si-en-
ider11
ERG.
ig
V
solide
Binnenland
nchem
g-
JD 2-4.
Stadsni euws
rn
at!
ling in, om
er zijn dan
g voor het
ml!
d 2-4.
ill) -*■
kleeding
GEL”
;-Collectie
600 Kis.!:1
t
Ernstige berichten.
Dikke vette slappelingen.
Atelier 1
dko o p»T
Telefoon 24113'
No. w».
M> JAARGANO.
ZES BLADZIJDEN
MAANDAG MAART IBM
>A« 11 MAART Hy
'1 .1
i elementen, die tegen elkat
K
VIl-fENTOONSTELLINO.
aichdag
do
Do PAMohroo-tontoonotoUlaf to EUt wu do Torigo wook druk booooht,
Sokken,
artikelen
ags2 uur
riveerd
u in dezen
still
DE TOESTAND DER
KONINGIN-MOEDER.
mo-
De
in
de tijd zijn van de lachende leeuwen en
de brulfende wolven en men zal zoggen
God? God ia dood.
Nietzsche heeft gepoogd den antichrist
in zich zelf te ideallseeren, maar des te
sterker hij antl-Christ was. wa* Jezus
anti-Nietzsohe. Met andere woorden:
Nletzache heeft eloh te pletter geloopon
op Christu*.
ABONNÉ'8, die zich aan
QtfAAAGulden bij loveiiHbmg»
Cé V V V ongem hikllivid
regel» 1,80;
0.20: derde
prijs. Ad ver
gin tie go«
iroumor”.
nen van een overspannen geest. Op een I
wandeling wordt hij door een 1
getroffen en zakt in elkaar. Tien jaar
tegen Messalu in de arena enz.
Maar hot zijn niet speciaal deze hoog
te-punten. waarin do grootste verdienste
van dit filmwerk ligt. Do geheele ver
handeling, de zorgvuldige en fraaie op
namen en die wijze, waarou ze zijn ver
bonden tot één grootsoh filmverhaal met
Ramon Novarro in de hoofdrol, dat al
les te samen maakt Ben Hur tot een der
beate filma.
Ook ditmaal wordt des middags een
voorstelling voor werkloozen gegeven.
onze adminintrntie opgeven voor de verx»
zen en bewonderd wordt, dat de inge
nieurs van ons land een ‘wereldreputatie
gen1 eten, dat Nederland, naar verhou
ding. het grootst aantal geleerden bezit
dat met den Nobelprijs 14 onderscheiden,
dat andere landen voor zeevaartaangele-
gonheden bij die vette, slappe Hollan
ders komen, dat het tyuitenland ontzag
heeft voor de prestaties van onze vlie
gers, dat wij. schepen bouwen voor vele
landen, dat die vadsige luiaards een In
ternationale roem verdorven hebben op
bijna alle sportgebied, dat wij met de
drooglegging dsr Zuiderzee een werk
doen, dat al het encore op dit gebied,
verre overtreft.
Van dat alles weet de professor niets
en in zijn onwetendheid scheldt hij ons
voor dikke, bange luiaards Slechts op
één enkel punt heeft deze naar oorlogs
roem snakkende Hitleriaan gelijk: wij
zijn pacifisten. Ja, dat erkennen we vol
mondig en van harte Wij willen niet, als
deze Dultscher, oorlog, wij verafschu
wen giftbommen, met cholera besmette
ratten en brandstichting, welke middelen
de heer Banse met geestdrift aanprijst.
Ja, wij zien onze zoons liever in tulpen,
vee en koloniale waren handelen, dan
uileengescheurd in loopgraven of vergif
tigd door gassen
De Duitsche regeering, die heeft waar-
De berichten omtrent de gezondheid
toestand van de koningln-moeder hebben
van den beginne af reden gegeven lot
bezorgdheid. Het eerste bericht daarover
kwam Vrijdagavond en al dadelijk werd
er bij gezegd dat met het oog op den Imo
gen leeftijd der zieke bezorgdheid be
stond. Do tijdingen, welke daarna kwa
men, waren «een van alle gunstiger, zij
spraken van onrustige nachten weinig
rust en van een ernstige toestand.
De koningin en de prinses kwamen
spoedig de zieke bezoeken en gisteren
zijn beide vorstelijke personen langer aan
het ziekbed gebleven. In de Haagsnho
kerken werd gisteren gebeden vnor het
herstel Des avonds omstreeks 10 uur
kwam de mededesling dat de toestand der
z oke ongunstiger werd De behandelen
de geneesheer, dr. De Jongh, achtte het
noodig een tweede geneesheer In consult
te roepen on de koningin en de prinses
te waarschuwen, waarna de koningin en
prinses zich weer naar het paleis aan
het Voorhout begaven.
