r De tol aan de Haastrechtsche Brug. king. tand. Binnenland. Plaatselijk Nieuws. nak lelö. Ongeluk en schuld. Wo. 5880» MAANPAI 1f FIIRUARI 1W1 ran, Da. I uur, Do. rondo 7.30 or, Do. J. uur, Mej. 10 uur en l ’o avonds r en ar. en av. 30 uur en en K. betoogde, oud 83 j., we- Ons blad is aangesloten bij het Bureau voor Publiciteitswaarde en bij den Bond van Adverteerders (I.b.A.) waardoor dus onze adverteerders zich gegarandeerde gegevens kunnen verschaffen. OND. W. D. M. Alkmaar. Isselmond- 's avondo 9.30 uur, ng. en 's av. V.m. 9.30 T. van der >ogaard, oud oud 29 j. ompier, oud DIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. HIT CONFLICT IN Dl IU> VISCHERIJ. Rljksbemlddsllng zonder re sultaat. Op (het Departement van Arbeid heeft Zaterdagmorgen een conferentie plaata gehad tusschen de betrokken partijen in het conflict in de zeevissoherij te IJmui- den. De Rijkobemiddelaar, Mr. De Vries, id 25 j., en - J. D. Ver- erboom, oud oud 5 m. it van C. W. i ntn cn ‘e I. uur, n.m. eskerk. M. 0 uur en en ’o av. IGE-LAN- mds 6 uur, m Aalsmeer ;enoote, van aard, oud 28 16 j. >ud 87 j., we- INVOER VAN HOLLANDSCH VEE, IN BELG IE. Vanaf Vrijdag is de invoer van herkau wende dieren van Nederland in België over de grensstations Middelburg en Sel- zate weer toegelaten. 11 ,oud 28 j.. en -JE. van Du- j Knikker, oud Advertentfln Van 1 tot 6 ra- jl» tl 80: elke regel n-eer 0.20. Bjj ff maal plaatsing 8e nmal f Ö.10 ner regel, Tuwchen <Ihj tekst driovnmllge prty». m ’s av. 6 ur en 's av. a W. van Roon z. van KI. van Elisabeth Joan- J. van Rijn erschure en R '.M. m Dienst r, Preekïe- i, van JuL taar Gouda, 7.m. 9.30 Schuur- enhage. r en 's av. uur en 's iga. .ngelisatie. O uur, de loven. uur en ’s Cm.-Predi- i, z. van T. Adriaan, b tjes. Cor- >n B. Neder- Nomen en A- Over ean Limburgschen weg rijdt een autobus on nadert oen spoorwegover gang. De afsiuitboomen zijn geopend en dus rijdt de chauffeur door. Maar als hij reeds op de spoorbaan is, ziet bij vlak bij zioh een in volle vaart aanstormen den trein en op hetzelfde oogenbhk is de bus door de locomotief gegrepen en wordt meegesleurd, menschen worden ge dood en verwond, de auto versplinterd. Als er een ernstig ongeluk gebeurt, zegt een Fransch spreekwoord, bewijst, dat er ook ernstige schuld moet zijn. Die was hier. De vrouw, die belast was met het neerlaten der afsiuitboomen, met de bewaking van den overgang, had dat ver zuimd. Zij is dus de schuldige en hoe zeer zij zich daarvan bewust is, blijkt'uit het feit, dat zij in een staat van-ernstige zenuwoverspanning naar het ziekenhuis gebracht is moeten worden. Wanneer zij daaruit komt, zal zij zich ongetwijfeld voor de rechter te verantwoorden hebben, zij zal zeer waarschijnijlk ook gestraft worden en bij die rechterlijke straf zal nog komen de straf van ontslag uit haar post. Waarom heeft die baanwachteres haar plicht verzuimd? Was het louter achte loosheid, slordigheid, luiheid of iets van dien aard? Als men verneemt, hoe de toestand was in het gezin van de baanwachteres, zal men de schuld van die waohteres niet zoo zwaar meer zien, als daarvoor. De man van deze baanwachtster is ploegbaas aan het spoor en weckte aan de dijn, de vrouw is moeder van veertien kinderen. Behalve voor de bewaking van den over weg, had die vrouw dus te zorgen voor het bereiden van eten, de gewone werk zaamheden in het ihuis en te voldoen aan de vele eischen, die de verzorging van 14 kinderen stelt. Natuurlijk zijn die