M SCH00NH0VEN5CHE COURANT I MN Het Prinselijk gezin gaat aan boord van de Piet Hein 1 roei_ EEN GROOT NEDERLANDER. 1«69 - 1939 „Insulind e” TIEN BLADZIJDEN. Opr heeft enz.. en I lauweren bleek J. i laa zeil- V bevordering van adjudant van den mili tair en civiel gouverneur Van Heutz, een jdstrijden old door Gulden bij levenslange ongeschiktheid. be- het boot en luide toegejuicht stapte uit de Alfa Romeo, JOODSCHE VLUCHTELINGETJES NAAR ENGELAND. Pe gerstyfilgende .dagen gyJAen yelc De i toestand wich overgebracht. Keulen toe- naai een Later Asian de e door de -2 standaard in de mast maakte ons spoe dig duidelijk dat de Prinselijke Familie niet aan boord was. Op rustige wijze werd de fraaie boot daarna geschut, voer de schutkolk uit en nam toen plaats in de Vluchthaven, waar velen nog profi- teeren van de gelegenheid om het vaar, tuig van dichtbij te aanschouwen. Spoedig werd bekend, dat de Prlnsellj- ke Familie omstreeks 6 uur met auto’s vanuit Soestdijk zou arriveeren en zich dan hier zou inschepen aan boord van de Piet Hein, die inmiddels de Vluchthaven weder verlaten had, omdat deze plaats voor het boora gaan niet geschikt Buiten de Waterpoort gaat het Prinselijk Gezin scheep voor een reis met de ..Piet Hein". Prinses Juliana wendt zich op de aanlegsteiger om, naar Prinses Beatrix, die haar op de arm van jonkvr. Feith volgt naar het schip. stad langs en meerde vervolgens aan een der aaniegste.gers van het N.euwe Hoofd. Nu wachtte men en naarmate net grooie oogenbhk dichter bij kwam steeg de spanning. Achter de touwen, die in allerijl voor eenige afzetting van den weg gespannen waren, verdrong z ch een enorme menschenmemg.e, waarbij voor al de jeugd zich niet onbetu gd liet en zoodra deze maar iets van een au .o be speurde, een lUid gejuich aanhief. Bij de aanlegste.ger was Intusschep de loco-burgemeester, dr. S. B.egel. Aange komen en even later kwam ook wethou der Mr. Vonkenberg. De commissaris van politie hield een wakend oog op de af zetting. Op de rivier rondom het Prinse- tjok- Colijn, de man met ijzeren hand en stalen wilskracht, die van boerenzoon opklom tot de hoogst bereikbare openba- re functie in den lande, wordt morgen 70 jaar. Deze leeftijd, waarop anderen, en zeker een oud-Indisch officier, reeds lang gepensionneerd zijn, weerhoudt dezen re. geeringsleider met zijn dubbel minister, schap te vervullen. Stammende uit een ondernemend boe rengeslacht, was hij voorbestemd opge leid te worden in het landbouwersbcdiijf. Als jongen is hij daarin werkelijk eenige tijd werkzaam geweest, doch Dr.ekus kun niet aarden op de boerderij Nadat hij tenige malen inplaats van met een spa of greep in de handen, met een boek op zijn knieen was aangetroffen, slaakte zijn grootvader de verzuchting: „Van Driekus komt niets terecht". Het was waar, het zag er niet naar uit, dat Hendrikus Co lijn een goed landbouwer zou worden. Zijn hart drong naar de milita.re dienst, doch zijn vader verzette zich daartegen, Prins Bernhard, gekleed in grijs sportcostuum, de onaf scheidelijke witte anjer in ’t knoopsgat en blootshoofds met zonnebril op, luide toegejuicht, waarvoor de Prins wuivend dankte. De prins onderhield zich daarna met den loco-burgemeester en den com missaris van politie, wien hij bedankte voor de genomen moeite. Imusschen wa ren ook de nood'ge koffers en een vaatje nieuwe haring, dat ju'st dien dag aan geboden werd, in de stoomsloep geladen en hierna ging de Prins, die vergezeld was van een ge vrienden, aan boord. De Prins nam zelf