Gemengd Nieuws Het proces Hauptmann. n1V;D^@L DE HOLLANDSCHE KAPERS. cMooie unite tanden. Het verkeer tusschen Gouda en Schoonhoven Gemeenteraden ~"j Plaatselijk Nieuws j 4 WOENSDAG JANUARI 1835 Donderdag 10 Januari. Hilversum. 1875 M. A.V.R.O. 8 uur Gram mofoon; 9 uur Concert door het Ensem ble Rentmeester; 10 uur Morgenwijding; 10.15 uur Gramofoon; 10.30 uur Concert door het Ensemble Rentmeester; 11 uur Voordracht door Jeanne HunscheVer- kade en Zang; 12 uur Concert door het Cantabile-Orkest en Gramofoon; 2 uur Pianospel; 2.30 uur Gramofoon; 3 uur Naaicursus; 4 uur Mevr. Ant. van Dijk spreekt voor zieken en ouden van dagen; 430 uur Concert door de Stafmuziek van het 6de Reg. Infanterie te Breda; 5 uur Voor de grootere kinderen; 5.30 uur Con cert door de Stafmuziek van het 6e Reg. Infanterie te Breda; 6.30 uur Sport- praatje door den heer H. Hollander; 7 uur Radio-Volkszang; 7.30 uur Engelsche les voor gevorderden; 8 uur Nieuwsberichten, 8.05 uur Gramofoon; 8.15 uur Concert door bet Concertgebouw-Orkest en Orgel. 8.45 uur Opera-concert door leden van de "N.V. ItaJiaansche Opera; 9.30 uur Gra mofoon; 9.45 uur Vervolg Opera-concert; 10.30 uuV Gramofoon; 11 uur Nieuwsbe richten; 11.10—12 Dansmuziek door Ma- jo Marco en zijn Orkest. Huizen. 301.5 M. K.R.O. 8-^9.15 Gramo foon; N C.R.V. 10 uur Leger des Heils- kwartiertje; 10.15 uur Morgendienst door Db. J. van der Woude: 10.45 uur Gramo foon; KR O. 11—11.30 Gramofoon; 11.30 12 Godsdienstig halfuurtje door Pastoor L. H. Perquin O.P.; 12.152 Concert door het K-R.O.-Orkeet en Gramofoon; N.C.R V. 2 uur Cursus fraaie handwerken; 3 unr Vrouwen halfuurtje; 3.30 uur Gramo foon; 4 uur Bijbellezing door Ds. M. G. Blauw; 5 uur Cursus Handenarbeid voor de jeugd; 6.30 uur Concert door het Am- sterdamsch Salon Orkest; 6.43 uur C.N. V.-kwartiertje. Spreker: A. Stapelkamp; 7 uur Nieuwsberichten; 7.15 uur Gramo foon; 7.30 uur Weekoverzicht: „Wat er op de wereld gebeurt" door Com. A. Crayé; 8 uur Nieuwsberiohten8.050 Gramo foon; 9 uur Spreker namens de Kon. Ned. Ver. „Onze Vloot": de heer H. A. Gre gory over: „Een zeemacht is voor hand having voor het rijk der Nederlanden on misbaar"; 9.30 uur Concert (Viool en Or gel); 10 uur Nieuwsberichten; 10.30 11.30 Gramofoon. Vrijdag 11 Januari. Hilversum. 1875 M. V.A.R.A. 8 uur Gra mofoon; V.P.R.0. 10 uur Morgenwijding; V.A.R.A. 10.15 uur Voordracht door Ro- lien Numan; 10.35 uur Orgelspel; 11 uur Voordracht door Rolien Numan; 11.20 uur Gramofoon; 11.45—12 Gramofoon. A.V.R.O. 12 uur Gramofoon; 12.30 uur Concert door het Omroep Orkest en Gra mofoon; 2.304 Voordracht door Dora Wallan en Zangvoordracht door Henk Angenent: V.A.R.A. 4.05 uur Knipcursus; 4.50 uur Gramofoon; 5 uur Na Schooltijd, 5 30 uur Gramofoon; 5 45 uur Concert door de Zonnekloppers; 6.15 uur Concert door Orvitropia; 7 uur Gramofoon; 7.30 uur Geordende productie. I. Lezing door Dr. F. M. Wibaut; 7.50 uur Gramofoon; V.PJL0. 8 uur Lezingen en Concert; 10 uur Nieuwsberichten; V.A.R.A. 11—12 Gramofoon. Huizen. 301.5. M. K.R.0. 8—9.15 Gramo foon; 10—10.30 Gramofoon; 10.30—11 Muziekuitzending voor fabrieken: 11 11.30 Gramofoon; 11..HO12 Halfuurtje voor zieken en ouden van dagen; 12.15— 12.30 Gramofoon; 12.30—1.20 Concert door het K.R.0 -Orkest; 1.20—1.40 Gra mofoon; 1.402.30 Concert door het K R. O.-Orkest; 2.303 Zang- en Klavierreci tal; 33 45 Concert door het K.R.0.-0r- kest; 3.454 Gramofoon; 4.154.45 Zang en Klavierrecital; 4.455 Gramofoon; 5 5.30 Land- en Tuinbouwhalfuurtje door Th. Arts; 5.30—6 Concert door de K.R 0.- Boys; 6—6.20 Gramofoon; 6.207 Con cert door de K R O.-Boys; 7.157.36 Land- en Volkenkunde. „Ceylon, de Parol van Indië" door Pater H. Breukering; 7.35 8 Zang door de Kon. Zangvereeniging Roermond* Mannenkoor"; 88.05 Nieuwsberichten; 8.06815 Gramofoon; 8.159 Concert door de K.R.O.-Boys; 9 9.15 „De poetzegel verovert de wereld" door L. Abor; 9.1510 Solisten-ooncort door het K.R.0. Symphonie-Orkest (U.S. 0.) en Viool; 1010.15 Gramofoon; 10.15 10.45 Concert door het K R.O. Sympho nic-Orkest (U.S.O.); 10.4510.50 Nieuws berichten; 10.5012 Gramofoon. Betty Gow doorstaat een kruisverhoor. Bö de verdere behandeling van de zaak tegen Hauptmann die te Flemington (Ver. Staten) terechtstaat wegens de ontvoering en het vejqpöbrden van Lindbergh's baby, heeft de verdediger van Hauptmann, Reilly, het kindermeisje der familie Lind bergh, Betty Gow een kruisverhoor afge nomen, dat voor den advocaat al even in spannend was, als voor de getuige. Aan het einde van zijn vragenreeks wischte hij rich het zweet van het voorhoofd. Hierna ging hij zitten, waarbij hij den indruk maakte van een zeer teleurgesteld man. Ziji bruuske manier van ondervra gen had Betty Gow tot geen enkele be zwarende verklaring gebracht. Vervolgens verliet Betty de getuigen bank, volkomen van elke blaam gezuiverd. Haar beproeving had 2'/t uur geduurd, doch zij bad bot kruisverhoor prachtig doorstaan. Nadat zij haar plaats in de rechtszaal weer had ingenomen, viel zij op 'n gegeven moment in haar stoel terug en moest uit de zaal worden gedragen. Zij stond op het punt flauw te vallen. Haar vriendin, mevrotrw.. Whateley, ver gezelde haar naar een aangrenzend ver trek, waar een dokter het meisje weer bijbracht. Zij