I SCH00NH0VEN5CHE COURANT KttST Geschenk Het einde van de „Graf Spee" JES ^‘lacUlq 4 y a dekbeer, Jan Brouwer WERKEN, e bevragen bij VELD, agent ad, te Vlist CHETS 1939 IN EN BUITEN EUROPA. icem—nt im. GROOTE LOF VOOR DE BRITTEN. de aan bevripzlng om het leven zijn geko» Philips-op- de nog ngeboden: fc 100 KO. EUVEL, B 122, kerk a d IJssel. de te RAD'O-TtCKNICUS - PHILIPS SERVICK Haven 63 - Schoonhoven lino). ragW ilitn n«t dlea*t- (nJ«t van handel- akerv-ad verten ties per plaatsing. een EN KAMER, Vlist. elke regel plaatsing tentlën t No. 8413. ACHT BLADZIJDEN. MAANDAG U DECEMBER 1838 Tie JAARGANG. NIEUW5BIAD VDOR ZUIDTiOLLAND EN UTRECHT J Teief. 20. TeL-Adrer. Vannooten, R. A W. M. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN, HAVEN Postrekening 13763. L De het prijzenhof In Hamburg heeft gedaan, waarbij twee Kerstboom op *t dek. Inderdaad bevestigen tal van berichten dat op het Duitsche schip koortsachtig is gewerkt om het voor de nieuwe strijd ge reed te maken, naar buiten te varen, ongeacht de daar verzamelde vijandelijke strijdkrachten, ten einde zijn leven zoo Verschijnt Maandag, Woensdag en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 maanden 1.25; per post 1.50. Met verzekering 15 cents meer. BITTERE STRIJD OP ZEE. EEN LANGE, DROEVE LIJST. Britsche treiler gezonken. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat de marlne-treller „James Ludford" op een mijn geloopen en gezonken la. Twee officieren en vijftien manschap pen zouden om het leven zijn gekomen. De ondergang van de „Dnchess”. Het Engelsche ministerie van Marine deeit thans mede, dat zes officieren en 123 manschappen het leven verloren heb ben, toen de torpedojager „Duchess”, na een aanvaring, zonk. Advertentiën: 1—6 regels 1.30, 1 meer 0.20; derde halve prijs. Adver- worden gratis ge plaatst lp „De Gorcumer”. Twee Zweedsche schepen prijs» verklaard. Zweedsche dagbladen melden, dat uitspraak Zweedsche schepen, n.l. de 1184 ton metende „Mar cia” en de 1544 ton metende „Britt” tot prijs verklaard worden. Deze uitspraak beteekent, aldus de bladen, dat alle pulp, sulfiet en sulfaat contrabande zijn en met het schip in beslag genomen kunnen worden. In beide gevallen is schip en la ding zonder schadevergoeding geconfis- keerd. Het Zweedsche comité inzake het oor* logsrisico zóu een beroep voorbereiden te gen deze ihéeslagneming. Twee tankschepen op mijnen geloopen. In de Noordzee zijn twee Britsche tank schepen op mijnen geloopen. Men vreest, dat vele menschenlevens te betreuren zijn. In een haven aan de Noord-Oost- kust zijn overlevenden aan land gebracht. De tankschepen zijti de Athel Templai (8939 ton) en de Inverlane (8900 ton). 38 leden der bemanning van de Athel Templar zijn gered en 2 worden vermist» Het schip is op het strand gezet. De Inverlane is in brand geraakt en als een fakkel in de golven verdwenen. Er zijn van de veertig opvarenden drie man» nen verdronken. Grieken door Nederl. schip gered. f Het Nederlandsche mailschip „Mn land” heeft medegedeeld, dat het\jm» teïedden van het Grieksche schip ,Xfer- voorraadt n Schouwen t 30C0 pond. men Varken»- n verschillende lout enz. cheepsslooperij, Commandant brengt het schip voor de haven tot zinken. - Bemanning in veiligheid. Sinds de eerste berichten omtrent hei verwoede gevecht aan de kust van Uru« guay binnenkwamen, hield het lot van het Duitsche vestzakslagschip .Admiral Graf Spee” de wereld in spanning. Vrijdagavond werd uit Montevideo, waar, zooals bekend, de „Graf Spee” is binnengevlucht, gemeld, dat de regeering van Uruguay had besloten, dat het Duit sche schip binnen drie maal vieren twintig uur zou moeten vertrekken. Over het tijdstip, waarop die termijn afliep, bleven de verdere berichten elkaar tegen spreken, maar in elk geval moet dat gis teravond of vannacht zijn geweest. Latere berichten spraken echter van een nieuwe termijn van een of twee