1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT
DE GESLOTEN ZEE.
•adio?
SINT NICOLAAS
CADEAUX!
Nederland en België protesteeren.
2000 ongeschiktheid. O v U overlijden. J U U van band of voet. U V van een odg. 1 U U van een duim. U U een anderen vinger.
VRIJDAG 24 NOVEMBER 1929
Tie JAARGANG.
MBER 1939
^BONNE'S, die xich aan ome
wrakken,
SYw bijzonder ooordeelig
K.
twee
daarna z. h-
van
de
R als enke-
zich hierbij
ter kennis
worden ge-.
f-weest, dan
«en voor-
de pos»
18-
anl-
OU.
Bithlmann
COUOA
|PRACTISCHÏ|
Een enorme keuze
nieuwe modellen.
MANTELS. SWAGGERS.
JAPONNEN. HOEDEN.
BONTMANTELS. ROKKEN.
PEIGNOIRS. KINDER-
MANTELS EN JURKEN.
REGENMANTELS enz. enz.
te Schiedam, van
De verzekerde moei in het
bezit zijn van een polis
Tegen Britsche maatregelen ter zee.
*n hebben.
800 accoord
or de hand,
imum wordt
zij op.
ter J. V
/ast Is,
JEN B
iber.
414.4 M. 8 00
11.00 KRO:
4.4 M Alge-
;d door d<
eerling dei
1940 vastge-
WAT EEN MODERNE OORLOG KOST.
Voor Engeland zes millioen
pond per dag.
Sir John Simon heeft Woensdagavond
een radiorede uitgesproken, waarin hij
het publiek oproept In te schrijven op
twee beleggingsmogelijkheden.
HU zelde, dat de oorlog het land reeds
minstens zes mlUloen pond per dag kost.
Een divisie troepen te velde kost bijna
twee maal zoo veel In uitrusting en on
derhoud als in de vorige oorlog. De kos
ten van een slagschip zijn thans twee of
drie maal zoo groot en moderne vlieg
tuigen kosten van drie tot zeven maal
zoo veel als een overeenkomstig type In
1918. Zelfs de verhoogde belastingen zul
len niet de helft dekken van wat dltjaax
wordt uitgegeven.
GRIEKSCH STOOMSCHIP OP MIJN
GELOOPEN EN GEZONKEN.
Opvarenden allen gered.
Het Orleksche stoomschip „Helena”,
(4576 ton) Is Woensdagavond voor de
Zuld-Oostkust van Engeland op een mijn
geloopen en gezonken. De geheele be-
Maar het kan daarbij niet bltfven. Het
Is wel haast zeker dat de repressailles
elkaar zullen blijven opvolgen. Op de
maatregel van Engeland om de Duitsche
uitvoer af te snijden, zal Duitschland
antwoorden met een maatregel van zijn
kant en als de neutralen noodgedwongen
zich schikken naar de Engelsche eischen,
dan bestadt er kans, dat Duitschland
zoodanige tegenmaatregelen neemt, dat
ook die weer neerkomen op de ruggen
der onzijdigen.
In het begin van de oorlog hebben de
twee partijen beloofd de rechten der neu
tralen te zullen ontzien en waarschijnlijk
zijn ze dat beide ook van plan geweest,
maar reeds na enkele weken bleek, hoe
gevaarlijk de positie Is van de toeschou
wers. die dicht staan bij twee vechten
den. In de vorige oorlog hebben we dat
ook ervaren, maar toen pas op het ein
de, nadat Duitschland de onbeperkte
duikbootoorlog had afgekondlgd. waarop
Engeland evenals nu de uitvoer van
Duitschland poogde te vernietigen. Nu
geschiedt dat reeds na drie maanden en
het is niet onmogelijk, dat ook nu de te
genzet van Duitschland zal zijn het in
voeren van de onbeperkte duikbootoor
log.
De oorlog op het front gaat langzaam,
maar bulten het gevechtsterrein gaat hij
met reuzenschreden. Wij verkeeren nu
reeds in toestanden, die in de vorige oor
log eerst na jaren verschenen. Het kan
beteekenen, dat deze oorlog korter zal
duren, maar het kan ook Inhouden, dat
deze nog barbaarscher zal zijn dan die
welke in 1914 begon. Toen brokkelde het
volkenrecht langzaam af, men was nog
wat huiverig er de hand aan te slaan, nu
stoot men het reeds na 10 weken omver.
