Plaatselijk Nieuws I •er I NU OF NOOIT. ZES II EN BLADZIJDEN. No. bbJfl. 1RI 193® 108 94 22 d® vaststel- gen bl ie- hernieuwd worden. De mogelijk- PB4-0176U ord, dat B bereiken. londvraag OORN er a uit Jaare er voor den r menschen dat zulks or den weg worden be ert naar de de gemeen de r zou zijn ienst nemen ird wenscht ie openbare in geheime t echter de at bedoelde f 200) zijn, oft, dat B. zullen wij- OOGEN- over de op 1 (hoofd de irkeraad der ■n om mede- der school- aanleg der TT ER me- atie met den heer Ben- j voor den 1 op f 1000 >0 als agent h moet ne en zijn. JJe dus geheel wordt aan- PTER voor pt de finan- waterleiding f 1.200 000. i wordt be ting 1936. >ht da a Tonv erschillende •n over den liet beschikt hetwelk een i f 1086.26; ubsidiefonds i; dit maakt m een tota- s gevraagde sullen op do jotingwwijzi- rom nieuwe »daan. moet Ged. Staten Barkenwoude. Woensdagmiddag is de echtgenoot® van den heer W. G. Mole naar bij het schaatsenrijden gevallen ea heeft daarbij haar rechterbeen gebroken. Na door een lid van E.H.B O. te zijn ver bonden, heeft zij zich onder doktara be handeling gesteld. 0; derde - Adver- r a t i ge- r c u m e r”. rtjt. scholen en wel voor Joolingen) >1 (hoofd de k Daar de randerd is ig 1934 san den vastge- rstgenoemde 44.15. een 714,60 Het tgesteld. De Ned. Herv. uitgekeerd nde bedrug denken, als hij een weg aantreft, zooala die nu zijn. De Krimpenerwaard moet, ah de lijden veranderen, gereed zijn; gereed om zelf te kunnen werken, om te kunnen ooncur- reeren en gereed .om anderen gelegenheid te geven hier te arbeiden. We zullen nog niet spreken over het plan voor de wegen naar het Oosten en daarvan alleen vermelden, dat in voorbe reiding is een wegverbetering Schoonho ven Lopik Benschop IJsselstein Jutphaas. Komt ook die tijdig gereed, dan is onze streek vanuit alle windstreken goed bereik- ep berijdbaar jn verhoogd t verkoopen g is aange- ii^ f 2520, ke aflossing ning f 2320, van f 1790 bijdrage uit der buiten- ersohillend® verse ande- asting. ver rente eigen- illen voorts, hebben, ter x>r de dok- len blind staren op de belangen van de eigen ggmeente, maar begrijpen zullen, dat het belang van de een onverbreekbaar samen hangt met dal van alle andere en dat dus de gemeente A niet kan zeggen: iemand, die vandaag o\er den weg naarB maar dat zij zullen inzien, dat de geheele waard bereikbaar moet worden en dat iemand, die vandaag oevr den weg naar B rijdt, wel naar A zal komen, als de weg □aar B berijdbaar is, maar zich zal be- hun longen jagen, daar meer kans heb ben om hun gezónd heid te herwinnen, dan thans, nu zij inplaats van frissen®, zuivere lucht, verpoederd vuil inademen. We hebben hoop, dat alle raadsleden der 12 gemeenten zich goed bewust zullen zijn van de verantwoordelijkheid, welke zij- hebben ten opzichte van dit levensbe lang voor de Krimpenerwaard; dat zij ook doordrongen zijn van de saamhoorig- heid dier gemeenten; dat zij niet zich zul- Advertentiën: 1-6 regels 1,80 elke regel meer f 0.20derde plaatsing hal ven prijs, tentien worden gr» plaatst in wDe Go: ?TE R me en van den er de vast- dening van ng daarvan W. besloten rappen, foorstel van 0. wet 1920. mede, dat kinderen d® t een finan- voor, in- jebruik van >or b.v. een ar t® geven Oost naar Wtst. van Schoonhoven naar Krimpen aan den IJssel, eenzelfde weg van boom naar z-u-U, vau Uuuua naar rieig- ambacht. Bovendien, wat op de kaart me zoo duidelijk is te zien, verbetering en s'ofvrij maken der overige verbindingswe gen en ten slotte een brug bij Krimpen over de IJssel. aren oeuueri van dit vrragstuk niet meer te weten om te begrijpen dat dooi zoodanige wijziging de Krimpenerwaard uit zijn isolement zou worden bevrijd, dal het verkeer, waarmede alle welvaart en nijverheid samen hangt, dan pas goed mo gelijk wordt, dat deze streek ontsloten wordt voor het verdere land, dat de weg van Rotterdam naar Utrecht en omge keerd, dan gaat over den ontworpen w..g Al die werken moeten nu gebeuren, nu en niet later, omdat de tijd er nu rijp vooi is, omdat er werk gezocht