BLUE BAUD SCHOONHOVMSCHE COURANT. NIEUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EN UTRECHT van Vrijdag 22 October 1926 - No. 5188 TWEEDE BLAD Wegen in Waarden. MENGELWERK Het Testament. 30 ceJ?/ Versch Qek&r-nd EL De Utrechtsche Dijk. Hetzelfde wad. we de yang© week schre ven ovex dk^ wogen in de Aublaiseerwanrd, kan nagenoeg-uuk gelden van de wegen m de ivrnnpener- en de Lopikerwaard. ijx i» slecht© dit yorsohil, dat 'in de Loju- kerwaard ook de Lek dok voor Let huidige snelverkeer vrij wed. ontoegankelijk is. Deze dok. de ZJt. Lltrechisohu Huk, is nameiyk zoo smal en zat zoo rol oneffen heden, dat oen goed autobestuurder nog moeite heeft om dezen dijk goed te be rijden. Vooral wanneer het geregend heeft en een automobilist moeite doet cm de „plasjes mis te (rijden", dan us bei haast geen doen om nch in een auto op den Utrechtacben Hijk te wagen. Uithalen voor andere roer tuigen moet met zeer reel beleid geschieden, de bochten in deze dijk zijd zoo veelvuldig en «oo scherp, dat ■het autorijden daar ter plaatse ook dour die twee factoren er met prettiger op ia. Dip bij d« LopjJparwaard te blijven, hoe staat het dan met de binnenwegen? ieder bewoner dier waard kan den toestand weten en moet dan met ons instemmen, ais wij zeggen dat de wegen in de Lopi- kerwaard aUererbormwlijkst zyn Nemen we b.v. alleen mtgij den Lopkker Yoorduk die van bonuoninuren ianga de Wete ring naar Lopik gaat. Hat iis de eemge Terbinding buiten den slechts met een omweg te bereiken Utreuhtsahen Dijk om tussohen Schoonhoven en Lopik. Daarlangs moet dus vrijwel alle verkeer plaats ^vinden. Autobus verkeer, hoe smai de weg ook i#, wordt er druk gevonden. He <weg is zoo smal met aan beide zijden water., dat ieder oogenbHk het werkelijke gevaar bestaat, dat een auto té water ge raakt. Slechts korten tijd geleden is dat gebeurd xpe'- een autobus, tengevolge waar van een vrouw den dood rond. Dat be hoeft niet te hebben' gelegen aan den chauffeur, want zelia de meeat voor zichtige autobestuurder kan op dezen weg ongelukken maken, omdat de weg veel te anaal en veel te slecht onderhouden is. Het baat niets ,of er des winters al wat grind gestrooid en het paardaspoor wai bijgewerkt wordt Dat moge vroeger ge holpen hebben, toen autoverkeer er niet of sleabts schaars gevonden werd, thans is het absoluut onvoldoende. Een auto slaat met de wielen dat grind weg. zon der dat er gelegenheid was, dat het in dén .grond drong. Men moet he'. maar eens zien. wanneer een weg pas met grind be- ■troodd werd. hoeveel grind er terzijde ran den weg in de grasberm terechtkomt. Dat wordt veroorzaakt door de auto's, die oyer allee heengaan in snelle vaart waar door de grind naar alle kanten wegepat. Zou men een weg goed willen krijgen met grind te strooien, dan diende er toch wel zekér een wals aanwezig te zijn, waardoor er gelegenheid was om syste matisch de opgebrachte grind diep in het wegdek te walsen. Anders is het al ver loren moeite en tijd. Het is sleohts een lapmiddel zonder" meer. Van zeer veel belang is ook welk ma teriaal ter verharding ran den weg wordt gébruikt. Wij herinneren in ver band hiermede aan een ingezonden stuk, dat de autobusondernemer, de heer Van Iperen ran Schoonhoven, in ons blad plaatste, waarin hi) er over klaagde, dat op den Biezend uk nabij IJssalstain ge- klopte_jne'-selateenen werden gestort, zon der dat deze erin gewalst werden. Be grijpelijkerwijs zal ieder autiabuabestuur- der zijn slijtage aan de handen tot het minimum willen 'terugvoeren. En waar stoepen mat de scher pe punten niet zeer bevorderlijk zijn voor zijn dhre banden, zal