I
STORM EN HOOG WATER
d
^Plaatseïijk nieuwsj
Buitenland
Schepen in nood, dijken in gevaar;
tal van overstroomingen.
HET VERVOERSVRAAGSTUK.
WOENSDAG 2 DECEMBER 1936
TWAALF BLADZIJDEN
68b JAARGANG
WCTBEW 1836
de
rond
M.
1 eerepr.
’n
zich tijdig aan boord van do sleepboot be
geven.
De „Woordgeul” is zes K.M. Noordwest
van Schokland gezonken.
Kotter gestrand.
Dinsdagochtend is de kotter Fruloje uit
IJmuiden bij het Norderney-rif gestrand.
De motorreddingboot Bremen heeft na
veel moeite de uit vier koppen bestaande
bemanning gered.
M. G. Annot te Gorinchem.
Afdeel ing Postduiven.
Schoonheidsklasse (oud): 1 eerste, 2
eereprijzen J. W. Vernooy te Gorinchem;
1 eerste, 1 eereprijs H. Slagboom te Leer
dam; 2 tweede prijzen G. A. Noorlander
te Bergambacht.
Schoonheidsklasse (jong): 2 eerste en 3
eereprijzen J. G. Stuivenberg te Maarssen;
1 tweede en 1 eereprijs H. Slagboom te
Leerdam.
Vliegklasse jonge duiven (boven 100 K.
M.): 1 eerste en 2 eereprijzen J. Hendriks
te Leerdam; 1 eerste en 2 eereprijzen A.
van Boud es tem te Lekkerkerk.
Boven 200 K.M.: 1 eerste en 1 eereprijs
A. Koman te Werkendam; 1 tweede en
1 eereprijs W. den Besten te Leerdam; 1
derde en 1 eereprijs B. Groeneveld te
Werkendam; 1 tweede en 1 eereprijs J.
Verhoef te Leerdam; 1 eerste en 1 eereprijs
P. Slingerland te Lekkerkerk.
Boven 250 K.M.: 1 vierde en 1 eere
prijs G. Boekelman te Leerdam; 1 eerste
en een eereprijs W. Kramer te Leerdam;
1 en l oerepi. A Koman te JVerkeo-
'oneens ait tegen
leze wedstrijd werd
toen Dill. met 20
igens beenbreuk vaa
loudesteun.
lettant IIL
it verschijnt met
trapt af en gaat dL
D. een aanval on-
L.F G. weer in den
de aanval blijven de
oor buitenspel. Er
terwijl de middan-
1 op het doel afgaat
n da middenvoor
gende aanval heeft
ver fchot, hetwelk
omt, succes, aoodat
(1—0). Ma enkele
kanten weet de L-
nd gelijk te maken
st de r-binne» van
der de leiding te
rast weet de links
stand nog op 81
iirect weer m den
ira schijnen zich op
alen terrein moeilu-
itsen dan de LFG-
-FG wee: den stand
i nu is hot met N
nvolgens weten de
de r-binnen en de
te voeren tot 10—0
een paar tegeopun*
W
IRMKRING.
iskoop de dipten»
ipioenschappen van
mg gehouden, waar
areenigingen D.O.S.
J.O. te Lekkerkerk,
T.O.O.S. te Wad-
Boskoop, Hercules te
oer den, Velocitas te
laastrecht.
graad slaafden ck
D.O.S.; H. Versloot
les; T. Alphenaar,
m 8e graad werd);
rsbergen, Houvast.
Verheul. Gr. van
O.O.S.; H. de Bruin
Q Claire, A. Ver-
n F. Kramer, TH,
A. Smits, Hercu-
lingerland, J. de
K.D O. Daar vier
Jden, kon hier geen
i toegekend.
I. Groenovel(j. Ser
ene); A. Buitelaar,
1—0) Dflt. geeft den
ïhtsbinnen vergroot
ng tot 20. Dan
eer door en keihard
net (30). Ondanks
met twee invallers
schot en Van Nieu-
Krimpen en Schou-
t deze club den toon
*V.S. zich krachtig
Sleepboot gezonken op het
IJsselmeer.
