Lijnzaadschillers
lage Tfegenbelastin
Openbare verknoping
Flink Burgeruiooflhufs
HEI SPREEKT VANZELF
NI. IIERHEHl'S MMtMlIl u
S. UI. H. Ui
SCHOUW
HUIZEN
Melkzaak
Boerenknechtje,
Kindermeisje
Een Huis,
Boelhuis - Lopik
Eenige Huizen
Advertentiën.
de Haan,
Frouwke Freerktje
Versteeg,
Teunis
Slloie van dar Laan,
Ufed. van A. Slingerland,
Dankbetuiging.
Schildersknecht
Terstond gevraagd:
Nette Huishoudster,
Boerendienstbode
te Giessen Nieuwkerk
demonstratieve autotocht
eenige dagen is uitgesteld
Wat ban Ik blij!!
KINAWIJN'
DeViking-Maaimach.
De Primushark
De Saconia Schudder
Deurwaarder R.van alokland
te Schoonhoven
verkoopen:
Notaris'H. C. Kooi
puDiiak la vemodDBii:
HET HUIS
fcotaris H. C. Kooi
Prima
nzalf
Drogisferii „De Goudsche Gaper"
KWITANTIES
Buitenland.
Plaatselijk Nieuws
EERSTE BLAD
NIEUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EN UTRECHT, SchonnhoTwucln Cmirinl
WOENSDAG 27 MEI 1931
Heden overleed tot onze
diepe droefheid, na een kort
stondige ziekte, onze geliefde
Zuster, Behuwdzuster en Tante
MeJ.
In den ouderdom van ruim
50 Jaren.
Namens Familie De Haan,
P. DE HAAN.
Oud-Alb!as, 20 Mei 1931.
Heden overleed, tot onze
diepe droefheid, na een kort
stondige ziekte, in „Eudokia"
te Rotterdam, onze geachte
Patroon, de Heer
Jan (Lkam Az
In den ouderdom van ruim
43 jaar
Zijn nagedachtenis zal bij
ons steeds in eere blijven
HET PERSONEEL.
Bergambacht, 22 Mei 1931.
Heden ^overleed, tot onze
diepe droefheid, onze lieve
Vrouw, Moeder, Behuwd-en
Qrootmoeder,
geb. Wiersum,
In den ouderdom van 56 jaar.
's-Oravenhage,
K. VERSTEEO.
Usquert,
M. ELEMA—Versteeo.
A. ELEMA.
Dordrecht,
T. VERSTEEO
en Kleinkinderen.
's-Oravenhage, 24 Mei 1931.
Duinweg 6a.
De teraardebestelling zal
plaats hebben Donderdag a.s.
op de Algemeenè Begraaf
plaats (Kerkhoflaan). Vertrek
van Duinweg 6a te half di ie.
Eenige en algemeene
kennisgeving. 41
Heden overleed tot onze
diepe droefheid, na een lang
durig, doch zeer geduldig
gedragen lijden, onze innig
geliefde Zoon en Broeder
In den ouderdom van ruim
21 jaad.
C MOLENAAR.
L. MOLFNAAR-
Ohoenbndijk.
L. P. MOLENAAR.
Berlrenwoude. 25 Mei '31.
'Hed,n overltejl na een
langdurig, doch geduldig lil
den mijn beste Vriend
Teunis Molenaar
In den ouderdom van ruim
21 )aar.
Zl)n nagedachtenla aal bt|
ml] Heeds In eere blijven
ARIE VAN HERK.
Berkenwoude, 25 Mei 1931.
Heden overleed plotseling
mijn gelielde Vrouw en der
kinderen zorgzsme Moeder,
Behuwd en Grootmoeder
Arigje Verspui,
geb. Heikoop,
In den ouderdom van 62 jaar
«n 9 maanden.
Ons overtuigd houdende
van Uwe deelneming In het
voor ons zoo smartelijk verlies
W. A. VERSPUI,
KlNDlteeN EN
Kleinkinderen.
Hoornaar, 25 Mei 1931.
Heden behaagde het den
Heere, van leven en dood,
tot onze diepe droefheid, van
onze zijde weg te nemen, na
een langdurig, doch ge
duldig gedragen lijden, nog
onverwachts, onze geliefde
Moeder, Behuwd-, Oroot en
Overgrootmoeder
in den Ouderdom van 81 jaar
en 7 maanden.
Ons overtuigd houdende
van Uwe deelneming.
Molenaarsgraaf,
O. KOREVAAR-
SlinOerland.
J. KOREVAAR
8leskensgraaf,
M. DE OROOT-
Slinoerland.
B. DE OROOT.
Wed. C. SLINOERLAND-
joNOENEEL.
T. SLINOERLAND.
S. BROUWER-
Slingerland,
J. BROUWER.
A. J. SLINOERLAND.
C. SLINOERLAND.
Korevaar.
Qroot-Ammers,
10H. SCHEPSlinoerland.
SCHEP.
Clein- en
Achterkleinkinderen.
Bleskensgraaf, 26 Mei 1931.
Voor de vele blijken van belang
stelling bij mijn
50-jarig Jubileum
in dienst der N.V. Houthandel
voorheen De Wed. M. Boooaerdt
Zoon, ondervonden, betuig ik
hierdoor mijn hartelijken dank.
S. VAN HALEWIJN.
Krimpen a.d. Lek, 26 Mei 1931.
DANKBETUIGING.
Langs dezen weg betuigen onder
geteekenden den leden van het
Eere Comité hun hartelijken dank
voor het hun aangeboden geschenk,
ter gelegenheid van hun
25-JARIG JUBILEUM
als lid van de Muziekvereeniging
T.A.V.E.N.U.
O. H. SUUR.
D. HERKHOF Sr.
Schoonhoven, Mei 1931.
Vooril«chte«pl)»-
verterlng en ver-
•topplng zijn Foe
ter* Mengptilen
een Ideaal middel.
