faiiiiHiSt
degelijk cadeau
N. M.van Oiest
Nieuw tijdperk voor de
Alblasserwaard.
De Vredesbemiddeling.
jongen
Daar komen ze weer,
DROSTE
CABOORT's
MAGGP POULET-SOEP
MAGGP BLOEMKOOL-SOEP
u
Brood- en
HEROPENING
uHHim
aan- en varkoopan van
Uw onroerende goederen
Voor de a.s. St. Nicolaas
Aan de je
Kb
&ijf (fif BLUE BAND -BLUE BAND faf!
alt de
BEZOEKT
één dezer
dagen het
adres van ongeschokt
vertrouwen en soliditeit
GELUKS KANTOOR
1
WOENSDAG 15 NOVEMBER 193t
Brug over de Noord en gedeelte weg
geopend.
Maggi s Bouillon. Aroma, Soepen en Jus
zijn bij Uw winkelier normaal verkrijgbaar.
6 ct. p. labiet voor 2-3 borden
B ct p. tablet voor 2-3 borden
Gisteren 14 November 1939 is voor de
gemeente Alblasserdam en voor de ge-
heele Alblasserwaard een nieuw tijdperlr
ingetreden door de openstelling van de
orug over de Noord.
Hoe het was.
Nog niet zooveel jaren geleden was Al
blasserdam. en daarbij tal van gemeen
ten in de Alblasserwaard, aangewezen
voor de verbinding met Rotterdam op
veer- en stoombootdiensten.
We kennen nog het gloriettjdperk van
de Fop-Smit-booten, Lekbooten, welke al
le, hetzij geheel of voor het grootste ge
deelte, werden verdrongen door moderne
verkeersmiddelen, waardoor het Nieuwe
Veer, Alblasserdam—Ridderkerk een gou
den tijd heeft gekend tot op de dag, dat
de brug werd geopend.
Hoewel het veer met buitengewoon mo-
teriaal werd bediend, was stagnatie niet
te voorkomen. Immers, de binnenscheep
vaart tusschen Amsterdam en Rotterdam,
en de Rijn en dat uit het Zuid-Wecten
van ons land en Antwerpen maakt van
deze rivier een druk gebruik, wat tot ge
volg had, dat wachten gedurende een
kwartier, ja soms een half uur, geen uit
zondering was.
Ondanks de zeer goede bediening van
het Nieuwe Veer was het een hinderlijk
obstakel voor het snelverkeer geworden,
zonder c"an nog te denl""» aan de win
tertijd bij ijsgang, wanneer het bH~" on
mogelijk werd. Rotterdam te bereiken.
Het is dan ook een gelukkig besluit
van de regeering te noemen, om de
rijksweg Rotterdam—Nijmr~--< door de
Alblasserwaard te projecteeren, waardoor
de overbrugging van de Noord een nood
zakelijkheid werd.
Ware het niet. dat de tijdsomstandig
heden zoo droevig zijn, dan zou zeker de
opening met eenige feestelijkheid dju
geschied. Nu was het karakter van bei
de plechtigheden, n.l. de opening van
rijksweg no. 15 naar de Betuwe en daar
na van de brug van zeer eenvoud'?' aard
en was er slechts een kleine kring van
genoodigden.
De plechtigheid.
Tot deze genoodigden behoorden de
onmiddellijk betrokkenen bij de aanleg
van de weg en de bouw van de brug,
ambtenarenvan de rijkswaterstaat en
aannemers, vertegenwoordigers van de
Dordtsche Kamer van Koophandel, en
kele industrieelen uit de Alblasserwaard
en burgemeesters uit dat gebied.
Van het station Feijehoord te Rotter
dam vertrokken deze stoet heeren in een
stoet auto's naar het bovengenoemde
nieuwe gedeelte van de rijksweg no. 15,
welker opening geschiedde door ir. M. Ie
Cosquino de Bussy, hoofdingenieur in
district van nieuwe wegen n van de
rijkswaterstaat. Na afloop hiervan werd
de reis vervolgd naar de nieuwe brug,
waar de tweede plechtigheid, de open
stelling der brug, werd verricht door lr.
