EEN PRAATJE OVER.... sterdam of Rotterdam verwaarloozen. Berlijn kan wellicht wat lading over Ge nua zenden, ma>r in hoofdzaak blijft Duitschland aangewezen op onze Rijn havens. De kunst kan de natuur hinde ren ,de natuur laat zich echter niet voor langen tijd breidelen. 5 Binnenland Buitenland I /^laatUtocb wrijven ff /yl met den geneeskrach- fl l\ hgen Kloosterbalsem die ze snel verdrijft. akkers Kloosterbalsem dringt tot diep in de weefsels door) J. K. Snoei RheumaHek? 1 lltN BLADZIJDEN. MAANDAG 3 Mhl 1937 »e JAARGANG. ill meer ne- ROAM ENGELAND HZ*»» zijn van *DAM het Met verroken ng 15M DUITSCHERS AAN LAND? Van de zijde der Boskjsfch^ regeering wordt officieel medegedeeld, dat Maan dag 26 dezer, 1500 Duitschers te San 8e- bastiaau aan land gain gez«t. 5. W. baron van Voorst tot Voorst, 's-Gra- venhage; 6. Ir. F. Culjé, Leiden; 7. Ir. L. Feber, Den Haag; 8. D. de Kok, Loosdui- nen. zal de de stel- sten- Staatk. Geref. Party. 1. Ir. C. N. van Dis, Rotterdam; 2. A. J. Kersten, Rotterdam; 3. J. W. van Houdt, Rijssen; 4. J. van Bochove, Zeist. Nat. Soe. Beweging. J. van Vessem, Utrecht; 2. S. L. 3. J. van Hoey- smith. Rotterdam; 4. Mr. A. J. Aeilkema, Den Haag. 1. Mr A. Plekker, Haarlem; ■II I ons blad vroeger verschijnen om de post-abonnee's dien avond de Schoonh. Crt. te I doen ontvangen. Wij verzoeken daarom dringend I aan adverteerders en corres- I pondenten er voor zorg te willen dragen dat advertenties en berichten voor dat nummer ui ter lijk Woensdag- ochtend in ons bezit zijn. Steeds in voorraad: Veeno, Burgers ENR, Magneet Simplex en Fongers rijwielen bij jANT UR. rijke kant- getailleerd zalm, wit en Maat42-4d oantzlon 25 HOE DE „ESPANA” VERGING. Een paniek aan boord. Een officieel communiqué van de re geering te Valencia bevestigt, dat het slagschip „Espana" van de nationalisten Vrijdagmorgen door vliegtuigen der link- schen tot zinken is gebracht. Het schip zonk tengevolge wm i S.DA.P. L A. B. de Zeeuw; 2. P. Móltmaker; 3. H. B. Wiardi Beekman; 4. J. In 't Veld; 5. J. van der Kieft; 6. J. B. J. Ratte; 7. N. C. BoumaVan Strieland; 8. W. Brouwer Jr, Anti Rev. Party. 1. A. Anema, Haarlem; 2. P. E. Briët, Lel den; 3. A. Stapelkamp, Utrecht; 4. J. Se- vertfn, Utrecht; 5. J. van der Molen Tz„ ‘s-Gravenhage; 6. V. H. Rutgers, Amster dam; 7. J. F. Reitsma, Rotterdam; 8. A. Baron van Heeckeren van Keil, De Steeg (Rheden); 9. G. van Baren. Delft; 10. A. K. C. Jonkheer de Brauw, ’s-Gravenhage. Chr. Hist. Unie. I. J. ter Haar, Amsterdam; 2. Prof. Dr. J. de Zwa,an, Leiden; 3. Jhr. Mr. D. J. de Geer, ’s-Gravenhage; 4. Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine, Wassenaar; 5. Prof. Mr. P. Lieftinck, Rotterdam; 6. Dr. C. W. Th. Baron van Boetzelaer van Dub beldam, De Bilt; 7. H. van Boeljen, Voor burg; 8. Mt. W. F. Lichtenauer. Hille- gersberg; 9. A. van Walsum, Vlaardin- gen. feit, dat een van de door de linksche vliegtuigen op het schip geworpen bom men de munitiekamer trof. Met het zinken van de „Espana” heeft de rechtse he vloot haar grootste slag schip verloren. De „Espana” had van al le oorlogsbodems van Franco de’ grootste aanvalswaarde. De bemanning bestond Uit 854 koppen. Het schip was kortgele den verbouwd en kon watervliegtuigen met opvouwbare vleugels meevoeren. Hoeveel slachtoffers? Hoewel tusschen het begin van den aanval en het oogenblik dat het schip in de golven verdween, 21/» uur verliepen, meldt men, dat de bemanning van de „Espana" in paniek over boord sprong, zonder er aan te denken de booten uit te zetten. Volgens dit bericht, hebben zeshonderd van de opvarenden van het pantserschip naar men gelooft, een staf in de golvèn