m k. Uit ons Regeeringshmi UIT CROMWELL'S TIJD 1 VARIA De vorstelijke huwelijksstoet JÜccaeeael en ong*«l Het huis van mevr. Simpson. FEUILLETON DE SCHIPBREUK 1 DE SPAANSCHE HEKSENKETEL. f VRIJDAG 11 DECEMBER 193a Mijnwezen. Bij de afdee'ing „Mijnwezen' consta teerde de heer H E K M Aïiti Kdat de kwestie van den arbeidsuuur nog aan de orde blijft, maar het interna lyuaai overleg moet door blijven gaau, teneinde tot e«n tuteraatiouale racing te komen. Be heer K li IJ G L li (CiL.; be.oogde flat de nu mater van Handel betrokken moet blijven bij liet mijnwezen. Be beer VAN B IJ K E N (A.R.) wees er op, dat bij de koiencouvenlie te weinig aan de belangen van den kleinen man was gedacht. De beer S C H E LT H UIS (V.D.) wijd de eemge beschouwingen aan het rapport Verschuur. De heer VAN DER WAERDEN CS.D.) betreurde dat de regeering sanee ring van den kolenhandel onder overheids- •anctie niet noodig acht. De heer BONGAERTS (R.K.) rond *et onbegrijpelijk, dat hier het rapport- Verschuur bij ter sprake komt. De heer DROP (S.D.) wees er even eens op, dat het rapport-Verschuur het mijnbedrijf bij uitstek geschikt acht voor een bedrijfsraad. De heer AMELINK (A.R.) achtte ordening in bet mijnbedrijf eveneens noo dig. Antwoord van den minister. De MINISTER besprak eerst den toestand van het Algemeen Mynwerieis- fonds. Algemeen wordt erkend, dat de pensioenen to „laag zijn, vooral in ver- geiijking met het buitenland. Doch de loo- nen zijn beter. Het mijnbedrijf staat in Nederland op ien hoog peil, ook wat de producten be treft. De marge tusschen kostprijs en ver- kooppnja biedt de mogelijkheid tot sauee- ring van het distributiebedrijf door ratio nalisatie. De vaststelling van de kolenprijzen ge schiedt met eenzijdig; met het departement van Handel en Nijverheid wordt overleg gepleegd. De kolen voor de gasfabrieken uit Engeland zijn uit handelspolitieke over wegingen duurder gesteld. De begrooüng werd daarna z. h. s. goedgekeurd. Verkeersfonds. Om elf uur 'g avonds begon de Kamer sog aan de begrooting van het Verkeers- louds voor 1937. De hoer K R IJ G E R (C.H.) maakte er bezwaren tegen, dat de kapitaaldienst te veol wordt behtsh De heer huf Afcjl E R v. TWIST (A.R.) besprak de coördinatie van het verkeer to de plaats van hel A.T.O.-bedryf De heer EB ELS (V.D.) achtte den druk op het motorverkeer te zwaar; er moet meer evenredighmd zijn tusschen hot gebruik van den weg en da be asling" met alleen uit billijkheidsoverwegingen, maar •ok uit economisch oogpunt. Do hoer BONGAERTS (R.K.) wenschte den bruggenbouw bij lJssolmon- de ia 't vijfjarenplan te zien opgenomen. Do heer J. TER LAAN (S.D.) vond d# belastingdruk op het motorrijtuigver- keer zeer zwaar. Daarin moet.verandering komen. Belasting op de benzine alleen was het billykste, omdat het benzinever bruik samenhangt met het weggebruik. De heer VAN KEMPEN (L.) vond kettoe te juichen, dat nu ook de tertiaire wegen met kracht worden aangevat. De beer VAN DIS (S.G.P.) kwam ag) voor <to binnenschippers en voor de Zondagsrust voor bet spoorwegpersoneel. Hij wenschte stopzetting van alle openbare vervoermiddelen op Zondag. De heer DUYMAER v. TWIST: Da. Kersten reist zelf op Zondag! De heer VAN DIS betoogde verder, dat er veel te veel extra treinen op Zon dag loopen. De heer L O U W E S (L.) betoogde, dat •en absolute Zondagsrust in den modernen tijd onmogelijk is. De moderne raensch heeft een ander ideaal van den rustdag, dat niet Oud-Testamentisch is. Ontspan ning m de natuur is niet in strijd met de gedachte van Zondagsrust. De heer VAN DIJK (A.R.) waar schuwde tegen misbruik van bet conces- ■ieatelsel tan bate van bet A T.O-bedrijf van ruime termijnen moeten fouten wor den vermeden. Uitbreiding van bet ver voer op Zondag, mag niet worden ge geven. Daarna werd de vergadering verdaagd •tot Woonsdagmiddag 1 uur (Vergadering op Woensdag 9 December.) Vsrkeersfonds By 4e voortzetting van de behandeling Van de begrooting voor het Verkeersfonds voor 1937 was het woord aan MINIS- TER VAN LIDT DE JEUDE, ter beantwoording van de gehouden algemeo- ne beschouwingen De minister wees erop, dat er een ziens- Wijze is, welke het spoorwegverkeer ach teruit wil zetten. Die zienswijze ia onjuist. Hot i« niet de bedoeling der Regeerng om 't «poorwegwerkeer te bevoorrech'en. Ware 4M km. dan zou (Ri moeten blijken uil het verdwijnen van het spoo. wegtekort. Wat dyn bruggenbouw betreft deelde de minister mede dat hei ontwerp voor de Hoornbrug gereed is en dat overleg thans met den belanghebben