1 SCHOONHOVENSCHE COURANT
ai
O
Scott en Black winnaars in de Melbourne-race.
|t)RA15rtlAvAN\MKEHBURG'S-‘ I
A ••iLEVERTRAAB J
LZ
Binnenland
FATE
--J-- aon.
De Uiver als tweede aangekomen, na kranige aviatiek.
DE UIVER.
Den prijs gewonnen.
6420.
TIEN BLADZlpEl»
WOENSDAG 24 OCTOBER 1934
OCTOBER 1934
in heel Australië de grootste
naar Australië in 3 dagen, 's wat men te-
T-LEEUWARPK»-
l C H T.
en morgen van
>unt geeft den
jan dag aan.
het
De
te
nd;
5 20 uur, 0.99 M
615 uur, 1.17 M
1 M., was 0.05 M
0 M-, val 001M
De toestellen.
De Cornet is speciaal voor doze race ge
bouwd. Het is slechts een klein, twee-mo-
torig vliegtuigje, met een bemanning van
En
voor
ituur:
ig hedenmiddag
haduw:
renheit
van
>nig voor de
blad, opent
nsdagavpnd:
ige Zuidelijke tot
waar bewolkt tol
veinig of geen re-
ns op regen, aan
ring in tempera-
De aankomst.
reeds vele uren
de aankomst van de Cornet een me-
op en nabij de
de eindstreep
«panning te wachten, ondanks
ober: Op 16.14,
e Kwartier Dins-
loeilijke taak heb-
u groote staf van
len het hunna toe
aportfeest op zoo
a slagen.
de kleadkamara
stemming en al-
noed. Daar bleek
k favoriet waren
sche Boys, die
beste loopers van
ificeerd, zijn club-
ikker, van Hercu-
thleten inderdaad
;bben beantwoord,
an, van D.O.S.,
n dat met hem
te worden gehou-
dat deze athleet
it: hij is uit het
zou dan zeer ze-
n De Ruijter bo
ers van „Hellas”,
jen een zeer gun-
m trokken vooral
frisch, helderwit,
n. Binnen afzien-
sportlui wat meer
i. zullen verschei-
doen spreken. De
i ook pittige loo
ny.. Behalve aan deze order wordt in de
fabriek der N.V. Thomassen nog gewerkt
aan een aantal machines voor de olie-in-
dustrie van Curasao en zeven diesd-molo-
ren, bestemd voor vernieuwing van motor
wagens
IlJW/ WW1TJ IkWMKT
zal -
lagonoeg geheel overeen met die
vorige jaar.
van de gemeenten, waar-
werkverschaffinqsloonen
wordt intuaschen in de
verwachting uitgesproken,
wier inkomsten
en W. zopdanig
boven den steun
uitgaan, geen verstrekking van bedoelden
1 toeslag zal plaats vinden, aangezien ook
i en be
hoeften rekening moet Worden gehouden.
GOEDE TIJDING.
Er zijn belangrijke orders uit het bui
tenland bij de N.V Machine- en Moloren-
fabriokon Thomassen 4 Co. te De Steesj
geplaatst, zoodat het personeel kon wor
den uitgebreid tot 220 man en het aantal
werkuren, dat öenigon tijd geladen wegens
slapte moest worden ingekrompen, weer
tot een volle werkweek kon worden uitge-
BBe JAARGANG,
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
Telet. 20. Tol.-Adrcs: Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN. HAVEN 25 Pontrokmlng 18701
keren
slaagt
en d«
terzake kund gen verklaren, een staaltje
van buitengewone goede navigatie en zoo
blijkt uit die tegenspoed te klaarder de be
kwaamheid en de voorzichtigheid der Ne-
derlandsche vliegers.
Het e nog maar kort geleden, dat ook
geheel ons land dagen achtereen in •pan
ning was over den vliegtocht van een Ne-
dorlandache machine, toen namelijk d»
Pelikaan in recordtijd naar en van Indi?
vloog. De toen behaalde roem, de toen be
vestigde goede naam is nu met lauweren
getooid.
