Schoonhovensche Courant
Benauwd
Abdijsiroop
BOELHUIS
Boter, Kaas en
Eieren.
„Vredebest"
BRILLEN
goHerda
TWEEDE BLAD
De Omroep.
AimSTa
MMlüi
110.000.-, 12.000.-
en 15.000.-,
te koop gevraagd.
Bezoekt het
Café-Restaurant
Biscunrs.DE lindeboom-
(wedbvanDoesburo.)
onder Blokland,
In Brandstollen en Fourage,
Polsbroek.
Vrijdag 2 Mei 1924
H. C Kooi, Notaris,
B KERKBOEKEN B
Dames- en ffleisiesiaarzen
smaak wfêjjxirrirrfrrjrnr'i
■IBIEBBOiiaiMIBIgmilBi:
tune. ■smaak,
elegante coupt
u,c2£PPljN"TOBLe
van de
van Maandag 28 April 1924. No. 4807.
BINNENLAND.
Gemengd Nieuws.
Beschikbaar
roor eerste Hypotheek op Land
tegen 5% rente,
60% der geschatte waarde
geen tusschenpersonen.
Brieven onder no. 4000, bureau
van dit blad.
Wanneer gij een Bril
noodig hebt. Weetdan waar
U hem koopt. Want het
gaat om het behoud van Uw
Oogen, welke het voor
naamste zijn van U leven.
G i. HOEBE,
Opticien, (Geziohtskundige),
KQESTR. 92, SCHOONHOVEN
Levert U een Bril naar
4le eischen. des tijds.
Ook op voorschrift van
H.H. Doctoren.
Eleeir. Sltyp- en
Bepnratio Inrichting.
Vakkundig; a«lro«.
aublé So-Easy met
glazen 3.-.
Bovenstaande Artikelen bij groote
en kleine kwantum»
Brieven franco, No. 3850, aan het
Bureau van dit Blad.
Te huur bij inschrijving,
voor 6 jaar:
Mnrkl b.d. Wijdslraal,
GOUDA.
Zalen beschikbaar voor alle
mogelijke gelegenheden.
Uitstekende gelegenheid tot
het houden van zitdagen en
het doen van uitbetalingen.
Februari gekalfd, zonder gebreken.
Ook genegen tot 1 Mei te houden.
Te bevragen bij P. van der LAAN,
Meerkerk (broek).
gem. Wiiieskop, rest groot'
29.06.90 en 28.74.60 Heet.
thans in huur bij de Heeren
H. L. v. d Berg en E. v. Rossum.
Aanvaarding: Bouwland 1 Oct. 1924;
Oebouwen en Erven 1 Mei 1925
en het overige 1 Jan 1925.
Huurconditién ter inzage en ln-
schrijvingsbiljetten met opgaaf bor
gen en waar inlichtingen te be
komen. in te dienen ten Kantore
van Notaris PORM1JNE te Tiel,
vóór of op 15 Mei a.s.
Op een Dorp in Zuid-Holland, een
RKOBDEIkRElf
van goedgekeurde Pekingeenden en
bronskleurige Mammouth Kalkoenen
ad 25 ct. per stuk; Leden der Pluim-
veevereeniging „Schoonhoven en
Omstreken" 10% kortingen 1 ei op
de 12 gratis.
D. ROOKEN, Bergambacht E 138.
M'N VROUWTJE |S 'N BEETJE UIT
HAAIT HUMEUR .W
annex een
W. HOTH, nuzl<»kl<>eraar,
Dam, Schoonhoven.
Piano- on Orgelonderwijs
- Stemmen en Hepareeren. -
met groot TERREIN aan den weg
en aan groot vaarwater.
Brieven, onder No. 3980, aan het
Bureau van dit Blad.
Voor serieuse Leerlingen is te
Schoonhoven gelegenheid tot het
ontvangen van onderricht in
HOËKHOUUE k.
Opleiding voor de practijk en voor
de practijk-examens.
Br. onder no. 2590, Bureau v.d. Blad.
te koop,
omtrek station Ootuda.
Te bevragen bij A. van der Vree,
P. C. Bothstraat 67, Oouda.
EEN PAKJE E5PEBANTO-WAFELS
EN JE BENT 'T VENTJE
Het vee van den Heer J. VAN
ROSSUM Az. is hersteld van
mond- en klauwzeer.
Het Boelhuis zal nugehouden worden
v.m. 10 uur (Zomertijd).
Lopik.
In alle prijzen en maten en BIJBELS
van het Nederl. en Buitenl.
Bijbelgenootschap, bij
J. DE VEN - - - GOUDA.
vanaf f 4,75 «n f 8,05.
J. VAN DAM,
Kelzersir. 08 - Gouda,
Telopl,. 338.
HET SLUITZEGEL MET ER0U FR0U K0NINGIN
OP ELK PAKJE WAARBORGT DE ECHTHEID
B DER ESPERANTO-WAFELS
B<Dn VA»fn •■Ju.'j: -d.*.:.
