r
De tol aan de Haastrechtsche Brug.
king.
tand.
Binnenland.
Plaatselijk Nieuws.
nak
lelö.
Ongeluk en schuld.
Wo. 5880»
MAANPAI 1f FIIRUARI 1W1
ran, Da.
I uur, Do.
rondo 7.30
or, Do. J.
uur, Mej.
10 uur en
l ’o avonds
r en ar.
en av.
30 uur en
en
K.
betoogde,
oud 83 j., we-
Ons blad is aangesloten bij het Bureau voor
Publiciteitswaarde en bij den Bond van
Adverteerders (I.b.A.) waardoor dus onze
adverteerders zich gegarandeerde gegevens
kunnen verschaffen.
OND.
W. D. M.
Alkmaar.
Isselmond-
's avondo
9.30 uur,
ng.
en 's av.
V.m. 9.30
T. van der
>ogaard, oud
oud 29 j.
ompier, oud
DIT NUMMER BESTAAT UIT
TWEE BLADEN.
HIT CONFLICT IN Dl IU>
VISCHERIJ.
Rljksbemlddsllng zonder re
sultaat.
Op (het Departement van Arbeid heeft
Zaterdagmorgen een conferentie plaata
gehad tusschen de betrokken partijen in
het conflict in de zeevissoherij te IJmui-
den. De Rijkobemiddelaar, Mr. De Vries,
id 25 j., en
- J. D. Ver-
erboom, oud
oud 5 m.
it van C. W.
i ntn cn ‘e
I.
uur, n.m.
eskerk.
M.
0 uur en
en ’o av.
IGE-LAN-
mds 6 uur,
m Aalsmeer
;enoote, van
aard, oud 28
16 j.
>ud 87 j., we-
INVOER VAN HOLLANDSCH VEE,
IN BELG IE.
Vanaf Vrijdag is de invoer van herkau
wende dieren van Nederland in België
over de grensstations Middelburg en Sel-
zate weer toegelaten.
11 ,oud 28 j.. en
-JE. van Du-
j Knikker, oud
Advertentfln Van 1 tot 6 ra-
jl» tl 80: elke regel n-eer 0.20.
Bjj ff maal plaatsing 8e nmal
f Ö.10 ner regel, Tuwchen <Ihj
tekst driovnmllge prty».
m ’s av. 6
ur en 's av.
a W. van Roon
z. van KI. van
Elisabeth Joan-
J. van Rijn
erschure en R
'.M.
m Dienst
r, Preekïe-
i, van JuL
taar Gouda,
7.m. 9.30
Schuur-
enhage.
r en 's av.
uur en 's
iga.
.ngelisatie.
O uur, de
loven.
uur en ’s
Cm.-Predi-
i, z. van T.
Adriaan, b
tjes. Cor-
>n B. Neder-
Nomen en A-
Over ean Limburgschen weg rijdt een
autobus on nadert oen spoorwegover
gang. De afsiuitboomen zijn geopend en
dus rijdt de chauffeur door. Maar als hij
reeds op de spoorbaan is, ziet bij vlak
bij zioh een in volle vaart aanstormen
den trein en op hetzelfde oogenbhk is de
bus door de locomotief gegrepen en
wordt meegesleurd, menschen worden ge
dood en verwond, de auto versplinterd.
Als er een ernstig ongeluk gebeurt,
zegt een Fransch spreekwoord, bewijst,
dat er ook ernstige schuld moet zijn. Die
was hier. De vrouw, die belast was met
het neerlaten der afsiuitboomen, met de
bewaking van den overgang, had dat ver
zuimd. Zij is dus de schuldige en hoe
zeer zij zich daarvan bewust is, blijkt'uit
het feit, dat zij in een staat van-ernstige
zenuwoverspanning naar het ziekenhuis
gebracht is moeten worden. Wanneer zij
daaruit komt, zal zij zich ongetwijfeld
voor de rechter te verantwoorden hebben,
zij zal zeer waarschijnijlk ook gestraft
worden en bij die rechterlijke straf zal
nog komen de straf van ontslag uit haar
post.
Waarom heeft die baanwachteres haar
plicht verzuimd? Was het louter achte
loosheid, slordigheid, luiheid of iets van
dien aard?
