n DIAMANT ï&Mr m bk m I mjSSjgT» »£Jr/2So i %5. DE MENSOHEN EN DE KOUDE. BAK- EH BBAADVET FEUILLETON. DE SODDEN SPIN. Mengelwerk. MOORD IN EEN FIUMTELIER KERSTIMVF VAN HET NATIONAAL CRISIS-COMITE. HONIG'S BOUILLONBLOKJES thans 6 voor lOr.t RBTRWH NIEUWSBLAD VBOB 7U1D-HDULAND EN UTRECHT, ScTunmhovnittha Cour,M VB1JDAB IS DECEMBER IMS Zuiver Wollen In tlken gulden vanaf f 3.90 tol f 29.75 kunt U bij ons te kust en te keur gaan om Uw eigen Japonnen-bezit ver. ,.der aan te vullen. U slaagt daarmede zeker binnen het half uur, zoodat U, dank zij ook de ongeivenaard-lage C A prijzen, nog gemak kelijk met de Feestdagen voor elke gelegenheid, welke zich voor mocht doen, een pas sende Japon kunt hebben Japon, nf; \AfiHen Ojfymr^/an t-Georgette Mat su/n met Zijn •jWTO wa^A.« r III. Pèrei-gorneerino schoenmcuvPf? fWiHK «LAP, MliUWtiLAl Wi imi-HtLLANl KW UTRECHT, itliwt^t Beurt* VRIJPA* 1» DECEMBER mt HOK MEN ZICH ERTCBEN BESCHERMT door Dr. H. VAN WILTEN. Wij nemen op onze manier maatrege len tegen de koude door een warme daa om te slaan, warme overschoenen aan te trekken, slobkousen over onze schoenen te doen en de in wollen handschoenen gestoken handen In de zakken te hou den ten eskimo zou om die maatregelen lacnen en ze zeer ondoelmatig vinden. En een Kus maakt winters een torst mee van 3U gr. Celsius (d-i. nog 22 gra den onder het nulpunt van hahrenheit's thermometerschaali), zonder dat hij zich daarover opwindt. Bij zulke temperaturen sun uit den aard der zaak voorzorgs maatregelen noodig, waar bij ons zeil» de eigs-e kouk.eum niet aan denkt. Het was in Rusland, dat men het eerst bedacht om de ooren door klepjes san de muts te beschutten. En de Hus is zoo verstandig de mouwen van zijn schapenpels zoo lang en wijd te maken, dat hij gemakkelijk daarin de handen sa men kan brengen. Zijn koetsjina een bontmuts hangt af tot laag in den nek. Ook het slaan met de armen en het krachtig trappelen met de voeten moet oorspronkelijk een Rueeische gewoonte zijn en wordt daar te lande veel vaker toegepast dan bij ons. Gedurende den eigenlijken winter houdt de Rus zijn woning bijna herme tisch gesloten en hij heeft er alle reden voor. Ook de meeat enthousiaste slaper- met-open-ramen sou zijn overtuiging bers en, als hij 's morgens opstond met een bevroren neus. In Rusland is zooiets eenvoudig onmogelijk. De reten van de ramen worden met uitgeplozen vlas vol komen luchtdicht afgesloten en slechte een klein raampje dient voor het luch ten. S.aat het raampje intusechen meer dan vijf minu en open, dan kan men op nieuw beginnen het huia warm te atoken. In Siberië, waar de temperatuur bui ten den zeer strengen midwinter zeer dragelijk ie, zorgt men bovendien voor een warm lichaam door middel van brandewijn en zeer vet eten; dit bevor dert, zooals bekend, de warmte-ontwik- kel ng van het lichaam. Men vindt* daar geen huia zonder vestibule, want als het e genlijke huis rechts.reeks door een deur met de buitenlucht in verbinding stond, zou het geheel koud en onbe woonbaar worden .wanneer men de deur slechts drie- of viermaal had geopend. De beste, gezondste en tevens doelma- t4gs e winterk.eeding dragen de Cana- deesche eskimo's. Als onderkleed pg dragen zij een rendiervel met den ha- rigen kant naar binnen. Daar overheen komt een broek van zeehondenvel en tenslqMa om in de buitenlucht te ko men nog een bontjas, die echter hoogstens tot de knieën reikt. Op het hoofd dragen tij een bontkap, die vaat om het hoofd sluit en aan beide zijden neergetrokken kan worden. De handen worden bedekt door wan- 45 ets 9 Den volgenden dag bracht het ochtend blad een nieuwe sensatie- Djr. Drapt*r had met eenige der neeren, die aan bei onderzoek deelgenomen hadden, gedi neerd in hei iutz, toen eensklaps een vreemdeling naar hun tafel was toege- loopea