herstelde zich spoedig en keerde naar haar plaats in de rechtszaal terug. Oude men herkent Hauptmann. In de ritting van Dinsdag heeft een 87- jaxiege boer, Amandus Hockmuth, die een buurman van Lindbergh is, verklaard, dat hij op den morgen van 1 Maart 1932 een auto in de buurt van het buitengoed van Lindbergh te Hopewell had gezien. Hij zag, staande op den drempel van zijn huis, plotseling op den weg buiten zijn boerderij een bemodderden groenen auto stilhouden. Hoewel de auto slechts enkele seconden stopte, had hij in dien korten tijd een man uit het portierraampje zien kijken, die „hem aanstaarde alsof hij een geest was". Is deze man hier in de rechtszaal? rroeg de officier van justitie. De oude man wees in de richting van Hauptmann. Hierop stond Hockmuth op en liep recht op Hauptmann toe Toen hij de plaats bereikt had. waar de verdachte zat, gingen plotseling de lam- pen nit. Hockmuth bukte zich en legde zijn band op Hauptmann's schouder. Dit is de man dien ik in d« auto zag, sprak hij beslist Hauptmann keek hem verbaasd aan en vertrok geen spier van rijn gelaat. Hockmuth verklaarde nog, dat hij in den aoto een gedeelte van den ladder had gezien, die in de buurt van Lindbergh's woning was gevonden en die gebruikt zou rijn om da kinderkamer binnen te drin- Reilly, de verdediger van Hauptmann, begon met de beschuldiging dat Hock muth den vorigen dag in de rechtszaal was „neergepoot" en dat zijn aandacht door de marechaussee op Hauptmann was gevestigd. Hockmuth gaf toe, dat de marechaus see hem naar de rechtszaal had ge bracht. Gedurende de korte pauze, die op het verhoor van Hockmuth volgde, zat de vrouw van Hauptmann naast haar echt genoot. Men kon hen opgewonden in het Duitseh met elkaar hooren praten. Men meende dat Hauptmann tot zijn vrouw rfie oude kerel moet gek zijn. Na de hervatting der zitting ontspon zich een langdurig twistgesprek tusschen den verdediger en den officier van justi tie over de vraag, of de ladder, welke naar thans verklaard wordt leunende tegen het venster van de knderkamer werd aangetroffen, al dan niet als rechts geldig bewijsmateriaal kon worden be schouwd. Frank Kelly, de officieel# expert op het gebied van het nemen van vingerafdruk ken, heeft verklaard, dat hij noch in de kamer van het ontvoerde kindje, noch op de ladder, waarvan de ontvoerders ge bruik hebben gemaakt, vingerafdrukken heeft gevonden. Wel heeft hij voetafdruk ken buiten het landhuis van kolonel Lindbergh aangetroffen. In het verdere verloop van deze zit ting bleef de taxi-chauffeur, Josph Per- rone, die op verzoek van den officier van justitie door de rechtszaal wandelde, bij Hauptmann stilstaan en legde de hand op zijn schouder, terwijl hij verklaarde, dat dit de man was, die hem in Maart 'n briefje had gegeven om bij dr. Condon, tusschenpersoon bij het overhandigen van het losgeld, te bezorgen. U bent een leugenaar, zeide Haupt mann. ERNSTIG SPOORWEGONGELUK IN RUSLAND. 23 dooden, vele gewonden Op het traject Moskou-Petersburg heeft zich in den nacht van Zondag op Maan dag een ernstig spoorwegongeluk voor gedaan, dat aan talrijke personen het le ven heeft gekost Te middernacht kwa men twee personentreinen met elkaar in botsing. Deze botsing had vreeselijke ge volgen. Een personenwagon, een postwa- gon en een goederenwagon geraakten door den schok in brand en werden ge heel door 't vuur vernield Onder de rei zigers ontstond groot^consternatie Een groot aantal hunner jgpranktp 'nssrher in elkaar geschoven brokstukken bekneld Aan de verschillende omliggende plaatsen werd om hulp geseind. Zelfs uit Peters burg dat 218 kilometer ten Noorden van de plaats des onheils is gelegen, heeft men doktoren ontboden. Er bleken 16 per sonen op slag te zijn gedood en 79 ge wond, van wie 56 ernstig. Van hen zijn later nog zeven personen overleden, zoo dat er 20 dooden zijn. Het traject MoskouPetersburg, was ten gevolge van het ongeluk tien uur lang geblokkeerd. De regeering heeft een com missie in het leven geroepen di een on derzoek naar de oorzaak en de schuld vraag heeft ingesteld. Seininstallatie defect. De machinist van den trein en zijn bei de helpers zijn gearresteerd, evenals de chef van 't station Porbeio. nabij welke plaats het ongeluk heeft plaats gehad. Het staat trouwens te bezien of zij voor het ongeluk aansprakelijk zijn. Het on derzoek heeft n.l. aangetoond, dat de werking der seinen volkomen gedesorga niseerd is. Spoorwegbeambten hebben verklaard, dat ze reeds maandenlang niet meer func tionneerden. Verzoeken om reparatie wer den door de spoorwegdirectie eenvoudig niet beantwoord. Er is dan ook. behalve het voornoemde treinpersoneel een aan tal vooraanstaande ambtenaren van de directie der spoorwegen gearresteerd. TANKBOOT MET MAN EN MUIS VERGAAN. 