j5s=H=:=s
„HECTOR" SCHOENEN zijn beter en goedkoper.
November
aanbiedingen!!
warme ulster of
jekker
„In de Paradijsvogel"
gr L«—
ALLÉÉN BIJ JOH. VAN CAMP - LANGENDIJK 42 - GORINCHEM
VUFTIG GULDEN
li betaalt bij ons niet slechts
de laagste prijzen maar ont
vangt tevens in deze onze
jubileum-maand bij aankoop
van een ulster, regenjas of
jekker 1n mooie warme sjaal
enbij aankoop van'n costuum
'n prachtig overhemd cadeau
il
Gemengd Nieuws.
LEVEREN U KOOPERSÜ
u. w" b"M"
Marktberichten
MEER MELK, BETER VEE
EN LAGERE PRODUCTIEKOSTEN
FABRIKANTEN VAN „PROVIMI".
Nu is het de tijd om een degelijke
te koopen....!
1. Degelijke kwaliteiten;
2. Laagste prijzen;
3. Een mooie sjaal of overhemd cadeau.
A
Van Rondom
14
VRIJDAG 8 NOVEMBER 193»
WINDHOOS TEISTERT HET WEST-
LAND.
o
Belangrijke $clrds aangericht.
Een windhoos heeft in het W'estland
op de Ifweekerij van den heer G. Looye* te
Honselersdijk een giuot waienliuis totaal
tegen'den grond gedrukt. J)it waronlmis
was bedekt met 9<H) z.g. oen ruiters. waar
van er hoogstèu 200 zijn jieol gebleven.
Ook het warenhuis z«|f us totaal veaniohl
Een aantal perzikboomen. die in de kas
stonden, hebben nog even weerstand ge
boden, doch daardoor wrong het overige
gedeelte van het warenhuis zoodanig, dat
de verwoesting nog radicaler werd.
Opmerkelijk is dal a$n andere kassen
en ook het woonhuis*, dat slechts op enke
le meters yan hot vernielde wfurenhuis
staat, totaal gpon 'selwuleHs aangericht.
De windhoos hppft zich vboj-ls o.m. laten
gelden op de kweékerij van den heer L
Kuyvenhoven te N'aaldwyk. waar plrn
100 eenruiters aan schervep gingen, ter
wijl op een andere kweckerij plm. 75 rui
ten worden vernield. Ook op andere kwee-
kerijen zijn ramen, stukgeslagen.
GROVE MISHANDELING VAN EEN
KOE.
Op veemarkt te Etten.
Te Etten heeft zich op de veemarkt een
geval van ergerlijke dierenmi.-handeling
voorgedaan. Na afloop der markt wilde
een vee-expediteur écyig vee opladen.
Een aan den landbouwer B. te Zeven
bergen beliooren^ drachtige kue strui
kelde op de loopplank van den vracht
auto. Op hardhandige wijze wilde" men
toen het dier dwingen op te staan, waar
bij de veedrijver J. van E.. uit Moerdijk,
die met het geheele ge\p,l niets had uit te
staan, dé belfWpzame hand bood. Met een
stcxi. en stok sloeg» hij het dier enkele
maleft met de grootste kracht op den kop.
•Bij een I dezer slagen werd een oog der
mate geraakt, dat het bloed er uit stroom
de. Eea der verontwaardigde omstanders
waarschuwde do geineente;politie, jlie
nnnstoiids ter plaajse was. Intyssclren
hadden veedrijvers het dier geleid naar
het pakhuis van den Boerenbond, alwaar
men het door middel van een laadbrug
^op den p-uto wilde brengen. Totaal uitge
put door angst en hevige pijnen, was de
köe enkele malen op weg hierheen ge
struikeld en len lange leste in een diepe
sloot geraakt, Iy dezen toestand trof de
politie liet afschuwelijk mishandelde dier
aan De gemeente-veearts consta teerde be
halve verschillende verwondingen aan den
kop. dat hot licht geheel uit het oog was
verdwenen Teeon den veedrijver J. v. E.
is proces-verhaal opgemaakt wegens die
renmishandeling.
EEN REUZEN VLIEGTUIG.
Het heet, dat t<*gen hpt einde van het
jaar in Frankrijk proefvluchten zullen
worden ondernomen mot een te Toulouse
gebouHvd watervliegtuig, dat het grootste
tor wereld zal zijn.
