Loop der Bevolking.
Burgerlijke Stand.
Een la
Afloop Aanbestedingen
Gemeenteraden.
Ernstige
Rechtszaken.
rVi-uJE BLAD.
NIEUWSBLAD VOOR ZU1P-H0UJNP EN BTHBCHT, «i.hoonhlw»n»ch« CoumH
No. WM-
MAANDAG It SEPTEMBER 1932
NIEU
▼si
te
te
B.
io
F.
Over de maand
12
I
i B. de Bruin
van
(Nadruk verboden).
EEDSAFLEGGING.
hei
1
De nieuwe p
ABUNNÉ’8 vnn dit b
Q (Tin A Gulden bij
VVV ongeschikt!
it van Mexico, de 35-jarigs Abelardo Rodriguea, legt in de
van Afgeraardifdan den eed ale president at
en
lint
main
Met
MOERKAPELLE.
September.
Vertrokken: K. T&merus en gezin van
Moerkapelle naar Zevenhuizen.
De stippellijn geeft den tegcnwoordigon
Bordeuaux en 17—’-- L L-i
nen leggen. Zelfs b|j nacht kan de straat
met behulp van reusachtige schijnwerpers
en vuurpijlen tot de Afrkaansche kust toe
header worden verlicht.
positie van Engeland
_ls lang een doorn in
jreekt wel vanzelf. Daardoor
u gedwongen om zoowel in
11.-J zeeweg aan om Spanje heen. Tuawhen
Narbonne ia het Twee-zeeën kanaal geteekend.
h.
B.
R. te Gouda f 0,50 subs. 1 d. hver-
beurdverkl. hengel of 1 0,50-mb». 1 d. h.;
A J. te Gouda, f 1 subs. 1 d. h., ver-
beurdverkl. hengel of f 0,75 subs 1 d.
h.; C. L. te Rotterdam, f 0,50 subs. 1 d.
h., verbeurdverkl. van den in beslag ge
nomen hengel; H. G. te Rotterdam, f 1
subs. 1 d. h.
Men heeft over di
ken troonrede beschi
zen van dagbladen, c
te weinig innoud va
over den souweien
Het is mee onwaa
neer de regeering u
in tegenovergestelde!
in opgewexten, hoop
tal nieuwe mhaireg
aangekondigd, dieze
ven zouden hebben, i
tijd was voor een
rede, dat dieperen e
benooren te kLnken
lijken tijd het wijze,
zich streng tè bepal
oogen zien van den
om allenei maatreg
te stellen, waarvan r
weten ot ze nog bru
IS aar onze meenin
met de woorden van
gehad om het volk
doordringen van das
tijd, waarin het zj»
J uli heeft minister
brouck in een radii
toch de werkeiijkhe
oogkleppen”, maar t
tot ieder doorgedron
toestand des lands
Koningin, ten aanho
zijn vervegenwoordxg<
drukkelijk gezegd,
verhoudingen ontrt
wijze als in de gesch
beeld is en dat de i
onoplosbare moeilijkl
Wie dat beseft ka
eischen dat de regei
gramma komt, dat
heden eenige hoop 1
tering.
Stormen jagen he:
woeste golven en lai
kapitein van het set
stig woord tot zijn
zegt hun dat er gei
eenige der passagiei
de schipper hun ook
wat hij van plan is
den storm en de klip
ontkompn.