Toen hield men eenige jaren lang nog
wat ontzag over voor de moreele maat
staven van recht en onrecht, nu loopt
men binnen het kwartaal die al onder de
voet. Engeland heeft de Duitsche leer
overgenomen dat recht Is wat in het be
lang des lands is en aan de twee mach
ten, welke dat beginsel huldigen, zijnde
neutralen, vrijwel weerloos, overgeleverd.
Duitschlalnd legt mijnen op wegen, wel
ke de neutralen moeten varen, Engeland
zal onze schepen aanhouden en in beslag
nemen als die goederen vervoeren, welke
wel in ons land zijn gemaakt, doch waar
bij Duitsche grondstoffen zijn gebruikt.
anvraag om
rden gerich/
900.
wartier van
twerp-veror-
ilpverleening
nt ingevolge
smeepteraad
BRITSCHE TORPEDOJAGER OP
MIJN GELOOPEN.
j Veertig vermisten, 21 gewonden.
re Britsche admiraliteit heeft moeten
Idedeelen, dat de Britsche torpedo-
'bootjager „Gipsy” Dinsdag aan de
KO. MU. ZE8TIEN BLADZIJDEN.
NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT
J Telef. 20. Tel-Adres: Vannooten. 8. W. N. ?AN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. I_
- administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK
TV’Gulden bU levenlange z A n Gulden by Q A A Gulden by verlies O A A Gulden by verUee» Gulden by verlies Gulden by verlies van
Uiterste consideratie?
Naar aanleiding van deze stap van on
zen gezant te Londen meldt United Press
nog:
De mate, waarin Nederland van de
nieuwe Britsche maatregel te lijden zal
hebben, 'Ölljkt wel hieruit, dat in de eer
ste negen maanden van 1939 meer dan
tien millioen ton aan Duitsche goederen
voor Rotterdam en Amsterdam ver
scheept werden.
Meng elooft, dat Cadogan, die denNe-
derlandschen gezant op het departement
van Bult Zaken ontving, de verzekering
heeft gegeven, dat de Britsche regeerlng
de uiterste consideratie tegenover
neutrale scheepvaart zal betrachten.
De Belgische stap.
Donderdag heeft, evenals de Neder-
landsche regeerlng, ook het Belgische
gouvernement besloten, te protesteeren
tegen de door Chamberlain aangekon-
digde represaillemaatregelen betreffende
de controle op de Duitsche export.
De Belgische regeerlng ze* in
manning, drie en twintig koppen tellen
de, werd met een Engelsche reddingboot
aap wal gebracht, nadat zij zich eerst
nog in de eigen booten had begeven.
Het schip was van Rio de la Plata met
graan op weg naar Antwerpen. Er be
vond zich één vrouw aan boord, de echt-
genoote van de hoofdmachinist. De „He
lena” zonk een uur na de ontploffing.
Drie leden van de bemanning zijn In het
ziekenhuis opgenomen.
Advertentiën: 1—6 regels J 1.30,
elke regel meer 0.20; derde
plaatsing halve prijs. Adver
tentiën worden gratis ge
plaatst In „De Gorcumer”.
800 VARA;
12 00 AVRO;
9.00 VARA;
7 ARA.
lofoon; 10.04
lofoon; 10.40
Pianobege-
.00 De Pal
en Gramo-
mts Orkest;
huisvrouw;
iet 2 50 U-
ifoon, 3.30
4.00 Gra-
ig. 430 VA
aderen; 5 30
e Ramblers;
6.50 Zang
Cyclus: „Het
AP."; 718
en, 7.35 Cy-
hjbel”; 8 08
..Het ont-
9.00 Frag-
elle Hélene 'i
Orgelspel;
itbten ANP;
UJ0—12.00
ihk. Arbel-
ageraad” en
protestnota uiteen, welke schade de toe
passing van deze maatregelen in econo
misch opzicht aan Belgie kan berokke
nen. De regeering hoopt, dat er een over
eenkomst gesloten zalk unnen worden,
die de nadeelige gevolgen, welke de con
trole op de Duitsche export voor de Bel
gische handel medebrengt, zal kunnen
verminderen.
Stap van den Nederlandschen
gezant te Londen.