gevonden. Daarentegen wordt van nationalisti sche zijde gemeld, dat bij den ondergang van den kruiser slechts vier matrozen om het leven gekomen zijn, terwijl voorts nog een machinist werd gedood. De overige leden van de bemanning zou den door den torpedojager „Velasco” zijn gered. De Baskische autoriteiten verklaren te weten, dat de kanonnen van de „Espa na" werden bediend door Duitsche ka nonniers. Volgens ooggetuigen hebben slechts drie bombardementsvliegtuigen, door ge- vechtstoestellen geëscorteerd, de „Espa na’’ en de „Velasco”, waarop de kust- batterljen eveneens schoten, aangevallen Laat U niet kwellen door rheumatische pij nen, die U oud maken vóór Uw tijd. Vrijheidsbond. (Gelijkluidende lijst in Zeeland en Utrecht) L W. Kakebeeke; 2. W. H. de Beaufort. Vrijz; Dem. Bond. (gelijkluidende' '“lijst in Zeeland, en Utrecht) 1. Mr. W. H. M. Werke. Amsterdam; 2. Mr. j. Adriaanse, Oostkapelle; 3. Mevr. Bergs- ma—Bergsma, Zoutelande; 4. Mr. G. A. E. B. Meyer, Utrecht. Staatkundig Gekef. Party. (in de provinciën Zeeland en Utrecht). L Ir. C. N.-van Dis, Rotterdam; 2. A. J. Kersten, Rotterdam; 3. J W. van Houdt, Rijssen; 4. J. van Bochove. Zeist. Nat Soe. Beweging. (Gelijkluidende lijst in alle vier provin ciën). 1. Mr. D. F Pont. Hillegom; 2. Jhr. Mr. E. J. R. M. van Bönninghausen, Tubber- gen; 3. Ir. Mr. N. J. van Leeuwen, Alk maar; 4. G. J. K. Baron van Lynden van Horstwaerde, Soestdijk. GROEP IV. (Provincie Zuid-Holland.) R.-K. Staatspartij. 1. Prof. Dr. A. Steger, Haarlem; 2. F. Ni- vard, Rotterdam; 3. Jhr. Mr. L. E. M. BESCHERMT DE VLUCH TELINGEN. Vijf a zes duizend kinderen uit Bilbao. De Britsche consul Stevenson heeft den president van de Baskische regee- ring Aquirre verwittigd van de beslissing van de Engelsche regeering om in volle zee de schepen (ook van andere natio naliteiten) te beschermen, die hun dien sten bewijzen bij de vlucht van de bur gerbevolking van Bilbao. De Britsche consul heeft voorts bespre kingen gévoerd met de kapiteins van de Engelsche schepen, die op het oogenblik in de haven voor anker liggen. Men is overeengekomen, dat de schepen zooveel kinderen uit Bilbao naar St. Jean de Luz zullen vervoeren als zij op de dekken en in de kajuiten kunnen herbergen. Men spreekt van een aantal van 5000 a 6000. De prefect van het departement Giron de heeft den gemeentebesturen van Ver don en Paulllac medegedeeld, dat een aantal vluchtelingen uit Spanje zou aan komen. De Momingpost spreekt de hoop uit, dat de regeering te Madrid geen pogin gen in het werk zal stellen dit mensch- lievend werk door geweld te belemmeren. Mocht zij dit echter probeeren, dan zij op den tegenstand stuiten van Britsche oorlogsschepen, die buiten drie-mijls grens gestationeerd liggen. DE STRUD IN SPANJE. MOLA'S OFMABSCH IN BASKENLAND. Aan het eindpunt? De nationalistische troepen hebben in Biscaye den opmarsch nog weten voort te zetten en Zaterdag tegen den avond werden, blijkens het communftiué van het nationalistische groote hoofdkwar tier te Salamanca, de plaatsen Bermeo, Mundaca, Pedemales, Altamira en Vista Alegre bezet. Ten Westen van den straatweg Guer- hica-Durango zijn a/deelingen van Mola Berlanda, Orborioas, Ajurita, Burdadias en San Pedro binnengerukt Intusschen wordt het twijfelachtig of de rechtschen hun zegetocht nog wel langer zullen kunnen volhouden, want reeds hebben de Basken een nieuwe ver- dedigingsmacht georganiseerd, daartoe in staat gesteld door de aankomst van 20 bataljons, die in allerijl uit het gebied van Santander en Oviedo naar het front van Bilbao zijn gezonden, en van re- geeringsvliegtuigen uit Valencia. Zij staan thans opnieuw voor