De Van der Wijck vergaan.
In twee minuten gezonken.
14 Europeanen en ?0 inlanders vermist.
Nieuws in een paar
Pimpelmans op een motorfiets.
U
Dr. T. J. Hart, wetenschappelijk leider van de nieuwe reis
met het Engelsch expeditieschip .William Scoresby", con
troleert een speclalen watermeter, welke zich aan boord bevindt
In actie tijdens den wedstrijd in het melken op de zuivel-
tentoonstelliny in Agricultural Hall te Londen
In het nieuwe Feyenoord stadion te Rotterdam zijn Dinsdag door de bouw-
politie. in het bijzijn van architect en bouwers, zgn spanningsproeven ge
nomen. waarbij twaalf honderd weikeloozen en het corps mariniers mede
werking verleenden. Een kijkje tijdens het demonstreeren van een enthousiaste
voetbalmenigte
Het medisch onderzoek der deelnemende paarden voor het begin van den
vierdpagschen afstandsrlt der Koninklijke Militaire Sportvereeniging. die Dins
dag te Amersfoort aangevangen is De- dokter onderzoekt den hartklop van
een der viervoeters
De heer B. C. Akkerman, gezagvoer
der van de .Van der Wijck het
K.P.M.-vaartuig, dat op reis van Soera-
ba»» naar Semarang kapseisde en ver
ging
Na haar fraaie prestatie in de zweminrichting van de A.M.V.J. te
Amsterdam, waar Nida Senff Dinsdagavond het ten name van de
Amerikaansche Miss Bridges staande wereldrecord 150 yards rugslag
met 5.4 sec. verbeterde, wordt zij door haar moeder (links) en
mevr. Triebeis Coen gelukgewenscht
Het vorstelijk bezoek aan Reckenwalde. H. IC H.
Prinses Juliana In gezelschap van Prins Bernhard
en een jeugdvriend van den Prins na een uit
stapje in de omgeving van het buitengoed
m bewondering
voor een prach
tige inzending op
de vierdaagsche
bloemen- en fruH-
tentoonstelling te
's Gra vezande
karpervijvers in het Nationale Park .Qe Hooge Vel uwe"
Ij Hoenderlo zijn afgevischt. De visschers in actie. Op
den achtergrond hst fraaie slot St: Hübertus
3 DERDE BLAD
«1KUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EM UTRECHT. Schoonhovasch* Courant
WOENSDAG 21 OCTOBER 1991
De „VAN DER WIJCK".
De Nederlandatjhe zeelieden staan over
de geheele wereld bekend als goede vak-
menschen in het zeevaarderschap, daarom
heeft het bericht van gisterenochtend, dat
er een Nederlandsch-Indisch schip is ver
gaan, een ieder doen ontstellen. Dit bericht
luidde: „In den nacht van Maandag op
Dinsdag, omstreeks 2 uur, zond het stoom
schip ,jVan der Wijck'' van de Koninklijke
Paketvaart Maatschappij een S.O.S-sein
uit. Op dat oogenblik bevond het scbip
zich op eenige uren varens van Soeraba-
ja, vanwaar bet schip vertrokken was. Het
noodsein, waarop vele schepen toesnelden
om eventueele hulp te bieden, was „S.O.S.
Zware helling."
De marine nam
onmiddellijk maatregelen:
toen berekende dat het schip, dat om 9
uur 's avonds uit Soerabaja naar Sema
rang was vertrokken, ongeveer ld mijl uit
de kust moest zijn.
Gistermorgen bleek bet schip te zijn
Vergaan. De Reaal, eveneens een schip van
de Paketvaart, was in de omgeving.
Te 5.30 uur zijn alle mijnenvegers van
de marina, alsmede 9 watervliegtuigen ter
assistentie vertrokken.
De directie van de Paketvaart deelt
toede, dat aan boord van de Van der
Wijck, inclusief de bemanning, 250 zielen
De vliegtuigen hebben veel menschlie-
vend werk verricht, aangezien zij niet min
der dan 68 drenkelingen veilig in Soera
baja aan wal hebben gebracht Ook vis-
ocherebooten hebben vele ongelukkigen ge
red.
