N
iking
Tankschip Sliedrecht I
JAN BROUWER
tot zinken gebracht.
Sprookje van waarheid.
JVEMBER 1939
MAANDAG 27 NOVEMBER 1939
naar
mo-
zljn
Omatreken.
fabriceeren
en
voort.
Eenlge
Toekomst’
lagent HACO
jiro 235817
„Lotisico”
IET SUCCES!
31, R’dam
Gulden bij
overlijden.
Electr. t
kettfl oi
rooster.
Gulden bij Terlies
van band of voet.
Gulden by verlies
van een oog.
HTE
n s
Uket
toe-
De
an-
Ha»..43 - 1*L 113 - Schoonhoven
Radiotechnicui. Servic* v. Philip* r»dio Lmdhovew
tueeiicnt
3i brood.
te Schiedam, van
De verzekerde moet in het
bezit xljn van een polls.
Advertentiën: 16 ref
elke regel meer OL
plaatsing halve prijs,
tentiën worden-
MM. TUN BLADZIJDEN. MAANDAG 27 NOVEMBER 1939 Tie JAARGANOU
NIEUWSBLAD VOOR ZUIIHiDLLAND EN UTRECHT
1 SCHOONHOVENSCHE COURANT I
J Telef. 20. TeL-Adree: Vannooten. S. W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN 2A Postrekening 13763.
Door Duitsche onderzeeër.
Nog 26 man vermist.
ge-
men
Duitsche vliegtuigen met dit werk bezig
gezien.
DUITSCHE MIJNENLEGGER
GEZONKEN.
Een deel der opvarenden
vermist.
Een Duitsche rhijnenlegger van 670 ton
In In de nabijheid van den vuurtoren
Kjeldsnor op het Deensche eiland Lan-
geland, in de mijnengordel op een mijn
gelooDen tn gezonken.
I was
srde.
AMERIKAANSCHE STAP TE BERLIJN.
Tot vrijlating van Finsche
schepen.
Uit kringen, welke nauw contact met
tuig heeft aan het zoeken deelgenomen, het Amerikaansche ministerie van bui-
Regeering wacht op rapporten.
Ten departemente van buitenlandsche nigde Staten te Berlijn tusschen
zaken wacht men nadere en officieele
berichten over de torpedeerlng van de
„Slledrecht" af.
sgels f 1.30,
IJO; derde
Adver
tentiën worden gratis ge
plaatst in „De Gorcumer".
zal de eerste stuurman worden uitge-
noodigd een officieele verklaring voor
een Nederlandsche autoriteit af te leg
gen.
Na bestudeerlng van deze officieele ver
klaring ten departemente zal dan eerst
kunnen worden beslist of en zoo ja, wel
ke stappen bij een der oorlogvoerenden
zullen worden ondernomen.
LBONNK’S, die rich aan onze administratie opgeven voor de verzekering, zijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE havrank
n n n n Gulden bij levenslange z n n Gulden bij o n A Gulden bij verlies Q A ft Gulden bij verlies 1 ft ft Gulden bij verlies z n Gulden bfj verlies van
2 0 U U ongeschiktheid. O V U overlijden. U U van hand ot voet, L V U van een oog. I U U van een duim. 0 V een anderen vinger.
Electrischs echeerapparaat (Philip*).
Electriech gramofoon combinatie.
tenlandsche zaken onderhouden, wordt
vernomen, dat de regeering der Veree-
belden
is gekomen, om de vrijlating te verkrij
gen van neutrale, nlet-Amerlkaansche
„Slledrecht" af. Wanneer over eenige schepen, in het bijzonder Finsche, welke
dagen de gezagvoerder nog niet gered ia. door Duitschland in beslag rijn genomen
STUURMAN BRONS VERTELT.
Kort na aankomst kon Stuurman
Brons, ondanks zijn groote vermoeienis,
aan „United Press” het volgend? relaas
geven van fcijn zwerftocht op zee:
Op de Atlantische Oceaan gaf een
duikbootkaplteln ons bevel te stoppen, en
de kapitein kreeg order, om de scheeps
papieren te komen brengen. Wij bega
ven ons In de kleine boot naar de on
derzeeër. Na onderzoek deelde men ons
mede, dat het schip tót zinken zou wor
den gebracht en wij kregen een half uur
tijd, om van boord te gaan.
Verschijnt Maandag, Woensdag
en VriJdaS- Pr^s bU vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
maanden 1.25; per poet 150.
Met verzekering 15 cents meer.
Philip* radio
1940
contant of raedi af
f p.w.
uc kuu, ma---
werden wij aan
len hadden de hoop reeds geheel opge
geven."
