EDERKALK De Vrouw van den Verrader. DeVrouw vanfienVemfler. i NIEUWSBLAD VOOR ZU1D-H0LLAND EN UTRECHT. No.' 4921 Vrijdag 23 Januari 1925 EERSTE BLAD. BINNENLAND. FEUILLETON. Rotterdam- Dit nummer bestaat uit DRIE BLADEN. N.V. essanen’s io. Fabrleksn armervéer. pgerirhi 1705. 57' Jaargang Bericht, Plaatselijke .Berichten. ueroiindende Aüiiuerilchiliiii. Telefoon 2Ü. len 1 n J Oro«fste tdlngiwaarde. W N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN Uitgevers. Postch. en Girodienst 1*768. »zer trwrre'-nte, tjchoolbezue^ besloten-, het als tijde Ijk n f 700 toe te mg van het "o er te kunnen I wordt mooi I binnen 2 3 da- ig binnen 24 uur prijaverhooging. „De Pelikaan”, 12 Nov. xwi. luda. outen krimpvrije en Ledikanten d naar keuze) ID LEVERBAAR. leubelfabriek merstol t, A- ob, A. ge- zou Al- met jonge en een eervolle Witte Wyandot to ot vaststelling nen, welke in igte hulp Sui st wordt o|p- ?t de 1 Tictxniq ante, waarxan waren. Over geheimhou - tter opgelegd- tot de rond- Prijs der Ad verten ti ênMaandag» en Woensdag» iedere regel meer Vrijdag» van 1 tot 6 r“- f 0,20. Bij 8 maal plaatsing, wordt de 3e plaateing bei. op Maandag en Woensdag en tegen 0,121/a per regel Voor meer plaatsingen, groot aantal regels en con< SCHOONHOVENSCHE COURANT tot benoem mg missie tót we- ün». Hertje - ren A. Vein, Kai l.o- b deelt mede, 0 getroffen j.E B. te i or- thans zonder ij voet er ;pmeen e over- ^.verlidhling. m tijd va» esloten wordt snde verg» e- van 1 tot 6 regels 1,14 regels 1,80, iedere regel meer lerekend tegen f 0,10 per regel op Vrijdag. idttiee vrage men tarief Deze Courant wordt des Maandag»-, des Woensdag»- en des Vrijdagsmiddag» uit gegeven Prijs voor Schoon hoven per 8 maanden 1 25, franco per post in Nederland j 1.50. Óver het abonnement wordt in de eerste maand beschikt Men kan zich abonneeren bij alle Boekhandelaren. Kantoorhouders en bestaande tusschenpersonen Watervliegtuigen voor de Nederland sche marine. Op vragen van het lid in de Tweede Kamer, den heer Ter Hall, betreffende de opdracht voor het ver vaardigen van een viertal watervliegtui gen voor de Nederlandsche marine aan een Engelsche vliegtuigenfabriek, heeft de minister van marine geantwoord: ot benoeming omissie van onderwijs. jeheel nieuwe a Na ver worden be. /een, A. de Bongers en „Hoe heet ze en kent gij haar.” „Ik ken haar niet en vermoed boven dien, dat zij haar naam veranderd heeft” ,Men kan dan beter een speld in een hooiberg zoeken.” „Misschien wel, maar daarom juist wilde ik mij van uw hulp bedienen” „Ei zoo, maar hoe zou ik u kunnen d alpen. „De jonge dame ie een Russische, de dochter van een oud-generaah Gij rijt ook nog een halve Rus? nietwaar, gij kent in ieder geval het Rusri«ch als uw moedertaal en zoudt juist daarom mij be hulpzaam kunnen zijn.” „Russisch was ook eigenlijk mijn moe dertaal, omdat mijn moeder een Russi sche was en ik de taal van haar leerde. Maar als ik nog zoo’n halve Rus ben, dan kunt ge toch niet van mi| verlan gen, dat ik een schoone, jonge Russin, in de handen der politie helpt overleve- - ren.” „Neen, hoor eens, daarvan behoeft geen sprake te zijn. Die bedoelde Rue- sin, Regina Orzesko, heeft niets misdre ven, het geldt hier haar van een mis daad terug te houden. Wij hebben rede nen om te gelooven, dat zij door de re volutionairen misschien gebruikt zal worden om een politieke moordaanslag te plegen en mij is opgedragen, dat te voor komen. Als zij daarin dus verhinderd wordt, doet men haar geen nadeel „Maar hoe zou ik u dien dienst kunnen bewijzen.” „Och, dat weet gij zelf het best. Gij spreekt Russisch, gij voelt u tot de land- genopten van uw moeder aangetrokkén en kent verscheidene van hen in Lon den. Ónmogelijk is het dus niet, dat gij omtrent bet verblijf Van Regina Orzesko inlichtingen zoudt kunnen krijgen.” „Neen, het is niet mogelijk, enfin, ik wil het voor u probeeren, mits gij mij de verzekering geeft, dat het niri te doen ia zim dat meisje gevangen te nemen en aan de Russische politie over te leveren” ■n stelt nog d van Noor- iet Hoekse he verlichten. 