SCHOONHOVENSCHE COURANT f Westerstorm woedt over land en zee. Buitenland Stand I I I Door onze groote voorraad EEN PRAATJE OVER Een ultimatum van Franco aan Madrid? STOBER 1936 WOENSDAG 28 OCTOBER 1938 TIEN BLADZIJDEN. Telef. 20. TeL-Adres: Vannooten- S. W. N. op. VELE SCHEPEN IN van G. Hailing 'erken en R, W, I ld, 29 j, en L I—Van Vliet, 28 j. en-tt re, Ier Ham en H. en J. Stuiven- op weg bêman- ratii re u na e: ink. ets- Het personeel en de dieren kwamen er goed af. De schade wordt door verzekering gedekt. De vliegdiensten van de K.L.M. onder vonden wel vertraging, maar geen enkel ongeluk werd gerapporteerd. Ook G. Mo- J. N. afin- tros De gulden. De gulden is sterk aan het zweven. De ponden- en de dollarkoersen schommelen en men moet hier hoofdzakelijk denken aan toevallige invloeden, n.l. het terug halen van in hel buitenland uitgezette gel den, behoorende aan Nederlandsche per sonen of instellingen. Algemeen wordt een depreciatie van 30 pGt. gedacht, al beweegt de gulden zich nu op een peil van ongeveer 21 pGt. W. ABQNNE’8, die uch aan onze Gulden bij levenslange ZüvV ongeschiktheid. Oef. 38 j. en 22 j en Terlouw, 26 j. C. Bijh 25 j. eo kans geheel vernielde scheepsboot had. De stoomtreiler Dolfijn IJm. 103 bracht een mast aan van 8 meter lengte, ver moedelijk afkomstig van een zeiljacht en welke men in zee hij de visscherij had opgehaald. De redding der opvarenden. De bemanning van de „Nestor” slaag de erin, negen der opvarenden op te pik ken, terwijl ook de „Neeltje Jacoba” een drenkeling wist te redden. Inmiddels zocht ae „Stentor” naar verdere schipbreuke lingen. De ramp had-zich uiterst snel voltrok ken. Toch hadden de geredden allen nog kans gezien hun zwemvesten aan te doen doch de zee stond zoo hol, dat zij voort durend door de golven werden over- spoeld. Aan de haven waren eenige auto’s ge- requireerd om de geredden naar het zie kenhuis over te kunnen brengen. Eenige doktoren van het Roode* Kruis waren aanwezig om onmiddellijk geneeskundige hulp te kunnen verleenen. De geredden werden binnengebracM in het koffiehuis van den heer De Leeuw, waar bleek, dat voor twee hunner, den kok Huibert Toet en den monteur Wou ter Pronk, overbrenging naar het St. An- thoniusziekenhuis noodzakelijk was. Nog twee slachtoffers. Inmiddels bleek, dat bij de ramp nog een vierde persoon het leven had gelaten n.l. de matroos Piet Kuiper. En in den loop van den middag is nog als vijfde slachtoffer de monteur Wouter Pronk in het ziekenhuis te Veisen aan zijn verwondingen overleden. ig, 25 J., (ra» •tman, 25 j. „Kurt Siemers” behouden de Nieuwe Waterweg binnen te sleepen. Nauwelijks was de „Witte Zee” met veel moeite binnen de pieren of de „Gre- te Glad” seinde, dat men met eigen middelen de averij gerepareerd had en zou trachten IJmuiden te bereiken. Gisterenmiddag is te Harlingen de al daar gestationeerde reddingsboot „Jhr. G. A. den Tex” binnengekomen met zes geredden aan boord. Het waren de opvarenden van de sleepboot „Harlingen”, die ’s morgens om 9 uur noodseinen had uitgezonden. De kapitein van de aak, die de „Harlingen” op sleeptouw had gehad, wenschte zijn schip met te verlaten en bleef alleen %an boord. Bij Stavenisse is de „Marie”, geladen met suikerbieten en op weg naar Bres- kens, vergaan. De sleepboot», waardoor het schip ge sleept werd, is er in geslaagd de opvaren den te redden. Niet alleen op zee, maar ook op het land heeft de storm schade aangericht. Een groote vrachtauto te Hijdaard, die