si-en- ider11 ERG. ig V solide Binnenland nchem g- JD 2-4. Stadsni euws rn at! ling in, om er zijn dan g voor het ml! d 2-4. ill) -*■ kleeding GEL” ;-Collectie 600 Kis.!:1 t Ernstige berichten. Dikke vette slappelingen. Atelier 1 dko o p»T Telefoon 24113' No. w». M> JAARGANO. ZES BLADZIJDEN MAANDAG MAART IBM >A« 11 MAART Hy '1 .1 i elementen, die tegen elkat K VIl-fENTOONSTELLINO. aichdag do Do PAMohroo-tontoonotoUlaf to EUt wu do Torigo wook druk booooht, Sokken, artikelen ags2 uur riveerd u in dezen still DE TOESTAND DER KONINGIN-MOEDER. mo- De in de tijd zijn van de lachende leeuwen en de brulfende wolven en men zal zoggen God? God ia dood. Nietzsche heeft gepoogd den antichrist in zich zelf te ideallseeren, maar des te sterker hij antl-Christ was. wa* Jezus anti-Nietzsohe. Met andere woorden: Nletzache heeft eloh te pletter geloopon op Christu*. ABONNÉ'8, die zich aan QtfAAAGulden bij loveiiHbmg» Cé V V V ongem hikllivid regel» 1,80; 0.20: derde prijs. Ad ver gin tie go« iroumor”. nen van een overspannen geest. Op een I wandeling wordt hij door een 1 getroffen en zakt in elkaar. Tien jaar tegen Messalu in de arena enz. Maar hot zijn niet speciaal deze hoog te-punten. waarin do grootste verdienste van dit filmwerk ligt. Do geheele ver handeling, de zorgvuldige en fraaie op namen en die wijze, waarou ze zijn ver bonden tot één grootsoh filmverhaal met Ramon Novarro in de hoofdrol, dat al les te samen maakt Ben Hur tot een der beate filma. Ook ditmaal wordt des middags een voorstelling voor werkloozen gegeven. onze adminintrntie opgeven voor de verx» zen en bewonderd wordt, dat de inge nieurs van ons land een ‘wereldreputatie gen1 eten, dat Nederland, naar verhou ding. het grootst aantal geleerden bezit dat met den Nobelprijs 14 onderscheiden, dat andere landen voor zeevaartaangele- gonheden bij die vette, slappe Hollan ders komen, dat het tyuitenland ontzag heeft voor de prestaties van onze vlie gers, dat wij. schepen bouwen voor vele landen, dat die vadsige luiaards een In ternationale roem verdorven hebben op bijna alle sportgebied, dat wij met de drooglegging dsr Zuiderzee een werk doen, dat al het encore op dit gebied, verre overtreft. Van dat alles weet de professor niets en in zijn onwetendheid scheldt hij ons voor dikke, bange luiaards Slechts op één enkel punt heeft deze naar oorlogs roem snakkende Hitleriaan gelijk: wij zijn pacifisten. Ja, dat erkennen we vol mondig en van harte Wij willen niet, als deze Dultscher, oorlog, wij verafschu wen giftbommen, met cholera besmette ratten en brandstichting, welke middelen de heer Banse met geestdrift aanprijst. Ja, wij zien onze zoons liever in tulpen, vee en koloniale waren handelen, dan uileengescheurd in loopgraven of vergif tigd door gassen De Duitsche regeering, die heeft waar- De berichten omtrent de gezondheid toestand van de koningln-moeder hebben van den beginne af reden gegeven lot bezorgdheid. Het eerste bericht daarover kwam Vrijdagavond en al dadelijk werd er bij gezegd dat met het oog op den Imo gen leeftijd der zieke bezorgdheid be stond. Do tijdingen, welke daarna kwa men, waren «een van alle gunstiger, zij spraken van onrustige nachten weinig rust en van een ernstige toestand. De koningin en de prinses kwamen spoedig de zieke bezoeken en gisteren zijn beide vorstelijke personen langer aan het ziekbed gebleven. In de Haagsnho kerken werd gisteren gebeden vnor het herstel Des avonds omstreeks 10 uur kwam de mededesling dat de toestand der z oke ongunstiger werd De behandelen de geneesheer, dr. De Jongh, achtte het noodig een tweede geneesheer In consult te roepen on de koningin en de prinses te