ra. t. ras»
MANTELSTOFFEN
IR. UERHEOL's Hracmvoederlandel
Het HeUz
RIEÜffSBUD TOOR ÜMOLÜ! EN ÖTRECIT
■i JAGER
Hack Piano
li
De Overweldigende
LijnzaadGlutenkoekjes
merk M.V.R.
blauw keper Pakken
en Overalls
„DE KLEINE WINST"
C. VAN ZWOL
BELASTING ADVIES BUREAU
Kippenpoeder
LMT UtU BOUUIPLAIUIED
IMKER DOORBBBB
8. v
d. SIJDE - ARCHITECT
SCHOONHOUER
H 006 EN DIJK 126 B
DAN IS U TEVREDEN
REEDS RIEER DAR
70 8ESTEKKER
UITGEVOERD
Rotterdam.
Verkoop van labriek
recblatreeks aan
particulieren
Betere aoorlen
Neer waarde
voor Uw geld
Lel op onza
luiste adressen
Hoogstraat 244
niet op den hoek
Zlbmllnedo. nieuwste Stoffen voor de fijnere
Fantaalo-Sloffen heid van moderne dessins.
Wil hebban «u grootste oollootlo
WIJ noteeren laagste prijzen
UI/111 ROTTERDAM
StalencoIIecfie wordt op aanvraag franco toegezonden
■c meruit
Inafnwe
pakkicl
Voor bij voedering in de weide
Rotterdam
KOOPT UW
Korte Tiendeweg 11, Gouda
tracteerfop. flensjes
van
met het gelddoor „Bona" gespaard.
margarine
Zwart emaille Fornuizen
Groen emaille Vulkachels
Calorifère's, rijk nikkel,
Nieuwe Markt 19-20 - Rotterdam
D. BLOK
Behandeling dsr Belastingaangiften en Bszwaarashriftsn
tegen de Snotziekte
bij Kippen en ander Pluimvee
Anton Coops
tob nööTt wensc»J
Grabley-Zoulen
Gebr. van der Vlist
S0H00NH0YENS0HE COÜRAHT
van Vrijdag 28 September 1928 No. 5485
VIERDE BLAD.
Buitenland.
20000 ton kruit ontploft.
Gemeenteraads'
Vergaderingen.
Gemengd Nieuws.
n
Kleiweg 37 - Gouda
Een seen mooie
lagen prijs
Stemmen,Schoonmaken
Inpuilen
Hoogstraat 244
0. Binnenweg 66
Fabrieksprijzen
ultgebreldhelal vaan
oollootlo
kan zelfs in 'onze 21 Étalages niet
voldoende tot siting komen.
gekleede Mantels.
Engolacha in buitengewoon groote verscheiden-
Zachta, soepele in ruiten, strepen, vischgraat- en
VIT arme Stoffen andere dessins.
Double Face in bijna onbegrensd aantal varia
ties; effen met fantasie-achterkant,
fantasie met effen achterkant enz.
Engelscbe Fantosiesloi- 8 Qff
lén reeds penal I
Hn ATU wi»»oh.podiik
KJ I I J"| Pauago-Noopdblaak
All U om Zeep Gaat
■or* aan (Ut U mot Bnppo*»
der „Het Blcckcrtjc" thul»
komt Maak dan «an «opje en
laat 't Bleekertjc Uw werk
doen. Avond* In een eopje,
morgana ultapoelen In schoon
water. Ben paar lepela ln een
emmer water helpen U door de
achoonmaak in de helft
den UXL
worden bijzonder aanbevolen
omdat zij bij de laagile voederkosten, de hnngsts
melkopbrengst geven.
