Loop der Bevolking. Burgerlijke Stand. Een la Afloop Aanbestedingen Gemeenteraden. Ernstige Rechtszaken. rVi-uJE BLAD. NIEUWSBLAD VOOR ZU1P-H0UJNP EN BTHBCHT, «i.hoonhlw»n»ch« CoumH No. WM- MAANDAG It SEPTEMBER 1932 NIEU ▼si te te B. io F. Over de maand 12 I i B. de Bruin van (Nadruk verboden). EEDSAFLEGGING. hei 1 De nieuwe p ABUNNÉ’8 vnn dit b Q (Tin A Gulden bij VVV ongeschikt! it van Mexico, de 35-jarigs Abelardo Rodriguea, legt in de van Afgeraardifdan den eed ale president at en lint main Met MOERKAPELLE. September. Vertrokken: K. T&merus en gezin van Moerkapelle naar Zevenhuizen. De stippellijn geeft den tegcnwoordigon Bordeuaux en 17—’-- L L-i nen leggen. Zelfs b|j nacht kan de straat met behulp van reusachtige schijnwerpers en vuurpijlen tot de Afrkaansche kust toe header worden verlicht. positie van Engeland _ls lang een doorn in jreekt wel vanzelf. Daardoor u gedwongen om zoowel in 11.-J zeeweg aan om Spanje heen. Tuawhen Narbonne ia het Twee-zeeën kanaal geteekend. h. B. R. te Gouda f 0,50 subs. 1 d. hver- beurdverkl. hengel of 1 0,50-mb». 1 d. h.; A J. te Gouda, f 1 subs. 1 d. h., ver- beurdverkl. hengel of f 0,75 subs 1 d. h.; C. L. te Rotterdam, f 0,50 subs. 1 d. h., verbeurdverkl. van den in beslag ge nomen hengel; H. G. te Rotterdam, f 1 subs. 1 d. h. Men heeft over di ken troonrede beschi zen van dagbladen, c te weinig innoud va over den souweien Het is mee onwaa neer de regeering u in tegenovergestelde! in opgewexten, hoop tal nieuwe mhaireg aangekondigd, dieze ven zouden hebben, i tijd was voor een rede, dat dieperen e benooren te kLnken lijken tijd het wijze, zich streng tè bepal oogen zien van den om allenei maatreg te stellen, waarvan r weten ot ze nog bru IS aar onze meenin met de woorden van gehad om het volk doordringen van das tijd, waarin het zj» J uli heeft minister brouck in een radii toch de werkeiijkhe oogkleppen”, maar t tot ieder doorgedron toestand des lands Koningin, ten aanho zijn vervegenwoordxg< drukkelijk gezegd, verhoudingen ontrt wijze als in de gesch beeld is en dat de i onoplosbare moeilijkl Wie dat beseft ka eischen dat de regei gramma komt, dat heden eenige hoop 1 tering. Stormen jagen he: woeste golven en lai kapitein van het set stig woord tot zijn zegt hun dat er gei eenige der passagiei de schipper hun ook wat hij van plan is den storm en de klip ontkompn. In zoo’n geval zou woorden, dat in zu de zeeman paraat m< snel ingrijpen, maar worden bepaald, wat zal moeten gedaan i De ernstige, de bi, dingen van de troon: diging van wetten oi geheel afwijkend na van vorige toesprak^ houden, dat de hoor wel moet begrijpen mede bedoeld is, ni woord tot de natie tijd met de' nadruk „Op de voorgrond Natie vereenigt, niet Verschijnt Maandag, en Vrydag. Prijs bij v „.ig: voor Scboonhc ‘inden f 1.25; p. verzekering 15 c overweging»! maken de uitvoering ge’ wensoht en de Ohambre des députés heeft zich kort geleden dan ook beziggehouden met een gedetailleerd plan voor een ka naal tueecben de beide zeefn, waarbij er in het bijzonder den nadruk op Is gelegd dat ook onderzeeërs en oorlogsschepen door het kanaal moeten kunnen passeeren Dit strategisch ei econdmlsch zoo belang rijke plan heeft daarom ook bulten Frank rijk een groow beteekenis. Het Kanal des deux mers zal Bordeaux tot beginpunt hebben en tot aan de omgeving