E
l
Albert Heijn' Thee
ALBERTHEIJN
^Jan Vanderland
Krachtig! - Geurig lï"
ÖlSsS
Uit ons Regeeringshuis
lijkauto
Tom Trip bij de zeeroovers
Chocolade Krakelingen
êSvc»Za,erd,ï:
Vrije
spreekplaats
Y
69 10
4.
26
9 ,83 br*';
ssï^-" 49
18.
15.'°
18.
[Plaatselijk nieuws
WEERBERICHT.
X. BOER
I EEN DOOS HEERLIJKE
gratis.
ALBERT HEIJN IS STUKKEN G0EDK00PERI
R 326. Schoonhoven, Haven 77, Tel.141
levert alles, zelfs behang!
KLEIWEG 25 - GOUDA
Burgerlijke stand]
▼KijDAG s» Artn, ras»
(Vergadering op Woensdag).
Interpellatie-de Visser.
In den aanvang der vergadering is
behandeld het verzoek van den heer De
Visser (C.P.) om verlof tot het richten
van vragen aan de Regeering naar aan
leiding van de genomen maatregelen en
het door haar gevoerde beleid in ver
band met den huidigen internationalen
toestand.
De VOORZITTER stelde voor. het
verzoek toe te staan.
Daartoe werd z. h. s. besloten.
De interpellatie zal op een nader te
bepalen dag worden gehouden.
VERVOER VAN PERSONEN MET
motorrijtuigen.
Voortzetting.
Vervolgens werd de behandeling van
het wetsontwerp: Vervoer van personen
met motorrijtuigen voortgezet.
De heer SCH1LTHUIS (VD.) be
tuigde zijn instemming met het orde
nend en geordineerend karakter van het
Wetsontwerp. Hij wees er echter op. dat
de vrees bestaat, dat de wet te zeer ten
voordeele van het railverkeer zal worden
toegepast.
De heer VAN BRAAMBEEK (8.D.
AP.) betoogde, dat het vergunningsstel
sel voor de coördinatie onmisbaar is,
waarbij hij wees op de lange geschiede
nis, welke dit stelsel in ons land al heeft.
Principieel wordt er bij dit wetsontwerp
dus niets veranderd. Alleen ^por het ver
gunningenstelsel krijgt men een juiste
taakverdeeling.
Niet ontkend kan worden, dat het
wetsontwerp aan de overheid groote be
voegdheden geeft, maar dat kan niet
anders, omdat het vervoer veel te bewe
gelijk ls voor strakke regeling in de wet.
Met de instelling van de Bedrijf «com
missie kon deze afgevaardigde zich niet
vereenigen.
De heer DIEPENHORST (AR.)
zeide. dat het niet kan worden toege
laten dat het spoorwegvervoer, waarop
de vervoersplicht rust. wordt afgeroomd.
Zooals een Fransche koning eens zei: De
staat ben ik!, zoo kan het Nederland-
sche volk zeggen, de Ned. Spoorwegen
ben ik. want wij moeten voor de tekor
ten opkomen. Anderzijds moet het auto-
busvervoer eerder worden gestimuleerd;
dan geremd; daarvoor schijnt nog een
groote toekomst weggelegd.
De heer Diepenhorst besprak tenslotte
nog eenige speciale punten, o.a. de effec-
tueering van een zoo groot mogelijke
Zondagsrust.
De heer POSTHUMA (CDU.) was
het met de strekking van het ontwerp
pens en betoogde, dat niets overbodigs
wordt verlengd.
De heer KRUGER (C.H.) zette uit
een, dat het spoorwegverkeer niet kan
worden gemist; voor het goederenverkeer
en de defensie 1« de spoorweg onmisbaar.
HIJ zag echter gaarne in de wet voor
rang voor de vrije onderneming vastge
legd, waar samenwerking tusschen spoor
weg en wegverkeer ter sprake komt.
De wet moet soepel zijn en
kunnen weinig algemeens richtlijnen
worden vastgelegd.
De heer 6WEERS (R.K.) achtte het
ontwerp, na de daarin aangebrachte wij
zigingen. veel meer aanvaardbaar gewor
den. Hij behandelde eenige kwesties,
welke de gemeentebelangen raken.
De heer EBELS (VD.) had het be-
«kwanr, dat deze wet te veel het karakter
van een machtigingswet heeft en dat de
richtlijnen niet op de goede plaats staan
Er moet beroep openstaan op de beslis
singen van de Commissie vergunning en
vervoer. De tarieven mogen niet te hoog
ten gunste van de spoorwegen worden
opgetrokken.
