Gemengd Nieuws
Het proces Hauptmann.
n1V;D^@L
DE HOLLANDSCHE KAPERS.
cMooie unite tanden.
Het verkeer tusschen
Gouda en Schoonhoven
Gemeenteraden ~"j
Plaatselijk Nieuws j
4
WOENSDAG JANUARI 1835
Donderdag 10 Januari.
Hilversum. 1875 M. A.V.R.O. 8 uur Gram
mofoon; 9 uur Concert door het Ensem
ble Rentmeester; 10 uur Morgenwijding;
10.15 uur Gramofoon; 10.30 uur Concert
door het Ensemble Rentmeester; 11 uur
Voordracht door Jeanne HunscheVer-
kade en Zang; 12 uur Concert door het
Cantabile-Orkest en Gramofoon; 2 uur
Pianospel; 2.30 uur Gramofoon; 3 uur
Naaicursus; 4 uur Mevr. Ant. van Dijk
spreekt voor zieken en ouden van dagen;
430 uur Concert door de Stafmuziek van
het 6de Reg. Infanterie te Breda; 5 uur
Voor de grootere kinderen; 5.30 uur Con
cert door de Stafmuziek van het 6e Reg.
Infanterie te Breda; 6.30 uur Sport-
praatje door den heer H. Hollander; 7 uur
Radio-Volkszang; 7.30 uur Engelsche les
voor gevorderden; 8 uur Nieuwsberichten,
8.05 uur Gramofoon; 8.15 uur Concert
door bet Concertgebouw-Orkest en Orgel.
8.45 uur Opera-concert door leden van de
"N.V. ItaJiaansche Opera; 9.30 uur Gra
mofoon; 9.45 uur Vervolg Opera-concert;
10.30 uuV Gramofoon; 11 uur Nieuwsbe
richten; 11.10—12 Dansmuziek door Ma-
jo Marco en zijn Orkest.
Huizen. 301.5 M. K.R.O. 8-^9.15 Gramo
foon; N C.R.V. 10 uur Leger des Heils-
kwartiertje; 10.15 uur Morgendienst door
Db. J. van der Woude: 10.45 uur Gramo
foon; KR O. 11—11.30 Gramofoon; 11.30
12 Godsdienstig halfuurtje door Pastoor
L. H. Perquin O.P.; 12.152 Concert door
het K-R.O.-Orkeet en Gramofoon; N.C.R
V. 2 uur Cursus fraaie handwerken; 3
unr Vrouwen halfuurtje; 3.30 uur Gramo
foon; 4 uur Bijbellezing door Ds. M. G.
Blauw; 5 uur Cursus Handenarbeid voor
de jeugd; 6.30 uur Concert door het Am-
sterdamsch Salon Orkest; 6.43 uur C.N.
V.-kwartiertje. Spreker: A. Stapelkamp;
7 uur Nieuwsberichten; 7.15 uur Gramo
foon; 7.30 uur Weekoverzicht: „Wat er op
de wereld gebeurt" door Com. A. Crayé;
8 uur Nieuwsberiohten8.050 Gramo
foon; 9 uur Spreker namens de Kon. Ned.
Ver. „Onze Vloot": de heer H. A. Gre
gory over: „Een zeemacht is voor hand
having voor het rijk der Nederlanden on
misbaar"; 9.30 uur Concert (Viool en Or
gel); 10 uur Nieuwsberichten; 10.30
11.30 Gramofoon.
Vrijdag 11 Januari.
Hilversum. 1875 M. V.A.R.A. 8 uur Gra
mofoon; V.P.R.0. 10 uur Morgenwijding;
V.A.R.A. 10.15 uur Voordracht door Ro-
lien Numan; 10.35 uur Orgelspel; 11 uur
Voordracht door Rolien Numan; 11.20
uur Gramofoon; 11.45—12 Gramofoon.
A.V.R.O. 12 uur Gramofoon; 12.30 uur
Concert door het Omroep Orkest en Gra
mofoon; 2.304 Voordracht door Dora
Wallan en Zangvoordracht door Henk
Angenent: V.A.R.A. 4.05 uur Knipcursus;
4.50 uur Gramofoon; 5 uur Na Schooltijd,
5 30 uur Gramofoon; 5 45 uur Concert
door de Zonnekloppers; 6.15 uur Concert
door Orvitropia; 7 uur Gramofoon; 7.30
uur Geordende productie. I. Lezing door
Dr. F. M. Wibaut; 7.50 uur Gramofoon;
V.PJL0. 8 uur Lezingen en Concert; 10
uur Nieuwsberichten; V.A.R.A. 11—12
Gramofoon.
Huizen. 301.5. M. K.R.0. 8—9.15 Gramo
foon; 10—10.30 Gramofoon; 10.30—11
Muziekuitzending voor fabrieken: 11
11.30 Gramofoon; 11..HO12 Halfuurtje
voor zieken en ouden van dagen; 12.15—
12.30 Gramofoon; 12.30—1.20 Concert
door het K.R.0 -Orkest; 1.20—1.40 Gra
mofoon; 1.402.30 Concert door het K R.
O.-Orkest; 2.303 Zang- en Klavierreci
tal; 33 45 Concert door het K.R.0.-0r-
kest; 3.454 Gramofoon; 4.154.45 Zang
en Klavierrecital; 4.455 Gramofoon; 5
5.30 Land- en Tuinbouwhalfuurtje door
Th. Arts; 5.30—6 Concert door de K.R 0.-
Boys; 6—6.20 Gramofoon; 6.207 Con
cert door de K R O.-Boys; 7.157.36
Land- en Volkenkunde. „Ceylon, de Parol
van Indië" door Pater H. Breukering; 7.35
8 Zang door de Kon. Zangvereeniging
Roermond* Mannenkoor"; 88.05
Nieuwsberichten; 8.06815 Gramofoon;
8.159 Concert door de K.R.O.-Boys; 9
9.15 „De poetzegel verovert de wereld"
door L. Abor; 9.1510 Solisten-ooncort
door het K.R.0. Symphonie-Orkest (U.S.
0.) en Viool; 1010.15 Gramofoon; 10.15
10.45 Concert door het K R.O. Sympho
nic-Orkest (U.S.O.); 10.4510.50 Nieuws
berichten; 10.5012 Gramofoon.
Betty Gow doorstaat een kruisverhoor.
Bö de verdere behandeling van de zaak
tegen Hauptmann die te Flemington (Ver.
