n
ï-
1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT f
J Telef. Tel-Adree; Vannooti^ S. W. N. VAN NOQTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. L
5EN
Schoonhoven
Mooten
Bonhoven
I
SS
•0657
Brit broertjes onder een tram.
TWEE HUNNER ZWAAR GEWOND.
Spoorwegramp in
de Ver. Staten.
TWEE MEISJES DOOR GEVEL
STEEN GETROFFEN.
Beide kinderen gedood.
SCHEEPVAART.
I
TIEN BLADZIJDEN.
We. 1989.
MAANDAG Z9 JXjm 1928
'r |7 JUNI 1938.
Q-
•n
anderen
en
otn
tijden van oorlogsgevaar
ten-
W.
de
de
uur
het
de
973
1794
two
8445
4233
4657
5694
6367
72»2
7907
8674
•118
9821
1101»
.1745
1311»
14188
15023
.5708
.6496
1724»
297
514
1062
1295
1518
1925
2180
2388
2709
3088
8412
8688
8800
4213
4551
4818
495»
5294
5598
5863
6044
6341
6763
7082
7297
7638
7920
8252
8452
8631
9127
9379
9620
9910
10210
10420
10831
.1021
11468
11878
12175
12338
12493
12985
18150
8485
3838
.4077
.44 a9
4681
4917
,530»
.5596
.5835
.6091
L6269
16564
16914
.7275
.7597
17830
18188
18430
18615
18824
19175
19506
19817
10165
10587
10788
Hjk bijzonder In de smaak, doch ook
meer serieuze nummers vonden
talrijk gehoor veel waardeerlng.
Steenen te beslag genomen.
De politie moest tijdens het onderzoek
herhaaldelijk ruim baan maken en nog
tot zeer laat In de avond was het druk
In de straat.
Er z(jn ter plaatse tal van foto’s geno
men. opmetlngen gedaan enz. De brok
stukken van de losger^akte gevelbeklee-
ding zijn In beslag geaopien Ook heeft
de justitie de lijkjes wu belde- kinderen
In beslag doen nemen,,
Droevige afloop van een boot-
kM.
VIJF KINDEREN VERDRONKEN.
Bij een boot-ongeluk op de Mersey zijn
Zondag vijf kinderen verdronken en men
vreest, dat er nog een zesde slachtoffer
Is. Men gelooft, dat er zich ongeveer vijf
tien volwassenen en kinderen m de boot
bevonden, die In de Mersey kapseisde
nabij Widnes, waar de rivier breed en
diep 18. De politie deelde 's avonds med?,
dat de lijken van vijf kinderen gebörgen
waren en dat men naar het lijk van eeh
zesde slachtoffer zoekt. Twee van de
slachtoffers waren broers.
Verschynt: Maandag, Woensdag
Vrijdag. Pnj«by vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 8
maanden 1.25 p. poat 1.50
Met vertekermg 15 cents meer
1-6 rebels f 1JW
f 0 20; derde
prijs. Adver-
de hand uit
den getrokken.
Stuk voor stuk heeft men de hard
steenen gedeeltep ln de gevels gecontro
leerd. J
SCHOOLREISJE.
Drie autobussen vol vrooltfke, jeugdige
passagiers, 76 leerlingen van de hoogste
klassen der School voor Chx. Volkson-
DOUANE-CHEF VERDRONKEN.
Bij het roeien op de Mark.
Zondagmiddag is de 57-jange heer
Wagenaar, chef der douane, belast me|
het toezicht op de suikerfabriek te Stam
persgat, in de Mark verdronken. De heer
W. was op de rivier gaan roeien en ver
moedelijk heeft hij bij het aanleggen
het evenwicht verloren, waardoor hij ta
water geraakte. Toen men de roeiboot en
een hoed drijvende aan te of, is »men gaan
dreggen, waarop het levenlooze lichaam
na een uur werd opgehaald. Een stuk
van den ketting hing nog buiten de boot.