Bvoed- F-w r-r/rr rr/rrïrr
M Ir-Hrrirrirrfrr,
WORDEN NOOIT IOS UITGEWOGEN VERKOCHT I
B MAAR IN HYGIËNISCHE VERPAKKING
KOOPT UW
voor dao en avond, voor ver
en nabij,
CROQUAHT
3Q CENTS!
hpfrz:
PAKJE
gevestigd in 1875.
Reparatiën worden binnen 24 uur
afgeleverd.
Levering van Brillen op voor
schrift van H.H. Doctoren.
Oeen reiziger».
degelijk* doffen,
onberispelijke
oAr&rking
kenmerken onze
Dames en Kinder
/deeding.
Zeergroote fettox
Zeerbiljtjkeprijzen.
Goed passende
kleed)ng uoor tee/
corpu/eote Dpme:
verdwijn! spoedig
,r\oker OOci.bijApofh.en Drogisten.
'Vnnr allpn dle z'ch zwak en ,uste,oos gevoelen; die
ÜUI Ulicil gedurig vermoeid zijn, zoodat hun alles te
véél Is; die na uitputtende piekten niet weer op kracht kunnen
komen; die te veel vergden van hun krachten, of die door
andere oorzaken het weerstandsvermogens hebben verioren, is
SANGUINOSE
erti versterkingsmiddel van den eersten rang, dat alle dergelijke
middelen vèr achter zich laat; dat snel en afdoende ingrijpt in
de oorzaak van bovengenoemde kwalen; en door duizenden
4n en buiten ons vaderland met dankbaarheid wordt geroemd.
SANOUINOSE kost per flacon f 2 6 fl. 11.—, 12 fl. 21.—.
WACHT U VOOR NAMAAK!
Te verkrijgen bij Apothekers en Drogisten. Te Schoonhoven
•bij A. N. VAN ZESSEN; Oouda bij ANTON COOPS, Wijdstr.
VAN DAM 8t Co., De Riemerstraat 2c/4, Den Haag.
Opbrengstverhooging \fen Land en Vee,
Hieraan werkt slechts het mèe.
Zwarte Sohagen No 567 Tw. Qeb 1916 eigenaar Klaas
Zijp Jzn. Twisk N.H. Opbrengst als 7 jarige:
11878 it.G. Melk of 410 K.G. Holer m 361 dagen.
De Heer HIhhn ZUl» J®. schrijft ons: Dezt hooge opbrengst
werd verkregen door het voederen op stal en in de weide met
Berieln* Murwe Lt)nzaa<lkoekje» i Suiker. M ij n
koeien zijn weer van het WqihI- n t- r' genezen,
doch allen zonder uitzondering aten otijdens deze ziekte
de Bertels' Murwe Lijnzaadkoekjes met ruiker veel liever en
gemakkelijker als alle andere zachte lijnk ksoorten.
I,eo Gesticht Borculo schrijft: Wij voerden onze koeien
met gewone Murwe Lijnkoeken en het Vetgt halte der melk
was 3.30 Deze koek werd vervangen door Bertels' Murwe
Lijnzaadkoekjes met suiker en gedurende den geheelen staltijd
1922'23 verhoogde het Vetgehalte der melk tot 1.25 een
enkele keer zelfs tot 4 55 p< i. Toen ze daarop in de weide
kwamen en geen Lijnzaadkoekjes meer ontvingen, liep geleidelijk
het vetgehalte tot 3.40 fl£t terug.
mmmmmmm W IIBC. mmm
hes ft door hare absolute BETROUWBAARHEID
WERELDREPUTATIE
ter reiniging van Blaas en Nieren, f 2 per flacon.
78 Jonkerlransstraaf 78
Er ril iMlja bot dool roamcfoon «wonden
wordt®, die zich er niets van aantrekken
vJ "dto barlctt-n, da.
«mud haast ion zoggen i ,maar hoe M
bet mogelijk. del lomand zoo fata dnrflbo-
kwanten Wee vookooperB dae avonda
Bet vraebtie Wijk btj DamW» bto-
L, Bij hot binnotmijden dor VMpoort
rel ongelukklgorw ij zo voor hen getok
te, zooals later blijkt voor do
ten een wiel van don wagon,
do rraoht op straat terecb. kwam.
En wat Week na 1 Dat de Inhoud van
l bestond alt levendoen doodo
wejarvaa er zelfs al eou paar be
w.™,"tBiotHi Solukklg was er ln
dit geval een «gooi bij de hand, dl. de
zaak onderzoek en verhinderde, dat do
smakelijke lading verder varvoiml werd.
Hot wae waarachljnlljk bestemd voor do
worst fabriek.
Een ander bericht maakt meidag van oen
rotten varkenskop, in een worataaJrerij ln
Busaam ln beslag genomen, na boel wat
tegenstand door de „wornC-makers.
De worstmacblne Is geduldig, jo kant er
van alios instoppen, al is hot oud zoolleer,
en het komt er al. worst uit. 0clukklg,
dot er streng op gelet wordt. Dat oreoh-
tor nog menschen zijn, dlo alleen maar op
Ifet «old uit zijnde, minderwaardigs, of be-
IfeWan-
Het zijn monsters dor «UDeukwlng,
pUHOBPEBi
- Da HolUndiebe IJ use!.