Maandagavond om tien uur is in de
haven van Schokland binnengekomen de
sleepboot „Disponibel-’ uit Zwolle, met aan
boord de drie opvarenden van de sleep-
kraan „Noordgeul”, thuisbehoorende in
Rottei dam. De „Disponibel” was met dit
schip, dat duizend ton meet en geladen is
met grint, op weg van Ruhrort naar Lem
mer. Op het IJsselmeer werd de sleep
door den storm overvallen, met het gevolg
dat de „Noordgeul-los sloeg en in zin
kenden toestand kwam te verkeeren. De
bemaninng, bestaande uit schipper Van
Meel, diens vrouw en een knecht, konden
>L VS geducht op-
hterhoede van Dijt
m erger te voorko-
te best afgaat Dek
en (Van Wijnen komt
iheid is uit de DilL*
.L.V.S. begrijpt de
aandeweg een spel,
staat dan dat van
:aar volgen 2 doeL
er voor het einde
gelijkmaker.
9 uit tegen Lekke»,
reenkomst ig de ver-
rken en verloor met
De Noordwesterstorm en vooral de daar
door veroorzaakte opzweping van het wa
ter tijdens den springvloed, hebben op tal
van plaatsen in ons .and groote moeilijk
heden veroorzaakt. Langs de kusten heeft
het gisteren op tal van plaatsen gespan
nen. e
M. Si raver en W
b Jager, K D O G
J. van Miert, A
laren. Bato; J. van
best en N. van Tol
ivast; T. Verboom
ast; J. van Tonge-
Looren de Jong.
LOUDENS KRISTALLEN PALEIS
IN VLAMMEN.
VOOR EEN GROOT DEEL VERNIELD.
Een ontzettende vuurzee.
In een der meest beroemde gebouwen
van de Engelsche hoofdstad, Crystal Pa
lace, het Kristallen Paleis (het Londen-
sche Paleis voor Volksvlijt) is Maandag
avond een felle brand uitgebroken, die in
een ommezien een reusachtigpn omvang
aannam.
Een groot deel van het Zuiden van
Londen werd door de laaiende vlammen
in feilen gloed gezet, terwijl ver in den
omtrek het gekraak van brandende bal
ken en het brekende glas was te hooren.
In de aangrenzende straten sloegen dui
zenden toeschouwers den brand gade.
De vlammen bereikten nu en dan een
hoogte van 150 meter, de vonken vielen
in een omtrek van drie K.M. Ook in het
centrum van de stad was de brand zicht
baar.
Ondanks hot feit, dat niet minder dan
65 motorspuiten eên zee van water op de
loeiende vlamen wierpen, duurde het toch
niet lang, of het geheele Crystal-Palace
werd tot een laaiende hel.
De vlammen
torens van het
Verschijnt: Maandag, Woensdag
en Vrijdag Prijs bij vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
maanden 1.25 p. post f 1.50
Met verzekering 15 centa meer
fowkoop l
n aanval Dan gaat
eze strandt op bul-
t spel weer ver
en hoekschop ia ge-
genblikken later de
zijn dubde leiding
vergroot den voor-
emt kort achter el-
m even later maakt
30 van. Het spel
en de r.-binnen van
r van N. heen te
scoren, zoodat de
hoek en
Ook het Boerensteiger en de Groenendaal
liepen weer onder. Het water drong in
alle zijstegen en straten van de B oogst raat
door.
Het verkeer in de oude binnenstad was
volledig gestremd. Bij de Oude Plantage
was het water gestegen tot aan het uit
einde van den weg, welke naar de Maas
kant leidt.
Tot voorbij het Kralingsche Veer heeft
het hooge water veel schade en ongerief
veroorzaakt. De motorenfabriek van Deutsz
stond geheel blank, evenals een nabijgele
gen opzichterswoning en ook de Guyano-
fabriek was gedeeltelijk onder water geloo-
pen. De scheepswerven van Markman en
Vuijck hadden reeds Maandagavond veel
hinder van het water ondervonden. Al het
losse hout dreef weg, zoodat de rivier als
het ware overdekt was met stukhouten en
ander drijvend hout.