30 parsonen verdronken. De 5880 ton metende Engelsche tank boot „La Crescenta", die reeds sedert 2 weken niets meer van zich heeft laten hooren, moet thans, naar.men in scheep vaartkringen meent, als verloren worden beschouwd. Aan boord van het schip, dat met een lading van 62.000 ton ruwe pe troleum op weg was van Vancouver naar Japan, bevond zich een bemanning van 30 koppen. Vermoedelijk is de „La Crescenta" met man en muis vergaan. De kapitein van 1 Amerikaansche tankschip „Athel Beach" heeft namelijk draadloos gemeld, dat hij op 900 mijl ten Noord-Oosten van Hawai op de route van de „Ia Crescenta" groote plekken petroleum op het water heeft waargenomen. ONTPLOFFING BIJ KERSTVOOR- BEREIDINGEN. Vier dooden. Op den vooravond van het Grieksch- Katholieke Kerstfeest heeft zich Zaterdag in een winkel voor kerstartikelen te Bel grado (Joego-Slavië) een ernstige ontplof fing voorgedaan, welke vier levens heeft geëischt. Het ongeluk had plaats bij het demonstreeren van knalkurken. die den geheelen voorraad vuurwerk tot ontplof fing brachten. Door de kracht van de ex plosie werden de deuren dermate bescha digd, dat de in den winkel aanwezige koopers er niet door konden ontkomen. Be eigenaar van den winkel en zijn vrouw alsmede twee klanten, kwamen bij den na de ontploffing uitbrekenden brand om het leven Vijf anderen konden met ern stige brandwonden worden gered. EEN MOEDIGE JONGEDAME. Voorkomt spoorwegongeluk. Een schoolmeisje heeft een ernstig spoorwegongeluk op de lijn ZagrebSpa- lata (Joego-Slavië) weten te voorkomen. Het meisje had opgemerkt, dat een lawi ne van steenen uit de bergen op de rails was gevallen. Zij wist dat weldra een passagierstrein voorbij moest komen, liep naar den tun nel waaruit de trein moest komen en gaf den machinist toen teekens om te stop pen. De trein kon voor den steenenhoop tot stilstand worden gebracht. Het meisje heeft een belooning mgeld ontvangen van den minister voor het ver keerswezen. ONGELUK OP EEN DUITSCH VLIEG VELD. Zes personen door bommen ge dood. Tijdens manoeuvres te Juterbog, onge veer 65 K M. van Berlijn, zijn zes perso nen door bommen gedood. Het ongeluk h^eft plaats gehad in een nieuw vliegkamp, dat hier ongeveer drie maanden geleden is geopend en waar on geveer 1500 man van de Rijksweer zijn gelegerd. Vrijwel onafgebroken worden hier dag en nacht oefeningen gehouden. Nadere bijzonderheden worden niet me degedeeld. POLITIEBUREAU OVERVALLEN. Zeven gewonden. Een honderdtal boeren heeft getracht, zich meester te maken van het plaatsje Los Tuxtlas (Mexico) waar zij het poli tiebureau aanvielen. De gendarmen open den het vuur op hen. waardoor verschei dene aanvallers werden gewond, zoodat zeven hunner naar het ziekenhuis moes ten worden vervoerd. Troepen achtervolgen de rebellen in de omstreken van Tlapacoyau. Doos 20 ct. Tuba 40 en 60 ct. MEXICAANSCH. VUURGEVECHT. In den Mi caanschen staat Michoacan ia het bij de arrestatie van een groep samenzweerders door de politie en de bondstroepen tot een vuurgevecht geko men. Een soldaat, een agent van politie, een burger en vier samenzweerders werden gedood. Vier soldaten werden gewond. Bij de samenzweerders werd bezwarend mate riaal gevonden; versch llende huiszoekin gen werden verricht, o.a. bij twee geeste lijken, die gearresteerd zijn. SLANGEN-INVASIE. Seymour, een stadje op omstreeks 130 K.M. van Melbourne, lijdt thans onder 'n invasie van slangen. Huizen en winkels worden door de reptielen bezocht, in één week zijn 500 slangen gedood. De plaag is vermoedelijk te wijten aan het buiten gewoon warme weer, dat volgde op de overstroomingen. Toen het water wegtrok bleven honderden slangen in de boomen hangen. Niemand durfde zonder stok nit te gaan. In de straten maken honden mi katten jacht op de slangen. GRAFSCHENNIS IN CHINA. Dorpsbewoners helpen de plun deraars. De bewoners van een Chineesch dorp hebben grafschenners geholpen een der keizerlijke graftombes van de Ming dy nastie, in de buurt van Peking te plun deren. De gestolen voorwerpen vertegen woordigden een waarde van ongeveer an derhalf millioen gulden en zouden -reeds op weg zijn naar het buitenland. Omdat de graven voor de Chineezen heilig zijn, ontwikkelde zich de gewoonte om evenals bij de Egyjitenaren het geval was, de graven zoo kostbaar mogelyk te versieren. Het graf, dat thans is geplunderd, is dat van de concubine van keizer Hoeng Woe (13681398), den eersten keizer uit de Ming dynastie. De roovers hadden eenige dagen noodig om het graf uit te plunderen en in dien tijd overnachtten zij in een naburig dorp. Toen alles gereed was om ook in de bin nenste grafkamers door te dringen, wer den de grafschenners door de dorpelingen bijgestaan. Eerst véle dagen later kwam de politie achter deze grafschennis, toen in het huis van de dorpsoudsten vele kostbare voor werpen, afkomstig nit het graf, werden gevonden. VERKORTING VAN DEN WERKTIJD IN ENGELAND. Op 24 Januari zullen te Londen be sprekingen beginnen tusschen vertegen woordigers der regeering en den genera- len raad van het Vakvereenigingscongres over verkorting van de werktijd. Denzelf den dag zal waarschijnlijk de minister van arbeid een conferentie hebben met 't nationaal Verbond van Werkgevers Orgah nisaties. ter bespreking vaa hetzelfde un* derwerp. Deze besprekingen hebben ten doel na te gaan, wat men van de zijde der werk gevers en werknemers over heeft om meer werkgelegenheid te scheppen en meer personen in hot productieproces te betrokken door verkorting van den werk tijd. BRITSCH-INDISCH VLIEGTUIG VER ONGELUKT. Elf dooden. Nabij Karatsji (Br.