B(J Kon. Beal. Is nader© wijziging go-
bracht ta hot bijzonder reglement van politie
voor de rivier de Hollandmcbo IJmkG
Art. 3. 2o lid van het Kon. «Baal. van
a» Mol 1923, tal voortaan loldon als vjolgt;
„Het Is vocbodon to varen mot in dub
bele rij gesloopt wordende Vaartuigen oi
i of
ïbtj
roei boo ten of «en wrak Wijven
booten of bet wrak voor de toepassing
van deze bepaling balten aaamwklng."
Verlaging ambtenaars-
salarissen. VcracheooD fa hef
Koninklijk Bes uit betreffende de voriaging
der ambtenaaraaalarlfieen. ()p de wedden
van du onder het Bezoldigingsbesluit Bur-
gerlijko Ambtenaren 1921» begrepen ambte.
naren, wordt mot wijziging van dat be-
Bluh, eun vermindering toegepast Ingaajwio
op 1 Mei aanstaande.
De op 30 April 1924 geldende we-
worden verminderd voor gehuwde -na-
en koBtwbnera met ingang van 1 Mei
6 pet. en niet Ingang van 1 Oqtobe»
10 pet-
Van hen, dlo niet onder een dezer belde
groepr® vallen, wordt de wedde vermin
derd met Ingang van 1 Mel a.s. met 10
Voor de ministers, hoofden van algemeen
boetuor, gaat de uermi»derlng van 10 pet
echter al aanstonds in met 1 Mei.
ïta vermindering» wordt opk toegepast op
wedden van met Ingang van 1 Mted of later
Hot mond- onklanwzoo
Het Twoodo Kamerlid Braai heeft
Minister van BinrnjonlAndscho Zaken on
Landbouw do volgende vragen gosto'd
Is bet Zijn Excellentie bekend
dat het mond- en klauwzeer zich dage
lijks Btrk ulfbredt «n thans reeds voor
komt in bijna do helft der gemeenten en
over geheel Nederland verspreid Is 5
dat allo thans nog genomen voorzorgs-
en afzondorlngsmaatregelen doel- en waar
dloos zijn i
d« allo veomarkfen on voevmrvoermldd^
len W-smet geacht kunnen worden
dat er door do thans bestaande-regoo-
rlïigsmaatrogoW door ^handelaren, Loe
ren, veotranspporleuT», neringdoenden, bij
bij den veehandel betrokkein, e- a-
Bnandeelo schade geledon wordt
dat daardoor do handel jn vee zeer ge
dupeerd is
Is Zijn Excellentie bereid, «dlo afslul-
ttagsinaatregslen an Veever voer v^.odon op
to heffen zoodat de binnenlandscbe vee
handel weer kan oplevöu
Bonte o 1 o it 0 n. De
-nlandsche zaken 01
of andeme wijziglmgen in do V'ogelwol 1910
door u worden wenschelijk geacht.
Tram onantobus. Door dn
Nod. Vereen, voor Locaalspoor- en Tram-
wog>m, wiTrd een breedvoerige nota ge -
zonden aan den Minister van Waterstaat,
do oommiasle-Patijn en do leden der Twee-
In dié nota wordra tweo voorstellen ge
daan ter oposslng van het autobusvraog -
Do nota zot uiteen, waarom' etn rege
ling van het autobus-vraagstuk won^cho
lijk is. Vbor bet publiek heeft de autobus
groo-e aantrekkelijkhoid boven do spoor-
en tramwagen hij Is snol Qn goedkoop en
biedt daarom veel voordeel boven hot ge
bruik van lqnoalspoor en feutercommuaiaild
tram,varbinding, temeer omdat het dozed
ondernemingen dootr de tijdaomstamdhshjederi
hoe langer hoe mo-llijker wordt*, aim altj
eteehen va® het publiek te voldoen-
Do ongebreidelde vrijheid, waarin de
autobus zich mag verhougon, heeft hem
op meer dan óón punt echter gemaakt tot
bedreiging van hot openbaar belang.
Do voligheld van hoc publiek loopt gevaar;
de wogen worden «tukgeredep en de auto
bus- ondernotners denken erniet aan, de
door hun voertuigen veroorzaakte schade,
te' betalen. 9^
Er ls echter nog oen andere Ivto* die
Ingrijpen noodzakelijk maakt, didus dé no
ta. Do autobus, d.je hard bezig is lokaal-
spoor on Intercommunale tram te verdrin
gen, zal noot kunnen verzekeren eon blij
vende en afdoende verzorging va® het
massale personen en goeduronvervoer,
gelijk daar n thans door 'de laatstbedoelde
verkearsmiddriftn voorzien wordf. Als aan
vulling van dé voorziening ln het Inter-
commupftle verkeer zijn de autobnseen daar-
om zeer gped en welkom, maar zij mogen
het lokaalBpoor- en trambedrijf nl»< weg
vlnriea geschrevén
Soderf hot in werking treden van de
Jachtwet 1923 worde® de waterhoenders,
pers en wulpen beboorschf door do bepa
lingen der Vogel wet 1912. Als gevolg
daarvan 1 h»t rapen van d«o eieren van
wild behoorden, dat volgons arilkel 22
IW 2 der thams vervallen Jachtwet van
1 Februari tot an met 28 April was toe
gestaan, thang verboden Mijn aandacht ld
zijn, welke kunnen
worden vermeden. Op dien grond overweeg
Ik eon wijziging va® de Vogel wet 1912,
waarbij het rape® va® de eieren vu® do
genoemde vogels w&r wordt toegestaan.
