De Perceelen, Een Eeremedaille I Uit ons Regeeringshuis Weer Griep? Sportnieuws Marktberichten boerendienstbode Timmerzaak Houtdraaierij, enz. JOE BROWN HM. Auto&vuüec* e*t (focapehoudccs-! feuilleton. Wolven in schaapsvacht MAANDAG 16 MAART 1930 EU WEALJECHIN. Revanche-match niet te Amsteriiam. De directie van liet Carlton Ho'el te Am- «terdam heeft besloten, haar aamankelnk voorstel om de revanchematch om het we reldkampioenschap schaken tusachen Dr. Euwe en Dr. Aljechin in het Carlton Ho tel te doen spelen, om organisatorische re denen ingetrokken. Dr. Aljechin is Zaterdagmorgen uit Am sterdam vertrokken en heeft zich naar Weenen begeven. Er is nu maar weinig kans, de match voor Nederland te be houden, al poogt het EuweAljechin-co- mitó alsnog een oplossing in die richting te vinden. Nieuw-Lekkerland. Op het terrein al hier speelde aZterdagmiddag Excelsior I tegen Groote Lindt I, van Zwijndrecht. De uitslag was gelijk spel 11. 'Te .Kinderdijk speelde Zwervers II te gen Condors, van Rotterdam. Zwervers won met 41. Zwervers I ging naar W.I.A. te Rot terdam. De uitslag was 51 voor W.I.A. PAARDEN EN VEE. AMSTEnDAJI, 10 Maart. Ter veemarkt waren heden aangeioerd 494 vette koeien, waarvan de pi ijzen waren: le kwal. 49— 52, 2e kwal. 40—48, 3e kwal. 33—38 per K.G. slachtgewicht; 93 melk- en kalf- koeien f 140-190 per stuk, 97 vette kal veren, 2e kwal. 48—36, 3e kwal. 38—47 per K G. le\endgewioht; 125 nuchtere kal veren f 350—6.50 per stuk; 36 schapen f 1318 per stuk; 441 varkens, vleesch- varkens, wegende van 90—110 K.G., 42— 43, zware varkens 4041, vette varkens 30-40 per K.G. slachtgewicht. GORINCHEM, 16 Maart. Op de vee markt waren heden aangevoerd 87 run deren, 5 nuchtere kalveren, 4 varkens, 221 biggen, 46 overloopers. De prijzen waren als volgt: Zware kalf- 'pien f 125180, melkkoeien f 100 4), kalfvaarzen f 75150, guiste vaarzen 1' 5090, vare koeien f 40100, pinken f 3060, ossen I 50100, stieren f 25 75, nuchtere fokkalveren f 46, nuohtere exportkalveren f 24, drachtige varkens f 6070, natte zeugen f 3035, overloo pers f 1622, biggen f 1014. Eiermarkt.. Kippeneieren f 2.252.50 per 100 stuks. Botermarkt; Roomboter f 1.601.70 per K.G., Margarine i 1.101.15 per K.G. ROTTERDAM, 16 Maart. Veemarkt. Aanvoer in totaal 1818 stuks, waarvan 119 runderen, 275 vette kalveren, 315 schapen en lamineren, 587 varkens, 23 nuchtere kalevren. Prijzen per K.G.: Vette koeien le kwal. tot 48, 2e kwal. tot 42, 3e kwal. 2834; vet e ossen le kwal. 44, 2e kwal. 40, 3e kwal. 3034; vette kalveren le kwal. 90, 2e kwal. 72, 3e kwal. 47—57; varkens (le vend gewicht) le kwal. 34, 2e kwal. 33^, 3e kwal. 33; schapen le kwal. 40, 2e kw. 38, 3e kwal. 30; lammeren le kwal. 41, 2e kwal. 38, 3e kwal. 29. Prijzen per stuk: Schapen le kwal. tot f 19, 2e kwal. tot f 17, 3e kwal. tot f 12; lammeren le kwal. 17, 2e kwal. 14, 3e kwal. f 10. Overzicht: Vette koeien en ossen aan voer iets korter, handel kalm, prijzen als vorige week; stieren aanvoer hts ruimer, handel stug, prijzen le en 2e kwal. onver anderd, 3e 'kwal. iets minder; schapen en lammeren aanvoer iets korter, handel stroef, prijzen lager dan vorige week; var kens aanvoer minder, handel slap, prijzen iets lager. UTRECHT, 14 Maart. Veemarkt. Aan voer 3030 stuks. Handel matig. Stieren 1720 cent, slachtkoeien 2e soort 2023 cent, 3e soort 17—19 ct., alles per pond. Vaarzen f 80140, pinken f 5070, melk koeien f 120190, kalfkoeien f 130200, varekoe'en f 80140, magere kalveren f 4065, nuchtere kalveren f 34.50, ma gere varkens f 1828, schrammen f 12 18, biggen f 812, magere schapen f 10 20 per stuk. MELK, BOTER, KAAS EN EIEREN. OUDEWATER, 16 Febr. Kaasmarkt van heden. Aanvoer 2 partijen, 90 stuks, wegende 450 K.G. Met rijksmerk zwam» en le soort geen aanvoer. Prijs 2e soort met rijksmerk f 10-20. Handel traag. GROOT-AMMERS, 14 Maart. Aan de markt alhier waren Zaterdag aangevoerd 3 partijen kaas met te zamen 76 s'uks ka zen, wegende 532 K.G. Prijs met rijksmerk •2e soort f 10.5020. Handel matig. UTRECHT, 14 Maart. Boter 85—90 ct., kaas 20—30 cent per pond. Eieren f 2.38 3 per 100 stuks. AARDAPPELEN, GROENTEN EN FRUIT ROTTERDAM, 16 Maart. Brielsche ei genheimers f 1.702.15; Zeeuwsche bon te f 22.30; Zeeuwsche eigenheimers f 1.702; Zeeuwsche blauwe f 22.30; poters eigenh. f 1.50—1.70; poters b. en bl. f 1.501.70; Bevelanders I 1.701.85; zandaardappelen 3Vt-4 ot. per K.G.; win ter Malta's 11 Vt—12 K ct. per K.G. Met tamelijke aanvoer, willige vraag. GOUDA, 13 Maart. Spinazie f 11.90— 16.80, witlof f 8.50—16.40, uien f 1.50- 3.20, peen f 6-8.90, andijvie f 11.30- f 14 50, spruiten f 810.40, alles per 100 K.G.; rabarber f 45 05, selderij f 1.10 2.90, pieterselie f 2.508.80, prei f 0.70 1.90, alles per 100 bos; knolselderij f 2— 5.60, kropsla f 2 60—6, alles per 100 stuks; boerekool 6075 cent per kist. 