Of nu de Uivar een prijs krijgt en of zij
al dan niet aanspraak kan maken op de
handicapprijs, is voor de beteekenis van
dezen tocht niet van direct belang. Van
direct belang zijn de feten, dat een ge
woon verkeersvliegtuig van de K.L.M.
deelneemt aan den wedstrijd, dat de vlieg
machine is gebouwd voor passagiersver
voer en niet op uiterste snelheid, dat er
passagiers en post werden meegevoerd, dal
doze machine het gew’cht van een radio-
‘nstallatie verkoos boven de onzekerheid
van het gemis en dat niettegenstaande al
deze bezwarende voorwaarden de machi
ne toch als nummer twee aankwam.
K.
vedstrijd,
t:e van
commerc eej- en
meer waarde.
Men kan in het verslag over deze ver
bazingwekkende tocht lezen hoe de ele-
menten de vliegers parten hebben ge
speeld en hoe zij na door een storm uit
de koers te zijn gedreven, er in den don
nacht boven het onbekende land in
jderi den weg te vinden naar Albury
laar veilig te landen. Dat ia, looal»
voor de verxektring, xijn volgens de vaatgeBtelde bepalingen tegen ongevallen veriekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van
lulden by QAA Gulden bÜ varliex 900 Gulden bÖ verlies 1 AA öulden bU verlies ZTfï Gulden bij verlies van
overlijden. JuU van hand of voet fc<vU van een oog. 1VV van een duim. WW een anderen vintrer.
Nog geei
Uiver met
vliegveld
passagiers
Albury moeten verlatea en de reis naar
Te Melbourne stond
voor 1
uigte van vele duizenden
Flemington-renbaan, waar
was, m o
den regen. Meer dan 90.000 personen had-
ien zich naar de finish begeven.
Om 5.53 uur strekte de snelle roofle vo
gel zijn ponton uit en landde sierlijk op
het vliegveld, waardoor het zeker geworden
was, dat Scott en Black de luoht-marathon
hadden gewonnen en beslag gelogd hadden
op den prijs van 10.000 Australische pon
den, benevens op den gouden cup, welke
door Mac Pherson Robertson was beschik
baar gestold.
De eerste, die de vVegers gelukwonsch-
te met hun overwinning, was de Nieuw-
Zeolandsche aviafrfco Joanne Batten.
Scott zei tot do journalisten: Het min
ste wat ik zeggen kan is, dat het oPn el
lendige re’s was. De laatste 24 uur van de
vlucht hadden wij te kampen met eon mo
tor, die niet geheel betrouwbaar was en
die tweemaal volkomën weigerde.
Hulde van de K.L.M.
De Kon Ned. Luchtvaart Maatschappij
had haar agent te Melbourne opdracht ge
geven, Scott en Campbell Black bij aan
komst te Melbourne een lauwerkrans te
overhandigen, waarop een lint zou worden
aangebracht met de woorden: „Met groote
bewondering voor navigatiekunst, techni
sche vaardigheid en doorzettingsvermo
gen”.
Scott en Black verklaarden, dat zij dezen
krans van de K.L.M. het meeat op prijs
stelden van alle huldebetuigingen, die hun
ten doel vielen, terwijl zij hun bewondering
uitspraken voor de prachtige prestatie van
de KLM -machine Uiver en zijn kranige
bemanning.
De huldebetuigingen waren overigens
talrijk en hartelijk Ter verwelkoming
waren o.a. aanwezig, de Lord-mayor van
BRANDSTOFFENTOESLAG VOOR
WERKL00ZEN.
Regeling ongeveer als verleden!
jaar.
De minister van sociale zaken heefti
thans definitief besloten, ook dezen win
ter weder een brandstoffentoeslag aan del
ondersteunde en te werk gestelde arbeiders
toe te kennen De desbetreffende regeling,
die binnen enkele dagen ter kennis van d«
gemeentebesturen zal worden gebracht,
stemt ns
\an het vorige
Ten aanzien
in de hoogste
worden uitbetaald,
circulaire de i
dat aan diegenen, onder de bij. do werk-
I \Srsohaffng geplaatsten,
1 naar de meaning van B.
onze I zijn, dat zij aanzienlijk 1
inaar twee koppen, zonder passagiers,
der post, en zelfs zonder radiotoestel,
alle nuttige daagkracht is aangewend
het meenomen van benzine.
De Uiver daarentegen moest b.v. tusschon
Allahabad en Singapore tweemaal tanken.