Als men verneemt, hoe de toestand was
in het gezin van de baanwachteres, zal
men de schuld van die waohteres niet zoo
zwaar meer zien, als daarvoor. De man
van deze baanwachtster is ploegbaas aan
het spoor en weckte aan de dijn, de vrouw
is moeder van veertien kinderen.
Behalve voor de bewaking van den over
weg, had die vrouw dus te zorgen voor
het bereiden van eten, de gewone werk
zaamheden in het ihuis en te voldoen aan
de vele eischen, die de verzorging van
14 kinderen stelt. Natuurlijk zijn die kin
deren niet allen meer thuis, verschillen
de zullen reeds op loonarbeid zijn, maar
zeker is, dat die baanwachtster toch een
bovenmenschelijke taak had.
We weten nog te weinig van de toe
standen in het baanwachter8gezin en
van de omstandigheden, waaronder deze
ramp heeft plaats gehad, om een oordeel
te kunnen vormen, maar dit bloedige on
geluk vestigt toch wel de aandacht op
iets, dat tot heden niet de opmerkzaam
heid had, namelijk of (huiselijke omstan
digheden van een baanwachteres wel zoo
danig zijn, dat het mogelijk is en van
haar verwacht kan worden, dat zij vol
doende waakzaam kan blijven, om haar
belangrijke plichten te vervullen, van
welks getrouwe vervulling de levens van
velen afhangen.
We betwijfelen, of dat het hier het go-
val is geweest. Een moeder van 14 kin
deren kan men niet ook nog de taak op
leggen den geheel en dag aandachtig te
zijn op de komst van treinen en op het
tijdig sluiten en openen van de afsiuit
boomen.
Een groot ongeluk bewijst een groots
schuld maar waar hier de schuld ligt,
bij de baanwachteres of bij de spoorweg
directie, kunnen we thans nog niet uit
maken.
Verschhnt Maandag, Woensdag
en Vrtyasg. Prijs by vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven oer 8
maanden /1.2B: p. poet f 1A0.
Met verzekering 15 cents meer.
Zanguitvoering.
Ammerstol. De zangvereniging „Auro
ra” heeft Zaterdag haar jaarlijkse he uit
voering gegeven in ’t café van den heer
A. Stuurman, die zoo als altijd, goed ge
slaagd is. Eerst werden een 7 tal zang
nummers onder leiding van den direc
teur, den heer P H Jansen u t Gouda,
ten gehoore gebracht, die goe 1 ingeetu-
deerd waren. Hierna volgde een tooneel-
stukje, genaamd ..De Filmmaniakken”.
een komisch stukje in ver bedrijven
waar onbodaarlijk om gelachen is. Het
geheel was een gezellige avond waar
„Aurora" met trotsch op kan terugzien.
In deze gemeente zijn in het afge-
loopen jaar 29 kinderen geboren Er
hebben zich 72 personen gevestigd, een
vermeerdering van 101- personen dus.
heeft eerst de werknemers en daarna
werkgevers gehoord en inlichtingen ge
vraagd over de oorzaak van het conflict
De werknemers hebben zich echter op 't
standpunt gesteld, dat zij geen werkkrach
ten willen toegewezen zien, die zij niet
noodig hebben en zich in alle opzichten
we nachten te houden aan de bepalingen
van het collectief contract.
De readers hebben te kennen gegeven,
geen enkel bemiddelingsvoorstel in over
weging, te kunnen nemen. De conferentie
is dus mislukt, doch nu heeft Mr. de
Vries schriftelijk aan partijen nadere in
lichtingen verzocht
en, oud 8 j.
- M.'J. Moons,
itwljk, oud 84 j.
>ud 26 j. (te
•g, oud 24 j.
ebruari.
1. van J. B.
jat je, d. van
tan. Cor-
»m en A. A.
jsterveld, oud
Schinkel, oud
DE PASSAGIERSVLUCHTEN OP
f INDIE.
