„De Gaai” in Zwitserland verongelukt De 13 inzittenden allen omgekomen. Derde K.LM.-ramp binnen een week. tels LOK» mes Iets DE HOUDT STANDI r.75, Radio? )EN’ Plaatselijk Nieuws FABRIEK i •i. Oké rf. 2459 4.75 7.50 9.75 :1.12.50 11750 19 JULI 1935 „De groot, J. G. J. Vocke vas- R. Aafjes 19 een ten wat .lepelt I Gouda In Detail a gedaan, ina Eli- moest ver niet taak Varschnnt Maandag, Woensdag en Vrijdag. Krijs bij vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 8 maanden f 1.25; p. post f 1.50 Met verzekering 15 cents meer. der verspreid en hangend tusschen drietal boomen bevonden zich daar slotte de verpletterende resten van eens een fiere Nederlandsche vliegmachi ne was geweest. De inwoners van San Giacomo en San Bernardino begonnen met pogingen om de verongelukten te bevrijden en een öogenblik koesterde men nog de hoop, dat althans een hunner in bet leven zou kunnen blijven; volgens sommige dorpe lingen, was namelijk mej. Hermanides. de stewardess, nog in leven. Maar reeds en kele oogenblikken nadat men haar had bevrijd, overleed het meisje. De slachtoffer* De 26-jarige boord-mecanicien Johannes Casparus Jocobus Vocke was ongehuwd. Hij was sinds 13 Juni 1927 bij de K.L.M. in dienst, waar hij een zeer gewaardeerde kracht werd van het corps technici. Zoo heeft hij meegeholpen bij het monteeren der Douglasmachines te Cherbourg, zoo- dat hij voor het vliegen n?et deze Ameri- kaansche machines groote ervaring op deed. Hij werd dan ook op 1 Juni van dit jaar aangesteld als boord-werktuigkundï- ge op de Douglas-machines. Mej. A. E. Hermanides Bijzonder tragisch is, dat reeds nu een der nieuwe functionarissen, die zoo juist haar intrede bij de K.L.M. bad gedaan, de stewardess, de 27jarige mej. Anna Eli sabeth Hermanides om het leven i komen. Zij had zich buitengewoon heugd OP haar aanstelling en zich groote toewijding aan haar nieuwe gegeven. Mej. Hermanides was nog niet is ten dienst. Deze zou eerst 1 Augustus in gaan. Zij maakte haar derde reis om luchtvastheid op te doen. redacteur van „De Tijd”, Amsterdam, en de hete G. Hoogstra, dir. N.V. expl. haven-in- richting Dordrecht; verder twee Engol- sche passagiers L. M. Nesbit, journalisten komend uit Addis Abeba, ongehuwd; A. G. Watts uit Hampstead, teekenaar in En- gelsche tijdschriften, gehuwd en tenslotte een Duitsche passagier- de heer G. A. Flohr, uit Worms. Het teekent den waanzin van dezen tijd dat alleen de productie van vernietigins- middelen in buitengewone bloei verkeert. Alle andere bedrijven mogen stilliggen of noodlijdend zijn, arbeidskrachten mogen zich vergeefs blijven aanmelden, werkloos heid, teruggang, tekorten mogen zich over al voordoen alleen niet bij de fabrie ken welke slechts moordmiddelen vóórt brengen waarmede menschen gedood en goederen vernietigd kunnen worden. Van alle landen komen berichten dat zij hun bewapening uitbreiden, steeds meer en grooter vliegtuigen, duikboo'en, kanonnen ontploffingsmiddelen, giftgassen; de divi denden der wapenfabrieken stijgen in deze tijd van malaise tot een ongekende hoogte. Waarom doen die staten zulks? Men behoeft niet naar het antwoord te zoe ken, want de regeeringen verklaren allen nadrukkelijk dat zij geen van allen den ken aan een aanval, maar slechts bedacht zijn op verdediging. Wij, zeggen zij allen, om beurten, zullen nooit aanvallen, maar we vreezen dat andere niet zoo nobel zijn als wij. Zelfs Italië durft nu nog te ver klaren, dat het Abessinië niet wil aan vallen, maar dat het slechts voornemens is zijn eer te verdedigen. Als men deze telkens herhaalde verklaringen eens naast elkaar legde zou men kunnen vragen: maar welke zijn dan die landen waarvan al die brave staten aanvallen vreezen? Er zijn er geen. Toch blijft men zich steeds meer be wapenen en nu temidden van die wapen- stapels blijft men in ons land vragen om ontwapening of althans om vermindering der credieten voor Defensie. De voorstanders zeggen: kijk naar Lu xemburg dat geen leger heeft en naar Duitscbland dat bijna 20 jaar geen leger had; die landen zijn toch ook nitt over vallen. Wat het groothertogdom betreft moeten we er aan herinneren dat Luxemburg wel degelijk is overvallen toen er oorlog was en dat Duitschland het gedurende 4 jaren als eigen terrein heeft beschouwd. Dat Duitschland vrij gebleven is van een in vasie dankt - het niet aan het ontbreken van een leger, maar aan het uitbiijven van een oorlog. Ware er krijg uitgebroken in Europa, dan zou zonder eenige twijfel Duitschland bezet zijn door het land dat er het eerste bij was. Een ander argument van de voorstan ders der ontwapening is, dat, ind'en wij een leger verlangen dat inderdaad onze grenzen kan verdedigen het zoo sterk moet zijn, dat het ook weerstand kan bie den aan den sterresten aanvaller. Berei ken we dat niet en daartoe zouden alle millioenen van onze staatsbegrooting nau welijks voldoende zijn dan wordt het Ad verten tién» 1-6 regels 1.80 elke regel meer 0.20; derde plaatsing halven prijs. - Adver- tentiën worden gratis ge plaatst in ,De Go r ou mer”. H., MM. TIEN BLADZIJDENMAANOAO 22 JULI 1935«7. JAABBAW^ NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTRECHT 0 SCH00NH0VEN5CHE COURANT I Telef. 20. Tel-Adres: Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763.L BO N N E’8 die zich aan oase administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van 2000 600 overlijden. 300 van hand of voet, 200 100 van een duim. 60 anderen vinger. ten door den Zuidelijke pas terug te kee- ren. Toen moet hij tot zijn grooten schrik bevonden hebben, dat de zuidelijke pas door wolken en nevels intusschen ook was versperd. Van der Feyst zat dus met de „Gaai” in het dal gevangen. De beide bergpassen waren door de wolken onvind baar; rechts en links maakten hooge berg kammen het hem eveneens onmogelijk te ontsnappen; het toestel was een prooi des doods. Er bleef den gezagvoerder nog maar één enkele kans over; te trachten een ge forceerde landing uit te voeren De situa tie was onheilspellend geworden; door onverklaarbare oorzaken was het den pi loot blijkbaar niet meer mogelijk de ma chine zoo hoog te brengen, dat hij over de •bergen kon ontsnappen. Hij moest nu trachten, de „Gaai” be houden op den grond te krijgen, wat een bijna bovenmenschelijke taak is, als men de situatie ter plaatse beschouwt: bergen aan alle kanten, hooge boomen en ’n on gelijke bodem; er is waarschijnlijk geen oppervlakte van twintig meter, welke vlak is. Niettemin achtte de piloot ’t zijn plicht een landing te beproeven, na alle voor zorgsmaatregelen te hebben genomen, die hij onder de tfegeven omstandigheden ne men kon. leger geslagen en de daarop volgende be zetting zou veel ondragelijker zijn, dan wanneer we geen weerstand geboden hadden. Daarin zit ongetwijfeld veel waarheid. Ons leger zal nooit in staat zijn een veel sterker vijand te beletten ons land binnen te dringen, het kan dien alleen tijdelijk weerhouden. Maar het is zeker dat wij niet alleen zouden staan. Wanneer de staat A ons zou aanvallen dan zou staat B er belang bij hebben dat A Nederland niet bezette en zijn havens en rivieren en voortbrengselen zou benutten en B zou ons ter hulp komen. Een derde betoog van de ontwapenaar» is, dat zoodra wij ons gaan verweren, ons land gevaar loopt om tot slagveld ge maakt te worden van andere staten. Ook dit is niet geheel te ontkennen en aan de hand van hetgeen we hierover zeiden, zou het zeer waarschijnlijk zijn dat de staten A en B. elkaar in ons land en op onze kosten te lijf zouden gaan. Doch dat gevaar is niets minder groot dan als wij ontwapend zijn. Het zou dan een wedloop worden tusschen A en B. wie het eerst onze havens, fabrieken, tranportmiddelen voorraden, land- en waterwegen, vliegma chines, enz. zou in bezit nemen en bij die wedloop zouden A en B stellig ook met elkaar in botsing komen. Het is nu voor hen die de