1 SCHOONHOVENSCHE COURANT ai O Scott en Black winnaars in de Melbourne-race. |t)RA15rtlAvAN\MKEHBURG'S-‘ I A ••iLEVERTRAAB J LZ Binnenland FATE --J-- aon. De Uiver als tweede aangekomen, na kranige aviatiek. DE UIVER. Den prijs gewonnen. 6420. TIEN BLADZlpEl» WOENSDAG 24 OCTOBER 1934 OCTOBER 1934 in heel Australië de grootste naar Australië in 3 dagen, 's wat men te- T-LEEUWARPK»- l C H T. en morgen van >unt geeft den jan dag aan. het De te nd; 5 20 uur, 0.99 M 615 uur, 1.17 M 1 M., was 0.05 M 0 M-, val 001M De toestellen. De Cornet is speciaal voor doze race ge bouwd. Het is slechts een klein, twee-mo- torig vliegtuigje, met een bemanning van En voor ituur: ig hedenmiddag haduw: renheit van >nig voor de blad, opent nsdagavpnd: ige Zuidelijke tot waar bewolkt tol veinig of geen re- ns op regen, aan ring in tempera- De aankomst. reeds vele uren de aankomst van de Cornet een me- op en nabij de de eindstreep «panning te wachten, ondanks ober: Op 16.14, e Kwartier Dins- loeilijke taak heb- u groote staf van len het hunna toe aportfeest op zoo a slagen. de kleadkamara stemming en al- noed. Daar bleek k favoriet waren sche Boys, die beste loopers van ificeerd, zijn club- ikker, van Hercu- thleten inderdaad ;bben beantwoord, an, van D.O.S., n dat met hem te worden gehou- dat deze athleet it: hij is uit het zou dan zeer ze- n De Ruijter bo ers van „Hellas”, jen een zeer gun- m trokken vooral frisch, helderwit, n. Binnen afzien- sportlui wat meer i. zullen verschei- doen spreken. De i ook pittige loo ny.. Behalve aan deze order wordt in de fabriek der N.V. Thomassen nog gewerkt aan een aantal machines voor de olie-in- dustrie van Curasao en zeven diesd-molo- ren, bestemd voor vernieuwing van motor wagens IlJW/ WW1TJ IkWMKT zal - lagonoeg geheel overeen met die vorige jaar. van de gemeenten, waar- werkverschaffinqsloonen wordt intuaschen in de verwachting uitgesproken, wier inkomsten en W. zopdanig boven den steun uitgaan, geen verstrekking van bedoelden 1 toeslag zal plaats vinden, aangezien ook i en be hoeften rekening moet Worden gehouden. GOEDE TIJDING. Er zijn belangrijke orders uit het bui tenland bij de N.V Machine- en Moloren- fabriokon Thomassen 4 Co. te De Steesj geplaatst, zoodat het personeel kon wor den uitgebreid tot 220 man en het aantal werkuren, dat öenigon tijd geladen wegens slapte moest worden ingekrompen, weer tot een volle werkweek kon worden uitge- BBe JAARGANG, NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT Telet. 20. Tol.-Adrcs: Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN. HAVEN 25 Pontrokmlng 18701 keren slaagt en d« terzake kund gen verklaren, een staaltje van buitengewone goede navigatie en zoo blijkt uit die tegenspoed te klaarder de be kwaamheid en de voorzichtigheid der Ne- derlandsche vliegers. Het e nog maar kort geleden, dat ook geheel ons land dagen achtereen in •pan ning was over den vliegtocht van een Ne- dorlandache machine, toen namelijk d» Pelikaan in recordtijd naar en van Indi? vloog. De toen behaalde roem, de toen be vestigde goede naam is nu met lauweren getooid. Of nu de Uivar een prijs krijgt en of zij al dan niet aanspraak kan maken op de handicapprijs, is voor de beteekenis van dezen tocht niet van direct belang. Van direct belang zijn de feten, dat een ge woon verkeersvliegtuig van de K.L.M. deelneemt aan den wedstrijd, dat de vlieg machine is gebouwd voor passagiersver voer en niet op uiterste snelheid, dat er passagiers en post werden meegevoerd, dal doze machine het gew’cht van een radio- ‘nstallatie verkoos boven de