het stuurrad en met volle kracht ging het naar het moederschip. De inlading ging hier vlot, de motorsloep werd weer aan boord gehaald en hÜffia verdween de Piet Hein met snelle vaart in de richting Dordrecht. Maandagavond omstreeks 9 uur Is de Piet Hein voor Dordrecht verschenen en Dinsdagmorgen te 8 uur werd de tocht voortgezet naar het Hollandsch Diep en de Zeeuwsche Wateren en gisteravond kwam het jacht om half zeven te Veere aan. Ad verten tlën16 regels 1.30, elke regel meer 0.20; derde plaatsing halve prijs. Adver- tentlën worden gratis ge plaatst In „De Gorcumer". Gorcum’s enthousiaste bevolking verbreekt de afzetting. Een geheel onverwachte en heuglijke gebeurtenis beleefde Gorcum Maandag, een gebeurtenis die bij velen nog jaren lang in aangename herinnering zal blij ven voortleven. Maandagmiddag ging ’t gerucht dat ’t Prinselijk jacht de Piet Hein met de Prin selijke familie aan boord op de doorreis Gorcum zou passeeren en een enorme menschenmtmgte spoedde zich om half 3 naar de Niewe Merwedesluis en ook de schoolkinderen kregen vrijaf om naar het voorbijvaren van de Piet Hein te gaan kij'ien. Na eenigen tijd wachten kwam he, zilvergrijze jacht in 't zicht docli iwi patsers jas ste iMRmkiijse Rook- en Pruimtabakken van at 5 cent per half on* Vraagt ze Uwen winkelier of bij; W. HIJNEVELD, Haven 66 - Tel. 91 - Schoonhoven HET FORTUIN VAN WIJLEN SIR HENRl DETERDING IN ENGELAND. Wijlen Sir Henri Deterding, die 4 Fe bruari in de leeftijd van 72 jaar in St. Moritz is overleden, heeft in Engeland een fortuin van 370 401 pond sterling aan successierechten is hiervan reeds af getrokken. Na aftrek van een som voor de twee executeurs testamentair, zal het fortuin tusschen zijn weduwe en kinde- In allerijl werd geneeskundige hulp ren worden verdeeld. ENGELSCH VLIEGTUIGBOUWER VERMOORD. Geheimzinnig sterfgeval te Hythe In de nacht van Zaterdag op Zondag heeft men in het plaatsje Hythe, in het Engelsche graafschap Kent, den beken den vlieger, kapitein Nicholas Comper op straat gevonden in bewusteloozen stand. Hij werd direct overgebracht het ziekenhuis te Folkstone, waar schedelbreuk werd geconstateerd. 1 is kapitein Comper aan de gevolgen over» leden. De vlieger was Vrijdag in een hotel te Hythe aangekomen. De eigenaar vertel de, dat Comper Zaterdagavond was weg gegaan om bij een vriend te eten. Tien minuten later vond men hem gewond op straat. Men vermoedde reeds misdaad en gisteren is een arbeider gearresteerd, on der verdenking den kapitein vermoordt» hebben. Kapitein Comper werkte voor rekening van de Britsche regeering aan een door hem uitgevonden nieuw model vliegtuig, te Brookland. Hij was specialist op het gebied van vliegtuigbouw. De politie ba waart het grootste stilzwijgen. omdat het In die tijd niet betaamde voor een Jongeman vrijwillig dienst te nemen, als hij thuis goed werk kon verrichten. Na eenige tijd strijd gaf de vader toe, dat zijn zoon niet langer op de boerderij zou werken, maar ook zou hij niet in dienst gaan. Hij kon gaan studeeren voor onderwijzer. Toen het echter bleek, dat ook Hieraan de jonge Colijn zich niet ge» heel wijdde, gaf vader Colijn toestem ming voor het dienstnemen van zijn zoon bij de voorbereidende of officiersopleiding in Kampen. Daar ontplooiden zich Co- Ujn’s capaciteiten, zoodat hij spoedig als korporaal werd ov.ergeplaatst naar Ber- „de man die alleen de beste krachten naast zich duldde. Voor zijn verschillende krijgsverrich tingen werden Colijn achtereenvolgens de militaire Willemsorde