De plannen voor „Groot*Krimpen'\
Plaatselijk nieuws
Jean Batten, de bekende aviatrice,
bij aankomst op het vliegveld van B(pc
op uitnoodiging der vrouwelijke afdee-
ling van de Fransche Aeroclub
y
Van Rijn (Nederland) en Hurst (Engeland) in actie tijdens den motor-
xesdaagsche in Engeland. De rijders inde omgeving van Rhogo
Leducq, de Fransche renner, na het ontvangen van de gele
trui voor zijn eerste plaats in het algemeen klassement van
den Tour de France
Onder leiding van den chef van den Marine Gasdienst, luit. ter zee G. Kuiler, zijn in verschillende plaatsen in Ned. Indiê luchtbe-
schermingsoeteningen gehouden met nieuw, kortelings uit Europa gearriveerd materiaal Een opname tijdens de goed geslaagde
demonstratie te Soerabaja
Dé aankomst van Howard Hughes met zijn vliegtuig op le Bourget na zijn
geslaagde oceaanvlucht Een overzicht op het vliegveld na de landing
Johann Strauss tijdens de i
het Residentie-orkest voor
beim WafzerkÖnig* in I
Howard Hughes inspecteert na zijn behouden landing
op Le Bourget de beschadiging van het staartstuk
zijner machine, welks reparatie hem enkele kostbare
uren kostte
De Scheveningsche haringvloot is Dins
dag onder zeer groote belangstelling
Uitgevaren, na een werkloosheid van
bijna twee maanden, in verband met
het conflict Hei ruime sop tegemoet
repetitie met
den .Abend
in het Kurhaus
De minister van Economische Zaken, mr. K P. L Steenberghe (x), bracht Dinsdag een bezoek aan Groningen, waar hij
0.a. de centrale keuringen in het Stadspark bijwoonde
«JEtïP* T3 *T)
IWÜWSBtAP VOOR zvm-,.öllAKn EN UTRECHT, „coona.y.nMh, Couram
GEMEENTERAAD.
Bespreking in de raad van Krimpen a. d. Lek.
Vergadering van de raad der gemeente
Krimpen a d. Lek, op Woensdag 29 Juni
des avonds 7 uur.
De VOORZITTER opent de verga
dering en verzoekt de notulen van de
twee laatste vergaderingen aan te hou
den, aangezien deze nog niet uitgewerkt
pijn, waarmede de raad accoord gaat.
Onder de Ingekomen stukken is een
*apport over de keuring van het drink
water, war.ruit blijkt, dat het water goed
la. Vervolgens komt aan de orde 'nvoor-
atel aan de Kroon om het adres van de
gemeente Krimpen ad. IJssel en Krim
pen ad. Lek met ontvankelijk te verkla
ren. B. en W. hebben naar aanleiding
hiervan het volgende prae-advles opge
maakt:
B. en W. van Krimpen ad. Lek zijn
van meening. dat ln geen enkel opzicht
mottleven tot vereenlging der beide ge
meenten aanwezig zijn en, dat de door
B. en W. van Krimpen a d. IJssel aan
gevoerde argumenten niet steekhoudend
zijn. De nieuwe gemeente zal een „U" of
„V" vorm zijn. de bebouwing wordt hooit
een geheel. Na een samenvoeging zal
Krimpen a d. Lek een doode zijarm wor
den van de nieuwe., gemeente, daar het
centrum zal ontstaan aan de krom van
Krimpen a.d. IJssel. met als gevolg een
langzamerhand geheel verdwijnen van
de middenstand alhier. Voor ontspan
ning en vergadering zullen de Inwoners
van Krimpen a.d. Lek zich dan moeten
begeven naar het nieuwe centrum,, het
oude JCrlmpen a.d. IJssel.
Tegenover de voorgestelde bezuiniging
van f 8919 staan B. en W. zeer secptisch.
Is deze bezuiniging ln theorie al twijfel
achtig. ln de praktijk zal daarvan geen
■prake zijn.