en voor Draper was blijven staan, hem strak aankijkend. Hy hief de beide handen op, als deed hij een bezwering en mompelde eenige woorden. Dr. Dra per, die opgestaan was, v*ai doodsbleek in zijn stoel terug. Voor zijn difchgenooten van hun ver bazing bekomen waren, had dt vreemde ling zich omgedraaid en verliet de zaal Niemand had een poging gedaan hem tegen te houden. Toen Dr. Draper van den schok hersteld was, vertelde hij, dat de man een Hindoepriezter waa en dat de woorden, die hy gesproken had, be- teekenden: „De wraak van den God wacht den schender van den tempel." Dienzelfden avond nog gaf Draper het voornemen te kennen, het beeld te willen verkoopen. 'e Middags hoorde Howard van Sir Herbert Lessington, dat hij er honderd duizend pond voor gevraagd had. En er waren reeds geruchten in omloop, dat er een fonds gesticht zou worden, om het voor een der musea aan te koopen. Maar dat is dwaas," zei Howard. „Meer dan vijf duizend pond ia het beeld in geen geval waard." „Je vergeet die raadselachtige eigen schap van het lachen en je vergeet ook de reclame, d.e er door de onderzoekin gen in Parijs en hier voor gemaakt ie. Ïm?** meer <^an Amerikaansche millionair voor te vinden zijn, er dat be drag voor te betalen. En dan vind Ik het ook werkelijk beter, als we bat hier sou- Ma kunnen houden." ten, de voeten door bontschoenen. In deze kleeding heeft men alle mogelijke vrijheid van beweging, terwijl men toch dagen achtereen de felste koude kan verduren, verondersteld, dat er geen wind ie. Tegen wind bestaat er bij die pooltomperatuur eenvoudig geen be scherming. Zulk een eskimo-uitrusting weegt ongeveer 10 K.G., dus niet veel meer dan onze gewone winterkleeding. In Noord Canada en Alaska heeft men overal geen dubbele, doch zelfs driedub bele ramen. In Alaska wordt het ook meer en meer gebruik om evenals in Noorwegen de groote baksteenen oven in het midden van de huiskamer te plaatsen, zoodat men aan alle kanten van de warmte kan profiteeren. Voor ons zou zulk een kachel, die dagelijks 3 a 4 kub'eke M. hout verslindt, allesbe halve goedkoop zijn, doch hout iz zoowel in Noorwegen als in Alaska verreweg de goedkoops.e brandstof. door M. B. UNDSEN Het rood Ucht waarschuwde boven de deur van atelier 4, er was opnams. Het atelier wae wonderlijk rustig als men even tevoren in het atelier 8 er naast, wae geweest. Daar was men be zig met massa opnamen. Geschal van muziek, lach, roepen; het etelde voor: een bal-masqué. Twee honderd figuran ten werkten er aan mede. In atelier 4 stond Louloi Cortes. Ze droeg een ele gant wandelcostuum en een kleinen hoed, waarvan de sluier tot aan haar lippen reikte. Gedurende de scène met haar partner Lèon Helmo veranderde ze wem g van plaats. Ze sprak met naar diepe s.em en aan bet einde van de scène wendde se zich loom en verachte lijk om van den jongen man, die haar trachtte te weerhouden en ging heen. De scène werd eenige malen gerepe teerd en daarna gedraaid. Het waa de laatste reeks opnamen. Louloi begaf zich daarna met haar kleedster naar haar kamer, om zich te kleeden. De regisseur beschouwde de negatie ven en liep plotseling naar de. kleedka mer van Louloi. Hij klopte aan en zei: Ik moet die scène nog eens drsa.an. In vijf minuten ben je klaar. De kleedster kwam naar buiten en vroeg wat hij wenachte. „Juffrouw Louloi moet zich klaar maken, ze moet nog eens opkomen." Dat kan niet. Ze kleedt zich aan om naar huia te gaan." „Dan kleedt ze sich maar weer aan, herhaalde de regisseur ongeduldig. In vijf minuten is ze hier, begrepen? Vijf minuten verliepen, tien minuten, en de regisseur wilde zich al mopperende naar haar kamer begeven toen Louloi verscheen. Ze scheen uitermate slecht gestemd en antwoordde nieta op zijn verontschuldigende verklaring. Maar ze ging op haar aangewezen