De Perceelen,
Een
Eeremedaille I
Uit ons Regeeringshuis
Weer Griep?
Sportnieuws
Marktberichten
boerendienstbode
Timmerzaak
Houtdraaierij, enz.
JOE BROWN
HM. Auto&vuüec* e*t (focapehoudccs-!
feuilleton.
Wolven in schaapsvacht
MAANDAG 16 MAART 1930
EU WEALJECHIN.
Revanche-match niet te Amsteriiam.
De directie van liet Carlton Ho'el te Am-
«terdam heeft besloten, haar aamankelnk
voorstel om de revanchematch om het we
reldkampioenschap schaken tusachen Dr.
Euwe en Dr. Aljechin in het Carlton Ho
tel te doen spelen, om organisatorische re
denen ingetrokken.
Dr. Aljechin is Zaterdagmorgen uit Am
sterdam vertrokken en heeft zich naar
Weenen begeven. Er is nu maar weinig
kans, de match voor Nederland te be
houden, al poogt het EuweAljechin-co-
mitó alsnog een oplossing in die richting
te vinden.
Nieuw-Lekkerland. Op het terrein al
hier speelde aZterdagmiddag Excelsior I
tegen Groote Lindt I, van Zwijndrecht. De
uitslag was gelijk spel 11.
'Te .Kinderdijk speelde Zwervers II te
gen Condors, van Rotterdam. Zwervers
won met 41.
Zwervers I ging naar W.I.A. te Rot
terdam. De uitslag was 51 voor W.I.A.
PAARDEN EN VEE.
AMSTEnDAJI, 10 Maart. Ter veemarkt
waren heden aangeioerd 494 vette koeien,
waarvan de pi ijzen waren: le kwal. 49—
52, 2e kwal. 40—48, 3e kwal. 33—38 per
K.G. slachtgewicht; 93 melk- en kalf-
koeien f 140-190 per stuk, 97 vette kal
veren, 2e kwal. 48—36, 3e kwal. 38—47
per K G. le\endgewioht; 125 nuchtere kal
veren f 350—6.50 per stuk; 36 schapen
f 1318 per stuk; 441 varkens, vleesch-
varkens, wegende van 90—110 K.G., 42—
43, zware varkens 4041, vette varkens
30-40 per K.G. slachtgewicht.
GORINCHEM, 16 Maart. Op de vee
markt waren heden aangevoerd 87 run
deren, 5 nuchtere kalveren, 4 varkens, 221
biggen, 46 overloopers.
De prijzen waren als volgt: Zware kalf-
'pien f 125180, melkkoeien f 100
4), kalfvaarzen f 75150, guiste vaarzen
1' 5090, vare koeien f 40100, pinken
f 3060, ossen I 50100, stieren f 25
75, nuchtere fokkalveren f 46, nuohtere
exportkalveren f 24, drachtige varkens
f 6070, natte zeugen f 3035, overloo
pers f 1622, biggen f 1014.
Eiermarkt.. Kippeneieren f 2.252.50
per 100 stuks.
Botermarkt; Roomboter f 1.601.70
per K.G., Margarine i 1.101.15 per K.G.
ROTTERDAM, 16 Maart. Veemarkt.
Aanvoer in totaal 1818 stuks, waarvan
119 runderen, 275 vette kalveren, 315
schapen en lamineren, 587 varkens, 23
nuchtere kalevren.
Prijzen per K.G.: Vette koeien le kwal.
tot 48, 2e kwal. tot 42, 3e kwal. 2834;
vet e ossen le kwal. 44, 2e kwal. 40, 3e
kwal. 3034; vette kalveren le kwal. 90,
2e kwal. 72, 3e kwal. 47—57; varkens (le
vend gewicht) le kwal. 34, 2e kwal. 33^,
3e kwal. 33; schapen le kwal. 40, 2e kw.
38, 3e kwal. 30; lammeren le kwal. 41, 2e
kwal. 38, 3e kwal. 29.
Prijzen per stuk: Schapen le kwal. tot
f 19, 2e kwal. tot f 17, 3e kwal. tot f 12;
lammeren le kwal. 17, 2e kwal. 14, 3e
kwal. f 10.
Overzicht: Vette koeien en ossen aan
voer iets korter, handel kalm, prijzen als
vorige week; stieren aanvoer hts ruimer,
handel stug, prijzen le en 2e kwal. onver
anderd, 3e 'kwal. iets minder; schapen en
lammeren aanvoer iets korter, handel
stroef, prijzen lager dan vorige week; var
kens aanvoer minder, handel slap, prijzen
iets lager.
UTRECHT, 14 Maart. Veemarkt. Aan
voer 3030 stuks. Handel matig. Stieren
1720 cent, slachtkoeien 2e soort 2023
cent, 3e soort 17—19 ct., alles per pond.
Vaarzen f 80140, pinken f 5070, melk
koeien f 120190, kalfkoeien f 130200,
varekoe'en f 80140, magere kalveren
f 4065, nuchtere kalveren f 34.50, ma
gere varkens f 1828, schrammen f 12
18, biggen f 812, magere schapen f 10
20 per stuk.
MELK, BOTER, KAAS EN EIEREN.
OUDEWATER, 16 Febr. Kaasmarkt
van heden. Aanvoer 2 partijen, 90 stuks,
wegende 450 K.G. Met rijksmerk zwam» en
le soort geen aanvoer. Prijs 2e soort met
rijksmerk f 10-20. Handel traag.
