j5s=H=:=s „HECTOR" SCHOENEN zijn beter en goedkoper. November aanbiedingen!! warme ulster of jekker „In de Paradijsvogel" gr L«— ALLÉÉN BIJ JOH. VAN CAMP - LANGENDIJK 42 - GORINCHEM VUFTIG GULDEN li betaalt bij ons niet slechts de laagste prijzen maar ont vangt tevens in deze onze jubileum-maand bij aankoop van een ulster, regenjas of jekker 1n mooie warme sjaal enbij aankoop van'n costuum 'n prachtig overhemd cadeau il Gemengd Nieuws. LEVEREN U KOOPERSÜ u. w" b"M" Marktberichten MEER MELK, BETER VEE EN LAGERE PRODUCTIEKOSTEN FABRIKANTEN VAN „PROVIMI". Nu is het de tijd om een degelijke te koopen....! 1. Degelijke kwaliteiten; 2. Laagste prijzen; 3. Een mooie sjaal of overhemd cadeau. A Van Rondom 14 VRIJDAG 8 NOVEMBER 193» WINDHOOS TEISTERT HET WEST- LAND. o Belangrijke $clrds aangericht. Een windhoos heeft in het W'estland op de Ifweekerij van den heer G. Looye* te Honselersdijk een giuot waienliuis totaal tegen'den grond gedrukt. J)it waronlmis was bedekt met 9<H) z.g. oen ruiters. waar van er hoogstèu 200 zijn jieol gebleven. Ook het warenhuis z«|f us totaal veaniohl Een aantal perzikboomen. die in de kas stonden, hebben nog even weerstand ge boden, doch daardoor wrong het overige gedeelte van het warenhuis zoodanig, dat de verwoesting nog radicaler werd. Opmerkelijk is dal a$n andere kassen en ook het woonhuis*, dat slechts op enke le meters yan hot vernielde wfurenhuis staat, totaal gpon 'selwuleHs aangericht. De windhoos hppft zich vboj-ls o.m. laten gelden op de kweékerij van den heer L Kuyvenhoven te N'aaldwyk. waar plrn 100 eenruiters aan schervep gingen, ter wijl op een andere kweckerij plm. 75 rui ten worden vernield. Ook op andere kwee- kerijen zijn ramen, stukgeslagen. GROVE MISHANDELING VAN EEN KOE. Op veemarkt te Etten. Te Etten heeft zich op de veemarkt een geval van ergerlijke dierenmi.-handeling voorgedaan. Na afloop der markt wilde een vee-expediteur écyig vee opladen. Een aan den landbouwer B. te Zeven bergen beliooren^ drachtige kue strui kelde op de loopplank van den vracht auto. Op hardhandige wijze wilde" men toen het dier dwingen op te staan, waar bij de veedrijver J. van E.. uit Moerdijk, die met het geheele ge\p,l niets had uit te staan, dé belfWpzame hand bood. Met een stcxi. en stok sloeg» hij het dier enkele maleft met de grootste kracht op den kop. •Bij een I dezer slagen werd een oog der mate geraakt, dat het bloed er uit stroom de. Eea der verontwaardigde omstanders waarschuwde do geineente;politie, jlie nnnstoiids ter plaajse was. Intyssclren hadden veedrijvers het dier geleid naar het pakhuis van den Boerenbond, alwaar men het door middel van een laadbrug ^op den p-uto wilde brengen. Totaal uitge put door angst en hevige pijnen, was de köe enkele malen op weg hierheen ge struikeld en len lange leste in een diepe sloot geraakt, Iy dezen toestand trof de politie liet afschuwelijk mishandelde dier aan De gemeente-veearts consta teerde be halve verschillende verwondingen aan den kop. dat hot licht geheel uit het oog was verdwenen Teeon den veedrijver J. v. E. is proces-verhaal opgemaakt wegens die renmishandeling. EEN REUZEN VLIEGTUIG. Het heet, dat t<*gen hpt einde van het jaar in Frankrijk proefvluchten zullen worden ondernomen mot een te Toulouse gebouHvd watervliegtuig, dat het grootste tor wereld zal zijn. Het vliegtuig zal zeventig personen ktianen vervoeren. Twaalf luxe-cabines, welke even groot zijn als die op de pas* sagiersschepen