EDERKALK
De Vrouw van den Verrader.
DeVrouw vanfienVemfler.
i
NIEUWSBLAD VOOR ZU1D-H0LLAND EN UTRECHT.
No.' 4921
Vrijdag 23 Januari 1925
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
FEUILLETON.
Rotterdam-
Dit nummer bestaat uit
DRIE BLADEN.
N.V.
essanen’s
io. Fabrleksn
armervéer.
pgerirhi 1705.
57' Jaargang
Bericht,
Plaatselijke .Berichten.
ueroiindende Aüiiuerilchiliiii.
Telefoon 2Ü.
len
1
n
J
Oro«fste
tdlngiwaarde.
W N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN
Uitgevers.
Postch. en Girodienst 1*768.
»zer trwrre'-nte,
tjchoolbezue^
besloten-, het
als tijde Ijk
n f 700 toe te
mg van het
"o er te kunnen
I wordt mooi
I binnen 2 3 da-
ig binnen 24 uur
prijaverhooging.
„De Pelikaan”,
12 Nov. xwi.
luda.
outen krimpvrije
en Ledikanten
d naar keuze)
ID LEVERBAAR.
leubelfabriek
merstol
t, A-
ob, A.
ge-
zou
Al-
met jonge
en een eervolle
Witte Wyandot to
ot vaststelling
nen, welke in
igte hulp Sui
st wordt o|p-
?t de 1 Tictxniq
ante, waarxan
waren. Over
geheimhou -
tter opgelegd-
tot de rond-
Prijs der Ad verten ti ênMaandag» en Woensdag»
iedere regel meer Vrijdag» van 1 tot 6 r“-
f 0,20. Bij 8 maal plaatsing, wordt de 3e plaateing bei.
op Maandag en Woensdag en tegen 0,121/a per regel
Voor meer plaatsingen, groot aantal regels en con<
SCHOONHOVENSCHE COURANT
tot benoem mg
missie tót we-
ün». Hertje -
ren A. Vein,
Kai
l.o-
b deelt mede,
0 getroffen
j.E B. te i or-
thans zonder
ij voet er
;pmeen e over-
^.verlidhling.
m tijd va»
esloten wordt
snde verg» e-
van 1 tot 6 regels 1,14
regels 1,80, iedere regel meer
lerekend tegen f 0,10 per regel
op Vrijdag.
idttiee vrage men tarief
Deze Courant wordt des Maandag»-, des Woensdag»- en des Vrijdagsmiddag» uit
gegeven Prijs voor Schoon hoven per 8 maanden 1 25, franco per post in
Nederland j 1.50. Óver het abonnement wordt in de eerste maand beschikt
Men kan zich abonneeren bij alle Boekhandelaren. Kantoorhouders en bestaande
tusschenpersonen
Watervliegtuigen voor de Nederland
sche marine. Op vragen van het lid
in de Tweede Kamer, den heer Ter Hall,
betreffende de opdracht voor het ver
vaardigen van een viertal watervliegtui
gen voor de Nederlandsche marine aan
een Engelsche vliegtuigenfabriek, heeft
de minister van marine geantwoord:
ot benoeming
omissie van
onderwijs.
jeheel nieuwe
a Na ver
worden be.
/een, A. de
Bongers en
„Hoe heet ze en kent gij haar.”
„Ik ken haar niet en vermoed boven
dien, dat zij haar naam veranderd heeft”
,Men kan dan beter een speld in een
hooiberg zoeken.”
„Misschien wel, maar daarom juist
wilde ik mij van uw hulp bedienen”
„Ei zoo, maar hoe zou ik u kunnen
d alpen.
„De jonge dame ie een Russische, de
dochter van een oud-generaah Gij rijt
ook nog een halve Rus? nietwaar, gij
kent in ieder geval het Rusri«ch als uw
moedertaal en zoudt juist daarom mij be
hulpzaam kunnen zijn.”
„Russisch was ook eigenlijk mijn moe
dertaal, omdat mijn moeder een Russi
sche was en ik de taal van haar leerde.
