n ï- 1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT f J Telef. Tel-Adree; Vannooti^ S. W. N. VAN NOQTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. L 5EN Schoonhoven Mooten Bonhoven I SS •0657 Brit broertjes onder een tram. TWEE HUNNER ZWAAR GEWOND. Spoorwegramp in de Ver. Staten. TWEE MEISJES DOOR GEVEL STEEN GETROFFEN. Beide kinderen gedood. SCHEEPVAART. I TIEN BLADZIJDEN. We. 1989. MAANDAG Z9 JXjm 1928 'r |7 JUNI 1938. Q- •n anderen en otn tijden van oorlogsgevaar ten- W. de de uur het de 973 1794 two 8445 4233 4657 5694 6367 72»2 7907 8674 •118 9821 1101» .1745 1311» 14188 15023 .5708 .6496 1724» 297 514 1062 1295 1518 1925 2180 2388 2709 3088 8412 8688 8800 4213 4551 4818 495» 5294 5598 5863 6044 6341 6763 7082 7297 7638 7920 8252 8452 8631 9127 9379 9620 9910 10210 10420 10831 .1021 11468 11878 12175 12338 12493 12985 18150 8485 3838 .4077 .44 a9 4681 4917 ,530» .5596 .5835 .6091 L6269 16564 16914 .7275 .7597 17830 18188 18430 18615 18824 19175 19506 19817 10165 10587 10788 Hjk bijzonder In de smaak, doch ook meer serieuze nummers vonden talrijk gehoor veel waardeerlng. Steenen te beslag genomen. De politie moest tijdens het onderzoek herhaaldelijk ruim baan maken en nog tot zeer laat In de avond was het druk In de straat. Er z(jn ter plaatse tal van foto’s geno men. opmetlngen gedaan enz. De brok stukken van de losger^akte gevelbeklee- ding zijn In beslag geaopien Ook heeft de justitie de lijkjes wu belde- kinderen In beslag doen nemen,, Droevige afloop van een boot- kM. VIJF KINDEREN VERDRONKEN. Bij een boot-ongeluk op de Mersey zijn Zondag vijf kinderen verdronken en men vreest, dat er nog een zesde slachtoffer Is. Men gelooft, dat er zich ongeveer vijf tien volwassenen en kinderen m de boot bevonden, die In de Mersey kapseisde nabij Widnes, waar de rivier breed en diep 18. De politie deelde 's avonds med?, dat de lijken van vijf kinderen gebörgen waren en dat men naar het lijk van eeh zesde slachtoffer zoekt. Twee van de slachtoffers waren broers. Verschynt: Maandag, Woensdag Vrijdag. Pnj«by vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 8 maanden 1.25 p. poat 1.50 Met vertekermg 15 cents meer 1-6 rebels f 1JW f 0 20; derde prijs. Adver- de hand uit den getrokken. Stuk voor stuk heeft men de hard steenen gedeeltep ln de gevels gecontro leerd. J SCHOOLREISJE. Drie autobussen vol vrooltfke, jeugdige passagiers, 76 leerlingen van de hoogste klassen der School voor Chx. Volkson- DOUANE-CHEF VERDRONKEN. Bij het roeien op de Mark. Zondagmiddag is de 57-jange heer Wagenaar, chef der douane, belast me| het toezicht op de suikerfabriek te Stam persgat, in de Mark verdronken. De heer W. was op de rivier gaan roeien en ver moedelijk heeft hij bij het aanleggen het evenwicht verloren, waardoor hij ta water geraakte. Toen men de roeiboot en een hoed drijvende aan te of, is »men gaan dreggen, waarop het levenlooze lichaam na een uur werd opgehaald. Een stuk van den ketting hing nog buiten de boot. ’s Avonds om zes uur Is in dezelfde plaats een zoontje van anderhalf jaar van de familie G. Roks achter de ouder lijke woning in een sloot gevallen verdronken Uit de verschillende jaarverslagen der scheepvaartmaatschappijen en ook uit die dei» Nederlandsche reederljen heeft men vernomen, dat het jaar 1937 voor de scheepvaart zeer gunstig is geweest, doch