NIEUWSBLAD VOOR ZU1D-H0LLAND EN UTRECHT. No. 4850. Zaterdag 9 Augustus 1924. STERDAM. 56e Jaargang Jr.,Culemboï I its bTsw» 1X4 ge- dat men zeggen, dat men voor Iemand Het de T Ik 4 Q* Co. everancier bestelden: me suiker, maar .maaksel was geleverd ig aan lederen zak n.l: EKJES MET SUIKER. KJ S MET SUIKER. ILFERS. een- zou- i is cent SCHOONHOmSCM COÜRANT 8. 1 W. N. VAN gOOTEN, SCHOONHOVEN. Uitgevers. Postch. en Girodienst 13763. Nu nieuwe TERIl A.' de Jong, oud van J. Teeuwen. oud 57 j., ecbitgB ïoorlander. R. Ij3 j., echtgenoote vS ink. HELD. Juli. [endrtkai, d. van (j O. Bax. TeuniJ orse en A. van Lol d. van A. Pieter 1 Lopik. Gijeberd Ruijter en E. de ihemina, d. van C n N. Egas J T. van Heukelom' l. van Willigen, oud H. van Bennek om, hiwnaar van M de belangrijk te noemen voor wat rij wielen betreft. Door den heer Hoo genboezem- zal het wel ernstig zijn overdacht, maar een zoo ernstig voorstel moet niet ineens in den raad worden gebracht. Mei een dergelijk voorstel moet men op an dere manier in den raad komen. Spr.’s indruk is, dat nooit randeerd 5 het vervoer Prijs der AdvertentiënMaandags en Woensdags van 1 tot 6 legels ƒ1,18 op Maandag en II oensdag en tegen ♦0,121/2 per regel op Vrijdag. Voor meer plaatsingen, groot aantal-regels en condities vrage men tarief. v ver - laagd worden, doch moet men het veer verbeteren. Schoonhoven is niet een der duurste Veren. Maar dit is het nadeel, dat men niet zoo makkelijk wordt overgezet. Als men met een motorrijwiel over wil, en men moet met het bootje, dan het niet goedkoop, twintig voor die wijze van vervoer. De heer Van Kempen: kan het met de pont, die regeling is pas getroffen. De heer Deerenberg Dus moeten de zwaré* motoren met de pont worden overgezet. heb daarover nooit bezwaren i hoord. De heer Deerenberg: Men komt ook niet met de bezwaren al tijd bij u, maar daar ben ik het wel mee eens. De landbouwende bevol king heeft nog den ouden tijd en dan gaat het nachttarief dus in als het bij hen nog pa§ tien uur is. Dan is het vierdubbele ook wel hoog. Bij de bepaling ‘door den veercommis - saris gemaakt, dat het levensge vaarlijk is, hoe gaat het dan met de abonnementen De heer Van Kempen: De abonnementen zijn dan niet geldig. Inderdaad is het in gevallen van storm en ijsgang vdkk levensge vaarlijk. Met ijsgwfe gaat men soms expres over omd^t men het interessant vindt. De heer Deerenberg neemt geen abonnement omdat hij het interessant vindt Die moeten het voor hun brood doem, dus zul len zeker met siecht weer nie, over gaan als het niet noodig is. Dus is het uitschakelen van abonnementen bij zwaar weer niet in orde. De heer Van Kempen: komt heel weinig voor. De heer Hoogenboez e.nf: Afwezig met kennisgeving de heer Nienhuis. De notulen der vorige vergade - ring worden ongewijzigd vastgesteld Ingekomen is goedKeunng van Ged. Staten van de wijziging van de huur van het huis van den heer Hui bregtse. Goedkeuring van het in ge bruik geven van localiteit der open bare lagere school voor Chr. U. L. onderwijs. Goedkeuring begrooting dienstjaar 1924. Bericht van B. en W., dat zij de kas van den gemeente-ontvanger heb ben nagezien en in orde bevonden. Punt 2 der agenda betreft vast stelling der gemeenterekening voor den dienst 1923. Uit de rekening •blijkt, dat de gewone dienst heeft een voordeelig saldo van f 16.756.17 en de buitengewone dienst een na- deelig saldo heelt van f 114.881-92J4 Wordt goedgekeurd. Punt 3 der agenda houdt in vast stelling der rekdning van het Gere formeerd WeeShlis alhier, aanwij - zend een batig saldo van f 2009.52. Tot leden van het College van Zetters voor de belastingen worden herbenoemd de heeren H. A. Schreu der en G. J. Niekerk. Punt 5 Voorstel van B. en W. tot vaststelling der veertarieven. Voor verschillende tarieven stellen B. en W. een verlaging voor. De heer Hoogenboezem Met be langstelling nam ik kennis van het voorstel van B. en W. tot verlaging van verschillende tarieven. Toch achten wij het wenschelijk om in het belang van den dienst nog eeni- ge wijzigingen in het voorstel aan te brengen. Het wil ons voorkomen, dat het tarief voor rijwielen als de persoon er bij is, moet worden ge- bracht op vijf cent in plaats van 1% cent, voor motorrijwielen 15 cent in plaats van 20 cent, voor een tan dem 7)4 cent in plaats van tien cent. i De heer Van Kempen: In 1923 is het vervoer van rijwielen vermeerderd met 4000 en het per sonenverkeer met 27000. De heer Deerenberg is he met den heer Kortland eens, dat de ze kwestie moeilijk ineens is t - overzien Ook uit de cijfers blijkt 8e8a l dat het verkeer niettegenstaande he zal kunnen worden, dat huidige tarief is toegenomen. Vil ?r bij tariefsverlaging zal nien zeggen, dat men voor den toenemen. Al zou later blijken, als j middenstand zulk een voorstel doet, eenmaal het tarief verlaagd was dat dan moeten de