1 SCH00NH0VEN5CHE COURANT DE GESLOTEN ZEE. •adio? SINT NICOLAAS CADEAUX! Nederland en België protesteeren. 2000 ongeschiktheid. O v U overlijden. J U U van band of voet. U V van een odg. 1 U U van een duim. U U een anderen vinger. VRIJDAG 24 NOVEMBER 1929 Tie JAARGANG. MBER 1939 ^BONNE'S, die xich aan ome wrakken, SYw bijzonder ooordeelig K. twee daarna z. h- van de R als enke- zich hierbij ter kennis worden ge-. f-weest, dan «en voor- de pos» 18- anl- OU. Bithlmann COUOA |PRACTISCHÏ| Een enorme keuze nieuwe modellen. MANTELS. SWAGGERS. JAPONNEN. HOEDEN. BONTMANTELS. ROKKEN. PEIGNOIRS. KINDER- MANTELS EN JURKEN. REGENMANTELS enz. enz. te Schiedam, van De verzekerde moei in het bezit zijn van een polis Tegen Britsche maatregelen ter zee. *n hebben. 800 accoord or de hand, imum wordt zij op. ter J. V /ast Is, JEN B iber. 414.4 M. 8 00 11.00 KRO: 4.4 M Alge- ;d door d< eerling dei 1940 vastge- WAT EEN MODERNE OORLOG KOST. Voor Engeland zes millioen pond per dag. Sir John Simon heeft Woensdagavond een radiorede uitgesproken, waarin hij het publiek oproept In te schrijven op twee beleggingsmogelijkheden. HU zelde, dat de oorlog het land reeds minstens zes mlUloen pond per dag kost. Een divisie troepen te velde kost bijna twee maal zoo veel In uitrusting en on derhoud als in de vorige oorlog. De kos ten van een slagschip zijn thans twee of drie maal zoo groot en moderne vlieg tuigen kosten van drie tot zeven maal zoo veel als een overeenkomstig type In 1918. Zelfs de verhoogde belastingen zul len niet de helft dekken van wat dltjaax wordt uitgegeven. GRIEKSCH STOOMSCHIP OP MIJN GELOOPEN EN GEZONKEN. Opvarenden allen gered. Het Orleksche stoomschip „Helena”, (4576 ton) Is Woensdagavond voor de Zuld-Oostkust van Engeland op een mijn geloopen en gezonken. De geheele be- Maar het kan daarbij niet bltfven. Het Is wel haast zeker dat de repressailles elkaar zullen blijven opvolgen. Op de maatregel van Engeland om de Duitsche uitvoer af te snijden, zal Duitschland antwoorden met een maatregel van zijn kant en als de neutralen noodgedwongen zich schikken naar de Engelsche eischen, dan bestadt er kans, dat Duitschland zoodanige tegenmaatregelen neemt, dat ook die weer neerkomen op de ruggen der onzijdigen. In het begin van de oorlog hebben de twee partijen beloofd de rechten der neu tralen te zullen ontzien en waarschijnlijk zijn ze dat beide ook van plan geweest, maar reeds na enkele weken bleek, hoe gevaarlijk de positie Is van de toeschou wers. die dicht staan bij twee vechten den. In de vorige oorlog hebben we dat ook ervaren, maar toen pas op het ein de, nadat Duitschland de onbeperkte duikbootoorlog had afgekondlgd. waarop Engeland evenals nu de uitvoer van Duitschland poogde te vernietigen. Nu geschiedt dat reeds na drie maanden en het is niet onmogelijk, dat ook nu de te genzet van Duitschland zal zijn het in voeren van de onbeperkte duikbootoor log. De oorlog op het front gaat langzaam, maar bulten het gevechtsterrein gaat hij met reuzenschreden. Wij verkeeren nu reeds in toestanden, die in de vorige oor log eerst na jaren verschenen. Het kan beteekenen, dat deze oorlog korter zal duren, maar het kan ook Inhouden, dat deze nog barbaarscher zal zijn dan die welke in 1914 begon. Toen brokkelde het volkenrecht langzaam af, men was nog wat huiverig er de hand aan te slaan, nu stoot men het reeds na 10 weken omver. Toen hield men eenige jaren lang nog wat ontzag over voor de moreele maat staven van recht