kin deren niet allen meer thuis, verschillen de zullen reeds op loonarbeid zijn, maar zeker is, dat die baanwachtster toch een bovenmenschelijke taak had. We weten nog te weinig van de toe standen in het baanwachter8gezin en van de omstandigheden, waaronder deze ramp heeft plaats gehad, om een oordeel te kunnen vormen, maar dit bloedige on geluk vestigt toch wel de aandacht op iets, dat tot heden niet de opmerkzaam heid had, namelijk of (huiselijke omstan digheden van een baanwachteres wel zoo danig zijn, dat het mogelijk is en van haar verwacht kan worden, dat zij vol doende waakzaam kan blijven, om haar belangrijke plichten te vervullen, van welks getrouwe vervulling de levens van velen afhangen. We betwijfelen, of dat het hier het go- val is geweest. Een moeder van 14 kin deren kan men niet ook nog de taak op leggen den geheel en dag aandachtig te zijn op de komst van treinen en op het tijdig sluiten en openen van de afsiuit boomen. Een groot ongeluk bewijst een groots schuld maar waar hier de schuld ligt, bij de baanwachteres of bij de spoorweg directie, kunnen we thans nog niet uit maken. Verschhnt Maandag, Woensdag en Vrtyasg. Prijs by vooruitbeta ling: voor Schoonhoven oer 8 maanden /1.2B: p. poet f 1A0. Met verzekering 15 cents meer. Zanguitvoering. Ammerstol. De zangvereniging „Auro ra” heeft Zaterdag haar jaarlijkse he uit voering gegeven in ’t café van den heer A. Stuurman, die zoo als altijd, goed ge slaagd is. Eerst werden een 7 tal zang nummers onder leiding van den direc teur, den heer P H Jansen u t Gouda, ten gehoore gebracht, die goe 1 ingeetu- deerd waren. Hierna volgde een tooneel- stukje, genaamd ..De Filmmaniakken”. een komisch stukje in ver bedrijven waar onbodaarlijk om gelachen is. Het geheel was een gezellige avond waar „Aurora" met trotsch op kan terugzien. In deze gemeente zijn in het afge- loopen jaar 29 kinderen geboren Er hebben zich 72 personen gevestigd, een vermeerdering van 101- personen dus. heeft eerst de werknemers en daarna werkgevers gehoord en inlichtingen ge vraagd over de oorzaak van het conflict De werknemers hebben zich echter op 't standpunt gesteld, dat zij geen werkkrach ten willen toegewezen zien, die zij niet noodig hebben en zich in alle opzichten we nachten te houden aan de bepalingen van het collectief contract. De readers hebben te kennen gegeven, geen enkel bemiddelingsvoorstel in over weging, te kunnen nemen. De conferentie is dus mislukt, doch nu heeft Mr. de Vries schriftelijk aan partijen nadere in lichtingen verzocht en, oud 8 j. - M.'J. Moons, itwljk, oud 84 j. >ud 26 j. (te •g, oud 24 j. ebruari. 1. van J. B. jat je, d. van tan. Cor- »m en A. A. jsterveld, oud Schinkel, oud DE PASSAGIERSVLUCHTEN OP f INDIE. Onlangs heeft de K.L.M. het voornemen bekend gemaakt, om een aanvang te ma ken met het passagiersvervoer op de In- dië-route. De eerste passagier heeft zich nu dezer dagen gemeld en is geboekt op bet passagebureau der maatschappij te Amsterdam, voor bet vliegtuig, dat op 30 April vertrekt. Hij is een Amster- damsch handelsman, dis een zakenreis naar de koloniën onderneemt De heer J. A. A. Uilkens, burge meester van Bergambacht en Ammers- tol,'«opende als voorzitter van het Comitd de bijeenkomst. Na een welkomstwoord i achtte spr. zich verplicht te verklaren met i welk recht de commissie meende te mo- i gen optreden; dat is hetzelfde recht waar- - mede ieder ander belanghebbende dat i zou kunnen doen. Spr. verwachtte