Schoonhovensche Courant Benauwd Abdijsiroop BOELHUIS Boter, Kaas en Eieren. „Vredebest" BRILLEN goHerda TWEEDE BLAD De Omroep. AimSTa MMlüi 110.000.-, 12.000.- en 15.000.-, te koop gevraagd. Bezoekt het Café-Restaurant Biscunrs.DE lindeboom- (wedbvanDoesburo.) onder Blokland, In Brandstollen en Fourage, Polsbroek. Vrijdag 2 Mei 1924 H. C Kooi, Notaris, B KERKBOEKEN B Dames- en ffleisiesiaarzen smaak wfêjjxirrirrfrrjrnr'i ■IBIEBBOiiaiMIBIgmilBi: tune. ■smaak, elegante coupt u,c2£PPljN"TOBLe van de van Maandag 28 April 1924. No. 4807. BINNENLAND. Gemengd Nieuws. Beschikbaar roor eerste Hypotheek op Land tegen 5% rente, 60% der geschatte waarde geen tusschenpersonen. Brieven onder no. 4000, bureau van dit blad. Wanneer gij een Bril noodig hebt. Weetdan waar U hem koopt. Want het gaat om het behoud van Uw Oogen, welke het voor naamste zijn van U leven. G i. HOEBE, Opticien, (Geziohtskundige), KQESTR. 92, SCHOONHOVEN Levert U een Bril naar 4le eischen. des tijds. Ook op voorschrift van H.H. Doctoren. Eleeir. Sltyp- en Bepnratio Inrichting. Vakkundig; a«lro«. aublé So-Easy met glazen 3.-. Bovenstaande Artikelen bij groote en kleine kwantum» Brieven franco, No. 3850, aan het Bureau van dit Blad. Te huur bij inschrijving, voor 6 jaar: Mnrkl b.d. Wijdslraal, GOUDA. Zalen beschikbaar voor alle mogelijke gelegenheden. Uitstekende gelegenheid tot het houden van zitdagen en het doen van uitbetalingen. Februari gekalfd, zonder gebreken. Ook genegen tot 1 Mei te houden. Te bevragen bij P. van der LAAN, Meerkerk (broek). gem. Wiiieskop, rest groot' 29.06.90 en 28.74.60 Heet. thans in huur bij de Heeren H. L. v. d Berg en E. v. Rossum. Aanvaarding: Bouwland 1 Oct. 1924; Oebouwen en Erven 1 Mei 1925 en het overige 1 Jan 1925. Huurconditién ter inzage en ln- schrijvingsbiljetten met opgaaf bor gen en waar inlichtingen te be komen. in te dienen ten Kantore van Notaris PORM1JNE te Tiel, vóór of op 15 Mei a.s. Op een Dorp in Zuid-Holland, een RKOBDEIkRElf van goedgekeurde Pekingeenden en bronskleurige Mammouth Kalkoenen ad 25 ct. per stuk; Leden der Pluim- veevereeniging „Schoonhoven en Omstreken" 10% kortingen 1 ei op de 12 gratis. D. ROOKEN, Bergambacht E 138. M'N VROUWTJE |S 'N BEETJE UIT HAAIT HUMEUR .W annex een W. HOTH, nuzl<»kl<>eraar, Dam, Schoonhoven. Piano- on Orgelonderwijs - Stemmen en Hepareeren. - met groot TERREIN aan den weg en aan groot vaarwater. Brieven, onder No. 3980, aan het Bureau van dit Blad. Voor serieuse Leerlingen is te Schoonhoven gelegenheid tot het ontvangen van onderricht in HOËKHOUUE k. Opleiding voor de practijk en voor de practijk-examens. Br. onder no. 2590, Bureau v.d. Blad. te koop, omtrek station Ootuda. Te bevragen bij A. van der Vree, P. C. Bothstraat 67, Oouda. EEN PAKJE E5PEBANTO-WAFELS EN JE BENT 'T VENTJE Het vee van den Heer J. VAN ROSSUM Az. is hersteld van mond- en klauwzeer. Het Boelhuis zal nugehouden worden v.m. 10 uur (Zomertijd). Lopik. In alle prijzen en maten en BIJBELS van het Nederl. en Buitenl. Bijbelgenootschap, bij J. DE VEN - - - GOUDA. vanaf f 4,75 «n f 8,05. J. VAN DAM, Kelzersir. 08 - Gouda, Telopl,. 338. HET SLUITZEGEL MET ER0U FR0U K0NINGIN OP ELK PAKJE WAARBORGT DE ECHTHEID B DER ESPERANTO-WAFELS B<Dn VA»fn •■Ju.'j: -d.*.:. Bvoed- F-w r-r/rr rr/rrïrr M Ir-Hrrirrirrfrr, WORDEN NOOIT IOS UITGEWOGEN VERKOCHT I B MAAR IN HYGIËNISCHE VERPAKKING KOOPT UW voor dao en avond, voor ver en nabij, CROQUAHT 3Q CENTS! hpfrz: PAKJE gevestigd in 1875. Reparatiën worden binnen 24 uur afgeleverd. Levering van Brillen op voor schrift van H.H. Doctoren. Oeen reiziger». degelijk* doffen, onberispelijke oAr&rking kenmerken onze Dames en Kinder /deeding. Zeergroote fettox Zeerbiljtjkeprijzen. Goed passende kleed)ng uoor tee/ corpu/eote Dpme: verdwijn! spoedig ,r\oker OOci.bijApofh.en Drogisten. 