-Indië) aan de rivier de Hab is een groot Britsch-lndisch mili- tair vliegtuig verongelukt. De ramp geschiedde, toen de mach in» bij een schijnaanval op een marcheerende troep Ind'sche soldaten plotseling hoogte verloor, zoodat het toestel midden in da troep militairen terechtkwam en over den kop sloeg. Elf soldaten waren op slag dood en een groot aantal werd min of meer zwaar gekwetst. De bemanning van het vliegtuig, even eens n't Indiërs bestaande, kwam er mof lichte kwetsuren af. GRONDVERSCHUIVING IN ZWEDEN. Glasfabriek in fjord gestori. In de Zweedsche havenstad Drammen zijn Maandag tengevolge van een grond verschuiving de heele kade over een leng te van eenige honderden meters en do magazijnen van de glasfabriek van Dram- men in de fjord gestort. Er worden vier menschen vermist; men vreeet, dat zii om het leven gekomen zijn. Twee mannen wisten zich als door een wonder in veilighe'd te stellen. Me* groote tegenwoordigheid van geest spron gen zij, toen het ongeluk begon, over haf in beweg ng gerakende deel van da» grond heen. t De vermoedelijke oorzaak is een veran dering in den zeebodem in dat deel van da» fjord, dat vlak, voor de magazijnen der fabriek gelegen ie. Gevreesd wordt, dat tengevolge van bef werken van den grond ook het verkoop magazijn van de fabriek, waarin zich zeer groote hoeveelheden glaswerk beunden, zal instorten. TREINVERKEER BELEMMERD. PaaT over de rails gelegd Toen de trein BurgLeopoldDieet (Belg ter hoogte kwam van de fabriek' der „Chemische Producten van Limburg" bemerkte de machinist plotseling een be- tonnen paal, die «over de rads lag. De locomotief botste tegen de paal, doch deze gleed gelukkig ter zijde. Een rood' sein, dat zich gewoonlijk ter plaatse be vond, was verdwenen. Na onderzoek door de politie en dem stationschef van Tessenderloo, kon men overgaan tot de arrestatie van twee sch ppers, van wie één na een verhoor voorloopig op vrije voeten werd gesteld. De tweede, een Nederlander, Adriaan Go- vers genaamd, wonende te Schijnsel, be kende den aanslag te hebben voorbereid. De man is ter beschikking gesteld van d» justitie. „NEDERLANDSCH" STOOMSCHIP GESTRAND. Bemanning gearresteerd. Het Nederlandsche s.s. „Mila" is nabij Hoburg op Gotland (Zweden) gestrand. De positie van het vaartuig is zeer ge vaarlijk. De „Mila" meet 155 br. reg. top, werd in 1911 gebouwd en is het eigendom van de reederij W. J. Hooghuis te Rotterdam. Het schip was op weg van Gdynia naai Kronstadt en zou met likeuren geladen zijn. In werkelijkheid had het 58.000 liter alcohol ajin boord Ofschoon het schip ds Nederlandsche vlag voert is het waar schijnlijk e gendom van Esthlanders of Duitschers. Slechts de kapitein en de hoofdmachinist zouden Nederlanders zijn. De geheele bemanning van 15 personen, is gearresteerd. 67. Voorzichtig slopen Bart en Marie nader, tot ze vlek bij den ingang waren Er was blijkbaar öiemand thuis, want ze hoorden veen gerucht. Bart waagde bet. de ladder te bestijgen. 68. „Het is vast geen verblijf van de Spanjaarden," meende BaH. .en de in landers wonen meer in dorpen. Wie ten wereld zou hier wonen? Ik denk, dat het iemand is, die zich verbergt voor onze vijanden, dus «en vriend va» ons ia" Nu de verbind;ng GoudaSchoonhoven min of meer in de lucht hangt in fi guurlijken zin althans, want voorloopig zal de K.L.M. zich over dit traject nog wel n et ontfermen, doet zich onwillekeu rig de vraag op, hoe de communicatie tus schen deze twee steden vroeger was. Het antwoord daarop is: te voet, te paard, per as of per vaartuig. Wat waren de kosten daarvan? Ging men te voet, dan kostte dit slechts tijd dien men vroeger meer don vol doende had en slijtage van het schoei sel; ging men echter per schuit of per wagen, dan wist men van te voren waar men aan toe was, ook voor het vervoer van goederen. In 1731 werd namelijk door de stads besturen der beide steden gezamenlijk op gesteld een lijst van de vrachtloonen van menschen en stukgoederen, varende en gevoerd wordende met de schuiten tus schen de steden Gouda en Schoonhoven, «1 vice-versa, met het bestelloon daaron der begrepen. De passageprijs voor een volwassene was 4 stuiver, voor een kind beneden de tien jaar de helft. Een gewone brief met ingesloten geldswaarde was het duurder kostte 1 stu'ver. Mede voor 1 stuiver kon men o.a. een van de volgende artikelen vervoeren: een bos scharren of droge schollen, een mandje of strootje bokking, een riem grauw papier, een rolletje dweilen, een bos bezems, 100 bos radijs of komkommers. Twee stuiver kostte o.m. een half anker wijn of mee; een boe hennep tot 140 pond, 100 lijn- of hennepkoeken, 100 pond siroop, een zak lorren van ongeveer 120 pond, een trom mel of blik met de vermaarde Schoonho- ▼ensche Fonteijnkoek en we zijn in den pruikentijd een Jtuyva of paruyke- doos". Wat de levende have betreft, had men voor een kooi met hoenderen of een zak met 12 eendvogels 3 stuiver te betalen; van een schaap, lam of kalf 4 stuiver en voor een varken 5 stuiver 8 penningen Het duurste was het vervoer van een vat pot- of weedasch, zijnde 12 stuiver en het goedkoopste dat van een dozijn boenders, te weten slechte 8 penningen. Aangezien heeren schout, burgemeeste- ren en schepenen der steden Gouda en Schoonhoven tot gemak en gerief van de ingezetenen hunner steden en Ipt bevor dering van de passagie, beslotA hadden een wagenveer