Stand
ilking
tejsaTICK BLAUglJUEN WOENSDAG 3 JULI 1833 «7, JAAROAMB.
DE NOOD STIJGT.
TIEN BLADZIJDEN
zien
60 j-, echtg«->
n, 25 L,
ïngerdea, 34
r, 82 i.
Wiel m J- K
61 j-, weduwJ
i.
ijk en M. den
Geen
wel
1 Juni.
s, 20 j., en Joh
itonius, s. nn
r KL
De - - -
aanpassingspolitiek het kapitaal zou ont-
M'ndde en A
an J. den Boe»
27 J., en M. Ji
choor, 28 j. «M
van Holten en
>ert, a. van W.
Indel. Wil-
ran Dijk en N.
an R. de Jagen
Cornells, x. van
ken,
achten
B Kleijn en J:
van P. van Ajh
j-, en P. m
1, 30 j, en 12
Deventer en R,
van G. Leen-
Aartje, dj
i. Verspui;.
30 j. en P. El
W de Boon, 25
A_ Kroe, 23 jJ
1 L, echtgenoot»
J. D. HeijJ
Vroege-
138, naar Hü-
9.
Ie maand Juni
van Wormer-
Posthuma van
f 70; A. Leng-
’lasweg 18; M.
Henegouwer-
ran Polsbroek,’
L: A. C. Heij-
Breedeweg 2.>
ink naar Val-
>uda, P. I. J.
A. van Dijk,
naar Koude-
ouda; A. Rup-
der naar An>
dit ontwerp noodzakelijk is, behoeft
wel geen nader betoog. Den voorstanders
van devaluatie moge zij voorts onder bet
oog brengen, dat ook bij waardeverminde
ring der munt aan saneering der publie
ke financiën niet valt te oiitkomen.
Ook de hoop op verlevendiging van hot
bedrijfsleven, in den zin van eenigzins be-
teekenende vergrooting van den export,
kan de Regeering niet deelen. De ervaring
bevestigt zulk een hoop niet. De
landen zouden tegenmaatregelen
indien er een vergroote Neder-
Dc pensioenen.
Daarentegen ia de regeering bereid de
in par. 16 van het ontwerp voorgestelde
herberekening der pensioenen terug te
nemen.
Hoofdaanleiding daarvoor is de bij ve
len bestaande twijfel aangaande de grond
wettigheid van dezen maatregel
Onderwijs.
Dat de bezuiniging op de kosten van
het onderwijs, welke het ontwerp tracht
tot stand te brengen, onevenredig hoog is
en dat in het bijzonder het lager onderwijs
te zwaar wordt getroffen, kan de regee
ring niet toegeven.
Dat het meeat omvangrijke deel van
het onderwijs ook de grootste bedragen
moet opleveren, ligt echter voor de hand.
De financieele beteekenia van het voor-
schrift nopens het stellen van een leeftijd
Millioenennota een ontkennend antwoord waarop de leerlingen de U.L.O. school
- moeten verlaten, is niet zoo groot, dat de
voorheen in denzelfden omvang konden
blijven koopen, kwam onze industrieele
uitvoer eveneens in het gedraag» m*t het
gevolg, dat onze export van 1929 tot 1934
terugliep van ongeveer 2000 millioen guk
den tot rond 700 millioen, een daling van
ongeveer 65 pCt.
Gelijk trouwens niet anders te verwach
ten was, valt een gelijk verschijnsel bij den
invoer waar te nemen, daar deze van on
geveer 2700 millioen tot 1000 millioen gul
den, dus eveneens met ongeveer 65 pCt.
achteruitging.
Het zal voor iedereen duidelijk zijn,
dat het wegvallen van zoo groote bedragen
aan uitvoer, dus aan koopkracht, een ge
weldigen invloed moest uitoefenen op de
algemeene volkwelvaart en mei minder op
de werkloosheid bij onze bodenacultuur, in
onze industrie zoomede de handel en
scheepvaart
De regeering heeft naar vermogen ge
daan wat te doen was om onzen uitvoer
in stand te houden en daardoor ook de mo
gelijkheden van invoer, te behouden ten
bat van handel en verkeer. De uitkomsten
van die pogingen zijn niet meegevallen.