Verder zijn twee en twintig personen
yjezien in een sloep. Men trof nog
reien aan, die op zee dreven, terwijl zij
ziek boven water hielden door zich vast
te houden aan stoelen en tafels. Alle sche
pen, welk© ter redding waren toegesneld,
bevonden zich op de plaats van het on
heil
Tot 12 uur op den dag van de ramp
(Java-üjd) zijn gered 14 Europeesche pas
sagier», 2 kinderen, de gezagvoerder, alle
officieren, de hofmeester, 3 klerken en 121
Inlanders (passagiers en bemanning).
Derhalve worden nog vermist 8 Europea
nen (passagiers), 3 Europeesche kinderen
de marconist, 2 klerken en ongeveer 59 In
landers.
Omtrent
de oorzaak van de ramp
"tast men geheel in het duister. Het weer
was goed en ter plaatse van de ramp stond
22 meter water, zoodat de mogelijkheid,
dat het schip op den grond is geloopcn,
uitgesloten is.
De gezagvoerder van de „Van der
Wijck" sprak zich over de toedracht al
dus uit: „De ramp is een volmaakt mys
terie." Dit wordt nog versterkt als uien
weet dat het schip eerst eenige dagen ge
laden uit bet dok is gekomen, na geheel
nagezien te zijn; ook de reddingsmiddelen
zijn kort geleden geïnspecteerd. Bovendien
siond de „Van der W(,ct" bekend ais een
gced schip, dat vast op de golven ligt; het
scbip had nog nooit een ongeluk gehad en
de gezagvoerder, de heer B. C Akkerman,
is één van de vier oudste gezagvoerders
van de Ken Pak. Mij.
De lijst van de geredden
en vermisten laten we hieronder volgen:
Van de opvarende passagiers worden op
het oogenblik nog vermist: het echtpaar
G. P. Carli, de heer S. Raaff, de heer Ex-
ley, mevrouw Wisse en baby, de heer J.
van Egmond en het echtpaar Makaüta
met twee kinderen.
Van de bemanning worden nog vermist:
de marconist M. J. Uytermerk, de lading
klerk I. J. M. Hengst, de leerling-lading
klerk J. Latuperissa. Voorts worden van
de bemanning en dekpassagiers nog 59 in
landers vermist, wier namen nog niet be
kend zijn.
Gered werden:
Van de passagiers de heer M. Franken,
het echtpaar R. H. Kamer, de heer A.
Granen, mevrouw S. Raafi, de heer M
Hangeiaar Meeitens, de heer E. G. Hud
son, de heer Rochester, het echtpaar D.
Po sky, de heer A. M. Schoevers, de heer
G. G. Gerdmg. mevrouw Hartman met
twee kinderen en mevrouw Brandes.
Van de bemanning: de gezagvoerder B.
G. Akkerman, de stuurlieden H. J. M.
Hermsen, G. Harder, H. G. Verseput en J.
F. Stads, de werktuigkundigen G. A. Wey-
henke, Ghr. van Oversteeg, H. G. Geysen,
J. H. Bax, A. L. Goossens, A. F. G.
Smeets en P. Lolkema, de hofmeester J.
B. Verhar en de klerken W. Turang en G.
Kaunang.
Voorts zijn van de bemanning en dek
passagiers gered 121 inlanders, waarvan
de namen nog niet bekend zijn.
De kantoren van alle scheepvaartmaat
schappijen heschen na het bekend worden
van de ramp de vlaggen halfstok.
Momenteel wordt de zee rondom de
plaats van de ramp, met een zeer ruimen
straal, zoowel te water als uit de lucht,
afgezocht, zoodat men kan aannemen, dat
na dit zoeken geen verdere drenkelingen
kunnen worden aangetroffen.
De mogelijkheid is echter niet uitgeslo
ten, dat nog hier of daar aan de kust door
visscher8prauwtjes enkele overlevenden
zijn aangebracht.
Om nog een bewijs te leveren van het
medeleven *&n de Nederlanders met het
vergaan van dit schip zij medegedeeld,
dat wij gisterenmorgen na het bekend wor
den van de ramp, herhaaldelijk telefonisch
werden aangevraagd door menschen, die
familieleden in Indië hadden of die der
waarts op weg waren Het laatste kwam.
doordat men eerst dacht dat het schip
van de Rotterdamsche Lloyd was.