dat tegen het einde van 1937 een terugslag is ingetreden, welke in delpop van 1938 heftiger Is geworden. In de eerste maanden van het vorige jaar was het grootste gedeelte van de wereldvloot in de vaart en de internationale concur rentie, die gedurende de crisis zoo fnui kend is geweest, kon voor het grootste gedeelte worden opgeheven. Hoe som berder echter de situatie voor de scheep vaart wordt, hoe vlugger deze felle con currentie weer te Voorschijn zal komen. Dan zal men opnieuw gaan werken met subsidies voor de nationale scheepvaart; eveneens zullen weer subsidies worden gegeven voor de nationale scheepsbouw en het lieve leven begint weer van vo- ren af aan. Fransche reederskringen hebben al en kele jaren lang met bezorgdheid opge merkt, dat het aandeel van de Fransche handelsmarine in het wereldverkeer is achtergebleven en onlangs deelde de i Fransche minister van handel, Chape- delalne, inede, dat de Fransche handels vloot tn volle vredestijd niet in staat was om aan de vervoerseischen ten be hoeve van Frankrijk te voldoen. Hoe minder zal de Fransche handelsmarlne Bulks kunnen doen, indien op een gege ven moment het land opnieuw in een wereldoorlog zou worden gewikkeld. Vol gens de „Deutsche Zukunft" wor^t slechts 40 pCt. van de Fransche handel overzee door Fransche schepen vervoerd; slechts 28 pCt. dej in Frankrijk geïm porteerde olie komt met Fransche tank schepen Nu komt de Fransche minister met een flink bouwprogramma volgens een driejarig plan! Niet minder dan 100 000 ton aan vrachtbooten zullen wor den aangebouwd, benevens 100.000 ton aan snelvarende mallbooten. Regeerings- eredleten zullen hiertoe worden gegeven en per jaar zullen 200 000 ton moeten worden afgeleverd. Ten deele behoort dit vlootprogram tot het „economisch weer baar maken van het land in tijden van Hulpverleening. Het buurmeisje snelde weer naar bui ten en van alle kanten schoten voorbij gangers toe om hulp te bieden. De brand wear, de politie en de geneeskundige fa i meer hal ven worden m „De I Zaterdagmiddag geraakten te Amster dam, in de Plantage Middenlaan broertjes van het gezin Lijmer, pit dolf Lijmer, bij het rijweg 9, die even te voren had stilgestaan zich weer in beweging zette. De bestuur der kon een aanrijding niet meer voor komen. De djie kinderen, die hand aan hand over de weg liepen, werden gegre pen en tegen de grond geslingerd. -De grootste, een twaalfjarig ventje, wat de eerste, die zijn broertjes hulp verleende. Het kereltje, dat zelf geen letsel had be komen, had nog zooveel courage om zijn broertjes Joseph en ’Jludolf onder tram weg te trekken. De geneeskundige dienst bracht twee zwaar gewonde kinderen naar het ziekenhuis. De politie deed in den loop van de middag den ouders de droeve tij ding. MOTORRIJDER OVER DEN KOP GESLAGEN. In de buurtschap Bredenbroek bij Dinxperlo is Zondagavond de 34-jarige I motorrijder G. Willink uit Dinxperlo bij i het Inhalen van een autobus en heft uit wijken voor een kind over de Kop gesla gen. Enkele oogenohkkert na iet onge. al stierf de motorrijder Het xindje Van de familie Reusen, waarvoor de motorrijder was uitgeweken, werd zoodanig gewond, dat&het naar het ziekenhuis moest wor- deij. vervoerd. DE HOOGE AARDAPPELPRIJZEN. Heffingsverhooging opnieuw uitgesteld. Voor de vierde keer heeft de minister de verhooglng der crisisheffing op Mal