Wat de politie betreft heeft men het
van de zijde van Krimpen a.d. LJssel
voorgesteld, alsof na vereenlging geen
uitbreiding noodlg zou zijn, maar bij
vergelijking met plaatsen met een inwo
nertal overeenkomstig de grootte van de
nieuw te vormen gemeente, blijkt, dat
niet alleen een uitbreiding van het poli
tiecorps met agenten, maar ook met een
Inspecteur, chef-veldwachter of hoofd
agent noodlg zal blijken.
Wat de bezetting van de secretarie ln
da nieuwe gemeente betreft, blijkt, dat
die in het geheel nog niet is vast te stel
len.
Due kan worden gezegd, dat voor ver-
eenlgli* der beide gemeenten geen door
slaand motief aanwezig is en dat geen
noodzakelijkheid blijkt om Krimpen a.d.
Lek haar zelfstandigheid te doen verlie
zen.
EIGENAARDIGE GANG VAN
ZAKEN.
De VOORZITTER wil hier nog aan
toevoegen, dat de plannen tot samenvoe
ging eigenaardig ln z'n werk zijn ge
gaan. In Februari bereikte spr. het be
richt, dat wethouder t. d. Olessen, van
Krimpen a.d. Ussel met diverse raads
fracties van hier onderhandelde ovef de
samenvoeging, dat men B. en W. hier
buiten hield vond spreker vreemd. Hier
na heeft bij zich telefonisch gewend tot
zUn ambtgenoot te Krimpen a.d. Ussel
om inlichtingen, waarna een bespreking
werd vastgesteld. Spr. is naar de confe
rentie gegaan en heeft daar verteld wat
hij vernomen had, waarop de mededee-
ling van den burgemeester kwam „dat
heb ik ook gehoord en had het u juist
willen doen weten". Na deze bespreking
Is de uitnoodiging gekomen om deze aan
gelegenheid met de beide colleges van
B. en W. te behandelen op 9 Maart.
Hierin werden eenlge richtlijnen gegeven
om. als zouden de gemeenten gecjra-
flsch zoo goed bij elkaar aansluiten. Spr.
heeft dit toen onmiddellijk tegengespro
ken. De heer Vermeulen heeft Immersin
de raad van Krimpen a.d. IJssel gezegd
dat hij er tegen was. daar de menschen
ln het boveneind in een uithoek kwa
men te wonen, waarop de voorzitter ant
woordde, dat een afstand van 500 meter
niet bezwaarlijk zou zijn. Zooals de heer
Vermeulen zegt, dat het Boveneinde een
uithoek zal worden, ziet spreker dit voor
geheel Krimpen ad. Lek. Spr. vervolgt,
dat vanzelfsprekend de burgemeester
van de kleinste gemeente zeer zeker niet
benoemd zal worden, doch dat de ge
woonte ls, dat de burgemeester van de
grootste gemeente wordt benoemd wan
neer dus de vereenlging tot stand' komt
zal spr. als burgemeester moeten verdwij
nen. Spr. wil echter zijn persoonlijk be
lang hier buiten stellen, daar hij er ze
ker niet naar streeft om burgemeester
van één groot Krimpen te worden. Hij wil
slechts de belangen van de bevolking
diepen en wanneer er een raadhuis aan
de Weteringsingel zal komen, dan heeft
dit tot gevolg, dat de ambtenaren zich
ook ln het centrum zullen vestigen, waar
door hier de middenstand langzamer
hand zijn klanten ziet verdwijnen. Ook
acht spr. het vereenigingsleven ermede
geschaad, daar ook de Jongeren zich
langzamerhand ln het centrum zullen
vstlgen, waardoor daar weer nieuwe ver-
eenlglngen zullen ontstaan.
De heer Van Cappellen heeft vol
gens spr. ln een vorige vergadering ge
zegd, dat te Krimpen a.d. IJssel 'n groot
bedrijf ls gevestigd, dat bij een. eventu
eel komende crisis de werklieden uit
eigen gemeente het langst zal vasthou
den. 8pr. ziet echter ln dit bedrijf ook
geen filantropische instelling en volgens
hem zal er geen werkverruiming plaats
vinden, doch slechts een werkversehui-
ving. Verder zegt spr., dat de vorige dag
een protest-vergadering ia gehouden
waarin de aanwezigen zich stuk voor
stuk tegen samenvoeging hebben uitge
sproken. Deze protest-vergadering heeft
dan ook een motie ingediend en hoewel
deze wegens het korte tijdsbestek niet
ter inzage heeft gelegen, wil hij deze
motie, wanneer de raad hiertegen geen
bezwaar heeft, thans ter behandeling
brgengen. De motie luidt:
„De Ingezetenen van Krimpen aan de
Lek in openbare vergadering bijeen in
het Sociëteitsgebouw richten zich tot de
raad om de Kroon te verzoeken niet tot
samenvoeg.ng van de geineentA Kirm-
pen a d. Lek en Krimpen a.d. IJssel te
besluiten."