Maar al te zeer wordt uit het oog ver
loren. dat de kern onzhr moeilijkheden
ligt in het verminderde goederenverkeer
en dat herstel van onzen- in- en uitvoer
zelfs tegen belangrijk lagere prijzen, dan,
voor eenige jaren golden, den toestand
onmiddellijk zeer belangrijk verbeteren zou
en met name aan de ernstige werkloos
heid een gunstige wending zou geven.
De regeering is vast overtuigd, dat op
het stuk der onderhandehngen met het
buitenland alles bereikt is, wat bereikt
kon worden en dat op dit punt althans
haar geen enkel verwijt kan treffen
Ook ten aanzien van
1 JJJL1 1935.
door diekriu-
h zijn en M»1
aven Een foi-;
spening van reC
gen van den
is in onze
n en de bijbel
teraire waarde
openbare on-
>lutie heeft he—
dat het staats-'
program open-»
elk religieus
dijk maakt”,
dat elke week
gegeven wordt,
godsdienstige
rd en.
XlSIE.
nieuwe Duit-f
en aanzien van'
«palingen voor*
us gevoelen vat»1
Hst, wordt me»
„Wie openbaai*
nde religie-ge-
willig verachte-
mgonisstraf be-
raft, wie in hel
de inrichtingen
staatswege er-
smaadt".
elders
meeste
nemen,
landache export zou blijken te ontstaan.
Wel kan worden toegegeven, dat het pro
venu van den export (uitgedrukt in nieu-
guldens) grooter zou worden, maar
r valt aan te voeren, dat
voor alles wat ingevoerd moet worden (in
i, 72 j-, echtge-
n. G. Jong-
van Zessen.
EL. Juni.
3. Kreuk en Tl
>eth, d. van Rj
De salarissen.
Tn weenwil van de bezwaren, door ver
scheidene leden tegen de verlaging van de
salarissen van het rijkspersoneel met een
bedrag van 10 millioen aangevoerd, meent
de regeering ook haar standpunt ter zake
te moeten handhaven.
Het is onjuist te veronderstellen, dat
de reeds aangebrachte salarisverlagingen
en die, welke voor 1 Januari 1936 zijn in
uitzicht gesteld, de ambtenaren, als stand
beschouwd, in verhouding tot andere be
volkingsgroepen, op een lager economisch
niveau zouden plaatsen dan zij vroeger in
namen.
Tegenover de nadeelen, verbonden aan
de toenemende daling in koopkracht, bij
doorwerking der verlaging op de loonen
in de particuliere industrie, staan de
voordeelen van de als gevolg dezer loon
daling voortgezette prijsdaling
üit den aard der zaak zullen ook de sa
larissen van de provinciën, gemeenten
enz invloed van deze verlaging der rijks-
salarissen moeten ondervinden Het
maakt op het oogenblik nog een punt van
overweging bij de regeering uit, hoever
die invloed zich zal kunnen en moeten
uitstrekken.
De regeering is van meening, dat de
billijkheid het best zal worden betracht
indien het offer, hetwelk het Rijksperso-
Advcrtentièn: 1-6 regels f 1.80
elke regel meer 0.20; derde
plaatsing halven prijs. - Adver
tentie worden gratis ge
plaatst in „De Go r cu mer”.
neel moet brengen, «al bestaan ia een»
procentische salarisverlaging van
5 pCt over de geheels lijn. Zij wil de mo
gelijkheid van het brengen van eenig ver
schil in de korting niet geheel uitsluiten,
doch zij zou deze zooveel mogelijk willan
beperken.