voorts, dat men hem zou wijzen op het bestaan der Commissie voor Weg en Brug, waar om hij verklaarde, dat het ook geens zins in de bedoeling lag, een actie te voeren naast die van de Commissie, doch men integendeel haar een ruggesteun wilde geven. De commissie voor W. en Br. heeft verklaard, dien steun gaarne te zullen aanvaarden. Spr. toonde zich tevreden over de - groote belangstelling, die voor deze bij eenkomst was gebleken door de ruime op komst en de vele sympathie-betuigingen, die er waren ingekomen. Een ergernis voor velen. De Haastrechtsche brug, aldus de heer Uilkens, is reeds jarenlang voor velen een .ergernis geweest. Een artikel, dat Notaris Koeman hierover dezer dagen in de Schoonhovensche Courant schreef, ver meldt daaromtrent meer. Men heeft bet steeds vreemd gevonden dat een gemeen te als Gouda, die voor een deel toch ook is aangewezen op de bewoners van haar omgeving, deze tolheffing bestendigt. Een tijdlang heeft het publiek er zich bij neer- geSegd, omdat het al blij was met den beteren toegangsweg tot de stad, dan de modderpaden. Maar na den oorlog werd men er meer en meer van doordrongen, dat het niet opging om dergelijke ver keersobstakels te handhaven. Spr. wees er op, dat Gouda slechts een heel klein gedeelte van de opbrengst van de tol noodig heeft voor het onder houd van de brug en het kleine stukje straatweg, dat bovendien nog in een toe stand verkeert, die moeilijk is te roemen. Met alle respect voor de goede werken in het algemeen van Gouda’s gemeente bestuur, mocht er op worden gewezen, dat het belang van de stad gediend is met zoo weinig mogelijk hindernissen in den toegang. Gouda is trouwens ook zelf reeds werkzaam geweest in de richting van op heffing van de tol. Nu dat niet is gelukt, was naar spr.’s meening deze vergadering op haar plaats. Mogelijk konden hier wenken worden gegeven, die van belang kunnen zijn voor de Commissie van Weg en Brug. Met genoegen constateerde spr dat een wethouder en eenige raadsleden van Gouda aanwezig waren. De heer J. Aaibars, burgemeester van Krimpen a.d. I Jaael, verklaarde met K. uur en 's Regelmatig wordt door het geheele land de strijd tegen de tollen voortgezet. Nu hier, dan daar, komt de lang bedwongen ergernis tegen deze hinderpalen voor het moderne verkeer tot uitbarsting en slaan de belanghebbenden de handen ineen te gen het voortbestaan van deze middel- eeuwsche toestanden. In den regel is dat het begin van het einde en zoo zal het vermoedelijk ook wel zijn met de tol aan de Haastrechtsche brug, die Vrijdagmiddag het middelpunt van de belangstelling was in een bijeen komst, die, zooals reeds aangekondigd, was belegd in „De Réunie” te Gouda, door een commissie bestaande uit de heeren J. A. A. Uilkens, burgemeester van Bergambacht (voorzitter), M. Gautier, burgemeester van Berkenwoude (se cretaris), Q. G. Roos, burgemeester van Lekkerkerk, H. A. Schreuder, voorz. van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gouda en Omstreken en J. de Groot, secretaris van den Bond van Kaaspro- de tol begint te vervelen. Toen hij zijn artikeltje schreef, had hij niet gedacht aan een vergadering als deze en nog veel minder aan een bestor ming van de tol. Maar intusschen is de tol er nog en spr. meende dat niet te lang moest worden gewacht met het ten uitvoer brengen van de goede voor nemens, die dien middag waren geble ken, aangezipn het anders waarschijnlijk toch tot een bestorming zou komen. De heer H e e g was