Tenslotte deelt de VOORZITTER
nog mede, dat hij ter Provinciale Grif
fie is geweest en daar met den hoofd
ambtenaar-heeft gesproken, die echter
gezegd heeft, dat Ged. Staten er niet
aan denken zonder toestemming van de
gemeenteraden en de bevolkingen tot
samenyoeglng over te gaan. Verder deel
de hij mede. dat de uitkomst van alle.
op papier beraamde bezuinigingen inde
practljk anders uitkomen. Spr. wil hier
mede eind.gen en geeft thans het woord
aan de raadsleden, in de eerste plaats
aan den eersten wethouder.
Weth. MIJNLIEFF leest het vol
gende schrijven voor:
Samenvoeging van de gemeenten Krim
pen a.d. Lek en Krimpen ad. IJssel zal
ontegenzeggelijk op verschillende punten
groote bezuln g ngen geven, daar toch
vast staat, dat er veel werk vervalt,
want al het periodieke werk, dat nu door
belde gemeenten gedaan moet worden,
behoeft dan maar éénmaal gedaan te
worden.
Tegenover de vermindering van werk
zaamheden staat geen uitbreiding, want
er komt door het grooter worden van de
gemeente geen werk bij. Wanneer zooals
de heer Van Oordt betoogt, vier man
politie voor de groote gemeente niet vol
doende ls, is dit geen gevolg van de fu
sie, doch dit komt doordat er voor de
afzonderlijke gemeenten nu reeds te wei
nig politiepersoneel is. De bezuinigingen
zijn echter niet doorslaggevend. Belang
rijker is, dat één groote krachtige ge
meente met een gunstige ligging aan
twee groote rivieren als „voorstad" van
Rotterdam beter de belangen van haar
inwoners kan behartigen dan twee klei
nere gemeenten. In dit verband moet
nog gewezen worden op de verandering,
welke zal ontstaan indien de brug over
de Holl. IJssel tot stand komt.
Wanneer Krimpen ad. Lek achteruit
blijft gaan, is de middenstand daar ze
ker
ten doode opgeschreven,
tervéijl niet ingezien kan worden, welke
nadeelige gevolgen de fusie voor deze
groep van de bevolking zal hebben. Door
de uitbreiding van Krimpen a.d. Ussel
bestaat er veel kans, dat bij een door
voering van de vestigingswet, uit
overweging, dat er behoefte aan uitbrei
ding aan een categorie middenstandsza
ken is, vergunningen voor vestiging van
nieuwe zaken gegeven moet worden, het
geen na de fusie wellicht ten gerieve van
de middenstand van Krimpen a.d. Lek
voorkomen kan worden. In dit opzicht
verdient ook het betoog van den heer
van Duyvendljk in de raad van Krimpen
a.d. Lek. toen daarvoor het eerst over de
fusie gesproken werd, alle aandacht.
De gemeente Krimpen a d IJssel be
schikt over uitgestrekte industrieterrei
nen. die in werkverschaffing klaarge
maakt zijn, terwijl er in Krimpen a.d.
Lek alleen particuliere terreinen be
schikbaar zijn. Het gevaar ls dus niet
denkbeeldig, dat wanneer er een Indus
trie met een particulier onderhandelt
over de koop van een terrein, de ge
meente Krimpen a.d. IJssel haar terrein
tegen een prijsTaan zal bieden, waarvoor
geen particulier terrein te verkrijgen is,
alleen om de Industrie in haar gemeen
te te krijgen. Na de fusie bestaat hier
geen reden meer toe, omdat het dan
voor de gemeente geen verschil meer
maakt waar de bedrijven komen. De
mogelijkheid bestaat dan, dat de raad
van de groote gemeente zelfs omgekeerd
maatregelen neemt om een nieuwe in
dustrie naar het oude Krimpen a.d. Lek
te krijgen.