TWEE SLOEPEN NOG STEEDS
NIET GEVONDEN.
Nog steeds Is geen spoor gevonden van
de twee sloepen met de overige 26 op
varenden. Een door de Rotterdamsche
reederlj in Engeland gecharterd vlieg-
5^ C
Aansluiting
radiocentrale
alecht» ct. p. week
eke koeien van
en (streptococ-
■ringen of van
ttaelljken agent
groote genees-
ardingen
ITEDIJK 16
IFOON 1O«
Burgemeesters vertellen.
Ih dit nummer wordt een begin
gemaakt met een nieuwe, tijdelijke
rubriek, onder bovenstaand op
schrift. Daarin zullen, naar we
hopen, verschillende burgemees
ters uit deze streek achtereenvol
gens alles vertellen omtrent hun
gemeenten, wat zij voor publiciteit
geschikt achten.
z
Sleep-, ketel-,
steel- en klop-
model stofzuiger
Cont. vat f 29.50
Een sprookje begint altijd met „Er was
sens....” maar dit sprookje van waar
heid begint met: Er is thans
Er is thans ergens een booze geest,
die staat nabij een afgrond, een krater
eigenlijk, waarin een verterend vuur
loeit. Bij de geest ligt een hooge stapel
goudstukken. Daarachter zwoegen en
slaven de menschen, zij graven en spit
ten, zij timmeren en metselen, zij zaaien
en maaien en de dienaren van de booze
geest jagen hen op tot steeds harder en
rwaarder arbeid. Voor hun werk ontvan
gen zij een schraal loon en als zij zoo
veel verdiend hebben, dat het een goud
stuk is geworden, dan brengen zij dat
naar de geldhoop, waar de booze geest
is. HU gilt en snerpt hun toe, dat zU nog
sneller moeten arbeiden, dat zij meer
goudstukken moeten opbrengen en on
derwal gaat hij voort met zUn dolzinnig
doen. HU heeft een groote schop en
daarmede schept hU de goudstukken op.
HU werkt nog veel sneller dan de men
schen beneden hem. Met zUn spade
neemt hU elke seconde, elke tel, 175 gou
den tientjes en slingert die dan hoon
lachend om de dwaasheid der menschen,
in het vuur. Elke tel 175, dag en nacht
door zonder een oogenbllk te rusten of
te versagen. Zoo is hU daarmede bezig,
nu reeds 100 dagen en hU zal daarmede
voortgaan misschien nog 100 dagen en
nog 100 dagen.
Het is geen sprookje, want wat we
hierboven schrijven 13 helaas bittere
waarheid. Elke seconde worden 175 goud
stukken in het vernietigend vuur van de
oorlog geworpen en eigenlUk nog veel
meer.
De Engelsche minister van financiën
heeft verklaard, dat de oorlog aan Groot
Brlttannië minstens 6 millioen pond
sterling per dag kost. Zes millioen pond
steerling pej dag stellen wU op 50 mil
lioen gulden en men mag aannemen
dat vour de twee andere landen die oor
log voeren, de kosten niet lager zullen
zijn. Dat Is dus per dag 150 millioen gul
den wij evenwel met de weinige krach
ten, die ons nog overbleven, moeten
schreeuwen, voordat wU werden opge- klaard, heeft het Duitsche opperbevel
merkt onlangs een legerorder uitgevaardigd
Volkomen uitgeput, half bevroren van waarin werd gezegd, dat met brandstof-
de kou maar, God zij dank, nog levend, fen de grootste zuinigheid moet worden
boord geheschen. WU 8.1- betracht. Zelfs wanneer Rusland zou wil
len, zou het niet in staat zUn olie over
te houden voor de Duitsche behoeften,
zoodat Zuld-Amerlka Dultschlands voor
naamste hoop op toevoer blUft.
den, dat Is per uur 6.250.000 gulden, per
minuut 104.167 en per seconde 1737.
Dat zUn de rechtstreéksche kosten van
oorlogvoeren en alleen deze hebben we
berekend om de booze geest zijn vernie
lingswerk met het goud te laten doen.
Maar er komt nog heel wat bU. Een
tweede booze gepst kan een tweede sta
pel oprichten en eveneens elke séconde
een schep goudstukken in het vuur stor
ten. We bedoelen de onberekenbare ver
liezen, welke de niet oorlogvoerenden
over de geheele wereld Ujden aan ver
minderde handel, afnemende omzet, ge
sloten scheepvaart, torpedeering van
schepen, doen zinken van handelswaren
en wat verder het gevolg is van deze
oorlog.