De regeering gaat bij voortduring na»
of het aantal ambtenaren niet nog verder
kan worden verminderd. Blijkt zulks mo
gelijk te zijn, zonder ernstige schade voor
den dienst, dan wordt hiertoe steeds on-
middelijk overgegaan.
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAN0 EN UTRECHT
I SCH00NH0VEN5CHE COURANT I
JTelef. 20. Tel-Adrez: Vannooten. S. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 18768. I_
ABON NE*8, die zich aan onze administratie opgeven voor de venekenng, zijn volgens de vastgestalde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, ven
9A AA «u,den _bÜ A AA Gulden bij 9 A A Gulden bij verlies 9AA Qu,d«» Mi verhea 1AA Gulden bij verlies XZrt Gulden b# verlies van een
4vVv ongeschiktheid. UW overlijden. VV van hand of voet, uVU van een oog. lUV van een duim. UV anderen vinger.
gebrachte bezwaren meent te moeten
handhaven. Het wordt derhalve terugge
nomen.
i ontvangen. Het is weliswaar niet moge- moeten verlaten, is niet zoo groot, dat de
lijk geweest, uit de juist binnenkomende regeering dit voorschrift tegenover de in-
enorme hoeveelheid voorloopige cijfers der
RijksbegrooUng voor 1936 betrouwbare
eindcijfers vast te stellen of bedragen af.
te leiden, maar tooh is reeds gebleken, dat
het voorbehoud, dat de regeering bij dit
wetsontwerp heeft gemaakt, geenszins op
een neiging tot pessimisme heeft berust,
maar door de feiten, voor zoover zij thans
AooAtr» reeds bekend zijn, maar al te «eer wordt
de cijfers voor verschillende gerechtvaardigd. Niet alleen kan nog een
aanmerkelijk verder terugloopen der mid
delen worden verwacht, ook verhooging
van enkele onvermijdelijke uitgaven zal
niet te ontgaan zijn.
Onder de huidige omstandigheden is
geen werkelijk vast uitgangspunt voor een
financieele saneering aanwezig: iedere
volgend» maand maakt grootere of
kleinere correcties noodig.
Tekort voor 1936 overschrijdt
ver de raming.
Op grond van haar ervaringen op dit
punt, sinds de indiening van het bezuini-
gingsontwerp. is de regeering, vooral na
het binnenkomen der eerste gegevens voor
de begrooling voor 1936, tot de conclusie
gekomen, dat het in de toelichting op het
ontwerp op 75 mfllioen gulden gestelde te
kort op die begrooting aanzienlijk hooger
zal blijken. Ongetwijfeld zullen de on
der het bovenvermelde voorbehoud voor
belastingverlaging in uitzicht gestelde 20
millioen gulden voor de dekking van het
grootere tekort noodig zijn en dan zal er
een zeker tekort overbli/ven, waarvan de
omvang nog niet nauwkeurig is te schat
ten. Voor zoover die belastingverlaging
om de in de Memorie van Toelichting op-
gesomde redenen volstrekt onvermijdelijk
moet worden geacht, zal de regeering zoe
ken naar middelen, die het nettemin mo
gelijk zullen maken haar te doen door
gaan.
De werkloosheidsbestrijding.
Ten volle erkent de regeering, dat de
werkloosheid een ernstig euvel is, dat on
ze volkskracht moreel en materieel onder
graaft, door de regeering ten volle be
aamd. Door de algemeene erkenning van
dat feit, wordt het moeilijke vraagstuk
echter nog niet opgelost. Naar de overtui
ging der tegeering is herstel van onzen
uitvoer het meeet natuurlijke en doelma
tige middel om tot beteekenende en blij
vende vermindering der werkloosheid te
geraken.