den wethouder van Gouda erkentelijk voor zijn mededee- ling. Hoewel spr. bleef bij zijn overtui ging, dat men hier niet met een octrooi, doch met een belastingverordening te doen had en hij derhalve principieel te gen een vergadering was, gaf hij toe, dat bijzondere omstandigheden aanleiding konden geven om met Gouda te onder handelen. Tenslotte^vernam de heer B r o e r e uit Lekkerkerk op zijn desbetreffende vraag nog, dat Gouda nog geen bedrag had be paald voor een event, afkoop van de tol. De Voorzitter sprak hierop zijn groote voldoening uit over het verloop der besprekingen. De commissie had, al dus spr., geen oogenblik spijt gehad van haar besluit om deze bijeenkomst uit te schrijven. Ongetwijfeld zou zij de com missie voor Weg en Brug tot steun zijn. Ook spr. was van meening, dat deze ver gadering niet had uit te maken hoe de opheffing van de tol zal moeten worden bewerkstelligd. Hij stelde derhalve voor, dat ze zich zou onthouden van het ne men van bepaalde besluiten, waarmede de aanwezigen bij acclamatie instemden. Hierop sloot de Voorzitter de bij eenkomst. Spreker wilde thans laten rusten wat Gouda tot nu toe reeds aan de tol heeft verdiend en kon er zich ook' mode ver- eenigen dat deze voor een zeker bedrag zou worden afgekocht. De heer H. A. Schreuder, voorzit ter van de Kamer van Koophandel voor Gouda en Omstreken, betwijfelde of Gouda aan de tol inderdaad een zeer winstge vend object heeft. Wie zal zeggen hoeveel schade de ergernis over de verkeersbe- lemmering reeds beeft veroorzaakt, hoe veel menschen erdoor uit Gouda zijn weggebleven? Spreker schatte dat onge veer 2000 neringdoenden groot belang zouden hebben bij de opheffing van de tol en het zou z.i. niet zoo verschrikke lijk zijn als de gemeente hen eenigen tijd b.v. f 10 per jaar liet bijdragen in de schade, die zij door die opheffing zou lijden. Hij meende Gouda een dergelijke oplossing in overweging te mogen ge ven De heer Roos bleef het standpunt in nemen dat er geen reden was.tot afkoop van de tol. Een beantwoording van de beide vragen, door den heer Kraak Stee man, gesteld, leek spr. in deze bijeen komst niet wenschelijk, ten eerste omdat haar uitspraak eigenlijk waardeloos zou zijn en bovendien omdat di4 vragen bij de in uitzicht gestelde „Ronde-Tafelcon- ferentie” van zelf wel aan de orde zou den komen. Het standpunt van den heer Schreuder vond spr. volkomen juist. E$p bedrag van ongeveer f 17.000 's jaars kan voor Gouda niet van overwegende be teekenis zijn. De heer Van Staal bestreed het betoog van den heer Schreuder. Toege vende, dat de tol een leelijk obstakel is, wenschte hij toch tegen overdrijving te waarschuwen; naar spr.’s overtuiging was er voor de tol nog niemand uit Gouda weggeblevon. Wie hel. standpunt inneemt dat Gouda de zaak maar moet afwentelen op de ruggen der belasting betalers, ral van die gemeente weinig medewerking hebben te verwachten. Zij wil die verleenen als van beide zijden met soepelheid wordt opgetreden. Nadat de heer Schreuder nog even had .rechtgezet, dat hij niet de belasting betalers in het algemeen wilde treffen, doch slechts een bijdrage beoogde uit de grootere ontvangst, die z.i. den win keliers na opheffing van de tol te wach ten staat, sprak notaris J. Koeman van Haastrecht. Spr. bezag het vraag stuk van de zijde van den automobilist, wien uur en ’e idt. ir, de heer Dienst te r het H. e heer Bek- ducenten. Tal van burgemeesters, wethouders raadsleden van gemeenten in