Het vliegtuig zal zeventig personen
ktianen vervoeren. Twaalf luxe-cabines,
welke even groot zijn als die op de pas*
sagiersschepen voor den trans-Atlanti-
schen dienst en uitgerust zijn met twee
bedden en beschikken over toiletruimte,
staan ter beschikking van de eerste klas-
pass'agiors. Het toestel zal 3? meter lang
zijd en negen meter hoog. terwijl het een
vlougelwijdto krijgt yan 50 meter. De zes
motoren, elk van 850 P.K. kunnen op
2000 meter hoogte een snelheid ontwik
kelen van 250 K M. Het toestel heeft een
actie-radius van 31X10 K M. en fcan ppn
benzinevoorraad van 27.000 liter meene-
'men.
MATUSCHKA VOOR HET GERECHT.
De trein-aanslag bij Juterbog.
In het voortgezettq proees tegen Ma-
tuschka is de treinaanslag- bij Jutcrbp'g
behandeld. Matuschka vertelde, dat hij op
5 Augustus 1031 naar Berlijn was.ver
trokken, maar in Wela was- uitgestapt.
Daar heeft „Leo" (de geest die Matuschka
vervolgde, naar hij zegt) op hem gewacht.
Hij was; beheerscht door het gevoel, dat
hij „Leo;' niet kon ontwijken. In Berlijn
heeft hij in een winkel in dc Friedrich-
strasse de voor den aanslag noodigo pa
tronen, gereedschappen en buizen ge
kocht, met de mededeeling, dat hij een
Iersch officier was en het materiaal voor
zijn villa in Potsdam noodig had.
Bij Juterbog, vertelde Matuschka ver
der, heeft hij voorbereidingen gemaakt
voOr den aanslag en in een boschje si
garetten gerookt om het naderen van
den trein af te wachten. Bij den aanslag
heeft Matuschka naar de president mede
deelde, 3 K G. ecrasiet in twee ijzeren
buizen gebruikt. Onmiddellijk na Üe ex
plosie heeft hij de electrisöhe ontsteking
afgezet en is over de rails gevlucht. Ver
volgens heeft hij naar hij vertelde. een
exemplaar van de „Aógriff" met spijkers
aan een telegraafpaal bevestigd en daar
op de woorden geschreven: „Overwinning
aanslag, revolutie".
Uit verdere uiteenzettingen van den
president blijkt, dat de bewijsvoering
vooral gebruik wil maken van de onder
stelling, dat Matuschka de aanslagen
slechts gepleegcj heeft om later reclame
te maken voor zijn „spoorweg-technische
uitvindingen".
ZWIJNDRECHT. 7 November. Groenten
en fruitveiling. Andijvie f 0.301,30 per
100 stuks; appelen 613 per 100 K.G.;
bloemkool I 59.80, id. II 1.503,90 per
100 stuks; boerenkool 22.70 per 100
K G.; gele sav. kool 3.505.10. groene sav.
kool 2.104.80 per 100 stuks: knollen
witte 1.602.10; knolselderij (1 boa v. 5
st.) 1420 per 100 hos; kropsla I 1.50
2.50, id. II 0.501.30 per 100 krop; kro
ten 1.202; handperen 815, stoofperen
57.80 per 100 K.G.; pieterselie f 0,50
0-80. prei 1.802.50. radijs, witpunt, 1 40
2.90, rammenas 080—1.10 per 100 bos:
roode kool 3.206 per 100 stuks; selderij
0.040.09 per dozijn: glas-spinazie 0.92
1.24. natuurspinazic 0.250.40 per kist;
spruiten le srt. 812, id. losse 1.504,
kas-snijboonen 3843 per 100 KG.; to
maten 1.70—4.50 per 100 pond: veldsla
1531 per kist: winterpeen 11.30, wit
lof A 2.40—2.80. id. B 2.30—2.40 per 100
K.G.: wortelen 3(5.30 per 100 bos: wor
telen, afbreokpeen 2.20—4.50 per 100 K G.
OUDE/WATER, 6 Nov. Fruitveiling.