van Toulouse 150 M. gestegen zijn met behulp van 8 sluizen. De afdaling naar het niveau van de Middellandsche Zee waarin het kanaal b(j Narbonne zal uit monden, vereischt 7 sluizen. In de vroe gere plannen was sprake van meer dan 100 sluizen, doek bü de moderne techni sche hulpmiddelen hoopt men er slechts 18 noodig te hebben. De lengte van het kanaal bedraagt totaal ongeveer 400 KM Om het mogeltfk te maken, dat groote oorlog»- en koopvaardijschepen het kanaal kunnen passeeren, zal het minstens 14 M. diep z(jn, terwijl de breedte aan de opper vlakte van het water 150 M. en op den bodem 60 M. bedraagt. Daarvoor moet meer dan een milliard kubieke emeter aarde worden uitgegraven. Voor 10 spoorwegen en meer dan 50 belangrijke verkeerswegen zullen bruggen moeten worden gebouwd over het kanaal, Deze enkele cijfers doen ons reeds zien, welk een reusachtig plan het hier betreft. Het meest indrukwekkende ervan is het opstijgen tot HOM. boven den zeespiegel Tot dusver bestaat er nog slechts één kanaal dat zich boven den zeespiegel verheft en wel het Panama-kanaal met een hoogte van 26 M. BIJ een werktijd van 5 jaar worden de aanlagkosten geschat op KANTONGERECHT GOUDA. Zitting van 15 Sept. Veiligheid van verkeer in gevaar bren gen: J. van'V. te Nieuwerkerk ad. IJs- sel, f 12 subs. 3 d. h. Overtreding Visscherijwet: W. B. F. 0. te Gouda, f 1 subs. 1 d. h., verbourd- verkl. hengel of t 0,75 of 1 4. h.; W. 0. Gtasendym. Vergadering van den gemeenteraad op Zaterdag 10 September, des avonds 0 uur. Afwezig de heer T’. van Darq, we gens ziekte. Eén vacature, wegens het bedanken van den- heer K. Leenman. Voorzitter de l|oco-burgemeeater, de heer D. van Harten, daar de burgemeester wegens ernstige ziekte niet aanwezig is. De Voorzitter opent de vergade ring. Weth. Van de Minkelis leest het gebed voox|, waarna de secretaris de notulen leest, die worden vastgesteld. Onder de ingekomen stukken is een adres van de heer D.f;Veraohoor, om on dersteuning. 1 ‘De Voorilttot zegt, dat hot adres Dat deze sterke de Fransohen reedt het oog is spi worden zij n.l. w._ de Mlddellandsohe Zee als in den Atlan tischen Oseaan een volledige oorlogsvloot te onderhouden, aangezien de Engelschen In geval van een eoniflet natuurlijk da delijk de Straat van Gibraltar zouden af sluiten.'Om dezelfde reden weigert Frank rijk op de ontwapeningsconferenties zoo hardnekkig, om die sterkte van zijn vloot op hetzelfde peil te brengen als die van Italië. In dat geval zou Frankrijk n.l. slechts half zoo sterk zijn als Italië, omdat de andere helft van zijn vloot werkeloos in den Atlantischien Oceaan lag, tenzij de verhouding met Engeland zoo goed was, dat dit land de Fransche oorlogsschepen vrij liet passeeren. Doch daarop kan Frank rijk niet te vast rekenen Sinds vele jaren bestaat er In Frankrijk een streven om «en mogelijkheid te vinden de Straat van Gibraltar overbodig te ma ken. Dit kan het beste geschieden door een kanaal te. graven tusschen de beide zeeën door het smalste gedeelte van Frank rijk, dus aan den voet van de Pyreneeön. Het plan daartoe bestaat eigenlijk al meer dan twee eeuwen, doch den laatsten tijd heeft het steeds tastbaarder vorm aange nomen. Zoowel economische als politieke Lekkerkerk. De architect G. van der Voet Jr. heefj voor den heer B. Roest Hz. in „Het Bonte Paard” aanbestetd, het