GROOT-AMMERS, 14 Maart. Aan de
markt alhier waren Zaterdag aangevoerd
3 partijen kaas met te zamen 76 s'uks ka
zen, wegende 532 K.G. Prijs met rijksmerk
•2e soort f 10.5020. Handel matig.
UTRECHT, 14 Maart. Boter 85—90 ct.,
kaas 20—30 cent per pond. Eieren f 2.38
3 per 100 stuks.
AARDAPPELEN, GROENTEN EN FRUIT
ROTTERDAM, 16 Maart. Brielsche ei
genheimers f 1.702.15; Zeeuwsche bon
te f 22.30; Zeeuwsche eigenheimers
f 1.702; Zeeuwsche blauwe f 22.30;
poters eigenh. f 1.50—1.70; poters b. en
bl. f 1.501.70; Bevelanders I 1.701.85;
zandaardappelen 3Vt-4 ot. per K.G.; win
ter Malta's 11 Vt—12 K ct. per K.G. Met
tamelijke aanvoer, willige vraag.
GOUDA, 13 Maart. Spinazie f 11.90—
16.80, witlof f 8.50—16.40, uien f 1.50-
3.20, peen f 6-8.90, andijvie f 11.30-
f 14 50, spruiten f 810.40, alles per 100
K.G.; rabarber f 45 05, selderij f 1.10
2.90, pieterselie f 2.508.80, prei f 0.70
1.90, alles per 100 bos; knolselderij f 2—
5.60, kropsla f 2 60—6, alles per 100
stuks; boerekool 6075 cent per kist.
'S-GRAVENHAGE, 13 Maart. Haagach»
veiling voor fruit en groenten N.V. D«
prijzen waren heden: Goudreinetten ex
tra 23.40—27.90, I 17.00—21.40, II 12-'
16.30; roode kool 90.50, schorsenerez
8 60. rabarber 8 (per 100 bos); witlof
12.00—14.70, II 10.40, alles per 100 K.G
Totaal aanvoer witlof 5515 K.G.
ZWIJNDRECHT, 13 Maart. Andijvi*
f 1.60—2.60 per 100 stuks en 66—90 ct,
per kist; hoerenkoel f 4-10, kroten f 6.90
—7, roode kool f 10.40, spinazie f 20—
24, sprui'en f 1510.90 en f 39, dito
schoongemaakt f 1819, groote spruiten
f 12.6018 60a uien f 2.90—4.10, winter
peen f 8.803.90, witlof 13.70—15 en
f 10.8012.50, wortelen (f| fbreekpeen)
f 12.5016.70, alles per 100 K.G.; selde
rij 2645 cent per dozijn, groene savoye
kool f 1.202.40 per 100 stuks, knolsel
derij (1 lx» stuks) f 1132 per 100
bos; sla f 6.80—8.80 en f 3 90—6.10 per
100 krop; pieterselie f 5.405.70, prei
I 0.701,20, rabarber f 4.304 50, roo
de radijs f 6 507.60, alles per 100 bos:
glasveldsla f 1.041.57 per kist van 5
K.G.
TE KOOP: Prachtig mahonie
cylinderbureau, van onder 5 laden
br. 130, diep 60, f22. Dito secre
taire f 18. Nieuwe divan met
kleed f 14.—. Massief eiken 2-
pers. ledikant m. matras f 12.
VAN DER SLUIS, Hoogen-
_di]k_l28b bij Schoonhoven.
Te koopbeste leg poters 4 ct,. p.
kilo, f 2.80 per H.L. - Eigen
heimers, Blauwkop, Zeeuw
sche blauwen, Zeeuwsche
bonten, Bevelanders, Roode
ster. Aan huis bezorgd. - Briefk.
wordt vergoed. - Aanbevelend
Albart da Jong, O.Nlauwkark
Eenige kennisgeving.
De Heer en Mevrouw
KAGENAAR-BIh
geven met blijdschap kennis van
ae geboorte van hun Dochter
Johanna Elizabeth Iris.
Dalem, 13 Maart 1936.
N.H. Pastorie.
Eenige kennisgeving.
Heden overleed, tot onze
diepe droefheid, onze beste
Vader, Behuwdvatter en
Grootvader
Nicolaas Treurniet,
Notaris te Moordrecht,
Ridder in de Orde van
Oranje-Nassau,
in den ouderdom van 85 jaar.
Moordrecht,
C. M. TREURNIET.
Haarlem,
M. W. TREURNIET.
M.C.H. TREURNIET-
VAN Eijk.
Moordrecht,
A. L. TREURNIET.
M. E. TREURNIET.
En Kleinkinderen.
Moordrecht, 15 Maart 193,6*
Oeen bezoek.
De teraardebestelling zal
plaats hebben op Woensdag
a.s. op de Alg. Begraafplaats
Crooswijk te Rotterdam, te
één uur.
GEVRAAGD per 1 Mei:
Pert. KEUKENMEISJE,
Oostonr. of Duitsch, en bekwaam
3e MEISJE, kunn. strijken, naaien,
tafeldienen. Brieven „Huis Nimmer-
dor", Amersfoort.
Gevraagdi
Adres: H. H AKKESTEEOT,
Willige-Langerak.
Te koop gevraagdi
Een Expeditie
In het vervoer van melk naar
fabriek met auto of iets dergelijks.
Brieven, no. 8450, bureau v.d. blad.
Ter overname aangeboden
wegens dubbele zaken:
Voor jonge kracht bestaan verzekerd
Brieven, onder no. 8380,
bureau van dit biad.