'S-GRAVENHAGE, 13 Maart. Haagach» veiling voor fruit en groenten N.V. D« prijzen waren heden: Goudreinetten ex tra 23.40—27.90, I 17.00—21.40, II 12-' 16.30; roode kool 90.50, schorsenerez 8 60. rabarber 8 (per 100 bos); witlof 12.00—14.70, II 10.40, alles per 100 K.G Totaal aanvoer witlof 5515 K.G. ZWIJNDRECHT, 13 Maart. Andijvi* f 1.60—2.60 per 100 stuks en 66—90 ct, per kist; hoerenkoel f 4-10, kroten f 6.90 —7, roode kool f 10.40, spinazie f 20— 24, sprui'en f 1510.90 en f 39, dito schoongemaakt f 1819, groote spruiten f 12.6018 60a uien f 2.90—4.10, winter peen f 8.803.90, witlof 13.70—15 en f 10.8012.50, wortelen (f| fbreekpeen) f 12.5016.70, alles per 100 K.G.; selde rij 2645 cent per dozijn, groene savoye kool f 1.202.40 per 100 stuks, knolsel derij (1 lx» stuks) f 1132 per 100 bos; sla f 6.80—8.80 en f 3 90—6.10 per 100 krop; pieterselie f 5.405.70, prei I 0.701,20, rabarber f 4.304 50, roo de radijs f 6 507.60, alles per 100 bos: glasveldsla f 1.041.57 per kist van 5 K.G. TE KOOP: Prachtig mahonie cylinderbureau, van onder 5 laden br. 130, diep 60, f22. Dito secre taire f 18. Nieuwe divan met kleed f 14.—. Massief eiken 2- pers. ledikant m. matras f 12. VAN DER SLUIS, Hoogen- _di]k_l28b bij Schoonhoven. Te koopbeste leg poters 4 ct,. p. kilo, f 2.80 per H.L. - Eigen heimers, Blauwkop, Zeeuw sche blauwen, Zeeuwsche bonten, Bevelanders, Roode ster. Aan huis bezorgd. - Briefk. wordt vergoed. - Aanbevelend Albart da Jong, O.Nlauwkark Eenige kennisgeving. De Heer en Mevrouw KAGENAAR-BIh geven met blijdschap kennis van ae geboorte van hun Dochter Johanna Elizabeth Iris. Dalem, 13 Maart 1936. N.H. Pastorie. Eenige kennisgeving. Heden overleed, tot onze diepe droefheid, onze beste Vader, Behuwdvatter en Grootvader Nicolaas Treurniet, Notaris te Moordrecht, Ridder in de Orde van Oranje-Nassau, in den ouderdom van 85 jaar. Moordrecht, C. M. TREURNIET. Haarlem, M. W. TREURNIET. M.C.H. TREURNIET- VAN Eijk. Moordrecht, A. L. TREURNIET. M. E. TREURNIET. En Kleinkinderen. Moordrecht, 15 Maart 193,6* Oeen bezoek. De teraardebestelling zal plaats hebben op Woensdag a.s. op de Alg. Begraafplaats Crooswijk te Rotterdam, te één uur. GEVRAAGD per 1 Mei: Pert. KEUKENMEISJE, Oostonr. of Duitsch, en bekwaam 3e MEISJE, kunn. strijken, naaien, tafeldienen. Brieven „Huis Nimmer- dor", Amersfoort. Gevraagdi Adres: H. H AKKESTEEOT, Willige-Langerak. Te koop gevraagdi Een Expeditie In het vervoer van melk naar fabriek met auto of iets dergelijks. Brieven, no. 8450, bureau v.d. blad. Ter overname aangeboden wegens dubbele zaken: Voor jonge kracht bestaan verzekerd Brieven, onder no. 8380, bureau van dit biad. Bij beschikking van den E.A. Heer Rechter-Commissaris in het Faillissement van M. v. d. GRAAF te Lekkerkerk is bepaald: dat de vorderingen bij onder- geteekende moeten worden in gediend vóór 9 April a.s. dat de verificatie-vergadering zal worden gehouden op Vrijdag 24 April a.s., des voorm. lOVjuur, in het Gerechtsgebouw aan den Noordsingel te Rotterdam. De Curator, Mt. 0. G. W. SCHRIJVER. Schoonhoven, 16-3-'36. Langnrak. 13 Maart 1936 geveild, staan in bod: Perc. 1 op 1575 J Perc. 5 op f625 2 550 6 - 925 3 - 100 7 -925 4 - 400. Afslag 20 Maart 1936, v.m. lOuur, bijOOSTERHOUT' P. A. VAN BUUREN, Notaris. BOELHUIS. Notaris J. DRAPERS te Caprlle aan den IJssel zal op Woensdag 25 Maart 1938 om 10 uur, ten verzoeke van Mej. de Wed. P. BOOGAERDT te Krimpen aan da Lek, op de boerderij Middelland 60 publiek a contant verkoopen: 23 Melkkoeien (gekalfd of kalfdragend), 4 Pinken met schets, Pinkstler, 15 Over loopers, 6 Mestvarkens, Brik en Boerenwagen, Maaimèchine, Rijver, Schudder, Melkgereedschap, Hek ken, Palen en Planken. 