wordt vooi werkloozen, omdat we nu moe’m w<> teneinde gereed te zijn wanneer eindelijk de opbloei zal komen en het laatste niet het minste omdat er nu geld voor beschikbaar ia. De kosi#n rya ai dj» werken zijl na- Hsi- en Boeicop. Al sedert enkele dar "-a heeft, zeer ten ongerieve van het pu- bfiek, het torenuurwerk de tijdsaanwijzing geslaakt. Dit vindt vermoedelijk mede zijn oorzaak in de daling van de temperatuur. Sociëteit „De Eendracht*. Oudewater. Op 14 Febr. hdopt de eecift- teit „De Eendracht” haar 40-jarig be staan te herdenken. Een levensbelang Zooala onzen lezer» wel bekend zal zijn, la een commissie werkzaam, om te trach ten het wegennet in de Krimpenerwaard te dóén verbeteren en een brug te laten bouwen bij Krimpen aan den IJssel. Voor zitter dier commissie is de burgemeester van Krimpen aan den IJssel, de heer J. Aalbers, en op ons verzoek was deze be reid ons in een onderhoud uiteen te zet ten van hoe enorm belang het voor de ge heele Krimperwaard is, dat nu en zan der eenig uitstel, met het groot® werk wordt begonnen. Het opschrift hierboven is niet, om op den lezer indruk te maken, overdreven of aangezet, het is waar in den letterlijksten zin van het woord: het gaat om een le vensbelang van de Krimpenerwaard en wanneer nu niet wordt besloten tot on- middellijke uitvoering daarvan, dan is het zeker, dat in vele jaren de kans niet zal terugkeeren om dit belang in veiligheid te brengen. We behoeven onze lezer» van dit arti kel niets te zeggen over den toestand van de wegen in de Krimpenerwaard, elke be schrijving daarvan is overbodig, omdat we die alle te goed kennen. Midden in Nederland ligt een dicht bevolkte en nijve re streek, waar de wegen nog geheel in denzelfden staat verkeeren, als voor eeuwen, smal, bochtig, stoffig, hobbelig, met zachte bermen, waarin bij uitwijken de voertuigen wegzakken. De streek grenst ten Westen aan een groote stad, maar blijft daarvan gescheiden door een rivier, welke slechts met een primitieve tijdroo- vende verbinding, een pont, is te be reiken. Naar het Oosten bestaat de verbinding naar het centrum van het land naar Utrecht, uit zoo small® wegen, dat de auto's elkaar niet kunnen passeeren. Naar het Zuiden stroomt de Lek zonder één brug ®n aan de overzijde wachten den reiziger dezelfde achterlijke wegen. Naar het Noorden gaan alleen de tertiaire grint wegen en de doorgang wordt afgesloten door de tol van Gouda- Zoo ia in korte woorden de toestand. Wie nu een blik werpt op onderstaand kaartje kan zien hoe de toestand kan worden, een nieuwe breed® straatweg van 1930 1931 19Ü2 1933 33433 33771 34049 34242 of een toename vam 338 278 Nu is dc normale groei voor de bevol king 23 pCt. door geboorte, verminderd 9 pGt. door overlijden, of 14 pGt. Üe- icon 1934 1935 34336 34358 Verachynt: Maandag, Woensdag en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 uaand en 1.25; p. post f 1.50 Met verzekering 15 cents meer. voor de Krimpenerwaard murlijk met gering, maar thans is de ge legenheid beier dan ooit om voor een gj-oot deel daarvan subsidie te bekomen en die gelegenheid komt, als het plan nu niet wordt aangegrepen, zeer waarschijn lijk niet meer terug. Wat moet er gebeuren en wie moet het betalen? De met zwarte lijnen aangegeven be staande wegen, beslaan een gezamenlijk oppervlak van 90 KM., in onderhoud bij het hoogheemraadschap Krimpenerwaard. De provincie zal die wegen overnemen en overdragen aan de gemeenten, welke aan die wegen liggen. Er wordt dan een „wegschap" gevormd, genaamd „De Krim penerwaard", waarin zitting zullen heb ben alle burgemeesters en wethoudeis van d® 12 gemeenten, die het wegschap zullen vormen, namelijk Krimpen-IJasel, i Ouderkerk-IJssel, Gouderak, Haastrecht, Schoonhoven, Bergambacht, Ammerslol, Krimpen ad. Lek, Lakkerkerk, Berken woud®, Stolwijk ®n Vlist. Dat wegschap zal de bestaande wegen grondig laten verbeteren, de provincie zal de twee groote wegen van Krimpen naar Schoonhoven en van Gouda naar Berg ambacht aanleggen en het rijk zal de brug bij Krimpen bouwen. Maar