w
i
te
COURANT I
J SCH00NH0VEN5CHE
2?
'i
V
1
i
Schoonhoven
t
SNEEUW.
1 K. SNOEI
j nieuws
1' Gemene
M
iwej
WOENSDAG 10 MAART 1037
09e JAARGANG
I'
M.
die,
ondanks
de
niet zoo ei g als
mpljcb stadia*
1
:rei
n
i
i
m
Waar koopt U
Spanje.
De
idstrijd tegen
f1?
■f
o
lijdt
ie J
was opgeruimd, zou de
laag verontrusten i hoog zijn geweest. Toch
veroorzaakt ook nu de sneeuwval veel on
gerief aan het verkeer, al is het dan ook
voor enkele eeuwen, toen
bij zoo n sneeuwval alle verkeer onmoge-
eon beeld van de macht
it meestal niet meer dan
Ier nul. Sneeuwt het bij
dan vereenigen de jjs-
soo gemakkelijk tot
sneeuw ia dan fijner
Het lot der opvarenden.
Op 15 mijïl afstand van Areachon ont-
;hip den national.stischen
die, .ondanks de
het vuur op de „Mar-
tva tegen
3 Spaan-
bov
sen
ilich er
12000 torn
troleum Mij.
«t het schip
nis gesteld
gebeurtenis
igmo.jjgei
AUTO MET
WATER GEREDEN. J
DRIE PERSONEN
bevriezen an in
vormt tot regeni
m
31-
den
isler''
idag
lass
BB
t-en
Ti
en
een mooie
buis-
bagage-
d ra ger
voor 40 ct
ABONNE’8, die
OAAA Guldek blJ le
/tJO ongeschiktheid.
Ven
en -.jo
ling: voor Schooi
maanden J
Met verzekei
rschijnt: Maandag, Woensdag
Vrijdag Frys by vooruitbet.
c’-v-~)nhoven
1.25; p-
srmg 15
vaak, dooi
het
en zij bestaat dan meer uit afzonderlijke,
onvolkomen gevormde ijskristallen.
Stadhulaatraat 7 0
Telefoon no. 131
Schoonhoven
We zullen ver
z» herinnering
waarin zooveel
sneeuw is gevallen
dagen heeft ’t rends gesneeuwd en indien
door den dooi va i de eerste dagen niet de
sneeuw ook weer
No, 7782.TIEn bLAUZlJDEN.
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
jlSMHERSfTE
J’ W,
VERDROMMEN/
Slachtoffer» van da gladheli
-
SCHOONHOVEN, HAVEN 20. Postrekening^?03.L
sich aan on» administratie opgeven voor de verzekering, «ijn volgens de vaatgèstelle bepalingen tegen ongevallen verselcerd voor belragen, gewkAfcborgd door de XIB
bij levenslange AA A Gulden bq QAA Qulden blJ verll*« QAA Gu^en b‘j Terlies 1 AA Gulden bV verl>e«
UvU overlijden. Ov V van band ol voet, Zev/vl van een oog. lUv van een duim.
lijk werd. Het is
der eendracht Ei n sneeuwvlok blaast men
weg, maar de eendrachtige massa houdt
de zwaarste wagen en het sterkste paard
tegen.
Een sneeuwvlok te »®n wonder, een
Wonder van bouw en schponheid Een vlok
ie bevroren water en gevormd uit ye-
deeltjes Zooals men weet, bestaan de
wolken mt water of waterdamp, die zich
in hoogere en koudere luchtlagen verza
melen Daalt de temppgjftuur van zoon
wolk tot het vriespunt, dan zal het water
ats van water, dat zich
ippels, vormen zich nu
kristalletjes. Deze hechten zich aan en op
elkaar vaat en zoo ontslaan er hoopjes
van aaneengevoegd» kristallen of sneeuw
vlokken.
Gedurende het soeewwen te d4 tempe
ratuur van de lucht
enkele graden on|e
etrengere koude 'd;
kristallen zich met
crooteee vlokken. De
'-i
Het ligt in de bedoeling, dat dq‘,
het einde van deze maand iifl
eche wateren aan zal komen.
moeten teruggaan in ou-
>m een tijd te vinden,
en zoolang achtereen
in ons land. Dagen pa
Zondaj
onder
„HfumbM’»
zij) denilMp
gón tyOd]
./Khntoelg
Daar zijH
mah mirt)/
baggerm<Ü<
VernJift
omslaaiM/c
ven, wapjt
pen. wA
^aarteb
bouw, di<,
ander loam
wérd en I
Het id
NEDERLANDSCH SCHIPv
Van1" het Nederlandsch© ni
dat 24 Februari van VKssini
ken> was naar Strood Jbij 1
Engeland), is. naar uit Eonde
meld, sindsdien niets meerj
Vermoedelijk wordt hier bedoel
tic” vin R. Brinkman, te Graf
motorkflipperaak van 132 br. fi
»f opvarenden sprong
ik, de anderen j zyn
i gefusilleerd.