De heer WOUDENBERO (NSD.)
Bei dat de NSB bezwaar heeft tegen de
dictatuur der meerderheid, gedemon
streerd in het parlementaire stelsel.
Dit ontwerp legt niets in den weg aan
bezitters van personenauto's; verder
moet het autowezen opkomen voor de
verliezen van de spoorwegen.
De heer DE VISSER (CP.) zeide.
rich moeilijk te kunnen ontworstelen aan
den indruk, dat het ontwerp was inge
diend ter bescherming van de Spoorwe
gen. die met groote tekorten te kampen
hebben De communisten zouden tegen
het ontwerp stemmen.
Antwoord van den minister.
Dit blijkt ook uit het besluit der
Spoorwegdirectie. Aan de door den heer
De Visser bepleitte commissie had de mi
nister geen behoefte.
De minister betoogde voorts, dat alleen
het vergunningsstelsel een grondslag
biedt voor een behoorlijke taakverdee
ling van de verschillende vormen van
vervoer.
Het bevorderen van Zondagsrust heeft
spr.'s bijzondere aandacht overeenkom
stig het standpunt in de memorie van
antwoord De heer Sweens bepleitte in
zonderheid plattelands-verkeersbelangen
uit algemeenen hoofde, in *t algemeen
belang, heeft dit spr„s aandacht, ook als
het gaat om niet rendabele lijnen. De
rendabiliteit der spoorwegen in het al
gemeen moet echter zoo goed mogelijk
worden geregeld. De spoorwegen zijn
echter een concurreerend bedrijf, dat
iets. waar tekorten uit voortvloflen,
tracht op te ruimen Het streven naar
winst door inkrimping van het bedrijf
met hoogere tarieven, zonder meer. wa
re te veroordeelen.
Spr. is bereid, te overwegen, aan dc
gemeentebesturen meer invloeo te ge
ven op de communale busdiensten.
Daarna werd begonnen met de behan
deling der artikelen.
f*r iTvt 3 ct. 12 ttulu 50 ct. »i| Aportisksr» DroBi»f»n.
(Vergadering op Donderdag).
Vervoer personen op motor-'
tuigen.
Bij de vooruzetung van de behandeling
der artikelen van het ontwerp: Vervoer
van personen met motorrijtuigen, was
aan de orde een amendemen>D 1E-
PENHOR8T tA.R.) om een vertegen
woordiger van Ged. Staten op te nemen
in de commissie Vergunningen Persontn-
vervoer in de provincie, waarbinnen een
autobuscLenst zal worden of wordt uit
geoefend, wanneer over zoo'n dienst in
de vergadering der commissie wordt ge
handeld.
Hij wijzigde l^ter zijn amendement m
dien zin, dat Gedep. Staten niet verte
genwoordigd zullen zijn in de gevallen,
waarin zij als beroepsinstantie optreden,
waarmede aan een bezwaar van den
heer Van Braambeek werd tegemoet ge
komen.
Het aldus gewijzigde amendement
werd met 50 tegen 30 stemmen aangeno
men.
De heer SWEENS (RJC.) verdedigde
een amendement op art. 12 om bij alge
meenen maatregelen van bestuur ook
voorschriften te kunnen geven omtrent
de openbaarmaking en de mededueling
aan de gemeentebesturen van de aan
vragen en van de beschikkingen der
commissie Vergunningen personenver
voer.
Da heer DIEPENHORST (AR.)
lichtte een amendement toe. om in de
wet zelf een algemeen richtsnoer voor
het verleenen of weigeren van vergun
ningen^ vast te leggen door te bepalen:
„De vergunning wordt verleend, tenzij
daardoor de duurzame en redelijke voor
ziening in de verkeersbehoeften wordt
geschaad."
De MINISTER had tegen de ge
dachte van het amendement-Sweens
geen bezwaar, maar tegen het amende
ment-Diepenhorst wel. omdat daardoor
de bewijslast wordt gelegd op de vergun
ning gevende autoriteit en de ordening
in gevaar wordt gebracht, ook al ls het
beginsel van het amendement juist en
was de minister daarom bereid in de
considerans het op te nemen Hij gaf,
gezien den sterke» aandrang der Kamer
om een richtsnoer ln de wet op te ne
men, de voorkeur aan een minder scher
pe redactie, luidende: „De vergunning
wordt niet geweigerd dan in het belang
van een duurzame en redelijke voorzie
ning ln de vervoersbehoefteWat de
vraag van den heer Van Dijken over de
samenwerking betreft, daaronder moet
worden verstaan: zoo min mogelijke con
currentie. Als de oude concesslonnarissen
even goed een dienst vervullen zullen als
de nieuwe aanvragers, mogen zij wel de
voorkeur hebben.
