Telegrammen DE HOLLANDSCHE KAPERS. De brugverbinding tusschen' Krimpener waard en Rotterdam Gemengd Nieuws. Marktberichten Wat geeft de Radio. Prof. W. E, Boerman (preekt voor de Commissie van Weg en Brug. Rechtszaken MAANDAG 14 JUNI HET BRITSCH-DUITSCHE VLOOT- VERDRAG. Wat het inhoudt LONDEN, 24 Juni. De Daily Telegraph meldt d&t het Britsch-Duitsche vlootver- drag o a. inhoudt dat Duitschland nooit gebruik zal maken van onderzeeërs tegen handelsvaartuigen. Bovendien zal geen van beide partijen snel nieuwe schepen aanbouwen Het Duitsche programma om vat een geleidelijke uitbreiding van de vloot tot 1942 en het Britsche vervan gingsprogram zal eerst in 1937 worden begonnen. Beide regeeringen lrwamen overeen dat het maximum tonnage van onderzeeërs tusschen zes- en achthonderd ton bedraagt HET CONFLICT (TALIE-ABESSINIE Engeland wordt bezorgd LONDEN, 24 Juni. Verscheidene bladen -berichten dat Eden Mussolini zal voor etellen dat Engeland bij Abessinië zal aandringen op het verleenen van zekere economische concessies aan Italië en dat het dan als tegenprestatie een toegang tot de zee zal krijgen door Britsch Somali- land. De Morning Post schrijft dat Eden zal voorstellen, dat Engeland zijn invloed zal aanwenden, op voorwaarde dat mili tair ingrijpen achterwege blijft om Italië te heipon in bet verkrijgen van zijn ge wettigde verlangens. Hierbij moet de on afhankelijkheid van Abessinië bewaard blijven. Deze „gewettigde verlangens" be staan in het /echt een spoorweg aan te leggpn van Eryhtrea naar Italiaansch So- maliland over Abeesinisch gebied en het recht, gebruik te maken van bronnen en weiden in 'Ogaden en om in bet Noorden kflioencultnur te ontwikkelen Als com pensatie van de concessies aan Italië zou Engeland aan Abessinië een toegang tot de zee aanbieden via Britsch Somaliland DE AARDBEVING IN BR.-INDIE. Een overzicht LONDEN, 24 Juni. Het ministerie voor tndië publiceert, den tekst' van een tele gram da* ie ontvangen van de Indische regeering en waarin wordt medegedeeld, dat hij de aardbeving van Quetta zich der tigduizend persoonlijke ongevallen hebben voorgedaan, terwijl twintigduizend over levenden die het* gebied moesten ontmi men naar elders zijn overgebracht, waar- bü honderdveertig vrouwen en kinderen, die met bijzondere voorzichtigheid behan deld moeten worden per vliegtuig en de overigen met extra treinen. De autoriteiten besloten de 2000 vluch telingen dié in een vluchtelingenkamp zijn ondergebracht de gelegenheid te geven, zich blijvend in dit gebied te vestigen. UITNOODIGING AAN OTTO VAN HABSBURG. WEENEN. 24 Juni. De gemeenteraad van Hall in Tirol heeft Aartshertog Otto van Habsburg en ex-Keizerin Zita uitge- noodigd in Halle te komen wonen ais ge wone Tiroolsche burgers. Zoodra dit be sluit in het plaatsje bekend werd. gaf de bevolking uiting aan haar vreugde door het zingen van het oude Oostenrijksche volsklied. Een deputatie van Hall is reeds naer België vertrokken, om de uitnoodiging. die een overtreding is van de Anti-Hahsburg- wet. over te brengen. DE VOLKSSTEMMING IN GRIE KENLAND. Monarchic of republiek. ATHENE, 24 Juni. De strijd tusschen de voorstanders van de republiek en die der monarchie komt meer en meer in een accuut stadium De aanhangers van Ve- nizelos verklaren alles in het werk te zul len stellen opdat in October geen republi- keinsche stem verloren zal gaan en ver schillende partijen hebben verklaard zich desnoods met de hen ten dienste staande machtsmiddelen te zullen verzetten tegen lke poging om den uitslag van het refe rendum te vervalscben. Generaal Kondyiis heeft een verklaring afgelegd ter motivee ring van zijn monarchistisch» standpunt, dat voor velen, onder wie ook leden van het kabinet, een verrassing is geweest. Hij verklaarde dat de republiek had gefaald in de verzekering van een normaal poli tiek leven in Griekenland en hij sprak de hoop nit dot er een meerderheid zou zijn voor het herstel der monarchie, aangezien het repubtikeinsche regiem slechts burger oorlog zou veroorzaken. PARACHUTE-RECORD IN RUSLAND MOSKOU, 24 Juni. De leider van de paxachufee-afdeeling heeft te Smolensk *n nieuw wereldrecord gevgstigd door met zijn valscherm zonder hulp van een zuur stofapparaat van een hoogte van 7406 M. uit een vliegtuig te springen. ERNSTIGE VERKEERS ONGEVALLEN. Twee dooden; verscheidens |K wond en. Zondagavond naderden twee motorrij der, elk met een duo-passagier, komende qjt de richting Alphen ad. Rijn, de ge meente Ter Aar. De Kan aal weg, waarover de motorrijders reden, eischt de noodige voorzichtigheid vanwege de gladheid en dé gevaarlijke bochten. De motorrijders, uit Botterdam afkomstig, reden echter met een snelheid van minstens 75 K M. De voorste motorrijder, de 38-jarige behan ger A. van Reyden, geraakte het beheer over zijn stuur kwijt, met hot gevolg, dat ihdi m volle vaart tegen een kiloroeterpaal langs den weg opreed, welke totaal af knapte. Van Reyden. zoowel als zijn duo passagier, kwamen in den berm van den weg tereöht. De Aweede motorrijder, de 46- fnrige J. Molendijk, die den 32-jarigen H. Zandstra op het duo vervoerde, kon niet tijdig piéer stoppen, zoodat hij met den op den gnond liggende motor in botsing kwam en over den kop sloeg. Ook dit twee tal kwam in den berm van den weg te- zocht. Het geneeskundig onderzoek wees zit, Bat Van Reyden, die bij den val waar schijnlijk met het hoofd tegen een tele foonpaal geslagen was, een dubbele sche delbreuk had opgeloopen. Hij