Stand ilking tejsaTICK BLAUglJUEN WOENSDAG 3 JULI 1833 «7, JAAROAMB. DE NOOD STIJGT. TIEN BLADZIJDEN zien 60 j-, echtg«-> n, 25 L, ïngerdea, 34 r, 82 i. Wiel m J- K 61 j-, weduwJ i. ijk en M. den Geen wel 1 Juni. s, 20 j., en Joh itonius, s. nn r KL De - - - aanpassingspolitiek het kapitaal zou ont- M'ndde en A an J. den Boe» 27 J., en M. Ji choor, 28 j. «M van Holten en >ert, a. van W. Indel. Wil- ran Dijk en N. an R. de Jagen Cornells, x. van ken, achten B Kleijn en J: van P. van Ajh j-, en P. m 1, 30 j, en 12 Deventer en R, van G. Leen- Aartje, dj i. Verspui;. 30 j. en P. El W de Boon, 25 A_ Kroe, 23 jJ 1 L, echtgenoot» J. D. HeijJ Vroege- 138, naar Hü- 9. Ie maand Juni van Wormer- Posthuma van f 70; A. Leng- ’lasweg 18; M. Henegouwer- ran Polsbroek,’ L: A. C. Heij- Breedeweg 2.> ink naar Val- >uda, P. I. J. A. van Dijk, naar Koude- ouda; A. Rup- der naar An> dit ontwerp noodzakelijk is, behoeft wel geen nader betoog. Den voorstanders van devaluatie moge zij voorts onder bet oog brengen, dat ook bij waardeverminde ring der munt aan saneering der publie ke financiën niet valt te oiitkomen. Ook de hoop op verlevendiging van hot bedrijfsleven, in den zin van eenigzins be- teekenende vergrooting van den export, kan de Regeering niet deelen. De ervaring bevestigt zulk een hoop niet. De landen zouden tegenmaatregelen indien er een vergroote Neder- Dc pensioenen. Daarentegen ia de regeering bereid de in par. 16 van het ontwerp voorgestelde herberekening der pensioenen terug te nemen. Hoofdaanleiding daarvoor is de bij ve len bestaande twijfel aangaande de grond wettigheid van dezen maatregel Onderwijs. Dat de bezuiniging op de kosten van het onderwijs, welke het ontwerp tracht tot stand te brengen, onevenredig hoog is en dat in het bijzonder het lager onderwijs te zwaar wordt getroffen, kan de regee ring niet toegeven. Dat het meeat omvangrijke deel van het onderwijs ook de grootste bedragen moet opleveren, ligt echter voor de hand. De financieele beteekenia van het voor- schrift nopens het stellen van een leeftijd Millioenennota een ontkennend antwoord waarop de leerlingen de U.L.O. school - moeten verlaten, is niet zoo groot, dat de voorheen in denzelfden omvang konden blijven koopen, kwam onze industrieele uitvoer eveneens in het gedraag» m*t het gevolg, dat onze export van 1929 tot 1934 terugliep van ongeveer 2000 millioen guk den tot rond 700 millioen, een daling van ongeveer 65 pCt. Gelijk trouwens niet anders te verwach ten was, valt een gelijk verschijnsel bij den invoer waar te nemen, daar deze van on geveer 2700 millioen tot 1000 millioen gul den, dus eveneens met ongeveer 65 pCt. achteruitging. Het zal voor iedereen duidelijk zijn, dat het wegvallen van zoo groote bedragen aan uitvoer, dus aan koopkracht, een ge weldigen invloed moest uitoefenen op de algemeene volkwelvaart en mei minder op de werkloosheid bij onze bodenacultuur, in onze industrie zoomede de handel en scheepvaart De regeering heeft naar vermogen ge daan wat te doen was om onzen uitvoer in stand te houden en daardoor ook de mo gelijkheden van invoer, te behouden ten bat van handel en verkeer. De uitkomsten van die pogingen zijn niet meegevallen. Maar al te zeer wordt uit het oog ver loren. dat de kern onzhr moeilijkheden ligt in het verminderde goederenverkeer en dat herstel van onzen- in- en uitvoer zelfs tegen belangrijk lagere prijzen, dan, voor eenige jaren golden, den toestand onmiddellijk zeer belangrijk verbeteren zou en met name aan de ernstige werkloos heid een gunstige wending zou geven. De regeering is vast overtuigd, dat op het stuk der onderhandehngen met het buitenland alles bereikt is, wat bereikt kon worden en dat op dit punt althans haar geen enkel verwijt kan treffen Ook ten aanzien van 1 JJJL1 1935. door diekriu- h zijn en M»1 aven Een foi-; spening van reC gen van den is