Houdt een flacon ln
0.63 P*r flacon
FOSrER'sMAAGP/UtN
Wegens gezondheidsredenen
ter overname aangeboden:
Een
welke 'een burgerbestaan oplevert.
Te bevr. bij C. VALENKAMP,
B 248, Nieuwerkerk a.d. IJssel.
Te Itoopi
Een zwartbonte, 2-jange
STAMBOEKSTIER
met zeer goede melklijsten; dekt
en bevrucht uitstekend bij:
J. DE JONO, Streefkerk, B 20
Te koopt
Een Blokwagen
met breede wielen. Qeheel compleet
voor den hooibouw en een dito
Paardentuig, alles in prima staat.
"Te bevragen bij P SCHEER,
Graafland, gem Oroot Ammers.
SUPER OLIEBAD BAMFORD MAAI
MACHINE, 425 k, f275-. Met welk
merk durft men tegen BamJordde-
monstreeren? Opgaven in lit blad
onder no. 4330 met dag, uur en plaats
Terstond gevraagd i
Een bekwaam
bij Herm DEjoNoDz.jAmmerstol 186
DijKORAAr en Hoooheemraden van
de Krimpenerwaard
maken bekend, dat zij op
Zaterdag 6 Juni 1931
zullen drijven over het opsnoeien
der boomen, «taande op de bermen
der vanwege het Hoogheemraad
schap verharde wegek.
Volgens de bepalingen van de
Keur moeten alle boomen, waarvan
de takken over den weg hangen,
tot op eene hoogte van minstens
6 Meters boven den weg zijn
opgesnoeid, terwijl boomen,die op
eene hoogte van 2 Meters, meer
dan 20c,M over den weg hangen,
moeten worden opgeruimd.
Ouderkerk a.d. IJssel, 22 Mei 193K
A. J. BOOOAERDT.
Dijkgraaf
A.T. VAN DER LEEDEN,
Secretaris.
OPENBARE VERK00PINQ.
Notaris
A.T. VAN DER LEEDEN
te Ouderkerk a.d. IJas al ia voorne
mens op
Vrijdagen 5 en
12 Juni 1931,
tslksns 's morgens ten 11 ure,
in het Koffiehuis „HET BONTE
PAARD" te L k k r k r k in het
openbaar te verkoopen
EEN PERCEEL WEILAND
EN WATERING,
onder de gemeente
Ltkktrktrk,
binnen den Tiendweg, achter eigen
dom van Gebr. Deelen,
groot 1.63.32 H.A.
EN EENIGE PERCEELEN
WEI- EN HOOILAND
MET WATERING,
gelegen ala voren, strekkende van
halver Veenwatering tot den Lek-
kerkerkaohen Boezem, belend ten
Westen Mej. A. M. Kersbergen en
Cons, en ten Oosten A. J. Dogterom
en Gons.,
samen groot 8.75.80 H.A.
Broeder omschreven bij Notities.
Aanvaarding bij de toewijzing.
Betaling der koopsommen op 28
Juli 1931.
Notities en inliohtingen verkrijg
baar ten kantore van voornoemden
Notaris.
Terstond gevraigdi
Een
SCHILDERSKNECHT
bij C. O. SLOB, Groot-Amiuers.
Een
leeftijd ven 15 tot 17 jeer, goed
kunnende melken, bijt
Wed. C. VzRKfRK. Wllllge-Lingerik
Mevrouw SCHREUDER, Wet,
vraagt voor doo middags
Een
Asnmelden des avonds van 7-8 uur
llPAft HBETUIGING.
Ondergetekende betuigt hiermede
zijn harlelyken dank aan de N.V v h
M. Ravrnswaay Zonkn te öorinohem,
voor het fraais DRESSOIR, dat
al* het 1007de Extra Cadeau op
Raveniwaay Lettern-Artikelen aan
hem i« uitgereikt. Dit Cadeau ie aan
hem uitgereikt, omdat <(het nummer
van zijn Pellkaart ie gepubliceerd.
l)e Lettere-Artikelen «|Jn betrokken bjj
den Heer A. Vonk, Wiliige-Langerak.
G. VONK
Loplk, 20 Mei 1981,
OCVRAA00:
P. O., Jjij Z. VAN DER HAM,
Qroot-Ammers.
Gevraagd l
Een
tegen hoog loon.
goed kunn. melken
Aanmelden bij j. H. DE JONO,
Agent Sch. Courant., Bergambacht.
AANBESTEDING.
Ondergoteekende zal
30 MEI 1931,
voor rekening der N.V. HANDEL
MAATSCHAPPIJ v/h H. HEU
VELMAN te Ouderkerk a.d. IJsiel,
irachten aan ts bestsdsn:
Het Timmerwerk der te
herbouwen Houtzagerij
en Schaverij.
Bestek en Toeken in r KJ 1.— P«r
stel verkrijgbaar bij den Architect
D. BURGER
ll Ouderkerk a.d. IJH'I
Balangrijk» Houtvalling
op Vrijdag 29 'Met ».l dei voorm.
11 uur (Zomertijd 1, te LANGE-
RU1GEWEID E, voor het Cilt
van den Heer J. VISSER.
Krachtens Art. 1223 B.W.
Notaris A H. Klokke
te Qorlnchem, zal op
Woensdag 3 Juni 1931,
bij ipzet, en op
Woensdag 10 Juni 1931,
bij afslag, telkens des morgensom
11 uur (Zomeitijd), in het Raadhuis
bij J. O Verheul, Giessen Nieuwkerk
in hetopenbaar veilen en verkoopen:
met ERF, strekkende van L. Vink
e.a. tot L. de Kreij, belend West
P. de Kreij Lzn. en Oost L. de Kreij,
kadastraal bekend sectie A. nojnmer
1405, groot 3 Aren 64 centiaren-.