is hedenmor gen Overleden, zonder tot bewustzijn te zijn gekomen. Van Vliet had inwendige kneuzingen opgeloopen. Zandstra had een vrij ernstige hoofdwonde en een lichte hersenschudding terwijl Molendijk er met eenige snijwonden aan het dijbeen en schaafwonden aan het hoofd was afgekomen Verder heeft te Eindhoven op den Boschdijk Zondagnacht een doodelijke aanrijding plaats gehad De 22-jarige on gehuwde arbeider A. Best reed pér rij wiel op den Boschdijk, toen hij ter hoog te van de St. Panlnskerk onverhoeds werd omvergereden door een hem ach terop komenden anto. De ongeluklctge werd tftet een hersenschudding opgenomen en naar het ziekenhuis overgebracht, waar hij kort na aankomst is overleden. Het rijwiel Is totaal vernield. De recherche heeft den auto, die bestuurd werd door den heer v. d. H. uit Eindhoven, in be slag genomen. Té Vught reed Zondagmiddag dr. Wil- dems nit Boxtel met twee logo's, pen da me en pen heer naar Den Bosch De auto reed met groote vaart Bij een scherpe bocht van den weg begon de auto fe slin geren en kwam in volle vaart tegen een boom té recht, Waardoor de wagen geheel werd omgedraaid en tot stilstand kwam De twee logé's werden uit den auto geslin gerd. Dr. Willem» kwam er bet beste af- Hij had een hoofdwonde opgeloopen en klaagde over pijn aan zijn been. De drie gewonden werden per taxi naar bet zie kenhuis te Boxtel overgebracht. De toe stand van de beide andere gewonden is niet levensgevaarlijk. Ite auto werd ernstig be schadigd en is aan een der zijkanten ge heel ingedrukt. De politic heeft proces verbaal opgemaakt. HET WATER EISCHT WEEB SLACHT OFFERS. Twat broertjes verdronken. Zaterdag gingen te St. Michielsgestel twee broertjes van 14 en 13 jaar, voordij- kinderen, wier vader nog leeft, dooh wier moeder gestorven is, zonder toestemming zwemmen in de Dommel, welke rivier door den geduchten regenval der laatste dagen zeer snel stroomde De jongste, Leo Wa ge man, ging het eerst, doch werd door den snellen stroom meegesleurd, m ver dween al spoedig in het troebele water. Zijn één jaar ouder broertje Jan, trachtte zijn broertje te redden, sprong hem na, doch verdwpen eveneens in de snellen stroom. Andere jongens riepen om hulp, dooh toen deze kwam opdagen, slaagde men er niet meer in, de jongens te red den. Hun lijken zijn nog niet gedregd. Nogmaals da Dommel. Te Eindhoven is Zaterdagmiddag de 20-jarige mej. J. van Valkenburg bij het baden, eveneens in de Dommel, verdron ken. De Maas. Denzelfden middag is in de Maas bij Venlo de 18-jarige W. Bergh uit Venlo bij het pootje baden te ver te water geraakt en verdronken. Het lijk werd na eenige uren dreggen opgehaald Dz Rijn. Bij Oosterbeek is Zondagmiddag de 27- jarige metselaar J. Momberg, wonende te Arnhem, bij het baden in den Rijn, nabij de Hevea-fabrieken verdronken. Een schipper, die het ongeval zag, sprong hem na en haalde hem direct op. De le vensgeesten waren toen .echter reeds ge weken en toepassing van kunstmatige ademhaling mocht niet meer baten. Zijn echtgenoole en 4 nog jeugdige kinderen zagen het ongeval gebeuren. In zwembassin achtergebleven. In de Nutszwem- en badinrichting te Steenwijk was Zondagmiddag de 39-jari- ge manufacturer S. v. d. Horst gaan zwemmen, terwijl 2 zijner kinderen by de kleedkamers op hem bleven wachten. Om 5 uur blies badmeester Ze'linga op zijn fluitje ten toeken, dat de sluitingstijd was aangebroken. Niemand had nog bemerkt dat v. d. Horst wegbleef, doch de kinde ren stonden nog steads op hun vader te wachten. Toen men in allerijl naar den vermiste ging zoeken, werd al spoedig het lichaam van v. d. H. boven gebracht. Kunstmatige ademhaling leverde geen re sultaat op. DE VERDUISTERING TE W0RMER- VEER. Effecten In beslag genomen. De politie van Wormerveer heeft te Amsterdam bij eenige banken beslag ge legd op een aantal effecten, welke de bankier in onderpand had gegeven. Deze banken hebben maatregelen genomen om tot executie van deat onderpanden op de beurs over te gaan. Deze effecten waren uit verscheidene safe-loketten afkomstig. Hiermee zijn thans vrijwel alle verdwenen stukken te recht Juiste gegevens omtrent de waar de van de vermiste stukken heeft men nog niet doch de politie heeft den in druk dat het bedrag tusschen de drie en vier ton ligt. De accountants, door de fa milie van den bankier aangesteld, zijn bo zig een overzicht samen te stellen in ver band met een eventueele aanzuivering. De commissaris van politie te Wormeiv veer ontving Vrijdagmiddag een anoniem schrijven van een inwoner tan een der Zaansche gemeenten. De commissaris zal in een der Haagsche bladen een adver tentie plaatsen, waarin de naamlooze briefschrijver dringend wordt verzocht zich nader met hem in verbinding te stellen. Van den bankier heeft men nog geen spoor gevonden. Set vermoeden bestaat dat hij zich reedé m het buitenland be vindt. MELK. BOTER, KAAS EN EIEREN. GROOT-AMMERS. 22 Jnni. Aan de kaasmarkt alhier waren Zaterdag aange voerd 54 partijen met tezamen 1772 stuk» kazen, wegende 12404 KG. Prijzen: zwa re f 17, met rijksmerk 1© soort f 1517, idem 2é soort f 1214. Handel matig. OUDE WATER. 24 Juni. Kaasmarkt van heden. Aanvoer 56 partijen, 2520 stuks, wegende 12.600 KG. Prijzen: met rijksmerk zware f 16, idem le soort f 14 —15, idem 2e soort f 12—13. Handel ma tig. UTRECHT, 22 Juni. Boter 80 cent, kaas 2540 cent. Eieren f 2.263 per 100. Aardappelen 5—6 cent per K.G. PAARDEN EN VEE. AMSTERDAM, 24 Juni. Ter veemarkt waren heden aangevoerd 429 vette koeien waarvan de prijzen waren, le kwal. 54 57. 