SCH00NH0VEN5CHE COURANT Li Albertkanaal bij Hasselt doorgebroken. De ontworpen weg Schoonhoven - IJsselstein 4' Binnenland „Insuli n d o” RUILVERKAVELING. I 4 THW MLADEIJMS. met Haven 66 - Tel. 91 - Schoonhoven ftocht op de c3 s Ing' »al oeftocnt van UK a post 1.50. cent* meer. Den de een van C«- BUITENBANDEN BINNENBANDEN JASBESCHERMERS STUURTASSCHEN 2e hands NAAIMACHINES en - - - - 7-9 --- AANVULLEND CREDIET VOOR DEFENSIE. DRIE, EN DERTIG MILLIOEN VÖOR AANVULLINGEN. De regeering heeft gisteren een aan vullende begrooting van defensie voor eenlga militaire t op de schou- jd tegen Eind* ip van Nedef- BW Tt** W-1™™!WOBWDA« rowi IW» Tl. JAARGANG- NIEUWSBIAD VOOR ZUID HDLIAND EN UTRECHT” Telef. 30. TeL-Adres: Vannooten. B. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN. HAVEN 25. Postrekening 11753. L Het aal niet onmogelijk zijn, dat tot afbraak of verplaatsing van een vijftal woningen zal moeten worden besloten. De gezamenlijke koeten van aanleg en vebetering van de geheele ongeveer zestien K.M. lange verbinding Schoonhoven tot de grens van de hierboven uiteengezette plan geraamd meente IJsselstein worden volgens het op 2.160.090 (twee mitlioen honderd zestig duizend gulden). HOE LANG HET WERK ZAL DUREN? Ged. Btat enkonden nog niet mededee. len hoe lang de uitvoering van deze om- dan met 1.3 M, Dis over. Ier *W4rétlng’ zal rtMWen' het el- rTMV rf». Vaartuigen welke "op die wetering worden gebe. stlga, mogelijk doen blljveh. peze versmalling Is noodzakelljk voor de verkrijging van .voldoende bermbreed- te lugs de rijbaan, welke behalve voor de veiligheid van het “verkeer als steun voir het lichaam onontbeerlijk Is. Een beschoeiing van gewapend beton zal het nieuw# talud van de weg dienen op te houden; deze beschoeiing Is op ongeveer 04 M. boven-water ontworpea vangrljke werken zal duren. Daarom trent wordt thans een onderzoek Inge steld en zoodra dit Is beëindigd, zal van de uitkomsten daarvan aan de Prov. Sta. ten mededeeling worden gedaan. Dijken aan wiernijden bezweken. Eén doode, enorme schade. de Demer heeft voor de af voer gezorgd. De Belgische minister van Openbare Werken, Vanderpoorten, heeft zich gis termorgen naar de doorgebroken kanaal, dijk begeven, evenals enkele hooge offi cieren van de genie. Thans is vastgesteld dat slechts één doode te betreuren valt. De schade aan het kanaal is beperkt ge bleven tot het betrokken kanaalvak. De officieele opening. De Belgische minister van Openbare Werken, Vanderpoorten, heeft In de Se naat medegedeeld, dat alle* in het werk zal worden gesteld om de officieele ope ning van het Albertkanaal toch nog op de vastgestelde datum 30 Juli te doen geschieden. De feestelijkheden te Luik zullen gewoon doorgaan en, indien ma gelijk, ook de optocht te water van Luik naar Antwerpen. ling: voor Schoonhoven per 3 maanden 1.25; per Met verzekering 15 DE „ORANJE" NAAR ZEE. Driedaagsche proeftocht. Onder commando van den commodort van de Stoomvaart Maatschappij „Ne derland”, kapitein B. A. Potjer, is het nieuwste mailschip van deze maatschap pij de „Oranje", gistermorgen voor een driedaagsche technische proefvaart naar de Noordzee vertrokken. Langzaam en statig voer het machtigs 20.000 ton -nietende bouwwerk van Ne- langen met noemenswaard schaden. Dempmg zal waarschijnlijk de bema- llngskosven voor de waterschappen in de omgeving doen verminderen en boven dien de hygiënische toestand verbeteren. De niet te dempe6 gedeelten van de we tering zullen door bermslooten en door duikers met elkaar worden verbonden. HET L.4NDSCHAPSSCH00N. In verband met de bezwaren, welke tegen demp.ng zouden kunnen rijzen met het oog op de schoonheid vgn het landschap, is mede een plan ont worpen, waarbij de wetering in stand zou blijven. Ged. Staten hebben ech ter gemeend aan het boven omschre ven