de gaande is. Hij.hoopte, dat spoedig over eenstemming zal worden bereikt, opdat het obstakel weldra uit den weg zal zijn. A geheele stopzetting van het vei keer op Zondag is niet moge.ijk. Bij den achter in gang van het aantal motorrijtuigen van diverse landen moet rekening worden ge houden met de bijzondere omstandigheden van elk land. De A-T.O. is een zelfstandig bedrijf, dat ook ongunstige tijden heeft gekend. In la tere jaren is het verlies van 2 ton inge haald. Het staat nog niet vast boe het derde vijfjarenplan voor den wegenbouw er uit zal zien- Het klinkt den minister sympathieker in de ooren om de lasten op het motorver keer om te zetten in één belasting, dan deze lasten geheel af te schaffen. Voor vpijsgmg van dp vaste lasten op het mo- tofhfrkeer gevoelt de minister. Spoorwagen. Vervolgens was de afdeeling „Spoor wegen" aan de orde. De beer VAN BRAAMBEEK (S. D.) verklaarde, dat zoo spoedig mogelijk voor-zien moet worden in den precairen toestand van het pensioenfondsvoor het spoorwegpersoneel. De béér E B E L S (V.D.) besprak de overwegen. Van de 2000 overwegen zijn er nu 1400 onbewaakt. Het aantal ongelukkan blijft groot. Er is wel iets tegen gedaan, doch niet voldoende. Onoplettendheid is niet do eerste factor bij de beoordeeling van de oorzaken der ongelukken op onbe waakte overwegen. Met de automatische lichtsignalen worc(t nu een proef bij Steen- wijk genomen. Wat zijn de bedoelingen van den mi nister, als deze proef slaagt? Nog andere middelen worden aanbevolen, n.l. het plaat sen van een reeks waarschuwingspaaltjes. Hoe denkt de minister daarover? In Duitschland en Zwitserland heeft men er gunstige ervaring mee opgedaan; er zijn geen hooge kosten aan verbonden. Waar om wordt dat hier niet toegepast. De heer BAKKER (.C.H.) wenschte ook meer beveiliging van onbewaakte over wegen Hij bracht hulde aan bet spoor wegpersoneel voor de wijze waarop dit zijn taak vervult. De heer J. TER LAAN (S.D.) achtte verschillende spoorwegtarieven te hoog in vergelijking met de autobus-tarieven; hetzelfde geldt voor de tarieven joor rij- wielenvervoer. Overwegen met eenig ver keer behooren weer bewaakt te worden. De heer BOON (L.) wenschte een on bevooroordeelde houding ten aanzien van de autobus-ondernemingen en ro^er bevei liging van de onbewaakte overwegen. De heer COHEN (V.D.) drong op een betere rechtspositie voor het AT.O.-per- soneel aan. De heer SNEEVLIET (R.S.) be pleitte verlaging van reizigers- en goede- ïentarieven by de Spoorwegen. Tot het oude systeem van de bewaakte overwegen moet worden teruggekeerd; het beteekent tevens inkrimping van de werkloosheid. De heer AMELINK (A.R) wil dat de heerschende veiligheid bij de Spoorwe gen gehandhaafd blijft en niet wordt op geofferd aan de snelheid. Spr. doelt spe ciaal op de z.g.n stoomdieseltroinen. Ook spr. dringt op betere beveiliging van de onbewaakte overwegen aan. Waar het ge vaar bijzonder groot is, dienen deze te worden afgesloten. De Zondagsdiensten behooren niet ver der te worden uil gebreid. De beer W IJ N K 0 0 P (C.) bespreekt persotteelbelangen De heer V A N D1 S (S-G-) klaagt even eens over te geringe beveiliging der onbe waakte overwegen. De heer VAN D IJ K (A R.) oefent cri- tiek op de samenstelling van den raad van commissarissen der Ned. Spoorwegen. Antwoord van Man minlsAr. DeMINISTEHVAN WATER STAAT zegt, dat men bij het bespreken dor onbowaakte overwegen vergeten heeft, dat sedert verloden jaar een verandering op til i.s Spr. meent, dat terugkeer lot bewaking van overwegen niet juist zou zijn. Zij, die uandringen op proefnemingen met syste men, stellen het voor, alsof de Spoorwegen zelf in het geheel niets van deze zaak zouden afweten en alsof deze niet aelf het probleem van alle kanten bestudeerd bob ben. Het is begrijpelijk, dat een onderneming, die mét tekorten werkt, aarzelt em tot tariefsverlaging over te gaan Toch wijet spr. op de zeer gelukkige tariefsverlaging, die onder sprekers beheer tot stand ie ge komen, speciaal wat de eondaagecbe re tours betreft. son-el is opgemerkt, zal spr. onderzoeken De Kamer behaudelde daarna de afdee- m^en Tramwegen en Waterwegen, waar bij verschi lende plautselyke belhngen he sp oken werden. Vergadering van Donderdag. Verkeersfonds. De MINISTER VAN WA TERSTAAT beantwoordde, hetgeen verschillende sprekers gezegd hadden over scheepvaanrechten, bediening van brug gen, schipperiorganisaties enz. Breeder besprak de ministec de Scheveningacho buitenhaven. Landwegen. Bij de afdeeling „Landwegen" zeide