onzekerheid van het gemis en dat niettegenstaande al deze bezwarende voorwaarden de machi ne toch als nummer twee aankwam. K. vedstrijd, t:e van commerc eej- en meer waarde. Men kan in het verslag over deze ver bazingwekkende tocht lezen hoe de ele- menten de vliegers parten hebben ge speeld en hoe zij na door een storm uit de koers te zijn gedreven, er in den don nacht boven het onbekende land in jderi den weg te vinden naar Albury laar veilig te landen. Dat ia, looal» voor de verxektring, xijn volgens de vaatgeBtelde bepalingen tegen ongevallen veriekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van lulden by QAA Gulden bÜ varliex 900 Gulden bÖ verlies 1 AA öulden bU verlies ZTfï Gulden bij verlies van overlijden. JuU van hand of voet fc<vU van een oog. 1VV van een duim. WW een anderen vintrer. Nog geei Uiver met vliegveld passagiers Albury moeten verlatea en de reis naar Te Melbourne stond voor 1 uigte van vele duizenden Flemington-renbaan, waar was, m o den regen. Meer dan 90.000 personen had- ien zich naar de finish begeven. Om 5.53 uur strekte de snelle roofle vo gel zijn ponton uit en landde sierlijk op het vliegveld, waardoor het zeker geworden was, dat Scott en Black de luoht-marathon hadden gewonnen en beslag gelogd hadden op den prijs van 10.000 Australische pon den, benevens op den gouden cup, welke door Mac Pherson Robertson was beschik baar gestold. De eerste, die de vVegers gelukwonsch- te met hun overwinning, was de Nieuw- Zeolandsche aviafrfco Joanne Batten. Scott zei tot do journalisten: Het min ste wat ik zeggen kan is, dat het oPn el lendige re’s was. De laatste 24 uur van de vlucht hadden wij te kampen met eon mo tor, die niet geheel betrouwbaar was en die tweemaal volkomën weigerde. Hulde van de K.L.M. De Kon Ned. Luchtvaart Maatschappij had haar agent te Melbourne opdracht ge geven, Scott en Campbell Black bij aan komst te Melbourne een lauwerkrans te overhandigen, waarop een lint zou worden aangebracht met de woorden: „Met groote bewondering voor navigatiekunst, techni sche vaardigheid en doorzettingsvermo gen”. Scott en Black verklaarden, dat zij dezen krans van de K.L.M. het meeat op prijs stelden van alle huldebetuigingen, die hun ten doel vielen, terwijl zij hun bewondering uitspraken voor de prachtige prestatie van de KLM -machine Uiver en zijn kranige bemanning. De huldebetuigingen waren overigens talrijk en hartelijk Ter verwelkoming waren o.a. aanwezig, de Lord-mayor van BRANDSTOFFENTOESLAG VOOR WERKL00ZEN. Regeling ongeveer als verleden! jaar. De minister van sociale zaken heefti thans definitief besloten, ook dezen win ter weder een brandstoffentoeslag aan del ondersteunde en te werk gestelde arbeiders toe te kennen De desbetreffende regeling, die binnen enkele dagen ter kennis van d« gemeentebesturen zal worden gebracht, stemt ns \an het vorige Ten aanzien in de hoogste worden uitbetaald, circulaire de i dat aan diegenen, onder de bij. do werk- I \Srsohaffng geplaatsten, 1 naar de meaning van B. onze I zijn, dat zij aanzienlijk 1 inaar twee koppen, zonder passagiers, der post, en zelfs zonder radiotoestel, alle nuttige daagkracht is aangewend het meenomen van benzine. De Uiver daarentegen moest b.v. tusschon Allahabad en Singapore tweemaal tanken. Hot is oen normaal verkeersvliegtuig met drie (betalende) passagiers, zoodat er 7 personen aan boord «Un en een post van c.a. 26.000 brieven, met -een gewicht van 200 K.G. De start len burgemeester, dgheden was ver- itarter de heer B. wordt een schijn- an fotograaf in de it moment op de eggen, dan