W. J. H. Harmsen. hoofdingenieur-direc
teur in de directie bruggen van de rijks
waterstaat.
Na de openingsplechtigheid werd door
de Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Dordrecht/en omstreken een lunch
aangeboden, welke plaats had in een der
zalen van de N V. Draad en Trekwalsfa-
Oriek, w^ar de heeren, ongeveer 170 in
getal, op verzoek van den voorzitter van
de K. van K., den h*er C. J. van Hsl-
i»«, plaats name*»
- Nadat de heer Van Helden allen wel
kom had geheeten. vestigde hij de aan
dacht op de belangrijke gebeurtenissen,
welke zoo even hadden plaats gehad.
Naar spr.s meening was de Alblasser
waard door de regeering lange jaren
stiefmoederlijk bedeeld,
alhoewel zich in deze waard een nijvere
tak van bevolking had gevestigd. Het mag
bekend geacht worden, dat 60 jaar gele
den de eerste electrische centrale van
Europa te Kinderdijk in bedrijf werd ge
steld.. Electrische straatverlichting vas
hier toen reeds bekend. Daarvoor bestond
reeds een eigen gasfabriek.
Ongeveer 3 4 eeuw geleden hadden
Kinderdijk en Alblasserdam de grootste
koopvaardijvloot. De schepen werden daar
gebouwd, opgetuigd, bemand en geprovi
andeerd.
Spr. herinnerde aan de wereldver
maardheid van de waard door de goed®
naam van aannemers. Sliedrechtsche en
Papendrechtsche aannemers voerden een
halve eeuw geleden groote werken uit m
Rusland. Noord- en Zuid-Amerika. Mm
kon de Sliedrechtsche baggermolens vin
den bij de aanleg van het Suezkanaal.
Spr. zegt, zijn spijt uit te drukken, dit
de regeering zpolang gewacht heeft de
Alblasserwaard uit haar isolement te ver
lossen.
Vervolgens toont spr. aan. wat de Ka
mer van Koophandel en Fabrieken voor
Dordrecht en omstreken voor de tot
standkoming van deze brug heeft ge
daan. Hij meende, dat de industrie ln de
geheele Alblasserwaard zich thans meer
kan ontwikkelen.
Tijdens de lunch werd het woord ge
voerd door verschillende sprekers, o.m.
door den heer De Bussy, den heer
Harmsen, den heer J. van Scheers,
burgemeester van Alblasserdam, den
heer lr. H. J. Popping, burgemeester
van Sliedrecht, den heer J. Bleekei, bur
gemeester van Dordrecht, den heer Cre-
zee, burgemeester van Ridderkerk, den
heer H. Duiker, burgemeester van Hen-
drik-Ido-Ambacht.
De heer Van Helden bood aan den
heer C. von Lindem, directeur van ae
Ned. Kabelfabriek, als oudste industrieel
van Alblasserdam, ter herinnering aan
deze heugelijke dag. een legpenning aan.
Na het beëindigen van de lunch, begaf
bet gezelschap zich over de nieuwe weg
naar Gorinchem, om als gast van de
N V. firma De Vries en Robbé en Co., de
thee te gebruiken.
Te ongeveer 12 uur was de brug met
toegangswegen voor het publiek open
gesteld, waarvan een ruim gebruik werd
gemaakt. Voornamelijk aan de zijde van
Alblasserdam waren tal van inwoners,
zoowel vanuit deze gemeente als daarbui
ten, getuige van het in gebruik nemen
der brug.
Van het veerpersoneel is reeds een
groot deel ontslagen. De nachtdienst
aan dit veer zal niet meer doorgaan.
EEN UITKOMST VOOR DE
ALBLASSERWAARD.
De nieuwe brug is van zeer veel belang
voor de geheele Alblasserwaard en voor
al voor de landbouw, de veeteelt en de
industrieën ln deze streek, die nu over
eer» korte en geriefelijke verbinding met
de Maasstad beschikken, temeer omdat
de laatste tijd de provincie in deze w*»rd
eenige andere wegen, die op deze nieuwe
rijksweg aansluiten, reeds onder handen
heeft genomen.