's Morgens vóór den verkoop ge nummerd te bezichtigen. Notaris J. DRAPERS te Capelle ad IJssel, bericht dat Hot oomplex Lekdijk 252 «a Krimpen a/d I Jasal in bod staat: Perc. 1 f2000.-; Perc. 1 f 1400. DE AFSLAG blijft bepaald op Vrijdag SO INaart om 11 uur, in Café WESSELO te Krimpen d IJsael. Dlnadag 17 Maart presenteert Bia Luxem bourg U in het Nutsgebouw te Sohoonhoven in .or» DE PLANKEN' Grootste laohfilm ooit vertoondII Middagvoorstelling 4.15 uur. Prijzen: kinderen 10 cent; I begeleiders 25 cent. Avondvoorstelling 8 uur. Prijzen: 35—55—80 cent. Plaatsbespreken vanaf heden aan de zaal. Wensoht U voor Uw Auto aan Batterij mat prima liokt* an startvermogen Koopt ei.n oen Kroon Aocu Nederlandsch fabrikaat), welke na 'proefneming van de beate kwaliteit blijkt teaijn. De prijais van 11-plaaUf 10,13-plaats f U.— Levering onder garantie. ======s===^======== Taveaa prima Rsparatla-inriohting V.rd.r Accuauur .n ..<il.>lll..rd w«Mr In «Ik* honv.nlh.M Voor prima behandeling wordt ingeataan Handelaren de bekende korting Beleefd aanbevelend, Kroon Accuhondal - >98 - klaskansgroof WILT U VERMAGEREN T Op welk gedeelte van het lichaam ook wenscht. Zonder baden, dieet of geneesmiddelen. Uitwendig en onschadelijk. Resultaat na den 6den dag zichtbaar. Vraagt gratis aanwijzingen en referenties aan Mevr. L. D. COLEN BRAN DER. le Helmersstr. 297, Postbus C 665, Amsterdam. DAMES on HEERENI Waarom komen er zoovalan bjj my? Omdat allor aandacht rich vestigt op 'tgablad, waar wy on« op bewegen! De «lach van den tyd verplicht U daartoeI Daar wy allea ineen* direct ontvangen uit de Ïrootsta Porllsch* Laboratoriums, kunnen wü U, soowel de aoaë- oop.t. als da starksto „PATENT-GENEESMIDDELEN" "verenI Wendt U daarom InooiM tot ml|, 'toudsta adras op dit gebied: BOT Mevrouw AUBERT -RMI Dlrksmitxtraat 26 (alleen Bovenhuis) te Rotterdam nabij Vaamarkt. Daze straat is een zijstraat van de Jonkerfransetraat (richting Crooe- wijk). Sedert 1914 't meest vertrouwd adres van aiie Hygiënische artikelen, Patent Geneesmiddelen, Sehoonheidenjiddelen ens. (Knip^ dit uit). Gratis (.rijseoiirant en gratis spreekuren t. 10 tot 10 n.m. Alles won't in blanco gesloten brief «nn U gezonden' (Ftmtr.egel erbij) Nu 4« tweede scheen. Tkoop: Drie massief eiken WINKELKASTEN; voor- en zij kanten glas. Te behagen bij: R. VAN ZANTEN, Ag**t Sclioouho* voneche Courant, Stolwijk, ji Als er een bond van tevreden schoenendragers bestond, kreeg ROBINSON vast en zeker de eeremedaille. Er zijn mannen met zoo lastige voeten. Mannen, die hun heele leven lang zochten naar •en prettig-zittenden en goed passenden schoen en die ten slotte In een ROBINSON voor hun voeten de rust en den steun vonden, die zij zoo dringend noodig hebben. Rust en steun en de juiste ruimte voor alle vijf de teenen I Past U voor de komende mooie Zomerdagen eens Model 61. Een zwarte lage schoen van zacht kalfsleer met genaaide leeren zool en rubberhak, op ronde leest: Jongensmaten 26/27 28/31 32/35 36/39 Prijzen 2.95 3.25 3.75 4.25 Alle heerenmaten (No's 40 t/m 48) op moderne leest 14.95. In bruin model 68: Jongensmaten 26/27 28/31 32/35 36/39 Prijzen f 3.25 3.75 4.25 4.75 de heerenmaten f 5.50. Uw eigen winkelier laat U graag alle Robinson-modellen zienl ROBINSON N.V. - NUMEGEN. Te koop wegens plaatsgebrek: Een prachtig wit emaills FORNUIS, weinig gebruikt; fabr. Dinaing; afm. bovenplaat 85X50 C.M. Te bevr.: Oude Singel 144c, Schoon hoven. Seinlicht)* werkt prachtig H TWEEDE BLAD. MAANDAG 16 MAART 1933 Avond-vergadering van Donderdag. Versnelde bruggenbouw. Fi nanciering door hoogere ben zinebelasting. In de avond-vergadering was aan de orde het wetsontwerp tot financiering van den versnelden bruggenbouw door verhoo ging der tijdelijke heffing van het bijzon der invoerrecht op benzine. De benzinebelasting wordt verhoogd van f 8 tot f 8.60 per 100 liter, derhalve met ruim 14 cent per liter. Gedurende 10 jaren, ingaande op den dag na afkondiging van de wet wordt in maandeliiksche termijnen, een bedrag van f 2.250.000 per jaar in mindering van de opbrengst van de invoerrechten tegoed geschreven aan de middelen van het Ver- keersfonds. De heer VAN BRAAMBEEK (s. d.) kon deze