In zoo’n geval zou
woorden, dat in zu
de zeeman paraat m<
snel ingrijpen, maar
worden bepaald, wat
zal moeten gedaan i
De ernstige, de bi,
dingen van de troon:
diging van wetten oi
geheel afwijkend na
van vorige toesprak^
houden, dat de hoor
wel moet begrijpen
mede bedoeld is, ni
woord tot de natie
tijd met de' nadruk
„Op de voorgrond
Natie vereenigt, niet
Verschijnt Maandag,
en Vrydag. Prijs bij v
„.ig: voor Scboonhc
‘inden f 1.25; p.
verzekering 15 c
overweging»! maken de uitvoering ge’
wensoht en de Ohambre des députés heeft
zich kort geleden dan ook beziggehouden
met een gedetailleerd plan voor een ka
naal tueecben de beide zeefn, waarbij er
in het bijzonder den nadruk op Is gelegd
dat ook onderzeeërs en oorlogsschepen
door het kanaal moeten kunnen passeeren
Dit strategisch ei econdmlsch zoo belang
rijke plan heeft daarom ook bulten Frank
rijk een groow beteekenis.
Het Kanal des deux mers zal Bordeaux tot
beginpunt hebben en tot aan de omgeving
van Toulouse 150 M. gestegen zijn met
behulp van 8 sluizen. De afdaling naar
het niveau van de Middellandsche Zee
waarin het kanaal b(j Narbonne zal uit
monden, vereischt 7 sluizen. In de vroe
gere plannen was sprake van meer dan
100 sluizen, doek bü de moderne techni
sche hulpmiddelen hoopt men er slechts
18 noodig te hebben. De lengte van het
kanaal bedraagt totaal ongeveer 400 KM
Om het mogeltfk te maken, dat groote
oorlog»- en koopvaardijschepen het kanaal
kunnen passeeren, zal het minstens 14 M.
diep z(jn, terwijl de breedte aan de opper
vlakte van het water 150 M. en op den
bodem 60 M. bedraagt. Daarvoor moet meer
dan een milliard kubieke emeter aarde
worden uitgegraven. Voor 10 spoorwegen
en meer dan 50 belangrijke verkeerswegen
zullen bruggen moeten worden gebouwd
over het kanaal,
Deze enkele cijfers doen ons reeds zien,
welk een reusachtig plan het hier betreft.
Het meest indrukwekkende ervan is het
opstijgen tot HOM. boven den zeespiegel
Tot dusver bestaat er nog slechts één
kanaal dat zich boven den zeespiegel verheft
en wel het Panama-kanaal met een hoogte
van 26 M. BIJ een werktijd van 5 jaar
worden de aanlagkosten geschat op
KANTONGERECHT GOUDA.
Zitting van 15 Sept.
Veiligheid van verkeer in gevaar bren
gen: J. van'V. te Nieuwerkerk ad. IJs-
sel, f 12 subs. 3 d. h.
Overtreding Visscherijwet: W. B. F. 0.
te Gouda, f 1 subs. 1 d. h., verbourd-
verkl. hengel of t 0,75 of 1 4. h.; W. 0.
Gtasendym.
Vergadering van den gemeenteraad op
Zaterdag 10 September, des avonds 0
uur. Afwezig de heer T’. van Darq, we
gens ziekte. Eén vacature, wegens het
bedanken van den- heer K. Leenman.
Voorzitter de l|oco-burgemeeater, de heer
D. van Harten, daar de burgemeester
wegens ernstige ziekte niet aanwezig is.
De Voorzitter opent de vergade
ring. Weth. Van de Minkelis leest
het gebed voox|, waarna de secretaris de
notulen leest, die worden vastgesteld.
Onder de ingekomen stukken is een
adres van de heer D.f;Veraohoor, om on
dersteuning. 1
‘De Voorilttot zegt, dat hot adres
Dat deze sterke
de Fransohen reedt
het oog is spi
worden zij n.l. w._
de Mlddellandsohe Zee als in den Atlan
tischen Oseaan een volledige oorlogsvloot
te onderhouden, aangezien de Engelschen
In geval van een eoniflet natuurlijk da
delijk de Straat van Gibraltar zouden af
sluiten.'Om dezelfde reden weigert Frank
rijk op de ontwapeningsconferenties zoo
hardnekkig, om die sterkte van zijn vloot
op hetzelfde peil te brengen als die van
Italië. In dat geval zou Frankrijk n.l.