ta-, Canarische en andere importaard- appelen van 3 op 5 cents per kjlo, uitge steld, thans weer tot 27 Juni, waarmede* ongeveer het -einde van het seizoen zal zijn bereikt. Pullmantrdn «tort In e«n rivier. -■ MINSfKNS tS DOODEN. Een vreeselljk spoorweg-ongeluk heeft in de Ver. Staten plaats gehad, als ge volg van het bezwijken van de spoorweg brug over de Custercreek. De Pullmantreln „Olympian Express’* ran de Chicago-Milwaukee St. Paul spoorweg, welkë*sneltrein uit elf z.g. luxe- rij tuigen bestond, was op weg van Seattle naar Chicago, waar hij na een nachtelij ke rit in de loop van de ochtend moest aankomen. De meeste reizigers bevonden zich nog steeds In de riaaprijtulgen, toen de trein zich bij Saugus op 40 KM. ten Oosten van Mlles City bevond, bij Cuater-rlviertje, dat even verder in Yellowstone uitmondt. Niemand weet nog met zekerheid de eorzaak van het ongeluk, dat toen plaats had. Volgens sommige berichten was door een geweldige wolkbreuk, zooals die in deze "streek meer voorkomt, het water in de rivier plotseling zoo sterk gewassen, dat twee bruggedeelten van 15 meter lengte waren weggespoeld. Kort voor deze brug maakt de spoorlijn een scherpe bocht, zoodat de machinist niet kon rien, dat de brug was weggeslagen en in Volle vaart doorreed. Volgens een andere lezing was het bruggehoofd door het hooge water zoo zwaar beschadigd, dat de brug Instortte, toen de zware locomotief en de eerste ■wagons er met groote vaart over heen reden. Hoe dan ook, de locomotief, de bagage wagen, die daar achter is gekoppeld, het postrijtuig, twee slaaprtftuigen en nog drie rijtuigen, stortten in het water, ter wijl de achterste vier wagens, waaronder ten restauratietljtuig en nog twee slaap wagens, op de rails bleven staan, door dat de koppeling brak. Voor zoover tot nu toe bekend, hebben bij dit ongeluk 29 personen het leven verloren .terwijl 65 werden gewond. Men vreest echter, dat zich onder water nog Wel meer slachtoffers bevinden. Ze’.fs ONGEVAL BIJ HET SPELEN. Zondagmiddag was een zoontje van den heer van Meeteren aan het spelen op de Wal bU de Veerpoort. Hierbij is de knaap in volle vaart tegen een boom geloopen, tengevolge waarvan hij in het gezicht verwond werd. De jongen werd in de bottelarij van den heer Westdorp weer wat op zijn verhaal gebracht. Dok ter Groesbeck heeft den knaap, die waarschijnlijk bij de val met zijn gebit zijn wang verwond had, verder behan- derd, GEVONDEN VOORWERPEN. Een sleutel, een geldstuk, een vulpen houder in etui, een zakdoek. Inlichtin gen bij de politie. Tragisch ongeluk te Am sterdam. In de Ortheliusstraat te Amsterdam speelden Vrijdagavond drie zusjes uit ’t groote gezin Middendorp nog even op het trottoir, voor zij naar bed zouden worden gebracht. Zij bleven vlak bij de huisdeur. Een 20-jarlg meisje, dat In een der bo venhuizen woont, kwam tegen kwart over acht thuis. Met een forsche klap sloeg zij de huisdeur naast die van de familie Middendorp achter zich dicht. Door de trilling liet een groote hardstee nen plaat tusschen de huisdeur van den heer Middendorp en die van het buur huis los en viel in drie stukken voor over. Twee der kleine meisjes, de 4-jar. Coba en de 2-jar. Tilly, werden door het bovenste en zwaarste stuk getroffen. Beide kinderen waren zeer zwaar ge wond en bloedden hevig uit hoofd- en armwonden. Het derde meisje 'liep