verhooging niet bezwaarlijk achten, maar hij was bang, dat de regee ring niet voldoende gelden binnen zou krijgen, gezien de ontwikkeling van den ruw-oüe-motor, den Dieselmotor, ten ge- bruike van het transportverkeer. Bezwaren heeft deze wijze van belas tingheffing wel, doch ook in ander op zicht heeft dit wetsontwerp bezwaren, n.l. uit hoofde van de omstandigheid, dat lang niet alle auto's in den lande van de bruggen over de groote rivieren gebruik zullen maken. Doch ook over dit bezwaar wilde hij, terwille van het doel, wei heen etappen. De heer B0NGAERTS (r.k.), meen de, dat het in hoofdzaak een fiscaal wets ontwerp is. De fiscus zal echter bedrogen uitkomen, doordat het motorverieer door de hooge belastingen afneemf. De heer E HELS (v.d.) meende, dat de halve cent op de benzine belasting wel eens de druppel kan zijn, die den em mer voor vele automobilisten doet over- loopen. Men moet deze verhooging zien in het algemeene beeld van de zware lasten, die op het motorrijtuigverkeer drukt. De beer LOGKEFEER (r.k.) zeide, tegen de tolheffing groote bezwaren te hebben gehad en nu verheugd te zijn, dat deze is verdwenen. Er zijn groote nationa le belangen bij dit ontwerp betrokken en daarom zou hij er vóór stemmen. De heer IJSSELMUIDEN (r.k.) vond, dat het hier gaat om een nieuwe heffing, waaraan het moeilijk valt zijn stem te geven. De heer B IE R E M A 00 constateerde dat de verdwijning v,an de tolheffing pen gpvoel van verlichting heeft teweegge bracht, maar dat het nieuwe ontwerp evenmin met vreugde is begroet. Onbillijk is, dat aan de nieuwe bruggen ook zij meebetalen, die er geen gebruik van maken. Te vreezen valt, dat de druk van de benzinebelasting op den duur voor de autohouders niet meer te dragen is. Deze verhoogde heffing drukt ook op de gebruikers van bedrijfsmotoren, b.v. in den landbouw. Steeds meer wordt men genoopt tot bet aanwenden van Dieselmotoren. Spr. vreesde, dat er tolheffing zou ko men als dit ontwerp, waartegen hij groo ts bezwaren had, werd verworpen. Daar om zou hij voorstemmen, het van pri mair belang achtend, dat de versnelde bruggenbouw tot stand komt. 37 „Nu, vooruit dan maar. De twee logeer kamers op de Hall hebben een kleine safe, die in de muur is ingebouwd. Deze safes zijn speciaal gemaakt door een Parijsche firma, die groote zaken doet in namaak sels en zoogenaamde antieke meubels. Ze zijn eenig op hun gebied, voeren de or ders met de grootste nauwgezetheid uit, vragen niets en zijn niet nieuwsgierig. De „safes" zijn vervaardigd van min of meer echt materiaal, maar ze doen hun naam oneer aan, omdat ze een looze achterzijde hebben, die beweegbaar is. Om deze in werking te brengen, heeft Sir Percy de lambrizeering in de aangrenzende kamers, die niet in gebruik zijn, zoo laten ver anderen, dat hij door een paneel weg te schuiven de safes van achteren kan ope nen. Begrijp je?" Marion knikte somber. „Zeker. Als dus de juweelenkistjes 's nachts weggesloten waren, nam hij ze er van den anderen kant uit." „Zoo is het," zei Archer koel. „Hij heeft een lasch vol instrumenten om de meest gecompliceerde sloten open te maken. Met behulp hiervan neemt hij de juweelen, vervangt de kostbaarste steenen door waardelooze namaak, sluit de kistjes en zet ze weer netjes op hun plaats en nie mand behalve een vakman, die het merkt. Ook aan het slot van «oo'n juweelenkistje is niets te zien. Eenige oogenblikken was het stil tus- echen vader en dochter. „Het heeft geen zin er nu nog doekjes om te winden," ging hij toen voort. „Ik help hem de steenen weer te zetten. Ik versta dat werk en wei om» goed. dat er De heer DLYMAER VAo» j. v> 1ST (a.r.) voerde als voornaamste bezwaar aan, dat vele verbuikers van benzine ex tra zullen worden belas», die niets met den bruggenbouw te maken hebben. Een deel van de opbrengst zal dienen, om de te korten op de spoorwegen te verminderen, waarmede gemelde verbruikers evenmin iets te maken hebben. De heer DE GEER (c.h.) verklaarde het ten aanzien van den bruggenbouw ge volgde financieele beleid niet te kunnen bewonderen. Aan een paar gemeenten werd eenige jaren vrijheid van tolheffing toegezegd en nu komt er een extra benzi- nebelasting. Het motorverkeer draagt ruimschoots zijn portie aan de