voor den trans-Atlanti- schen dienst en uitgerust zijn met twee bedden en beschikken over toiletruimte, staan ter beschikking van de eerste klas- pass'agiors. Het toestel zal 3? meter lang zijd en negen meter hoog. terwijl het een vlougelwijdto krijgt yan 50 meter. De zes motoren, elk van 850 P.K. kunnen op 2000 meter hoogte een snelheid ontwik kelen van 250 K M. Het toestel heeft een actie-radius van 31X10 K M. en fcan ppn benzinevoorraad van 27.000 liter meene- 'men. MATUSCHKA VOOR HET GERECHT. De trein-aanslag bij Juterbog. In het voortgezettq proees tegen Ma- tuschka is de treinaanslag- bij Jutcrbp'g behandeld. Matuschka vertelde, dat hij op 5 Augustus 1031 naar Berlijn was.ver trokken, maar in Wela was- uitgestapt. Daar heeft „Leo" (de geest die Matuschka vervolgde, naar hij zegt) op hem gewacht. Hij was; beheerscht door het gevoel, dat hij „Leo;' niet kon ontwijken. In Berlijn heeft hij in een winkel in dc Friedrich- strasse de voor den aanslag noodigo pa tronen, gereedschappen en buizen ge kocht, met de mededeeling, dat hij een Iersch officier was en het materiaal voor zijn villa in Potsdam noodig had. Bij Juterbog, vertelde Matuschka ver der, heeft hij voorbereidingen gemaakt voOr den aanslag en in een boschje si garetten gerookt om het naderen van den trein af te wachten. Bij den aanslag heeft Matuschka naar de president mede deelde, 3 K G. ecrasiet in twee ijzeren buizen gebruikt. Onmiddellijk na Üe ex plosie heeft hij de electrisöhe ontsteking afgezet en is over de rails gevlucht. Ver volgens heeft hij naar hij vertelde. een exemplaar van de „Aógriff" met spijkers aan een telegraafpaal bevestigd en daar op de woorden geschreven: „Overwinning aanslag, revolutie". Uit verdere uiteenzettingen van den president blijkt, dat de bewijsvoering vooral gebruik wil maken van de onder stelling, dat Matuschka de aanslagen slechts gepleegcj heeft om later reclame te maken voor zijn „spoorweg-technische uitvindingen". ZWIJNDRECHT. 7 November. Groenten en fruitveiling. Andijvie f 0.301,30 per 100 stuks; appelen 613 per 100 K.G.; bloemkool I 59.80, id. II 1.503,90 per 100 stuks; boerenkool 22.70 per 100 K G.; gele sav. kool 3.505.10. groene sav. kool 2.104.80 per 100 stuks: knollen witte 1.602.10; knolselderij (1 boa v. 5 st.) 1420 per 100 hos; kropsla I 1.50 2.50, id. II 0.501.30 per 100 krop; kro ten 1.202; handperen 815, stoofperen 57.80 per 100 K.G.; pieterselie f 0,50 0-80. prei 1.802.50. radijs, witpunt, 1 40 2.90, rammenas 080—1.10 per 100 bos: roode kool 3.206 per 100 stuks; selderij 0.040.09 per dozijn: glas-spinazie 0.92 1.24. natuurspinazic 0.250.40 per kist; spruiten le srt. 812, id. losse 1.504, kas-snijboonen 3843 per 100 KG.; to maten 1.70—4.50 per 100 pond: veldsla 1531 per kist: winterpeen 11.30, wit lof A 2.40—2.80. id. B 2.30—2.40 per 100 K.G.: wortelen 3(5.30 per 100 bos: wor telen, afbreokpeen 2.20—4.50 per 100 K G. OUDE/WATER, 6 Nov. Fruitveiling. Goudreinetten 8—14, Zoete Bellefleur 5 9, Jaantjes appels 713, Wijnzuur 58, beuré clairgeau 614. Groenperen 6. Win- torjannen 5—9, Gieze-Wildeman 710, Alles per K.G. Matige aanvoer. Jk i, Vu Deze drie kunnen alleen tezamen gaan, wanneer U kracht voeder geeft met „VIGORGEEN", want» „VIGORGEEN" verhoogt de melkproductie. „VIGORGEEN" versterkt het weerstandsvermogen. „VIGORGEEN" verhoogt het nuttig effect van de toegediende voedermiddelen. Hebt U in de vorige stalperiode nog geen„Vigorgeen" v verstrekt? Doe