weer- van het pistool, aten reageert: do genomep. D ieet n aan, neèmt den af te staan, op de ker, en die op zijn jote scharp deel- dijk heeft de Bos in voorsprong van en in onversaagd keurigen stijl loo- cg. Dan passceren p, Bartol, die hier jn krac) ten heeft n en Baks. Bij de te zijn achterge- bben z ch gehand- Hejjneman als no. uisjjoortstraat, on- inish, heeft laatst- Ongtvalltn. Een ernstige schaduw werpt over het grootsche sportgebeuren het feit, dat Bai nes en Uillman Maandagmorgen te Palaz zo San üervasio nabij Foggia in den Ita- llaansche provincie Apulie met hun vlieg tuig te pletter zijn geslagen. Door onverklaarbare oorzaak vloog het toestel midden in de lucht in brand. Men kon de kreten van de inzittenden ‘moren, Dit toen het vliegtuig, in een kolom van rook BEWONDERENSWAARDIGI PRESTA TIE tfAN SCOTT EN BLACK. Aan Scott en Black is de overwinning. Gistermorgen zijn zij om 6.53 uur (Am- sterdamsche tijd) met de roode Cornet als eersten door de finish te Melbourne ge gaan en daarmede hebben zij de groote luchtrace van Londen (Mildenhall) naar Melbourne gewonnen. De kranige Br.tten leggf'n daarmede beslag op don prijs van 10.000 ponden en de gouden cup, beide uit geloofd door sir Mao Pherson Robertson. De vliegers hadden voor dezen tocht slechts 70 uur en 58 minuten noodig, zij sloegen daarmede alle op deze route be staande records. Scott en Black waren Maandagmiddag te 18.ÖÖ (A.T.) te Port Darwin opgestegen, hoewel de storing, welke zich bij een van de beid0 motoren boven de Timorzoe had voorgedaan, van dien aard was, dat het er aanvankelijk uitzag, dat de reis niet zou kunnen worden vervolgd. Te Port Darwln. Direct na de aankomst te Port Darwin werden de motoren aan een grondig on derzoek onderworpen. De mecaniciens werden onmiddellijk aan het werk gezet om het euvel te herstellen. Met volle kracht en voortdurend door do piloten aangevuurd, werkten de mannen aan het herstellen van de machine en na ’’ele moor dan twee uur koortsaohfigen erbeid ronk ten de machines weer en startte het toe stel onder oor ver doo vend gejuich voor de voorlaatste étappe, naar Charlevllle, op een afstand van 787 mijl van Melbourne. Men had er te Port Darwin aanvankelijk aan gewanhoopt, de defecten van don eenen motor to kunen herstellen. Tenslotte echter bleek het toch nog, tij hef met groote inspanning, mogelijk, vijf van de zes cylinders voor de verdere vlucht bruikbaar te maken. Soott en Campbell Black waren doode lijk vermoeid bij hun aankomst te Port Darwin, Zij hadden sedert liet vertrek uit Mildenhall niet meer geslapen en de mo torstoring boven de Timorzee had hun zenuwgestel zoo op de proef gesteld, dat zij na de landing uit hun machine gehe- achen moesten worden. Turner en Pangborn bezetten met de Boeing Transport de derde plaats. Melbourne en sir Mac Pherson Robertson, de schenker van de prijzen. Ter opluistering cirkelden verscheidene vliegtuigen boven de racebaan rond. Scott vertelde, dat hij moeite had zich te realiseeron, dat alles zoo gauw was ge gaan en Black was zoo onder den indruk, toen Mac Robertson hem geluk wenschte, dat hij niets anders kon zeggèn dan „thank you”. genwoordig noemt, een super-prestatie., Voor de K.L.1£. echter is er nog iels wat van nog meer on booger belang is dan de supersnolljeid, namelijk: super-veiligheid. Engeland moge den prijs wegdrageu in deze wedstrijd, naar onze meening is de prestat:e van de Uiver uit technisch-, veiligheidsoogpunt, van ABONNÉ’S, die zich aan Onze administratie opgeven l ZOOOo»^1”0 600 Q"‘d' Het parcours, Stationsplein, via