Staten) terechtstaat wegens de ontvoering
en het vejqpöbrden van Lindbergh's baby,
heeft de verdediger van Hauptmann,
Reilly, het kindermeisje der familie Lind
bergh, Betty Gow een kruisverhoor afge
nomen, dat voor den advocaat al even in
spannend was, als voor de getuige. Aan
het einde van zijn vragenreeks wischte
hij rich het zweet van het voorhoofd.
Hierna ging hij zitten, waarbij hij den
indruk maakte van een zeer teleurgesteld
man. Ziji bruuske manier van ondervra
gen had Betty Gow tot geen enkele be
zwarende verklaring gebracht.
Vervolgens verliet Betty de getuigen
bank, volkomen van elke blaam gezuiverd.
Haar beproeving had 2'/t uur geduurd,
doch zij bad bot kruisverhoor prachtig
doorstaan. Nadat zij haar plaats in de
rechtszaal weer had ingenomen, viel zij
op 'n gegeven moment in haar stoel terug
en moest uit de zaal worden gedragen.
Zij stond op het punt flauw te vallen.
Haar vriendin, mevrotrw.. Whateley, ver
gezelde haar naar een aangrenzend ver
trek, waar een dokter het meisje weer
bijbracht. Zij herstelde zich spoedig en
keerde naar haar plaats in de rechtszaal
terug.
Oude men herkent Hauptmann.
In de ritting van Dinsdag heeft een 87-
jaxiege boer, Amandus Hockmuth, die een
buurman van Lindbergh is, verklaard,
dat hij op den morgen van 1 Maart 1932
een auto in de buurt van het buitengoed
van Lindbergh te Hopewell had gezien.
Hij zag, staande op den drempel van
zijn huis, plotseling op den weg buiten zijn
boerderij een bemodderden groenen auto
stilhouden. Hoewel de auto slechts enkele
seconden stopte, had hij in dien korten
tijd een man uit het portierraampje zien
kijken, die „hem aanstaarde alsof hij een
geest was".
Is deze man hier in de rechtszaal?
rroeg de officier van justitie.
De oude man wees in de richting van
Hauptmann.
Hierop stond Hockmuth op en liep
recht op Hauptmann toe
Toen hij de plaats bereikt had. waar de
verdachte zat, gingen plotseling de lam-
pen nit.
Hockmuth bukte zich en legde zijn band
op Hauptmann's schouder.
Dit is de man dien ik in d« auto
zag, sprak hij beslist
Hauptmann keek hem verbaasd aan en
vertrok geen spier van rijn gelaat.
Hockmuth verklaarde nog, dat hij in
den aoto een gedeelte van den ladder had
gezien, die in de buurt van Lindbergh's
woning was gevonden en die gebruikt zou
rijn om da kinderkamer binnen te drin-
Reilly, de verdediger van Hauptmann,
begon met de beschuldiging dat Hock
muth den vorigen dag in de rechtszaal
was „neergepoot" en dat zijn aandacht
door de marechaussee op Hauptmann was
gevestigd.
Hockmuth gaf toe, dat de marechaus
see hem naar de rechtszaal had ge
bracht.
Gedurende de korte pauze, die op het
verhoor van Hockmuth volgde, zat de
vrouw van Hauptmann naast haar echt
genoot. Men kon hen opgewonden in het
Duitseh met elkaar hooren praten. Men
meende dat Hauptmann tot zijn vrouw
rfie oude kerel moet gek zijn.
Na de hervatting der zitting ontspon
zich een langdurig twistgesprek tusschen
den verdediger en den officier van justi
tie over de vraag, of de ladder, welke
naar thans verklaard wordt leunende
tegen het venster van de knderkamer
werd aangetroffen, al dan niet als rechts
geldig bewijsmateriaal kon worden be
schouwd.
Frank Kelly, de officieel# expert op het
gebied van het nemen van vingerafdruk
ken, heeft verklaard, dat hij noch in de
kamer van het ontvoerde kindje, noch op
de ladder, waarvan de ontvoerders ge
bruik hebben gemaakt, vingerafdrukken
heeft gevonden. Wel heeft hij voetafdruk
ken buiten het landhuis van kolonel
Lindbergh aangetroffen.
In het verdere verloop van deze zit
ting bleef de taxi-chauffeur, Josph Per-
rone, die op verzoek van den officier van
justitie door de rechtszaal wandelde, bij
Hauptmann stilstaan en legde de hand
op zijn schouder, terwijl hij verklaarde,
dat dit de man was, die hem in Maart 'n
briefje had gegeven om bij dr. Condon,
tusschenpersoon bij het overhandigen van
het losgeld, te bezorgen.
U bent een leugenaar, zeide Haupt
mann.
ERNSTIG SPOORWEGONGELUK IN
RUSLAND.
23 dooden, vele gewonden
Op het traject Moskou-Petersburg heeft
zich in den nacht van Zondag op Maan
dag een ernstig spoorwegongeluk voor
gedaan, dat aan talrijke personen het le
ven heeft gekost Te middernacht kwa
men twee personentreinen met elkaar in
botsing. Deze botsing had vreeselijke ge
volgen. Een personenwagon, een postwa-
gon en een goederenwagon geraakten
door den schok in brand en werden ge
heel door 't vuur vernield Onder de rei
zigers ontstond groot^consternatie Een
groot aantal hunner jgpranktp 'nssrher
in elkaar geschoven brokstukken bekneld
Aan de verschillende omliggende plaatsen
werd om hulp geseind. Zelfs uit Peters
burg dat 218 kilometer ten Noorden van
de plaats des onheils is gelegen, heeft
men doktoren ontboden. Er bleken 16 per
sonen op slag te zijn gedood en 79 ge
wond, van wie 56 ernstig. Van hen zijn
later nog zeven personen overleden, zoo
dat er 20 dooden zijn.
Het traject MoskouPetersburg, was
ten gevolge van het ongeluk tien uur lang
geblokkeerd. De regeering heeft een com
missie in het leven geroepen di een on
derzoek naar de oorzaak en de schuld
vraag heeft ingesteld.
Seininstallatie defect.
De machinist van den trein en zijn bei
de helpers zijn gearresteerd, evenals de
chef van 't station Porbeio. nabij welke
plaats het ongeluk heeft plaats gehad.
Het staat trouwens te bezien of zij voor
het ongeluk aansprakelijk zijn. Het on
derzoek heeft n.l. aangetoond, dat de
werking der seinen volkomen gedesorga
niseerd is.