het dan nu. Duizenden veehouders waren U vóór en profiteerden reeds van de met „Vigorgeen" verkregen resultaten. Uitgebreide proe ven hebben bewezen dat „Vigorgeen" niet alleen de melkopbrengst verhoogt, doch tevens dat na gebruik van deze mineralen de gé^reesde kop-, kalf-, melk- en moerziekte vóórkomen wordt. Zoo zeker zijn wij hiervan, dat wij een bedrag van: uitkeeren voor elk geval van kop-, kalf-, melk- of Vraagt de nieuwste moerzyekte dat toch zou worden geconstateerd, „Vigorgeen" brochure nadat Uw vee gedurende de stalperiode krj^ht- ^^^"g cX-r"' voeder is verstrekt,.waarin.Vigorgeen" is opgenonfófc tie oi rechtstreeks bij: BONDA'S HANDELMAATSCHAPPIJ N.V. - ROTTERDAM Dus drie redenen om deze maand bij ons te koopen: mr W ZIET ONZE ETALAGES "W GEBRS. BISCHOFF =- i GORINCHEM l 5 DERDE BLAD. NIEUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EN UTRECHT Schoonhovnschs Courant VRIJDAG 9 NOVEMBER 1834 door JAN KIJKUIT. DE SFINX VAN WOLVEGA. Komt er een autoweg op de spoorlijn GoudaSchoonho ven? Pap In Reeuwljk, aardappelen In Capelle en ruzie In PapendrechL Daareven schoot me een versje te binnen, toen ik de krant las. zei tante. Zpker, Sarie Marijs, zei ik. Nee, zei tante. „Zoolang de lepel m de breipot staat, treuren wij nog niet, treuren wij nog niet" Ik dacht daaraan toen ik las, dat B. en W. van Reeuwijk aan de werkloozen pap verstrekken twee maal m de week, met toeslag van de ge meente. Nou, maar dat ia toch niet mU om een versje op te maken, zei ik. Nee, maar wel. dat de raadsleden weer wat anders wilden. Of je nou pap verstrekt of aardappelen, dat blijft precies gelijk. Alleen ia de pap gekookt en maak je het de ipenschen dus nog gemakkelijk en geef je de aardappelen ongekookt. Maar bovendien geven ze in Capelle a.d. IJssel heelemaal geen toeslag op de aardappelen. AU ik goed begrepen heb, dan kan de ge meente iets goed kooper leveren, doordat m bij groote hoeveelheid tegelijk inkoopt maar de piepers moeten betaald worden en toeslag wordt niet gegeven. En nu meenden de Reeuwijksche vroede vaderen émt het in Capeüe beter ging. Bij «en ander lijkt het altijd vetpot, zei Jodoous. B en W. van Reeu wijk antwoordden heel komisch, dat je be ter pap mèt toeslag dan aardappelen zon der toeslag kunt geven. En daarmee zal iedereen het toch wel eens zijn. En dat versje wU ik toch nog wel eens ophalen, zei tante. Niet, dat ik het een ideale toestand vind, dat er zooveel gesteund moet worden, maar wat wordt er al niet gedaan in ons land. Behalve de werkloozen steun van rijles- en gemeento- wege, de werkverschaffing, vinden tal van ultkeeringen plaats. Brandstof en levens middelen en kleeren. De eene gemeente vertrekt cokee. de andere geeft gratis gas aan een spijskokerij, een derde doet het weer op een andere manier, maar heel Holland is toch in de weer om te zorgen, dat niemand zonder brood blijft, ook al gaat het er soms wel krap uit. Dat is toch ook iets dat gewaardeerd moet worden. w- Koeien faveel veevoerinvoer invoel, boter teveel waardoor uitvoer met. steun noodig is, Varkens teveel. We hebben aan alias teveel, zet ik, an wat moeten we er mee aanvangen. En landen, die van oi|# af namen, betalen niet of met zoo n ellendige regeling, zooals Duitechland, dat ze opge- angd moest worden. Als vandaag alle g ren gen opengin gen, dan was er morgen bij wijze van spreken geen werkloosheid meer, zei tante. Das kon alles weer gaan opbloeien. Om een voorbeeld te