Bij beschikking van den E.A. Heer
Rechter-Commissaris in het
Faillissement van
M. v. d. GRAAF
te Lekkerkerk
is bepaald:
dat de vorderingen bij onder-
geteekende moeten worden in
gediend vóór 9 April a.s.
dat de verificatie-vergadering zal
worden gehouden op Vrijdag
24 April a.s., des voorm. lOVjuur,
in het Gerechtsgebouw aan den
Noordsingel te Rotterdam.
De Curator,
Mt. 0. G. W. SCHRIJVER.
Schoonhoven, 16-3-'36.
Langnrak.
13 Maart 1936 geveild, staan in bod:
Perc. 1 op 1575 J Perc. 5 op f625
2 550 6 - 925
3 - 100 7 -925
4 - 400.
Afslag 20 Maart 1936,
v.m. lOuur, bijOOSTERHOUT'
P. A. VAN BUUREN, Notaris.
BOELHUIS.
Notaris J. DRAPERS
te Caprlle aan den IJssel zal op
Woensdag 25 Maart 1938
om 10 uur, ten verzoeke van Mej.
de Wed. P. BOOGAERDT te
Krimpen aan da Lek,
op de boerderij Middelland 60
publiek a contant verkoopen:
23 Melkkoeien
(gekalfd of kalfdragend), 4 Pinken
met schets, Pinkstler, 15 Over
loopers, 6 Mestvarkens, Brik en
Boerenwagen, Maaimèchine, Rijver,
Schudder, Melkgereedschap, Hek
ken, Palen en Planken.
's Morgens vóór den verkoop ge
nummerd te bezichtigen.
Notaris J. DRAPERS
te Capelle ad IJssel, bericht dat
Hot oomplex
Lekdijk 252
«a Krimpen a/d I Jasal
in bod staat:
Perc. 1 f2000.-; Perc. 1 f 1400.
DE AFSLAG blijft bepaald op
Vrijdag SO INaart
om 11 uur, in Café WESSELO te
Krimpen d IJsael.
Dlnadag 17 Maart presenteert Bia Luxem
bourg U in het Nutsgebouw te Sohoonhoven
in
.or» DE PLANKEN'
Grootste laohfilm ooit vertoondII
Middagvoorstelling 4.15 uur. Prijzen: kinderen 10 cent; I
begeleiders 25 cent. Avondvoorstelling 8 uur. Prijzen:
35—55—80 cent. Plaatsbespreken vanaf heden aan de zaal.
Wensoht U voor Uw Auto aan Batterij
mat prima liokt* an startvermogen
Koopt ei.n oen Kroon Aocu
Nederlandsch fabrikaat), welke na 'proefneming van de beate
kwaliteit blijkt teaijn. De prijais van 11-plaaUf 10,13-plaats f U.—
Levering onder garantie. ======s===^========
Taveaa prima Rsparatla-inriohting
V.rd.r Accuauur .n ..<il.>lll..rd w«Mr In «Ik* honv.nlh.M
Voor prima behandeling wordt ingeataan
Handelaren de bekende korting
Beleefd aanbevelend,
Kroon Accuhondal - >98 - klaskansgroof
WILT U VERMAGEREN T
Op welk gedeelte van het lichaam
ook wenscht. Zonder baden,
dieet of geneesmiddelen. Uitwendig
en onschadelijk. Resultaat na den
6den dag zichtbaar. Vraagt gratis
aanwijzingen en referenties aan
Mevr. L. D. COLEN BRAN DER.
le Helmersstr. 297, Postbus C 665,
Amsterdam.
DAMES on HEERENI
Waarom komen er zoovalan bjj my? Omdat allor aandacht rich
vestigt op 'tgablad, waar wy on« op bewegen! De «lach van den tyd
verplicht U daartoeI Daar wy allea ineen* direct ontvangen uit de
Ïrootsta Porllsch* Laboratoriums, kunnen wü U, soowel de aoaë-
oop.t. als da starksto „PATENT-GENEESMIDDELEN" "verenI
Wendt U daarom InooiM tot ml|, 'toudsta adras op dit gebied:
BOT Mevrouw AUBERT -RMI
Dlrksmitxtraat 26 (alleen Bovenhuis) te Rotterdam
nabij Vaamarkt.
Daze straat is een zijstraat van de Jonkerfransetraat (richting Crooe-
wijk). Sedert 1914 't meest vertrouwd adres van aiie Hygiënische
artikelen, Patent Geneesmiddelen, Sehoonheidenjiddelen ens. (Knip^ dit
uit). Gratis (.rijseoiirant en gratis spreekuren t. 10 tot 10 n.m.
Alles won't in blanco gesloten brief «nn U gezonden' (Ftmtr.egel erbij)
Nu 4« tweede scheen.
Tkoop: Drie massief eiken
WINKELKASTEN; voor- en zij
kanten glas. Te behagen bij: R.
VAN ZANTEN, Ag**t Sclioouho*
voneche Courant, Stolwijk, ji
Als er een bond van tevreden schoenendragers bestond, kreeg
ROBINSON vast en zeker de eeremedaille. Er zijn mannen met
zoo lastige voeten. Mannen, die hun heele leven lang zochten naar
•en prettig-zittenden en goed passenden schoen en die ten slotte
In een ROBINSON voor hun voeten de rust en den steun vonden,
die zij zoo dringend noodig hebben. Rust en steun en de juiste
ruimte voor alle vijf de teenen I
Past U voor de komende mooie Zomerdagen eens Model 61.