'Vnnr allpn dle z'ch zwak en ,uste,oos gevoelen; die ÜUI Ulicil gedurig vermoeid zijn, zoodat hun alles te véél Is; die na uitputtende piekten niet weer op kracht kunnen komen; die te veel vergden van hun krachten, of die door andere oorzaken het weerstandsvermogens hebben verioren, is SANGUINOSE erti versterkingsmiddel van den eersten rang, dat alle dergelijke middelen vèr achter zich laat; dat snel en afdoende ingrijpt in de oorzaak van bovengenoemde kwalen; en door duizenden 4n en buiten ons vaderland met dankbaarheid wordt geroemd. SANOUINOSE kost per flacon f 2 6 fl. 11.—, 12 fl. 21.—. WACHT U VOOR NAMAAK! Te verkrijgen bij Apothekers en Drogisten. Te Schoonhoven •bij A. N. VAN ZESSEN; Oouda bij ANTON COOPS, Wijdstr. VAN DAM 8t Co., De Riemerstraat 2c/4, Den Haag. Opbrengstverhooging \fen Land en Vee, Hieraan werkt slechts het mèe. Zwarte Sohagen No 567 Tw. Qeb 1916 eigenaar Klaas Zijp Jzn. Twisk N.H. Opbrengst als 7 jarige: 11878 it.G. Melk of 410 K.G. Holer m 361 dagen. De Heer HIhhn ZUl» J®. schrijft ons: Dezt hooge opbrengst werd verkregen door het voederen op stal en in de weide met Berieln* Murwe Lt)nzaa<lkoekje» i Suiker. M ij n koeien zijn weer van het WqihI- n t- r' genezen, doch allen zonder uitzondering aten otijdens deze ziekte de Bertels' Murwe Lijnzaadkoekjes met ruiker veel liever en gemakkelijker als alle andere zachte lijnk ksoorten. I,eo Gesticht Borculo schrijft: Wij voerden onze koeien met gewone Murwe Lijnkoeken en het Vetgt halte der melk was 3.30 Deze koek werd vervangen door Bertels' Murwe Lijnzaadkoekjes met suiker en gedurende den geheelen staltijd 1922'23 verhoogde het Vetgehalte der melk tot 1.25 een enkele keer zelfs tot 4 55 p< i. Toen ze daarop in de weide kwamen en geen Lijnzaadkoekjes meer ontvingen, liep geleidelijk het vetgehalte tot 3.40 fl£t terug. mmmmmmm W IIBC. mmm hes ft door hare absolute BETROUWBAARHEID WERELDREPUTATIE ter reiniging van Blaas en Nieren, f 2 per flacon. 78 Jonkerlransstraaf 78 Er ril iMlja bot dool roamcfoon «wonden wordt®, die zich er niets van aantrekken vJ "dto barlctt-n, da. «mud haast ion zoggen i ,maar hoe M bet mogelijk. del lomand zoo fata dnrflbo- kwanten Wee vookooperB dae avonda Bet vraebtie Wijk btj DamW» bto- L, Bij hot binnotmijden dor VMpoort rel ongelukklgorw ij zo voor hen getok te, zooals later blijkt voor do ten een wiel van don wagon, do rraoht op straat terecb. kwam. En wat Week na 1 Dat de Inhoud van l bestond alt levendoen doodo wejarvaa er zelfs al eou paar be w.™,"tBiotHi Solukklg was er ln dit geval een «gooi bij de hand, dl. de zaak onderzoek en verhinderde, dat do smakelijke lading verder varvoiml werd. Hot wae waarachljnlljk bestemd voor do worst fabriek. Een ander bericht maakt meidag van oen rotten varkenskop, in een worataaJrerij ln Busaam ln beslag genomen, na boel wat tegenstand door de „wornC-makers. De worstmacblne Is geduldig, jo kant er van alios instoppen, al is hot oud zoolleer, en het komt er al. worst uit. 0clukklg, dot er streng op gelet wordt. Dat oreoh- tor nog menschen zijn, dlo alleen maar op Ifet «old uit zijnde, minderwaardigs, of be- IfeWan- Het zijn monsters dor «UDeukwlng, pUHOBPEBi - Da HolUndiebe IJ use!. B(J Kon. Beal. Is nader© wijziging go- bracht ta hot bijzonder reglement van politie voor de rivier de Hollandmcbo IJmkG Art. 3. 2o lid van het Kon. «Baal. van a» Mol 1923, tal voortaan loldon als vjolgt; „Het Is vocbodon to varen mot in dub bele rij gesloopt wordende Vaartuigen oi i of ïbtj roei boo ten of «en wrak Wijven booten of bet wrak voor de toepassing van deze bepaling balten aaamwklng." Verlaging ambtenaars- salarissen. VcracheooD fa hef Koninklijk Bes uit betreffende de voriaging der ambtenaaraaalarlfieen. ()p de wedden van du onder het Bezoldigingsbesluit Bur- gerlijko Ambtenaren 1921» begrepen ambte. naren, wordt mot wijziging van dat be- Bluh, eun vermindering toegepast Ingaajwio op 1 Mei aanstaande. De op 30 April 1924 geldende we- worden verminderd voor gehuwde -na- en koBtwbnera met ingang van 1 Mei 6 pet. en niet