Onlangs heeft de K.L.M. het voornemen
bekend gemaakt, om een aanvang te ma
ken met het passagiersvervoer op de In-
dië-route. De eerste passagier heeft zich
nu dezer dagen gemeld en is geboekt op
bet passagebureau der maatschappij te
Amsterdam, voor bet vliegtuig, dat op
30 April vertrekt. Hij is een Amster-
damsch handelsman, dis een zakenreis
naar de koloniën onderneemt
De heer J. A. A. Uilkens, burge
meester van Bergambacht en Ammers-
tol,'«opende als voorzitter van het Comitd
de bijeenkomst. Na een welkomstwoord i
achtte spr. zich verplicht te verklaren met i
welk recht de commissie meende te mo- i
gen optreden; dat is hetzelfde recht waar- -
mede ieder ander belanghebbende dat i
zou kunnen doen. Spr. verwachtte voorts,
dat men hem zou wijzen op het bestaan
der Commissie voor Weg en Brug, waar
om hij verklaarde, dat het ook geens
zins in de bedoeling lag, een actie te
voeren naast die van de Commissie, doch
men integendeel haar een ruggesteun
wilde geven. De commissie voor W. en
Br. heeft verklaard, dien steun gaarne te
zullen aanvaarden.
Spr. toonde zich tevreden over de -
groote belangstelling, die voor deze bij
eenkomst was gebleken door de ruime op
komst en de vele sympathie-betuigingen,
die er waren ingekomen.
Een ergernis voor velen.
De Haastrechtsche brug, aldus de heer
Uilkens, is reeds jarenlang voor velen
een .ergernis geweest. Een artikel, dat
Notaris Koeman hierover dezer dagen in
de Schoonhovensche Courant schreef, ver
meldt daaromtrent meer. Men heeft bet
steeds vreemd gevonden dat een gemeen
te als Gouda, die voor een deel toch ook
is aangewezen op de bewoners van haar
omgeving, deze tolheffing bestendigt. Een
tijdlang heeft het publiek er zich bij neer-
geSegd, omdat het al blij was met den
beteren toegangsweg tot de stad, dan de
modderpaden. Maar na den oorlog werd
men er meer en meer van doordrongen,
dat het niet opging om dergelijke ver
keersobstakels te handhaven.
Spr. wees er op, dat Gouda slechts
een heel klein gedeelte van de opbrengst
van de tol noodig heeft voor het onder
houd van de brug en het kleine stukje
straatweg, dat bovendien nog in een toe
stand verkeert, die moeilijk is te roemen.
Met alle respect voor de goede werken
in het algemeen van Gouda’s gemeente
bestuur, mocht er op worden gewezen, dat
het belang van de stad gediend is met
zoo weinig mogelijk hindernissen in den
toegang. Gouda is trouwens ook zelf reeds
werkzaam geweest in de richting van op
heffing van de tol. Nu dat niet is gelukt,
was naar spr.’s meening deze vergadering
op haar plaats. Mogelijk konden hier
wenken worden gegeven, die van belang
kunnen zijn voor de Commissie van Weg
en Brug.
Met genoegen constateerde spr dat een
wethouder en eenige raadsleden van
Gouda aanwezig waren.
De heer J. Aaibars, burgemeester
van Krimpen a.d. I Jaael, verklaarde met
K.
uur en 's
Regelmatig wordt door het geheele land
de strijd tegen de tollen voortgezet. Nu
hier, dan daar, komt de lang bedwongen
ergernis tegen deze hinderpalen voor het
moderne verkeer tot uitbarsting en slaan
de belanghebbenden de handen ineen te
gen het voortbestaan van deze middel-
eeuwsche toestanden.
In den regel is dat het begin van het
einde en zoo zal het vermoedelijk ook wel
zijn met de tol aan de Haastrechtsche
brug, die Vrijdagmiddag het middelpunt
van de belangstelling was in een bijeen
komst, die, zooals reeds aangekondigd,
was belegd in „De Réunie” te Gouda,
door een commissie bestaande uit de
heeren J. A. A. Uilkens, burgemeester van
Bergambacht (voorzitter), M. Gautier,
burgemeester van Berkenwoude (se
cretaris), Q. G. Roos, burgemeester van
Lekkerkerk, H. A. Schreuder, voorz. van
de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Gouda en Omstreken en J. de Groot,
secretaris van den Bond van Kaaspro-
de tol begint te vervelen.