Gaarne zal vernemen of -uw collage In
stemt met hot denkbeeld, dat een regeling
wordt getroffen afls in artikel 4 der Vogel-
wet 1912 ten aanzien van de eieren van
kievifen is neergelegd, en welke der ge
noemde vogd a daarvoor ln
Wet w-rsto middel om aan de onbillijk»
un en outobus een
motom is volgens do nota, do tr
ter beschikking to stel
len, dus hun het recht te geven het
drijf op to heffen, wanneer zij zndka aoo-
dig achten.
Ilot akflonneon verkoorsbelang maakj deze
oplossing onaanvaardbaar.
Hot tweede middel la het VAStstéllhï
do volgende richtlijnen, bij welke® inacht
neming een gpzonde ontwikkeling, va® het
nieuwe verkoersm-ddel niet wordt tegenge
houden on een blijvando verzorging van
hot massale personen- e® gocderjpvwvoo*
wordt behoudt®.
1. Voor de uitoefening van cc® autribus-
d.cnst fueschwn \Vffschillende plaatsen ia
het bevitten vn® een door den 8 aat ver-
.feonde concessie noodzakelijk. Voor da
ttftoüfentng van plaatselijke autobasdiensten
moet hot bezitten van door het ge-
moentebHstuor verleend® conceeelo ver -
plicht worden gesteld.
2. Het bestuur van Rtaat of gemeente be
hoort ten opzichte vnn het verleéneo van
conctosslön voor autobusdiensten do volg en-
do 0verwringen te laten gelden 1
a. autobuslijnen worden slechts toegein -
ten, indien do vervoersbehoefte het instel
len van oen autobusdtenat langs het aan-
vraagde traject wenschelijk maalit en
hot algemeen belang, hetwelk vernietiging
der bestaande vurkeorsonderaeiining afwijst,
Kulka toolaat 1
b. indien oen aanvrage voor een conces
sie voor een autobusverbinding bij de auto
riteiten i®komt en deze, na ernstig onder
zoek, waarbij «Ju leider» dor bastaande var-
keeraondornemdngen worden gehoord, tot dè
mecming zijn gekomen, dat zoodanige auto-
buslijn ter bevordering van hot algemeen
vorkearsbolang, gewenscht is, 7.00 worde
aan de ln 'de deabetreffeode streek bestaan
de vorkeersoodirneming een recht vap voor-
®wig gx«even 5
e. in het algemeen zal voor ln/tGrooroioo-
nale antob!*»lljjjen, buiten do ovorwegLn-
gen onder a en b genoemd, do bepaling
golden, dat waar voldoende «xmiminaüo
vorkoTsmlddelcn aanwezig zijn, de lnter-
oommuiM.!» autobuslijn geen deel neemf ln
de voorzlow'pg der zuiver communale ver-
kecTSbqhoritwn.
Vroor verz«k«rlng van de wogvoillgheld
word© it> do concessie voor don dienst vb®
een autobus'ijn IjOpaalt. dat de onderne
ming ond.'iworpen wordt aan bepalingen
neergelegd in een autohusTreglement,, waarj
in else bon en voorschriften gesteld wor
den, om.-omtrent do technische inrichting
van de voertuigen, do maximum wJelbelna-
xlmum aantal passagiers, do maximum rij
snelheid. den moxlmalen diensttijd va® het
personael. de bestaanszekerheid der ondér-
ug, de regelmatigheid va® den dienst.
Het Autobusverkeor. De
heer Braat. l d der Tweede Kamar, heeft
den Minister van Blnnenlandscho Zaken en
Landbouw do vo'gondo vragen gestald
Is het Zijn Excellentie bekend, dat het
gemeentebestuur van 'Den Haag aan ver
schillende autobusenderneipingen, dis pas
sagiers vervoeren yan bet platteland naar
Den Haag en omgekeerd, haar standplaat
sen in Den Haag heeft opg<vcgd
Is Zijn Excellentie bcrèid, maatregelen
te némen tegen belemmering door gemeen
tebesturen va® hét Intercommunale 'auïo-
busverkeer, zoodat die autobi»ondernem-in-
gon, waarvan het plattelahd zooveel ge
mak e® voordeel heeft, ongestoord haar
werk kluanen voortzetten
Nederland'-Rusland, v— To
Berlijn worden thame onderhonde/linigéni ge
voerd tusschen vortegeawoordigensi van Ne
derland e® Rusland om tot herstal der be
trekkingen tüssehén deze beide landen te
geralften.
