Uit ons Regeeringshuis BINNENLANDSCHE PAKKETTEN t/h 3 KG VOÖRDEEUGST MET DE POST TOT 1 KG-20 CENT TOT 2 KG-25 CENT TOT 3 KG-30 CENT Geméngd nieuws lc A .tlev Lotgevallen van Sambo en Jocko 4 MAANDAG 19 DECEMBER 1937 Na repliek en dupliek was de afdeeling „Spoorwegen" aan de orde. De heer EBELS (VJ3.) betoogde, dat de A.T.O. niet mag ingrijpen in bestaan de toestanden. Hij vpoeg andere inlich tingen omtrent 't streekverkeer. waarin de tramwegen weer een functie schijnen te krijgen. De heer BAKKER (C.H.) maakte zich ongerust over de vervulling van den dienst wanneer een groot aantal stations wordt opgeheven. De heer KRUGER (CH.) noemde ln navolging van dr. Colijn liet'spoorwegte kort de zwakke plek in de Rljksbegroo- ting. Hij wee» erop. dat pieuwe A.T.O.- diensten geen verlies mogen opleveren. Bij het streekvervoer mag de binnen scheepvaart niet wèg worden gereorgani seerd. De heer HERMANS (R.K.) gaf in overweging, om motorwagens te gebrui ken op korte trajecten en drong er op aan. de korting op de spoorwegpensioenen tfrug te nemen. De heer VAN BRAAMBEEK (SD) zeide er diep van overtuigd te zijn, dat de liquidatie van „Spoorhout" groote finan- cieele nadeelen voor de Spoorwegen zou opleveren, als zij ook geen hout daarbij zouden mogen bestellen. De Spoorwegen sullen hun dwarsliggers dan uit het bin nenland moet enbetrekken en duurder uit zijn. De heer HOUTEN (O.0.U.) diende een motie in, waarin de Regeering werd uitgenoodigd een voorstel ln te dienen teneinde aan de pensioenkorting een ein-* de te maken. De heer BAAS (AR.) was teleurge steld over des ministers antwoord, op den aandrang der Kamer om het aantal onbewaakte overwegen te verminderen, in welk antwoord werd aangekondigd, dat eenige bewaakte over wegen onbewaakt zullen worden, zij het dn ook met automatische signalen. De heer WENDE LA AR (VB.) be sprak de plannen der Spoorwegen tot opheffing van stations, waartegen voor al in Friesland bezwaren bestaan, wegens de onvoldoende busdiensten. De heer ZANDT (SO.) wees op de noodzakelijkheid van het wegwerken van het spoorwegtekort teneinde tot een ren dabel bedrijf te komen, waafna hij op stopzetting van het spoorwegvervoer op Zondag aandrong. Hij verzette zich tegen het rijden van extra-goedkoope treinen op Zondag, terwille van de Zondagsrust van het pcaponeel. Antwoord van den minister. MINISTER VAN BUUREN be sprak eerst het streekvervoer en betoogde dat men niet beducht'behoeft te zijn voor een voldoende samenwerking der verschil lende vervoersmiddelen. Verschillende ge opperde mogelijkheden zal hij gaarne be nutten. Hij zal tariefsverlaging ernstig bestudeeren. Over de sluiting van een aantal sta tions, bij de aa. zomerdienstregeling, ls reeds bij de algemeene beschouwingen gesproken. Bij 100 van de 150 stations be droeg het aantal reizigers per dag niet meer dap 10; daarvoor moeten de trei nen stoppen, hetgeen kostbaar ls. Het spreekt vanzelf, dat de spoorweg- inspectie zal onderzoeken hoe het best in de vervoergelegenheid kan wórden voor zien. Er ls gepleit voor het laten rijden van motorwagens, doch, als men let op het zeer kleine aantal reizigers, moet men toch bedenker^ of de economie daarmee ls gediend. Wat de kwestle-Spoorhout betreft, de deelneming van de Spoorwegen ln deze N V. is geliquideerd. Het ls den minister niet bekend hoe de liquidatie ls tot stand gekomen. Het lijkt hem ook van weinig belang. Eenige tot nu toe bewaakte overwegen zullen onbewaakt worden, doch voorzien van automatische lichtsignalen. Tot der gelijke maatregelen wordt nie£ overgegaan dan na een grondig onderzoek van de si tuatie. De dienst op Zondag kan niet te »er worden beperkt, met het oog op de belangen der reizigers. 