2e kwal. 40-42, 3e kwal. 32—38 per K.G. slachtgewicht; 16 stieren 3240 per K.G. slachtgewicht; 66 mètk- en kaif- koeien f 125160 per stuk; 171 vette kal veren 2e kwal. 2836, 3e kwal. 2027 per K G. levendgewicht; 113 nuchtere kal veren f 2.505 per stuk; 45 schapen f 13 17 per stuk;4 lammeren 69 per stuk; 567 varkens, vieeschvarkens, wegende van 90110 K.G., 4041, zware varkens 38 30, vette varkens 3607 per KJG. slachtgewickt; 22 paarden f 70>116 per stuk. GöftïNCHEM, 24 Juni. Aanvoer 47 runderen, 6 kalveren, 2 varkens, 413 big gen, 96 overloopera, 1 schaap en 5(2 lam meren Prijzen: Zware kaffkoróen f 150190, melkkoeien f 120—140. kalfvaarzen f 110 150. stieren f 70—110, nuohtere fokkal- veren f 812, idem export f 35, drach tige varkens f 30—70, natte zeugen f 26— 40, overloopers f 1222, biggen f 1016, oude schapen f 13—18, lammeren f 37 per stuk. Handel matig in rundvee, in varkens vrij levendig ROTTERDAM. 24 Juni. Veemarkt. Aanvoer in totaal 1738 stuks, waarvan 588 vette runderen, 417 vette kalveren, 421 schapen en lammeren, 560 varkens, 7 nuchtere kalveren. Prijzen per K G.: Vette koeien le kwal. tot 40, 2e kwal. tot 44, 3e kwal 28—34; vette ossen le kwal. tot 44, 2e kwal. tot Dinsdag 25 Juni. Hilversum. 3015 M A V.R.0 8—9 Gra- mofoon, 910 Concert door het Ensemble Lismonde; ÏO—10.16 Morgenwijding; 10.15 —10.30 Gramofoon, 10.30—11 Concert door hot Ensemble Lismonde; 11-11-30 Wenken voor de Huishouding; 11.30— 12.30 Orgelconcert en AH-Viool, 12.30— 1.15 Concert door Kovacs Lajos en sijn Orkest; 1.15—1.30 Gramofoon: 1.30—1.55 Concert door het Om roe p-Orkest; 1.55— 2.15 Pianospel; 2.15—3 Concert door het Om roep-Orkest; 34 Concert d oor bet Aeolianorkest; 4.154.30 Gramofoon; 420 5 Radio Kinderkoorzang; 5—6.30 Halfuur voor kleinere kinderen; 5.30—5.45 Gramo foon; 5.456.35 Dinermuziek6 35720 De A.VR.O. Decibels; 7.20—7.25 Causerie over de Bossche Paarden-tentoonstelling; 7.308 Louis Schmidt: Oostenrijk s mu ziekleven in deze zomer; 88.05 Nieuws berichten; 8.058.40 Concert voor viool met Omroeporkest; 8 409 Bezoek aan kasteel Doorwerth door onze reportage- dienst; 9.30 Disco-nieuws: 91.30945 „Tegenlichtopnamen9.4510.30 Kovacs Lajoe; 10.30—11 Gramofoon; 1111.10 Nieuwsberichten; 11.1012 Dansmuziek Huizen. 1875 M. K.R.O. 89.16 Morgen concert; 1010.30 Gramofoon, 10.30>11 Muziekuitzending voor fabrieken 11>1130 Gramofoon; 11.3012 Godsdienstig half uurtje; 1212.16 Politieberichten; 12.15 1230 Gramofoon; 12.301 K.R.O. or kest; 1—120 Gramofoon; 1,201.50 K.R. O. orkest; 1.502 Gramofoon; 23 Vrou wenuurtje; 34 Gramofoon. 4.15445 K.R.O. boys; 4455 Gramofoon, 56.30 De Ned. R.K. Volkszangvereen. afdeeling Heemstede; 5306 K.R.O. boy»; 66-10 Gramofoon; 6.10—640 K.R.O. boys. 6.40 7 Zwemcureiia, 77.15 Politieberichten; 7.157.35 ^Het Canonieke en Nederland- sche recht" door mr. Dr. F. A. Berks; 736 —8 Gramofoon; 86.06 Va* Dias; 8.05 8.35 Europeeech concert door het K.R.O. orkest; 8.359.06 Do RadioiMnseiewed- strijd; 9(|50.15 Gramofoon; 9.159.20 De Egyptische K.R.O. expeditie, reportage door Paul de Waart; 9.209 46 Interna tionale Sportrevue, o.a. reportage-opnamen van de wielerwedstrijden om het wegkam- pioeneohap wan Nederland', 9 4510.15 KR O. orkest; 1015—1030 Gramotoon^ 10.3010.35 Va* Dia»; 10.95—11 Onae se-, rie Nederlandscbe orkesten; 11J115J Gramofoon; 11.15—11.45 Jan van Dtnte* ren en zijn orkest; 11.4512 Gramofiooa» Woensdag 26 JunL Hilversum. 301 M. V.A.R.A. 8.00 Gramo-* foon, V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding; VA^ R A. 10.15 Uitzending voor de Arbeider»/ in de Continubedrijven; 12.00 De Zonne-. kloppers; 12.45 Gramofoon; 1.00 De Fliew refluiters; 2.00 Voor de Vrouwen; 2.15 OjO vitropia. 3.00 Voor de kinderen; 5.30 DubJ bel-X ensemble; 6.00 Sportuitzending; 6.15^ Strijkorkest; R V U. 6 30 A. F. J. Portieljw „Psychologie der dieren"; VA R A. 7 uur Reportage der Land- en Tuinbouwtentoon stelling te Hoogzand-Sappemeer; 7.20 A1J bert de Booy ringt; 7.30 ,.De plaats van dn aarde in ons zonnestelsel"; 7.50 Bij da verkeersdokter; 8.00 Herhaling S.O.S. be-l richten; 8.03 Vaz Dias en Varia; 8.15 Mem vraagt en wij draaien; 8 45 Voor dracht; 9.00 V.A.R.A. orkest; 10.00 Gra mofoon: 10.15 Orgelspel; 10.40 Voordrachtl 11.00 Gramofoon met korte tusschenspte» Jpn van orgel en piano Huizen. 1875 M N.C.R.V. 8—8.15 Schrift» lezing en Meditatie;; 8.159.30 Gramo-I foon,, 103011 Morgendienst door IHj G- Laarman; 111116 Gramofoön; 11.13 12A Piano-recital en Gramofoon; 12.19 1.46 Concert door het Ensemble Van/ der Horst en Gramofoon; 1.462.3Q| Zang-recital en Gramofoon; 2.303 Gra-, mofoon; 33.30 l/«en van Ghr. lectuura 330—3.45 Gramofoon; 4—6 Orgelbesp©^ ling; 56 Kinderuurtje; 6630 Gramo foon; 6.307 Onderwijsfonds voor Scheepvaart; 77.15 Nieuwsberichten^ 7.157.30 Ds. D. E. Booke over Het 1214 levensjaar van het Ned. BijbelgenooW schap"; 7.308 Landbouwhalfunrtje. „D^ tuinbouw en onze vogel*" door G. J. WiN teveen; Het avondprogramma zal worden! onderbroken, telkens wanneer bekend zijn! uitslagen der gemeenteraadsverkieringe« voor zoover vandaag gehouden (alleen plaatsen boven 10000 inwoners); 8—8 05 Nieuwsberichten, 8.059 Concert door het Kon. Dordreohtsch Fanfarekorps; 9— 9.30 Dr. A. van Deureen over: „Neder landscbe landschappen" (III): 930—10.30t Concert (Sopraan, Viool Orgel en Obli gaat-viool). 1010.05 Nieywsberiahtanj 10.3012; Gramofoon. 