SCH00NH0VEN5CHE COURANT
Li
Albertkanaal bij Hasselt
doorgebroken.
De ontworpen weg
Schoonhoven - IJsselstein
4'
Binnenland
„Insuli n d o”
RUILVERKAVELING.
I
4
THW MLADEIJMS.
met
Haven 66 - Tel. 91 - Schoonhoven
ftocht op de
c3
s
Ing' »al
oeftocnt van
UK
a
post 1.50.
cent* meer.
Den
de
een
van
C«-
BUITENBANDEN
BINNENBANDEN
JASBESCHERMERS
STUURTASSCHEN
2e hands NAAIMACHINES
en - - - -
7-9
---
AANVULLEND CREDIET VOOR
DEFENSIE.
DRIE, EN DERTIG MILLIOEN
VÖOR AANVULLINGEN.
De regeering heeft gisteren een aan
vullende begrooting van defensie voor
eenlga
militaire
t op de schou-
jd tegen Eind*
ip van Nedef-
BW Tt** W-1™™!WOBWDA« rowi IW» Tl. JAARGANG-
NIEUWSBIAD VOOR ZUID HDLIAND EN UTRECHT”
Telef. 30. TeL-Adres: Vannooten. B. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN. HAVEN 25. Postrekening 11753. L
Het aal niet onmogelijk zijn, dat tot
afbraak of verplaatsing van een vijftal
woningen zal moeten worden besloten.
De gezamenlijke koeten van aanleg en
vebetering van de geheele ongeveer
zestien K.M. lange verbinding
Schoonhoven tot de grens van de
hierboven uiteengezette plan geraamd
meente IJsselstein worden volgens het
op 2.160.090 (twee mitlioen honderd
zestig duizend gulden).
HOE LANG HET WERK ZAL
DUREN?
Ged. Btat enkonden nog niet mededee.
len hoe lang de uitvoering van deze om-
dan met 1.3 M, Dis over.
Ier *W4rétlng’ zal
rtMWen' het el-
rTMV rf». Vaartuigen
welke "op die wetering worden gebe.
stlga, mogelijk doen blljveh.
peze versmalling Is noodzakelljk voor
de verkrijging van .voldoende bermbreed-
te lugs de rijbaan, welke behalve voor
de veiligheid van het “verkeer als steun
voir het lichaam onontbeerlijk Is. Een
beschoeiing van gewapend beton zal het
nieuw# talud van de weg dienen op te
houden; deze beschoeiing Is op ongeveer
04 M. boven-water ontworpea
vangrljke werken zal duren. Daarom
trent wordt thans een onderzoek Inge
steld en zoodra dit Is beëindigd, zal van
de uitkomsten daarvan aan de Prov. Sta.
ten mededeeling worden gedaan.
Dijken aan wiernijden bezweken.
Eén doode, enorme schade.
de Demer heeft voor de af voer gezorgd.
De Belgische minister van Openbare
Werken, Vanderpoorten, heeft zich gis
termorgen naar de doorgebroken kanaal,
dijk begeven, evenals enkele hooge offi
cieren van de genie. Thans is vastgesteld
dat slechts één doode te betreuren valt.
De schade aan het kanaal is beperkt ge
bleven tot het betrokken kanaalvak.
De officieele opening.
De Belgische minister van Openbare
Werken, Vanderpoorten, heeft In de Se
naat medegedeeld, dat alle* in het werk
zal worden gesteld om de officieele ope
ning van het Albertkanaal toch nog op
de vastgestelde datum 30 Juli te doen
geschieden. De feestelijkheden te Luik
zullen gewoon doorgaan en, indien ma
gelijk, ook de optocht te water van Luik
naar Antwerpen.
ling: voor Schoonhoven per 3
maanden 1.25; per
Met verzekering 15
DE „ORANJE" NAAR ZEE.
Driedaagsche proeftocht.
Onder commando van den commodort
van de Stoomvaart Maatschappij „Ne
derland”, kapitein B. A. Potjer, is het
nieuwste mailschip van deze maatschap
pij de „Oranje", gistermorgen voor een
driedaagsche technische proefvaart naar
de Noordzee vertrokken.
Langzaam en statig voer het machtigs
20.000 ton -nietende bouwwerk van Ne-
langen met noemenswaard schaden.
Dempmg zal waarschijnlijk de bema-
llngskosven voor de waterschappen in de
omgeving doen verminderen en boven
dien de hygiënische toestand verbeteren.
De niet te dempe6 gedeelten van de we
tering zullen door bermslooten en door
duikers met elkaar worden verbonden.
HET L.4NDSCHAPSSCH00N.