verbitterden tegenstand gereed op de Drde Bermeo- Rigoitia-Mugica-Carocica. In het bergachtig terrein, waar de Basken zich veel beter thuis gevoelen dan hun aanvallers, staat Mola nu tegen over een leger, dat zoowel wat aantal als wat uitrusting betreft, veel sterker is dan het zijne. Odw zeeschepen. De Stoomvaart Maatschappij Neder land heeft aan de Nederlandsche scheeps bouw Maatschappij opdracht gegeven een mailschip te bouwen van ongeveer 20.000 ton en met een vaarsnelheid van onge- vxeer 21 mijl, teneinde de reis van Ge nua naar Batavia in 16 dagen te kunnen doen. Het schip zal circa f 12 a f 13 mil- lioen kosten. De scheepssnelheid wordt door de onderlinge concurrentie steeds opgevoerd, alhoewel tot dusver de reis van Genua tot Batavia niet noemens- waardig werd verkort. Een jaar of twintig geleden deed men er 23 dagen over, nu 21. Het nieuwe mailschip echter zal een groote verandering brengen, 21 dagen of 16 dagen is een enorm verschik De op In- dië varende Nederlandsche maatschap pijen moeten er wel toe overgaan, omdat vreemde maatschappijen deze nieuwe snelheid al eenlgen tijd bezitten en wij daardoor te veel achterop zouden ko men. De naam van bet nieuwe schip is nog Diet bekend. Advertentiën1-6 elke regel meer f plaatsing halve- tentiën worden plaatst in „De Onze zeehavens. land ligt aan de druk bevaren Noordzee, wij beneerschen de mondingen van belangrijke Europeesche rivieren, Rotterdam en Amsterdam behooren tot de voorname Europeesche havens. Van deze ligging hebben wij door de eeuwen heen geprofiteerd; door onze bekwaam heid in het varen op zee en alles, wat met de zee verband houdt, zijn wij ge worden: de vrachtvaarders van Europa I De techniek heeft daarin eenige veran dering gebracht; het zwaartepunt van het zeevervoer lag niet meer bij de zee vaartkunde, maar bij de kapitaalkracht om de enorme weelderige schepen te bou wen. Het is intusschen twijfelachtig, of de reusachtige schepen het lang zullen uithouden en of men niet zal terugkee- ren tot hetgeen in de practijk het meest aangewezen zal blijken te zijn. Tn Europa heeft men tal van havens. In Duitschland oa. Hamburg en Bremen, in Nederland Amsterdam en Rotterdam, in Belgie Antwerpen, Frankrijk bezit en kele haven, die, wat ligging betreft, bij de genoemde havens achterblijven en die slechts ten koste van veel kapitaal eenb- germate tot ontwikkeling zijn te bren gen. Nu duikt Italië op. Hst wfl Genua «n Barons vooruitbrengen. Het wil een deel van de scheepvaart tot zich trekken en ▼ermoedelijk zullen pogingen in Duitacb- land gedaan owrden om in die richting werkzaam te willen zijn. Het is een bekend feit geworden, dat Duitschland en Italië in vele opzichten samen moeten gaan, teneinde een Euro- peesch overwicht tot stand te kunnen brengen. Rome zal dan aan Duitschland zeggen wij hebben zooveel samen gere geld. laten wij dan ook tot een overeen- stemming komen voor onze havenplaat sen Genua en Savona. WIJ zullen de tpoorvrachten voor u z®cr laag stenen en wij kunnen elkander nen in den economischen strijd. Toch zal Duitschland aarzelen om zich te binden. Hamburg en Bremen liggen strategisch gunstig, maar de weg van Ge nua en Savona gaat naar het Westen door de Straat van Gibraltar en naar het Oosten via het Suezkanaal. belde pun ten. die zeer gemakkeiyk zijn af te slui ten. Bovendien ta de vriendschap tusschen groote landen niet durend. Indien er iets gebeurt, wat aan Italië onwelgevallig is. of wat Duitschland er toe brengt om geen pro-Italiaansche politiek meer te voeren, dan kost het eenige moetie om de oude Verbindingswegen weer te herstellen. Daarom zal Duitschland nimmer Am- Anti