hij moeite doen ook al is dat niet goed te noe men met het oog op de veiligheid van zijn passagiers om dat steenslag mis te rij den. Hij zal dus buiten het gewone auto- epoor gaan rijden en moet zoodoende dicht aan den kant komen met zijn wagen Gevalt het nu, dat de wegkant zacht ia door den regen, dan verzakt het voertuig en raakt het te water. Er onoet dus en dat zijn wij tnet den schrijver van dat ingezonden stuk oena wel terdege op wot den gelet welk materiaal men od den weg «uitstort. Maar zelfs al zou men den was Schoon hovenLopik keihard bunnen krijgen, dan nog was «hij niet in orde, omdat hij door de zeer geringe breedte 4 alleszins onvoldoende te noemen ia. Duizend angsten en één staat men uit, wanneer van tegenoverge stelde zijde een auto nadert. Er moet net OTeciee gelegenheid zijn om een wissel plaat® te bereiken, hetzij dat dit een boe renerf ia of een (kunstmatig aangebrachte gelegenheid tot uithalen, wil de zaak goed f zÜn Maar komt de eene auto den anderen tegen op een der zeer smalle gedeelten van dezen mid d eleeuwschen weg, dan zijn -or tien kansen tégen één, dat het voer tuig kan verzakken en te water.kam .gaan. Dot ihet autoverkeer in deze buurten zoo zonder veel persoonlijke ongelukken afloopt, is meer geluk dan wijsheid Autobestuurders die dezen weg rijden, schijnen een speciale® beschermengel te nebben, want rijden per auto van Schoen hoven naar Lopik is levensgevaarlijk. Dat .is niet overdreven, al lijkt het. Er kan van alles op dezen wee .gebeuren Een paard, gespannen voor een 'boerenwa gen. kan schichtig worden doordat de auto hom rakelings voorbij moet gaan b*e autobestuurder zal het dier mis wil len houden en rijdt te water. Of ook, het schichtig geworden paard neemt een aam loop en rent de wetering in. Welfócht loopt alles goed af. wellicht vallen er doo- den te betreuren, de kruik gaat zoolang te water tot zij breekt en als het kalf ver dronken is, wordt vaak de ï&t gedempt Behoeven we verder nog te noemen de Slangen weg naar Polsbroek, amal en 'on effen en boohterig, de wogen van Ben schop, eveneens veel te smal en vol hoogten en diepten Wanneer het op al deze wegen geregend heeft, dan is het in den wintertijd ondoenbaar om er door hoen te komen, zjowel met de fiets als per auto en het verkeer (kan door die slechte gesteldheid der wegen niet op vol doende wyae plaats vindien. In de Krimpenerwaurd ia bet piet beter. Ook daar zijn de wegen amad, bochtig, aan bei de'zijden omgeven van water en meestentijds slecht ander- houden. iDe Lekdijk van Schoonhoven naar Krimpen is goed te noemen. Het wegdek is behoorlijk verzorgd en goed onder houden. De weg is breed genoeg en hei autoverkeer kan er zeer goed plaats vin den. Maar de bmnen wegenéén isom- bere triestheid van smalle weggetjes, on effen en versleten, ,hiar en daar wat grind en verder hjbbelg en bobbels, kui len en gleuven. De Vlast, hoe bekoorlijk ook in den zo mer. is een ware kwelling voor den auto rijder. Veel te amal, te bochtig, met tal v&n gevarlijke uoeken en ieder moment het gevaar om te water te rijden. Het ge tal auto's dat de Vliet inrijdt is niet on aanzienlijk. Wanneer daar eens de cijfers van bekend waren, dan zvu men versteld zijn. dat een dergelijke toestand die in de veertiende eeuw missohien goed was, thans nog wordt .gehandhaafd. De Bergambaohtsche buurt hebben we deze week nog bezocht. We ontwaarden dat men er zooals dikwijls, aan -het werk was geweest. De sporen waren wegge werkt en een dik grindbed gestrooid Knarpend en ^knarsend wordt het door de wielen weggeslagen of verbrijzeld. Een fiets heeft er ternauwernood