Tot nu toe was het verkeer aangewe
zen op den veerdienst bij Hendrik Ido
Ambacht en vroeger ook op de stoom
bootdiensten. Toen had men uren noodig
om naar Rotterdam of Den Haag te ko-
ONZE REGEERING ACHT DE DEUR
NOG NIET GESLOTEN.
Bij informatie naar de indruk in re-
geeringskringen van de antwoorden, wel
ke de president der Fransche republiek
en de Britsche koning op het aanbod van
goede diensten van Koningin Wilhelmina
en Koning Leopold hebben gezonden,
bleek aan het A.N.P., dat de regeering
door de beide antwoorden de deur geens
zins gesloten acht.
Ook Italië heeft nog hoop.
In Italiaansche politieke kringen is
men eveneens geneigd, aan te nemen, dat
het laatste woord nog niet is gesproken
en dat ten minste eernge aanmoediging
moet zyn gegeven aan Brussel en Den
Haag om de pogingen tot bemiddeling
voort te zetten.
De antwoorden van Engeland en Frank
rijk, zoo schrijft de Popoio di Roma. heb
ben de bruggen niet verbrand. -Het ant
woord van Engeland verschilt in één op
zicht van vroegere ministerieele verkla
ringen, n.l. dal het niet als noodzakelij
ke voorwaard» Voor vredes-onderhande-
lingen herhaalt, dat er wijziging moet
komen in de regeering of in het regime
van Duitschland, doch alleen een veran
dering in de politiek van de huidige Duit
sche regeering. In dergelijke omstandig
heden zegt het blad, het niet onmogelijk
te achten, een formule te vinden, om de
resteerende moeilijkheden te overwin
nen. Inmiddels wordt het antwoord van
Duitschland met spanning verbeid.
„Een vierkante atwljtlag".
Het Duitache Nieuwsbureau meldt uit
Berlijn, dat het antwoord van Engeland
en Frankrijk op het Belgisch-Neder-
landsche aanbod door de Dultsche pers
als een vierkante afwijzing wordt be
schouwd, al heeft Engeland zijn ant
woord met meer voorwaarden omschre
ven dan Frankrijk.
De belde antwoorden zijn slechts als
een herhaling van de uitdaging te be
schouwen, nadat Engeland, aan de voor
avond van de wereldoorlog, het voorstel
van den Duce ten val braéht. vervolgens
Hitler's vredeshand weigerde en door de
redevoering van Halifax, de neutrale be
middeling reeds verwierp, dezelfde dag,
waarop zij werd aangeboden.
DUITSCHLAND ZAL HEDEN
ANTWOORDEN.
Uit betrouwbare bronnen, die nauw
contact onderhouden met Wiihelmstras-
se, wordt vernomen, dat het Dultsche
antwoord aan België en Nederland waar
schijnlijk heden te 's-Gravenhage zal
worden overhandigd.
Het antwoord zal niet direct negatief
zijn, maar daarin zal worden vastgesteld
dat de Fransche en Britsche houding,
zooals die spreekt uit de redevoeringen
van Halifax en Churchill, reeds bij voor
baat de mogelijkheden van besprekingen
uitsluit.
Betrouwbare bronnen voegen daaraan
toe, „dat de Britsch-Fransche voorwaar
den, dat Polen, Oostenrijk en Tsjecho-
Slowakije hersteld moeten worden, ab
surd zijn. Wij zouden dergelijke voor
waarden nooit kunnen bespreken. Na de
redevoeringen van Churchill en Hallfax
zien wij niet de mogelijkheid van be
sprekingen met Engeland en- Frankrijk
op de basis van het Belgisch-Nederlar.d-
sche aanbod".
De oorlog ter zee,
TWEE DUITSCHE SCHEPEN TOT
ZINKEN GEBRACHT.
Door de bemanning.
De Britsche admiraliteit heeft medege
deeld. dat de Duitsche stoomschepen
men.
