De Van der Wijck vergaan. In twee minuten gezonken. 14 Europeanen en ?0 inlanders vermist. Nieuws in een paar Pimpelmans op een motorfiets. U Dr. T. J. Hart, wetenschappelijk leider van de nieuwe reis met het Engelsch expeditieschip .William Scoresby", con troleert een speclalen watermeter, welke zich aan boord bevindt In actie tijdens den wedstrijd in het melken op de zuivel- tentoonstelliny in Agricultural Hall te Londen In het nieuwe Feyenoord stadion te Rotterdam zijn Dinsdag door de bouw- politie. in het bijzijn van architect en bouwers, zgn spanningsproeven ge nomen. waarbij twaalf honderd weikeloozen en het corps mariniers mede werking verleenden. Een kijkje tijdens het demonstreeren van een enthousiaste voetbalmenigte Het medisch onderzoek der deelnemende paarden voor het begin van den vierdpagschen afstandsrlt der Koninklijke Militaire Sportvereeniging. die Dins dag te Amersfoort aangevangen is De- dokter onderzoekt den hartklop van een der viervoeters De heer B. C. Akkerman, gezagvoer der van de .Van der Wijck het K.P.M.-vaartuig, dat op reis van Soera- ba»» naar Semarang kapseisde en ver ging Na haar fraaie prestatie in de zweminrichting van de A.M.V.J. te Amsterdam, waar Nida Senff Dinsdagavond het ten name van de Amerikaansche Miss Bridges staande wereldrecord 150 yards rugslag met 5.4 sec. verbeterde, wordt zij door haar moeder (links) en mevr. Triebeis Coen gelukgewenscht Het vorstelijk bezoek aan Reckenwalde. H. IC H. Prinses Juliana In gezelschap van Prins Bernhard en een jeugdvriend van den Prins na een uit stapje in de omgeving van het buitengoed m bewondering voor een prach tige inzending op de vierdaagsche bloemen- en fruH- tentoonstelling te 's Gra vezande karpervijvers in het Nationale Park .Qe Hooge Vel uwe" Ij Hoenderlo zijn afgevischt. De visschers in actie. Op den achtergrond hst fraaie slot St: Hübertus 3 DERDE BLAD «1KUWSBLAD VOOR ZUID-HOLLAND EM UTRECHT. Schoonhovasch* Courant WOENSDAG 21 OCTOBER 1991 De „VAN DER WIJCK". De Nederlandatjhe zeelieden staan over de geheele wereld bekend als goede vak- menschen in het zeevaarderschap, daarom heeft het bericht van gisterenochtend, dat er een Nederlandsch-Indisch schip is ver gaan, een ieder doen ontstellen. Dit bericht luidde: „In den nacht van Maandag op Dinsdag, omstreeks 2 uur, zond het stoom schip ,jVan der Wijck'' van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij een S.O.S-sein uit. Op dat oogenblik bevond het scbip zich op eenige uren varens van Soeraba- ja, vanwaar bet schip vertrokken was. Het noodsein, waarop vele schepen toesnelden om eventueele hulp te bieden, was „S.O.S. Zware helling." De marine nam onmiddellijk maatregelen: toen berekende dat het schip, dat om 9 uur 's avonds uit Soerabaja naar Sema rang was vertrokken, ongeveer ld mijl uit de kust moest zijn. Gistermorgen bleek bet schip te zijn Vergaan. De Reaal, eveneens een schip van de Paketvaart, was in de omgeving. Te 5.30 uur zijn alle mijnenvegers van de marina, alsmede 9 watervliegtuigen ter assistentie vertrokken. De directie van de Paketvaart deelt toede, dat aan boord van de Van der Wijck, inclusief de bemanning, 250 zielen De vliegtuigen hebben veel menschlie- vend werk verricht, aangezien zij niet min der dan 68 drenkelingen veilig in Soera baja aan wal hebben gebracht Ook vis- ocherebooten hebben vele ongelukkigen ge red. Verder zijn twee en twintig personen yjezien in een sloep. Men trof nog reien aan, die