Uit vroegere besprekingen in de raad
is duidelijk gebleken, dat er wanneer
Krimpen a.d. Lek zelfstandig blijft, er
groot gevaar bestaat, dat de school op de
Noord ontvolkt zal worden. Volgens in
lichtingen staat het zelfs vrijwel vast,
dat er het volgende Jaar reeds een leer
kracht zal moeten verdwijnen, terwijl de
verdere vooruitzichten voor deze school
verre van rooskleurig
zijn. Hiertegenover staat, dat de school
III in de gemeente Krimpen ad. IJssel
overbevolkt ls, zoodat binnen afzienbare
tijd aan deze school een stuk bijgebouwd
zal moeten worden. Na de fusie kan dus
door verlegging van de grens tusschen
deze scholen het aantal leerlingen zoo
verdeeld worden, dat de school op de
Noord weer bevolkt wordt en het teveel
van leerlingen aan school III ontnomen
wordt, met welke regeling belde scholen
dus geholpen zullen zijn. Hiertegenover
is aangevoerd, dat de raad van de nieu
we gemeente desniettemin om de één of
andere reden zal kunnen besluiten de
school op de Noord op te offeren; even
veel kans ls er echter, dat over eenigen
tijd wanneer er geen fusie plaats heeft,
de raad van Krimpen a.d. Lek om een of
andere reden tot opheffing van de
school op de Noord besluit.
Beide gemeenten zijn noodlijdend. De
belastingen zijn in beide gïmeenten tot
de top opgevoerd mp* dit verschil, dat
Krimpen a d. Lek 210 opcenten op de
personeele belasting heft en Krimpen
a.d. IJssel 200. Rekening houdend met
het feit, dat Krimpen a.d. IJssel bijna
tweemaal zooveel Inwoners heeft dan
Krimpen a.d. Lek. geven deze cijfers wei
nig verschil en zou zelfs de begrooting
van Krimpen a.d. IJssel gunstiger zijn
dan die van Krimpen a.d. Lek.
Krimpen ad. Ussel heeft meer geld
geïnverteerd ln bouwgronden en fa
brieksterreinen. Stel, dat hieruit op de
duur eeh verlies voort zou komen, danls
toch de vraag nog gewettigd of de hier
door ontstane verbeterinjpn dit verlies
niet waard geweest zijn. Speciaal voorde
middenstand ls deze uitbreiding toch 'n
zegen geweest en kan bij fusie de mid
denstand van Krimpen ad. Lek hiervan
wellicht mee profiteered terwijl indien
de fusie n et plaats heeft, Kr.mpen a.d.
IJssel Krimpen ad. Lek steeds meer zal
overvleugelen. Krimpen a d. IJssel trekt
jaarlijks een belarerijke winst uit het
eigen (gecombineerd met Capelle a.d.
IJssel) electriciteltsbedrijf. niettegen
staande uit het groote aantftl electrische
kookinstallat es blijkt, dat het tarief
daar lager ls dan te Krimpen a.d. Lek
(de ingewikkelde tarieven, vastrecht en
uitzonderingsuren maken eenvoudige
vergelijking van de tarieven niet moge
lijk).
Historische waarde valt moeilijk ln cij
fers uit te drukken In elk opzicht moet
ieder toch met de tijd meegaan en moet
een raad toch de besluiten kunnen ne
men. die het algemeen belang eischen.
Door de fusie wordt het uiterlijk van de
gemeente niet veranderd, dus is er geen
verlies van historische waarde. Waarom
het geestelijk leven door de fusie voor
Krimpen a d. Lek achteruit zal gaan, ls
niet duidelijk. Wanneer Krimpen aan de
Lek ln het tempo van de laatste jaren
terug blijft gaan. zal het geestelijk leven
onherroepelijk verloren gaan.
Conclusie: Dd» samenvoeging van de
gemeenten Krimpen a.d. Lek en Krim
pen ad IJssel brengt voor de gemeen
telijke administratie niet meer werk,
doch geeft een belangrijke besparing.
