w i te COURANT I J SCH00NH0VEN5CHE 2? 'i V 1 i Schoonhoven t SNEEUW. 1 K. SNOEI j nieuws 1' Gemene M iwej WOENSDAG 10 MAART 1037 09e JAARGANG I' M. die, ondanks de niet zoo ei g als mpljcb stadia* 1 :rei n i i m Waar koopt U Spanje. De idstrijd tegen f1? ■f o lijdt ie J was opgeruimd, zou de laag verontrusten i hoog zijn geweest. Toch veroorzaakt ook nu de sneeuwval veel on gerief aan het verkeer, al is het dan ook voor enkele eeuwen, toen bij zoo n sneeuwval alle verkeer onmoge- eon beeld van de macht it meestal niet meer dan Ier nul. Sneeuwt het bij dan vereenigen de jjs- soo gemakkelijk tot sneeuw ia dan fijner Het lot der opvarenden. Op 15 mijïl afstand van Areachon ont- ;hip den national.stischen die, .ondanks de het vuur op de „Mar- tva tegen 3 Spaan- bov sen ilich er 12000 torn troleum Mij. «t het schip nis gesteld gebeurtenis igmo.jjgei AUTO MET WATER GEREDEN. J DRIE PERSONEN bevriezen an in vormt tot regeni m 31- den isler'' idag lass BB t-en Ti en een mooie buis- bagage- d ra ger voor 40 ct ABONNE’8, die OAAA Guldek blJ le /tJO ongeschiktheid. Ven en -.jo ling: voor Schooi maanden J Met verzekei rschijnt: Maandag, Woensdag Vrijdag Frys by vooruitbet. c’-v-~)nhoven 1.25; p- srmg 15 vaak, dooi het en zij bestaat dan meer uit afzonderlijke, onvolkomen gevormde ijskristallen. Stadhulaatraat 7 0 Telefoon no. 131 Schoonhoven We zullen ver z» herinnering waarin zooveel sneeuw is gevallen dagen heeft ’t rends gesneeuwd en indien door den dooi va i de eerste dagen niet de sneeuw ook weer No, 7782.TIEn bLAUZlJDEN. NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT jlSMHERSfTE J’ W, VERDROMMEN/ Slachtoffer» van da gladheli - SCHOONHOVEN, HAVEN 20. Postrekening^?03.L sich aan on» administratie opgeven voor de verzekering, «ijn volgens de vaatgèstelle bepalingen tegen ongevallen verselcerd voor belragen, gewkAfcborgd door de XIB bij levenslange AA A Gulden bq QAA Qulden blJ verll*« QAA Gu^en b‘j Terlies 1 AA Gulden bV verl>e« UvU overlijden. Ov V van band ol voet, Zev/vl van een oog. lUv van een duim. lijk werd. Het is der eendracht Ei n sneeuwvlok blaast men weg, maar de eendrachtige massa houdt de zwaarste wagen en het sterkste paard tegen. Een sneeuwvlok te »®n wonder, een Wonder van bouw en schponheid Een vlok ie bevroren water en gevormd uit ye- deeltjes Zooals men weet, bestaan de wolken mt water of waterdamp, die zich in hoogere en koudere luchtlagen verza melen Daalt de temppgjftuur van zoon wolk tot het vriespunt, dan zal het water ats van water, dat zich ippels, vormen zich nu kristalletjes. Deze hechten zich aan en op elkaar vaat en zoo ontslaan er hoopjes van aaneengevoegd» kristallen of sneeuw vlokken. Gedurende het soeewwen te d4 tempe ratuur van de lucht enkele graden on|e etrengere koude 'd; kristallen zich met crooteee vlokken. De '-i Het ligt in de bedoeling, dat dq‘, het einde van deze maand iifl eche wateren aan zal komen. moeten teruggaan in ou- >m een tijd te vinden, en zoolang achtereen in ons land. Dagen pa Zondaj onder „HfumbM’» zij) denilMp gón tyOd] ./Khntoelg Daar zijH mah mirt)/ baggerm<Ü< VernJift omslaaiM/c ven, wapjt pen. wA ^aarteb bouw, di<, ander loam wérd en I Het id NEDERLANDSCH SCHIPv Van1" het Nederlandsch© ni dat 24 Februari van VKssini ken> was naar Strood Jbij 1 Engeland), is. naar uit Eonde meld, sindsdien niets meerj Vermoedelijk wordt hier bedoel tic” vin R. Brinkman, te Graf motorkflipperaak van 132 br. fi »f opvarenden sprong ik, de anderen j zyn i gefusilleerd. OVERGEPLAATST. Mej. L. van Asperen, thans als