Voor dat paleis vormden zich steeds
grooter wordende groepen. Het bericht
over don hedenkelljken toestand had zich
snel door Den Haag verspreid. Het pu
bliek zag doktor De Jong zich naar het
paleis van do koningin spoeden; daarna
kwam oen auto een zuurstofapparaat
brengen Een auto uit Utrecht bracht
twee bejaarde dames, die na korten tijd
met droeve gelaatstrekken het paleis ver
lieten. Het waren twee hofdames uit
Soest, die. naar zij begrepen, afscheid
genomen hadden.
Om 0 uur kwam de politie het terrein
voor hot paleis van de koningin-mosder
afzetten. Auto's mochten goen signalen
geven, In de buurt gestationeerde taxi’s
worden elders heen gebracht.
Om half dris vannacht was de toe
stand nog verergerd. Het bleek dat long
ontsteking was opgetreden.
(ERHEID
da publicllilURM^’
en aan het Buret#
bij d«n B»n
Amsterdam), en <M> on’
lunnin wordin.
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
SCH00NH0VEN5CHE COURANT
TuUf 20. Tul.-ailreo: Vatmutlloii. 8. W. N. VAN NUUTEN, SCHOONHOVEN. HAVEN 20 Postrekening 1U7U0.
wkeripg, zijn voLens de viutgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWJE HAVBANK te Schiedam, van
QAH (tuiden -vrrlit» Vürl|0* Ouhleii h() verlies Zl/) Duiden bij verlies vwo
Jl/U van hand of voel 4<VV van een oog iVv van een duim. vu een anderen vinger.
aanval Zoo lang hot zoover niet is, blij
ven zij kooplieden en pacifisten....”
Tol zoover do geleerde schrijver.
Het is. met alle respect voor diens ge
leerdheid, domme onzinl De profes
sor weet niet, dat ons koloniaal beleid
door alle koloniale mogendheden gepre- I
STREMMING VAN DEN VEER
DIENST.
Anker van een «liep grijpt den
kabel.
Vrijdagavond heeft een op de l ek
passeerende sleep een storing veroor
zaakt in den veerdienst op Gelkenes.
Terwijl omstreeks kwart voor zes de
pont aan dezen oever dor rivier voor
den wal lag, voer de sleep stroomop
waarts voorbij. Plotseling werd hevig
gerukt aan den kabel aan de beneden
zode van de pont: het anker van een
dei schepen had den draad gegrepen on
trok dien mee. Daar de draad steeds op
den bodem Jcr livier ligt, wat zeker ‘.et
gevel is, als de pont zooals nuaen
den kant ligt, moet het anker over den
bodem hebben gesleept. De sleep rukte
zoodanig aan den draad, dat de paal,
waaraan deze aan de overzijde der ri
vier bevestigd was, een knaap van 40 a
45 o.M. dikte, die een paar meter diep
A J verton tien 1-0
ojkc regel huw
plfwitslng hnlvon p
tonïlfln worden gt
pianist in „Do Goi
Vüi’sohUnt Mnnmlng, W<»on»«lng
on Vrljuftg 1'rijH bjj v>«>ruitlu<tH*
llng: vui»l" Ki'IhhiiiIiuvcii p"i
immmlon 1 1.2A; p. p"*l f 1.5’»,
M'*t vorxokorhig IA «w*h|m inm, I
tien dagen lang ligt hij op een sofa en
verslindt de werken van den atheïst. Op
25-jangen leeftijd wordt hij reeds be
noemd tot professor aan de universlteit
te Bazel (^Zwitserland). Hij geeft college
voor atampvolle zalen. Zijn arbeidskracht
ia onuitpuftelijk. In dien tijd ontstaat
zijn eerste werk: „Die Geburt der Tra-
gödle (de geboorte der tragedie). Nadien
neemt iedereen de pen tegen hem op,
men mijdt hem zooveel mogelijk, waar
onder hij ontzettend lijdt. Dikwijls wordt
hij gekweld -door zware hoofdpijnen, daar
om trekt hij de bergen in. Daar schrijft I
hij het eene boek na het andere, o.a.
zijn grootste werk: Aho «prach Zara- 1
thustra (Aldus sprak Zarathustra), waar
van hij zelf zegt, dat het hem geïnspi
reerd is.
