•e
herfst
Schoonhoven
Plaatselijk nieuws
stand
J. K. SNOEI -SCHOONHOVEN
NTAOHI IBSTKAAT 7-tf LOPIKKHM HAA r»
Landbouw onder nieuwe regeering.
van de georganiseerde belanghebbenden
uit den weg worden geruimd,
onderzocht.”
’TEMBER 1937
ZESTIEN BLADZIJDEN.
VRIJDAG 1 OCTOBER
No. 7889.
<9e JAARGANG.
Ie begrooting ge-
▼*n
en
worden
zonder
U)1
Schoonhoven
dat
m.
ALWEER DE LOPIKERVOORDIJK.
Vrachtauto in de wetering.
ARBEIDSBEMIDDELING.
OOT zou *t nn
Dr. H. MC LHUYZEN.
De werken aan de Haven.
ER WORDT \EEL VERBETERD.
de schietoefe-
32 j„ en E. van
89 j„ weduwe
REEDERIJ
DE
omtrent
2
1
k, 31 j., en E. G.
Boon en G. Al
door den heer De
wordt op f 1399
een
B Inge*
verschillende
verhooglng
zullen
nu
Let
deze
boot
aur
om
van
en zoo
niets
September.
n J. C. van der
acht f 70 bu
rn er aanspraak
van
dit
Ookin regenmantel»
de nieuwste modellen IJ
Bahlmann
GOUDA
fflll llll»
repels f L30
f 0.20; derde
pry«. Ad ver-
Advei
elke regel
plaatsing
tentiën i
plaatst in
Rondvraag.
’OG vraagt in-
meeren van de
reeds vorig jaar
Er komt schot in de havenwerken.
Reeds een maand ligt de Haven
droog en tot half November heeft 1
gemeentebestuur nog vergunning om' dit
vaarwater al wordt het dan ’ook wei
nig Rneer als zoodanig gebruikt dfge-
GEVONDEN VOORWERPEN.
Omtrent onderstaande gevonden voor
werpen zijn inlichtingen te bekomen aan
het Bureau van Politie:
Een leeren boodschappen tasch.
AVONDSCHOOL.
Voor de nieuwe cursus van de Avond
school der Rijksvakschool zijn bijna 100 1
leerlingen ingeschreven. De animo is dit
jaar zoo groot, dat de heer L. Bosch nog
eenige candidaten heeft moeten afwij
zen. Waar vrijwel overal in ons land de
deelname aan de avondcursussen sterk
terugloopt, geeft de groote belangstelling
voor de Schoonhovensche avondschool te
meer reden tot voldoening.
Tot leeraar in het bouwkundig teeke-
nen aan deze school is benoemd de heer
S. van den Oever, oud-leerling der school
en thans leeraar in dat vak aan de Chr.
Ambachtsschool te Rotterdam.
melijk uit lezen, dat de dienst van Rot
terdam op Culemborg zou worden stop
gezet, wat niet het geval is. De dienst
(op werkdagen) om 6 uur v.m. van Cu-
uur n.m.
blijft
wor-
irtlke?
al-
t in
lemborg naar Rotterdam en 2
van Rotterdam naar Culemborg
gehandhaafd. De overige diensten
den thans gevaren op het traject Rot
terdamLekkerkerk v.v.
Te Schoonhoven komt derhalve
winter des Zondags geen enkele
aan; op werkdagen alleen om 8
v.m. uit de richting Culemborg en
4.10 n.m. uit Rotterdam.
is ook voor-
ering en dit on-
n belangstelling
punten van den
deze zullen in
iht.
NIS doet
steun
zal alles pro-
te werk te stel-
‘rtentiën1-6 i
i meer f
Kalven j
worden gr a t i i
i „De Gorcunn
is er Maandag
test en hij acht
ar te wachten.
OG zegt, dat 1
wil het werk nu
blijft men aan
Geeft de schoorsteen wi
des schoorsteen* is*
Koopt een haardof kachel die de warmte
in de karnen afgeeft en de rook alleen
aan de schoorsteen. Deze kunt U vinden in
GTrompetter’s haard en kachelhandel
Lopikerstraat 49 Schoonhoven
Opk voor reparatie Uw adres!