en onrecht, nu loopt men binnen het kwartaal die al onder de voet. Engeland heeft de Duitsche leer overgenomen dat recht Is wat in het be lang des lands is en aan de twee mach ten, welke dat beginsel huldigen, zijnde neutralen, vrijwel weerloos, overgeleverd. Duitschlalnd legt mijnen op wegen, wel ke de neutralen moeten varen, Engeland zal onze schepen aanhouden en in beslag nemen als die goederen vervoeren, welke wel in ons land zijn gemaakt, doch waar bij Duitsche grondstoffen zijn gebruikt. anvraag om rden gerich/ 900. wartier van twerp-veror- ilpverleening nt ingevolge smeepteraad BRITSCHE TORPEDOJAGER OP MIJN GELOOPEN. j Veertig vermisten, 21 gewonden. re Britsche admiraliteit heeft moeten Idedeelen, dat de Britsche torpedo- 'bootjager „Gipsy” Dinsdag aan de KO. MU. ZE8TIEN BLADZIJDEN. NIEUWSBLAD VOOR ZUID HOLLAND EN UTRECHT J Telef. 20. Tel-Adres: Vannooten. 8. W. N. ?AN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 25. Postrekening 13763. I_ - administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK TV’Gulden bU levenlange z A n Gulden by Q A A Gulden by verlies O A A Gulden by verUee» Gulden by verlies Gulden by verlies van Uiterste consideratie? Naar aanleiding van deze stap van on zen gezant te Londen meldt United Press nog: De mate, waarin Nederland van de nieuwe Britsche maatregel te lijden zal hebben, 'Ölljkt wel hieruit, dat in de eer ste negen maanden van 1939 meer dan tien millioen ton aan Duitsche goederen voor Rotterdam en Amsterdam ver scheept werden. Meng elooft, dat Cadogan, die denNe- derlandschen gezant op het departement van Bult Zaken ontving, de verzekering heeft gegeven, dat de Britsche regeerlng de uiterste consideratie tegenover neutrale scheepvaart zal betrachten. De Belgische stap. Donderdag heeft, evenals de Neder- landsche regeerlng, ook het Belgische gouvernement besloten, te protesteeren tegen de door Chamberlain aangekon- digde represaillemaatregelen betreffende de controle op de Duitsche export. De Belgische regeerlng ze* in manning, drie en twintig koppen tellen de, werd met een Engelsche reddingboot aap wal gebracht, nadat zij zich eerst nog in de eigen booten had begeven. Het schip was van Rio de la Plata met graan op weg naar Antwerpen. Er be vond zich één vrouw aan boord, de echt- genoote van de hoofdmachinist. De „He lena” zonk een uur na de ontploffing. Drie leden van de bemanning zijn In het ziekenhuis opgenomen. Advertentiën: 1—6 regels J 1.30, elke regel meer 0.20; derde plaatsing halve prijs. Adver tentiën worden gratis ge plaatst In „De Gorcumer”. 800 VARA; 12 00 AVRO; 9.00 VARA; 7 ARA. lofoon; 10.04 lofoon; 10.40 Pianobege- .00 De Pal en Gramo- mts Orkest; huisvrouw; iet 2 50 U- ifoon, 3.30 4.00 Gra- ig. 430 VA aderen; 5 30 e Ramblers; 6.50 Zang Cyclus: „Het AP."; 718 en, 7.35 Cy- hjbel”; 8 08 ..Het ont- 9.00 Frag- elle Hélene 'i Orgelspel; itbten ANP; UJ0—12.00 ihk. Arbel- ageraad” en protestnota uiteen, welke schade de toe passing van deze maatregelen in econo misch opzicht aan Belgie kan berokke nen. De regeering hoopt, dat er een over eenkomst gesloten zalk unnen worden, die de nadeelige gevolgen, welke de con trole op de Duitsche export voor de Bel gische handel medebrengt, zal kunnen verminderen. Stap van den Nederlandschen gezant te Londen. De Regeeringspersdlenst meldt: De Nederlandsche Regeerlng heeft of ficieel door onzen gezant te Londen ern stig verzet aangeteekend tegen represall- le-maatregelen, die de Britsche regeering