Uit alle mededeelrngen der aangebrach
te geredden blijkt, dat het schip is omge
slagen en dat dit
bijzonder onverwacht
in zijn werk is gegaan. Het schip begon
te zwaaien, te hellen, sloeg om en binnen
enkele minuten was alles afgeloopen.
Bij het alarm, dat de kapitein binnen
enkele seconden door middel van de stoom
fluit heeft kunnen geven, hebben velen
zich naar het dek kunnen spoeden. De ka
pitein heeft de fluit vastgehouden, totdat
hij overboord werd gespoeld.
Voornamelijk de passagiers, die hun
hutten aan stuurboordzijde hadden, heb
ben zich blijkbaar niet kunnen redden.
De marconjj* Uytermarck bleef evenals
de kapitein J
tot op het laatst op zijn post
en behoort ook tot de vermisten. De pas
sagiers kwamen in het water terecht en
hebben daar urenlang op tafels, stoelen en
andere drijvende voorwerpen, die van
dek waren gespoeld, rondgedreven-
Een dikke olielaag op het water hield
gelukkig de haaien op een afstand. Ver
scheidene opvarenden zijn gered door vie-
schersprauwen, die hen aan land brach
ten. Anderen, o w. de kapitein, hebben 7
uur en langer rondgedreven.
De gezagvoerder was, evenals de andere
geredden, geheel doorweekt van olie, die
na het zinken van het schip aan de op
pervlakte kwam drijven. In totaal, zoo ver
telde kapitein Akkerman, heb ik 7 uur in
het water gelegen. Na eenigen tijd bemerk
te ik mevr. Hartman met een baby. Ik
heb deze daarna zoo goed en zoo kwaad
als het ging aan mij vastgebonden,
dat zij niet konden afdrijven.
Tot tweemaal toe passeerde ons een vis-
schersprauw, die reeds boordevol geladen
was, doch tenslotte werden wij door
derde prauw opgenomen en aan land ge
bracht.
Te 24 uur begaf de gezagvoerder zich
ter ruste. Hij had nauwelijks geslapen,
toen hij door den stuurman van de wacht
werd gewekt met de mededeeling, dat het
schip slagzij maakte over stuurboord. De
gezagvoerder stond op en constateerde dat
de slagzij toenam Hij wekte hierop den
eersten stuurman, wian hij de op&raoht
gai te gaan kijken wat de oorzaak kon zijn
van het scheefliggen van het schip. Intus-
schen ging het schip geleidelijk aan schee
ver liggen.
Waar toen geen tijd meer te verliezen
was, gaf de gezagvoerder order alle boo
ten klaar te maken.
Tusschen het tjjdstip dat de gezagvoer
der contsateerde, dat de
slagzij verontrustend
werd en een oorzaak van buiten moest
hebben en het oogenblik, waarop het scbip
op zijn zij ging liggen en zonk, zijn vol
gens den gezagvoerder slechts 1 a 2 mi
nuten verloopen.
De gezagvoerder is op de brug geble
ven toen het schip naar de diepte ging,
hij kwam weder boven water, om
vervolgens nogmaals onder te gaan en
tenslotte ten tweede male boven te komen
en wel in de nabijheid van een reddings
boei; die hij wist te grijpen.
Op het schip was men er slechts in ge
slaagd om
één boot te strijken*
alvorens het schip onderging.
Een tweede boot, die men buiten boord
wist te krijgen, moet op hetzelfde moment
dat het schip zonk, doordat deze door een
schoorsteen van het schip werd getroffen,
zijn omgeslagen.
De gezagvoerder kon geen oorzaak voor
het ongeluk aangeven, doch hij sprak als
zijn vermoeden uit, dat op de een of an
dere wijze water in het schip was geko
men.
Nog 43 geredden.
Volgens later ontvangen berichten zijn
nog 39 personen, allen inlanders, gered,
alsmede de hofmeester, de heer J. B. Ver-
jmar, de ladingklerk A Eman. en depro-
viandklerken W. Turang en G. Kaunang.