Aan het einde van de 14de November
begin voor de gemeente en de Alblasser
waard een nieuw tijdperk. Moge het zijn
een tijdperk van bloei, met de hoop, dat
spoedig de vrede ln Europa moge weder-
keeren, opdat ook deze waard de vruch
ten kan plukken der techniek.
„Mecklenburg" (8000 ton) en „Parana"
(6000 ton) door Engelsche oorlogsschepen
zijn opgevangen. De Duitschers gingen
van boord, na hun schepen in zinkende
toestand te hebbpn gebracht. Zij werden
door de oorlogsschepen opgepikt.
Amerikaansch schip vergaan?
In scheepvaartkringen te Miami vreest
men, aldus Havas, dat het 6320 ton me
tende Amerikaansche koopvaardijschip
„Cripple Creek", dat op weg was van
Nleuw-Orleans naar Liverpool, vergaan
ls. Bij Titusville zijn namelijk vaten pile
en een tabakzak met een aanteekening
van een zeeman, waarin hij zegt, aan
boörd van de „Cripple Creek" te zijn
aangespoeld.
De „City of Flint".
De Duitache regeering heeft, volgens
Reuter, de Vereenigde Staten er van in
kennis gesteld, dat den Duitschen oor
logschepen opdracht ls gegeven, niet
tusschen beide te komen bij de thuisreis
naar Amerika van de „City of Flint".
Bevoegde Dultsche kringen hebben ter
zake in een commentaar verklaard: „Wij
hebben natuurlijk geen belang meer bij
de „City of Flint". Ons eenlg belang hier
bij was. te voorkomen dat de lading con
trabande Engeland zou bereiken Nu de
lading in Noorwegen is gelost is er geen
reden voor ons om te verhinderen, dat
het schip naar de Vereenigde Staten te
rugkeert.
Duikboot-slachtoffer.
Te Londen zijn berichten ontvangen,
dat de Britsche vrachtboot „Ponzano",
die enkele dagen geleden door de Dult
sche onderzeeër ls aangevallen, tot zin
ken is gebracht. De bemanning is door
een ander schip in veiligheid gebracht.
Britsch schip op mijn geloopen.
Het Britsche lijnvaartuig „8irdhana"
(7745 ton) ls in de wateren van Singapo-
ïe op een mijn geloopen en gezonken.
Officieel wordt medegedeeld, dat elf
Aziaten, meerendeels kinderen, het leven
verloren hebben; negen Inlanders wor
den vermist. Het schip zonk in een kwar
tier tijds.
Fransche boot ontsnapt.
Te Willemstad (Curasao) is het Fran
sche vrachtschip „San José" aangeko
men. De kapitein van het schip vertelde,
dat hij urenlang was achtervolgd door
een duikboot op ongeveer zeven mijl af
stand. Vermoedt wordt, dat de duikboot
niet tot een aanval ln staat was door
den hoogen golfslag. De .Ban José" was
gereed zichzelf te verdedigen, maar wil
de niet het eerste schot lossen.
De verlieslijst der neutralen.
Tot nu toe werden ten gevolge van de
Duitsche actie 32 neutrale schepen, met
een toalen inkoud van 88.461 ton, tot
zinken gebracht.
nog een Vrachtschip en een
TREILER VERNIETIGD.
Verscheidene slachtoffers.
Blijkens een bericht uit Londen is de
Britsche treiler „Cresswell" verloren ge
gaan. Naar men gelooft, is dit schip door
een Duitsche duikboot aan de kust van
Noord Schotland tot zinken gebracht. Zes
léden der bemanning worden vermist. De
overige zes zijn door de treiler „Phylli-
sia" opgepikt.
Verder wordt nog vernomen, dat een
vrachtschip ls gezonken tengevolge van
-een ontploffing. Dit geschiedde ongeveer
'n uur nadat de torpedojager was onder
gegaan. Het vrachtschip bevond zich on
geveer een mijl van de plaats "waar de
torpedojager ls gezonken.
Dit blijkt te zijn het Britsche schip
-Matra", metende 8003 ton en dat te Li
verpool thuis behoort. De explosie had
plaats op de Noordzee. Twee man werden
gedood en 22 gewond.
