M
SCH00NH0VEN5CHE COURANT I
MN
Het Prinselijk gezin
gaat aan boord van de Piet Hein
1
roei_
EEN GROOT NEDERLANDER.
1«69 - 1939
„Insulind e”
TIEN BLADZIJDEN.
Opr
heeft
enz..
en
I
lauweren
bleek
J.
i
laa zeil-
V
bevordering van adjudant van den mili
tair en civiel gouverneur Van Heutz, een
jdstrijden
old door
Gulden bij levenslange
ongeschiktheid.
be-
het
boot en luide toegejuicht stapte uit de
Alfa Romeo,
JOODSCHE VLUCHTELINGETJES
NAAR ENGELAND.
Pe gerstyfilgende .dagen gyJAen yelc
De
i toestand
wich overgebracht.
Keulen
toe-
naai
een
Later
Asian de
e door de
-2
standaard in de mast maakte ons spoe
dig duidelijk dat de Prinselijke Familie
niet aan boord was. Op rustige wijze
werd de fraaie boot daarna geschut, voer
de schutkolk uit en nam toen plaats in
de Vluchthaven, waar velen nog profi-
teeren van de gelegenheid om het vaar,
tuig van dichtbij te aanschouwen.
Spoedig werd bekend, dat de Prlnsellj-
ke Familie omstreeks 6 uur met auto’s
vanuit Soestdijk zou arriveeren en zich
dan hier zou inschepen aan boord van de
Piet Hein, die inmiddels de Vluchthaven
weder verlaten had, omdat deze plaats
voor het boora gaan niet geschikt
Buiten de Waterpoort gaat het Prinselijk Gezin scheep voor een reis met de ..Piet
Hein". Prinses Juliana wendt zich op de aanlegsteiger om, naar Prinses Beatrix,
die haar op de arm van jonkvr. Feith volgt naar het schip.
stad langs en meerde vervolgens aan een
der aaniegste.gers van het N.euwe Hoofd.
Nu wachtte men en naarmate net
grooie oogenbhk dichter bij kwam steeg
de spanning. Achter de touwen, die in
allerijl voor eenige afzetting van den weg
gespannen waren, verdrong z ch een
enorme menschenmemg.e, waarbij voor
al de jeugd zich niet onbetu gd liet en
zoodra deze maar iets van een au .o be
speurde, een lUid gejuich aanhief.
Bij de aanlegste.ger was Intusschep de
loco-burgemeester, dr. S. B.egel. Aange
komen en even later kwam ook wethou
der Mr. Vonkenberg. De commissaris van
politie hield een wakend oog op de af
zetting. Op de rivier rondom het Prinse-
tjok-
Colijn, de man met ijzeren hand en
stalen wilskracht, die van boerenzoon
opklom tot de hoogst bereikbare openba-
re functie in den lande, wordt morgen 70
jaar. Deze leeftijd, waarop anderen, en
zeker een oud-Indisch officier, reeds lang
gepensionneerd zijn, weerhoudt dezen re.
geeringsleider met zijn dubbel minister,
schap te vervullen.
Stammende uit een ondernemend boe
rengeslacht, was hij voorbestemd opge
leid te worden in het landbouwersbcdiijf.
Als jongen is hij daarin werkelijk eenige
tijd werkzaam geweest, doch Dr.ekus kun
niet aarden op de boerderij Nadat hij
tenige malen inplaats van met een spa of
greep in de handen, met een boek op zijn
knieen was aangetroffen, slaakte zijn
grootvader de verzuchting: „Van Driekus
komt niets terecht". Het was waar, het
zag er niet naar uit, dat Hendrikus Co
lijn een goed landbouwer zou worden.
Zijn hart drong naar de milita.re dienst,
doch zijn vader verzette zich daartegen,
Prins Bernhard,
gekleed in grijs sportcostuum, de onaf
scheidelijke witte anjer in ’t knoopsgat
en blootshoofds met zonnebril op, luide
toegejuicht, waarvoor de Prins wuivend
dankte. De prins onderhield zich daarna
met den loco-burgemeester en den com
missaris van politie, wien hij bedankte
voor de genomen moeite. Imusschen wa
ren ook de nood'ge koffers en een vaatje
nieuwe haring, dat ju'st dien dag aan
geboden werd, in de stoomsloep geladen
en hierna ging de Prins, die vergezeld
was van een ge vrienden, aan boord. De
Prins nam zelf het stuurrad en met volle
kracht ging het naar het moederschip.
