E l Albert Heijn' Thee ALBERTHEIJN ^Jan Vanderland Krachtig! - Geurig lï" ÖlSsS Uit ons Regeeringshuis lijkauto Tom Trip bij de zeeroovers Chocolade Krakelingen êSvc»Za,erd,ï: Vrije spreekplaats Y 69 10 4. 26 9 ,83 br*'; ssï^-" 49 18. 15.'° 18. [Plaatselijk nieuws WEERBERICHT. X. BOER I EEN DOOS HEERLIJKE gratis. ALBERT HEIJN IS STUKKEN G0EDK00PERI R 326. Schoonhoven, Haven 77, Tel.141 levert alles, zelfs behang! KLEIWEG 25 - GOUDA Burgerlijke stand] ▼KijDAG s» Artn, ras» (Vergadering op Woensdag). Interpellatie-de Visser. In den aanvang der vergadering is behandeld het verzoek van den heer De Visser (C.P.) om verlof tot het richten van vragen aan de Regeering naar aan leiding van de genomen maatregelen en het door haar gevoerde beleid in ver band met den huidigen internationalen toestand. De VOORZITTER stelde voor. het verzoek toe te staan. Daartoe werd z. h. s. besloten. De interpellatie zal op een nader te bepalen dag worden gehouden. VERVOER VAN PERSONEN MET motorrijtuigen. Voortzetting. Vervolgens werd de behandeling van het wetsontwerp: Vervoer van personen met motorrijtuigen voortgezet. De heer SCH1LTHUIS (VD.) be tuigde zijn instemming met het orde nend en geordineerend karakter van het Wetsontwerp. Hij wees er echter op. dat de vrees bestaat, dat de wet te zeer ten voordeele van het railverkeer zal worden toegepast. De heer VAN BRAAMBEEK (8.D. AP.) betoogde, dat het vergunningsstel sel voor de coördinatie onmisbaar is, waarbij hij wees op de lange geschiede nis, welke dit stelsel in ons land al heeft. Principieel wordt er bij dit wetsontwerp dus niets veranderd. Alleen ^por het ver gunningenstelsel krijgt men een juiste taakverdeeling. Niet ontkend kan worden, dat het wetsontwerp aan de overheid groote be voegdheden geeft, maar dat kan niet anders, omdat het vervoer veel te bewe gelijk ls voor strakke regeling in de wet. Met de instelling van de Bedrijf «com missie kon deze afgevaardigde zich niet vereenigen. De heer DIEPENHORST (AR.) zeide. dat het niet kan worden toege laten dat het spoorwegvervoer, waarop de vervoersplicht rust. wordt afgeroomd. Zooals een Fransche koning eens zei: De staat ben ik!, zoo kan het Nederland- sche volk zeggen, de Ned. Spoorwegen ben ik. want wij moeten voor de tekor ten opkomen. Anderzijds moet het auto- busvervoer eerder worden gestimuleerd; dan geremd; daarvoor schijnt nog een groote toekomst weggelegd. De heer Diepenhorst besprak tenslotte nog eenige speciale punten, o.a. de effec- tueering van een zoo groot mogelijke Zondagsrust. De heer POSTHUMA (CDU.) was het met de strekking van het ontwerp pens en betoogde, dat niets overbodigs wordt verlengd. De heer KRUGER (C.H.) zette uit een, dat het spoorwegverkeer niet kan worden gemist; voor het goederenverkeer en de defensie 1« de spoorweg onmisbaar. HIJ zag echter gaarne in de wet voor rang voor de vrije onderneming vastge legd, waar samenwerking tusschen spoor weg en wegverkeer ter sprake komt. De wet moet soepel zijn en kunnen weinig algemeens richtlijnen worden vastgelegd. De heer 6WEERS (R.K.) achtte het ontwerp, na de daarin aangebrachte wij zigingen. veel meer aanvaardbaar gewor den. Hij behandelde eenige kwesties, welke de gemeentebelangen raken. De heer EBELS (VD.) had het be- «kwanr, dat deze wet te veel het karakter van een machtigingswet heeft en dat de richtlijnen niet op de goede