plaats ataan. De kleedster met poeder en poederdons, schmink etc. stond al klaar, wanneer 't mocht blijken, dat ze te vlug opgemaakt was. Het was een oude vrouw, met scherpe donkere oogen. Ze gaf zich uit voor Spaansche. De scène werd gedraaid, daarna ging de ster heen en de regisseur evenzoo, haar par.ner gingen elk zijns weegs. Ze zei tegen haar kleedster: Ik ga nu direct naar huis; breng mijn mantel hierheen. Ik heb geen tijd meer om me af te schminken. Ik ga nu direct weg. ,-M&ar er moet een logische verklaring voor dat lachen zijn, Sir Herbert. Ik ben er nog steeds -van overoiigd, dat die tv vinden is. En eerlijk gezegd heeft Dra per me van het allereerste oogenblik af tegengestaan." „Hij maakt van de gelegenheid ge bruik. Dat kun je hem moeilijk kwalijk nemen, al vind ik ook zijn handelwijs niet direct sympathiek." Howard schreef een paar dagen later een scherp ar .ik el tegen het plan, het beeld voor een dergelijke som aan te koopen, maar bij werd al spoedig ge waar, dat zijn protest tevergeelsch was. Binnen een week sou het bedrag bijeen zijn en Draper had sich verplicht, het voor dien tijd aan niemand anders te verkoopen. De commissie had voorloopig een verder ondersoek onnoodig geacht, maar Howard had van geen opgaven wil len weten. Draper bad hem, mot een sarcastisch lachje om zijn bloodlooze lip pen, toegestaan, het ondersoek al.een voort te zetten. „Je bent werkelijk koppig, Howard," had Lessington hem gezegd. Ik begrijp niet. wat je denkt te vinden." En hij vond ook werkelijk nieta. Hij werd onrustig, het lachen van het beeM vergde meer van zijn zenuwen dan hij wilde bekennen en vaak scvrok hij 'a nachts wakker en meende het schrikwek kende geluid dan te hooren. Hij had nu ook bericht ontvangen van den man, dien zijn advocaat naar Dun dee gestuurd had om inlichtingen over Diana Lessington in te winnen en dit rapport droeg er n;et toe bij, hem rue- t ger te stemmen, want volgens die in lichtingen was D'ana, in tegenstelling met hetgeen Sir Herbert hem verteld had, dik wijle op reis en sommige van die reizen duurden zeer lang. En de tante, mot wie ze het kleine landhuis bewoonde, wiet in de meest* gevallen niet, waar se heen ging. Op den dag dat Draper zijn ehèque van honderd duizend pond ontving en bet beeld naar hat museum werd over gebracht, ontving Howard «sa berichtje Dat was hst laatst# wat mtn fan haar »ag. Den volgenden morgen om zeven uur vond een werkster, tot haar doodelijke ontsteltenis het lijk van de actrice. Een dolk stak in haar hart. Ze droeg nog steeds het costuum waarin ze gefilmd had, zelfs den kleinen hoed met de vo.le. "Wie vermoordde haar en wan neer? Volgens de verklaring van den chauffeur was ze gekleed zooals men haar dood had gevonden, ingestapt met de kleedster. Halverwege had zij laten stoppen, be volen naar huis te rijden, en wes zelf uitgestapt met de oude vrouw. Hij ver klaarde dat ze zeer nerveus was Ze dacht blijkbaar voortdurend aan iets en liet opeens stoppenzonder eeq; verkla ring te geven. Toen de taxi wegreed had ze nog gezegd: Rij maar door, ik heb je vanuaag met meer noodig. Een andere taxi wenkend, terwijl ze zenuwachtig 't adres van het filmatelier opgaf. De kleedster, evenwel bekend met haar lief deegrillen was naar hu's gsgaan. Is het te verwonderen dat de moord een sensatie verwekte. Ten eerste wae het een uitent geheimsinnig geval, ten tweede gold het hier een wereldberoem de vrouw. Er werden versche dene per sonen verdacht, o.a. de chauffeur, doch alles leidde tot nihil. Of er hier een sprake wae van roofluet dan wel wraak lee bleef onopgelost. Het taschje der vermoorde wae verdwenen, evenals de kostbare juweelsn, die zij dien dag ge dragen had. Anderen dachten echter, dat deze diefstal slechte de ware motie ven moesten verbergen, dat h!er