waarschuwen, waarna de koningin en prinses zich weer naar het paleis aan het Voorhout begaven. Voor dat paleis vormden zich steeds grooter wordende groepen. Het bericht over don hedenkelljken toestand had zich snel door Den Haag verspreid. Het pu bliek zag doktor De Jong zich naar het paleis van do koningin spoeden; daarna kwam oen auto een zuurstofapparaat brengen Een auto uit Utrecht bracht twee bejaarde dames, die na korten tijd met droeve gelaatstrekken het paleis ver lieten. Het waren twee hofdames uit Soest, die. naar zij begrepen, afscheid genomen hadden. Om 0 uur kwam de politie het terrein voor hot paleis van de koningin-mosder afzetten. Auto's mochten goen signalen geven, In de buurt gestationeerde taxi’s worden elders heen gebracht. Om half dris vannacht was de toe stand nog verergerd. Het bleek dat long ontsteking was opgetreden. (ERHEID da publicllilURM^’ en aan het Buret# bij d«n B»n Amsterdam), en <M> on’ lunnin wordin. NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT SCH00NH0VEN5CHE COURANT TuUf 20. Tul.-ailreo: Vatmutlloii. 8. W. N. VAN NUUTEN, SCHOONHOVEN. HAVEN 20 Postrekening 1U7U0. wkeripg, zijn voLens de viutgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWJE HAVBANK te Schiedam, van QAH (tuiden -vrrlit» Vürl|0* Ouhleii h() verlies Zl/) Duiden bij verlies vwo Jl/U van hand of voel 4<VV van een oog iVv van een duim. vu een anderen vinger. aanval Zoo lang hot zoover niet is, blij ven zij kooplieden en pacifisten....” Tol zoover do geleerde schrijver. Het is. met alle respect voor diens ge leerdheid, domme onzinl De profes sor weet niet, dat ons koloniaal beleid door alle koloniale mogendheden gepre- I STREMMING VAN DEN VEER DIENST. Anker van een «liep grijpt den kabel. Vrijdagavond heeft een op de l ek passeerende sleep een storing veroor zaakt in den veerdienst op Gelkenes. Terwijl omstreeks kwart voor zes de pont aan dezen oever dor rivier voor den wal lag, voer de sleep stroomop waarts voorbij. Plotseling werd hevig gerukt aan den kabel aan de beneden zode van de pont: het anker van een dei schepen had den draad gegrepen on trok dien mee. Daar de draad steeds op den bodem Jcr livier ligt, wat zeker ‘.et gevel is, als de pont zooals nuaen den kant ligt, moet het anker over den bodem hebben gesleept. De sleep rukte zoodanig aan den draad, dat de paal, waaraan deze aan de overzijde der ri vier bevestigd was, een knaap van 40 a 45 o.M. dikte, die een paar meter diep A J verton tien 1-0 ojkc regel huw plfwitslng hnlvon p tonïlfln worden gt pianist in „Do Goi Vüi’sohUnt Mnnmlng, W<»on»«lng on Vrljuftg 1'rijH bjj v>«>ruitlu<tH* llng: vui»l" Ki'IhhiiiIiuvcii p"i immmlon 1 1.2A; p. p"*l f 1.5’», M'*t vorxokorhig IA «w*h|m inm, I tien dagen lang ligt hij op een sofa en verslindt de werken van den atheïst. Op 25-jangen leeftijd wordt hij reeds be noemd tot professor aan de universlteit te Bazel (^Zwitserland). Hij geeft college voor atampvolle zalen. Zijn arbeidskracht ia onuitpuftelijk. In dien tijd ontstaat zijn eerste werk: „Die Geburt der Tra- gödle (de geboorte der tragedie). Nadien neemt iedereen de pen tegen hem op, men mijdt hem zooveel mogelijk, waar onder hij ontzettend lijdt. Dikwijls wordt hij gekweld -door zware hoofdpijnen, daar om trekt hij de bergen in. Daar schrijft I hij het eene boek na het andere, o.a. zijn grootste werk: Aho «prach Zara- 1 thustra (Aldus sprak Zarathustra), waar van hij zelf zegt, dat het hem geïnspi reerd is. Nietzsche verkondigt, dat de mensoh- heid zich moet voorbereiden op hot groo- te offensief tegen het Christendom. Zijn geest gaat dan achteruit. In 1880 ver- l toonen zich in zijn brieven reeds