Dijkdoorbraak bij Werkendam.
Door den zwaren druk van ’t hoog op
gestuwde water in de Merwede is Dins
dagavond de dijk van den Spieringpolder
onder Werkendam, vlak bij de aanleg
plaats van de veerpont naar den Kop van
’t Land, bezweken. Een groot gat werd in
den dijk geslagen en met geweldige kracht
stroomde het water den polder in.
De weg naar het veer loopt over dezen
dijk, zoodat het verkeer geheel werd ge
stremd. Met man en maht trachtte men
het gat te stoppen, maar er was niet vol
doende zand aanwezig om het water te
kunnen keeren
Honderd schapen verdronken.
Te Numansdorp zijn ruim honderd
schapen van den koopman Morisco door
den hoogen waterstand verdronken.
Ameland’s duinen stukgeslagen.
De storm joeg het water hoog op tegen
de dijken en kaden.
Het Friesche eiland Ameland heeft het
al heel zwaar te verantwoorden gehad.
Daar zijn op één punt de duinen tot op
een meter na weggeslagen.
Men heeft den dijkgraaf inmiddels ge
waarschuwd. Deze kon echter gisteroch
tend het eiland niet bereiken, aangezien
de postboot niet te Holwerd is aangeko
men. De kapitein van de boot durfde niet
vertrekken, terwijl ook de passagiers van
dp reis over de onstuimige Waddenzee af
zagen. De pier van Ameland staat blank
van het water.
Op Texel
Ook om Texel hebben springvloed en
storm het water buitengewoon hoog opge
stuwd. Gisterochtend vroeg stond de kade
in Ae haven te Oude Schild ver onder wa
ter. De vaart op den Helder werd nu en
dan verstoord.
De dijk in den polder De Eendracht
werd ernstig bedreigd, zoodat men hem op
verscheidene plaatsen door zandzakken
moest versterken. Er zijn gaten van 10 a
12 M. breedte geslagen.
In veertig jaar heeft het water
Texel niet zoo hoog gestaan.
Dinsdagavond is het Noorsche motor-
tankschip 0. A. Knudsen, dat te Amster
dam een lading benzine had gelost, na bet
verlaten van de sluis te IJmuiden op een
strekdam in de buitenhaven gestrand. Het
schip zit vrij gevaarlijk. De motorredding
boot Neeltje Jacoba moest naar het schip
vertrekken om zoo noodig de opvarenden
over te nemen. Sleepbooten hebben het
schip vastgemaakt en trachtten het vlot te
brengen.
De 0. A. Knudsen is bruto groot ruim
9000 ton en in 1925 gebouwd.
Naar later bleek, zat het schip muur
vast op de keien van den dam. en het
wilde niet gelukken de zware boot, die
heel wat water binnen heeft gekregen,
vlot te krijgen. De bemanning bleef aan
boord. Zij verkeerde niet in gevaar.
dam; 1 3de en 1 eerepr. P. v. d. Heuvel te
Gorinchem, 1 tweede en 1 eereprijs P.
Verheij te Lekkerkerk; 1 derde en 2 eere
prijzen P. Slingerland te Lekkerkerk; 1
eerste en 1 eereprijs Ad. v. Risp te Lek
kerkerk.
Vliegklasse oude duiven boven 250 K.M.:
1 tweede en 1 eereprijs W. H. Verwoert
te Leerdam; 1 eerste en 1 eereprijs J. Pot
ters te Boven-Hardinxveld; 1 eerste en 1
eereprijs D. de Lange te Ouderkerk a-d
IJssel.
Boven 400 K.M.: 1 tweede en 1 eere
prijs J. Schouten te Wijk bij Heusden; 1
eerste en 1 eereprijs G. van Maanen te
Leerdam; 1 eerste en 2 eereprijzen J. van
Mourik Zn. te Gorinchem.
