Telegrammen
DE HOLLANDSCHE KAPERS.
De brugverbinding tusschen'
Krimpener waard en Rotterdam
Gemengd Nieuws.
Marktberichten
Wat geeft de Radio.
Prof. W. E, Boerman (preekt voor
de Commissie van Weg en Brug.
Rechtszaken
MAANDAG 14 JUNI
HET BRITSCH-DUITSCHE VLOOT-
VERDRAG.
Wat het inhoudt
LONDEN, 24 Juni. De Daily Telegraph
meldt d&t het Britsch-Duitsche vlootver-
drag o a. inhoudt dat Duitschland nooit
gebruik zal maken van onderzeeërs tegen
handelsvaartuigen. Bovendien zal geen
van beide partijen snel nieuwe schepen
aanbouwen Het Duitsche programma om
vat een geleidelijke uitbreiding van de
vloot tot 1942 en het Britsche vervan
gingsprogram zal eerst in 1937 worden
begonnen. Beide regeeringen lrwamen
overeen dat het maximum tonnage van
onderzeeërs tusschen zes- en achthonderd
ton bedraagt
HET CONFLICT (TALIE-ABESSINIE
Engeland wordt bezorgd
LONDEN, 24 Juni. Verscheidene bladen
-berichten dat Eden Mussolini zal voor
etellen dat Engeland bij Abessinië zal
aandringen op het verleenen van zekere
economische concessies aan Italië en dat
het dan als tegenprestatie een toegang tot
de zee zal krijgen door Britsch Somali-
land. De Morning Post schrijft dat Eden
zal voorstellen, dat Engeland zijn invloed
zal aanwenden, op voorwaarde dat mili
tair ingrijpen achterwege blijft om Italië
te heipon in bet verkrijgen van zijn ge
wettigde verlangens. Hierbij moet de on
afhankelijkheid van Abessinië bewaard
blijven. Deze „gewettigde verlangens" be
staan in het /echt een spoorweg aan te
leggpn van Eryhtrea naar Italiaansch So-
maliland over Abeesinisch gebied en het
recht, gebruik te maken van bronnen en
weiden in 'Ogaden en om in bet Noorden
kflioencultnur te ontwikkelen Als com
pensatie van de concessies aan Italië zou
Engeland aan Abessinië een toegang tot
de zee aanbieden via Britsch Somaliland
DE AARDBEVING IN BR.-INDIE.
Een overzicht
LONDEN, 24 Juni. Het ministerie voor
tndië publiceert, den tekst' van een tele
gram da* ie ontvangen van de Indische
regeering en waarin wordt medegedeeld,
dat hij de aardbeving van Quetta zich der
tigduizend persoonlijke ongevallen hebben
voorgedaan, terwijl twintigduizend over
levenden die het* gebied moesten ontmi
men naar elders zijn overgebracht, waar-
bü honderdveertig vrouwen en kinderen,
die met bijzondere voorzichtigheid behan
deld moeten worden per vliegtuig en de
overigen met extra treinen.
De autoriteiten besloten de 2000 vluch
telingen dié in een vluchtelingenkamp zijn
ondergebracht de gelegenheid te geven,
zich blijvend in dit gebied te vestigen.
UITNOODIGING AAN OTTO VAN
HABSBURG.
WEENEN. 24 Juni. De gemeenteraad
van Hall in Tirol heeft Aartshertog Otto
van Habsburg en ex-Keizerin Zita uitge-
noodigd in Halle te komen wonen ais ge
wone Tiroolsche burgers. Zoodra dit be
sluit in het plaatsje bekend werd. gaf de
bevolking uiting aan haar vreugde door
het zingen van het oude Oostenrijksche
volsklied.
Een deputatie van Hall is reeds naer
België vertrokken, om de uitnoodiging. die
een overtreding is van de Anti-Hahsburg-
wet. over te brengen.
DE VOLKSSTEMMING IN GRIE
KENLAND.
Monarchic of republiek.
ATHENE, 24 Juni. De strijd tusschen
de voorstanders van de republiek en die
der monarchie komt meer en meer in een
accuut stadium De aanhangers van Ve-
nizelos verklaren alles in het werk te zul
len stellen opdat in October geen republi-
keinsche stem verloren zal gaan en ver
schillende partijen hebben verklaard zich
desnoods met de hen ten dienste staande
machtsmiddelen te zullen verzetten tegen
lke poging om den uitslag van het refe
rendum te vervalscben. Generaal Kondyiis
heeft een verklaring afgelegd ter motivee
ring van zijn monarchistisch» standpunt,
dat voor velen, onder wie ook leden van
het kabinet, een verrassing is geweest. Hij
verklaarde dat de republiek had gefaald
in de verzekering van een normaal poli
tiek leven in Griekenland en hij sprak de
hoop nit dot er een meerderheid zou zijn
voor het herstel der monarchie, aangezien
het repubtikeinsche regiem slechts burger
oorlog zou veroorzaken.
PARACHUTE-RECORD IN RUSLAND
MOSKOU, 24 Juni. De leider van de
paxachufee-afdeeling heeft te Smolensk *n
nieuw wereldrecord gevgstigd door met
zijn valscherm zonder hulp van een zuur
stofapparaat van een hoogte van 7406 M.
uit een vliegtuig te springen.
ERNSTIGE VERKEERS
ONGEVALLEN.
Twee dooden; verscheidens
|K wond en.
Zondagavond naderden twee motorrij
der, elk met een duo-passagier, komende
qjt de richting Alphen ad. Rijn, de ge
meente Ter Aar. De Kan aal weg, waarover
de motorrijders reden, eischt de noodige
voorzichtigheid vanwege de gladheid en
dé gevaarlijke bochten. De motorrijders,
uit Botterdam afkomstig, reden echter met
een snelheid van minstens 75 K M. De
voorste motorrijder, de 38-jarige behan
ger A. van Reyden, geraakte het beheer
over zijn stuur kwijt, met hot gevolg, dat
ihdi m volle vaart tegen een kiloroeterpaal
langs den weg opreed, welke totaal af
knapte. Van Reyden. zoowel als zijn duo
passagier, kwamen in den berm van den
weg tereöht. De Aweede motorrijder, de 46-
fnrige J. Molendijk, die den 32-jarigen H.
Zandstra op het duo vervoerde, kon niet
tijdig piéer stoppen, zoodat hij met den op
den gnond liggende motor in botsing
kwam en over den kop sloeg. Ook dit twee
tal kwam in den berm van den weg te-
zocht.
Het geneeskundig onderzoek wees zit,
Bat Van Reyden, die bij den val waar
schijnlijk met het hoofd tegen een tele
foonpaal geslagen was, een dubbele sche
delbreuk had opgeloopen. Hij is hedenmor
gen Overleden, zonder tot bewustzijn te
zijn gekomen.