40, 3e kwal. 3236, vette kalveren 1© kw. tot 60, 2e kwal. tot 50, 3e kwal. 30—44; var kens (levend gewicht) le kwal. tot 34, 2e kwal. tot 33, 3e kwal. tot 32; schapen le kwal. tot 36, 2e kwal. tot 31. 3e kwal. tot 28: lammeren le kwal. tot 36, 2e kwal. tot 31, 3e kwal. tot 28. Prijzen per stuk: Schapen le kwal. f 15, 2e kwal. f 11, 3e kwal. f 8: lammeren le kwal. f 10, 2e kwal f 8, 3e kwal f 6. OverzichtVette koeien en ossen aan voer kort, handel kalm, prijzen iets lager; vette kalveren aanvoer korter, handel lai, prijzen lager: schapen en lammeren aan voer ruimer, handel weinig, prijzen lager, varkens aanvoer korter, handel zeer kalm, prijzen iets stijver. UTRECHT, 22 Juni. Aan de veemarkt alhier waren heden aangevoerd 3050 stuks vee. Handel matig. Prijzen: Stieren 1621 cent, slachtkoeien le soort 2120 cent, 3e soort 1720 cent, alles per pond; vaarzen f 80—130, kalfkoeien f 90160, pinken f 5575, varekoeien f 70—'125. melkkoeien f 80—150, nuchtere kalveren f 3.505.50, magere varkens f 1727, schrammen f 1217, biggen f 8—12, ma gere schapen f 1011, weide-lammeren f 6 10, lammeren (Texelaars) f 58 per stuk. AARDAPPELEN, GROENTEN EN FRUIT ROTTERDAM, 24 Juni. Aardappelen. Westlandsche groote nieuwe 911 cent; Westlandsche kleifie nieuwe 99 cent, Bravo's f 23 per H L.; Blauwpitters Redstar f 3.254 per H L Malta' Spring 15HlöVt cent per KjG Met voldoenden aanvoer, Stille handel. SCHOONHOVEN, 21 Juni. VeïTingsver- eeniging Schoonhoven. Peulen 1115 ct.f doperwten 1117 cent per K G-, Moem-, kool 1 Vj4 cent per stuk; sla 12 cent per krop; aardbeien 2030 cent per pon<L UTREGHT, 21 Juni. Groenten- m Vruohtenveiling Utreoht en Omstreken, Asperges: wit f 4—28, blauw f 4—16, ra barber f 0.503.70, wortels f 27 pee 100 boe, kropsla f 050220, andyvia f 0.50'i.80, komkommers geel f 17. groen f 14. bloemkool f 1.509 per ÏOÓ stuks; zomerspinazie f 213, postelein f 21 8, snijboanen f 2645, suücrboonenc f 1761, tuinboonen f 615, capucijnpr* f 1218, peulen f 722. doperwten f 13 23, aardappelen f 0.8o—3 90, nieuwe aardappelen f 38 per 100 K.G.; aard-t beien f 338, tomaten f 28, pruimen! f 1768, kersen f 431, druiven blauwt f 20—50, wit f 37, frambozen f 15—110j roode bessen f 3553, kruisbessen f 24) per 100 pond; perzikpn f 129, pruimen! f 28, meloenen f 49 per 100. Exportveiling. Tomaten A f 4.70520,.' B f 4.80-6.60, C f 3.70—3 90 per 1001 pond. Aanvoer 13.425 pond. Rhabarberf f 2028, wortels f 2—0 pee 100 bos), kropsla f 0.501.50, andijvie f 0.501.80,/ komkommers: geel f 14, groen f 13/ bloemkool f 1.506, per 100 stuks, zomer spinazie f 47, postelein f 5—10, peulen f 1015, doperwten f 1216 per 100 K.G.; aardbeien f 12>14 per 100 pond. ZWIJNDRECHT, 22 Juni. Aardbeien, met dop f 2036 por 100 K.G. en 10lóf cent per doosje; bloemkool f 3.404 60wu f 1.502.10, groene komkommers f 1.20t 3.10, en f 11.40, alles per 100* stuks; sla! 5070 cent per 100 krop: spinazie 174 24 cent per kist; wortelen f 2.804.50 pek 100 bos. 205, Bij het schemerig licht keek Bart eens om zich heen. Hij bevond zich in onderaardsche ruimte, die alleen een toe gang door het valluik had. Tegen den muur stonden eeu aantal groote steenen kruiken, verder was er meto te ontdek ken. 206. Ondertusschen waren Barts 'Tien den druk bezig, om hem te hulp te komen. Een stevig touw werd in de kelder neerge laten. Kapitein De Wit liet ziek langs het touw zakken. Er werd onderzocht, wat er in de krui ken verborgen mocht zijh. Bart klauterde naar den bovenkant van een der vazen en tuurde naar binnen. Van verbazing viel hij bijna weer op den grond MAANDAG 24 JUNI 1MB Bergambacht Na een huishoudelijke bijeenkomst, heeft Vrijdagmiddag in hotel ,,'t Centrum'' de Commissie voor Weg en Brug een openbare vergadering gehouden, waarin vele gemeentebesturen, weggebrui kers en andere belangstellenden tegen woordig waren. Ais voorzitter der oommissie, opende de beer J. A a l b e r a, burgemeester van Krimpen ad. IJssel,» de openbare bijeen komst met een welkomstwoord, in het bij zonder aan Prof. W. E. Boerman, hoog leeraar in de economische aardrijkskun de aan de Handelshoogeschool te Rotter dam, die bereid was gevonden dezen mid dag te spreken over „De economische noodzakelijkheid van eeg brugverbinding van de Krimpenerwaard naar Rotter dam", voorts den heer Witteveen, directeur van den dienst der stadsontwikkeling, als vertegenwoordiger van het gemeentebe stuur van Rotterdam en ook de heeren Don ker en Pot, resp. als wethouder en secre taris, het gemeentebestuur van Gouda ver tegenwoordigende. (Later verscheen ook de burgemeester dier gemeente, de heer E. G. Gaarlandt, ter vergadering). Spr. ver klaarde, dat de belangstelling door de ge meentebesturen van Rotterdam en Gouda voor het economische leven in oasu het verkeersvxaagetuk in de Krimpener- warad, thans aan den dag gelegd, hooge- lijk gewaardeerd wordt Kon de voorzitter m d« laatste openba re vergadering, welke 10 December te Lekkerkerk werd gehouden, mededeelen, dat de IJseettyrug gebouwd en de centrale weg door de Krimpenerwaard aangelegd zou worden, bij mocht nu gewagen van een naderen van het doel.t Bij Kon. boodschap van 16 Januari werd bij de Tweede Kamer ©en wetsontwerp ingediend ter financie ring van den bouw van een aantal brug gen en m dit wetsontwerp wordt onze IJs- selbrog met name genoemdin de memo rie van toedichting wordt zelfs als tijd stip van indienet&telling vermeld najaar 1939. Voeg hierbij de toezegging van Ged. Staten, dat de Centrale weg gelijk