’s Avonds om zes uur Is in dezelfde
plaats een zoontje van anderhalf jaar
van de familie G. Roks achter de ouder
lijke woning in een sloot gevallen
verdronken
Uit de verschillende jaarverslagen der
scheepvaartmaatschappijen en ook uit
die dei» Nederlandsche reederljen heeft
men vernomen, dat het jaar 1937 voor
de scheepvaart zeer gunstig is geweest,
doch dat tegen het einde van 1937 een
terugslag is ingetreden, welke in delpop
van 1938 heftiger Is geworden. In de
eerste maanden van het vorige jaar was
het grootste gedeelte van de wereldvloot
in de vaart en de internationale concur
rentie, die gedurende de crisis zoo fnui
kend is geweest, kon voor het grootste
gedeelte worden opgeheven. Hoe som
berder echter de situatie voor de scheep
vaart wordt, hoe vlugger deze felle con
currentie weer te Voorschijn zal komen.
Dan zal men opnieuw gaan werken met
subsidies voor de nationale scheepvaart;
eveneens zullen weer subsidies worden
gegeven voor de nationale scheepsbouw
en het lieve leven begint weer van vo-
ren af aan.
Fransche reederskringen hebben al en
kele jaren lang met bezorgdheid opge
merkt, dat het aandeel van de Fransche
handelsmarine in het wereldverkeer is
achtergebleven en onlangs deelde de i
Fransche minister van handel, Chape-
delalne, inede, dat de Fransche handels
vloot tn volle vredestijd niet in staat
was om aan de vervoerseischen ten be
hoeve van Frankrijk te voldoen. Hoe
minder zal de Fransche handelsmarlne
Bulks kunnen doen, indien op een gege
ven moment het land opnieuw in een
wereldoorlog zou worden gewikkeld. Vol
gens de „Deutsche Zukunft" wor^t
slechts 40 pCt. van de Fransche handel
overzee door Fransche schepen vervoerd;
slechts 28 pCt. dej in Frankrijk geïm
porteerde olie komt met Fransche tank
schepen Nu komt de Fransche minister
met een flink bouwprogramma volgens
een driejarig plan! Niet minder dan
100 000 ton aan vrachtbooten zullen wor
den aangebouwd, benevens 100.000 ton
aan snelvarende mallbooten. Regeerings-
eredleten zullen hiertoe worden gegeven
en per jaar zullen 200 000 ton moeten
worden afgeleverd. Ten deele behoort dit
vlootprogram tot het „economisch weer
baar maken van het land in tijden van
Hulpverleening.
Het buurmeisje snelde weer naar bui
ten en van alle kanten schoten voorbij
gangers toe om hulp te bieden. De brand
wear, de politie en de geneeskundige
fa
i meer
hal ven
worden
m „De
I Zaterdagmiddag geraakten te Amster
dam, in de Plantage Middenlaan
broertjes van het gezin Lijmer, pit
dolf Lijmer, bij het
rijweg
9, die even te voren had stilgestaan
zich weer in beweging zette. De bestuur
der kon een aanrijding niet meer voor
komen. De djie kinderen, die hand aan
hand over de weg liepen, werden gegre
pen en tegen de grond geslingerd. -De
grootste, een twaalfjarig ventje, wat de
eerste, die zijn broertjes hulp verleende.
Het kereltje, dat zelf geen letsel had be
komen, had nog zooveel courage om zijn
broertjes Joseph en ’Jludolf onder
tram weg te trekken.
De geneeskundige dienst bracht
twee zwaar gewonde kinderen naar het
ziekenhuis. De politie deed in den loop
van de middag den ouders de droeve tij
ding.
MOTORRIJDER OVER DEN KOP
GESLAGEN.
In de buurtschap Bredenbroek bij
Dinxperlo is Zondagavond de 34-jarige
I motorrijder G. Willink uit Dinxperlo bij
i het Inhalen van een autobus en heft uit
wijken voor een kind over de Kop gesla
gen. Enkele oogenohkkert na iet onge. al
stierf de motorrijder Het xindje Van de
familie Reusen, waarvoor de motorrijder
was uitgeweken, werd zoodanig gewond,
dat&het naar het ziekenhuis moest wor-
deij. vervoerd.
DE HOOGE AARDAPPELPRIJZEN.