Ingang van 1 Oqtobe» 10 pet- Van hen, dlo niet onder een dezer belde groepr® vallen, wordt de wedde vermin derd met Ingang van 1 Mel a.s. met 10 Voor de ministers, hoofden van algemeen boetuor, gaat de uermi»derlng van 10 pet echter al aanstonds in met 1 Mei. ïta vermindering» wordt opk toegepast op wedden van met Ingang van 1 Mted of later Hot mond- onklanwzoo Het Twoodo Kamerlid Braai heeft Minister van BinrnjonlAndscho Zaken on Landbouw do volgende vragen gosto'd Is bet Zijn Excellentie bekend dat het mond- en klauwzeer zich dage lijks Btrk ulfbredt «n thans reeds voor komt in bijna do helft der gemeenten en over geheel Nederland verspreid Is 5 dat allo thans nog genomen voorzorgs- en afzondorlngsmaatregelen doel- en waar dloos zijn i d« allo veomarkfen on voevmrvoermldd^ len W-smet geacht kunnen worden dat er door do thans bestaande-regoo- rlïigsmaatrogoW door ^handelaren, Loe ren, veotranspporleuT», neringdoenden, bij bij den veehandel betrokkein, e- a- Bnandeelo schade geledon wordt dat daardoor do handel jn vee zeer ge dupeerd is Is Zijn Excellentie bereid, «dlo afslul- ttagsinaatregslen an Veever voer v^.odon op to heffen zoodat de binnenlandscbe vee handel weer kan oplevöu Bonte o 1 o it 0 n. De -nlandsche zaken 01 of andeme wijziglmgen in do V'ogelwol 1910 door u worden wenschelijk geacht. Tram onantobus. Door dn Nod. Vereen, voor Locaalspoor- en Tram- wog>m, wiTrd een breedvoerige nota ge - zonden aan den Minister van Waterstaat, do oommiasle-Patijn en do leden der Twee- In dié nota wordra tweo voorstellen ge daan ter oposslng van het autobusvraog - Do nota zot uiteen, waarom' etn rege ling van het autobus-vraagstuk won^cho lijk is. Vbor bet publiek heeft de autobus groo-e aantrekkelijkhoid boven do spoor- en tramwagen hij Is snol Qn goedkoop en biedt daarom veel voordeel boven hot ge bruik van lqnoalspoor en feutercommuaiaild tram,varbinding, temeer omdat het dozed ondernemingen dootr de tijdaomstamdhshjederi hoe langer hoe mo-llijker wordt*, aim altj eteehen va® het publiek te voldoen- Do ongebreidelde vrijheid, waarin de autobus zich mag verhougon, heeft hem op meer dan óón punt echter gemaakt tot bedreiging van hot openbaar belang. Do voligheld van hoc publiek loopt gevaar; de wogen worden «tukgeredep en de auto bus- ondernotners denken erniet aan, de door hun voertuigen veroorzaakte schade, te' betalen. 9^ Er ls echter nog oen andere Ivto* die Ingrijpen noodzakelijk maakt, didus dé no ta. Do autobus, d.je hard bezig is lokaal- spoor on Intercommunale tram te verdrin gen, zal noot kunnen verzekeren eon blij vende en afdoende verzorging va® het massale personen en goeduronvervoer, gelijk daar n thans door 'de laatstbedoelde verkearsmiddriftn voorzien wordf. Als aan vulling van dé voorziening ln het Inter- commupftle verkeer zijn de autobnseen daar- om zeer gped en welkom, maar zij mogen het lokaalBpoor- en trambedrijf nl»< weg vlnriea geschrevén Soderf hot in werking treden van de Jachtwet 1923 worde® de waterhoenders, pers en wulpen beboorschf door do bepa lingen der Vogel wet 1912. Als gevolg daarvan 1 h»t rapen van d«o eieren van wild behoorden, dat volgons arilkel 22 IW 2 der thams vervallen Jachtwet van 1 Februari tot an met 28 April was toe gestaan, thang verboden Mijn aandacht ld zijn, welke kunnen worden vermeden. Op dien grond overweeg Ik eon wijziging va® de Vogel wet 1912, waarbij het rape® va® de eieren vu® do genoemde vogels w&r wordt toegestaan. Gaarne zal vernemen of -uw collage In stemt met hot denkbeeld, dat een regeling wordt getroffen afls in artikel 4 der Vogel- wet 1912 ten aanzien van de eieren van kievifen is neergelegd, en welke der ge noemde vogd a daarvoor ln Wet w-rsto middel om aan de onbillijk» un en outobus een motom is volgens do nota, do tr ter beschikking to stel len, dus hun het recht te geven het drijf op to heffen, wanneer zij zndka aoo- dig achten. Ilot akflonneon verkoorsbelang maakj deze oplossing onaanvaardbaar. Hot tweede middel la het VAStstéllhï do volgende richtlijnen, bij welke® inacht neming een gpzonde ontwikkeling, va® het nieuwe verkoersm-ddel niet wordt tegenge houden on een blijvando verzorging van hot massale personen- e® gocderjpvwvoo* wordt behoudt®. 