plaats staan Er moet beroep openstaan op de beslis singen van de Commissie vergunning en vervoer. De tarieven mogen niet te hoog ten gunste van de spoorwegen worden opgetrokken. De heer WOUDENBERO (NSD.) Bei dat de NSB bezwaar heeft tegen de dictatuur der meerderheid, gedemon streerd in het parlementaire stelsel. Dit ontwerp legt niets in den weg aan bezitters van personenauto's; verder moet het autowezen opkomen voor de verliezen van de spoorwegen. De heer DE VISSER (CP.) zeide. rich moeilijk te kunnen ontworstelen aan den indruk, dat het ontwerp was inge diend ter bescherming van de Spoorwe gen. die met groote tekorten te kampen hebben De communisten zouden tegen het ontwerp stemmen. Antwoord van den minister. Dit blijkt ook uit het besluit der Spoorwegdirectie. Aan de door den heer De Visser bepleitte commissie had de mi nister geen behoefte. De minister betoogde voorts, dat alleen het vergunningsstelsel een grondslag biedt voor een behoorlijke taakverdee ling van de verschillende vormen van vervoer. Het bevorderen van Zondagsrust heeft spr.'s bijzondere aandacht overeenkom stig het standpunt in de memorie van antwoord De heer Sweens bepleitte in zonderheid plattelands-verkeersbelangen uit algemeenen hoofde, in *t algemeen belang, heeft dit spr„s aandacht, ook als het gaat om niet rendabele lijnen. De rendabiliteit der spoorwegen in het al gemeen moet echter zoo goed mogelijk worden geregeld. De spoorwegen zijn echter een concurreerend bedrijf, dat iets. waar tekorten uit voortvloflen, tracht op te ruimen Het streven naar winst door inkrimping van het bedrijf met hoogere tarieven, zonder meer. wa re te veroordeelen. Spr. is bereid, te overwegen, aan dc gemeentebesturen meer invloeo te ge ven op de communale busdiensten. Daarna werd begonnen met de behan deling der artikelen. f*r iTvt 3 ct. 12 ttulu 50 ct. »i| Aportisksr» DroBi»f»n. (Vergadering op Donderdag). Vervoer personen op motor-' tuigen. Bij de vooruzetung van de behandeling der artikelen van het ontwerp: Vervoer van personen met motorrijtuigen, was aan de orde een amendemen>D 1E- PENHOR8T tA.R.) om een vertegen woordiger van Ged. Staten op te nemen in de commissie Vergunningen Persontn- vervoer in de provincie, waarbinnen een autobuscLenst zal worden of wordt uit geoefend, wanneer over zoo'n dienst in de vergadering der commissie wordt ge handeld. Hij wijzigde l^ter zijn amendement m dien zin, dat Gedep. Staten niet verte genwoordigd zullen zijn in de gevallen, waarin zij als beroepsinstantie optreden, waarmede aan een bezwaar van den heer Van Braambeek werd tegemoet ge komen. Het aldus gewijzigde amendement werd met 50 tegen 30 stemmen aangeno men. De heer SWEENS (RJC.) verdedigde een amendement op art. 12 om bij alge meenen maatregelen van bestuur ook voorschriften te kunnen geven omtrent de openbaarmaking en de mededueling aan de gemeentebesturen van de aan vragen en van de beschikkingen der commissie Vergunningen personenver voer. Da heer DIEPENHORST (AR.) lichtte een amendement toe. om in de wet zelf een algemeen richtsnoer voor het verleenen of weigeren van vergun ningen^ vast te leggen door te bepalen: „De vergunning wordt verleend, tenzij daardoor de duurzame en redelijke voor ziening in de verkeersbehoeften wordt geschaad." De MINISTER had tegen de ge dachte van het amendement-Sweens geen bezwaar, maar tegen het