Die onderhandelingen schijnen een riot
verloop to hebben. Het Kusalscho wta®dpunt
ls gewijzigd ln dezen sin, dat men l,ch
>ren?gd toont d« onvoorwaardelijke erken
ning m rechten niet meer absoluut op
de® voorgrond te plaats n, doch deze er-
kann iig aan een to sluiten haudalfeiovereen-
komst vaat e koppelen, zondof dat höi nog
vaststaat, ol va® deze erkenning ln ee® te
sluiten handelsverdrag gewag, zal worden
gemaakt dan wel ol dez» bij afzoud-trlij-
ke overeenkomst zal worde® gestipuleerd.
De Nederlandsche delegatio heeft et®, aan
tal niet verplichtende voprstejle® betrellen
de het handelsverdrag ontwikkeld. Daar
op heeft de heer KresUuski aan de N d.
gedelegeerden medegedeeld, dat bat hem
onmogelijk web deze voorstellen te onder-
zo^k»®, zonder bevoegde deskundigen te
hebben geraadpleegd. Daar hij echter vre>ea7
dl\ dat verdere onderhandelingén oVer het
sluiten van eon handels/erd.a^Verscheide
ns maanden zouden kunnen dureh e® hier
door geert gebruik meer zou kunnonwor
den gemaakt van dun voor de scheepvaart
gunatigen tijd, stelde hij zijnerzijds een an
dero TegelAng voor. Uamiddedljjk,j niadat
do bedde statoa, elkaar ln rechten zouden
hebben erkend en de gezanten zouden heb-
benoemd, zouden de onderhandedingon
over het Blulte® van een haudelsiverifxVig
worden voortgezet.
Dl? Nederlandscho gedelegeerden schijnen-
niet ongeneigd 1® dit voorstel te trede|n
doch vragen dat de bepaling van de meest
begunstiging zou moeten worden opgeno
men.
Hiea-mede verklaarde de boer KresttnsH
oom to zijn, als een pitzonderlng zou worden
gemaakt voor de sta en, die Rusland reeds
voeger ln rechten hebben erkend, alsook
voor oon aantal staten uit het Oosten, zoo-
ala Afghanistan, die bijzondere belangen
in Rusland -hebben, belangem, dli? niet te-
gén die van Nederland Jndruisohten.
De Nedorlandscbe délegatle zou nieuwe
opdrachten krijgen Ook -de Russop ver
wachten nieuwe g-ge vena uit Moskeu. Bin
dend zijn de verschillende ontwikkelde voor
stellen natuurlijk ln geen geval.
Het totstond komen van ee® ovcree®-
komet kan voor beide lande® van groot
belang worden geacht. Want Hamburg, do
Duitsche havenplaafs, wordt mjndar ge
schikt geacht als stapelplaats voor Russi
sche goederen, omdat de Duitecho ban-
ken slechts zeer beperkte waren-er edict r®
kunnen geven en dan nog allee® tegen zeer
hooge rente. Te Moskou z«u men daiy ook
vérre de voorkeur geven aan een natuur
lijk goed ingerichte haven ln ee® land.
dat zoo mogelijk onafhankelijk van eenige
groote mogendheden overal Ier wereld een
ongeschokt oredlet hooft en zoo noodig zei!
ook In staat la crediet te verschaffen, waar
om de Russische handnlsdiHnst reeds pols
hoogte genomen moet hebben te Rottjer -
dam, om te onderzoeken in hoeverre da
haven aldaar ln staat ls als stapelplaats
én varschopingshaven te d enen voor Rub-
slscho producten van allerlei aard.
De Russische dokjgati© drukte zich onge-
.veer als volgt uit Wij zoude®- het op
prijs stellen goede verbindingen met Hol
land te onderhouden, waarmede Rusland
steeds in goede verhouding hsPft gestaan.
Het is waar. dat hot wel eens moeilijk
kan Vallen zich an-t nieuwe gez chtspunwn
aan te paww®. maar Holland heetft altijd
blijk gogwen ln staat te zijn eens adders
Opvattingen te kunne® eerbiedigen.
Ongetwijfeld mag met groote belangstel -
ling het, verloop der onderhandelingen wor
den tegemoet gezien.
P« Spoorwegramp I11 Zwitserland.
Nadele bijzonderheden.
Omtrent do verschrikkelijke spoorwegt
ramp in Zwitserland, bij het station
Bellinzono, wordt nog gemeld, dat direct
na het ongeluk heel Beiliuzona in rep en
roer wae.
De stormklokken begonnen to lulden. Do
brandweer rukte uit en w(*d geholpen
door do roeraten der nabij gel ogen .kazernol
Do geneesheer en uit de stad vertrokken
onmiddellijk naair de plaats van d« ramp.
Met allo mogelijke ter beschikking staando
werktuigen werden #de gewonden uit hun
benarde posltte bevrijd. t
Dat dirt zeer moeilijk ging bewijst het
feit, dat om oen stpker die tusschen do
vernielde IocomotiBVe® ingeklemd zat te
bevrijden 6 uur lang moest worden go-
werkt. Dertien dooden werden onder het
puin Uitgehaald en in do kapel van' het
hospitaal van Bellimzona geborgen. Slechts
van eon v ertal personen kon onmiddellijk
worden vastgoslj-ld wLe ze waren. Va® do
meeste lijkén ontbrak het hoofd.