bouwen van een woonhuis op een bestaande garage. Ingaschrev»® werd als volgt: Metselwerk: G. van der Voet Zoon f 1040; -R. H. van Halewijn Zqnen; f 1686; Gebr. Klapwijk f 1104; Joh. Gou- wens f 1241; J. A. Stoppelenburg f 1200. Verf-, glas- en behangwerk: D. P. de Groot f 188; M. Nobel Zoon f 247; Mudde Brand f 264. Lood- en Zinkwerk: J. H. Oskam Znpp-f 169; M. Bouter f 183; T. van der f 186. Smidswerk: T. van der Graaf f 94; C. van der Graaf f 106; B. van Zoost f 145. Electriciteit: T. van der Graaf f 94; G. van der Graaf f 106; B. van Zoest f 145. Electriciteit: T. van der Graaf f 30; J. H. Oskam Zoon f 35; J, Zwijnen- burg f 35,90. Het timmerwerk is niet besteed. De gunning is aangehouden. milliard franks. Het kanaal heeft, zoöals we zagen, allereerst militaire beteekenis, vandaar dat de onkosten geen overwegend bezwaar behoeven te vormen; de financl- eele voordeelen, die later dank zij dit kanaal aan het land toevloeien, behoeven die onkosten dus niet geheel en al goed te maken. Een groot gedeelte der schepen zal echter de voorkeur geven aan dezen weg, die een verkorting van 1800 K.M. met zich meebrengt en daarvoor de hooge tolgelden gaarne over hebben. Voor Frankrijk zelf brengt het kanaal nog andere voordeelen met zich mee. Het gevaar van overstromingen, die elk jaar Zuid-Frankrijk teisterep, wordt daardoor aanmerkelijk verminderd; de wtfn- en land bouw zullen sterk vooruit kunnen gaan doordat nu een betere irrigatie mogeltfk wordt. Verder neemt ook in Frankrijk de werkeloosheid toe; met het oog daarop zou de aanleg van het Oanal des deux mers een gróóts verlichting in den toestand te weeg brengen, zoodat naast de buitenland- sthe politiek ook de blnnsnlandsehe noopt tot de uitvoering van dit werk. Het staat dan ook msnschelljketwtjze gesproken voet dat het grootsche plan verwezenlijkt zal worden, een plan, dat ongetwijfeld, ook in andere landen de welvaart zal doen toe nemen, behalve natuurlijk in Spanje en Por tugal. Ook in dit opzicht zal de geschiede nis van het Suez-kanaal zich herhalen. EEN VLIEGRAMP. Tengevolge van een botsing in de lucht vielen twee militaire watervliegtuigen na bij Spezia, in zee. Zeven Italiaansohe vliegers werden daarbij gedood. DE SPOORWEGRAMP IN ALGERIE. Reeds zestig lijken. De opraindhgswcrkzaamhoden op de plaats, waar de spoorwegramp heeft plaats gehad, zijn nog niet geëindigd. Za terdag heeft men opnieuw 14 lijken ge borgen. In totaal zijn thans de lijken van 60 slachtoffers gevonden. Wegens openbare dronkenschap: J. R. te Krimpen a.d. IJssel, 2 geldboeten van elk f 5 subs. 1 dag voor elke boete; G. B. te Kr. a.d. IJ., f 5 tube. 1 d. Wegens overtr. van het Motor- en Rij- wielreglement en -beschikking; xT. V. te Schoonhoven, f 1 subs. 1 d.=- Wegens rijden met een rijwiel zonder' licht: C. A. E. te Reeuwijk, f 1,50 subs. 1 d.; T. V. te Schoonhoven, 1 1 subs. 1 d.J. Z. B. te Benschop, f 8 subs. 1 d. Wegens overtr. der/Algem. Politiever ordening te Krimpen a.d. Lek: J. R. te Krimpen a.d, IJssel, 2 geldboeten van respectievelijk van f 2 en f 8 subs. 1 d. voor elke boete; G. B. te Krimpen a.d. IJssel, f 1 subs. 1 d. Do Msrwededljk. Daarop volgt de rondvraag. Den heer Van Bennekum spijt het dat op de agenda niets staat vermeld over de verharding van den Merwedadijk. Spr. zegt dat het hem grieft, dat het hoog