amende ment-Diepenhorst wel. omdat daardoor de bewijslast wordt gelegd op de vergun ning gevende autoriteit en de ordening in gevaar wordt gebracht, ook al ls het beginsel van het amendement juist en was de minister daarom bereid in de considerans het op te nemen Hij gaf, gezien den sterke» aandrang der Kamer om een richtsnoer ln de wet op te ne men, de voorkeur aan een minder scher pe redactie, luidende: „De vergunning wordt niet geweigerd dan in het belang van een duurzame en redelijke voorzie ning ln de vervoersbehoefteWat de vraag van den heer Van Dijken over de samenwerking betreft, daaronder moet worden verstaan: zoo min mogelijke con currentie. Als de oude concesslonnarissen even goed een dienst vervullen zullen als de nieuwe aanvragers, mogen zij wel de voorkeur hebben. De heer DIEPENHORST (AR.) wijzigde rijn amendement ln den door den minister, aanbevolen zin. De heer VAN BRAAMBEEK (S.D. A P.) diende een sub-amendement op het amendement-Diepenhorst in, luidende: „De vergunning wordt verleend Indien daardoor de duurzame en redelijke voor ziening ln de vervoersbehoefte wordt be- De MINISTER VAN WATER- vordert." Dan hebben de hoeren 'STAAT, dq heer Van Buuren, consta teerde, dat slechts dé laatste twee spre kers een afwijkend geluid hebben doen hooren. Hij betwistte hun. dat het stre ven voorzit om de belangen van de SpoorVegen eenzijdig te behartigen. Waar bleek dit uit het wetsontwerp? Uit drukkelijk heeft de minister gezegd, dat Bij de vookeur gseft aan de samenwer king tusschen sAgvwegen en de auto- busondememersrwat de tarjpen betreft te de Regeering bereid de groote massa Booveel mogelijk tegemoet te koma ook een norm. voegde de voorsteller er aan toe. Het amendement-Sweens^ werd the. aangenomen. t Het «ub-amendement van Braambeek werd niet 65 tegen 21 stefudm verwor- en. Vóór: de SJ3A.P. Het amèndementrDiepenhorst werd met 65 tegen 21 stemmen aangenomen. Tegen: de 8.DAP. - Het artikel werd zhjs. aangenomen. De heer BONOAERTS (RK.) ver dedigde een amendement om in d» **- gunning te omschrijven niet alleen het begin- en eindpunt, maar ook .de te vol gen wegen; ook kunnen vaste halte plaatsen worden aangegeven. De heer SWEENS (RK.) lichtte een amendement toe om begin- en eindpunt en vaste halteplaatsen niet vast te stel len dan nadat de belanghebbende ge meentebesturen zijn gehoord. De amendementen-Bongaerts en Sweens werden zonder hoofdelijke stem ming goedgekeurd. De heer BONGAERT8 (RK ver dédigde een amendement om schadever goeding niet alleen bij de Intrekking, maar ook bij de wijziging van een ver gunning te kunnen toekennen. De MINISTER kon met het amen- dement-Bongaerts medegaan. Het is de bedoeling dat het artikel naar zijn strek king zal worden toegepast. Echter niet ln alle gevallen kan schadevergoeding worden verleend. Het amendement werd Zha. goedge keurd. De heer BONGAERTS (RK) ver dedigde een amendement voor een tijde lijke vergunning ten hoogste tweemaal met uiterlijk zes maanden te verlengen en niet „met telkens ten hoogste zes maanden", gelijk art. 23 luidt. De minister nam het amendement over. Vervolgens verdedigde de heer BON GAERTS (RK.) een amendement op art. 25. waarin de aanvragen om vergun ning voor de uitvoering van groep eer voer ln meer dan een gemeente worden geregeld Hij wenschte de aanvragers schriftelijk ln kennis te laten stellen van de