Tijdelijk kan, als het crediet stevig ge
noeg gevestigd is om te kunnen leenen
en dat is alleen het geval indien de gewo
ne Staatshuishouding th orde is door
uitvoering van publeke werken soms heel
wat worden gedaan, maar men veriieze
dan niet uit het oog. dat daardoor geen
blijvende verbetring verkregen wordt. Het
crediet van den Staat is voorts niet onbe
grensd, de draagkracht van het volk om
buitengewoon hooge schulden te betaJen, is
het evenmin en het aantal publieke wer-
dat economisch voldoende nuttig te
i js. heeft evenzeer zijn grenzen. En
bovendien is vervroegde uitvoering van
zoodanige publieke werken eer een ver
plaatsing van werkloosheid dan bestrij
ding er van Als een aangelegde weg ge
reed ia, treedt voor hen, die daaraan ge
werkt hebben, de werkloosheid weer in.
De devaluatie.
In het voorloopig verslag der Kamer
wordt weer de devaluatie als middel tot
opheffing van den nood verdedigd. Na het
vele dat daarover van de zijde der regee
ring, zoo schriftelijk als mondeling, is
kenbaar gemaakt, kan thans moeilijk iels
nieuws worden verwacht.
De regeering meent daarom te mogen
volstaan met de hernieuwde verklaring,
dat zij waardevermindering onzer munt
eenheid voor het volk als geheel zeer
schadelijk beschouwt en daarom het uiter
ste zal doen om haar te voorkomen. Dat
daarvoor de medewerking der Staten Ge
neraal o.a. door de aanneming van
hei
dat aan
die van 1 Mei
1935 afin dienst zijn getreden, geen
wachtgeld ten laste van het Rijk zal wor
den verleend.
Intusschen moet nu overmijdelijk ep
andere wijze in de beoogde bezuiniging
worden voorzien.
De regeering ziet zich dan ook thans
gesteld voor het feit, dat alleen een aan
zienlijke verlaging der salarissen van de
voortaaa te benoemen onderwijzer» de
noodzakelijke uitkomst kan bieden. Zij
stelt zich voor, aldus op den duur voort
de salarieering benoodigd bedrag tot een
houdbaar peil terug te brengen, door de
jaarwedde van den onderwijzer voorna
melijk gedurende de eerste jaren van zijn
diensttijd sterk te beknotten.
Dit stelsel komt hierin overeen met bel
kweekelingsehap, dat de beginneling een
veel lager salaris zal hebben dan tot dus
ver gebruikelijk was Maar het verschil»
daarmede aanmerkelijk in dit opzicht, dat
de eenmaal benoemde van den aanvang ar
kan rekenen op vooruitgang.
De onderwljs-oplelding.
De regeering heeft gemeend, het voorstel
betreffende de onderwijsopleiding in nade<
re overweging te moeten nemen.
Zij moet erkennen, dat groote bezwaren
verbonden zijn aan het geleidelijk doen
uitsterven van de meeste kweekscholen en
’t daarna weder beslissen, hoeveel kweek
scholen in de toekomst door het rijk of
met rijksbijdrage zullen kunnen worden
toegelaten. Het aanvankelijk voorstal i»
vervangen door eèn ander.
Wel gaal ook het nieuwe voorstel ei
van uit, dat het aantal kweekscholen be
hoort te worden ingekrompen, maar het
wil de opheffing van rijkskweekscholen en
het stopzetten van de rijksbijdrage voor
gemeentelijke en bijzondere kweekscholen
te gelijker tijd met 1 September 1.936 doen
vallen. Tot dien datum zullen de kweek
scholen dus volledig blijven voortbestaan;
behoudens het niet formeeren van een
eerste klasse aan een enkele rijkskweek
school, waar deze maatregel ook loe van
dit ontwerp zou genomen zijn.
Nu het voorstel vervalt, om het afleve
ren van onderwijzers en onderwijzeressen
door de kweekscholen gedui-ende een paar
jaren stop te zetten, wordt ook het voor
stel teruggenomen, om in de jaren 1936
1939 niet de gelegenheid te geven, de on-
Er moet nog veel meer worden bezuinigd.
