1 I Ruwe en Roode Handen door koude, door schoonmaak of onderwerk, De „Nieuw Amsterdam" overgedragen. f Burgerlijke stand Lotgevallen van Sambo en Jocko. 4 MAANDAG 2S APRIL TfSé ben genomen van het bericht, dat eeni ge jaren geleden, ni. in 1934, herhaalde lijk op groote vergaderingen van de Ka tholieke Jeugdveree'niging zeer ernstig is geklaagd over misbruik van leidende mannen in inrichtingen van nijverheid ten opzichte van meisjes en vrouwen, werkzaam in hun bedrijf. Voor een Juistieel ingrijpen, waarop naar de minister meent te mogen aan nemen in de tweede tot hefn gerichte vraag wordt gedoeld, zijn noodig ztoóda- nige feiten of omstandigheden, dat daar uit een4 redelijk vermoeden van schuld aan eenlg strafbaar feit voortvloeit. Bij de opsporing is men grootendeels aange wezen op hetgeen door aangifte en ver klaringen bekênd wordt. Ook wanneer over gegevens als voren bedoeld beschikt wordt, is het vereischte wettelijke bewijs niet zelden geenszins gemakkelijk te verkrijgen. Een justitieel ingrijpen in meer algemeenen zin ter zake van misstanden, als in de klachten bedoeld, zal dan ook in den regel hier geen uitkomst kunnen brengen. Wel is den minister voor wat betreft een bepaald ressort, gebleken van een kort geleden verkregen veroordeeling in een op zichzelf staand geval en daar naast van een voor eenige Jaren inge- wekrers. Spr. hoopte dat op dit schip Oods zegen moge rusten, dat het schip aan zijn doel zal mogen beantwoorden en geluk schenken aan de opvarenden, aan ons land en de maatschappij- Het hijschen van de vlag. Het was een plechtig moment, toen de hoort Rembrandt's beroemde JSaskia voor de spiegel". De Van Dyck: het por tret „Man en hond". Een collecte munten van Rhodesia, aan sir Edmund door de regeering van Rho desia ten geschenke gegeven, werd eveneens gestolen, doch een, beeldje van massief goud, dat in de studeerkamer wijs en toen heb ik een bewijs gegeven van een paard dat reeds geslacht was. Get.: Ik dacht dat het dekbewijs vol komen in orde was. Ik heb er niet op aangedrongen, doch hij heeft het me dadelijk gegeven. De raadsman mr. Vonkenberg, vraagt den getuige of hem nooit is opgevallen, moet men vooral 's avonds inwrijven met Purol, dan zijn ze reeds den volgenden morgen weer gaaf en zacht. Purol in doozen van 30, 60 en 90 ct. Bij Apoth. en Drogisten. steld zeer uitvoerig onderzoek, dat geen positief resultaat heeft opgeleverd. Overigens kan worden medegedeeld, dat de arbeidsinspectie bijzondere aan dacht wijdt aan het vraagstuk van de zedelijkheid in fabrieken en werkplaat sen en dat ten deze nog nadere opdrach ten zijn verstrekt. Voor zoover dit ligt op het terrein zijner ambtswerkzaamheid, blijft de minister diligent. Proefvaart met groot aantal autoriteiten. Minister-president Dr. Colijn hijscht de vlag der reederij. Zaterdagmorgen 9 uur is de „Nieuw Amsterdam", het grootste stoomschip van de Nederlandsche koopvaardijvloot van de Wilhelminakade te Rotterdam vertrok ken, teneinde haar proefvaart te houden op de Noordzee, waarna het schip door de bouwers officieel werd overgedragen aan de Holland-Amerikalijn. Nauwelijks een maand geleden was, op de zgn. technische proefvaart, alles wat met navigatie, voortstuwing en inrichting te maken had, door de bouwers aan 'n nauwkeurige inspectie onderworpen. Het ruim 36.000 ton groote passagierschip bleek in alle opzichten te voldoen aan de elschen, de snelheid bedroeg zelfs 1 mijl meer dan gecontracteerd was, nJ. 211/» mijl, iets wat op de vaart