ra. t. ras» MANTELSTOFFEN IR. UERHEOL's Hracmvoederlandel Het HeUz RIEÜffSBUD TOOR ÜMOLÜ! EN ÖTRECIT ■i JAGER Hack Piano li De Overweldigende LijnzaadGlutenkoekjes merk M.V.R. blauw keper Pakken en Overalls „DE KLEINE WINST" C. VAN ZWOL BELASTING ADVIES BUREAU Kippenpoeder LMT UtU BOUUIPLAIUIED IMKER DOORBBBB 8. v d. SIJDE - ARCHITECT SCHOONHOUER H 006 EN DIJK 126 B DAN IS U TEVREDEN REEDS RIEER DAR 70 8ESTEKKER UITGEVOERD Rotterdam. Verkoop van labriek recblatreeks aan particulieren Betere aoorlen Neer waarde voor Uw geld Lel op onza luiste adressen Hoogstraat 244 niet op den hoek Zlbmllnedo. nieuwste Stoffen voor de fijnere Fantaalo-Sloffen heid van moderne dessins. Wil hebban «u grootste oollootlo WIJ noteeren laagste prijzen UI/111 ROTTERDAM StalencoIIecfie wordt op aanvraag franco toegezonden ■c meruit Inafnwe pakkicl Voor bij voedering in de weide Rotterdam KOOPT UW Korte Tiendeweg 11, Gouda tracteerfop. flensjes van met het gelddoor „Bona" gespaard. margarine Zwart emaille Fornuizen Groen emaille Vulkachels Calorifère's, rijk nikkel, Nieuwe Markt 19-20 - Rotterdam D. BLOK Behandeling dsr Belastingaangiften en Bszwaarashriftsn tegen de Snotziekte bij Kippen en ander Pluimvee Anton Coops tob nööTt wensc»J Grabley-Zoulen Gebr. van der Vlist S0H00NH0YENS0HE COÜRAHT van Vrijdag 28 September 1928 No. 5485 VIERDE BLAD. Buitenland. 20000 ton kruit ontploft. Gemeenteraads' Vergaderingen. Gemengd Nieuws. n Kleiweg 37 - Gouda Een seen mooie lagen prijs Stemmen,Schoonmaken Inpuilen Hoogstraat 244 0. Binnenweg 66 Fabrieksprijzen ultgebreldhelal vaan oollootlo kan zelfs in 'onze 21 Étalages niet voldoende tot siting komen. gekleede Mantels. Engolacha in buitengewoon groote verscheiden- Zachta, soepele in ruiten, strepen, vischgraat- en VIT arme Stoffen andere dessins. Double Face in bijna onbegrensd aantal varia ties; effen met fantasie-achterkant, fantasie met effen achterkant enz. Engelscbe Fantosiesloi- 8 Qff lén reeds penal I Hn ATU wi»»oh.podiik KJ I I J"| Pauago-Noopdblaak All U om Zeep Gaat ■or* aan (Ut U mot Bnppo*» der „Het Blcckcrtjc" thul» komt Maak dan «an «opje en laat 't Bleekertjc Uw werk doen. Avond* In een eopje, morgana ultapoelen In schoon water. Ben paar lepela ln een emmer water helpen U door de achoonmaak in de helft den UXL worden bijzonder aanbevolen omdat zij bij de laagile voederkosten, de hnngsts melkopbrengst geven. Vraagt Uw leverancier van Veevoeder oi wendt U tot de fabrikante IN LAOE PRIJZEN VASTE PRIJZEN SOL1EDE OOEDEREN 1 I» gemakkelijk genoeg, voordeelig huis te houden, zoolang de kwaliteit van hel voedael geen rol speelt Maar bij margarine is juist de kwaliteit nummer één! Daarom mag vooral in dit geval de zuinigheid de wijsheid niet bedriegen en dient men goed te weten, welk merk margarine men eet Wie zeker van zijn zaak wil zijn. gebruikt steeds Bona (met Melk bereid) in plaats van dure natuurboter, want Bona is smakelijk, voedzaam en bovendien minstens Een Gulden per Kilo voordeeliget Het ganscbe gezin vaart er wel bij en menig extra tje of cadeautje kan gekocht worden ^ee N.V. KOOPMANS'MEELFABRIEKEN-LEEUWARDEN J R G E N S' wmA Koopt dan OEEN HAARD, KACHEL of FORNUIS, waarvan U alleen de afbeelding op papier gezien hebt Onze sorteering is enorm grooter en onze prijzen zijn beduidend lager dan de meeste prijscouranten vanaff 27.79 sierlijk modelf 23.