8topzetting van het trelnenverkeer op Zondag ls absoluut onmogelijk. De extra-treinen op Zondag voor voetbalwedstrijden worde# aange vraagd; aan een dergelijk verzoek moe ten de Spoorwegen voldoen. De besprekingen over nieuwe loonen «tjn gaande. De minister heeft een onder zoek ingesteld naar de pensioenen, uit een oogpunt van billijkheid. Er zijn niet zoo heel vee! kleine pensioenen. Onder de huidige omstandigheden zou. als op de korting wordt teruggekomen. 1 jpoorwegtekort met V/t mllllqen worden vergroot, terwijl de Regeering niet eens de bfnoodigdaS mllHoen ln het Pensioen fonds kan storten. Daartoe kan de Re geering niet overgaan. Na replieken werden de algemeene. be schouwingen gesloten. Over de motie-van Houten zal Vrijdag worden gestemd. De heer DUYMAER VAN TWIST (AH.) klaagde over de hoore scheepvaartrechten voor de binnenvaart. Hij achtte de ver lenging van de wet op de evenredige vrachtverdeling met een half jaar te kort. De beursbevrachting moet blijven. De heer KRUGER (C.H.) stelde de vraag of de wet op de evenredige vracht- verdeeling. al dan niet gewijzigd, moet worden gehandhaafd. Een beslissing zal moeten wachten op het voortschrijden van de verkeerscoördinatie. De heer DROP (SD.) hield een be schouwing over de mogelijkheden van een nieuwe wet op^de binnenscheepvaart. De heer KIEVIT (8.D.) bepleitte beter toezicht der scheepvaartinspectie op de kleine scheepvaart De vergadering werd verdaagd tot Don derdag. (Vergadering van Üonderdag). ONDERWIJSBEGROOTING. N tyverheldsbegrooting Donderdag werd de behandeling van de OnderwUsbegrooting voor 1938 voortge zét. De bespreking van de afdeeling JNiJ- verheidsonderwijs" werd vervolgd. De beer AMELINK (AH.) betreurde de omzetting van den 3-jarigen cursys ln een 2-Jarigen cursus aan de ambachts scholen. Dei heer POSTHUMA (C.D.U.) ver klaarde, dat de bezuinigingen op het nij verheidsonderwijs *Un verkregen ten koste van de mindergegoeden. De minis ter schijnt blind te zijn voor de nadeelen der verkorting van den ambachtsschool- cursus. Op het platteland worden even goed nadeelen ervan ondervonden. Op het gebied van het hntshoudondenrijs bestaat nog groote achtereind. Antwoord van den minister. De MINISTER beantwoordde ver volgens de vele sprekerk. Het aantal leerlingen der landbouw- huishoudschoïen en andere huishoud scholen neemt toe. In 1938 waren er 59631, hetgeen 2000 meer Is dan ln 1935. Ook het aantal leerlingen der ambachts scholen gsoeit. De verkorting van den cursus op de ambachtsscholen gaat bul- ten den toelatingsleeftijd om. Aan ge schoolde arbeiders, vooral voor kwaliteits werk. blijft groote behoefte bestaan, on danks de toeneming van den mechani- aehen arbeid. De omzetting van den 3-jarigen cursus in tweejarige, was een bezuinigingsmaat regel. Daarop terug te komen, zou thans vele millioenen kosten, temeer omdat het aantal leerlingen ls toegenomen. Wat het godsdienstonderwijs op de nij verheidsscholen betreft, daarmee ls een eeiste begin gemaakt; men heeft daar voor d enmlnlster'erkentelijkheid betuigt De minister sal de kwestie opnieuw on derzoeken. Vervolgen» was de afdeeling „Larer Onderwijs* aan de orde, waarvoor reeds 17 sprekers waren ingeschreven. D r. VOS (L.) zelde, dat de school niet aansluit bij de eischen van het dage lijksch leven; zij ls te theoretisch. Het groote aantal leerlingen per klasse maakt werkelijk vruchtbaar onderwijs onmoge lijk. Ons lager onderwijs moet goed zijn, omdat het voor het grootste gedeelte der bevolking het eenige onderwijs blijft Spr. achtte het schadelijk, dat vele schoolhoofden te veel met hun eigen klas te maken hebben, doordat zij zich vol doende met de algemeene leiding kunnen bezig houden. Het tuchtrecht moet wettelijk worden geregeld; het kan een segen voor aen kind zyn. Paedagogiache en hygiënische beswa ren verzetten zich tegen het langer laten voortbestaan van de te groote leerlingen - schaal. Tenslotte weeS hij erop. dat door ver kleining van de klassen