Van Vliet had inwendige kneuzingen
opgeloopen. Zandstra had een vrij ernstige
hoofdwonde en een lichte hersenschudding
terwijl Molendijk er met eenige snijwonden
aan het dijbeen en schaafwonden aan het
hoofd was afgekomen
Verder heeft te Eindhoven op den
Boschdijk Zondagnacht een doodelijke
aanrijding plaats gehad De 22-jarige on
gehuwde arbeider A. Best reed pér rij
wiel op den Boschdijk, toen hij ter hoog
te van de St. Panlnskerk onverhoeds
werd omvergereden door een hem ach
terop komenden anto. De ongeluklctge werd
tftet een hersenschudding opgenomen en
naar het ziekenhuis overgebracht, waar
hij kort na aankomst is overleden. Het
rijwiel Is totaal vernield. De recherche
heeft den auto, die bestuurd werd door
den heer v. d. H. uit Eindhoven, in be
slag genomen.
Té Vught reed Zondagmiddag dr. Wil-
dems nit Boxtel met twee logo's, pen da
me en pen heer naar Den Bosch De auto
reed met groote vaart Bij een scherpe
bocht van den weg begon de auto fe slin
geren en kwam in volle vaart tegen een
boom té recht, Waardoor de wagen geheel
werd omgedraaid en tot stilstand kwam
De twee logé's werden uit den auto geslin
gerd. Dr. Willem» kwam er bet beste af-
Hij had een hoofdwonde opgeloopen en
klaagde over pijn aan zijn been. De drie
gewonden werden per taxi naar bet zie
kenhuis te Boxtel overgebracht. De toe
stand van de beide andere gewonden is niet
levensgevaarlijk. Ite auto werd ernstig be
schadigd en is aan een der zijkanten ge
heel ingedrukt. De politic heeft proces
verbaal opgemaakt.
HET WATER EISCHT WEEB SLACHT
OFFERS.
Twat broertjes verdronken.
Zaterdag gingen te St. Michielsgestel
twee broertjes van 14 en 13 jaar, voordij-
kinderen, wier vader nog leeft, dooh wier
moeder gestorven is, zonder toestemming
zwemmen in de Dommel, welke rivier door
den geduchten regenval der laatste dagen
zeer snel stroomde De jongste, Leo Wa
ge man, ging het eerst, doch werd door
den snellen stroom meegesleurd, m ver
dween al spoedig in het troebele water.
Zijn één jaar ouder broertje Jan, trachtte
zijn broertje te redden, sprong hem na,
doch verdwpen eveneens in de snellen
stroom. Andere jongens riepen om hulp,
dooh toen deze kwam opdagen, slaagde
men er niet meer in, de jongens te red
den. Hun lijken zijn nog niet gedregd.
Nogmaals da Dommel.
Te Eindhoven is Zaterdagmiddag de
20-jarige mej. J. van Valkenburg bij het
baden, eveneens in de Dommel, verdron
ken.
De Maas.
Denzelfden middag is in de Maas bij
Venlo de 18-jarige W. Bergh uit Venlo bij
het pootje baden te ver te water geraakt
en verdronken. Het lijk werd na eenige
uren dreggen opgehaald
Dz Rijn.
Bij Oosterbeek is Zondagmiddag de 27-
jarige metselaar J. Momberg, wonende te
Arnhem, bij het baden in den Rijn, nabij
de Hevea-fabrieken verdronken. Een
schipper, die het ongeval zag, sprong
hem na en haalde hem direct op. De le
vensgeesten waren toen .echter reeds ge
weken en toepassing van kunstmatige
ademhaling mocht niet meer baten. Zijn
echtgenoole en 4 nog jeugdige kinderen
zagen het ongeval gebeuren.
In zwembassin achtergebleven.
In de Nutszwem- en badinrichting te
Steenwijk was Zondagmiddag de 39-jari-
ge manufacturer S. v. d. Horst gaan
zwemmen, terwijl 2 zijner kinderen by de
kleedkamers op hem bleven wachten. Om
5 uur blies badmeester Ze'linga op zijn
fluitje ten toeken, dat de sluitingstijd was
aangebroken. Niemand had nog bemerkt
dat v. d. Horst wegbleef, doch de kinde
ren stonden nog steads op hun vader te
wachten. Toen men in allerijl naar den
vermiste ging zoeken, werd al spoedig het
lichaam van v. d. H. boven gebracht.
Kunstmatige ademhaling leverde geen re
sultaat op.
DE VERDUISTERING TE W0RMER-
VEER.
Effecten In beslag genomen.
De politie van Wormerveer heeft te
Amsterdam bij eenige banken beslag ge
legd op een aantal effecten, welke de
bankier in onderpand had gegeven. Deze
banken hebben maatregelen genomen om
tot executie van deat onderpanden op de
beurs over te gaan.
Deze effecten waren uit verscheidene
safe-loketten afkomstig. Hiermee zijn
thans vrijwel alle verdwenen stukken te
recht Juiste gegevens omtrent de waar
de van de vermiste stukken heeft men
nog niet doch de politie heeft den in
druk dat het bedrag tusschen de drie en
vier ton ligt. De accountants, door de fa
milie van den bankier aangesteld, zijn bo
zig een overzicht samen te stellen in ver
band met een eventueele aanzuivering.
De commissaris van politie te Wormeiv
veer ontving Vrijdagmiddag een anoniem
schrijven van een inwoner tan een der
Zaansche gemeenten. De commissaris zal
in een der Haagsche bladen een adver
tentie plaatsen, waarin de naamlooze
briefschrijver dringend wordt verzocht
zich nader met hem in verbinding te
stellen.
Van den bankier heeft men nog geen
spoor gevonden. Set vermoeden bestaat
dat hij zich reedé m het buitenland be
vindt.
MELK. BOTER, KAAS EN EIEREN.
GROOT-AMMERS. 22 Jnni. Aan de
kaasmarkt alhier waren Zaterdag aange
voerd 54 partijen met tezamen 1772 stuk»
kazen, wegende 12404 KG. Prijzen: zwa
re f 17, met rijksmerk 1© soort f 1517,
idem 2é soort f 1214. Handel matig.
OUDE WATER. 24 Juni. Kaasmarkt
van heden. Aanvoer 56 partijen, 2520
stuks, wegende 12.600 KG. Prijzen: met
rijksmerk zware f 16, idem le soort f 14
—15, idem 2e soort f 12—13. Handel ma
tig.
UTRECHT, 22 Juni. Boter 80 cent, kaas
2540 cent. Eieren f 2.263 per 100.
Aardappelen 5—6 cent per K.G.
PAARDEN EN VEE.