Heffingsverhooging opnieuw
uitgesteld.
Voor de vierde keer heeft de minister
de verhooglng der crisisheffing op Mal
ta-, Canarische en andere importaard-
appelen van 3 op 5 cents per kjlo, uitge
steld, thans weer tot 27 Juni, waarmede*
ongeveer het -einde van het seizoen zal
zijn bereikt.
Pullmantrdn «tort In e«n rivier.
-■ MINSfKNS tS DOODEN.
Een vreeselljk spoorweg-ongeluk heeft
in de Ver. Staten plaats gehad, als ge
volg van het bezwijken van de spoorweg
brug over de Custercreek.
De Pullmantreln „Olympian Express’*
ran de Chicago-Milwaukee St. Paul
spoorweg, welkë*sneltrein uit elf z.g. luxe-
rij tuigen bestond, was op weg van Seattle
naar Chicago, waar hij na een nachtelij
ke rit in de loop van de ochtend moest
aankomen. De meeste reizigers bevonden
zich nog steeds In de riaaprijtulgen, toen
de trein zich bij Saugus op 40 KM. ten
Oosten van Mlles City bevond, bij
Cuater-rlviertje, dat even verder in
Yellowstone uitmondt.
Niemand weet nog met zekerheid de
eorzaak van het ongeluk, dat toen plaats
had. Volgens sommige berichten was door
een geweldige wolkbreuk, zooals die in
deze "streek meer voorkomt, het water in
de rivier plotseling zoo sterk gewassen,
dat twee bruggedeelten van 15 meter
lengte waren weggespoeld. Kort voor deze
brug maakt de spoorlijn een scherpe
bocht, zoodat de machinist niet kon
rien, dat de brug was weggeslagen en in
Volle vaart doorreed.
Volgens een andere lezing was het
bruggehoofd door het hooge water zoo
zwaar beschadigd, dat de brug Instortte,
toen de zware locomotief en de eerste
■wagons er met groote vaart over heen
reden.
Hoe dan ook, de locomotief, de bagage
wagen, die daar achter is gekoppeld, het
postrijtuig, twee slaaprtftuigen en nog
drie rijtuigen, stortten in het water, ter
wijl de achterste vier wagens, waaronder
ten restauratietljtuig en nog twee slaap
wagens, op de rails bleven staan, door
dat de koppeling brak.
Voor zoover tot nu toe bekend, hebben
bij dit ongeluk 29 personen het leven
verloren .terwijl 65 werden gewond. Men
vreest echter, dat zich onder water nog
Wel meer slachtoffers bevinden. Ze’.fs
ONGEVAL BIJ HET SPELEN.
Zondagmiddag was een zoontje van
den heer van Meeteren aan het spelen
op de Wal bU de Veerpoort. Hierbij is
de knaap in volle vaart tegen een boom
geloopen, tengevolge waarvan hij in het
gezicht verwond werd. De jongen werd
in de bottelarij van den heer Westdorp
weer wat op zijn verhaal gebracht. Dok
ter Groesbeck heeft den knaap, die
waarschijnlijk bij de val met zijn gebit
zijn wang verwond had, verder behan-
derd,
GEVONDEN VOORWERPEN.
Een sleutel, een geldstuk, een vulpen
houder in etui, een zakdoek. Inlichtin
gen bij de politie.
Tragisch ongeluk te Am
sterdam.
In de Ortheliusstraat te Amsterdam
speelden Vrijdagavond drie zusjes uit ’t
groote gezin Middendorp nog even op
het trottoir, voor zij naar bed zouden
worden gebracht. Zij bleven vlak bij de
huisdeur.
Een 20-jarlg meisje, dat In een der bo
venhuizen woont, kwam tegen kwart
over acht thuis. Met een forsche klap
sloeg zij de huisdeur naast die van de
familie Middendorp achter zich dicht.
Door de trilling liet een groote hardstee
nen plaat tusschen de huisdeur van den
heer Middendorp en die van het buur
huis los en viel in drie stukken voor
over. Twee der kleine meisjes, de 4-jar.