Goudreinetten 8—14, Zoete Bellefleur 5
9, Jaantjes appels 713, Wijnzuur 58,
beuré clairgeau 614. Groenperen 6. Win-
torjannen 5—9, Gieze-Wildeman 710,
Alles per K.G. Matige aanvoer.
Jk i,
Vu
Deze drie kunnen alleen tezamen gaan, wanneer
U kracht voeder geeft met „VIGORGEEN", want»
„VIGORGEEN" verhoogt de melkproductie.
„VIGORGEEN" versterkt het weerstandsvermogen.
„VIGORGEEN" verhoogt het nuttig effect van de
toegediende voedermiddelen.
Hebt U in de vorige stalperiode nog geen„Vigorgeen"
v verstrekt? Doe het dan nu. Duizenden veehouders
waren U vóór en profiteerden reeds van de met
„Vigorgeen" verkregen resultaten. Uitgebreide proe
ven hebben bewezen dat „Vigorgeen" niet alleen
de melkopbrengst verhoogt, doch tevens dat na
gebruik van deze mineralen de gé^reesde kop-,
kalf-, melk- en moerziekte vóórkomen wordt.
Zoo zeker zijn wij hiervan, dat wij een bedrag van:
uitkeeren voor elk geval van kop-, kalf-, melk- of Vraagt de nieuwste
moerzyekte dat toch zou worden geconstateerd, „Vigorgeen" brochure
nadat Uw vee gedurende de stalperiode krj^ht- ^^^"g cX-r"'
voeder is verstrekt,.waarin.Vigorgeen" is opgenonfófc tie oi rechtstreeks bij:
BONDA'S HANDELMAATSCHAPPIJ N.V. - ROTTERDAM
Dus drie redenen om deze maand bij ons te
koopen:
mr W ZIET ONZE ETALAGES "W
GEBRS. BISCHOFF =- i GORINCHEM
l
5 DERDE BLAD.
NIEUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EN UTRECHT Schoonhovnschs Courant
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1834
door JAN KIJKUIT.
DE SFINX VAN WOLVEGA.
Komt er een autoweg op de
spoorlijn GoudaSchoonho
ven? Pap In Reeuwljk,
aardappelen In Capelle en
ruzie In PapendrechL
Daareven schoot me een versje te
binnen, toen ik de krant las. zei tante.
Zpker, Sarie Marijs, zei ik.
Nee, zei tante. „Zoolang de lepel m
de breipot staat, treuren wij nog niet,
treuren wij nog niet" Ik dacht daaraan
toen ik las, dat B. en W. van Reeuwijk
aan de werkloozen pap verstrekken twee
maal m de week, met toeslag van de ge
meente.
Nou, maar dat ia toch niet mU om
een versje op te maken, zei ik.
Nee, maar wel. dat de raadsleden
weer wat anders wilden. Of je nou pap
verstrekt of aardappelen, dat blijft precies
gelijk. Alleen ia de pap gekookt en maak
je het de ipenschen dus nog gemakkelijk
en geef je de aardappelen ongekookt. Maar
bovendien geven ze in Capelle a.d. IJssel
heelemaal geen toeslag op de aardappelen.
AU ik goed begrepen heb, dan kan de ge
meente iets goed kooper leveren, doordat
m bij groote hoeveelheid tegelijk inkoopt
maar de piepers moeten betaald worden
en toeslag wordt niet gegeven. En nu
meenden de Reeuwijksche vroede vaderen
émt het in Capeüe beter ging.
Bij «en ander lijkt het altijd
vetpot, zei Jodoous. B en W. van Reeu
wijk antwoordden heel komisch, dat je be
ter pap mèt toeslag dan aardappelen zon
der toeslag kunt geven. En daarmee zal
iedereen het toch wel eens zijn.
En dat versje wU ik toch nog wel
eens ophalen, zei tante. Niet, dat ik het
een ideale toestand vind, dat er zooveel
gesteund moet worden, maar wat wordt
er al niet gedaan in ons land. Behalve de
werkloozen steun van rijles- en gemeento-
wege, de werkverschaffing, vinden tal van
ultkeeringen plaats. Brandstof en levens
middelen en kleeren. De eene gemeente
vertrekt cokee. de andere geeft gratis gas
aan een spijskokerij, een derde doet het
weer op een andere manier, maar heel
Holland is toch in de weer om te zorgen,
dat niemand zonder brood blijft, ook al
gaat het er soms wel krap uit. Dat is toch
ook iets dat gewaardeerd moet worden.
w- Koeien faveel veevoerinvoer invoel,
boter teveel waardoor uitvoer met. steun
noodig is, Varkens teveel. We hebben aan
alias teveel, zet ik, an wat moeten we er
mee aanvangen. En landen, die van oi|# af
namen, betalen niet of met zoo n ellendige
regeling, zooals Duitechland, dat ze opge-
angd moest worden.