De Regeeringspersdlenst meldt:
De Nederlandsche Regeerlng heeft of
ficieel door onzen gezant te Londen ern
stig verzet aangeteekend tegen represall-
le-maatregelen, die de Britsche regeering
fcneent te moeten nemen jegens haar te
genstanders, doch waardoor de onzijdige
^mogendheden, zoowel zij, die Duitsche
(goederen plegen te ontvangen, als zij,
die Duitsche goederen vervoeren, in bij
zondere mate zullen worden getroffen.
De aandacht is er op gevestigd, dat de
/voorgenomen Britsche tegen-maatrege-
|len ten aanzien van Nederland een blj-
jzonder onaangenaam karakter dragen,
jaangezlen zij genomen heeten te zijn
daar aanleiding van eenige scheepsram
pen, waarvan de ondergang van ’n groot
iNederlandsch passagiersschip verreweg
fie voornaamste is.
lofoon; 10 08
ijde muziek;
v. 10.35 Om-
’/ic;il; 11 15
12 15 AVRO
15 Berichten
anosoli; 113
2 00 Voor d<
met Piano1-
Borduurcur-
or z.eken en
foon; 5.00
5 30—6 27
1 Solist; 6 30
nderen; 7 05
7.30 Engel-
P en Mede-
w Orkest en
rer Racine)
chten ANP;
11 40—12 0t
De Romeinen hadden over de zeevaart
pen uitdrukking, die op het eerste geacht
wat vreemd lijkt. Zij zeiden: varen is
PQodzakelijk, leven is niet noodzukelijk.
Jgr werd daarmede bedoeld, 'dat de zee
kaart’ geboden was voor het belang van
0e staat en dat het er niet^op aankwam
of daarbij menschen omkwamen. Voor
pns land géldt zeker dat de zeevaart on-
piisbaar Is, maar niettemin wordt ons
pie van twee zijden zoo goed als onmoge-
pjk gemaakt.
In vredestijd gaan plechtstatige af
vaardigingen van verschillende landen
paar zeer ernstige conferenties In zeer
piooie steden, waar zij, gesteund door
(vele zeer smakelijke diners en soupers
Wagen of weken rpdekavelen over een of
ander verdrag, dtft ten slotte ondertee-
kend en door de regeerlngen goedge
keurd wordt. Het verdrag gaat dan in
kast bij de vele andere, 41e er liggen en
pacht tot er een beroep op wordt ge
daan. Als dat gebeurt vinden de betrok
ken staten altijd en gemakkelijk een
reden om van het plechtige verdrag af
te wijken, als daarin eenig belang
tien. Zoo is er een verdrag van 1907 dat
het leggen van mijnen in de handels-
pegen van den vijand of voor de haven
iran den vijand verbiedt. De Dultschers
leggen dat zij het verdrag niet langer
•rkennen. omdat Engeland ook afwijkt
|ran het Internationale recht. Engeland
■aat namelijk nog heel wat verder dan
Duitschland, het belet de scheepvaart
der neutralen en dreigt met In beslagne
ming van hun lading. Dat is niet slechts
het verbreken van een verdrag, maar het
|s een onrechtmatigheid waarbij geen
(verdrag van noode Is. Het mooiste is dat
^Engeland daarbij nog rekent op onze
piedewerklng. De Britten redeneeren zoo
(Duitschland schendt) de overeenkomst
pan 1907 en legt mijnen, waar het niet
gnag en waardoor schepen van neutralen
gevaar loopen. Wij zullen ons daartegen
(verdedigen door de Duitsche uitvoer te
Vernietigen en de neutralen, die natuur
lijk zeer gebeten zijn op dat booze
duitschland, zullen ons daarbij helpen.
Pat die neutralen door de Engelsche
tnaatregel zwaarder getroffen worden dan
door de Duitsche. vergat Brltannië. De
Duitsche regeering, veronderstelt Enge
land, heeft een onrechtmatige daad ge
daan en dus hebben wij nu ook 't recht
een nog onrechtmatiger daad te doen en
piet alleen onzen vijand, maar ook de
neutralen te treffen.
;een gebruik
reaat in
Volgens marlnedeskundigen is de mag
netische mijn geconstrueerd om de mij
nenvegers te ontgaan. De magnetische
mijn wordt n.I. op de bodem van de zee
gehouden tot een bepaalde hoeveelheid
ijzer er zich loodrecht boven bevindt. Op
dat moment drijft de mijn omhoog en
stoot tegen de kiel van het schip.