Nietzsche verkondigt, dat de mensoh-
heid zich moet voorbereiden op hot groo-
te offensief tegen het Christendom. Zijn
geest gaat dan achteruit. In 1880 ver- l
toonen zich in zijn brieven reeds teoke-
nan vnn nan nvarannnnan trnoRf Qn oqq ---
beroerto 1 verkl0in0r) van het lijden: immers het
izien van crrootar lilden van anderen, doet
fang verkeert hij in een hulpbehoevenden
toestand, trouw verzorgd door zijn moe
der In den winter van ‘97 schrijft hij op
een blad papier: do gekruisigde. Den
Sösten Augustus sterft hij aun longont
steking.
Wat 't 2e punt betreft, is hot volgons
spr. moeilijk bij Nietzsche van een loer
te sproken. Hij geeft moor losse gedach
ten. in prachtige artistieke stijl, die groo-
te bekoring uitoefenen maar daardoor is I
het moeilijk zijn eigenlijke leer te begrij- I
pen.
Nietzsche onderscheidt tweeërlei
raai: de hoeren- en slavenmoraal,
heeren zijn de harden, jdie niets afweten
van de stom in Kun binnenste, die zog
gen: ik will, behoefte hebben iedereen
pijn te doen en in iedereen hun vijand
zien. De slaven zijn ontbloot van die in
stincten, zij hebben de zwakheid geïm
porteerd: ootmoed, godsdienst enz. Alles
ia bij hen even klein en zwak. Derhalve
ook het Christendom, dal in principe ge
kozen heeft voor de slavenmoraal.
Van de leer van Christus veracht
Niotzsohe het ergste de Bergrede, waar
in de slaven zalig gesproken worden.
Nietzsche wekt op om in de eenzaamheid
te vluchten ,ver van allo Christendom.
Een groote grief van Nietzsche is ook.
dat het Christendom zoo weinig beant
woordt aan liet schoonheidsgevoel vnn
hot menschenhart. Nog oen ander punt
van belang is bij hem de rust, die het
Christendom verzekert. De rust, zegt
Nietzsche, is het verachtelljkate wal ik
ken. Alleen het gevaarlijke leven is het
echte leven. Maar al doze protesten
si room en tenslotte In de ééne groote haat
tegen het medelijden.
Volgens N. verzwaart man door mee
lijden het lijden van zijn naaste: het is de
multlpllcator van het lijden: lijden plus
medelijden Is dubbel-lljden. Het loven is
niet voor de lijdenden, hot is alleen voor
de sterken. Hel leven is een akker, waar
op alle andere menschen als most dienen,
om don éénen groolon mensch te doen
verrijzen: dat ia de Uberniensohl Dat Is
Het is geen vriendelijk opachfrift, maar
de man. die deze uitdrukking bezigde,
beoogde ook niet vriendelijk te zijn. Hij
duidde daarmede met aan een gezel
schap, een groep, een partij, een stand,
maar een geheel volk en wel het Neder-
landsche. Het is een geleerd man, zelfs
een hooggeleerd man, het is de heer
Ewald Banse, hoogleeraar in de mili
taire wetenschap aan de technische hoo-
geschool te Brunawijk. en hij schreef
dat neer in een boek, getiteld! „Raum
und Volk in Weltkriege" (Land en volk
in den wereldoorlog). In dat oorlogzuch
tige werk, waarin hij ds verfoei)ijksto
oorlogsmiddelen aanbeveelt aan Duitach-
land, schrijft hij:
„De Hollanders zijn dik en vet ge
worden van hun handel en zij zijn al
leen bevreesd hun gemakkelijk verwor
ven winsten te verliozen. Zij zijn uitslui
tend kooplieden om het even in tulpen,
ve« of koloniale waren en rijkdom en ge
mak zijn hun eefiige doeleinden. Zij zijn
bang hun prachtige koloniën in het
Oosten te verliezen, die veel te groot
voor hen zijn en die zij niet bij machte
zijn behoorlijk te ontwikkelen. Het ia
zeer onwaarschijnlijk, dat «ij nog de
helden zijn van 1600, tenzij hun vreed
zaam en lui leventje op het spel mocht
komen te staan door een vijandslijken 1 ----
aanval Zoo lang hot zoover niet is, blij- genomen, hoe slechte indruk dit schan
delijk werk in het buitenland heeft ge
maakt, hooft dit boek verloochend
maar zij handhaaft den man, die het
schroef als hoogleeraar in oorlogsweten-
schap.
in den grond zat, eruit werd gerukt en
in de rivier getrokken. Het anker gleed
lang* don kabel, dien het steeds verder
achter zich aantrok, tot het tenslotte een
heel einde boven het veer, stuitte op den
paal, dio toen dus midden op de rivier
dreef. Ook aan de palen aan dezen oever
is goed waar te nemen, hoe de boot aau
den draad h.«eft getrokken.