OVERGEPLAATST.
Mej. L. van Asperen, thans als telefo
niste le klasse werkzaam aan het tele
foonkantoor te Gouda, is overgeplaatst
naar Rotterdam
«MIST
LBaltic”,
B verlrok-
li ester in
frordt ge
vernomen,
de „Bal-
jgen, een
i ton,
Li.
Wrtk
ic’\ I dje
Jr |bdië
Agsl^en,
wotêk, de
lyidat
|ni-
Ide
ras
ins,
tm-
iel
met
b gelile-
Llgel >0-
pestrand
op een mij! uit de kust van Cornwall bij
Polperro. De Humber en Schelde zijn in
de nabijheid voor anker gegaan, wachtend
op instructies. Het zal moeilijk zijn den
sleepkabel aan de „Kantoeng te bevesti
gen. doch zoo noodig zullen duikers daar
toe hun medewerking verleenen en de ka
bel onder water vastmaken.
Men weet niet precies hoe de situatie
van de ..Kantoeng” thans is. Het gevaarte
mag de Britsche havens niet onderstbo
ven binnen worden gesleept, aangezien
men vreest dat de baggermolen de haven
mondingen zou kunnen versperren. De
opstand boven dek is n.l. 27 meter, terwijl
de ponton waarschijnlijk 2 a 3 meter in
het water steekt.
Het is pog niet geheel uitgesloten, dat
de baggermolen in het Kanaal in zijn nor
malen stand zal kunnen worden hersteld,
doch zoowel Smit’s Internationale- Sleep
dienst al« Van der Tak’s bergingsmaat-
schappij achten deze mogelijkheid' gering
Zij hebben echter een deskundige naar de
plaats van het ongeluk gezonden, uit
wiens rapport zal moeten blijken of po
gingen tot berging nog een kans op succes
hebben.
dat
een dier
daar-
weer terugge-
wordt en dan
weer op een ander kris
taal valt, waar zich het
zelfde herhaalt. Het
licht dringt dus niet
door de ontelbare kris
tallen heen tot ons oog,
doch wordt terugge
houden. K.
Ad verten ti ën1-6
élke regel meer
plaatsing halven prijs,
ten tien worden g r
plaatst in ,De Go
NW gezonken.
Echter blijkt, dat de ,Xar Cantabrico”
in tegenstelling met de eerste berichten,
niet is gezonken, doch door de nationalis
ten (volgens een officieels mededeeling)
naar de door hen beheerachte haven Fer
rol gesleept, nadat de brand was bedwon
gen.
De eenige matroos van het schip, die
niet in handen van de nationalisten is ge
vallen, een Spnnjaard, Pablo Bojuan, be
vestigt dit. Terwijl de nationalisten de be
manning gevangen namen, was hij in aee
gevallen en werd later door een F ranse h
kunstvaartuig uit Aracbon, de „Henri
Camaleyre"’ opgepikt.
Volgens den matroos telde het schip 167
opvarenden, onder wie 17 passagiers. Het
had volgens hem slechts vyf vliegtuigen
aan boord, doch wel een groote lading
munitie. Toen bat aehi» echter Spanje te^
Kruiser „Java" naar de 9p«an-
sche wateren.
De directie van de K N S M beeft on
middellijk
regels 1^0
f 0.20; derde I
-“•3. Adver-
r a t i ge-
r c u m e^”
belragea, gewiirborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, ven
Gulden bij verlies v^n De verzekerde mefet in het
een anderen vinger. bezit z.jn van een polis
//VADER, HOE WEST U A/IJ
OF TABAK RIJP IS
,‘flEEL EEMWUDIQJONGEN
rupbtabak heeft Immers
EEN/STER OP|(HETPAk/*
derde, achtte de kapitein het raadzaam
den uaam le veranderen m „Adda”, ten
einde de nationalisten, die de kust blok-
keeren, in den waan te brengen, dat zij te
doen hadden met het gelijknamige, schip
uit Newcastle.
DE „MAR CANTABRICO” BUIT
GEMAAKT.
S.TO. seinen, die verwarring
stichtten.