vierde en derde klasse toegekend. Toen Van Heutz naar het vaderland geroepen werd voor een bespreking met den minister van binnemandsche zaken, moest Colijn hem vergezellen. Van deze gelegenheid maakte hij natuurlijk ge bruik zijn geboortedorp te bezoeken. Zijn roem in Indie vergaard, had z.ch daar verspreid en hij werd bejubeld bij zijn aankomst. De eerste openbare hulde, die Colijn In ontvangst nam. Als wij de verschillende prestaties en bevorderingen van Colijn opsommen, lijkt het alsof deze vanzelfsprekend op elkaar volgden. Maar hoevele jongelui waren niet ook als korporaal begonnen om hetnooit verder te brengen dan trou- pler. Colijn had het door zijn geweldige wilskracht, waarbij zijn vrouw hem krachtig steunde, gebracht tot een van de hoogste vertrouwensposten in het Ned. Indische staatsbestel. Van Heutz, die ondertusschen was benoemd tot gou- verneur-generaal, waardeerde de capaci teiten van zijn adjudant en vertrouwde hem menigmaal belangrijke werkzaam heden toe. In 1907 verliet Colijn echter de dienst met de rang van majoor, doch hij bleef medewerken aan de regeering. thans onder de titel van adviseur voor bestuurszaken in de buitenbezittingen. In de buitenbezittingen want nij be vond zich in de binnenlanden van Bor neo bereikte hem het verzoek van dr. Kuyper om zich candidaat te laten steL len voor de Tweede Kamer. Dit was de wending in het leven van dr. Colijn. HIJ werd Ind sche specialiteit van de A R. party in de Staten-Generaal. Hij werd politicus. Doch als Kamerlid heeft de AR. partij niet lang van zijn diensten gebruik kun nen maken, want reeds in 1911 werd Co lijn geroepen tot minister van oorlog. Ruim een jaar later werd hij minister van marine. In 1914 vertrok hij naar Londen, omdat de Bataafsche Petroleum Maatschappij zijn groote kennis van Ned. Indië wilde aanwenden en hem tot direc teur benoemde In 1922 keerde dr. Colijn terug naar het vaderland, want dr Kuy per voelde zijn krachten af nemen en Co lijn werd zijn opvolger en leider van de A R. partij. Het volgende jaar gaf Colijn olijk van zijn Inzichten in de economische wereld. Hij waarschuwde, als minister van finan. ciën, tegen de naderende crisis, doch slechts weinigen hechtten waarde aan die voorden en zijn raad werd in de wind geslagen. Toch bleek later hoe goed zijn inzicht was geweest. Na ons land verschillende malen op in ternationale conferenties te hebben ver tegenwoordigd. werd hij in 1930 bevor derd tot eere-doctor aan de Vrije Univer- siteit te Amsterdam! Dit is zeer beknopt en natuurlijk on volledig een overzicht van de levensloop van.een man aan wien Nederland veel verschuldigd is en die door alle partijen geëerd ftordt niet alleen als een staats man van groote verdienste, maar ook als een man wiens eerlijkheid en integriteit boven alle verdenking is verheven. I Verschijnt Maandag. Woensdag I en Vrtfdag. Prijs bij vooruitbeta- t ling: voor Schoonhoven per 3 I maanden 1.25; per post 1.50. I Met verzekering 15 cents meer. voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van by verlies z Gulden bij verlies van De verzekerde moet In het van een duim, 0 U een anderen vinger. bezit zijn van een polls. gen op Zoom, waar hij de bijnaam straffe korporaal" verwierf. Weer ,-nkeie jaren later werd hij bevorderd tot twee de luitenant der infanterie bij het Indi sche leger. Voor zijn vertrek naar Oost- Indië huwde hij, in 1893, met Helena Groeneberg en op vier-en-twintig-jarige leeftijd begon Colijns dienstverband bij het N.O.I.L, waarin hij