Boven 600 K.M.: 1 derde en 1 eereprijs
J. W. Stufkens te Gorinchem; 1 tweede en
1 eereprijs J. Bakker te Leerdam; 1 eer
ste en 1 eereprijs D. de Lange te Ouder
kerk a.d. IJssel; 1 eerste en 1 eereprijs W.
Kramer te Leerdam; 1 tweede en 1 eere
prijs J. G. Peek te Leerdam.
Boven 800 K.M.: 1 eerste en 1 eereprijs
G. Slomp te Leerdam; 1 eerste en 1 eere-
van verpakking en emballage te verkrij
gen, door hem het vervoer van goederen
per eigen vervoermiddel en eigen perso
neel te verbieden? Men zou hierbij in
strijd komen met de noodzakelijke aan
passing aan de gewijzigde omstandighe
den. Dit is echter niet het eenige wat te
sten het door het Ned. Binnenvaarthureau
bepleite verbod van eigen vervoer kan
worden aangevoerd.
Als gevolg van de crisis ie de hoeveel
heid te vervoeren artikelen sterk terug-
geloopen. waardoor voor de vervoermid
delen dus minder werk was te verrich
ten. Desondanks viel er toch nog een ge
weldige toeneming van vervoermiddelen
te oonstateeren. Het behoeft dan ook niet
te verwonderen, dat de beroepsvervoer
ders niet meer Mooveel werk hebben, dat
hun bedrijven rendeeren. Om daarin ver
betering te brengen, tracht men tot een
annexatie van het eigen vervoer te ko
men. Doch het vervoer ie geen doel op
zichzelf, maar is slechts middel om de be
hoefte aan verplaatsing van goederen en
personen te bevredigen Logischer is daar
om, dat het onmatig uitgebreide beroeps-
vervoersapparaat zich aanpast aan de be
staande behoefte aan vervoergelegenheid,
terwijl zij, die „eigen vervoer” wenschen,
daarin worden vrijgelaten.
Als intusachen op het handhaven van
de vrijheid voor het ..eigen vervoer” wordt
aangedrongen, dan dient men, om billijk
te blijven, erin toe te stemmen, dat dit
vervoer zuiver „eigen vervoer” blijft, en
dus niet gaat „sfroopen” op het jachtter
rein van het beroepsvervoer, d wz. het
verrichten van retourvrachten voor der
den tegen abnormaal lage tarieven een
einde dient te nemen. Terecht wordt dit
door de Ned. Spoorwegen als unfaire con
currentie gekenschetst. Het schijnt, dat
onze regeerine ook wel gevoelt voor be
perking van de vrijheid van het „eigen
vervder”.
Een regen van glas-
Omstreeks negen uur ’a avonds bood de
brand zeker een
tooneelen, die Elo--- - -
op het geb. d van branden heeft meege- den. Deze lichting, die in 1935 is opgeko-
maakt. I men, had deze maand den dienst zuilen
Het «taalwerk was roodgloeiend, en met verlaten,
Nieuw!
Thans naast goudgele ook witte Purol. Dit
wrijft onzichtbaar weg en daarom is Purol
(wit) zoo bijzonder aangenaam voor de
verzorging van het gelaat. Zelfde prijzen.
Doos 30, Tube 45 cent. Bij Apoth. en
Drogisten.
geweldig geraas kwamen duizenden vier
kante meters glas naar beneden Waar de
glasmassa’s invielen, sloegen de vlammen
direct tientallen meters boven het
uit. Even voor negenen
bouw met een slag, die
schudden en kilometers in het rond
hoord werd, in elkaar gestort.
Enorme schade.
Dinsdagochtend om vier uur was de
brand gebluscht Toen werd nog met 10
gegeven op de rookende
Hoogendijk en J
rburg en L. Ver
de Jong. D. Huis-
Abr. Vis en J-
M P. Kaptein.
Laan, G. Broer
).S.; P. Slappendel
npia; A. Sirre, W-
sndel, Olympia.