1 verzoek te Intusschen wordt thans door de Ne derlandsche industrie mededeeling ge daan van een belangrijke verbetering, die te wachten is voor de automdbielverlioh- ting. Reeds langen tijd is er naar ge streefd om een einde te maken aan de gevaren van de verblinding, die er voor alle weggebruikers bestaan. Uitgevonden is namelijk een niet-ver- blindende automobielverlichting. De du- plo-lamp, zoals de lamp wordt genoemd, heeft twee gloeilichamen van gelijke sterkte. Door middel van een omschake- laar kan men van het eerie licht over gaan op het andere. Het eene gloei- lichaam geeft het gewone ver-schijnende licht, terwijl het andere, in een metalen kapje is geplaatst en zijn stralen naar het bovengedeelte van den reflector werpt, terwijl het onderdeel geheel is af gedekt. Schakelt men nu om, dan krijgt men de verblindende verlichting een me ter boven den grond, maar daarboven schijnt de niet-verblindende verlichting. Men heeft dezelfde' hoeveelheid licht, maar die door verandering in de richting der stralen uitsluitend geworpen wondt naar beneden op den weg en niet verblix dend is Er zijn reeds proeven met deze duplo- lampen genomen, die zeer goed moeten hebben voldaan. De voordeelen aan deze verlichting verbonden zijn, dat meif niet zijn lichten behoeft te dooven met al de noodlottige gevolgen, dat dit zou kunnen hebben. Men schakelt eenvoudig om, houdt het zelfde licht, maar verkrijgt toch een an der effect op den weg. We hebben een en ander eenigermate breedvoerig behandeld .omdat reeds lan gen tijd algemeen geklaagd werd over de verblindende auto-verlichting, die het voor wandelaars en wielrijders, eenvou-- dig onmogelijk maakte om des avonds gerust op den weg te blijven. Als deze uitvinding, die van zuiver-Ne- derlandschen oorsprong is, in de prak tijk zal blijken te voldoen, zooals ze reeds bij proeven voldeed, dan kan worden ge tuigd, dat we ’een gevaar minder rijk zijn, namelijk het gevaar van de verblin dende auto-verlichting. Tot zoolang moet echter ieder automo bilist de belefdheid hebben voor een an deren automobilist zijn fel-stralende hchten te dooven. En voorts: bij het rij den, houde men steeds root oogen de spreuk: de veiligheid eerst. De Nederlandsche vliegtuignijverheid is m deze niet voorbijgegaan. Aan haar werd verzocht in te schrijven op een door de marine verlangd vliegtuig, be stemd om medegevoerd te worden aan boord van de kruisers, type Java, en be antwoordende aan door de Manne ge stelde eischen. Van de inschrijvingen van de Neder- landsche fabrieken de N. V. Vliegtuigen fabriek (Fokker) en de N.V. Nationale Vliegtuig-Industrie, verdiende Fokker verre de voorkeur. Dit project werd dan ook gekozen en met de vliegtuigenfabriek een contract voor den bouw van een vliegboot gesloten. Alhoewel de eischen niet licht waren, te noemen, zijn ze door de fabriek zon der meer aanvaard. Tijdens de proefne mingen bleek echter, dat de naamlooze vennootschap niet aan alle gestelde eischen kon voldoen. Deze proefnemingen zijn zeer tijdroovend geweest en zijn ten slotte geslaakt. Bij de vliegtuigenfabriek werd slechts één vliegboot besteld. In het desbetref fende contract werd tevens een bepaling opgenomen, waarbij de marine zich ver bond, bij voldoen van het vliegtuig, de eventueels nabestelling van drie of vier vliegtuigen voor de kruisers bij voorkeur bij de naamlooze vennootschap te plaat sen. Nadat gebleken was, dat de vliegboot niet aan de eischen voldeed, hetwelk door den fabrikant erkend werd, zijn de proefnemingen door hem voortgezet met als drijvervliegtuig