da gen, die het schip nog zou worden toege staan, opdat het volkomen zeewaardig zou kunnen ultvareh. ENGELAND VERSTERKT ZIJN STRIJDMACHT. Het besluit van de regeering van Uru guay, dat de Admiral Graf Spee zou moe ten vertrekken, heeft de verwachting ge wekt, dat weldra een zeegevecht zou plaats hebben, dat het vorige nog geheel In de schaduw zou stellen, aangezien het Britsche ministerie van Marine heeft ver klaard, dat het de Engelsche zeestrijd- krachten ter plaatse heeft versterkt er de Dultschers eveneens de hunne bij de monding van de Rio de la Plata aan vulden. Hieromtrent meldde Zaterdagavond United Press nader, dat de oorlogsbodems die zich toen voor de kust van Urugauy bevonden waren de „Renowit”, „Barham” en „Dunkerkque”, de „Ark Royal” en de kruisers „Cumberland”, .AchÜles” en ,AJax”. duur mogelijk te verkoopen. Met man en macht en in opgewekte stemming is aan het herstel van het schip gewerkt. Grpote stalen platen wer den naar boven geheschen, lasschers maakten het laatste gat van l*/s meter dicht, voorraden werden ingeladen. Zelfs heeft men een op het dek opge- rlchtte Kerstboom, welke tijdens het ge vecht beschadigd werd, weer in feesttooi gestoken, want de bemanning bleef zelfs daarvoor nog belangstelling koesteren, zoo rustig was de stemming aan boord. Met ware doodsverachting werd doorge werkt om zich op de laatste bittere strijd, die onvermijdelijk het einde moet zijn, voor te bereiden. Een gisteren ontvangen bericht meldde dat de „Admiral Graf Spee** reeds was begonnen, zijn ketels onder stoom te brengen. Rookwolken stegen uit de pijp op. nuari 1939 heeft zij een bloedspuwing gehad onder het werk en was verplicht anderhalf uur vroeger naar boven te gaan. De administratie ontsloeg haar voor deze wandaad. De volksrechtbank van het arrondis sement Molotov van de stad Bakoe, heeft tot vijf jaar opsluiting veroordeeld met beroving van zijn burgerlijke rechten voor drie Jaar een zekere G., die aange houden werd omdat hij 50 M. katoen bij zich thuis had. Op 1 Mei 1937 deed men huiszoeking bij den Kolchozboer F. Men ontdekte 13 pond boter. De volksrechtbank heeft F. veroordeeld tot 5 Jaar opsluiting met in beslagneming van 913 roebel en 13 pond boter. Tot slot nog een bericht uit de „Vets- JemJaJa Moskawa” van 7 April 1939: „Op 4 April moest ik dringend telefo- neeren vóór 9 uur *s morgens. Ik heb geen telefoon in mijn woning, ik moest dus beroep doen op een automatisch ap paraat. De dichtstbijzijnde automatische tele foons die zich bevinden in het voorpor taal van de fabriek ,Novl Mylovar* (Os tapov steenweg) en in het magazijn *van levensmiddelen tegenover de fabriek, werkten niet. Ik ben per tram naar de fabriek G. P. Z. Kaganovitsj gegaan. Daar waren ook twee automatische ap paraten in het voorportaal onbruikbaar. Eveneens werkte niet het automatische apparaat van het magazijn .Jlakalei” In de arbeiderswijk van de „Fabriek voor kogellagers”. Evenmin werkten twte automatische apparaten in het wereldmagazljn op het Boerinneplein en op dezelfde plaats bij de halte der urams. Ik ben toen door de Vorontzovskaja gegaan naar het Ta- gangskajaplein. Onderweg ben Ik in drie levensmiddelenmagazijnen binnengegaan en in een apotheek (Vorontzovskaja 40) maar geen enkel automatisch apparaat werkte. Alles bij elkaar heb ik in een uur twaalf apparaten afgeloopen en ik heb er geen enkele in orde bevonden. Ik heb mijn zoeken naar een automatische te lefoon die werkte moeten opgeven; het was reeds te laat om te telefoneeren." Nu buiten Europa. In Sjanghai heeft de hongerlijdende bevolking op meer dan 100 plaatsen de rijstpakhuizen geplunderd. In de Japansche hoofdstad heeft de ministerraad de geheele dag maatregelen besproken om te voorzien in de schaarschte aan rijst en houtskool. Er zal een telling gehouden worden van alle voorraden rijst en houtskool. Toelichting bij al deze weinlg-bemoe- digende berichten lijkt ons overbodig. K. IBONNE’S, die zich onze administratie opgeven voor de verzekering, xija volgens de v&stgeetelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd door de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, van Gulden bil levenslange ZAG Gulden bij Q A A Gulden bij verlies O A A Gulden by verlies 1 A A Gulden bij verlies z r* Gulden bij verlies van De verzekerde moet in het 2000 ongeschiktheid. 