teoke- nan vnn nan nvarannnnan trnoRf Qn oqq --- beroerto 1 verkl0in0r) van het lijden: immers het izien van crrootar lilden van anderen, doet fang verkeert hij in een hulpbehoevenden toestand, trouw verzorgd door zijn moe der In den winter van ‘97 schrijft hij op een blad papier: do gekruisigde. Den Sösten Augustus sterft hij aun longont steking. Wat 't 2e punt betreft, is hot volgons spr. moeilijk bij Nietzsche van een loer te sproken. Hij geeft moor losse gedach ten. in prachtige artistieke stijl, die groo- te bekoring uitoefenen maar daardoor is I het moeilijk zijn eigenlijke leer te begrij- I pen. Nietzsche onderscheidt tweeërlei raai: de hoeren- en slavenmoraal, heeren zijn de harden, jdie niets afweten van de stom in Kun binnenste, die zog gen: ik will, behoefte hebben iedereen pijn te doen en in iedereen hun vijand zien. De slaven zijn ontbloot van die in stincten, zij hebben de zwakheid geïm porteerd: ootmoed, godsdienst enz. Alles ia bij hen even klein en zwak. Derhalve ook het Christendom, dal in principe ge kozen heeft voor de slavenmoraal. Van de leer van Christus veracht Niotzsohe het ergste de Bergrede, waar in de slaven zalig gesproken worden. Nietzsche wekt op om in de eenzaamheid te vluchten ,ver van allo Christendom. Een groote grief van Nietzsche is ook. dat het Christendom zoo weinig beant woordt aan liet schoonheidsgevoel vnn hot menschenhart. Nog oen ander punt van belang is bij hem de rust, die het Christendom verzekert. De rust, zegt Nietzsche, is het verachtelljkate wal ik ken. Alleen het gevaarlijke leven is het echte leven. Maar al doze protesten si room en tenslotte In de ééne groote haat tegen het medelijden. Volgens N. verzwaart man door mee lijden het lijden van zijn naaste: het is de multlpllcator van het lijden: lijden plus medelijden Is dubbel-lljden. Het loven is niet voor de lijdenden, hot is alleen voor de sterken. Hel leven is een akker, waar op alle andere menschen als most dienen, om don éénen groolon mensch te doen verrijzen: dat ia de Uberniensohl Dat Is Het is geen vriendelijk opachfrift, maar de man. die deze uitdrukking bezigde, beoogde ook niet vriendelijk te zijn. Hij duidde daarmede met aan een gezel schap, een groep, een partij, een stand, maar een geheel volk en wel het Neder- landsche. Het is een geleerd man, zelfs een hooggeleerd man, het is de heer Ewald Banse, hoogleeraar in de mili taire wetenschap aan de technische hoo- geschool te Brunawijk. en hij schreef dat neer in een boek, getiteld! „Raum und Volk in Weltkriege" (Land en volk in den wereldoorlog). In dat oorlogzuch tige werk, waarin hij ds verfoei)ijksto oorlogsmiddelen aanbeveelt aan Duitach- land, schrijft hij: „De Hollanders zijn dik en vet ge worden van hun handel en zij zijn al leen bevreesd hun gemakkelijk verwor ven winsten te verliozen. Zij zijn uitslui tend kooplieden om het even in tulpen, ve« of koloniale waren en rijkdom en ge mak zijn hun eefiige doeleinden. Zij zijn bang hun prachtige koloniën in het Oosten te verliezen, die veel te groot voor hen zijn en die zij niet bij machte zijn behoorlijk te ontwikkelen. Het ia zeer onwaarschijnlijk, dat «ij nog de helden zijn van 1600, tenzij hun vreed zaam en lui leventje op het spel mocht komen te staan door een vijandslijken 1 ---- aanval Zoo lang hot zoover niet is, blij- genomen, hoe slechte indruk dit schan delijk werk in het buitenland heeft ge maakt, hooft dit boek verloochend maar zij handhaaft den man, die het schroef als hoogleeraar in oorlogsweten- schap. in den grond zat, eruit werd gerukt en in de rivier getrokken. Het anker gleed lang* don kabel, dien het steeds verder achter zich aantrok, tot het tenslotte een heel einde boven het veer, stuitte op den paal, dio toen dus midden op de rivier dreef. Ook aan de palen aan dezen oever is goed waar te nemen, hoe de boot aau den draad h.