prijzen niet ver - het verkeer toenam, dan zou nog - niet gezegd kunnen worden, dat het door de verlaging kwam. Zonder verlaging is er ook toename. heb ben we pas gehoord. Bij de> be- oordeeling van deze zaak moeten wij ïn de eerste plaats vragen: zijn wij er op uit winst te behalen en is het in het belang der gemeente. Als we vinden dat de tarieven Ie hoog zijn, dan zou dat kunnen blij ken uit het feit, dat de menschen zich met een ander veer over laten zetten. Is onze prijs te laag, dan levert dat een nadeel op onze ex ploitatie. Men moet zeker weten, dat een verlaging voordeelig op het ver keer zal werken en dal weet men nooit. Voor een gedeelte wordt de opbrengst van het veer betaald dcor Schoonhovenaars, voor een ander deel door vreemdelingen van den overkant en verder voor een be langrijk deel door vreemdelingen van ver, b.v. uit Friesland e-n elders’ vandaan. En als we zouden verlagen, dan kwam die verlaging ten laste van de burgerij. Bij vergelijking met andere veren, blijkt -ons tarief niet noemen. °Als we het tarief willen j tijden geldende tarief, maar twee- verminderen van 7)4 op 5 cent op maal. Het nachttarief begint des rijwielen, dan zal het verkeer ook avonds om elf uur en eindigt des met vijftig procent moeten .toene - morgens vijf uur. De landbouwende men om dezelfde opbrengst te krij- bevolking is des morgens zeer gen. De toename zat m.i. echtei nimmer van dien aard zijn, dat van een toename van 50 pet. gesproken zal kunnen worden. Deze Courant wordt des Maandags-, des Woensdags- en des Vrijdagsmiddags uit- j gegeven. Prijs voor Schoonhoven per 3 maanden f 125, franco per post in l t Nederland 1,50. Over het abonnement wordt in de derate maand beschikt. Men kan zich'abonneeren bij alle Boekhandelaren, Kantoorhouders en bestaande i tuMchenpersonen. I Telefoon 20. I De heer Van Kempen We zul len eerst het advies der commissie eens laten voorlezen. Het advies wordt voorgelezen, waaruit blijkt, dat de commissie zich op een klei ne uitzondering 41a, ermede vereen! gen kan. De heer Hoogenboezem herhaalt wat hij zeide over rijwiel en motorrijwiel en vervolgt dan voor een kooi met zes biggen zou den we willen zien berekend 15 cent, voor een kruiwagen of wa gen vijf cent inplaats van 7)4 cent. Abonnementen voor rijwielen maal per dag heen en weer, den we willen zien gesteldoop f 20 per jaar, f 12 per half jaar en f 6,50 per drie maanden. Dan nog iets het veertarief is gelden - de Voor vijf jaar. Kan nu tus- sclientijds wijziging verkregen worden van het tarief bij Gedepu teerde Statep De heer Van Kempen merkt op, dat er 77,000 rijwielen waren, dus zou het een ontzaglijk kapi - taal schelen als we verminderden. En alles wat we verminderen moet weer gevonden worden in de belas ting. De heer Hoogenboezem Het is een andere vraag of het verkeer er niet door zal worden be vorderd. De heer Van Kempen meent van niet. Het personenvervoer neemt nu reeds toe. Er zijn het vo rig jaar 27.000 personen meer ver voerd dan het jaar daarvoor. De heer Hoogenboezem De on dervinding leert, dat het tarief voor persoon met rijwiel ad 12/$ cent, werke’ijk hoog te noemen is. De heer Van Kempen: Het is minder dan andere veren. De heer Hoogenboezem: Toch is het te verwachten, dat het verkeer bij deze wijze van exploi tatie zal toenemen als de tarieven worden verminderd. De heer Kortland Het voor stel van den heer Hoogenboezem is De heer Van Kempen: Ja, i alle motorrijwielen, als men het 1 verlangen daartoe kenbaar maakt. noer nuUKenDUOZ el„: De heer Deerenberg Niet Integendeel leert ons de ervaring, 1 moei dat het heel vaak voorkomt. De heer Deerenberg: Heeft het nu zoo’n haast, dat we het 1-2-3 moeten aannemen. De heer Van Kempen: Het moet in de winterz-itting behandeld worden door de Staten. De heer Deerenberg: Als we het nu eens aanhielden. De heer V a n K e m p e n Al les is goed voorbereid, de concmis- &ie heeft zich er mee eens vaf- klaard, dus is het jammer, als we alles aanhouden. De heer Deerenberg’ We hooren nu weer eens meer dan an ders, we hooren nu eens iets hieuwe De heer Hoogenboexèm wil het volgende vooretel doen: rij wielen van 7)4 op 5 cent, motor- ochtgehalte, grooter in verlaging van de tarieven i het worden gezocht, maar in verbetering van het veer. De heer Van Kempen: Ge deputeerde Staten prae-adviseeTden in 1922 niet tot verlaging. De heer Hoogenboezem wil toch 4^ijn voorstel handhaven. Ook vindt hij, dat de hoogere prijs des nachts en bij ijsgang enz, niet ongunstig, dan is het vrij juist te I moet zijn viermaal het op gewone Ak, - 1. maar verminderen van 7)4 op 5 cent op maal. Het nachttarief begint I morgens vijf bevolking is des morgens .vroeg in de weer en is dus genood zaakt altijd het vierdubbele van an. deren te betalen. De heer Van Kempen:

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1924 | | pagina 1