wegenverbetering enz. bij, misschien wel meer dan 100 pGt. Te vreezen is, dat de fiscus zich in de vingers gaat snijden door overschrijding van het nuttig rendement der belasting. Reeds daalt het aantal aut'os. Spr. behield, zich zijn stem nog voor. De heerTEULINGS (r.k.) juichte het toe, dat van tolheffing is afgezien, maar had eveneens financieele bezwaren, o.a. wegens het fiscale karakter van het ontwerp. Deze verhooging is voor den versnelden bruggenbouw niet noodig. In het algemeen was spr. tegen de oplegging van nieuwe heffingen. De heer V AN DIJK (a.r.) zette uit een, dat de keus moet gaan tusachen een verhoogde motorrijtuigenbelasting of een verhoogde benzinebelasting, daar het auto verkeer het meeste belang heeft bij de nieuwe bruggen. De eerstgenoemde belas ting was reeds pas verhoogd, bleef over de laatste. Indien de daling van het aantal auto's doorgaat, zal de opbrengst in gevaar worden gebracht. De regeering houde dus ernstig haar aandacht op dit gevaar. De heer WE STER MAN (n.h.) had eveneens bezwaar tegen de financiering van den door hem toegejuichten versnel den bruggpnbouw. Hij wees op de zware lasten, welke op 'het motorverkeer rusten. De regeering denkt: Het gaat maar om een halven cent meer. Doch voor een autobezit ter, die een normaal verbruik van zijn personenauto maakt, be'eekent dit onge veer 12Vr pCt. per maand meer. Voor de bed rijfsatuo's is de stijging nog hooger. Spr. keurde deze nieuwe belasting af en zou tegenstemmen. De heer SNEEVLIET (ra.) vond het' de hoogste tijd, om nu tegenover deze financieele politiek ..pas" te zeggen. Spr. zou tegenstemmen TVe versnelde bruggen bouw kan door het Werkfonds worden ge financierd. Antwoord van den minister van financiën. De MINISTER VAN FINAN CIËN, de beer Oud, wees er op, dat het doel van het ontwerp is: het motorverkeer te bevorderen. Binnen weinig jaren zullen de nieuwe bruggen een groot voordeel voor het motorverkeer blijken. Het uitgangs punt is te komen tot versnelden bruggen bouw. Die is slechts mogelijk, als de re- geering de middelen daarvoor krijgt. Verscheidene sprekers waren er niet van overtuigd, dat die bouw uit het Ver- keersfönds niet mogelijk zou zijn. Op zich zelf staat de oude schuld van 131/4 mil- in de gegeven omstandigheden behoorlijk voor betaald dient te worden. Het komt hierop neer dat hij steelt en mij betaalt ik ben onmisbaar voor hem om zijn geheim te bewaren. Nu weet je alles, Marion. Ik kan niet ontkennen dat het even oneerlijk als vernuftig is, maar ik was niet in een positie om zoo iets te weigeren, omdat het anders onzen onder gang zou beteekenen." „Ik moet toegeven," mompelde ze, „dat het een groote verleiding was." „Dat was het zeker," vervolgde hij op luchtigen toon, „en de verzachtende om standigheden waren, dat er eigenlijk nieta verloren was. De menschen. die bestolen werden, verdienden het; ze lokten het uit en in de meeste gevallen hebben ze hun heele leven door anderen, die het niet konden missen, beroofd. Ordinaire, dik doende parvenu's, die met hun geld en hun juweelen te koop loopen, wat kunnen die anders verwachten? Ik vertel je, Ma rion, of je 't gelooft of niet, ik zou me er voor goen geld ter wereld voor leenen menschen van onzen stand, die ernstig onder het verlies tp lijden zouden hebben, te bestelen. Brayshaw zou dat evenmin doen. We hebben afgesproken dat we al leen ons dee' nemen van overdaad. Je 'herinnert je juffrouw Karsland nog wel; ze logeerde niet lang geleden op de Hall. Ze had een diamanten hanger, die van haar moeder was geweest; de middelste steenen waren een goede tweehonderd pond waard, maar dat was taboe! Ze was op end' op een dame en heelemaal niet in goeden doen. Ze zou het sieraad nooit door een ander hebben kunnen vervan gen." Marion haalde diep adem en stond op. „Het spijt mij, vader, dat het zoover ge komen is," zei ze zacht, terwijl haar hand op rijn schouder rustte. We moeten zien ar eg een of andere manier een «md liaen van dit fonds los van don bruggen bouw, maar van die sohuid word! alleen rente betaald We moeten ook ailoosnig betalen, docb dll lc<,mt pas m Je con3oU! dat.e van de sdiuld, hetgeen eigenlijk ver keerd is. Om den versnelden bluggenbouw mogelijk le maken, moeten de inkomsten