De inlading ging hier vlot, de motorsloep
werd weer aan boord gehaald en hÜffia
verdween de Piet Hein met snelle vaart
in de richting Dordrecht.
Maandagavond omstreeks 9 uur Is de
Piet Hein voor Dordrecht verschenen en
Dinsdagmorgen te 8 uur werd de tocht
voortgezet naar het Hollandsch Diep en
de Zeeuwsche Wateren en gisteravond
kwam het jacht om half zeven te Veere
aan.
Ad verten tlën16 regels 1.30,
elke regel meer 0.20; derde
plaatsing halve prijs. Adver-
tentlën worden gratis ge
plaatst In „De Gorcumer".
Gorcum’s enthousiaste bevolking verbreekt de afzetting.
Een geheel onverwachte en heuglijke
gebeurtenis beleefde Gorcum Maandag,
een gebeurtenis die bij velen nog jaren
lang in aangename herinnering zal blij
ven voortleven.
Maandagmiddag ging ’t gerucht dat ’t
Prinselijk jacht de Piet Hein met de Prin
selijke familie aan boord op de doorreis
Gorcum zou passeeren en een enorme
menschenmtmgte spoedde zich om half 3
naar de Niewe Merwedesluis en ook de
schoolkinderen kregen vrijaf om naar
het voorbijvaren van de Piet Hein te
gaan kij'ien. Na eenigen tijd wachten
kwam he, zilvergrijze jacht in 't zicht
docli iwi patsers jas ste iMRmkiijse
Rook- en Pruimtabakken
van at 5 cent per half on*
Vraagt ze Uwen winkelier of bij;
W. HIJNEVELD,
Haven 66 - Tel. 91 - Schoonhoven
HET FORTUIN VAN WIJLEN SIR HENRl
DETERDING IN ENGELAND.
Wijlen Sir Henri Deterding, die 4 Fe
bruari in de leeftijd van 72 jaar in St.
Moritz is overleden, heeft in Engeland
een fortuin van 370 401 pond sterling
aan successierechten is hiervan reeds af
getrokken. Na aftrek van een som voor
de twee executeurs testamentair, zal het
fortuin tusschen zijn weduwe en kinde-
In allerijl werd geneeskundige hulp ren worden verdeeld.
ENGELSCH VLIEGTUIGBOUWER
VERMOORD.
Geheimzinnig sterfgeval te Hythe
In de nacht van Zaterdag op Zondag
heeft men in het plaatsje Hythe, in het
Engelsche graafschap Kent, den beken
den vlieger, kapitein Nicholas Comper op
straat gevonden in bewusteloozen
stand. Hij werd direct overgebracht
het ziekenhuis te Folkstone, waar
schedelbreuk werd geconstateerd. 1
is kapitein Comper aan de gevolgen over»
leden.
De vlieger was Vrijdag in een hotel te
Hythe aangekomen. De eigenaar vertel
de, dat Comper Zaterdagavond was weg
gegaan om bij een vriend te eten. Tien
minuten later vond men hem gewond op
straat. Men vermoedde reeds misdaad en
gisteren is een arbeider gearresteerd, on
der verdenking den kapitein vermoordt»
hebben.
Kapitein Comper werkte voor rekening
van de Britsche regeering aan een door
hem uitgevonden nieuw model vliegtuig,
te Brookland. Hij was specialist op het
gebied van vliegtuigbouw. De politie ba
waart het grootste stilzwijgen.
omdat het In die tijd niet betaamde voor
een Jongeman vrijwillig dienst te nemen,
als hij thuis goed werk kon verrichten.
Na eenige tijd strijd gaf de vader toe,
dat zijn zoon niet langer op de boerderij
zou werken, maar ook zou hij niet in
dienst gaan. Hij kon gaan studeeren voor
onderwijzer. Toen het echter bleek, dat
ook Hieraan de jonge Colijn zich niet ge»
heel wijdde, gaf vader Colijn toestem
ming voor het dienstnemen van zijn zoon
bij de voorbereidende of officiersopleiding
in Kampen. Daar ontplooiden zich Co-
Ujn’s capaciteiten, zoodat hij spoedig als
korporaal werd ov.ergeplaatst naar Ber-
„de
man die alleen de beste krachten naast
zich duldde.