De heer DIEPENHORST (AR.)
wijzigde rijn amendement ln den door
den minister, aanbevolen zin.
De heer VAN BRAAMBEEK (S.D.
A P.) diende een sub-amendement op het
amendement-Diepenhorst in, luidende:
„De vergunning wordt verleend Indien
daardoor de duurzame en redelijke voor
ziening ln de vervoersbehoefte wordt be-
De MINISTER VAN WATER- vordert." Dan hebben de hoeren
'STAAT, dq heer Van Buuren, consta
teerde, dat slechts dé laatste twee spre
kers een afwijkend geluid hebben doen
hooren. Hij betwistte hun. dat het stre
ven voorzit om de belangen van de
SpoorVegen eenzijdig te behartigen.
Waar bleek dit uit het wetsontwerp? Uit
drukkelijk heeft de minister gezegd, dat
Bij de vookeur gseft aan de samenwer
king tusschen sAgvwegen en de auto-
busondememersrwat de tarjpen betreft
te de Regeering bereid de groote massa
Booveel mogelijk tegemoet te koma
ook een norm. voegde de voorsteller er
aan toe.
Het amendement-Sweens^ werd the.
aangenomen. t
Het «ub-amendement van Braambeek
werd niet 65 tegen 21 stefudm verwor-
en. Vóór: de SJ3A.P.
Het amèndementrDiepenhorst werd
met 65 tegen 21 stemmen aangenomen.
Tegen: de 8.DAP. -
Het artikel werd zhjs. aangenomen.
De heer BONOAERTS (RK.) ver
dedigde een amendement om in d» **-
gunning te omschrijven niet alleen het
begin- en eindpunt, maar ook .de te vol
gen wegen; ook kunnen vaste halte
plaatsen worden aangegeven.
De heer SWEENS (RK.) lichtte een
amendement toe om begin- en eindpunt
en vaste halteplaatsen niet vast te stel
len dan nadat de belanghebbende ge
meentebesturen zijn gehoord.
De amendementen-Bongaerts en
Sweens werden zonder hoofdelijke stem
ming goedgekeurd.
De heer BONGAERT8 (RK ver
dédigde een amendement om schadever
goeding niet alleen bij de Intrekking,
maar ook bij de wijziging van een ver
gunning te kunnen toekennen.
De MINISTER kon met het amen-
dement-Bongaerts medegaan. Het is de
bedoeling dat het artikel naar zijn strek
king zal worden toegepast. Echter niet
ln alle gevallen kan schadevergoeding
worden verleend.
Het amendement werd Zha. goedge
keurd.
De heer BONGAERTS (RK) ver
dedigde een amendement voor een tijde
lijke vergunning ten hoogste tweemaal
met uiterlijk zes maanden te verlengen
en niet „met telkens ten hoogste zes
maanden", gelijk art. 23 luidt.
De minister nam het amendement over.
Vervolgens verdedigde de heer BON
GAERTS (RK.) een amendement op
art. 25. waarin de aanvragen om vergun
ning voor de uitvoering van groep eer
voer ln meer dan een gemeente worden
geregeld Hij wenschte de aanvragers
schriftelijk ln kennis te laten stellen van
de verklaringen van andere ondernemers,
die een bepaald traject geheel of gedeel
telijk willen berijden.
De heer VAN DIJKEN (AR.) vroeg
of de norm betreffende het toe«tnan vn
vergunningen ook niet in dat art kei op
genomen moest worden.
De VOORZITTER nam het amen-
dement-Bongaerts over. Hij achtte de
door den heer Van Dijken gevraagde
voorziening niet noodig.
Amendementen op art. 26. verband
houdend, met de wijziging van art. 13,
werden door den minister overgenomen.
De heer BONGAERTS (RK.)
wenschte bij amendement art. 33. betref
fende de vergunningen voor autobus
diensten en groepsvervoer tusschen een
gemeente aan te vullen met de bepaling:
Bij algemeene maatregel van bestuur
worden voorschriften gegeven, krachtens
welke overeenkomstig daarbij te stellen
regelen aan den houder van een fn het
algemeen vervoersbelang gewijzigde of
ingetrokken vergunning een schadever
goeding kan worden toegekend.