AMSTERDAM, 24 Juni. Ter veemarkt
waren heden aangevoerd 429 vette koeien
waarvan de prijzen waren, le kwal. 54
57. 2e kwal. 40-42, 3e kwal. 32—38 per
K.G. slachtgewicht; 16 stieren 3240 per
K.G. slachtgewicht; 66 mètk- en kaif-
koeien f 125160 per stuk; 171 vette kal
veren 2e kwal. 2836, 3e kwal. 2027
per K G. levendgewicht; 113 nuchtere kal
veren f 2.505 per stuk; 45 schapen f 13
17 per stuk;4 lammeren 69 per stuk;
567 varkens, vieeschvarkens, wegende van
90110 K.G., 4041, zware varkens 38
30, vette varkens 3607 per KJG.
slachtgewickt; 22 paarden f 70>116 per
stuk.
GöftïNCHEM, 24 Juni. Aanvoer 47
runderen, 6 kalveren, 2 varkens, 413 big
gen, 96 overloopera, 1 schaap en 5(2 lam
meren
Prijzen: Zware kaffkoróen f 150190,
melkkoeien f 120—140. kalfvaarzen f 110
150. stieren f 70—110, nuohtere fokkal-
veren f 812, idem export f 35, drach
tige varkens f 30—70, natte zeugen f 26—
40, overloopers f 1222, biggen f 1016,
oude schapen f 13—18, lammeren f 37
per stuk. Handel matig in rundvee, in
varkens vrij levendig
ROTTERDAM. 24 Juni. Veemarkt.
Aanvoer in totaal 1738 stuks, waarvan
588 vette runderen, 417 vette kalveren,
421 schapen en lammeren, 560 varkens, 7
nuchtere kalveren.
Prijzen per K G.: Vette koeien le kwal.
tot 40, 2e kwal. tot 44, 3e kwal 28—34;
vette ossen le kwal. tot 44, 2e kwal. tot
Dinsdag 25 Juni.
Hilversum. 3015 M A V.R.0 8—9 Gra-
mofoon, 910 Concert door het Ensemble
Lismonde; ÏO—10.16 Morgenwijding; 10.15
—10.30 Gramofoon, 10.30—11 Concert
door hot Ensemble Lismonde; 11-11-30
Wenken voor de Huishouding; 11.30—
12.30 Orgelconcert en AH-Viool, 12.30—
1.15 Concert door Kovacs Lajos en sijn
Orkest; 1.15—1.30 Gramofoon: 1.30—1.55
Concert door het Om roe p-Orkest; 1.55—
2.15 Pianospel; 2.15—3 Concert door het
Om roep-Orkest; 34 Concert d oor bet
Aeolianorkest; 4.154.30 Gramofoon; 420
5 Radio Kinderkoorzang; 5—6.30 Halfuur
voor kleinere kinderen; 5.30—5.45 Gramo
foon; 5.456.35 Dinermuziek6 35720
De A.VR.O. Decibels; 7.20—7.25 Causerie
over de Bossche Paarden-tentoonstelling;
7.308 Louis Schmidt: Oostenrijk s mu
ziekleven in deze zomer; 88.05 Nieuws
berichten; 8.058.40 Concert voor viool
met Omroeporkest; 8 409 Bezoek aan
kasteel Doorwerth door onze reportage-
dienst; 9.30 Disco-nieuws: 91.30945
„Tegenlichtopnamen9.4510.30 Kovacs
Lajoe; 10.30—11 Gramofoon; 1111.10
Nieuwsberichten; 11.1012 Dansmuziek
Huizen. 1875 M. K.R.O. 89.16 Morgen
concert; 1010.30 Gramofoon, 10.30>11
Muziekuitzending voor fabrieken 11>1130
Gramofoon; 11.3012 Godsdienstig half
uurtje; 1212.16 Politieberichten; 12.15
1230 Gramofoon; 12.301 K.R.O. or
kest; 1—120 Gramofoon; 1,201.50 K.R.
O. orkest; 1.502 Gramofoon; 23 Vrou
wenuurtje; 34 Gramofoon. 4.15445
K.R.O. boys; 4455 Gramofoon, 56.30
De Ned. R.K. Volkszangvereen. afdeeling
Heemstede; 5306 K.R.O. boy»; 66-10
Gramofoon; 6.10—640 K.R.O. boys. 6.40
7 Zwemcureiia, 77.15 Politieberichten;
7.157.35 ^Het Canonieke en Nederland-
sche recht" door mr. Dr. F. A. Berks; 736
—8 Gramofoon; 86.06 Va* Dias; 8.05
8.35 Europeeech concert door het K.R.O.
orkest; 8.359.06 Do RadioiMnseiewed-
strijd; 9(|50.15 Gramofoon; 9.159.20
De Egyptische K.R.O. expeditie, reportage
door Paul de Waart; 9.209 46 Interna
tionale Sportrevue, o.a. reportage-opnamen
van de wielerwedstrijden om het wegkam-
pioeneohap wan Nederland', 9 4510.15
KR O. orkest; 1015—1030 Gramotoon^
10.3010.35 Va* Dia»; 10.95—11 Onae se-,
rie Nederlandscbe orkesten; 11J115J
Gramofoon; 11.15—11.45 Jan van Dtnte*
ren en zijn orkest; 11.4512 Gramofiooa»
Woensdag 26 JunL
Hilversum. 301 M. V.A.R.A. 8.00 Gramo-*
foon, V.P.R.O. 10.00 Morgenwijding; VA^
R A. 10.15 Uitzending voor de Arbeider»/
in de Continubedrijven; 12.00 De Zonne-.
kloppers; 12.45 Gramofoon; 1.00 De Fliew
refluiters; 2.00 Voor de Vrouwen; 2.15 OjO
vitropia. 3.00 Voor de kinderen; 5.30 DubJ
bel-X ensemble; 6.00 Sportuitzending; 6.15^
Strijkorkest; R V U. 6 30 A. F. J. Portieljw
„Psychologie der dieren"; VA R A. 7 uur
Reportage der Land- en Tuinbouwtentoon
stelling te Hoogzand-Sappemeer; 7.20 A1J
bert de Booy ringt; 7.30 ,.De plaats van dn
aarde in ons zonnestelsel"; 7.50 Bij da
verkeersdokter; 8.00 Herhaling S.O.S. be-l
richten; 8.03 Vaz Dias en Varia; 8.15 Mem
vraagt en wij draaien; 8 45 Voor
dracht; 9.00 V.A.R.A. orkest; 10.00 Gra
mofoon: 10.15 Orgelspel; 10.40 Voordrachtl
11.00 Gramofoon met korte tusschenspte»
Jpn van orgel en piano
Huizen. 1875 M N.C.R.V. 8—8.15 Schrift»
lezing en Meditatie;; 8.159.30 Gramo-I
foon,, 103011 Morgendienst door IHj
G- Laarman; 111116 Gramofoön; 11.13
12A Piano-recital en Gramofoon; 12.19
1.46 Concert door het Ensemble Van/
der Horst en Gramofoon; 1.462.3Q|
Zang-recital en Gramofoon; 2.303 Gra-,
mofoon; 33.30 l/«en van Ghr. lectuura
330—3.45 Gramofoon; 4—6 Orgelbesp©^
ling; 56 Kinderuurtje; 6630 Gramo
foon; 6.307 Onderwijsfonds voor
Scheepvaart; 77.15 Nieuwsberichten^
7.157.30 Ds. D. E. Booke over Het 1214
levensjaar van het Ned. BijbelgenooW
schap"; 7.308 Landbouwhalfunrtje. „D^
tuinbouw en onze vogel*" door G. J. WiN
teveen; Het avondprogramma zal worden!