Dijk, Voorhaven, il, Verlengde Lo- Scheluwebrug, Kruispoortstraat, Spoorstraat, Sta- ïijn talrijke boch- dijk en lastige rug, vormde wel opers, maar toch t^eel goed te noe- m, zoowel aan de ad, had zich een a verzameld, die f 'de verrichtingen )lgd, terwijl een n op hun tocht Ad verten tiën1-0 regels 1.80; elke regel meer f 0.20; derde plaatsing halven prijs. Advsr- tsntlën worden gratis ge plaatst in „Do Goreiimor”. Verschijnt Maandag, Woonsdng en Vrijdag. Frys by vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 8 maanden 1.88; p. post f 1.80. Mot verzekering 15 cents meer. Na Batavia. Inmiddels was de Uiver met Parmentier, Moll, Van Brugge en Prins, alsmede drie passagiers aan boord, om 11.19 uur Maandagmiddag uit Batavia vertrokken. Om 12.55 uur werd Semarang gepasseerd en om 15 53 uur kwam de Douglas te Ram- bang aan den grond. Snel werd brandstof ingenomen on reeds na 24 minuten trok ken do zware motoren den metalen vogel weer de lucht in. OnTlO-STuur werd Koe pang bereikt, vanwaar 18 minuten later de mooie tocht werd voorlgezet voor de volgende étappe naar Port Darwin. Om tien uur werd de machine boven de Timor zeo gesignaleerd en om 23.23 uur word de Australische bodem bereikt. Voor hot tan ken pn het vervullen dor formaliteiten wa ren 30 minuten noodig, waarna koeis ge zet werd naar Gharlovillo, de voorlaatste landingsplaats. Om 3.35 uur gisternacht vlppg de Uiver over Cloncurry en om 9 05 uur Dinsdagmorgen werd veilig en wel te Gharlevilla geland. Nederland heeft den prijs van de wed vlucht LondenMelbourne gewonnen. Ge wonnen in meer dan één opzicht al heeft dan de Cornet den prijs gekregen en 'verdiend. De Engelsche bladen hebben den wedstrijd tusschen Comet en Uiver verge leken met de strijd tusschen een race-auto en een gewone personenwagen. De ma chine der Engolsche deelnemers was ge heel gebouwd om deze wedstrijd te w.n- nen, alles wat de machine kon bezwaren, zonder dat het bijdroeg om de snelheid te verhoogen, was weggelaten, de machi ne vervoerde geen passagiers en geen post. De Uiver daarentegen ie een verkeers vliegtuig, dat na deze prachtige prestatie gewoon m den dienst komt, dus in ’t ge heel niet gebouwd op het ontwikkelen van een bijzondere snelheid en deze Holland- sche deelnemer had bovendien 3 passa giers, in totaal 7 man en 200 kilogram post (26.000 brieven) mee te Voeren an moest een langoren weg maken. Dan is er nog iets dat wel bij deze wed loop niet ter sprake komt, maar dat voor ons nationaal gevoel wat beteekent. Onder de hierboven genoemde ongunstige voor waarden voor de Uiver heeft deze vlieg machine toch de tweede plaats-weten te verwerven, m?arzij zou onder nog on- gunstiger voorwaarden vele malen den heel Nederland In de grootste i eersten prijs winnen, wanneer het niet da radio-berichten omtrent hot «big om één enkele tocht Londen—Mei- bouren, maar om tien- of vijftigmaal die reis. Geen enkele natie toch heeft een zoo voortreffelijke en betrouwbare organisatie als onze K.L.M., die haar machines met de regelmaat van een spoortrein laat ver trekken en aankomen. Er zijn ook op deze wedvlucht weer ernstige ongelukken en technische tegenslagen yoorgekomen en ook nu weer behoort het K.L.M. vl'eg’uig tot die, welke zonder eenige stoornis den langen weg hebben volbracht. Groote snelheid is in onzen tijd een belangrijk ding en een reis van Engeland gehuld, op aarde viel. Bevend van schrik liepen de boeren naar het in brand staan de toestel. Er bleef hun niets 'anders te doen dan de verkoolde lijken der belde inzittenden uit de wrakstukken