een einde kan komen aan den besc^amenden toestand, dat zoovele kwsekellngen met acte dienst doen en nog tallooze onderwijzers werk loos zijn. De heer T H IJ S SIN (S Dzou over geen enkel ander punt spreken. De leer- lingenschaal ls hèt^ allesbeheersehende onderwerp bij deze afdeeling. Daze moet worden verkleind en met spoed. De groote leerlingenschaal leidt on vermijdelijk tot vergroóting van het aan tal zittenblijvers, hetgeen weer meer on kosten voor het onderwijs veroorzaakt. Thans woiden 12 a 13 000 onderwljaers werkloos gelaten. Deze Jongelui moeten toqji qpk aan de koet komen! Dégenen, aan wie dat gelukt in andere betrekkin gen, nemen daar de plaatsen van anderen we«r ln. qe heer v DIJKEN (AR) betoogde, dat het standpunt van den minister ten asnzien van de gehuwde onderwijzeres en 'de schoolvoedlr^g en -kleeding verslap pen hot verantvoordaKJ kheldsbveaf dar 1 j ouders, die in ds eerste plants daarvoor hebben te zorgen. De kweekschoolopleiding moet in alles worden verbeterd; de minister wachtte niet tot het aangakondigde nieuwe wets ontwerp er is. Ds heer Van Dijken besprak eenige eischen, welke voor de aubsioicering der bijzondere kweekscholen gelden. De heer VAN DER 8LEEN (SD.) vees er op dat er nog te veel kinderen san onderwijs verstoken zijn; dat zijn voornamelijk de zwakzinnige kinderen. De groote steden verzorgen dit onderwijs en mogen ook ala voorbeeld gelden, doch in de kleine steden en op het platte land ontbreekt er nog veel aan. De heer,TRUYEN (RE) merkt op, dat bij herhaling klachten zijn geuit over het gebrek aan tweht onder de schoolgaande jeugd. Er mag met langer getalmd worden met de ver sterking van de positie van den onder wijzer jegens de leerlingen. Aangezien zich justitlëele moeilijkheden ten aanzien van het tuchtrecht hebben voorgedaan, dient aan dit recht een wettelijke grond slag te wqrden gegeven. Dat wil niet zeg gen dat de handhaving van het tucht recht aan het schoolbestuur moet worden ontnomen. Een algemeene wettelijke be paling,. welke feet tuchtrecht aan de schoolbesturen |oekent, zou ln de Lager Onderwijswet zijn op te nemen. Een der gelijke algemeene bepaling ls beter dan een uitvoerige omschrijving van gevallen ln wet of algemeenen maatregel van be stuur. Het ls een paedagogiache fout. wanneer het kastijden aan den onderwijzer wordt verboden bij verordening. Sn|r vraagt of by,het komende ontwerp op de kweekscholen de driejarige cursus ly gevaar zal komen. Dit onderwijs sal op de praetUk moeten zijn gericht. De heer TERPSTRA (AH) zegt dat er rond de leerlingenschaal voel overdrij ving wordt gepleegd Spr. baseert zich op rapporten van autoriteiten en concludeert dat de toestand, minder somber ls dan de organisaties doen voorkomen. Er zouden 7 mlUloen gulden per Jaar boodlg zijn om de schaal van 1923 weder ln te voeren. Ook tegen deze schaal ls vroeger actie gevoerd. Het financieele landsbelang elscht, dat aan de huidige schaal worde vastgehouden. Zoo er tot verlaging der leerlingen schaal sou worden overgegaan, sou deze zoo matig moeten zijn, dat de nieuwe schaal een groot aantal Jaren aal kunnen worden gehandhaafd. Spr. Informeert naar het aantal werk- looze onderwijzers. Het getal M.OOO lijkt hem onwaarschijnlijk. Spr. vraagt den minister maatregelen ter vermindering dezer werkloosheid. De heer KRUGER (C H betreurt de vertraging in de regeling van het onder wijs aan schipperskinderen. Slechts 28 pet. der in aanmerking komende kinde ren volgt dit onderwijs. De heer SUR ING (R.K.) meent, dat de financieele gelijkstelling van openbaar en bijzonder voorbereidend lager onder wijs geen financieele gevolgen voor het rijk behoeft mee te brengen. Toen de thans werkende bezuinigingen aanhangig wagen, heeft spr. zijn stem er aan gegeven onder voorwaarde, dat vol doend onderwijs mogelijk zou blijven. De uitkomst