onderbroken, telkens wanneer bekend zijn!
uitslagen der gemeenteraadsverkieringe«
voor zoover vandaag gehouden (alleen
plaatsen boven 10000 inwoners); 8—8 05
Nieuwsberichten, 8.059 Concert door
het Kon. Dordreohtsch Fanfarekorps; 9—
9.30 Dr. A. van Deureen over: „Neder
landscbe landschappen" (III): 930—10.30t
Concert (Sopraan, Viool Orgel en Obli
gaat-viool). 1010.05 Nieywsberiahtanj
10.3012; Gramofoon.
40, 3e kwal. 3236, vette kalveren 1© kw.
tot 60, 2e kwal. tot 50, 3e kwal. 30—44; var
kens (levend gewicht) le kwal. tot 34, 2e
kwal. tot 33, 3e kwal. tot 32; schapen le
kwal. tot 36, 2e kwal. tot 31. 3e kwal. tot
28: lammeren le kwal. tot 36, 2e kwal. tot
31, 3e kwal. tot 28.
Prijzen per stuk: Schapen le kwal. f 15,
2e kwal. f 11, 3e kwal. f 8: lammeren le
kwal. f 10, 2e kwal f 8, 3e kwal f 6.
OverzichtVette koeien en ossen aan
voer kort, handel kalm, prijzen iets lager;
vette kalveren aanvoer korter, handel lai,
prijzen lager: schapen en lammeren aan
voer ruimer, handel weinig, prijzen lager,
varkens aanvoer korter, handel zeer kalm,
prijzen iets stijver.
UTRECHT, 22 Juni. Aan de veemarkt
alhier waren heden aangevoerd 3050
stuks vee. Handel matig. Prijzen: Stieren
1621 cent, slachtkoeien le soort 2120
cent, 3e soort 1720 cent, alles per pond;
vaarzen f 80—130, kalfkoeien f 90160,
pinken f 5575, varekoeien f 70—'125.
melkkoeien f 80—150, nuchtere kalveren
f 3.505.50, magere varkens f 1727,
schrammen f 1217, biggen f 8—12, ma
gere schapen f 1011, weide-lammeren f 6
10, lammeren (Texelaars) f 58 per
stuk.
AARDAPPELEN, GROENTEN EN FRUIT
ROTTERDAM, 24 Juni. Aardappelen.
Westlandsche groote nieuwe 911 cent;
Westlandsche kleifie nieuwe 99 cent,
Bravo's f 23 per H L.; Blauwpitters
Redstar f 3.254 per H L Malta' Spring
15HlöVt cent per KjG Met voldoenden
aanvoer, Stille handel.
SCHOONHOVEN, 21 Juni. VeïTingsver-
eeniging Schoonhoven. Peulen 1115 ct.f
doperwten 1117 cent per K G-, Moem-,
kool 1 Vj4 cent per stuk; sla 12 cent
per krop; aardbeien 2030 cent per pon<L
UTREGHT, 21 Juni. Groenten- m
Vruohtenveiling Utreoht en Omstreken,
Asperges: wit f 4—28, blauw f 4—16, ra
barber f 0.503.70, wortels f 27 pee
100 boe, kropsla f 050220, andyvia
f 0.50'i.80, komkommers geel f 17.
groen f 14. bloemkool f 1.509 per ÏOÓ
stuks; zomerspinazie f 213, postelein f 21
8, snijboanen f 2645, suücrboonenc
f 1761, tuinboonen f 615, capucijnpr*
f 1218, peulen f 722. doperwten f 13
23, aardappelen f 0.8o—3 90, nieuwe
aardappelen f 38 per 100 K.G.; aard-t
beien f 338, tomaten f 28, pruimen!
f 1768, kersen f 431, druiven blauwt
f 20—50, wit f 37, frambozen f 15—110j
roode bessen f 3553, kruisbessen f 24)
per 100 pond; perzikpn f 129, pruimen!
f 28, meloenen f 49 per 100.
Exportveiling. Tomaten A f 4.70520,.'
B f 4.80-6.60, C f 3.70—3 90 per 1001
pond. Aanvoer 13.425 pond. Rhabarberf
f 2028, wortels f 2—0 pee 100 bos),
kropsla f 0.501.50, andijvie f 0.501.80,/
komkommers: geel f 14, groen f 13/
bloemkool f 1.506, per 100 stuks, zomer
spinazie f 47, postelein f 5—10, peulen
f 1015, doperwten f 1216 per 100
K.G.; aardbeien f 12>14 per 100 pond.
ZWIJNDRECHT, 22 Juni. Aardbeien,
met dop f 2036 por 100 K.G. en 10lóf
cent per doosje; bloemkool f 3.404 60wu
f 1.502.10, groene komkommers f 1.20t
3.10, en f 11.40, alles per 100* stuks; sla!
5070 cent per 100 krop: spinazie 174
24 cent per kist; wortelen f 2.804.50 pek
100 bos.
205, Bij het schemerig licht keek Bart
eens om zich heen. Hij bevond zich in
onderaardsche ruimte, die alleen een toe
gang door het valluik had. Tegen den
muur stonden eeu aantal groote steenen
kruiken, verder was er meto te ontdek
ken.
206. Ondertusschen waren Barts 'Tien
den druk bezig, om hem te hulp te komen.
Een stevig touw werd in de kelder neerge
laten.
Kapitein De Wit liet ziek langs het
touw zakken.
Er werd onderzocht, wat er in de krui
ken verborgen mocht zijh. Bart klauterde
naar den bovenkant van een der vazen en
tuurde naar binnen. Van verbazing viel
hij bijna weer op den grond
MAANDAG 24 JUNI 1MB
Bergambacht Na een huishoudelijke
bijeenkomst, heeft Vrijdagmiddag in hotel
,,'t Centrum'' de Commissie voor Weg en
Brug een openbare vergadering gehouden,
waarin vele gemeentebesturen, weggebrui
kers en andere belangstellenden tegen
woordig waren.