plan de voorkeur te moeten ge ven, niet alleen omdat het andere plan moeilljker uitvoerbaar en duur der zou zijn, maar ook omdat dem ping het natuurschoon niet belang- hijk zal schaden, waarbij nog in aan merking d-ent te worden genomen, dat het andere plan het karakter van het landschap ook niet ongerept zou laten. DE BREEDTE DER WEGEN. In het plan is zooveel mogelijk de in het provinciaal wegenplan aangenomen krulnbreedte van de weg, zijnde 14 M., aangehouden, daarbij is gerekend op een verharde rijbreedte van 6 M. en is een rijwielpad, breed 2 M., ontworpen aan de noordzijde van de weg. Dit pad is om redenen van veiligheid van de rijbaan gescheiden door een 2Ja M. breeden berm. Op plaatsen, waar de aanwezige bebouwing de uitvoering van d»t weg- profiel al te bezwaarlijk zou maken, is een insnoering van het dwarsprofiel van de weg voorzien; nochtans is de moge lijkheid niet uitgesloten, dat eenlge wo ningen voor spooping of verplaatsing in aanmerking zullen moeten worden ge bracht. Door wègnemli|g van eenlge bochten is het tracé eenlgermate gesterkt. met de BW kook- «n Pruimtabakken vanaf 5 cent per halt ons Vraagt ze Uwen winkelier of bij: ABONNE’S, die zich aan onze administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIÉUWE HAVBANK te Schiedam, van n n n Gulden bij levenslange n n Gulden bij Q h A Gulden bij verlies O AA Gulden bij verlies 1 A A Gulden bij verlies z Gulden bij verlies van De verzekerde moet in het 2 U U U ongeschiktheid. O U U overlijden. J V V van hand of voet.V V VAfi een oog. 1 U U van een duim. OU een anderen vinger. bezit zijn van een polis. defensie 1939 ingediend. Daarbij worden millioenen aangevraagd voor voorzieningen en aanschaffing van ma* terieel. In de eerste' plaats worden bedragen opgebracht voor de maritieme inrichtin gen aan de wal, voor magazijnen van do landmacht en voor kazerneering. Voort* is het in verband met de tijds omstandigheden geboden om verschil lende voorzieningen, die volgens de aan vankelijke opzet der plannen eerst inde loop van een aantal jaren zouden wor den Ingevoerd, met spoed ter hand te ne men. In hoofdzaak betreft dit aanschaf fingen van geschut en munitie voor zee- en landmacht, alsmede van voorraden intendance-goederen. Het gaat hier in feite om hiaten en tekorten, die. niet lan ger bestendigd mogen blijven. Voor de marinevliegkampen zijn be langrijke bedragen noodig en voor aan bouw, aankoop, bewapening en uitrusting van schepen, vaartuigen en vliegtuigen is een hooger bedrag van f 1.354.000 aan gevraagd. Hiervan is noodig f 354.000 voor verdubbeling van de luchtafweer- bewapenlng van Hr. Ma. „Tromp” en de daarmede verband houdende aanschaf fing van munitie. Voorts zijn gelden aangevraagd voor 19 vllegtulgtorpedo's bestemd voor de torpe- dovliegtuigen, welke In aanbouw zijn en eerder gereed zullen komen dan aanvan kelijk werd voorzien. Ten slotte is in dit bedrag begrepen f 600.000 voor de defensieve uitrusting van koopvaardijschepen. Voor materieel der artillerie met toe- behooren, genlematerieel en uitgaven voor de militaire luchtvaart is een hoo ger bedrag van f 18.890.000 aangevraagd R IJ WIELEN met remnaaf, ka^t en drager vanaf 25.— AUTOPEDS m. luchtb. (de beste) 7.56 vanaf 75 ct M 40 ct, 60 ct 40 ct. 6.50 7.50, bij J. K. SNOEI, Stadhuiwtr. - Lopikerstr. 