Rev. Party. (gelijkluidende lijsten in de provincies Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant.) 1. H. A. M. van Asch van Wijk; 2. P. Die- leman; 3. Mr. J. A. de Wilde, ’s-Graven hage; 4. Prof. Dr. G. A. Diepenhorst, Am sterdam; 5. J. W. Goedbloed; 6. A. D. van der Schans. Chr. Hist. Unie. (in de provinciën Utrecht, Zeeland en Noord-Brabant één gelijkluidende lijst): I. Prof. Jhr. Mr. B. C. de Savornin Loh man. Utrecht; 2. Mr. W. F. E. Baron van der Feltz, Middelburg; 3. Mr. Dr. W. F. J. Frowein, Eys-Wittem L.; 4. C. Dane Gz., Willemstad; 5. Jhr. Mr. K. J. Scho- rer, Utrecht. 1.75 hemd 1.93 4 NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT 1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT f ,1 Telef. 20. Tel.-Adres: Vannooteu S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. 1 ABONNE*8, die neb o01* •dmmistratie opgeven voor de verrokeeing. xqn volgens de votgestelde bepelingen tegen ongevallen verzeker! voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam 2000 ongeschiktheid. 600 overlijden. 300 van hand of voet, 200 van een oog. 100 van een duim. 60 Wederopbouw van de wereld. ENGELSCH—AMERIKAANSCH ACCOORD ALS GRONDSLAG. Volgens Arthur Krock, correspondent van de New York Times te Washington, zal presideiït Roosevelt gedurende zijn vacantie een ontwerp bestudeeren, dat door een vooraanstaand parlementslid is opgesteld en dat een plan tot weder opbouw van de wereld omvat, gebaseerd op de overeenkomst tusschen Engeland en de Vereenigde Staten. De opsteller van dit ontwerp zou de meening te Londen hebben gepolst en gunstig ontvangen zijn. In groote lijnen is het plan als volgt: Het sluiten van een stilzwijgend niet-aanvalsverdrag tusschen Engeland en de Vereenigde Staten, waar door het den Vereenigde Staten moge- Ujk zou zijn de vloot samen te trekken in den Stillen Oceaan en Engeland zijn defensie in den Atlantischen Oceaan zou kunnen verwaarloozen; verder stabilisa tie van dollar en pond sl^rling op een vasten grondslag, waarbij automatisch de landen van het sterling-bloc en zoo mogelijk ook Frankrijk worden- betrok ken; tenslotte het bijeenroepen van een wereldconferentie ter bestudeering van alle vraagstukken, welke betrekking heb ben op het tot stand komen van een in- tenationale overeenstemming. Hiertoe moet een Britsch—Amerikaansche over eenkomst tot stand komen, voor de con ferentie bijeen wordt geroepen. Chamberlain zou Norman Davis heb ben medegedeeld, dat de Britsche regee ring bereid is definiteve voorstellen van--- Ropaene^ «W ÖP* een Jisenoe, Den Haag, A. H. f. Kuiper, ONZICHTBAAR CONVOOI. De „Vulcanus” niet opgebracht. Het Nederl. motorschip „Vulcanus* heeft op zijn jongste thuisreis in de Straat van Gibraltar een avontuur be leefd. Het schip werd door een kruiser van Franco aangehouden en zou ver moedelijk naar Ceuta hebben moeten op- stoomen, als niet een onzichtbare sterke begeleider plotseling zichtbaar geworden was. De „Vulcanus" was namelijk in ge zelschap van een der Nederlandsche on derzeeërs, die tijdelijk onder water was. De onderzeeboot kwam opeens boven en bleef tusschen de „Vulcanus" en het schip van Franco in varen. De kruiser zag onmïcldellljk voornemens af en verdween. BUEENKOMST VAN NEDERLAND SCHE BURGEMEESTERS. Vitnoodiging van de Oxford-groep De negen burgemeesters, behoorende tot de Oxford-groep, hebben, naar het Utr. Nieuwsblad verneemt, een ultnoo- diging aan alle ambtgenooten in den lande gezonden, om op 14 Mei tezamen te komen en het streven van deOxford- beweging te bespreken. De plaats van samenkomst zal vermoedelijk Kasteel Ntjenrode zijn, hoewel als zoodanig ook een punt te