Maar als ik nog zoo’n halve Rus ben,
dan kunt ge toch niet van mi| verlan
gen, dat ik een schoone, jonge Russin,
in de handen der politie helpt overleve- -
ren.”
„Neen, hoor eens, daarvan behoeft
geen sprake te zijn. Die bedoelde Rue-
sin, Regina Orzesko, heeft niets misdre
ven, het geldt hier haar van een mis
daad terug te houden. Wij hebben rede
nen om te gelooven, dat zij door de re
volutionairen misschien gebruikt zal
worden om een politieke moordaanslag te
plegen en mij is opgedragen, dat te voor
komen. Als zij daarin dus verhinderd
wordt, doet men haar geen nadeel
„Maar hoe zou ik u dien dienst kunnen
bewijzen.”
„Och, dat weet gij zelf het best. Gij
spreekt Russisch, gij voelt u tot de land-
genopten van uw moeder aangetrokkén
en kent verscheidene van hen in Lon
den. Ónmogelijk is het dus niet, dat gij
omtrent bet verblijf Van Regina Orzesko
inlichtingen zoudt kunnen krijgen.”
„Neen, het is niet mogelijk, enfin, ik
wil het voor u probeeren, mits gij mij de
verzekering geeft, dat het niri te doen ia
zim dat meisje gevangen te nemen en
aan de Russische politie over te leveren”
■n stelt nog
d van Noor-
iet Hoekse he
verlichten.
1 verzoek te
Intusschen wordt thans door de Ne
derlandsche industrie mededeeling ge
daan van een belangrijke verbetering, die
te wachten is voor de automdbielverlioh-
ting. Reeds langen tijd is er naar ge
streefd om een einde te maken aan de
gevaren van de verblinding, die er voor
alle weggebruikers bestaan.
Uitgevonden is namelijk een niet-ver-
blindende automobielverlichting. De du-
plo-lamp, zoals de lamp wordt genoemd,
heeft twee gloeilichamen van gelijke
sterkte. Door middel van een omschake-
laar kan men van het eerie licht over
gaan op het andere. Het eene gloei-
lichaam geeft het gewone ver-schijnende
licht, terwijl het andere, in een metalen
kapje is geplaatst en zijn stralen naar
het bovengedeelte van den reflector
werpt, terwijl het onderdeel geheel is af
gedekt. Schakelt men nu om, dan krijgt
men de verblindende verlichting een me
ter boven den grond, maar daarboven
schijnt de niet-verblindende verlichting.
Men heeft dezelfde' hoeveelheid licht,
maar die door verandering in de richting
der stralen uitsluitend geworpen wondt
naar beneden op den weg en niet verblix
dend is
Er zijn reeds proeven met deze duplo-
lampen genomen, die zeer goed moeten
hebben voldaan. De voordeelen aan deze
verlichting verbonden zijn, dat meif niet
zijn lichten behoeft te dooven met al de
noodlottige gevolgen, dat dit zou kunnen
hebben.
Men schakelt eenvoudig om, houdt het
zelfde licht, maar verkrijgt toch een an
der effect op den weg.
We hebben een en ander eenigermate
breedvoerig behandeld .omdat reeds lan
gen tijd algemeen geklaagd werd over
de verblindende auto-verlichting, die het
voor wandelaars en wielrijders, eenvou--
dig onmogelijk maakte om des avonds
gerust op den weg te blijven.
Als deze uitvinding, die van zuiver-Ne-
derlandschen oorsprong is, in de prak
tijk zal blijken te voldoen, zooals ze reeds
bij proeven voldeed, dan kan worden ge
tuigd, dat we ’een gevaar minder rijk
zijn, namelijk het gevaar van de verblin
dende auto-verlichting.
Tot zoolang moet echter ieder automo
bilist de belefdheid hebben voor een an
deren automobilist zijn fel-stralende
hchten te dooven. En voorts: bij het rij
den, houde men steeds root oogen de
spreuk: de veiligheid eerst.
De Nederlandsche vliegtuignijverheid
is m deze niet voorbijgegaan. Aan haar
werd verzocht in te schrijven op een
door de marine verlangd vliegtuig, be
stemd om medegevoerd te worden aan
boord van de kruisers, type Java, en be
antwoordende aan door de Manne ge
stelde eischen.