tosaciien gemelde hunne steden, over Haastrecht, in te stellen, werd in 1781 een ordonnatie daarop uitge vaardigd, waarbij alles zorgvuldig gere geld werd en waarin we vele ook nog no den ten dage bekende bepalingen tegen komen, als concessieverleening, intrekking van rijbewijs, bestrijding van concurrentie a.d. De voerman moest natuurlijk beginnen met de toestemming te verwerven van het stadsbestuur en tevens in het bezit zijn ran een goeden, sterken postwagen, met tenminste 2 goede, makke en sterke paar den, benevens behoorlijk sterk tuig, bet- welk voor eiken afrit door een commissaris gecontroleerd zou worden. De postwagen moest precies op tijd afrijden binnen Gouda voor de St. Jorisdoelen, bij de Tien- dewegspoort, en binnen Schoonhoven voor de Stadsherberg, hui ten de Krutepoort, op welke plaatsen ook het eindpunt der ritten was. De dienst zou dagelijks gereden moeten worden, al was er ook geen enkele pas sagier en wel van Gouda naar Schoon hoven van 15 Maart—15 October te mor gens om 6 uur en te middags om 5 uur, met dien verstande, dat men voor de aansluiting moest wachtgn tot de Am- gterdamsche volkschuit binnen was en van Schoonhoven naar Gouda in genoem de maanden 's morgens om 6 en te mid dags om 4 uur. In het tijdvak van 15 Oc tober—15 Maart waren de vertrekuren te morgens 7 en te m ddags 3 uur. Het traject moest afgelegd worden in zeven kwartier, op een boete van 3 gul den, welke verdubbeld werd als de uit Schoonhoven komende wagen zoo laat te Gouda kwam, dat de aansluiting op de Bodegraafsche schuit, te morgens om 9 nur, of op den Rotterdajnschen wagen, des middags gemist werd. Het max>mum-aantal passagiers was bepaald op negen, waarvan er 2 op de achter-, 2 op de midden-, 2 op de voor bank en 2 achter in den wagen konden zitten, terwijl no. 9 naast den voerman een plaats kon vinden, maar dan slechts twee derde van de vracht behoefde te be talen. De vrachtprijs was in totaal 15 stuiver, 6 penningen, schootkinderen wa ren vrij. Men kon zijn plaatsen vooraf hu ren of ook een aparten postwagen voor zich, tegen betaling van den prijs van 6 personen. De commissaris had uit te ma ken of men over het zandpad of langs den kleiweg zou rijden en aangezien er ook onderweg passagiers opgeuomen mochten worden, was het traject verdeeld in dr eën en wel Gouda—Haastrecht. Haastrecht-rechtshuis van Vlist en Bon- repas en vandaar tot Schoonhoven. Pas sagiers roor het geheele traject hadden achter de voorkeur Ook konden er brieven en boodschap pen medegegeven worden, respectievelijk voor 2 en 3 stuiver. Tegen concurrentie werd gewaakt alle loonar». zoo met krui wagens als anderszins van Gouda naar Schoonhoven en omgekeerd werden ver-, boden, ook mochten de zalmwagen* geen passagiers, pakjes, br even of boodschap pen medencmen. Ondertusschen werden het comfort en de veiligheid der passagiers evenmin vergeten, artikel 21 luidde bijvoorbeeld: „De voerluiden zullen zich omtien' de passagiers ordentelijk moeten gedragen en niemand met woorden of daden, onorden telijk mogen bejegenen, ook geen tabak mogen rooken. terwijl zij op den Postwa gen zitten, noch in de herbergen sterken drank drinken, buiten expresse toestem ming van de passagiers, op verbeurte van twaalf guldens. En indien zij dronken mochten op het veer komen, zulen zij ge lijke boete verbeuren en met mogen rij den, zooals zij insgelijks, wanneer zij op de reis door den drank onbekwaam wier den, mede gelijke boete zullen moeten ver beuren en de passagiers, ten koste van den voerman, een ander rijtuig mogen aennemen, welk ander rijtuig \enstoiuls bij het arrivement door den commissaris voor rekening van den dronken voerman zal worden betaeld." Geen halve maatregel dus! En ook de bepalingen tegen onvoorzicht gheid waren lang niet malsch. De voerlui toch die hun inkomsten aan den commissaris moesten afdragen, die Zaterdagsavonds ieder het hem toekomende uitbetaalde waren aansprakelijk voor alle ongelukken door onvoorzichtig rijden veroorzaakt, daarbij kwam de reparatie voor hun reke ning, benevens een boete van f 25, verlies van de vracht en zes weken niet rijden, tenzij zij hun volkomen onschuld ten dui delijkste konden bewijzen. De boetes kwamen half den commis sarissen, die mede, voor administratie de 80ste penn ng der inkomsten en 2 stuiver van eiken niet geheel leegen wageii ont vingen half den armen van het Aalmoe zeniershuis te Gouda en van het Algemeen armenhu s te Schoonhoven ten goede. Be halve dus tweemaal daags een wagen, en Maandag, Woensdag en Vrijdag te mid dags om 1 uur een schip op Gouda, had Schoonhoven in de 18e eeuw ook nog de volgende verbindingen; om de 14 dagen een schuit op Amsterdam, alle Woens dagen een schip naar Delfshaven, Delft, Den Haag en Leiden, Donderdags naar Dordrecht en te Zondags naar Gorkum. Wilde men op eigen gelegenheid een vehikel huren om naar Gouda te rijden, dan was daarvoor het volgende tarief vastgesteld: een wagen met paarden in de zomermaanden; April-October f 5; te winters f 6; met 3 paarden resp .f 4 en f 5, met 2 paarden f 3, 10 stuiver en f 4, terwijl een sjees met 2 paarden te zomers f 3 en 's w'nters 10 stuiver meer kostte. De postwagendienst tusschen Gouda en Schoonhoven schijnt op den duur echter n:et