de heer K K U G E K (C.H.) voldaan te zyu over de toezegging van de indiening van een wetsontwerp betreffende de tertiaire wegen en over de beloofde verdere uit breiding van den bruggebouw. Hij hoopte op den spoedigen bouw van een brug bij Deventer. De heer EB ELS (V.D.) bepleitte het aanwenden van meer handenarbeid bij den wegenbouw. De heer BAKKER (C.H.) juichte 't in het belang van de werkverruiming toe dat proeven worden genomen teneinde na te gaan, of het mogelijk is door toepas sing van nieuwe bestratiugsmethoden klinkerverhardingen samen te stellen, welke meer dan de tot nu toe gebruikelij ke geschikt zijn voor snelverkeer. De heer J. TER LAAN (a.d.) achtte van belang de vraag of de nieuwe weg Bodegraven-Amsterdam een rechtstreek- eche zal zijn dan wel zal aansluiten op den weg van Utrecht naar Amsterdam. Spr. dringt tevens aan op spoedige ver betering van de wegen rondom Rotterdam en van den weg RotterdamHoek van Holland. De heer VAN KEMPEN (lib.) vindt een goedaangelegde klinkerverharding zeer geschikt voor het snelverkeer. Spr. wil weten wanneer de weg Den Haag—-Utrecht tot Utrecht gereed zal zijn. De weg Am sterdam—Utrecht voldoet niet meer en spr. wil gaarne weten, hoe de nieuwe weg getraceerd is. De heer VAN DIS (staatk. ger.) wenscht met het oog op de verkeersvei ligheid een betere wijze voor aansluiten van zijwegen op hoofdwegen. Spr. bepleit meer klinkerwegen, die minder slipgevaar bieden en in verband met de luchtbe scherming nuttig zijn, omdat zy uit de lucht des nachts minder zichtbaar zijn dan de gladde betonwegen. De heer D U Y S (partijloos) constateert dat het met den weg Den Haag—Utrecht een lijdensgeschiedenis is. Overal in den lande vindt men goede wegen. De voor naamste wegen Den Haag—Rotterdam, Den Haa#—Amsterdam en Den Haag Utrecht toonden echter den grootsten ach terstand. Laatstgenoemde weg is thans levensgevaarlijk. Antwoord van den minister. De MINISTER VAN WA TERSTAAT zegt, dat trage uitvoe ring van het. wegennet bezwaren heeft. Maar als er niet sneller gewerkt kan wor den, ligt dat niet aan fcebrek aan energie. Bij wegen- en bruggenbouw ia veel on zichtbare voorbereiding noodig, die niet opvalt, maar toch blijk geeft van voort gang in het werk. Dit geldt ook voor den weg Den Haag—Utrecht. Omtrent het doorgaand verkeer door de steden wordt overleg gepleegd met de gemeenten Spr. vertrouwt dat men thans met de wegen Den Haag—Utrecht en Den Haag—Am sterdam sneller zal opschieten. Met de wenschen omtrent de wegen rondom Rotterdam zal spr. zooveel mo gelijk rekening houden. Met verbeterde klinkerhestrating wor den proeven genomen. De afdeeling landwegen wordt ah.at, goedgekeurd Luchtvaart De heer BONGAERTS (rJc.) spreekt zijn leedwezen uit over de ramp, die de K.L.M. beeft getroffen en zijn deelneming met de slachtoffers Spr. vraagt welke moeilijkheden zich voordoen bij de pogingen om te komen tot een vliegveld in Zuid-Liraburg. De heer VAN BRAAMBEEK (s.d.) sluit zich aan bij de woorden van deelneming van don heer Bongaerts. Het toezicht op de extra-vluchten dient ver scherpt te worden De heer E B E L S (v.d.) maakt be zwaar tegen hot stopzetten der binnen- landscbe luchtlijnen gedurende den win ter. Antwoord van den minister. De MINISTER VAN WA- T ERSTAAT sluit zich namens de re geering aan bij de woorden van deelne ming met de slachtoffers van de ramp van de Lijster en spreekt de beste wen schen uit voor het herstel der gewonden en hoopt, dat deze ramp het vertrouwen in de luchtvaartmaatschappij niet moge schaden. Van de ^inancieele moeilijkheden die de stichting van een vliegveld in Zuid-Lim burg findervindt ia spr. niets bekend. ^5e begrooting van het Verkeersfonds voor 1937 wordt z.h.st goedgekeurd. Daarna werd begonnen met de begroo ting van inkomsten en uitgaven van het Zuiderzeefonds en dps avonds met de be grooting van defensie. 47Sa STAATSLOTERIJ. Tweede Klasse. Derdz Lijst. Trekking 9 December. 200D No. 16018. 1500 No. 13901. 200 No. 14854. 