de Krimpe- nerwaard, benevens vertegenwoordigers van belanghebbende organisatie’s, namen aan deze bespreking deel. EERSTE HULP LANGS DE VERKEERS WEGEN. Een begin van uitvoering. De onlangs gevormde commissie uit de vereenigingen „Het Nederlandsche Roode Kruis”, „Eerste Hulp bij Ongelukken”, de Kon. Ned. Automobiel Club, den A. N. W. B. en den Bond van Bedrijfsauto- houders om den eerste hulp-dienst langs gjoote verkeerswegen in ons land te or- ganiseeren, is met haar werk langs den verkeersweg van Amsterdam, via Haar lem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Dor drecht Breda tot de Belgische grens ge reed. Op afstanden van ongeveer 3 a B K.M. bevinden zich borden, waarop een rood kruis geschilderd is, benevens de letters E. H. B. 0. Vermeld is daarop het adres yan den post, welke meestal gevestigd is in hotels, café’s en garages. Daar be vindt rich in een kast met het noodige ma teriaal voor de verleening van eerste hulp bij ongelukken en een lijst bevattende de telefoonnummers en adressen o.m. van in de' nabijheid wonende artsen, die opgeroe pen kunnen worden, van een Geneesk. Dienst, transportcolonnes van het Roode Kruis of de Vereeniging „Eerste Hulp bij Ongelukken”,, van ziekenhuizen etc. De commissie zal Vrijdag haar eersten grooten inspectietocht houden en op ver schillende punten controleeren of de dienst goed functionneert. Waarschijn lijk zal ook Prins Hendrik er aan deel nemen. He JAARGANG NIEUWSBIAD VOOR ZUID HDLLAND EN UTRECHT I SCHOONHOVENSCHE COURANT B 1 T«l«l. 20. T»l.-«drw: Vannooten. W. N. VAN NOOTtN, «CHOONHOVtN. HAVtN M. Poatrtknlng 18788. ABONNÉ’8 ven dit bind, in het bezit van ons Bericht vnn InRcliryving, zijn volgen» de dan in vaMtgeatelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam van 90ftftGU1<len b,j levpn*lftnK<‘ 1000 Guldrnt 300 GUl,lun 900 G,,lden by WliM ion Oulden AA Gulden bij verlie/van 4vVVongeachiktheid. IVVV overiyden. JVU van hand of voet. 4vU van een oog. IvU van een duim. OU een anderen vinger. lagen of van de opbrengst zooveel aan onderhoud te besteden, dat de tol ï<-on noemenswaardige winst meer oplevert Mocht in de toekomst Gouda niet tot medewerking bereid blijken, dan zou ie regeering op die gemeente pressie mon- ten uitoefenen, zooals ze dat ook met Nij megen heeft gedaan. Dat voor het oi- derhoud der wegen en bruggen wegbe- lasting moet worden betaald vond spr reeds onbillijk; zeker echter achtte bij die belastinggelden niet bestemd J.n Gouda er een douceurtje van te qevvn. Een ander geluld. Mr. F. L. J. E. Rambonn e t, bur gemeester van Schoonhoven, bleek de zaak iets anders in te zien dan de spre kers, die hem hadden herinnerd aan do woorden „Barbertje moet hangen”. Zon der nauwkeurig met de feilen op de hoogte te zijn, meende deze spreker ’e weten, dat het hier een oud recht van Gouda betrof» dat is voortgevloeid uit een vroeger veerrechl. Schoonhoven be zit ook zoo’n recht en spr. kon zich vol komen indenken dat Gouda van het hare maar niet zonder meer afstand wil doen. In het gebruik maken van een privaat recht zat naar spr.’s meening niets on billijks. Dat neemt natuurlijk niet weg, dat ook Schoonhoven de tol gaarne zag opgehe ven, doch naar spr.’s meening diende Gouda daarvoor wel eenigermate te wor den schadeloos gesteld. Op .jedelijke gronden zou de Commisie voor W. en Br. met Gouda kunnen onderhandelen en met het oog op haar eigen belang en dat der streek zou die gemeente wellicht le gen een billijke