De directie van de K.P.M. deelt mede,
dat volgens de laatstverkregen opgaaf
167 inlanders van de 187, die zich aan
boord bevonden, in veiligheid» rijn ge
bracht.
Tot dusver zijn geen verdere Europee
sche vermisten gevonden, zoodat vermoe
delijk het totaal aantal slachtoffers zal
bedragen: veertien Europeanen m twin
tig Inlanders.
AANVARING.
In Noord-Hoil. Kanaal.
Maandagavond was het zeer slecht weer
en vooral in het Noord-HoUandsohe Ka
naal van Den Helder naar Amsterdam was
het moeilijk varen.
Omstreeks zeven hut was het schip
Luctor et Emergo", dat met tegels ge
laden was, 't pontveer te Watergang ge
naderd. Bij liet pontveer krijgt het kanaal
een korte vernauwing. De schipper van
de „Luctor" zag in de verte een ander
schip, de „Neerlandia", naderen. Hij
dacht vóór het andere schip wel door de
vernauwing te zijn en omdat hij vreesde,
dat de beide schepen niet naast elkaar
door het nauwe gedeelte zouden kunnen,
stak hij van den rechteroever, waar hij
voer. naar het midden van het kanaal,
om een gemakkelijke passage te bewer
ken. Dit was een misrekening, want juist
toen do schipper naar het midden voer,
bleek de „Neerlandia" vlak bij te zijn. Een
aanvaring was niet meer te voorkomen en
met volle kracht ramde de „Luotor" het
andere schip in den voorsteven. De
„Neerlandia" kreeg een groot gat en het
water spoot naar binnen. Direct bracht
met het lekke schip aan den wal Hoe
wel het veel wal er maakte, bestond er
geen direct gevaar voor zinken. De poli
tie van Landsmeer was spoedig ter plaat-
en stelde een onderzoek naar het ge
beurde in. De .Neerlandia" kan de reis
niet voortzetten en de lading, bestaande
uit suikerbieten, zal waarschijnlijk door
een ander schip worden overgenomen.
Ook de „Luctor et Emergo", die geen
averij gekregen heeft, zal voorloopig niet
vertrekken, daar eerst de schadevergoe
ding geregeld moet worden.
ZAKKENROLLER BETRAPT.
Energiek optreden van de beststene
Te Amsterdam is tijdens de Zaterdag-
avondmarkt in de Sumatrastraat een be
zoekster van haar weekloon, dat in den
buitenzak van haar mantel stak,
beroofd. Zij bemerkte een en an
der spoedig en zag nog juist dat de
man zich haastig verwijderde De jonge
dame stapte op haar fiets, reed den man
na en wierp deze het rijwiel voor de voe
ten De zakkenroller schrok zóó erg, dat
hij het loonzakje op straat gooide. De be
stolene liet den dief daarna los, zoodat
deze, ook omdat het publiek meende, dat
het meisje een aanrijding veroorzaakt had
een goed heenkomen kon soek en.
INBRAAK TE OVERSCHIE.
Kostbaarheden verdwenen.
Naar eerst thans bekend wordt, is Za
terdagavond tijdens afwezigheid van de
bewoners ingebroken hij dr. E. J. A. Ge-
rards, te Overschie.
Omstreeks half zes heeft de familie het
huis verlaten en toen om ruim tien uur de
zoon des huizes thuiskwam, trof hij in de
woning een grooten warboel aan, die er
op wees, dat inbrekers duchtig hadden
huisgehouden. ""Zoowel boven als beneden
was alles overhoop gehaald en een aan
tal sieraden, waaronder een diamanten
broche, een gouden ring met parel, enke
le antieke goudep voorwerpen, dxie gou
den tientjes en enkele muntstokken wor
den vermist. De inbrekers hebben zich
voorts te goed gedaan aan roggebrood en
punch, die zij in de woning aantroffen.
De ongewenschte gasten zijn door een
achterdeur binnengekomen en, vermoe
delijk om den terugtocht te dekken, had
den zij de keukendeur open laten staan.
Deze deur is tengevolge van den wind
dichtgeslagen, waarbij de ruit gebroken
is. Hierdoor geaimeerd hebben de dieven,
die dachten dat er „onraad" Was, het ha
zenpad gekozen.