100 No. 1777, 12481, 18299. PRIJZEN VAN 80 69 3028 6392 10287 12148 14268 17099 18868 344 4037 6892 10404 12201 14383 17160 19522 520 4089 6940 10581 12309 14465 17330 19542 1349 4256 7209 10778 12521 14604 17874*19747* 2098 4485 7652 10987 12629 14624 17675 19954 2567 4674 7734 11432 13457 14992 17761 20045 2638 5141 7876 11449 135.56 15311 17814 20165 2788 5224 8377 11492 13642 15402 17908 20417 2939 5779 8462 11518 13702 16407 18108 20495 3267 6136 8632 11901 14039 16539 18206 20749 3489 6204 8887 11954 14125 16616 18770 20080 3690 6292 9395 12138 14245 17081 EEN ONZICHTBAARMAKENDE MACHINE. Reeds een jaar geleden hooide men voor het eerst geruchten over een jonge psyaicus, Stephan Pribil uit Boedapest, wien het gelukt zou zijn op het gebied der electro-plrysi'scbe stralen een sensatie van den eersten rang te ontdekken. Weliswaar nam men de beperkte verklaringen, die hij publiceerde, niet al te ernstig op. Men geloofde te doen te hebben met een char- Jttan, toen men las, dat Pribil in staat Was, om op een tooneel een stoel, alleen door straleninwerking, te doen verdwijnen. Vier maanden geleden werd de jonge man door een telegram naar Londen ge roepen. en hier Werd hij door niemand anders dan door Edsel Ford, de zoon tan den automagnaat, ontvangen. De confe rentie duurde een hal ven dag. De daarbij aansluitende verklaringen namen nog een halven dag in beslag en toen gaf Edsel een lang lelegram aan zijn vader op. Twee dagen later had Stephan Pribil een contract in handen! Wij moeten ons voor de schildering van d^ gebeurtenissen, die zich hebben afge speeld, beperken tot het relaas van een zeer nuchteren en scherpzinnigen jonge man. die tegelijk met Pribil bij Edsel Ford was uitgenoodigd. Pribil had op een klein podium drie muzikanten met hun instru menten laten plaats nemen. Door een be paalde handle aan zijn apparaat, dat hij Plaatsbespreken in Den Haag. Wij hebben geinformeertf naar de mogelijkheid, om voor onze abonnees plaatsen te bespreken in Den Haag, langs den weg, die de vorstelijke bruidsstoet zal volgen. Aanvankelijk kregen we schrikwek kende bedragen te hooren, waarbij verzekerd werd, dat die snel toenamen, omdat er zooveel vraag naar was, doch bij verder onderzoek bleek wel dat zulks niet zonder overdrijving en overvraging was. De prijzen welke men vraagt voor plaatsen binnenshuis en op de tri bunes, de zoogenaamde verwarmde plaatsen, loopen van f 10.- tot f 50,- Dicht bij paleis, kerk en stadhuis zijn de prijzen hooger en gaan wel tot f 100.-per plaats en f 500.- per venster. Voor abonnees die den stoet wih len zien, die geen lust hebben vele uren op straat te staan wachten en die geen gelegenheid hebben zelf voor het huren van een verwarmde zitplaats te zorgen, bieden wij onze bemiddeling, kosteloos aan. De voorloopige opgave, welke we hebben ontvangen, luidt aldus: Verwarmde plaatsen binnenshuis: op de le verdieping p. plaats f 25.-. w 2e f 17.50 3e f 10.-. Zijkamers of kabinetten met één raam plaatsbiedend voor 8 h 10 personen; le verdieping f 175.—: 2e n f 125.—. 3e f 100.—. Voor de tribunes zijn de prijzen per plaats: Eere-tribune f 12.50, f 15, f 20, f25. Andere tribune f 10, f 12.50, f 15, Abonnees, die bemiddeling van onzen vertegenwoordiger in Den Haag ver langen, kynnen zich daartoe wenden tot de directie van dit blad. 's nachts eigenhandig had opgebouwd, te verstellen, maakte hij. dat alle metajen voorwerpen op het podium als bij too- verslag Verdwenen, zoodat b.v. de trom pettist, opeens geen trompet meer in de hand ha^. Eenigen tijd later liet Pribil door eeii andere handle plotseling aile muzikanten in hun hemdsmouwen op het podium zittenl Weliswaar, hadden zij van te voren een kleedingstuk van bijzondere samenstelling moeten aantrekken. Pribil vatte zijn uitvinding namelijk al leen als tooneel-emst op, en hij droomt van een revue, die alles, wat op dit ge bied vertoont is, aal overtreffen. Maar Edsel Ford zag zooals wij zullen zie» verder. De perspectieven van de ontdekking van Pribil zijn niet te overzien vooral wat één ding aangaat, de oorlogstechniek! Vakmensehen verzekeren, dat het b.v. mo gelijk zal zijn, om een geheele reeks van gevechtsvliegtuigen voor de oogen van den vijand te laten verdwijnen. Men kan zelfs binnenkort verwachten, dat een vliegtuig geheef onzichtbaar kan vliegen. It. Spoedig was de vreemdeling instaat weer te loopen, ea ne bleek, dat hy een Royalist was, die door de Roodkoppen vervolgd w^rd. Voordat de vervolgers kwamen, moeeten dus alle sporen uitgewischt zijn. De ruiter nil zat in een dicht boachje verborgen. Vlug werd het dekkleed flink opgevuld met varens. 20. Raeds klonken in de verte hoefsla gen en dra kwamen een drietal ruiters aangesneld. Kort by Ralph - hielden ze halt. Ze zochten den omtrek ai, en zagen niete dan aan jpmvoudigen koopman met zijn paard. 