Van de inschrijvingen van de Neder-
landsche fabrieken de N. V. Vliegtuigen
fabriek (Fokker) en de N.V. Nationale
Vliegtuig-Industrie, verdiende Fokker
verre de voorkeur. Dit project werd dan
ook gekozen en met de vliegtuigenfabriek
een contract voor den bouw van een
vliegboot gesloten.
Alhoewel de eischen niet licht waren,
te noemen, zijn ze door de fabriek zon
der meer aanvaard. Tijdens de proefne
mingen bleek echter, dat de naamlooze
vennootschap niet aan alle gestelde
eischen kon voldoen. Deze proefnemingen
zijn zeer tijdroovend geweest en zijn ten
slotte geslaakt.
Bij de vliegtuigenfabriek werd slechts
één vliegboot besteld. In het desbetref
fende contract werd tevens een bepaling
opgenomen, waarbij de marine zich ver
bond, bij voldoen van het vliegtuig, de
eventueels nabestelling van drie of vier
vliegtuigen voor de kruisers bij voorkeur
bij de naamlooze vennootschap te plaat
sen.
Nadat gebleken was, dat de vliegboot
niet aan de eischen voldeed, hetwelk
door den fabrikant erkend werd, zijn de
proefnemingen door hem voortgezet met
als drijvervliegtuig ingericht Fokkervlieg
tuig, van bestaand type. Ook met dit type
toestel en motor bleek niet aan de eischen
te kunnen worden voldaan, zoodat tot
een ander type moest worden over
gegaan.
Waar inmiddels, in verband met den
stand van den bouw van den kruiser Ja
va, geen tijd meer beschikbaar was om
den uiteraard langdurige proefnemingen
ook met dit type toestel en motor nog te
doen plaatshebben, werd nagegaan welk
vliegtuig, geschikt voor het medevoeren
met de kruisers, wel te verkrijgen was.
Een dergelijk toestel bleek te zijn het
standaardtype S UT T) F»dry Seaplana.
Aangezien deze vliegtuigen in den be
schikbaren tijd geleverd konden worden,
werd in December j.l. tot bestelling over
gegaan. Vatn voorbijgaan van de Neder
landsche industrie is, zooals uit het bo
venstaande blijkt, geen sprake.
Rijksvoorjaarshengstenkeurlng. De
Minister van Binnenlandsche Zaken en
Landbouw heeft bepaald, dat de gewone
keuringen van tot dekking bestemde
hengsten in het voorjaar van 1925 voor
Zuid-Holland gehouden zal worden te
Rotterdam op 27 Februari voor type tuig
paard en trekpaard.
De Plaatselijke Keuze. De Eerste
Kamer heeft gisteren het wetsontwerp
Rutgers inzake de Plaatselijke Keuze met
28 tegen 20 stemmen verworpen.
Eenheid van autobus-keurlngen.
Dezer dagen hebben te Utrecht, op aan
stichting van enkelen hunner, nagenoeg
alle deskundigen, die zijn aangewezen
door de Commissiariseen der Koningin
Wij vestigen de aandacht onzer lezers
op het feit, dat vandaag aanvangt ons
nieuw feuilleton
Het is een spannend verhaal, dat boeit
van het eerste vervolgstuk tot aan het
einde. Wij raden aan de vervolgstukken
te bewaren, waardoor men een compleet
werk bekomt
DE uitgevers:
voor het onderzoek van motorrijtuigen,
welke gebezigd worden als openbaar mid
del tot v ervoer van personen, vergaderd,
met het doel, te geraken tot een unifor
me regeling van de keuring van autobus
sen in Nederland. De vergadering be
sloot, na bespreking van enkele hoofd
punten, een commissie te benoemen, die,
met het oog op het belang van het vraag
stuk, ten spoedigste, en rekening hou
dende met de ter vergadering geuite wen-
schen, een algemeen geldende regeling
zal ontwerpen, welke in de navolgende
algemeene vergadering zal worden be
handeld. Tevens richtten de aanwezigen
een vereeniging van deskundigen op. als
leden van het voorloopig bestuur werden
benoemd de heeren D. Schuytemaker
(Utrecht), voorzitter; Ir. H. Zoetelief
Norman (Oosterbeek), secretaris; G. Bak
ker (Anffterdam); Ir. M F. de Bruyne
(Rotterdam) ten Ir. J. M. Meyer (Maas
tricht).