Ais voorzitter der oommissie, opende de
beer J. A a l b e r a, burgemeester van
Krimpen ad. IJssel,» de openbare bijeen
komst met een welkomstwoord, in het bij
zonder aan Prof. W. E. Boerman, hoog
leeraar in de economische aardrijkskun
de aan de Handelshoogeschool te Rotter
dam, die bereid was gevonden dezen mid
dag te spreken over „De economische
noodzakelijkheid van eeg brugverbinding
van de Krimpenerwaard naar Rotter
dam", voorts den heer Witteveen, directeur
van den dienst der stadsontwikkeling, als
vertegenwoordiger van het gemeentebe
stuur van Rotterdam en ook de heeren Don
ker en Pot, resp. als wethouder en secre
taris, het gemeentebestuur van Gouda ver
tegenwoordigende. (Later verscheen ook
de burgemeester dier gemeente, de heer E.
G. Gaarlandt, ter vergadering). Spr. ver
klaarde, dat de belangstelling door de ge
meentebesturen van Rotterdam en Gouda
voor het economische leven in oasu het
verkeersvxaagetuk in de Krimpener-
warad, thans aan den dag gelegd, hooge-
lijk gewaardeerd wordt
Kon de voorzitter m d« laatste openba
re vergadering, welke 10 December te
Lekkerkerk werd gehouden, mededeelen,
dat de IJseettyrug gebouwd en de centrale
weg door de Krimpenerwaard aangelegd
zou worden, bij mocht nu gewagen van een
naderen van het doel.t Bij Kon. boodschap
van 16 Januari werd bij de Tweede Kamer
©en wetsontwerp ingediend ter financie
ring van den bouw van een aantal brug
gen en m dit wetsontwerp wordt onze IJs-
selbrog met name genoemdin de memo
rie van toedichting wordt zelfs als tijd
stip van indienet&telling vermeld najaar
1939.
Voeg hierbij de toezegging van Ged.
Staten, dat de Centrale weg gelijk met do
brug klaar zal zyo, dan mag toch gezegd
worden, dat
het doel nadert.
En dat de provincie ernst met deze zaak
maakt, blijkt uit het feit, dat sedert eenige
weken boringen worden verricht m ver
band met het onderzoek naar het meest
wenschehjke tracé, met welk onderzoek zij
zich voorstelt nog dit jaar gereed te ko
men.
Spr. noemde het vraagstuk der tertiaire
wegen één van de moeilijkste, waarvoor
de oommissie staat: moeilijkheden bij het
▼inden van een beheersvorm, moeilijkhe
den van financieelen en technischen aard
Maaa- hij votegde hier direct aan toe, dat
het hoogheemraadschap der Krimpener
waard bereid is afstand te doen van het
onderbond der dijk- en binnenwegen en
aan de toekomstige onderhoudsplichtigen
een subsidie te verleenen van f 400 per
jaar per K M. Het onderzoek naar een
doeltreffende beheersvorm is nog loopen-'
de. Dat centralisatie in deze het meest ge-
wenecht is, «preekt ran zelf. Zij, die mee-
»en. dat ter yrülé van de spoed, elke ge-
meest e de weg voorzoover die op haar ge
bied ligt, moet verbeteren, verliezen dit uit
bet oog, dat er een chaos van wegdek
constructie zal ontstaan; en bovendien zal
er een zeer onbillijke druk van den onder-
houdslast ontstaan voor die gemeenten,
welke naar verhouding van haar zielen
tal een te groot aantal kilometers weg zul
len hebben te onderhouden, ook heeft niet
elke gemeente een goed geouttilleerden
technischen dienst. Met vreugde mag ge
constateerd worden, dat het provinciaal
bestuur ten rolJe bereid is medewerking
te verleenen, ook op technisch en admini
stratief gebied, spr. zegde het daarvoor
dank.
Of een zeker eprcenfage van de ver
keersbelastingen ten bate van de tertiaire
wegen aangewend zal worden, is nog een
vraag; blijkens de verkeersbegrooting voor
1935 wordt de mogelijkheid geopend 10
pCt. werd genoemd.
Tenslotte wilde spr. nog iets zeggen over
de bestaande verkeersobstakels.
Om van uit de Krimpenerwaard in Gou
da te komen moet men de tol bij Stol-
wijkersluis passeeren. En zonder betalen
komt men er niet door. Spr. misgunde
Gouda de jaarlijksche f 30.000 niet, maar
liever zag hij, dat zij de Krimpenerwaar-
ders met open armen ontving. Hij voor
zich was er van overtuig, dat naarmate
de Krimpenerwaard aan de Westzijde
opening krijgt, de Goudsche armen zich
wijder zullen openen.
Moge het meerdere verkeer een goede
compensatie blijken voor derving van tol
gelden.
Zoolang de brug er niet is. blijft de
Westelijke belemming Werden de veerta-
rieven verleden jaar verlaagd, de Provin
ciale Staten hebben dezen zomer wederom
te beslissen over rea verlaging van enkele
tan even.
Hiermede opende de voorzitter de open
bare vergadering en gaf
het woord aan den spreker.
Prof Boerman verklaarde, bij het
ontvangen van de uitnoodiging ora deze
lezing te houden, te hebben geaarzeld en
zich te hebben afgevraagd, of dit niet be
ter kon geschieden door één der direct be
langhebbenden, die de nooden en behoef
ten van de streek nabij kent. Spr. was
.echter gezwicht.
Hij hield een zeer uitvoerige in
leiding en begon met een historisch over
zicht van de ver k pers toestan d en onder de
Republiek. Onder Koning Willem I is men
met stelselraatigen wegenaanleg begonnen,
later trokken de spoorwegen het geheele
passagiers- en postvervoer en tevens dat
van stukgoederen langs de hoofdrichtin
gen waar rijkswegen te vinden waren,
tot zich.
Tegen het eind van de 19e eeuw en in
het begin van de 20e begon men te besef
fen. in allerlei streken, dat men, zelfs met
opoffering van niet onbelangrijke geldelijke
bedragen, bij het algemeene verkeersnet
moest aangesloten zijn.
Een volkomen revolufie op verkeersge
bied bracht de ontploffingsmotor. die zeil
en stoomvaart door het motorschip deed
verdringen. Verlaten straatwegen werden
door auto's weer in gebruik genomen.
Scheepvaart en spoorwegen gingen aan
bet eek etna verliezen.
Spr. wees op de gunstige internationale
geographische ligging van Nederland,
Gelegen aan de drukst bevaren zee, m het
delta gebied aan de drukst bevraren ri
vier ter wereld, tusschen landen met een
dichte bevolking, met groote rijkdommen
aan steenkolen en van de hoogste econo
mise ontwikkeling, zullen onze modern
uitgeruste zeehavens bevoorrechte centra
van industrieele en commerciede bedrij
vigheid blijven. Maar door het bezit van
een verkeersapparaat, dat de afstanden
zoowel als de vervoerkosten voor personen
en goederen tot een minimum terugbrengt
zal in alle deelen des lauds zoowel de land
bouw als de nijverheid van de. groote
voordeelen van die internationale positie
kunnen genieten.