op zee dreven, terwijl zij ziek boven water hielden door zich vast te houden aan stoelen en tafels. Alle sche pen, welk© ter redding waren toegesneld, bevonden zich op de plaats van het on heil Tot 12 uur op den dag van de ramp (Java-üjd) zijn gered 14 Europeesche pas sagier», 2 kinderen, de gezagvoerder, alle officieren, de hofmeester, 3 klerken en 121 Inlanders (passagiers en bemanning). Derhalve worden nog vermist 8 Europea nen (passagiers), 3 Europeesche kinderen de marconist, 2 klerken en ongeveer 59 In landers. Omtrent de oorzaak van de ramp "tast men geheel in het duister. Het weer was goed en ter plaatse van de ramp stond 22 meter water, zoodat de mogelijkheid, dat het schip op den grond is geloopcn, uitgesloten is. De gezagvoerder van de „Van der Wijck" sprak zich over de toedracht al dus uit: „De ramp is een volmaakt mys terie." Dit wordt nog versterkt als uien weet dat het schip eerst eenige dagen ge laden uit bet dok is gekomen, na geheel nagezien te zijn; ook de reddingsmiddelen zijn kort geleden geïnspecteerd. Bovendien siond de „Van der W(,ct" bekend ais een gced schip, dat vast op de golven ligt; het scbip had nog nooit een ongeluk gehad en de gezagvoerder, de heer B. C Akkerman, is één van de vier oudste gezagvoerders van de Ken Pak. Mij. De lijst van de geredden en vermisten laten we hieronder volgen: Van de opvarende passagiers worden op het oogenblik nog vermist: het echtpaar G. P. Carli, de heer S. Raaff, de heer Ex- ley, mevrouw Wisse en baby, de heer J. van Egmond en het echtpaar Makaüta met twee kinderen. Van de bemanning worden nog vermist: de marconist M. J. Uytermerk, de lading klerk I. J. M. Hengst, de leerling-lading klerk J. Latuperissa. Voorts worden van de bemanning en dekpassagiers nog 59 in landers vermist, wier namen nog niet be kend zijn. Gered werden: Van de passagiers de heer M. Franken, het echtpaar R. H. Kamer, de heer A. Granen, mevrouw S. Raafi, de heer M Hangeiaar Meeitens, de heer E. G. Hud son, de heer Rochester, het echtpaar D. Po sky, de heer A. M. Schoevers, de heer G. G. Gerdmg. mevrouw Hartman met twee kinderen en mevrouw Brandes. Van de bemanning: de gezagvoerder B. G. Akkerman, de stuurlieden H. J. M. Hermsen, G. Harder, H. G. Verseput en J. F. Stads, de werktuigkundigen G. A. Wey- henke, Ghr. van Oversteeg, H. G. Geysen, J. H. Bax, A. L. Goossens, A. F. G. Smeets en P. Lolkema, de hofmeester J. B. Verhar en de klerken W. Turang en G. Kaunang. Voorts zijn van de bemanning en dek passagiers gered 121 inlanders, waarvan de namen nog niet bekend zijn. De kantoren van alle scheepvaartmaat schappijen heschen na het bekend worden van de ramp de vlaggen halfstok. Momenteel wordt de zee rondom de plaats van de ramp, met een zeer ruimen straal, zoowel te water als uit de lucht, afgezocht, zoodat men kan aannemen, dat na dit zoeken geen verdere drenkelingen kunnen worden aangetroffen. De mogelijkheid is echter niet uitgeslo ten, dat nog hier of daar aan de kust door visscher8prauwtjes enkele overlevenden zijn aangebracht. Om nog een bewijs te leveren van het medeleven *&n de Nederlanders met het vergaan van dit schip zij medegedeeld, dat wij gisterenmorgen na het bekend wor den van de ramp, herhaaldelijk telefonisch werden aangevraagd door menschen, die familieleden in Indië hadden of die der waarts op weg waren Het laatste kwam. doordat men eerst dacht dat het schip van de Rotterdamsche Lloyd was. Uit alle mededeelrngen der