In verband met de bezwaren, welke
tegen demp.ng zouden kunnen rijzen
met het oog op de schoonheid vgn
het landschap, is mede een plan ont
worpen, waarbij de wetering in stand
zou blijven. Ged. Staten hebben ech
ter gemeend aan het boven omschre
ven plan de voorkeur te moeten ge
ven, niet alleen omdat het andere
plan moeilljker uitvoerbaar en duur
der zou zijn, maar ook omdat dem
ping het natuurschoon niet belang-
hijk zal schaden, waarbij nog in aan
merking d-ent te worden genomen,
dat het andere plan het karakter van
het landschap ook niet ongerept zou
laten.
DE BREEDTE DER WEGEN.
In het plan is zooveel mogelijk de in
het provinciaal wegenplan aangenomen
krulnbreedte van de weg, zijnde 14 M.,
aangehouden, daarbij is gerekend op een
verharde rijbreedte van 6 M. en is een
rijwielpad, breed 2 M., ontworpen aan de
noordzijde van de weg. Dit pad is om
redenen van veiligheid van de rijbaan
gescheiden door een 2Ja M. breeden
berm. Op plaatsen, waar de aanwezige
bebouwing de uitvoering van d»t weg-
profiel al te bezwaarlijk zou maken, is
een insnoering van het dwarsprofiel van
de weg voorzien; nochtans is de moge
lijkheid niet uitgesloten, dat eenlge wo
ningen voor spooping of verplaatsing in
aanmerking zullen moeten worden ge
bracht.
Door wègnemli|g van eenlge bochten
is het tracé eenlgermate gesterkt.
met de
BW
kook- «n Pruimtabakken
vanaf 5 cent per halt ons
Vraagt ze Uwen winkelier of bij:
ABONNE’S, die zich aan onze administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIÉUWE HAVBANK te Schiedam, van
n n n Gulden bij levenslange n n Gulden bij Q h A Gulden bij verlies O AA Gulden bij verlies 1 A A Gulden bij verlies z Gulden bij verlies van De verzekerde moet in het
2 U U U ongeschiktheid. O U U overlijden. J V V van hand of voet.V V VAfi een oog. 1 U U van een duim. OU een anderen vinger. bezit zijn van een polis.
defensie
1939 ingediend. Daarbij worden
millioenen aangevraagd voor
voorzieningen en aanschaffing van ma*
terieel.
In de eerste' plaats worden bedragen
opgebracht voor de maritieme inrichtin
gen aan de wal, voor magazijnen van do
landmacht en voor kazerneering.
Voort* is het in verband met de tijds
omstandigheden geboden om verschil
lende voorzieningen, die volgens de aan
vankelijke opzet der plannen eerst inde
loop van een aantal jaren zouden wor
den Ingevoerd, met spoed ter hand te ne
men. In hoofdzaak betreft dit aanschaf
fingen van geschut en munitie voor zee-
en landmacht, alsmede van voorraden
intendance-goederen. Het gaat hier in
feite om hiaten en tekorten, die. niet lan
ger bestendigd mogen blijven.
Voor de marinevliegkampen zijn be
langrijke bedragen noodig en voor aan
bouw, aankoop, bewapening en uitrusting
van schepen, vaartuigen en vliegtuigen
is een hooger bedrag van f 1.354.000 aan
gevraagd. Hiervan is noodig f 354.000
voor verdubbeling van de luchtafweer-
bewapenlng van Hr. Ma. „Tromp” en de
daarmede verband houdende aanschaf
fing van munitie.
Voorts zijn gelden aangevraagd voor 19
vllegtulgtorpedo's bestemd voor de torpe-
dovliegtuigen, welke In aanbouw zijn en
eerder gereed zullen komen dan aanvan
kelijk werd voorzien.
Ten slotte is in dit bedrag begrepen
f 600.000 voor de defensieve uitrusting
van koopvaardijschepen.
Voor materieel der artillerie met toe-
behooren, genlematerieel en uitgaven
voor de militaire luchtvaart is een hoo
ger bedrag van f 18.890.000 aangevraagd
R IJ WIELEN met remnaaf, ka^t en
drager vanaf 25.—
AUTOPEDS m. luchtb. (de beste) 7.56
vanaf 75 ct
M 40 ct,
60 ct
40 ct.
6.50
7.50, bij J. K. SNOEI, Stadhuiwtr.
- Lopikerstr. 43 - Schoonhoven.
Advertentlën: 1—5 regel* f 130.
elke regel meer f 0.20; derd*
plaatsing halve prijs. Adver
tentlën worden gratis ge
plaatst in „De Gorcumer”.