Jac. Vermeij, Oiym-
J. J. J. Oosterling
pia; G. Ravenhorst
an Nieten. T.O.O.S.j
Orkestleden aan gevaar ontsnapt
Toen de brand uitbrak, waren de leden
van het orkest juist bezig met repeteeren,
doch zij slaagden erin, ongedeerd het ge
bouw te verlaten. Op het terras van het
parlementsgebouw sloegen tal van Lager
huisleden den vuurgloed gade, waarvan
de weerglans tot in Brighton zichtbaar
was, welke plaats op 80 K.M. van Londen
Mgt.
Verscheidene brandweerlieden hebben
lichte kwetsuren bekomen. Honderden ge
zinnen, die in de omgeving woonden, heb
ben hun bedreigde woningen moeten ont
ruimen.
De groote en nog steeds toenemende te
korten op de «xploitatie der Spoorwegen
in Nederland zijn oorzaak, dat met groo
te volharding wordt gespeurd naar mid
delen om daaraan een einde te maken.
Het is een uitgemaakte zaak, dat de con
currentiestrijd tussjmen hen, die van het
vervoer van personen en goederen over
rails, te water of over den weg bun be
roep maken tot zeer lage, veelal te lage
vrachtprijzen heeft geleid. Men spreekt
dan ook niet zonder reden van een nood
toestand, in de bedrijven van de beroeps
vervoerders.
Waardoor is de veel te groote vervoer-
capaciteit ontstaan? Men zou denken, dat
de takken van bedrijf van de lage tarie
ven der beroepsvervoerders profiteeren,
wat tenslotte tot stijging zou moeten lei
den. Toch gebeurt dit niet. Dat komt, om
dat het zg. eigen vervoer toeneemt, het
vervoer met eigen transportmiddelen en
eigen personeel. De beroepsvervoerders zien
met stijgende onrust den groei van het
„eigenvervoer" en zoeken naar middelen
om hieraan paal en perk te stellen. Ach
tereenvolgens werd geopperd: 1. het in
stellen eener concessie-regeling, welke al
leen voor openbare middelen van vervoer
zou gelden; 2. het stellen van voorwaar
den, waaraan het eigen vervoer zal wor
den gebonden; 3. verbod van eigen ver
voer. omdat het algemeen belang met
bloeiende vervoersbedrijven is gebaat.
Dit laatste standpunt is zelfs door het
Ned. Binnenvaartbureau overgenomen,
waarbij werd overwogen, dat het eigen
vervoer te water als te land, slechts moet
worden toegestaan, als het beroepsvervoer
niet in staat is het waar te nemen, door
dat het te vervoeren artikel bijzondere
eischen stelt, bij-v. in tanks moet worden
vervoerd. Het behoeft niet te verwonde
ren, dat tegen dergelijke radicale voorstel
len sche^) verzet is gerezen. Immers, zou
men dan een fabrikant willen beletten,
een belangrijke besparing op zijn kosten
stralen water
puinhoopen.
De schade wordt op ongeveer l’/j mil-
lioen pond sterling geraamd. Hoewel ze
volledig door verzekering wordt gedekt,
is toch veel verloren gegaan, dat niet
meer vervangen kan worden, o.a. een or-
gelpartituur in manuscript van Handel.
Het laboratorium van de Baird televi
sie is vernield, de televisie-zender is voor
een groot deel in tact gebleven.
De grootte van het Crystal
Palace.
Het Crystal-Palace werd van 1851 tot
1854 gebouwd, volgens de plannen van
Joseph Paxton. Het is opgterokken van
ijzer en glas, welk materiaal afkomstig
is van de eerste wereldtentoonstelling in
Hydepark. Het enorme gebouw verheft
zich op een heuvel temidden van prach
tige terrassen en parken.
De doorsnee-lengte van het hoofdge
bouw bedraagt 490 M. De lengte van de
zijvleugels bedraagt 117 M., de breedte 36
M. en de hoogte 53 M. Het gebouw kon
het groote Handelorkest herbergen. Er Is
een groot orgel, met 4568 pijpen inge
bouwd. Verder is er een concertzaal en i
theaterzaal voor 2000 personen.