Dat er bij de toeneming van de totale
bevolking en bij veranderde vraag naar de
door de stad te leveren artikelen en naar
de door het platteland te leveren goede
ren, bij technischen vooruitgang, bij ver
betering van het verkeer, en bij verande
ring in de afstanden, waarop bet onder
linge mar (contract mogelijk is, van het
oorspronkelijke systeem van marktplaat
sen niet veel meer overblijft, is begrijpelijk
en dit moet toch ook als een uitvloeisel
van een en ander worden aanvaard. Het
ie dan ook een welbegrepen eigenbelang,
dat b.v. hier gediend wordt door de twee
partijen: Rotterdam en de Krimpener
waard wanneer zij beide zich tot het uiter
ste inspannen voor de totstandkoming van
een brug over den Hollandsehen IJasel;
het ie niets meer en niets minder dan het
aanbrengen van de allernoodzakelijkste
verbindingsschakel.
Verkeersobstakel».
Te ïang heeft men te Rotterdam ge
meend. dat men liet eigenlijk met de wa
terwegen alleen al kon doen Deze koopstad
onderhoudt zelfs tot in den jongsten tijd
een tol op een van haar hoofd toegangs-
wegea en zelfs is nog onlangs gétracht de
intercommunale autobusdiensten te belet
ten tot in het hart van de stad door te
dringen. Maar dit zijn ten deele uitvloeisels
van de financieel© moeilijkheden der ge
meente. Bovendien moet men verschil ma
ken tusschen de Rotterdamsche gemeente
en de Rotterdarasche bevolking. De Rot
terdammers wenschen niets liever dan de
meest snelle uitvalswegen uit hun stad. zij
wenschen niets liever dan het publiek van
de ruime omgeving tot ver in de binnen
stad te laten doordringen. En de Rotter-
damsche Kamer van Koophandel doet al
les om het vrije verkeer tusschen stad en
land zooveel mogelijk te bevorderen. Mag
dan, nu het landverkeer alle aandacht
vraagt, één sector in de omgeving van
Rotterdam geheel op den achtergrond blij
ven?
Men zon hetzelfde verschil kunnen zien
tusschen Gouda, dat vast blijft houden aan
een tol, waarop het „historische rechten"
beweert te hebben, d w z., welke zij als di
recte bron van inkomsten wenscht te hand
haven en aan den anderen kant de Gou
wenaars, die niets liever zouden hebben,
dan dat de ommelanders zoo gemakkeliji
en zoo veelvuldig mogelijk in hun stad ko
men tot het doen van inkoopen. En gaat
het niet eyenzoo met de Krimperwaard
zelf, waar men aan den eenen kant nood
zakelijkerwijs om financieele redenen het
waterschap te kort ziet schieten in zijn
plichten ten aanzien van de wegen verbete
ring, maar waar dezelfde belanghebbenden
weder op andere wijze, door hun gemeen
tebesturen en door hun Commissie van
Weg en Brug alles in het werk Stellen de
totstandkoming van behoorlijk verharde
«n verbreed© wegen e» vaat és zoo drin-^
gend noodige brugverdingingen te bevor- I
deren?
Spr. noemde cijfers van d© verkeerstel-
ling van Juni 1931 over het Nieuwe Veer.
Hoezeer de bestaande stoomhooldiensten
reeds het belang en de beteekenia van den
autobus hebben begrepen, blijkt wel uit de
door de Recderij op de Lek onderhouden
busdiensten, waarvan een der belangrijk
ste reeds van Schoonhoven uitgaat en uit
loopt op het Nieuwe Veer, aan de andere
zijdp waarvan thans andere autobusdien
sten (de M.EG.G.A.) voor de verdere ver
binding naar Rotterdam zorgen. Als straks
de nieuwe provinciale weg door de Krim
penerwaard, Krimpen ad. IJssel met
Schoonhoven zal verbinden, en vandaar
zal aansluiten op de wegen in en langs de
Lopikerwaard. zal de drang naar de groo
te stad zeer snel toenemen Dan mag niet
langer een verkeersobstakel als het Nieu
we Veer bestaan, dan mogen er geen tien
duizenden guldens (n.ll pluj. 60.000 gul
den per jaar!; in vorige jaren zelfs meer
dan een ton!) meer onnoodig als extra
last gelegd worden op de schouders van
de wegverbruikers. En niet alleen, dat door
een brug de veerkosten zouden komen te
vervallen, doch het ligt voor de hand. dat
de doorgaande autobusverbindingen, wel
ke er dan spoedig zullen kunnen komen,
billijker in haar tarieven zullen kunnen
zijn dan in de huidige gesplitste diensten
Wanneer binnen afzienbaren tijd de
Noord (Hendrik Ido Ambacht) en de Hol-
landsche IJssel (Krimpen a d. Ussel) zul
len zijn overbrugd en rijks- en provinciale
wegen aan de Westzijde toegang zullen
kunnen geven tot de groote waarden aan
weerszijden van de Lek. dan zal dat in
beide landschappen ongetwijfeld 'n flinken
weerklank vinden in een opbloei van het
economische leven.
De drkenning van deze noodzakelijkheid
van de rijde van bet Rijk |gt aj opgesloten
m het feit, dat
de brug te Kriftpen a.d. IJssel,
de eenige in een Provinciaal Wegen
plan passonde brug is, welke op het plan
tot versnelden bruggenbouw voorkomt.
Moge een vrije brugverbinding het re
sultaat zijn. Toch zou ook de tolbrug nog
moeten worden aanvaard, wanneer het
dan niet anders kan. Een toestand als
thans bes'aat, waarbij 's «nachts het door
gaande verkeer door ëxtra veerkosten en
tijdverlies wordt geblokkeerd, mag niet
blijven. En tenslotte wees spr. op de win
terblokkade. De door ijsgang veroorzaak
te verkeersstagnatie geeft niet alleen tel
kens een'feitelijke sobadeberokkening aan
het economische leven: den veehouder,
den industrieel, den -handelaar, den dage
lijks zich verplaatsenden arbeider, doch zij
blijft een voortdurende rem in de onge
stoorde geleidelijke economische ontplooi
ing van het geheele landschap en in den
groei van de economische betrekkingen
tuss(j)»en stad en land.