heemraadschap van de Alblasserwaard aan de gemeente Sliedrecht nog eer ver gunning heeft gegeven om tot verhar ding over te gaan dan aan Gieasendam, terwijl de inwoners uit deze gemeente al verscheidene malen hebben getracht om vergunning voor een gedeelte weg voor hun woning, wat voortdurend mislukte. Spr. dient een voorstel in, om, evenals Sliedrecht, aan het hoogheemraadschap vergunning te vragen om den Mewedo- dijk, hetzij met een asphaltbedekking waarvan de kosten f 8000 zullen bedra gen of een klinkerbestrating, wat f 30.000 kost, te verbeteren, daar het thans een onhoudbare toestand is. Ook meent spr., dat de bewoners van buiten dame dan geen bezwaar zouden hebban voor de heffing van een straatbelaeting. De Voorzitter zegt, dat B. en W. geen berekeningen hebben, zoodat het moeilijk is met voorstellen dienaangaan de te komen. De heer De Jong wil, nu Sliedrecht ook niet wil samenwerken, de zaak ge heel alleen aanpakken. Weth. Van de Minkelis wil in een geheime vergadering deze zaak be spreken, waarmede alle leden instem men. Na de geheime vergadering is in be ginsel met algemeene stemmen besloten, om aan het hoogheemraadschap vergun ning te vragen om den Merwededijk, over een lengte van 2245 M, met een klinkw- bestrating té bedekken, op gelijke condi ties als voor de gemeente Sliedrecht gel den, namelijk een jaarlijksche vergoe ding van f 250 per K.M. De heer Van Bennekom vraagt of de straatverlichting ook nu meer tot des nachts 12 uur zal branden. De Voorzitter antwoordt, dat de verlichting des Maandags- en Dinsdags morgens om half vijf uur zal worden ontstoken gedurende den winter, in ver band met de marktdagen en des avonds tot 12 uur zullen branden, behalve -als het helder lichte maan is. Voorts vraagt de heer Van Benne kum of reeds is gezorgd voor de ver lichting van de Oranjestraat. De Voorzitter deelt mede, dat dit reeds in orde is. Daarna sluit de voorzitter de vergade ring en gaat de raad over in geheime vergadering. Rijwiel zonder licht: G. J. W. van den 0., zonder bekende woonpl., A. V. Boskoop, ieder f 1,50 subs. 1 d h., F. A, de M. te Gouda, f 1 subs. 1 d. Overtr. max. snelheid: J. J. Boskoop, f 2,50 subs. 1 d. h. Rijden op verboden weg: T. Reeuwijk, f 4 subs. 1 d. h. Loopen op eens anders grond: J. van V. te Rotterdam, f 3 subs. 1 d. h Overtreding Wet Openbare Middelen van Vervoer: G. van O. te Hazerswoude en C. 8. van R. to Boskoop, ieder f 3 subs. 1 d. h. Overtreding Winkelsluitingswet: J. G. H. te Waddinxveen, f 2,50 subs. 2 d. h Overtreding vleeschkeuringswet: M. G. te Zevenhuizen, f 10 subs. 2 d. h. Rijwiel zonder bel: J. J. te Gouda, f 1 subs. 1 d. h. Openbare dronkenschap: G. P., zonder bekende woonpl., f 5 subs. 2 d. h. KANTONGERECHT SCHOONHOVEN. Uitspraken van Vrijdag 16 Sept. 1982. Wegens overtr. van het Algemeen Vis- scherijreglement: F. H. te Gouda, f 1,50 subs. 1 week tuchtschool, met verbeurd verklaring van het in beslag genomen vischtuig. T. v. V. te Gouda 2 subs. 1 dag, met verbeurd verklaring van het vischtuig. Wegens als bestuurder van een motor rijtuig ander rij- of voertuig niet vol doende uitwijken wanneer het wordt ver langd: A. L. te Benschop, f 5 subs. 1 week tuchtschool, met toewijzing der civiele vordering W. L. te Vlaardingen, f 7,50 subs. 3 dagen. Wegens overtr. van het Bijzonder Vis- Boherijreglement: P. M. te Bergambacht, f 3 subs. 1 dag, met verbeurdverklaring der palingkorf. Wegens visschen zonder vergunning: M. N. te Krimpen a.d. IJssel, 2 geld boeten van respectievelijk f 4 en f 2, reap. 2.dagen en 1 dag: A. J, v. d L. te Krimpen a.d. Lek, L. J. K. te Bergam bacht, K,iS8. te Bergambacht, deze zaken aangehouden tot 15 November 1932; J. A. W. en J. S.j beiden te Rotterdam, beiden aangehouden tot 7 October 1932. Wegens overtr. van Art. 35 der Jacht wet: J. S. M. te Benschop, zich in een denkooi bevinden met een geweer, uit spraak van het vonnis 28 September 1932. Wegens als bestuurder van een motor- tijtuig op zoodanige wijze over den weg rijden, dat de veiligheid en- de vrijheid van het verkeer worden in gevaar ge bracht. v A. K., te Maarsseveenj f 5 subs. 2 d. Wegens overtr. van artikel 486 Wet boek van Strafrecht: J.' S. te Ouderkerk a.d. IJssel f 8 subs. 1 d. Wegens als bestuurder van een met paard bespannen wagen over den weg rijden, waarvan de last te breed geladen an daarmede andere rij- of voertuigen beschadigen: G. S. te Langerak, f 5 subs. 2 dagen, met toewijzing der z civiele vor dering. Wegens overtr. der Algemeene Politie verordening te Benschop: G. V., zwerven de, f 1,50 subs. 1 d. Wegens overtr. van het Motor- en Rij- wielreglement: G. R/te Rijswijk, f 3 subs. 1 d.; H. J. B. te Rotterdam,* f 4 subs. 1 d.; T .V. te Schoonhoven, f 1 subs. 1 dag; G. H. te Schoonhoren, f 0,50 subs. 1 dag. Wegens als ouder van een kind, dat nog niet buiten de Leerverplichting valt, niet zorgen dat dit kind geregeld de school bezoekt: N. de G., hvMsvr. van K. L. te Ouderkerk a.d. IJssel, f 5 subs. 1 dag; L. B., Benschop, f 3 subs. 1 d. Wegens overtr. der Motor- en Rijwiel- wet: F. W. J. S. te Utrecht, B. de J. te Ouderkerk a.d. IJssel, ieder f 4 subs, ieder 1 dag; J. R, .te Zwijndrecht f 1,50 subs. 1 d. Wegens overtr. der Algem. Politiever ordening te Lekkerkerk: P. te Lekker kerk en T. v. W. te Dordrecht, ieder f 1,50, sub», ieder 1 dag. Het Twee-zeeën Kanaal door PROF, KR. J. WALLNICHE ta Het ZuldwMtelljke deel van het Euro- peesehe vasteland loopt breed uit en vormt het Iberische schiereiland, dat lang zamerhand beschouwd wordt als een sta- in-de-weg voor de scheepvaart, eooals men ook eenmaal het omzeilen van Afrika be gon te beschouwen als een ongewenschte omweg. Ongetwijfeld is .Frankrijk op z(jn smalst” heel wat moeilijker door te gra ven dan do landengte van 8uez of zelfs die van Panama, doch als er werkelijk behoefte bestaat aan het „Oanal des deux mers” dan zal het er komen, evengoed als het Suez- en het Panama-kanaal er gekomen zijn. Er is echter nog een andere reden dan het bekorten van de scheep vaartroutes, waardoor het grootsche plan reden van bestaan heeft. Aan het Zulde- Hjkste punt van Spanje stijgen machtige rotsen steil uit de zee omhoog: de zuilen van Hercules, zooals de Romeinen de rotsen van Gibraltar noemden. Wanneer men langs de prachtig mooie Westkust van Spanje naar dezen ingang der Middel- landsche Zee vaart, dan ziet men reeds uit de verte de dreigende vestingwerken die Engeland op de rotsen van Gibraltar heeft gebouwd. Het is de sterkste rots vesting, die men zich slechts voor kan stellen, uitgerust met het modernste ge-' schut en praktisch onneembaar. Vanuit dit punt kan Engeland gemakkelijk den ingang tot de Middellandsche