«eft getrokken. Toen de kabel strak stond, Hop de ankerlier nog af en eerst toen lag de deep «til en wiet men den kabel loa te gooien. De veeroommissaris en de teohn. amb tenaar van de rijkswaterstaat, de heer Woudenberg begaven zich met de mo torboot naar de sleep, waar men aan vankelijk ontkende, dat het anker had gesleept. Zooals gezegd, is dat echter niet aan twijfel onderhevig en het veer- bedrijf zal dan ook trachten, de schade (ook do draad heeft nogal geleden) door de verzekering van den schipper ver goed te krijgen. De stoomboot heeft den kabel weer naar zijn plaats geslapt en daarna ia deze voorloopig aan een andere paal be vestigd. De pont was inmiddels twee uur uit de vaart geweest, voordat de dienst, waarin voor voetgangers zoo goed mo- «elljk met de motorboot was voorzien, weer normaal kon worden hervat. GEREFORMEERDE ZEND ING8B0ND. Het was maar een schraal beset ver- uenigingsgebouw in de Oarnjostr., waar Woensdagavond do afdeoling Schoonho ven van den Gereformeerden Zendinge- bond haar tweede Jaarvergadering hield. Van de 88 leden waren er slechts een 20 opgekomen, de rest bestond uit belang stellenden. Ds. Gunning, ds voorzitter van de plaatselijke afd., liet bij den aanvang zingen Psalm 119 65, waarna hij voor ging gebed. In zijn openingswoord be treurde spr. dat er zooveel mensohen nog onverschillig tegenover hot werk der zen ding staan. Wij hebben het voorrecht ge had, aldus de voorzitter, om op ts groeien in de blijde klank van Gods woord, in te genstelling met de blinde heidenen, dl» opgogroeid zijn in donkere onzalige on wetendheid. Spr. hoopte, dal dit samen zijn zou uitrichten, dat we moer door Gods zalige liefdedienst gegrepen zouden worden, opdat wij zijn woord mogen uit dragen tot de heidenen. De geringe op komst was wol niet bemoedigend, maar ds. Gunning vertrouwde erop, dat dit in do toekomst zou veranderen. Hierna gaf hij het woord aan do. Blok van Brandwijk, die tot onderwerp geko zen had: „De dwaasheid der zending”, naar aanleiding van de tekstwoorden uit Handelingen 10 5 en 6 (2e gedeelte), waar gesproken wordt op over den Apos tel Petrus, die geroepen wordt om den Romein Cornelius het Evangelie te ver kondigen. Spr. wees erop, dat Paulus zegt dat het God behaagd heetf door de dwaasheid der prediking ons te doen ge- looven. In zekeren zin kan die prediking dwaas genoemd worden: zalig te worden door het geloof in den Redder der we reld, die aan het vloekhout voor one is gestorven. Maar er is geen andere naam gegeven onder den hemel, waardoor we kunnen zalig worden. Ook doof anderen wordt de zending een dwaasheid genoemd. Die menschen zijn er tegen om de heidenen in hun rust te verstoren, wat de noodlottigste gevol gen kan hebben. Dit is een waanvoorstel ling: in werkelijkheid hebben de heidenen nooit rust, zij worden altijd achtervolgd zien van grooter lijden van anderen, doet het eigen lijden gering achten. Met het Christendom heeft Nietzsche gomoen, dat zij beiden het volle loven prediken, het verschil is echter groot: Nietzsche de volle uitleving van het naturulijko loven naar eigen |nstlnct. Het loven volgen» Christus voegt zich niet onder oigen wet, maar handelt naar de wet van God. Wordt do loer van Nietzsche verwezen lijkt, dan zal het rad der geschiedenis te- rugloopen: zij* brengt ons do chaos van die elkaar instooten. Wat Nietzsche van het Christendom heeft af gehouden is zijn lust om niet ge bonden te zijn. Nietzsche was geen I