— ook van binnen geheel geëmailleerd met binnenpot f 12,70 onder Directie van Accnuntant, Oud-Deskundige bij de Rijks Dir. Belastingen Stationsweg 33 ROTTERDAM Telefoon 64 Verbetering der Aangiften van Inkomen en Vermogen Regeling storting gewetensgeld Onderzoek en bijhouden van boeken en opmaken van Balansen AARDEWERK an PORCELEIN. Luxe en gewoon Mooie modellen Lage prijzen Ontvangen een enorme partij Zie etalage Bazar „DB Pottemaw" {daar waar U van alles koopt), Eind, Qorkum. Pakken 60 cents bij Drogist - Wljd8traat - Gouda JC een gezonden en productleven veestapel? Mengt dan in het voêr de M. T. HAGEN - DragUt Agent voor Haastrecht, Vlist en Polsbroek Asbestcemanf Golfplaten Betonputtan Betonriolan Betonpalan Betonteoels Dakgoten Paardenkrlbben Kaaspekalbakkaa Gootsteenen Dljktraptradan Rietvorsten enz. enz. BETONFABRIEK QR00T-AMMEB9, A 37 Talaf. Nlauwpoopt 12 Mussolini verlangt meer kin deren. Italli moet 60 mll- lloen zielen tellen Wie geen vader Is* Ie, geen man. Mussolini wil, dat er meer kinderen in Italië geboren worden. Daartoe i\ giri^ren op de voorpagina van alle Ita- Uaausdie bladen een artikel van hem verschenen, dat een pleidooi is voor meer nakomelingschap, opdat mfen in gtaat zal zijn, Italië s grondgebied en de kracht der natie naar belmoren te ont wikkelen. In den loop van zijn betoog verklaart de hertog, dat, tenzij ieLs gedaan wordt om den vloed naar de steden te stuiten, Europa (en dus ook Italië) vroeger of later overweldigd zal worden door de zwarte en geie rassen uit Afrika en' Azië, (oij welke vruchtbaarheid een der voor naamste eigenschappen is. Muasolmi' con stateert in zjjn bondigen stijl: „Hoe meer de stad groeit, des te onvruchtbaarder wordt zjjOm aan te toornen, dfit er direct verband bestaat tusachen ,de voort schrijdende oaivruchtbaarheid eh den monsterachtigen groei der steden, wijst hij op het voorbeeld ivtan Berlijn. De Duit- sche hoofdstad die in een eeuw tijds groei de van eon stad van 100.000 inwoners tot een van ruim 4.000.000 inwoners, is op het oogenblik de onvruchtbaarste 4tad der wereld waar de minste kinde ren geboren worden. Sprekende over de gekleurde raisen, zegt hij, dat „de zwarten en gelen voor onze poorten staan, niot alleen omdat zij zoo vruchtbaar z^n, maar ook omdat 4j beseffen, w&t zij in de wereld kunnen gaan beteekenen, Terwyi b.v. de blanken in de Ver. Staten een ellendig geboorte cijfer hebben (dat nog slechter zou zijn als d* nog vruchtbare rassen, zooala Ieren, Joden en Italianen, er niet waren) rijn de negers in Amerika uiterst .vrucht baar en hebben reeds een totaal van 14 millioen, een zesde van de blanke bevol king, bereikt". Dergelijke verschijnselen, die het ver val van het blanke ras aangeven, worden door Mussolini in bijna eLkon staat van Europa opgemerkt, hetgeen hij met schrik wekkende qjfers illustreert. Vervolgens dtelt hij de vraag, wat een nieuw China van r 400 millioen Inwoners, geconcentreerd in één vereenigden staat, wel kan beleekenen voor de toekomstige geschiedenis van het Westen. Het ant woord op die vraag lijkt hem verschrik kelijk van duidelijkheid. Een soortgelijke iconclusae trok liaj met het oog op Rus land. waar ^ondanks oorlog, epidemieën, bolsjewisme en massa-executies" het ge boortecijfer vooruit gaat. Tenslotte wendt Mussolini zich tot Ila- liê. Wat hij daar gevonden, heeft, was al zeel4 teleurstellend. Terwijl in hel jaar 1885 het geboortecijfer nog 38 per 1000 inwoners bedroeg, was dit thans gedaald tot 27, ook de sterftepercentage zijn wel afgenomen, maar niet