Stad èn land. Rotterdam én de Krim
penerwaard met haar wijdere omgeving,
zoo besloot Prof. Boerman, zij beide heb
ben gelijkelijk belang bij de spoedige tot
stand koming van de Krimpensche brug
Nadat de spreker zijn rede had beëin
digd. werd eenigen tijd gepauseerd en ver
volgens gaf de voorzitter gelegenheid tot
het stellen van vragen. Eerst daarmede
kwam
het eigenlijke wegenvraagstuk,
zooals op het oogenbiik in de Krimpener
waard aau de orde ift. ter sprake, zy het
dan in een vorm, die voor een vruchtbare
gedachtenwisseling weinig gelegenheid
meer bood.
Het was de heer J. Kooiman, burge
meester van Bergambacht en Ammerstol,
die de koe bij de horens pakte.Hij meen
de, dat het werk, waarvoor de Commissie
voor Weg en Brug in het leven is geroe
pen en waaraan ze reeds veel heeft ge
arbeid, een uitgebreider basis heeft, dan
die, waarop spreker zijn rede opbouwde.
Er zijn hier menschen, gemeenten en hee-
le streken, zoo vervolgde de burgemees
ter, die belang hebben bij een goeden ver
bindingsweg door de Krimpenerwaard,
doch het is niet voldoende te spreken
over dien weg zelf, de vraag is ook, hoe
moet die weg met de bijbehoorende ter
tiaire wegen worden getraceerd en wie
moet een en ander betalen. Is het voor den
hoofdweg ontworpen tracé het meest ge-
wenschte en is het juist, dat dit ontwerp
is samengesteld zonder overleg met de
provincie Utrecht? Rotterdam zal vermoe
delijk nog meer voelen voor een kaars
rechte verbinding met Utrecht; in dat ge
val zouden alle gemeenten langs de ri
vier rechtstreeks met de as van de beide
waardpn kunnen worden verbonden. Velen
in de waard zullen ook van meening zijn,
dat men dan met een snelle auto evengoed
over Gouda kan rijden. Daartoe moet men
echter een obstakel passeeren: de tol over
den IJssel, die nog altijd een benauwende
kwestie vormt Van groot belang is stel
lig en verbinding van Schoonhoven met
de as van de twee waarden. Graag zou
spreker ook iets hooren over de tertiaire
wegen en in het bijzonder over de finan
ciering van den aanleg. Als de gemeenten
daarin zouden moeten bijdragen naar ver
houding van aantal K M s. dat in haar
gebied valt, dan zou Schoonhoven niets
en Bergambacht heel veel moeten betalen,
zoodat spr. al» burgemeester van laatst
genoemde gemeente bereid is. op die kwes
tie zijn tanden te scherpen. Bergambacht
en Ammerstol onderschrijven wel het be
lang mn een directe verbinding mat Rot
en men is daar ook wel bereid,
uede te werken, mits op billijke
terdam
hieraan
gronden.
Den heer H Z a n e n van Bergambacht
leek een regelrechte verbindinj Rotterdam
-Utrecht minder wenschelijk; voor de
gemeenten langs de Lek zou een Zuidelij
ker tracé meer gewenscht zijn, omdat men
anders vandaar te ver den polder in moet
om op den weg te komen. In de tweede
plaats vroeg spr. zich af. hoe prof. Boer
man was gekomen aan het bedrag van 30
mille als opbrengst van den Goudschen
tol. Er wordt daar namelijk nooit contro
le uitgeoefend. En tenslotte had spr. gaar
ne burgemeester Roos van Lekkerkerk, die
ien van de groote voorvechters is van
,Weg en Brug", ter vergadering gezien.
De heer J A Donker, wethouder van
Gouda, geloofde niet, dat over de wen-
schelijkheid van goede in- en uitganga-
wegen voor de waard veel verschil van
meening zou bestaan; de aanleg daarvan
heeft ieders sympathie, ook die van het
gemeentebestuur van Gouda. Maar de
naam der commissie is „Weg en Brug",
en niet andersom; men moet dus begin
nen met de wegen en dan achtte spr. de
tertitaire wegen, die een verbinding vor
men tusschen de verschillende plaatsen in
de waard, van het eerste belang. Gouda
heeft het veer over den IJssel opgeruimd
en nu klaagt men weer over de tol. Maar
zooals de spreker reeds had opgemerkt,
achtte ook deze een brug met tolgeld be
ter dan een veer. De automobilisten heb
ben trouwens zelf aangeboden, tolgeld te
betalen, teneinde den bruggenbouw te ver
snellen. Gouda beeft slechts 5 cent van
een auto en spr wees erop, dat het ook
den weg van Stolwijkersluis af heeft ver
beterd. Tijdverlies achtte hij kostbaarder
dan 5 cent tolgeld. Naar het Zuiden is er
echter ook een obstakel, zou er een moge
lijkheid zijn, zoo vroeg spr., om het veer
van Schoonhoven door een brug te ▼er-
vangen. Hij herinnerde aan de pogingen
om de brug van Vianen daarvoor te be-
Eerst de hoofdweg.
Bij de beantwoording van deze spre
kers begon prof Boerman met de vraag
of de tertiaire wegen den voorrang moes
ten hebben. Hij ontkende dat stellig. Het
zoo zei spr., een Nederlandsche ge
woonte om altijd dadelijk met eritiek te
komen en de uitdrukking „op zijn elf en
dertigste" herinnert aan den waterweg,
die vöor Groningen zoowel als Friesland
noodig was doch die er niet kwam, om-
da! men het niét ééns kon worden over de
vraag, langs wélke 'plaatsen die vaart zou
moeten loopen. Zoo komt men er nooit.
Primair is, dat een streek ontsloten
wordt, daarna volgt de rest vanzelf. Of de
weg wat meer Noordelijk of Zuidelijk
komt te liggen, doet er niet zoo heel veel
toe; spr. was het ermede eens, dat een
rechte weg, midden door de waard, het
best zou zijn: een omweg van een paar
K M. is inderdaad geen bezwaar en de
ligging vlak aan den grooien weg is min
der aanlokkelijk dan de goede aanslui
ting. Als de schipbrug bij Schoonhoven
mogelijk was, zou dip natuurlijk direct
moeten wofden aanvaard Dat de Goud
sche tol 30 mille opbracht, had spr van
twee kanten vernomen, doch hij liet in het
midden of het bedrag juist wés, wat ook
minder ter zake deed. Als nieuwe tollen
den bouw van bruggen mogelijk maken, be-
teekenen ze een verbetering en dienen dus
desnoods te worden aanvaard, maar prin
cipieel was spr. sterk tegen tolheffingen
Over de verdeeling van de kosten moet
inen het zoo spoedig mogelijk onderling
trachten eens te worden.