bepaald ideaal te zijn geweest. Of was de schrijver, die zich hierover in 1874 uitte, een naneef van Nurks? In elk geval luchtte hij zijn gemoed o.m. als volgt: „Waarschijnlijk zal wel niemand ons tegenspreken, wanneer wij de schoone gelegenheid, waarmede men driemalen daags van Gouda naar Schoonhoven vice- versa kan reizen, den erbarmelijkst en wa- gendienst noemen die in ons land te vin den ia. De „nieuwe" wagen is een nauw kastje voor 6 persónen, in de wandeling „de ge vangenwagen" genoemd. Reeds in die dagen begon men zich te beijveren voor een spoorweg en in datzelf de jaar 1874 werd dan ook een eom'té ten dipn einde opgericht, maar ondanks de betoonde ijver bleven de resultaten voor loopig uit en na 25 jaren waren de ver wachtingen zoo gering, dat er 4 Mei 1899 in den postwagen dit rijmpje gevonden „Gouda en Schoonhoven zijn twee steden - Als die worden getrokken op 2 sleden, Als de zee zonder zand is - Als de wereld zonder land is, 4 Is de vsschen zwemmen >'n de boomen - Als de vogels broeden in de stroomen, Als een uil een arend dwingt -, Als een koe over de Lek heen springt, En een os verandert in een zwijn Dan zal er een spoor van Schoonhoven [op Gouda zijn." Men zette echter energiek door, en ziet, 11 November 1914 verschenen er in de Schoon hoven sc he Courant twee adverten ties, welsprekend in hun soberheid; de eece luidde: „Postwagend enst Schoonho ven;Gouda. Ondergeteekende bericht, dat bovenstaande Dienst vanaf 16 Nov. a.s. ophoudt Passagiers en Goederen te ver voeren. - De ondernemer J. de Goeij." En 'n de andere werd de dienstregeling der Nederlandsche Spoorwegen bekend ge maakt met als vrachtprijzen Sohoonhoven- Gouda 1ste klas heen f 0.45, 2de klas heen f 0.30, retour respectievelijk f 0.70 en f 0,45. Na veertig jaren onvermoeiden strijd had Schoonhoven zonder dat eT noch tans reeds koeien over de Lek waren ge sprongen haar spoorwegverbinding, of, zooals wijlen de heer Geelhoed schreef; „E:ndelijk, na meer dan veertig jaar te hebben gearbe d en verlangd, zullen onze wenschen vervuld worden en Schoonhoven verbonden worden aan het groote wereld- spoorwegverkeer. Een heerlijk heuglijk feit iB/raze stadsgeschiedenis GERH. J. LUGARD Jr. De gemeenteraed kwam Woensdag 19 December in openbare" vergadering bijeen, onder voorzitterschap van Jhr. Mr.sP. W. C. van der Goes, burgemeester. Afwezig de heer H. P. den Besten we gens ziekte. Na opening met gebed, worden de notu len gelezen en onveranderd goedgekeurd. Hierna worden een aantal ingekomen stukken voor kennisgeving aangenomen. Op een verzoek van B. en W. \an Mont- foort om subsidie voor de aldaar gevestig de lagere landbouwschool, werd gunstig beschikt. Vervolgens hechtte de raad zijn goed keuring aan de verhuring der gemeente- woning aan mej. H. M. Brouwer. Na kennisname van een drietal ingeko men brieven van ambtenaren-organisaties werd thans definitief besloten de jaarwed den der verschillende ambtenaren te kor ten met 1 pCt. in verband met de wijzi gingen van het pensioenspremieverhaal. Op een verzoek van het bestuur der R - K. St. Victorschool om beschikbaarstelling van gelden voor aankoop van drie kachpls alsmede het aanleggen van een lichtpunt, werd gunstig beschikt. Breedvoerige besprekingen ontlokte het adres van G. Kwakernaak, om subsidie voor het instandhouden van de door hem geëxploiteerde autobusdienst IJsselstein Verschillende raadsleden gaven hun meening als voor- of tegenstander te ken nen, totdat tenslotte over een voorstel van den heer V e r m a a tom eerst met de belanghebbende gemeentebesturen en den ondernemer overleg te plegen, de stemmen staakten, «oodat deze aangelegenheid in een volgende vergadering wederom in be handeling komt. Naar aanleiding van een adres van den heer D. W. J. van Beusekom om verla ging van keurloonen, bracht de voor zitter het voorstel van B en W. ter tafel, waarin de navolgende tarieven wor den voorgesteld: koe f 6. kalf f 2, schaap f 1 25 en f 2 varken. De heer Zwanenburg adviseerde het adres aan te houden tot de behande ling der begrooting. Na eenige bespreking werd evenwel het voorstel van B. en W. m. a sf. aangeno- Met bot voorstel van B- en W. tot af sluiting van een contract met N.V. Gekro te Overschie nopens de destructie, kon de raad zich vereenigen. In verband met het tot stand komen der nieuwe politieverordening, bracht de voorzitter nog enkele aanvullende artikelen ter tafel. Goedgekeurd werd met 5 tegen 1 stem (die van het lid M ddelkoop). het artikel houdende verbod om op Zondagen en Chr. feestdagen op den openharen weg in vast beroep te filmen of te photografeeren. Vervolgens kon de raad zich nog ver- ecnigen met opname van de verbodsbepa lingen betreffende: le. het zitten of liggen op de bermen langs de wegen op een dergelijke wijze, die voor derden aanstoot kan geven; 2e. het visschen in openbare wateren op Zon- en Feestdagen; 3e. het vervoer van mest en of andere stoffen bestemd voor bemesting van lande rijen. te- vervoeren door de kom der ge meente na 's morgens 9 uur. 4e. het verstoren der orde bij openbare bijeenkomsten, concerten, muziekr en zang uitvoeringen. 