De minister nam het amendement aan.
De heer AM E LINK (AR.) wees er
op. dat waar een collectief contract ont
breekt. het noodig is. dat de arbeids
voorwaarden aan de goedkeuring van den
minister worden onderworpen. Hij ver
dedigde een amendement in dien geest
tot omvoeglng van een nieuw artikel 60a.
De heer KIEVIT (8.D.AP.) dienue
een een sub-amendement in. om de re
strictie: „behalve ln het geval, dat deze
rechten en verplichtingen zijn geregeld
bij collectieve arbeidsovereenkomst te
doen vervallen.
De MINISTER vond het niet juist
om in de vergunningsvoorwaarden deze
materie te regelen. Hij herinnerde aan
zijn eerste hierover reeds gemaakte op
merkingen. In beginsel kon hij zich met
de gedachte van het amendement Amo-
link echter wel vereen gen. Indien tegen
dit amendement uit de Kamer geen ver
zet zou bestaan, was de minister bereid
het over te nemen, echter zonder sub
amendement.
De heer KIEVIT (BBAP.) trok zijn
sub-amendement ln. waarna de minister
het amendement-Ametlnk. overnam.
De heer DIEPENHORST (AR.)
verdedigde een amendement, waarvan de
strekking is. om beroep open te stellen
tegen het ln bewaring stellen van een
motorrijtuig door opsporings-ambtena-
ren. HIJ wees er op. dat het hier geen ln
beslag neming Ingevolge het recht van
strafrecht betreft en dat er geen moge
lijkheid van een bezwaarschrift bestaat.
Daarom moet beroep op den rechter open
staan. Van deze beperking kan een pre-
toch ventieve werking t.a.v. de, politie uit»-
I/CP*,
..hIUAPDT Giessendam. De verjaardag van Prin-
ses Juliana zal dit jaar worden gevierd
J op 1 Mei. Het post- en telegraafkantoor
zal die dag geopend zijn voor P.T.T. za
ken van des voormiddags 8'/i12 uur;
van des namiddags 2—3'/« uur en van
6—7 uur, alleen voor telegraaf en tele
foon. Erz al een ochtend- en een avond-
bestelling uitgevoerd worden, echter geen
middag-bestelling en evenmin een twee
de bestelling voor Giessen-Oudekerk.
De candidatenlijst van „Giessen-
dam's Belang" ls thans voor de gemeen
teraadsverkiezing als volgt samenge
steld: 1 A. van de' Minkelis, aftredend;
2 A. Muilwijk; 3 Joh. Kersbergen; 4 A.
Baggerman; 5 A. Goedhart; 6 C. I. van
Hattum; 7 L. Konijnenburg; 8 T. Neder-
veen Kzn.
Giessen-Oudekerk. De stier Roland van
de fokvereeniging .Be dessen" behaal
de Woensdag te Rotterdam op de cen
trale stierenkeuring voor Z.-Holland de
le prijs a. Het was de derde in 4 weken
tijd dat deze stier een eerste prijs ver
wierf.
Naar waarneming ln de morgen van
28 April.
INSTALLATIE BURGEMEESTER
K. DE BOER.
H&rdimxveld. Voor de installatie van
den heer K. de Boer ais burgemeester op
Maandag 1 Mei. is het volgende program
ma vastgesteld:
Een raadscommissie, bestaande uit de
heeren F. de Bruijn. F. H. Kamsteeg en
Joh. van der Stelt, zal des voormiddags
om 10.15 uur den burgemeester met ge
zin van diens woning afhalen. Bij aan
komst ten raadhui ze zal aan mevr. De
Boer een bouquet worden aangeboden
door dochtertjes van de heeren Kam
steeg en Van der Stelt.
De openbare raadsvergadering begint
des voormiddags 10.30 uur.