luid om hulp roepend en hevig geschrokken naar binnen om de ouders te waarschu wen. porlog". De genoemde Deutsche Zukunft voegt er verder aan toe, dat deze maat regelen genomen zijn infjevolge de En- gelsch-Fransche samenwerking. De les sen van de wereldoorlog worden ook op economisch gebied ter harte genomen. Hoe staat de situatie in het eigen land? Ook hier begint men de projecten der groote naties (zoover bekend, is En geland er onlangs mede begonnen) na te volgen, om in tijden van oorlog over voldoende voorraden te beschikken ten einde de eerste tijd te kunnen doorko men, tot de binnenlandsche productie zich zoover mogelijk aan de oorlogstoe stand heeft aangepast. De richting, welke daarbij zal worden aangenomen, behoeven wij hier niet te herhalen. Maar ongetwijfeld zal onze scheepvaart daarbij een rol spelen, want ’t zou onlogisch zijn. Indien men van de diensten van buitenlandsche reederljen voor een d erge lijk doel gebruik zou ma ken. Het is een blijft een voorzorg om in tijden van nood alle eigen krachten I in dienst van het nationale belang te stellen. Daarbij mag derhalve de natio nale scheepvaart niet worden uitgescha keld, en men zal zulks ook niet doen, ge zien de groote rol, die in dergelijke tij den door de Nederlandsche scheep vaartmaatschappijen kan worden ver vuld. Is het niet de tijd om, mede met regeeringshulp, onze vloot te vernieuwen en vooral te modemiseeren? De groote maatschappijen beschikken over prima materiaal, maar de middelmatige en klei nere ondernemingen konden in en na de crisis niet veel doen, noch uit financl- eele, noch uit toekomstoverwegingen om de vloot up to date te maken. Uit ver schillende oogpunten is zulks echter noo dig en verstandig, ’n Moderne, snelvaren 0e vloot kan lage vrachten noteeren en zij kan uiterst gen^akkelijk concurreeren met de oudere schepen; een snelvarende .vloot kan in meer diensten presteeren dan oude, niet meer moderne handelsschepen en slotte is scheepsbouw een der meest ar- beids-intensieve bedrijven! wordt gesproken van nog wel veertig. Het ziet er namelijk naar uit, dat de reizigers van het voorste slaaprijtuig in hun bed den verdronken zijn, daar deze wagon in het door de zware regenval hoog geste gen water geheel was verdwenen en red dingspogingen uitgesloten waren. Ook vier leden van het treinpersoneel zijn om gekomen. Er werd naar Miles City om hulp ge seind en spoedig was assistentie tbr plaatse. Met een speciale ambulancetrein wer den 65 gewonden naar Miles City ver voerd, waar in de verschillende zieken huizen reeds maatregelen waren genomen voor de opneming dezer slachtoffers. WAAGHALZERIJ. Zondagmiddag durfde G. H. het be staan er stond een fiksche bries z’n eenigszins wankele zeilboot vaarklaar te maken. Deze bravoure werd reeds, vóór het ruime Leksop gekozen was. op afdoende wijze gestraft. Öe wind sloeg in het zeil, de boot helde, de schipper klemde zich aan de mast, tergend langzaam viel de boot om en zag men den eigenaar in da Noodhaven verdwijnen. Bij dit ongeluk, dat overigens heel goed afliep; ontbrak niet de lichtzijde: twee jonge dames als passagiers plus de mond voorraad, bevonden zich nog op ’t droga Advertentièi elk» regel i pl&Ateing L. ten tién plaatst DE BURGERWACHT NAAR YPEN- BURG. De afdeeling Schoonhoven vap deNed. Bond van Vrijwillige Burgerwachten, heeft Zaterdag een reisje