in onze n en de bijbel teraire waarde openbare on- >lutie heeft he— dat het staats-' program open-» elk religieus dijk maakt”, dat elke week gegeven wordt, godsdienstige rd en. XlSIE. nieuwe Duit-f en aanzien van' «palingen voor* us gevoelen vat»1 Hst, wordt me» „Wie openbaai* nde religie-ge- willig verachte- mgonisstraf be- raft, wie in hel de inrichtingen staatswege er- smaadt". elders meeste nemen, landache export zou blijken te ontstaan. Wel kan worden toegegeven, dat het pro venu van den export (uitgedrukt in nieu- guldens) grooter zou worden, maar r valt aan te voeren, dat voor alles wat ingevoerd moet worden (in i, 72 j-, echtge- n. G. Jong- van Zessen. EL. Juni. 3. Kreuk en Tl >eth, d. van Rj De salarissen. Tn weenwil van de bezwaren, door ver scheidene leden tegen de verlaging van de salarissen van het rijkspersoneel met een bedrag van 10 millioen aangevoerd, meent de regeering ook haar standpunt ter zake te moeten handhaven. Het is onjuist te veronderstellen, dat de reeds aangebrachte salarisverlagingen en die, welke voor 1 Januari 1936 zijn in uitzicht gesteld, de ambtenaren, als stand beschouwd, in verhouding tot andere be volkingsgroepen, op een lager economisch niveau zouden plaatsen dan zij vroeger in namen. Tegenover de nadeelen, verbonden aan de toenemende daling in koopkracht, bij doorwerking der verlaging op de loonen in de particuliere industrie, staan de voordeelen van de als gevolg dezer loon daling voortgezette prijsdaling üit den aard der zaak zullen ook de sa larissen van de provinciën, gemeenten enz invloed van deze verlaging der rijks- salarissen moeten ondervinden Het maakt op het oogenblik nog een punt van overweging bij de regeering uit, hoever die invloed zich zal kunnen en moeten uitstrekken. De regeering is van meening, dat de billijkheid het best zal worden betracht indien het offer, hetwelk het Rijksperso- Advcrtentièn: 1-6 regels f 1.80 elke regel meer 0.20; derde plaatsing halven prijs. - Adver tentie worden gratis ge plaatst in „De Go r cu mer”. neel moet brengen, «al bestaan ia een» procentische salarisverlaging van 5 pCt over de geheels lijn. Zij wil de mo gelijkheid van het brengen van eenig ver schil in de korting niet geheel uitsluiten, doch zij zou deze zooveel mogelijk willan beperken. De regeering gaat bij voortduring na» of het aantal ambtenaren niet nog verder kan worden verminderd. Blijkt zulks mo gelijk te zijn, zonder ernstige schade voor den dienst, dan wordt hiertoe steeds on- middelijk overgegaan. NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAN0 EN UTRECHT I SCH00NH0VEN5CHE COURANT I JTelef. 20. Tel-Adrez: Vannooten. S. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 18768. I_ ABON NE*8, die zich aan onze administratie opgeven voor de venekenng, zijn volgens de vastgestalde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, ven 9A AA «u,den _bÜ A AA Gulden bij 9 A A Gulden bij verlies 9AA Qu,d«» Mi verhea 1AA Gulden bij verlies XZrt Gulden b# verlies van een 4vVv ongeschiktheid. UW overlijden. VV van hand of voet, uVU van een oog. lUV van een duim. UV anderen vinger. gebrachte bezwaren meent te moeten handhaven. Het wordt derhalve terugge nomen. i ontvangen. Het is weliswaar niet moge- moeten verlaten, is niet zoo groot, dat de lijk geweest, uit de juist binnenkomende regeering dit voorschrift tegenover de in- enorme hoeveelheid voorloopige cijfers der RijksbegrooUng voor 1936 betrouwbare eindcijfers vast te stellen of bedragen af. te leiden, maar tooh is reeds gebleken, dat het voorbehoud, dat de regeering bij dit wetsontwerp heeft gemaakt, geenszins op een neiging tot pessimisme heeft berust, maar door de feiten, voor zoover zij thans AooAtr» reeds bekend zijn, maar al te «eer wordt de cijfers voor verschillende gerechtvaardigd. Niet alleen kan nog een aanmerkelijk verder terugloopen der mid