Dit Toorloopig bestuur zal tevens op
treden als commissie tot samenstelling
van bovenbedoelde ontwerpregeling.
Bergambacht, 23 Jan Door de Afdee-
ling BergambachtAmmerstol van den
Bouwvakarbeidersbond, werd in de bo
venzaal van den heer T. van Zoest alhier
een Kunstavond gehouden, waarin eerst
als spreker optrad de heer Sino, van Am
sterdam, met een rede over Ontwapening.
Daarna trad op als declamator de heer
Van Gappelle, van ’s-Gravenhage, met
ernstige en luimige gedichten. Na afloop
van de werkzaamheden werd gelegen
heid gegeven tot Bal.
Door de Rijkspolitie ia proces-ver-
baal opgemaakt tegen P. E. v. d. L.,
monteur te Gouda, wegens het op den
Lekdijk alhier als bestuurder van een
motorrijtuig daarmede rijden, zonder
voorzien te zijn van een rijbewijs.
Glesten-Nleuwkerk, 23 Jan Bij de op
dezer dagen gehouden 2de groote ten
toonstelling v^n pluimvee enz. vanwege
da V.P.K.G.0. „Gorinchem ;en Omstre
ken”, behaalden onderataande personen
welken hun inzendingen hadden gedaan,
de navolgende prijzen
De heer G. van Beuzokom te Giessen-
Oudekerk een eerepijs met len prijs me<
zijn witte Leghorns Trio’s groote Hoen
derrassen.
De heet G. Slob Wz. te Giessen-Nieuw-
kerk, een len prijs met de Barnevelders
Hoenders
De heer W. Slob te Gieesen-Nieuw-
kerk een eervolle vermelddug met Witte
Leghorns, een 2en prijs met oude Barne-
veldsche Hennen, len prijs
Barneveldsche Hanen,
vermelding met de
hennen.
De heer A. Schakgl <to Giessen-Nieuw-
kerk een len prijs met de Sebright (goud)
oude Hanen; een len prijs met Java
(zwart) Hennen, eed len prijs met Rood
bont, oude Doffers van de Holl. Krop-
pers (duiven); een len prijs met Blauw
bont Fransche Kroppers (jonge dui
ven); een len prijs met zwarte Romein-
duiven (jonge doffers), een eervolle ver
melding met Roodvmken (jonge doffen).
De heer J. Suwijn te Peursum,
prijs met Barnevelsche hennen
De heer H Rietveld te Peursum len
prijs met de Zilverpel (Holl. hoenders).
De heer A. Oskam te Peursum, len
prijs met Rhode Islands Reds (enkel
kam, hanen), een len prijs met de Zilver
Duckwing in de Trio’s groote Hoender
rassen (witte Leghorn); een len prijs
met de Zilver Columbia, witte Wyandot-
tee.
Zoodoende rijn er alhier en in de om
geving vele gelukkige prijswinnen ge
weest
Gltssen-Nltuwksrk, 23 Jan. Alhier
worden pogingen in het werk gesteld om
te komen tot oprichting van een Zieken
fonds. Enkele personen hebben rich
reeds als lid opgegeven.
Nieuw-Lekkarland, 23 Jan Tot bode*
van de vereeniging voor riekenhuisver-
pleging is benoemd de heer G. L. Mes,
gemeentebode.
In de Woensdagavond j.l. gehou
den vergadering van de commissie tot
wering van schoolverzuim is tot voorzit
ter gekozen de heer G. van Holk, tot vioe-
vooTzitter de heer J. J Verhaar en tot
secretaris de heer L. Janse.