Voor zijn verschillende krijgsverrich
tingen werden Colijn achtereenvolgens
de militaire Willemsorde vierde en derde
klasse toegekend.
Toen Van Heutz naar het vaderland
geroepen werd voor een bespreking met
den minister van binnemandsche zaken,
moest Colijn hem vergezellen. Van deze
gelegenheid maakte hij natuurlijk ge
bruik zijn geboortedorp te bezoeken. Zijn
roem in Indie vergaard, had z.ch daar
verspreid en hij werd bejubeld bij zijn
aankomst. De eerste openbare hulde, die
Colijn In ontvangst nam.
Als wij de verschillende prestaties en
bevorderingen van Colijn opsommen,
lijkt het alsof deze vanzelfsprekend op
elkaar volgden. Maar hoevele jongelui
waren niet ook als korporaal begonnen
om hetnooit verder te brengen dan trou-
pler. Colijn had het door zijn geweldige
wilskracht, waarbij zijn vrouw hem
krachtig steunde, gebracht tot een van
de hoogste vertrouwensposten in het
Ned. Indische staatsbestel. Van Heutz,
die ondertusschen was benoemd tot gou-
verneur-generaal, waardeerde de capaci
teiten van zijn adjudant en vertrouwde
hem menigmaal belangrijke werkzaam
heden toe. In 1907 verliet Colijn echter
de dienst met de rang van majoor, doch
hij bleef medewerken aan de regeering.
thans onder de titel van adviseur voor
bestuurszaken in de buitenbezittingen.
In de buitenbezittingen want nij be
vond zich in de binnenlanden van Bor
neo bereikte hem het verzoek van dr.
Kuyper om zich candidaat te laten steL
len voor de Tweede Kamer. Dit was de
wending in het leven van dr. Colijn. HIJ
werd Ind sche specialiteit van de A R.
party in de Staten-Generaal. Hij werd
politicus.
Doch als Kamerlid heeft de AR. partij
niet lang van zijn diensten gebruik kun
nen maken, want reeds in 1911 werd Co
lijn geroepen tot minister van oorlog.
Ruim een jaar later werd hij minister
van marine. In 1914 vertrok hij naar
Londen, omdat de Bataafsche Petroleum
Maatschappij zijn groote kennis van Ned.
Indië wilde aanwenden en hem tot direc
teur benoemde In 1922 keerde dr. Colijn
terug naar het vaderland, want dr Kuy
per voelde zijn krachten af nemen en Co
lijn werd zijn opvolger en leider van de
A R. partij.
Het volgende jaar gaf Colijn olijk van
zijn Inzichten in de economische wereld.
Hij waarschuwde, als minister van finan.
ciën, tegen de naderende crisis, doch
slechts weinigen hechtten waarde aan die
voorden en zijn raad werd in de wind
geslagen. Toch bleek later hoe goed zijn
inzicht was geweest.
Na ons land verschillende malen op in
ternationale conferenties te hebben ver
tegenwoordigd. werd hij in 1930 bevor
derd tot eere-doctor aan de Vrije Univer-
siteit te Amsterdam!
Dit is zeer beknopt en natuurlijk on
volledig een overzicht van de levensloop
van.een man aan wien Nederland veel
verschuldigd is en die door alle partijen
geëerd ftordt niet alleen als een staats
man van groote verdienste, maar ook als
een man wiens eerlijkheid en integriteit
boven alle verdenking is verheven.
I Verschijnt Maandag. Woensdag
I en Vrtfdag. Prijs bij vooruitbeta-
t ling: voor Schoonhoven per 3
I maanden 1.25; per post 1.50.
I Met verzekering 15 cents meer.
voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van
by verlies z Gulden bij verlies van De verzekerde moet In het
van een duim, 0 U een anderen vinger. bezit zijn van een polls.
gen op Zoom, waar hij de bijnaam
straffe korporaal" verwierf. Weer ,-nkeie
jaren later werd hij bevorderd tot twee
de luitenant der infanterie bij het Indi
sche leger. Voor zijn vertrek naar Oost-
Indië huwde hij, in 1893, met Helena
Groeneberg en op vier-en-twintig-jarige
leeftijd begon Colijns dienstverband bij
het N.O.I.L, waarin hij lauweren zou
oogsten.