Coba en de 2-jar. Tilly, werden door het
bovenste en zwaarste stuk getroffen.
Beide kinderen waren zeer zwaar ge
wond en bloedden hevig uit hoofd- en
armwonden. Het derde meisje 'liep luid
om hulp roepend en hevig geschrokken
naar binnen om de ouders te waarschu
wen.
porlog". De genoemde Deutsche Zukunft
voegt er verder aan toe, dat deze maat
regelen genomen zijn infjevolge de En-
gelsch-Fransche samenwerking. De les
sen van de wereldoorlog worden ook op
economisch gebied ter harte genomen.
Hoe staat de situatie in het eigen
land? Ook hier begint men de projecten
der groote naties (zoover bekend, is En
geland er onlangs mede begonnen) na
te volgen, om in tijden van oorlog over
voldoende voorraden te beschikken ten
einde de eerste tijd te kunnen doorko
men, tot de binnenlandsche productie
zich zoover mogelijk aan de oorlogstoe
stand heeft aangepast.
De richting, welke daarbij zal worden
aangenomen, behoeven wij hier niet te
herhalen. Maar ongetwijfeld zal onze
scheepvaart daarbij een rol spelen, want
’t zou onlogisch zijn. Indien men van de
diensten van buitenlandsche reederljen
voor een d erge lijk doel gebruik zou ma
ken. Het is een blijft een voorzorg om
in tijden van nood alle eigen krachten
I in dienst van het nationale belang te
stellen. Daarbij mag derhalve de natio
nale scheepvaart niet worden uitgescha
keld, en men zal zulks ook niet doen, ge
zien de groote rol, die in dergelijke tij
den door de Nederlandsche scheep
vaartmaatschappijen kan worden ver
vuld. Is het niet de tijd om, mede met
regeeringshulp, onze vloot te vernieuwen
en vooral te modemiseeren? De groote
maatschappijen beschikken over prima
materiaal, maar de middelmatige en klei
nere ondernemingen konden in en na de
crisis niet veel doen, noch uit financl-
eele, noch uit toekomstoverwegingen om
de vloot up to date te maken. Uit ver
schillende oogpunten is zulks echter noo
dig en verstandig, ’n Moderne, snelvaren
0e vloot kan lage vrachten noteeren en
zij kan uiterst gen^akkelijk concurreeren
met de oudere schepen; een snelvarende
.vloot kan in
meer diensten presteeren dan oude, niet
meer moderne handelsschepen en
slotte is scheepsbouw een der meest ar-
beids-intensieve bedrijven!
wordt gesproken van nog wel veertig. Het
ziet er namelijk naar uit, dat de reizigers
van het voorste slaaprijtuig in hun bed
den verdronken zijn, daar deze wagon in
het door de zware regenval hoog geste
gen water geheel was verdwenen en red
dingspogingen uitgesloten waren. Ook
vier leden van het treinpersoneel zijn om
gekomen.
Er werd naar Miles City om hulp ge
seind en spoedig was assistentie tbr
plaatse.
Met een speciale ambulancetrein wer
den 65 gewonden naar Miles City ver
voerd, waar in de verschillende zieken
huizen reeds maatregelen waren genomen
voor de opneming dezer slachtoffers.
WAAGHALZERIJ.
Zondagmiddag durfde G. H. het be
staan er stond een fiksche bries
z’n eenigszins wankele zeilboot vaarklaar
te maken.
Deze bravoure werd reeds, vóór het
ruime Leksop gekozen was. op afdoende
wijze gestraft. Öe wind sloeg in het zeil,
de boot helde, de schipper klemde zich
aan de mast, tergend langzaam viel de
boot om en zag men den eigenaar in da
Noodhaven verdwijnen.
Bij dit ongeluk, dat overigens heel goed
afliep; ontbrak niet de lichtzijde: twee
jonge dames als passagiers plus de mond
voorraad, bevonden zich nog op ’t droga
Advertentièi
elk» regel i
pl&Ateing L.
ten tién
plaatst
DE BURGERWACHT NAAR YPEN-
BURG.
De afdeeling Schoonhoven vap deNed.
