikke duffel aan
en een pelsmuts diep over de ooren ge
trokken.
Hij kwam regelrecht op hem toe, bleef
voor den jongen nan staan, monsterde
hem met een enkelen blik en vroeg
„•Wat bedoelt u,” klonk het verwon
derd.
„Dat is nog al duidplyk. U brandt
van verlangen om eenige inlichtingen te
verkrygen omtrent uw oom. U kent hem
nauwelijks, u vindt zijn plotselinge uit-
noodiging vreemd en dus is het niet
meer dan natuurlijk, dat u graag hët
ander omtrent hem vernemen
Benschop, 1 Juni. Op de Woenadn-2
j l. gehouden ingelandenvergadering wa
ren 12 leden tegenwoordig. Onder de in
gekomen stukken bevinden zich een be
sluit van Ged. Staten betreffende goed
keuring der begfooting voor 1923, als
mede le aanvullingsbegrootin^ voor 1922
Voorts het (goedgekeurde besluit tot ver
haal van pensioensbijdragen typ do wa
terschapsambtenaren.
Do rekening' voor 1922, bedragende in
ontvan.-sten f 25.966,19 t>p in uitgaven
f 17.310,81, wordt met algemeen- stem
men vastgesteld.
Het voorstel van
derh&ndtohe aanbesteding
ter ng van den Dam we-»
gemeene stemmen got
ucbb-treffend besluit zal _ra
gelijk ter goedkeuring door Ged. Staten
worden ingezonden.
Hierna sluiting.
Vlior het eventueel te houden Ko-
ninginnefeest in »eptember a.s., zyn in
de M. géhoudeu sanonkomst van inge
zetenen tot leden der feestcommissie ge
kozen de heeren 11. van Meegeren, J.
A. de Gier, I. Beukelman. M. A. Beu.
mans. A. A. van Kleef, M. van Vliet,
H. Vermaat, E. van Beek, P. Faaü
Int. de Gier, G. R. Koetsier, C. J.
Tukker, E. van Omtenam Jz, T. Roo-
denburg, Jao. Verhoef, Joh. Baars, G.
van den Berg, G. Schinkel Tz., Ant.
Pardoel, C. Klever Hz.
Berkenwoude. 1 Juni. De verkoop
van de Emmabloempjes heeft alhier op
gebracht 46,10.
•Meerkerk, 1 Juni. Gisterenmiddag
reed, veraoedelyk door een lef eet aan
de stuurinrichting, de vrachtauto van
den héér A. uit Gorinchem, evén buiten
het dorp van den straatweg. Erg be-
«chadigd ligt de auto op haar kant aan
den berm van den weg. Wonder boven
wonder hadden er geen persoonlijke on
gelukken plaats <1« twee wittende per
sonen kwamen met wat schrik vrfl.
By tamelyk vluggen handel be -
steedt men deze week voor kaas 1©
kw. f 48—f 50 en voor 2e soort f 44-.
f 47. Voor kazen zonder stempel van
f 40—f 48 de 501 K.G., naar gelang van
gewioht en kwaliteit.
De Wilhelmina-vereeniglng alhim
h -udt Zaterdagavond een algemceme ver
gadering in het „Hof vau Holland”,
ter bespreking der feestelijke herdenking
van- ’t regeeringsjubileum van H. M. de
Koningin.
•Goudriaan, 1 Juni? De prys der kaas
bedroeg deze week hier en in de omge-
ving: le kwal, f 50 tot f 52, 2e kwal,
f 46 tot f 49, handed vlui?,
De prys der varkens 39 tot 41 ct., 2©
soort 36 tot 38 ct., varkens vioor exporti
handel 42 ct. Handel traag.
•Ottoland, 1 Juni. Voor de
gevallen betrekking als g<
wachter alhier hebben zich
ten aangemeld.
SBIeskensgraaï, 1 Juni, Voor vebte
varkens besteedt men hier en in de
omgevinr 40 42 ct. per IfcG., min-
der kwaliteit tot 39 ct
Kaas geldt van'f 48 tot f 52 per 50
K.G., al naar gelang van kwaliteit.
Handel flauw.
De gemeen te-veldwachter J. A. J.
Heins alhier, ie Dowler1 lagmorgen plot-