Een zwarte lage schoen van zacht kalfsleer met genaaide leeren zool
en rubberhak, op ronde leest:
Jongensmaten 26/27 28/31 32/35 36/39
Prijzen 2.95 3.25 3.75 4.25
Alle heerenmaten (No's 40 t/m 48) op moderne leest 14.95.
In bruin model 68:
Jongensmaten 26/27 28/31 32/35 36/39
Prijzen f 3.25 3.75 4.25 4.75
de heerenmaten f 5.50.
Uw eigen winkelier laat U graag alle Robinson-modellen zienl
ROBINSON N.V. - NUMEGEN.
Te koop wegens plaatsgebrek: Een
prachtig wit emaills FORNUIS,
weinig gebruikt; fabr. Dinaing;
afm. bovenplaat 85X50 C.M. Te
bevr.: Oude Singel 144c, Schoon
hoven.
Seinlicht)*
werkt prachtig H
TWEEDE BLAD.
MAANDAG 16 MAART 1933
Avond-vergadering van Donderdag.
Versnelde bruggenbouw. Fi
nanciering door hoogere ben
zinebelasting.
In de avond-vergadering was aan de
orde het wetsontwerp tot financiering van
den versnelden bruggenbouw door verhoo
ging der tijdelijke heffing van het bijzon
der invoerrecht op benzine.
De benzinebelasting wordt verhoogd van
f 8 tot f 8.60 per 100 liter, derhalve met
ruim 14 cent per liter.
Gedurende 10 jaren, ingaande op den
dag na afkondiging van de wet wordt in
maandeliiksche termijnen, een bedrag
van f 2.250.000 per jaar in mindering van
de opbrengst van de invoerrechten tegoed
geschreven aan de middelen van het Ver-
keersfonds.
De heer VAN BRAAMBEEK (s.
d.) kon deze verhooging niet bezwaarlijk
achten, maar hij was bang, dat de regee
ring niet voldoende gelden binnen zou
krijgen, gezien de ontwikkeling van den
ruw-oüe-motor, den Dieselmotor, ten ge-
bruike van het transportverkeer.
Bezwaren heeft deze wijze van belas
tingheffing wel, doch ook in ander op
zicht heeft dit wetsontwerp bezwaren,
n.l. uit hoofde van de omstandigheid, dat
lang niet alle auto's in den lande van de
bruggen over de groote rivieren gebruik
zullen maken. Doch ook over dit bezwaar
wilde hij, terwille van het doel, wei heen
etappen.
De heer B0NGAERTS (r.k.), meen
de, dat het in hoofdzaak een fiscaal wets
ontwerp is. De fiscus zal echter bedrogen
uitkomen, doordat het motorverieer door
de hooge belastingen afneemf.
De heer E HELS (v.d.) meende, dat
de halve cent op de benzine
belasting
wel eens de druppel kan zijn, die den em
mer voor vele automobilisten doet over-
loopen. Men moet deze verhooging zien in
het algemeene beeld van de zware lasten,
die op het motorrijtuigverkeer drukt.
De beer LOGKEFEER (r.k.) zeide,
tegen de tolheffing groote bezwaren te
hebben gehad en nu verheugd te zijn, dat
deze is verdwenen. Er zijn groote nationa
le belangen bij dit ontwerp betrokken en
daarom zou hij er vóór stemmen.
De heer IJSSELMUIDEN (r.k.)
vond, dat het hier gaat om een nieuwe
heffing, waaraan het moeilijk valt zijn
stem te geven.
De heer B IE R E M A 00 constateerde
dat de verdwijning v,an de tolheffing pen
gpvoel van verlichting heeft teweegge
bracht, maar dat het nieuwe ontwerp
evenmin met vreugde is begroet.
Onbillijk is, dat aan de nieuwe bruggen
ook zij meebetalen, die er geen gebruik
van maken. Te vreezen valt, dat de druk
van de benzinebelasting op den duur voor
de autohouders niet meer te dragen is.
Deze verhoogde heffing drukt ook op de
gebruikers van bedrijfsmotoren, b.v.
in den landbouw.
Steeds meer wordt men genoopt tot bet
aanwenden van Dieselmotoren.
Spr. vreesde, dat er tolheffing zou ko
men als dit ontwerp, waartegen hij groo
ts bezwaren had, werd verworpen. Daar
om zou hij voorstemmen, het van pri
mair belang achtend, dat de versnelde
bruggenbouw tot stand komt.
37
„Nu, vooruit dan maar. De twee logeer
kamers op de Hall hebben een kleine safe,
die in de muur is ingebouwd. Deze safes
zijn speciaal gemaakt door een Parijsche
firma, die groote zaken doet in namaak
sels en zoogenaamde antieke meubels. Ze
zijn eenig op hun gebied, voeren de or
ders met de grootste nauwgezetheid uit,
vragen niets en zijn niet nieuwsgierig. De
„safes" zijn vervaardigd van min of meer
echt materiaal, maar ze doen hun naam
oneer aan, omdat ze een looze achterzijde
hebben, die beweegbaar is. Om deze in
werking te brengen, heeft Sir Percy de
lambrizeering in de aangrenzende kamers,
die niet in gebruik zijn, zoo laten ver
anderen, dat hij door een paneel weg te
schuiven de safes van achteren kan ope
nen. Begrijp je?"
Marion knikte somber. „Zeker. Als dus
de juweelenkistjes 's nachts weggesloten
waren, nam hij ze er van den anderen
kant uit."