was. dat het onderwijs te veel geleden heeft. Orde. tucht, organisatie der school, individueele invloed op kinderen, eischen van leiding en hygiënische ver zorging zijn onmogelijk geworden. Ter verbetering van den toestand ls er geen ander deugdelijk m'ddel dan ver laging der leerlingenschaal. De vergadering wordt geschorst. ROOFOVERVAL OP EEN OUDEN MAN. Zijn weekloon het doeL Te Gilze-Rljen U Vfiüdagavond een overval gepleegd op den zeventigjarigen voerman A. Snoeren, werkzaam op de lederfabriek Noord-Brabant". Toen de oude man zich na afloop van zijn werk zaamheden te ongeveer acht uur huis waarts begaf, werd hij niet ver van zijn Woning, aan een eenzamen landweg bij het dorp gelegen, onverhoeds aangeval len door eea onbekende. Deze bracht dep ouden voerman, vermoedelijk met een bijltje, eenige hevige al&gen op het ach terhoofd toe, waardoor Snoeren ernstig werd gewond. Hij verloor echter niet aanstonds het bewustzijn en riep lulde om hulp, waarop de laffe aanvaller de vlucht nam. Kruipende wist de gewonde man nog zUn woning te bereiken, waar hij, na zijn buisgenooten van het ge beurde in kennis te hebben gesteld, het bewustzijn verloor. Een dokter verleende de eerste hulp. Het onderzoek der mare chaussee en rijksveldwacht leverde tot dusverre geen enkel resulia&t op. Men neemt aan. dat roof de aanleiding voor den overval ls geweest, aangezien bU de lederfabriek „Noord-Brabant" Vrijdags avonds de weekloonen worden uitbe taald en. Snoeren zijn loon du» bij zich had. De toestand van den zwaargewon den man ls ernstig. TWEE DOODEN BU AUTO-ONGELUK TE APELDOORN. Trailer in botsing mat vrachtaeto. In ds nacht van Vrijdag op Zaterdag omstreeks 12 uur, ls op de Amersfoort- sche Straatweg te Apeldoorn, aan de voet van de Langenberg, een vrachtauto van de Amsterdamsche Droagdok Maat schappij. welke met twee IJzercontructies van vierduizend kilo van Amsterdam op weg was naar Stork in Hengelo, aange reden door een trailer van de expeditie- onderneming Rietveld te Amsterdam. De schok, waarmede laatstgenoemde wagen, die ln volle voort de berg afreed tegen de vrachtauto botste, was zoo hevig, dat de ijzerconstructies, met een gewicht van duizenden kilo'» van de wagen geworpen werden, terwijl het linker achterwiel van de auto werd af gerukt. Vervolgens schoot de volgeladen trailer enkele tientallen meters door, ontwortelde eenige boomen. schoot over het daarachter gelegen rijwielpad, waar na hl] omsloeg. Van de cabine bleef slechts een ruïne over. Cabine moet worden opengezaagd De beide inzittenden, de 24-Jarige M. Engel, gehuwd en vader van één kind, en de 20-jarige ongehuwde van Elburg, beiden uit Amsterdam, konden, hoewel op de ontzettende slag onmiddellijk hulp aanwezig was, niet direct bevrijd wor den. Zwaar gewond lagen belde slacht offers onder een boom. welke in de ca bine gediongen was. Daarop ls een stuk uit het dak en de voorwand van de op legger gezaagd, waarna men de ach terzijde van de cabine kon bereiken. Eerst toen konden de zwaar gewonden uit hun- hachelijke positie bevrijd wor den. Per ziekenauto zijn zij naar het Ju- liana-ziekenhuis te Apeldoorn overge bracht, waar zij enkele uren na aan komst. zonder by kennis te zijn gekomen zUn overleden. Als door een wonder bleef de bestuur der van de vrachtauto der Amsterdam sche Droogdok-Maatschappy, de heer W. A. Toeter, ongedeerd. BRANDSTICHTERS GEARRESTEERD De Amsterdamsche politie heeft een 54-Jarigen pensionhouder en een 45-Jari- gen reiziger aangehouden, die verdacht worden van brandstichting in den avond van 9 dezer in een pension op het J D Meyerplein. De brandweer heeft daar die avond tydens een hevige sneeuw storm. een zware uitslaande brand ge- bluscht, tërwyi de pensionhouder en eenige gasten naar de schouwburg wa ren. De bovenverdieping van het pen sion zyn uitgebrand. De oorzaak