Uit ons Regeeringshuis
BINNENLANDSCHE
PAKKETTEN
t/h 3 KG
VOÖRDEEUGST
MET DE POST
TOT 1 KG-20 CENT
TOT 2 KG-25 CENT
TOT 3 KG-30 CENT
Geméngd nieuws
lc A .tlev
Lotgevallen van Sambo en Jocko
4
MAANDAG 19 DECEMBER 1937
Na repliek en dupliek was de afdeeling
„Spoorwegen"
aan de orde.
De heer EBELS (VJ3.) betoogde, dat
de A.T.O. niet mag ingrijpen in bestaan
de toestanden. Hij vpoeg andere inlich
tingen omtrent 't streekverkeer. waarin
de tramwegen weer een functie schijnen
te krijgen.
De heer BAKKER (C.H.) maakte
zich ongerust over de vervulling van den
dienst wanneer een groot aantal stations
wordt opgeheven.
De heer KRUGER (CH.) noemde ln
navolging van dr. Colijn liet'spoorwegte
kort de zwakke plek in de Rljksbegroo-
ting. Hij wee» erop. dat pieuwe A.T.O.-
diensten geen verlies mogen opleveren.
Bij het streekvervoer mag de binnen
scheepvaart niet wèg worden gereorgani
seerd.
De heer HERMANS (R.K.) gaf in
overweging, om motorwagens te gebrui
ken op korte trajecten en drong er op
aan. de korting op de spoorwegpensioenen
tfrug te nemen.
De heer VAN BRAAMBEEK (SD)
zeide er diep van overtuigd te zijn, dat de
liquidatie van „Spoorhout" groote finan-
cieele nadeelen voor de Spoorwegen zou
opleveren, als zij ook geen hout daarbij
zouden mogen bestellen. De Spoorwegen
sullen hun dwarsliggers dan uit het bin
nenland moet enbetrekken en duurder uit
zijn.
De heer HOUTEN (O.0.U.) diende
een motie in, waarin de Regeering werd
uitgenoodigd een voorstel ln te dienen
teneinde aan de pensioenkorting een ein-*
de te maken.
De heer BAAS (AR.) was teleurge
steld over des ministers antwoord, op den
aandrang der Kamer om het aantal
onbewaakte overwegen
te verminderen, in welk antwoord werd
aangekondigd, dat eenige bewaakte over
wegen onbewaakt zullen worden, zij het
dn ook met automatische signalen.
De heer WENDE LA AR (VB.) be
sprak de plannen der Spoorwegen tot
opheffing van stations, waartegen voor
al in Friesland bezwaren bestaan, wegens
de onvoldoende busdiensten.
De heer ZANDT (SO.) wees op de
noodzakelijkheid van het wegwerken van
het spoorwegtekort teneinde tot een ren
dabel bedrijf te komen, waafna hij op
stopzetting van het spoorwegvervoer op
Zondag aandrong. Hij verzette zich tegen
het rijden van extra-goedkoope treinen
op Zondag, terwille van de Zondagsrust
van het pcaponeel.
Antwoord van den minister.
MINISTER VAN BUUREN be
sprak eerst het streekvervoer en betoogde
dat men niet beducht'behoeft te zijn voor
een voldoende samenwerking der verschil
lende vervoersmiddelen. Verschillende ge
opperde mogelijkheden zal hij gaarne be
nutten. Hij zal tariefsverlaging ernstig
bestudeeren.
Over de sluiting van een aantal sta
tions, bij de aa. zomerdienstregeling, ls
reeds bij de algemeene beschouwingen
gesproken. Bij 100 van de 150 stations be
droeg het aantal reizigers per dag niet
meer dap 10; daarvoor moeten de trei
nen stoppen, hetgeen kostbaar ls.
Het spreekt vanzelf, dat de spoorweg-
inspectie zal onderzoeken hoe het best in
de vervoergelegenheid kan wórden voor
zien. Er ls gepleit voor het laten rijden
van motorwagens, doch, als men let op
het zeer kleine aantal reizigers, moet men
toch bedenker^ of de economie daarmee ls
gediend.