fcneent te moeten nemen jegens haar te genstanders, doch waardoor de onzijdige ^mogendheden, zoowel zij, die Duitsche (goederen plegen te ontvangen, als zij, die Duitsche goederen vervoeren, in bij zondere mate zullen worden getroffen. De aandacht is er op gevestigd, dat de /voorgenomen Britsche tegen-maatrege- |len ten aanzien van Nederland een blj- jzonder onaangenaam karakter dragen, jaangezlen zij genomen heeten te zijn daar aanleiding van eenige scheepsram pen, waarvan de ondergang van ’n groot iNederlandsch passagiersschip verreweg fie voornaamste is. lofoon; 10 08 ijde muziek; v. 10.35 Om- ’/ic;il; 11 15 12 15 AVRO 15 Berichten anosoli; 113 2 00 Voor d< met Piano1- Borduurcur- or z.eken en foon; 5.00 5 30—6 27 1 Solist; 6 30 nderen; 7 05 7.30 Engel- P en Mede- w Orkest en rer Racine) chten ANP; 11 40—12 0t De Romeinen hadden over de zeevaart pen uitdrukking, die op het eerste geacht wat vreemd lijkt. Zij zeiden: varen is PQodzakelijk, leven is niet noodzukelijk. Jgr werd daarmede bedoeld, 'dat de zee kaart’ geboden was voor het belang van 0e staat en dat het er niet^op aankwam of daarbij menschen omkwamen. Voor pns land géldt zeker dat de zeevaart on- piisbaar Is, maar niettemin wordt ons pie van twee zijden zoo goed als onmoge- pjk gemaakt. In vredestijd gaan plechtstatige af vaardigingen van verschillende landen paar zeer ernstige conferenties In zeer piooie steden, waar zij, gesteund door (vele zeer smakelijke diners en soupers Wagen of weken rpdekavelen over een of ander verdrag, dtft ten slotte ondertee- kend en door de regeerlngen goedge keurd wordt. Het verdrag gaat dan in kast bij de vele andere, 41e er liggen en pacht tot er een beroep op wordt ge daan. Als dat gebeurt vinden de betrok ken staten altijd en gemakkelijk een reden om van het plechtige verdrag af te wijken, als daarin eenig belang tien. Zoo is er een verdrag van 1907 dat het leggen van mijnen in de handels- pegen van den vijand of voor de haven iran den vijand verbiedt. De Dultschers leggen dat zij het verdrag niet langer •rkennen. omdat Engeland ook afwijkt |ran het Internationale recht. Engeland ■aat namelijk nog heel wat verder dan Duitschland, het belet de scheepvaart der neutralen en dreigt met In beslagne ming van hun lading. Dat is niet slechts het verbreken van een verdrag, maar het |s een onrechtmatigheid waarbij geen (verdrag van noode Is. Het mooiste is dat ^Engeland daarbij nog rekent op onze piedewerklng. De Britten redeneeren zoo (Duitschland schendt) de overeenkomst pan 1907 en legt mijnen, waar het niet gnag en waardoor schepen van neutralen gevaar loopen. Wij zullen ons daartegen (verdedigen door de Duitsche uitvoer te Vernietigen en de neutralen, die natuur lijk zeer gebeten zijn op dat booze duitschland, zullen ons daarbij helpen. Pat die neutralen door de Engelsche tnaatregel zwaarder getroffen worden dan door de Duitsche. vergat Brltannië. De Duitsche regeering, veronderstelt Enge land, heeft een onrechtmatige daad ge daan en dus hebben wij nu ook 't recht een nog onrechtmatiger daad te doen en piet alleen onzen vijand, maar ook de neutralen te treffen. ;een gebruik reaat in Volgens marlnedeskundigen is de mag netische mijn geconstrueerd om de mij nenvegers te ontgaan. De magnetische mijn wordt n.I. op de bodem van de zee gehouden tot een bepaalde hoeveelheid ijzer er zich loodrecht boven bevindt. Op dat moment drijft de mijn omhoog en stoot tegen de kiel van het schip. Doordat de magnetische