Daar ergens staat de booze geest en
gilt zijn spotlach, daar is het alles ver
nielende vuur nog haast niet fel genoeg
om de stroom van goud t# verteren die
er zonder ophouden wordt in geslingerd,
en daarachter rijn de zwoegende men
schen, die zich uitputten in afmattends
arbeid om hun goud te brengen naar
de vuurgloed. Uur na uur, dag en nacht
vliegen de moeizaam verworven goud
stukken over de rand van de afgrond;
geen mensch heeft er eenig voordeel of
nut van, maar de groote schop volgela
den met goudstukken, blUft voortgaan
met het onzinnige werk.
Eenmaal zal die dwaasheid ophouden,
eenmaal zal de booze geest wijken en zal
de afgematte menschheid haar arbeid
een oogenbllk staken op de blijde roep
dat de booze geest is gevlucht, dat de
oorlog is geëindigd en dat niet langer
goud naar de afgrond gedragen behoeft
te worden. Heel kort maar zullen zU hun
gereedschappen laten rusten, want dan
zulleiTzij nog harder, nog zwaarder moe
ten gaan werken om te herstellen wat
de oorlog hèeft vernield, om het goud
terug te winnen, dat de geest in de kra
ter heeft geworpen.
schip meet 5133 ton. De directie van die
firma kreeg VrUdagmiddag telegrafisch
bericht van het verlies van de „Slie
drecht”.
Na contact te hebben gezocht met de
Nederlandsche marine-autoriteiten en
het departement van Buitenlandsche za
ken, kon de reederij die avond mede-
deelen, dat de Brltsche admiraliteit haar
volle medewerking heeft toegezegd om
naar de vermiste opvarenden te zoeken.
Geen torpedo, doch kanonschot.
Van den geredden eersten stuurman
P. Brons ontving de directie een nadere
uitleg over de toedracht van de ramp.
In het telegram wordt gemeld, dat de
„Sliedrecht” niet door een torpedo tot
zinken is gebracht, maar door kanon
vuur In brand Is geschoten en vernietigd
Een broer van den heer Brons, die
te Vlaardingen een slagerij drijft,
heeft VrUdag een telegram ontvangen,
dat verzonden was uit Castlebay, een ge
huchtje op het eiland Barra. Het tele
gram was onderteekend door den domi
nee van dit plaatsje, John KïacQueen,
die dus blUkbaar de geredden aanvanke-
lUk onder zUn hoede had genomen.
Spoedig liet echter een geneesheer hen
per boot naar het ziekenhuis te Oban
vervoeren, daar allen in zoodanigen toe
stand verkeerden, dat opname noodza-
kelijk geacht werd.
en die goederen, voor de Vereenigde Sta
ten bestemd, vervoerden. In enkele ge
vallen zUn schepen vrijgegeven en deze
bevinden zich thans onderweg naar Ame
rika. Hun vrijlating is verkregen, zoo
meldt Havas, nadat op verzoek van
Duitschland, de Amerikaansche impor
teurs onder eede hadden verklaard, dat
de ingevoerde goederen niet in handen
zouden komen van de geallieerden. Deze
importeurs vervoerden voomamelUk
Finsch papierpulp.
MEER dan 209 DUITSCHE MIJNEN
AANGESPOELD.
De parachute- en magnetisch»
mijnen.
Te Londen is van zeer betrouwbars
zUde medegedeeld, dat aan de kust van
Yorkshire meer dan twee honderd Duit»
sche mUnen zUn aangespoeld.
Al deze mijnen, zoo verneemt Reutel
nader, zijn van het verankerde type. In
dit aantal zUn natuurlUk niet begrepen
de mUhen. die door treilers en mUnen-
vegers opgepikt zUn. Onlangs werden in
een mUnennet vUftlen iffijnen opge-
haald, waarvan er zeven ontploften.
Niettegenstaande de bedreiging van ds
Duitsche mUnen is een Britsch convoo)
veilig de Theems binnengevaren.
Weinig schade van de nieuws
mijnen.
Men is in Brltsche maritieme kringen
van meening, dat de nieuwe bedreigln-.
gen, gevormd door de z.g. parachute-
mijnen en de magnetische mUnen, niet
in staat zullen zUn groote schade aan
het scheepvaartverkeer der Geallieerden
in volle zee toe te brengen.
Het groote aantal aan de Engelsche
kust aangespoelde mUnen is, naar men
meent, het resultaat van het werk der
Brltsche mUnenvegers, die de zee van d*
verankerde mijnen gezuiverd hebben.