Verschijnt Maandag, Woensdag
en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta
ling: voor schoonhoven per 3
maanden 1.26 p. post 1.50
Met verzekering 15 cents meer
BOOT DIEN STEN DER
OP DE LEK.
Ons bericht van Maandag,
.de inkrimping der stoombootdiensten
van de Reederij op de Lek, vereischt een
nadere uiteenzetting. Men kan er na-
De nieuwe
Philips
- p. week
vooruitbetaling
Gratis aanleg!
2 jaar „Service”
Gratis 7 maanden
•npracnt maandblad
Jan Brouwer's Radio
Haven 63 - telf. 113
Philips reparatie-inrjehting. Vraagt inl. en prijscouranten
Ombouwen en repareeren van alle merken, ook inruilen
R ij w i e I lampen vanaf f 3.50
Jeveha gloeilampen f 0 55
Zaklantaarns compl. f 0 35
Ronde f 0 20
W Batterijen 25,22,20,15 en lOct.
I werd de ambts-
ren verhuurd voor
J. Vin'k teNieuw-
;en f 1 per week
nouveauté st
DE AMEIDE-VLUCHT.
Ameide. Zaterdag 2 October heeft de
Ameide-vlucht plaaty. Vorig jaar namen
11 vliegers aan de wedstrijd om de zil
veren wisselbeker deel, thans zullen er
13 vliegers aan mededoen. Het eerste
vliegtuig kan ’s middags om 1.15 boven
Ameide verwacht worden. De vliegeis
vertrekken van Schiphol met een tus-
schenruimte van 10 minuten. Gedurende
de vlucht moeten te voren uitgelegde
kruisen gezocht worden en op de vlieg
velden te Ypenburg en Schiphol moeten
doellandingen gemaakt worden, waar
voor de vliegers punten krijgen toege-
wezen door een jury. Om de kom der ge
meente Ameide moeten de vliégers 3 naai
vliegen.
In 1936 was winnaar van de wisselbaker
de heer Koch met de PH-LFK. Als
deze vlieger nogmaals wint, dan is hij
eigenaar van de beker en wordt voor een
volgend jaar een 2de wisselbeker door de
burgemeester van Ameide beschikbaar
gesteld.
In Ameide is ook dit jaar weer een
kleine attractie aan deze vliegwedstrijd
verbonden.
f O G vindt, dat
ordeel bij heeft,
ïtarie altijd be
lets waard.
aren is gemaakt
i ’t toch in de
it de waardevol-
f 60 op de be-
behandeling der
'er een paarwe-
Onz« bijzonder goed geslaagde
collectie is voor U van groot
belang!
Niet alleen de enorme ver»
scheidenheid in
manteli
japonnen
hoeden en
klndorkloedine
zal u opvallen, maar evenzoo
de zeer lage prijzen voor onze
uitsluitend prima confectie I
vordt den raad
at een post van
jfloon. De bedoe-
:er Slob een gra-
persoon, met 10
ig is 6 jaren ge
in Hoog-Blokland
dde en heeft hier
ig genoten.
zegt: als wij een
moet hij ’t volle
ij f 50 toestaan,
ip, want we heb-
Dan loopen we
i komen om in te
btenaar eens een
De lijst van ingeschreven werkloozen
bij de arbeidsbemiddeling vermeldt op 1
October 155 personen, t.w.: 3 bakkers, 1
bierbottelaar, 1 bloemist, 2 chauffeurs,
2 dienstboden, 17 fabrieksarbeiders, 4
goudsmeden, 5 grondwerkers, 1 houWF-
werker, 3 kantoorbedienden, 1 klinker, 1
koperslager, 1 leerlooier, 2 lompensor
teerders, 1 loodgieter, 14 losse werklie
den, 1 mandenmaker, 3 metaalbewer
kers, 5 metselaars, 2 meubelmakers, 2
molenaars, 1 onderwijzer. 11 opperlie
den. 1 ovenist, 3 pakhuisknechts, 7 pla-
teelwerkers. 2 reizigers, 3 schilders, 5
schippers, 10 sigarensorteerders, 1 stof
feerder. 1 stoker. 1 straatmaker, 4 tim
merlieden. 1 tuinman, 1 touwslager,
typografen, 1 voerman, 1 werkster,
winkelbediende, 26 zilversmeden.
erkent, dat er
secretaris 't niet
post als schrijf-
rerder tot niets.