D» autoriteiten hebben ter plaatje een
onderzoek ingesteld Uit dit onderzoek
schijnt te zijn gebleken, dat de conducteur
van den ui Luznm komenden sneltrein
gee® rekening heeft gehouden* met do
signalen. Hij was van meeniflg, dat deze
s gnalen uitsluitend voor een oanajekondig-
d«® goederentrein golden. Dléntengevolgo
reed de Go'chaxd-sncltrein op de® uit Mitaa®
komenden trein.
net la ulferst moeilijk geweest hot aan
ta] slachtoffers vast te stellen. In elk, ge
val sehifnea ten m mto 17 reizigers om
het leven te zijn gekomen. Het -grootste
aantal slachtoffers zijn Dultschers.
Wioheoft do soHuidl?
Vier personen schijnen voor de ramp
verantwoordelijk to zijn. Eon spoorweg
ambtenaar te Ambri heeft weliswaar aan
het station van Blascha medegedeeld, dat
de sneltrein den goederentrein had Inge
haald, maar bij beeft verzuind, dit ook
aan (Dn stationschef van BoUtnzoma tola-
ten weten.
De dienstdoeode Mrihtenaar te Blascha
hwoft dito ventrfin gedaan, fte wisSelwach-
tor van BeHinzona Hef, nadat do
goederentrein ee® uurvroeger voor
bij was gereden, den wiasels'sand
ongewijzigd, daar hij vermoedde, dat de
volgende tre'n eveneens een goederentrein
zou zijn. T<® slotte hoeft de conducteur
van den uit het Noorden komenden trein
geen rekening gehouden met het onveilig
signaal. Indien slechts een enkel dezer
vier verzuimen niet was gepleegd, zou do
ramp vermuden zijn.
De wisselwachter Wf»rd op het laatste
0ogenblik door don stahonBchetf va® Bel-
Ingezonden Mededeelingen.
Het spreekt van zelf dat wanneer Uw
luchtpijpen verstopt zijn, gij een gevoel
van benauwdheid krijgt, gepaard gaand
met hijgen en kortademigheid. Akker's
Abdijsiroop bezit door haar slijmoplos-
sende werking de eigenschap Uw lucht
wegen te zuiveren van slijm, die tlch
op Uw borst heeft vastgezet. Aanbevolen
en geroemd bij bronchitis, asthma, drogen,
scherpen of ku<!henden hoest.
linzona opgebeld. Deze deoldo hem mede,
dat do naderende trein vermoedelijk de
sneltrein uit Milaan waa. De wlsaofwach-
ter snelde naar bulten om do wissels ta
verzetten, doch kwam juist te laat.
Rouwdienst,
yoor do slachtoffers la een rouw -
dienst gehouden, waarin de burgemeester
en do Duitsche consul-géneraal te Lugano
het woord voerden. De burgemeester her
dacht in het bij zooder Helfferidh als
groot vaderlander*, en de Duitsche consul-
generaal gaf uitdrukking aan de diepe
ontroérlng en liet algemeen modelijden, dat
geen g*nspalcn kent-
De kisten met het stoffelijk overschot
va® Helfferlch en zijn moeder zijn naar
Zurich overgebracht en vandaar naair
Mannheim gezonden, waar waiaraabijnliik
de begrafenis zal plaats vinden Bonds
raad Haab en de directeur-generaAl van do
Zwitsorsöhe bondsspooTwegen hebben een
bezoek Va® rouwbeklag bij dé famlllo
Helfferlch xafeelegd.
Mevrouw Helfferlch heeft hot lijk va»
haar ma® niet herkend, maar wel de voor
werpen. do op bet lijk zijn gevonden.Het
lijk zelf was geheel verkoold. Behalve de
lijken Van den Dviütscb-natten^len afge
vaardigd© en zijn moeder zijn nog die van
den ,heer Werthelim, directeur van een te
Berlijn gevestigde indmstrleele onderneming
van een scheikundige uit Reichemberg, vftn
©en 40-Jarige dame uit Hamburg,, en van
een Zwitsersche en een Italiaansch© koop
man herkend
Op twee na zullen alle gewonden, die ln
het hospitaal van Bellinzona
vermoedelijk het li
Meerdere aoflzaikeot.
Do oorzaken van do spoorwegramp zijn
thans te overzien. Verschillende omstandig
heden hebben samengewerkt, ln de eer
ste plaats het feit, dat tusschen Bellinzo
na e® Lugano het verkeer nog steeds over.
enkel spoor loopt. Aan hef tweede spoor
welks aanleg om zuinigheldaredetnen veel
te lang s uitgesteld, wordt wel druk ge
werkt, doch het 11 nog niet klaar.
Gewoonlijk paaseieren do nacht D-treünen
van en naar Italift elkaar bij het station
Biasca, dat bonoorden het traject met en-
kei spoor ligt, doch ditmhal had de trein
uit Milaan wegens do drukte met de Poaschj
dagen meer dan een uur vertraging, ter
wijl de (rei® uit Zurich op tijd waa.
