Plaatselijk Nieuws
I
•er
I
NU OF NOOIT.
ZES II EN BLADZIJDEN.
No. bbJfl.
1RI 193®
108
94
22
d® vaststel-
gen
bl ie-
hernieuwd
worden. De mogelijk-
PB4-0176U
ord, dat B
bereiken.
londvraag
OORN er
a uit Jaare
er voor den
r menschen
dat zulks
or den weg
worden be
ert naar de
de gemeen
de r zou zijn
ienst nemen
ird wenscht
ie openbare
in geheime
t echter de
at bedoelde
f 200) zijn,
oft, dat B.
zullen wij-
OOGEN-
over de op
1 (hoofd de
irkeraad der
■n om mede-
der school-
aanleg der
TT ER me-
atie met den
heer Ben-
j voor den
1 op f 1000
>0 als agent
h moet ne
en zijn. JJe
dus geheel
wordt aan-
PTER voor
pt de finan-
waterleiding
f 1.200 000.
i wordt be
ting 1936.
>ht da a Tonv
erschillende
•n over den
liet beschikt
hetwelk een
i f 1086.26;
ubsidiefonds
i; dit maakt
m een tota-
s gevraagde
sullen op do
jotingwwijzi-
rom nieuwe
»daan. moet
Ged. Staten
Barkenwoude. Woensdagmiddag is de
echtgenoot® van den heer W. G. Mole
naar bij het schaatsenrijden gevallen ea
heeft daarbij haar rechterbeen gebroken.
Na door een lid van E.H.B O. te zijn ver
bonden, heeft zij zich onder doktara be
handeling gesteld.
0; derde
- Adver-
r a t i ge-
r c u m e r”.
rtjt. scholen
en wel voor
Joolingen)
>1 (hoofd de
k Daar de
randerd is
ig 1934 san
den vastge-
rstgenoemde
44.15. een
714,60 Het
tgesteld. De
Ned. Herv.
uitgekeerd
nde bedrug
denken, als hij een weg aantreft, zooala
die nu zijn.
De Krimpenerwaard moet, ah de lijden
veranderen, gereed zijn; gereed om zelf
te kunnen werken, om te kunnen ooncur-
reeren en gereed .om anderen gelegenheid
te geven hier te arbeiden.
We zullen nog niet spreken over het
plan voor de wegen naar het Oosten en
daarvan alleen vermelden, dat in voorbe
reiding is een wegverbetering Schoonho
ven Lopik Benschop IJsselstein
Jutphaas. Komt ook die tijdig gereed, dan
is onze streek vanuit alle windstreken
goed bereik- ep berijdbaar
jn verhoogd
t verkoopen
g is aange-
ii^ f 2520,
ke aflossing
ning f 2320,
van f 1790
bijdrage uit
der buiten-
ersohillend®
verse ande-
asting. ver
rente eigen-
illen voorts,
hebben, ter
x>r de dok-
len blind staren op de belangen van de
eigen ggmeente, maar begrijpen zullen,
dat het belang van de een onverbreekbaar
samen hangt met dal van alle andere en
dat dus de gemeente A niet kan zeggen:
iemand, die vandaag o\er den weg naarB
maar dat zij zullen inzien, dat de geheele
waard bereikbaar moet worden en dat
iemand, die vandaag oevr den weg naar B
rijdt, wel naar A zal komen, als de weg
□aar B berijdbaar is, maar zich zal be-
hun longen jagen, daar meer kans heb
ben om hun gezónd heid te herwinnen,
dan thans, nu zij inplaats van frissen®,
zuivere lucht, verpoederd vuil inademen.
We hebben hoop, dat alle raadsleden
der 12 gemeenten zich goed bewust zullen
zijn van de verantwoordelijkheid, welke
zij- hebben ten opzichte van dit levensbe
lang voor de Krimpenerwaard; dat zij
ook doordrongen zijn van de saamhoorig-
heid dier gemeenten; dat zij niet zich zul-
Advertentiën: 1-6 regels 1,80
elke regel meer f 0.20derde
plaatsing hal ven prijs,
tentien worden gr»
plaatst in wDe Go:
?TE R me
en van den
er de vast-
dening van
ng daarvan
W. besloten
rappen,
foorstel van
0. wet 1920.
mede, dat
kinderen d®
t een finan-
voor, in-
jebruik van
>or b.v. een
ar t® geven
Oost naar Wtst. van Schoonhoven naar
Krimpen aan den IJssel, eenzelfde weg van
boom naar z-u-U, vau Uuuua naar rieig-
ambacht. Bovendien, wat op de kaart me
zoo duidelijk is te zien, verbetering en
s'ofvrij maken der overige verbindingswe
gen en ten slotte een brug bij Krimpen
over de IJssel.
aren oeuueri van dit vrragstuk niet
meer te weten om te begrijpen dat dooi
zoodanige wijziging de Krimpenerwaard
uit zijn isolement zou worden bevrijd, dal
het verkeer, waarmede alle welvaart en
nijverheid samen hangt, dan pas goed mo
gelijk wordt, dat deze streek ontsloten
wordt voor het verdere land, dat de weg
van Rotterdam naar Utrecht en omge
keerd, dan gaat over den ontworpen w..g
Al die werken moeten nu gebeuren, nu
en niet later, omdat de tijd er nu rijp vooi
is, omdat er werk gezocht wordt vooi
werkloozen, omdat we nu moe’m w<>
teneinde gereed te zijn wanneer eindelijk
de opbloei zal komen en het laatste
niet het minste omdat er nu geld voor
beschikbaar ia.