in de gewenschte mate. Gedurende het eerste halfjaar van 1928 was er zelfs een absolute achteruit gang van 11000 geboorten vergeleken niet dezelfde periode van het vorige jaar., Zelfs is die absolute vermindering ge constateerd in Ziiid-Italiê, het spreek- woordeiijk-vruchtbare gedeelte van, het land. „Niet alleen is er niet langer een evenwicht in de geboorten, zoo gaat Muïr slolini vêfder, doch het aantal sterfge vallen overtreft het aantal geboorten. Db wiegen zijn leeg, en de kerkhoven worden snel grooter. Als Italië er niet op de een of andere manier in slaagt, den neerwaartschen stroom te stuiten, zal alles wat gedaan is en nog gedaan zal worden voor de fascistische revolutie nutteloos zijn, „om dat op een zeker moment de velden, de scholen, de garnizoenen, de schepen en de fabrieken geen mannen, meer zullen hebben". Na gezegd te hebben: „Wie geen va der is, is geen man", betoogt Mussolini, dat er in Italië levensonderhoud is voor minstens tien millioen Inwoners méér en hij besmit profetisch: „Zestig millioen Italianen zullen het gewicht van hun massa en hun macht doen gevoelen ip de wereldgeschiedenis." Het is duidelijk voor ieder, die weet wat Mussolini beoogt, dat deze kreet om meer kinderen alleen een kreet is om meer soldaten. OOK EEN WEERZIEN. De Engel sc hm an James Powell, die nu vijfendertig ia, had in 1914 dienst ge nomen bij het leger en was naar een front in het buiten land gegaan. In 1916 werd hij officieel als vermist gerappor teerd en vergeefs hadden zijn oudere moeite gedaan, om iets over zijn lot te weten te komen. Zijn twee zusters zijn dienstprs in een restaurant te Cardiff en toen Betty, een van hen, naar een te-, feltie toeging om een klant te bedienen,, riep zij opeens: „0 Oodl Het ia mijn Daarna gingen broe.r en zuster naar huis en volgde een blij weerzien, toen zijn moeder opendeed PowpII vertelde, dat hij in de wereld had rondgezworven. WATERSNOOD IN MEXICO Een groot trebied aan de Westkust van Mexico, vooral in de staten Jalisco en Sinaloa, een strafkolonie op de Maria- eilanden, is geteisterd door boog water. In de Altajomijn zijn 4 mijnwerker* overrompeld, ran wie aleohts één bijtijd* gered ia. In den etaat Jalisoo zijn ten minste 16 dooden .tengevolge van het instorten van buizen. Troepen bieden hulp. BLOEDIGE GEVECHTEN IN CHINA. 8000 dooden, 6000 gewonden. Er werd w«r hard gevochten la China Naar uit Nanking gemeld wordt, heeft generaal Pei Tsjocng, de bevelhebber van de nationalistische troepen gemeld, dat de verliezen van het leger uit Shang- Ujeng in de laatste gevechten acht dui zend dooden ea vijf duizend gewonden en gevangenen bedragen. Tot het Hoode Kruis is een dringend verzoek gericht de noodige hulp te zenden. OPGEWONDENHEID IN PALESTINA. Oneenigheid tusschen politie en Joden. Evenals drie jaar geleden ia ditmaal op Groote Verzoendag te Jerusalem on eenigheid aan den westelijken muur van den tempel van Salomon voorgekomen. De correspondent van het Berliner Tage- Jïlatt te Jerusalem seint hierover het vol gende aan zjjn blad: Terwtyl de Joden het voornaamste ge bed van den dag uitspraken, verscheen een troep Arahiach-Engelsche agenten van politie, die eischten, dat het scherm dat volgens de religieuze wet de mannen van dq vrouwen scheidt, zou worden ver weerd. De Joden weigerden dit te doen, waarop de politie hen uit elkaar dreef. De Joden trokken nu naar de nabijge legen hoofdsynagoge, ten einde de zich aldaar bevindende