van het Ver-keersfonds worden vers erkt omdat tenslotte rente en ailossing op dit fonds komen te drukken. Aanvankelyk dacht de regering aan tolheffing om haar doel; den vedelden bruggenbouw, te bereiken. Zy heelt daar van afgezien, wegens de vele daar legen ingebrachte bezwaren. De verhoogde benzmebelastng zal niet langer duren dan de benzinebelastmg zrif duurt. De motorrijtuigenbelasting ia na drukkelijk aangewezen voor den aanleg van wegen, de verhooging daarvan had met uitsluitend een fiscaal doel, maar daarnevens beoogde zij, een rem aan de ongebreidelde toeneming van het autover keer aan te leggen, in het belang óók van dit verkeer zelf. Het motorverkeer op den langen afstand zal zeker niet door paar- dentractie worden verhangen. Er is aan alles een grens. Zeker! Maar ook aan het versneld bruggenbouwen, als er geen geld voor isl Het Werkfonds i4 t meest aangewezen voor uitvoering van loon-intesieve wer ken, die uit heel ander oogpunt worden beschouwd dan de versnelde bruggenbouw. Men zou een verkeerd element in het Werkfonds brengen, dat alleen dient voor werkverruiming. De regeering staat voor de keus tus achen den versnelden bruggenbouw met de halve-cent verhooging van de benzinebe lasting of geen versnelden bruggenbouw. Afzien van den laatste is hoogst onge- wenscht. Antwoord van den minister van waterstaat. MINISTER TAN LITH DE J E U D E beantwoordde nog enkele vr§^ gen betreffende den wegenaanleg. Over goedkoopere wegen zal nader worden ge sproken. Als men tusschen twee kwaden, bij dit wetsontwerp kiest, kieze men bet minst kwade. Tolheffing ware volkomen verdedigbaar, doch deze belasting zoo nooit „populair" geworden zijn, voorzoo ver een belasting ook populair kan zijn. Hetgeen wordt voorgesteld is een natio naal belang. Het is overdreven van de halve cent belastingverhooging funeste ge volgen te duchten. Ondanks d<? afneming van het totale aantal auto's, is 't een feit, dat sommige categorieën van vrachtauto's nog in aantal zijn toegenomen. Voor het vervoer komt de verhoogde benzinebelasting goedkooper uit dan bet behouden van tollen en veren. De minister achtte uit hoofde daarvan het ontwerp volkomen aanvaardbaar. Er wordt nog kort gerepliceerd. Na dn- pliek van minis'er OUD werden de alge meene beraadslagingen gesloten Artikelen. Bij artikel 2, waarin wordt bepaald, dat gedurende 10 jaar 2 1/4 millioen gulden per jaar van de invoerrechten ten goede worden gebracht van het Verkeersfonds, diende de heer DE G E R (c.h.) een amendement in, om dit artikel te achrap- pen en in de overweging (considerans) van het ontwerp laten uitkomen, dat de algemeene middelen ten behoeve van den versnelden bruggenbouw moeten worden versterkt. Minister OUD nam dit amendement over. aan te maken. Afgezien van andere over wegingen, is het risico verschrikkelijk. Maar ik ben b'.ij dat ik alles weet. Ik ga nu een wandeling maken." „Wil je niet liever rijden, kindje?" „Neen/' antwoordde zij. „Ik heb hoofd pijn. Een wandeling za^mij goeddoen." Toen ze naar de deur liep, sprak hij: „Jammer van Richard. Er is een mooie kans verkeken Marion keerde zich half om. „Bent u heel zeker van wat u mij vertelde?" „Ja, ik wil er mijn hoofd onder ver wedden dat ze verloofd zijn." „We zullen het gauw genoeg weten," klonk het mat. „In ieder geval heb ik mijn best gedaan." j^Desbrook is er nog," klonk het. „Ja," stemde ze mechanisch toe. „Defr- brook is er nog." Myrtle maakt vorderingen. Dien morgen kwam Majoor Flordan in de auto naar Gresford Hall, om een kort onderhoud te hebben met Sir Percy. „Nog niets aan het licht gekomen, mijn bes't'e Flordon," deelde Brayshaw hem pathetisch mede. „Het is een groote te leurstelling voor my, behalve dat het mijn oorspronkelijk idee bevestigt, dat de dief stal niet onder mijn dak gepleegd kan zijn." „Het 'is een geheimzinnige geschiede nis"," antwoordde Flordon behoedzaam, terwijl zijn blik nieuwsgierig op zijn gast heer rustte. „Is Myrtle nog bier?" „Ik geloof van wel. Als hij het geval tenminste niet als hopelooe heeft opgege ven. Toen ik hem het laatst gesproken heb, merkte ik aan hem dat zijn onder zoek nog geen resultaat heeft gehad." „Waar is hij? In het huis?" ,',Hij is of was in de herberg Hij gaf ar de voorkeur aan