De kapitein, de loods, 10 officieren en
40 Laskaren werden opgepikt door een
reddingboot, welke zich tot drie keer toe
naar het schip begaf. Andere leden van
de bemanning werden opgepikt door een
tankschip, nadat zij verscheidene uren
op zee hadden geroeid. Eén doode werd
aan boord van de „Matra" gelaten.
BRITSCHE TORPEDOJAGER OP
MIJN GELOOPEN.
Een doode, 6 vermisten en II
gewonden.
De Britsche admiraliteit deelt medq
dat een Britsche torpedojager op eeq
Duitsche myn ls geloopen en verloren gen
gaan. Verklaard wordt, dat een man om
het leven is gekomen. Zes man worded
vermist. Drie officieren en twaalf onder-i
officieren en manschappen werden gei
wond.
Meer dan zeventig opvarenden van dea
torpedojager zijn aan wal gebracht. Verl
scheiden overlevenden zijn vrijwel zonj
der kleeding aan land gekomen. Demeeé
ten zaten onder de olie.
Na de ontploffing waren sleepbooteq
naar de plaats van het ongeluk gei
sneld. Een nam de torpedojager op sleept
touw, doch de bodem ging kort daaraf
onder. Het achterschip zonk het eerst.
LITAUSCH SCHIP GEZONKEN.
Het Litausche schip Panevzys, dat vaq
Leningrad op weg was naar Klaipeda, if
ln de Oostzee gezonken. De gezagvoerdel
en de overige leden der bemanning wer<
den gered; de marconist ls ver/ronken,
ENGELAND PAST PRIJSBEPALIN
GEN STRENGER TOE.
Besla*! op neutrale schepeq
wegens contrabande.
De Britsche autoriteiten hebben tot na
toe geen neutrale schepen in beslag ge-]
nomen wegens het vervoeren van contrai
bande. Zij zullen echter, aldus Unitea
Press, voortaan de desbetreffende bepaj
llngen van het internationale rechi
strenger toepassen. De reederljen, dia
contrabande laten vervoeren, looped
thans dus meer kans dan voorheen, dal
hun schepen ln beslag genomen worden]
Vormt de contrabande meer dan d^
helft van de lading, dan zullen èn lading
èn schip prijs worden verklaard.
Aan het front.
Gevechten om de heuvels bij
Pirmasens.
Het opperbevel der Duitsche weeri
macht maakte gisteren melding van aci
tiViteit van verkenningen en artilleri»
aan het geheele front.
Het Duitsche Nieuwsbureau verklaar^
die activiteit uit pogingen van den te-|
genstander om eenige hoogten, die doos
de succesvolle aanvallen van de Duitschg
troepen verloren waren gegaan, weer ld
zijn macht te krijgen.
Sinds de Fransche troepen uit hun
naar voren geschoven stellingen ln hef
gebied voor de Duitsche verdedigingslinie!
terugtrokken, aldus het D.NJ3., is onze
voorhoede op talrijke punten tot dichl
by de Duitsch-Fransche grens voorwaartq
gegaan. De tegenstander had evenwel
nog ten Zuidwesten van Pirmasens eenl-i
ge hoogten behouden, vanwaar hy hef
uitzicht had op onze verbindingswegen/
en aan een Fransch bataljon ls het ten-^
slotte gelukt om na gevechten met afw
wisselend succes een heuveJenreeks te be-'
zetten. Van deze hoogten, die voor d^
observatie van belang zyn, werd de ten
genstander evenwel spoedig door eeq
aanval van onze artillerie, die door zwa-^
re wapenen ondersteund werd. verdron-i
gen. De Franschen verdedigen zich hard-*„
nekkig en gebruikten voor het eer&t ook
laagvllegende vliegtuigen om de voor-^
waarts stormende Dultsche afdeellng té
bestoken, doch zy konden niet beletten^
dat wy de voornaamste hoogten bezet*
ten.
De oorlog in de lucht.