Als vandaag alle g ren gen opengin
gen, dan was er morgen bij wijze van
spreken geen werkloosheid meer, zei tante.
Das kon alles weer gaan opbloeien. Om
een voorbeeld te geven: de regeering moet
op de spoorwegen 40 millioen gulden be
talen De directie van de Spoorwegen heeft
gezegd, dat twaalf millioen te wijten is
aan de autobussen en de vrachtauto's,
maar dat toch 28 millioen minder ontvan
gen worden, doordat het internationale
verkeer gestagneerd is. doordat er geen
uitvoer ia naar het buitenland en de in
voer uit het buitenland zeer boperkt is.
Denk eens aan, 28 milloen gulden. En dat
betreft alleen maar het vervoer. Dan dit
omgerekend over landbouw en veeteelt en
tuinbouw en de industrie, dan kom je aan
fabelachtige getallen.
De spoorwegen staan anders wel m
opspraak, rei Jodocus. Nu gaan ze mis
schien de lijn Schoonhoven—Gouda op
heffen, terwijl pas Alphen—Boskoop—
Gouda geopend is en goed schijnt te gaan
Ik kan je wel vertellen, wat er met
Schoonhoven—Gouda aan de hand is, zei
ik. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland
onderzoeken de mogelijkheid om op den
onderbouw van de spoorlijn Gouda—
Schoonhoven de provinciale weg aan te
leggen van Gouda, via Stolwijk naar
Schoonhoven. In verband daarmee heeft
de A.T.O. klaarblijkelijk concessie aange
vraagd, want als de weg wordt gebouwd
op de onderbaan van de spoorlijn, dan
wordt het „spoortje" natuurlijk opgeheven.-
Op zich zelf ie dit denkbeeld niet
eens kwaad, zei tante. Er is altijd gezegd
dat lokaaltreintje* uit den tijd zijn. Als de
weg dan toch gebruikt kan worden voor
autoverkeer, dan ia daar toch niets op te
gen.
Neen, maar er ie één maar aan ver-
acndm. nu ik. Tom ds aanleg van de
spoorlijn Gouda—Schoonhoven in behan
deling was, wild. msn eerst smalspoor
sa-oJeggen voor een tramhaa». Daartegen
k ontoeglijk actie gevoerd, onder meer
dewr don heer H. A Sehreuder Sr., den
ja de Kamer na Koophandel
I
in Gouda. Men zeide, dat als er smal
spoor kwam, alle goederen van de indus
trieën zouden moeten worden overgeladen
In Gouda, wat tijd en geld kostte. Legde
men de spoorlijn aan op normaal spoor,
dan konden de waggons in Schoonhoven,
in Bergambacht, in Stolwijk, of waar ook
langs de lijn geladen worden en zoo recht
streeks zonder overladen vervoerd worden
over het goheele spoorwegnet. Dat was dus
voor de industrie van groote beteekenis.
Daaraan is toen voldaan. Maar nu is de
vraag of de industrie nog prijs stelt op de
spoorbaan, of ze niet veel meer per vracht
auto verzendt Het kan zijn dat het goede
renvervoer op de lijn zoo min em gewor
den is, dat dit ook wel per auto kan. Het
personenvervoer liep terug, dat weten we
allemaal. Het^utoverkeer en de autobus
lijnen hebben daaraan geen goed gedaan.
Dus je zou voor opheffing zijn, VToeg
Jod.
Dat weet ik nu nog niet, zei ik. Dat
hangt af van de behoefte die eraan be
staat. Ala geen prijs gesteld wordt op op
iets, dan moet het niet bestaan blijven,
want dan wordt het noodlijdend. Dat ia
met de trekschuit ook zoo gegaan. Als me
neer Warden Ier van Wolvega succes heeft
met zijn vinding, ja, lachen jullie nu nog
niet, want w e weet wat mogelijk is. dan
neemt het autoverkeer natuurlek nog veel
meer toe «traka. De tijden veranderen en
wij kunnen de grenzen niet openmaken
Maar van de apoorwagon kan niemand
verlangen, dat een noodlijdend lijntje ge
handhaafd zal worden.