Hot is oen normaal verkeersvliegtuig met
drie (betalende) passagiers, zoodat er 7
personen aan boord «Un en een post van
c.a. 26.000 brieven, met -een gewicht van
200 K.G.
De start
len burgemeester,
dgheden was ver-
itarter de heer B.
wordt een schijn-
an fotograaf in de
it moment op de
eggen, dan weer-
van het pistool,
aten reageert: do
genomep. D ieet
n aan, neèmt den
af te staan, op de
ker, en die op zijn
jote scharp deel-
dijk heeft de Bos
in voorsprong van
en in onversaagd
keurigen stijl loo-
cg. Dan passceren
p, Bartol, die hier
jn krac) ten heeft
n en Baks. Bij de
te zijn achterge-
bben z ch gehand-
Hejjneman als no.
uisjjoortstraat, on-
inish, heeft laatst-
Ongtvalltn.
Een ernstige schaduw werpt over het
grootsche sportgebeuren het feit, dat Bai
nes en Uillman Maandagmorgen te Palaz
zo San üervasio nabij Foggia in den Ita-
llaansche provincie Apulie met hun vlieg
tuig te pletter zijn geslagen.
Door onverklaarbare oorzaak vloog het
toestel midden in de lucht in brand. Men
kon de kreten van de inzittenden ‘moren,
Dit toen het vliegtuig, in een kolom van rook
BEWONDERENSWAARDIGI PRESTA
TIE tfAN SCOTT EN BLACK.
Aan Scott en Black is de overwinning.
Gistermorgen zijn zij om 6.53 uur (Am-
sterdamsche tijd) met de roode Cornet als
eersten door de finish te Melbourne ge
gaan en daarmede hebben zij de groote
luchtrace van Londen (Mildenhall) naar
Melbourne gewonnen. De kranige Br.tten
leggf'n daarmede beslag op don prijs van
10.000 ponden en de gouden cup, beide uit
geloofd door sir Mao Pherson Robertson.
De vliegers hadden voor dezen tocht
slechts 70 uur en 58 minuten noodig, zij
sloegen daarmede alle op deze route be
staande records.
Scott en Black waren Maandagmiddag
te 18.ÖÖ (A.T.) te Port Darwin opgestegen,
hoewel de storing, welke zich bij een van
de beid0 motoren boven de Timorzoe had
voorgedaan, van dien aard was, dat het er
aanvankelijk uitzag, dat de reis niet zou
kunnen worden vervolgd.
Te Port Darwln.
Direct na de aankomst te Port Darwin
werden de motoren aan een grondig on
derzoek onderworpen. De mecaniciens
werden onmiddellijk aan het werk gezet
om het euvel te herstellen. Met volle
kracht en voortdurend door do piloten
aangevuurd, werkten de mannen aan het
herstellen van de machine en na ’’ele moor
dan twee uur koortsaohfigen erbeid ronk
ten de machines weer en startte het toe
stel onder oor ver doo vend gejuich voor de
voorlaatste étappe, naar Charlevllle, op
een afstand van 787 mijl van Melbourne.
Men had er te Port Darwin aanvankelijk
aan gewanhoopt, de defecten van don
eenen motor to kunen herstellen. Tenslotte
echter bleek het toch nog, tij hef met
groote inspanning, mogelijk, vijf van de
zes cylinders voor de verdere vlucht
bruikbaar te maken.
Soott en Campbell Black waren doode
lijk vermoeid bij hun aankomst te Port
Darwin, Zij hadden sedert liet vertrek uit
Mildenhall niet meer geslapen en de mo
torstoring boven de Timorzee had hun
zenuwgestel zoo op de proef gesteld, dat
zij na de landing uit hun machine gehe-
achen moesten worden.
Turner en Pangborn bezetten met de Boeing Transport de derde plaats.
Melbourne en sir Mac Pherson Robertson,
de schenker van de prijzen.
Ter opluistering cirkelden verscheidene
vliegtuigen boven de racebaan rond.
Scott vertelde, dat hij moeite had zich
te realiseeron, dat alles zoo gauw was ge
gaan en Black was zoo onder den indruk,
toen Mac Robertson hem geluk wenschte,
dat hij niets anders kon zeggèn dan „thank
you”.
genwoordig noemt, een super-prestatie.,
Voor de K.L.1£. echter is er nog iels wat
van nog meer on booger belang is dan de
supersnolljeid, namelijk: super-veiligheid.