Hitler’s geheime wapen)
„Ongetwijfeld,” aldus verneemt Reutej
in welingelichte kringen te Londen, doel
de Hitler toen hU zinspeelde op het ge
duchte wapen, dat niet tegen hem ge
bruikt kon worden, op de parachutemUn
De gevaren, die aanvallen op Brltsche
oorlogsschepen en convooien met zich
medebrengen, hebben de duikboot meer
en meer op den achtergrond gedrongen.
De Dultschers nu zagen zich genoopt hun
technische kunnen te concentreeren op
oorlogsmachines, die zonder veel gevaar
voor henzelf aangebracht kunnen wor
den. Doch die maken geen onderscheid
tusschen oorlogvoerenden en neutralen,
oorlogs- en koopvaardUschepen.
Er schUnen twee soorten mUnen te
zUn: het oude, verankerde type en het
nieuwe, zeer krachtige en’zeer gevoelige
type. Dat laatste is dan het „geheime”
wapen. Tot dusverre schUnen de pogin
gen der Engelschen tot identificatie van
het wapen en bestrUding van zUn uit
werking geen succes te hebben gehad.
Het nieuwe mUntype kan door duikboo-
ten worden gelegd en met behulp van
parachutes uit vliegtuigen worden
worpen. Minstens driemaal heeft
Krachtig protest van Japan.
ENGELAND GAAT DUITEN ZIJN
RECHTEN.
Zoo noodig tegen-maatregelen.
De woordvoerder van het Japansche
ministerie van Buitenlandsche Zaken,
heeft medegedeeld, dat de regeering aan
Mamoru Shigemitsu, den Japanschen
ambassadeur te Londen, VrUdag instruc
tie heeft gegeven, krachtig te protestee-
ren bij de Brltsche regeering, in verband
met de voorgenomen Brltsche represail
les tegenover het onbeperkte gebruik van
mUnen door Duitschland tegen de scheep
vaart.
De Japansche woordvoerder herinner
de eraan, dat niet alleen de Japansche
regeering, doch ook de andere neutrale
regieringen van de Scandinavische lan
den. België en Nederland herhaaldelUk
hebben geprotesteerd bU de Brltsche re
geering tegen de belemmering van den
wettige handel der neutrale landen door
de Brltsche regeering, waarbij deze ver
der gaat dan aan oorlogvoerende
gendheden rechtens Is toegestaan.
Zelfs toegegeven, dat de jongste ver
liezen der neutrale schepen aan de En
gelsche kust door Duitsche mijnen
veroorzaakt, aldus verklaarde de woord
voerder, dan nog gaat de Brltsche pre
mier niet alleen verder dan de grens van
represailles, zooals die In het Internatio
naal recht is erkend, doch handelt hU
ook in strijd met de door de Brltsche re
geering tegenover Japan aangegane ver
plichting, dat de Britsche regee ing de
verschepingen van Duitsche producten
niet zal onderscheppen. Niet allee#
Duitschland lijdt, doch de neutralen lij
den nog meer van de verliezen, als ge
volg van de Brltsche actie.
De Japansche woordvoerder gaf te ken
nen. dat zijn regeering genoodzaakt zou
kunnen zUn gepaste tegenmaatregelen te
nemen, In geval de Japansche belangen
door de Britsche actie zouden worden
Vrijdagavond is het bericht binnenge-
komên dat het Nederlandsche tankschip
„Slledrecht” op den Atlantlschen Oceaan
door een Duitsche onderzeeër tot zinken
Is gebracht.
Aan de Noordwestkust van Engeland
is namelUk Donderdagavond een open
sloep aangekomen, waarin zich vUf le
den van de bemanning van het Neder
landsche motortankschlp bevonden.
ZU deelden mee, dat hun schip zeven
en een halven dag geleden door een
Duitsche duikboot in de grond was ge
boord.
Hoewel de gezagvoerder, kapitein Boer,
den Duitschen commandant er op had
gewezen, dat de Slledrecht een neutraal
schip was met lading, bestemd voor een
neutrale haven, had de commandant van
de duikboot verklaard, het schip In de
grond te moeten boren. Voorts had hU
geweigerd de bemanning aan boord te
nemen, aangezien hU, naar zUn verkla
ring, daartoe geen ruimte had, zelfs niet
als men spoedig een andei? schip zou ont
moeten, dat de Nederlandsche beman
ning kon ovememen.
Allen waren daarna in de open booten
gegaan, die elkaar spoedig uit het ge
licht verloren.
Omtrent het lot van de overige sloe
pen wisten de vUf geredden dan ook
plets.
Deze vUf mannen waren de eerste
stuurman Piet Brons, en de matrozen H.