Dat ia maar vlakweg gezegd, maar ik
weet net of dat zoo ia. Dat zou eena na
gegaan moeten worden, aan de hand raa
de vervoercyfera en de koeten.
Het aal trouwens de vraag zijn, z«
tante, of op die epoorbaan wel een
hoorlekij breeda weg voor autoverket
maken ia.
Dat zullen de techniache diensten
van den Provincialen Waterstaat'en van
de Spoorweg nu eerat gaan onderzoeken
zei ik. De heeren gaan niet over één nacht
ijs, dat geloof ik niet.
In gezamenlijk overleg valt veel te
bereiken, zei tante, als de officieele dien
sten goed met elkaar werken, dan ia dat
in het algemeen belang, rind ik?
Dan moet het niet gaan, zooala in
Papendrecht. waar burgemeester en secre
taris met elkaar overhoop liggen. Dat
schaadt natuurlijk de algemeene zaak. Ik
heb eens gehoord van een andere gemeen
te, ook hier in de streek, waar burgemees.
ter en secretaris ook een conflict met el
kaar hadden. De heeren spraken toen n et
meer met elkaar, maar schreven briefjes
over de dingen die ze behandelen moesten.
Stel je toch eens voor hoe belachelijk zoo-
ieta is, op één gemeentesecretarie. Waar
je mekaar haast onder de voet loopt en
dan briefjes te gaan zitten sahrijven aan
elkaar. Gelukkig werd dat toen opgelost,
en werd de verstandhouding goed. Maar
in Papendrecht moet dat ook voor elkaar
gebracht worden. W e de schuld is, laat
ik in het midden, maar zoo'n toestand
mag niet voortduren.
Een eere-raad is misschien het beste,
zei ik.
Ooh, dat is oen beetje dik woord, zei
Jod. Je moet d e dingen nooit zoo opbla
zen. Laten ze nu zoo doen, daar in Pa
pendrecht: ze nemen een raadslid,
twee, of desnoods van elke fractie een en
vragen verder een paar vooraanstaande
burgers, induetrieëelen, handelaars of der
gelijke. die een commissie vormen, welke
de zaak zal uitzoeken. Niet wie of er ge
lijk heeft, dat zou ik in het midden laten.
Maar gewoon uitfüeken om de heeren
weer tot elkaar te brengen. Als er goede
wil is aan weerskanten, dan moet het
gelijk zijn. Redelijk denkende menschen
moeten toch met elkaar een conflict lin
nen oplossen.
Het komt in de beate families voor,
zei ik!1 Op één dorp wonen soms famibe-
leden, d e in geen tien, vijftien jaar met
elkaar spreken om een kleinigheid.
Dat zijn famiüeveeten. Zoo'n burge
meester moet de waardigheid van zijn
ambt zoo zien, dat hij het belang van de
gemeente nummer één stelt in alles. In het
belang van de gemeente ia het. als hij met
den secretaris goed ia en de secretaris
moot de verantwoordelijkheid van zijn
ambt zoo zien. dat hij zijn taak slechts
in het algemeen gemeentelijk belang kan
verrichten als hij goed is met den burge
meester. Als ze beiden zich op dat stand
punt stellen, dan is de weg al geeffend om
tot elkaar te komen. En met een beetje
goeden w 1 komen ze er wel.
Als er een wil is, zei Teunis, is er
een weg.
lliwr;
WAPk..« STILSTAND.
Staakt het vuren1
door
MARTIN P. TAN VALCKENBORGH.
Donderdag i November 1918 ia het....,
en aan het Franache front knallen nqg
steeds de schoten, fluiten nog steeds 4©
scherpe granaatsplinters in het rond..,.,
in de verte dondert nog het Duitsche fee-
schut....