WETERING KAN GEMIST
WORDEN.
In hun voorstel beredeneren Ged.
Staten de noodzakelijkheid van demping
der Lopiker Voorwetering. Hét peil dezer
wetering wisselt van 1 Ms tot 2 M. boven
hetomrlngende polderland. Voor afwate
ring is zij niet van belang; zij staat in
verbinding met de Enge ÏJssel en met
de stadsgrachten van Schoonhoven, wel
ke m enmet water uit de Lek ververscht.
Tengevolge daarvan heeft de wetering bij
Hooge Lekstanden een hooge waterstand,
welke de weg schaadt, in verschillende
woning enernstlge hinder veroorzaakt en
•kwelbezwaren geeft voor de omringende
waterschappen. De scheepvaart beperkt
zich tot het vervoer van mest en het
«verzetten van melkbussen in punters en
voorts tot het vervoer van ongeregelde
tijden met een beurtschip. In de behoefte
aan drinkwater wordt thans vooralen
door de waterleiding.
Gedeeltelijke demping van de wetering
zal diis, volgens Ged. Staten, geen be
zwaar behoeven op te levéren voor de
waterloozinè in het besrokken deel der
provincie en aai ook de ^cheepvaaitbc-,
TUSSCHEN LOPIKER VOORDIJK
EN BENSCHOP.
Wat het aan te leggen weggedeelte
tusschen de Lopiker Voordijk en Ben
schop betreft, kan worden opgemerkt,
dat het tracé daarvan, in verband met de
toestand van het terrein en de 1 gg ng VI/- RIJNEVELD,
van de perceelen met de scheidingen,
eenigszins aan de bestaande toes and zal
worden aangepast, tene'nde de kosten
van aankoop der benoodlgde gronden zoo
veel mogelijk te beperken. Het ligt daar
bij in de bedoeLng, de te maken weg-
bochten zoo ruim mogeiljk te maken,
zoodat het verker eaan de vier te volgen
krommingen niet te veel hinder zal on
dervinden. BIJ onderzoek is gebleken, dat
de grondslag voor een deel van het tracé
tusschen Lopik en Benschop minder
draagkrachtig is dan aanvankelijk werd
vermoed. In de omgeving ter plaatse Is
evenmin een vaste bodem aangetroffen.
Uiteraard zullen de aanlegïosten van dit
weggedeelte door de toestand van de
ondergrond ongunstig worden beïnvloed.
Ten opzichte van het wegvak langs de
Benschopper wetering valt in de eerste
plaats op te merken, dat aangaande de
wijze van aansluiting aan het wegvak-
Lopik—Benschop, eenlge vrijheid dient
te worden voorbehouden in verband met
de kosten van aankoop van de grond en
de eventueele Blooping van gebouwen.
Met het oog' op de bebouwing langs dit
wegdek Is voorts op verscheidene plaat
sen een insnoering van het dwarsprofiel
opgenomen. Deze insnoerihg bevat op
sommige plaatsen een rijwielpad, dat
niet door een veilige berm van de rij
baan is gescheiden. In de bebouwde kom
van Benschop is van een rijwielpad af
gezien, daar is de rijbaan plaatselijk
eenigszins verbreed ohtworpen,
De Benschopper wetering zal over
niet onbelangrijke gedeelten eenigs.
zins worden versmald, evenwel ner
gens meer
blijvende breedte der
ook op de smalste
kaar passëeren
Het AlbertkanaaU België's trots op
waterbouwkundig gebied, heeft dat land
al heel wat zorgen gekóst.
Na een kleine dijkdoorbraak bij Vler-
sel en het instorten van een brug bij
Hasselt, is nu weer Maandag een groote
dijkdoorbraak gevolgd bij Godscheid.
Reeds ’s morgens was geconstateerd,
dat door de dijk water siepelde, waarvoor
een ingenieur van de aannemingsflrma
ter plaatse een onderzoek Instelde. Ju.st
op het oogenbllk, dat hij mét nog eenlge
waterbouwkundigen op de dijk verleef
de bezweek deze, ‘s m ddags omstreeks
vijf uur. Er ontstond een gat van 50 M.
breedte, dat weldra afbrokkelde, tot het
140 a 150 M. groot was. Massas mod
derig water stroomden over het land,
dat lager ligt dan de waterspiegel. In
enkele oogenblikken was een geweld ge
verwoesthfg aangericht. De zware beton
nen glooiing van 1 meter dikte werd
opengereten als carton.