mijnen op de zeebodem rusten, is het, gezien de ni veauverschillen en de wrakken, zeer moeilijk ze te „vegen”. Mijnen met parachutes? In officieele Britsche marinekrlngen wordt nu medegedeeld, dat Duitsche vliegtuigen, welke de laatste avonden bo ven de Theemsmonding vlogen, doormid del van parachutes magnetische mijnen hebben laten vallen. De eerste verhalen hieromtrent kwa men van ooggetuigen; zij werden door de marine bevestigd. In deze kringen neemt men aan, dat het groote aantal scheeps rampen van de laatste dagen door dit soort mijnen veroorzaakt is. Hoe de pa rachute, welke aan de mijn bevestigd is, er uitziet, is onbekend. Verondersteld wordt, dat de parachute dient om te voor komen, dat het fijna mechanisme van de mijn beschadigd wordt of om te verhin deren, dat de mijn door harde aanraking met het water tot ontploffing geraakt. Duitsche mijnen aangespoeld. In het Lagerhuis heeft de parlemen taire secretaris van het ministerie van marine, Shakespeare, medegedeeld, dat In de afgeloopen veertien dagen vijftien Duitsche mijnen aan de Britsche kust zijn aangespoeld. De aanslag cp Hitler. VOLGENS STRASSER DOOR DE GESTAPO IN SCENE GEZET. Uit het feit, dat de Duitsche bladen de berichtenover de arrestatie van twee leiders van de Britsche geheime dienst en de bekentenis van George Eiser als dader van de bomaanslag in München vlak bij elkaar op opvallende wijze pu- bliceeren, maakt men op, dat de beide gearresteerde Engelschen, die bij het grensincident bij Blerik over de Duit sche grens werden gelokt, door de Duit- BESLUIT SPOEDIG VAN KRACHT. De „Order in Council”, waarbij het be sluit van de Britsche regeering inzake de Duitsche aanvoer van kracht wordt, zal naar alle waarschijnlijkheid in het begin van de volgende week afkomen. Bij herhaling wordt verklaard, dat de te nemen maatregelen uitsluitend ge baseerd zijn op de regelen van het in ternationale recht. De Britsche regeering heeft tot nu toe geen enkde nota gericht tot neutrale landen, waarin deze in kennis worden gesteld van de nieuwe gedragslijn. De Fransche regeering heeft ten aan zien van de represailles, eenzelfde be sluit genomen als de Engelsche regee ring. ZEVEN DUITSCHE VLIEGTUIGEN NEERGESCHOTEN. De speciale correspondent van Reuter bij de Britsche luchtmacht in Frankrijk meldt, dat Woensdag aan het Westelijk front 7 Duitsche vliegtuigen zijn neerge schoten, namelijk 6 door geallieerde ge- vechtstoestellen en 1 door het Fransche afweergeschut. Het hoofdkwartier had des avonds de volgende rapporten ont vangen: Noordelijke zóne: Een Heinkel-ver* kennlngstoestel door een Brltsch ge- vechtstoestel neergeschoten. ^en ander vliegtuig van nog niet gelndemlficeerd ty pe werd neergeschoten, vermoedelijk door Britsche gevechtsmachines. Zuidelijke zöne: Drie Messerschmidt-gevechtstoe- stellen door Fransche vliegtuigen neer geschoten bij Straatsburg, Werth en Re- mering. In hetzelfde gebied een ander Dultsch toestel door een Fransche ge vechtsmachine vernield. Ten Noorden van Sedan is een vierde Messerschmidt- toestel door Fransch afweergeschut nee» gehaald. De Engelschen, hebben, naar men ve> klaart, geen verliezen geleden. Franschen verliezen toestellen. De Fransche gevechtstoestellen hebben in twee dagen 5 Messerschmldts toestel len vernield, doch men meldt, datWoens dag boven Straatsburg 2 Fransche vlieg tuigen verloren zijn gegaan. De bestuur ders van belde toestellen, sprongen uit hun machines, doch de parachute van één hunner