Bond van Vrijwillige Burgerwachten,
heeft Zaterdag een reisje gemaakt naar
de Burgerwachtdag te Den Haag op het
vliegveld Ypenburg. De reis werd per
autobus gemaakt, met ongeveer 20 deel
nemers. Dit reisje kan beschouwd wor
den als een premié voor diegenen, die in
h^t afgeloopen seizoen de oefeningen zoo
trouw mogelijk hebben bijgewoond. Op
voorstel van den commandant heeft het
bestuur aan deze leden van de burger
wacht aangeboden, de landdag bij te wo
nen.
Om 12 uur vertrok de vroolijke groep,
om ‘s avohds te ongeveer 8 uur in
Schoonhoven terug te keeren.
Op Ypenburg hebben o.a. het woord
gevoerd: De minister van Binnenland
sche Zaken, de heer H. van Boeyen, de
commissaris van de Koningin in Zuid-
Holland, jhr. yan Karnebeek en de mi
nister van defensie, de heer De Wilde.
Verder bestond het programma uit de
monstraties door verschillende burger-
wachtafdeellngen in scherïnen, athletlek,
vendelzwaaien enz.
De burgerwachtdag werd besloten met
een défilé voor de autoriteiten door ruim
100 afdeelingen van de Burgerwacht uit
het geheele land, vooraf gegaan door
muziek van de afdeelingen Arnhem en
Wageningen.
SLACHTOFFERS VAN HET VERKEER.
Wielrijder door auto gedood.
Zondagmorgen te ongeveer hatftien
wilde op de rijksweg ’sHertogeiibcseh—
Nijmegen de heer C. K. Brekelmans, die
ter kerke was geweest en per rijwiel ih
de richting Nijmegen nuiswaarte keerde,
bij zijn woning de weg oversteken. Daar
bij werd hij door een uH de richting Nij
megen komende personenauto gegrepen.
De man werd tegen e?n boom gesmakt en
moet spoedig daarop zijn overleden. Het
slachtoffer was 55 Jaar oud, gehuwd en
vader van een kind.
drie
de
Rapenburgerstraat, Max, Joseph en Ru-
t oversteken van de
onder een motorwagen van lijn
en
CONCERT TA.V E.N.U.
Een bij uitstek geschikte zomeravond
begunstigde het concert, dat de muziek
vereniging T.A.V.E.N.U. Zaterdagavond
in de muziektent op de Dam heeft .ge-
i geven. Het ontbrak dan ook niet aan be-
I langstelling van het publiek en al be-
1 vinden zich daaronder nog altijd onrus
tige dwarrelaars wier geloop aan het ef
fect van eén openlucht-uitvo^ring af
breuk doet, toch hebben de Ware mu
ziekliefhebbers weer kunhen genieten
van wat T.A.V.E.N.U. onder leiding van
den heer Hoon hen had aan te bieden.
Het reeds vermelde programma werd
keurig uitgevoerd. De populaire melo
dieën in Clere's potpourri vielen natuur-,
imu de
bij eea
derwijs, met het onderwijzend personeel,
reden Vrijdagmorgen reeds om 7 uur
Schoonhoven uit. Het was de dag, waar
voor de jongens en meisjes een Jaat
lang hadden gespaard en waarnaar met
grootverlangen was üitgezien: de dag-
van het schoolreisje. De tocht ging over
Gouda niiar Aalsmeer, dat de eerste
pleisterplaats werd. Men bracht er een
bezdek aan de groote bloemenveiling en
het was voor de geleiders al even inte
ressant om het verloop daarvap eenj
even te volgen, als voor de kinderen.
Grooter nochtans was hun belangstel
ling en vooral die van de jongens, voor
Schiphol, dat het volgend doel van de
reis vormde. In twee groepen werd het
gezelschap er rondgeleid, het mocht de
hangars bekijken en alles wat maar in
teressant was en werd daarbij uitste
kend Ingelicht. Het trof goed, dat juist
een groot verkeersvliegtuig voor Londen
opsteeg, welk vertrek de kinderen van
dichtbij konden gadeslaan.