Toen hij zijn artikeltje schreef, had hij
niet gedacht aan een vergadering als
deze en nog veel minder aan een bestor
ming van de tol. Maar intusschen is
de tol er nog en spr. meende dat niet
te lang moest worden gewacht met het
ten uitvoer brengen van de goede voor
nemens, die dien middag waren geble
ken, aangezipn het anders waarschijnlijk
toch tot een bestorming zou komen.
De heer H e e g was den wethouder
van Gouda erkentelijk voor zijn mededee-
ling. Hoewel spr. bleef bij zijn overtui
ging, dat men hier niet met een octrooi,
doch met een belastingverordening te
doen had en hij derhalve principieel te
gen een vergadering was, gaf hij toe, dat
bijzondere omstandigheden aanleiding
konden geven om met Gouda te onder
handelen.
Tenslotte^vernam de heer B r o e r e uit
Lekkerkerk op zijn desbetreffende vraag
nog, dat Gouda nog geen bedrag had be
paald voor een event, afkoop van de tol.
De Voorzitter sprak hierop zijn
groote voldoening uit over het verloop
der besprekingen. De commissie had, al
dus spr., geen oogenblik spijt gehad van
haar besluit om deze bijeenkomst uit te
schrijven. Ongetwijfeld zou zij de com
missie voor Weg en Brug tot steun zijn.
Ook spr. was van meening, dat deze ver
gadering niet had uit te maken hoe de
opheffing van de tol zal moeten worden
bewerkstelligd. Hij stelde derhalve voor,
dat ze zich zou onthouden van het ne
men van bepaalde besluiten, waarmede
de aanwezigen bij acclamatie instemden.
Hierop sloot de Voorzitter de bij
eenkomst.
Spreker wilde thans laten rusten wat
Gouda tot nu toe reeds aan de tol heeft
verdiend en kon er zich ook' mode ver-
eenigen dat deze voor een zeker bedrag
zou worden afgekocht.
De heer H. A. Schreuder, voorzit
ter van de Kamer van Koophandel voor
Gouda en Omstreken, betwijfelde of Gouda
aan de tol inderdaad een zeer winstge
vend object heeft. Wie zal zeggen hoeveel
schade de ergernis over de verkeersbe-
lemmering reeds beeft veroorzaakt, hoe
veel menschen erdoor uit Gouda zijn
weggebleven? Spreker schatte dat onge
veer 2000 neringdoenden groot belang
zouden hebben bij de opheffing van de
tol en het zou z.i. niet zoo verschrikke
lijk zijn als de gemeente hen eenigen tijd
b.v. f 10 per jaar liet bijdragen in de
schade, die zij door die opheffing zou
lijden. Hij meende Gouda een dergelijke
oplossing in overweging te mogen ge
ven
De heer Roos bleef het standpunt in
nemen dat er geen reden was.tot afkoop
van de tol. Een beantwoording van de
beide vragen, door den heer Kraak Stee
man, gesteld, leek spr. in deze bijeen
komst niet wenschelijk, ten eerste omdat
haar uitspraak eigenlijk waardeloos zou
zijn en bovendien omdat di4 vragen bij
de in uitzicht gestelde „Ronde-Tafelcon-
ferentie” van zelf wel aan de orde zou
den komen. Het standpunt van den heer
Schreuder vond spr. volkomen juist. E$p
bedrag van ongeveer f 17.000 's jaars
kan voor Gouda niet van overwegende be
teekenis zijn.
De heer Van Staal bestreed het
betoog van den heer Schreuder. Toege
vende, dat de tol een leelijk obstakel
is, wenschte hij toch tegen overdrijving
te waarschuwen; naar spr.’s overtuiging
was er voor de tol nog niemand uit
Gouda weggeblevon. Wie hel. standpunt
inneemt dat Gouda de zaak maar moet
afwentelen op de ruggen der belasting
betalers, ral van die gemeente weinig
medewerking hebben te verwachten. Zij
wil die verleenen als van beide zijden
met soepelheid wordt opgetreden.
Nadat de heer Schreuder nog even
had .rechtgezet, dat hij niet de belasting
betalers in het algemeen wilde treffen,
doch slechts een bijdrage beoogde uit
de grootere ontvangst, die z.i. den win
keliers na opheffing van de tol te wach
ten staat, sprak notaris J. Koeman
van Haastrecht. Spr. bezag het vraag
stuk van de zijde van den automobilist,
wien
uur en ’e
idt.
ir, de heer
Dienst te
r het H.
e heer Bek-
ducenten.