1. Voor de uitoefening van cc® autribus- d.cnst fueschwn \Vffschillende plaatsen ia het bevitten vn® een door den 8 aat ver- .feonde concessie noodzakelijk. Voor da ttftoüfentng van plaatselijke autobasdiensten moet hot bezitten van door het ge- moentebHstuor verleend® conceeelo ver - plicht worden gesteld. 2. Het bestuur van Rtaat of gemeente be hoort ten opzichte vnn het verleéneo van conctosslön voor autobusdiensten do volg en- do 0verwringen te laten gelden 1 a. autobuslijnen worden slechts toegein - ten, indien do vervoersbehoefte het instel len van oen autobusdtenat langs het aan- vraagde traject wenschelijk maalit en hot algemeen belang, hetwelk vernietiging der bestaande vurkeorsonderaeiining afwijst, Kulka toolaat 1 b. indien oen aanvrage voor een conces sie voor een autobusverbinding bij de auto riteiten i®komt en deze, na ernstig onder zoek, waarbij «Ju leider» dor bastaande var- keeraondornemdngen worden gehoord, tot dè mecming zijn gekomen, dat zoodanige auto- buslijn ter bevordering van hot algemeen vorkearsbolang, gewenscht is, 7.00 worde aan de ln 'de deabetreffeode streek bestaan de vorkeersoodirneming een recht vap voor- ®wig gx«even 5 e. in het algemeen zal voor ln/tGrooroioo- nale antob!*»lljjjen, buiten do ovorwegLn- gen onder a en b genoemd, do bepaling golden, dat waar voldoende «xmiminaüo vorkoTsmlddelcn aanwezig zijn, de lnter- oommuiM.!» autobuslijn geen deel neemf ln de voorzlow'pg der zuiver communale ver- kecTSbqhoritwn. Vroor verz«k«rlng van de wogvoillgheld word© it> do concessie voor don dienst vb® een autobus'ijn IjOpaalt. dat de onderne ming ond.'iworpen wordt aan bepalingen neergelegd in een autohusTreglement,, waarj in else bon en voorschriften gesteld wor den, om.-omtrent do technische inrichting van de voertuigen, do maximum wJelbelna- xlmum aantal passagiers, do maximum rij snelheid. den moxlmalen diensttijd va® het personael. de bestaanszekerheid der ondér- ug, de regelmatigheid va® den dienst. Het Autobusverkeor. De heer Braat. l d der Tweede Kamar, heeft den Minister van Blnnenlandscho Zaken en Landbouw do vo'gondo vragen gestald Is het Zijn Excellentie bekend, dat het gemeentebestuur van 'Den Haag aan ver schillende autobusenderneipingen, dis pas sagiers vervoeren yan bet platteland naar Den Haag en omgekeerd, haar standplaat sen in Den Haag heeft opg<vcgd Is Zijn Excellentie bcrèid, maatregelen te némen tegen belemmering door gemeen tebesturen va® hét Intercommunale 'auïo- busverkeer, zoodat die autobi»ondernem-in- gon, waarvan het plattelahd zooveel ge mak e® voordeel heeft, ongestoord haar werk kluanen voortzetten Nederland'-Rusland, v— To Berlijn worden thame onderhonde/linigéni ge voerd tusschen vortegeawoordigensi van Ne derland e® Rusland om tot herstal der be trekkingen tüssehén deze beide landen te geralften. Die onderhandelingen schijnen een riot verloop to hebben. Het Kusalscho wta®dpunt ls gewijzigd ln dezen sin, dat men l,ch >ren?gd toont d« onvoorwaardelijke erken ning m rechten niet meer absoluut op de® voorgrond te plaats n, doch deze er- kann iig aan een to sluiten haudalfeiovereen- komst vaat e koppelen, zondof dat höi nog vaststaat, ol va® deze erkenning ln ee® te sluiten handelsverdrag gewag, zal worden gemaakt dan wel ol dez» bij afzoud-trlij- ke overeenkomst zal worde® gestipuleerd. De Nederlandsche delegatio heeft et®, aan tal niet verplichtende voprstejle® betrellen de het handelsverdrag ontwikkeld. Daar op heeft de heer KresUuski aan de N d. gedelegeerden medegedeeld, dat bat hem onmogelijk web deze voorstellen te onder- zo^k»®, zonder bevoegde deskundigen te hebben geraadpleegd. Daar