vrede en de ontwapening nastreven een moeilijken, bijna hopeloozen tijd om thans bij dezen internationale spanning de leuze te blij ven dragen: ontwapening, daartoe moet men wel in zich de zekerheid gevoelen, dat tenslotte al die verdwazing zal ein digen en de mensch zal gaan begrijpen, dat niet met kanonnen en giftbommen het geluk van de menschheid bereikt of ver hoogd kan worden. Zelfs zij, die voor kort ontwapening eischten, dralen nu of erkennen ronduit dat het ideaal van ont wapening thans ter zijde gesteld moet worden, terwille van de bedreigde veilig heid. Wij hopen dat niet allen zullen bezwij ken, dat niet allen het nastreven .van een vreedzaam levende menschhe’d zullen opgeven, terwille van deze tijdelijke op winding, want meer dan ooit heeft de wereld nu behoefte aan sterke figuren, die ondanks alles, blijven wijzen op het geen tenslotte toch ons aller doel blijft: vrede. Dp tyrannic van den oorlog en de mis dadigheid der wapenfabrikanten loopen stellig ten pinde. Als de wereld nog en kele tientallen van jaren het oorlogsbeest baas blijft, zal het voor goed getemd of gedood zijn. Daarom is nu vooral ver sterking etn opwekking noodig van hen, die blijven gelooven in de overwinning van het goede over het kwade, van den vrede over den oorlog. K. men. Met behulp van anderen moest hij en zijn bagage weer op het droge komon, daar M. zich zelf niet redden kon. Toevallig passeerde de heer P. H. H., die den burgemeester met bet gebeurde in kennis stelde. Deze begaf zich naar de plaats des onheils. Inmiddels was de pin daman reeds tot aan Schelluinen geko men, waar de burgemeester de politie d;er gemeente ontmoette, en order gaf den p ndaman over te brengen naar hot po- litie-bureau te Gorcum. Goudriaan. De gem. zang ver een ig:ng „Zang en Vriendschap” behaalde op het concours te Naaldwijk een Ben prijs in de derde afdeeling. Hardlnxveld. Voor de hoofdakte slaag de te Rotterdam de heer W. den Dunnen van hier. Auto trok aan ’t korste eind. Meerkerk. In de Weverwük onder deze gemeente reed de heer H. met zijn auto van den weg in de sloot, doordat hij eeni ge tamme penden, die op den weg liepen wilde ontwijken. Gelukkig liep het onge val met eenige materieele schade af. De auto werd met een takelwagen weer in het goede spoor gebracht Meerkerk. De verschuldigde bijdrage in de kosten der Rijks H.B S. te Gorinchem bedraagt voor deze gemeente over 1934 f 297.88. De normale subsidie die op grond van het Werkloosheidsbesluit 1917 naar raming voor het tweede kwartaal 1935 ten laste van deze gemeente komt, is door het rijk berekend op f 100, voor Nieuwland op hetzelfde bedrag en voor Leerbroek op f 15. De marconist Rudolf Aafjea werd April 1907 te Bussum geboren. Op 6 Fe bruari 1928 kwarti hij in dienst bij de Ra- dio-Holland en maakte verschillende zee reizen. Op 22 October 1934 trad hij in dienst bij de K LM., waar hij, tot een der bekwaamste marconisten van het corps behoorde. Hij is gehuwd en had geen kin deren. Een gedwongen landing Van der Feyst begon zijn landingsklep- Pen uit te zetten teneinde de snelheid der machine te verminderen en trok de wie len in. Hieruit blijkt dat de gezagvoerder bewust naar omlaag is gegaan. Immers het intrekken van de wielen, hetgeen ge paard ging met sirene-geloei, dat men in het dal heeft gehoord was een noodmaat regel. Zóó was er nog een kans, dat de machine op den buik zou landen, hetgeen in Amerika in gevallen van nood meer malen met goed gevolg is geschied Bij deze landingspoging moet het on geluk zijn gebeurd. Hoe het precies in zijn werk is gegaan, is nog niet opgehelderd. Misschien is de machine in aanraking ge komen met een transportkabel, welke ter plaatse loopt; het is ook mogelijk, dat Van der Feyst door zijn sterk verminderde snelheid plotseling naar beneden is geval len. Deze laatste onderstelling is vooral van Zwitsersche zijde geopperd. Vast staat, dat de „Gaai” niet tegen ’n bergwand is