met do brug klaar zal zyo, dan mag toch gezegd worden, dat het doel nadert. En dat de provincie ernst met deze zaak maakt, blijkt uit het feit, dat sedert eenige weken boringen worden verricht m ver band met het onderzoek naar het meest wenschehjke tracé, met welk onderzoek zij zich voorstelt nog dit jaar gereed te ko men. Spr. noemde het vraagstuk der tertiaire wegen één van de moeilijkste, waarvoor de oommissie staat: moeilijkheden bij het ▼inden van een beheersvorm, moeilijkhe den van financieelen en technischen aard Maaa- hij votegde hier direct aan toe, dat het hoogheemraadschap der Krimpener waard bereid is afstand te doen van het onderbond der dijk- en binnenwegen en aan de toekomstige onderhoudsplichtigen een subsidie te verleenen van f 400 per jaar per K M. Het onderzoek naar een doeltreffende beheersvorm is nog loopen-' de. Dat centralisatie in deze het meest ge- wenecht is, «preekt ran zelf. Zij, die mee- »en. dat ter yrülé van de spoed, elke ge- meest e de weg voorzoover die op haar ge bied ligt, moet verbeteren, verliezen dit uit bet oog, dat er een chaos van wegdek constructie zal ontstaan; en bovendien zal er een zeer onbillijke druk van den onder- houdslast ontstaan voor die gemeenten, welke naar verhouding van haar zielen tal een te groot aantal kilometers weg zul len hebben te onderhouden, ook heeft niet elke gemeente een goed geouttilleerden technischen dienst. Met vreugde mag ge constateerd worden, dat het provinciaal bestuur ten rolJe bereid is medewerking te verleenen, ook op technisch en admini stratief gebied, spr. zegde het daarvoor dank. Of een zeker eprcenfage van de ver keersbelastingen ten bate van de tertiaire wegen aangewend zal worden, is nog een vraag; blijkens de verkeersbegrooting voor 1935 wordt de mogelijkheid geopend 10 pCt. werd genoemd. Tenslotte wilde spr. nog iets zeggen over de bestaande verkeersobstakels. Om van uit de Krimpenerwaard in Gou da te komen moet men de tol bij Stol- wijkersluis passeeren. En zonder betalen komt men er niet door. Spr. misgunde Gouda de jaarlijksche f 30.000 niet, maar liever zag hij, dat zij de Krimpenerwaar- ders met open armen ontving. Hij voor zich was er van overtuig, dat naarmate de Krimpenerwaard aan de Westzijde opening krijgt, de Goudsche armen zich wijder zullen openen. Moge het meerdere verkeer een goede compensatie blijken voor derving van tol gelden. Zoolang de brug er niet is. blijft de Westelijke belemming Werden de veerta- rieven verleden jaar verlaagd, de Provin ciale Staten hebben dezen zomer wederom te beslissen over rea verlaging van enkele tan even. Hiermede opende de voorzitter de open bare vergadering en gaf het woord aan den spreker. Prof Boerman verklaarde, bij het ontvangen van de uitnoodiging ora deze lezing te houden, te hebben geaarzeld en zich te hebben afgevraagd, of dit niet be ter kon geschieden door één der direct be langhebbenden, die de nooden en behoef ten van de streek nabij kent. Spr. was .echter gezwicht. Hij hield een zeer uitvoerige in leiding en begon met een historisch over zicht van de ver k pers toestan d en onder de Republiek. Onder Koning Willem I is men met stelselraatigen wegenaanleg begonnen, later trokken de spoorwegen het geheele passagiers- en postvervoer en tevens dat van stukgoederen langs de hoofdrichtin gen waar rijkswegen te vinden waren, tot zich. Tegen het eind van de 19e eeuw en in het begin van de 20e begon men te besef fen. in allerlei streken, dat men, zelfs met opoffering van niet onbelangrijke geldelijke bedragen, bij het algemeene verkeersnet moest aangesloten zijn. Een volkomen revolufie op verkeersge bied bracht de ontploffingsmotor. die zeil en stoomvaart door het motorschip deed verdringen. Verlaten straatwegen werden door auto's weer in gebruik genomen. Scheepvaart en spoorwegen gingen aan bet eek etna verliezen. Spr. wees op de gunstige internationale geographische ligging van Nederland, Gelegen aan de drukst bevaren zee, m het delta gebied aan de drukst bevraren ri vier ter wereld, tusschen landen met een dichte bevolking, met groote rijkdommen aan steenkolen en van de hoogste econo mise ontwikkeling, zullen onze modern uitgeruste zeehavens bevoorrechte centra van industrieele en commerciede bedrij vigheid blijven. Maar door het bezit van een verkeersapparaat, dat de afstanden zoowel als de vervoerkosten voor personen en goederen tot een minimum terugbrengt zal in alle deelen des lauds zoowel de land bouw als de nijverheid van de. groote voordeelen van die internationale positie kunnen genieten. Dat er bij de toeneming van de totale bevolking en bij veranderde vraag naar de door de stad te leveren artikelen en naar de door het platteland te leveren goede ren, bij technischen vooruitgang, bij ver betering van het verkeer, en bij verande ring in de afstanden, waarop bet onder linge mar (contract mogelijk is, van het oorspronkelijke systeem van marktplaat sen niet veel meer overblijft, is begrijpelijk en dit moet toch ook als een uitvloeisel van een en ander worden aanvaard. Het ie dan ook een welbegrepen eigenbelang, dat b.v. hier gediend wordt door de twee partijen: Rotterdam en de Krimpener waard wanneer zij beide zich tot het uiter ste inspannen voor de totstandkoming van een brug over den Hollandsehen IJasel; het ie niets meer en niets minder dan het aanbrengen van de allernoodzakelijkste verbindingsschakel. Verkeersobstakel». Te ïang heeft men te Rotterdam ge meend. dat men