Vraagt Uw leverancier van Veevoeder oi wendt U tot
de fabrikante
IN
LAOE PRIJZEN VASTE PRIJZEN
SOL1EDE OOEDEREN
1 I» gemakkelijk genoeg, voordeelig huis te
houden, zoolang de kwaliteit van hel voedael
geen rol speelt Maar bij margarine is juist de
kwaliteit nummer één! Daarom mag vooral
in dit geval de zuinigheid de wijsheid niet
bedriegen en dient men goed te weten, welk
merk margarine men eet Wie zeker van zijn
zaak wil zijn. gebruikt steeds Bona (met Melk
bereid) in plaats van dure natuurboter, want
Bona is smakelijk, voedzaam en bovendien
minstens Een Gulden per Kilo voordeeliget
Het ganscbe gezin vaart er wel bij en menig
extra tje of cadeautje kan gekocht worden
^ee
N.V. KOOPMANS'MEELFABRIEKEN-LEEUWARDEN
J R G E N S'
wmA
Koopt dan OEEN HAARD, KACHEL of FORNUIS,
waarvan U alleen de afbeelding op papier gezien hebt
Onze sorteering is enorm grooter en onze prijzen
zijn beduidend lager dan de meeste prijscouranten
vanaff 27.79
sierlijk modelf 23.—
ook van binnen geheel geëmailleerd
met binnenpot f 12,70
onder Directie van
Accnuntant, Oud-Deskundige bij de Rijks Dir. Belastingen
Stationsweg 33 ROTTERDAM Telefoon 64
Verbetering der Aangiften
van Inkomen en Vermogen
Regeling storting gewetensgeld
Onderzoek en bijhouden van boeken
en opmaken van Balansen
AARDEWERK an PORCELEIN.
Luxe en gewoon Mooie modellen
Lage prijzen Ontvangen een
enorme partij Zie etalage Bazar
„DB Pottemaw" {daar waar U van
alles koopt), Eind, Qorkum.
Pakken 60 cents bij
Drogist - Wljd8traat - Gouda
JC
een gezonden en productleven
veestapel? Mengt dan in het
voêr de
M. T. HAGEN - DragUt
Agent voor
Haastrecht, Vlist en Polsbroek
Asbestcemanf Golfplaten
Betonputtan
Betonriolan
Betonpalan
Betonteoels
Dakgoten
Paardenkrlbben
Kaaspekalbakkaa
Gootsteenen
Dljktraptradan
Rietvorsten enz. enz.
BETONFABRIEK
QR00T-AMMEB9, A 37
Talaf. Nlauwpoopt 12
Mussolini verlangt meer kin
deren. Italli moet 60 mll-
lloen zielen tellen Wie
geen vader Is* Ie, geen
man.
Mussolini wil, dat er meer kinderen
in Italië geboren worden. Daartoe i\
giri^ren op de voorpagina van alle Ita-
Uaausdie bladen een artikel van hem
verschenen, dat een pleidooi is voor
meer nakomelingschap, opdat mfen in
gtaat zal zijn, Italië s grondgebied en de
kracht der natie naar belmoren te ont
wikkelen.
In den loop van zijn betoog verklaart
de hertog, dat, tenzij ieLs gedaan wordt
om den vloed naar de steden te stuiten,
Europa (en dus ook Italië) vroeger of
later overweldigd zal worden door de
zwarte en geie rassen uit Afrika en' Azië,
(oij welke vruchtbaarheid een der voor
naamste eigenschappen is. Muasolmi' con
stateert in zjjn bondigen stijl: „Hoe meer
de stad groeit, des te onvruchtbaarder
wordt zjjOm aan te toornen, dfit er
direct verband bestaat tusachen ,de voort
schrijdende oaivruchtbaarheid eh den
monsterachtigen groei der steden, wijst
hij op het voorbeeld ivtan Berlijn. De Duit-
sche hoofdstad die in een eeuw tijds groei
de van eon stad van 100.000 inwoners
tot een van ruim 4.000.000 inwoners, is
op het oogenblik de onvruchtbaarste
4tad der wereld waar de minste kinde
ren geboren worden.
Sprekende over de gekleurde raisen,
zegt hij, dat „de zwarten en gelen voor
onze poorten staan, niot alleen omdat
zij zoo vruchtbaar z^n, maar ook omdat
4j beseffen, w&t zij in de wereld kunnen
gaan beteekenen, Terwyi b.v. de blanken
in de Ver. Staten een ellendig geboorte
cijfer hebben (dat nog slechter zou zijn
als d* nog vruchtbare rassen, zooala
Ieren, Joden en Italianen, er niet waren)
rijn de negers in Amerika uiterst .vrucht
baar en hebben reeds een totaal van 14
millioen, een zesde van de blanke bevol
king, bereikt".