Maandagmiddag seinde een schip uit
de Spaansch© wateren, dat het in nood
verkeerde, aangeilen het door een oor
logsschip werd bestookt eh in brand was
geraakt Om niet bekende redenen maakte
dit schip gebruik van de roepletters
„ADDA”, waardoor aanvankelijk eenig
misverstand ontstond. Men meende tedoeh
te hebben met *tEngelsche schip „Adda”
of „Aha", en ook werd aan het Neder-
landsche schip „Ada* gedacht. Tenslotte
werd aan alle onzekerheid een einde ge
maakt, doordat de Britsche torpedojager
„Echo”, die te hulp was gekomen, met
den Franco-kruiser „Canarias”, die het
•chip in kwestie beschoot, in verbinding
trad, teneinde nadere bijzonderheden te
weten te komen omtrent de indentiteit van
dat schip.
commandant van de „Canarias”
Bond een radiogram, waarin hij mededeel
de dat het in nood geraakte schip de
„Mar Cantabrico” was. De Spaansche
boot was reeds gezonken en de bemanning
was door de „Canarias” aan boord geno
men, zoo heette het.
De „Mar Cantabrico" bevond zich met
•en lading oorlogsmateriaal voor «te volks
Op 15 mijfla
moetle het JbcI
kruiser „Caiarias”,
naalmsverandaring, L
Cantabrico” flpende mpt het bovengenoem
de gevolg Een deel
ofopboord en verdi
gpvingen ge{|omen
DE ^ANTOENG NIET GEH)t<
‘jWeinig kans ol.M
De 1 tlnbaggermolen .^Karjwfc
-_j- ,;:iens het transportban
Engelsche kust lai’oiöl
l| gezonken te zijnl
«le Nederlandscbe
de ^Schelde”, 'Wte
NEDERLANDSCH SCHIP AANGE
HOUDEN.
Lading in beslag genomen
Het Nederlandsche stoomschip „Triton”
van de K N S M., dat van Barcelona, via
Valencia, op weg was naar Nederland, is
door een gewapenden treiler van generaal
Franco in de straat van Gibraltar aange
houden en overgebracht naar Ceuta.
Het séhip was geladen met 200 ton stuk
goederen en 30 000 kisten sinaasappelen,
bestemd voor Nederland.
Naar de gezagvoerder van de K N.S.M.
berichtte, zal te Geuto de geheele lading
moeten worden gelost en deze zal in be
slag genomen worden. Het schip zou wor
den vrijgegeven
Naar het oordeel van de directie van
de K.N.S M betreft de inbeslagneming al
leen de aan een Nederlandsch schip toe
vertrouwde lading.
„Triton" is gebouwd in 1928 en is groot
bruto 2078, netto 1166 ton. Het «chip was
4 Maart van Valencia naar Amsterdam
vertrokken en passeerde 6 Maart Gibral
tar.
Tusscben Hoorn «n Volendam, opj
(lijk van het kanaal naar de Beeijns
Ringvaart onder Jjköajrda'in, heeft Dityftr
een zeer erphtig' ongeluk plaats gehéél
Vijf Volendammer, viMchers, die eép be
zoek aan tyotarn hadden geb.acht, keerden
m een gesloten auto naar Volendam te
rug. Hot wéi zeer slecht weer, er lag veel
sneeuw en sneeuwjachten belemmerden
'hel uitzicht. Op dpn Klamdijk, juist óp
het gedeelte, dat hoog gelegen is, is 'de wa
gen, in een bocht, gea>jpt *en van den on
geveer tien meter hoogen dijk in het ait-
wateringskanaal van de Beemster ring
vaart naar het Usselmeer, gestort.
Een voorbijgangster, die even tevoren
den wagen op den dijk had zien rijden en
plotseling zag verdwijnen vreesde een on
geluk en zij ging hulp halen. Zes man to
gen met een auto naar de plaats van hot
ongeluk. Ter plaatse vond men twee per
sonen, die er in geslaagd waren uit de
auto te komen. Het waren de visschers P.
Veerman en N. Veerman uit Volendam.
In den wagen, die geheel onder water was
verdwenen, bevonden zich echter nog drie
personen.
De geredden werden van droge kleeren
voorzien en met warme dranken weer op
hun verhaal gebracht
Het duurde ongeveer drie kwartier voor
dat men er in geslaagd was den wagen
tegen den berm te trekken en toen kostte
het nog veel moeite om de inzittenden uit
het voertuig te halen. Inmiddels gearri
veerde artsen konden slechte den dood
constateeren.