liet eigenlijk met de wa terwegen alleen al kon doen Deze koopstad onderhoudt zelfs tot in den jongsten tijd een tol op een van haar hoofd toegangs- wegea en zelfs is nog onlangs gétracht de intercommunale autobusdiensten te belet ten tot in het hart van de stad door te dringen. Maar dit zijn ten deele uitvloeisels van de financieel© moeilijkheden der ge meente. Bovendien moet men verschil ma ken tusschen de Rotterdamsche gemeente en de Rotterdarasche bevolking. De Rot terdammers wenschen niets liever dan de meest snelle uitvalswegen uit hun stad. zij wenschen niets liever dan het publiek van de ruime omgeving tot ver in de binnen stad te laten doordringen. En de Rotter- damsche Kamer van Koophandel doet al les om het vrije verkeer tusschen stad en land zooveel mogelijk te bevorderen. Mag dan, nu het landverkeer alle aandacht vraagt, één sector in de omgeving van Rotterdam geheel op den achtergrond blij ven? Men zon hetzelfde verschil kunnen zien tusschen Gouda, dat vast blijft houden aan een tol, waarop het „historische rechten" beweert te hebben, d w z., welke zij als di recte bron van inkomsten wenscht te hand haven en aan den anderen kant de Gou wenaars, die niets liever zouden hebben, dan dat de ommelanders zoo gemakkeliji en zoo veelvuldig mogelijk in hun stad ko men tot het doen van inkoopen. En gaat het niet eyenzoo met de Krimperwaard zelf, waar men aan den eenen kant nood zakelijkerwijs om financieele redenen het waterschap te kort ziet schieten in zijn plichten ten aanzien van de wegen verbete ring, maar waar dezelfde belanghebbenden weder op andere wijze, door hun gemeen tebesturen en door hun Commissie van Weg en Brug alles in het werk Stellen de totstandkoming van behoorlijk verharde «n verbreed© wegen e» vaat és zoo drin-^ gend noodige brugverdingingen te bevor- I deren? Spr. noemde cijfers van d© verkeerstel- ling van Juni 1931 over het Nieuwe Veer. Hoezeer de bestaande stoomhooldiensten reeds het belang en de beteekenia van den autobus hebben begrepen, blijkt wel uit de door de Recderij op de Lek onderhouden busdiensten, waarvan een der belangrijk ste reeds van Schoonhoven uitgaat en uit loopt op het Nieuwe Veer, aan de andere zijdp waarvan thans andere autobusdien sten (de M.EG.G.A.) voor de verdere ver binding naar Rotterdam zorgen. Als straks de nieuwe provinciale weg door de Krim penerwaard, Krimpen ad. IJssel met Schoonhoven zal verbinden, en vandaar zal aansluiten op de wegen in en langs de Lopikerwaard. zal de drang naar de groo te stad zeer snel toenemen Dan mag niet langer een verkeersobstakel als het Nieu we Veer bestaan, dan mogen er geen tien duizenden guldens (n.ll pluj. 60.000 gul den per jaar!; in vorige jaren zelfs meer dan een ton!) meer onnoodig als extra last gelegd worden op de schouders van de wegverbruikers. En niet alleen, dat door een brug de veerkosten zouden komen te vervallen, doch het ligt voor de hand. dat de doorgaande autobusverbindingen, wel ke er dan spoedig zullen kunnen komen, billijker in haar tarieven zullen kunnen zijn dan in de huidige gesplitste diensten Wanneer binnen afzienbaren tijd de Noord (Hendrik Ido Ambacht) en de Hol- landsche IJssel (Krimpen a d. Ussel) zul len zijn overbrugd en rijks- en provinciale wegen aan de Westzijde toegang zullen kunnen geven tot de groote waarden aan weerszijden van de Lek. dan zal dat in beide landschappen ongetwijfeld 'n flinken weerklank vinden in een opbloei van het economische leven. De drkenning van deze noodzakelijkheid van de rijde van bet Rijk |gt aj opgesloten m het feit, dat de brug te Kriftpen a.d. IJssel, de eenige in een Provinciaal Wegen plan passonde brug is, welke op het plan tot versnelden bruggenbouw voorkomt. Moge een vrije brugverbinding het re sultaat zijn. Toch zou ook de tolbrug nog moeten worden aanvaard, wanneer het dan niet anders kan. Een toestand als thans bes'aat, waarbij 's «nachts het door gaande verkeer door ëxtra veerkosten en tijdverlies wordt geblokkeerd, mag niet blijven. En tenslotte wees spr. op de win terblokkade. De door ijsgang veroorzaak te verkeersstagnatie geeft niet alleen tel kens een'feitelijke sobadeberokkening aan het economische leven: den veehouder, den industrieel, den -handelaar, den dage lijks zich verplaatsenden arbeider, doch zij blijft een voortdurende rem in de onge stoorde geleidelijke economische ontplooi ing van het geheele landschap en in den groei van de economische betrekkingen tuss(j)»en stad en land. Stad èn land. Rotterdam én de Krim penerwaard met haar wijdere omgeving, zoo besloot Prof. Boerman, zij beide heb ben gelijkelijk belang bij de spoedige tot stand koming van de Krimpensche brug Nadat de spreker zijn rede had beëin digd. werd eenigen tijd gepauseerd en ver volgens gaf de voorzitter gelegenheid tot het stellen van vragen. Eerst daarmede kwam het eigenlijke wegenvraagstuk, zooals op het oogenbiik in de Krimpener waard aau de orde ift. ter sprake, zy het dan in een vorm, die voor een vruchtbare gedachtenwisseling weinig gelegenheid meer bood. Het was de heer J. Kooiman, burge meester van Bergambacht en Ammerstol, die de koe bij de horens pakte.Hij meen de, dat het werk, waarvoor de Commissie voor Weg en Brug in het leven is geroe pen en waaraan ze reeds veel heeft ge arbeid, een uitgebreider basis heeft, dan die, waarop spreker zijn rede opbouwde. Er zijn hier menschen, gemeenten en hee- le streken, zoo vervolgde de burgemees ter, die belang hebben bij