Dergelijke verschijnselen, die het ver
val van het blanke ras aangeven, worden
door Mussolini in bijna eLkon staat van
Europa opgemerkt, hetgeen hij met schrik
wekkende qjfers illustreert. Vervolgens
dtelt hij de vraag, wat een nieuw China
van r
400 millioen Inwoners,
geconcentreerd in één vereenigden staat,
wel kan beleekenen voor de toekomstige
geschiedenis van het Westen. Het ant
woord op die vraag lijkt hem verschrik
kelijk van duidelijkheid. Een soortgelijke
iconclusae trok liaj met het oog op Rus
land. waar ^ondanks oorlog, epidemieën,
bolsjewisme en massa-executies" het ge
boortecijfer vooruit gaat.
Tenslotte wendt Mussolini zich tot Ila-
liê. Wat hij daar gevonden, heeft, was al
zeel4 teleurstellend. Terwijl in hel jaar
1885 het geboortecijfer nog 38 per 1000
inwoners bedroeg, was dit thans gedaald
tot 27, ook de sterftepercentage zijn wel
afgenomen, maar niet in de gewenschte
mate. Gedurende het eerste halfjaar van
1928 was er zelfs een absolute achteruit
gang van 11000 geboorten vergeleken niet
dezelfde periode van het vorige jaar.,
Zelfs is die absolute vermindering ge
constateerd in Ziiid-Italiê, het spreek-
woordeiijk-vruchtbare gedeelte van, het
land. „Niet alleen is er niet langer een
evenwicht in de geboorten, zoo gaat Muïr
slolini vêfder, doch het aantal sterfge
vallen overtreft het aantal geboorten.
Db wiegen zijn leeg,
en de kerkhoven worden snel grooter.
Als Italië er niet op de een of andere
manier in slaagt, den neerwaartschen
stroom te stuiten, zal alles wat gedaan
is en nog gedaan zal worden voor de
fascistische revolutie nutteloos zijn, „om
dat op een zeker moment de velden, de
scholen, de garnizoenen, de schepen en
de fabrieken geen mannen, meer zullen
hebben".
Na gezegd te hebben: „Wie geen va
der is, is geen man", betoogt Mussolini,
dat er in Italië levensonderhoud is voor
minstens tien millioen Inwoners méér en
hij besmit profetisch: „Zestig millioen
Italianen zullen het gewicht van hun
massa en hun macht doen gevoelen ip
de wereldgeschiedenis."
Het is duidelijk voor ieder, die weet
wat Mussolini beoogt, dat deze kreet
om meer kinderen alleen een kreet is
om meer soldaten.
OOK EEN WEERZIEN.
De Engel sc hm an James Powell, die nu
vijfendertig ia, had in 1914 dienst ge
nomen bij het leger en was naar een
front in het buiten land gegaan. In 1916
werd hij officieel als vermist gerappor
teerd en vergeefs hadden zijn oudere
moeite gedaan, om iets over zijn lot te
weten te komen. Zijn twee zusters zijn
dienstprs in een restaurant te Cardiff en
toen Betty, een van hen, naar een te-,
feltie toeging om een klant te bedienen,,
riep zij opeens: „0 Oodl Het ia mijn
Daarna gingen broe.r en zuster naar
huis en volgde een blij weerzien, toen
zijn moeder opendeed
PowpII vertelde, dat hij in de wereld
had rondgezworven.
WATERSNOOD IN MEXICO
Een groot trebied aan de Westkust
van Mexico, vooral in de staten Jalisco
en Sinaloa, een strafkolonie op de Maria-
eilanden, is geteisterd door boog water.
In de Altajomijn zijn 4 mijnwerker*
overrompeld, ran wie aleohts één bijtijd*
gered ia. In den etaat Jalisoo zijn ten
minste 16 dooden .tengevolge van het
instorten van buizen. Troepen bieden
hulp.
BLOEDIGE GEVECHTEN IN CHINA.
8000 dooden, 6000 gewonden.
Er werd w«r hard gevochten la China
Naar uit Nanking gemeld wordt, heeft
generaal Pei Tsjocng, de bevelhebber van
de nationalistische troepen gemeld, dat
de verliezen van het leger uit Shang-
Ujeng in de laatste gevechten acht dui
zend dooden ea vijf duizend gewonden
en gevangenen bedragen. Tot het Hoode
Kruis is een dringend verzoek gericht de
noodige hulp te zenden.
OPGEWONDENHEID IN PALESTINA.
Oneenigheid tusschen politie en
Joden.