Orondlasten f 2.—
In eigen gebruik.
Aanvaard! -g na betaling. Betaling
vóór of op 1 Juli 1931.
Lasten van 1 Januari 1931 voor
koopers rekening.
Veilingsbiljetteh zoomede nadere
inlichtingen gratis verkrijgbaar ten
kantore van Notaris A. H. KLOKKE
voornoemd.
Hst Dagelijksch Bestuur van het Comité van Actie voor
de opheffing van de Tol op de Haastrechteche Brug,
ideelt mede, dat de voorgenomen
Nadere mededeellngen volgen op de Vergadering van het
Comité, welke gehouden wordt op Vri|dag 29 Mel a.s.
te 81» uur 's avonds (Zomertijd) te Haastrecht In
„Huls den Hoek" van T. D. Both.
eKoop
Zoo goed als nieuw
van alle gemakken voorzienmet
ruime Werkplaats Te bevragen:
Stadhuisstraat 18, Schoonhoven.
Dat de schoonmaak is voorbij.
Er zou haast geen tijd meer wezen,
Om eens even Courant te lezen.
Want als men met die wijven,
Nog wat bevrind wil blijven,
Dan is het beste, dat U niet vraag:
„Vrouw, waar is de courant van
daag?"
Maar nu klaar met plassen en gieten
Nu kunnen we weer gaan genieten.
Nu hoop ik, dat hinnen 'n paar
[dagen,
Nieuwe Abonnee's op komen dagen.
Dus menSchen, gebruikt Uw ver-
En abonneert U op de [stand,
[Soboonhovensche Courant.
Uw Agent is W. HOOGWERF,
[Gouderak No. 8,
Die ieder oogenblik op U wacht.
EXTRA-DIENST
Telefoon No. 201
PAARDENMARKT
te Puttershoek
op Maandag 1 Juni 1931
Van Leksmond v.m. 1.30 uur
M Ameide n 1.50
Schoonhoven,, 2.35
Bergstoep 3—
Lekkerkerk 3.35
Slikkerveer 4
Alblasserdam 4.30
Dordrecht 5.
Terug van Puttershoek f
naar Vreeswijk n.m 1.
Op alle tusschenstatlons wordt
aangelegd
PRIJS PER UTlRFL.fi. 2.30-'ALITERFL ft I.20
LET OP DEN VOLENDAMMEt
cfeOUDSTE de ECHTE,cfe BESTE
Idat de door willen deo Heer P
Jenever ook verkrijgbaar is bij deo
die
HOUTVEEN verkoebfe
Heer
HL DOESBURG
dit oierk al 30 jaar voert
i
SAMENWONEN.
Bejaarde Wed. (niet hulpbehoevend)
met mooie woning op flink dorp
in Alblasserwaard, VRAAGT om in
te wonen voor geieIHgheld, een
alleenstaande Wed. of juffrouw v.
beslist Chr. beginselen.
Br. onder no 4290, bur. v.d. blad.
Uil voorraad Ie koop:
Adres: O. I. MIDȎLKOOP,
Mr. Smid, Langerak bi Lek
Telefoon No.' 4 Nleuwpoorl
te Schoonhoven, zal op
Zaterdag 30 Nei a.s.
op het Doelenplein des namiddags
3 uur (Zomertijd) in het openbaar
om contant geld
Visohhengel», Schakel»,
BI lek nette n, Zeges,», zet
lijnen, Peuren, StiWken,
IJzeren- en Koparfn Ge
wichten, enz. enz.
Voor den verkoop afgenummerd
te bezichtigen.
I s
te Loplk, zal op
Dinsdag 2 Juni 1931,
v.m. 10 uur (zomertijd), ts LOPIK,
benedeneind, ten woonhuize van
den Heer JACS. KUtJF, publiek
verkoopen om contant geld:
Kaaien, Tafels, Stoelen, eiken
Schrijtburedu, eiken Kabinet,
Ledikant, Bed, rornoli.
Koopm.nsksr, WInkelopitsnd, enz.
'sMorgcns vdór de verkooplng te
bezichtigen.
AlblaNMBordam.
NOTARIS P. A. VAN DUUREN
te Alblasserdam
is voornemens
OP VRIJDAG 5 JUNI 1931
bij C. B. VooeLesano bij inzet en
OP VRIJDAG 12 JUNI 1931
bij J, v. Krimpen bij afslag, telkens
te 7 uur n.m.
get. E 292, met Erf en Orond,
groot IA. 56 c A.,ven den Kinderdijk
te Alblasserdam.
Aanvaarding bij de betaling der
kooppenningen op 13 Juli 1931.
Inlichtingen bij den Notaris.
Loplk-Kapol.
te Lopik, zal op
Vrijdag 5 Juni 1931,
v.m. 11 uur, Zomertijd, In het
Koffiehuis HEYMAN te Loplk,
in Kapel, in ééne zitting
publiek verkoopen i
met Schuur en verdere Betimme
ringen, benevens Erf, Weg en
Water te Lopik, Kapelsche dorp,
bewoond door Arie van der Vlist
en anderen, groot 9 A., 30 c.A.
Betaling der kooppenningen 20
Juli 1931.
Breeder bij biljetten.
Nadere inlichtingen ten kantore
van den Notaris.
Koopt nu onze
in Va en Vi K.O. bussen,
In eike Vi K O. bus bevindt zich een bon ter waarde van 20 ct.
V, R.oi, 10
Ook aan onze Kaa»po»d»P Is een
bon ter waafdt van 20 ct. toegevoegd.
SPECIAAL ADRES Bonnen van Kaaspoeder en- Speenenzalf
VOOR: kunnen worden gecombineerd.
Kaaatharmomeiera, Pekel weger», Tepel-
acharen, Steek- en IWelkpennetjea, Kaaa-
bonen, Ent-étui'» en Onderdeelen-
Markt 8 Gouda
VCEVECU
CHEMISCHE
WASSChEGV
DOQDRSCWT
DEMENT U T BEST"
STOPPAGE - PUSSEEBEN.