De kosi#n rya ai dj» werken zijl na-
Hsi- en Boeicop. Al sedert enkele dar
"-a heeft, zeer ten ongerieve van het pu-
bfiek, het torenuurwerk de tijdsaanwijzing
geslaakt. Dit vindt vermoedelijk mede zijn
oorzaak in de daling van de temperatuur.
Sociëteit „De Eendracht*.
Oudewater. Op 14 Febr. hdopt de eecift-
teit „De Eendracht” haar 40-jarig be
staan te herdenken.
Een levensbelang
Zooala onzen lezer» wel bekend zal zijn,
la een commissie werkzaam, om te trach
ten het wegennet in de Krimpenerwaard
te dóén verbeteren en een brug te laten
bouwen bij Krimpen aan den IJssel. Voor
zitter dier commissie is de burgemeester
van Krimpen aan den IJssel, de heer J.
Aalbers, en op ons verzoek was deze be
reid ons in een onderhoud uiteen te zet
ten van hoe enorm belang het voor de ge
heele Krimperwaard is, dat nu en zan
der eenig uitstel, met het groot® werk
wordt begonnen.
Het opschrift hierboven is niet, om op
den lezer indruk te maken, overdreven of
aangezet, het is waar in den letterlijksten
zin van het woord: het gaat om een le
vensbelang van de Krimpenerwaard en
wanneer nu niet wordt besloten tot on-
middellijke uitvoering daarvan, dan is
het zeker, dat in vele jaren de kans niet
zal terugkeeren om dit belang in veiligheid
te brengen.
We behoeven onze lezer» van dit arti
kel niets te zeggen over den toestand van
de wegen in de Krimpenerwaard, elke be
schrijving daarvan is overbodig, omdat
we die alle te goed kennen. Midden in
Nederland ligt een dicht bevolkte en nijve
re streek, waar de wegen nog geheel in
denzelfden staat verkeeren, als voor
eeuwen, smal, bochtig, stoffig, hobbelig,
met zachte bermen, waarin bij uitwijken
de voertuigen wegzakken. De streek grenst
ten Westen aan een groote stad, maar
blijft daarvan gescheiden door een rivier,
welke slechts met een primitieve tijdroo-
vende verbinding, een pont, is te be
reiken. Naar het Oosten bestaat de
verbinding naar het centrum van het land
naar Utrecht, uit zoo small® wegen, dat
de auto's elkaar niet kunnen passeeren.
Naar het Zuiden stroomt de Lek zonder
één brug ®n aan de overzijde wachten den
reiziger dezelfde achterlijke wegen. Naar
het Noorden gaan alleen de tertiaire grint
wegen en de doorgang wordt afgesloten
door de tol van Gouda-
Zoo ia in korte woorden de toestand.
Wie nu een blik werpt op onderstaand
kaartje kan zien hoe de toestand kan
worden, een nieuwe breed® straatweg van
1930 1931 19Ü2 1933
33433 33771 34049 34242
of een toename vam
338 278
Nu is dc normale groei voor de bevol
king 23 pCt. door geboorte, verminderd
9 pGt. door overlijden, of 14 pGt. Üe-
icon
1934 1935
34336 34358
Verachynt: Maandag, Woensdag
en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
uaand en 1.25; p. post f 1.50
Met verzekering 15 cents meer.
voor de Krimpenerwaard
murlijk met gering, maar thans is de ge
legenheid beier dan ooit om voor een
gj-oot deel daarvan subsidie te bekomen
en die gelegenheid komt, als het plan nu
niet wordt aangegrepen, zeer waarschijn
lijk niet meer terug.
Wat moet er gebeuren en wie moet het
betalen?
De met zwarte lijnen aangegeven be
staande wegen, beslaan een gezamenlijk
oppervlak van 90 KM., in onderhoud bij
het hoogheemraadschap Krimpenerwaard.
De provincie zal die wegen overnemen en
overdragen aan de gemeenten, welke aan
die wegen liggen. Er wordt dan een
„wegschap" gevormd, genaamd „De Krim
penerwaard", waarin zitting zullen heb
ben alle burgemeesters en wethoudeis
van d® 12 gemeenten, die het wegschap
zullen vormen, namelijk Krimpen-IJasel,
i Ouderkerk-IJssel, Gouderak, Haastrecht,
Schoonhoven, Bergambacht, Ammerslol,
Krimpen ad. Lek, Lakkerkerk, Berken
woud®, Stolwijk ®n Vlist.