De brug werd weggeslagen
bezat, daartoe een aanvraag moest in-
d*enen. Het vereischte aantal was toen
vrij groot en daar ook de regeering maar
weinig geldelijke steun verleende, was
het gevolg, dat slechts een betrekkelijk
gering aantal hectaren voor ruilverkave
ling in aanmerking kwam of beter ge
zegd, dat slechts op een kleine opper
vlakte ruilverkaveling werd toegepast.
Nadat een aanvrage bij Ged. Staten is
ingediend, wordt door de Cultuur Tech
nische Dienst een volledig plan voor ver
kaveling met aanwijzing van wegen en
watergangen ontworpen. Tegen dit plan
kunnen bezwaren aangevoerd worden,
waaraan zooveel mogelijk tegemoet ge
komen wordt. Tenslotte wordt over het
plan In een vergadering van de inge
landen gestemd. Bij aanneming zal het
werk worden uitgevoerd, wat vaak
werkverschaffing plaats Vindt en waar
voor van rijkswege een hooge subsidie
wordt verleend.
Nu doen zich bij ruilverkaveling ver
schillende gevallen voor. Voorop staat,
dat geen enkele Ingeland bij verkaveling
schade behoeft te lijden en dat hij een
stuk grond terugontvangt met eenzelfde
produceerend vermogen als hij heeft in
gébracht of in elk geval daarvoor scha
deloos gesteld wordt. De taxatie der
gronden heeft plaats naar hun cultuur
waarde en niet bijv, naar wat de grond
aan waarde heeft als industriegebied.
De belanghebbende moet een kleine
vergoeding betalen vöor het aanleggen
van nieuwe wegen tot een maximum van
5 Deze wegen worden zoodanig aan
gelegd, dat elk perceel direct of meer in
direct er aan grenst, terwijl het water.
bezwaar op radicale wijze wordt onder
vangen.
Het gevolg Van een en ander zal vaak
zijn een intensiever en meer doelmatige
bewerking der perceelen, daar nu ook
elke grond voor het meer eigene doel ge
bezigd kan Worden.
Bij het omvangrijke werk der ruilver
kaveling heeft vooral de landmeter met
de in het leven geroepen plaatselijke
commissie, die in nauw contact met de
ingelariden voor hun belangen zorgt, een
belangrijke taak te vervullen.
Een en ander gaat nauurlijk met vrij
hooge kosten gepaard, die echter tnee.
rendeels door het Rijk worden voorge-
schoten, terwijl de ingelanden betalen
naar verhouding van de waarde der
nieuw verworven perceelen.
Het groote voordeel der ruilverkave
ling is grooter bedrijf sinkomsten, een be
tere bestaansmogelijkheid voor den boer,
een economische exploitatie van het be
trokken gebied. De ervaring heeft ge
leerd, dat velen, die eerst vrij sceptisch
stonden tegenover de plannen voor ruil
verkaveling, later enthousiaste voorstan
ders bleken te zijn. I.
Een millioenen wegenplan voor de Lopikerwaard,
In de loop ven eenlge (aren Ml f 2.160.000 worden verwerkt.
Het voorstel, dat Gedeputeerde Staten
van Utrecht aan de Provinciale Staten
hebben gedaan, en dat we in ons vorig
nummer nog hebben kunnen vermelden,
is er een, dat wel zeer ingrijpend mag
worden genoemd en dat als het door
de Staten wordt aangenomen een ein
de zal maken aan het Isolement van de
Zuidwesthoek van Utrecht.
Onze lezers weten hoe we jaren aaneen
geklaagd hebben over de slechte toe
stand van de verbinding tusschen
Schoonhoven en IJsselstein, zoodat het
vanzelf spreekt, dat heel de streek juicht
bij het vernemen van de tijding, dat er
nu uitgewerkte plannen bestaan, tot
voorziening in een zoo dringend gevoel
de behoefte.
In aansluiting aan wat we over het
voorstel reeds hebben gemeld, kunnen
we thans hieronder nog de navolgende
bijzonderheden mededeelen:
Voor hetgedeelte van Schoonhoven tot
aan de Damweg wordt in het algemeen
de bestaande route gevolgd, waarbij ech
ter de Lopiker Voorwetering voor een
groot gedeelte zal moeten worden ge-
denmU
daai bij behoorende bediening^Huisjes.
Een brugwachterswoning, die binnenkort
betrokken zou worden, werd met funda
menten en al opgenomen en in de diepte
neergekwakt. Enkele millioenen kubieke
meters water, die in deze afdeeling ter
leng.e van 4 K.M. van het kanaal, ston
den, stortten zich over dë we.landen en
slichtten een paniek onder de bevolking
van het nabijgelegen dorp Godscneid. Het
vee, dat in'de we.de waa, zwom bij tien
tallen rond. Gendarmen en bevolking
stelden pogingen in het werk om de
beesten te redden, waarin zij voor een
groot gedeelte zijn geslaagd.