Burgemeester E. G. Gaarlandt van
Gouda, constateerde, dat voor de Krim
penerwaard drie belangrijke wegen aan
de orde zijn. namelijk de groote weg van
West naar Oost, die van Gouda over Stol
wijk naar Schoonhoven en de weg langs
den IJssel. Niet wetende of deze vergade
ring met een motie of een besluit zou
worden beëindigd, meende spr dat ze
goed zou doen met bij Ged. Staten aan te
dringen op een spoedige uitwerking van
de plannen omtrent den weg Gouda-Stol-
wijk-Bergambacht-Schoonhoven. waar
mede men nog steeds blijft aarzelen. Als
het zoover is, dan zal Gouda er geen be
zwaar tegen hebben, de vraag aan de or
de te stellen, of het zijn toltarieven aan
een herziening zal moeten onderwerpen.
De voorzitter sprak daarna nog een
slotwoord, dat tevens een aanvulling was
op de door prof. Boerman gegeven ant
woorden op de gestelde vragen. Spr. her
innerde den heer Kooiman aan de be
spreking met Ged. Staten in Febr. j.l.,
waarin dat college de toezegging deed. dat
de prov. alles in het werk zal stellen om
met medewerking van het hoogheemraad
schap en de provincie op dit punt tot een
resultaat te komen. Naar spr's oordeel
gaat het wel den kant uit van een centraal
lichaam. Aan een bijdrage voor de terti
aire wegen zal het rijk vermoedelijk niet
ontkomen. Het ontwerptrace is vastgesteld
door de provincie. De commissie had het
aanvankelijk liever iets Zuidelijker gezien
doch heeft dat bezwaar terwille van een
spoedig resultaat laten varen. Vanuit cen
trale punten op dit traoé worden nu links
en rechts boringen verricht, waaruit
straks de loop van den weg definitief zal
worden vastgesteld. Dat de tol te Stolwij
kersluis f 30000 opbracht, heeft wethou
der De Witt Wijnen in een rede „ver-
kktacri. De siweugbeid w
Roos kon spr. verklaren door een apoed-
eischende raadsvergadering Tot slot bracht
de voorzitter dank aan den prof Boer
man voor diens belangwekkende rede, die
hij als buitenstaander tot spr's voldoe
ning had opgebouwd op historische gron
den en op motieven van econoüoiach be.
lang.
Hfegenverb«t«r»ng In Wr*chft
Zuid-Westhoek.
Nu op het Provinciale Wegen-
plan yére -1936.
Ged. Staten van Utrecht dienen een
uitvoerige voordracht in bij de Staten
van dat gewest over de uitvoering van
het Provinciale Wegenplan dièr provin
cie. Zij becijferen, dat niet kan worden
voortgegaan met zulke groote bedragen
uit te trekken voor de uitvoering van
dit wegenplan, als tot dusver geschiedde,
en deelen mee, dat zij een werkplan heb
ben doen opmaken volgens hetwelk drie
ton per jaar zal worden verwerkt, even
wel voor 1935 vier ton, wanneer aan Ged.
Staten blijkt, dat dit bedrag kan worden
uitgegeven. 'Voor de volgende jaren be
staat er kans op een bijdrage van
f 90.000 als hoogere bate uit de kapi
taalverstrekking aan de P.U.E.M. Over
leg met de regeering ia gaande, en
waarschijnlijk zal een regeling waardoor
dit bedrag vrijkomt voor de provinciale
kas, wel de instemming der regeering
verwerven. Ged. Staten willen die
f 90.000dan inzetten voor het provinci
ale wegenplan, zoodat in de eerstvolgende
jaren niet drie ton doch f 390.000 xab
kunnen worden verwerkt.
Zij geven nu geen werkplan voor Ja
ren doch een programma voor 1935 en
1936. Op hef programma voor deee beid©
jaren treffen we de nitvoering van wer
ken aan, welke reeds ter hand genomen
werden, voornamelijk wegen in het oos
ten en noordwesten der provincie. Maar
ook de Zuidwesthoek wordt bedacht, want
volgens het plan van Ged. Staten zal in
1936 een aanvang gemaakt worden met
de verbetering van den weg nummer zes
van het provinciale wegenplan, loopende
van Benschop naar Jutfaas.
De verbetering, waarop in den Zuid
westhoek reeds tien jaar gewacht wordt,
schijnt dus thans naderbij te komen.
DIERENMISHANDELING.
H van H. en P. T. van H„ beiden land-'
bouwer *en beiden wonende te Papendrecht,
stonden terecht voor den Politierechter te
Dordrecht, daar rij op 8 Mei een zieke koe
met een gezwollen rechterachterpoot met
een eind touw hadden afgeranseld.
Getuige H. Oprei, en diens vrouw mej.
W. OpreiBoogaard, hadden de mishan
deling gezien, ze vonden het beiden een
zeer ergerlijke handefling. Getuige Oprei
had de verdachten nog gewaarschuwd,
doch zij hadden met een Terweiteohing ge
antwoord.
Verdachten zeide. dat zij de ko© wel ge
slagen hadden, doch niet tegen de zieke
poot.
De Officier eisebte voor ieder f 15 boete
subs 15 dagen hechtenis.
Uitspraak conform.
SCHAKING.
Het Haagsche Gerechtshof deed uit
spraak in de zaak tegen een ingenieur uit
Delft, die met haar instemming een 18-
jarig meisje uit Delft geschaakt had. De
Haagsche Rechtbank sprak den jongeman
vrij, doch de officier teekende hoogor be
roep aan
De advocaat-generaal vroeg vernieti
ging van dit vonnis en veroordeeling van
den jongeman (die met 't meisje een reis
je naar Monaco was gaan maken, waar
het geld op was, zoodat hij zich bij den
consul had moeten melden) tot acht
maanden gevangenisstraf, Waarvan vier
maanden voorwaardelijk, met drie jaas
proeftijd. Het Hof legde een voorwaarde
lijke straf van acht maanden met drie ja&*
proeftijd op.
onrechtmatige verkoop.
Het Haagsche Gerechtehof deed uit
spraak in de zaak tegen P. V. Az., vee
houder te Bergambacht. Deze had zijn le
vende have. alsmede zijn inventaris ver
kocht aan E. T., koopman aldaar, voor
f 1500. V is eenige weken later in staat
van faillissement verklaard. De curator,
aannemende, dat zoowel T. als V. wisten,
dat van dezen verkoop benadeeling van
V.'s 8chuldeischers het gevolg zou zijn en
dat de levende have een waarde had van
f 3600 en de inventaris en waarde van
f 1000, vorderde teruggaaf van den inven
la ris, nietigverklaring van den verkoop en
belaling van f 2000 zijnde bet verschil
tusschen de door den curator aan de le
vende have toegekende waarde van f 3500
en de door T. aamV betaalde f 1500 De
rechtbank te Rotterdam heeft den verkoop
nietig verklaard, de teruggaaf van den in
ventaris bevolen en T. veroordeeld tot be
taling van f 1500 met rente en kosten. T.
ging fn hooger beroep Het Gerechtshof
verminderde het te betalen bedrag tot
f 1250 met bekreohOging vaa het verder*