een goeden ver bindingsweg door de Krimpenerwaard, doch het is niet voldoende te spreken over dien weg zelf, de vraag is ook, hoe moet die weg met de bijbehoorende ter tiaire wegen worden getraceerd en wie moet een en ander betalen. Is het voor den hoofdweg ontworpen tracé het meest ge- wenschte en is het juist, dat dit ontwerp is samengesteld zonder overleg met de provincie Utrecht? Rotterdam zal vermoe delijk nog meer voelen voor een kaars rechte verbinding met Utrecht; in dat ge val zouden alle gemeenten langs de ri vier rechtstreeks met de as van de beide waardpn kunnen worden verbonden. Velen in de waard zullen ook van meening zijn, dat men dan met een snelle auto evengoed over Gouda kan rijden. Daartoe moet men echter een obstakel passeeren: de tol over den IJssel, die nog altijd een benauwende kwestie vormt Van groot belang is stel lig en verbinding van Schoonhoven met de as van de twee waarden. Graag zou spreker ook iets hooren over de tertiaire wegen en in het bijzonder over de finan ciering van den aanleg. Als de gemeenten daarin zouden moeten bijdragen naar ver houding van aantal K M s. dat in haar gebied valt, dan zou Schoonhoven niets en Bergambacht heel veel moeten betalen, zoodat spr. al» burgemeester van laatst genoemde gemeente bereid is. op die kwes tie zijn tanden te scherpen. Bergambacht en Ammerstol onderschrijven wel het be lang mn een directe verbinding mat Rot en men is daar ook wel bereid, uede te werken, mits op billijke terdam hieraan gronden. Den heer H Z a n e n van Bergambacht leek een regelrechte verbindinj Rotterdam -Utrecht minder wenschelijk; voor de gemeenten langs de Lek zou een Zuidelij ker tracé meer gewenscht zijn, omdat men anders vandaar te ver den polder in moet om op den weg te komen. In de tweede plaats vroeg spr. zich af. hoe prof. Boer man was gekomen aan het bedrag van 30 mille als opbrengst van den Goudschen tol. Er wordt daar namelijk nooit contro le uitgeoefend. En tenslotte had spr. gaar ne burgemeester Roos van Lekkerkerk, die ien van de groote voorvechters is van ,Weg en Brug", ter vergadering gezien. De heer J A Donker, wethouder van Gouda, geloofde niet, dat over de wen- schelijkheid van goede in- en uitganga- wegen voor de waard veel verschil van meening zou bestaan; de aanleg daarvan heeft ieders sympathie, ook die van het gemeentebestuur van Gouda. Maar de naam der commissie is „Weg en Brug", en niet andersom; men moet dus begin nen met de wegen en dan achtte spr. de tertitaire wegen, die een verbinding vor men tusschen de verschillende plaatsen in de waard, van het eerste belang. Gouda heeft het veer over den IJssel opgeruimd en nu klaagt men weer over de tol. Maar zooals de spreker reeds had opgemerkt, achtte ook deze een brug met tolgeld be ter dan een veer. De automobilisten heb ben trouwens zelf aangeboden, tolgeld te betalen, teneinde den bruggenbouw te ver snellen. Gouda beeft slechts 5 cent van een auto en spr wees erop, dat het ook den weg van Stolwijkersluis af heeft ver beterd. Tijdverlies achtte hij kostbaarder dan 5 cent tolgeld. Naar het Zuiden is er echter ook een obstakel, zou er een moge lijkheid zijn, zoo vroeg spr., om het veer van Schoonhoven door een brug te ▼er- vangen. Hij herinnerde aan de pogingen om de brug van Vianen daarvoor te be- Eerst de hoofdweg. Bij de beantwoording van deze spre kers begon prof Boerman met de vraag of de tertiaire wegen den voorrang moes ten hebben. Hij ontkende dat stellig. Het zoo zei spr., een Nederlandsche ge woonte om altijd dadelijk met eritiek te komen en de uitdrukking „op zijn elf en dertigste" herinnert aan den waterweg, die vöor Groningen zoowel als Friesland noodig was doch die er niet kwam, om- da! men het niét ééns kon worden over de vraag, langs wélke 'plaatsen die vaart zou moeten loopen. Zoo komt men er nooit. Primair is, dat een streek ontsloten wordt, daarna volgt de rest vanzelf. Of de weg wat meer Noordelijk of Zuidelijk komt te liggen, doet er niet zoo heel veel toe; spr. was het ermede eens, dat een rechte weg, midden door de waard, het best zou zijn: een omweg van een paar K M. is inderdaad geen bezwaar en de ligging vlak aan den grooien weg is min der aanlokkelijk dan de goede aanslui ting. Als de schipbrug bij Schoonhoven mogelijk was, zou dip natuurlijk direct moeten wofden aanvaard Dat de Goud sche tol 30 mille opbracht, had spr van twee kanten vernomen, doch hij liet in het midden of het bedrag juist wés, wat ook minder ter zake deed. Als nieuwe tollen den bouw van bruggen mogelijk maken, be- teekenen ze een verbetering en dienen dus desnoods te worden aanvaard, maar prin cipieel was spr. sterk tegen tolheffingen Over de verdeeling van de kosten moet inen het zoo spoedig mogelijk onderling trachten eens te worden. Burgemeester E. G. Gaarlandt van Gouda, constateerde, dat voor de Krim penerwaard drie belangrijke wegen aan de orde zijn. namelijk de groote weg van West naar Oost, die van Gouda over Stol wijk naar Schoonhoven en de weg langs den IJssel. Niet wetende of deze vergade ring met een motie of een besluit zou worden beëindigd, meende spr dat ze goed zou doen met bij Ged. Staten aan te dringen op een spoedige uitwerking van de plannen omtrent den weg Gouda-Stol- wijk-Bergambacht-Schoonhoven. waar mede men nog steeds blijft aarzelen. Als het zoover is, dan zal Gouda er geen be zwaar tegen hebben, de vraag aan de or de te stellen, of het zijn toltarieven aan een herziening zal moeten