Ook de tegenoverliggende dijk heeft
ernstig onder het watergeweld geleden.
Het geheele scheepvaartverkeer in het
kanaal ligt lam door deze ramp, nu een
vak van 4 k.m’. niet meer te gebruiken
is Het aal minstens een half laar duren
voor het kanaal bevaarbaar is. In
dien tijd denkt men de brQg en de dijk
te kunnen herstellen.
Ingenieur om het leven gekomen.
Jjén persoon la bij de overstroomlng om
het leven gekomen, namelijk de ingeni
eur Cogan. Hij j-rachtte zich te redden
over de wellanden, maar werd achter
haald door het water en de meestroo-
mende aarde. Na over een boom te zijn
gestruikeld is hij verdronken. Later op
de avond vond men hem, op 100 M. af-
atands van de plaats waar de bres was
ontstaan. Hij hield zich nog krampach
tig vast aan een stuk ijzerdraad.
Alle arbeiders, die mede op en bij de
dijk vertoefden, wisten zich te redden.
Een visscher, die nabij de Demer zat te
hengelen, klom in een boom toen het
water met groote vaart kwam aanzetten
‘m kon zich aldus in veiligheid brengen.
Kanaalvak vrijwel droog.
Het vak tusschen de sluis van Hasselt
en die van Diepenbeek is zoo goed als
droog geioopen. Er stond gistermiddag
nog slechts ongeveer 20 a 30 centimeter
water. De omliggende wellanden, die door
het kanaalwater werden overstroomd,
suaxi thatis met meer blank. De nviex
Onder de vraagstukken van onze ge
compliceerde tijd, ntemt dat der ruilver
kaveling een zeer voorname plaats in en
allerwege in ons vaderland is de belang
stelling voor dit probleem met alleen
ontwaakt, maar ook intenser geworden
en zoo zien wij grootere en kleinere poL
ders overgaan tot ruilverkaveling of een
aanvrage daarvoor indienen.
Tot deze polders oehoort ook
Beemd te Hoog-Blokland, waarvoor
Gultuur-Technische Dienst opnieuw
plan heeft ontworpen, om meer aan de
bezwaren der ingelanden tegemoet te
komen.
Langzamerhand zijn de oogen openge
gaan voor dë groote voordeelen, die uit
ruilverkaveling voortvloeien.
Feitelijk is het idee al vrij oud en de
bekende Geldersche dichter en landbouw
kundige, Staring, maakte reeds volop
propaganda voor ruilverkaveling. Maar
het woord van den zanger Van den Wll-
denborch vond in dat opzicht weinig ge
hoor en zelfs zijn voorbeeld van noeste
▼UJt, door ontginning en ontwatering van
de omstreken van zijn geliefd verblijf,
kon geen genoegzame invloed uitoefenen,
om hem in zijn vooruitstrevende plan
nen te steunen. Het zou nog ruim een
eeuw duren, voor er meer belangstelling
zou komen, voor wat Staring eens voor
stond en voor de ruilverkaveling althans
In ons land wettelijk zou worden gere
geld. Veel is te danken aan de propa
gandistische arbeid van de Ned. Heide
Nü.
Wat is nu het doel der ruilverkaveling?
In het kort gezegd een door ruilftig
met schadeloosstelling en vergoeding sa
menvoegen van versnipperde perceelen,
«oodat deze gronden doeltreffender en
economischer kunnen worden geëxploi»»
teerd.
Door duizend omstandigheden kwamen
de perceelen der ingelanden vaak ver
spreid en verbrokkeld in de polder te
liggen. Wat een arbeid en kosten, om de
noodlge terreinafscheidingen' in orde te
brengen en te houden! Wat een versp'l-
ling ook van kostbare tijd, wanneer men
zich naar de te bewerken gebieden moet
begeven en niej minder, welk een on-
eenigheid kan er ontstaan, doordat
iemand zijn buurman uitweg moet ver-
leenen voor het perceel grond, dat achter
het zijne ligt. Bovendien, welk een land-
verlies door de tallooze wegen en paden,
noodig om de diverse perceelen te be
reiken!
Om nu aan deze agrarische toestanden
een einde te maken, is wettelijk vastge
legd, dat een polder kan overgaan tot
ruilverkaveling, wanneer volgens de wet
van 1938 1/5 der eigenaren hiertoe een
verzoek doet. Bij de wet van 1924 was
bepaald, dat minstens de helft der inge
landen, die tevens de helft der landerijen