over den Atlan tisch enOceaan van zeer veel be teekenig ls. Ruim twee Jaar geleden werd de kiel voor het vlaggesehip gelegd. Op 10 April verleden Jaar kon het reeds van stapel kxipen en thans is het officieel in de vloot der HAL. opgenomen, om op 10 Mei haar eerfte reis naar de Nieuwe We reld te maken. Vrijdagmiddag zijn we in de gelegen heid geweest het enorme schip te bezichtigen en we staan voor de moei lijkheid daarvan een begrip te geven, zonder er de vereischte ruimte vöor te hebben. Want hieronder volgt het ook al zeer korte vfeslag van de in gebruikne ming en de proefvaart. Het schip is t grootste der Nederland sche schepen, het kan 1232 passagiers vervoeren en daarvoor is een bemanning noodig van 850 man. Als men door het schip wandelt, vergeet men volkomen dat het een vaartuig ls; de zoogenaamde „hutten" zijn weelderige slaapkamers met aangrenzende zitkamers en badka mers, de verblijven van de 3e klasse pas sagiers zijn grooter en fraaier dan de le klasse hutten van eenigszlns verouderde schepen. Verbaasd staat men in de groo te en hooge zalen met fijne smaak ge meubeld, geschilderd en bekleed en die nend als eetzalen, rookzalen, leeszalen, schrijfkamers, conversatiezalen, thea ters, kinderzalen, ziekenzalen, een kapel, een winkel hall, twee zweminrichtingen. Dris verdiepingen boven elkaar zijn er voor de passagiers, verbonden met bree- de gemakkelijke trappen en liften, voor elke klasse ruime breede wandeldekken, en boven de reddingssloepen, die bijna even groot zijn als de schepen waarme de onze vaderen de Kaap omvoeren. Misschien dat men eenlg begrip krijgt van het schip als men weet, dat de 3 an kers elk 8500 kilo wegen en dat elke schakel van de ankerketting een door snede heeft van bijna een meter. Op de vroegere schepen leunde men over de reeling en zag de zee op niet meer dan 2 Meter onder zich, als men nu op het bovenste dek staat van de Nieuw Am sterdam lijkt het of men op een vuurto ren naar de diepte staart. Wie er meegingen. Tot het deelnemen aan de proefvaart zijn ongeveer 700 personen uitgenoodlgd. Velen hebben aan deze vereerende uitnoo- diging gehoor gegeven. Aan boord van de Nieuw Amsterdam zijn: het geheele ministerie, met uitzon dering van de ministers Romme en Slo- temaker de Bruïne, die verhinderd zijn, de oud-ministers Gelissen, De Graeff, Oud en Deckers, onder wier bewind besloten werd tot bouwen van de Nieuw Amster dam, alsmede de oud-minister van Lidt de Jeude in de functie van regeerings- commissaris bij de maatschappij; verder alle secretarissen-generaal en hoofden van van departementen: de burgemees ters van Rotterdam, 's-Gravenhage en Schiedam (de burgemeester van Amster dam is verhinderd); de commissaris van de Koningin, jhr. van Karnebeek, de voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer, de vice-president van den Raad van State en tal van andere autoriteiten; voorts noff de directies der werven die aan de bouw van het schip hebben meege werkt. Te half tien werden de laatste trossen losgesmeten en trokken twee sieepbooten het gevaarte van de wal, dat langzaam koers .zette in de richting van de zee. In groepen bezichtigden de opvarenden het prachtige schip en tegen half een be gaf men zich naar de verschillende eet zalen, waar het noenmaal gebruikt werd. Na afloop hiervan begon de overdrachts plechtigheid. ifcede van den heer D. C. Endert. Eerste spreker was de heer D. C. Endert Jr., directeur van de Rotterdamsche Droogdok Maatschapij, die herinnerde aan de verblijdende