Agent: Ts 6IE88EN-NIEUWKERKP. H. H 00 G E N B 0 EZ E M,
Manufaotar.»,
Te Boven Hardlnxveld: P. den Breeyen, Manufacturen.
Te Oud-Alblas: J. Oras, Manufacturen.
Te Ottoland: B. v. Beuzekom, A 54, Mr. Kleermaker.
Te, Ouderkerk a.d. IjsselJ. de Zanger, Manufacturen.
Te Neder-Hardinxveld: W. B. Weaterhout, Manufacturen.
SOLIDE A0ENT 0EVRAA0D TE SCHOONHOVEN
BELASTINGZAKEN
MAKELAARSKANTOOR
J. P. v. d. BAS in C. VERHE1J
Zeugestraat 40A ('s avonds Zout
mansplein nabij Station Karne-
meiksloot) Gouda.
merk S. W. C.
bevatten volgens analyse Rijks-Landbouw Proefstation teWageningen
38,3°/o Eiwit
8,0 °/o Vet
7,8 »/o Vocht
VRAAOT UWEN LEVERANCIER
Sterk Waakzaam, Nimmer merend Nederlaag
tweede blad
NIEUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EN UTRECHT, Schoonhovtnicha Courant
WOENSDAG 27 ME| 1931
Rumoerige verkiezingen
in Catalonië Een in
ternationale leening voor
Dultschland in voorbe
reiding?
In spanjc is gelijk bekend, bij de
jongste revolutie een aiseheiding ont-
slaiui. Culalomé nu koos zich iu die
dagen een vuurioopige eigen regeering
en het zag er naar uit, Rat deze pro
vincie zich tot een geheel zelfstandige
republiek zou maken. „Los vau bpau-
je was het parool vau de grootste
ropuimkeiusche partij onder leiding
van kolonel Macia.
Ie Madrid heeft men zich tegen die
beweging niet rechtssLreeks verzet,
omdat een onderdrukking ervan toen
slechts een tijdelijk resultaat zou op
leveren. Het streven naar onufnanke-
lijkheid zou sterker worden, naar
mate men, het te Madrid tegenwerkte
en op den een of anderen dag zou
de beweging' vermoedelijk toen le
sterk worden, (zoo ze dat nu al mei
reeds was) om haar te keeren.
Madrid trad dus met .Barcelona in
overleg, omtrent de wenschen, die
men daar koesterde, en pmtrent de
wijze waarop daaraan zou kunnen
worden tegemoel gekomen.
En tijdens dat overleg, toen de ver
werkelijking van de Católaunsche wen
schen dus in uitzicht kwam, werden
de aanhangers van Mucia wat voor
zichtiger. Een deel hunner, althans
do Catalaansche zakenlieden wilden
liever den bund met het overige Span-
je. dat zij als achterland voor hun
producten noodig hadden, niet geheel
breken n en in enkele weken .tijds
kwam voor het oorspronkelijke stre
ven naar volledige afscheküng, dat
naar zelfbestuuur in do pluuts. Voor
Macia was die zwenking allesbehalve
aangenaam, maar hij vermocht niet,
huur te keeren, hoewel natuurlijk
een groot aantal Catalunen jiog zijn
standpunt, n.i. Catalonië los van Span
je deelde.
Volgens de overeenkomst die tusr
sclieu Madrid en Barcelona Is geslo
ten, zouden de gemeentebesturen van
Catalonië een „Vooriuopige popula
tie" kiezen die als consULueerende de
vergadering zou dienen. Zij zou dus
een ontwerp hebben te maken voor
de instelling van een zelfbestuur in
Catalonië, over welk ontwerp zien
de geheele burgerij later nog zou
hebben uit te {^preken.
De verkiezingen voor die voorioopi-
ge deputatie hebben Maandqg plaats
gehad en zij hebben een eigenaardig
verloo-^gehad, waaruit hhjkt, hoe de
ilitieke toestand in Catalonië vertroe
ild is.
De lmks-republikeinsche partij van
Macia behaalde 22 zetels, waarmede
ze voorioopig de meerderheid bereik
te'. want de overige partijen hebben
er samen nog slechts 17. Maar in tal
van districten verliepen de stemmin
gen met ordelijk, een reden waarom
ze in 31 districten opnieuw plaats
moesten hebben, terwijl in nog 32
andere kringen de uitslag ongeldig
werd verklaard, omdat daar de stem
bussen waren vermeld.
Van een krachtige Catalaansche
Volkswil, die deze provincie in de
toekomst een voorname plaats zou
kunnen doen innemen in de geschie
denis van Spanje, is bij deze verkie
zingen dus nog niet veel gebleken.
De economische nood in Duitpch-
land, de,kleine goudvoorraad, de aan
zienlijke begrootingstekorten enz. zijn
alle teekenen die wijzen jn de rich
ting van een mislukking van het plan
Young en van de Duitsche herstel
betalingen. Het ziet er naar uit, dat
Duitschland spoedig weer zal komen
met het verzoek, de bestaande ver
dragen en. schuloenregelmgen te her
zien,en niet uitgesloten wordt het ge
acht, dat Duitschland, wanneer een
dergelijk verzoek wordt afgewezen,
zich niet meer in staat zal verklaren,
om aan zijn verplichtingen geheel
of misschien ook zelfs fljaar gedeel
telijk te kunnen voldoen. Als de
po:
beJ
OPENING VLIEGTERREIN TE EELDE.