Wat de kwestle-Spoorhout betreft, de
deelneming van de Spoorwegen ln deze
N V. is geliquideerd. Het ls den minister
niet bekend hoe de liquidatie ls tot stand
gekomen. Het lijkt hem ook van weinig
belang.
Eenige tot nu toe bewaakte overwegen
zullen onbewaakt worden, doch voorzien
van automatische lichtsignalen. Tot der
gelijke maatregelen wordt nie£ overgegaan
dan na een grondig onderzoek van de si
tuatie. De dienst op Zondag kan niet te
»er worden beperkt, met het oog op de
belangen der reizigers. 8topzetting van
het trelnenverkeer op Zondag ls absoluut
onmogelijk. De extra-treinen op Zondag
voor voetbalwedstrijden worde# aange
vraagd; aan een dergelijk verzoek moe
ten de Spoorwegen voldoen.
De besprekingen over nieuwe loonen
«tjn gaande. De minister heeft een onder
zoek ingesteld naar de pensioenen, uit
een oogpunt van billijkheid. Er zijn niet
zoo heel vee! kleine pensioenen.
Onder de huidige omstandigheden zou.
als op de korting wordt teruggekomen. 1
jpoorwegtekort met V/t mllllqen worden
vergroot, terwijl de Regeering niet eens
de bfnoodigdaS mllHoen ln het Pensioen
fonds kan storten. Daartoe kan de Re
geering niet overgaan.
Na replieken werden de algemeene. be
schouwingen gesloten.
Over de motie-van Houten zal Vrijdag
worden gestemd.
De heer DUYMAER VAN TWIST
(AH.) klaagde over de
hoore scheepvaartrechten
voor de binnenvaart. Hij achtte de ver
lenging van de wet op de evenredige
vrachtverdeling met een half jaar te
kort. De beursbevrachting moet blijven.
De heer KRUGER (C.H.) stelde de
vraag of de wet op de evenredige vracht-
verdeeling. al dan niet gewijzigd, moet
worden gehandhaafd. Een beslissing zal
moeten wachten op het voortschrijden
van de verkeerscoördinatie.
De heer DROP (SD.) hield een be
schouwing over de mogelijkheden van
een nieuwe wet op^de binnenscheepvaart.
De heer KIEVIT (8.D.) bepleitte
beter toezicht der scheepvaartinspectie op
de kleine scheepvaart
De vergadering werd verdaagd tot Don
derdag.
(Vergadering van Üonderdag).
ONDERWIJSBEGROOTING.
N tyverheldsbegrooting
Donderdag werd de behandeling van de
OnderwUsbegrooting voor 1938 voortge
zét. De bespreking van de afdeeling JNiJ-
verheidsonderwijs" werd vervolgd.
De beer AMELINK (AH.) betreurde
de omzetting van den 3-jarigen cursys ln
een 2-Jarigen cursus aan de ambachts
scholen.
Dei heer POSTHUMA (C.D.U.) ver
klaarde, dat de bezuinigingen op het nij
verheidsonderwijs *Un verkregen ten
koste van de mindergegoeden. De minis
ter schijnt blind te zijn voor de nadeelen
der verkorting van den ambachtsschool-
cursus. Op het platteland worden even
goed nadeelen ervan ondervonden. Op
het gebied van het hntshoudondenrijs
bestaat nog groote achtereind.
Antwoord van den minister.
De MINISTER beantwoordde ver
volgens de vele sprekerk.
Het aantal leerlingen der landbouw-
huishoudschoïen en andere huishoud
scholen neemt toe. In 1938 waren er
59631, hetgeen 2000 meer Is dan ln 1935.
Ook het aantal leerlingen der ambachts
scholen gsoeit. De verkorting van den
cursus op de ambachtsscholen gaat bul-
ten den toelatingsleeftijd om. Aan ge
schoolde arbeiders, vooral voor kwaliteits
werk. blijft groote behoefte bestaan, on
danks de toeneming van den mechani-
aehen arbeid.