om de zaak vaa bofte* af aan te Vergadering van Vrijdag. Regeling der werkzaamheden. Bij de regeling van werkzaamheden werd de Reisbelasting in handen gesteld van een commissie. De VOORZITTER «telde daarna voor om de openbare vergaderingen, na afhandeling van de agenda, heden te be- indigen en eerst op 1 April weer bijeen te komen. Het voorstel van den voorzitter werd aangenomen. MotieDe Visser verworpen. Vervolgens was aan de orde de «tem ming over de gisteren ingediende motie De Visser betreffende restitutie aan pluim veehouders van door hen betaalde graan- Rillerig, koortsig en onbehaaglijk? Stuit die aanval direct. Ga naar bed engebruik "AKKERTJES" Ge zult verbaasd en ver heugd zijn de bijzonder krachtige werking van AKKER-CACHETS te ondervinden. Voordat Ge 't weet ic alle narigh id ver geten. Ze kosten slechts 52 cent pet 12 stuks. reheten en het beëndigen van de heffing dier rechten. De motie werd verworpen met 81 te gen 4 stemmen. Versnelde bruggenbouw. Aan de orde was vervolgens de stem ming over het wetsontwerp tot financiering van den versnelden bruggenbouw door verhooging van het bijzondere invoerrecht op benzine. Het werd met 65 tegen 20 stemmen aangenomen. DE INTERNATIONALE TOESTAND Aan de orde was de behandeling van het interpellatie-verzoek De Visser, in verband met de verhoogde politieke span ningen en de verscherping der staatkundi ge tegenstellingen in Europa, de door de regeering daaromtrent reeds genomen maatregelen en eventueel nog te treffen maatregelen. De VOORZITTER verklaarde, dat het oogenblik voor deze interpellatie niet gekomen ia, omdat de regeering nauwelijks tijd gehad heeft, haar standpunt tegenover de vraagstukken, die zich thans voordoen, te bepalen. Het kwam hem dus voor, dat deze interpellatie niet moet worden toe gestaan. De heer DE VISSER (c.p.) meende, dat de regeering wel degelijk haar stand punt had bepaald, gezien haar maatrege len. De heer YLIEGEN (s.d.) verklaar de, dat de regeering weinig positiefs zou kunnen meedeelen, zoodat een interpella tie geen zin heeft. Hij meende, dat de re geering wellicht de commissie van buiteo- landsche zaken had kunnen inlichten. De heer SNEEVLIET (rs.) meen de, dat het thans vooral zaak voor de Kar mer a, op haar interpellatie-recht te blijven staan. Het gebruik van de radio mag dat recht niet afsnijden. De heer W IJ N K O O P (c.p.) drong aan op Uxwtaan van de interpellatie, om- Juist. Flordon stond op. „Als ik hem tegenkom, zal ik vragen of hij mij op de hoogte houdt, als er iets bijzonders aan 't licht gekomen is." Brayshaw schudde weifelend het hoofd. „Ik vrees dat hij je niet veel zal kunnen vertellen." Flordon begaf zich naar de deur. „Wat ik zeggen wil," vroeg hij, zich omkeerend, „hoe vindt je Wilson?" w Brayshaw straalde. „0, een beste kerel Goed sportsman en charmante kameraad Een heele aanwinst voor ons gezelschap hier." „Ia hij nog in de herberg?" „Ja. Hij is hier maar een paar dagen geweest, het speet ons dat het niet voor langer was. Maar hij wilde liever weer naar den Drakenkop gaan en ik kan me ook beat voorstellen dat een ma* liever vrij wil zijn." „Ja. Ik z&l hem eens gaaa opzoeken, als ik nog tijd heb." „Ik denk dat hi| er vanmorgen met de honden op uit ie. Ik heb zelden grooter jachtliefhebber gezien Flordon had het geluk halverwege het dorp Myrtle te ontmoeten." „Rijd naar den Drakenkop en wacht daar op mij," zei hu togen den chauffeur, terwijl hij uitstapte en zich bij den detec tive voegde. „Sir Percy vertelde mij zooeven dat a nog niet veel nieuws voor mij hebt, mijn heer Myrtle," begon hij, toen de auto wegreed. Myrtle tuitte zijn lippen m9t een on doorgrondelijk air van op de hoogte zun „Sir Percy kan dat wel zeggen," klonk het. „Maar ik heb het niet noodig gevon den dezen braven man in mijn vertrou wen te nemen „Ha, dus u hebt een spoor gevonden?" „Ik heb het gevoel jat wij*iets op het spoor <4u gekomen, dat tot een beUag- dat daarvoor ai. allen redenen bestaan. De regeering heeft een daad verricht'' door troepen onder de wapenen te houden en zij is in gebreken gebleven het /Hi tl er-fili aal" hier te lande te ontbinden De V OOORZITTER: Als u roe doorgaat, moet ik u het woord ontnemen. De beer WIJNKOOP: Ik ben d&t niet van plan. Hij