De slachtoffers zijn de 51-jarige C. Tol
en de ongeveer 40-jarige gebroeders J. de
Boer.
|en
jp verspeeldjL hadd<
K de plaats geblevf
Win de golven vei
jhn koerszetten naar
aknhemen, dkt er vdfoj
nieés 1 meer te bespj
'•ilvorijt dat pe molem
Jrjder yater. zwevendaf
^iet flille ujkk«/wa|en|
Jnlijlit i» tgto van deï
nu naar orfdéren WOK/J
naakt, waardoor MBftk
éfer boven Mam. I'i \ll
k werd opgeiherku dvbr ''^ei
Britech visjtoherij-inspectieva^rtuig „C
Weldra waren twee Engelsché sléepb
ten langszij en na eenige uren verschel
ook de „Hymber” en de „Schelde”, die
draadloos gewaarschuwd waren en daar
op den steven gewend hadden.
De zee was kalm. Er werd een licht ge
plaatst op den romp, teneinde de scheep
vaart te waarschuwen voor het obstakel.
De „Kantoehg” «tak over een breedte van
ongeveer 70 M. boven water
Later is de baggermolen
Moet de baggermolen worden
opgeblazen?
United Prees beweert, dat de „Kan
toeng” door middel van springstoffen zal
moeten worden opgeblazen en tot zinken
worden gebracht
BESCHERMING DER GEMEEN
SCHAP.
Een aat socialistisch vonnis.
Voor de rechtbank van Weimar stond
een vader, beschuldigd dat hij zijn kind
gedood had, terecht.
De vader had zijn zoon gedurende diens
slaap doodgeschoten, omdat deze een ge
vaarlijke zwakzinnige was, die het leven
van zün medemenschen in gevaar bracht.
Daar hij geen geld had om hem in een in
richting te laten opnemen, had hij hem
van het leven beroofd.
Het 0. M eischte de doodstraf, maar de
verdediger zette uiteen, dat het geheel in
overeenstemming met de nat.-«oc. opvat
ting van „bloed en bodem” was, dat ver
dachte zijn medemenschen tegen zijn ge
vaarlijken zoon wilde beschermen. „Juist
ia,” aldus de advocaat, „wat ten goede van
de gemeenschap komt, verkeerd wat deze
schaadt De vader schaadde do gemeen
schap niet door zijn zoon te dood en.”
De rechtbank heeft verdachte tot 3 jaar
•MNMgsajflotMi —roerde aki
frontregeering ih Valencia onderweg naar
Spanje.
Sensationeels vlucht
Zooals men zich zal herinneren, kon zij
onder sensationeele omstandigheden, kort
voor de aanneming van het wapenembargo
voor Spanje door het Amerikaansche con
gres. nog uit de haven van New York
vertrekken. Vandaar ging zjj naar Vera
Cruz in Mexico en trachtte vandaar een
zich in handen van de regeering bevin
dende Spaansche haven ie bereiken.
Franco’s oorlogsschepen hadden de
„Mar Cantabrio” wekenlang in de Spaan
sche wateren bespied en zien thans hun
werk met succes bekroond.
ISTOTlSaRHALFONS
SHAKING. J
i loonRnd weric maer.
In de P«lvei^e ftFr.) 'hel
Matüpd&gmoégeri gden gijqej
seillfe ^ftéörd.MDitaldag He)
geheel J'nïMS op? dóïma^tóli
beweging m op! irjArucuw i
organisatie uitdqvo^rd w
de aandacht van fla gemeente en
fectuur te v’estigenvyp <Wj ejseherf
ren, die niet meer'tan hun wer|L '‘^zouden
kunnen leven en dlfo een jwijziginjj eischen
van de reglementen. Ef heeft ziffh nog
geen incident voorgedaan. 4 J v
RECHTER OP HET PAD DES
VERDERFS.
Brandstichtingen, aa een moord.
Het vorig jaar werd tot tweemaal toe
brand gesticht in het gebouw van de
rechtbank te Saransk (Rusland), by welk»
gelegenheid een groot aantal stukken ver
brand is. Een bewaker werd op gruwelij
ke wijze vermoord. Het bleek, dat een voor
malig volksrechter de schuldige was, die
zich op deze wijze had trachten te vrij
waren voor de ontdekking van ambtami»-
drijven. Thans heeft hij terecht gestaan on
is ter dood veroordeeld.
-vOr den heer
voetlicht is ge-
c,DI' C' I Telet. 20. Tel-Adres: Vannoelen S. I W. N. VAN N001EN, SC HOON H
den minietor m buitenland-
ache zaken van dea» aanhouding in ken-
en naar aanleiding van deze
heeft de muster van defensie,
dr^Colijn, telegrafisch opdracht gegeven
aan den kruiser .Java” xich naar de
straat van Gibraltar te begeven, om voor
Nederlandsche koopvaarduachepen te pa
trouilleer» «1 «o» noodig, te «*>-
voyeeren.