schadeloosstelling van de tol afstand willen doen. Een dergelijke wijze van optreden leek den heer nam- bonnet practischer dan gepraat in de ruimte en bestorming, zij het in figuur lijken zin, van de tol. De heer Heug merkte op, dat de heer Rambonnet zijn rede geheel baseerde op het privaatrecht van Gouda. Spreker moet echter het bestaan daarvan ten stelligste ontkennen en bleef bij zijn be wering, dat de tolheffing berustte op een belastingverordening en deze kan sléchts bedoelen de uitgaven voor de brug en de straat te bestrijden. Als sinds de Koninkl, goedkeuring van de verordening meer was uitgegeven aan onderhoud dan ont vangen aan tolgelden, dan zou met Gouda onderhandeld moeten worden. Anders echter heeft naar spr.’s meening Gouda geen recht op schadeloosstelling. Gouda werkt model Hierna besteeg de heer K. R. van Staal, wethouder der gemeente Gouda, het podium. Hij verklaarde dat de ge heele gemeenteraad van Gouda evengoed tegenstander van het voortbestaan van de tol is, als alle hier vergaderden. Reeds een paar jaar heeft Gouda er naar ge streefd van de tol af te komen. Men dient zich echter met zijn verwijten te richten tot de regeering, die na de gemeente on geveer jaar te hebben laten wachten, tenslotte antwoordde, dat zij niet bereid was, met haar in onderhandeling te tre den. Spr. verklaarde hierop, dat reeds vóór het bekend worden van het plan tot deze vergadering, B. en W. van Gouda besloten hadden, de bij deze kwestie ge ïnteresseerde gemeentebesturen en orgar .nisatie’s tot een bespreking uit te noodi- gen, teneinde te trachten op een grond slag, als zoo juist door mr. Rambonnet bepleit, tot opheffing van de tol te ge- •aken.' Ook Gouda wil het obstakel weg lebben, maar het kan niet zonder meer cezen bron van inkomsten opofferen. Vaar echter het heele gemeentebestuur vin meening is, dat de tol weg moet, geloofde spr. dat de Bond van Bedrijfs- aitohouders grootere actie’s achter den ruf zal hebben, dan deze ooit zal worden. Hi. meende de aandacht van dien bond te nogen vestigen op de tollen te Reeu- wijt en Bodegraven, ten opzichte waarvan hij ien uitstekend werk zou kunnen ver- ricHen. Uw standpunt, zoo besloot de heer Van Staal, is ook het onze, wij mee nen het zoo goed met U, als U het met ons tunt meenen. Als straks, bij de be- sprelingen met 'Gouda, allen werkelijk het g»ede doel willen bevorderen en zich daarbj op het standpunt stellen van bur gemeester Rambonnet, dan was spr.’s overtuging, dat Gouda niemand het vel over dm neus zou willen halen. De foorzitter verklaarde uit de woordei van den heer Van Staal met genoegen te hebben vernomen, dat Gouda bereid s tot medewerking. Zeer zeker zal te zjner tijd gaarne van de uitnoo- diging bt overleg gebruik worden ge- maakt. Inmiddels beschouwde spr deze vergaderng geenszins als overbodig. De aandiang, d e ervan uitging, kan slechts tei goede werken Ook de heer Kraak Steeman toonde zió dankbaar over de mededee- lingen van den Goudschen wethouder Moet de tol worden afgekocht? Er blevei thans, naar spr.’s meening. nog twee v-a^en op te lossen; ie. gaat de vergadeing accoord met een afkoo- ping ran de tol en 2o. van welktn kant moet dan hit geld komen. Een druk bezochte vergadering. De tol moet verdwijnen. Ook Gouda wil het obstakel kwijt genoegen te hebben vernomen, dat deze bijeenkomst was bedoeld als een steun voor de Commisie van Weg en Brug. Met nadruk verklairde hij dan ook, dat z.i. ieder optreden naast die commissie