De omzetting van den 3-jarigen cursus
in tweejarige, was een bezuinigingsmaat
regel. Daarop terug te komen, zou thans
vele millioenen kosten, temeer omdat het
aantal leerlingen ls toegenomen.
Wat het godsdienstonderwijs op de nij
verheidsscholen betreft, daarmee ls een
eeiste begin gemaakt; men heeft daar
voor d enmlnlster'erkentelijkheid betuigt
De minister sal de kwestie opnieuw on
derzoeken.
Vervolgen» was de afdeeling
„Larer Onderwijs*
aan de orde, waarvoor reeds 17 sprekers
waren ingeschreven.
D r. VOS (L.) zelde, dat de school niet
aansluit bij de eischen van het dage
lijksch leven; zij ls te theoretisch. Het
groote aantal leerlingen per klasse maakt
werkelijk vruchtbaar onderwijs onmoge
lijk. Ons lager onderwijs moet goed zijn,
omdat het voor het grootste gedeelte der
bevolking het eenige onderwijs blijft
Spr. achtte het schadelijk, dat vele
schoolhoofden te veel met hun eigen klas
te maken hebben, doordat zij zich vol
doende met de algemeene leiding kunnen
bezig houden.
Het tuchtrecht moet wettelijk worden
geregeld; het kan een segen voor aen
kind zyn.
Paedagogiache en hygiënische beswa
ren verzetten zich tegen het langer laten
voortbestaan van de te groote leerlingen -
schaal.
Tenslotte weeS hij erop. dat door ver
kleining van de klassen een einde kan
komen aan den besc^amenden toestand,
dat zoovele kwsekellngen met acte dienst
doen en nog tallooze onderwijzers werk
loos zijn.
De heer T H IJ S SIN (S Dzou over
geen enkel ander punt spreken. De leer-
lingenschaal ls hèt^ allesbeheersehende
onderwerp bij deze afdeeling. Daze moet
worden verkleind en met spoed.
De groote leerlingenschaal leidt on
vermijdelijk tot vergroóting van het aan
tal zittenblijvers, hetgeen weer meer on
kosten voor het onderwijs veroorzaakt.
Thans woiden 12 a 13 000 onderwljaers
werkloos gelaten. Deze Jongelui moeten
toqji qpk aan de koet komen! Dégenen,
aan wie dat gelukt in andere betrekkin
gen, nemen daar de plaatsen van anderen
we«r ln.
qe heer v DIJKEN (AR) betoogde,
dat het standpunt van den minister ten
asnzien van de gehuwde onderwijzeres
en 'de schoolvoedlr^g en -kleeding verslap
pen hot verantvoordaKJ kheldsbveaf dar 1
j
ouders, die in ds eerste plants daarvoor
hebben te zorgen.
De kweekschoolopleiding moet in alles
worden verbeterd; de minister wachtte
niet tot het aangakondigde nieuwe wets
ontwerp er is.
Ds heer Van Dijken besprak eenige
eischen, welke voor de aubsioicering der
bijzondere kweekscholen gelden.
De heer VAN DER 8LEEN (SD.)
vees er op dat er nog te veel kinderen
san onderwijs verstoken zijn; dat zijn
voornamelijk de zwakzinnige kinderen. De
groote steden verzorgen dit onderwijs en
mogen ook ala voorbeeld gelden, doch in
de kleine steden en op het platte land
ontbreekt er nog veel aan.
De heer,TRUYEN (RE) merkt op,
dat bij herhaling klachten zijn geuit over
het
gebrek aan tweht
onder de schoolgaande jeugd. Er mag
met langer getalmd worden met de ver
sterking van de positie van den onder
wijzer jegens de leerlingen. Aangezien
zich justitlëele moeilijkheden ten aanzien
van het tuchtrecht hebben voorgedaan,
dient aan dit recht een wettelijke grond
slag te wqrden gegeven. Dat wil niet zeg
gen dat de handhaving van het tucht
recht aan het schoolbestuur moet worden
ontnomen. Een algemeene wettelijke be
paling,. welke feet tuchtrecht aan de
schoolbesturen |oekent, zou ln de Lager
Onderwijswet zijn op te nemen. Een der
gelijke algemeene bepaling ls beter dan
een uitvoerige omschrijving van gevallen
ln wet of algemeenen maatregel van be
stuur.