Zee bel^eer- schen; geen schip zou het gelukken, onopge merkt door de scherpe contröle te passes- ren, om niet sens te spreken van het zwa re geschut op de kust en van de mijnen, die men hierin geval van nood zou kun- -OUO. JL U. U. Overtreding van de Boterwet: J. M. van D. te Waddinxveen, f 30 subs. 0 d. h. Men zegt dat Rus lingen, zoowel in ei de grenzen een sta heid eischt. In Rusl op krachtige en mo hand aan gehouden. eehs is met de regeei durft geven of van moed wordt, dat hij sovjet-mannen, won proces doodgeschot nog erger is, naar holen gezonden. Dat het gevaarüj Rusland de wenkbra bevelen uit Moskou, Wijnkoop ondervond zoo’n stoutheid uit bannen en die lang ken en zich op de wijze heeft moeten v in genade aangenon Deze serviele volge vroeger vermaard g< „glaasje water”, hei partijgenoot De Via lafheid gehad om roepen: „Weg met minste, zij hebben b maar door het géju merleden en het zin mus, kon hun gesel koningin slechts eer ken. Zouden er in ons partijgenoten van i deze lafheid bewom hun lidmaa|schap i der gevaar van te tomdat de tegenwoor zoo’n gewelddaad durfden zij een vrou najoelen. Moskou zal wel ni het resultaat van de: resultaat is geweest en geestdriftiger uiti Oranje-huis, dan ai zijn geweest. In en I ia de koningin met i ALBLASSERDAM. September. Geboren: Johannes Leendert, z. van G. de Bie an M. Slotboom. Ondertrouwd: G. Streefkerk, 26 j. en M. P. van Dalen, 25 j, BOSKOOP. Septetmiber. Geboren: Maria Christina Bonefacia, d. van W. J. van Ooi en P. M. do Jong. Ondertrouwd: A. Middelkoop en G, W. Jonkers. Getrouwd: A. Kuivenhoven, 23 j.. en G. A. van den Broek, 26 j. G. Geers, 26 j., en D. Boon, 25 .j GAPELLE a.d. IJSSEL. September. Geboren: Adriana, d. van P. L. Ver- kaik en W. Heuvelman Jannigje, d. van J. Ooms en W. Otterspeer Trijn tje, d. van G. van Wageningen en H. J. v. d. Berg Jan, z. van A. van Vliet en A. Hofland Anna Klazina, d. van W. v. d. Kooij en M. Sleeuwenhoek Jannetje, d. van A. Hooimeijer en E. Ko nijnenburg Adriaantje, d. van H. J, v. Kooij en A. S. v. d. Flier Cathari na, d. van J. v. Kooij en A. H.zde Jager. Ondertrouwd: H. v. d. Heerik, 25 j. en L. A. van Holst, 28 j. J. de Groot, 26 j. en S. A. Prins, 18 j. P. J. Haag, 25 j. en A. Pols, 18 j. G. v. d. Wal, 28 j. en L. M. Boon, 26 j. Getrouwd: J. Timmers, 23 J. en A. M. Moorman, 24 j. A. Budding, 26 j. en M. v. d. Gaag, 22 j. W. van ’t Hof, 27 j. en H. H. Snaak, 29 j. J. Kool mees, 27 j. en,H. de Jager, 20 j. Overleden: J. v. d. Gaag, 4 'j. GIESSENDAM. September. Geboren: Andries Willem, z. van A. Hagenaar en G. Smit Matthijs, z. van K. Leenman en H. Stam Bertha, d. van W. J. K. van der Vliet en G. Kor net. Ondertrouwd: R. A. Bakker, 23 j. en K. W. Breur, 21 j. Getrouwd: P. van ’t Hof, 88 j. en L. H. Bakker, 88 j. J. Donk, 86 j. en N. de Bruin, 26 j. A. Rademaker, 30 j. en A. E. de Zeeuw, 24 j. LEKKERKERK. September. Geboren: Christiaan Gerrit, z. van G. Zwijnenburg en L. Donker Aart, z. van G. Oskam en A. J. Snoek. Getrouwd: H. C. Snoei, 24 j. en J. van Oosterom, 21 j. P. de Graaf, 28 j. en F. K. Sloof, 24 j. LANGERUIGEWEIDE. September. Geboren: Willemijntje, d. van J. van Eijk eri M. van Eijk. Ondertrouwd; J. P. Kastelein en M, Vroege (te Bodegraven). MONTFOORT. September. Geboren: Johannes, z. van C. de Wis sel. Ondertrouwd: G. Eskes, 25 j., en G. Breenep, 28 j. (te Woerden). Getrouwd.: W. Senter, 41 j., weduw naar van G. Hoogendoorn, en N. G. T, de Wit, 23 j. OUDEWATER. Septemlber. Goboren: Gerardus, a>. van en P. de Groot. Ondertrouwd: F. Steenbrink, 29 j., en M. A. Sluijs, 26 j. 4 J. Bergakker. 