slechts half zoo sterk zijn als Italië, omdat
de andere helft van zijn vloot werkeloos
in den Atlantischien Oceaan lag, tenzij de
verhouding met Engeland zoo goed was,
dat dit land de Fransche oorlogsschepen
vrij liet passeeren. Doch daarop kan Frank
rijk niet te vast rekenen
Sinds vele jaren bestaat er In Frankrijk
een streven om «en mogelijkheid te vinden
de Straat van Gibraltar overbodig te ma
ken. Dit kan het beste geschieden door
een kanaal te. graven tusschen de beide
zeeën door het smalste gedeelte van Frank
rijk, dus aan den voet van de Pyreneeön.
Het plan daartoe bestaat eigenlijk al meer
dan twee eeuwen, doch den laatsten tijd
heeft het steeds tastbaarder vorm aange
nomen. Zoowel economische als politieke
Lekkerkerk. De architect G. van der
Voet Jr. heefj voor den heer B. Roest
Hz. in „Het Bonte Paard” aanbestetd,
het bouwen van een woonhuis op een
bestaande garage. Ingaschrev»® werd
als volgt:
Metselwerk: G. van der Voet Zoon
f 1040; -R. H. van Halewijn Zqnen;
f 1686; Gebr. Klapwijk f 1104; Joh. Gou-
wens f 1241; J. A. Stoppelenburg
f 1200.
Verf-, glas- en behangwerk: D. P. de
Groot f 188; M. Nobel Zoon f 247;
Mudde Brand f 264.
Lood- en Zinkwerk: J. H. Oskam
Znpp-f 169; M. Bouter f 183; T. van der
f 186.
Smidswerk: T. van der Graaf f 94; C.
van der Graaf f 106; B. van Zoost f 145.
Electriciteit: T. van der Graaf f 94;
G. van der Graaf f 106; B. van Zoest
f 145.
Electriciteit: T. van der Graaf f 30;
J. H. Oskam Zoon f 35; J, Zwijnen-
burg f 35,90.
Het timmerwerk is niet besteed. De
gunning is aangehouden.
milliard franks. Het kanaal heeft, zoöals
we zagen, allereerst militaire beteekenis,
vandaar dat de onkosten geen overwegend
bezwaar behoeven te vormen; de financl-
eele voordeelen, die later dank zij dit
kanaal aan het land toevloeien, behoeven
die onkosten dus niet geheel en al goed
te maken. Een groot gedeelte der schepen
zal echter de voorkeur geven aan dezen
weg, die een verkorting van 1800 K.M.
met zich meebrengt en daarvoor de hooge
tolgelden gaarne over hebben.
Voor Frankrijk zelf brengt het kanaal
nog andere voordeelen met zich mee. Het
gevaar van overstromingen, die elk jaar
Zuid-Frankrijk teisterep, wordt daardoor
aanmerkelijk verminderd; de wtfn- en land
bouw zullen sterk vooruit kunnen gaan
doordat nu een betere irrigatie mogeltfk
wordt. Verder neemt ook in Frankrijk de
werkeloosheid toe; met het oog daarop
zou de aanleg van het Oanal des deux mers
een gróóts verlichting in den toestand te
weeg brengen, zoodat naast de buitenland-
sthe politiek ook de blnnsnlandsehe noopt
tot de uitvoering van dit werk. Het staat
dan ook msnschelljketwtjze gesproken voet
dat het grootsche plan verwezenlijkt zal
worden, een plan, dat ongetwijfeld, ook
in andere landen de welvaart zal doen toe
nemen, behalve natuurlijk in Spanje en Por
tugal. Ook in dit opzicht zal de geschiede
nis van het Suez-kanaal zich herhalen.
EEN VLIEGRAMP.
Tengevolge van een botsing in de lucht
vielen twee militaire watervliegtuigen na
bij Spezia, in zee. Zeven Italiaansohe
vliegers werden daarbij gedood.