In latere jaren werd het Grystal-Pala-
oe gebruikt voor tentoonstellingen.
MILITAIRE MAATREGEL IN ITALIË.
Lichting 1914 blijft onder de
wapenen.
Het Italiaansche staatsblad publiceert
een besluit, krachtens hetwelk alle solda
ten van de lichting 1914, die bij delucht-
i van de meest grootsche macht dienen, nog voor onhepaalden tijd
mgeland de laatste jaren onder de wapenen zullen worden gehou-
had deze maand den dienst zuilen
Stuur gebroken.
Het Russische vrachtschip „Baikal”, dat
zi»h vijftig mijl bewesten den Nieuwen
Waterweg bevindt, drijft sinds vannacht
met gebroken stuurgerei rond en heeft om
sleepboothulp geseind.
De sleepboot „Oostzee” van L. Smit en
Co. is ter assistentie uitgevaren.
Overstroomingen te Rotterdam.
Reeds Maandagochtend vroeg deed een
zeer hoog tij water in Rotterdam oploo-
pen over de kaden, zoodat brugkelders on
der liepen. Maar Dinsdagmiddag is het
water nog hooger gekomen
Vrijwel het geheele gedeelte van de oude
binnenstad rondom de oude havens liep
onder water.
Overstroomd zijn de Leuvehaven, de
Nieuwe Haven, het Haringvliet, de Oude
Haven, de Gdderschekade, de Groote
Markt, de Noord- en Zuidhlaak, de Wolfs-
een gedeelte van het Beursplein,
po. P4X
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
I SCHOONHOVENSCHE COURANT
1 TeleL 20. Tel.-Adree: Vaanooleo. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 28. Poscrekeruug 13763. 1
ABONNB’S, die woh UB ome ednuoiaireiie opgever, voor de ver^kenog, ,rjn volgens de reekgeeteldo bepeliagea tegen ongevallen versekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam van
nnnn bi> Ann Quld“ b’ Qfln G",d’n bü ”rIi« Oftft 0“W“ b’ ’'tU“ mn Qald,“ b’ ”rii“ An Q“ldenb»™rli“’« verzekerde moet in hel
ZvUV ongeschiktheid. UUV overlijden. JUU van hand oi voet, AUV van een oog. 1UU van een duim. OU een anderen vinger. bwit ajn van een poli,
dak
is het heele ge-
den grond deed
ge-
TIJDVAK BALANSOPRUIMING.
De Kamer van Koophandel en Fabrie
ken voor Dordrecht en Omstreken over
weegt, in hoeverre het wenschelijk zou
kunnen zijn, in verband met de feestelijke
viering van het huwelijk van Prinses Ju
liana, gebruik te maken van hare be
voegdheid om voor bepaalde gemeenten of
voor bepaalde groepen van winkelnerin
gen in een gemeente af te wijken van de
wettelijk op 131 Januari vastgestelde
periode voor de jaarlyksche- of balans
opruimingen.
Gemotiveerde verzoeken van dien aard,
lieft zooveel mogelijk in combinatie, kun
nen worden ingediend tot ujterlijk 8 De
cember.
DE OPLICHTING TE CAPELLE A.D.
IJSSEL
Thans vl«r arrestaties.
CapeHe ad. IJssel. In verband met de
oplichting van de weduwe K., heeft de
politie, behalve de twee reeds in het huis
van bewaring te Rotterdam opgesloten
personen, nog gearresteerd den 31-jarigen
schipper J. WH. te Rijswijk (Z.-H.) en
den 26-jarigen glazen wasschep J. P. 'G.
te s-Gravenhage. Beiden zijn naar hier
overgebracht en hebben bun medeplichtig
heid aan de oplichting bekend. Ze zijn
daarna naar Rotterdam op transport ge
steld.
TENTOONSTELLING V.P.K.G.O.
Gorinchem. Wij vervolgen hieronder *t
uittreksel uit de lijst van bekroningen toe
gekend op de pluimvee- en konijnenten
toonstelling.