Ongeveer bij Biasca is deze® trein een
sneltrein Ohioaso-Zurieh gepasseerd) en
vermoedelijk heeft de machinist va® demD-
trei® uit Zurich gedacht, dat dit de D-
trein uit Milaan was. Hij ls altham* te
Bellinzona door het onveilig sein heenge
reden, met het bekende gevolg.
- Draadlooze telefonie vindt
thans overal toepassing en haast ieder
heeft z'n radio toestel. Dat men daarbij
voorzichtig moet zijn blijkt uit het volgende.
In een der buitenwijken van New-York,
Upper Montclair, deed de m«lkboer zijn
„buurt". Daarbij kwam hij op een gegeven
ogenblik zonder erg in aanraking met een
loshangenden draad van een radio-antenne,
die zeif in contact w s met de eiec-
trische geleiding. De man kreeg de stroom
door het lichaam en viel zwaar gewónd
neer.
Door vonken, welke van de antenne af
sprongen, geraakte een schutting in brand,
en de brandweer werd gealarmeerd. De
commandant probeerde met een van Isola-^
tiemateViaal voorziene nijptang de gevaar*'
lijke draad af te knippen, doch ongeluk
kigerwijs raakte een andere draad van
de antenne nu zijn pols, en hij viel dood
tor aarde. Nog een tweede brandweerman
moest zijn poging met den duod bekoopen.
terwijl verder iemand gewoiïd werd, die
waarschijnlijk er het leven evenmin af
zal brengen.
- Moedig Meisje. Bij Toulon.
(Frankrijï) was een I7-jarig meisje bezig
het veld te bewerken, toen zij in de verte
een arend zag neer strijken en een ver
woeden aanval doen op iets, wat zij niet
duidelijk
dat een scl
verkeerde,
arend een adder aan het beoorlogen was.
De roofvogel, een kolossaal dier, met
een vlucht van 2 Meter, wierp zich neer
op haar en ontving een slag met een riek,
die het meisje in de hand had. De arepd
cirkelde daarop een oogenblik boven haar
hoofd, doch hervatte den aanval op zijn
vijandin.
Een paar Welgemikte slagen maakten
den koning der lucht echter weldra voor
goed onschadelijk, maar nu begon de adder,
weinig dankbaar gezind, haar te lijf te
gaan. Ook dit gevaarlijk dier werd ten
slotte door haar gedood.
- Auto-ongeval. - Te Hengelo
wilde een boerenwagen van den landbouwer
T. H. den Binnenweg inslaan toen hij' in
aanrijding kwam met een achter hem
aanrijdende auto uit Oldenzaal, tengevolge
waarvan de wagen in de sloot langs den
weg terecht kwam en vr(j aanzienlijke
schade opliep. Bovendien brak de dissel,
waardoor het paard, op hol sloeg, dat even
wel spoedig gegrepen werd. Een naast den
aanvai uoeu op iets, wat zy met
t kon enderscheiden. Vree;sende,
schaap of ander klein dier in nood
ie, ijlde zij toe en zag, hoe de
voerman gezeten persoon werd licht ge
wond,
- Het verongelukte vliegtuig
- Omtrent het zoek geraakte Verkeers
vliegtuig vaa de Kon. Luchtvaartmaat
schappij, dat op reis van Engeland naar
Rotterdam moet zijn verougelukt, wordt
nog gemeld
Het-vliegtuig H—N.A.B.S. was van
het type Fokker F III. De jtor was
juist in groot onderhoud geweest en hal
sinsdien 20 uur gedraaid. Zoowel vlieg
tuig als motor bevond zich in uitsteken
den staat.
De vliegtuigbestuurder, Adriaan Pieter
Johannes Pijl, was sinds Maart 1922 bij
de Kon. Luchtvaart-Mij. in dienst en had
bij deze maatschappij 1220 uur gevlogen
tot de grootste tevredenheid. Pijl was een
uitnemend vliegtuigbestuurder, kalm, vol
beleid en zijn vak door en door kennende.
Hij heeft daarvan herhaalde malen duide
lijke bewijzen geleverd in zeer moeilijke
omstandigheden.
Het vliegtuig, op weg van Londen
naar Nederland, had een tusschenlanding
uitgevoerd op het vliegveld te Lympne,
daar op het kanaal mist heerschte. Toen
deze tegen 2 uur volgens Ingekomen
weerberichten opgetrokken was, besloot
de vliegtuigbestuurder, de reis voort te
zetten. Sinsdien is niet» meer van het
vliegtuig vernomen.