doorkomen aan. Dat is geen afdoende wegv er be te ring: het is geld werpen dn een bodem- loozen put. Ook hier laat de breedte vari* den weg te wenschen pver, omdat mien elkaar maar met veel moeite kan passee- ren De Fransche kade zat deze week nog vol kuilen vooral in de -nabijheid van de Vlist. Hobbelend als een ruiter moest men zijn weg zoeken. De we een rondom Stolwijk zijn genoeg zaam bekend. Ze zijn te «mal en te sleoh' Onverschillig otf men door de Vlist van Sahoanhoven naar Gouda rijdt of dat men den weg langs Stolwijk neemt, hert. ia een perikel om zioh te wagen langs deze we gen Men heeft voor den dijk van Haastrecht naar 'Gouda ©en special en naam uitge vonden, dien we meermalen In ons blad vermeldden. Dat is de naam van het autokerkhof. Zoo wordt de IJsseldijk van Haas trecht naar GoudA genoemd, omdat er wekelijks tai van auto's verzakken en van den dijk afgaan. Er is een repara teur daar in de buurt, die er oen zoete winst aan heeft om van den dijk gevallen auto's weer op den weg te brengen. Hij vertelde, dat hij er op één dag niet min der dan vier naar boven had moeten brengen. In tien dagen tijds raakten daar negen auto's beneden aan den berm. O, maar het loopt toch goed af. Zeker, maar wie garandeert, dat «vandaag of morgen «af de volgende week niet een auto in dit autokerkhof terecht komt, omslaat en dat dan alle inzittenden of dood, of ernstig verwond zijn. Het feit, dat alles nog zoo goed afloopt, mag geen redep zijn, om de -zaak maar te lateh zooals zij is, doch moet jurat een aansporing wezen om in -te grijpen voor het te laat is. De gemeente Vlist gaat nu over tot eleotrificatie. Dat <is een verblijdend teel leen van voortschrijdenden vooruitgang. Maar evenzeer ie noodig, dat de gemeen te Vliet er steeds weer bij de autoriteiten op aandringt, dart de toestand der wegen in haar gebied gevaarlijk en zeer achter lijk d® en er verbetering in toe stand dient te komen. Zoo ook mepten de gemeenten waar de wegen slecht zijn, of ze zelf 'gaan ver beteren met steun van hui ten, voor zoover ®e «haar eigendom zijn of ize inbe ten iedexmaal weer erop aandringen, bij ieder lichaam of corporatie, dat er in vloed op (kan uitoefenen, dat er een nood toestand heerscht. Nu is het tijd. Hert wegen vraagstuk staat alom in de belangstelling. Het gaheele land door WQrdt er geroepen om beter© wegen. AHe zaken^ mensohen, alle reizigers, alle vereenigin- gen bemoeien zioh -met dit vraagstuk. Het is op het oogen-blik haast d© meest bran dende kwestie van dezen tijd geworden Maar dan moeten Zuid-Holland ©n Utrecht niet acnterblijven can het wegen- vraagstuk zeer emstiie ander het oog t© zien in deze «trakan. Het zijn welvarende streken, die door de isleohte gesteldheid, van hpt wegennet vrijwel geïsoleerd lig gen De -geheele streek zou er mee ge baat zijn, wanneer een plan Ikon worden opgemaakt in overleg met de provincies en in overleg met de dandsregeering om de wegen in de omgeving van Gouda en Schoonhoven, van IJsselsein en Mout- foort, van Gonuchem en Alblasserdaim, niet alleen te verbeteren, maar zoodanig te maken dat ze volkomen kunnen be antwoorden aan de rechtvaardige eischen welke hel snelvèrkeei tegenwoordig aan de wegen stelt. Deze tijd is -geen tijd van -stilstand. Hei is een tijd van groeien, van ontwakend leven. De veehouders en -landbouwers doen alle moeite om de veeteelt op zoo hoog mogelijk peil te brengen. Ze geven bekendheid aan hun producten, ze «tel len zich op d© hoogte door cursussen, door blad en radio, door lezingen en vragenlijsten, van hun belang. Weinu, het ook voor den landbouw ook voor de