Joden aan te sporen met hen een protestbetoeging te houden en naar den gouverneur te trekken. In het heele land heerscht groote opge wondenheid ovar dit incident EEN PAAR HONDERD DOODEN EN GEWONDEN. Nabij Meliila in Spaan&ch-Marokko is het fort Cahrenzas Bajas in de lucht ge vlogen. Het fort lag by de oude fiwa» van het Mehlia-gebied en was door tal van kleine, huizen omgeven. Twintigdui zend ton kruit, die in het fort waren opgeslagen, zijn ontploft, waardoor zoo wel het lort als de meeste huizen Ja de omgeving werden verwoest Circa veer Lig personen werden gedood en ongeveer 200 gewond, terwijl men jvreasil, dat onder de puiniioopen nog moer slachtoffers bedolven liggen. De ontploffing had, naar nader ge meld wordt, 's nachts 12.45 uur plaats. De straten van Metilla waren op dat oogenblik, juist vol personen, die uit de theaters en cinema's kwamen en naar huis wilden terugkeerem. Plotseling werd een roode gloed aan den hemel waarge nomen en onmiddellyk daarna hoorde men een geweldige ontploffing. De menschen vluchtten door een pa- niacheu schrik bevangen, naar alle rich tingen, luide om hulp roepend, weg. Met groote moeite slaagden de autori teiten en de soldaten van het garnizoen erin zich een weg te banen ijaar de plaats des ouheiLs, waar bleek, dat het geheels fort In de lucht was gevlogen. Een enorm gat jln den grond, omringd door steenen en hout, wees de plaats aan, waar het fort eens had gestaan. Onmiddellijk werd met het reddings werk een begin gemaakt, doch dit werd zeer belemmerd door de duisternis. Om vier uur des 's morgens waren 34 JJjken der slachtoffers geborgen, waaronder die van een vrouw met haar drie kinde- Volgens het laatste officieelè be richt is bekend, dat 40 pérsonen ?ijn ge dood, van wie 31 inlanders, 8 -Europe- ten en 1 inlandsche vrouw, 200 per- nen zijn gewond. De meeste slachtoffers behooren tot arme inlandqche bevolking, die in de huifjes rond bet ford wonen. De oor- k van de ontploffing is niet bekend. GIESSSEN-NIEUWKERK. alle leden, behalve de Tegenwoordig alle eer L. van Harten. Voorzitter tevens secretaris, de burge- De voorzitter opent de vergadering, waarna het formulier gebed wordt voor gelezen. Hierna leest de beer Benders, de notulen der vorige vergadering, welke zonder eenige op- of aanmerking wor den goedgekeurd en vastgesteld. De voorzitter deelt mede, naar aanlei ding van hetgeen uit de notulen is voor gelezen, betreffende de borgtochtenwet der gemeente-ontvanger, dat de heer Kooijman, gemeente-ontvanger nog deze week. zijn borgstelling met 1/10 waarde Aan de orde is ingekomen stukken: 1. jEen schrijven van het college van ,B en W der gemeente Arnemuiden met verzoek om adhaesie te betuigen aan het door hun gezonden adres aan den heer Minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, voor wetswijziging van artikel 104 der Lager Onderwijswet, be treffende de navorderingen van school gelden. De voorzatter geeft over dit verrook nog enkele nadere tqelichting, in ver band met die zoogenaamde onbillijke na vorderingen en stelt namens het Col lege van B. en W. voor, om hieraan adhaesie te betuigen. Wordt goedgekeurd 2. Een schrijven van de Directie der Nederlandsehe Spoorwegen te Utrecht, naar aanleiding van de gehouden verga dering van onlangs, betreffende het ver- leggen van het Gieseenspoor, bij het eta^ tlon Hardingveld—Gieeaendam. Ook geeft de voorzitter nog verslag van de ooaferentie, welke vocrige week te Oiee- •endam