geven: de regeering moet op de spoorwegen 40 millioen gulden be talen De directie van de Spoorwegen heeft gezegd, dat twaalf millioen te wijten is aan de autobussen en de vrachtauto's, maar dat toch 28 millioen minder ontvan gen worden, doordat het internationale verkeer gestagneerd is. doordat er geen uitvoer ia naar het buitenland en de in voer uit het buitenland zeer boperkt is. Denk eens aan, 28 milloen gulden. En dat betreft alleen maar het vervoer. Dan dit omgerekend over landbouw en veeteelt en tuinbouw en de industrie, dan kom je aan fabelachtige getallen. De spoorwegen staan anders wel m opspraak, rei Jodocus. Nu gaan ze mis schien de lijn Schoonhoven—Gouda op heffen, terwijl pas Alphen—Boskoop— Gouda geopend is en goed schijnt te gaan Ik kan je wel vertellen, wat er met Schoonhoven—Gouda aan de hand is, zei ik. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland onderzoeken de mogelijkheid om op den onderbouw van de spoorlijn Gouda— Schoonhoven de provinciale weg aan te leggen van Gouda, via Stolwijk naar Schoonhoven. In verband daarmee heeft de A.T.O. klaarblijkelijk concessie aange vraagd, want als de weg wordt gebouwd op de onderbaan van de spoorlijn, dan wordt het „spoortje" natuurlijk opgeheven.- Op zich zelf ie dit denkbeeld niet eens kwaad, zei tante. Er is altijd gezegd dat lokaaltreintje* uit den tijd zijn. Als de weg dan toch gebruikt kan worden voor autoverkeer, dan ia daar toch niets op te gen. Neen, maar er ie één maar aan ver- acndm. nu ik. Tom ds aanleg van de spoorlijn Gouda—Schoonhoven in behan deling was, wild. msn eerst smalspoor sa-oJeggen voor een tramhaa». Daartegen k ontoeglijk actie gevoerd, onder meer dewr don heer H. A Sehreuder Sr., den ja de Kamer na Koophandel I in Gouda. Men zeide, dat als er smal spoor kwam, alle goederen van de indus trieën zouden moeten worden overgeladen In Gouda, wat tijd en geld kostte. Legde men de spoorlijn aan op normaal spoor, dan konden de waggons in Schoonhoven, in Bergambacht, in Stolwijk, of waar ook langs de lijn geladen worden en zoo recht streeks zonder overladen vervoerd worden over het goheele spoorwegnet. Dat was dus voor de industrie van groote beteekenis. Daaraan is toen voldaan. Maar nu is de vraag of de industrie nog prijs stelt op de spoorbaan, of ze niet veel meer per vracht auto verzendt Het kan zijn dat het goede renvervoer op de lijn zoo min em gewor den is, dat dit ook wel per auto kan. Het personenvervoer liep terug, dat weten we allemaal. Het^utoverkeer en de autobus lijnen hebben daaraan geen goed gedaan. Dus je zou voor opheffing zijn, VToeg Jod. Dat weet ik nu nog niet, zei ik. Dat hangt af van de behoefte die eraan be staat. Ala geen prijs gesteld wordt op op iets, dan moet het niet bestaan blijven, want dan wordt het noodlijdend. Dat ia met de trekschuit ook zoo gegaan. Als me neer Warden Ier van Wolvega succes heeft met zijn vinding, ja, lachen jullie nu nog niet, want w e weet wat mogelijk is. dan neemt het autoverkeer natuurlek nog veel meer toe «traka. De tijden veranderen en wij kunnen de grenzen niet openmaken Maar van de apoorwagon kan niemand verlangen, dat een noodlijdend lijntje ge handhaafd zal worden. Dat ia maar vlakweg gezegd, maar ik weet net of dat zoo ia. Dat zou eena na gegaan moeten worden, aan de hand raa de vervoercyfera en de koeten. Het aal trouwens de vraag zijn, z« tante, of op die epoorbaan wel een hoorlekij breeda weg voor autoverket maken