gevlogen, maar recht óp haar neus is gevallen en zich zoo in den grond heeft geboord; de cabine werd in elkaar gedrukt en alle passagiers met ontzettend geweld naar één kant geslingerd, als ge volg van den hevigen klap, waarmede de machine tegen den grond terecht kwam. Waarom zoo laag? De gezagvoerder, dj® motoren had afgezet, had daarvóór blijkbaar de be schikking over beide motoren, hetgeen volgens den heer Plesman de vraag doet rijzen, waarom hij zich in het dal waag de en waarom hij zoo laag vloog. Vragen waarop waarschijnlijk wel nooit een ant woord zal komen. Men moet evenwel aannemen, dat v. d. Feyst daarvoor zeer goede redenen heeft gehad. Immers het was zijn tiende Alpen- vlucht en de gezagvoerder was zeer vol doende bekend met de gevaren, welke aan het vliegen in de bergen verbonden zijn. Indien het weer bij het vertrek ongunstig was geweest, zou de piloot rustig op het vliegveld te Milaan zijn gebleven; bij de K.L.M. zijn intusschen nog geen weerbe richten uit de betrokken streek ontvan gen. Ook uit Amsterdam komend, gaan de vliegers nooit verder dan Zürich, als zij niet zeker zijn van het weer boven de al pen. Naar alle waarschijnlijkheid moet er dus een storing zijn opgetreden en is force majeure in het spel geweest. Ondanks het vreeselijke weer was in een ommezien een groot aantal hulpvaardigen op de plaats van de vliegramp aanwezig Daar wachtte hen een schouwspel, dat elke beschrijving tartte. Over een groote oppervlakte waren de boomen als het ware weggeschoren, brok stukken van het vliegtuig lagen her en Voet bekneld. Arkel. De fabrieksarbeider C. van Stra ten, werkzaam op de N.V. Betondak, ge raakte met zijn voet bekneld tusschen een draaischijf en bezeerde zich vrij ernstig. Per auto werd hij huiswaarts gebracht. Hij moet eenigen tijd rust houden. Gevonden: een portemonnaie; inlich tingen op het gemeentehuis. Giessendam. De heer P. van Koorden nen slaagde te Utrecht voor het examen typist, met 163 lettergrepen per minuut. De extra collecte in de Ned. Herv. Kerk, bestemd voor de diaconie, heeft f 76.81 opgebracht. Mej. A. Jas slaagde aan de H. B. S. te Dordrecht voor het eindexamen. De heer F. Los, leerling -van de chr. HB S. te Dordrecht is bevorderd van de 3e naar de 4e klasse. Voorts is de heer A. C. de Ruiter, leerling van het gymna sium te Gorinchem van de 5e naar de 6e klasse bevorderd. Pinda-Chinees maakt zich boos. Giessen-Niauwkerk. Zaterdagmorgen be vond zich aan het eind van den Kerkweg een zoog. pinda-Ghineescb. Enkele opgeschoten jongens riepen hem na, wat de man blijkbaar vertoornde Juist kwam per fiets de jongeheer G. M. aangereden, die voorop zijn rijwiel een mand met winkelwaren had. De pin daman liep plotseling naar M. toe en gaf hem een dusdanige klap, dat M. en zijn fiets beiden in den sloot terechtkwa- J. S. W. v. d. Feyst De piloot Johannes Simon Wilhelm van der Feyst is 17 October 1904 te Sche- veningen geboren. Hij behoorde tot de jongere piloten der K.L.M., doch toonde zich een uitstekende kracht van wie hoo ge verwachtingen werden gekoesterd. Op 4 Mei 1927 deed hij zijn intrede bij de luchtvaartafdeeling te Soesterberg. Na in den militairen dienst 817 vlieguren te heb ben geboekt kwam hij op 1 Mei 1932 bij de K L.M. Bij deze maatschappij maakte hij 3200 vlieguren, tien reizen naar Indië als tweede bestuurder en verschillende reizen op de Eupopeesche lijnen als gezag voerder. Hij had reeds ettelijke malen het traject AmsterdamMilaan vice-versa gevlogen. De heer Van der Feyst was ge huwd en had twee kinderen. Zoo overleefde dus, practisch gespro ken, geen der inzittenden de ramp. Het waren: de piloot J. S. W. van der Feyst, de mecanicien Joh. Q. J. Focke, de mar conist L. Aafjes, de hofmeesteres mej. H. Hermanides, de passagiers de heer G. J. Philips uit Tilburg, directeur van de Parketvloeren- en Timmerfabriek Tropen”, mevrouw Philips, de heer I. Cont&it uit Berlijn-Schlagtensee, verte genwoordiger