Nederland is weer een vliegveld .rijker
gewordon. Zaterdag heeft namelijk de
ppening plaats gehad van de luchthaven
te Eelde in Drente. Na de offioieele ope
ning, waarbij vele autoriteiten tegenwoor
dig waren, volgden eenige vliegdemon-
atraties. Daaraan nam o.a. de Duitsche
kunstvllegster mej. Hoffman, deel, die
men hier op bet vliegveld ziet aankomen.
s
diplomatieke medewerker van „Daily
Herald" goed is ingelicht, wordt op
het .oogenblik ernstig de mogelijkheid
overwogen van het verstrekken van
een leening aan Duitschland ten be
drage van twee milliard mark, met
faruntie van Engelland, Frankrijk, en
talië. In de verantwoordelijke Krin
gen zou men dit als de eenige moge
lijkheid beschouwen om een misluk
king van het plan Young en vau de
betaling der herstelschulden te ver
mijden. Een pas gevormde volken
bondscommissie, tla. die voor inter
nationale leeningen zou het plan moe
ten onderzoeken.
DE WEGEN IN DE KRIMPENER
WAARD.
DE COMMISSIE VAN WEG EN BRUG.
In het café „Harmonie" van den heer
Broere te Ouderkerk a.d. IJssel verga
derde Vrijdagmiddag 21 Mei de „Com
missie van Weg en Brug" onder voorzit
terschap van den burgemeester van
Krimpen a.d. IJssel, den heer Aolbers.
Aanwezig waren de burgemeesters van
Ouderkerk a.d. IJssel, Krimpen a.d. IJs
sel, Krimpen a.d. Lek, Lekkerkerk, Ber
kenwoude, Gouderak e.a.
De vergadering 4der oommissie werd in
besloten zitting gehouden.
Uit het verslag der Commissie.
Aan het jaarverslag der Commissie,
hetwelk ons verstrekt werd» ontleenen
wij het volgende:
Toen de oommissie geboren werd uit de
protestvergadering op 27 November 1929,
was de bedoeling, dat zij zou trachten
te krijgen:
1. goede wegen in de Krimpenerwaard,
en
2. een vaste oeververbinding met Rot
terdam.
Het eer^e punt lag op het gebied van
het Provinciaal belang, het tweede op het
gebied van de Rijksbelangen.
Toen de geruchten gingen, dat de ge
projecteerde Rijksweg RotterdamEist
via de beide Krimpens vervangen zou
worden door een andere projectie, waar
bij de plannen voor een vaste oeverver
binding over den IJsel zouden verdwij
nen, is door ons hiertegen geageerd bij
den Minister van Waterstaat. Dit heeft
echter niet mogen baten.
Bij het herziene Rijkswegenplan is de
weg RotterdamEist via de beide Krim
pens vervallen en vervangen door een
weg Rotterdam door het eiland IJssel-
monde via Hendrik-Ido-Ambaohtr—Al
blasserdam— Eist.
Zoo lang mogelijk heeft de commissie
aan het RijkspTan met Rijkehrug via
Krimpen vastgehouden.
Het herziene Rijkswegenplan bracht
echter den weg via Hendrik-Ido-Ambaoht
waarbij de IJsselbrug op het gebied van
het Provinciaal belang kwam.
Toen het plan voor de Rijksbrug ver
vallen was en de belangstelling voor de
Krimpenerwaard gewekt, is weer te voor
schijn gekomen een voorioopig plan voor
een provinciale brug al of niet met
Rijkssubsidie met een aansluitenden
weg Rotterdam—Krimpen aan den IJs
sel—Bergambacht of Schoonhoven, verder
in aansluiting met het Utrechtsche pro
vinciale wegenplan naar Utrecht.
God. Staten stelden zich hierbij op 't
standpunt, dat brug en weg één waren,
de totstandkoming van de brug hangt af
van de totstandkoming van den weg. De
weg is geprojecteerd door den polder. De
commissie „voor Weg en Brug" is in deze
gemachtigd de voorbereidende besprekin
gen te voeren. Indien deze weg n.l. aan
gelegd wordt, zal de lokaliteit een bijdra
ge in de onderhoudskosten hiervan moe
ten verstrekken tot een bedrag Van f 600
per K.M. per jaar. Daar bij aanleg het
doorgaande verkeer en het meer dan al
leen plaatselijke verkeer van den nieuwen
weg gebruik zou maken, zouden de dijk
wegen ontlast worden. Een bijdrage van
het Hoogheemraadschap is hier op zijn
plaats. De onderhandelingen dii
gaande zijn nog loopend.
In dit stadium kunnen wij verklaren,
dat de plannen voor een provinciale brug
en een weg RotterdamSchoonhoven
een heel mooie kans maken om verwe
zenlijkt te worden.
De verbetering van de bestaande wegen
is een moeilijk vraagstuk. In Zuid-Hol
land huldigt men het stelsel van overna
me door de Provincie, de lokaliteit moet
hierin een bijdrage van f 600 per K.M.
per jaar verstrekken. Dijkwegen worden
niet overgenomen.
Beter lijkt ons, dat nieuwe paralelwe-
gen worden aangelegd, waarbij mot de
vast te stellen breedte vanzelfsprekend
rekening gehouden kan worden met de
toekomst hetgeen met de dijltwegen niet
mogelijk is.
Toch is door ons op verschillende ma
nieren geprobeerd verbetering in den toe
stand der wegen te krijgen. Een feit is
dat het onderhoud sinds einde 1929 be
ter is geworden. De wegen zijn echter
niet bestand tegen het enorm drukke en
zware verkeer. Overleg is gepleegd met
het Hoogheemraadschap, met de Wegen-
commissie A N.W B.-K.N.A C., met God.
Staten en de Provinciale Waterstaat.
Het verslag herinnert voorts aan, wat
de cómmissie heeft gedaan terzake van
ds tol bij Gouda.
Op 24 April adviseerde de oommissie aan
den Raad van Gouda om dit verkeers
obstakel op te ruimen.