Spoorwegbeambten hebben verklaard,
dat ze reeds maandenlang niet meer func
tionneerden. Verzoeken om reparatie wer
den door de spoorwegdirectie eenvoudig
niet beantwoord. Er is dan ook. behalve
het voornoemde treinpersoneel een aan
tal vooraanstaande ambtenaren van de
directie der spoorwegen gearresteerd.
TANKBOOT MET MAN EN MUIS
VERGAAN.
30 parsonen verdronken.
De 5880 ton metende Engelsche tank
boot „La Crescenta", die reeds sedert 2
weken niets meer van zich heeft laten
hooren, moet thans, naar.men in scheep
vaartkringen meent, als verloren worden
beschouwd. Aan boord van het schip, dat
met een lading van 62.000 ton ruwe pe
troleum op weg was van Vancouver naar
Japan, bevond zich een bemanning van
30 koppen.
Vermoedelijk is de „La Crescenta" met
man en muis vergaan. De kapitein van 1
Amerikaansche tankschip „Athel Beach"
heeft namelijk draadloos gemeld, dat hij
op 900 mijl ten Noord-Oosten van Hawai
op de route van de „Ia Crescenta" groote
plekken petroleum op het water heeft
waargenomen.
ONTPLOFFING BIJ KERSTVOOR-
BEREIDINGEN.
Vier dooden.
Op den vooravond van het Grieksch-
Katholieke Kerstfeest heeft zich Zaterdag
in een winkel voor kerstartikelen te Bel
grado (Joego-Slavië) een ernstige ontplof
fing voorgedaan, welke vier levens heeft
geëischt. Het ongeluk had plaats bij het
demonstreeren van knalkurken. die den
geheelen voorraad vuurwerk tot ontplof
fing brachten. Door de kracht van de ex
plosie werden de deuren dermate bescha
digd, dat de in den winkel aanwezige
koopers er niet door konden ontkomen.
Be eigenaar van den winkel en zijn vrouw
alsmede twee klanten, kwamen bij den
na de ontploffing uitbrekenden brand om
het leven Vijf anderen konden met ern
stige brandwonden worden gered.
EEN MOEDIGE JONGEDAME.
Voorkomt spoorwegongeluk.
Een schoolmeisje heeft een ernstig
spoorwegongeluk op de lijn ZagrebSpa-
lata (Joego-Slavië) weten te voorkomen.
Het meisje had opgemerkt, dat een lawi
ne van steenen uit de bergen op de rails
was gevallen.
Zij wist dat weldra een passagierstrein
voorbij moest komen, liep naar den tun
nel waaruit de trein moest komen en gaf
den machinist toen teekens om te stop
pen. De trein kon voor den steenenhoop
tot stilstand worden gebracht.
Het meisje heeft een belooning mgeld
ontvangen van den minister voor het ver
keerswezen.
ONGELUK OP EEN DUITSCH VLIEG
VELD.
Zes personen door bommen ge
dood.
Tijdens manoeuvres te Juterbog, onge
veer 65 K M. van Berlijn, zijn zes perso
nen door bommen gedood.
Het ongeluk h^eft plaats gehad in een
nieuw vliegkamp, dat hier ongeveer drie
maanden geleden is geopend en waar on
geveer 1500 man van de Rijksweer zijn
gelegerd.
Vrijwel onafgebroken worden hier dag
en nacht oefeningen gehouden.
Nadere bijzonderheden worden niet me
degedeeld.
POLITIEBUREAU OVERVALLEN.
Zeven gewonden.
Een honderdtal boeren heeft getracht,
zich meester te maken van het plaatsje
Los Tuxtlas (Mexico) waar zij het poli
tiebureau aanvielen. De gendarmen open
den het vuur op hen. waardoor verschei
dene aanvallers werden gewond, zoodat
zeven hunner naar het ziekenhuis moes
ten worden vervoerd.
Troepen achtervolgen de rebellen in de
omstreken van Tlapacoyau.
Doos 20 ct. Tuba 40 en 60 ct.
MEXICAANSCH. VUURGEVECHT.
In den Mi caanschen staat Michoacan
ia het bij de arrestatie van een groep
samenzweerders door de politie en de
bondstroepen tot een vuurgevecht geko
men. Een soldaat, een agent van politie,
een burger en vier samenzweerders werden
gedood. Vier soldaten werden gewond. Bij
de samenzweerders werd bezwarend mate
riaal gevonden; versch llende huiszoekin
gen werden verricht, o.a. bij twee geeste
lijken, die gearresteerd zijn.
SLANGEN-INVASIE.
Seymour, een stadje op omstreeks 130
K.M. van Melbourne, lijdt thans onder 'n
invasie van slangen. Huizen en winkels
worden door de reptielen bezocht, in één
week zijn 500 slangen gedood. De plaag
is vermoedelijk te wijten aan het buiten
gewoon warme weer, dat volgde op de
overstroomingen. Toen het water wegtrok
bleven honderden slangen in de boomen
hangen. Niemand durfde zonder stok nit
te gaan.
In de straten maken honden mi katten
jacht op de slangen.
GRAFSCHENNIS IN CHINA.
Dorpsbewoners helpen de plun
deraars.
De bewoners van een Chineesch dorp
hebben grafschenners geholpen een der
keizerlijke graftombes van de Ming dy
nastie, in de buurt van Peking te plun
deren. De gestolen voorwerpen vertegen
woordigden een waarde van ongeveer an
derhalf millioen gulden en zouden -reeds
op weg zijn naar het buitenland.
Omdat de graven voor de Chineezen
heilig zijn, ontwikkelde zich de gewoonte
om evenals bij de Egyjitenaren het geval
was, de graven zoo kostbaar mogelyk te
versieren.
Het graf, dat thans is geplunderd, is
dat van de concubine van keizer Hoeng
Woe (13681398), den eersten keizer uit
de Ming dynastie.
De roovers hadden eenige dagen noodig
om het graf uit te plunderen en in dien
tijd overnachtten zij in een naburig dorp.
Toen alles gereed was om ook in de bin
nenste grafkamers door te dringen, wer
den de grafschenners door de dorpelingen
bijgestaan.
Eerst véle dagen later kwam de politie
achter deze grafschennis, toen in het huis
van de dorpsoudsten vele kostbare voor
werpen, afkomstig nit het graf, werden
gevonden.
VERKORTING VAN DEN WERKTIJD
IN ENGELAND.