Belangrijker ls echter dat een krachtige
gemeente van 8 of 9 duizend inwoners
beter de haar toevertrouwde belangen
kan behartigen, dan twee kleine gemeen
ten en vooral aan een sterk teruggaan
de gemeente van 3000 zielen.
Juist nu, nu door de bouw van de brug
over de Hollandsche IJssel de Krimpe-
nerwaard voor Rotterdam opengelegd
wordt ls het van onschatbare waarde,
wanneer de belde Krimpens één geheel
vormen.
De gewijzigde omstandigheden eischen
maatregelen, waarover men jaren gele
den niet dacht.
Spr voegt hier nog aan toe. dat hij 't
wenschelljk zou achten dat de raad nu
ln principe tot samenvoeging van beide
gemeenten besluit, dan kan de verkie
zing van de dubbele raad beschouwd
worden als een volksstemming, waarbij
't volk na het voor- en tegen gehoord te
hebben, haar meening uit.
De VOORZITTER bestrijdt de ar
gumenten, die weth. Mynlieff naar vo
ren gebracht heeft. Betreffende de be
zuiniging op administratief gebied, daar
'n ziet spr. weinig heil, daar men bij de
begrooting meer eischen zal stellen. Ook
tegenover de andere genoemde voordee-
len staat spr. zeer sceptisch.
De heer A. QROENEVELD heeft
van een iriwoner van Krimpen a.d. Us
sel gehoort, dat het daar aangelegde
bouwterrein minderwaardig is en de hui
zen er zeer zeker zullen verzakken.
Weth. ROEST zegt, van het begin af
aan de geschiedenis gevolgd .te hebben.
Wat de bezuinigingen bij fusie betreft,
wil spr. opmerken, dat er nog niemand
geweest ls, die deze kan bewijzen. Ver
der zegt spr. dat het llchttarief te Krim
pen a.d. IJssel 24 cent en hier 22'/» cent
is, zoodat iedere burger van Krimpen
a d. Lek de bezuinigingen zelf moet be
talen.
De heer J. C. QROENEVELD
merkt op, dat in het prae-advles van
Krimpen a.d. Ussel staat, dat door het
college van B en W. te Krimpen aan de
Lek alle mogelijke bezwaren worden ge
zocht, die erg geforceerd zouden zijn.
Verder heeft de burgemeester van Krim
pen a.d. IJssel gezegd, dat het nieuwe
raadhuis komt te staan op de huidige
grens Krimpen a.d. Lek-Krimpen a.d.
IJssel.
De VOOORZITTER zegt. dat als
B. en W. van Krimpen ,é.d. IJssel deze
z.g. geforceerde bezwaren niet noemen,
men ze gerust terzijde kan leggen. Wat
betreft de plaats waar het nieuwe raad
huis komt te staan, heeft spr. hiervan
niets gehoord, doch ln het raadsverslag
staat, dat een grootere afstand van 500
M. wel geen bezwaar zal zijn. Verder
heeft Krimpen ad. Ussel een uitbrei
dingsplan dat tot aan de Tiendweg
loopt, dus zou het nieuw t« bouwen ge
meentehuis op de plaats worden ge
bouwd, die de heer Groeneveld thans
noemt, dan zal dit plah moeten worden
herzien en ook dit lijkt spr. zeer dubieus.
De heer L. v. DUYVENDIJK zegt
dat de 8D.A.P. fractie reeds vóór dat de
protest-vergadering tegen samenvoeging
plaats had. besloot om vóór het voorstel
van de meerderheid van het college van
B. en W. te stemmen. Door vóór 't voor
stel der meerderheid te stemmen, han
delen we volkomen in de geest van den
heer v. d. Glessen, aldus spr. Deze, zei
o.a.: „Laat ons aannemen, dat de inzich
ten van de leden van de raad een weer
spiegeling zijn van de opvatting in bei
de gemeenten, dan mogen er in iedere
raad hoogstens maar twee leden zijn te
gen samenvoeging, anders kan van het
WOENSDAG 13 JULI 1931
plan niets terecht komen. Er moet geen
sprake zijn van dwang en wanneer
belangrijke tegenkanting blijkt te zijn
zeide de heer v. d. Giessen dan zal ik de
eerste zijn om me tegen gedwongen
men voeging te verzetten. De gang van
zaken ln verband met deze kwestie zoo
als die in Krimpen ad.. Ussel is verloo-
pen, kan spr, dan ook niet volgen. Hij
heeft dat ook aan den heer v. d. Gles
sen per brief medegedeeld.