met vee geladen was, werd door een plot selinge rukwind omvergeworpen. De be stuurder werd ernstig gewond. Eveneens door een rukwind is een auto uit Heerenveen met vijf personen in een sloot gereden, De inzittenden wisten zich te redden. Te Amsterdam werd van een vracht auto, die op de hoek van de Barth. Ru- loffsstraat reed, de lading cokes gerukt. Vier mannen, die op de zakken hadden gezeten, werden licht gewond. Te Sint Pancras, by Alkmaar, is Maan dagavond de circustent van de weduwe Kinsbergen door den storm verwoest. Wel dra bezweek ook het groote dekzeil. HOE DE SCH. 68 VERGING. Heel slecht liep het af met den Sche- ▼eningschen logger Sch. 68, van de ree- derij A. den Duik, schipper Jacob den Heijer. De Sch. 68 was Maandagmorgen uit IJmuiden vertrokken met bestemming Scheveningen. Tengevolge van den storm kon het schip daar Maandagavond de haven niet binnenloopen, waarom beslo ten werd naar IJmuiden terug te keeren, waar het schip Dinsdagmorgen voor de pieren arriveerde. Bij het binnenloopen is de logger door een grondzee beloopen waarbij de stuurhut wegsloeg en in zee verdween. Hierin bevonden zich drie per sonen, de schipper Jacob den Heijer, de stuurman Wout Verbaan en de matroos Piet Vink. Dit drietal verdween met de stuurhut In de golven en kwam om het leven. Voor de oogen van alle opvarenden werden zij door de kokende zee verzwolgen. Maar ook voor de elf man, die zich nog aan boord be vonden, dreigde het grootste gevaar, want men was door het verliezen van schipper en stuurman en door het wegslaan van de brug, een prooi der golven geworden. Met de noodvlag in top kwam de logger naar de haven. Binnen de pieren gekomen, kree& het schip een tweeden klap van een hoogop- loopende golf, tengevolge waarvan het is Beenpy^en met ritssluiting vanaf f 115 Hanabeschermers. vanaf 50 ot, Buitenbanden vanaf60 ct. Batteryen 25 ct., 20 ct., 15 ct. en 10 ct. Zaklantaarns met groote lens, compl., vanaf 85 ct. Ronde 25 ct. Ad vertentten1-6 regels 1.80 elke regel meer f 0.20; derde plaatsing hal ven pry». - Adver- tentiën worden gratia ge plaatst in „De Go r c u m e P- n M. Rietvelden A. Verschoor en boven het buitenland heeft de storm gewoed. Veertig Deensche visschersschepen verkeerden in nood. Het Zweedsche s.s. „Singoalla”, unet 18 man aan hoord en twee lichtschepen, onder ging hetzelfde lot. Gisteravond laat nam de orkaan nog in hevigheid toe en men kan zeggen dat de bevolking van de Westkust van Jutland door een ramp bedreigd wordt. Het wa ter van de Noordzee is bij Var de zoo hoog opgestuwd, dat ,de stad reeds gedeeltelijk onder water staat. Een groote brug staat op het punt in te storten en een aantal oude huizen is onruimd, daar zij door het water ondermijnd zijn. Sedert 1872 heeft Denemarken een der» gelijke orkaan niet gekend. Overal is zeer groote schade aange richt, welke reeds op een millioen kronen wordt geschat. In Groot-Brittannië heeft de orkaan vooral boven Schotland gewoed. Op de Schotsche kust is het Zweedsche s.s. „Rex” waarschijnlijk met man en muis vergaan. Vijf lijken zijn reeds aange spoeld. Twee visschers, die vermist worden, zijn zeer waarschijnlijk den zeemansdood gestorven. Vele telefoon- en telegraaflei- dingen zijn verbroken. Twaalf vliegtuigen hebben schade opgeloopen. Te Glasgow heeft de storm verscheidene dooden en ongeveer 14 gewonden geëischt. Ook te Londen en omstreken werd o.a. aan tie telefoonleidingen groote, schade aangericht. Van de omgekomenen waren