Tal van burgemeesters, wethouders
raadsleden van gemeenten in de Krimpe-
nerwaard, benevens vertegenwoordigers
van belanghebbende organisatie’s, namen
aan deze bespreking deel.
EERSTE HULP LANGS DE VERKEERS
WEGEN.
Een begin van uitvoering.
De onlangs gevormde commissie uit de
vereenigingen „Het Nederlandsche Roode
Kruis”, „Eerste Hulp bij Ongelukken”, de
Kon. Ned. Automobiel Club, den A. N.
W. B. en den Bond van Bedrijfsauto-
houders om den eerste hulp-dienst langs
gjoote verkeerswegen in ons land te or-
ganiseeren, is met haar werk langs den
verkeersweg van Amsterdam, via Haar
lem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dor
drecht Breda tot de Belgische grens ge
reed.
Op afstanden van ongeveer 3 a B K.M.
bevinden zich borden, waarop een rood
kruis geschilderd is, benevens de letters
E. H. B. 0. Vermeld is daarop het adres
yan den post, welke meestal gevestigd
is in hotels, café’s en garages. Daar be
vindt rich in een kast met het noodige ma
teriaal voor de verleening van eerste hulp
bij ongelukken en een lijst bevattende de
telefoonnummers en adressen o.m. van in
de' nabijheid wonende artsen, die opgeroe
pen kunnen worden, van een Geneesk.
Dienst, transportcolonnes van het Roode
Kruis of de Vereeniging „Eerste Hulp bij
Ongelukken”,, van ziekenhuizen etc.
De commissie zal Vrijdag haar eersten
grooten inspectietocht houden en op ver
schillende punten controleeren of de
dienst goed functionneert. Waarschijn
lijk zal ook Prins Hendrik er aan deel
nemen.
He JAARGANG
NIEUWSBIAD VOOR ZUID HDLLAND EN UTRECHT
I SCHOONHOVENSCHE COURANT B
1 T«l«l. 20. T»l.-«drw: Vannooten. W. N. VAN NOOTtN, «CHOONHOVtN. HAVtN M. Poatrtknlng 18788.
ABONNÉ’8 ven dit bind, in het bezit van ons Bericht vnn InRcliryving, zijn volgen» de dan in vaMtgeatelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam van
90ftftGU1<len b,j levpn*lftnK<‘ 1000 Guldrnt 300 GUl,lun 900 G,,lden by WliM ion Oulden AA Gulden bij verlie/van
4vVVongeachiktheid. IVVV overiyden. JVU van hand of voet. 4vU van een oog. IvU van een duim. OU een anderen vinger.
lagen of van de opbrengst zooveel aan
onderhoud te besteden, dat de tol ï<-on
noemenswaardige winst meer oplevert
Mocht in de toekomst Gouda niet tot
medewerking bereid blijken, dan zou ie
regeering op die gemeente pressie mon-
ten uitoefenen, zooals ze dat ook met Nij
megen heeft gedaan. Dat voor het oi-
derhoud der wegen en bruggen wegbe-
lasting moet worden betaald vond spr
reeds onbillijk; zeker echter achtte bij
die belastinggelden niet bestemd J.n
Gouda er een douceurtje van te qevvn.
Een ander geluld.
Mr. F. L. J. E. Rambonn e t, bur
gemeester van Schoonhoven, bleek de
zaak iets anders in te zien dan de spre
kers, die hem hadden herinnerd aan do
woorden „Barbertje moet hangen”. Zon
der nauwkeurig met de feilen op de
hoogte te zijn, meende deze spreker ’e
weten, dat het hier een oud recht van
Gouda betrof» dat is voortgevloeid uit
een vroeger veerrechl. Schoonhoven be
zit ook zoo’n recht en spr. kon zich vol
komen indenken dat Gouda van het hare
maar niet zonder meer afstand wil doen.
In het gebruik maken van een privaat
recht zat naar spr.’s meening niets on
billijks.