ingericht Fokkervlieg tuig, van bestaand type. Ook met dit type toestel en motor bleek niet aan de eischen te kunnen worden voldaan, zoodat tot een ander type moest worden over gegaan. Waar inmiddels, in verband met den stand van den bouw van den kruiser Ja va, geen tijd meer beschikbaar was om den uiteraard langdurige proefnemingen ook met dit type toestel en motor nog te doen plaatshebben, werd nagegaan welk vliegtuig, geschikt voor het medevoeren met de kruisers, wel te verkrijgen was. Een dergelijk toestel bleek te zijn het standaardtype S UT T) F»dry Seaplana. Aangezien deze vliegtuigen in den be schikbaren tijd geleverd konden worden, werd in December j.l. tot bestelling over gegaan. Vatn voorbijgaan van de Neder landsche industrie is, zooals uit het bo venstaande blijkt, geen sprake. Rijksvoorjaarshengstenkeurlng. De Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw heeft bepaald, dat de gewone keuringen van tot dekking bestemde hengsten in het voorjaar van 1925 voor Zuid-Holland gehouden zal worden te Rotterdam op 27 Februari voor type tuig paard en trekpaard. De Plaatselijke Keuze. De Eerste Kamer heeft gisteren het wetsontwerp Rutgers inzake de Plaatselijke Keuze met 28 tegen 20 stemmen verworpen. Eenheid van autobus-keurlngen. Dezer dagen hebben te Utrecht, op aan stichting van enkelen hunner, nagenoeg alle deskundigen, die zijn aangewezen door de Commissiariseen der Koningin Wij vestigen de aandacht onzer lezers op het feit, dat vandaag aanvangt ons nieuw feuilleton Het is een spannend verhaal, dat boeit van het eerste vervolgstuk tot aan het einde. Wij raden aan de vervolgstukken te bewaren, waardoor men een compleet werk bekomt DE uitgevers: voor het onderzoek van motorrijtuigen, welke gebezigd worden als openbaar mid del tot v ervoer van personen, vergaderd, met het doel, te geraken tot een unifor me regeling van de keuring van autobus sen in Nederland. De vergadering be sloot, na bespreking van enkele hoofd punten, een commissie te benoemen, die, met het oog op het belang van het vraag stuk, ten spoedigste, en rekening hou dende met de ter vergadering geuite wen- schen, een algemeen geldende regeling zal ontwerpen, welke in de navolgende algemeene vergadering zal worden be handeld. Tevens richtten de aanwezigen een vereeniging van deskundigen op. als leden van het voorloopig bestuur werden benoemd de heeren D. Schuytemaker (Utrecht), voorzitter; Ir. H. Zoetelief Norman (Oosterbeek), secretaris; G. Bak ker (Anffterdam); Ir. M F. de Bruyne (Rotterdam) ten Ir. J. M. Meyer (Maas tricht). Dit Toorloopig bestuur zal tevens op treden als commissie tot samenstelling van bovenbedoelde ontwerpregeling. Bergambacht, 23 Jan Door de Afdee- ling BergambachtAmmerstol van den Bouwvakarbeidersbond, werd in de bo venzaal van den heer T. van Zoest alhier een Kunstavond gehouden, waarin eerst als spreker optrad de heer Sino, van Am sterdam, met een rede over Ontwapening. Daarna trad op als declamator de heer Van Gappelle, van ’s-Gravenhage, met ernstige en luimige gedichten. Na afloop van de werkzaamheden werd gelegen heid gegeven tot Bal. Door de Rijkspolitie ia proces-ver- baal opgemaakt tegen P. E. v. d. L., monteur te Gouda, wegens het op den Lekdijk alhier als bestuurder van een motorrijtuig daarmede rijden, zonder voorzien te zijn van een rijbewijs. Glesten-Nleuwkerk, 23 Jan Bij de op dezer dagen gehouden 2de groote ten toonstelling v^n pluimvee enz. vanwege da V.P.K.G.0. „Gorinchem ;en Omstre ken”, behaalden onderataande personen welken hun inzendingen hadden gedaan, de navolgende prijzen De heer G. van Beuzokom te Giessen- Oudekerk een eerepijs met len prijs me< zijn witte Leghorns Trio’s groote Hoen derrassen. De heet G. Slob Wz. te Giessen-Nieuw- kerk, een len prijs met de Barnevelders Hoenders De