VRAGMTAUTP IN BESLAG GE
NOMEN.
Door list teruggewonnen.
Een vrachtrijder uit Limburg had zich
met zijn vrachtauto eenigen tijd geleden
over de Duitsche grens begeven om een
partij goederen te halen. De opdrachtge
ver had de goederen echter niet betaald,
met het gevolg, dat de leverancier de
vrachtauto in beslag liet nemen.
De vrachtauto was tijdelijk in de nabij
heid der plaats van inbeslagneming op
het erf eener boerderij geplaatst.
De vrachtrijder begaf zich naar de
boerderij en na met den boer een praatje
gemaakt te hehben. gaf de Duitsche boer
te kennen, dat hij den auto liever in den
schuur had staan, dan midden op zijn
erf. De eigenaar van den wagen verklaar
de zich bereid om dit even te doen.
Voordat de landbouwer wist, wat er ge
beurd e. reed de obauffetir met zijn wagen
van het erf af om daarna met vol gas
in de richting van de Limburgse he grens
te rijden. Veilig en wel wist hij met zijn
auto in zijn woonplaats terug te keer en.
GRONDVERDEELING OP GROOTE
SCHAAL.
Perspectieven voor Grieksche ge
zinnen.
De Atheensche bladen maken melding
van de verdeeling van drooggelegde gron
den in Macedonië aan de aldaar wonen
de bevolking. Deze kwestie, die reeds ge
durende vel« jaren hangende is, heeft de
nationals regeering thans in minder dan
twee jaren geregeld Thans zullen 25000
gezinnen, die geheel zonder grondgebied
zijn, of onvoldoende gehuisvest zijn, een
veetigingemogelijkheid krijgen, terwijl
voorts driehonderd gezinnen uit sterk be
volkte streken eveneens van de grondver-
deeling zullen profiteeren.
DE ONLUSTEN TE BOMBAY.
Militairs hulp.
De godsdiensttwisten tusschen Hindoes
en Mohammedanen te Bombay, zijn zoo
hevig geworden, dat men de hulp van
Britsche troepen iheeft ingeroepen.
Groepen oproerige elementen trokken
door d® straten; zij plunderden dertig
winkels. Tot viermaal toe moest de poli
tie op de menigte vuren, alvorens men
haar kon verspreiden. Eerst toen do Brit
sche troepen verschenen, kalmeerden de
gemoederen. De Mohammedanen en Hin
does, die geen gehoor hadden willen ge
ven aan den vredesoproep van hun led-
Iers, trokkeh zich terug Des avonds was
het in de stad betrekkelijk rustig.
In totaal zijn Maandag bij de relletjes
vier dooden gevallen. Vijftig personen
zijn gewond, honderden werden gearres
teerd.
DE AARDSCHOKKEN IN ITALIË.
Ds gevolgen.
In den loop van Maandag hebben zich
in Italië opnieuw eenige lichte aardschok
ken voorgedaan te Triest, te Mestre (bij
Venetië) en in de steden Brescia, Vicenza
en Verona. Ook te Venetië zijn nog eenige
zeer lichte aardschokken voorgekomen, die
echter nauwelijks merkbaar waren. De
bevolking krijgt langzamerhand haar
kalmte terug; ook in de getroffen dorpen
begint het leven zijn normalen gang te
hervatten.
In het plaatsje Sacile zijn door de
aardschokken vele huizen ingestort; 150
hebben ernstige schade opgeloopen. Ook
te Gordigna zijn eenige huizen bescha
digd. Te Vittorio Veneto en San Vendem-
miano wordt de schade op ongeveer een
millioen l»ró geschat. Te Belluno is de
hoofdstraat tyver een lengte van ongeveeg
100 M. geheel opengescheurd; telegraaf
en telefoonlij oen zijn op vele punten eew
nield.
In Ponte delle Alpe heeft een groots
aardstorting den weg totaal versperd,
zoodat de reddingsbrigades een langen
omweg moesten maken. Groote afdeelin»
gen troepen en zwart hem den doorzoeken
de berghellingen.