Evenals drie jaar geleden ia ditmaal
op Groote Verzoendag te Jerusalem on
eenigheid aan den westelijken muur van
den tempel van Salomon voorgekomen.
De correspondent van het Berliner Tage-
Jïlatt te Jerusalem seint hierover het vol
gende aan zjjn blad:
Terwtyl de Joden het voornaamste ge
bed van den dag uitspraken, verscheen
een troep Arahiach-Engelsche agenten
van politie, die eischten, dat het scherm
dat volgens de religieuze wet de mannen
van dq vrouwen scheidt, zou worden ver
weerd. De Joden weigerden dit te doen,
waarop de politie hen uit elkaar dreef.
De Joden trokken nu naar de nabijge
legen hoofdsynagoge, ten einde de zich
aldaar bevindende Joden aan te sporen
met hen een protestbetoeging te houden
en naar den gouverneur te trekken.
In het heele land heerscht groote opge
wondenheid ovar dit incident
EEN PAAR HONDERD DOODEN EN
GEWONDEN.
Nabij Meliila in Spaan&ch-Marokko is
het fort Cahrenzas Bajas in de lucht ge
vlogen. Het fort lag by de oude fiwa»
van het Mehlia-gebied en was door tal
van kleine, huizen omgeven. Twintigdui
zend ton kruit, die in het fort waren
opgeslagen, zijn ontploft, waardoor zoo
wel het lort als de meeste huizen Ja de
omgeving werden verwoest
Circa veer Lig personen werden gedood
en ongeveer 200 gewond, terwijl men
jvreasil, dat onder de puiniioopen nog
moer slachtoffers bedolven liggen.
De ontploffing had, naar nader ge
meld wordt, 's nachts 12.45 uur plaats.
De straten van Metilla waren op dat
oogenblik, juist vol personen, die uit de
theaters en cinema's kwamen en naar
huis wilden terugkeerem. Plotseling werd
een roode gloed aan den hemel waarge
nomen en onmiddellyk daarna hoorde
men een geweldige ontploffing.
De menschen vluchtten door een pa-
niacheu schrik bevangen, naar alle rich
tingen, luide om hulp roepend, weg.
Met groote moeite slaagden de autori
teiten en de soldaten van het garnizoen
erin zich een weg te banen ijaar de
plaats des ouheiLs, waar bleek, dat
het geheels fort In de lucht
was gevlogen. Een enorm gat jln den
grond, omringd door steenen en hout,
wees de plaats aan, waar het fort eens
had gestaan.
Onmiddellijk werd met het reddings
werk een begin gemaakt, doch dit werd
zeer belemmerd door de duisternis. Om
vier uur des 's morgens waren 34 JJjken
der slachtoffers geborgen, waaronder
die van een vrouw met haar drie kinde-
Volgens het laatste officieelè be
richt is bekend, dat 40 pérsonen ?ijn ge
dood, van wie 31 inlanders, 8 -Europe-
ten en 1 inlandsche vrouw, 200 per-
nen zijn gewond.
De meeste slachtoffers behooren tot
arme inlandqche bevolking, die in de
huifjes rond bet ford wonen. De oor-
k van de ontploffing is niet bekend.
GIESSSEN-NIEUWKERK.
alle leden, behalve de
Tegenwoordig alle
eer L. van Harten.
Voorzitter tevens secretaris, de
burge-
De voorzitter opent de vergadering,
waarna het formulier gebed wordt voor
gelezen. Hierna leest de beer Benders,
de notulen der vorige vergadering, welke
zonder eenige op- of aanmerking wor
den goedgekeurd en vastgesteld.
De voorzitter deelt mede, naar aanlei
ding van hetgeen uit de notulen is voor
gelezen, betreffende de borgtochtenwet
der gemeente-ontvanger, dat de heer
Kooijman, gemeente-ontvanger nog deze
week. zijn borgstelling met 1/10 waarde
Aan de orde is ingekomen stukken:
1. jEen schrijven van het college van
,B en W der gemeente Arnemuiden met
verzoek om adhaesie te betuigen aan het
door hun gezonden adres aan den heer
Minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen, voor wetswijziging van
artikel 104 der Lager Onderwijswet, be
treffende de navorderingen van school
gelden.