In verband hiertM» =0 b* rwanten ra»
den kruiser, »«ike op weg naar Colombo
is. rvmal aaaN* tavoadei worden.
deze aangelegenheid
„en zonder vooruit te
loopen op de vraag, of de sluis aan de
Voorhaven lekt, kunnen we dan ook wel
voorspellen, dat de sluisdeuren der wel
sprekendheid Maandagmiddag heel wat
meer zullen doorlaten.
Voor het overige komt er waarschijnlijk
niet veel belangrijks op de agenda.
DOOR DE GLADHEID.
Toen gistermiddag de brigadier der
rijsveldwacht, de heer A. Tillemans, per
fiets uit de Koestraat kwam, had hij op
den hoek by de kerk een onaangename
ontmoeting met een auto. Deze kwam uit
de Kerkstraat en ging door de gladheid
van de straat op den hoek aan het glijden
Het gevolg was, dat de wielrijder tus-
schen den auto en den trottoirband be
kneld raakte en wel zoodanig, dat de fiets
geheel werd vernield. De berijder kwam
er betrekkelijk goed af, want hij werd niet
gewond, doch een pijnlijke arm noodzaak
te bem. zich onder behandeling van zuu
geoeeflbe»c te atall—
GEMEENTERAAD.
Maandagmiddag komt de gemeenteraad
in openbare vergadering bijeen. Naar te
verwachten valt, zullen de besprekingen
dien middag wel voor het grootste deel
gewijd zyn aan de kwestie van de Lek-
sluis en de schuld aan de hooge water
standen. zooals die
Woudenberg voor
bracht.
Er bestaat voor
veel belangstelling
>ben de iboeren
ff ten aan Mar-
tijben zy in het
jebracht. '(Deze
van de bohren--
peeft tón Jdod
en te en del i>r*-
0) ejscheiV Éby boo-
:r|l ’zouden
•neeuwbloemen van# 6 b|oemblaadj(
toonen (te verechillendste en heerli^J
3 sterretjes v||ay
3ri*oeker Slewart
teaagde «r te 14 000 kristalvormen vate te
stellen v—i de eenvoudigst^ tot de meest
ingewikkelde to«.
zijn elk pp zi«h
zich tig al* glas of be
ter als ijs en als men
de sneeuw sterk sa-
menperat, dan wordt
zy ook weer kleurloos
mi glasachtig door
schijnend, waarvan ook
de gletschor» het be
wijs leveren. De zaak
te echter, dat de
sneeuw uit zoo n on
noemelijk aantal van
d>» losse kristalletjes
bestaat, die schote en
scheef door elkaar lig
gen en het licht zooda
nig breken, dat het
licht, dat op
kristallen valt,
binnen
kaatst
Sneeuw bestaat dus uit yakristillen en
wel uil zeshoekige. In den regel zyn het
fijue p aatjes of na<jes, die gedurende
den sneeuwval door verdichting van den
waterdamp of door vorming van den zoo-
genaamden tweeling- en drielingknstallen
in hoogst sierlijke zeestralige sterretjes
overgaan, waarvan wij er hieronder eeni
ge afheelden, zooals zij onder een sterk
vergrootglas reeds te ziep zijn. Deze kris
tallen vereenigen zich onder het vallen
tot grootere vlokked.
De sneeuwfiguren zijp het fraaist en
het refeelmatigst bij strenge vorpt en wind
stilte. Vangt men ze dan op een stuk glas
of óp een donker lajlje. dan kan men
soms reeds met het bloote oog haar
schoonheid waarnemen. De Engeléche na
tuurkundige Tyndall zegt hierover:
„De moleculen schikken zich in rustig»
lucht toé —«hoekige «torren Uit een kern
verspreiden zich zes naaldjes, die twee
aan twe» hosken van 60 graden vormen
Van dez» centrale naaldjes gaan rechte jen
links weer anders uit, die ook w»»r ge
regeld hoeken ven 60 graden vormen Dózo
•neeuwbloemen van* 6 bloemblaadje» vwr-
toow» do verechillendste en heerli^kjate
vormen, zijn als uit het fijnst* Raa*
«wen «n aan afle hoeken en punten
•ome weer mitaoakopische
gehecht".
Do Amerikaansche ondei
eenvoudigst^
De 4eeuw te wit,
maai- ytearom is zij
wil? De frtetallen toch
zich door-