Daarna volgt een rondgang door de
gemeente en een bezoek aan de scho
len. vertrek van het raadhuis en bezoek
school II nam. 1 uur; bezoek bewaar
school te Boven-Hardinxveld 111/4 uur;
bijz. school te Boven-Hardinxveld l«/i uur
school I om 2 uur. Verdere route: Ri
vierdijk A. Schelluinsche brug. Parallel
weg. tot nieuwe steeg, alwaar gekeerd
wordt; terug langs Paralleweg, ver
der Rijksweg. Buldersteeg naar Ri
vierdijk A, verder westwaarts naar
school III: aankomst aldaar 2V2 uur;
bezoek bijz. school te Neder-Hardlnx-
veld 3 uur; Bchool IV V/2 uur; bewaar
school te Neder-Hardlnxveld 4 uur. Ver
der wordt gereden langs Achterdljk. Pa
rallelweg, Sluisweg, Rivierdijk B West
waarts, Nieuweweg, Parallelweg enz„
Oostwaarts, Buldersteeg naar raadhuis.
Een receptie ten raadhuize wordt ge
houden van 5'/i6 uur voor particulie
ren; 66> i uur voor afgevaardigden van
vereentglngen. Het laatste wordt om 6
uur gevolgd door een défilé der vereeni-
gingen.
Langerak. Bij besluit van B. en W. is
benoemd to klokkenist der gemeente den
heer G. J. Middelkoop.
Lexmond. De heer J. Scherpenzeel zal
zich niet meer voor de verkiezing van
den gemeenteraad beschikbaar stellen.'
De heer Scherpenzeel had gedurende 20
jaar zitting in de raad en was geduren
de al die tijd wethouder.
Het 5-jarlg zoontje van den heer
G. de Keiser uit Lakerveld vermaakte
zich met grootere jongens bij de voet
balsport. Het ventje liep daarbij een bal
na en raakte in de diepe wetering. Zijn
kameraadjes waren niet ln staat hem te
redden. Gelukkig kwam nog bijtijds de
heer T. Kersbergen ter plaatse, die het
jongetje op het droge bracht.
Het dunne pijltje geeft de stand van
de vorige dag aan.
Verwachting tot Zaterdagavond:
Gedeeltelijk bevolkt; mogelijk enkele re
genbuitjes; koujde avond en nacht; nog
kans op lichte nachtvorst; overdag leb
zachter; matige wind uit N.N.O.
Waterstand:
Schoonhoven hg. water 0.00 uur, 1.01 M.
Keulen stand 2.40 M., val 0.02 M.
Maastricht 27 April 42.13 M./ val 0.22 M.
Luchttemperatuur.
nperatuur bedroeg heden'
12 uur ln de schaduw
50 graden Fahrenheit.
Vrijdag 28 April: Op 13.11. onder 1 59
Volle Maan Woensdag 3 Mei.
Wielrijders, licht op!
28 April
Meerkerk. De afdeellng van de 8.DA.
P. heeft de volgende personen candldaat
gesteld voor den gemeenteraad: W.
Hoeijenbos (aftr.); 2 Joh. Boon; 3 J.
Vuurens Oz.; 4 P. 't Lam; 5 J. Bor; 6N.
Vink; 7 W. den Braven.
Nieuwpoort. De majoor der rijksveld-
wacht heeft proces-verbaal opgemaakt
tegen H. R., wegens overtreding van het
en rijwielreglement.
Ondergeteekende heeft aangekocht
een
voor transport,
tegen zeer concurreerende
prijs, ook voor begraven.
Tevens blijft beschikbaar
de lijkwagen.
Beleefd aanbevelend,
Tal. 34, Molenaarsgraaf
Landbouw en Veeteelt
BOTERNOTEERING.
De commissienoteering van Nederland-
sche boter is Donderdag vastgesteld op
75 cent per K G. (ongewijzigd).
DE BOTERHEFFING.
Het bedra# van de heffing en steun -
uitkeering op boter ls, behoudens tus
schen tij dsche wijziging, voor de week van
27 April—4 Mei vastgesteld op f 0.55 per
k.g. (onveranderd).
TOESLAG OP KAAS.
De toeslag op volvette boerenkaas be-
draag tv oor de week van 27 April4 Mei
11.4 cent per K.G.
123-
gaan.
De minister nam het amendement
over.
Het wetsontwerp werd z.h*. goedge
keurd, met aanteekening. dat de heer
Woudenberg (N.8B.) en de heer Zandt
(S G P.) tegen waren.
Daarna te ln behandeling genomen een
wijziging op de Electriciteltswet. welke na
korte bespreking met
men werd verworpen.
128.
De vergadering ia tot Dinsdag uiteen
gegaan.