hij echter vre>ea7 dl\ dat verdere onderhandelingén oVer het sluiten van eon handels/erd.a^Verscheide ns maanden zouden kunnen dureh e® hier door geert gebruik meer zou kunnonwor den gemaakt van dun voor de scheepvaart gunatigen tijd, stelde hij zijnerzijds een an dero TegelAng voor. Uamiddedljjk,j niadat do bedde statoa, elkaar ln rechten zouden hebben erkend en de gezanten zouden heb- benoemd, zouden de onderhandedingon over het Blulte® van een haudelsiverifxVig worden voortgezet. Dl? Nederlandscho gedelegeerden schijnen- niet ongeneigd 1® dit voorstel te trede|n doch vragen dat de bepaling van de meest begunstiging zou moeten worden opgeno men. Hiea-mede verklaarde de boer KresttnsH oom to zijn, als een pitzonderlng zou worden gemaakt voor de sta en, die Rusland reeds voeger ln rechten hebben erkend, alsook voor oon aantal staten uit het Oosten, zoo- ala Afghanistan, die bijzondere belangen in Rusland -hebben, belangem, dli? niet te- gén die van Nederland Jndruisohten. De Nedorlandscbe délegatle zou nieuwe opdrachten krijgen Ook -de Russop ver wachten nieuwe g-ge vena uit Moskeu. Bin dend zijn de verschillende ontwikkelde voor stellen natuurlijk ln geen geval. Het totstond komen van ee® ovcree®- komet kan voor beide lande® van groot belang worden geacht. Want Hamburg, do Duitsche havenplaafs, wordt mjndar ge schikt geacht als stapelplaats voor Russi sche goederen, omdat de Duitecho ban- ken slechts zeer beperkte waren-er edict r® kunnen geven en dan nog allee® tegen zeer hooge rente. Te Moskou z«u men daiy ook vérre de voorkeur geven aan een natuur lijk goed ingerichte haven ln ee® land. dat zoo mogelijk onafhankelijk van eenige groote mogendheden overal Ier wereld een ongeschokt oredlet hooft en zoo noodig zei! ook In staat la crediet te verschaffen, waar om de Russische handnlsdiHnst reeds pols hoogte genomen moet hebben te Rottjer - dam, om te onderzoeken in hoeverre da haven aldaar ln staat ls als stapelplaats én varschopingshaven te d enen voor Rub- slscho producten van allerlei aard. De Russische dokjgati© drukte zich onge- .veer als volgt uit Wij zoude®- het op prijs stellen goede verbindingen met Hol land te onderhouden, waarmede Rusland steeds in goede verhouding hsPft gestaan. Het is waar. dat hot wel eens moeilijk kan Vallen zich an-t nieuwe gez chtspunwn aan te paww®. maar Holland heetft altijd blijk gogwen ln staat te zijn eens adders Opvattingen te kunne® eerbiedigen. Ongetwijfeld mag met groote belangstel - ling het, verloop der onderhandelingen wor den tegemoet gezien. P« Spoorwegramp I11 Zwitserland. Nadele bijzonderheden. Omtrent do verschrikkelijke spoorwegt ramp in Zwitserland, bij het station Bellinzono, wordt nog gemeld, dat direct na het ongeluk heel Beiliuzona in rep en roer wae. De stormklokken begonnen to lulden. Do brandweer rukte uit en w(*d geholpen door do roeraten der nabij gel ogen .kazernol Do geneesheer en uit de stad vertrokken onmiddellijk naair de plaats van d« ramp. Met allo mogelijke ter beschikking staando werktuigen werden #de gewonden uit hun benarde posltte bevrijd. t Dat dirt zeer moeilijk ging bewijst het feit, dat om oen stpker die tusschen do vernielde IocomotiBVe® ingeklemd zat te bevrijden 6 uur lang moest worden go- werkt. Dertien dooden werden onder het puin Uitgehaald en in do kapel van' het hospitaal van Bellimzona geborgen. Slechts van eon v ertal personen kon onmiddellijk worden vastgoslj-ld wLe ze waren. Va® do meeste lijkén ontbrak het hoofd. D» autoriteiten hebben ter plaatje een onderzoek ingesteld Uit dit onderzoek schijnt te zijn gebleken, dat de conducteur van den ui Luznm komenden sneltrein gee® rekening heeft gehouden* met do signalen. Hij was van meeniflg, dat deze s gnalen uitsluitend voor een oanajekondig- d«® goederentrein golden. Dléntengevolgo reed de Go'chaxd-sncltrein op de® uit Mitaa® komenden trein. net la ulferst moeilijk geweest hot aan ta] slachtoffers