4 „Hé koopman P riepen ze hem toe, „beo je zoowfren ook een ruiter voorbij zien ko men?" „Niemand is hier voorbij gegaan! antwoordde Ralph schijnbaar rustig zy» weg vervolgend. DERDE BLAD. NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT. Schoonhovensche Courant VRIJDAG 11 D IER 19» JBuil.niatiilsch. SijJrag. BRIEF UIT LONDEN. Londen, 8 December 1936. Mevrouw Simpson heeft haar woning te Londen voorloopig verlaten. Het geheim zinnige huis, Cumberland Terrace No. 10, is weer eens onbewoond. De agenten, die hier gestationeerd waren, om de vee nieuwsgierigen weg te houden, zijn over bodig geworden. Mevr. Simpson is niet de eerste vrouw in de schaduw van een troon, die dit rus tige huis met het middeleeuwsch-aristo- cratische voorkomen bewoont. In 1873 stierf binnem zijn muren zelfs een werkelijke vorstin, Hare Koninklijke Hoogheid Sjoenda Koer, laatste regeerende maharani van Lahore to heerscheres der Sikhs, Indische Judith en Indische Messalina in een persoon ver- eenigd. Zij had haar echtgenoot gedood, omdat hy met de Engelschen sympathi seerde, had de heerschappij aan zich ge trokken en droomde van het herstel van het oude mogolrijk. Vijf jaren lang streed xij met wisselend geluk tegen de koloniale troepen. Mot den sabol in de hand werd zij tijdens den beslissenden slag onder de muren van haar paleis gevangen genomen. Koningin Victoria tiet haar naar Londen 'brengen, wees haar het huis Cumberland Terrace No. 16 als woning aan, schonk baar een pensioen en Sjoenda Koer leefde nog 17 jaren. In het jaar 1898 woonde in dit huis sir Percivai Chester, commandant van een kruiser der koninklijke marine. Hij kruis te met zijn schip in de Middëllandsche Zee, maakte een uitstapje naar Monte Carlo en verspeelde daar 6000 pond, den inhoud van de scheepskat Den volgenden morgen eischte nij van het casino het geld terug, dat niet van hem was. In ge val van weigering zon hij het casino be schieten! De directie betaÏBde, maar tele grafeerde tegelijkertijd naar Londen. Sir Percivai regelde zijn aangelegenheden, greep nn revolver m maakte een eind aan ziju leven. Zijn geschiedenis heeft aiet slechts in alle cou ranten gestaan er werd ook een film over deze historie vervaardigd maar bovendien vond hij i& 1910 een navolger. Ook den volgenden bezitter bracht het huis Cumberland Terrace Nr. 16 geen ge-1 hik. Het was een rijten koopman, Howard Johnson, die uit verdriet over het feit, dat zijn vrouw hem verlaten had, een groote dosis morfine nam en stierf. Na zijn dood kocht Mabel Chatterley het huis. Zij was de vriendin van den hertog van Montrose en stierf aan het inademen van een' sterk werkend Indisch plantaar dig vergif, waarmede men bloemen, die haar door een onbekende gestuurd waren, bestreken had. Deze zaak werd nimmer opgehelderd. De volgende eigenaar was een multi- mill ion air, David Algernon Roes ge naamd, die zijn carrière aki diamantgra- rer in Kimberiey was begonnen. Hij stierf na vier jaren, nadat hü vele gelukkige DE VLUCHTELING. door ROY W. HINDA. L Een klop op de deur. De man, die in de onderwereld van New York bekend was geweest als Artie Chambers, maar die thans in deze bescheiden woning in Red- field, een kleine, grauwberookte fabrieks plaats, onder een gansch anderen naam leefde, schrok wakker. Hij bleef in gespan nen luisteren liggen en zocht in zijn nog door slaap benevelden geest naar een ant woord op de *raag, of hij een klop ge hoord had, of het alleen maar had ge droomd. Maar de klop klonk opnieuw. Artie Chambers vrouw ontwaakte nu ook. Zij hield -zich onbeweeglijk, in het be sef van den angst en de onheilspellende voorgevoelens van haar man. Zij was van zijn vroeger leven op de hoogte méér dan dat: ze was naar dit verwijderde oord met hem meegekomen, om dat leven te ontvluchten En nu was er in dat dringen de kloppen iets, daf een rilling door hen beiden joeg. Het klonk in hun ooren als •en beklemmende mededeeling, dat er aan dat verleden niet te ontkomen viel. Ze hadden daar vaak over gepraat en het had een bestendige schaduw van vrees orer h« geworpen. y Artie Chambers nam de hand van zijn Vrouw en drukte die, als om haar gerust te stellen. Toen sprong hij nit bed. Be man aan de deur had nu de bel gevonden en drukte daarop, terwijl Artie zijn pan toffels aanschoot en in een badjas gleed. Zijn slank, lenig lichaam was energiek opgericht, toen hij hèt electriache licht mtstak en hij had zijn mond'tot een glim- ich gedwongen. >,Maak je maar niet ongerust," iet hy beurszaken had gedaan, een natuurlijken dood. Ook zijn opvolger, de ingenieur Mel rose, leefde klaarblijkelijk ge'ukkig en het is nimmer duidelijk geworden, of de val uit het venster, waardoor hij den dood vond, zelfmoord of een ongelukkig toeval