delen worden verwacht, ook verhooging van enkele onvermijdelijke uitgaven zal niet te ontgaan zijn. Onder de huidige omstandigheden is geen werkelijk vast uitgangspunt voor een financieele saneering aanwezig: iedere volgend» maand maakt grootere of kleinere correcties noodig. Tekort voor 1936 overschrijdt ver de raming. Op grond van haar ervaringen op dit punt, sinds de indiening van het bezuini- gingsontwerp. is de regeering, vooral na het binnenkomen der eerste gegevens voor de begrooling voor 1936, tot de conclusie gekomen, dat het in de toelichting op het ontwerp op 75 mfllioen gulden gestelde te kort op die begrooting aanzienlijk hooger zal blijken. Ongetwijfeld zullen de on der het bovenvermelde voorbehoud voor belastingverlaging in uitzicht gestelde 20 millioen gulden voor de dekking van het grootere tekort noodig zijn en dan zal er een zeker tekort overbli/ven, waarvan de omvang nog niet nauwkeurig is te schat ten. Voor zoover die belastingverlaging om de in de Memorie van Toelichting op- gesomde redenen volstrekt onvermijdelijk moet worden geacht, zal de regeering zoe ken naar middelen, die het nettemin mo gelijk zullen maken haar te doen door gaan. De werkloosheidsbestrijding. Ten volle erkent de regeering, dat de werkloosheid een ernstig euvel is, dat on ze volkskracht moreel en materieel onder graaft, door de regeering ten volle be aamd. Door de algemeene erkenning van dat feit, wordt het moeilijke vraagstuk echter nog niet opgelost. Naar de overtui ging der tegeering is herstel van onzen uitvoer het meeet natuurlijke en doelma tige middel om tot beteekenende en blij vende vermindering der werkloosheid te geraken. Tijdelijk kan, als het crediet stevig ge noeg gevestigd is om te kunnen leenen en dat is alleen het geval indien de gewo ne Staatshuishouding th orde is door uitvoering van publeke werken soms heel wat worden gedaan, maar men veriieze dan niet uit het oog. dat daardoor geen blijvende verbetring verkregen wordt. Het crediet van den Staat is voorts niet onbe grensd, de draagkracht van het volk om buitengewoon hooge schulden te betaJen, is het evenmin en het aantal publieke wer- dat economisch voldoende nuttig te i js. heeft evenzeer zijn grenzen. En bovendien is vervroegde uitvoering van zoodanige publieke werken eer een ver plaatsing van werkloosheid dan bestrij ding er van Als een aangelegde weg ge reed ia, treedt voor hen, die daaraan ge werkt hebben, de werkloosheid weer in. De devaluatie. In het voorloopig verslag der Kamer wordt weer de devaluatie als middel tot opheffing van den nood verdedigd. Na het vele dat daarover van de zijde der regee ring, zoo schriftelijk als mondeling, is kenbaar gemaakt, kan thans moeilijk iels nieuws worden verwacht. De regeering meent daarom te mogen volstaan met de hernieuwde verklaring, dat zij waardevermindering onzer munt eenheid voor het volk als geheel zeer schadelijk beschouwt en daarom het uiter ste zal doen om haar te voorkomen. Dat daarvoor de medewerking der Staten Ge neraal o.a. door de aanneming van hei dat aan die van 1 Mei 1935 afin dienst zijn getreden, geen wachtgeld ten laste van het Rijk zal wor den verleend. Intusschen moet nu overmijdelijk ep andere wijze in de beoogde bezuiniging worden voorzien. De regeering ziet zich dan ook thans gesteld voor het feit, dat alleen een aan zienlijke verlaging der salarissen van de voortaaa te benoemen onderwijzer» de noodzakelijke uitkomst kan bieden. Zij stelt zich voor, aldus op den duur voort de salarieering benoodigd bedrag tot een houdbaar peil terug te brengen, door de jaarwedde van den onderwijzer voorna melijk gedurende de eerste jaren van zijn diensttijd sterk te beknotten. Dit stelsel komt hierin overeen met bel kweekelingsehap, dat de beginneling een veel lager salaris zal hebben dan tot dus ver gebruikelijk was Maar het verschil» daarmede