Engeland moge den prijs wegdrageu in
deze wedstrijd, naar onze meening is de
prestat:e van de Uiver uit technisch-,
veiligheidsoogpunt, van
ABONNÉ’S, die zich aan Onze administratie opgeven l
ZOOOo»^1”0 600 Q"‘d'
Het parcours,
Stationsplein, via
Dijk, Voorhaven,
il, Verlengde Lo-
Scheluwebrug,
Kruispoortstraat,
Spoorstraat, Sta-
ïijn talrijke boch-
dijk en lastige
rug, vormde wel
opers, maar toch
t^eel goed te noe-
m, zoowel aan de
ad, had zich een
a verzameld, die
f 'de verrichtingen
)lgd, terwijl een
n op hun tocht
Ad verten tiën1-0 regels 1.80;
elke regel meer f 0.20; derde
plaatsing halven prijs. Advsr-
tsntlën worden gratis ge
plaatst in „Do Goreiimor”.
Verschijnt Maandag, Woonsdng
en Vrijdag. Frys by vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 8
maanden 1.88; p. post f 1.80.
Mot verzekering 15 cents meer.
Na Batavia.
Inmiddels was de Uiver met Parmentier,
Moll, Van Brugge en Prins, alsmede drie
passagiers aan boord, om 11.19 uur
Maandagmiddag uit Batavia vertrokken.
Om 12.55 uur werd Semarang gepasseerd
en om 15 53 uur kwam de Douglas te Ram-
bang aan den grond. Snel werd brandstof
ingenomen on reeds na 24 minuten trok
ken do zware motoren den metalen vogel
weer de lucht in. OnTlO-STuur werd Koe
pang bereikt, vanwaar 18 minuten later
de mooie tocht werd voorlgezet voor de
volgende étappe naar Port Darwin. Om
tien uur werd de machine boven de Timor
zeo gesignaleerd en om 23.23 uur word de
Australische bodem bereikt. Voor hot tan
ken pn het vervullen dor formaliteiten wa
ren 30 minuten noodig, waarna koeis ge
zet werd naar Gharlovillo, de voorlaatste
landingsplaats. Om 3.35 uur gisternacht
vlppg de Uiver over Cloncurry en om 9 05
uur Dinsdagmorgen werd veilig en wel te
Gharlevilla geland.
Nederland heeft den prijs van de wed
vlucht LondenMelbourne gewonnen. Ge
wonnen in meer dan één opzicht al
heeft dan de Cornet den prijs gekregen en
'verdiend. De Engelsche bladen hebben den
wedstrijd tusschen Comet en Uiver verge
leken met de strijd tusschen een race-auto
en een gewone personenwagen. De ma
chine der Engolsche deelnemers was ge
heel gebouwd om deze wedstrijd te w.n-
nen, alles wat de machine kon bezwaren,
zonder dat het bijdroeg om de snelheid
te verhoogen, was weggelaten, de machi
ne vervoerde geen passagiers en geen post.
De Uiver daarentegen ie een verkeers
vliegtuig, dat na deze prachtige prestatie
gewoon m den dienst komt, dus in ’t ge
heel niet gebouwd op het ontwikkelen van
een bijzondere snelheid en deze Holland-
sche deelnemer had bovendien 3 passa
giers, in totaal 7 man en 200 kilogram
post (26.000 brieven) mee te Voeren an
moest een langoren weg maken.
Dan is er nog iets dat wel bij deze wed
loop niet ter sprake komt, maar dat voor
ons nationaal gevoel wat beteekent. Onder
de hierboven genoemde ongunstige voor
waarden voor de Uiver heeft deze vlieg
machine toch de tweede plaats-weten te
verwerven, m?arzij zou onder nog on-
gunstiger voorwaarden vele malen den
heel Nederland In de grootste i eersten prijs winnen, wanneer het niet
da radio-berichten omtrent hot «big om één enkele tocht Londen—Mei-
bouren, maar om tien- of vijftigmaal die
reis. Geen enkele natie toch heeft een zoo
voortreffelijke en betrouwbare organisatie
als onze K.L.M., die haar machines met
de regelmaat van een spoortrein laat ver
trekken en aankomen. Er zijn ook op deze
wedvlucht weer ernstige ongelukken en
technische tegenslagen yoorgekomen en
ook nu weer behoort het K.L.M. vl'eg’uig
tot die, welke zonder eenige stoornis den
langen weg hebben volbracht.