Maar toch gaat de laatste acte van een
drama ponder weerga, een tragedie van
monsterachtige grootte, een aanvang ne
men! De Duitschers hebben verzocht de
voorwaarden te mogen vernemen, die
maarschalk Foch en zijn bondgenooten
wenschen te stellen voor het sluiten van
een eventueel© vrede! Parlementairs zullen
die voorwaarden komen bespreken!
De sector, waarin deze laatste ronde
zich zal laten afspelen is die, v^aarin het
korps van den Franschen generaal Debe-
ney is opgesteld. Het is geen gemakkelijk
terreinsinds den laatsten, hevigen
strijd! De wegen, vernield door granaat
trechters, versperd door versplinterde hoo
rnen, dienen tot rustplaats van de laatste
dooden van den wereldoorlog.
De Fransche voorposten liggen ter
weerszijden van den zandweg, die naar la
Capelle leidt. Een geweldig gat is vlak
voor ons in dien weg geslagen. Bij hun
terugtocht op la Capelle hadden de Duit
schers daar een mijn achtergelaten. Kort
daarop werd een deel van dien weg door
de Duitschers heroverd en men herinner
de zich de mijn van Haudroy! Drie solda
ten werden erop afgestuurd om de mijn
onschadelijk te maken. Maar het ding
ontplofte, ju\st toen het drietal er vlak
bij was. Zij maakten een luchtsprong.
hun lederasten vond men her- en der
waarts Terspreid in de velden, rondom
den Randweg:
Er was 's morgens order g«Vomen. dat
het vuren !n den middag gestaakt moest
worden. Dan zouden de onderhandelaars
de Fransche voorpoetenlijn overschrijd en I
Iets ongekends wi« daft het vuren staken!
Er ligt "haast eer. zekere wijding in dat
woord I
De officiëren, dte door generaal Deho-
ney waren aangewezen om de Duitscl.e
onderhandelaars te ontvangen, waren
reeds aanwez g op de plaats, waar het
eerste contact zou plaats hebl»en. Als
plaats van samenkomst was overeengeko
men: de toegang tot la Capelle! Daar stond
een ateenen villa, omgeven door hooge boo-
inen. Daar was reeds sinds eenigen tijd
het bureau van een Franschen majoor
van den Staf gevestigd. Op het afgesproken
uur begaven de verschillende officieren,
waaronder ook een Duitsche koerier, zich
naar den weg, d e doorweekt was van de
regens, die den laatsten tijd gevétlen wa
ren. Het was geen prettig verblijf, daar
op dien slijkerlgen weg en uur na uur ver
streek, zonder dat de Duitsche onderhan
delaars verschenen.
Het was bijna negen uur in den avond,
toen in de verte lichten naderden! De sol
daten, die den weg bewaakten, rekten zich
nieuwsgierig uit, gewekt uit hun rust. De
grond was drassig, vier dagen achtereen
hadden zij hevig gestreden, hun unifor
men waren zwart van de modder.Deze
poilu's beseften nog maar ten deele, wat
het naderen van die lichten voor hen kon
beteekenen! Instinctmatig grepen zij hun
geweer vaster beet: lichten, die naderden.,
naderden
Maar hun aanvoerder, kapitein Lhuil-
lier geheeten, geeft een kort bevel. „Staakt
't vuren!" was immers geblazen!
De eerste auto is thans nad«rbij geko
men. Een enorme witte vlag is in den ko
ker voor het vaandel gestoken., blinkt in
het licht van de scherpe autolantaarns.
Lhuillier stelt z ch midden op den weg op
en steekt de arm omhoog: H<! De rem
men knarsen, de auto staat stil. Drie an
dere volgen.
Een generaal in groot tenue, de borst
bedekt met orden, stapt uit, nadert den
Franschen kapitein: „Général de Winter-
fd'dt, de la mission de parlementa res
lenjands."
Hij apreekt uitstekend Franscb, is vroe-
get militair attaché te Parijs geweest.
„Mon capitaine", zegt de generaal, „ik
Med U mijn welgemeende excuses aan,
Een wonderbaar bericht was daar
Uit Wolvega gekomen.
Het had reeds heel wat stof verschaft
Voor stoute toekomstdroomen.
Een persman toog op onderzoek,
(I)at is een persman eigen)
Maar uit de sfinx van Wolvega
Was haast geen woord te krijgen.
Dus ging men maar het groote rijk
Der fantasie betreden,
Want deze nieuwe vinding schept
Veel nieuwe mogelijkheden.