aangebrach te geredden blijkt, dat het schip is omge slagen en dat dit bijzonder onverwacht in zijn werk is gegaan. Het schip begon te zwaaien, te hellen, sloeg om en binnen enkele minuten was alles afgeloopen. Bij het alarm, dat de kapitein binnen enkele seconden door middel van de stoom fluit heeft kunnen geven, hebben velen zich naar het dek kunnen spoeden. De ka pitein heeft de fluit vastgehouden, totdat hij overboord werd gespoeld. Voornamelijk de passagiers, die hun hutten aan stuurboordzijde hadden, heb ben zich blijkbaar niet kunnen redden. De marconjj* Uytermarck bleef evenals de kapitein J tot op het laatst op zijn post en behoort ook tot de vermisten. De pas sagiers kwamen in het water terecht en hebben daar urenlang op tafels, stoelen en andere drijvende voorwerpen, die van dek waren gespoeld, rondgedreven- Een dikke olielaag op het water hield gelukkig de haaien op een afstand. Ver scheidene opvarenden zijn gered door vie- schersprauwen, die hen aan land brach ten. Anderen, o w. de kapitein, hebben 7 uur en langer rondgedreven. De gezagvoerder was, evenals de andere geredden, geheel doorweekt van olie, die na het zinken van het schip aan de op pervlakte kwam drijven. In totaal, zoo ver telde kapitein Akkerman, heb ik 7 uur in het water gelegen. Na eenigen tijd bemerk te ik mevr. Hartman met een baby. Ik heb deze daarna zoo goed en zoo kwaad als het ging aan mij vastgebonden, dat zij niet konden afdrijven. Tot tweemaal toe passeerde ons een vis- schersprauw, die reeds boordevol geladen was, doch tenslotte werden wij door derde prauw opgenomen en aan land ge bracht. Te 24 uur begaf de gezagvoerder zich ter ruste. Hij had nauwelijks geslapen, toen hij door den stuurman van de wacht werd gewekt met de mededeeling, dat het schip slagzij maakte over stuurboord. De gezagvoerder stond op en constateerde dat de slagzij toenam Hij wekte hierop den eersten stuurman, wian hij de op&raoht gai te gaan kijken wat de oorzaak kon zijn van het scheefliggen van het schip. Intus- schen ging het schip geleidelijk aan schee ver liggen. Waar toen geen tijd meer te verliezen was, gaf de gezagvoerder order alle boo ten klaar te maken. Tusschen het tjjdstip dat de gezagvoer der contsateerde, dat de slagzij verontrustend werd en een oorzaak van buiten moest hebben en het oogenblik, waarop het scbip op zijn zij ging liggen en zonk, zijn vol gens den gezagvoerder slechts 1 a 2 mi nuten verloopen. De gezagvoerder is op de brug geble ven toen het schip naar de diepte ging, hij kwam weder boven water, om vervolgens nogmaals onder te gaan en tenslotte ten tweede male boven te komen en wel in de nabijheid van een reddings boei; die hij wist te grijpen. Op het schip was men er slechts in ge slaagd om één boot te strijken* alvorens het schip onderging. Een tweede boot, die men buiten boord wist te krijgen, moet op hetzelfde moment dat het schip zonk, doordat deze door een schoorsteen van het schip werd getroffen, zijn omgeslagen. De gezagvoerder kon geen oorzaak voor het ongeluk aangeven, doch hij sprak als zijn vermoeden uit, dat op de een of an dere wijze water in het schip was geko men. Nog 43 geredden. Volgens later ontvangen berichten zijn nog 39 personen, allen inlanders, gered, alsmede de hofmeester, de heer J. B. Ver- jmar, de ladingklerk A Eman. en depro- viandklerken W. Turang en G. Kaunang. De directie van de K.P.M. deelt mede, dat volgens de laatstverkregen opgaaf 167 inlanders van