te dragen. Baines en Gilman waren amateur-sport- lieden, die ook als zoodanig, zoowel voor de snelheids- «Is voor de handlcap-race aan de race hadden deelgenomen. Zij vlo gen in een „Fairy Fox” vliegtuig, voorzien van een Curliss-molor. Een militair vliegtuig, dat controle diensten verrichtte voor de Melbourne- race, en vermist werd, is zwaar bescha-, digd gevonden. De piloot was gewond. Engelschi oordeelen over de Uiver. Temidden van de onuitsprekelijke vreug de, die in Engeland hoorscht over de zege praal der l^lde Britsche piloten, wordt ook de schitterende prestatie van do Uiver mot haar Nederlandsohe bemanning geens zins vergoten. Roods had de „Express” gteöhrwen, dat de Nederlanders een prachtige venoo ning geven .Het is alsof mon oen Rolls Royce-salonauto. mot twee of drie passa giers rustig achterin zittend, op de ren baan van Brooklands zou tien voorspoeden n wedijver tegen een renmodel, dat van alles ontdaan Lohalve plaats voor een bestuurder en een mecanicien, zoo schrijft het blad. De „Daily Telegraph” nóemt In een hoofdartikel de verrichtingen t jongens van de grootste beteekenh practijk Die tOcht, aldus het biau, opent 1 tocsiag zaï piuais viuuen, aangezi* de verbazingwekkende vooruitzichten vooi>i hier met de ind viduoele inkomsten een geregeldpn handelsluchtdienst waar- - - - door Austral op nog geen vier dagon af stand van Londen wordt gebracht. Nog geestdriftiger is de ..Daily Herald”. MEER DOUGLAS TOESTELLEN. Voorloopig nog twee uit Amerika. De direct’e der K.L.M. heeft besloten, voorloopig nog twee Douglas-machines uit Amerika te betrekken. In totaal wil men een serie varf’tien Douglas-machines aan breid. de' vloot toevoegen, doch daar men gaarne De bestelling betreft do vervaardiging zoo spoedig mogelijk dit n'euwe type op van 54 gasmotoren van 25 PK., welke be de Indië-lijn wil bezigen, werd besloten de sleld zijn door do Venezuelan Oil Compa- twee volgende ma'öhinea nog niet op de T>-’ j »- Fokker-fabriPkon te bouwen, doch Ook ge heel gereed uit Amerika te laten komen De volgende machines worden dan door Kokker in lloent e op de Axnslerdamsche fabrieken gebouwd. De laatste ruk. Er wachtte nu nog het laatste rukje, naar Melbourne, een afstand van ruim 1400 K.M. Om 9.0ö trok de Uiver voor de laatste maal haar wielen in; het einddoel was bijna bereikt Nog slechts een vijftal uren vliegen had de kloeke bemanning voor den boeg. Maar toen kwamen de grootste moeilijk heden pas. Het K.L.M.-vliegtuig raakte op het laatste gedeelte van hot/trajeot in do duisternis de richting kwijt en ten slotte besloten Parmentier en Al oil, na goruuuen tijd te hebben rondgocirkeld, te dalen, ten einde te kunnen vaststellen, waar men zich bevond, en zich opnieuw te kunuon oiiënteeren. De daling was te meer noodig, omda^de benz ne bijna op was. Vijf kwartier na middernacht, tö 1.17 u plaatselijken tijd (12.57 uur Amst. tijd), is de Uiver op de renbaan van Albury, 167 mijl ten Noord-Oosten van Melbourne, ge daald. Voor het vertrek uit Charlevllle, waar de laatste maal getankt word, had Moll nog verklaard, dat men tot nu toe door buitengewoon gunstige atmosferische om standigheden was begunst gd. Maar boven de uitgestrektè wildernis, waar in de duis ternis elk oriëntatiepunt ontbrak en ook weinig of geon radio-verb nding met grond stations mogelijk was, begonnen de moei lijkheden. Te ruim half twaalf werden draadlooze seinen van de Uiver ontvangen waarmee het vliegtuig verbind ng met grondstations vroeg, teneinde zich te kun nen oriënleeren. omt ent zijn positie of go- pe.ld to