Groote snelheid is in onzen tijd een
belangrijk ding en een reis van Engeland
gehuld, op aarde viel. Bevend van schrik
liepen de boeren naar het in brand staan
de toestel. Er bleef hun niets 'anders te
doen dan de verkoolde lijken der belde
inzittenden uit de wrakstukken te dragen.
Baines en Gilman waren amateur-sport-
lieden, die ook als zoodanig, zoowel voor
de snelheids- «Is voor de handlcap-race
aan de race hadden deelgenomen. Zij vlo
gen in een „Fairy Fox” vliegtuig, voorzien
van een Curliss-molor.
Een militair vliegtuig, dat controle
diensten verrichtte voor de Melbourne-
race, en vermist werd, is zwaar bescha-,
digd gevonden. De piloot was gewond.
Engelschi oordeelen over de
Uiver.
Temidden van de onuitsprekelijke vreug
de, die in Engeland hoorscht over de zege
praal der l^lde Britsche piloten, wordt
ook de schitterende prestatie van do Uiver
mot haar Nederlandsohe bemanning geens
zins vergoten.
Roods had de „Express” gteöhrwen,
dat de Nederlanders een prachtige venoo
ning geven .Het is alsof mon oen Rolls
Royce-salonauto. mot twee of drie passa
giers rustig achterin zittend, op de ren
baan van Brooklands zou tien voorspoeden
n wedijver tegen een renmodel, dat van
alles ontdaan Lohalve plaats voor een
bestuurder en een mecanicien, zoo schrijft
het blad.
De „Daily Telegraph” nóemt In een
hoofdartikel de verrichtingen t
jongens van de grootste beteekenh
practijk Die tOcht, aldus het biau, opent 1 tocsiag zaï piuais viuuen, aangezi*
de verbazingwekkende vooruitzichten vooi>i hier met de ind viduoele inkomsten
een geregeldpn handelsluchtdienst waar- - - -
door Austral op nog geen vier dagon af
stand van Londen wordt gebracht.
Nog geestdriftiger is de ..Daily Herald”.
MEER DOUGLAS TOESTELLEN.
Voorloopig nog twee uit Amerika.
De direct’e der K.L.M. heeft besloten,
voorloopig nog twee Douglas-machines uit
Amerika te betrekken. In totaal wil men
een serie varf’tien Douglas-machines aan breid.
de' vloot toevoegen, doch daar men gaarne De bestelling betreft do vervaardiging
zoo spoedig mogelijk dit n'euwe type op van 54 gasmotoren van 25 PK., welke be
de Indië-lijn wil bezigen, werd besloten de sleld zijn door do Venezuelan Oil Compa-
twee volgende ma'öhinea nog niet op de T>-’ j »-
Fokker-fabriPkon te bouwen, doch Ook ge
heel gereed uit Amerika te laten komen
De volgende machines worden dan door
Kokker in lloent e op de Axnslerdamsche
fabrieken gebouwd.
De laatste ruk.
Er wachtte nu nog het laatste rukje,
naar Melbourne, een afstand van ruim
1400 K.M. Om 9.0ö trok de Uiver voor de
laatste maal haar wielen in; het einddoel
was bijna bereikt Nog slechts een vijftal
uren vliegen had de kloeke bemanning
voor den boeg.
Maar toen kwamen de grootste moeilijk
heden pas. Het K.L.M.-vliegtuig raakte op
het laatste gedeelte van hot/trajeot in do
duisternis de richting kwijt en ten slotte
besloten Parmentier en Al oil, na goruuuen
tijd te hebben rondgocirkeld, te dalen, ten
einde te kunnen vaststellen, waar men
zich bevond, en zich opnieuw te kunuon
oiiënteeren.
De daling was te meer noodig, omda^de
benz ne bijna op was.
Vijf kwartier na middernacht, tö 1.17 u
plaatselijken tijd (12.57 uur Amst. tijd), is
de Uiver op de renbaan van Albury, 167
mijl ten Noord-Oosten van Melbourne, ge
daald.
Voor het vertrek uit Charlevllle, waar
de laatste maal getankt word, had Moll
nog verklaard, dat men tot nu toe door
buitengewoon gunstige atmosferische om
standigheden was begunst gd. Maar boven
de uitgestrektè wildernis, waar in de duis
ternis elk oriëntatiepunt ontbrak en ook
weinig of geon radio-verb nding met grond
stations mogelijk was, begonnen de moei
lijkheden. Te ruim half twaalf werden
draadlooze seinen van de Uiver ontvangen
waarmee het vliegtuig verbind ng met
grondstations vroeg, teneinde zich te kun
nen oriënleeren. omt ent zijn positie of go-
pe.ld to kunnen worden.