T O G vindt een
is er tegen om
te binden.
estie niet aarige-
aannemen,
iding krijgt.
imd ais bijdrage
leen beheer. Het
nd. maar thans
schikbaar gestel-
kken.
1 zou er f 50 van
BEROEPEN.
Ds. D. J. van de Graaf, predikant der
Ned. Herv Kerk heeft een beroep ont
vangen naar Wijk (bij Heusden).
ABONNEE, die »<ch,A*n on»e
nfiAA Gulden by levenslange
4vvv ongeschiktheid.
NIEUWSBLAD VDORZUID HOLLAND EN UTRECHT
1 SCHOONHOVENSCHE COURANT f
J Telef. 20. Tel.-Adrea: Vannooten S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763.
administratie opgeren voor de verzekering, sijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verseicerl voor beiragen, gewaarborgd door de NIEUWE HA VB ANK te Schiedam
Uuld,n KMI Quld,“ bS’,rll“ OAf» Quld'” b,l ’"b" 1AA öuld,l“ b’ ’"1,“ AO Gul»!»»» ’•Hl». D.T.™kerdemo.linh,l
VVV overlijden. UW van hand of voet. £uU van een oog. 1W van een duim. UV een anderen vinger. bevit Tan Mn pOjja
wil dit bespre-
Igt bij de raad,
r VAN STEE-
aid om de van
arregeling vooi
■en. Ook dit zal
oroken.
zou werkloozen
te werk willen
waterleiding tr
ten nog enkele stukken een beurt heb
ben. Aan de Westzijde, tegenover de win
kel van den heer Dubbeldam, wordt bo
vendien de houten trap door een gemet
selde vervangen en van de overige trap
pen worden de houten treden, die buiten
de kademuren vallen, vern'ieuwd.
Over de geheele lengte ook onder de
gewelven wordt de haven uitgegraven,
zoodat de vaargeul ongeveer de diepte
krijgt van de sluisvloeren. Heel wat rom
mel wordt eruit gehaald en ettelijke auto-
vrachten grond en steenen worden weg
gereden om weer dienst te doen bij de
werkverschaffing aan de begraafplaats.
Langs de kanten krijgt de bodem een
behoorlijke, regelmatige glooiing. Overal
is de fundeering van de muren nagezien
en, waar noodig, hersteld, ook op een
paar plaatsen, waar men daarin vroeger
had voorzien door zoogen. betonkoffers,
de leelijke versterkingen, die bij laag wa
ter vaak droog kwamen en die nu geluk
kig zijn weggebjoken.
In de sluis bij de Steenen Brug was
de houten vloer verteerd. Deze is afge
broken en vervangen door een gewapend
betonvloer, bestand tegen de opwaart-
sche druk van het water. Verder zijn de
aanslagdorpels van de sluis vernieuwd,
de hardsteenen aanslagstijlen van de
deuren, die gebogen waren, zijn recht-
gehakt en thans heeft men ook de dek
platen eveneens van hardsteen bo-
ven deze stijlen door nieuwe vervangen.
De deuren zelf zijn versterkt met ijzererf
beugels aan weerszijden. Heel oud waren
de taatsen onder aan de sluisdeuren en
de keuspotten, waarin deze draaiden: ze
w^ren zelfs nog van smeedijzer. Er zijn
nu bronzen potten en taatsen voor in de
plaats gekomen Daarin loopen de deuren
zeer gemakkelijk. Ze kunnen nu veel ver
der open dan vroeger en sluiten on-
EN HARTOG
graven worden
het brandspuit-
noodig. Ook
rzitter mede zal
verbetering van
ante. Asfalteeren
grinden en veel
schen belanghebbenden,
werkgevers en werknemers, is in
opzicht verre te verkiezen. Echter
wij geen voorstanders van het
immers reeds een voorwerp van
houdende regeeringszorg was. De
llchtingsdienst had toch geen
taak dan het brengen van onzen land
bouw op hooger peil. Dat hij hierin niet
is tekort geschoten, kan elke vergelij
king met buitenlandsche toestanden op
dit gebied ons leeren.