heer W. Slob te Gieesen-Nieuw- kerk een eervolle vermelddug met Witte Leghorns, een 2en prijs met oude Barne- veldsche Hennen, len prijs Barneveldsche Hanen, vermelding met de hennen. De heer A. Schakgl <to Giessen-Nieuw- kerk een len prijs met de Sebright (goud) oude Hanen; een len prijs met Java (zwart) Hennen, eed len prijs met Rood bont, oude Doffers van de Holl. Krop- pers (duiven); een len prijs met Blauw bont Fransche Kroppers (jonge dui ven); een len prijs met zwarte Romein- duiven (jonge doffers), een eervolle ver melding met Roodvmken (jonge doffen). De heer J. Suwijn te Peursum, prijs met Barnevelsche hennen De heer H Rietveld te Peursum len prijs met de Zilverpel (Holl. hoenders). De heer A. Oskam te Peursum, len prijs met Rhode Islands Reds (enkel kam, hanen), een len prijs met de Zilver Duckwing in de Trio’s groote Hoender rassen (witte Leghorn); een len prijs met de Zilver Columbia, witte Wyandot- tee. Zoodoende rijn er alhier en in de om geving vele gelukkige prijswinnen ge weest Gltssen-Nltuwksrk, 23 Jan. Alhier worden pogingen in het werk gesteld om te komen tot oprichting van een Zieken fonds. Enkele personen hebben rich reeds als lid opgegeven. Nieuw-Lekkarland, 23 Jan Tot bode* van de vereeniging voor riekenhuisver- pleging is benoemd de heer G. L. Mes, gemeentebode. In de Woensdagavond j.l. gehou den vergadering van de commissie tot wering van schoolverzuim is tot voorzit ter gekozen de heer G. van Holk, tot vioe- vooTzitter de heer J. J Verhaar en tot secretaris de heer L. Janse. Woensdag jJ. brak bij P. v. d. B. schoorsteenbrand uit. Dooi de buren werd de brand tijdig gebluscht, zoodat erger werd voorkomen Capelle a.d. IJssel, 23 Jan. De brievenbesteller J. Molenaar zal met 1 Februari a.s. overgeplaatet worden naar Rotterdam. Zaterdagavond gaf het Mannenkoor „Zang Veredelt" een concert ten bate van haar bamerfonds. De zaal was flink be zet, terwijl de verschillende nummers verdienstelijk werden uitgevoerd. Loop der bevolking gedurende 1924. De bevolking was op 81 Dec. 1923 3456 mannen en 3405 vrouwen, totaal 6861. Vermeerdering door vestiging 233 m. en 235 vr., en door geboorte 94 m. en 88 vr., tonaal vermeerdering 327 m. en 323 vr., Vertrokken zijn 244 m. en 238 vr., over leden 31 m. en 34 vr., totaal verminde ring 275 m en 2^'2 vr Stand der bevol king op 31 Dcc 1924 dus 3508 m. en 3456 vr., totaal 4964 Vermeerdering in 1924 52 m. en 51 vr Moordrecht. 23 Jan. Op de eierenvei ling van 16 Jan j.l weren aangevoerd 1559 kip- tn 165 eendeieren. Men no teerde voor kipeieren van f 7,55 tot f 10,05 en voor eendeieren van f 7,90 tot f 8,35 per 100 stuks. Onze dorpsgenoot, de heer A. Hoo- gendoorn Adrz., is te Utrecht geriaagd voor het propaedeutisch examen vee artsenijkunde. Nieuwerkerk a.d. JJsssI, 23 Jan. Tot bestuurslid, tevens voorzitter, vara de ver- eendging E.H.B.O., ia gekozen de heer P. I. v. d. Weele. De uitvoering van de Gemengde f Zangvereeniging Nieuw Leven voor pu bliek is ook uitstekend geslaagd. De zaal I. Op zijn eigen kantoor was de chef der Londensche geheime polite in ernstig ge sprek gewikkeld met een heer, wiens voorkomen een deftigen vreemdeling ver ried Beider gelaat droeg een zorgvolle uit drukking en dit mocht waarlijk niet ver wonderen, als men het onderwerp van hun gesprek kende. De vreemde heer was toch niemand minder dan de Russische gezant bij bet Engelsche Hof en hij had den chef der pölitie van Scotland-Yard nog eens 'per soonlijk bezocht, om' hem te verzoeken, toch op zijn noede te zijn Een oom van den Russischen Czaar, grootvorst Alexander, zou I ngeland be zoeken en men wist, dat de nihilisten -» brandend van begeerte waren om zich te wreken, dat zij alles zouden wagen, om den grootvorst te vermoorden. Wel werd deze bewaakt en reisde hij onder duizend voorzorgen, wel