Driessen, L. v. d. Knoop, H. de Jongh en
P. Storm. ZU zUn allen
in uitgeputte tocatand
in een ziekenhuis opgenomen. De
stand van Storm was zorgwekkend.
27 andere opvarenden zaten in twee
dere booten.
Het motortankschlp Slledrecht, dat
eigendom was van de N V. MaatschappU
Motorschip Slledrecht (N.V. Phs. van
Ommeren’s .%heepvaartbedrUf te Rot
terdam) was op weg van Abadan aan de
Perzische Goll nB£i Noorwegen. Het
De levensmiddelen aan boord
werden steeds minder
en hoewel'wU onze overjassen aan had
den, bleken deze slechts een onvoldoen
de bescherming tegen de koude.
De zee bleef steeds zeer hoog en voort
durend kwamen er golven over. WU
moesten dus steeds blijven hoozen. zon
der dat wU tegen het overspoelende wa
ter bescherming konden zoeken. Over
een zeil beschikten wU niet en zoo ble
ven wU aanvankelijk maar roeien.
Na een week slaagden wij er in, uit
twee jassen een zeil te
met Westenwind zetten wU onze koers
.Ongeveer zeven uur Donderdag
avond zagen wij In de verte de flikke
ring van een vuurtoren; wU stuurden In
die richting en inderdaad bleek het vast
WU zelden tot den kapitein van de
onderzeeër, dat wij een neutraal schip
waren, op weg naar een neutrale haven.
HU zeide evenwel, dat hU ons niettemin
tot zinken moest bréngen. Wij verzoch
ten hem daarop, onze bemanning aan
boord van zUn schip te nemen, doch hU
weigerde en zeide, dat hU geen ruimte
voor ons had. HU waarschuwde ons er
voor, dat Indien van ons schip noodsig
nalen zouden worden uitgezonden, hU
ons zonder waarschuwing tot zinken zou
brengen.
Nadat de commandant ons gezegd had
dat hU ons schip tot zinken zou moeten
brengen, kregen wU toestemming
ons schip terug te keeren, maar
de zee was ruw,
zoodat wU over de korte afstand van de
duikboot naar de Sliedrecht een halfuur
hard moesten roeien.
Terwijl wU ons eigen schip naderden,
riepen wij onze kameraden, die aan
boord waren achtergebleven, reeds toe,
dat het schip tot zinken zou worden ge
bracht en dat de menschen in de booten
moesten gaan.
De 26 aan boord achtergeblevenen lie
ten onmtydellUk de bóo‘en neer en
haastten zich er in plaats te nemen.
In de duisternis verloren wij deze twee
booten al spoedig uit het oog en hoewel
wij in de buurt bleven van de plaats,
waar het schip was ondergegaan, in de
hoop, dat wU door een ander vaartuig
zouden worden opgepikt, hebben wU
niets meer gezien.
Het weer werd intusschen slechter en
slechter. Zoo goed en zoo kwaad als het
ging zetten wU koers in OostelUke rich
ting, in de hoop, dat wU spoedig land geschaad,
zouden bereiken. PROTEST VAN ZWEDEN.
Officieel wordt medegedeeld, dat, in
verband met de Engelsch-Zweedsche on-
derhandelingen te Londen, door Zweden
een ernstig protest is Ingediend wegens
de voorgenomen verscherping van de
handelsoorlog, waarbU gewezen wordt op
de ernstige gevolgen van deze maatregel
voor de zeehandel der neutrale landen.
OOK DENEMARKEN PROTESTEERT.
Zweden pleit voor conferentie.
Ook de Deensche regeering heeft thans
te Londen geprotesteerd tegen de uitbrei
ding der contrabanda-controle.
De Deensche gezant, Gustav Rasmus
sen, heeft de desbetreffende nota op het
Foreign Office overhandigd aan denón-
derstaatssecretaris van Buitenlandsche
Zaken, Cadogan.
land te rijn. ANDERHALF JAAR?
WU waren evenwel nog niet in veilig- Eenlge Brltsche economische deskun-
heid, want onze sloep liep op een rots, digen, aldus United Press, zUn van oor-
Later in den morgen kreeg ons hier een deel, dat de Britsche contrabanda-con-
treller In het oog en deze bevrijdde ons trole binnen ongeveer achttien maanden
uit onze benarde positie. Voordat men tot Dultschlands economische Ineenstor-
ons aan boord van dit schip had, had- ting zal leiden. Dultschlands dringende
behoefte aan olie wordt een doorslagge
vende factor genoemd. Naar wordt ver
heeft
een