Vermoedelijk^ is hier bedoeld de ver-
hooging. van het peil van de kleine boe-
eeni-
in de
iber.
wa, d. van C. M.
Wageningen.
zan W. Treuren
Neeltje’Corpelia»
4. Peters.
sloten te houden. Als zich tijdens de ko
mende weken geen te’genvallers 'Voor
doen, komt het omvangrijk Karwei in die
tijd' gereed en wanneer dan straks het
water weer ‘door de Haven loopt en
Schoonhoven daarmede zijn meest ka
rakteristieke stadsbeeld heeft teiugge-
kregen, zal gezegd mogen worden, dat
een goed en nuttig werk is verricht.
De verwachting, dat, als de Haven een
maal droog kwam, er heel wat grootere
en kleinere gebreken aan de dag zouden
treden, is bewaarheid. Zoo bleken bij
voorbeeld onder de gewelven die zelf
nog in vrij goede staat zijn en, voorzoo-
ver valt na te gaan, nog volkomen be
trouwbaar mogen worden geacht de*
ópstaande muren zeer slecht te zijn, voor
al op de waterlijn, waar ze het meest
hebben geleden. Over groote lengten zijn
dan ook strooken metselwerk vernieuwd,
vooral tusschen de muziektent en de
Waag is menige vlerk, meter metselwerk
uitgehakt en opnieuw aangebracht.
Buiten de gewelven was aan de haven
muren de laatste tijd reeds heel wat ver
nieuwd. doch men heeft nu de gelegen
heid te baat genomen om dit werk over
groote stukken te voltooien, grootendeels
te het al gereed, doch hi°r en daar moe
it vastgesteld, be-
■erhuur van auto s
De autohouders
B. en W. gestelde
lenteraad in be-
berispelijk tegen de nieuwe puntstukken
van de vloer. De deuren worden nu nog
grondig schoongemaakt en opnieuw ge
teerd, het hardsteen van de sluis krijgt
een goede beurt en dan zal het geheel,
behalve aan doelmatigheid en betrouw
baarheid, ook wat het aanzien betreft,
heel wat hebben gewonnen.
Waren van deze sluis dus de deuren
met wat herstelwerk nog in goede condi
tie t^ brengen, de grootere sluisdeuren
aan de vischbrug kunnen geen dienst
meer doen. Men is bezig, daarvoor nieu
we te maken, een speciaal werk, dat door
goede vaklieden moet worden uitgevoerd.
Intusschen worden de oude deuren reeds
stukgezaagd.
De houten vloer in die sluis is zoodanig
verteerd, dat breede naden zijn ontstaan
waardoor het water omhoog werd geperst
en dat de kwasten, die te hard waren om
te slijten, centimeters boven de vloer uit
steken. Deze vloer zal binnen enkele da
gen worden opgebroken en ook hier komt
een nieuwe van gewapend beton. Aan de
voorzijde van de vóórvloer (die buiten de
sluis Lgt en waarover de deuren draaien)
en achter aan de eigen'ljke sluisvloer
komen afsluitende damwandrijen.
Het achterste gedeelte van de Oude
Haven komt nog aan de beurt. Om de
wasscherij van den heer Van Dijk niet
gedurende het geheele werk van water
uit de haven verstoken ie houden, Is
deze vóór dat bedrijf afgedamd. Nu
wordt echter de dam verplaatst naar het
voorm. hospitaal en dit laatste stuk ha
ven drooggepompt. waarna het dezelfde
bewerkingen kan ondergaan als overi
gens plaats hebben.
Op het oogenbllk is men bezig de
nieuwe kleidam aan te leggen.
Het geheele havenwerk, dat tot nu toe
vlot is verloopen, wordt door de dienst
van gemeentewerken als normaal werk
dus niet in werkverschaffing en In
eigen beheer uitgevoerd, onder directie
van den gemeente-architect. den heer D.