ia. Dat zullen de techniache diensten van den Provincialen Waterstaat'en van de Spoorweg nu eerat gaan onderzoeken zei ik. De heeren gaan niet over één nacht ijs, dat geloof ik niet. In gezamenlijk overleg valt veel te bereiken, zei tante, als de officieele dien sten goed met elkaar werken, dan ia dat in het algemeen belang, rind ik? Dan moet het niet gaan, zooala in Papendrecht. waar burgemeester en secre taris met elkaar overhoop liggen. Dat schaadt natuurlijk de algemeene zaak. Ik heb eens gehoord van een andere gemeen te, ook hier in de streek, waar burgemees. ter en secretaris ook een conflict met el kaar hadden. De heeren spraken toen n et meer met elkaar, maar schreven briefjes over de dingen die ze behandelen moesten. Stel je toch eens voor hoe belachelijk zoo- ieta is, op één gemeentesecretarie. Waar je mekaar haast onder de voet loopt en dan briefjes te gaan zitten sahrijven aan elkaar. Gelukkig werd dat toen opgelost, en werd de verstandhouding goed. Maar in Papendrecht moet dat ook voor elkaar gebracht worden. W e de schuld is, laat ik in het midden, maar zoo'n toestand mag niet voortduren. Een eere-raad is misschien het beste, zei ik. Ooh, dat is oen beetje dik woord, zei Jod. Je moet d e dingen nooit zoo opbla zen. Laten ze nu zoo doen, daar in Pa pendrecht: ze nemen een raadslid, twee, of desnoods van elke fractie een en vragen verder een paar vooraanstaande burgers, induetrieëelen, handelaars of der gelijke. die een commissie vormen, welke de zaak zal uitzoeken. Niet wie of er ge lijk heeft, dat zou ik in het midden laten. Maar gewoon uitfüeken om de heeren weer tot elkaar te brengen. Als er goede wil is aan weerskanten, dan moet het gelijk zijn. Redelijk denkende menschen moeten toch met elkaar een conflict lin nen oplossen. Het komt in de beate families voor, zei ik!1 Op één dorp wonen soms famibe- leden, d e in geen tien, vijftien jaar met elkaar spreken om een kleinigheid. Dat zijn famiüeveeten. Zoo'n burge meester moet de waardigheid van zijn ambt zoo zien, dat hij het belang van de gemeente nummer één stelt in alles. In het belang van de gemeente ia het. als hij met den secretaris goed ia en de secretaris moot de verantwoordelijkheid van zijn ambt zoo zien. dat hij zijn taak slechts in het algemeen gemeentelijk belang kan verrichten als hij goed is met den burge meester. Als ze beiden zich op dat stand punt stellen, dan is de weg al geeffend om tot elkaar te komen. En met een beetje goeden w 1 komen ze er wel. Als er een wil is, zei Teunis, is er een weg. lliwr; WAPk..« STILSTAND. Staakt het vuren1 door MARTIN P. TAN VALCKENBORGH. Donderdag i November 1918 ia het...., en aan het Franache front knallen nqg steeds de schoten, fluiten nog steeds 4© scherpe granaatsplinters in het rond..,., in de verte dondert nog het Duitsche fee- schut.... Maar toch gaat de laatste acte van een drama ponder weerga, een tragedie van monsterachtige grootte, een aanvang ne men! De Duitschers hebben verzocht de voorwaarden te mogen vernemen, die maarschalk Foch en zijn bondgenooten wenschen te stellen voor het sluiten van een eventueel© vrede! Parlementairs zullen die voorwaarden komen bespreken! De sector, waarin deze laatste ronde zich zal laten afspelen is die, v^aarin het korps van den Franschen generaal Debe- ney is opgesteld. Het is geen gemakkelijk terreinsinds den laatsten, hevigen strijd! De wegen, vernield door granaat trechters, versperd door versplinterde