De rest van de mannen der .Nieuwe
Vrijheid" hielden, hun geweren gereed om
bij het minste verdachte teeken tot den
aanval over te gaan. „Wij zijn arme zee
lieden. die schipbreuk hebben geleden."
zei Zwartbaard. „Kunt u ons meenemen
naar Amerika?" „Als u de waarheid
spreekt, wat ls dan de rqden van die bar
ricade en waarom bent dan allen ge-
tj»Pf>n 32 vtem- wapend?" vroeg kapitein Robert. „Wij
8 moeten ons verdedigen tegen de wilden,"
antwoordde Zwartbaard vaisch. „Wij wa-
Kapltein Roberts wreef zich eens over
den kind. „Heb Je ooit gehoord van Tom
Trip?" vroeg hij. De uitwerking van het
noemen van dien naam was alsof een bom
insloeg. Zwartbaard, die den Jongen nog
niet opgemerkt had, liet zijn oogen rond
dwalen, tot ze 6p Tom bleven rusten
„Oho!" brulde bil. „zoo. hij heeft jullie
dus allerlei leugens wijs gemaakt, he?"
Hij was mijn hutjongen en nooit heb lk
een luiere nietsnut meegemaakt dan hij
ren verwonderd
tien."
blanken voor ons te waar
VRIJDAG SS ATKIL MS
I Van Vrijdag 28 April lot en met Dpnderdag
I 4 Mei: Bij minstens 50 ct. aan Boodschappen
en een half pond thee
I A 62'/, 67»/, - 75 - 87V, of 100 Cent
HEERLIJKE SCHOUDERHAM 2 ons voor 31 ct.
FIJNSTE OELDERSCHE HAM per ons 25-20
HAAOSCHE LEVERWORST per V. pond 10
VETTE OOUDSCHE KAAS per pond 22
VOLVETTE OOUDSCHE KAAS 38-35-32
NRD.-HOL. EDAMMERS 40+ p heele k. 115-98-88
LUNCHKAASJESper stuk 35-25
APPELSTROOPper z.g. K.O.-bus 32-27
VERSCH GEBRANDE PINDA'S per po d 8
ECHTE HONINOKOEK. P« st,uk,„
PRIMA TARWEBLOEM per pond 13-10-7
BESTE RIJST
PRACHTIGE JAVARIJST
MOOIE PRUIMEN -
ABRIKOZEN
ROZIJNEN, zonder pit
SODA
12-10-8'.
per pondspak 22-16
per pond 17'(t-15-IO
59 53 4 5
35-25-20-16
2
L.
gij een ftesch SLAOLIE A 60 ot 80 Ct met een flesch
TAFELAzIJN a 179, cent:
EEN PRACTIScH SLA-COU\ERT
VOOR SI CENT.
COCOSSCHU1MPef Pond ct'
FROU-FROU
VRUCHTEfTkOEKJES per .pond van 24 voor 21
PRIMA BOTERHAMWORST 2218
Fabriceert en garandeert steeds de allerfijnste kwal,te,t
Markt 2
Bavda
«1 tU bova
w7L.4w.ruWi „Mv*"'- Waai»«»«irM
ji <i «rhfei «ordoi wtfttloUn.
ONJUIST* VOORLICHTING.
Capelie ad. UsseL Maart 1939.
Tot mijn verbazing zag lk ln Uw blad
van Maandag 1-L een bericht <n
over de B7EP. te Capelle axL IJaael, dat
onjuist was. Ten eerste wil lk erop wij
ven dat de zoogenaamde geruchten dat
de S GP. geen lijst in sou dienen toot
de as. Gemeenteraadsverkiezing, mij. dm
Screen CapeUenakr ben. geheet onbe-
*vtadt de schrijver van dat bericht_h<*
ook niet dwaas om zulke onzinnigheden
wet heel gek zijn MS een
partij die twee zetels ln de Raad heeft,
en bij de verleden week gehouden ▼«"he
xing voor de Provinciate Staten zelfs 787
stemmen behaalde, niet mei eet lijst uit
kwam. Vindt U dat ook niet?
Gelukkig te mij geblekeu dat de cor
respondent van Capelle part noch deel
heeft aan dat onjuiste bericht. Waar lk
zeer blij mee ben. Wie het dan wel ge
weest te? Dc vermoed iemand van buiten
onze gemeente, die de sensatiezucht van
de bevolking een beetje heeft willen
prikkelen.
Ook stond in datzelfde bericht een zoo
genaamde candidatenlijst van de 8.G.P.,
die jammer voor de schrijver van dat
bericht, ook met Juist te. De werkelijke
lijst, zooals die ingediend zal worden,
aldus; L a Moerman, 2. J. de
Groot. 3 J. Snoei. 4. Chr Martijnse, 5.
p. schipper. 6. J. den Hollander, 7. A.