De voorzatter geeft over dit verrook
nog enkele nadere tqelichting, in ver
band met die zoogenaamde onbillijke na
vorderingen en stelt namens het Col
lege van B. en W. voor, om hieraan
adhaesie te betuigen. Wordt goedgekeurd
2. Een schrijven van de Directie der
Nederlandsehe Spoorwegen te Utrecht,
naar aanleiding van de gehouden verga
dering van onlangs, betreffende het ver-
leggen van het Gieseenspoor, bij het eta^
tlon Hardingveld—Gieeaendam. Ook
geeft de voorzitter nog verslag van de
ooaferentie, welke vocrige week te Oiee-
•endam ie gehouden. Alsdan nou de ge
meente Gi«e#en-Nieuwkerk in de kotten
jaarlijks moeten bijdragen een bedrag
van ongeveer 184 gulden-
De voorzitter deelt mede, hoeveel wa
gon* gemiddeld zijn aangekomen, name
lijk 700, in de jaren 1922 tot en met 1927
en zeer zeker zal dit aantal, wanneer
een betere losplaats is verkregen, aan
merkelijk stijgen en de kosten ook voor
onze gemeente t&oodoende verminderen.
Alleen de gemeente Hardinxveld, welke
eerst ook een sterk voorstander was,
is thans «en fel tegenstander gewordon,
aangezien zij in do toekomst riet ge
beuren, dat het «reheele station gaat ver
dwijnen. Ook zou, wannoor het eenmaal
tot stand gekomen is, vele artikelen hier
door goedkooper kunnen worden, name
lijk door de gemakkelijke verscheping
enzoovoorts, zooals granen, steenkolen,
alleen zouden zeven cents per hec
toliter minder vorkooht kunnen worden.
Al deze inlichtingen heeft de voorzitter
bij de betrokken corporaties en derge
lijke geïnformeerd.
De heer De Groot zegt dat hij vernomen
heeft, dat het in de bedoeling der Ned.
Spoorwegen zou liggen, om, wanneer
het eenmaal zoo ver zou komen, de ge
meenten alsdan zouden kunnen dwingen
tot aankoop over te gaan.
D« voorzatter verklaart, dat dit abso-
luut onwaar is, wanneer het voorstel,
I zooals nu bedoeld, niet aangenomen
mocht worden door de betrokken ge
meenten, de Ned. Spoorwegen net als
dan toch «ouden kunnen aanleggen en
dat daarna de gemeenten het zouden
kunnen huren, hetwelk natuurlijk veel
ongeriefelijker zou zijn. Het college van
B. en W. stelt voor, met eerstgenoemd
voorstel accoord te gaan, wat dan ook
eenparig wordt goedgevonden.
Onslag van den heer Van Harten.
Nu volgt een schrijven van den heer
L. van Harten, waarin hij mededeelt,
dat hij wegens gezondheidsredenen en
hoogen leeftijd, ontslag neemt als raads
lid.
Na voorlezing van dit schrijven, ver
heft de voorzitter zich van zijn zetel en
ze<ri het navolgende:
Ten zeerste betreurt het mij, en ik
kan wel zeggen ons allen, dat de heer
Van Harten, welke zoo vele jaren als
raadslid en Wethouder is werkzaam ge
weest, thans zijn ambt als zoodanig
neerlegt. De heer Van Harten heeft al
tijd met hart en ziel gestreden voor de
gemeente, nimmer was hem iets te veel
wanneer het maar in het belang van
Giessen-Nieuwkerk was, steeds was hij
een getrouw raadslid en ook bezoeker
der vergaderingen. We kunnen zeggen,
hij was altijd present en een man van
zijn woordl Zijn ja was ja, zijn neen
was neen, besluiteloosheid kende hij
niet, en daarom hoop ik, dat hij voor
zijn gezin en verdere familie nog velé
ja-ren moge gespaard blijven en stel ik
vóór namens fret gemeentebestuur een
schrijven van dankbare erkentelijkheid
te richten aan den heer Van Harten,
voor alles, wat hij tijdens zijn lidmaat
schap voor de gemeente Un voor ons al
len geweest is!