43 - Schoonhoven. Advertentlën: 1—5 regel* f 130. elke regel meer f 0.20; derd* plaatsing halve prijs. Adver tentlën worden gratis ge plaatst in „De Gorcumer”. WETERING KAN GEMIST WORDEN. In hun voorstel beredeneren Ged. Staten de noodzakelijkheid van demping der Lopiker Voorwetering. Hét peil dezer wetering wisselt van 1 Ms tot 2 M. boven hetomrlngende polderland. Voor afwate ring is zij niet van belang; zij staat in verbinding met de Enge ÏJssel en met de stadsgrachten van Schoonhoven, wel ke m enmet water uit de Lek ververscht. Tengevolge daarvan heeft de wetering bij Hooge Lekstanden een hooge waterstand, welke de weg schaadt, in verschillende woning enernstlge hinder veroorzaakt en •kwelbezwaren geeft voor de omringende waterschappen. De scheepvaart beperkt zich tot het vervoer van mest en het «verzetten van melkbussen in punters en voorts tot het vervoer van ongeregelde tijden met een beurtschip. In de behoefte aan drinkwater wordt thans vooralen door de waterleiding. Gedeeltelijke demping van de wetering zal diis, volgens Ged. Staten, geen be zwaar behoeven op te levéren voor de waterloozinè in het besrokken deel der provincie en aai ook de ^cheepvaaitbc-, TUSSCHEN LOPIKER VOORDIJK EN BENSCHOP. Wat het aan te leggen weggedeelte tusschen de Lopiker Voordijk en Ben schop betreft, kan worden opgemerkt, dat het tracé daarvan, in verband met de toestand van het terrein en de 1 gg ng VI/- RIJNEVELD, van de perceelen met de scheidingen, eenigszins aan de bestaande toes and zal worden aangepast, tene'nde de kosten van aankoop der benoodlgde gronden zoo veel mogelijk te beperken. Het ligt daar bij in de bedoeLng, de te maken weg- bochten zoo ruim mogeiljk te maken, zoodat het verker eaan de vier te volgen krommingen niet te veel hinder zal on dervinden. BIJ onderzoek is gebleken, dat de grondslag voor een deel van het tracé tusschen Lopik en Benschop minder draagkrachtig is dan aanvankelijk werd vermoed. In de omgeving ter plaatse Is evenmin een vaste bodem aangetroffen. Uiteraard zullen de aanlegïosten van dit weggedeelte door de toestand van de ondergrond ongunstig worden beïnvloed. Ten opzichte van het wegvak langs de Benschopper wetering valt in de eerste plaats op te merken, dat aangaande de wijze van aansluiting aan het wegvak- Lopik—Benschop, eenlge vrijheid dient te worden voorbehouden in verband met de kosten van aankoop van de grond en de eventueele Blooping van gebouwen. Met het oog' op de bebouwing langs dit wegdek Is voorts op verscheidene plaat sen een insnoering van het dwarsprofiel opgenomen. Deze insnoerihg bevat op sommige plaatsen een rijwielpad, dat niet door een veilige berm van de rij baan is gescheiden. In de bebouwde kom van Benschop is van een rijwielpad af gezien, daar is de rijbaan plaatselijk eenigszins verbreed ohtworpen, De Benschopper wetering zal over niet onbelangrijke gedeelten eenigs. zins worden versmald, evenwel ner gens meer blijvende breedte der ook op de smalste kaar passëeren Het AlbertkanaaU België's trots op waterbouwkundig gebied, heeft dat land al heel wat zorgen gekóst. Na een kleine dijkdoorbraak bij Vler- sel en het instorten van een brug bij Hasselt, is nu weer Maandag een groote dijkdoorbraak gevolgd bij Godscheid. Reeds ’s morgens was geconstateerd, dat door de dijk water siepelde, waarvoor een ingenieur van de aannemingsflrma ter plaatse een onderzoek Instelde. Ju.st op het oogenbllk, dat hij mét nog eenlge waterbouwkundigen op de dijk verleef de bezweek deze, ‘s m ddags omstreeks vijf uur. Er ontstond een gat van 50 M. breedte, dat weldra afbrokkelde, tot het 140 a 150 M. groot was. Massas mod derig water stroomden over het land, dat lager ligt dan de waterspiegel. In enkele oogenblikken was een geweld ge verwoesthfg aangericht. De zware beton nen glooiing van 1 meter dikte werd opengereten als carton. De brug werd weggeslagen bezat, daartoe een aanvraag moest in- d*enen. Het vereischte aantal was toen vrij groot en daar ook de regeering maar weinig geldelijke steun verleende, was het gevolg, dat slechts een betrekkelijk gering aantal hectaren voor ruilverkave ling in aanmerking kwam of beter ge zegd, dat slechts op een kleine opper vlakte ruilverkaveling werd toegepast. Nadat een aanvrage bij Ged. Staten is ingediend, wordt door de Cultuur Tech