NIEUWSBLAD VOOR ZU1D-H0LLAND EN UTRECHT.
No. 4850.
Zaterdag 9 Augustus 1924.
STERDAM.
56e Jaargang
Jr.,Culemboï
I its bTsw» 1X4
ge-
dat
men zeggen, dat men voor
Iemand
Het
de
T
Ik
4
Q*
Co.
everancier bestelden:
me suiker, maar
.maaksel was geleverd
ig aan lederen zak n.l:
EKJES MET SUIKER.
KJ S MET SUIKER.
ILFERS.
een-
zou-
i is
cent
SCHOONHOmSCM COÜRANT
8. 1 W. N. VAN gOOTEN, SCHOONHOVEN.
Uitgevers.
Postch. en Girodienst 13763.
Nu
nieuwe
TERIl
A.' de Jong, oud
van J. Teeuwen.
oud 57 j., ecbitgB
ïoorlander. R. Ij3
j., echtgenoote vS
ink.
HELD. Juli.
[endrtkai, d. van (j
O. Bax. TeuniJ
orse en A. van Lol
d. van A. Pieter 1
Lopik. Gijeberd
Ruijter en E. de
ihemina, d. van C
n N. Egas
J T. van Heukelom'
l. van Willigen, oud
H. van Bennek om,
hiwnaar van M de
belangrijk te noemen voor wat rij
wielen betreft. Door den heer Hoo
genboezem- zal het wel ernstig zijn
overdacht, maar een zoo ernstig
voorstel moet niet ineens in den
raad worden gebracht. Mei een
dergelijk voorstel moet men op an
dere manier in den raad komen.
Spr.’s indruk is, dat nooit
randeerd 5
het vervoer
Prijs der AdvertentiënMaandags en Woensdags van 1 tot 6 legels ƒ1,18
op Maandag en II oensdag en tegen ♦0,121/2 per regel op Vrijdag.
Voor meer plaatsingen, groot aantal-regels en condities vrage men tarief.
v ver -
laagd worden, doch moet men het
veer verbeteren. Schoonhoven is
niet een der duurste Veren. Maar
dit is het nadeel, dat men niet zoo
makkelijk wordt overgezet. Als
men met een motorrijwiel over wil,
en men moet met het bootje, dan
het niet goedkoop, twintig
voor die wijze van vervoer.
De heer Van Kempen:
kan het met de pont, die
regeling is pas getroffen.
De heer Deerenberg Dus
moeten de zwaré* motoren met de
pont worden overgezet.
heb daarover nooit bezwaren
i hoord.
De heer Deerenberg: Men
komt ook niet met de bezwaren al
tijd bij u, maar daar ben ik het wel
mee eens. De landbouwende bevol
king heeft nog den ouden tijd en
dan gaat het nachttarief dus in als
het bij hen nog pa§ tien uur is. Dan
is het vierdubbele ook wel hoog. Bij
de bepaling ‘door den veercommis -
saris gemaakt, dat het levensge
vaarlijk is, hoe gaat het dan met
de abonnementen
De heer Van Kempen: De
abonnementen zijn dan niet geldig.
Inderdaad is het in gevallen van
storm en ijsgang vdkk levensge
vaarlijk. Met ijsgwfe gaat men
soms expres over omd^t men het
interessant vindt.
De heer Deerenberg
neemt geen abonnement omdat hij
het interessant vindt Die moeten
het voor hun brood doem, dus zul
len zeker met siecht weer nie, over
gaan als het niet noodig is. Dus is
het uitschakelen van abonnementen
bij zwaar weer niet in orde.
De heer Van Kempen:
komt heel weinig voor.
De heer Hoogenboez e.nf:
Afwezig met kennisgeving de heer
Nienhuis.
De notulen der vorige vergade -
ring worden ongewijzigd vastgesteld
Ingekomen is goedKeunng van
Ged. Staten van de wijziging van de
huur van het huis van den heer Hui
bregtse. Goedkeuring van het in ge
bruik geven van localiteit der open
bare lagere school voor Chr. U. L.
onderwijs. Goedkeuring begrooting
dienstjaar 1924.