vast te stellen. In elk, ge val sehifnea ten m mto 17 reizigers om het leven te zijn gekomen. Het -grootste aantal slachtoffers zijn Dultschers. Wioheoft do soHuidl? Vier personen schijnen voor de ramp verantwoordelijk to zijn. Eon spoorweg ambtenaar te Ambri heeft weliswaar aan het station van Blascha medegedeeld, dat de sneltrein den goederentrein had Inge haald, maar bij beeft verzuind, dit ook aan (Dn stationschef van BoUtnzoma tola- ten weten. De dienstdoeode Mrihtenaar te Blascha hwoft dito ventrfin gedaan, fte wisSelwach- tor van BeHinzona Hef, nadat do goederentrein ee® uurvroeger voor bij was gereden, den wiasels'sand ongewijzigd, daar hij vermoedde, dat de volgende tre'n eveneens een goederentrein zou zijn. T<® slotte hoeft de conducteur van den uit het Noorden komenden trein geen rekening gehouden met het onveilig signaal. Indien slechts een enkel dezer vier verzuimen niet was gepleegd, zou do ramp vermuden zijn. De wisselwachter Wf»rd op het laatste 0ogenblik door don stahonBchetf va® Bel- Ingezonden Mededeelingen. Het spreekt van zelf dat wanneer Uw luchtpijpen verstopt zijn, gij een gevoel van benauwdheid krijgt, gepaard gaand met hijgen en kortademigheid. Akker's Abdijsiroop bezit door haar slijmoplos- sende werking de eigenschap Uw lucht wegen te zuiveren van slijm, die tlch op Uw borst heeft vastgezet. Aanbevolen en geroemd bij bronchitis, asthma, drogen, scherpen of ku<!henden hoest. linzona opgebeld. Deze deoldo hem mede, dat do naderende trein vermoedelijk de sneltrein uit Milaan waa. De wlsaofwach- ter snelde naar bulten om do wissels ta verzetten, doch kwam juist te laat. Rouwdienst, yoor do slachtoffers la een rouw - dienst gehouden, waarin de burgemeester en do Duitsche consul-géneraal te Lugano het woord voerden. De burgemeester her dacht in het bij zooder Helfferidh als groot vaderlander*, en de Duitsche consul- generaal gaf uitdrukking aan de diepe ontroérlng en liet algemeen modelijden, dat geen g*nspalcn kent- De kisten met het stoffelijk overschot va® Helfferlch en zijn moeder zijn naar Zurich overgebracht en vandaar naair Mannheim gezonden, waar waiaraabijnliik de begrafenis zal plaats vinden Bonds raad Haab en de directeur-generaAl van do Zwitsorsöhe bondsspooTwegen hebben een bezoek Va® rouwbeklag bij dé famlllo Helfferlch xafeelegd. Mevrouw Helfferlch heeft hot lijk va» haar ma® niet herkend, maar wel de voor werpen. do op bet lijk zijn gevonden.Het lijk zelf was geheel verkoold. Behalve de lijken Van den Dviütscb-natten^len afge vaardigd© en zijn moeder zijn nog die van den ,heer Werthelim, directeur van een te Berlijn gevestigde indmstrleele onderneming van een scheikundige uit Reichemberg, vftn ©en 40-Jarige dame uit Hamburg,, en van een Zwitsersche en een Italiaansch© koop man herkend Op twee na zullen alle gewonden, die ln het hospitaal van Bellinzona vermoedelijk het li Meerdere aoflzaikeot. Do oorzaken van do spoorwegramp zijn thans te overzien. Verschillende omstandig heden hebben samengewerkt, ln de eer ste plaats het feit, dat tusschen Bellinzo na e® Lugano het verkeer nog steeds over. enkel spoor loopt. Aan hef tweede spoor welks aanleg om zuinigheldaredetnen veel te lang s uitgesteld, wordt wel druk ge werkt, doch het 11 nog niet klaar. Gewoonlijk paaseieren do nacht D-treünen van en naar Italift elkaar bij het station Biasca, dat bonoorden het traject met en- kei spoor ligt, doch ditmhal had de trein uit Milaan wegens do drukte met de Poaschj dagen meer dan een uur vertraging, ter wijl de (rei® uit Zurich op tijd waa. Ongeveer bij Biasca is deze® trein een sneltrein Ohioaso-Zurieh gepasseerd) en vermoedelijk heeft de machinist va® demD- trei® uit Zurich gedacht, dat dit de D- trein uit Milaan was. Hij ls altham* te Bellinzona door het onveilig sein heenge reden, met het bekende gevolg. - Draadlooze telefonie vindt thans overal toepassing en haast ieder heeft z'n radio toestel. Dat