nische Dienst een volledig plan voor ver kaveling met aanwijzing van wegen en watergangen ontworpen. Tegen dit plan kunnen bezwaren aangevoerd worden, waaraan zooveel mogelijk tegemoet ge komen wordt. Tenslotte wordt over het plan In een vergadering van de inge landen gestemd. Bij aanneming zal het werk worden uitgevoerd, wat vaak werkverschaffing plaats Vindt en waar voor van rijkswege een hooge subsidie wordt verleend. Nu doen zich bij ruilverkaveling ver schillende gevallen voor. Voorop staat, dat geen enkele Ingeland bij verkaveling schade behoeft te lijden en dat hij een stuk grond terugontvangt met eenzelfde produceerend vermogen als hij heeft in gébracht of in elk geval daarvoor scha deloos gesteld wordt. De taxatie der gronden heeft plaats naar hun cultuur waarde en niet bijv, naar wat de grond aan waarde heeft als industriegebied. De belanghebbende moet een kleine vergoeding betalen vöor het aanleggen van nieuwe wegen tot een maximum van 5 Deze wegen worden zoodanig aan gelegd, dat elk perceel direct of meer in direct er aan grenst, terwijl het water. bezwaar op radicale wijze wordt onder vangen. Het gevolg Van een en ander zal vaak zijn een intensiever en meer doelmatige bewerking der perceelen, daar nu ook elke grond voor het meer eigene doel ge bezigd kan Worden. Bij het omvangrijke werk der ruilver kaveling heeft vooral de landmeter met de in het leven geroepen plaatselijke commissie, die in nauw contact met de ingelariden voor hun belangen zorgt, een belangrijke taak te vervullen. Een en ander gaat nauurlijk met vrij hooge kosten gepaard, die echter tnee. rendeels door het Rijk worden voorge- schoten, terwijl de ingelanden betalen naar verhouding van de waarde der nieuw verworven perceelen. Het groote voordeel der ruilverkave ling is grooter bedrijf sinkomsten, een be tere bestaansmogelijkheid voor den boer, een economische exploitatie van het be trokken gebied. De ervaring heeft ge leerd, dat velen, die eerst vrij sceptisch stonden tegenover de plannen voor ruil verkaveling, later enthousiaste voorstan ders bleken te zijn. I. Een millioenen wegenplan voor de Lopikerwaard, In de loop ven eenlge (aren Ml f 2.160.000 worden verwerkt. Het voorstel, dat Gedeputeerde Staten van Utrecht aan de Provinciale Staten hebben gedaan, en dat we in ons vorig nummer nog hebben kunnen vermelden, is er een, dat wel zeer ingrijpend mag worden genoemd en dat als het door de Staten wordt aangenomen een ein de zal maken aan het Isolement van de Zuidwesthoek van Utrecht. Onze lezers weten hoe we jaren aaneen geklaagd hebben over de slechte toe stand van de verbinding tusschen Schoonhoven en IJsselstein, zoodat het vanzelf spreekt, dat heel de streek juicht bij het vernemen van de tijding, dat er nu uitgewerkte plannen bestaan, tot voorziening in een zoo dringend gevoel de behoefte. In aansluiting aan wat we over het voorstel reeds hebben gemeld, kunnen we thans hieronder nog de navolgende bijzonderheden mededeelen: Voor hetgedeelte van Schoonhoven tot aan de Damweg wordt in het algemeen de bestaande route gevolgd, waarbij ech ter de Lopiker Voorwetering voor een groot gedeelte zal moeten worden ge- denmU daai bij behoorende bediening^Huisjes. Een brugwachterswoning, die binnenkort betrokken zou worden, werd met funda menten en al opgenomen en in de diepte neergekwakt. Enkele millioenen kubieke meters water, die in deze afdeeling ter leng.e van 4 K.M. van het kanaal, ston den, stortten zich over dë we.landen en slichtten een paniek onder de bevolking van het nabijgelegen dorp Godscneid. Het vee, dat in'de we.de waa, zwom bij tien tallen rond. Gendarmen en bevolking stelden pogingen in het werk om de beesten te redden, waarin zij voor een groot gedeelte zijn geslaagd. Ook de tegenoverliggende dijk heeft ernstig onder het