van de brand kon toen niet worden vastgesteld, doch sindsdien was het vermoeden van brandstichting gerezen. De pensionhouder had verschillende brandverzekeringen loopen tot een totaal ver boven de waarde van de Inventaris. By de brandstichting is hy geholpen door een pensiongast, die als boekhou der van het pënsion fungeerde. Beide gearresteerden zijn ter beschik king van de justitie gesteld. DRAISJtlA-vAN-VALKENBURG CHT VAN SMAAK -PRU3 70ct DE HEMDEN ZUN TE LAN a In zuinig Daitcchlznd. In Duitschland heeft de minister van Economische Zaken een order goedge keurd van den leider der lndustrieele sub-groep voor onderkleedlng voor man nen, waarby met Ingang van het nieuwe Jaar de lengte der qjanshemden, zoowel aan de voor- als aan de achterzijde met 5 c.M. moet verminderd worden. Reeds eenige tyd geleden was de aandacht van de textielindustrie gevestigd op het félt dat aanzieniyke hoeveelheden grondstof konden bespaard worden door het kor ter maken van de manshemden. Moge- UJk heeft de Industrie deze wenk niet ter harte genomen; in leder geval heeft zy nu instructie gekregen, dat het ge wone hemd of het sporthemd niet lan ger mag zyn dan 90 cM. aan de voorzij de en 95 eJM. aan de achterzyde lnplaats van onderscheideniyk 95 en 100 cil, zooals tot dusver. Hemden op maat val len bulten de maatregel. WINTER IN SCHOTLAND. Twintig graden voret te Glasgow. Zaterdag heeft Schotland de koudste winterdag sinds 1921 beleefd. Te Glasgow vroor het 20 graden Cel slus. Tevens hing er een dikke, yskoude mist, die het scheepvaartverkeer op de Clyde volkomen verlamde. Twintig sche pen, die gereed dagen om zee te kiezen, konden niet vertrekken en niet één ka pitein durfde het aan de riviermonding binnen te stoomen. Ook het verkeer te land ondervindt groote vertraging. Tientallen wegen, die reeds diep onder de sneuW lagen, zyn thans zoo spiegelglad bevroren, dat het verkeer er over levensgevaariyk gewor den is. Verscheiden dorpen zyn volko men geïsoleerd. Ook ln Engeland 1» het bitter koud. Zelfs in het Zuiden, te Kew, vriest het nog 10 graden. door O. Th. BOTMAN (Nadruk verboden) LU LILi LU OJUJ 33. Ert al maar vliegt de dolle wagen Langs park en plein en straten voort De heele stad Ujkt één ruinel 't Is verregaand! 't Is ongehoord! Ja, alles wat de tram passeert. Wordt uitgeroeid, geruïneerd! 34. Een-twée! Een-twée, op zy! Daar [komen De mannen van de compagnie! De straten dreunen van hun laarzen Ze zyn vol moed en energie! De kapitein, die commandeert, Zit bovenop zyn ouwe „peerd" Z Èxc. mmWer prof. dr. J. fc. Slotemaker de Bruine tijdens zijn rede bl| de herdenkings plechtigheid ven het 60 jer»g bestasn van het Neder landseh Schoolmuseum te Amsterdam D. ,ppocw.gw..k,..ml,.d.n fond Ut-.cht vo.dM.ngMt.dlg D. I l... i_ (da richting s-Hertogenbosch is thans gereed g koip.n'iood.td. tr.ln.n ...dl ovm dit vwhoogd. ,.d..ll. kunn.n pMMM.n T. Noordwi|k..hout »l|n Zond., d. t.,r.tnk.mpio«n,eh.pp.n d.' K.N M V. g.houd.n D. «mn..r m d. 350 O.- klasse, de héér M Holshewnei' EN.d..l.nd.ch. ,ck^n.lkl... 4,d «o d. w.,.ldk.n.plo.n.ch.pp.n I. O.I0 op O ,pll.p d«ln.m.n. «I|n Z.t.-d.g v.n C*"''"1 te Amsterdam derwaarts vertrokken Mr G Vissering, oud president vsn de Neder lendsche Bank is op 72 jsr igen leettijd te Bloemendee» overleden Z E«c K- T.f.r, d. ni.uw. g.unt v.n Eltl.nd H Z.l.'d.g t.r O».'- h.ndigmg v.n ri|n g.toohb. i.-.n dppr H M d. Koningin ontv.ng.n. Recht.: jhr A G Sick.ng., c. .mnni.n|..lt.r v.n H M d. Ronrng n Door d.n hoofd-.ng.nt.u. v.n d.n Ri)k,k- K.mp..., «I|n Z.f.d.g ..n k.t boich ..n twnt.t brpgg.n, nl. ow d. Zuid- W.ll.m,..«t .n d. A.. o«lc.*.l g«P*"d De strijd in het verre Oosten. Een Japansche aldeeling tanks in de nabijheid van Tai-yuen tijdens den doortocht door de provincie Sinjuan

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1937 | | pagina 4