Men moet de regeering bewonderen, die
in dit noodweer met een slechts gedeelte
lijk gewillige bemanning door een zee vol
klippen en ongekende stroomingen moet
varen en die rustig op de stootende en
«lingerende brug staan blijft, haar bevelen
geeft en zich niet laat afleiden door het
geroep van hen, die verzekeren het veel
beter te weten en die trachten de koers
aan te geven.
Dit laatste is gebeurd in het Voorloopig
Verslag, maar de regeering daarop nu
•en Memorie van Antwoord laten volgen,
waarin zu opmerkt, dat in het Voorloopig
Verslag wel gezegd wordt dat gezondma
king van s rijks financiën dringend nood
zakelijk ia, maar dat tegelijkertijd nage
noeg geen enkel onderdeel van het voor-
ge bezuinigingsplan inatemm ng vindt.
Kr worden echter in die Memorie van
Antwoord aog andere dingen medege
deeld, die wel niet in staat zullen zijn om
de eritiek tot zwijgen te brengen, maar
die toch menig politieker aan zich zelf
zal doen vragen, wat gebeurt ar als wij
deze voorstellen verwerpen?
Zooals men w^et had de regeering be
zuinigingen voorgesteld tot een bedrag van
75 millioen gulden, zu hoopte daarmede
tot de volgende begrooting rond te komen.
Dat ia blijkbaar te optimistisch geweest,
want nu reeds moet de regeering met de
beangstigende tijding komen, dat ook al
worden deze 75 millioen bezuinigd, het
tekort nog bij lange na niet gedekt is en
dot er dus niet 75 millioen, maar veel
meer bezuinigd zal moeten worden. Er
moet gerekend worden dat de ontvang
sten, waarop de begrooting gebaseerd is,
nog veel verder zullen teruggaan en dat
verschillende uitgaven onvermijdelijk ver
hoogd zullen moeten worden De in uit
zicht gestelde belastingverlaging tot een
bedrag van 20 millioen vervalt dus stellig
en bovendien zullen er nog meer millioe
nen gevonden moeten worden.
Wat de regeering nn precies van plan
ly vernemen we nog niet, ze wil geen de
valuatie, geen politiek van potverteren,
geen heffing ineens, geen samenvoeging
van gemeenten, geen belastingverhooging.
"Wannéér het nu gelukt om aanmerkelijk
meer dan 75 millioen te bezuinigen, dan
zijn we daarmede toch wel aan het ein
de der bezumigingemogelijkheid en dan
zal, onmiddellijk nadat deze begrooting I»
•amengestrid en goedgekeurd, uitgezien
moeten worden naar nieuwe wegen om
de begrooting van 1937 sluitend te ma
ken.
Hoe zulks mogelijk ie zonder toepassing
van een der hierboven genoemde midde
len, welke de regeering nu afwijst, ver
mogen we n et te begrijpen. Dat echter
de aanvallen op dep gulden weldra her
haald zullen «worden, mogen we met eeni-
f» stelligheid verwachten.
Na de algemeen» beschouwingen
volgt in de Memorie van Antwoord «®n
nadere bespreking van den in houd van
het wetsontwerp.
Verder terugloopende middelen.
De leden, die de vraag «telden of de op-
I brengst der middelen gelijk die in de ge-
raamde tekorten in de Memorie van Toe-
lichting bij het wetsontwerp zijn verwerkt,
1 wel zal wordwj bereikt, zullen, naar het
zich thans slechts enkele maanden la-
ter reeds laat aanzien, in de komende
We geven nn een beknopt overzicht van
hetgeen de regeering in haar Memorie
van Antwoord zegt over de opmerkingen
gemaakt in het Voorloopig Verslag op
b»t bezuinigingsontwerp.
De Memorie gaat vergezeld van een
Nota van Wijzigingen en van een gewij
zigd wetsontwerp.
De eigenlijke behandeling van de op
merkingen van de Kamer over het ont
werp doet de regeering voorafgaan door
uitvoerige beschouwingen. Daarin verde
digt zij baar algemeene beleid, vooral op
economisch gebied en stippelt richtlijnen
voor de toekomst uit.