Het ls een paedagogiache fout. wanneer
het kastijden aan den onderwijzer wordt
verboden bij verordening.
Sn|r vraagt of by,het komende ontwerp
op de kweekscholen de driejarige cursus
ly gevaar zal komen. Dit onderwijs sal
op de praetUk moeten zijn gericht.
De heer TERPSTRA (AH) zegt dat
er rond de leerlingenschaal voel overdrij
ving wordt gepleegd Spr. baseert zich op
rapporten van autoriteiten en concludeert
dat de toestand, minder somber ls dan de
organisaties doen voorkomen.
Er zouden 7 mlUloen gulden per Jaar
boodlg zijn om de schaal van 1923 weder
ln te voeren. Ook tegen deze schaal ls
vroeger actie gevoerd. Het financieele
landsbelang elscht, dat aan de huidige
schaal worde vastgehouden.
Zoo er tot verlaging der leerlingen
schaal sou worden overgegaan, sou deze
zoo matig moeten zijn, dat de nieuwe
schaal een groot aantal Jaren aal kunnen
worden gehandhaafd.
Spr. Informeert naar het aantal werk-
looze onderwijzers. Het getal M.OOO lijkt
hem onwaarschijnlijk. Spr. vraagt den
minister maatregelen ter vermindering
dezer werkloosheid.
De heer KRUGER (C H betreurt de
vertraging in de regeling van het onder
wijs aan schipperskinderen. Slechts 28
pet. der in aanmerking komende kinde
ren volgt dit onderwijs.
De heer SUR ING (R.K.) meent, dat
de financieele gelijkstelling van openbaar
en bijzonder voorbereidend lager onder
wijs geen financieele gevolgen voor het
rijk behoeft mee te brengen.
Toen de thans werkende bezuinigingen
aanhangig wagen, heeft spr. zijn stem er
aan gegeven onder voorwaarde, dat vol
doend onderwijs mogelijk zou blijven. De
uitkomst was. dat het onderwijs te veel
geleden heeft. Orde. tucht, organisatie der
school, individueele invloed op kinderen,
eischen van leiding en hygiënische ver
zorging zijn onmogelijk geworden.
Ter verbetering van den toestand ls er
geen ander deugdelijk m'ddel dan ver
laging der leerlingenschaal.
De vergadering wordt geschorst.
ROOFOVERVAL OP EEN OUDEN MAN.
Zijn weekloon het doeL
Te Gilze-Rljen U Vfiüdagavond een
overval gepleegd op den zeventigjarigen
voerman A. Snoeren, werkzaam op de
lederfabriek Noord-Brabant". Toen de
oude man zich na afloop van zijn werk
zaamheden te ongeveer acht uur huis
waarts begaf, werd hij niet ver van zijn
Woning, aan een eenzamen landweg bij
het dorp gelegen, onverhoeds aangeval
len door eea onbekende. Deze bracht dep
ouden voerman, vermoedelijk met een
bijltje, eenige hevige al&gen op het ach
terhoofd toe, waardoor Snoeren ernstig
werd gewond. Hij verloor echter niet
aanstonds het bewustzijn en riep lulde
om hulp, waarop de laffe aanvaller de
vlucht nam. Kruipende wist de gewonde
man nog zUn woning te bereiken, waar
hij, na zijn buisgenooten van het ge
beurde in kennis te hebben gesteld, het
bewustzijn verloor. Een dokter verleende
de eerste hulp. Het onderzoek der mare
chaussee en rijksveldwacht leverde tot
dusverre geen enkel resulia&t op. Men
neemt aan. dat roof de aanleiding voor
den overval ls geweest, aangezien bU de
lederfabriek „Noord-Brabant" Vrijdags
avonds de weekloonen worden uitbe
taald en. Snoeren zijn loon du» bij zich
had. De toestand van den zwaargewon
den man ls ernstig.