lauweren zou oogsten. De jeugdige luitenant onderscheidde rich bij de strafexpeditie naar Lombok, Juist na de geboorte van zijn eerste zoon. Toen hij ook in Atjeh op de voorgtond trad, ontving hij de eere-sabel en werd hij bij keuze bevorderd tot kapitein. Een jaar later, in 1901, volgde de verenende DOOR DE BLIKSEM GETROFFEN. Landbouwer achter maai- machine gedood. Een hevig onweer woedde Maandag omstreeks het middaguur boven Ooste lijk Noord-Brabant. Te Loosbroek was de 29-jarige J. van der Kammen met twee andere landbouwers met een maaima- chine in het veld. Van der Kammen, die achter de machine liep, en zijn knecht, die zich in zijn onmiddellijke nabijheid bevond, werden door de bliksem getrof- nagelaten of ruim f 3.259.500. De f 986.000 fen en stortten neer. De andere land bouwers, die zich in de omgeving op de akkers bevonden, snelden toe, doch v. d. Kammen gaf geen teekèn van leven meer, ingeroepen. De geneesheer kon echter slechts de dood van het slachtoffer con- stateeren. Bij den knecht konden de le vensgeesten weer opgewekt worden. Hij geen nadeellge gevolgen van het gebeurde ondervonden te hebben. Het slachtoffer was eenige zoon en kostwin ner voor zijn bejaarde ouders. ANGSTIGE NACHT VOOR VLUCH TEND ECHTPAAR. Op 3000 M. hoogte. Een Duitsch echtpaar, dat over de 3000 meter hooge Sceaplana in Prattigau naar Zwitserland is gevlucht, heeft een nacht van verschrikking beleefd. De vermoeie nissen van de tocht bleken voor den man te groot, want op een gegeven oogenblik kon hij niet verder. Onder een rotsblok zocht hij zoo goed mogelijk bescherming tegen de hevige koude. Zijn vrouw be sloot alleen verder te gaan om hulp te halen, doch zij gleed uit en brak een been. De geheel nacht heeft zij tegen de rotsen gelegen, zich met de moed der wanhoop vastklemmend. Haar hulpge roep werd eerst de volgende morgen ge hoord door den eigenaar van de schuil hut van de Sceaplana, die een reddings brigade uit het dal ontbood.* De man werd later in geheel uitgeputte teruggevonden. Menschen, die zóóveel haast hebben, dat hun de tijd ontbreekt om veilig te rijden, krijgen vaak maanden cadeau in hosp.taal of huis van bewaring.... honderden Duitsche Joodsche vluchte» iingetjes naar Engeland worden ovexge-’ bracht. Gisteren is reeds onder leiding van mevrouw G. Wijsmuller—Meijer, van het Amsterdamsche Kindercomité, een transport van 150 kinderen uit Osna- brück via Hoek van Holland naar Har- V an daag komt uit een nieuw transport van hon derd kinderen en de volgende week is el ke werkdag een transport van ruim hon derd kinderen te verwachten, die allen in Engelsche families zullen worden genomen. VLIEGBOOT VERBRAND. Eén der opvarenden vermist. Maandagavond is brand uitgebroken in de vlieghaven van de Imperia! Airways te Hythe in Hampshire (Engeland), waar juist de vllegboot „Connemara" lag. De vlammen bereikten de vllegboot, met het gevolg, dat ook deze in brand vloog en geheel vernield werd. Aan boord van de „Connemara" be vonden zich 6 personen, n.l. 3 technici der Imperial Airways en 3 deskundigen voor de brandstofvoorzlenlng. Een der laatstgenoemden wordt vermist. De ove- rige 5 bleven ongedeerd. De verbrande vllegboot heeft 40.000 pond sterling gekost. De „Connemara" zal worden vervangen door een vllegboot welke reeds wordt gebouwd en vermoe delijk in de loop van de zomer gereed zal komen. Dit is de 24 ton metende vlieg- boot „Caphay”, Voorzien van de modern ste installaties, o.a. voor Met aanvullen van den benzinevoorraad tijdens de