„Zoo is het," zei Archer koel. „Hij heeft
een lasch vol instrumenten om de meest
gecompliceerde sloten open te maken. Met
behulp hiervan neemt hij de juweelen,
vervangt de kostbaarste steenen door
waardelooze namaak, sluit de kistjes en
zet ze weer netjes op hun plaats en nie
mand behalve een vakman, die het merkt.
Ook aan het slot van «oo'n juweelenkistje
is niets te zien.
Eenige oogenblikken was het stil tus-
echen vader en dochter.
„Het heeft geen zin er nu nog doekjes
om te winden," ging hij toen voort. „Ik
help hem de steenen weer te zetten. Ik
versta dat werk en wei om» goed. dat er
De heer DLYMAER VAo» j. v> 1ST
(a.r.) voerde als voornaamste bezwaar
aan, dat vele verbuikers van benzine ex
tra zullen worden belas», die niets met den
bruggenbouw te maken hebben. Een deel
van de opbrengst zal dienen, om de te
korten op de spoorwegen te verminderen,
waarmede gemelde verbruikers evenmin
iets te maken hebben.
De heer DE GEER (c.h.) verklaarde
het ten aanzien van den bruggenbouw ge
volgde financieele beleid niet te kunnen
bewonderen. Aan een paar gemeenten
werd eenige jaren vrijheid van tolheffing
toegezegd en nu komt er een extra benzi-
nebelasting.
Het motorverkeer draagt ruimschoots
zijn portie aan de wegenverbetering enz.
bij, misschien wel meer dan 100 pGt.
Te vreezen is, dat de fiscus zich in de
vingers gaat snijden door overschrijding
van het nuttig rendement der belasting.
Reeds daalt het aantal aut'os.
Spr. behield, zich zijn stem nog voor.
De heerTEULINGS (r.k.) juichte
het toe, dat van tolheffing is afgezien,
maar had eveneens financieele bezwaren,
o.a. wegens het fiscale karakter van het
ontwerp.
Deze verhooging is voor den versnelden
bruggenbouw niet noodig. In het algemeen
was spr. tegen de oplegging van nieuwe
heffingen.
De heer V AN DIJK (a.r.) zette uit
een, dat de keus moet gaan tusachen een
verhoogde motorrijtuigenbelasting of een
verhoogde benzinebelasting, daar het auto
verkeer het meeste belang heeft bij de
nieuwe bruggen. De eerstgenoemde belas
ting was reeds pas verhoogd, bleef over
de laatste.
Indien de daling van het aantal auto's
doorgaat, zal de opbrengst in gevaar
worden gebracht. De regeering houde dus
ernstig haar aandacht op dit gevaar.
De heer WE STER MAN (n.h.) had
eveneens bezwaar tegen de financiering
van den door hem toegejuichten versnel
den bruggpnbouw. Hij wees op de zware
lasten, welke op 'het motorverkeer rusten.
De regeering denkt: Het gaat maar om een
halven cent meer. Doch voor een autobezit
ter, die een normaal verbruik van zijn
personenauto maakt, be'eekent dit onge
veer 12Vr pCt. per maand meer. Voor de
bed rijfsatuo's is de stijging nog hooger.
Spr. keurde deze nieuwe belasting af
en zou tegenstemmen.
De heer SNEEVLIET (ra.) vond
het' de hoogste tijd, om nu tegenover deze
financieele politiek ..pas" te zeggen. Spr.
zou tegenstemmen TVe versnelde bruggen
bouw kan door het Werkfonds worden ge
financierd.
Antwoord van den minister van
financiën.
De MINISTER VAN FINAN
CIËN, de beer Oud, wees er op, dat het
doel van het ontwerp is: het motorverkeer
te bevorderen. Binnen weinig jaren zullen
de nieuwe bruggen een groot voordeel voor
het motorverkeer blijken. Het uitgangs
punt is te komen tot versnelden bruggen
bouw. Die is slechts mogelijk, als de re-
geering de middelen daarvoor krijgt.
Verscheidene sprekers waren er niet
van overtuigd, dat die bouw uit het Ver-
keersfönds niet mogelijk zou zijn. Op zich
zelf staat de oude schuld van 131/4 mil-
in de gegeven omstandigheden behoorlijk
voor betaald dient te worden. Het komt
hierop neer dat hij steelt en mij betaalt
ik ben onmisbaar voor hem om
zijn geheim te bewaren. Nu weet je alles,
Marion. Ik kan niet ontkennen dat het
even oneerlijk als vernuftig is, maar ik
was niet in een positie om zoo iets te
weigeren, omdat het anders onzen onder
gang zou beteekenen."
„Ik moet toegeven," mompelde ze, „dat
het een groote verleiding was."
„Dat was het zeker," vervolgde hij op
luchtigen toon, „en de verzachtende om
standigheden waren, dat er eigenlijk nieta
verloren was. De menschen. die bestolen
werden, verdienden het; ze lokten het uit
en in de meeste gevallen hebben ze hun
heele leven door anderen, die het niet
konden missen, beroofd. Ordinaire, dik
doende parvenu's, die met hun geld en
hun juweelen te koop loopen, wat kunnen
die anders verwachten? Ik vertel je, Ma
rion, of je 't gelooft of niet, ik zou me er
voor goen geld ter wereld voor leenen
menschen van onzen stand, die ernstig
onder het verlies tp lijden zouden hebben,
te bestelen. Brayshaw zou dat evenmin
doen. We hebben afgesproken dat we al
leen ons dee' nemen van overdaad. Je
'herinnert je juffrouw Karsland nog wel;
ze logeerde niet lang geleden op de Hall.