Het kon zijn dat de atmosfeer waarin
de voorbereidende besprekingen tusschen
belde colleges zijn gevoerd, mede de
schuld is van de eigenaardige houding
welke het gemeentebestuur van Krim
pen a.d. IJssel heeft aangenomen, maar
we zijn er sterk tegen dat men van daar
uit reeds een verzoek tot samenvoeging
aan de Kroon zendt, voordat de raad
hier in de gelegenheid is geweest om
zich te uiten.
De heer A. DOGTEROM wil weten
of het beslist waar is, dat de brief van
uit Krimpen ad. IJssel aan de Kroon
repds ls verzonden.
De VOORZITTER zegt. dat deze
brief wel degelijk is verzonden en toont
dit aan door voorlezing van een schrij-
De heer A. DOGTEROM: „Danbe
gint het veel op
te lijken".
De heer L. DUIJVENDUK zegt
dat hij in, geen geval wil te kennen ge
ven vooraf tegen de samenvoeging te
zijn. Het plan tot samenvoeging heeft de
heer v. d. Giessen betrekkelijk kort ge
leden ter onzer kennis gebracht, aldus
spr. en deze heeft hier reeds gedurende
eenige jaren over nagedacht. Spr. ge
looft dan ook dat de heer v. d. Giessen
zelf het geheel kan overzien en dat hij
ervan overtuigd is, dat samenvoeging
der beide Krimpens in het belang van de
gemeenten kan zijn. Wij missen echter,
aldus spr., het verstand om ons in zoo'n
ingewikkelde toestand in zulk een korte
tijd te kunnen inwerken. In verband
echter met de manier, waarop de ge
meenteraad van Krimpen a.d. IJssel de
zaak heeft aangepakt en mede in ver
band met de strooming, die door dit on
tijdig ingrijpen in onze gemeente ls ont
staan, zullen we thans met beslistheid
ons aansluiten bij het voorstel van de
meerderheid in het college van B. en W.
en we verwachten dat de raad van Krim
pen a.d. IJssel het voorstel tot samen
voeging wel zal intrekken.
De heer A. K O E N ls ook voor het
voorstel van de meerderheid in het col
lege van B. en W. Ook zijn fractie heeft
te weihig gelegenheid gehad om zich in
deze zaak in te werken, bovendien zijn
zij van de zijde van Krimpen a.d. Ussel
in deze zaak ln 't geheel niet gemoeid,
wat spr. ook vreemd vindt.
De heer C. W. v. CAPPELLEN zegt
dat de voorzitter in 't begin deed voor
komen, alsof zijn fractie een complotje
gevormd zou hebben; dit moet hij echter
ten stelligste tegenspreken. Op verzoek
van den heer v. d. Giessen is hij met de
heer Mljnlieff en Dogterom naar Krim
pen a.d. IJssel geweest, doch geen van
drieën wist met welk doel ze tot een be
spreking waren uitgenoodigd. Verder
deelt de heer Van capellen mede, dat
dit de laatste raadszitting ls die hij bij
zal wonen, hU toelt zich hier
een groote nnl
en kan de belangen der gemeente beter
behartigen door al zijn aandacht en tijd
aan zijn fabriek te besteden. We zijn
hier maar marionetten en als we iets op
touw zetten, wordt het toch ln Den
Haag afgekeurd.
De VOORZITTER merkt op, dat
de heer van Cappellen schriftelijk be
hoort te bedanken.
Sph vervolgt, dat hij thans de mee
rlingen der verschillende fracties heeft
gehoord en brengt het voorstel ln stem
ming, dat wordt aangenomen met 9—2
stemmen. Tegen st. de heeren W. Mljn
lieff en C. W. van Cappellen.