5e. het uitstorten van vuilnis in de kom der gemeente op andere plaatsen dan in de van gemeentewege aangewezen asch- put of eigen aschbergplaats. Op voorstel van den heer Zwanen burg werd nog aangenomen een bepa ling houdende verbod voor het geven van straatmuziek etc. tijdens godsdienstoefe ningen, van welke gezindte ook. De rekening over het dienstjaar 1933 werd voorloopig vastgesteld met de navol gende cijfers: gewone dienst: ontvangsten f 59.944.91, uitgaven f 56.55L45, balig slot f 3393,39. Kapitaaldienst ontvang en uit gaven f 62. In verband met een ingekomen schrij ven van Ged Staten nopens de verlaging van de salarissen der wethouders, om die te verlagen van f 150 tot f 100. deelde de voorzitter mede, dat de wethouders zich hiermede kunnen vereenigen. De raad besloot Ged. Staten te berichten zich met deze verlaging te kunnen veree nigen. Aangezien het leerlingenaantal der 0 L. School II met 1 Januari as. beneden het wettelijke minimum voor twee leer krachten zal zijn gedaald, werd aan me vrouw Lamore eervol ontslag verleend. De raad waardeerde het evenwel, dat mevr. Lamore bereid was gevonden, ook na dien datum zonder eenige vergoeding onderwijs te willen blijven geven, waardoor de kos ten van een handwerkonderwijzeres wor den bespaard, en besloot haar hiervoor dank te betuigen. Het adres van het Wit-Gele Kruis te IJsselstein om subsidie, werd na eenige bespreking aangehouden tot de behande ling der begrooting Over een adres van de in deze gemeente gevestigde werkloozenor**niaati« om het i WOENSDAG 9 JANUARI 1G8B oude orgaan voor de steun- verleaning weer in het leven te roepen, aangezien het huidige orgaan naar hun meening niet goed functionneert, werd breedvoerig en op meer of minder heftige wijze gedis cussieerd. De voorzitter zag de noodzakelijk heid van de instelling van het oude or gaan niet in, temeer, omdat dit volgens de huidige bepalingen niet meer mogelijk is, omdat toch als orgaan voor de steun verlening slechts kan optreden het colle ge van B. en W. dan wel op aanwijzing van dat college o.m. het burg. armbestuur wat hier het geval is. Naar aanleiding van aan door den heer V e r m a a t geuite klacht als zouden en kele ondersteuningsgevallen niet juist zijn beoordeeld, noodigde de voorzitter den spreker uit ter secretarie te komen ter bestudeering der desbetreffende stukken, waarna hij ongetwijfeld tot ander inzicht zal komen. De heer Vermaat stelde vervolgens voor om het orgaan tot B. en W. terug te brengen en daarnaast een oommissie van advies te benoemen. De voorzitter wees er op, dat zulks niet tot de competentie van den raad be hoort en dat deze hoogstens het verlan gen naar een andere regeiing aan B. en W. kenbaar kan maken. Hiertoe werd dan ook besloten. Vervolgens was nog ingekomen een adres van de arbeidersorganisaties om een uitkeering van f 2 per dag voor de door werkloozen gedurende dezen zomer ver richte arbeid op den weg. Hoewel deze werkzaamheden zijn uitgevoerd als zg werken voor steun, was hiervoor h.i. geen min. goedkeuring verkregen en had men derhalve geen recht om op den weg te la ten werken, waarom zij alsnog om uitbe taling van loon verzoeken. De heer Middelkoop becritiseerde den maatregel van B en W. om de werk loozen voor hun swkmbedrag te laten wer ken, aangezien diteiHechts tot schade der gemeente-financiën heeft geleid. Boven dien vond spr. het vreemd, dat dezen zo mer, toen er op den weg niets te doen was, een aantal werkloozen daar werkzaam was. terwijl nu in het natte jaargetijde, nu zij best gebruikt kunnen worden, er nie mand is. De voorzitter antwoordde, dat de werkloozen niet te beoordeelen hebben of de door B en W. uitgevoerde maatregel al of niet geoorloofd is. Bovendi-en toonde spr. aan, dat formeel de zaak volkomen in orde was. Uitgeloot werd van de weggeldleening een lO-tal aandeelen met de navolgende nummers: 6, 8, 9, 14, 81, 128, 129, 158, 150, 180. De beide aftredende leden van het burg armbestuur, de heeren Jac. Verhoef en F J. Overbeek, werden als zoodanig herbe noemd. Vastgesteld werd de rekening van het burg. armbestuur over 1933. Tot onderzoek der begrooting voor bet brug armbestuur werden aangewezen de heeren Vermaat, Middelkoop en Den Bes ten. Nog verleende de raad aan het B. A. een extra subsidie van f 500 voor het loo- pende jaar. 1 Tot behandeling der gemeentebegrooting 1935 wenschte de raad niet over te gaan dan alvorens een commissie-onderzoek heeft plaats gehad, waartoe werden aan gewezen de heeren Zwanenburg, Vermaat en Den Besten. Na rondvraag gaat de raad over-in ge heime zitting EEN DROEVE PLECHTIGHEID. Teraardebestelling van Frans Stoppelenburg. Alblasserdam. Onder groote belangstel ling is hier aan den schoot der aarde toe vertrouwd het stoffelijk overschot van Frans Stoppelenburg, die op zulk een noodlottige wijze het leven verloop bij een ongeluk op egn der werken van de N V. Firma Kloos en Zonen's Werkplaatsen, welk werk uitgevoerd werd te Amsterdam. Langs den weg stonden tal van men schen opgesteld, terwijl op de begraaf plaats honderden aanwezig waren De kist, gedekt met twee kransen een van het personeel, waarmee de overledene ar beidde op het werk te Amsterdam en een van de gymnastiekvereenifcing „K. D 0 werd grafwaarts gedragen door zijn medeleden van deze vereeniging. Zijn vripnden, die met hem te Amsterdam werkten, en Ji» doow tijdig