Doordat de magnetische mijnen op de
zeebodem rusten, is het, gezien de ni
veauverschillen en de wrakken, zeer
moeilijk ze te „vegen”.
Mijnen met parachutes?
In officieele Britsche marinekrlngen
wordt nu medegedeeld, dat Duitsche
vliegtuigen, welke de laatste avonden bo
ven de Theemsmonding vlogen, doormid
del van parachutes magnetische mijnen
hebben laten vallen.
De eerste verhalen hieromtrent kwa
men van ooggetuigen; zij werden door de
marine bevestigd. In deze kringen neemt
men aan, dat het groote aantal scheeps
rampen van de laatste dagen door dit
soort mijnen veroorzaakt is. Hoe de pa
rachute, welke aan de mijn bevestigd is,
er uitziet, is onbekend. Verondersteld
wordt, dat de parachute dient om te voor
komen, dat het fijna mechanisme van de
mijn beschadigd wordt of om te verhin
deren, dat de mijn door harde aanraking
met het water tot ontploffing geraakt.
Duitsche mijnen aangespoeld.
In het Lagerhuis heeft de parlemen
taire secretaris van het ministerie van
marine, Shakespeare, medegedeeld, dat
In de afgeloopen veertien dagen vijftien
Duitsche mijnen aan de Britsche kust
zijn aangespoeld.
De aanslag cp Hitler.
VOLGENS STRASSER DOOR DE
GESTAPO IN SCENE GEZET.
Uit het feit, dat de Duitsche bladen de
berichtenover de arrestatie van twee
leiders van de Britsche geheime dienst
en de bekentenis van George Eiser als
dader van de bomaanslag in München
vlak bij elkaar op opvallende wijze pu-
bliceeren, maakt men op, dat de beide
gearresteerde Engelschen, die bij het
grensincident bij Blerik over de Duit
sche grens werden gelokt, door de Duit-
BESLUIT SPOEDIG VAN KRACHT.
De „Order in Council”, waarbij het be
sluit van de Britsche regeering inzake
de Duitsche aanvoer van kracht wordt,
zal naar alle waarschijnlijkheid in het
begin van de volgende week afkomen.
Bij herhaling wordt verklaard, dat de
te nemen maatregelen uitsluitend ge
baseerd zijn op de regelen van het in
ternationale recht.
De Britsche regeering heeft tot nu toe
geen enkde nota gericht tot neutrale
landen, waarin deze in kennis worden
gesteld van de nieuwe gedragslijn.
De Fransche regeering heeft ten aan
zien van de represailles, eenzelfde be
sluit genomen als de Engelsche regee
ring.
ZEVEN DUITSCHE VLIEGTUIGEN
NEERGESCHOTEN.
De speciale correspondent van Reuter
bij de Britsche luchtmacht in Frankrijk
meldt, dat Woensdag aan het Westelijk
front 7 Duitsche vliegtuigen zijn neerge
schoten, namelijk 6 door geallieerde ge-
vechtstoestellen en 1 door het Fransche
afweergeschut. Het hoofdkwartier had
des avonds de volgende rapporten ont
vangen:
Noordelijke zóne: Een Heinkel-ver*
kennlngstoestel door een Brltsch ge-
vechtstoestel neergeschoten. ^en ander
vliegtuig van nog niet gelndemlficeerd ty
pe werd neergeschoten, vermoedelijk door
Britsche gevechtsmachines. Zuidelijke
zöne: Drie Messerschmidt-gevechtstoe-
stellen door Fransche vliegtuigen neer
geschoten bij Straatsburg, Werth en Re-
mering. In hetzelfde gebied een ander
Dultsch toestel door een Fransche ge
vechtsmachine vernield. Ten Noorden
van Sedan is een vierde Messerschmidt-
toestel door Fransch afweergeschut nee»
gehaald.
De Engelschen, hebben, naar men ve>
klaart, geen verliezen geleden.
Franschen verliezen
toestellen.