Daarop volgt het voorstel om over te
gaan tot besteding van het raadhuis tot
een maximum bedrag als vastgesteld in
de overeenkomst met het Werkfonds.
De VOORZITTER deelt mede, dat
de minister van Soc. Zaken en ook het
Werkfonds erop aandringen dat met
spoed met de voorbereidende werkzaam
heden voor de bouw van het nieuwe
raadhuis moet begonnen worden. Verder
heeft de architect gezegd .dat wanneer
thans beslist wordt, de plannen en be
stekken op 15 Aug. klaar zullen zijn,
waarop de aanbesteding op 1 Sept. zal
kunnen plaats vinden. Wanneer een
maand wordt gerekend om de oude ge
bouwen te sloopen kan op 1 Oct. met de
nieuwbouw begonnen worden, terwijl 't
nieuwe raadhuis dan op 1 Mei opgeleverd
kan worden.
De heer A. DOGTEROM vraagt wat
dit nieuwe raadhuis ongeveer zal kos
ten. Verder vraagt hij of aan de inschrij
ving alleen Inwoners kunnen deelnemen
of dat het een vrije inschrijving wordt.
De VOORZITTER antwoordt, dat
de architect opdracht heeft gekregen,
de f 35000 niet te boven te gaan. Wat
betreft de inschrijving deelt hij mede,
dat dit een vrije inschrijving wordt, daar
het een door het rijk gesubsidieerd werk
object ls. Verder zegt spr., dat als met
Sept. begonnen wordt met sloopen ook
de Bewaarschool te gronde gaat. Hier
zal echter een gebouw van hout en glas.
waarvoor f 6000 uitgetrokken ls, in de
plaats komen. Da&r Ged. Staten echter
gevraagd hebben of opheffing van deze
school voor de gemeente mogelijk ls, die
nen wij een schrijven te richten over de
Instandhouding van deze school, dat met
voldoende argumenten gestaafd wordt
Er zou medegedeeld kunnen worden dat
de bewaarschool hier in sterke behoefte
voorziet, dat kinderen van aiie gezindten
deze school bezoeken en de ouders s
gewend zijn de kinderen hieraan toe te
vertrouwen. Verder acht spr. het van
groot belang, dat ln een gemeente waar
veel werkloosheid heerscht. de kinderen
goed verwarmd worden ondergebracht.
Vele gezinnen zijn hier ten zeerste
mede gebaat en de bevolking zal 't dan
ook op prijs stellen dat
de Bewaarschool Intact
wordt gehouden.
De heer L. v. DU VEN DIJK zegt,
dat ook nog gewezen kan worden op het
drukke autoverkeer, terwijl weth. MIJN
LIEFF wUst op de verhooging van de
leeftijdsgrens voor de schoolkinderen en
de kinderen op de bewaarschool reed»
wat voorbereidend onderwijs genieten.
De heer A. DOGTEROM had gaar
ne gezien, dat een steenen gebouw ge
plaatst werd daar voor een houten ge
bouw meer onderhoud noodig zal zijn;
De heer J. C. QROENEVELD
vraagt of het leegstaande lokaal van
school no.-I niet gebruikt kan worden
met aanbouw van een nieuw steenen lo
kaal.
De VOORZITTER vindt dit idee
goed en zal het gaarne bekijken. Hij be
twijfelt echter of de Inspecteur het goed
zal vinden, daar door het doen van spel
letjes, waarbij geloopen wordt, de and*
re kinderen worden gestoord.
De heer L. v. DIJ VEND UK zegt,
dat dit punt; al meer ter sprake ls geko
men, doch deze school leent er zich niet
toe om er een lokaal bij te bouwen. Hier
na wordt z.hs.t besloten om tot beste
ding van het nieuwe raadhuis over t»
gaan.
De heer A. KOEN vraagt waar het
voorlooplge gemeentehuls komt.
De VOORZITTER had gedacht
hiervoor ook het ledige lokaal van
school no. 1 te gebruiken, terwijl boven
dien nog gerekend moet worden op een
repetitielokaal voor de vereenigingen,
zoodat dit lokaal thans al voor drie ver
schillende gebruiken in aanmerking
komt. B. en W. zullen echter deze zaak
nog nader onderzoeken.