Ze had een diamanten hanger, die van
haar moeder was geweest; de middelste
steenen waren een goede tweehonderd
pond waard, maar dat was taboe! Ze was
op end' op een dame en heelemaal niet
in goeden doen. Ze zou het sieraad nooit
door een ander hebben kunnen vervan
gen."
Marion haalde diep adem en stond op.
„Het spijt mij, vader, dat het zoover ge
komen is," zei ze zacht, terwijl haar hand
op rijn schouder rustte. We moeten zien
ar eg een of andere manier een «md
liaen van dit fonds los van don bruggen
bouw, maar van die sohuid word! alleen
rente betaald We moeten ook ailoosnig
betalen, docb dll lc<,mt pas m Je con3oU!
dat.e van de sdiuld, hetgeen eigenlijk ver
keerd is. Om den versnelden bluggenbouw
mogelijk le maken, moeten de inkomsten
van het Ver-keersfonds worden vers erkt
omdat tenslotte rente en ailossing op dit
fonds komen te drukken.
Aanvankelyk dacht de regering aan
tolheffing om haar doel; den vedelden
bruggenbouw, te bereiken. Zy heelt daar
van afgezien, wegens de vele daar legen
ingebrachte bezwaren.
De verhoogde benzmebelastng zal niet
langer duren dan de benzinebelastmg zrif
duurt. De motorrijtuigenbelasting ia na
drukkelijk aangewezen voor den aanleg
van wegen, de verhooging daarvan had
met uitsluitend een fiscaal doel, maar
daarnevens beoogde zij, een rem aan de
ongebreidelde toeneming van het autover
keer aan te leggen, in het belang óók van
dit verkeer zelf. Het motorverkeer op den
langen afstand zal zeker niet door paar-
dentractie worden verhangen.
Er is aan alles een grens. Zeker! Maar
ook aan het versneld bruggenbouwen, als
er geen geld voor isl
Het Werkfonds i4 t meest aangewezen
voor uitvoering van loon-intesieve wer
ken, die uit heel ander oogpunt worden
beschouwd dan de versnelde bruggenbouw.
Men zou een verkeerd element in het
Werkfonds brengen, dat alleen dient voor
werkverruiming.
De regeering staat voor de keus tus
achen den versnelden bruggenbouw met de
halve-cent verhooging van de benzinebe
lasting of geen versnelden bruggenbouw.
Afzien van den laatste is hoogst onge-
wenscht.
Antwoord van den minister van
waterstaat.
MINISTER TAN LITH DE
J E U D E beantwoordde nog enkele vr§^
gen betreffende den wegenaanleg. Over
goedkoopere wegen zal nader worden ge
sproken. Als men tusschen twee kwaden,
bij dit wetsontwerp kiest, kieze men bet
minst kwade. Tolheffing ware volkomen
verdedigbaar, doch deze belasting zoo
nooit „populair" geworden zijn, voorzoo
ver een belasting ook populair kan zijn.
Hetgeen wordt voorgesteld is een natio
naal belang. Het is overdreven van de
halve cent belastingverhooging funeste ge
volgen te duchten. Ondanks d<? afneming
van het totale aantal auto's, is 't een feit,
dat sommige categorieën van vrachtauto's
nog in aantal zijn toegenomen.
Voor het vervoer komt de verhoogde
benzinebelasting goedkooper uit dan bet
behouden van tollen en veren. De minister
achtte uit hoofde daarvan het ontwerp
volkomen aanvaardbaar.
Er wordt nog kort gerepliceerd. Na dn-
pliek van minis'er OUD werden de alge
meene beraadslagingen gesloten
Artikelen.
Bij artikel 2, waarin wordt bepaald, dat
gedurende 10 jaar 2 1/4 millioen gulden
per jaar van de invoerrechten ten goede
worden gebracht van het Verkeersfonds,
diende de heer DE G E R (c.h.) een
amendement in, om dit artikel te achrap-
pen en in de overweging (considerans)
van het ontwerp laten uitkomen, dat de
algemeene middelen ten behoeve van den
versnelden bruggenbouw moeten worden
versterkt.
Minister OUD nam dit amendement
over.
aan te maken. Afgezien van andere over
wegingen, is het risico verschrikkelijk.
Maar ik ben b'.ij dat ik alles weet. Ik ga
nu een wandeling maken."
„Wil je niet liever rijden, kindje?"
„Neen/' antwoordde zij. „Ik heb hoofd
pijn. Een wandeling za^mij goeddoen."
Toen ze naar de deur liep, sprak hij:
„Jammer van Richard. Er is een mooie
kans verkeken
Marion keerde zich half om. „Bent u
heel zeker van wat u mij vertelde?"
„Ja, ik wil er mijn hoofd onder ver
wedden dat ze verloofd zijn."
„We zullen het gauw genoeg weten,"
klonk het mat. „In ieder geval heb ik
mijn best gedaan."
j^Desbrook is er nog," klonk het.
„Ja," stemde ze mechanisch toe. „Defr-
brook is er nog."
Myrtle maakt vorderingen.
Dien morgen kwam Majoor Flordan in
de auto naar Gresford Hall, om een kort
onderhoud te hebben met Sir Percy.