Te Venetië loopt de schade in de mfl-
lioenen. De chef van het kabinet van bet
ministerie van Publieke Werken heeft
zich op last van Mussolini naar de ge
troffen plaatsen begeven om de hulpo*
ganisatie te leiden.
SPI0NNAGE PER VLIEGTUIG.
Opzienbarend proces.
Te Helsingfors is een spionnage-procas
begonnen. Het merkwaardige van deze
zaak is, dat verband wordt grtegd toe-
se hen de spionnage en de geheimzinidfle
vliegtuigen, welke geruimen tijd getedaft
boven Finsch grondgebied waren waar
genomen De verdachte, luitenant Edute .1
Kirkof, heeft bekend het werkelijk doel
van de vliegtochten te kennen. Hij wee
gerde echter een nadere verklaring af te
leggen. Deze geheimzinnige vliegtuigen
zouden in den winter van 1933, 1934 en
1935 te Kemmi landingen hebben ge
maakt. Getuigen verklaarden lichtseinen
te hebben gezien op het oogenblik, dat de
vliegtuigen arriveerden. In totaal zijn 96
vluchten boven Zweden, 234 boven Noor
wegen en 157 boven Finland gemaakt, ge
lijk blijkt uit hetgeen de voorzitter van de
rechtbank voorlas uit de rapporten van
de Zweedsche, Noorsche en Finsche ge
nerale staven
Tijdens den zwaren storm, welke se
dert Vrijdag op het Erie-meer (Noord-
Amerika) woedt, ie een groote zandzuiger
vergaan. Negentien leden der bemanning
alsmede de vrouw van den kapitein, zijn
verdronken. Zeven mannen zijn half be
vroren opgepikt.
De Fransche journalist Henri Le-
graudaude, die m arrest gesteld is, op
beschnldiging van het vervalschen van
een paspoort, is in hongerstaking gegaan.
In den staat Nevada (Ver. Staten)
heeft een berucht bandiet, Luther Joaes,
die verleden week uit de gevangenis was
ontslagen, op één dag vier rijke veeboe
ren vermoord.
Gemaskerde bandieten zijn de wo
ning van de filmster Mae West in Holly
wood binnengedrongen, waar zij de film
ster en acht gasten, die aan tafel zaten,
beroofden van geld en sieraden.
Een driejarig meisje te Nijverdal,
kreeg, toen het bezig was met het eten
van een wortel, een stukje daarvan m de
luchtpijp, met het gevolg, dat het kind is
gestikt.
Nabij Boncelles, op 11 km. van Luik
is bij een autobusongeluk de autobus to
taal vernield. Zeventien inzittenden wer
den ernstig gewond. Vier hunner verkee-
ren in levensgevaar.
Op de Oostaustralische rivier Haw-
kesgury kenterde Zondagavond door den
sterken stroom plotseling een motorboot
met veertien passagiers. Twaalf passa
giers worden vermist. Naar alle waar
schijnlijkheid zijn zij omgekomen.
Bij het onweer, dat Maandagmid
dag boven Vianen is losgebroken, is de
bliksem in dén toren van de Ned. Herv.
Kerk geslagdn De haan en de bliksemaf
leider werden beschadigd
De express ParijsBazel, die Dins
dagavond om 10 uur uit Parijs is ver
trokken moest gisteren nacht om half
twee bij Foulain (tusschen Langres en
Cbaumont in het dept. HauteMarne)
stoppen. Hij werd toen in de flank gere
den door den sneltrein BoulogneBazel.
Het ongeluk heeft twee menschen het
leven gekost, vier passagiers zijn licht ge
wond en één ernstig, 's Morgens om 8
uur kon het verkeer weer gewoon door
gaan.
AUTOM(
LASTM,
75. Ginds aan den weg, juist in de bocht,
Daar staat een schitt'rend kunst-
[gewroohfc
Een groot reclameschilder ij,
Het maken was een heel karwei,
Maar 't is baast klaar, en Jantje
[Smeer,
Zit voor zya werk bewond rend nee*,
76. En als de arbeid is gedaan,
Besluit Jan Smeer naar huis te gaan.
O wee! daar heb je Pimpelmans!
Nu gaan de poppen aan den dans.
Straks ziet hij nog wat ik je zeg!
Het schilderij aan voor den wegl