0 U U overlijden. J U V van hand at voet. L U V van een oog. 1 V V van een duim. U v een anderen vinger. bezit zijn van een polls. Interneering is schande. Aangezien het duidelijk is, dat de Duit- schers niet zóóveel schepen bij de hand kunnen hebben om een gelijkwaardige strijdmacht tegenover de Britsche te stel len, leek het plan van de Spee, om uit te varen, roekeloos, want *t schip kon aan zijn ondergang ontkomen door zich te la ten intemeeren. De „Daily Mail” verneemt echter, dat de Duitsche autoriteiten te Montevideo hebben verklaard, dat geen volgeling van Hitler de schande van interneering kan aanvaarden. De óorlog is nog pas 4 maanden oud en reeds bereiken ons berichten, die dpgn vermoeden hoe het de wereld zal vergaan, wanneer dit waanzinnige ver nielingswerk l£ng Wh) ft voortduren. In Berlijn is eén inwoner, een Det acher, genaamd Willy Falke, veroordeeld tot vier jaren gevangenisstraf en twee jaar verlies van bürgerlljke rechten, om dat hij betrapt was bij zijn rad.otoestel, luisterende naar een bultenlandsche zen der. De overweging luidde dat het oneer vol is voor een Duitscher te luisteren naar een bultenlandsche uitzending, die een voornaam wapen is tegen Dultsch- land. De rechtbank erkent dus met zoovele woorden, dat het gevaarlijk voor Duitsch- land is, wanneer de bewoners van dat land iets anders vernemen, omtrent de Internationale toestand, dan hetgeen de regeering voor hen uitkiest. Op het laatst gehouden bolsjewisti sche partijcongres in Rusland Is van alle kanten de aandacht gevestigd op het dreigende tekort aan olie. Er werden be zuinigingsmaatregelen van groote om vang voorgesteld en Invoering van Er- zatsbrandstoffen. De regeering zal trach- tenten olie uit Amerika en Engeland in gevoerd te krijgen. In het te België verschijnend blad „Cllacc” zjjn foto’s opgenomen van stuk ken uit Russische bladen met de verta ling ernaast. Voor Russisch sprekenden is dus de controle gemakkelijk. Die berich ten geven een juister begrip van d* toe standen in Rusland dan lange artikelen of dikke boeken. Hier volgen er enkele. „V. N. Korovlen werd tot een jaar dwangarbeid veroordeeld, omdat hij op 3 Januari 1937 zijn laarzen aan Mpgoe- now verkocht had en omdat hJJ laarzen voor den voorzitter van den Kolchoz Se rov gemaakt had met het leer, dat door hem geleverd was. In de tiende klas van de middelbare school Poesjkln. verwekt de leerling Koltsjin regelmatig opstootjes. Deze scho lier was reeds getrouwd en heeft gevan gen gezeten wegens een zedenmisdrijf. Het departement van onderwijs van stad staat niet toe, hem van school jagen. Bij gebrek aan rechtzaal komt rechtbank van het 7e kantonnement van het arrondissement Lenin soms bijeen in de keuken van een huls. De rechtbanken van het 7e en 9e kanton hebben geen plaats om een tafel of een kast neer te zetten. Gonsjarova, arbeidster In de schacht Orjonlkldze te Stalinsk heeft verscheide ne malen gevraagd haar over te plaat sen van de werken onder den grond naar die aan de oppervlakte, gezien de slech te staat van haar gezondheid. Op 16 Ja- Twee Noorsche schepen op mijnen geloopen. Twee Noorsche schepen zijn Vrijdag bij de Noord-Oostkust van Engeland gezon ken. Dertig overlevenden zijn aan land gebracht, waarvan zeven in een zieken huis moesten worden opgenomen. Tien personen worden nog vermist. De schepen zijn de Ragne (3000 ton) en M de „H. C. Flood” (1907 ton). Van dit I laatste schip worden vier opvarenden, l 7 onder