een of andere jaloerzebe vrouw in bet spel was. Hoe het sij, de politie zocht tevergeefs den moordenaar. Twee metuchen waren ontzettend ge schokt door den misdaad: De kleedster en de regisseur. Dan Langley stond voor het éérst in syn leven voor een moei- iykheid, d e hij niet omver kon gooien. Wie was de opvolgster van deze vrouw? Hij ergerde zich aan het plotselinge af breken van de film. Hij wenechte de film af te draaien, het lag in zijn na tuur, om iets wat begonnen was, óók af te maken. Tenslotte besloot hij op jacht te gaan naar een dubbelgangster. Er bleken vrouwen genoeg te bestaan die gaarne deze plaats inqemsn wilden. Een ervan leek treffend op haar, zoowel toon als bewegingen. Ze was nauwelijks 20 jaar oud. Ze had bovendien veel meer temperament dan Louloi bezeten had. Dan Langley kon tevreden zijn. Hij kon zijn film afdraaien en het sou in meteen een sensatie geven, dat srond vast Een dubbelganzter van Louloi. Op den dag dat de opnamen hervat zouden worden, was iedereen zenuw- acht g. De kleedster vroeg huilend of sij bij de nieuwe ster. genaamd Lilian Rey behulpzaam mocht zijn bij schminken. Het feit, dat zelfs de ster haar in haar testament gedacht had, kon haar niet troosten. Zoo hielp ze dus de n:euwe ster kleeden en er way iets spookach tigs in voor allen, die de laatste opna men van Louloi hadden meegemaakt, deze dubbelgangster van haar te hooren en te zien. Maar het succes was voixo- en. Weldra was de oude filmster Louloi Cortex vergeten. Men vond in het alge meen, dat ze véél meer talent had dan Louloi. Lilian was binnen een jaar be roemder, dan welke filmster ook. Zeker zou zij een paar jaar deze plaats heb ben behoudeh, als niet een gevatte kou de plotseling een einde maakte aan haar ren. Ze stierf binnen enkele dagen. Groote droefenis heerschte alom. De wanhoop der oude kleedster was afgrijselijk. Z« wierp zich op de knieën, rukte zich de haren uit het hoofd, wan- Weer laat het wakk're N C C., Het stormsignaal weerklinkenj Nog dreigt de awarte en sis wolk, Nog vreest «#n dsel vaa Netrlaads' valk, ln armee weg, te zinken. Nog dringen honger en gebrek, De schamele hu een binnen. Nog le er armoe, leed en nood, Gebrek aan kloeding M aan breed. Ia tal van huisgezinnen. ■Tet N C C. vraagt om den steun Ven ieder, die kin geven. Helpt allen drie eendrachtig mee En s'eunt het crisis-comité In dit lofwaardig strsvenl Het Kerstfeest staal weer voor 4a i WJtn sou het n et verblijden, Wsnnser er in de duisternis, Een wein'g licht te brengen is, E«n weinig troost ln 't lijden? «stok stond se ESt I kelend, steunend op bij het graf. Toen de kst zonk, slaakte ze een vreeselijken kreet en zonk in elkaar. Den volgenden morgen las men, dat de oude vrouw zich van het leven be roofd had. Eenigen tijd daarna ontmoette Léon Dan Landlef. In de rauxe dineerden se samen. Plotseling zei Dan: „Ik weet wie de moord gedaan heeft". Dan staarde hem aan. Hoe weet jy dat? Hoe, wie ie het dan, kwam het hor tende antwoord. Herinner je je nog alles héél precies, hoe allee liep? We werkten met 'n korte middagpauze van des morgens negen uur, tot ongeveer 4 uur. Toen waren we aan de scene, waarin je Louloi op straat ontmoette, enkele woorden met je wisselde, en je dan. ondanks de smeek- beden, verlet. Ze ging naar haar kleed kamer, daarna draaiden we nog twee kleine scènes, toen kwam ik tot de con clusie dat de opname nog renmaal ge draaid moest worden. Ik heb vaak ge dacht, dat ze vlak da «ma vermoord moest zijn, maar we hebben ons alle maal vergist. Ze werd daarvoor ver moord. Ze was vermoord toen ik in haar kamer moest zijn, om te vragen, of ze nogmaals op wilde komen. Maar je wilt to*h niet zeggenMaar dat is toch waanzin?Je wilt toch niet zeggen, dat die vrouw haar heeft vermoord? Die arme, oude vrouw stak d'e dolk