men daarbij voorzichtig moet zijn blijkt uit het volgende. In een der buitenwijken van New-York, Upper Montclair, deed de m«lkboer zijn „buurt". Daarbij kwam hij op een gegeven ogenblik zonder erg in aanraking met een loshangenden draad van een radio-antenne, die zeif in contact w s met de eiec- trische geleiding. De man kreeg de stroom door het lichaam en viel zwaar gewónd neer. Door vonken, welke van de antenne af sprongen, geraakte een schutting in brand, en de brandweer werd gealarmeerd. De commandant probeerde met een van Isola-^ tiemateViaal voorziene nijptang de gevaar*' lijke draad af te knippen, doch ongeluk kigerwijs raakte een andere draad van de antenne nu zijn pols, en hij viel dood tor aarde. Nog een tweede brandweerman moest zijn poging met den duod bekoopen. terwijl verder iemand gewoiïd werd, die waarschijnlijk er het leven evenmin af zal brengen. - Moedig Meisje. Bij Toulon. (Frankrijï) was een I7-jarig meisje bezig het veld te bewerken, toen zij in de verte een arend zag neer strijken en een ver woeden aanval doen op iets, wat zij niet duidelijk dat een scl verkeerde, arend een adder aan het beoorlogen was. De roofvogel, een kolossaal dier, met een vlucht van 2 Meter, wierp zich neer op haar en ontving een slag met een riek, die het meisje in de hand had. De arepd cirkelde daarop een oogenblik boven haar hoofd, doch hervatte den aanval op zijn vijandin. Een paar Welgemikte slagen maakten den koning der lucht echter weldra voor goed onschadelijk, maar nu begon de adder, weinig dankbaar gezind, haar te lijf te gaan. Ook dit gevaarlijk dier werd ten slotte door haar gedood. - Auto-ongeval. - Te Hengelo wilde een boerenwagen van den landbouwer T. H. den Binnenweg inslaan toen hij' in aanrijding kwam met een achter hem aanrijdende auto uit Oldenzaal, tengevolge waarvan de wagen in de sloot langs den weg terecht kwam en vr(j aanzienlijke schade opliep. Bovendien brak de dissel, waardoor het paard, op hol sloeg, dat even wel spoedig gegrepen werd. Een naast den aanvai uoeu op iets, wat zy met t kon enderscheiden. Vree;sende, schaap of ander klein dier in nood ie, ijlde zij toe en zag, hoe de voerman gezeten persoon werd licht ge wond, - Het verongelukte vliegtuig - Omtrent het zoek geraakte Verkeers vliegtuig vaa de Kon. Luchtvaartmaat schappij, dat op reis van Engeland naar Rotterdam moet zijn verougelukt, wordt nog gemeld Het-vliegtuig H—N.A.B.S. was van het type Fokker F III. De jtor was juist in groot onderhoud geweest en hal sinsdien 20 uur gedraaid. Zoowel vlieg tuig als motor bevond zich in uitsteken den staat. De vliegtuigbestuurder, Adriaan Pieter Johannes Pijl, was sinds Maart 1922 bij de Kon. Luchtvaart-Mij. in dienst en had bij deze maatschappij 1220 uur gevlogen tot de grootste tevredenheid. Pijl was een uitnemend vliegtuigbestuurder, kalm, vol beleid en zijn vak door en door kennende. Hij heeft daarvan herhaalde malen duide lijke bewijzen geleverd in zeer moeilijke omstandigheden. Het vliegtuig, op weg van Londen naar Nederland, had een tusschenlanding uitgevoerd op het vliegveld te Lympne, daar op het kanaal mist heerschte. Toen deze tegen 2 uur volgens Ingekomen weerberichten opgetrokken was, besloot de vliegtuigbestuurder, de reis voort te zetten. Sinsdien is niet» meer van het vliegtuig vernomen. Zoodra het vliegtuig overrijd was. zijn van de zijde der Kon. Luchtvaart-Mij. na- Bporingen begonnen; in de eerste plaat» 'door telegrafisch en telefonisch de geheel© Belgische en Fransch© kust tot Calais toe langs te gaan, daar de mogelijkheid niet uitgesloten was, dat het vliegtuig een ge dwongen landing .op een verlaten punt aan het strand had gemaakt. Toen laat in den avond deze nasporingen slechts een negatief resultaat hadden opgeleverd, moest helaas de gevolgtrekking worden gemaakt, dat het vliegtuig de Fransche kust niet had bereikt. Terstond zijn toen maatregelen genomen om het Kanaal af te zopken. Het