verklaringen van andere ondernemers, die een bepaald traject geheel of gedeel telijk willen berijden. De heer VAN DIJKEN (AR.) vroeg of de norm betreffende het toe«tnan vn vergunningen ook niet in dat art kei op genomen moest worden. De VOORZITTER nam het amen- dement-Bongaerts over. Hij achtte de door den heer Van Dijken gevraagde voorziening niet noodig. Amendementen op art. 26. verband houdend, met de wijziging van art. 13, werden door den minister overgenomen. De heer BONGAERTS (RK.) wenschte bij amendement art. 33. betref fende de vergunningen voor autobus diensten en groepsvervoer tusschen een gemeente aan te vullen met de bepaling: Bij algemeene maatregel van bestuur worden voorschriften gegeven, krachtens welke overeenkomstig daarbij te stellen regelen aan den houder van een fn het algemeen vervoersbelang gewijzigde of ingetrokken vergunning een schadever goeding kan worden toegekend. De minister nam het amendement aan. De heer AM E LINK (AR.) wees er op. dat waar een collectief contract ont breekt. het noodig is. dat de arbeids voorwaarden aan de goedkeuring van den minister worden onderworpen. Hij ver dedigde een amendement in dien geest tot omvoeglng van een nieuw artikel 60a. De heer KIEVIT (8.D.AP.) dienue een een sub-amendement in. om de re strictie: „behalve ln het geval, dat deze rechten en verplichtingen zijn geregeld bij collectieve arbeidsovereenkomst te doen vervallen. De MINISTER vond het niet juist om in de vergunningsvoorwaarden deze materie te regelen. Hij herinnerde aan zijn eerste hierover reeds gemaakte op merkingen. In beginsel kon hij zich met de gedachte van het amendement Amo- link echter wel vereen gen. Indien tegen dit amendement uit de Kamer geen ver zet zou bestaan, was de minister bereid het over te nemen, echter zonder sub amendement. De heer KIEVIT (BBAP.) trok zijn sub-amendement ln. waarna de minister het amendement-Ametlnk. overnam. De heer DIEPENHORST (AR.) verdedigde een amendement, waarvan de strekking is. om beroep open te stellen tegen het ln bewaring stellen van een motorrijtuig door opsporings-ambtena- ren. HIJ wees er op. dat het hier geen ln beslag neming Ingevolge het recht van strafrecht betreft en dat er geen moge lijkheid van een bezwaarschrift bestaat. Daarom moet beroep op den rechter open staan. Van deze beperking kan een pre- toch ventieve werking t.a.v. de, politie uit»- I/CP*, ..hIUAPDT Giessendam. De verjaardag van Prin- ses Juliana zal dit jaar worden gevierd J op 1 Mei. Het post- en telegraafkantoor zal die dag geopend zijn voor P.T.T. za ken van des voormiddags 8'/i12 uur; van des namiddags 2—3'/« uur en van 6—7 uur, alleen voor telegraaf en tele foon. Erz al een ochtend- en een avond- bestelling uitgevoerd worden, echter geen middag-bestelling en evenmin een twee de bestelling voor Giessen-Oudekerk. De candidatenlijst van „Giessen- dam's Belang" ls thans voor de gemeen teraadsverkiezing als volgt samenge steld: 1 A. van de' Minkelis, aftredend; 2 A. Muilwijk; 3 Joh. Kersbergen; 4 A. Baggerman; 5 A. Goedhart; 6 C. I. van Hattum; 7 L. Konijnenburg; 8 T. Neder- veen Kzn. Giessen-Oudekerk. De stier Roland van de fokvereeniging .Be dessen" behaal de Woensdag te Rotterdam op de cen trale stierenkeuring voor Z.