in haar hart. Toen ik aanklopte had ze haar vermoord. "Waarschynlijk had ze er niet op gerekend, dat Louloi zou wor den teruggeroepen, doch het was niet in staat haar koelbloedigheid aan het wan kelen te brengen. Maar we hebben toch die tweede op name gemaakt? Je wilt toch niet bewe rendatdat Juist, Dan zei Leon. Louloi en Lilian rijn evenbeelden. Ze gelyken ale twee druppels water. Herinner je dat ze een slu'er droeg die haar gezicht wat be- Gesprongen handen-Ruwe huid sosneoct. PUROL Bij ApofheUers en Drogisten dekte? Dat ze slechte enkele woorden te zeggen had en daarna wegwandelde als een beieedigde voretin? Herinner je dat Louloi'e dood den weg opende naar roem en fabelachtige rijkdommen, voor een eerzuchtige, jonge vrouw. Maar meen je dan dat Lilian? Dan knikte. Sinds de begrafenis heb ik er over gepeinsd. Toen ben ik gaan onderzoeken. Lilian figureerde in atelier 8, vlak naast ons, op dienzelfden middag. Er waren 200 figuranten, haar verdwijn ng moet zijn geweest als een speld in een hooiberg. Ze was in de kleedkamer ge komen, trok het costuum aan, der ver moorde vrouw, evenzoo echoenen, hoed, koueen enz. Gemakkelijk genoeg voor 'n kleedster, die tevoren al wist, wat se met dis opname moest dragen. Natuur- lyk zou ze dan een eindje meeryden, daarna uitstappen en een andere taxi aanvragen en teruggaan naar het ate lier Het ie in één woord geniaal be dacht door die duiveleche oude vrouw. Maar boe ben je op de gedachte gekomen? Door de wanhoop der oude kleedster en door den kreet dien zij slaakte, tóen ze by het graf ineen stortte. Ik ken an derhalf woord Spaanach en verstond d e woosden: Mijn kind. Het was haar dochter, Léon. Ook dat heb ik onderzocht. Deze moeder hield van haar kind, op een vernietigende, woeste wyze. Om baar rijk te maken, zette ze alles op het spel. En toen het spel gewonnen waa, kwam de dood en legde zijn troef op tafel. (Nadruk verboden). van zijn advocaat, dat Diana Lessington zich in Londen bevond. Murray, de man, dien Gregory met het onderzoek belast had, was haar vanaf Dundee gevolgd, maar hy was dezen ochtend haar spoor n Londen kwyt geraakt. Howard begaf zich naar hot huia van Sir Herbert, blèef er dineeren. maar be merkte nieta van het meisje Naar alle vraarschynlykheid wisten baar uom en tante dus niets van haar verbluf in Lon den af. Hy gaf syn advocaat de op dracht, alle pogingen in het werk te «.el len het me sje op te sporen, maar dit had n et het minste eucces. Intusechen was de Lachende God in een aparte zaal van het museum voor et publiek te bezichtigen. Duizenden de fileerden langs het monsterbeeld en nie mand b eef onbewogen by bet zien van het duivelachtige gelaat. Maar op de oogenblikken, dat de God lachte, heersch te er onder de bezoekers een onbeschrij felijke opwinding. Verschillende malen velen er zelfs vrouwen in onmacht en daarom werd besloten, voorloopig nie mand meer tot de zaal toe te laten. Men '■oopte, dat de tijd de aandacht wel eeni- germate van den Lachenden God zou af leiden, maar de gebeurtenissen der vol gende dagen hadden juist het tegenover gestelde ten gevo'.ge. Op den eers en dag. dat het beeld niet langer ter bezichtiging werd gesteld, had een der bewakeis na sluitingstijd in het museum een vreemdeling, d e naar zijn beschryving de Hindoepriester moest zyn, door welke Draper in bet Ritx be dreigd waa ontdekt, die trachtte de' deur van do zaal, waarin het beeld nu ondergebracht was. te openen. Het ge lukte den vreemdeling te ontkomen, waarschynlijk door de tuinen. Hoewel onmiddeliyk de polit'e gewaarschuwd werd. was er geen spoor van hem te vinden. Den volgenden dag vermeldden de avondb'aden het verslag van een sen- aat'oneelen moordaanslag op Dr. Diaper. Tsrwyi deze in bet strand lisp stofte er esnaklaps m taxi naast hm tm lange