weigerde, zoodat de mar» om het leven kwam. srhpnpn bOOtjuger „vitpoy vuuuag havnZ>a' °ostkust op een mijn is geloopen en ver volgens op 't strand gezet. Naar gemeld wordt, zijn 21 manschappen en officie ren gewond en worden ongeveer 40 man schappen vermist. De „Gipsy” was in 1933 gebouwd en had een waterverplaatsing van 1335 ton. Zij voerde 4 kanonnen van 11.9 c.m. en 7 kanonnen van kleiner kaliber. Verder had het schip 8 torpedolanceerinrichtin- gen aan boord van 53,3 cm. Vele bezwaren. In regeeringskringen vraagt men zich niet zonder verwondering af, hoe Enge land heil kan zien in het afremmen van den Duitschen uitvoerhandel, aangezien waarlijk niet alleen Jïuitschland zou wor den getroffen, maaW in sterke mate ook landen als Japan, ®ltó, Spanje, deZuid- Amerikaansche rep|Bblieken en de Ver- eenigde Staten, diq' groote behoefte aan Duitsche uitvoerpróducten hebben. Uit een en ahder blijkt wel, dat de Engel sche maarregel niet zoo eenvoudig is en talrijke internationale kanten heeft, wel ke Engeland er misschien toe kunnen bewegen van zijn oorspronkelijk voorne men af te zien. Nederlandsche reeders bijeen. De Nederlandsche Reedersvereeniging heeft Woensdagmiddag te ’s-Gravenhage een informatieve vergadering gehouden, waarin gesproken is over de algemeene positie van de Nederlandsche scheep vaart en de gevaren, welke zich op het oogenblik daarbij voordoen. De vergade ring werd gedeeltelijk bijgewoond door eenige manheautoriteiten, die de aan wezigen van technische voorlichting dien den. De vertegenwoordigers van de Neder landsche regeerlng, die ter vergadering aanwezig waren, hebben zich onthouden van het geven van eenif advies, ten aan zien van het hervatten >an de vaart op Engeland, o.a. omdat eeft advies daarom trent een te groote verantwoordelijkheid zou scheppen. Na de bijeenkomst met de verschillen de autoriteiten heeft de F^edersvereeni- ging nog geruime tijd in besloten kring vergaderd, teneinde zich te beraden in welke zin men de leden adviseeren zou. Besloten werd, dat ook de reeders zich van adviesen zullen onthouden. Schepen mogen Engeland niet verlaten. De Nederlandsche regeerlng daarna aan de Nederlandsche i geadviseerd om in de Engelsche havens/ te blijven. Op bevel van de Engelsche admiraliteit mochten trouwens de butf- tenlantkche schepen Woensdag de ha vens aan de Noordzeekust niet verlatan. De Engelsche admiraliteit deelde mede, dat niet kon worden gezegd hoelang 4eze maatregel zou duren. Hij had onder meer tot gevolg, dat Woensdag de familieleden en verdere be langstellenden urenlang tevergeefs te Vlissingep hebben gewacht op de aan komst van de -„Oranje Nassau”, welk schip 85 geredden van de „Simon Boli var” naar ons land zou overbrengen. Tot nu toe is niet bekend, wanneer de „Oranje Nassau" thans ins ons land mag worden verwacht. TWEE DUITSCHE DUIKBOOTEN TOT ZINKEN GEBRACHT. Het Fransche legerbericht van Dins dagavond meldt, dat twee vijandelijke duikbooten, waarvan er een is ontdekt door de marlne-luchtstrijdkrachten, met drie dagen tusschenrulmte door dezelfde torpedoboot jager tot zinken zijn ge bracht. Geruststellend artikel. De Times schrijft in een hoofdartikel, Hat het duidelijke nadeel van de blokka de maatregel is. dat hij de handel van Ide landen, die als vrachtvaarders voor Duitsche goederen optreden, in het bij zonder die van Nederland ernstig moet pntwrichten. Het blad verdedigt echter de maatre gel, door erop te wijzen, dat de Britsche regeering sedert het begin van