DE SPOORWEGRAMP IN ALGERIE.
Reeds zestig lijken.
De opraindhgswcrkzaamhoden op de
plaats, waar de spoorwegramp heeft
plaats gehad, zijn nog niet geëindigd. Za
terdag heeft men opnieuw 14 lijken ge
borgen.
In totaal zijn thans de lijken van 60
slachtoffers gevonden.
Wegens openbare dronkenschap: J.
R. te Krimpen a.d. IJssel, 2 geldboeten
van elk f 5 subs. 1 dag voor elke boete;
G. B. te Kr. a.d. IJ., f 5 tube. 1 d.
Wegens overtr. van het Motor- en Rij-
wielreglement en -beschikking; xT. V. te
Schoonhoven, f 1 subs. 1 d.=-
Wegens rijden met een rijwiel zonder'
licht: C. A. E. te Reeuwijk, f 1,50 subs.
1 d.; T. V. te Schoonhoven, 1 1 subs. 1
d.J. Z. B. te Benschop, f 8 subs. 1 d.
Wegens overtr. der/Algem. Politiever
ordening te Krimpen a.d. Lek: J. R. te
Krimpen a.d, IJssel, 2 geldboeten van
respectievelijk van f 2 en f 8 subs. 1 d.
voor elke boete; G. B. te Krimpen a.d.
IJssel, f 1 subs. 1 d.
Do Msrwededljk.
Daarop volgt de rondvraag.
Den heer Van Bennekum spijt het dat
op de agenda niets staat vermeld over
de verharding van den Merwedadijk. Spr.
zegt dat het hem grieft, dat het hoog
heemraadschap van de Alblasserwaard
aan de gemeente Sliedrecht nog eer ver
gunning heeft gegeven om tot verhar
ding over te gaan dan aan Gieasendam,
terwijl de inwoners uit deze gemeente al
verscheidene malen hebben getracht om
vergunning voor een gedeelte weg voor
hun woning, wat voortdurend mislukte.
Spr. dient een voorstel in, om, evenals
Sliedrecht, aan het hoogheemraadschap
vergunning te vragen om den Mewedo-
dijk, hetzij met een asphaltbedekking
waarvan de kosten f 8000 zullen bedra
gen of een klinkerbestrating, wat
f 30.000 kost, te verbeteren, daar het
thans een onhoudbare toestand is. Ook
meent spr., dat de bewoners van buiten
dame dan geen bezwaar zouden hebban
voor de heffing van een straatbelaeting.
De Voorzitter zegt, dat B. en W.
geen berekeningen hebben, zoodat het
moeilijk is met voorstellen dienaangaan
de te komen.
De heer De Jong wil, nu Sliedrecht
ook niet wil samenwerken, de zaak ge
heel alleen aanpakken.
Weth. Van de Minkelis wil in
een geheime vergadering deze zaak be
spreken, waarmede alle leden instem
men.
Na de geheime vergadering is in be
ginsel met algemeene stemmen besloten,
om aan het hoogheemraadschap vergun
ning te vragen om den Merwededijk, over
een lengte van 2245 M, met een klinkw-
bestrating té bedekken, op gelijke condi
ties als voor de gemeente Sliedrecht gel
den, namelijk een jaarlijksche vergoe
ding van f 250 per K.M.
De heer Van Bennekom vraagt
of de straatverlichting ook nu meer tot
des nachts 12 uur zal branden.
De Voorzitter antwoordt, dat de
verlichting des Maandags- en Dinsdags
morgens om half vijf uur zal worden
ontstoken gedurende den winter, in ver
band met de marktdagen en des avonds
tot 12 uur zullen branden, behalve -als
het helder lichte maan is.
Voorts vraagt de heer Van Benne
kum of reeds is gezorgd voor de ver
lichting van de Oranjestraat.
De Voorzitter deelt mede, dat dit
reeds in orde is.