De jeugdige luitenant onderscheidde
rich bij de strafexpeditie naar Lombok,
Juist na de geboorte van zijn eerste zoon.
Toen hij ook in Atjeh op de voorgtond
trad, ontving hij de eere-sabel en werd
hij bij keuze bevorderd tot kapitein. Een
jaar later, in 1901, volgde de verenende
DOOR DE BLIKSEM GETROFFEN.
Landbouwer achter maai-
machine gedood.
Een hevig onweer woedde Maandag
omstreeks het middaguur boven Ooste
lijk Noord-Brabant. Te Loosbroek was de
29-jarige J. van der Kammen met twee
andere landbouwers met een maaima-
chine in het veld. Van der Kammen, die
achter de machine liep, en zijn knecht,
die zich in zijn onmiddellijke nabijheid
bevond, werden door de bliksem getrof- nagelaten of ruim f 3.259.500. De f 986.000
fen en stortten neer. De andere land
bouwers, die zich in de omgeving op de
akkers bevonden, snelden toe, doch v. d.
Kammen gaf geen teekèn van leven
meer,
ingeroepen. De geneesheer kon echter
slechts de dood van het slachtoffer con-
stateeren. Bij den knecht konden de le
vensgeesten weer opgewekt worden. Hij
geen nadeellge gevolgen van het
gebeurde ondervonden te hebben. Het
slachtoffer was eenige zoon en kostwin
ner voor zijn bejaarde ouders.
ANGSTIGE NACHT VOOR VLUCH
TEND ECHTPAAR.
Op 3000 M. hoogte.
Een Duitsch echtpaar, dat over de 3000
meter hooge Sceaplana in Prattigau naar
Zwitserland is gevlucht, heeft een nacht
van verschrikking beleefd. De vermoeie
nissen van de tocht bleken voor den man
te groot, want op een gegeven oogenblik
kon hij niet verder. Onder een rotsblok
zocht hij zoo goed mogelijk bescherming
tegen de hevige koude. Zijn vrouw be
sloot alleen verder te gaan om hulp te
halen, doch zij gleed uit en brak een
been. De geheel nacht heeft zij tegen de
rotsen gelegen, zich met de moed der
wanhoop vastklemmend. Haar hulpge
roep werd eerst de volgende morgen ge
hoord door den eigenaar van de schuil
hut van de Sceaplana, die een reddings
brigade uit het dal ontbood.* De man
werd later in geheel uitgeputte
teruggevonden.
Menschen, die zóóveel haast
hebben, dat hun de tijd ontbreekt
om veilig te rijden, krijgen vaak
maanden cadeau in hosp.taal of
huis van bewaring....
honderden Duitsche Joodsche vluchte»
iingetjes naar Engeland worden ovexge-’
bracht. Gisteren is reeds onder leiding
van mevrouw G. Wijsmuller—Meijer, van
het Amsterdamsche Kindercomité, een
transport van 150 kinderen uit Osna-
brück via Hoek van Holland naar Har-
V an daag komt uit
een nieuw transport van hon
derd kinderen en de volgende week is el
ke werkdag een transport van ruim hon
derd kinderen te verwachten, die allen
in Engelsche families zullen worden
genomen.
VLIEGBOOT VERBRAND.
Eén der opvarenden vermist.
Maandagavond is brand uitgebroken in
de vlieghaven van de Imperia! Airways
te Hythe in Hampshire (Engeland), waar
juist de vllegboot „Connemara" lag. De
vlammen bereikten de vllegboot, met het
gevolg, dat ook deze in brand vloog en
geheel vernield werd.
Aan boord van de „Connemara" be
vonden zich 6 personen, n.l. 3 technici
der Imperial Airways en 3 deskundigen
voor de brandstofvoorzlenlng. Een der
laatstgenoemden wordt vermist. De ove-
rige 5 bleven ongedeerd.
De verbrande vllegboot heeft 40.000
pond sterling gekost. De „Connemara"
zal worden vervangen door een vllegboot
welke reeds wordt gebouwd en vermoe
delijk in de loop van de zomer gereed zal
komen. Dit is de 24 ton metende vlieg-
boot „Caphay”, Voorzien van de modern
ste installaties, o.a. voor Met aanvullen
van den benzinevoorraad tijdens de
vlucht.