De Centrale van de Middenstands- en
Winkeliersverenigingen sloot zidj bij
ons verzoek aan, onder mededeeling, dat
reeds op 23 Juli 1029 door hunne orgar
nisatle een soortgelijk verzoek tot het ge
meentebestuur van Gouda werd gericht
en dat door haar op 2 Augustus 1929 be
richt terug werd ontvangen, dat de ophef
fing in voorbereiding was. Op 26 Mei
1930 is aan Ged. Staten gevraagd aan de
Prov. Staten te willen voorstellen finan-
cieele medewerking te verleenen om op
heffing te bespoedigen.
Op 6 Juni 1930 werd berioht uit Gou
da terug ontvangen, dat de aangewende
pogingen om tot opheffing te geraken nog
niet het gewenschte resultaat hebben ge
had.
Op 29 October 1930 is wederom aan
Gouda geadresseerd in verband met de
herziene linancdeele verhouding en met
bet oog op bet opmaien van de begroo-
ting 1931.
Op 21 Nov. 1930 werd van Gouda be
rioht ontvangen, dat in den stand van
onderhandelingen geen wijziging was
g Op 81 Maart 1931 werd een afschrift
van een schrijven van Burgemeester en
Wethouders van Gouderak aan Burge
meester en Wethouders van Gouda ont
vangen, waarbij aangedrongen werd op
de door den heer Van Staal in het uit
zicht gestelde oonlerentie.
Voordien heeft ons bestuurslid, de
heer Bergman, een onderhoud gehad met
den burgemeester van Gouda en is nog
een bespreking ter Griffie gehouden door
de heeren Aalbers en Van Oordt.
Nadien heeft een onderhoud plaats ge
had van burgemeester en wethouder Don
ker van Gouda met eenige leden van ons
bestuur. De besprokingen, welke toen
plaats gehad hebben, hebben ons bestuur
de overtuiging gegeven, dat van Goudsohe
zijde alles geprobeerd wordt om opheffing
te bespoedigen en dat reeds oen concreet
voorstel aan Ged. St. was gedaan, waar
omtrent de Correspondentie nog loopende
was.
Over den opzet van het voorstel kan
men zich echter nog niet uitlaten, wel
werd gezegd, dat voorgesteld was ook de
belanghebbende gemeenten bij don afkoop
te betrekken.
Als gevolg van de conferentie ts toen
aan de pers de volgende mededeeling ge-
daan:
„De Commissie voor Weg en Brug stelt
er prijs op mede te deelen, dat bij dezen
stand van zaken een tolbestorming of eco
nomische boycot niet de gewenschte mid
delen zijn om te geraken tot opheffing
van de tol bij Stolwijkersluis, dooh door
haar de gevoerde besprekingen met de
noodige kracht ter bevoegder plaatse zul
len worden voortgezet."
Lezing van Ir. Witteveen.
Na afloop der commissievergadering
hield Ir. Witteveen, stadsarchitect te Rot
terdam,. ten aanhoore van inmiddöls in
vrij groeten getale aangekomen gemeente-
besuren en raadsleden uit de Krimpener
waard, een lezing over „het wegen vraag
stuk in de Krimpenerwaard".
De voorzitter der oommissie, burge
meester Aalbers, riep de aanwezigen een
hartelijk welkom toe. Spr. zegt, dat de
oommjssie van W. en B. gewerkt heeft
om de aandacht van de heeren in Den
Haag op de Krimpenerwaard te vestigen.
Dat is inderdaad gelukt. Deze aandacht
moet levendig blijven, zegt spr. en de com
missie heeft het voorreobt göhad, Ir.
Witteveen bereid te vinden een lezing te
houden over het wegenvraagstuk in de
Krimpenerwaard.
Ir. Witteveen begint met een overzicht
te geven van de ontwikkeling van het vot-
keer. Spr. wijst op het primitieve verkeer
in de middeleeuwen, waartegenover het
intenso verkeer van heden staat. Vroeger
speelde het maatschappelijk verkeer zich
in de stad af; door de ontwikkeling van
het verkeer.krijgt thans ook het platte
land zijn deel. Spr. noemt enkele cijfers
van het autoverkeer. In 1909 waren on
geveer 5000 motorrijtuigen ingeschreven,
in 1924 69.400. Daarna zijn nog tellin
gen gehouden en in Januari 1928 waren
er 9.5.883 motorrijtuigen en in Augustus
van dat jaar was dat getal gestegen tot
111.600.
In 1920 waren er op 1000 inwoners
1.6 auto's; in 1921 2.1; in 1922 2.4; in
1923 3.2; in 1924 4 3; in 1925 4.3; in 1926
6.9; in 1928 10.9.
In Engeland waren er in 1928 245
auto's per 1(XX) inwoners; Frankrijg 28;
Duitschland 77; en 1n België 15.2.
Mien ziet hieruit, hoe geweldig het aan
tal motorrijtuigen is toegenomen en men
is nog lang met aan hef eind.
Merkwaardig is, dat in die peri^fte het
aantal handvoertuigen hetzelfde is geble
ven, terwijl paardentractie is afgenomen.
Het voornaamste verkeer treft men
aan in en om de groote steden, terwijl
het doorgaand verkeer een groote plaats
inneemt.
Wij willen door het maken van goede
verkeerswegen de ohtwikkeling van een
streek bevorderen."Een dergelijk vraag
stuk dringt vooral hiér in de nabijheid
van Rotterdam. Er moeten in de eerste
plaats komen goede rivierovergangen.
•Slechts door het fot stand komen van
een goeden verkeersweg kunnen wij deze*
streek tot ontwikkeling brengen. Hot be
staande wegennet is allesbehalve vol-
dopnde. dat voelde het rijk ook en hel
heeft een plan opgemaakt van een goed
wegennet, terwijl de provinciën eveneens
bun provinciaal wegen plan hebben opge
steld.