-Holland de le prijs a. Het was de derde in 4 weken tijd dat deze stier een eerste prijs ver wierf. Naar waarneming ln de morgen van 28 April. INSTALLATIE BURGEMEESTER K. DE BOER. H&rdimxveld. Voor de installatie van den heer K. de Boer ais burgemeester op Maandag 1 Mei. is het volgende program ma vastgesteld: Een raadscommissie, bestaande uit de heeren F. de Bruijn. F. H. Kamsteeg en Joh. van der Stelt, zal des voormiddags om 10.15 uur den burgemeester met ge zin van diens woning afhalen. Bij aan komst ten raadhui ze zal aan mevr. De Boer een bouquet worden aangeboden door dochtertjes van de heeren Kam steeg en Van der Stelt. De openbare raadsvergadering begint des voormiddags 10.30 uur. Daarna volgt een rondgang door de gemeente en een bezoek aan de scho len. vertrek van het raadhuis en bezoek school II nam. 1 uur; bezoek bewaar school te Boven-Hardinxveld 111/4 uur; bijz. school te Boven-Hardinxveld l«/i uur school I om 2 uur. Verdere route: Ri vierdijk A. Schelluinsche brug. Parallel weg. tot nieuwe steeg, alwaar gekeerd wordt; terug langs Paralleweg, ver der Rijksweg. Buldersteeg naar Ri vierdijk A, verder westwaarts naar school III: aankomst aldaar 2V2 uur; bezoek bijz. school te Neder-Hardlnx- veld 3 uur; Bchool IV V/2 uur; bewaar school te Neder-Hardlnxveld 4 uur. Ver der wordt gereden langs Achterdljk. Pa rallelweg, Sluisweg, Rivierdijk B West waarts, Nieuweweg, Parallelweg enz„ Oostwaarts, Buldersteeg naar raadhuis. Een receptie ten raadhuize wordt ge houden van 5'/i6 uur voor particulie ren; 66> i uur voor afgevaardigden van vereentglngen. Het laatste wordt om 6 uur gevolgd door een défilé der vereeni- gingen. Langerak. Bij besluit van B. en W. is benoemd to klokkenist der gemeente den heer G. J. Middelkoop. Lexmond. De heer J. Scherpenzeel zal zich niet meer voor de verkiezing van den gemeenteraad beschikbaar stellen.' De heer Scherpenzeel had gedurende 20 jaar zitting in de raad en was geduren de al die tijd wethouder. Het 5-jarlg zoontje van den heer G. de Keiser uit Lakerveld vermaakte zich met grootere jongens bij de voet balsport. Het ventje liep daarbij een bal na en raakte in de diepe wetering. Zijn kameraadjes waren niet ln staat hem te redden. Gelukkig kwam nog bijtijds de heer T. Kersbergen ter plaatse, die het jongetje op het droge bracht. Het dunne pijltje geeft de stand van de vorige dag aan. Verwachting tot Zaterdagavond: Gedeeltelijk bevolkt; mogelijk enkele re genbuitjes; koujde avond en nacht; nog kans op lichte nachtvorst; overdag leb zachter; matige wind uit N.N.O. Waterstand: Schoonhoven hg. water 0.00 uur, 1.01 M. Keulen stand 2.40 M., val 0.02 M. Maastricht 27 April 42.13 M./ val 0.22 M. Luchttemperatuur. nperatuur bedroeg heden' 12 uur ln de schaduw 50 graden Fahrenheit. Vrijdag 28 April: Op 13.11. onder 1 59 Volle Maan Woensdag 3 Mei. Wielrijders, licht op! 28 April Meerkerk. De afdeellng van de 8.DA. P. heeft de volgende personen candldaat gesteld voor den gemeenteraad: W. Hoeijenbos (aftr.); 2 Joh. Boon; 3 J. Vuurens Oz.; 4 P. 