veeteelt van het grootste 'be lang. dat de wegen (verbeterd worden. Een streek, waar de wegen slecht zijn, is een dood© streek. Daar kan geeu ont wikkeling komen, d§ar zullen de toestan den zich nimmer verbeteren kunnen, daar zullen de inwoners niet vooruitgaan. Daarom heeft elk gemeenteraadslid in deze streek den plicbt om na te gaan hoe de wegen verbeterd -moeten worden en wie daarover -te zeggen heeft. Dan kun nen de Verschillende gemeenteraadsleden me: elkaar daarover spreken en ais de zaak goed voorbereid as met ander» gemeenteraden daarover conferee ren Men is in Utrecht en Den Haag bij de bes-uren der provincies niet weigerachtig om mee te -helpen. Maar de lokaliteit, d.w.z. d© belanghebbende -streek moet too- nen, dat ze mee wil werken. De meening van den voorzitter der Kamer van Koophandel. Voor landbouw en veeteelt, voor 'handel en industrie, is dit vraagstuk van het allergrootste belang. Daarom geven w© hieronder aceer de meaning van den voor zitter der Kamer vkn Koophandel voor Gouda en omstreken,! den -heer Hermann A. Sohreuider, zooals (hij -die uitsprak te genover een correspondent van de „Tel.". Het blad schreef -o.m.' .A>e heer Sc.hTeu- der is een bekend strijder voor wegverbe- tering. De heer Sohreude-r was van mee- ning, dat de slechtheid der wegen voor het overgroote deel te wijten is aan het feit, dat zij in het -beheer zijn van men sohen, die noodig van dat beheer moeten worden ontheven. Het Rijk en de Pro vincie moeten dc «wegen overnemen en snel, maar niet te snel. verbeteren.' Ge schiedt -het te snel en requireert men b.v. buitenlan-dsche arbeiders. dan zal al dus'onze zogsman verbetering der we gen leiden tot loonopdrijving en later tot groot© werkloosheid. De heer Sohreuder was «van meening, dat de vele ongelukken uitsluitend aan dé slechtheid der wagen te wijten zijn Men ziet het deze besohouwing ie- Ta- dicaal het wegbeheer veranderen Mis schien dat deze oplossing mettertijd de meest aangewezene zaJ blijken Ho© hot zij en door wie de wegverbetering tot efand kamt. het Ls meer dan tijd. dat in d© -drie Waarden, door ons besproken, het wegen- vraagstuk word» opgelost. Dat is een eisch des tijds, die niet straffeloos zal worden veronachtzaamd. Ingezonden Mederieellno Iedereeen beweerde dat Hugh Cole- wood wel de gelukkigste man in Green ville moest wezen; hij was jong,- knap en wel opgevoed en juist toen hij den strijd tegen armoede en gebrek wilde aanbinden, werd hij op eens eenige erf genaam van de prachtige oude goederen van een eigenaardige o"de tante, juf frouw Betsy Colewood. Wat ontbrak er nu nog fiau het geluk van Hugh? Niets, zeiden al de oude vrijers, die hem be nijdden. Daar waren echter bepalingen, of lie ver een bepaling in het testament van zijn tante die hem niet weinig ergernis veroorzaakte. Hij moest het meisje dat zij -voor hegn gekozen had, een meisje dat 'hij nooit gezien had, liefhebben en trouwen. Hugh nam den llatsten brief van zijn tante aan hem nog eens op en las en herlas hem om te zien tof er niet een of andere ontsnapping te vindon was aan die hatelijke voorwaar de, maar het stond daar duidelijk, zwart op wit: „Als gij niet aan mijn wenschen vol- doefc en Ethel Wayne niet bemint" en trouwt, verliest gij het recht op mijn erfenis. Ethel's moeder was mijn liefste vriendin en ik zou geen rust in mijn graf hebben als ik niet wist dat Ethel meesteres op mijn goederen was en gij, beste jongen, meester. Mijn advocaat, Mr. Crauston zal u wel gelegenheid geven Ethel te ontmoeten, want hij is een van haar voogden. Dat had de oude dame geschreven en Hugh beet ongeduldig op zijn