de 187, die zich aan boord bevonden, in veiligheid» rijn ge bracht. Tot dusver zijn geen verdere Europee sche vermisten gevonden, zoodat vermoe delijk het totaal aantal slachtoffers zal bedragen: veertien Europeanen m twin tig Inlanders. AANVARING. In Noord-Hoil. Kanaal. Maandagavond was het zeer slecht weer en vooral in het Noord-HoUandsohe Ka naal van Den Helder naar Amsterdam was het moeilijk varen. Omstreeks zeven hut was het schip Luctor et Emergo", dat met tegels ge laden was, 't pontveer te Watergang ge naderd. Bij liet pontveer krijgt het kanaal een korte vernauwing. De schipper van de „Luctor" zag in de verte een ander schip, de „Neerlandia", naderen. Hij dacht vóór het andere schip wel door de vernauwing te zijn en omdat hij vreesde, dat de beide schepen niet naast elkaar door het nauwe gedeelte zouden kunnen, stak hij van den rechteroever, waar hij voer. naar het midden van het kanaal, om een gemakkelijke passage te bewer ken. Dit was een misrekening, want juist toen do schipper naar het midden voer, bleek de „Neerlandia" vlak bij te zijn. Een aanvaring was niet meer te voorkomen en met volle kracht ramde de „Luotor" het andere schip in den voorsteven. De „Neerlandia" kreeg een groot gat en het water spoot naar binnen. Direct bracht met het lekke schip aan den wal Hoe wel het veel wal er maakte, bestond er geen direct gevaar voor zinken. De poli tie van Landsmeer was spoedig ter plaat- en stelde een onderzoek naar het ge beurde in. De .Neerlandia" kan de reis niet voortzetten en de lading, bestaande uit suikerbieten, zal waarschijnlijk door een ander schip worden overgenomen. Ook de „Luctor et Emergo", die geen averij gekregen heeft, zal voorloopig niet vertrekken, daar eerst de schadevergoe ding geregeld moet worden. ZAKKENROLLER BETRAPT. Energiek optreden van de beststene Te Amsterdam is tijdens de Zaterdag- avondmarkt in de Sumatrastraat een be zoekster van haar weekloon, dat in den buitenzak van haar mantel stak, beroofd. Zij bemerkte een en an der spoedig en zag nog juist dat de man zich haastig verwijderde De jonge dame stapte op haar fiets, reed den man na en wierp deze het rijwiel voor de voe ten De zakkenroller schrok zóó erg, dat hij het loonzakje op straat gooide. De be stolene liet den dief daarna los, zoodat deze, ook omdat het publiek meende, dat het meisje een aanrijding veroorzaakt had een goed heenkomen kon soek en. INBRAAK TE OVERSCHIE. Kostbaarheden verdwenen. Naar eerst thans bekend wordt, is Za terdagavond tijdens afwezigheid van de bewoners ingebroken hij dr. E. J. A. Ge- rards, te Overschie. Omstreeks half zes heeft de familie het huis verlaten en toen om ruim tien uur de zoon des huizes thuiskwam, trof hij in de woning een grooten warboel aan, die er op wees, dat inbrekers duchtig hadden huisgehouden. ""Zoowel boven als beneden was alles overhoop gehaald en een aan tal sieraden, waaronder een diamanten broche, een gouden ring met parel, enke le antieke goudep voorwerpen, dxie gou den tientjes en enkele muntstokken wor den vermist. De inbrekers hebben zich voorts te goed gedaan aan roggebrood en punch, die zij in de woning aantroffen. De ongewenschte gasten zijn door een achterdeur binnengekomen en, vermoe delijk om den terugtocht te dekken, had den zij de keukendeur open laten staan. Deze deur is tengevolge van den wind dichtgeslagen, waarbij de ruit gebroken is. Hierdoor geaimeerd hebben de dieven, die dachten dat er „onraad" Was, het