't Lam; 5 J. Bor; 6N. Vink; 7 W. den Braven. Nieuwpoort. De majoor der rijksveld- wacht heeft proces-verbaal opgemaakt tegen H. R., wegens overtreding van het en rijwielreglement. Ondergeteekende heeft aangekocht een voor transport, tegen zeer concurreerende prijs, ook voor begraven. Tevens blijft beschikbaar de lijkwagen. Beleefd aanbevelend, Tal. 34, Molenaarsgraaf Landbouw en Veeteelt BOTERNOTEERING. De commissienoteering van Nederland- sche boter is Donderdag vastgesteld op 75 cent per K G. (ongewijzigd). DE BOTERHEFFING. Het bedra# van de heffing en steun - uitkeering op boter ls, behoudens tus schen tij dsche wijziging, voor de week van 27 April—4 Mei vastgesteld op f 0.55 per k.g. (onveranderd). TOESLAG OP KAAS. De toeslag op volvette boerenkaas be- draag tv oor de week van 27 April4 Mei 11.4 cent per K.G. 123- gaan. De minister nam het amendement over. Het wetsontwerp werd z.h*. goedge keurd, met aanteekening. dat de heer Woudenberg (N.8B.) en de heer Zandt (S G P.) tegen waren. Daarna te ln behandeling genomen een wijziging op de Electriciteltswet. welke na korte bespreking met men werd verworpen. 128. De vergadering ia tot Dinsdag uiteen gegaan. De rest van de mannen der .Nieuwe Vrijheid" hielden, hun geweren gereed om bij het minste verdachte teeken tot den aanval over te gaan. „Wij zijn arme zee lieden. die schipbreuk hebben geleden." zei Zwartbaard. „Kunt u ons meenemen naar Amerika?" „Als u de waarheid spreekt, wat ls dan de rqden van die bar ricade en waarom bent dan allen ge- tj»Pf>n 32 vtem- wapend?" vroeg kapitein Robert. „Wij 8 moeten ons verdedigen tegen de wilden," antwoordde Zwartbaard vaisch. „Wij wa- Kapltein Roberts wreef zich eens over den kind. „Heb Je ooit gehoord van Tom Trip?" vroeg hij. De uitwerking van het noemen van dien naam was alsof een bom insloeg. Zwartbaard, die den Jongen nog niet opgemerkt had, liet zijn oogen rond dwalen, tot ze 6p Tom bleven rusten „Oho!" brulde bil. „zoo. hij heeft jullie dus allerlei leugens wijs gemaakt, he?" Hij was mijn hutjongen en nooit heb lk een luiere nietsnut meegemaakt dan hij ren verwonderd tien." blanken voor ons te waar VRIJDAG SS ATKIL MS I Van Vrijdag 28 April lot en met Dpnderdag I 4 Mei: Bij minstens 50 ct. aan Boodschappen en een half pond thee I A 62'/, 67»/, - 75 - 87V, of 100 Cent HEERLIJKE SCHOUDERHAM 2 ons voor 31 ct. FIJNSTE OELDERSCHE HAM per ons 25-20 HAAOSCHE LEVERWORST per V. pond 10 VETTE OOUDSCHE KAAS per pond 22 VOLVETTE OOUDSCHE KAAS 38-35-32 NRD.-HOL. EDAMMERS 40+ p heele k. 115-98-88 LUNCHKAASJESper stuk 35-25 APPELSTROOPper z.g. K.O.-bus 32-27 VERSCH GEBRANDE PINDA'S per po d 8 ECHTE HONINOKOEK. P« st,uk,„ PRIMA TARWEBLOEM per pond 13-10-7 BESTE RIJST PRACHTIGE JAVARIJST MOOIE PRUIMEN - ABRIKOZEN ROZIJNEN, zonder pit SODA 12-10-8'. per pondspak 22-16 per pond 17'(t-15-IO 59 53 4 5 35-25-20-16 2 L. gij een ftesch SLAOLIE A 60 ot 80 Ct met een flesch TAFELAzIJN a 179, cent: EEN PRACTIScH SLA-COU\ERT VOOR SI CENT. COCOSSCHU1MPef Pond ct' FROU-FROU VRUCHTEfTkOEKJES per .pond van 24 voor 21 PRIMA BOTERHAMWORST 2218 Fabriceert en garandeert steeds de allerfijnste kwal,te,t Markt 2 Bavda «1 tU bova w7L.4w.ruWi „Mv*"'- Waai»«»«irM ji <i «rhfei «ordoi wtfttloUn. ONJUIST* VOORLICHTING. Capelie ad. UsseL Maart 1939. Tot mijn verbazing zag lk ln Uw blad van Maandag 1-L een bericht <n over de B7EP. te Capelle axL IJaael, dat onjuist was. Ten eerste wil lk erop wij ven dat de zoogenaamde geruchten dat de S GP. geen lijst in sou dienen toot de as. Gemeenteraadsverkiezing, mij. dm Screen CapeUenakr ben. geheet onbe- *vtadt de schrijver van dat bericht_h<* ook niet dwaas om zulke onzinnigheden wet heel gek zijn MS een partij die twee zetels ln de Raad heeft, en bij de verleden week gehouden ▼«"he xing voor de Provinciate Staten zelfs 787 stemmen