hoo rnen, dienen tot rustplaats van de laatste dooden van den wereldoorlog. De Fransche voorposten liggen ter weerszijden van den zandweg, die naar la Capelle leidt. Een geweldig gat is vlak voor ons in dien weg geslagen. Bij hun terugtocht op la Capelle hadden de Duit schers daar een mijn achtergelaten. Kort daarop werd een deel van dien weg door de Duitschers heroverd en men herinner de zich de mijn van Haudroy! Drie solda ten werden erop afgestuurd om de mijn onschadelijk te maken. Maar het ding ontplofte, ju\st toen het drietal er vlak bij was. Zij maakten een luchtsprong. hun lederasten vond men her- en der waarts Terspreid in de velden, rondom den Randweg: Er was 's morgens order g«Vomen. dat het vuren !n den middag gestaakt moest worden. Dan zouden de onderhandelaars de Fransche voorpoetenlijn overschrijd en I Iets ongekends wi« daft het vuren staken! Er ligt "haast eer. zekere wijding in dat woord I De officiëren, dte door generaal Deho- ney waren aangewezen om de Duitscl.e onderhandelaars te ontvangen, waren reeds aanwez g op de plaats, waar het eerste contact zou plaats hebl»en. Als plaats van samenkomst was overeengeko men: de toegang tot la Capelle! Daar stond een ateenen villa, omgeven door hooge boo- inen. Daar was reeds sinds eenigen tijd het bureau van een Franschen majoor van den Staf gevestigd. Op het afgesproken uur begaven de verschillende officieren, waaronder ook een Duitsche koerier, zich naar den weg, d e doorweekt was van de regens, die den laatsten tijd gevétlen wa ren. Het was geen prettig verblijf, daar op dien slijkerlgen weg en uur na uur ver streek, zonder dat de Duitsche onderhan delaars verschenen. Het was bijna negen uur in den avond, toen in de verte lichten naderden! De sol daten, die den weg bewaakten, rekten zich nieuwsgierig uit, gewekt uit hun rust. De grond was drassig, vier dagen achtereen hadden zij hevig gestreden, hun unifor men waren zwart van de modder.Deze poilu's beseften nog maar ten deele, wat het naderen van die lichten voor hen kon beteekenen! Instinctmatig grepen zij hun geweer vaster beet: lichten, die naderden., naderden Maar hun aanvoerder, kapitein Lhuil- lier geheeten, geeft een kort bevel. „Staakt 't vuren!" was immers geblazen! De eerste auto is thans nad«rbij geko men. Een enorme witte vlag is in den ko ker voor het vaandel gestoken., blinkt in het licht van de scherpe autolantaarns. Lhuillier stelt z ch midden op den weg op en steekt de arm omhoog: H&lt! De rem men knarsen, de auto staat stil. Drie an dere volgen. Een generaal in groot tenue, de borst bedekt met orden, stapt uit, nadert den Franschen kapitein: „Général de Winter- fd'dt, de la mission de parlementa res lenjands." Hij apreekt uitstekend Franscb, is vroe- get militair attaché te Parijs geweest. „Mon capitaine", zegt de generaal, „ik Med U mijn welgemeende excuses aan, Een wonderbaar bericht was daar Uit Wolvega gekomen. Het had reeds heel wat stof verschaft Voor stoute toekomstdroomen. Een persman toog op onderzoek, (I)at is een persman eigen) Maar uit de sfinx van Wolvega Was haast geen woord te krijgen. Dus ging men maar het groote rijk Der fantasie betreden, Want deze nieuwe vinding schept Veel nieuwe mogelijkheden. Een motor die haast n ets verstookt: 't Is om te watertandenl Straks reist men voor een kleinigheid Naar verre, vreemde landen. De dure stoommachine is Nu in één klap historisch, Want alle machinale werk Verricht men straks