telefo niste le klasse werkzaam aan het tele foonkantoor te Gouda, is overgeplaatst naar Rotterdam «MIST LBaltic”, B verlrok- li ester in frordt ge vernomen, de „Bal- jgen, een i ton, Li. Wrtk ic’\ I dje Jr |bdië Agsl^en, wotêk, de lyidat |ni- Ide ras ins, tm- iel met b gelile- Llgel >0- pestrand op een mij! uit de kust van Cornwall bij Polperro. De Humber en Schelde zijn in de nabijheid voor anker gegaan, wachtend op instructies. Het zal moeilijk zijn den sleepkabel aan de „Kantoeng te bevesti gen. doch zoo noodig zullen duikers daar toe hun medewerking verleenen en de ka bel onder water vastmaken. Men weet niet precies hoe de situatie van de ..Kantoeng” thans is. Het gevaarte mag de Britsche havens niet onderstbo ven binnen worden gesleept, aangezien men vreest dat de baggermolen de haven mondingen zou kunnen versperren. De opstand boven dek is n.l. 27 meter, terwijl de ponton waarschijnlijk 2 a 3 meter in het water steekt. Het is pog niet geheel uitgesloten, dat de baggermolen in het Kanaal in zijn nor malen stand zal kunnen worden hersteld, doch zoowel Smit’s Internationale- Sleep dienst al« Van der Tak’s bergingsmaat- schappij achten deze mogelijkheid' gering Zij hebben echter een deskundige naar de plaats van het ongeluk gezonden, uit wiens rapport zal moeten blijken of po gingen tot berging nog een kans op succes hebben. dat een dier daar- weer terugge- wordt en dan weer op een ander kris taal valt, waar zich het zelfde herhaalt. Het licht dringt dus niet door de ontelbare kris tallen heen tot ons oog, doch wordt terugge houden. K. Ad verten ti ën1-6 élke regel meer plaatsing halven prijs, ten tien worden g r plaatst in ,De Go NW gezonken. Echter blijkt, dat de ,Xar Cantabrico” in tegenstelling met de eerste berichten, niet is gezonken, doch door de nationalis ten (volgens een officieels mededeeling) naar de door hen beheerachte haven Fer rol gesleept, nadat de brand was bedwon gen. De eenige matroos van het schip, die niet in handen van de nationalisten is ge vallen, een Spnnjaard, Pablo Bojuan, be vestigt dit. Terwijl de nationalisten de be manning gevangen namen, was hij in aee gevallen en werd later door een F ranse h kunstvaartuig uit Aracbon, de „Henri Camaleyre"’ opgepikt. Volgens den matroos telde het schip 167 opvarenden, onder wie 17 passagiers. Het had volgens hem slechts vyf vliegtuigen aan boord, doch wel een groote lading munitie. Toen bat aehi» echter Spanje te^ Kruiser „Java" naar de 9p«an- sche wateren. De directie van de K N S M beeft on middellijk regels 1^0 f 0.20; derde I -“•3. Adver- r a t i ge- r c u m e^” belragea, gewiirborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, ven Gulden bij verlies v^n De verzekerde mefet in het een anderen vinger. bezit z.jn van een polis //VADER, HOE WEST U A/IJ OF TABAK RIJP IS ,‘flEEL EEMWUDIQJONGEN rupbtabak heeft Immers EEN/STER OP|(HETPAk/* derde, achtte de kapitein het raadzaam den uaam le veranderen m „Adda”, ten einde de nationalisten, die de kust blok- keeren, in den waan te brengen, dat zij te doen hadden met het gelijknamige, schip uit Newcastle. DE „MAR CANTABRICO” BUIT GEMAAKT. S.TO. seinen, die verwarring stichtten. Maandagmiddag seinde een schip uit de Spaansch© wateren, dat het in nood verkeerde, aangeilen het door een oor logsschip werd bestookt eh in brand was geraakt Om niet bekende redenen maakte dit schip gebruik van de roepletters „ADDA”, waardoor aanvankelijk eenig misverstand ontstond. Men meende tedoeh te hebben met *tEngelsche schip „Adda” of „Aha", en ook werd aan het