ie gehouden. Alsdan nou de ge meente Gi«e#en-Nieuwkerk in de kotten jaarlijks moeten bijdragen een bedrag van ongeveer 184 gulden- De voorzitter deelt mede, hoeveel wa gon* gemiddeld zijn aangekomen, name lijk 700, in de jaren 1922 tot en met 1927 en zeer zeker zal dit aantal, wanneer een betere losplaats is verkregen, aan merkelijk stijgen en de kosten ook voor onze gemeente t&oodoende verminderen. Alleen de gemeente Hardinxveld, welke eerst ook een sterk voorstander was, is thans «en fel tegenstander gewordon, aangezien zij in do toekomst riet ge beuren, dat het «reheele station gaat ver dwijnen. Ook zou, wannoor het eenmaal tot stand gekomen is, vele artikelen hier door goedkooper kunnen worden, name lijk door de gemakkelijke verscheping enzoovoorts, zooals granen, steenkolen, alleen zouden zeven cents per hec toliter minder vorkooht kunnen worden. Al deze inlichtingen heeft de voorzitter bij de betrokken corporaties en derge lijke geïnformeerd. De heer De Groot zegt dat hij vernomen heeft, dat het in de bedoeling der Ned. Spoorwegen zou liggen, om, wanneer het eenmaal zoo ver zou komen, de ge meenten alsdan zouden kunnen dwingen tot aankoop over te gaan. D« voorzatter verklaart, dat dit abso- luut onwaar is, wanneer het voorstel, I zooals nu bedoeld, niet aangenomen mocht worden door de betrokken ge meenten, de Ned. Spoorwegen net als dan toch «ouden kunnen aanleggen en dat daarna de gemeenten het zouden kunnen huren, hetwelk natuurlijk veel ongeriefelijker zou zijn. Het college van B. en W. stelt voor, met eerstgenoemd voorstel accoord te gaan, wat dan ook eenparig wordt goedgevonden. Onslag van den heer Van Harten. Nu volgt een schrijven van den heer L. van Harten, waarin hij mededeelt, dat hij wegens gezondheidsredenen en hoogen leeftijd, ontslag neemt als raads lid. Na voorlezing van dit schrijven, ver heft de voorzitter zich van zijn zetel en ze<ri het navolgende: Ten zeerste betreurt het mij, en ik kan wel zeggen ons allen, dat de heer Van Harten, welke zoo vele jaren als raadslid en Wethouder is werkzaam ge weest, thans zijn ambt als zoodanig neerlegt. De heer Van Harten heeft al tijd met hart en ziel gestreden voor de gemeente, nimmer was hem iets te veel wanneer het maar in het belang van Giessen-Nieuwkerk was, steeds was hij een getrouw raadslid en ook bezoeker der vergaderingen. We kunnen zeggen, hij was altijd present en een man van zijn woordl Zijn ja was ja, zijn neen was neen, besluiteloosheid kende hij niet, en daarom hoop ik, dat hij voor zijn gezin en verdere familie nog velé ja-ren moge gespaard blijven en stel ik vóór namens fret gemeentebestuur een schrijven van dankbare erkentelijkheid te richten aan den heer Van Harten, voor alles, wat hij tijdens zijn lidmaat schap voor de gemeente Un voor ons al len geweest is! Dit voorstel werd eenparig aangeno- Ook gevoelde de heer P. van Houwelin- gen (wethouder) zich gedrongen om aan hot gezegde van den voorzitter nog iets te mogen toevoegen. De heer Van Hou- welingen zegt, dat hij als raadslid en wethouder steeds met den heer Van Harten heel prettig heeft samenge werkt. Wel had, men eens een meenings- verschil, doch tenslotte hebben wij al tijd genoeglijk samengewerkt en nog ge beurt het wel eens, dat door mij per soonlijk inlichtingen worden ingewon nen over enkele gemeentezaken, diende heer Van Harten somtijd® veel beter weet dan ik zelf. Daarom hoop ik eveneens, dat hij voor zijn gezin en familie