motorisch. We hechten dan een motor aan Ons alleroudste fietsje, Want dat kost ons het heele jaar Toch immers maar een pietsje. Geen werktuig- zonder motor meer. Waarvoor nu nog te zwoegen, Een motor voor het huiswerk en Voor eggen, zaaien, ploegen! Men zal dan van geen oorlog om Een oliebron meer lezen Dat nieuws uit. Wolvega is haast Te mooi om véaar te wezen. „Vive la France", galmde hier en daar in-'t donker! En in hbt Duitsche hoofdkwartier sein de de keizerlijke staatssecretaris von Hint- ze aan het ministerie van Buitenlandsche Zaken te Berlijn: „Duitsche wapenstilstandscommissie van daag 12 uur uit Spa in auto's vertrokken naaf de Fransche linies. Samenstell ng: Staatssecretaris Erzberger, voorzitter; ge zant graaf Oberndorff; generaal-majoor von Winterfeldt; kapitein-ter-zee Banse- low. Verder reden een kapitein, een hoorn blazer, een tolk en twee schrijvers mee. Generaal von Gündell heeft zich terugge trokken! Een tweede groep volgt vandaag om drie uur namiddag. Een snelle opeenvolging van telegram men was het resultaat van de onderhan delingen.... Op 11 November kon von Hintze naar Berlijn seinen: „Wapenstilstand vandaag 11 uur 55 van kracht geworden!" Groot was de blijdschap, de hoop, in al le landen ter wereld Het gordijn valt over het lange front in Frankrijk en Vlaanderen. De verzachtende handen van tijd en natuur, het snelle her stel der vreedzame industrie, hebben reeds de kratervelden en gevechtslijnen, d e in wijden boog tusschen de Vogezen en de zee, voor kort nog de lachende velden van Frankrijk besmeurden, doen verdwijnenl De puinhoopon zijn herbouwd, de versplin terde boomen door nieuwe vervangen. Al leen de kerkhoven, de monumenten en ka pel toren spitsjes met hier en daar een vervallen loopgraaf of een grooten gra naattrechter. dringen den reiziger de her innering op aan het feit, dat hier 25 mil lioen soldaten streden en dat twaalf mil lioen gewond of gedood zijn in de grootste der menschelijke worstelingen, thans al ruim 15 jaar geleden. Genadige vergetel heid weeft haar slu'ers, de invaliden strompelden weg, de treurenden vallen te rug in den triesten schemer van herden king, een schemer, waar slechts even het licht doorbreekt, namelijk op den dag van Allerzielen, thans kort geleden. Dan zijn de graven der gevahepen bedekt met bloe men en knielen weenende vrouwen en mannen bij hun gevallen broeders en ka meraden neer. Maar nieuwe jeugd staat op en eischt haar rechten. En de stroo ming der eeuwen vloe t voorwaarts, zelfs over de slagzóne, alsof alles slechts een droom ware geweest. Is dat alleen een hoofdstuk uit een wreede en zinnelooze geschiedenis? Ls het 't einde? Zal in later „.v- - jaren het genie der grooteren juist in de daf ik pas zoo laat kom; materieele hin- j heetste conflicten inspiratie vinden voor dernissen zijn de oorzaak daarvan(le Slechte toestand van de wegen. Ik heb de eer II de heeren van mijn geleide voor Benetaal", antwoordt Lhuillier, „ik heb geënerlei bevoegdheid U officieel te ont vangen Ik verzoek weer m te willen stappen en mij te volgen.