Dit voorstel werd eenparig aangeno-
Ook gevoelde de heer P. van Houwelin-
gen (wethouder) zich gedrongen om aan
hot gezegde van den voorzitter nog iets
te mogen toevoegen. De heer Van Hou-
welingen zegt, dat hij als raadslid en
wethouder steeds met den heer Van
Harten heel prettig heeft samenge
werkt. Wel had, men eens een meenings-
verschil, doch tenslotte hebben wij al
tijd genoeglijk samengewerkt en nog ge
beurt het wel eens, dat door mij per
soonlijk inlichtingen worden ingewon
nen over enkele gemeentezaken, diende
heer Van Harten somtijd® veel beter weet
dan ik zelf. Daarom hoop ik eveneens,
dat hij voor zijn gezin en familie en
voor de ~°meente nog vele jaren mag
gespaard blijven.
De hoer Van Beuzekom stelt voorden
heer Van Harten, als bewijs van aan
denken, hem
een klein souvenir
aan te bieden, waartoe eenparig besloten
wordt. Wat dit wezen zal, hierover wordt
nader beslist.
Thans vraagt de voorzitter of de fi
nanciële commissie bereid is om ver
sla? uit te brengen over de door haar
nagezien© rekening van het Burgerlijk
Armbestuur 1927, gemeenterekenmg
1927 en begrooting 1929.
Bij monde van den heer Van Beuze
kom wordt gerapporteerd, dat alles in
de juiste orde bevonden is.
De voorzitter vraagt vervolgens of
iemand voorlezing verlangt, artikelsge-
w"'0, doch niemand dit verlangend,
wordt besloten deze vast te stellen en ter
goedkeuring aan het college van Ged.
Staten toe te zenden.
Nu komt aan de orde: aanschaffing
auto- of motorbrandspuit.
De voorzitter stelt voor dit tweeledig
te behandelen, namelijk ten eerste, is
men er voor om voor gezamenlijke reke
ning met de gemeente Peursum oen
brandspuit aan te schaffen in verhou
ding van 2/3 en 1/3.
Hier is niemand op tegen, behalve de
heer Schakel, welke nog eenige bezwa
ren naar voren brengt, hoofdzakelijk in
verband met aankoop van een auto
brandspuit, doch tenslotte zijn bazxvar
ren toch ook prijs geeft.
Nu volgt het tweede gedeelte, wat zul
len we nemen, een auto- of motorbrand-
«puit. Een autospuit zal moeten kosten
f 3753,50 en een motor f 2238,50
De voorzitter zegt vervolgens: weheb-
m de verschillende modellen op de
Nenijto te Rotterdam van den heer Bik
kers gezien, dus wat zullen we nu
doen.
Hierover volgens nog enkele discus
sies en gedachtenwiseelingen, ook
heeft de voorzitter nog in een naburige
gemeente geinformeerd naar onderhouds
kosten, doch voor alhier zou mtn kunnen
volstaan, op vooretel van B. en W. mtt
DE MOTORPONT VAN SCHOONHOVEN
Wij geven hier een foto van de nieuwe
moborpont van Schoonhoven, met Gel-
kenes op den achtergrond.
Deze pont, waarvan we de afmetingen
al eerder beschreven hebben en die twee
kajuiten heeft, wordt voortewogen door
een 4050 PK. Deufcz-oampressorioo-
zen-Diesselmotor. Ten einde stilstand
van het verkeer over de rivier zooveel
mogelijk te voorkomen, staat behalvb de
ze motor nog een dito-motor in de ma
chinekamer als reservewerktuig om in
dienst gesteld te kunnen warden in ge
val de eerste motor een defect mocht
krijgen, sohoongem&aikt wordt of ten
behoeve van het normale onderhoud uit
elkaar genomen moet worden.
Deo» reserve-motor is in alle onder
dooien alsook wat het daardoor te be
dienen aandrijf werk voor het kabel
mechanisme volkomen gelijkwaardig aan
den anderen motor, zoodat er geen vrees
behoeft te bestaan voor een minder goed
functionneeren voor het geheel, wanneer
een der motoren tijdelijk niet mocht kun
nen werken.
Bij het ontwerpen van deze pont was
de groote moeilijkheid, dat, met het oog
op de lrukke scheepvaart, hier geen ge
bruik mocht worden gemaakt van een
strak gespannen kabel, zooail* Op som
mige andere plaatsen het geval is. B.v.
bij het veer te Drongelen en dat te Ka-
pelie aan de Bergsche Maas.