Op 24 Januari zullen te Londen be
sprekingen beginnen tusschen vertegen
woordigers der regeering en den genera-
len raad van het Vakvereenigingscongres
over verkorting van de werktijd. Denzelf
den dag zal waarschijnlijk de minister
van arbeid een conferentie hebben met 't
nationaal Verbond van Werkgevers Orgah
nisaties. ter bespreking vaa hetzelfde un*
derwerp.
Deze besprekingen hebben ten doel na
te gaan, wat men van de zijde der werk
gevers en werknemers over heeft om
meer werkgelegenheid te scheppen en
meer personen in hot productieproces te
betrokken door verkorting van den werk
tijd.
BRITSCH-INDISCH VLIEGTUIG VER
ONGELUKT.
Elf dooden.
Nabij Karatsji (Br.-Indië) aan de rivier
de Hab is een groot Britsch-lndisch mili-
tair vliegtuig verongelukt.
De ramp geschiedde, toen de mach in»
bij een schijnaanval op een marcheerende
troep Ind'sche soldaten plotseling hoogte
verloor, zoodat het toestel midden in da
troep militairen terechtkwam en over den
kop sloeg. Elf soldaten waren op slag
dood en een groot aantal werd min of
meer zwaar gekwetst.
De bemanning van het vliegtuig, even
eens n't Indiërs bestaande, kwam er mof
lichte kwetsuren af.
GRONDVERSCHUIVING IN ZWEDEN.
Glasfabriek in fjord gestori.
In de Zweedsche havenstad Drammen
zijn Maandag tengevolge van een grond
verschuiving de heele kade over een leng
te van eenige honderden meters en do
magazijnen van de glasfabriek van Dram-
men in de fjord gestort.
Er worden vier menschen vermist; men
vreeet, dat zii om het leven gekomen zijn.
Twee mannen wisten zich als door een
wonder in veilighe'd te stellen. Me*
groote tegenwoordigheid van geest spron
gen zij, toen het ongeluk begon, over haf
in beweg ng gerakende deel van da»
grond heen. t
De vermoedelijke oorzaak is een veran
dering in den zeebodem in dat deel van da»
fjord, dat vlak, voor de magazijnen der
fabriek gelegen ie.
Gevreesd wordt, dat tengevolge van bef
werken van den grond ook het verkoop
magazijn van de fabriek, waarin zich zeer
groote hoeveelheden glaswerk beunden,
zal instorten.
TREINVERKEER BELEMMERD.
PaaT over de rails gelegd
Toen de trein BurgLeopoldDieet
(Belg ter hoogte kwam van de fabriek'
der „Chemische Producten van Limburg"
bemerkte de machinist plotseling een be-
tonnen paal, die «over de rads lag. De
locomotief botste tegen de paal, doch
deze gleed gelukkig ter zijde. Een rood'
sein, dat zich gewoonlijk ter plaatse be
vond, was verdwenen.
Na onderzoek door de politie en dem
stationschef van Tessenderloo, kon men
overgaan tot de arrestatie van twee
sch ppers, van wie één na een verhoor
voorloopig op vrije voeten werd gesteld.
De tweede, een Nederlander, Adriaan Go-
vers genaamd, wonende te Schijnsel, be
kende den aanslag te hebben voorbereid.
De man is ter beschikking gesteld van d»
justitie.
„NEDERLANDSCH" STOOMSCHIP
GESTRAND.
Bemanning gearresteerd.
Het Nederlandsche s.s. „Mila" is nabij
Hoburg op Gotland (Zweden) gestrand.
De positie van het vaartuig is zeer ge
vaarlijk.
De „Mila" meet 155 br. reg. top, werd
in 1911 gebouwd en is het eigendom van
de reederij W. J. Hooghuis te Rotterdam.
Het schip was op weg van Gdynia naai
Kronstadt en zou met likeuren geladen
zijn. In werkelijkheid had het 58.000 liter
alcohol ajin boord Ofschoon het schip ds
Nederlandsche vlag voert is het waar
schijnlijk e gendom van Esthlanders of
Duitschers. Slechts de kapitein en de
hoofdmachinist zouden Nederlanders zijn.
De geheele bemanning van 15 personen,
is gearresteerd.
67. Voorzichtig slopen Bart en Marie
nader, tot ze vlek bij den ingang waren
Er was blijkbaar öiemand thuis, want ze
hoorden veen gerucht. Bart waagde bet.
de ladder te bestijgen.
68. „Het is vast geen verblijf van de
Spanjaarden," meende BaH. .en de in
landers wonen meer in dorpen. Wie ten
wereld zou hier wonen? Ik denk, dat het
iemand is, die zich verbergt voor onze
vijanden, dus «en vriend va» ons ia"
Nu de verbind;ng GoudaSchoonhoven
min of meer in de lucht hangt in fi
guurlijken zin althans, want voorloopig
zal de K.L.M. zich over dit traject nog
wel n et ontfermen, doet zich onwillekeu
rig de vraag op, hoe de communicatie tus
schen deze twee steden vroeger was. Het
antwoord daarop is: te voet, te paard,
per as of per vaartuig. Wat waren de
kosten daarvan?
Ging men te voet, dan kostte dit slechts
tijd dien men vroeger meer don vol
doende had en slijtage van het schoei
sel; ging men echter per schuit of per
wagen, dan wist men van te voren waar
men aan toe was, ook voor het vervoer
van goederen.
In 1731 werd namelijk door de stads
besturen der beide steden gezamenlijk op
gesteld een lijst van de vrachtloonen van
menschen en stukgoederen, varende en
gevoerd wordende met de schuiten tus
schen de steden Gouda en Schoonhoven,
«1 vice-versa, met het bestelloon daaron
der begrepen. De passageprijs voor een
volwassene was 4 stuiver, voor een kind
beneden de tien jaar de helft. Een gewone
brief met ingesloten geldswaarde was
het duurder kostte 1 stu'ver. Mede
voor 1 stuiver kon men o.a. een van de
volgende artikelen vervoeren: een bos
scharren of droge schollen, een mandje of
strootje bokking, een riem grauw papier,
een rolletje dweilen, een bos bezems, 100
bos radijs of komkommers. Twee stuiver
kostte o.m. een half anker wijn of mee;
een boe hennep tot 140 pond, 100 lijn- of
hennepkoeken, 100 pond siroop, een zak
lorren van ongeveer 120 pond, een trom
mel of blik met de vermaarde Schoonho-
▼ensche Fonteijnkoek en we zijn in den
pruikentijd een Jtuyva of paruyke-
doos".