behaalde, niet mei eet lijst uit kwam. Vindt U dat ook niet? Gelukkig te mij geblekeu dat de cor respondent van Capelle part noch deel heeft aan dat onjuiste bericht. Waar lk zeer blij mee ben. Wie het dan wel ge weest te? Dc vermoed iemand van buiten onze gemeente, die de sensatiezucht van de bevolking een beetje heeft willen prikkelen. Ook stond in datzelfde bericht een zoo genaamde candidatenlijst van de 8.G.P., die jammer voor de schrijver van dat bericht, ook met Juist te. De werkelijke lijst, zooals die ingediend zal worden, aldus; L a Moerman, 2. J. de Groot. 3 J. Snoei. 4. Chr Martijnse, 5. p. schipper. 6. J. den Hollander, 7. A. Stulvenberg, 8. A. de Witte. 9 C. de Pa ter. 10. J. L. de Waard. 11. J. Koolwijk, 12. B. Schouten. Wij raden den schrijver van gfenoemd bericht zulks voortaan maar over te la ten aan den correspondent van Capelle, die ten volle voor aijn tdak berekend is. daar ben lk van overtuigd. Temeer daar deze zich er van heeft onthouden om, zoolang er niets definitief bekend was, ook maar iets van een zoogenaamde lijst of over geruchten?? te publiceeren. Mijnheer de Redacteur, hartelijk dank voor de plaatsruimte, Hoogachtend, Uw Abonnee A. W. VERHOEF. Secretaris van de Verklerings- eommtsrie der S GP te Capelle a.d. UfiseL WAAROM PSEUDONIEM? Wanneer men de ingezonden stukjes op de vrije spreekplaats geteekend H. in Uw blad goed nagaat, dan moet wel de verzuchting door de lezers (Boeren) worden geslaakt: jammer, dat we den man, die zulk een goede kijk op crisis maatregelen heeft en het zpo goed durft te zeggen, niet beter kennen. Wat zou deze H. op de voorgrond kunnen treden, om wat niet recht te ln de Landbouw crisismaatregelen, vooral wat de varkens aangaat, recht te zetten en betere rege lingen te e lachen, tot heil van de Boe renstand. Waarom dan ook onder pseudoniem ge schreven? Waarom onderteekent hij zijn stukjes niet? Of te het hier weer dat de beste stuurlui aan wal staan? Is opbou wende critiek hem te moeilijk? Ik meen te mogen aannemen dat H., die zoo goe<j o£ é£.ÈSSST. f ta dta£tó (Aod"rn* Hand"'*"'* pro«h,,9*„ Eta<*,ln"1. 115 c JS 4 b,u U«o' K f11 „et»"" HolfP Korp8«»ntB, m Ml - 90 Oubb«l»°u',é LooP*r* tr,p en tl*0®" 0Mch(k< 'f.fSetete»- x*et Boud* tCarp""* at 50 iJ* 9Q coriP*»** ElVc.n HuuWoiu«'>m Ore»*°'ri i jubeeüe3 71 rnlim aanraking staat met de Boeren; mis* ach.en te hij wel aangesloten bij de Landbouw-Cr.sls-Organisatie en lid van één der Standsorganisaties; dit laatste zou evenwel niet goed te rijmen zijn, om dat hij het zoo zeer te kwaad heeft over de Hollandsche Maatschappij van Land bouw. en hij dan toen als goed organisa tieman zou moeten weten, dat genoemde Maatschappij met de ,;andere S ands- organisatles gezamenlijk, de Crisismaat regelen uitvoert. (Hier schuilt toch geen ÏM7 'de Boeren, dan mogen dezen hem wel zeer dankbaar zijn dat hij zoo voor hen In het ge weer komt. (Wie lacht daar?) Honnl zolt qui mal y pense! De pseudonimiteit zal wel worden op geheven? t VAN DEN BERO LZN. Sliedrecht, M April 1939. Dg KWESTIE SPIJK. Boven-Hardinxveld, 2A April 19J9. Mijnheer de Redacteur. Wilt u zoo vriendelijk zijn het volgen de in Uw blad op te nemen naar aan- lridlng van het bericht -Krrkeiijke O^ eenlKheld ln Spijk" onder de rubriek Kerk en School waarin ook mijn naam wordt genoemd? DltbOTlcht UAW mate tendentleua En dat niet alleen, maar