„Nog niets aan het licht gekomen, mijn
bes't'e Flordon," deelde Brayshaw hem
pathetisch mede. „Het is een groote te
leurstelling voor my, behalve dat het mijn
oorspronkelijk idee bevestigt, dat de dief
stal niet onder mijn dak gepleegd kan
zijn."
„Het 'is een geheimzinnige geschiede
nis"," antwoordde Flordon behoedzaam,
terwijl zijn blik nieuwsgierig op zijn gast
heer rustte. „Is Myrtle nog bier?"
„Ik geloof van wel. Als hij het geval
tenminste niet als hopelooe heeft opgege
ven. Toen ik hem het laatst gesproken
heb, merkte ik aan hem dat zijn onder
zoek nog geen resultaat heeft gehad."
„Waar is hij? In het huis?"
,',Hij is of was in de herberg Hij
gaf ar de voorkeur aan om de zaak vaa
bofte* af aan te
Vergadering van Vrijdag.
Regeling der werkzaamheden.
Bij de regeling van werkzaamheden
werd de Reisbelasting in handen gesteld
van een commissie.
De VOORZITTER «telde daarna
voor om de openbare vergaderingen, na
afhandeling van de agenda, heden te be-
indigen en eerst op 1 April weer bijeen te
komen.
Het voorstel van den voorzitter werd
aangenomen.
MotieDe Visser verworpen.
Vervolgens was aan de orde de «tem
ming over de gisteren ingediende motie
De Visser betreffende restitutie aan pluim
veehouders van door hen betaalde graan-
Rillerig, koortsig en onbehaaglijk? Stuit die
aanval direct. Ga naar bed engebruik
"AKKERTJES" Ge zult verbaasd en ver
heugd zijn de bijzonder krachtige werking
van AKKER-CACHETS te ondervinden.
Voordat Ge 't weet ic alle narigh id ver
geten. Ze kosten slechts 52 cent pet 12 stuks.
reheten en het beëndigen van de heffing
dier rechten.
De motie werd verworpen met 81 te
gen 4 stemmen.
Versnelde bruggenbouw.
Aan de orde was vervolgens de stem
ming over het wetsontwerp tot financiering
van den versnelden bruggenbouw door
verhooging van het bijzondere invoerrecht
op benzine.
Het werd met 65 tegen 20 stemmen
aangenomen.
DE INTERNATIONALE TOESTAND
Aan de orde was de behandeling van
het interpellatie-verzoek De Visser, in
verband met de verhoogde politieke span
ningen en de verscherping der staatkundi
ge tegenstellingen in Europa, de door de
regeering daaromtrent reeds genomen
maatregelen en eventueel nog te treffen
maatregelen.
De VOORZITTER verklaarde, dat
het oogenblik voor deze interpellatie niet
gekomen ia, omdat de regeering nauwelijks
tijd gehad heeft, haar standpunt tegenover
de vraagstukken, die zich thans voordoen,
te bepalen. Het kwam hem dus voor, dat
deze interpellatie niet moet worden toe
gestaan.
De heer DE VISSER (c.p.) meende,
dat de regeering wel degelijk haar stand
punt had bepaald, gezien haar maatrege
len.
De heer YLIEGEN (s.d.) verklaar
de, dat de regeering weinig positiefs zou
kunnen meedeelen, zoodat een interpella
tie geen zin heeft. Hij meende, dat de re
geering wellicht de commissie van buiteo-
landsche zaken had kunnen inlichten.
De heer SNEEVLIET (rs.) meen
de, dat het thans vooral zaak voor de Kar
mer a, op haar interpellatie-recht te blijven
staan. Het gebruik van de radio mag dat
recht niet afsnijden.
De heer W IJ N K O O P (c.p.) drong
aan op Uxwtaan van de interpellatie, om-
Juist. Flordon stond op. „Als ik hem
tegenkom, zal ik vragen of hij mij op de
hoogte houdt, als er iets bijzonders aan 't
licht gekomen is."
Brayshaw schudde weifelend het hoofd.
„Ik vrees dat hij je niet veel zal kunnen
vertellen."
Flordon begaf zich naar de deur. „Wat
ik zeggen wil," vroeg hij, zich omkeerend,
„hoe vindt je Wilson?" w
Brayshaw straalde. „0, een beste kerel
Goed sportsman en charmante kameraad
Een heele aanwinst voor ons gezelschap
hier."
„Ia hij nog in de herberg?"
„Ja. Hij is hier maar een paar dagen
geweest, het speet ons dat het niet voor
langer was. Maar hij wilde liever weer
naar den Drakenkop gaan en ik kan me
ook beat voorstellen dat een ma* liever
vrij wil zijn."
„Ja. Ik z&l hem eens gaaa opzoeken, als
ik nog tijd heb."
„Ik denk dat hi| er vanmorgen met de
honden op uit ie. Ik heb zelden grooter
jachtliefhebber gezien
Flordon had het geluk halverwege het
dorp Myrtle te ontmoeten."
„Rijd naar den Drakenkop en wacht
daar op mij," zei hu togen den chauffeur,
terwijl hij uitstapte en zich bij den detec
tive voegde.
„Sir Percy vertelde mij zooeven dat a
nog niet veel nieuws voor mij hebt, mijn
heer Myrtle," begon hij, toen de auto
wegreed.
Myrtle tuitte zijn lippen m9t een on
doorgrondelijk air van op de hoogte zun
„Sir Percy kan dat wel zeggen," klonk
het. „Maar ik heb het niet noodig gevon
den dezen braven man in mijn vertrou
wen te nemen
„Ha, dus u hebt een spoor gevonden?"