wie de kapitein, vermist. In de reddingsboot doodgevroren Het Noorsche stoomschip „Foeina”, groot 1674 ton, en thuisbehoorende in/ Haugesund, is aan de Oostkust vaw Schotland op een mijn geloopen en ge zonken. Het schip was met een beman ning van achttien koppen onderweg 'naar Grangemouth om steenkool te laden. Tot dusverre is slechts een reddingboot in Moray Firth gevonden. In de boot lagen doode matrozen. Men neemt aan, dat zjj door bevrlpzlng om het leven zijn geko» men. verraden, dat het schip lange tijd uit Duitschland weg is. Voor het eerst sedert dagen is weer een warme maaltijd op ta fel verschenen. Langer dan drie maanden is het schip op reis geweest, afgesloten van de gehee le wereld, ieder oogenbiik gereed voor de strijd. Drie maanden lang heeft de Graf Spee de Engelsche scheepvaart op ver scheiden zeeën verontrust. Op deze tocht heeft het schip de traditie van de Em den voortgezet. De Engelsche berichten bevestigen dat het tot zinken gebrachte tonnage grooter is dan 50.000 ton. De vuurproef aan de monding van de La Pla ta was hard voor schip en bemanning, aangezien deze volgde na die lange strijd, ver van het vaderland. Niettemin werd hij heldhaftig gestre den. De kapitein stond gedurende het ge heele gevecht op het hoogste punt van de geschutstoren, waarbij hij een keer door een granaatsplinter licht werd gewond aan de schouder en een keer aan het hoofd. Een keer werd hij door een gewel dige treffer tegen de grond geworpen. Hij herstelde zich spoedig en voerde den strijd tot het einde. Onvergetelijk moet het voorbeeld van luitenant Griegat zijn, een der 36 geval lenen. Belde beenen werden hem afge schoten toen hij vroeg hoe het gevecht verliep. Hij was gelukkig, toen hij hoorde dat de Exeter bulten gevecht gesteld was. Een uur later overleed hij. Zwaar gewonde leden van de beman ning weigerden de plaatsen die zij inna men te verlaten. Een piloot van een van de vliegtuigen was gewond, doch toen men hem weg wilde brengen, zeide hij: Laat mij liggen, vecht door. Talrijke lichtgewonden meldden zich eerst een dag later en volbrachten eerst hun werk. Wij hebben Philips-ap- paraten in ?le prijzen. Met't beroert de linodyne druk knop pen-systeem, zeldzaam goede korte golf ontvangst en kristal helder geluid! Ridderlijke verklaring van Aap. Langsdorff. Kapitein Langsdorff, de commandant van de Graf Spee, heeft den autoriteiten van Uruguay een verslag uitgebracht van het gevecht in de monding van den Rio de la Plata. Hij zeide. dat de snelheid waarmede de Britsche kruisers manoeuvreerden, zoo groot was, dat al zijn plannen onmogelijk werden gemaakt, zoodat hij op een ge geven oogenbiik in ondiep water terecht kwam. Op dat oogenbiik stelde een salvo van zijn voorste kanonnen de „Exeter” buiten gevecht. Toen drong de „Ajax” zich tusschen de „Graf Spee” en de oever en plaatste twee salvo’s op het Duitsche schip, waardoor de vuurleiding van dit schip beschadigd werd en een groot aan tal manschappen werden gedood of ge wond. Bovendien drong een granaat door in een van de verblijven, boven de water lijn. Langsdorff verklaarde dat de Britsche kanonniers hun schoten buitengewoon nauwkeurig plaatsten. Een groot deel van de bemanning van de „Graf Spee” kon niet meer aan de actie deelnemen; niet alleen waren er dooden. doch velen had den ook kneuzingen en kleine verwondin gen opgeloopen. Langsdorff vatte toen het plan op. om gedekt door een rookgordijn, te ontsnap pen en later de strijd te hervatten met ieder van de Britsche kruisers afzonder lijk, maar deze manoeuvre werd onmld- dellijk doorzien en verhinderd. Met een ongeloofelijke vermetelheid aldus Langsdorff gelastte de Britsche com mandant van het gevecht de ,Ajax” en de „Achilles”, de Graf Spee in te s’uiten en deze manoeuvre bracht de Britsche kruisers, die zich met rookgordijnen dek ten, tot binnen een mijl afstand van de „Graf Spee”, van welke