gemaakt naar de Burgerwachtdag te Den Haag op het vliegveld Ypenburg. De reis werd per autobus gemaakt, met ongeveer 20 deel nemers. Dit reisje kan beschouwd wor den als een premié voor diegenen, die in h^t afgeloopen seizoen de oefeningen zoo trouw mogelijk hebben bijgewoond. Op voorstel van den commandant heeft het bestuur aan deze leden van de burger wacht aangeboden, de landdag bij te wo nen. Om 12 uur vertrok de vroolijke groep, om ‘s avohds te ongeveer 8 uur in Schoonhoven terug te keeren. Op Ypenburg hebben o.a. het woord gevoerd: De minister van Binnenland sche Zaken, de heer H. van Boeyen, de commissaris van de Koningin in Zuid- Holland, jhr. yan Karnebeek en de mi nister van defensie, de heer De Wilde. Verder bestond het programma uit de monstraties door verschillende burger- wachtafdeellngen in scherïnen, athletlek, vendelzwaaien enz. De burgerwachtdag werd besloten met een défilé voor de autoriteiten door ruim 100 afdeelingen van de Burgerwacht uit het geheele land, vooraf gegaan door muziek van de afdeelingen Arnhem en Wageningen. SLACHTOFFERS VAN HET VERKEER. Wielrijder door auto gedood. Zondagmorgen te ongeveer hatftien wilde op de rijksweg ’sHertogeiibcseh— Nijmegen de heer C. K. Brekelmans, die ter kerke was geweest en per rijwiel ih de richting Nijmegen nuiswaarte keerde, bij zijn woning de weg oversteken. Daar bij werd hij door een uH de richting Nij megen komende personenauto gegrepen. De man werd tegen e?n boom gesmakt en moet spoedig daarop zijn overleden. Het slachtoffer was 55 Jaar oud, gehuwd en vader van een kind. drie de Rapenburgerstraat, Max, Joseph en Ru- t oversteken van de onder een motorwagen van lijn en CONCERT TA.V E.N.U. Een bij uitstek geschikte zomeravond begunstigde het concert, dat de muziek vereniging T.A.V.E.N.U. Zaterdagavond in de muziektent op de Dam heeft .ge- i geven. Het ontbrak dan ook niet aan be- I langstelling van het publiek en al be- 1 vinden zich daaronder nog altijd onrus tige dwarrelaars wier geloop aan het ef fect van eén openlucht-uitvo^ring af breuk doet, toch hebben de Ware mu ziekliefhebbers weer kunhen genieten van wat T.A.V.E.N.U. onder leiding van den heer Hoon hen had aan te bieden. Het reeds vermelde programma werd keurig uitgevoerd. De populaire melo dieën in Clere's potpourri vielen natuur-, imu de bij eea derwijs, met het onderwijzend personeel, reden Vrijdagmorgen reeds om 7 uur Schoonhoven uit. Het was de dag, waar voor de jongens en meisjes een Jaat lang hadden gespaard en waarnaar met grootverlangen was üitgezien: de dag- van het schoolreisje. De tocht ging over Gouda niiar Aalsmeer, dat de eerste pleisterplaats werd. Men bracht er een bezdek aan de groote bloemenveiling en het was voor de geleiders al even inte ressant om het verloop daarvap eenj even te volgen, als voor de kinderen. Grooter nochtans was hun belangstel ling en vooral die van de jongens, voor Schiphol, dat het volgend doel van de reis vormde. In twee groepen werd het gezelschap er rondgeleid, het mocht de hangars bekijken en alles wat maar in teressant was en werd daarbij uitste kend Ingelicht. Het trof goed, dat juist een groot verkeersvliegtuig voor Londen opsteeg, welk vertrek de kinderen van dichtbij konden gadeslaan. Toen ging het naar Artis, dat met het aquarium de jeugd van half twaalf tot halfdrle geboeid hield, zoo