gestalte boog zich uit het portier en een dolk vloog rakelings langs Dr. Draper, die, hoewel geheel on .daan, toch nog de tegenwoordighe d van geest ge had had, snel opzy te springen. De dolk, een wapen van Oosterach maaksel, sloeg een barst in een groote spiegelruit, waardoor bewezen werd, met we.k een kracht deze geworpen was. De taxi was op hetzelfde moment in het drukke ver keer verdwenen. Geen der getuigen van den aanslag kon er het nummer van op geven. De derde sensatie bereikte het pu bliek drie dagen later. Er waa een nieu we pog ng tot inbraak gedaan in bet museum, waar de Lachende God sich be vond ditmaal van buigen af. Een der be wakers had een gerinkel van gebroken glas gehoord en onmiddeliyk alarm ge maakt. Men ontdekte, dat in de zaal van den lachenden God een ruit uitgesneden was. Ook nu werd geen spoor van den dader ontdekt. H»t gevolg van deze laat ste poging was, dat de Lachende God 's avonds opgeborgen werd in de zooge naamde schatkamer, een kie n vertrek dat men beter een groote eafe kon be titelen en waarin de k os. baars te verza mel ngen uit het museum, onder meer een un eke collectie oude zieraden, be waard werden. Het was dit laatste berichtje, dat Ho ward's aandacht weer op den Lachen den God richtte. Een week lang had hij ln een nerveuze stemming rusteloos door Londen gezworven, in de hoop, dat het toeval hem het meisje sou doen ontraoe ten. Zijn zoeken wae al even vergeeft ale dat van Murray. En toch zei Ho ward's gevoel hem dat se nog steeds ir Londen was. Waarom, kon hy en tracht ten hy ook n'et te verklaren, evenmin als hy etn verklaring wist voor de in geving. die hy kreeg by het le*en vsr dat laatste bericht e. Maar nog dien zelfden avond bezocht hy den directeui van het museum en k-e-v toee'enrniin" het onderzoek van het beeld voort U wt- fen. Twee dagen achtereen, zonder zich bijna den tüd la naam. te «ton, werkte hy overdag in de gewone zaal, 's avonda in de schatkamer waar bet lachen van het beeld nog valacher scheen ie klinken dan anders. Zyn zoeken leidde nog steeds tot niets en toch wae hy er van overtuigd dat het beeld op de een of andsre ma nier te openen moest zijn. Een ol meer van de duizenden kleine reliëffiguren op het lichaam hield dat geheim verbor gen, maar hy zou het vinden! Op den derden dag van zyn onderzoek kreeg hij een briefje van den directeur, waarin deze hem mededeelde, dat Draper hem verzocht had, dien avond nog eens by bet onderzoek aanwezig te mogeu zijn. Draper sou binnen eenige dagen Enge land verlaten en wilde zijn vondst nog eens bewonderen. Hy zou zich om acht uur aan het museum vervoegen. Hoewel het Howard niot zeer aange naam was, begreep hij, dat de directeur het verzoek niet had kunnen weigeren. HU dineerde vlug in hst dich'st bijs linde restaurant en was om balf acht al woef in de schatkamer terug. De Lachend* God had sich ditn dag nog geen enkele maal zUn naam waardig getoond, maar na Howard's terugkomst scheen hij syn schade te willen inhalen. Buna een kwar tier lang, met slechts eenige korte on- ierbrekingen, klonk het gelach door het vertrek en de s.ilte. die *ir op volgde, scheen Howard des te benauwender toe. HU etond op en ):ep tusschen de vitri nes op en neer. ,Mr. Howard," klonk het eensklaps. Hy draaide sich om en keek naar ds leur, in de meaning «lat ren der bewo ners hem riep, maar de deur was ge- iloten „Mr. Howard, verlaat onmiddeliyk et vertrek, waarin U sich bevindt. U /erkeert in levenegevaar." Het duizelde Howard en bij greep zich /ast aan ds vitrine, waar hU bU stond. ")e woorden waren uit den Lachenden tod gekomen, maar wat hem den groot ten ecboV zegeven had, wae de stem geweeet. Want het beeld had gesproken ■dliiMW One» Dttlw. IWaadt nrralid.)

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1933 | | pagina 3