ha zenpad gekozen. VRAGMTAUTP IN BESLAG GE NOMEN. Door list teruggewonnen. Een vrachtrijder uit Limburg had zich met zijn vrachtauto eenigen tijd geleden over de Duitsche grens begeven om een partij goederen te halen. De opdrachtge ver had de goederen echter niet betaald, met het gevolg, dat de leverancier de vrachtauto in beslag liet nemen. De vrachtauto was tijdelijk in de nabij heid der plaats van inbeslagneming op het erf eener boerderij geplaatst. De vrachtrijder begaf zich naar de boerderij en na met den boer een praatje gemaakt te hehben. gaf de Duitsche boer te kennen, dat hij den auto liever in den schuur had staan, dan midden op zijn erf. De eigenaar van den wagen verklaar de zich bereid om dit even te doen. Voordat de landbouwer wist, wat er ge beurd e. reed de obauffetir met zijn wagen van het erf af om daarna met vol gas in de richting van de Limburgse he grens te rijden. Veilig en wel wist hij met zijn auto in zijn woonplaats terug te keer en. GRONDVERDEELING OP GROOTE SCHAAL. Perspectieven voor Grieksche ge zinnen. De Atheensche bladen maken melding van de verdeeling van drooggelegde gron den in Macedonië aan de aldaar wonen de bevolking. Deze kwestie, die reeds ge durende vel« jaren hangende is, heeft de nationals regeering thans in minder dan twee jaren geregeld Thans zullen 25000 gezinnen, die geheel zonder grondgebied zijn, of onvoldoende gehuisvest zijn, een veetigingemogelijkheid krijgen, terwijl voorts driehonderd gezinnen uit sterk be volkte streken eveneens van de grondver- deeling zullen profiteeren. DE ONLUSTEN TE BOMBAY. Militairs hulp. De godsdiensttwisten tusschen Hindoes en Mohammedanen te Bombay, zijn zoo hevig geworden, dat men de hulp van Britsche troepen iheeft ingeroepen. Groepen oproerige elementen trokken door d® straten; zij plunderden dertig winkels. Tot viermaal toe moest de poli tie op de menigte vuren, alvorens men haar kon verspreiden. Eerst toen do Brit sche troepen verschenen, kalmeerden de gemoederen. De Mohammedanen en Hin does, die geen gehoor hadden willen ge ven aan den vredesoproep van hun led- Iers, trokkeh zich terug Des avonds was het in de stad betrekkelijk rustig. In totaal zijn Maandag bij de relletjes vier dooden gevallen. Vijftig personen zijn gewond, honderden werden gearres teerd. DE AARDSCHOKKEN IN ITALIË. Ds gevolgen. In den loop van Maandag hebben zich in Italië opnieuw eenige lichte aardschok ken voorgedaan te Triest, te Mestre (bij Venetië) en in de steden Brescia, Vicenza en Verona. Ook te Venetië zijn nog eenige zeer lichte aardschokken voorgekomen, die echter nauwelijks merkbaar waren. De bevolking krijgt langzamerhand haar kalmte terug; ook in de getroffen dorpen begint het leven zijn normalen gang te hervatten. In het plaatsje Sacile zijn door de aardschokken vele huizen ingestort; 150 hebben ernstige schade opgeloopen. Ook te Gordigna zijn eenige huizen bescha digd. Te Vittorio Veneto en San Vendem- miano wordt de schade op ongeveer een millioen l»ró geschat. Te Belluno is de hoofdstraat tyver een lengte van ongeveeg 100 M. geheel opengescheurd; telegraaf en telefoonlij oen zijn op vele punten eew nield. In Ponte delle Alpe heeft een groots aardstorting den weg totaal versperd, zoodat de reddingsbrigades een langen omweg moesten maken. Groote afdeelin» gen troepen en zwart hem den doorzoeken de berghellingen. Te Venetië loopt de schade in de mfl- lioenen. De chef van het kabinet van bet ministerie