was. Gedurende den wereldoorlog behoorde Cumberland Terrace Nr. 16 tot de talrijke gebouwen, die sir Reginald Hall voor den Spion nagedienst buurde. De chef van den Britschen ge heimen dienst iu Nederland, John Dipp, ontmoette hier de agenten, die hij liever niet in de officiëele bureaux ontvangen wilde. Hier ontving de schoone Irene Flo ra van Polland haar instructies. Zij reis de in 1910 als Nederlandsche naar Ham burg en sloot daar vriendschap met den commandant van den Duitse hen pantser kruiser „Kronprinzessin Gacilie". Van de zen man stal zij in een onbewaakt oogen- blik een klein geel boekje, jLU den Engel schen de overwinning in den zeeslag bij Jutland bracht: het was de geheime sig naalcode van do 'opperste Duitsche mari neleiding. Een lange reeks van tragedieen, intri gues en avonturen staat met het geheim zinnige Cumberland Terrace Nr. 16 in ver band. Maar geen ran deue gebeurtenissen beteekende een zoo diep ingrijpen in bet lot van het wereldrijk als de liefdesroman van koning Eduard VIII en mevr. Simp- (N ad rak verboden). door VIOLETTE CARR De geschiedenis van den hebzuchtigen kapitein Eide Meier doet nog heden ten dage de ronde in de havensteden. Het is, alsof er iets bijzonders is, waardoor men zich steeds weer dezen gierigen kapitein, die niet in de rijen van zijn collega's thuisbehoorde, moet herinneren. In Eide Meier leefde namelijk niet die onbedwingbare drang, om naar zee te gaan om te varen: Eide Meier voer, om zoo veel mogelijk geld te verdienen. Reeds als lichtmatroos was hij betrokken in al lerlei duistere smokkelzaakjes. Toen hij na jaren in zijn vaderstad terugkwam, was hij kapitein van een kleine buiten landse he reederij. Nu, Eide Meier voer voor een ^uitenlandsche firma, daarmee was de zaak voor zijn stadgenooten afge daan, En nu was hij voor het regelen vaneen erfenis in zijn vaderstad teruggekomen. Geen mensch wist iets naders van die er fenis, maar men kwam to weten, dat de schoonzuster van den kapitein doodarm was geworden, zoodra deze op bet tooneel verscheen. Deze vrouw had twee «takken tegen zijn vrouw: „het zal wel iemand van de fabriek zijn Ze knikte. Maar haar gezicht was heel bleek. Op hetzelfde moment keken ze naar de klok op de toilettafeL Tien minuten voor drieën. Artie Chambers ging de slaapkamer uit en sloot de deur achter zich. Hij bleef een oogghblik staan ia de duisternis van de kleine huiskamer, eenvoudig en goedkoop, maar niet zonder smaak gemeubeld en zijn voorgevoel werd sterker, dat het klop pen een bedreiging beteekende van het rustige, huiselijke geluk, waarvan deze kamer het symbool was. Hij liep het ver trek door naar de voordeur ea drukte zijn mond tegen den kier. „Wie is daar?" vroeg, bij z$cht, maar scherp. Als antwoord kwam weer kloppen, maar veal zwakker nu. De persoon aan den an deren kant was blijkbaar bang om te spreken, met het oog op de buren en ge bruikte dit signaal van afwisselend korte en lange, snelle en langzame stooten, Ar tie Chambers uit de dagen van voorheen nog welbekend, als een aankondiging van „goed volt", als een wenk omtrent de identiteit. Wie het precies was, die daar aan zijn deur stond, kon Artie erniet uit vaststellen, maar het vertelde hflp toch genoeg over de sóórt bezoeker. Het was, zooals hij gevreesd had. Artie opende de deur een paar centi meter en bespiedde de magere gedaante vóór het huis. En terwijl hij dit deed, wa ren zijn ontstelde oogen gericht op zijn eigen verleden, gp de catastrophe, die hem en zijn vrouw voortdurend angst had aan gejaagd iu de ruim drie jaar dat zij hier woonden. Het was een man die daar stond, een man met een slappen hoed op en verre gende, versleten kleeren. „Laat me binnen," zei de man op ge- dempten, maar «Uaroan niet Binder dria- grond bezeten, die zij nu wilde verkoopen, daar zij na den plotselingen dood van haar schoonvader geld voor zich en haar kinderen noodig had Maar Eide Meier wist op de een of andere manier te be werken, dat de stukken voortaan aan hem toebehoordenGeen enkele inwoner van de stad wist er het rechte van, maar daar men Meier oiet al te best vertrouw de, sloot men onder elkaar een overeen komst, en niemand kocht de stukken grond van Meier. En toen vervloekte zijn schoon zuster hem, en voorspelde, dat hij zyn einde zou vinden in de woestijn. Men fluisterde in de stad, dat de vrouw een droom had gehad; en men zei: „Wel, de eceaan is toch immers ook een waterwoes tijn, wie weet, hoe hij nog eens aan zijn eind komt!" En de kapitein stierf werkelijk in de woestijnDat