afstand het Duit ache oorlogsschip van beide kanten voort durend salvo's kreeg. De „Exeter”, die vrijwel niet meer in staat was, om te vechten, bleef de Noor delijke weg beschermen, blijkbaar om de terugtocht van de Graf Spee te verhin deren. Langsdorff verklaarde verder, dat de „Ajax” en de .Achilles” het volle profijt trokken van hun snelheid en hun wend baarheid en de Graf Spee dwongen naar beide zijden vuur af te geven. Van tijd tot tijd loste de „Exeter" van groote af stand van opzij eveneens nog salvo's op het schip. Toen besloot de kapitein, het gevecht te staken. EEN DRAMATISCH EINDE. Tot een nieuw gevecht is het niet ge komen. De commandant van de „Graf Spee” heeft een ander einde gekozen voor zijn schip, dat te eenenmale tot de ondergang gedoemd was. In de loop van Zondagmiddag werd het voor de vele duizenden menschen, die uit alle richtingen te Montevideo wa ren samengestroomd, steeds duidelijker, dat de „Graf Spee” niet lang meer inde haven zou liggen. Uit de bedrijvigheid op en om het schip bleek dat onmisken baar en omstrèeks rijf uur (Nederl. tijd) begonnen de directe voorbereidingen voor het vertrek. Er werden een twintigtal ge wonden van het schip aan land gebracht en naar ziekenhuizen vervoerd. Om 9 uur lichtte de „Graf Spee” het anker. Er werd nog geen sein tot ver trek gegeven, doch wel werden s.gnalen gewisseld met het Duitsche vrachtschip „Tacoma” (een boot van 8268 ton), dat eveneens in de haven lag. Om kwart voor tien werden sloepen u*tgezet en 'n groot aantal leden der bemanning van *t slag schip, «naar schatting 700, ging aan boord van de „Tacoma". Zij hadden hun per soonlijke bezittingen bij zich. Tegen 10 uur werd de commandants- vlag geheschen en zette het schip zich langzaam in beweging en voer zonder hulp van sleepbooten de haven uit. Met wat grootere snelheid voer het schip eerst in Zuidelijke richting en verander de toen van koers naar het Westen. Daarna werden zes sloepen uitgezet, die op eenige afstand bleven volgen. Inmiddels was ook de vrachtboot „Ta coma” de haven uitgevaren en had het oorlogsschip eveneens gevolgd. Na nog een paar maal van koers te zijn veran derd. scheen de „Graf Spee” zee te kie zen, doch om kwart over elf klonk een herige explosie en meteen begon „Graf Spee” te zinken. Er volgden twee sterke en eenige kleinere ontplof fingen en na een kwart'er was de ..Graf Spee” geheel onder water verdwenen. Aan de kust waren duizenden getuige van het dramatische schouwspel. De kapitein was nog slechts als eenige opvarende aan boord, toen het schip ten onder ging. Hij heeft zelf de lading dy namiet tot ontploffing gebracht, na alle maatregelen te hebben genomen voor de veiligheid van zijn bemanning. Het schip ligt op de voornaamste ankerplaats voor de haven van Montevideo en het schijnt, dat dg kapitein die plaats heeft gekozen uit protest tegen de houding van de re geering van Uruguay, die het door de korte termijn van 72 uren onmogelijk maakte, de „Graf Spee” af doende te her stellen. Eenige uren vóór de „Graf Spee” het anker lichtte, meldde het D.NB.: ,Jn den met succes gevoerde handels- oorlog heeft naast de andere zeestrljd- krachten ook het pantserschlp „Admiral Graf Spee” maandenlang in de Atlanti sche Oceaan geopereerd. Het heeft daar bij 50 000 ton aan scheepsrulmte tot zin ken gebracht en zijn taak, de handel af breuk te doen, op de wegen in de Oce aan voorbeeldig volbracht. DE DAPPERE STRIJD DER DUITSCHERS. De groote moed, waarmede de beman ning van de „Spee” bezield is, heeft het gerucht van de afgeloopen week reeds bewezen en het Duitsche Nieuwsbureau» vertelt daarvan nog een en ander en een bericht van een journalist, die eenige tijd aan boord v/m de Graf Spee heeft ver toefd en met den commandant, kapitein Langsdorff heeft gesproken. Honderd kleinigheden, zoo meldt hij,

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1939 | | pagina 1