was hij steeds van Russische politieambtenaren omring^ maar toch was men niöt ge rust. Ook de Engelsche poli t# had gedaan, wat zij kon, een aantal Russische revo lutionairen waren opgepakt en vdorloo- Pig opgeborgen of den lande uitgewezen, anderen werden scherp bewaakt, maar de chef van Scotland-ïard kon ook niet ga-’ randeeren, dat niet nog onbekende nihi- listen zich in Londen verborg u hielden, en tijdens het verblijf van den grootvorst skar/Z0Uden beproev0n» bun l® „Maar,” aldus sprak hij tot den zant, „veel kans, dat een aanslag gelukken, hebben de nihilisten-, niet. en te wachten tot de auto is gepasseerd Dat is beter dan gevaar te loopen, dat men wordt overreden. beat nog eens wilde doen, om te trachten de gevaarlijke nihiliste op te sporen. Toen hij dien middag door de Regent- straat wandelde, ontmoette hij daar een vriend James Bath, dien hij, daar hij veel te doên had, groetend wilde voorbij gaan, toen hem eensklaps te binnen schoot, dat hij van dien vriend misschien voordeel zou kunnen hebben. „Hé James,’ ’riep hij, „ik heb je in geen weken gezien, je loopt daar met een sombea geacht, alsof je al iets bijzonder onaangenaams overkomen is.’ „En als dit dan ook eenz het geval waal” „Komaan, laten we samen iets In gindsch restaurant gaan gebruiken en vertel mij, wat je hindert. Ik zal je wel niet kunnen helpen, hoewel ik het an ders gaarne zou doen. Maar misschien kan ik je verdriet een heel geschikte af leiding bezorgen, waarmee ge mij boven dien een groote dienst zoudt bewijzen.” „Dat wil ik wel,” antwoordde de an der, en de twee vrieden gingen samen naar het restaurant, waar ze zich in een hoekje een tafeltje kozen, waar ze on gestoord konden praten. Na iets besteld te hebben, zei InspriK? teur Addison: „Welnu James, vertel op, wat is er?” „Óch/ ’antwoordde James Bath, een jonge man nog van misschien vijf en twintig jaar, „het is een vervelende ge schiedenis.” 4,Waarom Is dat nu juist zoo vreese - lijk,” vroeg de. inspecteur, toen James uitverteld was. „Ik heb nu echter iets voor u te doen, dat uw zinnen zal'verzet ten „ZooB en waarmee ik u een dienst be wijs, niet waar” „Zeker, daarom juist zult ge het wil len doen. Ik weet bovendien, dat gij van het avontuurlijke houdt „Nu, laat eens hooren.” „Luister dan .Ik zoek in Londen een jongs damt,*’ Er is den laatsten tijd zeer veel ge schreven en gesproken over de gevaren van den weg. Ontègenzeggelijk zijn die dan door drukker verkeer enz. enorm toegenomen, zoodat men iederen dag weer leevt van ongelukken met auto’s of andere voertuigen. Een zeer groot kwaad kan genoemd worden de verblindende verlichting van automobielen. Het kan nu eenmaal niet anders, een auto, die in tamelijke snel heid zich ^ver den weg begeeft, moet van voren goede lichten hebben om den bestuurder in de gelegenheid te stellen het pad goed te kunnen ^zien. Voor voetgangers is deze verlichting echter zeer verblindend. Wannees zij ge grepen worden door de stralenbundels van een auto, dan kunnen ze niets zien en worden als naar den auto toegetrok ken, zoodat zij er recht op inloopen. Wie wel- eens gefietst heeft des avonds zonder lantaarn als die natuurlijk met branden wilde en het heele eind loopen bezwaarlijk was weet er van mee te spreken hoe hypnotusen de koplichten van een auto op iemand werken. Men wordt er als bat ware heen gedrenen Dat gevaar van verblinding bestaat evenzeer voor den voetganger, voor den wiel- en motorrijder, als voor den bestuurder van een voertuig. Zelfs voor den automobilist, die een anderen auto moet passeeren. Onder automobilisten is het goede ge bruik in zwang gekomen om te „dura men”, d.w.z. het licht te dobven, totdat men elkaar gepasseerd heeft. Daaraan is echter weer het bezwaar verbonden, dat, wanneer het dummen afgeloopen is, de chauffeur een oogenblik moeite