van Publieke Werken heeft zich op last van Mussolini naar de ge troffen plaatsen begeven om de hulpo* ganisatie te leiden. SPI0NNAGE PER VLIEGTUIG. Opzienbarend proces. Te Helsingfors is een spionnage-procas begonnen. Het merkwaardige van deze zaak is, dat verband wordt grtegd toe- se hen de spionnage en de geheimzinidfle vliegtuigen, welke geruimen tijd getedaft boven Finsch grondgebied waren waar genomen De verdachte, luitenant Edute .1 Kirkof, heeft bekend het werkelijk doel van de vliegtochten te kennen. Hij wee gerde echter een nadere verklaring af te leggen. Deze geheimzinnige vliegtuigen zouden in den winter van 1933, 1934 en 1935 te Kemmi landingen hebben ge maakt. Getuigen verklaarden lichtseinen te hebben gezien op het oogenblik, dat de vliegtuigen arriveerden. In totaal zijn 96 vluchten boven Zweden, 234 boven Noor wegen en 157 boven Finland gemaakt, ge lijk blijkt uit hetgeen de voorzitter van de rechtbank voorlas uit de rapporten van de Zweedsche, Noorsche en Finsche ge nerale staven Tijdens den zwaren storm, welke se dert Vrijdag op het Erie-meer (Noord- Amerika) woedt, ie een groote zandzuiger vergaan. Negentien leden der bemanning alsmede de vrouw van den kapitein, zijn verdronken. Zeven mannen zijn half be vroren opgepikt. De Fransche journalist Henri Le- graudaude, die m arrest gesteld is, op beschnldiging van het vervalschen van een paspoort, is in hongerstaking gegaan. In den staat Nevada (Ver. Staten) heeft een berucht bandiet, Luther Joaes, die verleden week uit de gevangenis was ontslagen, op één dag vier rijke veeboe ren vermoord. Gemaskerde bandieten zijn de wo ning van de filmster Mae West in Holly wood binnengedrongen, waar zij de film ster en acht gasten, die aan tafel zaten, beroofden van geld en sieraden. Een driejarig meisje te Nijverdal, kreeg, toen het bezig was met het eten van een wortel, een stukje daarvan m de luchtpijp, met het gevolg, dat het kind is gestikt. Nabij Boncelles, op 11 km. van Luik is bij een autobusongeluk de autobus to taal vernield. Zeventien inzittenden wer den ernstig gewond. Vier hunner verkee- ren in levensgevaar. Op de Oostaustralische rivier Haw- kesgury kenterde Zondagavond door den sterken stroom plotseling een motorboot met veertien passagiers. Twaalf passa giers worden vermist. Naar alle waar schijnlijkheid zijn zij omgekomen. Bij het onweer, dat Maandagmid dag boven Vianen is losgebroken, is de bliksem in dén toren van de Ned. Herv. Kerk geslagdn De haan en de bliksemaf leider werden beschadigd De express ParijsBazel, die Dins dagavond om 10 uur uit Parijs is ver trokken moest gisteren nacht om half twee bij Foulain (tusschen Langres en Cbaumont in het dept. HauteMarne) stoppen. Hij werd toen in de flank gere den door den sneltrein BoulogneBazel. Het ongeluk heeft twee menschen het leven gekost, vier passagiers zijn licht ge wond en één ernstig, 's Morgens om 8 uur kon het verkeer weer gewoon door gaan. AUTOM( LASTM, 75. Ginds aan den weg, juist in de bocht, Daar staat een schitt'rend kunst- [gewroohfc Een groot reclameschilder ij, Het maken was een heel karwei, Maar 't is baast klaar, en Jantje [Smeer, Zit voor zya werk bewond rend nee*, 76. En als de arbeid is gedaan, Besluit Jan Smeer naar huis te gaan. O wee! daar heb je Pimpelmans! Nu gaan de poppen aan den dans. Straks ziet hij nog wat ik je zeg! Het schilderij aan voor den wegl

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1936 | | pagina 5