„Ik heb het gevoel jat wij*iets op het
spoor <4u gekomen, dat tot een beUag-
dat daarvoor ai. allen redenen bestaan.
De regeering heeft een daad verricht'' door
troepen onder de wapenen te houden en
zij is in gebreken gebleven het /Hi tl er-fili
aal" hier te lande te ontbinden
De V OOORZITTER: Als u roe
doorgaat, moet ik u het woord ontnemen.
De beer WIJNKOOP: Ik ben d&t
niet van plan.
Hij zou tegen het voorstel van den voor
zitter stemmen.
Hef voorstel om de interpellatie niet
toe te staan, werd met 80 tegen 3 stem
men aangenomen.
Daarna was er gelegenheid tot het stel
len van vragen, overeenkomstig art. 113
van bet Reglement ran Orde.
Vragen van Mr. Aalberse.
De heer AALBERSE (r.k.) richt
de volgende vragen aan den voorzitter van
den raad van minis'ers.:
1. Is de regeering bereid mede te dee-
len, welke redenen haar bewogen hebben
om op Woensdagavond 11 Maart, dus op
een dag, dat de beide Kamers vergader
den, met voorbijgaan van volksvertegen
woordiging, per radio mede te deelen, dat
zij besloten had de dienstplichtigen ondei
de wapenen te doen blijven?
2. Ia de regeering van meening, dat on
verwijld een voorstel van wet aan de Sta»
ten-Generaal moet worden gedaan, om
het onder de wapenen blijven der dienst-
puichtigen zooveel noodig te bepalen: en
zoo neen, waarop steunt dan de meening
van de regeering, en welke gedragslijn
denkt zij in deze te volgen?
Vragen van den heer Vliegen.
De heer VLIEGEN (s.d.) richt de'
volgende vragen aan den voorzitter van
ministers:
1. Is de regeering niet van oordeel, dat
het bepaalde in art. 1, vierde lid der
Dienstplichtwet, hetwelk in dienst houden
van dienstplichtigen uitdrukkelijk gelijk
stelt met het roepen in werkelijken dienst,
verplicht tot het onverwijld indienen van
een voorstel van wet, als bedoeld in art.
187 der Grondwet, in gevallen, waarin
dienstplichtigen, wier eerste oefentijd ie
verstreken, in dienst worden gehouden?
2. Waarom heeft de regeering, nu zij
een dergelijken maatregel welke op dit
oogenblik ook door mij gereohtvaardigd
wordt geacht heeft genomen, niet aan
de grondwettelijke bepalingen voldaan?
3. Acht de regeering het een juiste in
achtneming van de houding tusschen re
geering en volksvertegenwoordiging, dat
zij van een door haar, met het oog op de
buitengewone internationale omstandighe
den genomen belangrijken maatregel ale
het in dienst houden van dienstplichtigen
na het veratrijken van hun normalen wet-
telijken oefentijd, genomen bovendien op
een dag, dat de Tweede Kamer bijeen
was, enkel door middel van de radio haar
besluit ter publieke kennis bracht?
4. Ware het niet meer in overeenstem
ming geweest met de goede constitutionee
ls opvattingen als zij voor deze bekend
making allereerst haar spreekplaats in de
vergadering van de Tweede Kamer der
Sta ten-Generaal gebruikt?
Antwoord van de regeering.
Op de vragen van dan baar
Aalberse.
Op de vragen van den heer Aalberee
antwoordde minister Colijn onder groote
belangstelling der Kamer:
1. Naar het oordeel der regeering zou
rijke ontdekking kan leiden," antwoordde
de detective, met de diplomatieke vaag
heid, mannen van zgn beroep eigen.
„Maar het is de tijd nog niet om met een
definitieve verklaring *voor den dag te
komen."
„Dat begrijp ik," bracht Flordon in *1
midden.
,,Ik zou wel eens willen weten niet,
dat ik trachten wil u uw geheimen te ont
lokken wat uw meening omtrent Sir
Percy Brayshaw is."
Myrtle keek hem even scherp aan; toen
glimlachte hij. „Het lykt mij beter, ma
joor, als u uw opinie over hem eens ten
beste gaf."
„O," vervolgde Flordon, dezelfde voor
zichtigheid betrachtend, „ik heb niets to
gen hem. Ik vind hem een charmante,
gastvrije kerel Maar naar aanleiding van
enkele vage zinspelingen zou het mij niet
verbazen ais ik boorde dat nu, dat hij
in zgn verleden zooiets als een avonturier
is geweest."
„Mogelijk blijkt dat nog wel eens," vu
het behoedzame antwoord.
„Zou bet u verbazen, meneer Myrtle?**
„Neen, majoor."
„Wanneer u," vervolgde Flordon, „dit
feit niet over 't hoofd ziet en er rekening
mee houdt, is mij dat genoeg."
„IJ kunt op dat punt gerust zijn, ma
joor. In de laatste dagen," voegde hij er
aan toe „.zijn zekere omstandigheden mij
bekend geworden, die in direct verband
staan met deze zaak U begrijpt zeker wel,
majoor, dat ik op dit oogenblik niet meer
kan zeggen."
„Zeker," was het voldane antwoord van
Flordon „Ik ben blij te hooren dat ik w
spoedig met uw succes kan gelukwen-
schen."
„Daar is tenminste groote kans op," zei
Myrtle.
Langzaam voortwandelend, bereikten zij
d« Drakenkop. kftforcU vnrnugdo