Een motor die haast n ets verstookt:
't Is om te watertandenl
Straks reist men voor een kleinigheid
Naar verre, vreemde landen.
De dure stoommachine is
Nu in één klap historisch,
Want alle machinale werk
Verricht men straks motorisch.
We hechten dan een motor aan
Ons alleroudste fietsje,
Want dat kost ons het heele jaar
Toch immers maar een pietsje.
Geen werktuig- zonder motor meer.
Waarvoor nu nog te zwoegen,
Een motor voor het huiswerk en
Voor eggen, zaaien, ploegen!
Men zal dan van geen oorlog om
Een oliebron meer lezen
Dat nieuws uit. Wolvega is haast
Te mooi om véaar te wezen.
„Vive la France", galmde hier en daar
in-'t donker!
En in hbt Duitsche hoofdkwartier sein
de de keizerlijke staatssecretaris von Hint-
ze aan het ministerie van Buitenlandsche
Zaken te Berlijn:
„Duitsche wapenstilstandscommissie van
daag 12 uur uit Spa in auto's vertrokken
naaf de Fransche linies. Samenstell ng:
Staatssecretaris Erzberger, voorzitter; ge
zant graaf Oberndorff; generaal-majoor
von Winterfeldt; kapitein-ter-zee Banse-
low. Verder reden een kapitein, een hoorn
blazer, een tolk en twee schrijvers mee.
Generaal von Gündell heeft zich terugge
trokken! Een tweede groep volgt vandaag
om drie uur namiddag.
Een snelle opeenvolging van telegram
men was het resultaat van de onderhan
delingen.... Op 11 November kon von
Hintze naar Berlijn seinen:
„Wapenstilstand vandaag 11 uur 55 van
kracht geworden!"
Groot was de blijdschap, de hoop, in al
le landen ter wereld
Het gordijn valt over het lange front in
Frankrijk en Vlaanderen. De verzachtende
handen van tijd en natuur, het snelle her
stel der vreedzame industrie, hebben reeds
de kratervelden en gevechtslijnen, d e in
wijden boog tusschen de Vogezen en de
zee, voor kort nog de lachende velden van
Frankrijk besmeurden, doen verdwijnenl
De puinhoopon zijn herbouwd, de versplin
terde boomen door nieuwe vervangen. Al
leen de kerkhoven, de monumenten en ka
pel toren spitsjes met hier en daar een
vervallen loopgraaf of een grooten gra
naattrechter. dringen den reiziger de her
innering op aan het feit, dat hier 25 mil
lioen soldaten streden en dat twaalf mil
lioen gewond of gedood zijn in de grootste
der menschelijke worstelingen, thans al
ruim 15 jaar geleden. Genadige vergetel
heid weeft haar slu'ers, de invaliden
strompelden weg, de treurenden vallen te
rug in den triesten schemer van herden
king, een schemer, waar slechts even het
licht doorbreekt, namelijk op den dag van
Allerzielen, thans kort geleden. Dan zijn
de graven der gevahepen bedekt met bloe
men en knielen weenende vrouwen en
mannen bij hun gevallen broeders en ka
meraden neer. Maar nieuwe jeugd staat
op en eischt haar rechten. En de stroo
ming der eeuwen vloe t voorwaarts, zelfs
over de slagzóne, alsof alles slechts een
droom ware geweest. Is dat alleen een
hoofdstuk uit een wreede en zinnelooze
geschiedenis? Ls het 't einde? Zal in later
„.v- - jaren het genie der grooteren juist in de
daf ik pas zoo laat kom; materieele hin- j heetste conflicten inspiratie vinden voor
dernissen zijn de oorzaak daarvan(le
Slechte toestand van de wegen. Ik heb
de eer II de heeren van mijn geleide voor
Benetaal", antwoordt Lhuillier, „ik heb
geënerlei bevoegdheid U officieel te ont
vangen Ik verzoek weer m te willen
stappen en mij te volgen.-
De Duitsche hoornblazer, die op de tree
plank van de eerste auto had gestaan,
wordt vervangen door een Franschen
trompetter, korporaal SeUier. En door den
nacht van den zevenden November klonken
de fegimentsmarschen van het 17e regi
ment infanterie, van het 19de en 26e ba
taljon jagers te voel en van alle andere
korpsen van de lode infanteriedivisie,
welke dezen sector bezet hield. Soldaten
kwamen over de omgewoelde velden aan-
loopen, renden achter d. auto's aan-
hecht gebouw van veiligheid en vrij
heid: de glorie van Europa?....