Zoodra het vliegtuig overrijd was. zijn
van de zijde der Kon. Luchtvaart-Mij. na-
Bporingen begonnen; in de eerste plaat»
'door telegrafisch en telefonisch de geheel©
Belgische en Fransch© kust tot Calais toe
langs te gaan, daar de mogelijkheid niet
uitgesloten was, dat het vliegtuig een ge
dwongen landing .op een verlaten punt
aan het strand had gemaakt. Toen laat
in den avond deze nasporingen slechts
een negatief resultaat hadden opgeleverd,
moest helaas de gevolgtrekking worden
gemaakt, dat het vliegtuig de Fransche
kust niet had bereikt. Terstond zijn toen
maatregelen genomen om het Kanaal af
te zopken. Het was niet mogelijk bij
nacht vliegtuigen uit te zendfen, doch er
werden maatregelen genomen om al vóór
zonsopgang een verkenningsvliegtuig der
Kon. Luchtvaart-Mij. uit te zenden. D©
Engelsche regeering stelde' 8 vliegtuigen
ter beschikkipg, die eveneens bij het
krieken van den dag zouden uitvliegen.
Ten slotte zond de Nederlandsche regee
ring een escadrille vliegtuigen en eenige
torpedobooten'uit. Het vliegtuig van de
Kon. Luchtvaart Mij. is van zijn kruis
tocht over het Kanaal teruggekeerd'zonder
eenig resultaat te kunnen melden.
Gedurende den geheelfcn nacht zijn alle
kustwachten waakzaam geweest en zijn
radiografisch alle onderweg zijnde schepen
aangeroepen om te vragen, of zij iets
hadden opgemerkt. Er is echter geen
enkel bericht ingekomen.
Omtrent de oorzaak Yan het ongeluk
van het vliegtuig H-N.A.B.S. overkomen,
deelt de directie der K. L. M. het vol
gende mede: Ware de Ylieger door motor
storing gedwongen tot daling, dan zou
het toestel in glijvlucht zich op-het water
hebben neergelegd en ware het drijvende
gebleven. Het zou dan stellig zijn opge
merkt door vaartuigen, vooral daar de
vlieger lichtkogels aan boord heeft, en
later door patrouillerende vliegtuigen.
Ware de vlieger door mist misleid en
aan het dwalen geraakt, hetgeen niet
waarschijnlijk is, daar hij een kompas
aan boord heeft, zoo zou hij stellig een
vaartuig hebbfn opgezocht om met seinen
inlichtingen over den weg te vragen, of
wel zou hij naast bet schip zijn neer
gestreken om zijn passagiers en zich
zelf te laten oppikken. Ook dan ware hot
vliegtuig drijvende gebleven en zou het
gevonden zijn.
Nu echter tot nu toe niets is gevonden,
ondanks alle nasporingen, is de volgende
veronderstelling waarschijnlijk de juiste.
De mist, welke bij Calais hing en Pijl
noopte te Lympne te wachten, is Noord
waarts weggetrokken. De H—N.A.B.S.
heeft daarna, eenigszins Noordelijk af
wijkende, deze mistbank niet kunnen
vermijden. De vlieger heeft dus getracht
de bank te paseeeren. Daar het wolken
dek laag hing, baatte het hem niet boven
den mist uit te komen. Dus zocht hij
vermoedelijk een weg onder de bank
door. Daar deze laag op het water hing,
heeft de vlieger de afscheiding tusschen
mist en zeespiegel niet kunnen waarnemen
en ls met yolle vaart de zee ingevlogen.
Door den slag op het water ls natuurlijk
het geheele vliegtuig vernield, zbn de
vleugels afgerukt en gebroken en ls de
romp met de Inzittenden ln de diepte ver.-
dwenen. Dit zou verklaren, waarom van
de H N.A.B.S. geen spoor gevonden
is.
Dat het vliegtuig ln zee .gestort" zou
zyn. ia volkomen uitgesloten. Toestel en
bestuurder waren in uitstekende conditie,
waardoor van neerstorten geen sprake
kan zfjn. Dit verkeersongeval moet blijk
baar uitsluitend aan mist worden gewetóü.
Do hoop op redding van de inzittenden
ia reeds opgegeven. Men verwacht, dat zij
alle drie zijn omgekomen. 1
- Twee meisjes vermist.
Namens "de ouders te Nieuwer-Amstel
wordt opsporing gevraagd van Elisabeth.
Koopen, geboren te En huizen 28 Maart
1905, wonende te Amstelveen, Katerstraat
X. 145, bij haar ouders. Signalement:
lang 1.6Ö M., ovaal, gezicjit, blond haar,
groote donker blauwe hoed, bruine mantel
met striksluiting, blauwe rib fluweelen
jurk, dik Ivoren armband bewerkt met
z.g. Tutankhamen poppetjes, bont hals
kettinkje, uruine schoenen, beige kousen.
Voorts van Geertruida Snijders, geboren
te Sloten (N.-H.) 10 April 1905, dienst
bode, Middelpolder E. 102, lang 1.60 M.,
donkere z.g. wilde oogen, vierkant gelaat,
donker blond haar, in de bo-enste rij
tanden voor in den mond een ongewone
ruimte, alsof een tand ontbreekt, beige
mantel, blauwe fluweelen hoed, zwarte
wenkbrauwen, mager uiterlijk, heeft een
bruin lederen, tasch met foto's bij zich
Zij zijn in eikaars gezelschap op 24.
April 's avonds per autobus naar Amster
dam vertrokken.
Transportkosten worden vergoed.