Black and Tans: 1 eerste en 2 eerepr.
G. ’t Lam te Leerdam.
Klein Zilvers (licht blauw): 2 eerste en
4 eerepr. J. v. Mourik en Zn. te Gorin
chem, 2 tweede pr. J. v. lUiunk en Zn. te
Gorinchem.
Russen (blauw): 1 eerste pr. Arie v d.
Wal te Krimpen a.d. IJssel, 1 tweede pr.
H. J. Giessen te Arkel
Russen (zwart); 1 eerste pr. A. Twigt
te Krimpen a.d. IJssel, 2 eerste en 2 ee
repr. H. J. ,v d. Giessen te Arkel, 1 eer
ste pr. Gebr. Mourik te Krimpen $.d. Lek,
1 tweede pr. G. Teeuw te Sliedrecht.
Dwergrassen (Polen roodoogig); 1 eer
ste en 1 eerepr. E. Twigt te Krimpen a.cl
IJssel.
Polen (blauwoogig): 1 eerste, 1 eere
en 1 tweede pr. mej. B. Annot te Gorin
chem.
sloegen over naar de twee
gebouw, die dreigden in
puin te vallen, doch die men heeft kunnen
behouden, hoewel men eerst het tegendeel
vreesde.
Sierdulven.
Saksische Eksterkroppers (kaalheenig,
zwart): 1 eerste, 1 eere en 1 tweede pr. G.
W. Verbeek te Gorinchem.
(Rood): 2 eerste, 1 eerepr. J. v. ’t Sant
te Gorinchem.
Saksische Eksterkroppers (bevederd,
zwart): 1 eerste en 2 eerepr. F. J. Rousse
te Gorinchem.
Norwich Kroppees (blauwbont): 1 eerste
1 eere en 2 tweede pr. J. H. v. ’t Sant
te Gorinchem.
Dwergkroppers" (Holle kroppers, rood
botst): 2 eerste en 3 eereprijzen F. J.
Rousse te Gorinchem.
ld. (2 wart voet): 1 eerste, 1 eere- en 1
tweede rijs. F. J. Rousse te Gorinchem-
Brunnerkroppers (wit): 1 eerste prijs
M. v. Kralingen te Gorinchem.
ld. (Blauw): 1 tweede prijs F. J. Bour
se te Gorinchem.
Isabel (witband): 1 eerste en
M. v. Kralingen te Gorinchem.
Vleeschduiven: Poolsche Lynx (ge
schubd) 1 eere, 3 eerste en 1 tweede prijs
J. v. ’t Sant te Gorinchem.
Stroogers Holblauw; 2 eerste en 2 eere
prijzen G. W. Verbeek te Gorinchem
Brüsters (rood): 1 eerste en 1 eereprijs
G. W. Verbeek te Qorinchem.
Monnikduiven (Blauw): 3 eerste, 1 eere
en 1 tweede prijs J. van ’t Sant te Gorin
chem.
(Blauwschift): 2 eerste, 3 eere- en 1
tweede prijs J v. 't Sant te Gorinchem
Zwart-wit-bond: 4 eerste en 1 eereprijs
J. van ’t Sant te Gorinchem.
Oud Hollandsche Tuimelaars: 2 eerste
en 3 eereprijzen H. Goudriaan te Kraling-
scheveer.
Engelsche Tipplers: 4 eerste, 2 eere, 2
tweede prijzen J. A. de Grunt te Gorin
chem; 2 eerste en 1 eereprijs J. v ’t Sant
te Gorinchem
Engelsche Eksters: 2 eonrte, 3 eere- en
1 tweede prijs M. G. Annot te Gorinchem.
Zeldzame duivenrassen.
Show Hwoem Zw&rUrMC 1 t*»de JgiiB
kt/jrtii i L ii r<jr» -t/ 1.30
elke regel meer f 0.20; derde
plaatsing hal ven prijs. - Adver-
tentiën worden gratis ge
plaatst in „De Ooronmer".