Daarna sluit de voorzitter de vergade
ring en gaat de raad over in geheime
vergadering.
Rijwiel zonder licht: G. J. W. van den
0., zonder bekende woonpl., A. V.
Boskoop, ieder f 1,50 subs. 1 d h., F. A,
de M. te Gouda, f 1 subs. 1 d.
Overtr. max. snelheid: J. J.
Boskoop, f 2,50 subs. 1 d. h.
Rijden op verboden weg: T.
Reeuwijk, f 4 subs. 1 d. h.
Loopen op eens anders grond: J.
van V. te Rotterdam, f 3 subs. 1 d. h
Overtreding Wet Openbare Middelen
van Vervoer: G. van O. te Hazerswoude
en C. 8. van R. to Boskoop, ieder f 3
subs. 1 d. h.
Overtreding Winkelsluitingswet: J. G.
H. te Waddinxveen, f 2,50 subs. 2 d. h
Overtreding vleeschkeuringswet: M.
G. te Zevenhuizen, f 10 subs. 2 d. h.
Rijwiel zonder bel: J. J. te Gouda, f 1
subs. 1 d. h.
Openbare dronkenschap: G. P., zonder
bekende woonpl., f 5 subs. 2 d. h.
KANTONGERECHT SCHOONHOVEN.
Uitspraken van Vrijdag 16 Sept. 1982.
Wegens overtr. van het Algemeen Vis-
scherijreglement: F. H. te Gouda, f 1,50
subs. 1 week tuchtschool, met verbeurd
verklaring van het in beslag genomen
vischtuig. T. v. V. te Gouda 2 subs. 1
dag, met verbeurd verklaring van het
vischtuig.
Wegens als bestuurder van een motor
rijtuig ander rij- of voertuig niet vol
doende uitwijken wanneer het wordt ver
langd: A. L. te Benschop, f 5 subs. 1 week
tuchtschool, met toewijzing der civiele
vordering W. L. te Vlaardingen, f 7,50
subs. 3 dagen.
Wegens overtr. van het Bijzonder Vis-
Boherijreglement: P. M. te Bergambacht,
f 3 subs. 1 dag, met verbeurdverklaring
der palingkorf.
Wegens visschen zonder vergunning:
M. N. te Krimpen a.d. IJssel, 2 geld
boeten van respectievelijk f 4 en f 2,
reap. 2.dagen en 1 dag: A. J, v. d L. te
Krimpen a.d. Lek, L. J. K. te Bergam
bacht, K,iS8. te Bergambacht, deze zaken
aangehouden tot 15 November 1932; J.
A. W. en J. S.j beiden te Rotterdam,
beiden aangehouden tot 7 October 1932.
Wegens overtr. van Art. 35 der Jacht
wet: J. S. M. te Benschop, zich in een
denkooi bevinden met een geweer, uit
spraak van het vonnis 28 September
1932.
Wegens als bestuurder van een motor-
tijtuig op zoodanige wijze over den weg
rijden, dat de veiligheid en- de vrijheid
van het verkeer worden in gevaar ge
bracht. v
A. K., te Maarsseveenj f 5 subs. 2 d.
Wegens overtr. van artikel 486 Wet
boek van Strafrecht: J.' S. te Ouderkerk
a.d. IJssel f 8 subs. 1 d.
Wegens als bestuurder van een met
paard bespannen wagen over den weg
rijden, waarvan de last te breed geladen
an daarmede andere rij- of voertuigen
beschadigen: G. S. te Langerak, f 5 subs.
2 dagen, met toewijzing der z civiele vor
dering.
Wegens overtr. der Algemeene Politie
verordening te Benschop: G. V., zwerven
de, f 1,50 subs. 1 d.
Wegens overtr. van het Motor- en Rij-
wielreglement: G. R/te Rijswijk, f 3 subs.
1 d.; H. J. B. te Rotterdam,* f 4 subs.