BIGAMIE IN DE HOOFDSTAD.
Te Amsterdam woonde jaren geleden
een zekere B. Hij trad daar in het huwe
lijk. maar vertrok daarna naar Amerika.
Na eenige jaren keerde B. naar Hol
land terug, doch liet vrouw an kinderen
in Amerika achter.
Hij kwam in kennis met mej. S te
Muiden. Deze kennismaking leidde tot een
verloving en tenslotte trad hij met haar
in het huwelijk Na in verscheidene ge
meenten gewoond t« hebben, vestigde het
echtpaar zich te Amsterdam. Daar werd
hem d« gebruikelijke vraag gesteld of uij
reeds eerder in Amsterdam gewoohdhad.
Nu kwam spoedig zijn dubbel huwelijk
aan het licht. B. is thana in verzekerde
bewaring gesteld.
BRAND IN FABRIEKSGEBOUW.
Eén gewonde.
Woensdagavond brak te Hillegersberg
brand uif in de Nederlandsche Schoen-
fourniturenfabriek Primus, aan de Wil
lem van Hillegaersberghstraat, doordat
een hoeveelheid terpentijn in een ketel
vlam had gevat. Een Duitsche bediende,
trachtte de vlammen te dooven. doch zijnl
kleeren vatten vlam. Hij snelde naar het|
pakhuis en viel over ©én emmer, welke
eveneens met terpentijn was gevuld, zoo
dat de fabriek spoedig in lichter laaie
stond.
De brandweer was na korten tijd het
vuur meester. Er is groote schade aan
gericht. De Duitscher is naar het zieken
huis overgebracht.
OVERSTROOMING OP BORNEO.
Rivier buiten haar oevers.
Door den zwaren regenval en den ab-
normalen waterstand In de Melawi-rivier
(Borneo) hebben overstroomingen plaats
gehad. De waterstand in deze rivier be
reikte een hoogte, welke men sinds zeven
tien jaar niet had gezien. De bestuursves-
tiging Nangapinoh is overstroomd. In-
landsche winkels en wegen staan I1/» tot
2 meter onder water. Persoonlijke onge
lukken hebben niet plaats gehad. De opi
um- en zoutvoorraden zijn gered. Het
kampement is overstroomd. De militairen
zijn in de hooger gelegen cantine onder
gebracht. De Europeesche gezinnen ver
blijven in de woning van den gezagheb
ber. De bevolking huist in verdiepings
huizen en zocht redding op woonvlotten.
In een groot gedeelte van het stroom
gebied van de Melawi en de zijrivieren
wordt groote overlast van het water on
dervonden.
Alle huizen van 36 kampongs, waarin
tezamen 9000 zielen huizen, staan onder
water De voedselaanplant en de tweede
gewassen zijn totaal verwoest.
De resident trof afdoende maatregelen
voor directe voedselvoorziening. De wa
terschade in de omgeving van Nangapinoh
wordt voorloopig op f 30.000 geschat.
De gouverneur-generaal seinde het vol
gende aan do resident van Pontianak:
..Vertrouw, dat door u alle maatregelen
zijn getroffen om Nangapinoh-ingezetenen
tegemoet te komen en getroffen kampongs
steun te verleenen."
MOEILIJKHEDEN VAN KINGS-
FORD SMITH.
Beslag gelegd op zijn vliegtuig.
Het vliegtuig waarmee Kingsford Smith
den Stillen Oceaan is overgestoken, is in
beslag genomen, op last van een persoon,
die beweert, dat de beroemde vlieger hem
2750 dollar schuldig is. Een deurwaarder
heeft op het toestel beslag gelegd en vlak
daarbij een leuningstoel geplaatst, ten
einde er, naar men vermoedt, op zijn ge
mak een wakend oog op te kunnen hou
den.
Kingsford Smith zal een waarborgsom
van 5500 dollar moeten storten. indien
hij weer de vrije beschikking over zijn
machiD» wenscht te krijgen.
f