Omstreeks middernacnl deelden de auto
riteiten te Alburp eh te Wodongo mede,
dat het vliegtuig ongeveer 60 minuten lang
boven deze plaatsen en omgeving had ge
cirkeld. Te middernacht word het toestel
boven Beeohworth, 40 mijl benoorden Al
bury, gos'gnalcerd.
Parmentier heeft nog vift de radio ver
klaard, dat hij tweemaal heeft getracht bo-
\en een onweder uit te komen, maar dat
hij er niet in geslaagd is.
Hoog boven de bergen woedde het on
weder, met verschrikkelijke regen- en ha
gelstormen, d'e hem dwongen rechstom-
keert te maken.
Kranig staaltje van aviatiek.
Tenslotte besloot Parmentier een goed
landingsterrein te zoeken en slaagde hij er
ondanks de dichte duisternis, zonder
maanlicht, en bij de onbekendheid met het
terrein in, het toestel behouden op de ren
baan van Albury neer te zetten. Hij wist
dat te doen met behulp van de zoeklichten
on bij hei schijnsel van honderdnn auto-
lamoen. die de renbaan verlichtten L\
staaltje van aviatiek hoeft de luchtvaart-
deskundigen in heel Australië de grootste
bewondering afgedwongen.
Hot moot dan ook als een bijzonder
meesterstuk worden beschouwd, waaruit
men tot voldoening van de K.L.M. de con
clusie mag trekken, dat met uitstekend
materiaal en uitörat bekwame handen, ook
onder bijzonder moeilijke omstandigheden
nog geen stukken gemaakt behoeven te
worden.
De bemanning en de passagiers begaven
zich terstond nhar het stadje Albury, waar
zij d© rest van den nacht zouden door
brengen. Zoo gauw mogelijk na het aan
breken van den dageraad, wilde men ver
der vliegen.
Inmiddels moest getankt worden en de
speciale berwine, die de Uiver noodig heeft,
moest per tankwagen uit Melbourne wor
den aangevoerd. Bovendien was de machi
ne op een zacht gedeelte van het terrein
gedaald en half Albury is er aan te pas
gekomen, om met behulp van plankon en I
ander materiaal het'toestd naar een har
der gedeelte te brengen.
Terwijl heel Nederland in de grootste i
spanr»ig da radio-berichten omtrent het
slot van de vlucht afwachtte, werkte men
dus te Albury met onverminderde energie,
Bij het aanbreken van den dag, om
12.15 uur Amsterdamsche tijd, is tenslotte
de Uiver opgeslegen om zijn tocht te vol
tooien.
HET EINDDOEL BEREIKT.
?en uur later, cm 1.12 uur, is de
Parmentier en Moll, op
te Melbourne geland.
hadden het vliegtuig
Melbourne per trein moeten voortzetten.
Al zal de Uiver weinig kans hebben de
handicap-race te winnen, Op de snelheids-
race bezet het de tweede plaats.
De ontvangst to Melbourne was enthou
siast. Bij do aankomst der vliegers doel
de de Nederlandsohe consul mee, dat de
Koningin de kranige luchtvaarders tot rid
der in de orde van Oranje Nassau had be
noemd. Hun vlucht in een verkoersvi’eg-
tuig met post en passagiers, wordt als een.
bui'ongewone prestatie beschouwd.
De gouverneur-generaal van Ned. Oost-
Indië heeft oep telegram aan de beman
ning van de Uiver gericht, waarin hij
hen gelukwenAchte met hun mooie presta
tie.
Een soortgelijk telegram verzond zijne
excellentie aan den directeur van de
K L.M.
In Ind 18 heorschto groote vreugde met
hot behaalde succes. In verschillende sle
den op Java wordt gevlagd. Roods treft
men voorbereidingen, om de bemanning
van de Uiver bij hun teriigkoer op 7 No
vember te Batavia te huldigen.
OOK DE BOEING TRANSPORT GELAND
Het Amerikaansche vliegtuig de Boeing
Transport, met tot beinajin'ng Col. Roeide
Turner en Clyde Pangborn, is te 3.56 uur
(Ned. tijd) to Melbourne aangekomen, dus
2.44 uur later dan Parmentier en Moll.