aanmerkelijk in dit opzicht, dat de eenmaal benoemde van den aanvang ar kan rekenen op vooruitgang. De onderwljs-oplelding. De regeering heeft gemeend, het voorstel betreffende de onderwijsopleiding in nade< re overweging te moeten nemen. Zij moet erkennen, dat groote bezwaren verbonden zijn aan het geleidelijk doen uitsterven van de meeste kweekscholen en ’t daarna weder beslissen, hoeveel kweek scholen in de toekomst door het rijk of met rijksbijdrage zullen kunnen worden toegelaten. Het aanvankelijk voorstal i» vervangen door eèn ander. Wel gaal ook het nieuwe voorstel ei van uit, dat het aantal kweekscholen be hoort te worden ingekrompen, maar het wil de opheffing van rijkskweekscholen en het stopzetten van de rijksbijdrage voor gemeentelijke en bijzondere kweekscholen te gelijker tijd met 1 September 1.936 doen vallen. Tot dien datum zullen de kweek scholen dus volledig blijven voortbestaan; behoudens het niet formeeren van een eerste klasse aan een enkele rijkskweek school, waar deze maatregel ook loe van dit ontwerp zou genomen zijn. Nu het voorstel vervalt, om het afleve ren van onderwijzers en onderwijzeressen door de kweekscholen gedui-ende een paar jaren stop te zetten, wordt ook het voor stel teruggenomen, om in de jaren 1936 1939 niet de gelegenheid te geven, de on- Er moet nog veel meer worden bezuinigd. Men moet de regeering bewonderen, die in dit noodweer met een slechts gedeelte lijk gewillige bemanning door een zee vol klippen en ongekende stroomingen moet varen en die rustig op de stootende en «lingerende brug staan blijft, haar bevelen geeft en zich niet laat afleiden door het geroep van hen, die verzekeren het veel beter te weten en die trachten de koers aan te geven. Dit laatste is gebeurd in het Voorloopig Verslag, maar de regeering daarop nu •en Memorie van Antwoord laten volgen, waarin zu opmerkt, dat in het Voorloopig Verslag wel gezegd wordt dat gezondma king van s rijks financiën dringend nood zakelijk ia, maar dat tegelijkertijd nage noeg geen enkel onderdeel van het voor- ge bezuinigingsplan inatemm ng vindt. Kr worden echter in die Memorie van Antwoord aog andere dingen medege deeld, die wel niet in staat zullen zijn om de eritiek tot zwijgen te brengen, maar die toch menig politieker aan zich zelf zal doen vragen, wat gebeurt ar als wij deze voorstellen verwerpen? Zooals men w^et had de regeering be zuinigingen voorgesteld tot een bedrag van 75 millioen gulden, zu hoopte daarmede tot de volgende begrooting rond te komen. Dat ia blijkbaar te optimistisch geweest, want nu reeds moet de regeering met de beangstigende tijding komen, dat ook al worden deze 75 millioen bezuinigd, het tekort nog bij lange na niet gedekt is en dot er dus niet 75 millioen, maar veel meer bezuinigd zal moeten worden. Er moet gerekend worden dat de ontvang sten, waarop de begrooting gebaseerd is, nog veel verder zullen teruggaan en dat verschillende uitgaven onvermijdelijk ver hoogd zullen moeten worden De in uit zicht gestelde belastingverlaging tot een bedrag van 20 millioen vervalt dus stellig en bovendien zullen er nog meer millioe nen gevonden moeten worden. Wat de regeering nn precies van plan ly vernemen we nog niet, ze wil geen de valuatie, geen politiek van potverteren, geen heffing ineens, geen samenvoeging van gemeenten, geen belastingverhooging. "Wannéér het nu gelukt om aanmerkelijk meer dan 75 millioen te bezuinigen, dan zijn we daarmede toch wel aan het ein de der bezumigingemogelijkheid en dan zal, onmiddellijk nadat deze begrooting I» •amengestrid en goedgekeurd, uitgezien moeten worden naar nieuwe wegen om de begrooting van 1937 sluitend te ma ken. Hoe zulks mogelijk ie zonder toepassing van een der hierboven genoemde midde len, welke de regeering nu afwijst, ver mogen we n et te begrijpen. Dat echter de aanvallen op dep gulden weldra her haald