van de margarine-fabrieket van Van den Befgh en zijn 11-jarig zoon tje, de heer Jos van Langen, i „De Tijd”, Amsterdam, Hoogstra, dir. N.V. Slag na slag treft onze luchtvaart Zaterdag, op denzelfden dag, dat Par- mentier met de Rietvink de passagiers en bemanning van de te Bushir verongeluk te „Maraboe” veilig en wel op Schiphol bracht, viel in het Zwitschersche Alpen gebied een ander toestel van de K.L.M., de „Gaai”, ten offer aan de natuurele menten, bij welke nieuwe ramp alle der tien inzittenden het leven lieten. De Gaai, een Fokker-Douglastoestel, vloog op de lijn MilaanFrankfurt Amsterdam, welken dienst de K.L.M. sa men met de Deutsche Fufthansa onder hield. Het toestel was om 11.56 uur uit Milaan vertrokken en «en half uur later gebeurde het vreeselijke ongeluk, 100 K.M. ten Noorden van Milaan, op 2100 M. hoogte bij San Giacomo in den berg pas van Bernardino. Ooggetuigen vertellen Een postbeambte van SanBernardino heeft het ongeluk ziep gebeuren en geeft er de volgende beschrijving van: „Het zal ongeveer kwart over twaalf geweest zijn, toen ik de Nederlandsche machine zag zwoegen door den vreeselijk- sten storm, die ik hier ooit heb meege maakt; pikzwarte wolken maakten het zicht vrijwel onmogelijk Ik zag, dat de machine zich in moeilijkheden bevond, al zou ik niet kunnen zeggen wat er haper de. Plotseling leek het mij toe alsof zij door den bliksem werd getroffen; het toe stel daalde snel; de edem stokte mij in de keel, toen ik zag wat er ging gebeuren, want na enkele seconden botste de ma chine met geweldige kracht tegen den rotswand aan. Een oogenblik was ik niet in staat om te denken; toen dreunde de slag door mij hen en echode door het ravijn. De kracht waarmede de machine tegen den rotswand aankwam, was zo© dat ik stukken er van zag rond dwarrelen”. Behalve de postbode hebben ook eenige andere inwoners van San Bernardino de wanhopige pogingen van de „Gaai” om ’n uitweg te vinden, gevolgd. Zij vertelden, dat het vliegtuig kwam uit de richting Milaan en vloog in de richting van den pas. Het keerde te ruim half één terug, waarschijnlijk in verband met het hevige on weder. Het toestel zette toen koers in de richting van het Laghetto d’Osso. Plotseling hoorde men het geluid van een sirene, gevolgd door 'n doffen knal De ooggetuigen uit San Bernardino konden daarna nietsjmeer van het vliegtuig zien. Me$ kreeg den indruk, dat de bestuurder van het vliegtuig getracht heeft, nabij het Laghetto d’Osso een noodlanding te ma ken, want het vliegtuig is in het dal neer gekomen. Het is niet verbrand. De meaning van deskundigen: geen botsing tegen bergwand. Gaven dus bovenstaande verhalen den indruk, dat de Gaai tegen een rotswand was geslagen, die meening is later onjuist gebleken. Een voorloopig onderzoek, dat Zondag is ingesteld door de deskundigen van het Zwitsersche ministerie van Luchtvaart, eenerzijds, en door den heer Moes, inspec teur van de Indië-route der K.L.M. an derzijds, gaf als resuUaat egp anderen uitslag omtrent de oorzaak. De Gaai moet volgens deze deskundigen zijn verongelukt bij een poging om een noodlanding te maken. Van der Feyst is over den pas bij San Bernardino gevlogen, komende uit Zuide lijke richting. Er woedde een hevig on weer en zware slagregens beletten den piloot elk uitzicht. In het dal van de Moësa heeft de piloot eenigen tijd heen en weer gevlogen; bewoners van Mesocco, die zich in de buurt bevonden, hebben gezien dat de machine vijftien a twintig minuten heeft rondgecirkeld en volgens sommigen tot op een hoogte van 50 meter boven het plateau van San Giacomo was gekomen In d«n greep des doods Door den Zuidelijken pas het dal bin nengevlogen, moet de piloot getracht heb ben het dal in Noordelijke richting te ver laten. De Noordelijke pas was echter ge heel door de wolken afgesloten^/zoodat hem niets anders overbleef dan te trach-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1935 | | pagina 1