Woensdag jJ. brak bij P. v. d. B.
schoorsteenbrand uit. Dooi de buren
werd de brand tijdig gebluscht, zoodat
erger werd voorkomen
Capelle a.d. IJssel, 23 Jan.
De brievenbesteller J. Molenaar zal
met 1 Februari a.s. overgeplaatet worden
naar Rotterdam.
Zaterdagavond gaf het Mannenkoor
„Zang Veredelt" een concert ten bate van
haar bamerfonds. De zaal was flink be
zet, terwijl de verschillende nummers
verdienstelijk werden uitgevoerd.
Loop der bevolking gedurende 1924.
De bevolking was op 81 Dec. 1923 3456
mannen en 3405 vrouwen, totaal 6861.
Vermeerdering door vestiging 233 m. en
235 vr., en door geboorte 94 m. en 88 vr.,
tonaal vermeerdering 327 m. en 323 vr.,
Vertrokken zijn 244 m. en 238 vr., over
leden 31 m. en 34 vr., totaal verminde
ring 275 m en 2^'2 vr Stand der bevol
king op 31 Dcc 1924 dus 3508 m. en 3456
vr., totaal 4964 Vermeerdering in 1924
52 m. en 51 vr
Moordrecht. 23 Jan. Op de eierenvei
ling van 16 Jan j.l weren aangevoerd
1559 kip- tn 165 eendeieren. Men no
teerde voor kipeieren van f 7,55 tot
f 10,05 en voor eendeieren van f 7,90 tot
f 8,35 per 100 stuks.
Onze dorpsgenoot, de heer A. Hoo-
gendoorn Adrz., is te Utrecht geriaagd
voor het propaedeutisch examen vee
artsenijkunde.
Nieuwerkerk a.d. JJsssI, 23 Jan. Tot
bestuurslid, tevens voorzitter, vara de ver-
eendging E.H.B.O., ia gekozen de heer
P. I. v. d. Weele.
De uitvoering van de Gemengde f
Zangvereeniging Nieuw Leven voor pu
bliek is ook uitstekend geslaagd. De zaal
I.
Op zijn eigen kantoor was de chef der
Londensche geheime polite in ernstig ge
sprek gewikkeld met een heer, wiens
voorkomen een deftigen vreemdeling ver
ried
Beider gelaat droeg een zorgvolle uit
drukking en dit mocht waarlijk niet ver
wonderen, als men het onderwerp van
hun gesprek kende.
De vreemde heer was toch niemand
minder dan de Russische gezant bij bet
Engelsche Hof en hij had den chef der
pölitie van Scotland-Yard nog eens 'per
soonlijk bezocht, om' hem te verzoeken,
toch op zijn noede te zijn
Een oom van den Russischen Czaar,
grootvorst Alexander, zou I ngeland be
zoeken en men wist, dat de nihilisten
-» brandend van begeerte waren om zich te
wreken, dat zij alles zouden wagen, om
den grootvorst te vermoorden.
Wel werd deze bewaakt en reisde hij
onder duizend voorzorgen, wel was hij
steeds van Russische politieambtenaren
omring^ maar toch was men niöt ge
rust.
Ook de Engelsche poli t# had gedaan,
wat zij kon, een aantal Russische revo
lutionairen waren opgepakt en vdorloo-
Pig opgeborgen of den lande uitgewezen,
anderen werden scherp bewaakt, maar de
chef van Scotland-ïard kon ook niet ga-’
randeeren, dat niet nog onbekende nihi-
listen zich in Londen verborg u hielden,
en tijdens het verblijf van den grootvorst
skar/Z0Uden beproev0n» bun l®
„Maar,” aldus sprak hij tot den
zant, „veel kans, dat een aanslag
gelukken, hebben de nihilisten-, niet.
en te wachten tot de auto is gepasseerd
Dat is beter dan gevaar te loopen, dat
men wordt overreden.
beat nog eens wilde doen, om te trachten
de gevaarlijke nihiliste op te sporen.