belangstelling door de Koningin eenige weken geleden voor het schip getoond.. In het kort vertelde spr. wat er zoo al aan technisch werk sinds de tewaterlating op 20 Augustus van het vo rige jaar was verrleht. Na woorden van dank aan allen, die hebben medegewerkt, richtte de heer En dert het woord tot de collega's van de werf van PjSMfcit Jr„ die niet alleen voor de uitvoénni Van ruim een vijfde deel van het werk hebben zorg gedragen, doch mede een deel van het geldelijk risico aanvaardden, evenals de Koninklijke maatschappij „De Schelde", hoewel deze, zoomede Wilton-Peljenoord en „Werk spoor", aan de uitvoering van het scheeps werk door bijzondere omstandigheden slechts voor een zeer klein deel hebben kunnen bijdragen. Ook dankte spr. de staf van de Holland Amerika-lijn onder de voortreffelijke leiding van ir. Van West, alsmede van Lloyd's register en de scheepvaart-in spectie voor de prettige wijze, waarop zij hu ntoezicht hebben uitgeoefend. Zich wendende tot de heeren De Mon- chy en Bouwman van de Holland—Ame rika-lijn, zei spr.: En nu ls het moment gekomen, dat „de werf", aan u, de reede- rij, het schip mag aanbieden, omdat wij meenen aan alle bepalingen dier overeen komst te hebben voldaan. Doch ik wil dit niet doen, zonder u te hebben toege- wenscht, dat dit schip onder uw leiding u alles zal geven wat u zich daarvan hebt voorgesteld. Rede van den heer De Monchy. Na de rede van den heer Endert richtte de directeur van de H.A.L., de heer De Monchy, zich tot den heer Endert, in hem vereenigende de tallooze technici, die medegewerkt hebben aan den bouw van de „Nieuw Amsterdam". De samenwerking tusschen de bouwers en de Holland— Amerika-lijn, is goed geweest. Vele moei lijkheden zijn bij de bouw te overwinnen geweest, doch dat tenslotte het schip on danks deze moeilijkheden op tijd gereed kwam, is toch in zeer belangrijke mate aan d enheer Endert, als leider van de samenwerkende bouwers te danken. Rede van den heer Van der Vorm. Hierna sprak de president-commissaris der Holland—Amerika-lijn, de heer W. van der Vorm. De proeftocht van de „Nieuw Amster dam", aldus deze spr., is ongetwijfeld voor de H.A.L. alsook voor de Nederlandsche scheepvaart en scheepsbouw, een mijlpaal in de geschiedenis. Reeds in 1933, bij de flnancieele reor ganisatie van de H.A.L. werd, om de in standhouding van de passagiersdienst mogelijk te maken, de noodzakelijkheid besproken van uitbreiding der vloot met een passagiersschip van het type „Staten dam", eenigszlns grooter, vlugger en mo derner. Dat plan had aanstonds de algeheele instemming van het bestuur van de H A. L. en spr. vermeldde in het bijzonder de medewerking van de oud-directeuren der maatschappij, speciaal de heeren Rypper- da, Wlersma en Gips. Sindsdien was er een groote lijn van samenwerking, mede werking van de Regeering, van de ge meente Rotterdam, van de scheepsbou wers, kortom van alle categorieën mede- j minister-president, dr. H. Colijn, de vlag van de Rotterdamsche Droogdok Maat schappij neerhaalde en allen met ont bloot hoofd toezagen, hoe langzaam de reederlj-vlag van de HollandAmerika- lijn omhoog ging. De reederij had haar nieuwe vlaggesehip in bezit genomen. De aanwezigen verdrongen zich om di rectie, commissarissen en kapitein, om hen geluk te wenschen. Telegram aan de Koningin. Daarna werd een telegram aan de Ko ningin gezonden, dat luidde: Het bestuur der HollandAmerika- lijn, zich dankbaar herinnerend Uwe hooge belangstelling, veroorlooft zich, mede namens