watergeweld geleden. Het geheele scheepvaartverkeer in het kanaal ligt lam door deze ramp, nu een vak van 4 k.m’. niet meer te gebruiken is Het aal minstens een half laar duren voor het kanaal bevaarbaar is. In dien tijd denkt men de brQg en de dijk te kunnen herstellen. Ingenieur om het leven gekomen. Jjén persoon la bij de overstroomlng om het leven gekomen, namelijk de ingeni eur Cogan. Hij j-rachtte zich te redden over de wellanden, maar werd achter haald door het water en de meestroo- mende aarde. Na over een boom te zijn gestruikeld is hij verdronken. Later op de avond vond men hem, op 100 M. af- atands van de plaats waar de bres was ontstaan. Hij hield zich nog krampach tig vast aan een stuk ijzerdraad. Alle arbeiders, die mede op en bij de dijk vertoefden, wisten zich te redden. Een visscher, die nabij de Demer zat te hengelen, klom in een boom toen het water met groote vaart kwam aanzetten ‘m kon zich aldus in veiligheid brengen. Kanaalvak vrijwel droog. Het vak tusschen de sluis van Hasselt en die van Diepenbeek is zoo goed als droog geioopen. Er stond gistermiddag nog slechts ongeveer 20 a 30 centimeter water. De omliggende wellanden, die door het kanaalwater werden overstroomd, suaxi thatis met meer blank. De nviex Onder de vraagstukken van onze ge compliceerde tijd, ntemt dat der ruilver kaveling een zeer voorname plaats in en allerwege in ons vaderland is de belang stelling voor dit probleem met alleen ontwaakt, maar ook intenser geworden en zoo zien wij grootere en kleinere poL ders overgaan tot ruilverkaveling of een aanvrage daarvoor indienen. Tot deze polders oehoort ook Beemd te Hoog-Blokland, waarvoor Gultuur-Technische Dienst opnieuw plan heeft ontworpen, om meer aan de bezwaren der ingelanden tegemoet te komen. Langzamerhand zijn de oogen openge gaan voor dë groote voordeelen, die uit ruilverkaveling voortvloeien. Feitelijk is het idee al vrij oud en de bekende Geldersche dichter en landbouw kundige, Staring, maakte reeds volop propaganda voor ruilverkaveling. Maar het woord van den zanger Van den Wll- denborch vond in dat opzicht weinig ge hoor en zelfs zijn voorbeeld van noeste ▼UJt, door ontginning en ontwatering van de omstreken van zijn geliefd verblijf, kon geen genoegzame invloed uitoefenen, om hem in zijn vooruitstrevende plan nen te steunen. Het zou nog ruim een eeuw duren, voor er meer belangstelling zou komen, voor wat Staring eens voor stond en voor de ruilverkaveling althans In ons land wettelijk zou worden gere geld. Veel is te danken aan de propa gandistische arbeid van de Ned. Heide Nü. Wat is nu het doel der ruilverkaveling? In het kort gezegd een door ruilftig met schadeloosstelling en vergoeding sa menvoegen van versnipperde perceelen, «oodat deze gronden doeltreffender en economischer kunnen worden geëxploi»» teerd. Door duizend omstandigheden kwamen de perceelen der ingelanden vaak ver spreid en verbrokkeld in de polder te liggen. Wat een arbeid en kosten, om de noodlge terreinafscheidingen' in orde te brengen en te houden! Wat een versp'l- ling ook van kostbare tijd, wanneer men zich naar de te bewerken gebieden moet begeven en niej minder, welk een on- eenigheid kan er ontstaan, doordat iemand zijn buurman uitweg moet ver- leenen voor het perceel grond, dat achter het zijne ligt. Bovendien, welk een land- verlies door de tallooze wegen en paden, noodig om de diverse perceelen te be reiken! Om nu aan deze agrarische toestanden een einde te maken, is wettelijk vastge legd, dat een polder kan overgaan tot ruilverkaveling, wanneer volgens de wet van 1938 1/5 der eigenaren hiertoe een verzoek doet. Bij de wet van 1924 was bepaald, dat minstens de helft der inge landen, die tevens de helft der landerijen

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1939 | | pagina 1