Tn het eerste rifkswegenplan stonden
twee boofdverkeerswegen, die beide even
wijdig aan de Noord liepen, westelijk en
noordelijk Op dit plan is critiek geko
men. Inmiddels is de commissie van Weg
en Brug ontstaan, welke zich beijvert
voor een oeververbinding met Rotterdam
en
in ds Krlmpsnen|
vergelijkt een provincialen ver
bij een locaalspoor. Het tot
stand komen van een weg door de Krim
penerwaard ia van groot belang voor Rot
terdam. Wat beteekent een beter oontact
met Rotterdam. Dat is. dat de Krimpe
nerwaard zich op twee oentra kan oriën-
ni. op Rotterdam en op Gouda,
Gouda alleen als centrum is
Wanneer een dergelijke weg tot stand
komt, krijgt men oen gelukkige combiuar
tie van stad en land. Spr. ziet dan spoe
dig een tramverbinding tot stand komen
et Krimpen.
Wanneer is die weg noodig? Vandaag
of over tien jaren? vraagt spr. Zij moest
er al zijn.
De commissie van W. en B. heeft tel
lingen gehouden, o.a. in November 1930,
een zeer ongunstig) tijdstip.
In de week van ld tot en met 8 Novem
ber 1930 werdln \overgezet 5695 perso
nen, 2636 personen1 vmet rijwiel 477 luxe
auto's 585 vrachtauto's, 78 paard en wa
gens, plus eenige andere van minder be-
Het vrachtverkeer in Krimpen ie bijna
gelijk aan dat van den Moerdijk. Het is
drukker dan het Keixersveer en het Ko-
terveer en hier bouwt men bruggen.
Geoonstateerd moet worden, dat de bei
de laatste veren voor doorgaand verkeer
zijn. De-opbrengst per jaar la ongeveer
een ton; wat de rente beteekent van een
kapitaal van 2 millioen. Voor tijdverlies
rekent spr. f 50 000, gekapitaliseerd is dit
1 milioen, aoodat een brug van 8 millioen
gebouwd kan worden.
Wanneer men op een brug dezelfde ta
rieven legde als op het veer, dan zou de
bevolking dus niet belast worden.
Tolgeld heffen wij in Holland eohteT
niet op een brug, dat doet men in Duitsoh
land wel.
Wat het tracé van den provincialen
weg SchoonhovenLekkerkerkKrlm-
ben betreft, wil spr. deze leiden langs den
Tiendweg. Deze weg zal voorioopig den
toestand voor Gouderak—Ouderkerk a.d.
IJsel niet verbeteren, doch spr. gelooft,
dat de dijken toch niet als wegen te hand
haven zijn, zoodat er een weg beneden-
düks moet komen.
Hoe moet men een provincialen weg
krijgen? Spr. zegt, dat de gemeenten hun
uitbreidingsplannen zoodanig moeten
ontwerpen, dat dj aansluiten op den weg
De locftliteit moet het eens warden
over het tracé van den weg en dan moet
men zich tot rijk en provincie wenden
met de vraag, hoe de weg tot stand moet
Van de gelegenheid tot
vragen maakt burgemeester Roos (Lek
kerkerk) gebruik.
Spr. vraagt, hoe staat het met dozen
weg en met de brug over den IJssel? Er
bestaat twijfel of het plan inderdaad uit
gevoerd zal worden.
Spr. vraagt een concreet antwoord om
trent den stand in do onderhandelingen
over dezen weg en deze brug.
Dr. Beekenkamp (Gouderak) heeft een
vraag in de richting van die van burge
meester Roos. Spr. betwijfelt, oï de pro
vincie veel zal \oelen voor een brug, om
dat men dan alleen het Westelijk belang
van de Krimpenerwaard er mede dient.
Hoe denkt de inleider, vraagt spr,,
over den grondslag, waarop de weg ge
legd moet worden?
De provincie ie gebonden aan haar fi-
jarig provincial! wegenplan en daarom
7,al de provincie niet direct geneigd zijn
dit stukje weg te projecteeren, gezien d«r
ontzaglijke kosten.
Geduld vsreischt.
Ir. Witteveen gelooft zeker, dat de weg
er het volgend jaar nog niet ia, maar ook
met den rijksweg zal het nog wel een
jaar of zes zeven duren. Toch gelooft spr.,
dat er niet zoo heel veel jaren over heen
zullen gaan. Wil*men binnen korten tijd
iets bereiken, dan moet men krachtig
ageeren en precies weten, wat men wil.
De betrokken gemeenten moeten elkaar
vinden. Spr. meent te weten, dat de pro
vincie niet afzijdig tegenover dezen weg
staat.
Burgemeester Aalbers (Krimpen a.d.
IJssel) zegt, dat bij en zijn collega van
Krimpen a.d. Lek door Ged. Staten zijn
gehoord. Het tracé is in groote lijnen
bekeken. Ook do Krimpenerwaard zal een
tracé ontwerpen. Daarop is nu het wach
ten. Uit beide traceeën zal de provincie
een keuze doen.
Burgemeester Roos vraagt, of de looa-
liteit ook aangesproken zal worden voor
de brug, behalve de f 600 per K.M. voor
Burgemeester Aalbers zegt, dat dit niet
de bedoeling is.
Burgemeester Van Oordt (Krimpen a.d
Lek) zegt, dat dé provincie in haar we
genplan niet opgenomen heeft het stuk
weg in het Westen van de Krimpener
waard omdat hét in het Rijkswegenplan
primair was opgenomen. Nu komt die
rijksweg er niet, dus er is een hiaat ont
staan in het provinciaal wegenplan.
Spr. vertrouwt, dat de provincie de bil
lijkheid zal inzien en dit hiaat herstel
len.
Met een woord van dank aan den in
leider, sloót de voorzitter de bijeen
komst.
„Pardon, dame, mag ik misschien
mijn hoed hebben, die ik neergelegd heb
om mijn plaats te reserveeren?"