1 d.; T .V. te Schoonhoven, f 1 subs. 1
dag; G. H. te Schoonhoren, f 0,50 subs.
1 dag.
Wegens als ouder van een kind, dat
nog niet buiten de Leerverplichting valt,
niet zorgen dat dit kind geregeld de
school bezoekt: N. de G., hvMsvr. van K.
L. te Ouderkerk a.d. IJssel, f 5 subs. 1
dag; L. B., Benschop, f 3 subs. 1 d.
Wegens overtr. der Motor- en Rijwiel-
wet: F. W. J. S. te Utrecht, B. de J. te
Ouderkerk a.d. IJssel, ieder f 4 subs,
ieder 1 dag; J. R, .te Zwijndrecht f 1,50
subs. 1 d.
Wegens overtr. der Algem. Politiever
ordening te Lekkerkerk: P. te Lekker
kerk en T. v. W. te Dordrecht, ieder
f 1,50, sub», ieder 1 dag.
Het Twee-zeeën Kanaal
door
PROF, KR. J. WALLNICHE ta
Het ZuldwMtelljke deel van het Euro-
peesehe vasteland loopt breed uit en
vormt het Iberische schiereiland, dat lang
zamerhand beschouwd wordt als een sta-
in-de-weg voor de scheepvaart, eooals men
ook eenmaal het omzeilen van Afrika be
gon te beschouwen als een ongewenschte
omweg. Ongetwijfeld is .Frankrijk op z(jn
smalst” heel wat moeilijker door te gra
ven dan do landengte van 8uez of zelfs
die van Panama, doch als er werkelijk
behoefte bestaat aan het „Oanal des deux
mers” dan zal het er komen, evengoed
als het Suez- en het Panama-kanaal er
gekomen zijn. Er is echter nog een andere
reden dan het bekorten van de scheep
vaartroutes, waardoor het grootsche plan
reden van bestaan heeft. Aan het Zulde-
Hjkste punt van Spanje stijgen machtige
rotsen steil uit de zee omhoog: de zuilen
van Hercules, zooals de Romeinen de
rotsen van Gibraltar noemden. Wanneer
men langs de prachtig mooie Westkust
van Spanje naar dezen ingang der Middel-
landsche Zee vaart, dan ziet men reeds
uit de verte de dreigende vestingwerken
die Engeland op de rotsen van Gibraltar
heeft gebouwd. Het is de sterkste rots
vesting, die men zich slechts voor kan
stellen, uitgerust met het modernste ge-'
schut en praktisch onneembaar. Vanuit
dit punt kan Engeland gemakkelijk den
ingang tot de Middellandsche Zee bel^eer-
schen; geen schip zou het gelukken, onopge
merkt door de scherpe contröle te passes-
ren, om niet sens te spreken van het zwa
re geschut op de kust en van de mijnen,
die men hierin geval van nood zou kun-
-OUO. JL U. U.
Overtreding van de Boterwet: J. M.
van D. te Waddinxveen, f 30 subs. 0
d. h.
Men zegt dat Rus
lingen, zoowel in ei
de grenzen een sta
heid eischt. In Rusl
op krachtige en mo
hand aan gehouden.
eehs is met de regeei
durft geven of van
moed wordt, dat hij
sovjet-mannen, won
proces doodgeschot
nog erger is, naar
holen gezonden.
Dat het gevaarüj
Rusland de wenkbra
bevelen uit Moskou,
Wijnkoop ondervond
zoo’n stoutheid uit
bannen en die lang
ken en zich op de
wijze heeft moeten v
in genade aangenon
Deze serviele volge
vroeger vermaard g<
„glaasje water”, hei
partijgenoot De Via
lafheid gehad om
roepen: „Weg met
minste, zij hebben b
maar door het géju
merleden en het zin
mus, kon hun gesel
koningin slechts eer
ken.