die brug kan alleen gebouwd worden, als ook de wegen er komen. Het een hangt onverbrekelijk samen met het andere. Wordt niet beslo- ten tot de wegen, dan ook geen brug. Het wegschap wordt dus gevormd door de colleges van dagelijksch bestuur, maar de gemeenteraden moeten daartoe besluiten en de raadsleden van de Krim penerwaard hebben dus in hun macht om dezen waard goede wegen te verschaf fen of om de streek in haar afzondering te laten voorlleven. De voorwaarden, waarop de streek tot leven gewekt ka» worden, zijn ongemeen gunstig. Het hoogheemraadschap zal per kilo meter tertiaire weg f 400 bijdragen, dat is dus in totaal f 36.000, het rijk zal 100 pGt. betalen van de loonen en alles zal in werkverschaffing worden uitgevoerd, zijn de een bedrag van f 70.000. Er blijft dan nog een post van f 188 000, waarvoor een leening gesloten zou worden. De mogelijk- I heid beslaat, dat i 132.000 als renteloos voorschot verkregen kan worden uit het Werkfonds. Zonder uitkeering uit het Verkeers- fonds, zouden de jaarlijksche kosten per hoofd in de 12 gemeenten bedragen f 1.11, wordt de uitkeering wel verleend, dan zijn die kosten slechts f 0.59 per jaar. Dat is dus wel een minimale bijdrage voor de groote werken, een gering offer om het mogelijk te maken onzen achter stand in te halen. Wegen, goede wegen, zijn een allereerste levensbehoefte voor deze streek. De enkele spoorweg, welke nog door don waard loopt, i» gelegd, toen de spoorwegen over hun hoogtepunt heen waren en thans is de toekomst aan an dere verkeersmiddelen. Zonder een af doende verbetering van ons wegenstelsel, zal de Krimpenerwaard achteruitgaan.... blijven achteruitgaan, want dat proces is reeds begonnen. Wij hebben voor ons de bevolkingscij fers der 12 bovengenoemde gemeenten, welke het wegschap zullen vormen. Bij elkaar opgeteld, geven die 12 gemeenten de volgende totalen aan bevolking; VRIJDAG 14 FEBRUARI 1938 JAARGANG NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT I SCHOONHOVENSCHE COURANT JTelet 20. Tbl-Adra.: V»ppoolen '8. A W. N. VAN HOPTEN, SCHOON'iOVEi., HAVEN 23. Poelrekemn, 13763. J_ ABONNB-S, di. nch u. out. »dmmi«r.ti. opgeran voor de Tenekenng. ■ju roltjen. de ...lg.jl.ld. b«pilm(ai> lagan onj.v.ll.e ,.„,k.rd .oor badragau, gewaarborgd door de NIKUWÏ HAVBA.NE la Schiedam, Oflflfl Q“ld“ bii 600 Onld'” b,J “lOO Q"ld'” bÜ ”tliM onn Ould,n bï mn Gulden bij rerlina Gulden bij verlies ns 4VVV ongeschiktheid. UVV oeerlgden. JUU ren band ol Tool. ZUU van aan oog. IvU van een duim. OU anderen ringer. Misschien nog wel koorts ookl Aspirin is d®» on overtroffen bestrijder van ver koudheid. Na Uw verkoudheid -qp. zult U met zo velen zeggen i Zo’n Aspirientje helpt toch maar! *ykrllgb««r In de or«nj»-b«ndbuU>i van 30 tabl. 70 tit »n oran)«(akjM van j tabt. S iq cis. 41 !7 met 9 pGt. door overlijden, of 14 pGt. Ge rekend naar 1930 zou de bevolking in 1935 dus groot moeten zijn 35820 zielen inplaats van 34358, dus 1462 zielen of ongeveer 365 gezinnen minder. Dit cijfer lijkt niet zoo groot, doch als men in het oog houdt, dat do inWoners van de Krimpenerwaard bijzonder aan woonplaats gehecht zijn, dan spreekt dit andere taal. Afgezien van vestiging en vertrek, heb ben dus de laatste 6 jaren ongeveer 365 gezinnen, noodgedwongen, tegen hun wil in |ndere streken werk en brood moeten vinden, dat onze streek niet kon geven. D® landarbeid eisebt in vergelijking met d® industrie, weinig personeel en wan neer, zooals nu het geval is,*de landbouw slecht gaat ®n d® industrie stil ligt, wor den de nijvere handen gedwongen i» an dere streken werk te soeken. Maar komen er wegen en komt er een brug, dan ligt het terrein hier gunstig voor vel® industrieën en dan kunnen, als de slechte tijden geweken zijn, ook de land bouw en veeteelt weer ophloeien en ge makkelijker hun pHpdueti® vervoeren langs goede, stofvrije wegen. Dan zullen ook de zieken, die nu in tentjes liggen aan wegen, waar voortdu rend d® wagons het stof in wolken naar

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1936 | | pagina 1