was niet mogelijk bij nacht vliegtuigen uit te zendfen, doch er werden maatregelen genomen om al vóór zonsopgang een verkenningsvliegtuig der Kon. Luchtvaart-Mij. uit te zenden. D© Engelsche regeering stelde' 8 vliegtuigen ter beschikkipg, die eveneens bij het krieken van den dag zouden uitvliegen. Ten slotte zond de Nederlandsche regee ring een escadrille vliegtuigen en eenige torpedobooten'uit. Het vliegtuig van de Kon. Luchtvaart Mij. is van zijn kruis tocht over het Kanaal teruggekeerd'zonder eenig resultaat te kunnen melden. Gedurende den geheelfcn nacht zijn alle kustwachten waakzaam geweest en zijn radiografisch alle onderweg zijnde schepen aangeroepen om te vragen, of zij iets hadden opgemerkt. Er is echter geen enkel bericht ingekomen. Omtrent de oorzaak Yan het ongeluk van het vliegtuig H-N.A.B.S. overkomen, deelt de directie der K. L. M. het vol gende mede: Ware de Ylieger door motor storing gedwongen tot daling, dan zou het toestel in glijvlucht zich op-het water hebben neergelegd en ware het drijvende gebleven. Het zou dan stellig zijn opge merkt door vaartuigen, vooral daar de vlieger lichtkogels aan boord heeft, en later door patrouillerende vliegtuigen. Ware de vlieger door mist misleid en aan het dwalen geraakt, hetgeen niet waarschijnlijk is, daar hij een kompas aan boord heeft, zoo zou hij stellig een vaartuig hebbfn opgezocht om met seinen inlichtingen over den weg te vragen, of wel zou hij naast bet schip zijn neer gestreken om zijn passagiers en zich zelf te laten oppikken. Ook dan ware hot vliegtuig drijvende gebleven en zou het gevonden zijn. Nu echter tot nu toe niets is gevonden, ondanks alle nasporingen, is de volgende veronderstelling waarschijnlijk de juiste. De mist, welke bij Calais hing en Pijl noopte te Lympne te wachten, is Noord waarts weggetrokken. De H—N.A.B.S. heeft daarna, eenigszins Noordelijk af wijkende, deze mistbank niet kunnen vermijden. De vlieger heeft dus getracht de bank te paseeeren. Daar het wolken dek laag hing, baatte het hem niet boven den mist uit te komen. Dus zocht hij vermoedelijk een weg onder de bank door. Daar deze laag op het water hing, heeft de vlieger de afscheiding tusschen mist en zeespiegel niet kunnen waarnemen en ls met yolle vaart de zee ingevlogen. Door den slag op het water ls natuurlijk het geheele vliegtuig vernield, zbn de vleugels afgerukt en gebroken en ls de romp met de Inzittenden ln de diepte ver.- dwenen. Dit zou verklaren, waarom van de H N.A.B.S. geen spoor gevonden is. Dat het vliegtuig ln zee .gestort" zou zyn. ia volkomen uitgesloten. Toestel en bestuurder waren in uitstekende conditie, waardoor van neerstorten geen sprake kan zfjn. Dit verkeersongeval moet blijk baar uitsluitend aan mist worden gewetóü. Do hoop op redding van de inzittenden ia reeds opgegeven. Men verwacht, dat zij alle drie zijn omgekomen. 1 - Twee meisjes vermist. Namens "de ouders te Nieuwer-Amstel wordt opsporing gevraagd van Elisabeth. Koopen, geboren te En huizen 28 Maart 1905, wonende te Amstelveen, Katerstraat X. 145, bij haar ouders. Signalement: lang 1.6Ö M., ovaal, gezicjit, blond haar, groote donker blauwe hoed, bruine mantel met striksluiting, blauwe rib fluweelen jurk, dik Ivoren armband bewerkt met z.g. Tutankhamen poppetjes, bont hals kettinkje, uruine schoenen, beige kousen. Voorts van Geertruida Snijders, geboren te Sloten (N.-H.) 10 April 1905, dienst bode, Middelpolder E. 102, lang 1.60 M., donkere z.g. wilde oogen, vierkant gelaat, donker blond haar, in de bo-enste rij tanden voor in den mond een ongewone ruimte, alsof een tand ontbreekt, beige mantel, blauwe fluweelen hoed, zwarte wenkbrauwen, mager uiterlijk, heeft een bruin lederen, tasch met foto's bij zich Zij zijn in eikaars gezelschap op 24. April 's avonds per autobus naar Amster dam vertrokken. Transportkosten worden vergoed.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1924 | | pagina 3