Zouden er in ons
partijgenoten van i
deze lafheid bewom
hun lidmaa|schap i
der gevaar van te
tomdat de tegenwoor
zoo’n gewelddaad
durfden zij een vrou
najoelen.
Moskou zal wel ni
het resultaat van de:
resultaat is geweest
en geestdriftiger uiti
Oranje-huis, dan ai
zijn geweest. In en
I ia de koningin met i
ALBLASSERDAM. September.
Geboren: Johannes Leendert, z. van G.
de Bie an M. Slotboom.
Ondertrouwd: G. Streefkerk, 26 j. en
M. P. van Dalen, 25 j,
BOSKOOP. Septetmiber.
Geboren: Maria Christina Bonefacia,
d. van W. J. van Ooi en P. M. do Jong.
Ondertrouwd: A. Middelkoop en G,
W. Jonkers.
Getrouwd: A. Kuivenhoven, 23 j.. en G.
A. van den Broek, 26 j. G. Geers, 26
j., en D. Boon, 25 .j
GAPELLE a.d. IJSSEL. September.
Geboren: Adriana, d. van P. L. Ver-
kaik en W. Heuvelman Jannigje, d.
van J. Ooms en W. Otterspeer Trijn
tje, d. van G. van Wageningen en H. J.
v. d. Berg Jan, z. van A. van Vliet
en A. Hofland Anna Klazina, d. van
W. v. d. Kooij en M. Sleeuwenhoek
Jannetje, d. van A. Hooimeijer en E. Ko
nijnenburg Adriaantje, d. van H. J,
v. Kooij en A. S. v. d. Flier Cathari
na, d. van J. v. Kooij en A. H.zde Jager.
Ondertrouwd: H. v. d. Heerik, 25 j.
en L. A. van Holst, 28 j. J. de Groot,
26 j. en S. A. Prins, 18 j. P. J. Haag,
25 j. en A. Pols, 18 j. G. v. d. Wal,
28 j. en L. M. Boon, 26 j.
Getrouwd: J. Timmers, 23 J. en A. M.
Moorman, 24 j. A. Budding, 26 j. en
M. v. d. Gaag, 22 j. W. van ’t Hof,
27 j. en H. H. Snaak, 29 j. J. Kool
mees, 27 j. en,H. de Jager, 20 j.
Overleden: J. v. d. Gaag, 4 'j.
GIESSENDAM. September.
Geboren: Andries Willem, z. van A.
Hagenaar en G. Smit Matthijs, z.
van K. Leenman en H. Stam Bertha,
d. van W. J. K. van der Vliet en G. Kor
net.
Ondertrouwd: R. A. Bakker, 23 j. en
K. W. Breur, 21 j.
Getrouwd: P. van ’t Hof, 88 j. en L.
H. Bakker, 88 j. J. Donk, 86 j. en
N. de Bruin, 26 j. A. Rademaker,
30 j. en A. E. de Zeeuw, 24 j.
LEKKERKERK. September.
Geboren: Christiaan Gerrit, z. van G.
Zwijnenburg en L. Donker Aart, z.
van G. Oskam en A. J. Snoek.
Getrouwd: H. C. Snoei, 24 j. en J. van
Oosterom, 21 j. P. de Graaf, 28 j. en
F. K. Sloof, 24 j.
LANGERUIGEWEIDE. September.
Geboren: Willemijntje, d. van J. van
Eijk eri M. van Eijk.
Ondertrouwd; J. P. Kastelein en M,
Vroege (te Bodegraven).
MONTFOORT. September.
Geboren: Johannes, z. van C. de Wis
sel.
Ondertrouwd: G. Eskes, 25 j., en G.
Breenep, 28 j. (te Woerden).
Getrouwd.: W. Senter, 41 j., weduw
naar van G. Hoogendoorn, en N. G. T,
de Wit, 23 j.
OUDEWATER. Septemlber.
Goboren: Gerardus, a>. van
en P. de Groot.