Dat wegschap zal de bestaande wegen
grondig laten verbeteren, de provincie zal
de twee groote wegen van Krimpen naar
Schoonhoven en van Gouda naar Berg
ambacht aanleggen en het rijk zal de brug
bij Krimpen bouwen. Maar die brug kan
alleen gebouwd worden, als ook de wegen
er komen. Het een hangt onverbrekelijk
samen met het andere. Wordt niet beslo-
ten tot de wegen, dan ook geen brug.
Het wegschap wordt dus gevormd door
de colleges van dagelijksch bestuur,
maar de gemeenteraden moeten daartoe
besluiten en de raadsleden van de Krim
penerwaard hebben dus in hun macht
om dezen waard goede wegen te verschaf
fen of om de streek in haar afzondering
te laten voorlleven.
De voorwaarden, waarop de streek tot
leven gewekt ka» worden, zijn ongemeen
gunstig.
Het hoogheemraadschap zal per kilo
meter tertiaire weg f 400 bijdragen, dat
is dus in totaal f 36.000, het rijk zal 100
pGt. betalen van de loonen en alles zal in
werkverschaffing worden uitgevoerd, zijn
de een bedrag van f 70.000. Er blijft dan
nog een post van f 188 000, waarvoor een
leening gesloten zou worden. De mogelijk-
I heid beslaat, dat i 132.000 als renteloos
voorschot verkregen kan worden uit het
Werkfonds.
Zonder uitkeering uit het Verkeers-
fonds, zouden de jaarlijksche kosten per
hoofd in de 12 gemeenten bedragen f 1.11,
wordt de uitkeering wel verleend, dan zijn
die kosten slechts f 0.59 per jaar.
Dat is dus wel een minimale bijdrage
voor de groote werken, een gering offer
om het mogelijk te maken onzen achter
stand in te halen. Wegen, goede wegen,
zijn een allereerste levensbehoefte voor
deze streek. De enkele spoorweg, welke
nog door don waard loopt, i» gelegd, toen
de spoorwegen over hun hoogtepunt heen
waren en thans is de toekomst aan an
dere verkeersmiddelen. Zonder een af
doende verbetering van ons wegenstelsel,
zal de Krimpenerwaard achteruitgaan....
blijven achteruitgaan, want dat proces is
reeds begonnen.
Wij hebben voor ons de bevolkingscij
fers der 12 bovengenoemde gemeenten,
welke het wegschap zullen vormen. Bij
elkaar opgeteld, geven die 12 gemeenten
de volgende totalen aan bevolking;
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1938 JAARGANG
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
I SCHOONHOVENSCHE COURANT
JTelet 20. Tbl-Adra.: V»ppoolen '8. A W. N. VAN HOPTEN, SCHOON'iOVEi., HAVEN 23. Poelrekemn, 13763. J_
ABONNB-S, di. nch u. out. »dmmi«r.ti. opgeran voor de Tenekenng. ■ju roltjen. de ...lg.jl.ld. b«pilm(ai> lagan onj.v.ll.e ,.„,k.rd .oor badragau, gewaarborgd door de NIKUWÏ HAVBA.NE la Schiedam,
Oflflfl Q“ld“ bii 600 Onld'” b,J “lOO Q"ld'” bÜ ”tliM onn Ould,n bï mn Gulden bij rerlina Gulden bij verlies ns
4VVV ongeschiktheid. UVV oeerlgden. JUU ren band ol Tool. ZUU van aan oog. IvU van een duim. OU anderen ringer.
Misschien nog wel koorts
ookl Aspirin is d®» on
overtroffen bestrijder van ver
koudheid. Na Uw verkoudheid
-qp. zult U met zo velen zeggen i
Zo’n Aspirientje
helpt toch maar!
*ykrllgb««r In de or«nj»-b«ndbuU>i van
30 tabl. 70 tit »n oran)«(akjM van j tabt. S iq cis.
41 !7
met 9 pGt. door overlijden, of 14 pGt. Ge
rekend naar 1930 zou de bevolking in
1935 dus groot moeten zijn 35820 zielen
inplaats van 34358, dus 1462 zielen of
ongeveer 365 gezinnen minder.
Dit cijfer lijkt niet zoo groot, doch als
men in het oog houdt, dat do inWoners
van de Krimpenerwaard bijzonder aan
woonplaats gehecht zijn, dan spreekt dit
andere taal.
Afgezien van vestiging en vertrek, heb
ben dus de laatste 6 jaren ongeveer 365
gezinnen, noodgedwongen, tegen hun wil
in |ndere streken werk en brood moeten
vinden, dat onze streek niet kon geven.
D® landarbeid eisebt in vergelijking met
d® industrie, weinig personeel en wan
neer, zooals nu het geval is,*de landbouw
slecht gaat ®n d® industrie stil ligt, wor
den de nijvere handen gedwongen i» an
dere streken werk te soeken.
Maar komen er wegen en komt er een
brug, dan ligt het terrein hier gunstig
voor vel® industrieën en dan kunnen, als de
slechte tijden geweken zijn, ook de land
bouw en veeteelt weer ophloeien en ge
makkelijker hun pHpdueti® vervoeren langs
goede, stofvrije wegen.
Dan zullen ook de zieken, die nu in
tentjes liggen aan wegen, waar voortdu
rend d® wagons het stof in wolken naar