Toen hij dien middag door de Regent-
straat wandelde, ontmoette hij daar een
vriend James Bath, dien hij, daar hij
veel te doên had, groetend wilde voorbij
gaan, toen hem eensklaps te binnen
schoot, dat hij van dien vriend misschien
voordeel zou kunnen hebben.
„Hé James,’ ’riep hij, „ik heb je in
geen weken gezien, je loopt daar met een
sombea geacht, alsof je al iets bijzonder
onaangenaams overkomen is.’
„En als dit dan ook eenz het geval
waal”
„Komaan, laten we samen iets In
gindsch restaurant gaan gebruiken en
vertel mij, wat je hindert. Ik zal je wel
niet kunnen helpen, hoewel ik het an
ders gaarne zou doen. Maar misschien
kan ik je verdriet een heel geschikte af
leiding bezorgen, waarmee ge mij boven
dien een groote dienst zoudt bewijzen.”
„Dat wil ik wel,” antwoordde de an
der, en de twee vrieden gingen samen
naar het restaurant, waar ze zich in een
hoekje een tafeltje kozen, waar ze on
gestoord konden praten.
Na iets besteld te hebben, zei InspriK?
teur Addison:
„Welnu James, vertel op, wat is er?”
„Óch/ ’antwoordde James Bath, een
jonge man nog van misschien vijf en
twintig jaar, „het is een vervelende ge
schiedenis.”
4,Waarom Is dat nu juist zoo vreese -
lijk,” vroeg de. inspecteur, toen James
uitverteld was. „Ik heb nu echter iets
voor u te doen, dat uw zinnen zal'verzet
ten
„ZooB en waarmee ik u een dienst be
wijs, niet waar”
„Zeker, daarom juist zult ge het wil
len doen. Ik weet bovendien, dat gij van
het avontuurlijke houdt
„Nu, laat eens hooren.”
„Luister dan .Ik zoek in Londen een
jongs damt,*’
Er is den laatsten tijd zeer veel ge
schreven en gesproken over de gevaren
van den weg. Ontègenzeggelijk zijn die
dan door drukker verkeer enz. enorm
toegenomen, zoodat men iederen dag
weer leevt van ongelukken met auto’s of
andere voertuigen.
Een zeer groot kwaad kan genoemd
worden de verblindende verlichting van
automobielen. Het kan nu eenmaal niet
anders, een auto, die in tamelijke snel
heid zich ^ver den weg begeeft, moet
van voren goede lichten hebben om den
bestuurder in de gelegenheid te stellen
het pad goed te kunnen ^zien.
Voor voetgangers is deze verlichting
echter zeer verblindend. Wannees zij ge
grepen worden door de stralenbundels
van een auto, dan kunnen ze niets zien
en worden als naar den auto toegetrok
ken, zoodat zij er recht op inloopen.
Wie wel- eens gefietst heeft des avonds
zonder lantaarn als die natuurlijk met
branden wilde en het heele eind loopen
bezwaarlijk was weet er van mee te
spreken hoe hypnotusen de koplichten
van een auto op iemand werken. Men
wordt er als bat ware heen gedrenen
Dat gevaar van verblinding bestaat
evenzeer voor den voetganger, voor
den wiel- en motorrijder, als voor den
bestuurder van een voertuig. Zelfs voor
den automobilist, die een anderen auto
moet passeeren.
Onder automobilisten is het goede ge
bruik in zwang gekomen om te „dura
men”, d.w.z. het licht te dobven, totdat
men elkaar gepasseerd heeft. Daaraan is
echter weer het bezwaar verbonden, dat,
wanneer het dummen afgeloopen is, de
chauffeur een oogenblik moeite heeft om
te zien in het donker.
Al deze gevaren zijn tezeer bekend,
dam dat er lang bij behoeft te worden stil
gestaan.
Dén wielrijder moet echter wel de
raad gegeven worden, om, als hij inden
donker oen auto tegenkomt, die een felle
verlichting heeft en dat hebben ze
natuurlijk allemaaj even af te stap
pen, den rug naar den auto te draaien,
vonden is, blijf ik vreezen, dat de oom
van den Gzaar hier niet veilig is.”