De h eer J. C. GROENEVELD
vraagt of misschien de mogelijkheid be
staat dat een leegstaand huls gehuurd
wordt.
De VOORZITTER zegt, dat niet
meer dan f 500 gebruikt mag worden voor
het tijdelijk gebruik van een raadhuis,
daar voor dit bedrag twee verhuizingen
moeten geschieden, zal er voor de huur
niet veel overblijven.
De heer C. W. VAN CAPPELLEN
vraagt wat de heeren ervan denkenom
een woonschip ln te richten, die Run dan
eventueel achter het gemeentehuls ko
men te liggen. Als dit niet gaat weet hij
maar één oplossing en dat ls niet eer te
vergaderen alvorens het nieuwe raadhui»
klaar is. Bij de
rondvraag
vraagt de heer DOGTEROM of de
voorzitter al gesproken heeft met de
aannemer van de nieuw aan te leggen
provinciale weg, of de mogelijkheid be
staat, dat de rails waar het te vervoe
ren materiaal tot onder aan de dijk ge
legd worden, teneinde het verzakken en
scheuren van de aan de Breekade staan
de hulzen te voorkomen.
De VOORZITTER zegt, dat hy
inderdaad dienaangaande met de aan
nemer gesproken heeft. Er zal zeer zeker
tot een goed overleg gekomen worden.
Hy zal echter in B. en W. voorstellen de
ze weg tot B weg te verklaren, zoodat de
wieldruk 2400 kg. wordt en teven» eeq
maximum snelheid bepalen van 20 km
Lékkerkerk. Veilingvereniging „Lek-
kerkerk en Omstreken": Kropsla f 0.50—
f 1.15 per 100 stuks; spitskool f 1.10—
f 1.60 ld.; bloemkool f 2—f 7.85 id.; bos
uien f 4—f 4.10 id.; kroten f 1.80—f 2 40;
id.; rabarber f 3—f 4 ld peen f 6.10—
f 7.85 ld.; witte komkommers f 3—f 3 10;
id.; groene komkommers f 3—f 3.15 id.;
gele komkommers f 3—f 3.15 id.; paars-
pitters f 9 50—f 10 per 100 K.G.; Keljze-
rinnen f 8.35—f 10 m J* Eigenheimers
f 8f 7 ld geulen i ..—±J ó0 id.; groote
boo'.en I 4—f 4 55 ld.; krombekdoppers
f 12 id.; rijsdoppers f 16.50—f 18 id.;
stamprincessenboonen f 29—f 30.05 id.;
Gele Kruisbessen 21 cent per K.Q.; zwar
te bessen f 25—f 25.50 per 100 pond.
Lekkerkerk. Ter aanvulling van he*
verslag van het vestival volgen nog de
prijzen van de verloting: Harmonie Ver
eenlging Excelsior Lekkerkerk f 20; Kin
derkoor De Nachtegaaltjes Nleuw-Lekker-
land f 15; Kinderkoor De Nocl^tegaaltjes,
land f 15; Kinderkoor „Eupho-
nia", Lekkerkerk, f 10; Gemengd Koor
„Perseverance", Nieuwerkerk a.d. IJssel,
f 5. Directeursprijzen: c. Horsman van
„Excelsior", Lekkerkerk, f 10; P. Kroon,
voor „Zanglust", f 5 en H. van Olderen
voor,, Tavenu", Alblasserdam, troostprijs
f 2 50.
De uitslag vkn de vlucht van „De
Postduif", Lekkerkerk, is als volgt: In
concours 55 vogels. Gevlogen werd van uit
Laroche Migennes (Frankrijk), afstand
446 K M. Los- Zondagmorgen 5.45 uur.
Snelheid 1ste prijswinnaar 1022 M. per
min.: 1 Adr. van Risp; 2 Cor Mudde; 3
W. den Boer; 4 en 6 Cor Stoppelenburg;
5 J. van Breningen; 7 en 8 P. H. Ros; 9
Teun Roest; 10 J. den Boon: 11 P. Slin
gerland. Aankomst le prijswinnaar 13 138
uur; aankomst laatste prijswinnaar 14.22.
44 uur.