zou tegen het voorstel van den voor zitter stemmen. Hef voorstel om de interpellatie niet toe te staan, werd met 80 tegen 3 stem men aangenomen. Daarna was er gelegenheid tot het stel len van vragen, overeenkomstig art. 113 van bet Reglement ran Orde. Vragen van Mr. Aalberse. De heer AALBERSE (r.k.) richt de volgende vragen aan den voorzitter van den raad van minis'ers.: 1. Is de regeering bereid mede te dee- len, welke redenen haar bewogen hebben om op Woensdagavond 11 Maart, dus op een dag, dat de beide Kamers vergader den, met voorbijgaan van volksvertegen woordiging, per radio mede te deelen, dat zij besloten had de dienstplichtigen ondei de wapenen te doen blijven? 2. Ia de regeering van meening, dat on verwijld een voorstel van wet aan de Sta» ten-Generaal moet worden gedaan, om het onder de wapenen blijven der dienst- puichtigen zooveel noodig te bepalen: en zoo neen, waarop steunt dan de meening van de regeering, en welke gedragslijn denkt zij in deze te volgen? Vragen van den heer Vliegen. De heer VLIEGEN (s.d.) richt de' volgende vragen aan den voorzitter van ministers: 1. Is de regeering niet van oordeel, dat het bepaalde in art. 1, vierde lid der Dienstplichtwet, hetwelk in dienst houden van dienstplichtigen uitdrukkelijk gelijk stelt met het roepen in werkelijken dienst, verplicht tot het onverwijld indienen van een voorstel van wet, als bedoeld in art. 187 der Grondwet, in gevallen, waarin dienstplichtigen, wier eerste oefentijd ie verstreken, in dienst worden gehouden? 2. Waarom heeft de regeering, nu zij een dergelijken maatregel welke op dit oogenblik ook door mij gereohtvaardigd wordt geacht heeft genomen, niet aan de grondwettelijke bepalingen voldaan? 3. Acht de regeering het een juiste in achtneming van de houding tusschen re geering en volksvertegenwoordiging, dat zij van een door haar, met het oog op de buitengewone internationale omstandighe den genomen belangrijken maatregel ale het in dienst houden van dienstplichtigen na het veratrijken van hun normalen wet- telijken oefentijd, genomen bovendien op een dag, dat de Tweede Kamer bijeen was, enkel door middel van de radio haar besluit ter publieke kennis bracht? 4. Ware het niet meer in overeenstem ming geweest met de goede constitutionee ls opvattingen als zij voor deze bekend making allereerst haar spreekplaats in de vergadering van de Tweede Kamer der Sta ten-Generaal gebruikt? Antwoord van de regeering. Op de vragen van dan baar Aalberse. Op de vragen van den heer Aalberee antwoordde minister Colijn onder groote belangstelling der Kamer: 1. Naar het oordeel der regeering zou rijke ontdekking kan leiden," antwoordde de detective, met de diplomatieke vaag heid, mannen van zgn beroep eigen. „Maar het is de tijd nog niet om met een definitieve verklaring *voor den dag te komen." „Dat begrijp ik," bracht Flordon in *1 midden. ,,Ik zou wel eens willen weten niet, dat ik trachten wil u uw geheimen te ont lokken wat uw meening omtrent Sir Percy Brayshaw is." Myrtle keek hem even scherp aan; toen glimlachte hij. „Het lykt mij beter, ma joor, als u uw opinie over hem eens ten beste gaf." „O," vervolgde Flordon, dezelfde voor zichtigheid betrachtend, „ik heb niets to gen hem. Ik vind hem een charmante, gastvrije kerel Maar naar aanleiding van enkele vage zinspelingen zou het mij niet verbazen ais ik boorde dat nu, dat hij in zgn verleden zooiets als een avonturier is geweest." „Mogelijk blijkt dat nog wel eens," vu het behoedzame antwoord. „Zou bet u verbazen, meneer Myrtle?** „Neen, majoor." „Wanneer u," vervolgde Flordon, „dit feit niet over 't hoofd ziet en er rekening mee houdt, is mij dat genoeg." „IJ kunt op dat punt gerust zijn, ma joor. In de laatste dagen," voegde hij er aan toe „.zijn zekere omstandigheden mij bekend geworden, die in direct verband staan met deze zaak U begrijpt zeker wel, majoor, dat ik op dit oogenblik niet meer kan zeggen." „Zeker," was het voldane antwoord van Flordon „Ik ben blij te hooren dat ik w spoedig met uw succes kan gelukwen- schen." „Daar is tenminste groote kans op," zei Myrtle. Langzaam voortwandelend, bereikten zij d« Drakenkop. kftforcU vnrnugdo

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1936 | | pagina 3