zullen «worden, mogen we met eeni- f» stelligheid verwachten. Na de algemeen» beschouwingen volgt in de Memorie van Antwoord «®n nadere bespreking van den in houd van het wetsontwerp. Verder terugloopende middelen. De leden, die de vraag «telden of de op- I brengst der middelen gelijk die in de ge- raamde tekorten in de Memorie van Toe- lichting bij het wetsontwerp zijn verwerkt, 1 wel zal wordwj bereikt, zullen, naar het zich thans slechts enkele maanden la- ter reeds laat aanzien, in de komende We geven nn een beknopt overzicht van hetgeen de regeering in haar Memorie van Antwoord zegt over de opmerkingen gemaakt in het Voorloopig Verslag op b»t bezuinigingsontwerp. De Memorie gaat vergezeld van een Nota van Wijzigingen en van een gewij zigd wetsontwerp. De eigenlijke behandeling van de op merkingen van de Kamer over het ont werp doet de regeering voorafgaan door uitvoerige beschouwingen. Daarin verde digt zij baar algemeene beleid, vooral op economisch gebied en stippelt richtlijnen voor de toekomst uit. De regeering schrijft in die beschou wingen o.a., dat ze zich gaarne aansluit bij de leden, die zich het recht voorbehiel den van hun afwijzend inzicht te doen blijken, fndfen men het met het regee- ringsbeleld niet eens was. Niet alleen dat recht moet onverkort, worden erkend, doch in het parlementaire stelsel waar de Staten Generaal mede verantwoorde lijkheid dragen voor de te nemen maatre- gelen is terecht van een plicht tot cri- tiek gesproken Maar de regeering meent van haa’ zijde te mogen verlangen, dat de eritiek op haar beleid reëel zal blijven; dat men zich bij de oordeelsvorming op de basis van de werkelijkheid plaatst en zich rekenschap geeft van den bestaan- den toeetand In- «n uitvoer. De laatste jaren liepen onze uitvoer- mogelijkheden op gebied van landbouw- en v*e«eelt zienderoogen terug, dientengevol ge moest onze invoer wel inkrimpen en omdtM wij niet meer van anderen als do nijverheid kan men haar niet verwijten, dat geen maatregelen zouden zijn genomen om fenerzijds het bestaande voor ineenstorting te behouden, anderzijds de uitbreiding der industrieele bedrijvigheid te bevorderen. De regeering wijst oa. op het gebruiken van handelspolitieke maatregelen, waar mede een aanvang is gemaakt met de in stelling van de Grisisinvoerwet 1931. Hoewel het niet gemakkelijk is, de ge volgen van de contingenteering voor de binnenlandsche nijverheid met eenige ze kerheid vast te stellen, omdat prijsdaling op de waarde van den invoer invloed kaïn hebben uitgeoefend en ook minder ver bruik zijn invloed kan hebben doen gel den, valt er toch uit een vergelijking van de invoerwaarde van industrieele geoon- tingeenteerde artikelen vóór en na de con- tingeenteering wel eenige gevolgtrekking te maken. De cijfers mogen hieromtrent eenig licht verschaffen. Aantal posten (statistiekposten): 114. Invoer in het jaar voorafgaande aan dat waarin is gecontin- genteerd pl m. f 279 000 000. Invoer 1934 pLm. f 151.000.000. Voorts dienen nog en kele maatregelen vermeld te worden, wel ke meer direct gericht zijn op het bevor deren der werkverruiming, als de arbeid van de rijkacommissie voor werkverrui ming en van de rijkscommissie van advies voor exportcredietgaranties. Ook ten op zichte van de scheepvaart- en havenbelan- gen heeft de regeering haar bemoeiingen uifgestrekt. Ze verwijat o.a. naar de inge diende wetsontwerpen tot «teunverleening aan de scheepvaart en tpt verlagign der loodsgelden. Men zoekt vaak een tegenstelling tus- schen de aanpassingspolitiek der regee ring en opbouwende politiek. De regeering daarentegen zegt aanpassingspolitiek is constructieve politiek Men kan geen politiek voeren die geld kost, als men dat geld niet heeft en zeker niet al» men reeds boven zijn krachten leeft. Om een gulden te kunnen uitgeven, moet •men hem eerst hebben In het oneindige