de opvarenden, Uwe Ma jesteit te berichten, dat na geslaagde proeftocht het stoomschip „Nieuw Am sterdam" door de reederij van de Rotter damsche Droogdok Maatschappij is over genomen, ten teeken waarvan Zijne Ex cellentie, minister-president dr. H. Colijn, zoo juist de reederljvlag heeft gehe- schen." SABOTAGE OP OPLEIDINGSSCHIP. Geen ernstig geval. In de vroege ochtend van Tweede Paaschdag is aan boord van het oplei dingsschip „floerabaja", liggende te Soe- rabaja, een geval van sabotage ontdekt, n.l. beschadiging van eenige sloeptakels. De „Soerabaja" kreeg toen dadelijk order om naar Tandjong-Priok te «toornen. Daar is onmiddellijk het onderzoek door het departement van marine aangevan gen. Evenals Indertijd, met het geval op de „De Ruyter" staat vast, dat men hier te doen heeft met de misdadige handeling van een enkeling, aangezien de geest aan boord goed ls. TWEE JONGENS ONTVOERD? Of onder het zand bedolven. Twee zoons van een uitgeweken Rus- sischen dokter te Parijs, gingen Woens dagmiddag per fiets een tochtje maken naar een zandgroeve. Toen zij '8 avonds niet thuis kwamen, ging de vader zoeken en vond de fietsen bij de zanderij. Tot zijn schrik ontdekte hij echter, dat er een zandverschuiving had plaats gehad, zoodat hij veronder stelde, dat zijn kinderen bedolven waren. De politie riep, op het dringend verzoek van den arts, eenige afdeelineen militai ren te hulp om het zand weg te graven. Diep in den nacht van Woensdag op Donderdag begonnen zij. De dokter, ver gezeld van zijn broer, stond bij den kuiL Dag en nacht werkte men door. Vrijdag morgen was al het zand verwijderd. Men had geen spoor van de Jongens gevon den. Toen ging de dokter naar de poli tie, met het verzoek het land te laten afzoeken naar hen, die, zooals hij ge looft, zijn kinderen hebben ontvoerd. Men kan niet vermoeden, waarom de jongens zijn ontvoerd. Geld hadden zij niet, de vader kan geen losprijs van be- teëkenis betalen en vijanden heeft hij niet, die hem zooiets aan zouden doen. Dr. Simkof heeft een aanklacht inge diend tegen X. wegens ontvoering; dat stelt de politie in staat een onderzoek te beginnen. ZIJ ls nog niet geheel over tuigd van de ontvoering; daarom laat zij nu op een andere plek in de zanderij graven. COMMANDANT DER BELGISCHE LUCHTMACHT AFGEZET. Wegens „onachtzaamheid". Naar verluidt, heeft een competentie- conflict tot Ingrijpende mutaties bU de Belgische luchtmacht geleid. Generaal Iserentant, de 50-jarige com mandant der luchtmacht, en de onder bevelhebber, generaal-majoor Taprogge, zijn genoopt af te treden wegens „vér gaande onachtzaamheid" tijdens de le- germanoeuvres der vorige maand. Gene raal Iserentant is met acht dagen huis arrest gestraft. Het heet dat kolonel Hlemaux tot chef der luchtmacht zal worden benoemd. KOSTBARE BUIT VAN INBREKERS. Een millioen aan kunstschatten. In een En gelach kasteel, nabij Canter bury. toebehoorende aan den mijnmag- naat sir Davis, is Zaterdagnacht een goed voorbereide, brutale inbraak ge pleegd. Vijf van de mooiste schilderijen van sir Davis' verzameling zijn verdwenen, de waarde ervan wordt op bijna één milli oen gulden geschat. Tot de rijf gastota* kunstwerken be stond, lieten zij ongemoeid. De dieven, vermoedelijk zes, hebben geen enkel spoor achter gelaten. Alle kunsthandelaren in Engeland en buitenland zijn gewaarschuwd, zoodat de heeren veel moeite zullen hebben, om van hun buit af te komen. MIJNONGELUK IN HET RIJNLAND. Reeds 6 doodeu en 7 gewon den geborgen. In de