Visser en onder de dagelijksche leiding
van den heer P. de Leeuw den Bouter als
uitvoerder.
renbedrijven, waaromtrent reeds
gen tijd geleden een publicatie
pers is verschenen.
Moet ook het tot stand komen
de nieuwe ruilverkavelingswet in
verband worden gezien?
„Ten aanzien van de landarbeiders
«al de practische uitvoerbaarheid van
een wettelijke regeling van den arbeids
tijd en de veiligheid, voor zoover mis
standen niet door onderling overleg
B. V. L.
Dinsdagavond vangen
ningen van de B. V. L., onder leiding
van den heer G. Temminck, weer in het
gymnastieklokaal in de Oranjestraat aan.
De oefeningen worden georganiseerd
door de plaatselijke landstormcommissic
in overleg met den leider, en vormen een
voorbereiding voor een deze winter te
houden wedstrijd in” prijsschieten, waar
voor fraaie geschenken beschikbaar wor
den gesteld.
MIEDEMA-BIOSCOOP.
Gebrs. Miedema zijn weer met hun
tournee begonnen en het programma,
waarmee ze in Schoonhoven verschijnen
is een goede inzet. De hoofdflim is na
melijk „Pygmalion”, waarin vele Hol-
landsche sterren als Lily Bouwmeester,
Eduard Verkade, Johan de Meester e.a.
partij geven en het publiek zeer zullen
weten te amuseeren in deie dolle klucht,
welke Is gemaakt naar een werk van
G. B. Shaw. Uit deze Hollandsche rol
prent blijkt dat in onze nationale film
industrie vooruitgang zit
Het goed verzorgd voorprogramma
heeft o a. de film die hier ter gelegen
heid van het 75-jarig bestaan van de
Nijverheidsvereeniging en het eeuwfeest
van de keurkamer is opgenomen. Ge
noemd programma draalt Woensdag
avond, terwijl er des middags een fami
lie- en kindervoorstelling is.
Zie verder de advertentie.
Dit beteekent dus, dat het vraagstuk
van de regeling van den arbeidstijd Ui
den landbouw weder aan de orde zal
worden gesteld, tenzij de misstanden
door onderling overleg, d.w.z. door het
afsluiten van collectieve arbeidsovereen
komsten uit den weg zijn geruimd.
Wij vermoeden niet, dat het zoo spoe
dig tot een regeling van den arbeidstijd
in den landbouw zal komen.
Deze materie, dat is in den loop der
jaren wel gebleken, is uitermate moei
lijk en leent zich zeer slecht voor een
regeling van bovenaf. Een regeling tus-
d.i. tusschen
dit
zijn
gefor
ceerd tot stand brengen van collectieve
arbeidsovereenkomsten, zooals de laat
ste jaren onder de landbouwcrisiswet
geving is geschied.
Wij meenen, dat alleen hetgeen In de
vrije maatschappij is gegroeid, kans
heeft op gezonde ontwikkeling en we
zouden iedere kunstmatigheid daarbij
willen vermijden.
Onze handelspolitieke weerbaarheid
moet volgens’" de Troonrede worden ver
sterkt ter beveiliging van den buiten-
landschen en binnenlandschen afzet van
onze producten met Inachtneming van
nauwe samenwerking tusschen Neder
land en de koloniën.
Vermoedelijk wordt hier gedoeld op
de wijziging van de Crlsisinvoerwet,
welke dotor het vorige kabinet reeds is
aangekondigd, en welke hierin zal be
staan, dat het begrip „overmatige in
voer" zal verdwenen. Zoodat de invoer
van een bepaald artikel kan worden ge-
contingenteerd zonder dat dit ar
overmatig wordt ingevoerd. En dit
leen om een onderhandellngsobject
handen te hebben. Van een bescherming
van ons industrieel bedrijfsleven duch
ten wij voor onzen landbouw groote ge
varen.
Dat de binnenlandsche markt voor
onze landbouwproducten zal worden
veilig gesteld, kan worden toegejui?..-it.
Wij vcorzien echter dat deze concessie
onzen landbouw v»el eens zwaar kan
worden aangekend.
)t.
haan, 27 j. en
te Brandwijk).