kunnen worden. Omstreeks middernacnl deelden de auto riteiten te Alburp eh te Wodongo mede, dat het vliegtuig ongeveer 60 minuten lang boven deze plaatsen en omgeving had ge cirkeld. Te middernacht word het toestel boven Beeohworth, 40 mijl benoorden Al bury, gos'gnalcerd. Parmentier heeft nog vift de radio ver klaard, dat hij tweemaal heeft getracht bo- \en een onweder uit te komen, maar dat hij er niet in geslaagd is. Hoog boven de bergen woedde het on weder, met verschrikkelijke regen- en ha gelstormen, d'e hem dwongen rechstom- keert te maken. Kranig staaltje van aviatiek. Tenslotte besloot Parmentier een goed landingsterrein te zoeken en slaagde hij er ondanks de dichte duisternis, zonder maanlicht, en bij de onbekendheid met het terrein in, het toestel behouden op de ren baan van Albury neer te zetten. Hij wist dat te doen met behulp van de zoeklichten on bij hei schijnsel van honderdnn auto- lamoen. die de renbaan verlichtten L\ staaltje van aviatiek hoeft de luchtvaart- deskundigen in heel Australië de grootste bewondering afgedwongen. Hot moot dan ook als een bijzonder meesterstuk worden beschouwd, waaruit men tot voldoening van de K.L.M. de con clusie mag trekken, dat met uitstekend materiaal en uitörat bekwame handen, ook onder bijzonder moeilijke omstandigheden nog geen stukken gemaakt behoeven te worden. De bemanning en de passagiers begaven zich terstond nhar het stadje Albury, waar zij d© rest van den nacht zouden door brengen. Zoo gauw mogelijk na het aan breken van den dageraad, wilde men ver der vliegen. Inmiddels moest getankt worden en de speciale berwine, die de Uiver noodig heeft, moest per tankwagen uit Melbourne wor den aangevoerd. Bovendien was de machi ne op een zacht gedeelte van het terrein gedaald en half Albury is er aan te pas gekomen, om met behulp van plankon en I ander materiaal het'toestd naar een har der gedeelte te brengen. Terwijl heel Nederland in de grootste i spanr»ig da radio-berichten omtrent het slot van de vlucht afwachtte, werkte men dus te Albury met onverminderde energie, Bij het aanbreken van den dag, om 12.15 uur Amsterdamsche tijd, is tenslotte de Uiver opgeslegen om zijn tocht te vol tooien. HET EINDDOEL BEREIKT. ?en uur later, cm 1.12 uur, is de Parmentier en Moll, op te Melbourne geland. hadden het vliegtuig Melbourne per trein moeten voortzetten. Al zal de Uiver weinig kans hebben de handicap-race te winnen, Op de snelheids- race bezet het de tweede plaats. De ontvangst to Melbourne was enthou siast. Bij do aankomst der vliegers doel de de Nederlandsohe consul mee, dat de Koningin de kranige luchtvaarders tot rid der in de orde van Oranje Nassau had be noemd. Hun vlucht in een verkoersvi’eg- tuig met post en passagiers, wordt als een. bui'ongewone prestatie beschouwd. De gouverneur-generaal van Ned. Oost- Indië heeft oep telegram aan de beman ning van de Uiver gericht, waarin hij hen gelukwenAchte met hun mooie presta tie. Een soortgelijk telegram verzond zijne excellentie aan den directeur van de K L.M. In Ind 18 heorschto groote vreugde met hot behaalde succes. In verschillende sle den op Java wordt gevlagd. Roods treft men voorbereidingen, om de bemanning van de Uiver bij hun teriigkoer op 7 No vember te Batavia te huldigen. OOK DE BOEING TRANSPORT GELAND Het Amerikaansche vliegtuig de Boeing Transport, met tot beinajin'ng Col. Roeide Turner en Clyde Pangborn, is te 3.56 uur (Ned. tijd) to Melbourne aangekomen, dus 2.44 uur later dan Parmentier en Moll.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1934 | | pagina 1