Dat neemt natuurlijk niet weg, dat ook
Schoonhoven de tol gaarne zag opgehe
ven, doch naar spr.’s meening diende
Gouda daarvoor wel eenigermate te wor
den schadeloos gesteld. Op .jedelijke
gronden zou de Commisie voor W. en Br.
met Gouda kunnen onderhandelen en
met het oog op haar eigen belang en dat
der streek zou die gemeente wellicht le
gen een billijke schadeloosstelling van de
tol afstand willen doen. Een dergelijke
wijze van optreden leek den heer nam-
bonnet practischer dan gepraat in de
ruimte en bestorming, zij het in figuur
lijken zin, van de tol.
De heer Heug merkte op, dat de
heer Rambonnet zijn rede geheel baseerde
op het privaatrecht van Gouda. Spreker
moet echter het bestaan daarvan ten
stelligste ontkennen en bleef bij zijn be
wering, dat de tolheffing berustte op een
belastingverordening en deze kan sléchts
bedoelen de uitgaven voor de brug en de
straat te bestrijden. Als sinds de Koninkl,
goedkeuring van de verordening meer
was uitgegeven aan onderhoud dan ont
vangen aan tolgelden, dan zou met Gouda
onderhandeld moeten worden. Anders
echter heeft naar spr.’s meening Gouda
geen recht op schadeloosstelling.
Gouda werkt model
Hierna besteeg de heer K. R. van
Staal, wethouder der gemeente Gouda,
het podium. Hij verklaarde dat de ge
heele gemeenteraad van Gouda evengoed
tegenstander van het voortbestaan van de
tol is, als alle hier vergaderden. Reeds
een paar jaar heeft Gouda er naar ge
streefd van de tol af te komen. Men dient
zich echter met zijn verwijten te richten
tot de regeering, die na de gemeente on
geveer jaar te hebben laten wachten,
tenslotte antwoordde, dat zij niet bereid
was, met haar in onderhandeling te tre
den. Spr. verklaarde hierop, dat reeds
vóór het bekend worden van het plan tot
deze vergadering, B. en W. van Gouda
besloten hadden, de bij deze kwestie ge
ïnteresseerde gemeentebesturen en orgar
.nisatie’s tot een bespreking uit te noodi-
gen, teneinde te trachten op een grond
slag, als zoo juist door mr. Rambonnet
bepleit, tot opheffing van de tol te ge-
•aken.' Ook Gouda wil het obstakel weg
lebben, maar het kan niet zonder meer
cezen bron van inkomsten opofferen.
Vaar echter het heele gemeentebestuur
vin meening is, dat de tol weg moet,
geloofde spr. dat de Bond van Bedrijfs-
aitohouders grootere actie’s achter den
ruf zal hebben, dan deze ooit zal worden.
Hi. meende de aandacht van dien bond
te nogen vestigen op de tollen te Reeu-
wijt en Bodegraven, ten opzichte waarvan
hij ien uitstekend werk zou kunnen ver-
ricHen. Uw standpunt, zoo besloot de
heer Van Staal, is ook het onze, wij mee
nen het zoo goed met U, als U het met
ons tunt meenen. Als straks, bij de be-
sprelingen met 'Gouda, allen werkelijk
het g»ede doel willen bevorderen en zich
daarbj op het standpunt stellen van bur
gemeester Rambonnet, dan was spr.’s
overtuging, dat Gouda niemand het vel
over dm neus zou willen halen.
De foorzitter verklaarde uit de
woordei van den heer Van Staal met
genoegen te hebben vernomen, dat Gouda
bereid s tot medewerking. Zeer zeker
zal te zjner tijd gaarne van de uitnoo-
diging bt overleg gebruik worden ge-
maakt. Inmiddels beschouwde spr deze
vergaderng geenszins als overbodig.
De aandiang, d e ervan uitging, kan
slechts tei goede werken
Ook de heer Kraak Steeman
toonde zió dankbaar over de mededee-
lingen van den Goudschen wethouder
Moet de tol worden afgekocht?
Er blevei thans, naar spr.’s meening.
nog twee v-a^en op te lossen; ie. gaat
de vergadeing accoord met een afkoo-
ping ran de tol en 2o. van welktn kant
moet dan hit geld komen.
Een druk bezochte vergadering. De tol
moet verdwijnen. Ook Gouda wil het
obstakel kwijt
genoegen te hebben vernomen, dat deze
bijeenkomst was bedoeld als een steun
voor de Commisie van Weg en Brug.