is juist het zonderlinge van deze geschiedenis, en daarom heeft men haar tot op den huldigen dag nog niet vergeten Toen hij namelijk met zijn schip van Kaap Badajor naar Kaap Blanco zeilde, zag men aan den hemel iets, wat voor iederen Afrika-vaarder een ramp beteekent: een vreemde zwarte streep die aan den horizon zichtbaar was, en die duidelijk aankondigde, dat Üe woestijn in beweging was. En dan beheerschte de Sahara de zee. De zandstormen raasden over het water, de lucht was verduisterd; zand lag op de commandobrug, zand lag in de kooien, zond in de kleereeTvan de matrozen, zand, zand. overal. En plotseling heerschte weer volledige windstilte. Het schip kon niet verder zei len; maar het vreesetijke was, dat het, al was er niet de minste wind en al voelde men aan dek geen zuchtje, toch als eeu speelbal werd meegevoerd in den gevaar lijken zeestorm. Grimmig en somber wachtten de mannen op het onvermijde lijke ongeluk, dat nu moeet volgen. Efc In het troebele water stiet bet zchip op een klip. Het was onmogelijk het weer vlotte krijgen, en bovendien, er was een groot lek, waardoor het water naar binnen stroomde. Men probeerde de pompen aan te zetten, men probeerde bet lek te dich ten, men probeerde allesmaar het zand ruischte neer, alles was tovergeefech en het schip belde naar een kant over m zonk. De reddingsbooten werden klaargemaakt; men had tijd genoeg gehad om er vol doende proviand in te bergen, en toen zeiden de zeelieden tot elkaar: „Op hoop Tan" zegen"! Want men moest zoo snel mogelijk probeeren weg te komen jan den genden toon. De man had ziju gezicht, verborgen door den neergeslagen rand van zyn hoed, niet getoond, maar de stem outhuide wie hij was en deze onthulling was allerminst geschikt om Artie's benauwde gevoelens te doen wyken. Er zat mets anders op dan de deur open te doen en den ongewensob- ten gast binnen te laten. Ze stonden iiu de kleine huiskamer. De stem van den nachtelijken bezoeker klonk opnieuw. Het was een ruwe, onsympathie ke stem, met bitterheid er in en iets van gevaarlijke gedecideerdheid de stem van een man, die veel heelt geleden en die vast besloten is om, het koste wat het wil, een zekere mate van veiligheid en ge rief op het leven te veroveren. „En," vroeg hij, „kan je me?" „Ja," was hei antwoord,. Artie Cham bers slikte zenuwachtig en bevochtigde zijn lippen, „wat wat wil je hier?" De bezoeker trok den hoed van het hoofd en wierp hem in een stoel. Voor het eerst keek hij Artie Chambers recht in het ge zicht en zijn blik was verre van gerust stellend. Zijn oogen waren met bloed be- loopen en hadden een harde, haast moe- doogenlooze uitdrukking. Ongetwijfeld uad hij honger en uitputtende ellende door staan om hier te komen. Zyn kleeren wa ren doorweekt en gescheurd, zijn gezicht stond hoi en de rossige baard op zyn on geschoren wangen verhoogde het siniste re van zyn uiterlijk. Hij was van den- zelfden leeftijd als Artie - ongeveer vyf en dertig maar niemand, die hem naast zyn goed verzorgden, weldoorvoed*® gast heer zag, zon dat hebben geloofd „Wat ik hier wil?" herbhalde de man met pen wrangen lach. „Niet veel Ed Biss hop is niet Vferwend, na wat hij hooft doorgemaakt. Kleeren, voedsel, een dak boven 't hoofd en een schuilplaats dat is alles wat ik verlang." ji» m vuMg*" mm OkMtMi Er fchijnl W««l I s-'4SKS/ wat in zitten' wat«rnlatin hoor! SPANJE In den Spaanschen heksenketel Gaat het no&'ó$3t^imig toe, Waar dat èiWfpp uit zal loopen? Niemand 'w«**%og wat en hoe. Allerhande vreemde dingen Borrelen er soms omhoog, Dat de inhoud niet slechts Spaansch ie Springt wel duidelijk in 't oog. Maar hoe komen ai die dingen Toch wel op zoo'a vreemd terrein? Volgens wett-lijk voorschrift mogen Zij er heelemaal niet zijn t Is daar in dien heksenketel Inderdaad een rare kliek, Want een aantal buitenstaander! Speelt kmfaire politiek. Van al 't geen er in Europa Onder d' oppervlakte blijft Zien we in Spanje de symptomen Uit hetgeen naar boven drijft. Mogelijk, dat die Spaanse he ketel Wei als uitlaatklep fungeert En alzoo weet te voorkomen Dat Europa explodeert. kolk van het zinkende schip, en men moest alleen vertrouwen op het kompas, op de kracht van eigen armen, en op de hulp van God. En juist wilde de laatste boot t schip verlaten, toen de kapitein nog naar beneden ging om iets te halen; het waren geen scheepspapieren, die waren reeds in de boot; het was zeker een ca- sette, die waardevol privébezit bevatte In- tusschen kwam het schip al scheever en scheever te liggen, en