Daarom is bij de nieuwe Sohoonhoven-
sche pont het systeem van voortbeweging
zoodanig gekozen, dat het schip zich aan
het eene einde aan een kabel overtrekt,
terwijl dan aohter het vaartuig een an
dere kabel neerhangend afloopt.
Een tweetal leiddraden dient om het
sohip do noodige geleiding te geven.
Ook deze draden liggen op den bodem j
der rivier, wanneer het schip aan een
der oevers ligt.
Met het oog op de veiligheid is het
vaartuig benedendeks verdeeld in zeven
waterdichte compartimenten, elk vaa een
zoodanigen inhoud, dat het sohip niet
kan zinken indien het b.v. door aan
varing een gat in de huid mocht krijgen,
waardoor een der af deelingen vol met
water stroomt.
Voor de veiligheid is tevens ran be
lang, dat elk der motoren voorzien is
van een aangebouwde leaspomp om even
tueel naar binnendringend water te ver
wijderen, terwijl boxendien nog een ex-
tra-tonspomp in de motorkamer is aan
gebracht, die tevens dienst kan doen
voor brandblussching aan boord en voor
dekspoelipump.
Hiertoe is de persleiding voorzien van
een slang met koperen straalpijp. De
slang is lang genoeg om er elk gedeelte
van het dek mede te kunnen bereiken.
Bij de beproeving aan de werf bleek,
dat de waterstraal boven de top van den
mast uitspuit. Voor het geval, dat zelfs
niet een der drie genoemde mechanisch
l>ewogen lenspoir.pen meer kunnen func
tionneeren. is elk der zeven comparti
menten nog voorzien van. een hand-lens-
poanp, welke direct van dek af bedien-
baar is.
Ter bevordering van
hef gemakkelijk oprijden,
is het schip voorzion van extra lango
oprijkiappen, namelijk van 5.50 Meter
lang elk. Aan beide zijden van het vaar
tuig is een ruitu aantal sjorringen aan
gebracht, zoodat bij ruw weer eventueele
hoog opgeladen voertuigen extra vastge
zet kunnen worden.
Dit is echter een veiligheidsmaatregel,
waarvan vermoedelijk zelden gebruik zal
"■emaakt behoeven te worden, daar het
slingeren der nieuwe pont veel minder
zal zijn dan bij het oude vaartuig. Het
geheeLe schip wordt electrisch" verlicht,
zoowel op het middendek als bij elk der
klappen, in de kauiten en in dei motor
kamer,
De dynamo hiervoor wordt aangedre
ven door de motoren, welk hek «chip
voortbewegen, zoodat de behoefte van een
extra motorretje daarvoor vermeden is,
en de oplading van de accumulatoren-
batterij steeds automatisoh geschiedt.
Indien de motoren niet mochten draai
en, kunnen de lampen aan boord toch
nog den geheelen nacht op de accu's
branden. Het aan-en uitdraaien van het
lioht kan in de stuurhut geschieden, zoo
als het bedienen der oprijkiappen, bet
aanzetten van het draadwindwetk, de
reminrichting en de regeling der moto
ren.
Aan elk dor einden van het sohip is
een patentlier op hot zijdek geplaatst.
Aan de einden van het fietsenrek, naast
het zijdek, zijn ruime ijzeren bakken in
gebouwd voor zand. dat bestemd is om
gebruikt te worden bij gladheid en voor
blusschingsdoeleinden, indien een op het
dek staan den auto in brand mocht ge
raken, wat op ponten altijd iets zeer ge
vaarlijks is, zooxVel voor de andere zich
daarop bevindende v oertuigen en de
passagiers, als voor het vaartuig zelf.
De afsluithekken van elk der einden
van de pont zijn yan ijzer Vervaardigd
en zoer zwaar van constructie, zoadat
het "ovaar voor het te water gaan van
voertuigen, die het sohip oprijden, als
uitgesloten te beschouwen is.
Zooala uit deize beschrijving blijkt, ia
bij het ontwerpen van dit vaartuig, be
halve om de, in dit geval zeer moeilijke
opgaven der voortbeweging zonder strak
gespannen kabel, ook bijzonder veel
aandaciht geschonken aan de eischen van
veiligheid, geriefelijkheid voor het pu
bliek, bedrijfszekerheid en gemakkelijke
bediening.