Bericht van B. en W., dat zij de
kas van den gemeente-ontvanger heb
ben nagezien en in orde bevonden.
Punt 2 der agenda betreft vast
stelling der gemeenterekening voor
den dienst 1923. Uit de rekening
•blijkt, dat de gewone dienst heeft
een voordeelig saldo van f 16.756.17
en de buitengewone dienst een na-
deelig saldo heelt van f 114.881-92J4
Wordt goedgekeurd.
Punt 3 der agenda houdt in vast
stelling der rekdning van het Gere
formeerd WeeShlis alhier, aanwij -
zend een batig saldo van f 2009.52.
Tot leden van het College van
Zetters voor de belastingen worden
herbenoemd de heeren H. A. Schreu
der en G. J. Niekerk.
Punt 5 Voorstel van B. en W.
tot vaststelling der veertarieven.
Voor verschillende tarieven stellen
B. en W. een verlaging voor.
De heer Hoogenboezem Met be
langstelling nam ik kennis van het
voorstel van B. en W. tot verlaging
van verschillende tarieven. Toch
achten wij het wenschelijk om in
het belang van den dienst nog eeni-
ge wijzigingen in het voorstel aan
te brengen. Het wil ons voorkomen,
dat het tarief voor rijwielen als de
persoon er bij is, moet worden ge-
bracht op vijf cent in plaats van 1%
cent, voor motorrijwielen 15 cent
in plaats van 20 cent, voor een tan
dem 7)4 cent in plaats van tien
cent. i
De heer Van Kempen: In
1923 is het vervoer van rijwielen
vermeerderd met 4000 en het per
sonenverkeer met 27000.
De heer Deerenberg is he
met den heer Kortland eens, dat de
ze kwestie moeilijk ineens is t
- overzien Ook uit de cijfers blijkt
8e8a l dat het verkeer niettegenstaande he
zal kunnen worden, dat huidige tarief is toegenomen. Vil
?r bij tariefsverlaging zal nien zeggen, dat men voor den
toenemen. Al zou later blijken, als j middenstand zulk een voorstel doet,
eenmaal het tarief verlaagd was dat dan moeten de prijzen niet ver -
het verkeer toenam, dan zou nog -
niet gezegd kunnen worden, dat het
door de verlaging kwam. Zonder
verlaging is er ook toename. heb
ben we pas gehoord. Bij de> be-
oordeeling van deze zaak moeten
wij ïn de eerste plaats vragen: zijn
wij er op uit winst te behalen en
is het in het belang der gemeente.
Als we vinden dat de tarieven Ie
hoog zijn, dan zou dat kunnen blij
ken uit het feit, dat de menschen
zich met een ander veer over laten
zetten. Is onze prijs te laag, dan
levert dat een nadeel op onze ex
ploitatie. Men moet zeker weten, dat
een verlaging voordeelig op het ver
keer zal werken en dal weet men
nooit. Voor een gedeelte wordt de
opbrengst van het veer betaald dcor
Schoonhovenaars, voor een ander
deel door vreemdelingen van den
overkant en verder voor een be
langrijk deel door vreemdelingen
van ver, b.v. uit Friesland e-n
elders’ vandaan. En als we
zouden verlagen, dan kwam die
verlaging ten laste van de
burgerij. Bij vergelijking met
andere veren, blijkt -ons tarief niet
noemen. °Als we het tarief willen j tijden geldende tarief, maar twee-
verminderen van 7)4 op 5 cent op maal. Het nachttarief begint des
rijwielen, dan zal het verkeer ook avonds om elf uur en eindigt des
met vijftig procent moeten .toene - morgens vijf uur. De landbouwende
men om dezelfde opbrengst te krij- bevolking is des morgens zeer
gen. De toename zat m.i. echtei
nimmer van dien aard zijn, dat van
een toename van 50 pet. gesproken
zal kunnen worden.