lip, terwijl hij over die ongelukkige bepaling nadacht. Hij had de Colewood-goederen lief en kon er niet aan denken ze op te geven: Als het testament maar niet gezegd had wie hij trouwen moest en de keus aan hem gelaten had, zou hij dat zoeken naar eene bruid wel aardig gevonden hebben. Hij greep zijn hoed, snelde de kamer uit en 'begaf zich naar het hotel waar Mr. Craustun logeerde. „Zoo, Colewood! Ga zittenT' zeide dt advocaat een blik werpende op het op gewonden gelaat van zijn bezoeker en zich afvragende of het onverwachte ge luk Colewoods hoofd op hol had ge bracht. „Gij kent immers die eene bijzondere bepaling in het testament van mijn tante Mr. Crauston f' „Daar ging een licht voor den advo caat op en met een -tinteling in het oog vroeg hij onverschillig „Van wefke bijzondere bepaling spreekt ge?" „Wel van die bepaling, die mij nood zaakt een meisje te trouwen dal ik nooit gezien hebt." „0 die", antwoordde Mr. Crauston. „Gij zijt toch een gelukkige kerel, Cole wood. Dat is nog het beste gedeelte van het gansche fortuin". „Het is het ellendigste deel l" riep Hugh wanhopig uit. ,.Hoe kan iemand nu op bevel liefhebben en trouwen „Wel dat wint u veel tijd en last uit." meende de advocaat. ,,Ik twijfel er niet aan of* Ethel Wayne zal u beter be vallen dan iemand anders". Een donkere gloed gleed over Hugh's gelaat bij d e koele opmerking en hij antwoordde driftig. „Ik ben er zeker van dat ze me niet zal 'bevallen, mijnheer. Voor mijn part mogen de goederen aan de armen komen' Ik heb nog geen enkele vrouw lief en stel te groolen prijs op mijn vrijheid {XT fatf Kutevrouw. 61© met»©en bescheiden inkom©* moet tevreden zijn. Laat BLUE BAND U helpen, en ge hebt een middel gevonderv orn veel te besparen, zonder dat U zich iets behoeft te ontzeggen BLUE BAND IS UW BESTE FINANCIES om overhaast te trouwen. Ik laat mij ter wille van een fortuin niet aan een vrouw opdringen en ik veronderstel, dat miss Wavne zich geen zier betreurt om die dwaze bepaling in tante's testament. „Best mogelijk, maar Ethel had steeds grooten eerbied voor miss Colewood en al haar grillen in te willigen, antwoord- de Crauston inwendig vroolijk over Co lewoods drift. Ik zou echter onmogelijk kunnen zeggen, of het meisje miss Co lewoods laatste gril, Ln de gedaante van een opgewonden neef, zal willen aanne men". „Ik zal haar er geen gelegenheid toe geven", zeide Hugh, geërgerd over de woorden van den advocaat. „Wees nu eens even verstandig Cole wood en laten wij de zaak eens kalm bepraten. Gij hebt de goederen van uwe tante lief, maar kunt ze niet behouden zonder hare wenschen te vervullen. Het meisje dat uw tante voor u gekozen heeft hebt ge nog nooit ontmoet. Mis schien blijkt het wel dat gij beiden er even sterk legen zijt. Maar ge moet el kaar ontmoeten; daar zal ik voor zor gen dat gij daar ook een veertien dagen kunt doorbrengen. Gij zult spoedig kun nen zeggen of de bepaling u beiden tegenstaat. Wat zegt ge daarvan?» „Ik zal doen hetgeen gij mij aanraadt, mijnheer", zeide Hugh, die nu een wei nig bedaard was en trachtte de zaak eens uit een ander oogpunt te beschou wen' Vier weken later zat Hugh in den sneltrein die hem naar een stadje tus- schen de heuvelen van"Virgina voerde. Toen hij uitstapte, was hij zeer teleurge steld *niemand te zien om hemf af te halen en haar 't landhuis van mr. Craustons zuster te brengen dat acht mijlen ver der gelegen was. Hij was op het punt den weg te vragen naar het beste hotel toen er een licht rijtuigje aankwam, dat voor het station stilhield. De stationchef kwam naar buiten en begroette het jonge meisje, dat zelf