steenkolenmijn „Concordia 23" te Oberhausen is de wand Zaterdagmor gen over een afstand van 100 meter in gestort. De opruimingswerkzaamheden worden onder toezicht van de mijndirec- tie uitgevoerd. Tot dusver heeft men 6 dooden. vier zwaar en drie lichtgewonden gevonden. Men verkeert over het lot van 8 mijnwerkers nog in onzekerheid. TEEKEN VAN AMELIA EARHARTS VLIEGTUIG? Een 18-jarige leerling eener middelbare school te Sosnowitz (Oostelijk Opper 81- ieziè) zou volgens berichten ln de bladen met een korte golfontvanger op een golf lengte van 40.5 meter S.O.S.-seinen heb ben opgevangen van het station Khoqa, dat zich aan boord van het vorige jaar verdwenen Amerikaansche aviatrice Ame lia Earhart bevond. De Krakauer korte- golfzenderclub heeft dit bericht doorge geven aan de kortegolfstations in Enge land en Amerika, om vast te stellen, of bevestiging der noodseinen te verkrijgen la. DAK VAN CAFE INGESTORT. Twintig dooden. Door de instorting van het dak van een café te Phoenix (Ver. St.) werden een groot aantal personen onder de puinhoo- pen bedolven. Het ongeluk heeft aan twintig menschen het leven gekost, ter wijl tachtig personen gewond werden. Alle dooden ,die men tot dusver heeft kunnen bergen, waren negers. ARKONDISSEMENTS RECHTBANK TE DORDRECHT. Valschheid in geschrifte. Een wonderlijke vorm van bedriegerij bracht wel de volgende zaak naar vo ren. Terecht stond namelijk de 60-jarige paardenhouder H. M„ wonende te Arkel, die in een dekbewijs, voorgeschreven door artikel 21 der paardenwet, de wer kelijke leeftijd van zijn hengst, zijnde II jaar, bedriegelijk veranderd had in 8 Jaar. Verdachte ontkende, dat hij dit bewijs zou hebben veranderd; hij had het dek bewijs van Kolff gekregen en het onver anderd doorgegeven. Elen kocht 't paard van H. M.. Het paard beviel niet en daar om had K. het dier verkocht aan den verdachte. Getuige had aan den ver dachte een dekbewijs mede gegeven, waarop als leeftijd 11 Jaar stond ver meld. De chauffeur A. Elen had een merrie gekocht, die door den betref f enden hengst gedekt was. Daar de chauffeur nogal doof scheen, moest de deurwaar der er aan te pas komen, die als „loud speaker" dienst deed. Get. vertelde, dat hij het dier omstreeks Kerstmis kochten er een dekbewijs bij had gekregen, waar op de leeftijd van 8 Jaar vermeld stond. Verd: Hij hield niet op om een dekbe- dat er aan de 8 in het bewijs geknoeid was. De getuige had dat nooit gezien; hU had het bewijs een paar maanden in huls gehad. Get. Blokland verklaarde, dat Elen hem het paard had verkocht met een „goed" dekbewijs, waarop als leeftijd van den hengst 8 jaar stond. Het blijkt dat de leeftijd van een paard boven de zes jaar slecht geschat kan worden. De merrie was drachtig. Verd. had bij de aankoop gestaan en niets gezegd. Get. Blokland: „Je weet wel M., Je hebt gezegd, dat je me niet voor de gek zou houden: Je'vrouw komt nog van de zelfde plaats als ik." Off.: Waarom, verdachte, heb Jefilok- land niet gezegd, dat het bewijs valscb was. Verd.: Ik wilde Elen niet verraden; hij was een goede klant van mij. Get. Blokland had gemeend, dat da merrie drachtig was en achtte zich nu benadeeld voor een bedrag ad f 75. HIJ eischte schadevergoeding. Verd. beweer de dat het paard voor gulst was ver kocht. Mr. v. Akep: „Ik heb een idee gekre gen, wat paardenhandel is." Get. W. Muilenburg had de merrie wil len afnemen, doch de koop was afga- sprongen, omdat het onbetrouwbaai bleek. Eenige getuigen k décharge achtten een prijs van f 250 