schuld op schuld sta pelen is bankroetierspolitiek of naar een teekenend woord van een lid der Ka mer „potverteren»” Aan zulk een politiek wenscht het kabi net zich niet schuldig te maken Het mag niet alleen denken aan hetgeen voor het heden het gemakkelijkst en aangenaamst zou zijn een paar jaar zou men dit misschien wel kunnen volhouden -v maar er moet ook gerekend worden met de ge volgen voor de toekomst. De regeering en het kapitaal. regeering ontkent, dat zij bij haar kw»»kelin0»n met akte, lage aanvangssalarissen. De zeer gewichtige bezwaren, ook van de zijde der Kamer aangevoerd tegen ’t denkbeeld om volgens de in het oorspron kelijke wetsontwerp voorgestelde regeling kweekelingen met akte in de personeel- formatie der scholen voor gewoon 1. o. op te nemen, heeft de segeering doen beelui- ten, dit voorstel terug te nemen. Daarme de vervalt ook, dat voortaan bij het ge woon l.o. de aanstellinf"fen ag. bovental lige onderwijzers niet meer mogelijk zal zijn. Wel heeft de regeering gemeend voorstel te moeten handha.ven, boventallige onderwijzers, 1935 af in dienst r" d. ran J. Mi Jannigje Jan- m en A. E. van en den last alleen op den loontrek- kenden arbeid doet drukken. Wel wordt in het Voorloopig Verslag erkend, dat er op het terrein van de staatsschuld iets be reikt is dat iets is dan een verminde ring van rente met 10 tot 331/3 pGt. maar voor het overige zou nagenoeg niets verricht zijn. Harerzijds wijst de regeering op maat regelen tot huurverlaging, betrekking heb bend op pl.m. 95.000 woningen met een to tale huurverlaging van rond 2.5 millioen gulden per jaar; op de wet houdende voor schriften voor de vergadering van houders van reeds uitgegeven schuldbrieven aan toonder, betrekking hebbend op obligatie- houders niet onder trustverband op ’t in- we i gevoerde dwangaccoord bulten faillisse- daartegenover ment, op het ontwerp van iret inzake loo- I pende Undbouwhypotheek- en pachtoven* I nieuwe guldens) meer moet worden be- eenkomsten en op het ontwerp-Pachtwet, j tssJd. terwijl de indiening van een ander ont- v. werp tot verlichting van vaste lasten «eer binnenkort kan worden tegemoet gezien. De regeering is ten deze zoover gegaan als zij meent, dat thans in verband met de gangbare opvattingen in het land, in ver- band ook mot de vereiachte rechtszeker heid en met de instand bonding van hof eredietwezen kan worden fagaan. D« vast» lasten. Overigens blijft de regeering van oor deel, dat op het stuk der vaste lasten met voorzichtigheid te werk behoort te worden gegaan om niet grooter nadeel U verwek ken, dan het voordeel, dan m-m er Van kan tegemoet zien. Dat voordeel wordt trou wens vaak ondereohat Men zal wel niet i ver van de waarheid verwijderd zijn als J men als gemiddelde van de bedrijfelast m i in de industrie stelt 30 pCt der kosten van grondstoffen. 50 pCt voor loonen en sociale lasten, 20 pGt. voor vaste lasten, zoodat dus 80 pGt. van de bedrijfskosten I buiten de vaste lasten omgaan. Natuur I lijk loopen t ondernemingen sterk uiteen, maar juist daarom is er geen algt»ueene formule te vinden, waardoor het vraagstuk der vaste lasten voor het geheel» bedrijfsleven kan worden opgeloet en daarom óók is er geen reden der regeering te verwijten, dat dit vraagstuk nog niet opgelost is. Wel heeft zij telkenmale, als om haar steun gevraagd werd, Maaraan voorwaarden verbonden, die de strekking hadden om de vaste las ten te verminderen. Op dien weg zal wor den voortgegaan en overigens zal er voor al naar worden gestreefd den druk dier vaste lasten te verminderen. De saneering dier lasten zelf volgt op den duur dan van zelf. Verschijnt Maandag, Woensdag en Vnjaag. Prijs bij vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 8 maanden f 1.25; p. poat 1.50 Met verzekering 15 ccnta meer.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1935 | | pagina 1