20 j. (te Herwijnen) en G. van Hemert. Overleden: B. Vioveen, 65 J., weduwe naar van M C. Bentvelzen. PAPENKOP. September. Geboren: Trijntje Wilhelmina, d. G. Verdouw en T. Wl. Roozeboom Ondertrouwd: T. W. van Doorn (te Haastrecht) en J. M. Baars. maar 98000 kub. M Ia 1981 zijn brujkt, met een tekort zal «luiten. D« heer Weaterlfout zegt, dat hij ook altijd daar bezwaar tegen heeft ge had, maar dat er nieta aan te doen waa. De Vooraitter zegt ook, dat met klem tegen die bezwarende bepaling ia opgekomen, maar dat Sliedrecht ateeda zich aan dien eiaoh hield. Vervolgena deelt de heer Van Ben- ,.n e k u m mede, dat de commissie het af keurt, dat voor berging van de materia len van het waterleidingbedrijf een berg plaats wordt gehuurd, waarvoor f 75 per jaar moet worden betaald, terwijl de ge meente een schoollokaal disponibel heeft, waarin alles zou kunnen worden onder gebracht. De Voorzitter zegt toe, dat ge tracht zal worden of zulks mogelijk is. De gemeenterekening over 1931 wordt daarna voorloopig vastgesteld op f 117.101,84 in ontvangsten, f 110.779,49 aan uitgaven en sluitende op den gewonen dienst met een batig saldo van f 6322,25. De kapitaaldienst met een bedrag van f 15.858,90 aan ontvangsten, f 14.784,87 aan uitgaven en sluitende met een batig saldo van f 1074,03. Vervolgens wordt de gemeente-begroo- ting over het dienstjaar 1933 aangebo den, sluitende met een bedrag van f 129.660,18 in ontvang en uitgaaf op den gewonen dienst en een post van on voorziene uitgaven van f 6014,70. De Voorzitter licht toe, dat i een belastingverhooging van 20 opcenten op de gemeentefondsbelasting noodzakelijk zal zijn, om de begrooting sluitend te krij gen. De opcenten op de fondsbelasting zullen dan van 60 op 80 gebracht moe ten worden. hier eigenlijk niet behoort, zoodat het naar de ateuncommisaie wordt verwezen. Scheidend raadslid. Voorts een bericht' van den heer K. Leenman, dat hij ontslag neemt als lid van den gemeenteraad. De Voorzitter bréngt den dank der gemeente over voor hetgeen de heer Leenman gedurende de 25 jaren, dat hij lid van den raad, waarvan tevens ver scheidene jaren wethouder, ia geweest, voor de gemeente heeft gedaan. De heer Weaterhout merkt nog op, dat de heer Leenman iemand waa, die een goéden kijk op de zaken had. Daarna wordt het rapport der com missie voorgelezen, die de.gemeente-reke- ning over het dientejaar 1981 heeft on derzocht. De hee^en Van Bennekum en De Mik zijn van meening, dat de extra kos ten van f 875 der bestrating voorkomen hadden kunnen worden. De heer Weaterhout zegt dat het is ingekomen, doordat de straat eerst hooger zou kojnen te liggen. De neer Van Hoordennen zegt, dat de architect het plan goed heeft ge maakt, maar dat de burgerij bezwaar had, dat de straat zoo hoog kwam te lig gen. De heer De Mik merkt voorts op, dat de rekening van het waterleidingbe drijf naar zijn meeninM||ver het jaar 1Q33, als aan 81iedsecht^r).000 kub. M. water moet worden -betaald, terwijl ‘er llrolta. flfrIKa. •owlln y

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1932 | | pagina 5