De Fransche gevechtstoestellen hebben
in twee dagen 5 Messerschmldts toestel
len vernield, doch men meldt, datWoens
dag boven Straatsburg 2 Fransche vlieg
tuigen verloren zijn gegaan. De bestuur
ders van belde toestellen, sprongen uit
hun machines, doch de parachute van
één hunner weigerde, zoodat de mar»
om het leven kwam.
srhpnpn bOOtjuger „vitpoy vuuuag
havnZ>a' °ostkust op een mijn is geloopen en ver
volgens op 't strand gezet. Naar gemeld
wordt, zijn 21 manschappen en officie
ren gewond en worden ongeveer 40 man
schappen vermist.
De „Gipsy” was in 1933 gebouwd en
had een waterverplaatsing van 1335 ton.
Zij voerde 4 kanonnen van 11.9 c.m. en
7 kanonnen van kleiner kaliber. Verder
had het schip 8 torpedolanceerinrichtin-
gen aan boord van 53,3 cm.
Vele bezwaren.
In regeeringskringen vraagt men zich
niet zonder verwondering af, hoe Enge
land heil kan zien in het afremmen van
den Duitschen uitvoerhandel, aangezien
waarlijk niet alleen Jïuitschland zou wor
den getroffen, maaW in sterke mate ook
landen als Japan, ®ltó, Spanje, deZuid-
Amerikaansche rep|Bblieken en de Ver-
eenigde Staten, diq' groote behoefte aan
Duitsche uitvoerpróducten hebben. Uit
een en ahder blijkt wel, dat de Engel
sche maarregel niet zoo eenvoudig is en
talrijke internationale kanten heeft, wel
ke Engeland er misschien toe kunnen
bewegen van zijn oorspronkelijk voorne
men af te zien.
Nederlandsche reeders bijeen.
De Nederlandsche Reedersvereeniging
heeft Woensdagmiddag te ’s-Gravenhage
een informatieve vergadering gehouden,
waarin gesproken is over de algemeene
positie van de Nederlandsche scheep
vaart en de gevaren, welke zich op het
oogenblik daarbij voordoen. De vergade
ring werd gedeeltelijk bijgewoond door
eenige manheautoriteiten, die de aan
wezigen van technische voorlichting dien
den.
De vertegenwoordigers van de Neder
landsche regeerlng, die ter vergadering
aanwezig waren, hebben zich onthouden
van het geven van eenif advies, ten aan
zien van het hervatten >an de vaart op
Engeland, o.a. omdat eeft advies daarom
trent een te groote verantwoordelijkheid
zou scheppen.
Na de bijeenkomst met de verschillen
de autoriteiten heeft de F^edersvereeni-
ging nog geruime tijd in besloten kring
vergaderd, teneinde zich te beraden in
welke zin men de leden adviseeren zou.
Besloten werd, dat ook de reeders zich
van adviesen zullen onthouden.
Schepen mogen Engeland
niet verlaten.
De Nederlandsche regeerlng
daarna aan de Nederlandsche i
geadviseerd om in de Engelsche havens/
te blijven. Op bevel van de Engelsche
admiraliteit mochten trouwens de butf-
tenlantkche schepen Woensdag de ha
vens aan de Noordzeekust niet verlatan.
De Engelsche admiraliteit deelde mede,
dat niet kon worden gezegd hoelang 4eze
maatregel zou duren.
Hij had onder meer tot gevolg, dat
Woensdag de familieleden en verdere be
langstellenden urenlang tevergeefs te
Vlissingep hebben gewacht op de aan
komst van de -„Oranje Nassau”, welk
schip 85 geredden van de „Simon Boli
var” naar ons land zou overbrengen.
Tot nu toe is niet bekend, wanneer de
„Oranje Nassau" thans ins ons land mag
worden verwacht.
TWEE DUITSCHE DUIKBOOTEN TOT
ZINKEN GEBRACHT.
Het Fransche legerbericht van Dins
dagavond meldt, dat twee vijandelijke
duikbooten, waarvan er een is ontdekt
door de marlne-luchtstrijdkrachten, met
drie dagen tusschenrulmte door dezelfde
torpedoboot jager tot zinken zijn ge
bracht.
Geruststellend artikel.
De Times schrijft in een hoofdartikel,
Hat het duidelijke nadeel van de blokka
de maatregel is. dat hij de handel van
Ide landen, die als vrachtvaarders voor
Duitsche goederen optreden, in het bij
zonder die van Nederland ernstig moet
pntwrichten.