Wat de levende have betreft, had men
voor een kooi met hoenderen of een zak
met 12 eendvogels 3 stuiver te betalen;
van een schaap, lam of kalf 4 stuiver en
voor een varken 5 stuiver 8 penningen
Het duurste was het vervoer van een vat
pot- of weedasch, zijnde 12 stuiver en het
goedkoopste dat van een dozijn boenders,
te weten slechte 8 penningen.
Aangezien heeren schout, burgemeeste-
ren en schepenen der steden Gouda en
Schoonhoven tot gemak en gerief van de
ingezetenen hunner steden en Ipt bevor
dering van de passagie, beslotA hadden
een wagenveer tosaciien gemelde hunne
steden, over Haastrecht, in te stellen, werd
in 1781 een ordonnatie daarop uitge
vaardigd, waarbij alles zorgvuldig gere
geld werd en waarin we vele ook nog no
den ten dage bekende bepalingen tegen
komen, als concessieverleening, intrekking
van rijbewijs, bestrijding van concurrentie
a.d.
De voerman moest natuurlijk beginnen
met de toestemming te verwerven van het
stadsbestuur en tevens in het bezit zijn
ran een goeden, sterken postwagen, met
tenminste 2 goede, makke en sterke paar
den, benevens behoorlijk sterk tuig, bet-
welk voor eiken afrit door een commissaris
gecontroleerd zou worden. De postwagen
moest precies op tijd afrijden binnen
Gouda voor de St. Jorisdoelen, bij de Tien-
dewegspoort, en binnen Schoonhoven voor
de Stadsherberg, hui ten de Krutepoort,
op welke plaatsen ook het eindpunt der
ritten was.
De dienst zou dagelijks gereden moeten
worden, al was er ook geen enkele pas
sagier en wel van Gouda naar Schoon
hoven van 15 Maart—15 October te mor
gens om 6 uur en te middags om 5 uur,
met dien verstande, dat men voor de
aansluiting moest wachtgn tot de Am-
gterdamsche volkschuit binnen was en
van Schoonhoven naar Gouda in genoem
de maanden 's morgens om 6 en te mid
dags om 4 uur. In het tijdvak van 15 Oc
tober—15 Maart waren de vertrekuren
te morgens 7 en te m ddags 3 uur.
Het traject moest afgelegd worden in
zeven kwartier, op een boete van 3 gul
den, welke verdubbeld werd als de uit
Schoonhoven komende wagen zoo laat te
Gouda kwam, dat de aansluiting op de
Bodegraafsche schuit, te morgens om 9
nur, of op den Rotterdajnschen wagen,
des middags gemist werd.
Het max>mum-aantal passagiers was
bepaald op negen, waarvan er 2 op de
achter-, 2 op de midden-, 2 op de voor
bank en 2 achter in den wagen konden
zitten, terwijl no. 9 naast den voerman
een plaats kon vinden, maar dan slechts
twee derde van de vracht behoefde te be
talen. De vrachtprijs was in totaal 15
stuiver, 6 penningen, schootkinderen wa
ren vrij. Men kon zijn plaatsen vooraf hu
ren of ook een aparten postwagen voor
zich, tegen betaling van den prijs van 6
personen. De commissaris had uit te ma
ken of men over het zandpad of langs
den kleiweg zou rijden en aangezien er
ook onderweg passagiers opgeuomen
mochten worden, was het traject verdeeld
in dr eën en wel Gouda—Haastrecht.
Haastrecht-rechtshuis van Vlist en Bon-
repas en vandaar tot Schoonhoven. Pas
sagiers roor het geheele traject hadden
achter de voorkeur
Ook konden er brieven en boodschap
pen medegegeven worden, respectievelijk
voor 2 en 3 stuiver. Tegen concurrentie
werd gewaakt alle loonar». zoo met krui
wagens als anderszins van Gouda naar
Schoonhoven en omgekeerd werden ver-,
boden, ook mochten de zalmwagen* geen
passagiers, pakjes, br even of boodschap
pen medencmen.
Ondertusschen werden het comfort en
de veiligheid der passagiers evenmin
vergeten, artikel 21 luidde bijvoorbeeld:
„De voerluiden zullen zich omtien' de
passagiers ordentelijk moeten gedragen en
niemand met woorden of daden, onorden
telijk mogen bejegenen, ook geen tabak
mogen rooken. terwijl zij op den Postwa
gen zitten, noch in de herbergen sterken
drank drinken, buiten expresse toestem
ming van de passagiers, op verbeurte van
twaalf guldens. En indien zij dronken
mochten op het veer komen, zulen zij ge
lijke boete verbeuren en met mogen rij
den, zooals zij insgelijks, wanneer zij op
de reis door den drank onbekwaam wier
den, mede gelijke boete zullen moeten ver
beuren en de passagiers, ten koste van
den voerman, een ander rijtuig mogen
aennemen, welk ander rijtuig \enstoiuls
bij het arrivement door den commissaris
voor rekening van den dronken voerman
zal worden betaeld."
Geen halve maatregel dus! En ook de
bepalingen tegen onvoorzicht gheid waren
lang niet malsch. De voerlui toch die
hun inkomsten aan den commissaris
moesten afdragen, die Zaterdagsavonds
ieder het hem toekomende uitbetaalde
waren aansprakelijk voor alle ongelukken
door onvoorzichtig rijden veroorzaakt,
daarbij kwam de reparatie voor hun reke
ning, benevens een boete van f 25, verlies
van de vracht en zes weken niet rijden,
tenzij zij hun volkomen onschuld ten dui
delijkste konden bewijzen.
De boetes kwamen half den commis
sarissen, die mede, voor administratie de
80ste penn ng der inkomsten en 2 stuiver
van eiken niet geheel leegen wageii ont
vingen half den armen van het Aalmoe
zeniershuis te Gouda en van het Algemeen
armenhu s te Schoonhoven ten goede. Be
halve dus tweemaal daags een wagen, en
Maandag, Woensdag en Vrijdag te mid
dags om 1 uur een schip op Gouda, had
Schoonhoven in de 18e eeuw ook nog de
volgende verbindingen; om de 14 dagen
een schuit op Amsterdam, alle Woens
dagen een schip naar Delfshaven, Delft,
Den Haag en Leiden, Donderdags naar
Dordrecht en te Zondags naar Gorkum.