drie ge huwd. Schipper Heijer laat 2 jeugdige kinderen achter. Schevanlngsche logger vergaan; 5 slachtoffers. Tal van schapen In nood. De stormwind, die de laatste dagen on ze kust teisterde, wakkerde in den nacht van Maandag op Dinsdag tot groote kracht aan en bracht tal vari schepen in moeilijkheden. Dinsdagmorgen was de wind, die uit het West-Noo rd westen woei allerminst gaan liggen, doch eer in he vigheid toegenomon. Er stond een hooge, wilde zee. Aan alle posten langs de kust kwamen berichten binnen van schepen in nood. Met octrooi van de Ned. De regeering heeft destijds een Ontwerp ingediend om het octrooi van de Nederlandsche Bank, dat eind Maart X937 loopt, met enkele ondergeschikte wijzigin gen voor vijftien jaar te verlengen. Hier tegen is van verschillende zijden verzet aangeteekend. Men erkende de moeilijke en ingewikkelde vraagstukken, welke hier mede verbonden zijn, maar men vroeg zich af, waarom het octrooi met vijftien jaar werd verlengd. Had men niet met een korter tijd kunnen volstaan, teneinde in de komende jaren het geheele vraag stuk grondig te onderzoeken? De minister heeft met dit verzoek reke ning gehouden en in overleg met den president van de circulatiebank ‘heeft men de termijn niet op 15 maar op 5 jaar gesteld. Ongetwijfeld een grondige verbetering. De minister verklaarde zich tegenstander voor het instellen van een speciale commissie; deze zou z.L te theo retisch optreden. De kwestie kan echter blijven rusten, omdat vermoedelijk na de verkiezingen een nieuwe regeering zal op treden en het inzicht van deze nieuwe re geering ie vanzelfsprekend niet te peilen. Men zal moeten af wachten. Huwelijk van de prinses. Het huwelijk van prinses Juliana met Prins Bernard zal vermoedelijk om streeks op 12 Januari worden ingezegend in de Groote Kerk te Den Haag, de z.g. SL Jacobekerk op de Groenmarkt. Den Haag wacht met belangstelling af, welken weg de stoet zal nemen in verband met het verhuren van plaatsen. Het is waar schijnlijk, dat de weg, die den stoet zal nemen, zoo ruim mogelijk zal worden ge nomen en dat de heenweg een andere zal worden dan de terugweg. Dergelijke be langwekkende gebeurtenissen brengen nu eenmaal een groot voordeel aan hen, die daarvan kunnen profiteered De belang stelling is al zoo groot, dat nu reeds prij zen van f 50 a f 100 worden betaald voor zitplaatsen in de buurt van het koninklijk paleis. Het geld zal dien dag in Den Haag rollen en de Hagenaars wrijven zich de handen over het hoopvolle vooruit zicht. rondgedraaid, aan den binnenkant van de Noordpier op de blokken liep en zonk. De sleepboot „Nestor” van de firma Wijsmuller was spoedig ter plaats® om te trachten de bemanning te redden, ter wijl kort daarop eveneens de motorred- dingboot „Neeltje Jacoba" van do Noord en Zuid-Hollandsche Reddingsmaat- schappij uitliep, zoomede de sleepboot „Stentor”, eveneens van de firma Wijs muller. SPORTCLUB”. il in den Goud* Bond. >ortclub”-bestuur i bij de woorden iet gaat ons (de jn beslist tevre- „Schoonhoven- oogenblik inder- d is dan ook bet dat he( bestuur idschen Voetbal iten, om alsnog etitieverband op is reeds gjf^ig tal van „fl^rt- e Derde Klasse i deze afdeeling iA'?vereerngingen it 3, Stolwijk 3, 3, Olympia 5, Haal moeten dus oen 18 wedstrij- I, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. administratie opgeven voor de venekering, gqu volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van AAA Gulden bij Qflfl Gulden by verlies OflO ®ulden bÜ T8r^ai Iflfi Gulden bij verlies Afj Gulden by verlies van De verzekerde moet in hst QVv overlyden. JvU van hand of voet, wVv van een oog. 1VV van een duim. VV een anderen vinger. bezit zijn vau een poIiB ^drianus, z. van Velzen fs en A. Snoek Waarneembare opleving. Hoewel d® tijd nog maar kort is dat de gulden is losgemaakt van het goud, kun nen we toch wel al zoo iets als een bal lans opmaken en die is niet ongunstig. Er valt een opleving waar te nemen ia verschillende bedrijfstakken. Hier en daAr worden arbeiders in dienst genomen, zoo- dat de werkloosheidscijfers over de maand October er gunstiger zullen uitzien. De opbrengst b.v. van de Philips fabrieken in guldens is o.a. niet onbelangrijk geste gen, de textielfabrieken hebben loonende orders en zoo zullen ®r tal van fabrieken zijn, die met tevredenheid op bet bereik te kannen neerzien. Het meer ontvangen geld wordt niet in de safes gestopt; inte gendeel, het opgepotte kapitaal begint naar de beurs (en dit wil zeggen naar het bedrijfsleven) te vloeien en daardoor stijgt de koopkracht. Van de koopkrachtstijging moet men het hebben. Waar de koop kracht terecht zal komen, is tevoren niet te bepalen. Sommige groepen bemerken er weinig van, anderen daarentegen worden begoten met den weldadigen regen. Maar d« regen daalt nu neer, en waar hij te recht komt, werkt hij gunstig. Wellicht hebben de boeren nu nog te klagen, doch ook zij zullen de gunstige gevolgen van de opleving moeten onder vinden. De devaluatie van den gulden kan ongezonde bedrijven niet in het leven hou den en waar de landbouw en de veeteelt gezonde bedrijven mogen worden genoemd zullen deze op den duur ook moeten pro fiteeren van de gestegen koopkracht. Komt daar nóg bij een geleidelijk ver meerderden export, dan zal ook een daad werkelijk herstel ook bij hen niet weg blijven. Rechtschen naderen regelmatig. Er komen betrekkelijk weinig berichten van het front om Madrid. Het belangrijk ste telegram meldt vorderingen van de troepen der opstandelingen onder gene raal Varela, ten Zuiden van de hoofd stad. Zijn troepen hebben daar het dorp Torrejon bezet en bevinden zich thans op nog slechts 25 kilometer van Madrid. De strategische posities, die de drie groote wegen, welke naar Madrid leiden, beheerschen, zijn jn handen der nationa listen. De nationalistische colonnes, die aan het front van St. Rafael opereeren, zijn 3 K M. in de richting van het Esco- rial opgerukt, dat nog steeds in handen van de regeering is. Donderdag „vlak bij” Madrid. De radioclub Teneriffe meldt, dat zeer binnenkort bevel zal worden gegeven tot den definitieven aanval op Madrid, en.dat de nationalistische troepen Donderdag vlak bij de hoofdstad zullen zijn. Franco elscht overgave. Generaal Franco zou naar uit Burgos wordt gemeld, voornemens zijn, de regee ring te Madrid een ultimatum te over handigen, waarin de onmiddellijke over gave der stad wordt geëischt. Indien na verloop van 48 uur geen antwoord op dit ultimatum is binnengekomen, zouden de rechtsche troepen de stad met geweld in nemen. Een bevestiging, d<t dit ultimatum in derdaad is afgegeven, niet ontvangen bombardeerd. Strijd om Oviedo opnieuw ont brand. In de sedert Zondag vroeg weer hevig omstreden stad Oviedo moeten aan beide zijden van de strijdende partijen in totaal 2000 man gevallen zyn. De slag duurt se dert Zondag vroeg ononderbroken voort, en de nationalistische versterkingen in dan sector van San Glaudio voerden hef- Jfc>- 7728. NIEUWSBLAD VDDRZUID HOLLAND EN UTRECHT I M.t vwrakering’lSranM m«er Telefi TeL-Adres: Vaunooten. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. 1 Een geredde vertelt Een der geredden, de jeugdige L. v. d Harst, vertelde in de ouderlijk^ woning een en ander over de ramp. Het was verschrikkelijk, zei hij. Wij konden niet verder komen dan Noord- wyk; voortdurend kregen wij groote gol ven over. Wij stonden met z’n vieren ach terop, even voorbij de boei, toen het ge beurde. Een groote golf sloeg de stuurhut in elkaar en overboord. De kracht van *t waterwas onbegrijpelijk. Drie van ons gingen over boord. Ik zelf hield me vast aan de kap van den motor, die ik moest trachten dicht te houden te gen het binnenstroomende water. Half verblind van schuim, zeewater en den feilen wind gingen wij verder. Hoe wij binnen de hoofden kwamen, weet ik mij nauwelijks te herinneren. Al leen, dat plotseling de achtersteven in de diepte ging. Wij renden naar voren en stonden bij elkaar op den voorsteven, die zich steeds hooger opriehtte. Met z’n vie ren sprongen wjj de zwemvesten aan over boord. De sleepboot „Nestor" pikte ons op. Hoe dit alles in zijn werk ging, weet ik nauwelijks meer. NOG GEVAAR. Behalve de Sch. 68 hadden nog vele schepen het zwaar te verantwoorden en in korten tijd doorkruisten uit allerlei richting de noodseinen de lucht. Omstreeks 10 uur kwam het Duitsche stoomschip „Schwaben” den Nieuwen Waterweg binnenloopen. Het schip kwam van Antwerpen met een lading fruit in, welke bij de loodsen te Hoek van Holland b&det worden gelost. Reeds te Vlissingen was een loods aan boord genomen. Juist binnen de pieren aan de Zuidzijde geraafte het schip uit zijn roer en liep vast. Terstond zijn daar om de Blankenburg en de Maas van L. Smit Co’s Internationalen sleepdienst uitgevaren en wisten met behulp van twee trossen verbinding te krijgen met het schip, maar al heel spoedig knapten bei de trossen af Na veel moeite gelukte het echter aan vijf sleepbooten van L. Smit& Co’s Internationalen Sleepdienst; de Blan kenburg, Maas, Achilles, Minerva en Hector, de „Schwaben” te bevrijden, die daarna naar Rotterdam opetoomde. Dultsch schip drijft stuurloos rond. Inmiddels viel er te Hoek van Holland nog meer te beleven. Drie mijlen ten Noordwesten van den Waterweg verkeerde het Duitsche s.s. „Kurt Hartwig Siemens”, metende 3000 ton, in n<x>d. Het schip had geen radio, doch voer met het noodsein in top. Op last van den loodscommissaris voer de motorreddingboot „President Wiersma” uit, doch reeds was bij de „Kurt Hartwig Siemens" de sleepboot „Witte Zee” gekomen. Deze wist tegen 2 uur een vast te krijgen en sleepte het Duitsche schip naar Hoek van Holland. Opvarenden van tjalk gered. De motorreddingboot „Brandaris” van de Noord- en Zuid-Hollandsche redding- maatschappij voer uit om hulp te bieden aan een tjalk, welke bezuiden Oosterend op Terschelling noodseinen had gegeven- Omstreeks half 12 slaagde de „Bran daris” er in de beide opvarenden, schip per Borst en een tweede persoon, in vei ligheid te brengen Nader wordt gemeld, dat het schip de „Midsland” is. Het vaar tuig kwam voor anker te liggen. Zweedsch stoomschip in moei lijkheden. Het Zweedsche stoomschip „Singoalla" groot 1420 ton, dat zich veertig mijl Noord Oost van het vuurschip Terschellinger- bank bevond, gaf S.O.S.