mende een jonge dame met schitterende donkere oogen en goud blonde haren. „Is mijnheer Colewood van Greenville hier ook afgestapt, vroeg het meisje met een lieve stem, die dadelijk Hugh's at tentie trok. „Die ben ik, mejuffrouw", antwoord de Hugh,-glimlachend naar voren tre dende. „Ik'ben u komen halen om u naar mrs. Thurnstoa te brengen", zeide zij eenvoudig. r,Zal ik de teuge ls nemen?" vroeg hij. „Neen, dank u, dat doe ik zelf „Ik hoop dat het u bij ons zal toe vallen, Mr. Colewood," zeide zij om het gesprek op iets anders te brengen. „Ik weet zeker dat mrs. Thurston en Ethel alles zullen doen om het u aangenaam te maken". „O, ik twijfel er niet aan of het tzal mij best bevallen. Gij logeert dezen zomer zeker ook bij Mrs. Thurston?" „Ja, gij moet weten ijc ben nog een verre bloedverwant van Mrs. Thurston, miss Wayne is mijn nicht en houdt een soort van voogdij ovqr mij, die ik zeker wel noodig heb". „Zoo zijt gij een nichtje van miss Wayne? Ik herinner mii niet dat Mr. Crauston over u gesproken heeft Ik had niet gedacht het genoegen te hebben nog andere dames te ontmoeten behalve Mrs .Thurston en Miss Wayne". „Het was heel onvriendelijk van Mr. Crauston u niet op deze ontmoeting voor te bereiden en er kwam eene ondeugende uitdrukking in hare oogen die Hugh evenwel niet zag. „Maar gij hebt mij uw naam nog niet gezegd", zeide Hugh ten hoogste inge nomen met zijn bekoorlijke leidsvrouw. „O, ik heet ook Wayne", antwoordde zij lachend. „Ethél Estelle Wayne, met vele bijnamen, zooals gij later zult hoorem't „Twee Ethels Wayne! Dat was waarlijk een verrassing voor Colewood. Waarom had Crauston hem dat niet verteld? Als de Ethel Wayne, in het testament be doeld, maar 'half zoo lief en aardig was als het meisje naast hem, zou het niet zoo heel moeilijk zijn aan de bepaling van het testament te gehoorzamen. Bij miss Thurston werd Colevlood har telijk welkom geh'eeten. Miss Wayne was een slank, stalig meisje van ongeveer drie en en twintig jaar, met gitzwart haar en ernstige grijze oogen; zij geleek in niets op haar vroolijk, luchthartig nich tje. Zij was juist de vrouw die zijn tante tot echtgenoote van haar erfgenaam gekozen zou hebben. Gedurende de veertien Magen die nu volgden, sprak Hugh Miss Wayne dik wijls ofschoon haar tijd veel in beslag genomen werd door baar smaak voor KINDERDIJK. De foto van hel fraaie kerkgebouw met de huizen er tegenover gegroepeerd is van hel dorp Kinderdijk nabij Al- blasserdam. Het is hier een bedrijvig oord omdat door de vele scheepstimmerwerven en er een zeer nijvere bevolking is, die industrieën welke er worden gevonden and-re a p>aties ei le-ensopvattingen heeft 'dan gewoo Ijk in de do p>n w ir- den gevonden d e bestaan van den land bouw en var de veeteelt. De Kinderdijk maakt eai gede lie ui. van den Hoogendijk om de Alblasser- waard en strekt zich uit van Men dam te Alblasserdarn noordwaarts tot de schei ding van deze gemeenten Nieuw-Lekker- land. De overlevering zegt, dat deze dijk den naam heeft ontvangen naar een kind dat bij de overstrooming van de Zuid- Hollandsche Waard in 1421, den z.g. St. ELizabethsvloed, aldaar ln een wieg aanspoelde. Anderen meenen evenwel dat de naam beteekent een kleine, of kin derdijk. Deze streek biedt een heel aparten in- d' uk aan dei bezoeker der Lekstreken daar hel landelijke door de vele tin- dustrieele ondernemingen zoo goed als verdwenen kan heeten. Op onze foto doet het kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente. 11 modernen stijl opgetrokken het bijzonder goed.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1926 | | pagina 4