zelfs, dat het tenslotte moeite kostte om de jongens van de mooie visschen vandaan te krij gen. Op een rondrit door de hoofdstad was heel wat 4e zien en toen ging de reis naar Haarlem en Bloemendaal. Na tuurlijk werd het Kopje” niet vergeten. De jeupd heeft heerlijk gespeeld in „Kraantje Lek” eri naar hartelust in de duinen gefavot en toen werd ze vlug naar het strand gebracht, waar in een oogwenk allen aan het pootje baden wa ren. Aardig was, ,dat een flink stoom schip,, de „Mars”, dat men reeds in Am sterdam op het IJ had gezien, nu juist zee koos, zoodat men het hier ook eens in zijn echte element” kon waarnemen. Op de terugweg heeft een groote speel tuin te Leiden de kinderen nog veel ge hot verschaft en om 9 uur 20 werden zij op het Kerkplein in blakende welstand weer afgeleverd aan hun ouders, die al een poosje hadden gewacht, doch daar voor werden beloond met elndelooze ver halen over de velerlei genietingen van deze heerlijke uitgaansdag. 19e JAARGANG. NIEUWSBLAD VOOR ZUIDHOLLAND EN UTRECHT ABONNE’8, die nch mui onxe edministretie opgeren toot de rerxekenng. xya volgen» de TMigeflCelde bepriingen tegen ongevallen rersekerd voor bedrages, gerruu-borgd door de NIEUWE HAVBANK te flchiedent, t*d Gulden by levenelange AA A Qulden QAA Gulden bÜ Q AA ^uiden 1AA Gulden veriiee AA Gulden by rerhee v*n De veriekerde moet in hel ZWv ongeeehiktheid. VVV overlijden. «jUU van band of voet, £i\JU ven een oog. 1 VU van een duim. OU een anderen vinger. bexh xi|n van een polu [dienst werden gewaarschuwd. Het vierjarige meisje was inmiddels naar een apotheek in de buurt gebracht en beide kinderen werden door de ge- 1 neesk. dienst naar het Wilhelminagast- hui& gebracht. Korte tijd later overleden zij beiden. Honderden menschen waren in deze volkrijke buurt op het bericht van het ongeluk naar de Ortheliusstraat geko men. De steenen zaten los De politie en de brandweer stelden di rect nadatde beide slachtoffers ver voerd waren, een onderzoek in. Het stuk hardsteen, dat voorover ia gevallen, is twee meter hoog, 50 c.M. breed en onge veer 10 c M. dik. Aan de bovenkant lig gen, half op de deurposten, half op de hardsteenen plaat, rtfree iware hardstee nen nokken. De bevestiging in de gevel van deze versieringen, evenals die van de plaat, bleek slechtó zeer oppervlakke en hoogst onvoldoende te zijn. Ook bij de andere perceelen van dit blok hui zen, dat toebehoort aan een bouwveree- nlglng, stelde de brandweer een onder- -**5k in. Op verschillende plaatsen ble- i de zeker dertig k veertig pond zwa- afslultnokken lojj te ritten, zoodat ze de gevel konden wor- BEROEPEN. Ds. D. J. van de Graaf heeft een be roep ontvangen naar de Ned. H&v. Kerk te Eemnes-Bulten. EEN FRAAI SUCCES. De heer P. dé Boer, werkzaam op on ze drukkerij, heeft als klant van het Philip’s Service Station Jan Brouwer, deelgenomen aan de Philips legpuzzle. De opgave bestond hierin, dat men van eenlge schijfjes staal een zoo groot mo- gelljk aantal figuren moest vormen. Voor hen, die de meeste figuren hadden ge maakt, waren over geheel Nederland 25 prijzen beschikbaar gesteld. De heer De Boer zag de moeite, die hij zich voor de ze prijsvraag heeft getroost, beloond met de toekenning van de vierde -prijs, een „Concerto" radlo-toestel, ter waarde van f 249. I

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1938 | | pagina 5