te water te springen er het leven afbrachten, waren ook zelf aanwezig Aan het geopende graf voerde het woor<J de h«ei P. A. de Groot, namens het personeel van de firma Kloos Spr be tuigde namens de directie zijn deelneming met dit overlijden en wenschte de ouders en familie sterkte toe om dit verlies te dragen. De heer Den Ouden wees op de ver- gankelijkheid van dit leVen Deze jongen I verheugd, dat hij weer werk gevonden I had en wat kon verdienen voor ouders, j die plannen gemaakt had om uitstel van den dienstplicht te vragen om hen tot steun te kunnen zijn, verliet zingende de ouder- i lijke woning, om daarin niet weer levend te keeren. In dit heengaan zien wa, iai het leven nietig is en plannen verijdeld kunnen worden. Namens de familie betuigde apr. aan al len dank voor het medeleven, vooral aan zijn vrienden van „K. D. 0.", aan hen, dia met hem werkten te Amsterdam, aan rijn patroon en ook aan de buren, die aoo bij zonder met de ouders meeleefden. Diep onder den indruk verliet da sobs* re den doodenakker. Bergambacht De collecte gehouden ka de Ned Herv. Kerk ten behoove van eme riti predikanten, hunne weduwen en wea zen. heeft opgebracht f 33.32 Bij de door notarie Tmjinck te Schoon hoven gehouden verkooping van een woon huis met tuin, groot 0.03.10 H.A., staan de aan de Capellelaan. werd kooper de heer J. de Kuiper tje Waddinxveen voor f 2110. De rijkspolitie heoft tegen een bewo ner van Zuidbroek procesverbaal opge maakt wegens het plegen van baldadig heid. DIEF EN SPIRITUSDRINKER GEARRESTEERD. Gouda. Een 66-jarige zwerver, gedomi cilieerd te Groningen en die door overmatig gebruik van spiritus in staat van dron kenschap verkeerde, werd hier aangehou den. De man bleek in het bezit te zijn van damesondergoed en voorts had hij ëe* zak met goederen, bestaande uit mutsen, sjaals, truitjes enz. bij zich. Naar hij be weerde, had hij het goed te Rotterdam ge kocht, doch hij wist niet in welke winkels. Verder beschikte de zwerver over een paar dameshandschoenen en een dames- parapluie en het bleek, dat hij deze din gen hier in de Rijks H.B.S. had gestolen ten nadeele van eeu werkster, die haar eigendommen herkende, toen ze van den diefstal aangifte kwam doen. De man is in bewaring gesteld. Haastrecht Loop der bevolking. De ge meente telde op 1 Januari 1934 2247 in woners, t.w. 1176 m. en 1071 vr. Dit aan tal vermeerderde door geboorten rasp. met 24 en 21 (te zamen 45) en door ves tiging met 83 en 66 (te zamen 149). In het afgelooppn jaar vertrokken 80 m. en 64 vr., terwijl de bevolking voorts ver minderde door overlijden van 8 m. en 8 vr., d i. 97 m. en 72 vr., d.i. te zamen 169. In totaal ging het zielental dus vooruit met 10 m- en 15 vr., zoodat de bevolking aan het einde van 1934 bestond uit 1186 m. en '1086 vr., te zamen 2272. Het aan tal mannelijke personen overtrof dat der vrouwelijke personen dus juiot met 100. Tijd red». Nleuwerkerk a.d. IJssel. Ds. H. D. Roseam Abbing, uit Arnhem, die 6p 14 November door ziekte verhinderd was een tijdrede te houden, hoopt thans op Woensdag 30 Januari op te treden naar aanleiding van het onderwerp: Zeg den kinderen Israels, dat zij voorttrekken". Het aantal ingeschrevenen voor de dienstplichtlichting 1936 bedraagt 35. De collectebus op de algemeene be graafplaats heeft over het 2e halfjaar op gebracht f 40.22. Zooals gebruikelijk, zal dit bedrag worden verdeeld tusschen de diaconie der Ned Herv. Kerk en het Al gemeen Burgerlijk Armbestuur. Nieuwerkerk a.d. IJssel. Tengevolge van het besluit van den minster van so ciale zaken om de aflossingen, die voor den woningbouw berekend waren naar 50 jaren, thans te verdeelen over 75 jaren, is een nieuwe mogelijkheid ontstaan om tot huurverlaging dei geraeente-woningqn te komen. Ouderkerk a.d. IJssel. De rijksveld wachter verwijderde Zondagavond een pinda-mannetje uit de gemeente, die zijn waar ten verkoop aanbood. Vanwege de Waterstaat is nabij het veer Evegroen aan den Groenendijk in den IJssel een peilschaal aangebracht. Polsbroek en Vlist De collecte tooi emeriti-predikanten, -weduwen en wee zen op Oudejaarsavond gehouden, heeft f 34.65 opgebracht. Tevens werden in dezen dienst twee ex tra-giften ieder van f 10 gecollecteerd voor de kerk. Streefkerk. Loop der bevolking over 1934 Op 1 Januari 1934 waren in de ge meente gevestigd 952 m. en 879 vr., totaal 1831 inwoners. Vermeerderd door geboor te 22 m. en 15 vr., totaal 37; door vesti ging 46 m en 44 vr., totaal 90; vermin derd door overlijden 16 m. en 9 vrto taal 25: door vertrek 62 m. en 56 vr., to taal 118. Aantal inwoners op 1 Jan. 1935 942 m. en 873 vr., totaal 1815. In 1934 werden gesloten 19 huwelijken. Waddinxveen. De werkman B. Perri- don heeft een witte mol gevangen, iets, wat zelden voorkomt. De pol it e oefent controle uit op per sonen, die benzine in voorraad hebben. Hiervan zijn uitgezonderd de onderaard- sche tanks. Bij het aantreffen van benzi ne zal procesverbaal worden opgemaakt. Willige-Langerak. De heer H. M. 01- denhof burgemeester van Lopik, Jaars veld en Willige-Langerak. heajt om prin- cipieele redenen bedankt voor een be noeming tot voorziter van een der stem- bureaux in het Saan

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1935 | | pagina 4