vlucht. SNELLE OVERTOCHT VAN „ATLANTIC CLIPPER”. Met 35 passagiers aan boor& Maandagmiddag te 15.22 uur is de vllegboot „Atlantic Clipper”, welke Za terdag met achttien Amerikaansche jour nalisten aan boord van Port Washing ton was vertrokken, te Marseille aange komen. Met inbegrip van de bemanning had de Clipper 35 personen aan boord, onder wie 5 vrouwelijke passagiers. Het toestel heeft over de vlucht slechts 43 uur gedaan. lijk jacht namen intuusehen vele booten, kanos, motorbooten vol met menschen, ligplaats en ook de veerboot nam haar draai zoodanig dat een blik geworpen kon worden op het jacht. De aankomst. Eindelijk werd dan het wachten loond, want aan de beweging hoerageroep in de verte merkte men dat er nu toch wat gaande was en ja. daar was de motorpolitie, die de auto’s bij de grens van de gemeente opgewacht had. onmiddellijk gevolgd door de hofauto, waarin, vriendelijk groetend was gezeten Prinses Juliana, gekleed in lila mantel en wit hoedje en Prinses Beatrix. Thans waren de anders koele Gorcu- mers niet te houden en enornje vreugde- uitbarstingen volgden op elkaar. Het enthousiasme kende geen grenzen meer, toen Prinses Juliana Beatr x hoog optilde, de afzetting werd verbroken en de politie had alle moeite om eenige ruimte vrij te houden voor de inscheping Vriendelijk wuivend begaf eerst Prinses Juliana zich aan boord, gevo’gd door Prinses Beatrix op de arm van freule Feith en een hofdame. De Koninklijke Standaard ging nu langzaam naar boven in de middelste mast. Nadat de hooge gasten in de kajuit verdwenen waren en een groot aantal koffers, die wezen op een verblijf van eenige dagen aan boord van de Piet Hein, waren ingeladen, werd het weer wachten op Prins Bernhard. In- tusschen begaf Prinses Juliana zich naar de stuurhut, waar zij zich geru.men tijd met den gezagvoerder onderhield, terwijl Beatrix, die er lief uitzag in haar wit manteltje, zich van tijd tot tijd in de deur van de kajuit vertoonde en met verbaasde oogen naaf de juichende me nigte keek. Intusschen begon het publiek steeds meer op’ te dringen en daar met het oog op de stelle walkant ongelukken zouden kunnen voorkomen, werd besloten te vertrekken. Het publiek zong nog twee coupletten van het Wilhelmus en de jeugd hief daarna het lied van Piet Hein aan, doch Prinses Juliana liet zich niet meer zien. De loopplank werd ingehaald, de trossen losgemaakt, een stoot op de stoomfluit en statig voer het fraaie jacht van de wal. De menschenmenigte verspreidde zich toen, velen zingende, de stad in, doch zij die het jacht nakeken, zagen dat dit draaide en voor de wal bleef kruisen. Ook zag men dat de motorsloep gestre ken werd en dit vaartuigje naar de wal kwam en ligplaats nam naast de reserve veerboot. Toen ook de politie hier een af zetting maakte, werd het spoedig duide lijk dat er nog wat stond te gebeuren en inderdaad, om 10 min. voor 7 kwam een pe boot voer nu voor ÖQ snelle auto aanrijden, stopte bij de yeej- No. 8135. TIEN BLADZIJDEN. WOENSDAG 21 JUNI 1931 j^ARGA NIEUWSBLAD VOOR ZUID HDLLAND EN UTRECHT J Telef. 20, Tel-Adres; Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. I ABONNE’S, die zich aan onze administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd v— O A A A Gulden bij levenslange Z n A Gulden bij Q A A Oulden bij verlies O fi A OuIden bU verlies i a A Gulden bij verlies 4 V V v ongeschiktheid. V v v overlijden. «J v v van hand of voet. 4 V V van een oog. 1 V U

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1939 | | pagina 1