het zand viel steeds dichter. Men riep en wachtte en probeer de tevergeefs iets te zien door den dichten zandstorm heen, maar wat men ook deed de kapitein keerde niet terug, en men moest zonder hem vertrekken. Na eenige vreeselijke en afmattende dagen kwamen de mannen eindelijk aan land bij Kaap Blanco, en na een moeilijken tocht be reikte men een havenstad Daar vertelde men de geschiedenis van den kapitein Eide Meier, die den dood vond in het zand. Wat er echter ia de eene havenstad verteld wordt, hoort mem ook spoedig in de andere, en zoo bereikte het verhaal ook ua eenigen tijd de geboor testad van den kapitein, en hier wekte het nog meer opzien dan m Afrika. De inwo ner» keken elkaüur eens aan, en zeiden: „Ja, zoo is het tot nu toe altijd gegaan met degenen, die weezen of weduwen slecht behandelden; boontje komt om zijn loontje!" En plotseling herinnerde men zich den vloek van de arme vrouw, en iemand riep uit: „Hij is gestorven in een zandstorm, dat is toch ook eigenlijk een met gefronste wenkbrauwen. „Ja. Heb je bet niet gelezen?" „Neen. In de kranten hier heeft er niets van gestaan." Ed Bishop knikte voldaan. Ze stonden vlak bij elkaar en bij het schijnsel van een straatlantaarn, dat naar binnen viel, konden ze elkaar duidelijk zien. „Dus er stond niets over in de kranten hier?" hernam Bishop. „Mooi zoo! Dat helpt! Dot zal het je gemakkeiyk ma ken me hier te verbergen ze Ai Hen me hier met zoeken. Het is een heel eind van waar ik vandaan kom en bet heeft me moeite genoeg gekost enz bet zoover te brengen!" Artie Chambers haalde diep adem en vermande zich om te zeggen: „Maar ja kunt hier met blijven hier iu huis." De toornige blik in Bishope oogen ont ging Artie niet. „Wat ben je ?fhn plan met me te doen, als je me niet hier houdt?" „Waarom zou ik iets met je doen?" Artie was nu ook boos. „Wat heb je hier te komen, in mijn hnis, terwijl ik mijn best doe otn als een fatsoenlijk mcr-scb te kiven en eerlijk mijn brood te verdie nen? Waarom laten jullie kerels me niet met vost?" „Je bent al net «is de rest," viel Bishop schamper uit. Ik heb nog nooit iemand oit de onderwereld meegemaakt, die een schoon btkadje omsloeg en die zijn oude vrienden 1 en alles wat ze voor hem go- daan hebben niet vergatl Ik verwacht te het en aan den anderen kant verwacht te ik het toch lydf en half niet. Ik praatte mezelf in, d&t^jij anders was. Maar ik hield er ook rekening, mee, dat je van hetzelfde bout geeneden kon zijn als de anderen en nAkte mijn plannen." Zijn hoofd ging met een ruk naar voren en z'n oogen boorden zich kwaaraardig in die PM Artie. „Ik hek myn plannen gemaakt •tuk van de woestijn!" Toen waren allen min of meer onder den indruk, en aeiden tot zichzelf: „Nu is Eide Meier toch uog in de woestijn gestorven!" Hoe kan het publiek Uw kennen hvcllen ge deae niet bekend maakt Begrepen?" „Ja, ik heb het begrepen." ArtWi stem klonk hopeloos. „Dat doet me genoegen," verklaarde Bishop met denzedden snijdenden lach van zooeVen. „Dat spaart lange redena ties." Hjj wachtte even, maar zijn blik bleef priemend op het gezicht van den ander gericht. „Zfag, ik sterf van den hon ger." Artie's oogen dwaalden naar de demr van de slaapkamer. Bishop begreep. „Sloor je vrouw niet," zei hij. „Er zal in de keuken nog wel wat kouds zyn daar kan ik het mee doen. Ais ze me mor gen ziet ia vroeg genoeg en ze hoeft niet precies alles van me te weten. We heb ben zacht gepraat ze kan het onmo gelijk hebben verstaan. jBodenk maar een of ander verhaaltje voor haar." Chambers nam zijn gast mee naar de keuken en voorzag hem van brood en koud vleescb. Er waren twee kamers en twee gesloten deuren tusschen de keuken en de slaapkamer en de beide mannen konden hier vrijer spreken dan ia de buis kamer. Bishop werd gemoedelijker, toen zijn eerste honger gestild was. „Ik dacht, dat dit eeu uitgelezen plekje voor my zou zijn om me schuil te houden, voor een maand of zoo," veHelde hij. „Ik heb my in een boscbje aan den rand van de stad verstopt, tot het laat genoeg zou zyn om zonder veel risico verder te gaan. Er is hier niet veel nachtleven in Red- field," voegde hij er lachend bij. „II was er niet byzonder op gesteld, dat iemand me hier zon zien komen en ik durf er myn hoofd onder verwedden, dat dit ook niet gebfeurd is. Geen sterveling weet, dat ik hier ben. Ik zal mij ook 'verder over dag niet vertoonen tusschen haakjes, je bobt zeker wel eeo vrije slaapkamer?" iWortU yorveigd).

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1936 | | pagina 3