en voor de ~°meente nog vele jaren mag gespaard blijven. De hoer Van Beuzekom stelt voorden heer Van Harten, als bewijs van aan denken, hem een klein souvenir aan te bieden, waartoe eenparig besloten wordt. Wat dit wezen zal, hierover wordt nader beslist. Thans vraagt de voorzitter of de fi nanciële commissie bereid is om ver sla? uit te brengen over de door haar nagezien© rekening van het Burgerlijk Armbestuur 1927, gemeenterekenmg 1927 en begrooting 1929. Bij monde van den heer Van Beuze kom wordt gerapporteerd, dat alles in de juiste orde bevonden is. De voorzitter vraagt vervolgens of iemand voorlezing verlangt, artikelsge- w"'0, doch niemand dit verlangend, wordt besloten deze vast te stellen en ter goedkeuring aan het college van Ged. Staten toe te zenden. Nu komt aan de orde: aanschaffing auto- of motorbrandspuit. De voorzitter stelt voor dit tweeledig te behandelen, namelijk ten eerste, is men er voor om voor gezamenlijke reke ning met de gemeente Peursum oen brandspuit aan te schaffen in verhou ding van 2/3 en 1/3. Hier is niemand op tegen, behalve de heer Schakel, welke nog eenige bezwa ren naar voren brengt, hoofdzakelijk in verband met aankoop van een auto brandspuit, doch tenslotte zijn bazxvar ren toch ook prijs geeft. Nu volgt het tweede gedeelte, wat zul len we nemen, een auto- of motorbrand- «puit. Een autospuit zal moeten kosten f 3753,50 en een motor f 2238,50 De voorzitter zegt vervolgens: weheb- m de verschillende modellen op de Nenijto te Rotterdam van den heer Bik kers gezien, dus wat zullen we nu doen. Hierover volgens nog enkele discus sies en gedachtenwiseelingen, ook heeft de voorzitter nog in een naburige gemeente geinformeerd naar onderhouds kosten, doch voor alhier zou mtn kunnen volstaan, op vooretel van B. en W. mtt DE MOTORPONT VAN SCHOONHOVEN Wij geven hier een foto van de nieuwe moborpont van Schoonhoven, met Gel- kenes op den achtergrond. Deze pont, waarvan we de afmetingen al eerder beschreven hebben en die twee kajuiten heeft, wordt voortewogen door een 4050 PK. Deufcz-oampressorioo- zen-Diesselmotor. Ten einde stilstand van het verkeer over de rivier zooveel mogelijk te voorkomen, staat behalvb de ze motor nog een dito-motor in de ma chinekamer als reservewerktuig om in dienst gesteld te kunnen warden in ge val de eerste motor een defect mocht krijgen, sohoongem&aikt wordt of ten behoeve van het normale onderhoud uit elkaar genomen moet worden. Deo» reserve-motor is in alle onder dooien alsook wat het daardoor te be dienen aandrijf werk voor het kabel mechanisme volkomen gelijkwaardig aan den anderen motor, zoodat er geen vrees behoeft te bestaan voor een minder goed functionneeren voor het geheel, wanneer een der motoren tijdelijk niet mocht kun nen werken. Bij het ontwerpen van deze pont was de groote moeilijkheid, dat, met het oog op de lrukke scheepvaart, hier geen ge bruik mocht worden gemaakt van een strak gespannen kabel, zooail* Op som mige andere plaatsen het geval is. B.v. bij het veer te Drongelen en dat te Ka- pelie aan de Bergsche Maas. Daarom is bij de nieuwe Sohoonhoven- sche pont het systeem van voortbeweging zoodanig gekozen, dat het schip zich aan het eene einde aan een kabel overtrekt, terwijl dan aohter het vaartuig een an dere kabel neerhangend afloopt. Een tweetal leiddraden dient om het sohip do noodige geleiding te geven. Ook deze draden liggen op den bodem j der rivier, wanneer het schip aan een der oevers