Toen ging het naar Artis, dat met het
aquarium de jeugd van half twaalf tot
halfdrle geboeid hield, zoo zelfs, dat het
tenslotte moeite kostte om de jongens
van de mooie visschen vandaan te krij
gen. Op een rondrit door de hoofdstad
was heel wat 4e zien en toen ging de
reis naar Haarlem en Bloemendaal. Na
tuurlijk werd het Kopje” niet vergeten.
De jeupd heeft heerlijk gespeeld in
„Kraantje Lek” eri naar hartelust in de
duinen gefavot en toen werd ze vlug
naar het strand gebracht, waar in een
oogwenk allen aan het pootje baden wa
ren. Aardig was, ,dat een flink stoom
schip,, de „Mars”, dat men reeds in Am
sterdam op het IJ had gezien, nu juist
zee koos, zoodat men het hier ook eens
in zijn echte element” kon waarnemen.
Op de terugweg heeft een groote speel
tuin te Leiden de kinderen nog veel ge
hot verschaft en om 9 uur 20 werden zij
op het Kerkplein in blakende welstand
weer afgeleverd aan hun ouders, die al
een poosje hadden gewacht, doch daar
voor werden beloond met elndelooze ver
halen over de velerlei genietingen van
deze heerlijke uitgaansdag.
19e JAARGANG.
NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTRECHT
ABONNE’8, die nch mui onxe edministretie opgeren toot de rerxekenng. xya volgen» de TMigeflCelde bepriingen tegen ongevallen rersekerd voor bedrages, gerruu-borgd door de NIEUWE HAVBANK te flchiedent, t*d
Gulden by levenelange AA A Qulden QAA Gulden bÜ Q AA ^uiden 1AA Gulden veriiee AA Gulden by rerhee v*n De veriekerde moet in hel
ZWv ongeeehiktheid. VVV overlijden. «jUU van band of voet, £i\JU ven een oog. 1 VU van een duim. OU een anderen vinger. bexh xi|n van een polu
[dienst werden gewaarschuwd.
Het vierjarige meisje was inmiddels
naar een apotheek in de buurt gebracht
en beide kinderen werden door de ge-
1 neesk. dienst naar het Wilhelminagast-
hui& gebracht. Korte tijd later overleden
zij beiden.
Honderden menschen waren in deze
volkrijke buurt op het bericht van het
ongeluk naar de Ortheliusstraat geko
men.
De steenen zaten los
De politie en de brandweer stelden di
rect nadatde beide slachtoffers ver
voerd waren, een onderzoek in. Het stuk
hardsteen, dat voorover ia gevallen, is
twee meter hoog, 50 c.M. breed en onge
veer 10 c M. dik. Aan de bovenkant lig
gen, half op de deurposten, half op de
hardsteenen plaat, rtfree iware hardstee
nen nokken. De bevestiging in de gevel
van deze versieringen, evenals die van
de plaat, bleek slechtó zeer oppervlakke
en hoogst onvoldoende te zijn. Ook bij
de andere perceelen van dit blok hui
zen, dat toebehoort aan een bouwveree-
nlglng, stelde de brandweer een onder-
-**5k in. Op verschillende plaatsen ble-
i de zeker dertig k veertig pond zwa-
afslultnokken lojj te ritten, zoodat ze
de gevel konden wor-
BEROEPEN.
Ds. D. J. van de Graaf heeft een be
roep ontvangen naar de Ned. H&v. Kerk
te Eemnes-Bulten.
EEN FRAAI SUCCES.
De heer P. dé Boer, werkzaam op on
ze drukkerij, heeft als klant van het
Philip’s Service Station Jan Brouwer,
deelgenomen aan de Philips legpuzzle.
De opgave bestond hierin, dat men van
eenlge schijfjes staal een zoo groot mo-
gelljk aantal figuren moest vormen. Voor
hen, die de meeste figuren hadden ge
maakt, waren over geheel Nederland 25
prijzen beschikbaar gesteld. De heer De
Boer zag de moeite, die hij zich voor de
ze prijsvraag heeft getroost, beloond met
de toekenning van de vierde -prijs, een
„Concerto" radlo-toestel, ter waarde van
f 249.
I