Verkeersongevallen.
Alphen aan den Rijn. De groote ver
keersdrukte op Tweeden Pinksterdag
heeft hier enkele ongevallen tengevolge
gehad. Maandag wilde in de Emmalaan
de bestuurder van een auto een rij motor
rijtuigen voorbijrijden, met het gevolg,
dat de wagen in een langs den weg gele
gen sloot werd gedrukt en over den kop
sloeg. De auto, welke bestuurd werd door
den heer H. G. W. Jonas, uit Voorbrug,
werd vernield. De inzittenden kwamen er
met een nat pak en lichte ontvellingen af.
Een paar uur latqr wilde op den rijks
weg bij Den Hoorn, oen auto, waarvan de
bestuurder onbekend is gebleven, tue-
schen twee elkaar passeerende auto's
doorlijden, met het gevolg, dat een der
wagens, bestuurd door mevr. J. C. Lar
boyrio, uit Den Haag, tegen een sohuur
reed en gedeeltelijk werd vernield. De
bestuurster kwam met den schrik vrij.
Verder heelt des naohta te 1 uur de 58-
jarige musicus E. Verree uit Utrecht bij
de politie aangifte gedaan, dat in Den
Hoorn op zijn auto was geschoten, met
het gevolg, dat een der linkerportierrar
men was verbrijzeld. Uit het politieon
derzoek bleek, dat drie in beschonken
toestand zijnde personen voorbijrijdende
auto's met leege bierfleaohjea hadden ge
bombardeerd, waarvan er één doel had
getroffen. De daders werden uit hun bed
gelicht en legden een volledige bekente
nis af.
Korfbalclub.
Arkel. Alhier is een korfbalclub opge
richt met aanvankelijk 26 leden, welke
vereeaiging den naam* draagt van „A. D.
O". Het bestuur bestaat uit de heeren P-
vetn Os, voorzitter; A. D. Boon, vioe-voor-
zitter; E. J. Schopenhauer, secretaris; G.
Holster, penningmeester; K. Potters, com
missaris.
Zondag spoelde „A. S. V. I" hier
een wedstrijd tegen „D. O. S. B. I" van
Gorinchem en won dezen vriendschappe-
1 ijken wedstrijd met 3—1.
Het tweede elftal was de gast van
„Unitas V", eveneens te Gorinchem, en
verloor daar met 41.
CONCOURS „SOU DEO GLORIA".
Alblasserdam. Op Tweeden Pinkster
dag werd alhier een groot nationaal oon-
oours gehouden, uitgeschreven door de
Chr. Muziekvereeniging „Soli Deo Gloria"
ter gelegenheid van haar 30-jarig bestaan
met modewerking van het Mannenkoor
„Zanglust".
De opening geschiedde door den eere-
voorzdtter Dr. T. A. Hooftman, die de
deelnemende vereenigingen, met hun di
recteuren, benevens dé jury, welkom heet
te De laatste bestond uit de heeren E<L
Erdelmann, G. Henrie Haagmans en W.
F. Kools.
Hier volgen de uitdagen:
4de afdeeling Mondharmonica: „Stre
ven naar Hooger" te Rotterdam, 2en pr.
8e afdeeling Fanfare: „Na Lang Stre
ven" te Klaaswaal len prijs 315 punten.
3e afdeeling Harmonie „T.A.V.E.N.U."
te Alblasserdam 2en prijs 232 punten.
3e afdeeling Mannenkoren: „Door Een
dracht Sterk" te Klaaswaal len prijs 301
punten; „Koreszangera" te Rotterdam len
prijs 321 punten.
2e afdeeling Gemengde Koren: „Aaof'
te Rijsoord 2en prijs 292 punten.
2e afdeeling Kinderkoren: „Crescen
do" te Alblasserdam len prijs 800 pun
ten.
2e afdeeling Mannenkoren: „Hooger zij
ons Doel" te Papendreoht len prijs 819
punten.
2e afdeeling Dubbel-Mannenkwartet-
ten: „Onderlinge Zangstudie" te Ridder
kerk 2en prijs 277 punten.
2e afdeeling Fanfare: „Oefening en Uit
spanning" te Spijkenisse len prijs 805
punten.
2e afdeeling Harmonie: „Kunst na
Strijd" te Krimpen a.d. IJssel len prijs
303 punten
le afdeeling Fanfaren „Apollo" te Nw.-
Lekkerland len prijs 311 punten.
le afdeeling Gemengde Koren: „Vale
rius" te Poortugaal 2en prijs 287 punten.
„Excelsior" te Dubbeldam len prijs 309
punten.
Afdeeling Uitmuntendheid Harmonie:
Jot Steun in den Strijd" te Rotterdam
len prijs 353 puntéh.
Afdeeling Uitmuntendheid Fanfare:
„Volharding" te Goudswaard 2en prijs;
278 punten; „Oefening Kweekt Kracht" té
Streefkerk 2en prijs 267 punten.
Afdeeling Uitmuntendheid Mondhamo
nica: „Apollo" te Rotterdam len prijs.
Afdeeling Uitmuntendheid Mandoline:
„T 0 V.I.D.0 te Vlissingen len prijs 324
punten.
Eere-afdeeling Fanfara: „De Volhar
ding' 'te Kerkwijk len prijs 303 punten.
EeTe-afdeeling Gemengde Koren:
„Zanglust" te Cillaarshoei len prijs 31Ö
punten.
Eere-afdeeling Mannenkoren: „Slie-
dreehts Mannenkoor" td)Sliedreoht len
prijs 819 punten.
Superieure-afdeeling Gemengde Koren:
„Door Eendracht Sterk" te Klaaswaal
len prijs 309 punten.
Superieure-afdeeling Fanfare: „Exoel-
sior' 'te Alblasserdam len prijs 800 pun
ten.
Voorts vielen ds ls directeuriprij» aan