Utrecht wordt overwogen. Bewapening. Ate een der oorzaken van de mindere bedrijvigheid op de beurzen wordt ge noemd de mogelijkheid, dat de naties hun bewapening zullen gaan beperken, zoodat de vraag naar grondstoffen zou terugloo- pen. Hoe verheugend het ook zou zijn, in dien een einde zou komen aan de oor- logs-voorbereldlng. de kans daarop is zeer gering. Men wil geen oorlog, maar men wenscht troeve® in handen te hebben om concessies te verrkijken. Het land, dat militair zwak ta. krijgt niets gedaan. Daarom zal men doorgaan met het ver sterken van de legers en vloten; de vraag naar grondstoffen zal stijgen en de prij zen zullen eerder naar boven gaan, me de onder de groote hoeveelheden goud, welke worden gedolveru Men moet de be wapeningswedloop zien als een prikkel voor de vredes-industrie. Zoolang men oorlogsmoe is en dit is het geval in het grootste gedeelte van de wereld, komt er geen oorlog, hoe ver men ook met de be wapening moge gaan. Maar de stijgende koopkracht moet leiden tot algemeene bedrijvigheid, zoodat het bedrijfsleven later de bewapeningsorders kan missen, zonder daarvan de nadeelige gevolgen te ondergaan. wereldconferentie in overweging te men. Wat de oorlogsschulden betreft, zouden voorstellen worden gedaan voor een aan merkelijke vermindering van de schul den en aflossing over een grooter aan tal jaren. HEVIG GEVECHT IN WAZIRISTAN. Vele slachtoffers. Naar uit Zimla wordt gemeld, heeft Vrijdag in Waziristan (Britsch-Indië) op nieuw een hevig gevecht tusschen op standelingen en Britsche infanterie plaats gehad. In het Khaisora-dal is een Britsch vliegtuig te pletter gevallen. Er zijn bij een en ander ongeveer hon derd rebellen gedood of verwond. De En- gelschen verloren vier man en hadden 14 gewonden. WERELDCONFERENTIE EN OORLOGS SCHADEN. Naar de „Sunday Dispatch’’ bericht, zijn in de afgeloopen dagen geheime be sprekingen gevoerd tusschen den Brit- schen minister van financiën Neville Chamberlain en Roosevelt’s vertegen woordiger Norman Davis, nopens de groote economische vraagstukken. Ook over de oorlogsschulden zou van gedach ten zijn gewisseld. Zij daalden, ondanks het schieten der af- weerkanonnen van de ..Espana” en de „Velasco" tot geringe hoogte, om zeven zeer krachtige bommen te werpen, waar van er twee de „Espanatroffen, waar uit een enorme rookwolk opsteeg. Vrijheidsbond. 1. Mr. P. Droogleever Fortuyn; 2. Joan Gelderman; 3. Prof. Mr. G. M. Verrij n Stuart; 4. Prof. Ir. C. L. van der Bilt; 5. Mevr. E. W. Wijnaendts FranckenDyse- rlnck; 6. Ir S H. Stoffel; 7. Mr. L. Trouw-, 8. Th. Ligthart; 9. Ir. W .H. van Leeuwen, Vrtfz. Dem. Bond. 1. Mr W. H. M. Werker, Amsterdam; 2. Mr. G J. C. Schilthuls, Rotterdam: 3. Mevr. F. J. van Gelder—Droste. ’s-Gra venhage; 4. Mr. Dr. J. M. de Moor, Rot terdam. C*NIMD**TSTELLING VOOR DE EERSTE KAMER-VERKIEZINGEN. DE CANDIDATEN-LUSTEN. Voor de op 27 Mei plaats hebbende stemming ter verkiezing van leden van de Eerste Kamer, zijn heden o.a. de na volgende candidatenlljsten Ingediend; GROEP I. (Omvattende de provinciën Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.) R.-K. Staatspartij. (Gelijkluidende lijst in de provinciën Utrecht en Zeeland.) 1. A. C. de Bruyn, Utrecht; 2. J. W. Vie- nings, Clinge; 3. J. I. J. M. Schmutzer, Utrecht; 4. Mr. Dr. A. J. J M. Mes. Hein- kenszand; 5. A. H. Smulders, Utrecht. S.D.A.P. (in alle vier provinciën één gelijkluiden de lijst): 1. Chr. van der Bilt; 2. C. Lammers; 3. B. J. J. Wijkamp; 4. L. N. Palar; 5. A. Rorije. regels f 1.30 0.20; derde ;en prys. Adver- g r a ti s ge- Gorcumer’ Ons

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1937 | | pagina 1