Toen de kabel strak stond, Hop de
ankerlier nog af en eerst toen lag de
deep «til en wiet men den kabel loa te
gooien.
De veeroommissaris en de teohn. amb
tenaar van de rijkswaterstaat, de heer
Woudenberg begaven zich met de mo
torboot naar de sleep, waar men aan
vankelijk ontkende, dat het anker had
gesleept. Zooals gezegd, is dat echter
niet aan twijfel onderhevig en het veer-
bedrijf zal dan ook trachten, de schade
(ook do draad heeft nogal geleden) door
de verzekering van den schipper ver
goed te krijgen.
De stoomboot heeft den kabel weer
naar zijn plaats geslapt en daarna ia
deze voorloopig aan een andere paal be
vestigd. De pont was inmiddels twee uur
uit de vaart geweest, voordat de dienst,
waarin voor voetgangers zoo goed mo-
«elljk met de motorboot was voorzien,
weer normaal kon worden hervat.
GEREFORMEERDE ZEND ING8B0ND.
Het was maar een schraal beset ver-
uenigingsgebouw in de Oarnjostr., waar
Woensdagavond do afdeoling Schoonho
ven van den Gereformeerden Zendinge-
bond haar tweede Jaarvergadering hield.
Van de 88 leden waren er slechts een 20
opgekomen, de rest bestond uit belang
stellenden.
Ds. Gunning, ds voorzitter van de
plaatselijke afd., liet bij den aanvang
zingen Psalm 119 65, waarna hij voor
ging gebed. In zijn openingswoord be
treurde spr. dat er zooveel mensohen nog
onverschillig tegenover hot werk der zen
ding staan. Wij hebben het voorrecht ge
had, aldus de voorzitter, om op ts groeien
in de blijde klank van Gods woord, in te
genstelling met de blinde heidenen, dl»
opgogroeid zijn in donkere onzalige on
wetendheid. Spr. hoopte, dal dit samen
zijn zou uitrichten, dat we moer door
Gods zalige liefdedienst gegrepen zouden
worden, opdat wij zijn woord mogen uit
dragen tot de heidenen. De geringe op
komst was wol niet bemoedigend, maar
ds. Gunning vertrouwde erop, dat dit in
do toekomst zou veranderen.
Hierna gaf hij het woord aan do. Blok
van Brandwijk, die tot onderwerp geko
zen had: „De dwaasheid der zending”,
naar aanleiding van de tekstwoorden uit
Handelingen 10 5 en 6 (2e gedeelte),
waar gesproken wordt op over den Apos
tel Petrus, die geroepen wordt om den
Romein Cornelius het Evangelie te ver
kondigen. Spr. wees erop, dat Paulus
zegt dat het God behaagd heetf door de
dwaasheid der prediking ons te doen ge-
looven. In zekeren zin kan die prediking
dwaas genoemd worden: zalig te worden
door het geloof in den Redder der we
reld, die aan het vloekhout voor one is
gestorven. Maar er is geen andere naam
gegeven onder den hemel, waardoor we
kunnen zalig worden.
Ook doof anderen wordt de zending
een dwaasheid genoemd. Die menschen
zijn er tegen om de heidenen in hun rust
te verstoren, wat de noodlottigste gevol
gen kan hebben. Dit is een waanvoorstel
ling: in werkelijkheid hebben de heidenen
nooit rust, zij worden altijd achtervolgd
zien van grooter lijden van anderen, doet
het eigen lijden gering achten. Met het
Christendom heeft Nietzsche gomoen,
dat zij beiden het volle loven prediken,
het verschil is echter groot: Nietzsche de
volle uitleving van het naturulijko loven
naar eigen |nstlnct. Het loven volgen»
Christus voegt zich niet onder oigen wet,
maar handelt naar de wet van God.
Wordt do loer van Nietzsche verwezen
lijkt, dan zal het rad der geschiedenis te-
rugloopen: zij* brengt ons do chaos van
die elkaar instooten.