abnormaal laag was. Mr. Kronenberg, komend tot het re quisitoir, betoogde, dat door de verkla ringen van de getuigen Elen en Blok land was komen vast te staan, dat de verdachte en niemand- anders in t dek bewijs had geknoeid. Als straf werd voor gesteld een gevangenisstraf voor den tijd van 2 maanden. Mr. Vonkenberg zeide, dat hij t alleen met den officier eens was over het feit dat het bewijs was venralscht. Doch niet gebleken was, dat de verdachte het be wijs had vervalscht. Na een zeer uitvoe rige verdediging pleitte de raadsman vrijspraak. Uitspraak 6 Mei. BLESKENSGRAAF. April. Ondertrouwd: T. v. d. Wal, 35 j„ en P. J. Burggraaf, 26 J. Getrouwd: a T. van Wijk en P. A. van Vuuren. HOORNAAR. APRIL. Getrouwd: a van Be zoo ij en, 22 J. en N. Anker, 26 J. LEKKERKERK. April. Geboren: Lijntje, d. van M. van t Hot en G. Verwaal. Willem, s. van C. C. v. d. Graaf en J. A. Verkerk. Jozina, d. van W. Meerkerk en K. Febnenbulk. Jan Arie, z. van P. Burger en M. K. de Jong. Ondertrouwd: A. Boele, 27 j„ en A. Ver- duin. 24 J. A. van Zoest, 23 J, en C. Zwijnenburg, 21 J. A Oskam, 32 J„ en B Broere, 22 J. C. Verberk, 33 J„ en M. Noorlander, 23 J. (te Haastrecht). Getrouwd: T. F. W. van der Bas, 25 J. (te Moordrecht), en M. L. Bongers, 25 J. P. van der Hoog, 24 J., en P. H. Ver kuil, 24 j. D. var| der Wouden Johsx, 33 j., en L. van Dam, 23 j. Overleden: N. van Zoest, 39 echtge- noóte van P. J. Aamoudse. E. W. Jon kers, 71 j„ echtgenoote van H. van Har ten. door O. Th. ROTMAN (Nadruk vvrboden) 137. Maar ach, ook Sambo en zijn makker Zijn driekwart ziek van angst en [vrees, Totdat ze bij een wagen komen. Geladen vol met heerlijk vleesch! Eén, twee, drie, hup, springt Sam [er in En maakt met smullen een begin. 138. Flap! Wat is dat? Daar gaan de [deuren Vlak achter Sambo's staartje dicht! Een grendel wordt er voor ge- [schoven; Ja, Sam, al zet J' een kwaad gezichfc Je apenvriend zoo goed als jij. Je bent gevangen, allebei! Het Duische doel In gevaar tijdens den internationalen dames-hockeywedstrijd Nederland (B)-West Duitschland, welke Zondag te Amsterdam is gespeeld c.en aardig detail van het driedaagse he dat Zaterdag in het kader ven het te Noord wijk werd gehouden Fe>enoore behaalde Zondag in den strijd om het landskampioenschap in het hooge Noorden kostbare 3 2 overwinning op Ba Quick. Een spelmoment voor het doel der Groninaen De fraaie hoofdingang van het gebouw der Hoogere Krijgsschool te Den Haag die op 2 Mei a s haar 70-jarig bestaan zal herdenken Ter gelegenheid van het feit, dat vóór 405 jaar Willem van Oranje werd geboren, werden Zaterdag door leden van de Oranje-garde aan den voet van het ruiterstandbeeld voor het paleis Noordeinde te Den Haag kransen gelegd DRioen oroeoenijK oe punxen i; in oen sxrijo om nex lanasKamproenscnop, welke Zondag te Eindhoven werd gespeeld. Een spelmoment voor het D.W.S.-doel Met behulp van reddingsboeien en postduiven verzonden de persfotografen, die Zaterdag de proefvaart van de .Nieuw Amsterdam' meemaakten, hun opnemen ven de officieele overdracht van het nieuwe schip Het plechtijje oogenblik tijdens de officieele proefvaart van de .Nieuw Amsterdam Minister-president dr. H. Colijn hijscht de vlag, waarmede de overdracht van Neerlands grootste passagiersschip aan de Holland-Amerika Lijrt een feit was Na een kort bezoek aan Ned. India is de gouverneur- generaal van Australië met zijn echt genoote per K L M.-vliegtuig op Schiphol gearriveerd.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 4