Neder- landsche schip „Ada* gedacht. Tenslotte werd aan alle onzekerheid een einde ge maakt, doordat de Britsche torpedojager „Echo”, die te hulp was gekomen, met den Franco-kruiser „Canarias”, die het •chip in kwestie beschoot, in verbinding trad, teneinde nadere bijzonderheden te weten te komen omtrent de indentiteit van dat schip. commandant van de „Canarias” Bond een radiogram, waarin hij mededeel de dat het in nood geraakte schip de „Mar Cantabrico” was. De Spaansche boot was reeds gezonken en de bemanning was door de „Canarias” aan boord geno men, zoo heette het. De „Mar Cantabrico" bevond zich met •en lading oorlogsmateriaal voor «te volks Op 15 mijfla moetle het JbcI kruiser „Caiarias”, naalmsverandaring, L Cantabrico” flpende mpt het bovengenoem de gevolg Een deel ofopboord en verdi gpvingen ge{|omen DE ^ANTOENG NIET GEH)t< ‘jWeinig kans ol.M De 1 tlnbaggermolen .^Karjwfc -_j- ,;:iens het transportban Engelsche kust lai’oiöl l| gezonken te zijnl «le Nederlandscbe de ^Schelde”, 'Wte NEDERLANDSCH SCHIP AANGE HOUDEN. Lading in beslag genomen Het Nederlandsche stoomschip „Triton” van de K N S M., dat van Barcelona, via Valencia, op weg was naar Nederland, is door een gewapenden treiler van generaal Franco in de straat van Gibraltar aange houden en overgebracht naar Ceuta. Het séhip was geladen met 200 ton stuk goederen en 30 000 kisten sinaasappelen, bestemd voor Nederland. Naar de gezagvoerder van de K N.S.M. berichtte, zal te Geuto de geheele lading moeten worden gelost en deze zal in be slag genomen worden. Het schip zou wor den vrijgegeven Naar het oordeel van de directie van de K.N.S M betreft de inbeslagneming al leen de aan een Nederlandsch schip toe vertrouwde lading. „Triton" is gebouwd in 1928 en is groot bruto 2078, netto 1166 ton. Het «chip was 4 Maart van Valencia naar Amsterdam vertrokken en passeerde 6 Maart Gibral tar. Tusscben Hoorn «n Volendam, opj (lijk van het kanaal naar de Beeijns Ringvaart onder Jjköajrda'in, heeft Dityftr een zeer erphtig' ongeluk plaats gehéél Vijf Volendammer, viMchers, die eép be zoek aan tyotarn hadden geb.acht, keerden m een gesloten auto naar Volendam te rug. Hot wéi zeer slecht weer, er lag veel sneeuw en sneeuwjachten belemmerden 'hel uitzicht. Op dpn Klamdijk, juist óp het gedeelte, dat hoog gelegen is, is 'de wa gen, in een bocht, gea>jpt *en van den on geveer tien meter hoogen dijk in het ait- wateringskanaal van de Beemster ring vaart naar het Usselmeer, gestort. Een voorbijgangster, die even tevoren den wagen op den dijk had zien rijden en plotseling zag verdwijnen vreesde een on geluk en zij ging hulp halen. Zes man to gen met een auto naar de plaats van hot ongeluk. Ter plaatse vond men twee per sonen, die er in geslaagd waren uit de auto te komen. Het waren de visschers P. Veerman en N. Veerman uit Volendam. In den wagen, die geheel onder water was verdwenen, bevonden zich echter nog drie personen. De geredden werden van droge kleeren voorzien en met warme dranken weer op hun verhaal gebracht Het duurde ongeveer drie kwartier voor dat men er in geslaagd was den wagen tegen den berm te trekken en toen kostte het nog veel moeite om de inzittenden uit het voertuig te halen. Inmiddels gearri veerde artsen konden slechte den dood constateeren. De slachtoffers zijn de 51-jarige C. Tol en de ongeveer 40-jarige gebroeders J. de Boer. |en jp verspeeldjL hadd< K de plaats geblevf Win de golven vei jhn koerszetten naar aknhemen, dkt er vdfoj nieés 1 meer te bespj '•ilvorijt dat pe molem Jrjder yater. zwevendaf ^iet flille ujkk«/wa|en| Jnlijlit i» tgto van deï nu naar orfdéren WOK/J naakt, waardoor MBftk éfer boven Mam. I'i \ll k werd opgeiherku dvbr ''^ei Britech visjtoherij-inspectieva^rtuig „C Weldra waren twee Engelsché sléepb ten langszij en na eenige uren verschel ook de „Hymber” en de „Schelde”, die draadloos gewaarschuwd waren en daar op den steven gewend hadden. De zee was kalm. Er werd een licht ge plaatst op den romp, teneinde de scheep vaart te waarschuwen voor het obstakel. De „Kantoehg” «tak over een breedte van ongeveer 70 M. boven water Later is de baggermolen Moet de baggermolen worden opgeblazen? United Prees beweert, dat de „Kan toeng” door middel van springstoffen zal moeten worden opgeblazen en tot zinken worden gebracht BESCHERMING DER GEMEEN SCHAP. Een aat socialistisch vonnis. Voor de rechtbank van Weimar stond een vader, beschuldigd dat hij zijn kind gedood had, terecht. De vader had zijn zoon gedurende diens slaap doodgeschoten, omdat deze een ge vaarlijke zwakzinnige was, die het leven van zün medemenschen in gevaar bracht. Daar hij geen geld had om hem in een in richting te laten opnemen, had hij hem van het leven beroofd. Het 0. M eischte de doodstraf, maar de verdediger zette uiteen, dat het geheel in overeenstemming met de nat.-«oc. opvat ting van „bloed en bodem” was, dat ver dachte zijn medemenschen tegen zijn ge vaarlijken zoon wilde beschermen. „Juist ia,” aldus de advocaat, „wat ten goede van de gemeenschap komt, verkeerd wat deze schaadt De vader schaadde do gemeen schap niet door zijn zoon te dood en.” De rechtbank heeft verdachte tot 3 jaar •MNMgsajflotMi —roerde aki frontregeering ih Valencia onderweg naar Spanje. Sensationeels vlucht Zooals men zich zal herinneren, kon zij onder sensationeele omstandigheden, kort voor de aanneming van het wapenembargo voor Spanje door het Amerikaansche con gres. nog uit de haven van New York vertrekken. Vandaar ging zjj naar Vera Cruz in Mexico en trachtte vandaar een zich in handen van de regeering bevin dende Spaansche haven ie bereiken. Franco’s oorlogsschepen hadden de „Mar Cantabrio” wekenlang in de Spaan sche wateren bespied en zien thans hun werk met succes bekroond. ISTOTlSaRHALFONS SHAKING. J i loonRnd weric maer. In de P«lvei^e ftFr.) 'hel Matüpd&gmoégeri gden gijqej seillfe ^ftéörd.MDitaldag He) geheel J'nïMS op? dóïma^tóli beweging m op! irjArucuw i organisatie uitdqvo^rd w de aandacht van fla gemeente en fectuur te v’estigenvyp <Wj ejseherf ren, die niet meer'tan hun wer|L '‘^zouden kunnen leven en dlfo een jwijziginjj eischen van de reglementen. Ef heeft ziffh nog geen incident voorgedaan. 4 J v RECHTER OP HET PAD DES VERDERFS. Brandstichtingen, aa een moord. Het vorig jaar werd tot tweemaal toe brand gesticht in het gebouw van de rechtbank te Saransk (Rusland), by welk» gelegenheid een groot aantal stukken ver brand is. Een bewaker werd op gruwelij ke wijze vermoord. Het bleek, dat een voor malig volksrechter de schuldige was, die zich op deze wijze had trachten te vrij waren voor de ontdekking van ambtami»- drijven. Thans heeft hij terecht gestaan on is ter dood veroordeeld. -vOr den heer voetlicht is ge- c,DI' C' I Telet. 