Aanval op de Shetland-eilanden
Vier Dultsche vliegtuigen hebben Maan
dagmiddag boven de ShetJand-eilandeq
in Noord-Schotland gevlogen. Luchtdoel
geschut verdreef de vyandeiyke machi
nes. De toestellen lieten bommen vallen,
maar deze richtten geen schade aan. Wel
werd een onbewoond huls beschadigd en
sprongen er een aantal ruiten ln boer-
deryen. De bommen sloegen twee meter
diep gaten ln de grond en enkele vielen
vlak by een school met kinderen.
De Shetland-eilanden zyn ongeveeq
duizend kilometer van Duitschland gele
gen. Ook Vrijdag bezochten Duitsch#
vliegtuigen deze eilanden-groep.
Duitsche verliezen lijst.
Te Beriyn wordt medegedeeld, alduf
United Press, dat Duitschland van hel
begin van den oorlog tot 10 November
zeventien vliegtuigen heeft verloren, aan
het Westeiyk front, Engeland zestien en
Frankryk vier en zestig toestellen, drlf
ballons inbegrepen.
Beriyn concludeert hieruit, dat Enge
land in de lucht even gereserveerd is als
te land, alles ten koste van de Fran
schen. (Zie vervolg Buitenland bladz. 4>
llllillk. Ijs
.»a^»e Duoöu»ug over ue Noord te A»oiasi,erdam is g.sieren officieel in ge
bruik genomen. De genoodigden gaan als eersten over de nieuwe brug.
Alle hoop nog niet vervlogen?
Ondertrouwd
JOHN W. KINMEL
en
RIE A. BROEKHUIZEN.
fichoonhoven, November 1939.
Spoorstraat 20.
Huweiyksinzegenlng op Woensdag
29 November, 's namidd. 1.30 uur,
in de Ned. Herv. Kerk te Schoon
hoven door den WelEerw. Heer
Ds. D. J. VAN DE GRAAF.
{TERSTOND GEVRAAGD:
Banketüakkwskediende.
boven de 18 jaar. Adres:
A. A. BEZEMER - Torenstr. no. 35,
Telefoon 28595 - De Bilt.
GEVRAAGD met Kerstmis of later;
EEN BOERENKNECHT,
'A. VERKUIL -1 Tlendweg 3
Lekkerkerk.
GEVRAAGD 1 December:
KEUKEN-WERKMEISJE,
als Meisje-'alleen ln gezin van 2
pers v g g.v.; uitstekend koken en
zelfstandig werken. Katoen en
zwart dragend. - Mevr. BRIeT,
Rubenslaan 15 - Bllthoven.
GEVRAAGD
EEN FLINKE DIENSTBODE,
voor den dag; netjes en zoo noodig
zelfstandig kunnende werken, by
W KORTLEVER - 't Veer -
Rywielstalling A 21 - Groot-
Ammers.
Tegen 1 December GEVRAAGD:
FLINK MEISJE,
v. d. en n., goed kunnende/koken
en zelfst. werken; v.g g v/ 30-
per maand. - Mevroqw THIEME,
Koningslaan 45a - B^ssum.
Gevraagd
ter opleiding in het georganiseerde
drukkersbedrijf
een flinke
Aanm.: BUR. SCHOONH. CRT.
GEVRAAGD
FLINKE DIENSTBODE,
voor dag en nacht; v.g.g.v ge
wend zelfst. te werken en te koken.
Goede hulp voor 's morgens aan
wezig. Zich aan te melden schrif-
teiyk of Donderdag- of Vrydag-
avond persooniyk bij Mevrouw
OSINGA - Joh. v. Oldenbarnevelt-
laan 80 - Den Haag.
CHR. BEWAARSCHOOL
SCHOONHOVEN
der School in 't pand Spoorstraat
(hoek Albr. Beijlingstraat)
op Donderdag 16 Nov.
n.m. 2 uur.
Wegens enorm succes 't 2e opfr. v
Willy Hensbergen
and his
«Midnight Melody Makers»
show- en dansorkest - 7 personen
op Donderdag 16 Nov.
in hat Nutsgebeuw
ta Schoonhovan
Prijzen der plaatsen I 0.50, (ook
voor burgers). Militairen beneden
de rang van onder-officier f 0.25.