Stulvenberg, 8. A. de Witte. 9 C. de Pa
ter. 10. J. L. de Waard. 11. J. Koolwijk,
12. B. Schouten.
Wij raden den schrijver van gfenoemd
bericht zulks voortaan maar over te la
ten aan den correspondent van Capelle,
die ten volle voor aijn tdak berekend is.
daar ben lk van overtuigd. Temeer daar
deze zich er van heeft onthouden om,
zoolang er niets definitief bekend was,
ook maar iets van een zoogenaamde lijst
of over geruchten?? te publiceeren.
Mijnheer de Redacteur, hartelijk dank
voor de plaatsruimte,
Hoogachtend,
Uw Abonnee
A. W. VERHOEF.
Secretaris van de Verklerings-
eommtsrie der S GP te Capelle
a.d. UfiseL
WAAROM PSEUDONIEM?
Wanneer men de ingezonden stukjes
op de vrije spreekplaats geteekend H. in
Uw blad goed nagaat, dan moet wel de
verzuchting door de lezers (Boeren)
worden geslaakt: jammer, dat we den
man, die zulk een goede kijk op crisis
maatregelen heeft en het zpo goed durft
te zeggen, niet beter kennen. Wat zou
deze H. op de voorgrond kunnen treden,
om wat niet recht te ln de Landbouw
crisismaatregelen, vooral wat de varkens
aangaat, recht te zetten en betere rege
lingen te e lachen, tot heil van de Boe
renstand.
Waarom dan ook onder pseudoniem ge
schreven? Waarom onderteekent hij zijn
stukjes niet? Of te het hier weer dat de
beste stuurlui aan wal staan? Is opbou
wende critiek hem te moeilijk?
Ik meen te mogen aannemen dat H.,
die zoo goe<j o£ é£.ÈSSST. f ta dta£tó
(Aod"rn*
Hand"'*"'*
pro«h,,9*„ Eta<*,ln"1.
115 c JS 4 b,u U«o' K f11
„et»""
HolfP
Korp8«»ntB,
m
Ml - 90
Oubb«l»°u',é
LooP*r*
tr,p en tl*0®"
0Mch(k< 'f.fSetete»-
x*et
Boud* tCarp""* at
50 iJ*
9Q
coriP*»**
ElVc.n HuuWoiu«'>m
Ore»*°'ri i
jubeeüe3
71 rnlim
aanraking staat met de Boeren; mis*
ach.en te hij wel aangesloten bij de
Landbouw-Cr.sls-Organisatie en lid van
één der Standsorganisaties; dit laatste
zou evenwel niet goed te rijmen zijn, om
dat hij het zoo zeer te kwaad heeft over
de Hollandsche Maatschappij van Land
bouw. en hij dan toen als goed organisa
tieman zou moeten weten, dat genoemde
Maatschappij met de ,;andere S ands-
organisatles gezamenlijk, de Crisismaat
regelen uitvoert. (Hier schuilt toch geen
ÏM7 'de Boeren, dan
mogen dezen hem wel zeer dankbaar
zijn dat hij zoo voor hen In het ge
weer komt. (Wie lacht daar?) Honnl zolt
qui mal y pense!
De pseudonimiteit zal wel worden op
geheven? t VAN DEN BERO LZN.
Sliedrecht, M April 1939.
Dg KWESTIE SPIJK.
Boven-Hardinxveld, 2A April 19J9.
Mijnheer de Redacteur.
Wilt u zoo vriendelijk zijn het volgen
de in Uw blad op te nemen naar aan-
lridlng van het bericht -Krrkeiijke O^
eenlKheld ln Spijk" onder de rubriek
Kerk en School waarin ook mijn naam
wordt genoemd? DltbOTlcht UAW
mate tendentleua En dat niet alleen,
maar ook rol onjuistheden, om het maar
zacht uit te drukken. Het ligt echter OTet
op mijn weg om daarop ln te gaan. Wel
stel ik er prijz op om hier verklaren
dat lk nimmer onaangenaamheden met
den Kerkeraad van Spijk heb gehad en
dat nooit de Spljkzche kerk voor mij ge
sloten werd gehouden. Integendeel de
verhouding tusschen ooa kan niet beter
zlln Bovendien, dat de „zeer ztreng ge-
lelormeerde" kerkeraad van Spijk wan
neer in' de vncaUirebeurt een predikant
van gematigd orthodoxe richting ol
van moderne richting is voorgegaan,
daarbenevens een predikant laat optre
den van gereformeerde richting, kan ik
ten volle oegrijpen. Ja, acht lk niets
meer dan hun plicht.