ligt. Met het oog op de veiligheid is het vaartuig benedendeks verdeeld in zeven waterdichte compartimenten, elk vaa een zoodanigen inhoud, dat het sohip niet kan zinken indien het b.v. door aan varing een gat in de huid mocht krijgen, waardoor een der af deelingen vol met water stroomt. Voor de veiligheid is tevens ran be lang, dat elk der motoren voorzien is van een aangebouwde leaspomp om even tueel naar binnendringend water te ver wijderen, terwijl boxendien nog een ex- tra-tonspomp in de motorkamer is aan gebracht, die tevens dienst kan doen voor brandblussching aan boord en voor dekspoelipump. Hiertoe is de persleiding voorzien van een slang met koperen straalpijp. De slang is lang genoeg om er elk gedeelte van het dek mede te kunnen bereiken. Bij de beproeving aan de werf bleek, dat de waterstraal boven de top van den mast uitspuit. Voor het geval, dat zelfs niet een der drie genoemde mechanisch l>ewogen lenspoir.pen meer kunnen func tionneeren. is elk der zeven comparti menten nog voorzien van. een hand-lens- poanp, welke direct van dek af bedien- baar is. Ter bevordering van hef gemakkelijk oprijden, is het schip voorzion van extra lango oprijkiappen, namelijk van 5.50 Meter lang elk. Aan beide zijden van het vaar tuig is een ruitu aantal sjorringen aan gebracht, zoodat bij ruw weer eventueele hoog opgeladen voertuigen extra vastge zet kunnen worden. Dit is echter een veiligheidsmaatregel, waarvan vermoedelijk zelden gebruik zal "■emaakt behoeven te worden, daar het slingeren der nieuwe pont veel minder zal zijn dan bij het oude vaartuig. Het geheeLe schip wordt electrisch" verlicht, zoowel op het middendek als bij elk der klappen, in de kauiten en in dei motor kamer, De dynamo hiervoor wordt aangedre ven door de motoren, welk hek «chip voortbewegen, zoodat de behoefte van een extra motorretje daarvoor vermeden is, en de oplading van de accumulatoren- batterij steeds automatisoh geschiedt. Indien de motoren niet mochten draai en, kunnen de lampen aan boord toch nog den geheelen nacht op de accu's branden. Het aan-en uitdraaien van het lioht kan in de stuurhut geschieden, zoo als het bedienen der oprijkiappen, bet aanzetten van het draadwindwetk, de reminrichting en de regeling der moto ren. Aan elk dor einden van het sohip is een patentlier op hot zijdek geplaatst. Aan de einden van het fietsenrek, naast het zijdek, zijn ruime ijzeren bakken in gebouwd voor zand. dat bestemd is om gebruikt te worden bij gladheid en voor blusschingsdoeleinden, indien een op het dek staan den auto in brand mocht ge raken, wat op ponten altijd iets zeer ge vaarlijks is, zooxVel voor de andere zich daarop bevindende v oertuigen en de passagiers, als voor het vaartuig zelf. De afsluithekken van elk der einden van de pont zijn yan ijzer Vervaardigd en zoer zwaar van constructie, zoadat het "ovaar voor het te water gaan van voertuigen, die het sohip oprijden, als uitgesloten te beschouwen is. Zooala uit deize beschrijving blijkt, ia bij het ontwerpen van dit vaartuig, be halve om de, in dit geval zeer moeilijke opgaven der voortbeweging zonder strak gespannen kabel, ook bijzonder veel aandaciht geschonken aan de eischen van veiligheid, geriefelijkheid voor het pu bliek, bedrijfszekerheid en gemakkelijke bediening. Men verwacht dan ook, dat deze mo torpont, die in systeem en wijze van uit voering, zoowel in ons laud als daarbui ten, nog als geheel eenig wordt be schouwd, spoedig zal blijken in do be hoefte van het moderne verkeer over de Lek op zoodanige wijze te voorzien, dat het voer te Schoonhoven niet alleen in de geheel» omtrek, maar door boel Neder land, een bijzondere reputatie zal krijgen. 