onderwerpen. De voorzitter sprak daarna nog een slotwoord, dat tevens een aanvulling was op de door prof. Boerman gegeven ant woorden op de gestelde vragen. Spr. her innerde den heer Kooiman aan de be spreking met Ged. Staten in Febr. j.l., waarin dat college de toezegging deed. dat de prov. alles in het werk zal stellen om met medewerking van het hoogheemraad schap en de provincie op dit punt tot een resultaat te komen. Naar spr's oordeel gaat het wel den kant uit van een centraal lichaam. Aan een bijdrage voor de terti aire wegen zal het rijk vermoedelijk niet ontkomen. Het ontwerptrace is vastgesteld door de provincie. De commissie had het aanvankelijk liever iets Zuidelijker gezien doch heeft dat bezwaar terwille van een spoedig resultaat laten varen. Vanuit cen trale punten op dit traoé worden nu links en rechts boringen verricht, waaruit straks de loop van den weg definitief zal worden vastgesteld. Dat de tol te Stolwij kersluis f 30000 opbracht, heeft wethou der De Witt Wijnen in een rede „ver- kktacri. De siweugbeid w Roos kon spr. verklaren door een apoed- eischende raadsvergadering Tot slot bracht de voorzitter dank aan den prof Boer man voor diens belangwekkende rede, die hij als buitenstaander tot spr's voldoe ning had opgebouwd op historische gron den en op motieven van econoüoiach be. lang. Hfegenverb«t«r»ng In Wr*chft Zuid-Westhoek. Nu op het Provinciale Wegen- plan yére -1936. Ged. Staten van Utrecht dienen een uitvoerige voordracht in bij de Staten van dat gewest over de uitvoering van het Provinciale Wegenplan dièr provin cie. Zij becijferen, dat niet kan worden voortgegaan met zulke groote bedragen uit te trekken voor de uitvoering van dit wegenplan, als tot dusver geschiedde, en deelen mee, dat zij een werkplan heb ben doen opmaken volgens hetwelk drie ton per jaar zal worden verwerkt, even wel voor 1935 vier ton, wanneer aan Ged. Staten blijkt, dat dit bedrag kan worden uitgegeven. 'Voor de volgende jaren be staat er kans op een bijdrage van f 90.000 als hoogere bate uit de kapi taalverstrekking aan de P.U.E.M. Over leg met de regeering ia gaande, en waarschijnlijk zal een regeling waardoor dit bedrag vrijkomt voor de provinciale kas, wel de instemming der regeering verwerven. Ged. Staten willen die f 90.000dan inzetten voor het provinci ale wegenplan, zoodat in de eerstvolgende jaren niet drie ton doch f 390.000 xab kunnen worden verwerkt. Zij geven nu geen werkplan voor Ja ren doch een programma voor 1935 en 1936. Op hef programma voor deee beid© jaren treffen we de nitvoering van wer ken aan, welke reeds ter hand genomen werden, voornamelijk wegen in het oos ten en noordwesten der provincie. Maar ook de Zuidwesthoek wordt bedacht, want volgens het plan van Ged. Staten zal in 1936 een aanvang gemaakt worden met de verbetering van den weg nummer zes van het provinciale wegenplan, loopende van Benschop naar Jutfaas. De verbetering, waarop in den Zuid westhoek reeds tien jaar gewacht wordt, schijnt dus thans naderbij te komen. DIERENMISHANDELING. H van H. en P. T. van H„ beiden land-' bouwer *en beiden wonende te Papendrecht, stonden terecht voor den Politierechter te Dordrecht, daar rij op 8 Mei een zieke koe met een gezwollen rechterachterpoot met een eind touw hadden afgeranseld. Getuige H. Oprei, en diens vrouw mej. W. OpreiBoogaard, hadden de mishan deling gezien, ze vonden het beiden een zeer ergerlijke handefling. Getuige Oprei had de verdachten nog gewaarschuwd, doch zij hadden met een Terweiteohing ge antwoord. Verdachten zeide. dat zij de ko© wel ge slagen hadden, doch niet tegen de zieke poot. De Officier eisebte voor ieder f 15 boete subs 15 dagen hechtenis. Uitspraak conform. SCHAKING. Het Haagsche Gerechtshof deed uit spraak in de zaak tegen een ingenieur uit Delft, die met haar instemming een 18- jarig meisje uit Delft geschaakt had. De Haagsche Rechtbank sprak den jongeman vrij, doch de officier teekende hoogor be roep aan De advocaat-generaal vroeg vernieti ging van dit vonnis en veroordeeling van den jongeman (die met 't meisje een reis je naar Monaco was gaan maken, waar het geld op was, zoodat hij zich bij den consul had moeten melden) tot acht maanden gevangenisstraf, Waarvan vier maanden voorwaardelijk, met drie jaas proeftijd. Het Hof legde een voorwaarde lijke straf van acht maanden met drie ja&* proeftijd op. onrechtmatige verkoop. Het Haagsche Gerechtehof deed uit spraak in de zaak tegen P. V. Az., vee houder te Bergambacht. Deze had zijn le vende have. alsmede zijn inventaris ver kocht aan E. T., koopman aldaar, voor f 1500. V is eenige weken later in staat van faillissement verklaard. De curator, aannemende, dat zoowel T. als V. wisten, dat van dezen verkoop benadeeling van V.'s 8chuldeischers het gevolg zou zijn en dat de levende have een waarde had van f 3600 en de inventaris en waarde van f 1000, vorderde teruggaaf van den inven la ris, nietigverklaring van den verkoop en belaling van f 2000 zijnde bet verschil tusschen de door den curator aan de le vende have toegekende waarde van f 3500 en de door T. aamV betaalde f 1500 De rechtbank te Rotterdam heeft den verkoop nietig verklaard, de teruggaaf van den in ventaris bevolen en T. veroordeeld tot be taling van f 1500 met rente en kosten. T. ging fn hooger beroep Het Gerechtshof verminderde het te betalen bedrag tot f 1250 met bekreohOging vaa het verder*

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1935 | | pagina 4