De regeering schrijft in die beschou
wingen o.a., dat ze zich gaarne aansluit
bij de leden, die zich het recht voorbehiel
den van hun afwijzend inzicht te doen
blijken, fndfen men het met het regee-
ringsbeleld niet eens was. Niet alleen dat
recht moet onverkort, worden erkend,
doch in het parlementaire stelsel waar
de Staten Generaal mede verantwoorde
lijkheid dragen voor de te nemen maatre-
gelen is terecht van een plicht tot cri-
tiek gesproken Maar de regeering meent
van haa’ zijde te mogen verlangen, dat
de eritiek op haar beleid reëel zal blijven;
dat men zich bij de oordeelsvorming op
de basis van de werkelijkheid plaatst en
zich rekenschap geeft van den bestaan-
den toeetand
In- «n uitvoer.
De laatste jaren liepen onze uitvoer-
mogelijkheden op gebied van landbouw- en
v*e«eelt zienderoogen terug, dientengevol
ge moest onze invoer wel inkrimpen en
omdtM wij niet meer van anderen als
do nijverheid
kan men haar niet verwijten, dat geen
maatregelen zouden zijn genomen om
fenerzijds het bestaande voor ineenstorting
te behouden, anderzijds de uitbreiding der
industrieele bedrijvigheid te bevorderen.
De regeering wijst oa. op het gebruiken
van handelspolitieke maatregelen, waar
mede een aanvang is gemaakt met de in
stelling van de Grisisinvoerwet 1931.
Hoewel het niet gemakkelijk is, de ge
volgen van de contingenteering voor de
binnenlandsche nijverheid met eenige ze
kerheid vast te stellen, omdat prijsdaling
op de waarde van den invoer invloed kaïn
hebben uitgeoefend en ook minder ver
bruik zijn invloed kan hebben doen gel
den, valt er toch uit een vergelijking van
de invoerwaarde van industrieele geoon-
tingeenteerde artikelen vóór en na de con-
tingeenteering wel eenige gevolgtrekking
te maken. De cijfers mogen hieromtrent
eenig licht verschaffen. Aantal posten
(statistiekposten): 114. Invoer in het jaar
voorafgaande aan dat waarin is gecontin-
genteerd pl m. f 279 000 000. Invoer 1934
pLm. f 151.000.000. Voorts dienen nog en
kele maatregelen vermeld te worden, wel
ke meer direct gericht zijn op het bevor
deren der werkverruiming, als de arbeid
van de rijkacommissie voor werkverrui
ming en van de rijkscommissie van advies
voor exportcredietgaranties. Ook ten op
zichte van de scheepvaart- en havenbelan-
gen heeft de regeering haar bemoeiingen
uifgestrekt. Ze verwijat o.a. naar de inge
diende wetsontwerpen tot «teunverleening
aan de scheepvaart en tpt verlagign der
loodsgelden.
Men zoekt vaak een tegenstelling tus-
schen de aanpassingspolitiek der regee
ring en opbouwende politiek. De regeering
daarentegen zegt aanpassingspolitiek is
constructieve politiek
Men kan geen politiek voeren die geld
kost, als men dat geld niet heeft en zeker
niet al» men reeds boven zijn krachten
leeft.
Om een gulden te kunnen uitgeven, moet
•men hem eerst hebben
In het oneindige schuld op schuld sta
pelen is bankroetierspolitiek of naar
een teekenend woord van een lid der Ka
mer „potverteren»”
Aan zulk een politiek wenscht het kabi
net zich niet schuldig te maken Het mag
niet alleen denken aan hetgeen voor het
heden het gemakkelijkst en aangenaamst
zou zijn een paar jaar zou men dit
misschien wel kunnen volhouden -v maar
er moet ook gerekend worden met de ge
volgen voor de toekomst.