2 monteurs en 4 trompvoerdeTS tegen een salaris van reapestievelijk f 15,-- on f 7.50 per persoon per jaar. Aan ben zine en olie zal voor b.v. 3 keer oef onei gen noodig zijn f 10. Vervolgens heeft de voorzitter gesproken met de heeron Harrowijn en Robben, welken aan ge wone onderhouds- en instandhoudings- kosten noodig dachten oen som van f 50 per jaar, terwijl bij oefening en mogelijke brand bij dag een vergoeding zal gege ven worden van 75 cent per uur en by nacht 1 gulden. De heer Van Beuzekom vraagt pogof het soms mogelijk zou kunnqn zijn om de bediening te laten geschieden door een vrijwillig korps. Hier zijn echter vele bezwaren aan verbonden, zoodat hier verder maar niet meer over gesproken zal worden. Tooh vraagt de heer Van Houwelin- gen nog enkele inlichtingen, welke doe» den voorzitter tot zijn tevredenheid wor den beantwoord. Nu volgt stemming, waaruit blijkt, dat allen voor aanschaffing van een auto brandspuit zijn, te koopen bij den heer Bikkers te Rotterdam, mits natuurlijk de gemeente Peursum ook met den aankoop en voorwaarden accoord gaat. Ten slotte stelt de voorzitter voor om in het openbaar te verkoopen het oude torenuurwerk, afbraak der Giessenbrug, en een partijtje dakpannen. Hiertoe wordt besloten. Nog wordt meegedeeld, dat ieder jaar voorloopig aan de schooi alhier noodige herstellingen moeten worden verricht, doch dat zoo verdeeld is, dat iedere am bachtsman hiervan zijn voldoende doel krijgt. Ook de heer Beuzekom is er voor, dat zulke werken zoo regelmatig mogelijk zullen verdeeld worden. Daar nemand iets heeft roor de rondvraag, sluit de roorritter de open bare ritting. KRANKZINNIGENWERK. Dezer dagen beleefctan we in Utreccht iets, dat een sensatie-belust publiek, ongetwijfeld met afgrijzen ver vulde ,aldus lezen wiij in de „Zwemkro- niek". Iemand begoot een start pak van een der OLympia- deelnemers met benzine, trok dit gedrenkte pak aan, liet het aanste ken en sprong hoven van een spring- toren af. Het pak vatte echter geen vlam. Geen nood. Even uitgewrongen en op nieuw een paar flejschem benzine er over gesaneten en weer aangetrokken. Thans ging het beter. De vlammen sloegen hoog op en de sprong was meer spookachtig dan fan tastisch. Een paar seconden na dezen krankzinnigen spring kwam de man het water uit met brandwonden overdekt Door de tram gedood. T© Rotterdam is de 63-jarige P. in het H uit de Ka- rel do Wouterraat, toen hij op den Wolphaert&bocht te dicht hij de tram rails liep, onder een motorwagen van Wjh 2 geraakt. Het schijnt, dal de man zoo zeer in gedachten verdiept was, dat hij de tram met heeft opgemerkt. Hij is met een schedelbreuk, een gebroken lin ker dijbeen en een gebroken rechter on derbeen naar het ziekenhuis aan den CooLSingel vervoerd. Daar Is hij kort na aankomst overleden. PER AUT0 PWARS DOOR AFRIKA. De Zuid-Afrlkaansche automobilist Bou wer, die thans met zijn auto op weg is van Caironaar Kaapstad dwars door Afrika do lt het volgende mede: „Juist toen ik Cairo had verlaten, hoor de ik achter in mijn, auto, waar ik mijn beddegoed htd opgestapeld, een geruisc'o Ik keek om en zag tot nvijn verbazing pit dit beddegoed het hooid van

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1928 | | pagina 7