mensch: hij was dynamiet, welks blik- I semstralen het leven in schoten. Hij kwam met zijn loer te vroeg en zal altijd te vroeg komen: nooit zal hij geloof vin den. Hij heeft Goethe genoemd: een mis lukte schilder en Schiller: oen mislukt redenaar. Ik zou Nietzsche kunnen noe men een mslukte krijgsman! Met dankgebed sloot spr. zijn lezing, waarnaar allen geboeid geluisterd had den. Aan de uitgahg werd collecte ge houden. jood, hij rommelt tusachen zijn boeken en dat ik Nietzsche geven vindt „Die Welt als Wille und Vorstel- I k,au: ^ldkustsp;- ju?1 dat! - lug" van Arthur Schopenhauer. Veer- I bestreden heeft, echt Christelijk j-imedelijden en zoo leidt Nietzsche nog te gen wd en dank tot Christus. Na nog gezongen to hebben psalm 89 10 vervolgde spr. met het derde punt van i zijn lezing. I Men heeft dikwijls het aangrijpende einde van Nietzsche uitgespeeld tegen zijn leven, en zijn waanzin als oen „oor deel Gods" beschouwd. Do Schrift goeft evenwel een geheel andere beslissing over straffen. In de kritiek die Nietzsche ge- uit heeft op het Christendom zit veel waars; inderdaad hoeft meelij, di» alleen bestaat uit een goedmoedig bekla gen, een demornllseerendo invloed op on zen naaste. Ook dat Nietzsche zich ge ërgerd hoeft aan onschoon» uitingen bij het Christendom, valt te begrijpen: wat zijn we niet achter op he) gebied van kunstI Maar dit heeft niets te maken met de leer op zichzelf: die is in alle deelon schoon. Nietzsche verwart Christen-leor met, Qhristen-leven. In tegenstelling met Nietzsche wil spr. het medelijden noemen de deoimator (de door hun afgoden en geesten, die bij iedere gelegenheid op den voorgrond tre den. Het Evangelie kan ook in deze ’niets dan goed uitrichten. Evenwel bedoelen wjj ook dit niet als we over de „dwaasheid” der zending spreken. Wij willen die dwaasheid zien in het licht der Schrift. En dan kunnen we de zending met dien naam aanduiden, omdat hier goddelijk werk verricht wordt door zwakke menschen. Er zijn men- schen, die alle menschenwerk verachten voor wie alles rechtstreeks van God moet komen. En zij spreken niet geheel onwaarheid: alles wat wij doen is en blijft menachen- wark en 't zendingswerk is heel gebrek - k.g menschenwerk. Maar daarom hoeft dit ons niemand te zegrfn, wij hebben het uitdrukkelijk bevel des Heeren op te vol gen. predikt het evangelie allen creatu ren. Dit is goen menschenwerk zonder meer, Christus laat zijn zendelingen niet alleen slaan. God gebruikt nietige men- schen voor Zijn werk, evenwel heeft Hij ons nooit opgedragen de menschen te be- keeren. Onze taak is: predikenl sn God zal voor de wasdom zorgen. Spr. wees vervolgens ojf de bekeerin- gen van Cornelius en Paulus, die door menschen tot God gebracht werden. Niet do engel bij Cornelius, maar de mensch Petrus moest tot hem spreken, evenals niet Christus op den weg naar Damascus Paulus bekeerd heeft, maar hem zond naar Ananias, een mensoh. Dit alles legt oen zware taak op ons. Hoe durven we eigenlijk zendelingen uitzenden, als we hot zendingswerk in ons zelf verwaar- loozen? En toch moet het- Indië roept ons. En de zwakheid van onze prediking moet de aansporing zijn, om ons ver trouwen alleen op God te stollen. Met een opwekking om het zendingswerk zooveel mogelijk te steunen, sloot spr. Ds. Gunning dankte hem voor zijn keu rige woorden namens de hoele vergade- rin. Uit het jaarverslag van den penning meester bleek, dat in het afgeloopen jaar ontvangen was f 128,28 en uitgegeven f 124.67, zoodat het b&tig saldo was f 8,61. Hierbij kwam nog het batig saldo van 1982 groot f 12, zoodat totaal nog in kas was f 15,61. Hierna moest er voorzien 'wurden in de