TWEE DOODEN BU AUTO-ONGELUK
TE APELDOORN.
Trailer in botsing mat vrachtaeto.
In ds nacht van Vrijdag op Zaterdag
omstreeks 12 uur, ls op de Amersfoort-
sche Straatweg te Apeldoorn, aan de
voet van de Langenberg, een vrachtauto
van de Amsterdamsche Droagdok Maat
schappij. welke met twee IJzercontructies
van vierduizend kilo van Amsterdam op
weg was naar Stork in Hengelo, aange
reden door een trailer van de expeditie-
onderneming Rietveld te Amsterdam.
De schok, waarmede laatstgenoemde
wagen, die ln volle voort de berg afreed
tegen de vrachtauto botste, was zoo
hevig, dat de ijzerconstructies, met een
gewicht van duizenden kilo'» van de
wagen geworpen werden, terwijl het
linker achterwiel van de auto werd af
gerukt. Vervolgens schoot de volgeladen
trailer enkele tientallen meters door,
ontwortelde eenige boomen. schoot over
het daarachter gelegen rijwielpad, waar
na hl] omsloeg. Van de cabine bleef
slechts een ruïne over.
Cabine moet worden opengezaagd
De beide inzittenden, de 24-Jarige M.
Engel, gehuwd en vader van één kind,
en de 20-jarige ongehuwde van Elburg,
beiden uit Amsterdam, konden, hoewel
op de ontzettende slag onmiddellijk hulp
aanwezig was, niet direct bevrijd wor
den. Zwaar gewond lagen belde slacht
offers onder een boom. welke in de ca
bine gediongen was. Daarop ls een stuk
uit het dak en de voorwand van de op
legger gezaagd, waarna men de ach
terzijde van de cabine kon bereiken.
Eerst toen konden de zwaar gewonden
uit hun- hachelijke positie bevrijd wor
den. Per ziekenauto zijn zij naar het Ju-
liana-ziekenhuis te Apeldoorn overge
bracht, waar zij enkele uren na aan
komst. zonder by kennis te zijn gekomen
zUn overleden.
Als door een wonder bleef de bestuur
der van de vrachtauto der Amsterdam
sche Droogdok-Maatschappy, de heer
W. A. Toeter, ongedeerd.
BRANDSTICHTERS GEARRESTEERD
De Amsterdamsche politie heeft een
54-Jarigen pensionhouder en een 45-Jari-
gen reiziger aangehouden, die verdacht
worden van brandstichting in den avond
van 9 dezer in een pension op het J D
Meyerplein. De brandweer heeft daar
die avond tydens een hevige sneeuw
storm. een zware uitslaande brand ge-
bluscht, tërwyi de pensionhouder en
eenige gasten naar de schouwburg wa
ren. De bovenverdieping van het pen
sion zyn uitgebrand.
De oorzaak van de brand kon toen
niet worden vastgesteld, doch sindsdien
was het vermoeden van brandstichting
gerezen.
De pensionhouder had verschillende
brandverzekeringen loopen tot een totaal
ver boven de waarde van de Inventaris.
By de brandstichting is hy geholpen
door een pensiongast, die als boekhou
der van het pënsion fungeerde.
Beide gearresteerden zijn ter beschik
king van de justitie gesteld.
DRAISJtlA-vAN-VALKENBURG
CHT VAN SMAAK -PRU3 70ct
DE HEMDEN ZUN TE LAN a
In zuinig Daitcchlznd.
In Duitschland heeft de minister van
Economische Zaken een order goedge
keurd van den leider der lndustrieele
sub-groep voor onderkleedlng voor man
nen, waarby met Ingang van het nieuwe
Jaar de lengte der qjanshemden, zoowel
aan de voor- als aan de achterzijde met
5 c.M. moet verminderd worden. Reeds
eenige tyd geleden was de aandacht van
de textielindustrie gevestigd op het félt
dat aanzieniyke hoeveelheden grondstof
konden bespaard worden door het kor
ter maken van de manshemden. Moge-
UJk heeft de Industrie deze wenk niet
ter harte genomen; in leder geval heeft
zy nu instructie gekregen, dat het ge
wone hemd of het sporthemd niet lan
ger mag zyn dan 90 cM. aan de voorzij
de en 95 eJM. aan de achterzyde lnplaats
van onderscheideniyk 95 en 100 cil,
zooals tot dusver. Hemden op maat val
len bulten de maatregel.