heeft om te zien in het donker. Al deze gevaren zijn tezeer bekend, dam dat er lang bij behoeft te worden stil gestaan. Dén wielrijder moet echter wel de raad gegeven worden, om, als hij inden donker oen auto tegenkomt, die een felle verlichting heeft en dat hebben ze natuurlijk allemaaj even af te stap pen, den rug naar den auto te draaien, vonden is, blijf ik vreezen, dat de oom van den Gzaar hier niet veilig is.” De Russische gezant nam nu afscheid en toen de chef der geheime politie hem uitgeleide gedaan had, drukte hij op een electrisobe bel en beval den binnen tredenden bediende inspecteur Addison bij' hem te roepen.” „Wel Addison,” zei hij, „ik heb alweer den Russischen gezant op bezoek gehad, h.j maakt zioh doodsbenauwd over een mogelijken aanslag hier op den groot vorst Nu, ik wil wel weten, dat ik ook niet gaarne zou willen, dat iets derge lijks gebeurde.” „Er zal zoo iets wel niet gebeuren, mijnheer,” antwoordde de inspecteur, „ik heb alle voorzorgen genomen, gelijk u mij hebt opgedragen en het krioelt in Londen bovendien van Russische agen ten.” „Ja, maar de gezant heeft mij nu ver teld, dat er vermoedelijk een jonge dame hier verblijf houdt, «en zekere Regina Orzesko, die een zeer gevaarlijke anar chiste moet zijn. We zouden die jonge dame korte wetten stellen, als we maar wisten, waar ze verblijf houdt. De Rus sische politie heeft haar te Berlijn uit het oog verloren en schijnt er van over tuigd dat haar plotseling verdwijnen in verband staat met een voorgenomen aan slag op den grootvorst. 2Sot onze beste mannetjes dus nog eens aan het werk, om te beproeven haar op te spopen. „Ik zal het doen,” antwoordde Addi- 4nn, „maar ik geloof, dat de Russen spo ken °P helder lichten dag. Ze zijn dan al verbazend wantrouwig en be vreesd.” „Ze hebben er redan voor, de aansla gen op vorstelijke personen en hooge autoriteiten zijn tegenwoordig niet van dé lucht m Rusland. En in leder geval wij moeten doen, wat wij kunnen, niet waar?” r Addison ging heen en nam rijn maat regelen, terwijl hij ook pereoon^jk zijn len, die we kennen en die de Russische politie ons heeft aangewezen, zijn ip<j- borgen, verbannen of worden scherp be waakt, en die nu nog het Kanaal over steken, hebben ook geen kans onbemerkt hier te komen.” „Neen, ik geloof ook gaarne, dat gij uw uiterste best gedaan hebt,” antwoord de de gezant, ,jnaar ik ben ongerust, juist tengevolge van een fout van onze eigen geheime politie. Deze heeft de domheid begaan een zeer gevaarlijke ni- hiliste uit het oog te verliezen.” u „Een meisje dus?” „Ja, een jong, schoon meisje. Regina Orzesko 4s haar naam. Zij is de dochter van sen ouden generaal, maar een over tuigd en dweepziek aanhangster van de meeat revolutionaire beginselen. Zij werd sinds lang verdacht en in het ge-1 heim gevolgd, doch op reis, waarschijn lijk hierheen, is het haar te Berlijn go- Igkit aan het politietoezicht te ontsnappen Sinddidn ia zij spoorloM verdwenen en dat verontrust ons zeer. Het meisje is tot alles in staat.” „En gij hebt reden te vermoeden, dat zij in Londen is,” „In ieder geval, dat zij er tijdens het bezoek van den grootvorst zijn zal.” „Wij kunnen trachten haar op tet spo- „Ik vrees, dat het niet lukken zal. On ze eigen speurders hebben vergeefs alle moeitf gedaan „Apropos mijnbeer de gezant, hoe veel speurders houdt de Russisch»’ poli* tie dr hier in’ Londen wel op na.” „Nu, laten we zeggen honderd.” De ander glimlachte fijntjes, hij wist dat de geheime Russische politie nog wel meer mannen in Londen had. ‘„M^tar wat uw honderd niet hebben Rijmen uitvinden, dat gelukt Scotland- ïard .misschien toch.” ,,Ik hoop het, maar maak dan spoed. Over drie dagen komt de grootvorst hier en zoolang die Regina r’”e«ko niet ge-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1925 | | pagina 1