Men verwacht dan ook, dat deze mo
torpont, die in systeem en wijze van uit
voering, zoowel in ons laud als daarbui
ten, nog als geheel eenig wordt be
schouwd, spoedig zal blijken in do be
hoefte van het moderne verkeer over de
Lek op zoodanige wijze te voorzien, dat
het voer te Schoonhoven niet alleen in de
geheel» omtrek, maar door boel Neder
land, een bijzondere reputatie zal krijgen.
2 monteurs en 4 trompvoerdeTS tegen
een salaris van reapestievelijk f 15,-- on
f 7.50 per persoon per jaar. Aan ben
zine en olie zal voor b.v. 3 keer oef onei
gen noodig zijn f 10. Vervolgens heeft
de voorzitter gesproken met de heeron
Harrowijn en Robben, welken aan ge
wone onderhouds- en instandhoudings-
kosten noodig dachten oen som van f 50
per jaar, terwijl bij oefening en mogelijke
brand bij dag een vergoeding zal gege
ven worden van 75 cent per uur en by
nacht 1 gulden.
De heer Van Beuzekom vraagt pogof
het soms mogelijk zou kunnqn zijn om
de bediening te laten geschieden door
een vrijwillig korps.
Hier zijn echter vele bezwaren aan
verbonden, zoodat hier verder maar niet
meer over gesproken zal worden.
Tooh vraagt de heer Van Houwelin-
gen nog enkele inlichtingen, welke doe»
den voorzitter tot zijn tevredenheid wor
den beantwoord.
Nu volgt stemming, waaruit blijkt, dat
allen voor aanschaffing van een auto
brandspuit zijn, te koopen bij den heer
Bikkers te Rotterdam, mits natuurlijk de
gemeente Peursum ook met den aankoop
en voorwaarden accoord gaat.
Ten slotte stelt de voorzitter voor om
in het openbaar te verkoopen het oude
torenuurwerk, afbraak der Giessenbrug,
en een partijtje dakpannen.
Hiertoe wordt besloten.
Nog wordt meegedeeld, dat ieder jaar
voorloopig aan de schooi alhier noodige
herstellingen moeten worden verricht,
doch dat zoo verdeeld is, dat iedere am
bachtsman hiervan zijn voldoende doel
krijgt.
Ook de heer Beuzekom is er voor, dat
zulke werken zoo regelmatig mogelijk
zullen verdeeld worden.
Daar nemand iets heeft roor de
rondvraag, sluit de roorritter de open
bare ritting.
KRANKZINNIGENWERK.
Dezer dagen beleefctan we in
Utreccht iets, dat een sensatie-belust
publiek, ongetwijfeld met afgrijzen ver
vulde ,aldus lezen wiij in de „Zwemkro-
niek".
Iemand begoot een start pak van een der
OLympia- deelnemers met benzine, trok
dit gedrenkte pak aan, liet het aanste
ken en sprong hoven van een spring-
toren af. Het pak vatte echter geen vlam.
Geen nood. Even uitgewrongen en op
nieuw een paar flejschem benzine er
over gesaneten en weer aangetrokken.
Thans ging het beter.
De vlammen sloegen hoog op en de
sprong was meer spookachtig dan fan
tastisch. Een paar seconden na dezen
krankzinnigen spring kwam de man het
water uit met brandwonden overdekt
Door de tram gedood. T© Rotterdam
is de 63-jarige P. in het H uit de Ka-
rel do Wouterraat, toen hij op den
Wolphaert&bocht te dicht hij de tram
rails liep, onder een motorwagen van
Wjh 2 geraakt. Het schijnt, dal de man
zoo zeer in gedachten verdiept was, dat
hij de tram met heeft opgemerkt. Hij is
met een schedelbreuk, een gebroken lin
ker dijbeen en een gebroken rechter on
derbeen naar het ziekenhuis aan den
CooLSingel vervoerd. Daar Is hij kort
na aankomst overleden.
PER AUT0 PWARS DOOR AFRIKA.
De Zuid-Afrlkaansche automobilist Bou
wer, die thans met zijn auto op weg is
van Caironaar Kaapstad dwars door
Afrika do lt het volgende mede:
„Juist toen ik Cairo had verlaten, hoor
de ik achter in mijn, auto, waar ik mijn
beddegoed htd opgestapeld, een geruisc'o
Ik keek om en zag tot nvijn verbazing
pit dit beddegoed het hooid van