ook rol onjuistheden, om het maar zacht uit te drukken. Het ligt echter OTet op mijn weg om daarop ln te gaan. Wel stel ik er prijz op om hier verklaren dat lk nimmer onaangenaamheden met den Kerkeraad van Spijk heb gehad en dat nooit de Spljkzche kerk voor mij ge sloten werd gehouden. Integendeel de verhouding tusschen ooa kan niet beter zlln Bovendien, dat de „zeer ztreng ge- lelormeerde" kerkeraad van Spijk wan neer in' de vncaUirebeurt een predikant van gematigd orthodoxe richting ol van moderne richting is voorgegaan, daarbenevens een predikant laat optre den van gereformeerde richting, kan ik ten volle oegrijpen. Ja, acht lk niets meer dan hun plicht. Tenslotte, wanneer Zondag voor een week het geval zich heeft voorgedragen, zooals ik het heb gehoord, dan zal het Ds Wiebosch weinig baten, al laat hij duizendmaal proces-verbaal opmaken en al dient hij duizendmaal een aanklacht bij het Class.caal Bestuur ln. Mag lk U. mijnheer de Redacteur, har telijk danken voor Uw bereidwilligheid het bovenstaande ln Uw blad op te ne men? Hoogachtend. Ds. H. KRAALJ. Ned. Herv. Predikant, Boven-Hardinxveld. ARKEL. April. Overleden: G. den Adel, 77 J. ALBLASSERDAM. April. Geboren: Maggeltjc, d. vxn C. Groe nendijk en A. T. Llgthart. - Abraham, z van J L. Verhoef! en O. Breedveld. Herbert, z. van B. J. Rietveld en J. A. v. Heusden. -an Ondertrouwd; C. Veen, 29 J., en H. o. Verhoeven. u Oetrouwd: A. A. Versteeg. 26 j„ en m_ den Boef. 24 j. - Z- C Q,mkrrr,ML 3S j„ en C. E. Eikhuizen. 19 j. C. KoolJ man. 31 J„ en J E van Steenis, 25 J. Overleden: E. Bakker. 3 J. r Awniem, z. van P. de '"ondertrouwd: J de Vos. 27 J. en G v. d. Pijl 27 j. (te Stolwijk). T. Bakker, 27 J, en J. H. de Jong, 29 J. HARDINXVELD. ApriL Geboren. Cornelia, z. van K. van der Stelt en D. de Jong. van P A de Keljser en JdeKoning. - Elisabeth Jannle. d. van D. Slob en M. Schild. Cornells, z. van A. Vlot en M. Huizer. Ondertrouwd: K_ Nederlof en M. Ue* Getrouwd: T. F. de Rower en P. W. Kabouw Overleden: J. C. Sterrenburg, 1» d. A. J. van 't Verlaat. M j^ HAASTRECT. April. Geboren. Eeuwout Hnrlch, «n K. Verboom en M. G. Schlittc. Martinua Cornells, z van C. A. van Znilen «n k. A van Zuijlen. - Willem, z. van M. Eeg- deman en P. D. Nobel. Aaltje, d. van G. de Pater en E. Kok. Ondertrouwd: J. A. Morxlnk, M 1. Oudewatcr), en W. E. Oskam, 28 J. N den Boer, 20 j. (te Reeuwtjk). en A. Oraveland. 24 j. - M. J Ooeterling, 24 j. (te Gouda) en A den Boggende. 23 J. St. O Vonk. 24 j. (te Reeuwijk), en P. W Kraan. 24 J. Getrouwd A C Faalj. 45 *n A- J. de Lange. 37 J O Nap. 24 J, (te Reeu wijk). en A. Kraan. 25 J. KRIMTF.N ad IJ88EL. April. Geboren Marrigje. d van H van Tuyi en J D van Housselt. Frank. z. van p. Mes en T. K Treuren Johannes Frederlk, z. van H. J. <1. Heul en J r. de Vries Ondertrouwd: M Lagerwaard, 32 en K. Koolmees. 28 J. Overleden: J de Kwant, 74 J., echtge noot van M. Visser. jÖblMPEN ad. LEK. April Ooborcn: Jan Willem, z. van J. W. Dl»- lèn en P Visser. Barend Joh*"""; van W Stam en C Dekker lti»abe«>. d. van B Boogacrdt en J. W. E. Panne- Getrouwd: A. A. Robbe, 20 J. en Honkoop. 22 j. Overleden D Deelen. 71 j ran M. Roest. S. van Halewijn, 70 j. weduwnaar van P. J. Eenhoorn. OUDERKERK a-d. IJSSEL. April. Overleden: I. de Rek weduwnaar va» A, V. d.' GraaL

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1939 | | pagina 5