-seinen en ver zocht sleepboot hulp. In de nabijheid 'be vond zich het Deensche ss. „Esbjerg". Toen de sleepboot „Holland" in do na bijheid van de „Singoalla” was gekomen bleek het stoomschip evenwel geen prijs meer op hulp te stellen. Het schip had de voormast verloren, doch verkeerde verder in goeden staat en kon de reis zonder hulp vervolgen. Visschersschepen In den storm. Verscheidene visschersschepen kwa men te IJmuiden binnen met schade over dek door stormweer. Een stoomtreiler had de boot verspeeld, een ander het zeil van den achtermast, terwijl een derde een bij- Spoorbrug aangevaren. Het Belgische sleepschip „Francisca” •chipper Peters, is tengevolge van het stormweer tegen het remmingwerk van de spoorbrug te Vlake gevaren, waardoor deze ernstig beschadigd werd. Het schip bekwam een groot gat en moet gerepa reerd worden alvorens te kunnen laden. Sleepschip gezonken. Bij het uitloopen van de Wemelding- sche Vley, is gistermiddag het Neder- landsche sleepschip „Maria”, schipper Vermeulen, omgeslagen en gezonken. Het schip was geladen met bieten en van Breskens naar Dinteloord. De ning werd door de sleepboot „Zeehond” gered en te Bruinisse aan wal gebracht. Behalve het wrak van de op de Noor* derpier gezonken „Sch. 68” steekt, 500 M. uit de boei voor de pieien, de mast van een onbekend, waarschijnlijk met man en muis vergaan schip, boven water. Vermoedelijk is deze mast van de log ger „Sch. 179”. Hot Duitsche stoomschip „Norburg”, dat gisteren S.O.S.-seinen uitzond, schijnt thans zonder hulp van de uitgevaren sleep- en reddingsbooten verder te kunnen komen. Het schip is op weg naar het Oosten, om te (rechten de Eems binnen te vallen. Het Duitsche tankscheepje „Grgte.Glad” dat den geheelen ochtend noodseinen uit zond op korten afstand van IJmuiden, is langzamerhand in een zeer gevaarlijke po sitie gekomen. De sleepboot „Witte Zee”, welke van Hoek van Holland was vertrok ken naar de „Grete Glad”, is teruggeroe pen om hulp te verleenen aan een Duitsch schip, de „Kurt Hartwig Siemers”, dat bij den mond van den Nieuwen Waterweg in nood verkeerde. Daar er in IJmuiden geen krachtige zeesleepbooten beschikbaar zijn, kan men de „Grete Glad” geen hutp bie den, zoodat de kans zeer groot is, dat dit schip zal stranden. De „Witte Zee”, met kapitein Weltevre den, is er in mogen slagen het Duitsche schip kunnen we nog steed* voor zeer lage prijzen levereni J. K. SNOEI Stadhulsstr. 7-9 Schoonhoven tclub” de opstel- beide invallers nksmidden en de ;ewone opstelling, rbetering te zyn, de verdediging het werk gezet, sterker en een en hiervan het nog steeds actief lacht der „Sport- ging haar het ijl de buitenspel- g bracht. Doel- uit, ondanks de r beide partijen, r voor het einde len tweetal' vrije „G.S.V.” brach- m niet het ver- minuten voor het erdediging weer dan door den te loopen, juist Weer plaatste hter den bal en ht tenslotte de (11). ,3port- ?rwi{jning in de G.S.V.” terug te het niet verder ppen. Het einde litslag van 11, goed weergeeft. aroeneweg yd was eenigs- portclub” trapte bal over en voor oen kon, lag de Md (O—l). De was van kor- linksbmten van Ipuntte de mid- 11). Spoedig ’eg” de leiding portclub” tot de I, welke zij uit- ilpunten van den t den stand 3— gedraaid. aeweg” met den al spoedig was Let terrein werd ?rvallende regen, de kwam. Toen ipeeld was, nam irmutseling voor de leiding (3—* ir en de rechts- beging daarop oetbalveld tbuis- rop zeer terecht vezen. Voor het eweg” nog één- ten en behaalde 35 overwin- seven, werd tot nu toe Madrid is wederom ge-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1936 | | pagina 1