Het blad verdedigt echter de maatre
gel, door erop te wijzen, dat de Britsche
regeering sedert het begin van de oorlog
^haar best heeft gedaan om haar bemoeie
nissen met den handel der neutralen tot
leen minimum terug te brengen. Dat zal
fcaar leidend beginsel blijven.
Goederen, die voor het huidige oogen-
fclik besteld zijn zullen waarschijnlijk
niet in beslag genomen worden, en tijd
zal worden gegeven om reeders en han
delaars la de gelegenheid te stellen hun
bedrijven aan de nieuwe omstandighe
den aan te passen.
De confiscatie van Duitsche goederen
zal niet en kan niet ineens gelden voor
goederen, die slechts ten deele Dultsch
zijn, en een goed deel van het bedrijf
van Nederland, aldus de Times, is het
afwerken van artikelen of het voltooien
van halffabrikaten, die uit verschillende
deelen der wereld in Nederland zijn aan
gekomen en naar andere werelddeelen
worden vervoerd.
Groot Brittannië wenscht de handel
der Nederlanden niet te vernietigen, en
wenscht veeleer de groei van Duitsche
credleten in het buitenland te beletten
dan Duitsche goederen in beslag te ne
men.
15 en 10.00
Iding; 10.45
iug halfuur;
Orkest (12 45
Gramofoon);
3.00 Piano-
5 45 Bijbelie-
landenarbcld
•on: 6 00 Qr-
7 15 Boekbe-
detaalbewer-
m Herhaling
sch Stedelijk
reeniging en
.0.00 Berlch-
10.30 Gr*,
lezing.
VRO uitzeil*
15 en 10 00
he causerie;
Jrkest (12.45
Jramofoon):
ifoon; 3.00
3 40 Gramo-
4.20 Grarno-
5 KRO Or-
RO Melodis-
i; 7 15 Cau-
.enden bij de
ofuonmuziek
>5 Berichten
Het Rococo
^begeleiding;
lelodisten en
i zijn Hon-
ofoon; 10.31
Melodlsten;
Verschijnt Maandag. Woensdag
en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
maanden 1.25; per post 1-50.
Met verzekering 15 cents meer.
DE RAMP VAN DE „TERUKUNI MARU”
Japan zal protesteeren.
In verband met de ondergang van de
„Terukuni Maru” hebben zoowel de Brit
sche als de Duitsche marine-attaché te
Tokio een verklaring gepubliceerd.
De Britsche attaché zegt, ervan over
tuigd te zijn, dat de „Terukuni Maru”
het slachtoffer is geworden van een mijn
welke Duitsche duikbooten onder dek
king van de duisternis hebben verankerd
en de Duitsche attaché zegt, dat de Brit
sche marine de verantwoording op zich
dient te nemen voor de veiligheid der
schepen van neutrale landen in de Brit
sche territoriale wateren.
Het Japansche Ministerie van Verkeer
deelt mede, dat ondanks den ondergang
van de „Terukuni Maru” Japan zijn
scheepvaartpolitiek niet zal wijzigen. In
dien zich echter twee of meer van der-
gelljke incidenten voordoen, zou Japan
genoodzaakt kunnen worden de route van
bepaalde lijnen te wijzigen, of zelfs de
lijnen op Europa te staken.
Volgens de „Nitsji Nitsji” zal de regee
ring waarschijnlijk de oorlogvoerende
landen om een toekomstige garantie ver
zoeken, teneinde het handelsrecht
de neutrale landen te beschermen.
Zoo noodlg. zal de regeering een ge
meenschappelijke actie ondernemen met
Italië, waarvan ook een schip in dezelf
de omstandigheden is gezonken.
OORZIT-
s BitUIJN
denjepaling
iseerd is op
ir. zou hier-
daard wille»
MAGNETISCHE MIJNEN.
Op zoek naar een verdedlgings-
middeL
De vele scheepsrampen die de laatste
dagen bij de Britsche kust hebben plaats
gehad, versterken de meening in Brit
sche marinekrlngen, dat de Dultschers
gebruik maken van magnetische mijnen.
In Engeland beweert men zelfs, dat reeds
tal van deze mijnen op de Britsche kust
zijn aangespoeld. Naar „United, Press”
verneemt, is de Britsche marine fffeos
geruime tijd bezig, proeven te
met verdedigingsmiddelen tegen ditr ya-
pen.