Wilde men op eigen gelegenheid een
vehikel huren om naar Gouda te rijden,
dan was daarvoor het volgende tarief
vastgesteld: een wagen met paarden in
de zomermaanden; April-October f 5; te
winters f 6; met 3 paarden resp .f 4 en
f 5, met 2 paarden f 3, 10 stuiver en f 4,
terwijl een sjees met 2 paarden te zomers
f 3 en 's w'nters 10 stuiver meer kostte.
De postwagendienst tusschen Gouda en
Schoonhoven schijnt op den duur echter
n:et bepaald ideaal te zijn geweest. Of
was de schrijver, die zich hierover in
1874 uitte, een naneef van Nurks? In elk
geval luchtte hij zijn gemoed o.m. als
volgt: „Waarschijnlijk zal wel niemand
ons tegenspreken, wanneer wij de schoone
gelegenheid, waarmede men driemalen
daags van Gouda naar Schoonhoven vice-
versa kan reizen, den erbarmelijkst en wa-
gendienst noemen die in ons land te vin
den ia.
De „nieuwe" wagen is een nauw kastje
voor 6 persónen, in de wandeling „de ge
vangenwagen" genoemd.
Reeds in die dagen begon men zich te
beijveren voor een spoorweg en in datzelf
de jaar 1874 werd dan ook een eom'té ten
dipn einde opgericht, maar ondanks de
betoonde ijver bleven de resultaten voor
loopig uit en na 25 jaren waren de ver
wachtingen zoo gering, dat er 4 Mei 1899
in den postwagen dit rijmpje gevonden
„Gouda en Schoonhoven zijn twee steden -
Als die worden getrokken op 2 sleden,
Als de zee zonder zand is -
Als de wereld zonder land is,
4 Is de vsschen zwemmen >'n de boomen -
Als de vogels broeden in de stroomen,
Als een uil een arend dwingt -,
Als een koe over de Lek heen springt,
En een os verandert in een zwijn
Dan zal er een spoor van Schoonhoven
[op Gouda zijn."
Men zette echter energiek door, en ziet,
11 November 1914 verschenen er in de
Schoon hoven sc he Courant twee adverten
ties, welsprekend in hun soberheid; de
eece luidde: „Postwagend enst Schoonho
ven;Gouda. Ondergeteekende bericht, dat
bovenstaande Dienst vanaf 16 Nov. a.s.
ophoudt Passagiers en Goederen te ver
voeren. - De ondernemer J. de Goeij." En
'n de andere werd de dienstregeling der
Nederlandsche Spoorwegen bekend ge
maakt met als vrachtprijzen Sohoonhoven-
Gouda 1ste klas heen f 0.45, 2de klas
heen f 0.30, retour respectievelijk f 0.70
en f 0,45.
Na veertig jaren onvermoeiden strijd
had Schoonhoven zonder dat eT noch
tans reeds koeien over de Lek waren ge
sprongen haar spoorwegverbinding, of,
zooals wijlen de heer Geelhoed schreef;
„E:ndelijk, na meer dan veertig jaar te
hebben gearbe d en verlangd, zullen onze
wenschen vervuld worden en Schoonhoven
verbonden worden aan het groote wereld-
spoorwegverkeer. Een heerlijk heuglijk
feit iB/raze stadsgeschiedenis
GERH. J. LUGARD Jr.
De gemeenteraed kwam Woensdag 19
December in openbare" vergadering bijeen,
onder voorzitterschap van Jhr. Mr.sP. W.
C. van der Goes, burgemeester.
Afwezig de heer H. P. den Besten we
gens ziekte.
Na opening met gebed, worden de notu
len gelezen en onveranderd goedgekeurd.
Hierna worden een aantal ingekomen
stukken voor kennisgeving aangenomen.
Op een verzoek van B. en W. \an Mont-
foort om subsidie voor de aldaar gevestig
de lagere landbouwschool, werd gunstig
beschikt.
Vervolgens hechtte de raad zijn goed
keuring aan de verhuring der gemeente-
woning aan mej. H. M. Brouwer.
Na kennisname van een drietal ingeko
men brieven van ambtenaren-organisaties
werd thans definitief besloten de jaarwed
den der verschillende ambtenaren te kor
ten met 1 pCt. in verband met de wijzi
gingen van het pensioenspremieverhaal.
Op een verzoek van het bestuur der R -
K. St. Victorschool om beschikbaarstelling
van gelden voor aankoop van drie kachpls
alsmede het aanleggen van een lichtpunt,
werd gunstig beschikt.
Breedvoerige besprekingen ontlokte het
adres van G. Kwakernaak, om subsidie
voor het instandhouden van de door hem
geëxploiteerde
autobusdienst IJsselstein
Verschillende raadsleden gaven hun
meening als voor- of tegenstander te ken
nen, totdat tenslotte over een voorstel van
den heer V e r m a a tom eerst met de
belanghebbende gemeentebesturen en den
ondernemer overleg te plegen, de stemmen
staakten, «oodat deze aangelegenheid in
een volgende vergadering wederom in be
handeling komt.
Naar aanleiding van een adres van den
heer D. W. J. van Beusekom om verla
ging van keurloonen, bracht de voor
zitter het voorstel van B en W. ter
tafel, waarin de navolgende tarieven wor
den voorgesteld: koe f 6. kalf f 2, schaap
f 1 25 en f 2 varken.
De heer Zwanenburg adviseerde
het adres aan te houden tot de behande
ling der begrooting.
Na eenige bespreking werd evenwel het
voorstel van B. en W. m. a sf. aangeno-
Met bot voorstel van B- en W. tot af
sluiting van een contract met N.V. Gekro
te Overschie nopens de destructie, kon de
raad zich vereenigen.
In verband met het tot stand komen
der nieuwe politieverordening, bracht de
voorzitter nog enkele aanvullende
artikelen ter tafel.
Goedgekeurd werd met 5 tegen 1 stem
(die van het lid M ddelkoop). het artikel
houdende verbod om op Zondagen en Chr.
feestdagen op den openharen weg in vast
beroep te filmen of te photografeeren.
Vervolgens kon de raad zich nog ver-
ecnigen met opname van de verbodsbepa
lingen betreffende:
le. het zitten of liggen op de bermen
langs de wegen op een dergelijke wijze, die
voor derden aanstoot kan geven;
2e. het visschen in openbare wateren op
Zon- en Feestdagen;
3e. het vervoer van mest en of andere
stoffen bestemd voor bemesting van lande
rijen. te- vervoeren door de kom der ge
meente na 's morgens 9 uur.