- De Duitsche hoornblazer, die op de tree plank van de eerste auto had gestaan, wordt vervangen door een Franschen trompetter, korporaal SeUier. En door den nacht van den zevenden November klonken de fegimentsmarschen van het 17e regi ment infanterie, van het 19de en 26e ba taljon jagers te voel en van alle andere korpsen van de lode infanteriedivisie, welke dezen sector bezet hield. Soldaten kwamen over de omgewoelde velden aan- loopen, renden achter d. auto's aan- hecht gebouw van veiligheid en vrij heid: de glorie van Europa?.... BIGAMIE IN DE HOOFDSTAD. Te Amsterdam woonde jaren geleden een zekere B. Hij trad daar in het huwe lijk. maar vertrok daarna naar Amerika. Na eenige jaren keerde B. naar Hol land terug, doch liet vrouw an kinderen in Amerika achter. Hij kwam in kennis met mej. S te Muiden. Deze kennismaking leidde tot een verloving en tenslotte trad hij met haar in het huwelijk Na in verscheidene ge meenten gewoond t« hebben, vestigde het echtpaar zich te Amsterdam. Daar werd hem d« gebruikelijke vraag gesteld of uij reeds eerder in Amsterdam gewoohdhad. Nu kwam spoedig zijn dubbel huwelijk aan het licht. B. is thana in verzekerde bewaring gesteld. BRAND IN FABRIEKSGEBOUW. Eén gewonde. Woensdagavond brak te Hillegersberg brand uif in de Nederlandsche Schoen- fourniturenfabriek Primus, aan de Wil lem van Hillegaersberghstraat, doordat een hoeveelheid terpentijn in een ketel vlam had gevat. Een Duitsche bediende, trachtte de vlammen te dooven. doch zijnl kleeren vatten vlam. Hij snelde naar het| pakhuis en viel over ©én emmer, welke eveneens met terpentijn was gevuld, zoo dat de fabriek spoedig in lichter laaie stond. De brandweer was na korten tijd het vuur meester. Er is groote schade aan gericht. De Duitscher is naar het zieken huis overgebracht. OVERSTROOMING OP BORNEO. Rivier buiten haar oevers. Door den zwaren regenval en den ab- normalen waterstand In de Melawi-rivier (Borneo) hebben overstroomingen plaats gehad. De waterstand in deze rivier be reikte een hoogte, welke men sinds zeven tien jaar niet had gezien. De bestuursves- tiging Nangapinoh is overstroomd. In- landsche winkels en wegen staan I1/» tot 2 meter onder water. Persoonlijke onge lukken hebben niet plaats gehad. De opi um- en zoutvoorraden zijn gered. Het kampement is overstroomd. De militairen zijn in de hooger gelegen cantine onder gebracht. De Europeesche gezinnen ver blijven in de woning van den gezagheb ber. De bevolking huist in verdiepings huizen en zocht redding op woonvlotten. In een groot gedeelte van het stroom gebied van de Melawi en de zijrivieren wordt groote overlast van het water on dervonden. Alle huizen van 36 kampongs, waarin tezamen 9000 zielen huizen, staan onder water De voedselaanplant en de tweede gewassen zijn totaal verwoest. De resident trof afdoende maatregelen voor directe voedselvoorziening. De wa terschade in de omgeving van Nangapinoh wordt voorloopig op f 30.000 geschat. De gouverneur-generaal seinde het vol gende aan do resident van Pontianak: ..Vertrouw, dat door u alle maatregelen zijn getroffen om Nangapinoh-ingezetenen tegemoet te komen en getroffen kampongs steun te verleenen." MOEILIJKHEDEN VAN KINGS- FORD SMITH. Beslag gelegd op zijn vliegtuig. Het vliegtuig waarmee Kingsford Smith den Stillen Oceaan is overgestoken, is in beslag genomen, op last van een persoon, die beweert, dat de beroemde vlieger hem 2750 dollar schuldig is. Een deurwaarder heeft op het toestel beslag gelegd en vlak daarbij een leuningstoel geplaatst, ten einde er, naar men vermoedt, op zijn ge mak een wakend oog op te kunnen hou den. Kingsford Smith zal een waarborgsom van 5500 dollar moeten storten. indien hij weer de vrije beschikking over zijn machiD» wenscht te krijgen. f

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1934 | | pagina 5