Wat Nietzsche van het Christendom
heeft af gehouden is zijn lust om niet ge
bonden te zijn. Nietzsche was geen
I mensch: hij was dynamiet, welks blik-
I semstralen het leven in schoten. Hij
kwam met zijn loer te vroeg en zal altijd
te vroeg komen: nooit zal hij geloof vin
den. Hij heeft Goethe genoemd: een mis
lukte schilder en Schiller: oen mislukt
redenaar. Ik zou Nietzsche kunnen noe
men een mslukte krijgsman!
Met dankgebed sloot spr. zijn lezing,
waarnaar allen geboeid geluisterd had
den. Aan de uitgahg werd collecte ge
houden.
jood, hij rommelt tusachen zijn boeken en dat ik Nietzsche geven
vindt „Die Welt als Wille und Vorstel- I k,au: ^ldkustsp;- ju?1 dat! -
lug" van Arthur Schopenhauer. Veer- I bestreden heeft, echt Christelijk
j-imedelijden en zoo leidt Nietzsche nog te
gen wd en dank tot Christus.
Na nog gezongen to hebben psalm 89
10 vervolgde spr. met het derde punt van
i zijn lezing.
I Men heeft dikwijls het aangrijpende
einde van Nietzsche uitgespeeld tegen
zijn leven, en zijn waanzin als oen „oor
deel Gods" beschouwd. Do Schrift goeft
evenwel een geheel andere beslissing over
straffen. In de kritiek die Nietzsche ge-
uit heeft op het Christendom zit veel
waars; inderdaad hoeft meelij, di»
alleen bestaat uit een goedmoedig bekla
gen, een demornllseerendo invloed op on
zen naaste. Ook dat Nietzsche zich ge
ërgerd hoeft aan onschoon» uitingen bij
het Christendom, valt te begrijpen: wat
zijn we niet achter op he) gebied van
kunstI Maar dit heeft niets te maken met
de leer op zichzelf: die is in alle deelon
schoon. Nietzsche verwart Christen-leor
met, Qhristen-leven.
In tegenstelling met Nietzsche wil spr.
het medelijden noemen de deoimator (de
door hun afgoden en geesten, die bij
iedere gelegenheid op den voorgrond tre
den. Het Evangelie kan ook in deze
’niets dan goed uitrichten.
Evenwel bedoelen wjj ook dit niet als
we over de „dwaasheid” der zending
spreken. Wij willen die dwaasheid zien
in het licht der Schrift. En dan kunnen
we de zending met dien naam aanduiden,
omdat hier goddelijk werk verricht wordt
door zwakke menschen. Er zijn men-
schen, die alle menschenwerk verachten
voor wie alles rechtstreeks van God
moet komen.
En zij spreken niet geheel onwaarheid:
alles wat wij doen is en blijft menachen-
wark en 't zendingswerk is heel gebrek -
k.g menschenwerk. Maar daarom hoeft
dit ons niemand te zegrfn, wij hebben het
uitdrukkelijk bevel des Heeren op te vol
gen. predikt het evangelie allen creatu
ren. Dit is goen menschenwerk zonder
meer, Christus laat zijn zendelingen niet
alleen slaan. God gebruikt nietige men-
schen voor Zijn werk, evenwel heeft Hij
ons nooit opgedragen de menschen te be-
keeren. Onze taak is: predikenl sn God
zal voor de wasdom zorgen.
Spr. wees vervolgens ojf de bekeerin-
gen van Cornelius en Paulus, die door
menschen tot God gebracht werden. Niet
do engel bij Cornelius, maar de mensch
Petrus moest tot hem spreken, evenals
niet Christus op den weg naar Damascus
Paulus bekeerd heeft, maar hem zond
naar Ananias, een mensoh. Dit alles legt
oen zware taak op ons. Hoe durven we
eigenlijk zendelingen uitzenden, als we
hot zendingswerk in ons zelf verwaar-
loozen? En toch moet het- Indië roept
ons. En de zwakheid van onze prediking
moet de aansporing zijn, om ons ver
trouwen alleen op God te stollen. Met een
opwekking om het zendingswerk zooveel
mogelijk te steunen, sloot spr.
Ds. Gunning dankte hem voor zijn keu
rige woorden namens de hoele vergade-
rin.
Uit het jaarverslag van den penning
meester bleek, dat in het afgeloopen jaar
ontvangen was f 128,28 en uitgegeven
f 124.67, zoodat het b&tig saldo was
f 8,61. Hierbij kwam nog het batig saldo
van 1982 groot f 12, zoodat totaal nog in
kas was f 15,61.