Deze Courant wordt des Maandags-, des Woensdags- en des Vrijdagsmiddags uit- j
gegeven. Prijs voor Schoonhoven per 3 maanden f 125, franco per post in l
t Nederland 1,50. Over het abonnement wordt in de derate maand beschikt.
Men kan zich'abonneeren bij alle Boekhandelaren, Kantoorhouders en bestaande i
tuMchenpersonen. I Telefoon 20.
I De heer Van Kempen We zul
len eerst het advies der commissie
eens laten voorlezen. Het advies
wordt voorgelezen, waaruit blijkt,
dat de commissie zich op een klei
ne uitzondering 41a, ermede vereen!
gen kan.
De heer Hoogenboezem
herhaalt wat hij zeide over rijwiel
en motorrijwiel en vervolgt dan
voor een kooi met zes biggen zou
den we willen zien berekend 15
cent, voor een kruiwagen of wa
gen vijf cent inplaats van 7)4 cent.
Abonnementen voor rijwielen
maal per dag heen en weer,
den we willen zien gesteldoop f 20
per jaar, f 12 per half jaar en f 6,50
per drie maanden. Dan nog
iets het veertarief is gelden -
de Voor vijf jaar. Kan nu tus-
sclientijds wijziging verkregen
worden van het tarief bij Gedepu
teerde Statep
De heer Van Kempen merkt
op, dat er 77,000 rijwielen waren,
dus zou het een ontzaglijk kapi -
taal schelen als we verminderden.
En alles wat we verminderen moet
weer gevonden worden in de belas
ting.
De heer Hoogenboezem
Het is een andere vraag of het
verkeer er niet door zal worden be
vorderd.
De heer Van Kempen meent
van niet. Het personenvervoer
neemt nu reeds toe. Er zijn het vo
rig jaar 27.000 personen meer ver
voerd dan het jaar daarvoor.
De heer Hoogenboezem De on
dervinding leert, dat het tarief voor
persoon met rijwiel ad 12/$ cent,
werke’ijk hoog te noemen is.
De heer Van Kempen: Het
is minder dan andere veren.
De heer Hoogenboezem:
Toch is het te verwachten, dat het
verkeer bij deze wijze van exploi
tatie zal toenemen als de tarieven
worden verminderd.
De heer Kortland Het voor
stel van den heer Hoogenboezem is
De heer Van Kempen: Ja, i
alle motorrijwielen, als men het 1
verlangen daartoe kenbaar maakt. noer nuUKenDUOZ el„:
De heer Deerenberg Niet Integendeel leert ons de ervaring,
1 moei dat het heel vaak voorkomt.
De heer Deerenberg: Heeft
het nu zoo’n haast, dat we het
1-2-3 moeten aannemen.
De heer Van Kempen: Het
moet in de winterz-itting behandeld
worden door de Staten.
De heer Deerenberg: Als
we het nu eens aanhielden.
De heer V a n K e m p e n Al
les is goed voorbereid, de concmis-
&ie heeft zich er mee eens vaf-
klaard, dus is het jammer, als we
alles aanhouden.
De heer Deerenberg’ We
hooren nu weer eens meer dan an
ders, we hooren nu eens iets hieuwe
De heer Hoogenboexèm
wil het volgende vooretel doen: rij
wielen van 7)4 op 5 cent, motor-
ochtgehalte, grooter
in verlaging van de tarieven i
het worden gezocht, maar in
verbetering van het veer.
De heer Van Kempen: Ge
deputeerde Staten prae-adviseeTden
in 1922 niet tot verlaging.
De heer Hoogenboezem
wil toch 4^ijn voorstel handhaven.
Ook vindt hij, dat de hoogere prijs
des nachts en bij ijsgang enz, niet
ongunstig, dan is het vrij juist te I moet zijn viermaal het op gewone
Ak, - 1. maar
verminderen van 7)4 op 5 cent op maal. Het nachttarief begint
I morgens vijf
bevolking is des morgens
.vroeg in de weer en is dus genood
zaakt altijd het vierdubbele van an.
deren te betalen.
De heer Van Kempen: