N iking Tankschip Sliedrecht I JAN BROUWER tot zinken gebracht. Sprookje van waarheid. JVEMBER 1939 MAANDAG 27 NOVEMBER 1939 naar mo- zljn Omatreken. fabriceeren en voort. Eenlge Toekomst’ lagent HACO jiro 235817 „Lotisico” IET SUCCES! 31, R’dam Gulden bij overlijden. Electr. t kettfl oi rooster. Gulden bij Terlies van band of voet. Gulden by verlies van een oog. HTE n s Uket toe- De an- Ha»..43 - 1*L 113 - Schoonhoven Radiotechnicui. Servic* v. Philip* r»dio Lmdhovew tueeiicnt 3i brood. te Schiedam, van De verzekerde moet in het bezit xljn van een polls. Advertentiën: 16 ref elke regel meer OL plaatsing halve prijs, tentiën worden- MM. TUN BLADZIJDEN. MAANDAG 27 NOVEMBER 1939 Tie JAARGANOU NIEUWSBLAD VOOR ZUIIHiDLLAND EN UTRECHT 1 SCHOONHOVENSCHE COURANT I J Telef. 20. TeL-Adree: Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 2A Postrekening 13763. Door Duitsche onderzeeër. Nog 26 man vermist. ge- men Duitsche vliegtuigen met dit werk bezig gezien. DUITSCHE MIJNENLEGGER GEZONKEN. Een deel der opvarenden vermist. Een Duitsche rhijnenlegger van 670 ton In In de nabijheid van den vuurtoren Kjeldsnor op het Deensche eiland Lan- geland, in de mijnengordel op een mijn gelooDen tn gezonken. I was srde. AMERIKAANSCHE STAP TE BERLIJN. Tot vrijlating van Finsche schepen. Uit kringen, welke nauw contact met tuig heeft aan het zoeken deelgenomen, het Amerikaansche ministerie van bui- Regeering wacht op rapporten. Ten departemente van buitenlandsche nigde Staten te Berlijn tusschen zaken wacht men nadere en officieele berichten over de torpedeerlng van de „Slledrecht" af. sgels f 1.30, IJO; derde Adver tentiën worden gratis ge plaatst in „De Gorcumer". zal de eerste stuurman worden uitge- noodigd een officieele verklaring voor een Nederlandsche autoriteit af te leg gen. Na bestudeerlng van deze officieele ver klaring ten departemente zal dan eerst kunnen worden beslist of en zoo ja, wel ke stappen bij een der oorlogvoerenden zullen worden ondernomen. LBONNK’S, die rich aan onze administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE havrank n n n n Gulden bij levenslange z n n Gulden bij o n A Gulden bij verlies Q A ft Gulden bij verlies 1 ft ft Gulden bij verlies z n Gulden bfj verlies van 2 0 U U ongeschiktheid. O V U overlijden. U U van hand ot voet, L V U van een oog. I U U van een duim. 0 V een anderen vinger. Electrischs echeerapparaat (Philip*). Electriech gramofoon combinatie. tenlandsche zaken onderhouden, wordt vernomen, dat de regeering der Veree- belden is gekomen, om de vrijlating te verkrij gen van neutrale, nlet-Amerlkaansche „Slledrecht" af. Wanneer over eenige schepen, in het bijzonder Finsche, welke dagen de gezagvoerder nog niet gered ia. door Duitschland in beslag rijn genomen STUURMAN BRONS VERTELT. Kort na aankomst kon Stuurman Brons, ondanks zijn groote vermoeienis, aan „United Press” het volgend? relaas geven van fcijn zwerftocht op zee: Op de Atlantische Oceaan gaf een duikbootkaplteln ons bevel te stoppen, en de kapitein kreeg order, om de scheeps papieren te komen brengen. Wij bega ven ons In de kleine boot naar de on derzeeër. Na onderzoek deelde men ons mede, dat het schip tót zinken zou wor den gebracht en wij kregen een half uur tijd, om van boord te gaan. Verschijnt Maandag, Woensdag en VriJdaS- Pr^s bU vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 maanden 1.25; per poet 150. Met verzekering 15 cents meer. Philip* radio 1940 contant of raedi af f p.w. uc kuu, ma--- werden wij aan len hadden de hoop reeds geheel opge geven." TWEE SLOEPEN NOG STEEDS NIET GEVONDEN. Nog steeds Is geen spoor gevonden van de twee sloepen met de overige 26 op varenden. Een door de Rotterdamsche reederlj in Engeland gecharterd vlieg- 5^ C Aansluiting radiocentrale alecht» ct. p. week eke koeien van en (streptococ- ■ringen of van ttaelljken agent groote genees- ardingen ITEDIJK 16 IFOON 1O« Burgemeesters vertellen. Ih dit nummer wordt een begin gemaakt met een nieuwe, tijdelijke rubriek, onder bovenstaand op schrift. Daarin zullen, naar we hopen, verschillende burgemees ters uit deze streek achtereenvol gens alles vertellen omtrent hun gemeenten, wat zij voor publiciteit geschikt achten. z Sleep-, ketel-, steel- en klop- model stofzuiger Cont. vat f 29.50 Een sprookje begint altijd met „Er was sens....” maar dit sprookje van waar heid begint met: Er is thans Er is thans ergens een booze geest, die staat nabij een afgrond, een krater eigenlijk, waarin een verterend vuur loeit. Bij de geest ligt een hooge stapel goudstukken. Daarachter zwoegen en slaven de menschen, zij graven en spit ten, zij timmeren en metselen, zij zaaien en maaien en de dienaren van de booze geest jagen hen op tot steeds harder en rwaarder arbeid. Voor hun werk ontvan gen zij een schraal loon en als zij zoo veel verdiend hebben, dat het een goud stuk is geworden, dan brengen zij dat naar de geldhoop, waar de booze geest is. HU gilt en snerpt hun toe, dat zU nog sneller moeten arbeiden, dat zij meer goudstukken moeten opbrengen en on derwal gaat hij voort met zUn dolzinnig doen. HU heeft een groote schop en daarmede schept hU de goudstukken op. HU werkt nog veel sneller dan de men schen beneden hem. Met zUn spade neemt hU elke seconde, elke tel, 175 gou den tientjes en slingert die dan hoon lachend om de dwaasheid der menschen, in het vuur. Elke tel 175, dag en nacht door zonder een oogenbllk te rusten of te versagen. Zoo is hU daarmede bezig, nu reeds 100 dagen en hU zal daarmede voortgaan misschien nog 100 dagen en nog 100 dagen. Het is geen sprookje, want wat we hierboven schrijven 13 helaas bittere waarheid. Elke seconde worden 175 goud stukken in het vernietigend vuur van de oorlog geworpen en eigenlUk nog veel meer. De Engelsche minister van financiën heeft verklaard, dat de oorlog aan Groot Brlttannië minstens 6 millioen pond sterling per dag kost. Zes millioen pond steerling pej dag stellen wU op 50 mil lioen gulden en men mag aannemen dat vour de twee andere landen die oor log voeren, de kosten niet lager zullen zijn. Dat Is dus per dag 150 millioen gul den wij evenwel met de weinige krach ten, die ons nog overbleven, moeten schreeuwen, voordat wU werden opge- klaard, heeft het Duitsche opperbevel merkt onlangs een legerorder uitgevaardigd Volkomen uitgeput, half bevroren van waarin werd gezegd, dat met brandstof- de kou maar, God zij dank, nog levend, fen de grootste zuinigheid moet worden boord geheschen. WU 8.1- betracht. Zelfs wanneer Rusland zou wil len, zou het niet in staat zUn olie over te houden voor de Duitsche behoeften, zoodat Zuld-Amerlka Dultschlands voor naamste hoop op toevoer blUft. den, dat Is per uur 6.250.000 gulden, per minuut 104.167 en per seconde 1737. Dat zUn de rechtstreéksche kosten van oorlogvoeren en alleen deze hebben we berekend om de booze geest zijn vernie lingswerk met het goud te laten doen. Maar er komt nog heel wat bU. Een tweede booze gepst kan een tweede sta pel oprichten en eveneens elke séconde een schep goudstukken in het vuur stor ten. We bedoelen de onberekenbare ver liezen, welke de niet oorlogvoerenden over de geheele wereld Ujden aan ver minderde handel, afnemende omzet, ge sloten scheepvaart, torpedeering van schepen, doen zinken van handelswaren en wat verder het gevolg is van deze oorlog. Daar ergens staat de booze geest en gilt zijn spotlach, daar is het alles ver nielende vuur nog haast niet fel genoeg om de stroom van goud t# verteren die er zonder ophouden wordt in geslingerd, en daarachter rijn de zwoegende men schen, die zich uitputten in afmattends arbeid om hun goud te brengen naar de vuurgloed. Uur na uur, dag en nacht vliegen de moeizaam verworven goud stukken over de rand van de afgrond; geen mensch heeft er eenig voordeel of nut van, maar de groote schop volgela den met goudstukken, blUft voortgaan met het onzinnige werk. Eenmaal zal die dwaasheid ophouden, eenmaal zal de booze geest wijken en zal de afgematte menschheid haar arbeid een oogenbllk staken op de blijde roep dat de booze geest is gevlucht, dat de oorlog is geëindigd en dat niet langer goud naar de afgrond gedragen behoeft te worden. Heel kort maar zullen zU hun gereedschappen laten rusten, want dan zulleiTzij nog harder, nog zwaarder moe ten gaan werken om te herstellen wat de oorlog hèeft vernield, om het goud terug te winnen, dat de geest in de kra ter heeft geworpen. schip meet 5133 ton. De directie van die firma kreeg VrUdagmiddag telegrafisch bericht van het verlies van de „Slie drecht”. Na contact te hebben gezocht met de Nederlandsche marine-autoriteiten en het departement van Buitenlandsche za ken, kon de reederij die avond mede- deelen, dat de Brltsche admiraliteit haar volle medewerking heeft toegezegd om naar de vermiste opvarenden te zoeken. Geen torpedo, doch kanonschot. Van den geredden eersten stuurman P. Brons ontving de directie een nadere uitleg over de toedracht van de ramp. In het telegram wordt gemeld, dat de „Sliedrecht” niet door een torpedo tot zinken is gebracht, maar door kanon vuur In brand Is geschoten en vernietigd Een broer van den heer Brons, die te Vlaardingen een slagerij drijft, heeft VrUdag een telegram ontvangen, dat verzonden was uit Castlebay, een ge huchtje op het eiland Barra. Het tele gram was onderteekend door den domi nee van dit plaatsje, John KïacQueen, die dus blUkbaar de geredden aanvanke- lUk onder zUn hoede had genomen. Spoedig liet echter een geneesheer hen per boot naar het ziekenhuis te Oban vervoeren, daar allen in zoodanigen toe stand verkeerden, dat opname noodza- kelijk geacht werd. en die goederen, voor de Vereenigde Sta ten bestemd, vervoerden. In enkele ge vallen zUn schepen vrijgegeven en deze bevinden zich thans onderweg naar Ame rika. Hun vrijlating is verkregen, zoo meldt Havas, nadat op verzoek van Duitschland, de Amerikaansche impor teurs onder eede hadden verklaard, dat de ingevoerde goederen niet in handen zouden komen van de geallieerden. Deze importeurs vervoerden voomamelUk Finsch papierpulp. MEER dan 209 DUITSCHE MIJNEN AANGESPOELD. De parachute- en magnetisch» mijnen. Te Londen is van zeer betrouwbars zUde medegedeeld, dat aan de kust van Yorkshire meer dan twee honderd Duit» sche mUnen zUn aangespoeld. Al deze mijnen, zoo verneemt Reutel nader, zijn van het verankerde type. In dit aantal zUn natuurlUk niet begrepen de mUhen. die door treilers en mUnen- vegers opgepikt zUn. Onlangs werden in een mUnennet vUftlen iffijnen opge- haald, waarvan er zeven ontploften. Niettegenstaande de bedreiging van ds Duitsche mUnen is een Britsch convoo) veilig de Theems binnengevaren. Weinig schade van de nieuws mijnen. Men is in Brltsche maritieme kringen van meening, dat de nieuwe bedreigln-. gen, gevormd door de z.g. parachute- mijnen en de magnetische mUnen, niet in staat zullen zUn groote schade aan het scheepvaartverkeer der Geallieerden in volle zee toe te brengen. Het groote aantal aan de Engelsche kust aangespoelde mUnen is, naar men meent, het resultaat van het werk der Brltsche mUnenvegers, die de zee van d* verankerde mijnen gezuiverd hebben. Hitler’s geheime wapen) „Ongetwijfeld,” aldus verneemt Reutej in welingelichte kringen te Londen, doel de Hitler toen hU zinspeelde op het ge duchte wapen, dat niet tegen hem ge bruikt kon worden, op de parachutemUn De gevaren, die aanvallen op Brltsche oorlogsschepen en convooien met zich medebrengen, hebben de duikboot meer en meer op den achtergrond gedrongen. De Dultschers nu zagen zich genoopt hun technische kunnen te concentreeren op oorlogsmachines, die zonder veel gevaar voor henzelf aangebracht kunnen wor den. Doch die maken geen onderscheid tusschen oorlogvoerenden en neutralen, oorlogs- en koopvaardUschepen. Er schUnen twee soorten mUnen te zUn: het oude, verankerde type en het nieuwe, zeer krachtige en’zeer gevoelige type. Dat laatste is dan het „geheime” wapen. Tot dusverre schUnen de pogin gen der Engelschen tot identificatie van het wapen en bestrUding van zUn uit werking geen succes te hebben gehad. Het nieuwe mUntype kan door duikboo- ten worden gelegd en met behulp van parachutes uit vliegtuigen worden worpen. Minstens driemaal heeft Krachtig protest van Japan. ENGELAND GAAT DUITEN ZIJN RECHTEN. Zoo noodig tegen-maatregelen. De woordvoerder van het Japansche ministerie van Buitenlandsche Zaken, heeft medegedeeld, dat de regeering aan Mamoru Shigemitsu, den Japanschen ambassadeur te Londen, VrUdag instruc tie heeft gegeven, krachtig te protestee- ren bij de Brltsche regeering, in verband met de voorgenomen Brltsche represail les tegenover het onbeperkte gebruik van mUnen door Duitschland tegen de scheep vaart. De Japansche woordvoerder herinner de eraan, dat niet alleen de Japansche regeering, doch ook de andere neutrale regieringen van de Scandinavische lan den. België en Nederland herhaaldelUk hebben geprotesteerd bU de Brltsche re geering tegen de belemmering van den wettige handel der neutrale landen door de Brltsche regeering, waarbij deze ver der gaat dan aan oorlogvoerende gendheden rechtens Is toegestaan. Zelfs toegegeven, dat de jongste ver liezen der neutrale schepen aan de En gelsche kust door Duitsche mijnen veroorzaakt, aldus verklaarde de woord voerder, dan nog gaat de Brltsche pre mier niet alleen verder dan de grens van represailles, zooals die In het Internatio naal recht is erkend, doch handelt hU ook in strijd met de door de Brltsche re geering tegenover Japan aangegane ver plichting, dat de Britsche regee ing de verschepingen van Duitsche producten niet zal onderscheppen. Niet allee# Duitschland lijdt, doch de neutralen lij den nog meer van de verliezen, als ge volg van de Brltsche actie. De Japansche woordvoerder gaf te ken nen. dat zijn regeering genoodzaakt zou kunnen zUn gepaste tegenmaatregelen te nemen, In geval de Japansche belangen door de Britsche actie zouden worden Vrijdagavond is het bericht binnenge- komên dat het Nederlandsche tankschip „Slledrecht” op den Atlantlschen Oceaan door een Duitsche onderzeeër tot zinken Is gebracht. Aan de Noordwestkust van Engeland is namelUk Donderdagavond een open sloep aangekomen, waarin zich vUf le den van de bemanning van het Neder landsche motortankschlp bevonden. ZU deelden mee, dat hun schip zeven en een halven dag geleden door een Duitsche duikboot in de grond was ge boord. Hoewel de gezagvoerder, kapitein Boer, den Duitschen commandant er op had gewezen, dat de Slledrecht een neutraal schip was met lading, bestemd voor een neutrale haven, had de commandant van de duikboot verklaard, het schip In de grond te moeten boren. Voorts had hU geweigerd de bemanning aan boord te nemen, aangezien hU, naar zUn verkla ring, daartoe geen ruimte had, zelfs niet als men spoedig een andei? schip zou ont moeten, dat de Nederlandsche beman ning kon ovememen. Allen waren daarna in de open booten gegaan, die elkaar spoedig uit het ge licht verloren. Omtrent het lot van de overige sloe pen wisten de vUf geredden dan ook plets. Deze vUf mannen waren de eerste stuurman Piet Brons, en de matrozen H. Driessen, L. v. d. Knoop, H. de Jongh en P. Storm. ZU zUn allen in uitgeputte tocatand in een ziekenhuis opgenomen. De stand van Storm was zorgwekkend. 27 andere opvarenden zaten in twee dere booten. Het motortankschlp Slledrecht, dat eigendom was van de N V. MaatschappU Motorschip Slledrecht (N.V. Phs. van Ommeren’s .%heepvaartbedrUf te Rot terdam) was op weg van Abadan aan de Perzische Goll nB£i Noorwegen. Het De levensmiddelen aan boord werden steeds minder en hoewel'wU onze overjassen aan had den, bleken deze slechts een onvoldoen de bescherming tegen de koude. De zee bleef steeds zeer hoog en voort durend kwamen er golven over. WU moesten dus steeds blijven hoozen. zon der dat wU tegen het overspoelende wa ter bescherming konden zoeken. Over een zeil beschikten wU niet en zoo ble ven wU aanvankelijk maar roeien. Na een week slaagden wij er in, uit twee jassen een zeil te met Westenwind zetten wU onze koers .Ongeveer zeven uur Donderdag avond zagen wij In de verte de flikke ring van een vuurtoren; wU stuurden In die richting en inderdaad bleek het vast WU zelden tot den kapitein van de onderzeeër, dat wij een neutraal schip waren, op weg naar een neutrale haven. HU zeide evenwel, dat hU ons niettemin tot zinken moest bréngen. Wij verzoch ten hem daarop, onze bemanning aan boord van zUn schip te nemen, doch hU weigerde en zeide, dat hU geen ruimte voor ons had. HU waarschuwde ons er voor, dat Indien van ons schip noodsig nalen zouden worden uitgezonden, hU ons zonder waarschuwing tot zinken zou brengen. Nadat de commandant ons gezegd had dat hU ons schip tot zinken zou moeten brengen, kregen wU toestemming ons schip terug te keeren, maar de zee was ruw, zoodat wU over de korte afstand van de duikboot naar de Sliedrecht een halfuur hard moesten roeien. Terwijl wU ons eigen schip naderden, riepen wij onze kameraden, die aan boord waren achtergebleven, reeds toe, dat het schip tot zinken zou worden ge bracht en dat de menschen in de booten moesten gaan. De 26 aan boord achtergeblevenen lie ten onmtydellUk de bóo‘en neer en haastten zich er in plaats te nemen. In de duisternis verloren wij deze twee booten al spoedig uit het oog en hoewel wij in de buurt bleven van de plaats, waar het schip was ondergegaan, in de hoop, dat wU door een ander vaartuig zouden worden opgepikt, hebben wU niets meer gezien. Het weer werd intusschen slechter en slechter. Zoo goed en zoo kwaad als het ging zetten wU koers in OostelUke rich ting, in de hoop, dat wU spoedig land geschaad, zouden bereiken. PROTEST VAN ZWEDEN. Officieel wordt medegedeeld, dat, in verband met de Engelsch-Zweedsche on- derhandelingen te Londen, door Zweden een ernstig protest is Ingediend wegens de voorgenomen verscherping van de handelsoorlog, waarbU gewezen wordt op de ernstige gevolgen van deze maatregel voor de zeehandel der neutrale landen. OOK DENEMARKEN PROTESTEERT. Zweden pleit voor conferentie. Ook de Deensche regeering heeft thans te Londen geprotesteerd tegen de uitbrei ding der contrabanda-controle. De Deensche gezant, Gustav Rasmus sen, heeft de desbetreffende nota op het Foreign Office overhandigd aan denón- derstaatssecretaris van Buitenlandsche Zaken, Cadogan. land te rijn. ANDERHALF JAAR? WU waren evenwel nog niet in veilig- Eenlge Brltsche economische deskun- heid, want onze sloep liep op een rots, digen, aldus United Press, zUn van oor- Later in den morgen kreeg ons hier een deel, dat de Britsche contrabanda-con- treller In het oog en deze bevrijdde ons trole binnen ongeveer achttien maanden uit onze benarde positie. Voordat men tot Dultschlands economische Ineenstor- ons aan boord van dit schip had, had- ting zal leiden. Dultschlands dringende behoefte aan olie wordt een doorslagge vende factor genoemd. Naar wordt ver heeft een

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1939 | | pagina 1