Hierna moest er voorzien 'wurden in de
bMtuursvaoature» J. Heerens en ds. Deur
die beiden naar elders vertrokken waren
en A. de Groot, die ernstig ongesteld was
en aan de beurt van aftreding. De laat
ste kon weer herkozen worden. De heer
De Groot werd met 161 stem herkozen,
voor de andoren werden met groote
meerderheid gekozen de heeren Van Beu-
zekom (11 stemmen) on Gailllard (10
stemmen).
In do pauze, waarin voor vervorsohln-
gen gezorgd was, werden twee kleedjes
verloot, die overgoschoten waren van de
bazar van dte damoskrans. De kloedjes
brachten respectievelijk op f 11,40 en
f 6,65.
Daarna sloot de. Blok, nadat gezongen
was psalm 86 5, met dankgebed do
hebben psalm 86 5, met dankgebed de
samenkomst. In d» pause meldden sioh
5 nieuwe loden aan.
NIETZICHK IN HET CHRISTENDOM.
Vanaf hot oogenblik van de intree van
het Christendom in de worold tot'op den
huldigen dag, is het een middelpunt ge
weest van verwoede krijg. Reeds de Ro
mein Cesus heeft zijn trommelvuur van
haat tegen het Christendom geopend, in
later tijd volgden o.a. Voltaire en Haser
en in Nederland Multatuli. Maar de
grootste bestrijder van het Christendom
is wel geweest de figuur van Karl Fried
rich Nietzsche.
Dit was het begin van de inleiding, die
ds. Barokey Wolf uit Den Haag Vrijdag
avond hield in een goed bezet kerkge
bouw, van sljn onderwerp: „Nietzsche en
het Christendom”.
„Knap als geen ander, stoutmoedig
denker,” vervolgde spreker, „hoeft hij al
zijn genialiteit aangewend teg»n het
Christendom. Spr. vroeg zich dan ook af
of hel wel verstandig sou sljn om over
zoo'n gevaarlijk onderwerp met jonge
menschen te spreken. Mag men vergif
tige bessen aan een kind geven? Zeker
niet, maar een verstandig vader zal het
kind meenemen naar den tuin en hem de
vergiftige vruchten toonen, opdat het er
zich voor in acht «al nemen. Bovendien
ie niemand «oover afgedwaald, of er valt
altijd nog wel wat van hem te leeren.
Ds. Barokey Wolf verdeeld» zijn on
derwerp in drie deelen: ie. Het leven
van Nietzsche. 2,. Zijn leer, voor zoover
die betrekking heeft op het Christendom
en 8e. Critiek op zijn leer.
Nietzsche werd in 1844 geboren; zijn
vader was predikant, evenals zijn beide
grootvaders. In zijn Jeugd is hij een een
zame, in zichzelf gekeerde jongen, vlijtig
op school die het heel nauw neemt met
het vervullen van zijn kinderplichten. Als
kind is hij door en door vroom. Hij
maakt gedichten op Jezus en verbaast
zijn omgeving door zijn overgave aan
God. In zijn gymnastentijd treedt er even
wel reeds verandering In. Op 17-jarigen
leeftijd doet hij nog belijdenis des Ge-
loofs. Zooals hij zelf in zijn dagboek ver
klaart, verkeerde hij dien dag in een ver
rukte gemoedsstemming. Als student komt
hij echter in a&nr&klng met een boeken-
BEN HUR.
Het beroemde filmwerk van bovenge
noemden naam zal Woensdag in de
Nutwaal worden vertoond, zooals blijkt
uit een advertentie in dit nummer. De
Blo-Onderneming „Luxembourg”, die
Schoonhoven reeds op vele goede film
werken heeft onthaald en die indertijd
ook groot suocps heeft gehad mot „Hot
Toeken dos Kruises”, komt nu met Ben
Hur als geluidsfilm, oen meesterwerk,
dat ovenepns overal zeer groote belang
stelling trekt. Het beeldt op indrukwek
kende en boeiende wijze het loven van
den Joodsohen jongeling met «ijn moe
der en zijn zustor en mot zijn Romoin-
schen jeugdvriend Messala uit en het
bevat tal van zeldzame opnamen en
grootsoho momenten, zooals de intocht
van stadhouder Grntus to Jeruzalem, de
gevangenneming van Bon Hur en hoe
hij weer in vrijheid komt, zijn optreden
de loer van den toekomsteen mensch, die
zal uitstoken boven alle anderen: dat zal