bMtuursvaoature» J. Heerens en ds. Deur die beiden naar elders vertrokken waren en A. de Groot, die ernstig ongesteld was en aan de beurt van aftreding. De laat ste kon weer herkozen worden. De heer De Groot werd met 161 stem herkozen, voor de andoren werden met groote meerderheid gekozen de heeren Van Beu- zekom (11 stemmen) on Gailllard (10 stemmen). In do pauze, waarin voor vervorsohln- gen gezorgd was, werden twee kleedjes verloot, die overgoschoten waren van de bazar van dte damoskrans. De kloedjes brachten respectievelijk op f 11,40 en f 6,65. Daarna sloot de. Blok, nadat gezongen was psalm 86 5, met dankgebed do hebben psalm 86 5, met dankgebed de samenkomst. In d» pause meldden sioh 5 nieuwe loden aan. NIETZICHK IN HET CHRISTENDOM. Vanaf hot oogenblik van de intree van het Christendom in de worold tot'op den huldigen dag, is het een middelpunt ge weest van verwoede krijg. Reeds de Ro mein Cesus heeft zijn trommelvuur van haat tegen het Christendom geopend, in later tijd volgden o.a. Voltaire en Haser en in Nederland Multatuli. Maar de grootste bestrijder van het Christendom is wel geweest de figuur van Karl Fried rich Nietzsche. Dit was het begin van de inleiding, die ds. Barokey Wolf uit Den Haag Vrijdag avond hield in een goed bezet kerkge bouw, van sljn onderwerp: „Nietzsche en het Christendom”. „Knap als geen ander, stoutmoedig denker,” vervolgde spreker, „hoeft hij al zijn genialiteit aangewend teg»n het Christendom. Spr. vroeg zich dan ook af of hel wel verstandig sou sljn om over zoo'n gevaarlijk onderwerp met jonge menschen te spreken. Mag men vergif tige bessen aan een kind geven? Zeker niet, maar een verstandig vader zal het kind meenemen naar den tuin en hem de vergiftige vruchten toonen, opdat het er zich voor in acht «al nemen. Bovendien ie niemand «oover afgedwaald, of er valt altijd nog wel wat van hem te leeren. Ds. Barokey Wolf verdeeld» zijn on derwerp in drie deelen: ie. Het leven van Nietzsche. 2,. Zijn leer, voor zoover die betrekking heeft op het Christendom en 8e. Critiek op zijn leer. Nietzsche werd in 1844 geboren; zijn vader was predikant, evenals zijn beide grootvaders. In zijn Jeugd is hij een een zame, in zichzelf gekeerde jongen, vlijtig op school die het heel nauw neemt met het vervullen van zijn kinderplichten. Als kind is hij door en door vroom. Hij maakt gedichten op Jezus en verbaast zijn omgeving door zijn overgave aan God. In zijn gymnastentijd treedt er even wel reeds verandering In. Op 17-jarigen leeftijd doet hij nog belijdenis des Ge- loofs. Zooals hij zelf in zijn dagboek ver klaart, verkeerde hij dien dag in een ver rukte gemoedsstemming. Als student komt hij echter in a&nr&klng met een boeken- BEN HUR. Het beroemde filmwerk van bovenge noemden naam zal Woensdag in de Nutwaal worden vertoond, zooals blijkt uit een advertentie in dit nummer. De Blo-Onderneming „Luxembourg”, die Schoonhoven reeds op vele goede film werken heeft onthaald en die indertijd ook groot suocps heeft gehad mot „Hot Toeken dos Kruises”, komt nu met Ben Hur als geluidsfilm, oen meesterwerk, dat ovenepns overal zeer groote belang stelling trekt. Het beeldt op indrukwek kende en boeiende wijze het loven van den Joodsohen jongeling met «ijn moe der en zijn zustor en mot zijn Romoin- schen jeugdvriend Messala uit en het bevat tal van zeldzame opnamen en grootsoho momenten, zooals de intocht van stadhouder Grntus to Jeruzalem, de gevangenneming van Bon Hur en hoe hij weer in vrijheid komt, zijn optreden de loer van den toekomsteen mensch, die zal uitstoken boven alle anderen: dat zal

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1934 | | pagina 1