4e. het verstoren der orde bij openbare
bijeenkomsten, concerten, muziekr en zang
uitvoeringen.
5e. het uitstorten van vuilnis in de kom
der gemeente op andere plaatsen dan in
de van gemeentewege aangewezen asch-
put of eigen aschbergplaats.
Op voorstel van den heer Zwanen
burg werd nog aangenomen een bepa
ling houdende verbod voor het geven van
straatmuziek etc. tijdens godsdienstoefe
ningen, van welke gezindte ook.
De rekening over het dienstjaar 1933
werd voorloopig vastgesteld met de navol
gende cijfers: gewone dienst: ontvangsten
f 59.944.91, uitgaven f 56.55L45, balig slot
f 3393,39. Kapitaaldienst ontvang en uit
gaven f 62.
In verband met een ingekomen schrij
ven van Ged Staten nopens de verlaging
van de salarissen der wethouders, om die
te verlagen van f 150 tot f 100. deelde de
voorzitter mede, dat de wethouders
zich hiermede kunnen vereenigen.
De raad besloot Ged. Staten te berichten
zich met deze verlaging te kunnen veree
nigen.
Aangezien het leerlingenaantal der 0
L. School II met 1 Januari as. beneden
het wettelijke minimum voor twee leer
krachten zal zijn gedaald, werd aan me
vrouw Lamore eervol ontslag verleend. De
raad waardeerde het evenwel, dat mevr.
Lamore bereid was gevonden, ook na dien
datum zonder eenige vergoeding onderwijs
te willen blijven geven, waardoor de kos
ten van een handwerkonderwijzeres wor
den bespaard, en besloot haar hiervoor
dank te betuigen.
Het adres van het Wit-Gele Kruis te
IJsselstein om subsidie, werd na eenige
bespreking aangehouden tot de behande
ling der begrooting
Over een adres van de in deze gemeente
gevestigde werkloozenor**niaati« om het i
WOENSDAG 9 JANUARI 1G8B
oude orgaan voor de steun-
verleaning
weer in het leven te roepen, aangezien
het huidige orgaan naar hun meening
niet goed functionneert, werd breedvoerig
en op meer of minder heftige wijze gedis
cussieerd.
De voorzitter zag de noodzakelijk
heid van de instelling van het oude or
gaan niet in, temeer, omdat dit volgens
de huidige bepalingen niet meer mogelijk
is, omdat toch als orgaan voor de steun
verlening slechts kan optreden het colle
ge van B. en W. dan wel op aanwijzing
van dat college o.m. het burg. armbestuur
wat hier het geval is.
Naar aanleiding van aan door den heer
V e r m a a t geuite klacht als zouden en
kele ondersteuningsgevallen niet juist zijn
beoordeeld, noodigde de voorzitter
den spreker uit ter secretarie te komen ter
bestudeering der desbetreffende stukken,
waarna hij ongetwijfeld tot ander inzicht
zal komen.
De heer Vermaat stelde vervolgens
voor om het orgaan tot B. en W. terug
te brengen en daarnaast een oommissie
van advies te benoemen.
De voorzitter wees er op, dat zulks
niet tot de competentie van den raad be
hoort en dat deze hoogstens het verlan
gen naar een andere regeiing aan B. en
W. kenbaar kan maken.
Hiertoe werd dan ook besloten.
Vervolgens was nog ingekomen een
adres van de arbeidersorganisaties om een
uitkeering van f 2 per dag voor de door
werkloozen gedurende dezen zomer ver
richte arbeid op den weg. Hoewel deze
werkzaamheden zijn uitgevoerd als zg
werken voor steun, was hiervoor h.i. geen
min. goedkeuring verkregen en had men
derhalve geen recht om op den weg te la
ten werken, waarom zij alsnog om uitbe
taling van loon verzoeken.
De heer Middelkoop becritiseerde
den maatregel van B en W. om de werk
loozen voor hun swkmbedrag te laten wer
ken, aangezien diteiHechts tot schade der
gemeente-financiën heeft geleid. Boven
dien vond spr. het vreemd, dat dezen zo
mer, toen er op den weg niets te doen was,
een aantal werkloozen daar werkzaam
was. terwijl nu in het natte jaargetijde, nu
zij best gebruikt kunnen worden, er nie
mand is.
De voorzitter antwoordde, dat de
werkloozen niet te beoordeelen hebben of
de door B en W. uitgevoerde maatregel
al of niet geoorloofd is. Bovendi-en toonde
spr. aan, dat formeel de zaak volkomen in
orde was.
Uitgeloot werd van de weggeldleening
een lO-tal aandeelen met de navolgende
nummers: 6, 8, 9, 14, 81, 128, 129, 158,
150, 180.
De beide aftredende leden van het burg
armbestuur, de heeren Jac. Verhoef en F
J. Overbeek, werden als zoodanig herbe
noemd.
Vastgesteld werd de rekening van het
burg. armbestuur over 1933.
Tot onderzoek der begrooting voor bet
brug armbestuur werden aangewezen de
heeren Vermaat, Middelkoop en Den Bes
ten.
Nog verleende de raad aan het B. A.
een extra subsidie van f 500 voor het loo-
pende jaar.
1 Tot behandeling der gemeentebegrooting
1935 wenschte de raad niet over te gaan
dan alvorens een commissie-onderzoek
heeft plaats gehad, waartoe werden aan
gewezen de heeren Zwanenburg, Vermaat
en Den Besten.
Na rondvraag gaat de raad over-in ge
heime zitting
EEN DROEVE PLECHTIGHEID.
Teraardebestelling van Frans
Stoppelenburg.
Alblasserdam. Onder groote belangstel
ling is hier aan den schoot der aarde toe
vertrouwd het stoffelijk overschot van
Frans Stoppelenburg, die op zulk een
noodlottige wijze het leven verloop bij een
ongeluk op egn der werken van de N V.
Firma Kloos en Zonen's Werkplaatsen,
welk werk uitgevoerd werd te Amsterdam.
Langs den weg stonden tal van men
schen opgesteld, terwijl op de begraaf
plaats honderden aanwezig waren De
kist, gedekt met twee kransen een van
het personeel, waarmee de overledene ar
beidde op het werk te Amsterdam en een
van de gymnastiekvereenifcing „K. D 0
werd grafwaarts gedragen door zijn
medeleden van deze vereeniging. Zijn
vripnden, die met hem te Amsterdam
werkten, en Ji» doow tijdig te water te
springen er het leven afbrachten, waren
ook zelf aanwezig
Aan het geopende graf voerde het
woor<J de h«ei P. A. de Groot, namens het
personeel van de firma Kloos Spr be
tuigde namens de directie zijn deelneming
met dit overlijden en wenschte de ouders
en familie sterkte toe om dit verlies te
dragen.