WINTER IN SCHOTLAND.
Twintig graden voret te Glasgow.
Zaterdag heeft Schotland de koudste
winterdag sinds 1921 beleefd.
Te Glasgow vroor het 20 graden Cel
slus. Tevens hing er een dikke, yskoude
mist, die het scheepvaartverkeer op de
Clyde volkomen verlamde. Twintig sche
pen, die gereed dagen om zee te kiezen,
konden niet vertrekken en niet één ka
pitein durfde het aan de riviermonding
binnen te stoomen.
Ook het verkeer te land ondervindt
groote vertraging. Tientallen wegen, die
reeds diep onder de sneuW lagen, zyn
thans zoo spiegelglad bevroren, dat het
verkeer er over levensgevaariyk gewor
den is. Verscheiden dorpen zyn volko
men geïsoleerd.
Ook ln Engeland 1» het bitter koud.
Zelfs in het Zuiden, te Kew, vriest het
nog 10 graden.
door O. Th. BOTMAN
(Nadruk verboden)
LU LILi LU OJUJ
33. Ert al maar vliegt de dolle wagen
Langs park en plein en straten voort
De heele stad Ujkt één ruinel
't Is verregaand! 't Is ongehoord!
Ja, alles wat de tram passeert.
Wordt uitgeroeid, geruïneerd!
34. Een-twée! Een-twée, op zy! Daar
[komen
De mannen van de compagnie!
De straten dreunen van hun laarzen
Ze zyn vol moed en energie!
De kapitein, die commandeert,
Zit bovenop zyn ouwe „peerd"
Z Èxc. mmWer prof. dr. J. fc.
Slotemaker de Bruine tijdens
zijn rede bl| de herdenkings
plechtigheid ven het 60 jer»g
bestasn van het Neder landseh
Schoolmuseum te Amsterdam
D. ,ppocw.gw..k,..ml,.d.n fond Ut-.cht vo.dM.ngMt.dlg D.
I l... i_ (da richting s-Hertogenbosch is thans gereed g
koip.n'iood.td. tr.ln.n ...dl ovm dit vwhoogd. ,.d..ll. kunn.n pMMM.n
T. Noordwi|k..hout »l|n Zond., d.
t.,r.tnk.mpio«n,eh.pp.n d.' K.N M V.
g.houd.n D. «mn..r m d. 350 O.-
klasse, de héér M Holshewnei'
EN.d..l.nd.ch. ,ck^n.lkl... 4,d «o d.
w.,.ldk.n.plo.n.ch.pp.n I. O.I0 op O
,pll.p d«ln.m.n. «I|n Z.t.-d.g v.n C*"''"1
te Amsterdam derwaarts vertrokken
Mr G Vissering, oud president vsn
de Neder lendsche Bank is op 72 jsr igen
leettijd te Bloemendee» overleden
Z E«c K- T.f.r, d. ni.uw. g.unt v.n Eltl.nd H Z.l.'d.g t.r O».'-
h.ndigmg v.n ri|n g.toohb. i.-.n dppr H M d. Koningin ontv.ng.n.
Recht.: jhr A G Sick.ng., c. .mnni.n|..lt.r v.n H M d. Ronrng n
Door d.n hoofd-.ng.nt.u. v.n d.n Ri)k,k- K.mp..., «I|n Z.f.d.g ..n k.t
boich ..n twnt.t brpgg.n, nl. ow d. Zuid- W.ll.m,..«t .n d. A.. o«lc.*.l g«P*"d
De strijd in het verre Oosten. Een Japansche aldeeling tanks in de nabijheid
van Tai-yuen tijdens den doortocht door de provincie Sinjuan