Tenslotte, wanneer Zondag voor een
week het geval zich heeft voorgedragen,
zooals ik het heb gehoord, dan zal het
Ds Wiebosch weinig baten, al laat hij
duizendmaal proces-verbaal opmaken en
al dient hij duizendmaal een aanklacht
bij het Class.caal Bestuur ln.
Mag lk U. mijnheer de Redacteur, har
telijk danken voor Uw bereidwilligheid
het bovenstaande ln Uw blad op te ne
men?
Hoogachtend.
Ds. H. KRAALJ.
Ned. Herv. Predikant,
Boven-Hardinxveld.
ARKEL. April.
Overleden: G. den Adel, 77 J.
ALBLASSERDAM. April.
Geboren: Maggeltjc, d. vxn C. Groe
nendijk en A. T. Llgthart. - Abraham,
z van J L. Verhoef! en O. Breedveld.
Herbert, z. van B. J. Rietveld en J. A. v.
Heusden. -an
Ondertrouwd; C. Veen, 29 J., en H. o.
Verhoeven. u
Oetrouwd: A. A. Versteeg. 26 j„ en m_
den Boef. 24 j. - Z- C Q,mkrrr,ML 3S
j„ en C. E. Eikhuizen. 19 j. C. KoolJ
man. 31 J„ en J E van Steenis, 25 J.
Overleden: E. Bakker. 3 J.
r
Awniem, z. van P. de
'"ondertrouwd: J de Vos. 27 J. en G v.
d. Pijl 27 j. (te Stolwijk). T. Bakker,
27 J, en J. H. de Jong, 29 J.
HARDINXVELD. ApriL
Geboren. Cornelia, z. van K. van der
Stelt en D. de Jong.
van P A de Keljser en JdeKoning. -
Elisabeth Jannle. d. van D. Slob en M.
Schild. Cornells, z. van A. Vlot en M.
Huizer.
Ondertrouwd: K_ Nederlof en M. Ue*
Getrouwd: T. F. de Rower en P. W.
Kabouw
Overleden: J. C. Sterrenburg, 1» d.
A. J. van 't Verlaat. M j^
HAASTRECT. April.
Geboren. Eeuwout Hnrlch, «n K.
Verboom en M. G. Schlittc. Martinua
Cornells, z van C. A. van Znilen «n k.
A van Zuijlen. - Willem, z. van M. Eeg-
deman en P. D. Nobel. Aaltje, d. van
G. de Pater en E. Kok.
Ondertrouwd: J. A. Morxlnk, M 1.
Oudewatcr), en W. E. Oskam, 28 J.
N den Boer, 20 j. (te Reeuwtjk). en A.
Oraveland. 24 j. - M. J Ooeterling, 24 j.
(te Gouda) en A den Boggende. 23 J.
St. O Vonk. 24 j. (te Reeuwijk), en P.
W Kraan. 24 J.
Getrouwd A C Faalj. 45 *n A- J.
de Lange. 37 J O Nap. 24 J, (te Reeu
wijk). en A. Kraan. 25 J.
KRIMTF.N ad IJ88EL. April.
Geboren Marrigje. d van H van Tuyi
en J D van Housselt. Frank. z. van
p. Mes en T. K Treuren Johannes
Frederlk, z. van H. J. <1. Heul en J r.
de Vries
Ondertrouwd: M Lagerwaard, 32 en
K. Koolmees. 28 J.
Overleden: J de Kwant, 74 J., echtge
noot van M. Visser.
jÖblMPEN ad. LEK. April
Ooborcn: Jan Willem, z. van J. W. Dl»-
lèn en P Visser. Barend Joh*""";
van W Stam en C Dekker lti»abe«>.
d. van B Boogacrdt en J. W. E. Panne-
Getrouwd: A. A. Robbe, 20 J. en
Honkoop. 22 j.
Overleden D Deelen. 71 j
ran M. Roest. S. van Halewijn, 70 j.
weduwnaar van P. J. Eenhoorn.
OUDERKERK a-d. IJSSEL. April.
Overleden: I. de Rek weduwnaar va»
A, V. d.' GraaL