verkeerd en zelfs funest zou zijn. Spr. wees op den goeden naam, die de Com missie van W. en B. reeds had verworven en vele successen, die zij reeds boekte. Ook ten aanzien va> de tol bij de Haas trechtsche Brug heeft zij reeds goed werk verricht. Zij zond op 24 April 1930 aan den Raad van Gouda ’n adres, waaraan de Goudsche Middemtands-Centrale ad- haesie betuigde. B. m W. antwoordden op dit adres, dat hun college terzake dili gent was, doch nog geen resultaat had weten te bereiken bj zijn streven naar afkoop van de tol. Virder heeft de Com missie de medewerking van Ged. Staten en van de afd. Gouda van den Bond van Autobusdienst-ondermmers ingeroepen. Op een tweede adr»? van de Commis sie (op 20 Oct. 1930) antwoordden B. en W., dat in den stand van zaken nog geen wijziging was gekomen. Eenheid noodzakelijk. De heer Kraak Steemann uit Amsterdam vertegenwoordigde den Bond van Autobusdienst-ondernemers en voelde zich als zoodanig hier bijzonder op zijn plaats. Ook deze spreker drong er krach tig op aan, alle concurrentie in de actie uit te sluiten, aangezien het voor de re sultaten zeer nadeelig zou zijn, als er twee of meer stroomingen ontstonden. De wegenkwestie in de Alblasserwaari was daarvan voo» spr. een voorbeeld. Voorts wenschte de spr. er op te wij zen dat hier de actie niet behoefde te worden ingezet, doch wel voortgezot, want spr.’s organisatie en de Comixis- sie voor W. en B., die samenwerklen, v>e* ren de actie reeds lang. Met genoegen had spr. vernomen dit de burgemeester van Gouda veel voor opheffing van de tol voelt. Die opheffing moest en zou er dan ook komen. Het be- *drag dat deze tol jaarlijks opbrengt en dat spr. met de noodige reserve meende te mogen ramen op f 17.000, mocht z.i. (ook al was het veel grooter) geen reden zijn voor het voortbestaan. De tollen zijn nu eenmaal uit den tijd. In antwoord op deze rede herhaalde de Voorzitter zijn verklaring, dat liet geenszins de bedoeling van zijn commis sie was te staan naast die voor W. en B. Zij wilde integendeel na afloop de zer vergadering zich onmiddellijk weer ontbinden. Den heer C. G. Roos, burgem. van Lekkerkerk, verwonderde het, dat Gouda de tol zou willen zien afgekocht, diB voor de opheffing ervan geld wil ont vangen. Zeer zeker is de tol voor Gouda een winstgevende onderneming, doch iio gemeente mag dan ook heel blij zijn, dit ze reeds zooveel jaren profijt heeft ku i- nen trekken van een verkeersobstaa-jl Het bewuste stukje straatweg achtte dezj spreker wel het slechtste uit den oui- trek. De volgende spreker was mr. Heer juridisch adviseur van den Bond van Ee- drijfs-Autohouders in Nederland. Hij betoogde, dat de bewuste tol een be- lasting-tol is en in tegenstelling met vele andere is hij van onbeperkten duur De moeilijkheid schuilt dus hier eigenlijk in een vergissing van overheidswege, waar men indertijd niet heeft kunnen voorzien welken omvang het verkeer later zou a in nemen. Hoewel de kwestie hier dus met zoo heel eenvoudig is, zag spr. toch wel middelen waarmede tot opheffing van de tol zou zijn te komen. Hij had bemerkt dat met deze tol een geweldige winst wordt genaakt en schroomde niet, .dit onbillijk te noemen. Maar bovendien achtte spr. het maken van een zoodan'ge winst mot een belasting-object, in etrijl met de wet. Men zou derhalve dé regee ring kunnen verzoeken, dat zij Geada verplicht, de toltarieven zoodanig te ve-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1931 | | pagina 1