Plaatsbespreken 10 ct
WOENSDAG 15 NOVEMBER WSt
Zaterdagavond 7 uur 30
hoopt voor de Chr. Geref.
Jongelingsvereeniging
te Nieuwpoort
op te treden
Ds. H. JANSSEN,
Lager- an Vloot-predlkont,
met het onderwerp:
„In hit titksn d«r voleinding'
die heerlijke chocolade-letters van Droste. Nu
ook verkrijgbaar in melk-chocolade in de prijs
klasse van 45 ets. (ca. 150 gr.) Winkelt vroeg,
de vraag naar Droste artikelen is groot.
ALTIJD WELKOM!
Spaart plaatjes voor het nieuwe album „Het water op
"IMM
GEVRAAGD
E«n halfwas Slagersknecht
OF LEERLING. Adres:
A. MUILWIJK - Amelde.
GEVRAAGD
EEN FLINK MEISJE,
Van 16-18 jaar - voor halve dagen.
MeJ. VAN BRUINESSEN - Oude
Haven 18 - Schoonhoven.
yoor het
en het
verstrekken van Hypo-
Ihekan
h het eeni, en vertrouwdst adres
c- VAN DER HORST - H.sen 9-11
Telefoon 166 - Mioonlioven.
Lampenkappen
Schemerlampjes
en Gloeilampen
Zoolang de voorraad strekt
WASCHTA FELS
compleet voor t 25.-
Bij aankoop van f 15-
lampenkappen en gloeilampen
een schemerlamp CADEAU!
L. van Dam App.lttraat 32, Schoonhoven
is er in de
Schoonhovensche Bazar
voor ieder wat!
L«d«rwar*n, zooals tasfch«n,port«-
monnaies,acte-en muziektasschen,
•nz. enz. Ook een prachtcollectie
lees-, kleur- en prentenboeken
c
Wz.rd.art uw klanten »n uw zaken?...
Laat dan Van Noatea uw drukwerk ntakenl
jeugd moet sterk
want de toekomst kén zwaar zijn.
i f'4
Loot Blue Bond Uw kinderen de
krocht en gezondheid geven, dig,
zij noodig hebben.
Blue Band beval een overvloed van voedingswaarde,
aanwezig in de zuivere vetten, waaruit het is sa
mengesteld. Maar Blue Band biedt méér dan hooge
voedingswaarde. Het is rijk aan Vitaminen, die onmis
baar zijn - zooals de doktoren ons verzekeren - om
weerstand te helpen bieden aan ziekten en om sterke
beenderen en een krachtig gebit te vormen. Hooge
voedingswaarde én Vitaminen maken Blue Band tot
méér dan'n goed* voeding: het is energie-voeding.
Smeer daarom gezond
heid op de boterham -
smeer Blue Baad. Het
smaakt iedereen goed -
het doet iedereen goed.
ion
Een Merites-horloge,
(hei tij ven goud. edel-
titel, chroomoldoubli)
beril een precisiewerk,
del mei de stiptheid
der son wedijvert.
Voor den prijs, dieft
U besteedt, onivengl
U hei besie. wei deer-
voor te leveren
En lader horloge j
Is gratis varzakard
tagan dlafstal, varllas
an beschadiging.^
Kipstraat 75, Rotterdam j
Elk* advertentie in
dit bied opent kensen
cp Heuwe klanter
SPAART BIJ DE
NUTSSPAARBANK
TI
SCHOONHOVEN
KERKSTR. 3 - SCHOONHOVEN
OKHKIMHOCDIlte
VIRIKHKRB!
Geeft
voor St. Nicolaas
een
Ainb«v«lr*d
Hen uitgebreide eolleetle
voor zeer gematigde prijzen!
Schoonhoven
Lopikerstr. 6
Behangerij
Stoffeerder^
DEKENS O VER1KEKKEN voor f 3.35
Ruime keuze satinet.
Uw ree ren bed 3-deelig maken met nieuw tijk of oude
tijk vermaken
BEDDEN - MEUBELMAGAZIJN
D. A. van Yperen, Gouderak, t.i.no. 3
Bestellingen worden ook aangenomen Markt IA- tel. 2337, Gouda