De Russische gezant nam nu afscheid
en toen de chef der geheime politie hem
uitgeleide gedaan had, drukte hij op
een electrisobe bel en beval den binnen
tredenden bediende inspecteur Addison
bij' hem te roepen.”
„Wel Addison,” zei hij, „ik heb alweer
den Russischen gezant op bezoek gehad,
h.j maakt zioh doodsbenauwd over een
mogelijken aanslag hier op den groot
vorst Nu, ik wil wel weten, dat ik ook
niet gaarne zou willen, dat iets derge
lijks gebeurde.”
„Er zal zoo iets wel niet gebeuren,
mijnheer,” antwoordde de inspecteur, „ik
heb alle voorzorgen genomen, gelijk u
mij hebt opgedragen en het krioelt in
Londen bovendien van Russische agen
ten.”
„Ja, maar de gezant heeft mij nu ver
teld, dat er vermoedelijk een jonge dame
hier verblijf houdt, «en zekere Regina
Orzesko, die een zeer gevaarlijke anar
chiste moet zijn. We zouden die jonge
dame korte wetten stellen, als we maar
wisten, waar ze verblijf houdt. De Rus
sische politie heeft haar te Berlijn uit
het oog verloren en schijnt er van over
tuigd dat haar plotseling verdwijnen in
verband staat met een voorgenomen aan
slag op den grootvorst. 2Sot onze beste
mannetjes dus nog eens aan het werk,
om te beproeven haar op te spopen.
„Ik zal het doen,” antwoordde Addi-
4nn, „maar ik geloof, dat de Russen spo
ken °P helder lichten dag. Ze zijn
dan al verbazend wantrouwig en be
vreesd.”
„Ze hebben er redan voor, de aansla
gen op vorstelijke personen en hooge
autoriteiten zijn tegenwoordig niet van
dé lucht m Rusland. En in leder geval
wij moeten doen, wat wij kunnen, niet
waar?” r
Addison ging heen en nam rijn maat
regelen, terwijl hij ook pereoon^jk zijn
len, die we kennen en die de Russische
politie ons heeft aangewezen, zijn ip<j-
borgen, verbannen of worden scherp be
waakt, en die nu nog het Kanaal over
steken, hebben ook geen kans onbemerkt
hier te komen.”
„Neen, ik geloof ook gaarne, dat gij
uw uiterste best gedaan hebt,” antwoord
de de gezant, ,jnaar ik ben ongerust,
juist tengevolge van een fout van onze
eigen geheime politie. Deze heeft de
domheid begaan een zeer gevaarlijke ni-
hiliste uit het oog te verliezen.” u
„Een meisje dus?”
„Ja, een jong, schoon meisje. Regina
Orzesko 4s haar naam. Zij is de dochter
van sen ouden generaal, maar een over
tuigd en dweepziek aanhangster van de
meeat revolutionaire beginselen. Zij
werd sinds lang verdacht en in het ge-1
heim gevolgd, doch op reis, waarschijn
lijk hierheen, is het haar te Berlijn go-
Igkit aan het politietoezicht te ontsnappen
Sinddidn ia zij spoorloM verdwenen en
dat verontrust ons zeer. Het meisje is tot
alles in staat.”
„En gij hebt reden te vermoeden, dat
zij in Londen is,”
„In ieder geval, dat zij er tijdens het
bezoek van den grootvorst zijn zal.”
„Wij kunnen trachten haar op tet spo-
„Ik vrees, dat het niet lukken zal. On
ze eigen speurders hebben vergeefs alle
moeitf gedaan
„Apropos mijnbeer de gezant, hoe
veel speurders houdt de Russisch»’ poli*
tie dr hier in’ Londen wel op na.”
„Nu, laten we zeggen honderd.”
De ander glimlachte fijntjes, hij wist
dat de geheime Russische politie nog
wel meer mannen in Londen had.
‘„M^tar wat uw honderd niet hebben
Rijmen uitvinden, dat gelukt Scotland-
ïard .misschien toch.”
,,Ik hoop het, maar maak dan spoed.
Over drie dagen komt de grootvorst hier
en zoolang die Regina r’”e«ko niet ge-