SNELLE OVERTOCHT VAN
„ATLANTIC CLIPPER”.
Met 35 passagiers aan boor&
Maandagmiddag te 15.22 uur is de
vllegboot „Atlantic Clipper”, welke Za
terdag met achttien Amerikaansche jour
nalisten aan boord van Port Washing
ton was vertrokken, te Marseille aange
komen. Met inbegrip van de bemanning
had de Clipper 35 personen aan boord,
onder wie 5 vrouwelijke passagiers. Het
toestel heeft over de vlucht slechts 43
uur gedaan.
lijk jacht namen intuusehen vele
booten, kanos, motorbooten
vol met menschen, ligplaats en ook de
veerboot nam haar draai zoodanig dat
een blik geworpen kon worden op het
jacht. De aankomst.
Eindelijk werd dan het wachten
loond, want aan de beweging
hoerageroep in de verte merkte men dat
er nu toch wat gaande was en ja. daar
was de motorpolitie, die de auto’s bij de
grens van de gemeente opgewacht had.
onmiddellijk gevolgd door de hofauto,
waarin, vriendelijk groetend was gezeten
Prinses Juliana, gekleed in lila mantel
en wit hoedje en Prinses Beatrix.
Thans waren de anders koele Gorcu-
mers niet te houden en enornje vreugde-
uitbarstingen volgden op elkaar.
Het enthousiasme kende geen grenzen
meer, toen Prinses Juliana Beatr x hoog
optilde, de afzetting werd verbroken en
de politie had alle moeite om eenige
ruimte vrij te houden voor de inscheping
Vriendelijk wuivend begaf eerst Prinses
Juliana zich aan boord, gevo’gd door
Prinses Beatrix op de arm van freule
Feith en een hofdame. De Koninklijke
Standaard ging nu langzaam naar boven
in de middelste mast. Nadat de hooge
gasten in de kajuit verdwenen waren en
een groot aantal koffers, die wezen op
een verblijf van eenige dagen aan boord
van de Piet Hein, waren ingeladen, werd
het weer wachten op Prins Bernhard. In-
tusschen begaf Prinses Juliana zich naar
de stuurhut, waar zij zich geru.men tijd
met den gezagvoerder onderhield, terwijl
Beatrix, die er lief uitzag in haar wit
manteltje, zich van tijd tot tijd in de
deur van de kajuit vertoonde en met
verbaasde oogen naaf de juichende me
nigte keek. Intusschen begon het publiek
steeds meer op’ te dringen en daar met
het oog op de stelle walkant ongelukken
zouden kunnen voorkomen, werd besloten
te vertrekken. Het publiek zong nog twee
coupletten van het Wilhelmus en de
jeugd hief daarna het lied van Piet Hein
aan, doch Prinses Juliana liet zich niet
meer zien. De loopplank werd ingehaald,
de trossen losgemaakt, een stoot op de
stoomfluit en statig voer het fraaie jacht
van de wal.
De menschenmenigte verspreidde zich
toen, velen zingende, de stad in, doch zij
die het jacht nakeken, zagen dat dit
draaide en voor de wal bleef kruisen.
Ook zag men dat de motorsloep gestre
ken werd en dit vaartuigje naar de wal
kwam en ligplaats nam naast de reserve
veerboot. Toen ook de politie hier een af
zetting maakte, werd het spoedig duide
lijk dat er nog wat stond te gebeuren en
inderdaad, om 10 min. voor 7 kwam een
pe boot voer nu voor ÖQ snelle auto aanrijden, stopte bij de yeej-
No. 8135. TIEN BLADZIJDEN. WOENSDAG 21 JUNI 1931 j^ARGA
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HDLLAND EN UTRECHT
J Telef. 20, Tel-Adres; Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. I
ABONNE’S, die zich aan onze administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd v—
O A A A Gulden bij levenslange Z n A Gulden bij Q A A Oulden bij verlies O fi A OuIden bU verlies i a A Gulden bij verlies
4 V V v ongeschiktheid. V v v overlijden. «J v v van hand of voet. 4 V V van een oog. 1 V U