de oorlog ^haar best heeft gedaan om haar bemoeie nissen met den handel der neutralen tot leen minimum terug te brengen. Dat zal fcaar leidend beginsel blijven. Goederen, die voor het huidige oogen- fclik besteld zijn zullen waarschijnlijk niet in beslag genomen worden, en tijd zal worden gegeven om reeders en han delaars la de gelegenheid te stellen hun bedrijven aan de nieuwe omstandighe den aan te passen. De confiscatie van Duitsche goederen zal niet en kan niet ineens gelden voor goederen, die slechts ten deele Dultsch zijn, en een goed deel van het bedrijf van Nederland, aldus de Times, is het afwerken van artikelen of het voltooien van halffabrikaten, die uit verschillende deelen der wereld in Nederland zijn aan gekomen en naar andere werelddeelen worden vervoerd. Groot Brittannië wenscht de handel der Nederlanden niet te vernietigen, en wenscht veeleer de groei van Duitsche credleten in het buitenland te beletten dan Duitsche goederen in beslag te ne men. 15 en 10.00 Iding; 10.45 iug halfuur; Orkest (12 45 Gramofoon); 3.00 Piano- 5 45 Bijbelie- landenarbcld •on: 6 00 Qr- 7 15 Boekbe- detaalbewer- m Herhaling sch Stedelijk reeniging en .0.00 Berlch- 10.30 Gr*, lezing. VRO uitzeil* 15 en 10 00 he causerie; Jrkest (12.45 Jramofoon): ifoon; 3.00 3 40 Gramo- 4.20 Grarno- 5 KRO Or- RO Melodis- i; 7 15 Cau- .enden bij de ofuonmuziek >5 Berichten Het Rococo ^begeleiding; lelodisten en i zijn Hon- ofoon; 10.31 Melodlsten; Verschijnt Maandag. Woensdag en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 maanden 1.25; per post 1-50. Met verzekering 15 cents meer. DE RAMP VAN DE „TERUKUNI MARU” Japan zal protesteeren. In verband met de ondergang van de „Terukuni Maru” hebben zoowel de Brit sche als de Duitsche marine-attaché te Tokio een verklaring gepubliceerd. De Britsche attaché zegt, ervan over tuigd te zijn, dat de „Terukuni Maru” het slachtoffer is geworden van een mijn welke Duitsche duikbooten onder dek king van de duisternis hebben verankerd en de Duitsche attaché zegt, dat de Brit sche marine de verantwoording op zich dient te nemen voor de veiligheid der schepen van neutrale landen in de Brit sche territoriale wateren. Het Japansche Ministerie van Verkeer deelt mede, dat ondanks den ondergang van de „Terukuni Maru” Japan zijn scheepvaartpolitiek niet zal wijzigen. In dien zich echter twee of meer van der- gelljke incidenten voordoen, zou Japan genoodzaakt kunnen worden de route van bepaalde lijnen te wijzigen, of zelfs de lijnen op Europa te staken. Volgens de „Nitsji Nitsji” zal de regee ring waarschijnlijk de oorlogvoerende landen om een toekomstige garantie ver zoeken, teneinde het handelsrecht de neutrale landen te beschermen. Zoo noodlg. zal de regeering een ge meenschappelijke actie ondernemen met Italië, waarvan ook een schip in dezelf de omstandigheden is gezonken. OORZIT- s BitUIJN denjepaling iseerd is op ir. zou hier- daard wille» MAGNETISCHE MIJNEN. Op zoek naar een verdedlgings- middeL De vele scheepsrampen die de laatste dagen bij de Britsche kust hebben plaats gehad, versterken de meening in Brit sche marinekrlngen, dat de Dultschers gebruik maken van magnetische mijnen. In Engeland beweert men zelfs, dat reeds tal van deze mijnen op de Britsche kust zijn aangespoeld. Naar „United, Press” verneemt, is de Britsche marine fffeos geruime tijd bezig, proeven te met verdedigingsmiddelen tegen ditr ya- pen.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1939 | | pagina 1