De regeering en het kapitaal.
regeering ontkent, dat zij bij haar
kw»»kelin0»n met akte,
lage aanvangssalarissen.
De zeer gewichtige bezwaren, ook van
de zijde der Kamer aangevoerd tegen ’t
denkbeeld om volgens de in het oorspron
kelijke wetsontwerp voorgestelde regeling
kweekelingen met akte in de personeel-
formatie der scholen voor gewoon 1. o. op
te nemen, heeft de segeering doen beelui-
ten, dit voorstel terug te nemen. Daarme
de vervalt ook, dat voortaan bij het ge
woon l.o. de aanstellinf"fen ag. bovental
lige onderwijzers niet meer mogelijk zal
zijn.
Wel heeft de regeering gemeend
voorstel te moeten handha.ven,
boventallige onderwijzers,
1935 af in dienst r"
d. ran J. Mi
Jannigje Jan-
m en A. E. van
en den last alleen op den loontrek-
kenden arbeid doet drukken. Wel wordt
in het Voorloopig Verslag erkend, dat er
op het terrein van de staatsschuld iets be
reikt is dat iets is dan een verminde
ring van rente met 10 tot 331/3 pGt.
maar voor het overige zou nagenoeg niets
verricht zijn.
Harerzijds wijst de regeering op maat
regelen tot huurverlaging, betrekking heb
bend op pl.m. 95.000 woningen met een to
tale huurverlaging van rond 2.5 millioen
gulden per jaar; op de wet houdende voor
schriften voor de vergadering van houders
van reeds uitgegeven schuldbrieven aan
toonder, betrekking hebbend op obligatie-
houders niet onder trustverband op ’t in- we i
gevoerde dwangaccoord bulten faillisse- daartegenover
ment, op het ontwerp van iret inzake loo- I
pende Undbouwhypotheek- en pachtoven* I nieuwe guldens) meer moet worden be-
eenkomsten en op het ontwerp-Pachtwet, j tssJd.
terwijl de indiening van een ander ont- v.
werp tot verlichting van vaste lasten «eer
binnenkort kan worden tegemoet gezien.
De regeering is ten deze zoover gegaan als
zij meent, dat thans in verband met de
gangbare opvattingen in het land, in ver-
band ook mot de vereiachte rechtszeker
heid en met de instand bonding van hof
eredietwezen kan worden fagaan.
D« vast» lasten.
Overigens blijft de regeering van oor
deel, dat op het stuk der vaste lasten met
voorzichtigheid te werk behoort te worden
gegaan om niet grooter nadeel U verwek
ken, dan het voordeel, dan m-m er Van kan
tegemoet zien. Dat voordeel wordt trou
wens vaak ondereohat Men zal wel niet i
ver van de waarheid verwijderd zijn als J
men als gemiddelde van de bedrijfelast m i
in de industrie stelt 30 pCt der kosten
van grondstoffen. 50 pCt voor loonen en
sociale lasten, 20 pGt. voor vaste lasten,
zoodat dus 80 pGt. van de bedrijfskosten I
buiten de vaste lasten omgaan. Natuur I
lijk loopen t
ondernemingen sterk uiteen, maar juist
daarom is er geen algt»ueene formule te
vinden, waardoor het vraagstuk der vaste
lasten voor het geheel» bedrijfsleven kan
worden opgeloet en daarom óók is er geen
reden der regeering te verwijten, dat dit
vraagstuk nog niet opgelost is. Wel heeft
zij telkenmale, als om haar steun gevraagd
werd, Maaraan voorwaarden verbonden,
die de strekking hadden om de vaste las
ten te verminderen. Op dien weg zal wor
den voortgegaan en overigens zal er voor
al naar worden gestreefd den druk dier
vaste lasten te verminderen. De saneering
dier lasten zelf volgt op den duur dan van
zelf.
Verschijnt Maandag, Woensdag
en Vnjaag. Prijs bij vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 8
maanden f 1.25; p. poat 1.50
Met verzekering 15 ccnta meer.