De heer Den Ouden wees op de ver-
gankelijkheid van dit leVen Deze jongen I
verheugd, dat hij weer werk gevonden I
had en wat kon verdienen voor ouders, j
die plannen gemaakt had om uitstel van
den dienstplicht te vragen om hen tot steun
te kunnen zijn, verliet zingende de ouder- i
lijke woning, om daarin niet weer levend
te keeren. In dit heengaan zien wa, iai
het leven nietig is en
plannen verijdeld kunnen worden.
Namens de familie betuigde apr. aan al
len dank voor het medeleven, vooral aan
zijn vrienden van „K. D. 0.", aan hen, dia
met hem werkten te Amsterdam, aan rijn
patroon en ook aan de buren, die aoo bij
zonder met de ouders meeleefden.
Diep onder den indruk verliet da sobs*
re den doodenakker.
Bergambacht De collecte gehouden ka
de Ned Herv. Kerk ten behoove van eme
riti predikanten, hunne weduwen en wea
zen. heeft opgebracht f 33.32
Bij de door notarie Tmjinck te Schoon
hoven gehouden verkooping van een woon
huis met tuin, groot 0.03.10 H.A., staan
de aan de Capellelaan. werd kooper de
heer J. de Kuiper tje Waddinxveen voor
f 2110.
De rijkspolitie heoft tegen een bewo
ner van Zuidbroek procesverbaal opge
maakt wegens het plegen van baldadig
heid.
DIEF EN SPIRITUSDRINKER
GEARRESTEERD.
Gouda. Een 66-jarige zwerver, gedomi
cilieerd te Groningen en die door overmatig
gebruik van spiritus in staat van dron
kenschap verkeerde, werd hier aangehou
den. De man bleek in het bezit te zijn
van damesondergoed en voorts had hij ëe*
zak met goederen, bestaande uit mutsen,
sjaals, truitjes enz. bij zich. Naar hij be
weerde, had hij het goed te Rotterdam ge
kocht, doch hij wist niet in welke winkels.
Verder beschikte de zwerver over een
paar dameshandschoenen en een dames-
parapluie en het bleek, dat hij deze din
gen hier in de Rijks H.B.S. had gestolen
ten nadeele van eeu werkster, die haar
eigendommen herkende, toen ze van den
diefstal aangifte kwam doen.
De man is in bewaring gesteld.
Haastrecht Loop der bevolking. De ge
meente telde op 1 Januari 1934 2247 in
woners, t.w. 1176 m. en 1071 vr. Dit aan
tal vermeerderde door geboorten rasp.
met 24 en 21 (te zamen 45) en door ves
tiging met 83 en 66 (te zamen 149). In
het afgelooppn jaar vertrokken 80 m. en
64 vr., terwijl de bevolking voorts ver
minderde door overlijden van 8 m. en 8
vr., d i. 97 m. en 72 vr., d.i. te zamen 169.
In totaal ging het zielental dus vooruit
met 10 m- en 15 vr., zoodat de bevolking
aan het einde van 1934 bestond uit 1186
m. en '1086 vr., te zamen 2272. Het aan
tal mannelijke personen overtrof dat der
vrouwelijke personen dus juiot met 100.
Tijd red».
Nleuwerkerk a.d. IJssel. Ds. H. D.
Roseam Abbing, uit Arnhem, die 6p 14
November door ziekte verhinderd was
een tijdrede te houden, hoopt thans op
Woensdag 30 Januari op te treden naar
aanleiding van het onderwerp: Zeg den
kinderen Israels, dat zij voorttrekken".
Het aantal ingeschrevenen voor de
dienstplichtlichting 1936 bedraagt 35.
De collectebus op de algemeene be
graafplaats heeft over het 2e halfjaar op
gebracht f 40.22. Zooals gebruikelijk, zal
dit bedrag worden verdeeld tusschen de
diaconie der Ned Herv. Kerk en het Al
gemeen Burgerlijk Armbestuur.
Nieuwerkerk a.d. IJssel. Tengevolge
van het besluit van den minster van so
ciale zaken om de aflossingen, die voor
den woningbouw berekend waren naar 50
jaren, thans te verdeelen over 75 jaren, is
een nieuwe mogelijkheid ontstaan om tot
huurverlaging dei geraeente-woningqn te
komen.
Ouderkerk a.d. IJssel. De rijksveld
wachter verwijderde Zondagavond een
pinda-mannetje uit de gemeente, die zijn
waar ten verkoop aanbood.
Vanwege de Waterstaat is nabij het
veer Evegroen aan den Groenendijk in
den IJssel een peilschaal aangebracht.
Polsbroek en Vlist De collecte tooi
emeriti-predikanten, -weduwen en wee
zen op Oudejaarsavond gehouden, heeft
f 34.65 opgebracht.
Tevens werden in dezen dienst twee ex
tra-giften ieder van f 10 gecollecteerd voor
de kerk.
Streefkerk. Loop der bevolking over
1934 Op 1 Januari 1934 waren in de ge
meente gevestigd 952 m. en 879 vr., totaal
1831 inwoners. Vermeerderd door geboor
te 22 m. en 15 vr., totaal 37; door vesti
ging 46 m en 44 vr., totaal 90; vermin
derd door overlijden 16 m. en 9 vrto
taal 25: door vertrek 62 m. en 56 vr., to
taal 118. Aantal inwoners op 1 Jan. 1935
942 m. en 873 vr., totaal 1815.
In 1934 werden gesloten 19 huwelijken.
Waddinxveen. De werkman B. Perri-
don heeft een witte mol gevangen, iets, wat
zelden voorkomt.
De pol it e oefent controle uit op per
sonen, die benzine in voorraad hebben.
Hiervan zijn uitgezonderd de onderaard-
sche tanks. Bij het aantreffen van benzi
ne zal procesverbaal worden opgemaakt.
Willige-Langerak. De heer H. M. 01-
denhof burgemeester van Lopik, Jaars
veld en Willige-Langerak. heajt om prin-
cipieele redenen bedankt voor een be
noeming tot voorziter van een der stem-
bureaux in het Saan