Sept.
n A. Elshout en
d. van D. A van
ner. Jacobje,
de Kok. Wil-
G. W. de Groot»
J J.
Duidelijk is ditmaal in de Troonrede
de passage, die aan de landbouw is ge
wijd. Wij vinden het wel een bojite uit
spraak, dat de „landbouwcrisismaatrege
len met handhaving van den voor den
landbouw nog noodzakelijken prijs
steun, zooveel mogelijk beëindigd zullen
worden."
Het is nu maar de vraag in hoeverre
een prijssteun voor den landbouw wordt
noodzakelijk geacht. We hebben ver
moeden, dat daaromtrent de meeningen
nogal wat zullen uiteenloopen. Nog al
tijd gaapt een groote klove tusschen de
wereldprijzen en de prijzen, die voor ’t
voeren van het Nederlandsche land-
bouwbedrijf noodzakelijk zijn. Als de re-
ge’ing bedoelt met het handhaven van
den prijssteun ook verder een bijslag te
geven, zoodat de intensieve bedrijfsvoe
ring mogelijk is, dan is het ons wel.
Maar wij vreezen, dat die prijssteun wel
eens onvoldoende kan uitvallen.
De internationale graanmarkt ziet er
niet gunstig uit. Wij kunnen niet in de
toekomst lezen, doch het zou ons niet
verwonderen als voor verschillende
graansoorten de prijzen in dalende rich
ting zouden gaan. Wij zijn dan ook al
lesbehalve gerust op dp voornemens der
regeering inzake dit punt.
Voorts luidt het, dat
■wettelijke maatregelen tot
van het peil van den landbouw
worden voorgesteld.
Wat de inhoud is van deze zinsnede
kunnen we niet bevroeden, daar ver-
hooging van het peil van den landbouw
aan-
voor-
andere
Lopik. De miserabele toestand van de
Lopiker Voordijk veroorzaakte voor de
zooveelste maal een ongeluk. Donderdag
morgen reed de bestelauto van den heer
N. Verbórg uit jaarsveld met fruit en
andere bestelgoederen naar Utrecht Op
de Lopiker Voordijk nabij de hofstede
van den heer J. Oskam, kwam de wagen
te dicht aan de kant van de wetering,
doordat van tegenovergestelde richting
de heer P. Stigter met een pink naderde.
De walkant zakte uit en de auto kwam
in de wetering terecht. Persoonlijke on
gelukken kwamen niet voor, maar de
materieele schade is nogal groot. Later
is de auto door den timmerman Kuilen
burg gelicht.
Over de beschamende toestand
deze verkeersweg is reeds zooveel
nadrukkelljk geklaagd dat er
nieuws meer over te zeggen zou zijn, in
dien we hier niet te doen hadden met
een bijzonder demonstratief feit.
Tot nu toe waren de klachten gericht
op het ongemeen slechte wegdek, waar
door de voertuigen welke verplicht zijn
daarover te rijden, belangrijk geschaad
worden en op de ongunstige, smalle en
bochtige weg. waardoor auto’s en andere
vervoermiddelen In de wetering of in de
sloot rijden.
Nu is er een nieuw bewijs van de on
houdbare toestand van dit schandstuk
in het modern verkeer. Het ongeluk wat
hierboven beschreven is, demonstreert
dat deze weg ook wat zijn constructie
betreft, niet berekend is voor het verkeer
van deze tijd. De vrachtauto, welke thans
weer in de wetering is gevallen, reed na
melijk niet, maar stond stil. Daaruit
blijkt dus dat de hoedanigheid van die
weg zoo slap, zoo week, zoo brokkelig is,
dat niet alleen het rijden over de Lopi-
kervoordljk gevaarlijk is, maar het stil»
Slaan evenzeer.
Er zal nog wel eens weer een onder
zoek worden ingesteld, een rapport op
gemaakt en dan blijft alles weer, zoo
als het Is.
De hierbij betrokken autoriteiten schij
nen van meening te zijn, dat het aantal
ongelukken op de Lopikervoordijk niet
groot genoeg is of dat er niet genoeg
dooden bij vallen om er zich druk over te
maken.