Ondertrouwd: F. Steenbrink, 29 j., en
M. A. Sluijs, 26 j. 4 J. Bergakker. 20 j.
(te Herwijnen) en G. van Hemert.
Overleden: B. Vioveen, 65 J., weduwe
naar van M C. Bentvelzen.
PAPENKOP. September.
Geboren: Trijntje Wilhelmina, d.
G. Verdouw en T. Wl. Roozeboom
Ondertrouwd: T. W. van Doorn (te
Haastrecht) en J. M. Baars.
maar 98000 kub. M Ia 1981 zijn
brujkt, met een tekort zal «luiten.
D« heer Weaterlfout zegt, dat hij
ook altijd daar bezwaar tegen heeft ge
had, maar dat er nieta aan te doen waa.
De Vooraitter zegt ook, dat met
klem tegen die bezwarende bepaling ia
opgekomen, maar dat Sliedrecht ateeda
zich aan dien eiaoh hield.
Vervolgena deelt de heer Van Ben-
,.n e k u m mede, dat de commissie het af
keurt, dat voor berging van de materia
len van het waterleidingbedrijf een berg
plaats wordt gehuurd, waarvoor f 75 per
jaar moet worden betaald, terwijl de ge
meente een schoollokaal disponibel heeft,
waarin alles zou kunnen worden onder
gebracht.
De Voorzitter zegt toe, dat ge
tracht zal worden of zulks mogelijk is.
De gemeenterekening over 1931 wordt
daarna voorloopig vastgesteld op
f 117.101,84 in ontvangsten, f 110.779,49
aan uitgaven en sluitende op den gewonen
dienst met een batig saldo van f 6322,25.
De kapitaaldienst met een bedrag van
f 15.858,90 aan ontvangsten, f 14.784,87
aan uitgaven en sluitende met een batig
saldo van f 1074,03.
Vervolgens wordt de gemeente-begroo-
ting over het dienstjaar 1933 aangebo
den, sluitende met een bedrag van
f 129.660,18 in ontvang en uitgaaf op
den gewonen dienst en een post van on
voorziene uitgaven van f 6014,70.
De Voorzitter licht toe, dat i een
belastingverhooging van 20 opcenten op
de gemeentefondsbelasting noodzakelijk
zal zijn, om de begrooting sluitend te krij
gen. De opcenten op de fondsbelasting
zullen dan van 60 op 80 gebracht moe
ten worden.
hier eigenlijk niet behoort, zoodat het
naar de ateuncommisaie wordt verwezen.
Scheidend raadslid.
Voorts een bericht' van den heer K.
Leenman, dat hij ontslag neemt als lid
van den gemeenteraad.
De Voorzitter bréngt den dank
der gemeente over voor hetgeen de heer
Leenman gedurende de 25 jaren, dat hij
lid van den raad, waarvan tevens ver
scheidene jaren wethouder, ia geweest,
voor de gemeente heeft gedaan.
De heer Weaterhout merkt nog
op, dat de heer Leenman iemand waa,
die een goéden kijk op de zaken had.
Daarna wordt het rapport der com
missie voorgelezen, die de.gemeente-reke-
ning over het dientejaar 1981 heeft on
derzocht.
De hee^en Van Bennekum en De
Mik zijn van meening, dat de extra kos
ten van f 875 der bestrating voorkomen
hadden kunnen worden.
De heer Weaterhout zegt dat het
is ingekomen, doordat de straat eerst
hooger zou kojnen te liggen.
De neer Van Hoordennen zegt,
dat de architect het plan goed heeft ge
maakt, maar dat de burgerij bezwaar
had, dat de straat zoo hoog kwam te lig
gen.
De heer De Mik merkt voorts op,
dat de rekening van het waterleidingbe
drijf naar zijn meeninM||ver het jaar
1Q33, als aan 81iedsecht^r).000 kub. M.
water moet worden -betaald, terwijl ‘er
llrolta.
flfrIKa.
•owlln
y