20. Tel-Adres: Vannoelen S. I W. N. VAN N001EN, SC HOON H den minietor m buitenland- ache zaken van dea» aanhouding in ken- en naar aanleiding van deze heeft de muster van defensie, dr^Colijn, telegrafisch opdracht gegeven aan den kruiser .Java” xich naar de straat van Gibraltar te begeven, om voor Nederlandsche koopvaarduachepen te pa trouilleer» «1 «o» noodig, te «*>- voyeeren. In verband hiertM» =0 b* rwanten ra» den kruiser, »«ike op weg naar Colombo is. rvmal aaaN* tavoadei worden. deze aangelegenheid „en zonder vooruit te loopen op de vraag, of de sluis aan de Voorhaven lekt, kunnen we dan ook wel voorspellen, dat de sluisdeuren der wel sprekendheid Maandagmiddag heel wat meer zullen doorlaten. Voor het overige komt er waarschijnlijk niet veel belangrijks op de agenda. DOOR DE GLADHEID. Toen gistermiddag de brigadier der rijsveldwacht, de heer A. Tillemans, per fiets uit de Koestraat kwam, had hij op den hoek by de kerk een onaangename ontmoeting met een auto. Deze kwam uit de Kerkstraat en ging door de gladheid van de straat op den hoek aan het glijden Het gevolg was, dat de wielrijder tus- schen den auto en den trottoirband be kneld raakte en wel zoodanig, dat de fiets geheel werd vernield. De berijder kwam er betrekkelijk goed af, want hij werd niet gewond, doch een pijnlijke arm noodzaak te bem. zich onder behandeling van zuu geoeeflbe»c te atall— GEMEENTERAAD. Maandagmiddag komt de gemeenteraad in openbare vergadering bijeen. Naar te verwachten valt, zullen de besprekingen dien middag wel voor het grootste deel gewijd zyn aan de kwestie van de Lek- sluis en de schuld aan de hooge water standen. zooals die Woudenberg voor bracht. Er bestaat voor veel belangstelling >ben de iboeren ff ten aan Mar- tijben zy in het jebracht. '(Deze van de bohren-- peeft tón Jdod en te en del i>r*- 0) ejscheiV Éby boo- :r|l ’zouden •neeuwbloemen van# 6 b|oemblaadj( toonen (te verechillendste en heerli^J 3 sterretjes v||ay 3ri*oeker Slewart teaagde «r te 14 000 kristalvormen vate te stellen v—i de eenvoudigst^ tot de meest ingewikkelde to«. zijn elk pp zi«h zich tig al* glas of be ter als ijs en als men de sneeuw sterk sa- menperat, dan wordt zy ook weer kleurloos mi glasachtig door schijnend, waarvan ook de gletschor» het be wijs leveren. De zaak te echter, dat de sneeuw uit zoo n on noemelijk aantal van d>» losse kristalletjes bestaat, die schote en scheef door elkaar lig gen en het licht zooda nig breken, dat het licht, dat op kristallen valt, binnen kaatst Sneeuw bestaat dus uit yakristillen en wel uil zeshoekige. In den regel zyn het fijue p aatjes of na&ltjes, die gedurende den sneeuwval door verdichting van den waterdamp of door vorming van den zoo- genaamden tweeling- en drielingknstallen in hoogst sierlijke zeestralige sterretjes overgaan, waarvan wij er hieronder eeni ge afheelden, zooals zij onder een sterk vergrootglas reeds te ziep zijn. Deze kris tallen vereenigen zich onder het vallen tot grootere vlokked. De sneeuwfiguren zijp het fraaist en het refeelmatigst bij strenge vorpt en wind stilte. Vangt men ze dan op een stuk glas of óp een donker lajlje. dan kan men soms reeds met het bloote oog haar schoonheid waarnemen. De Engeléche na tuurkundige Tyndall zegt hierover: „De moleculen schikken zich in rustig» lucht toé —«hoekige «torren Uit een kern verspreiden zich zes naaldjes, die twee aan twe» hosken van 60 graden vormen Van dez» centrale naaldjes gaan rechte jen links weer anders uit, die ook w»»r ge regeld hoeken ven 60 graden vormen Dózo •neeuwbloemen van* 6 bloemblaadje» vwr- toow» do verechillendste en heerli^kjate vormen, zijn als uit het fijnst* Raa* «wen «n aan afle hoeken en punten •ome weer mitaoakopische gehecht". Do Amerikaansche ondei eenvoudigst^ De 4eeuw te wit, maai- ytearom is zij wil? De frtetallen toch zich door-

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1937 | | pagina 1