Met nadruk verklairde hij dan ook, dat
z.i. ieder optreden naast die commissie
verkeerd en zelfs funest zou zijn. Spr.
wees op den goeden naam, die de Com
missie van W. en B. reeds had verworven
en vele successen, die zij reeds boekte.
Ook ten aanzien va> de tol bij de Haas
trechtsche Brug heeft zij reeds goed werk
verricht. Zij zond op 24 April 1930 aan
den Raad van Gouda ’n adres, waaraan
de Goudsche Middemtands-Centrale ad-
haesie betuigde. B. m W. antwoordden
op dit adres, dat hun college terzake dili
gent was, doch nog geen resultaat had
weten te bereiken bj zijn streven naar
afkoop van de tol. Virder heeft de Com
missie de medewerking van Ged. Staten
en van de afd. Gouda van den Bond van
Autobusdienst-ondermmers ingeroepen.
Op een tweede adr»? van de Commis
sie (op 20 Oct. 1930) antwoordden B.
en W., dat in den stand van zaken nog
geen wijziging was gekomen.
Eenheid noodzakelijk.
De heer Kraak Steemann uit
Amsterdam vertegenwoordigde den Bond
van Autobusdienst-ondernemers en voelde
zich als zoodanig hier bijzonder op zijn
plaats. Ook deze spreker drong er krach
tig op aan, alle concurrentie in de actie
uit te sluiten, aangezien het voor de re
sultaten zeer nadeelig zou zijn, als er
twee of meer stroomingen ontstonden. De
wegenkwestie in de Alblasserwaari was
daarvan voo» spr. een voorbeeld.
Voorts wenschte de spr. er op te wij
zen dat hier de actie niet behoefde te
worden ingezet, doch wel voortgezot,
want spr.’s organisatie en de Comixis-
sie voor W. en B., die samenwerklen, v>e*
ren de actie reeds lang.
Met genoegen had spr. vernomen dit
de burgemeester van Gouda veel voor
opheffing van de tol voelt. Die opheffing
moest en zou er dan ook komen. Het be-
*drag dat deze tol jaarlijks opbrengt en
dat spr. met de noodige reserve meende
te mogen ramen op f 17.000, mocht z.i.
(ook al was het veel grooter) geen reden
zijn voor het voortbestaan. De tollen zijn
nu eenmaal uit den tijd.
In antwoord op deze rede herhaalde de
Voorzitter zijn verklaring, dat liet
geenszins de bedoeling van zijn commis
sie was te staan naast die voor W. en
B. Zij wilde integendeel na afloop de
zer vergadering zich onmiddellijk weer
ontbinden.
Den heer C. G. Roos, burgem. van
Lekkerkerk, verwonderde het, dat Gouda
de tol zou willen zien afgekocht, diB
voor de opheffing ervan geld wil ont
vangen. Zeer zeker is de tol voor Gouda
een winstgevende onderneming, doch iio
gemeente mag dan ook heel blij zijn, dit
ze reeds zooveel jaren profijt heeft ku i-
nen trekken van een verkeersobstaa-jl
Het bewuste stukje straatweg achtte dezj
spreker wel het slechtste uit den oui-
trek.
De volgende spreker was mr. Heer
juridisch adviseur van den Bond van Ee-
drijfs-Autohouders in Nederland. Hij
betoogde, dat de bewuste tol een be-
lasting-tol is en in tegenstelling met vele
andere is hij van onbeperkten duur De
moeilijkheid schuilt dus hier eigenlijk in
een vergissing van overheidswege, waar
men indertijd niet heeft kunnen voorzien
welken omvang het verkeer later zou a in
nemen. Hoewel de kwestie hier dus met
zoo heel eenvoudig is, zag spr. toch wel
middelen waarmede tot opheffing van de
tol zou zijn te komen. Hij had bemerkt
dat met deze tol een geweldige winst
wordt genaakt en schroomde niet, .dit
onbillijk te noemen. Maar bovendien
achtte spr. het maken van een zoodan'ge
winst mot een belasting-object, in etrijl
met de wet. Men zou derhalve dé regee
ring kunnen verzoeken, dat zij Geada
verplicht, de toltarieven zoodanig te ve-