es Duitsche luchtaanval t N.V. i op Engelsch kustgebied. OOST EN WEST. Mtt. FEBRUARI 40 WO» 689 1690 K. SCHEPEN hun doodge- mannen t oorlog on hun neutraliteit la plechtig er kend door de oorlogvoerende partijen. 1602* 15363 15713 15908 10109 16403 16722 17113 17418 17537 17891 18248 18479 18878 19080 19366 19589 19950 20198 20525 2091,? 70 remla 500; 2974 4048 4499 6745 6209 7284 8070 8708 9299 9992 10454 11709 12915 13935 14505 16961 10908 17716 18725 19662 20208 TINN BLADZIJDE*. MAANPAG 6 FEBRUARI 1H8 TU JAARGANG NIMIAO VDDR ZUQHOUAND EN UTRECHT SCHOONHOVENSCHE COURANT J Tetet 30. TeL-Adreo: Vannooten. S. Jk W. X. VAM NOOTKN. SCHOONHOVEN, HAVEN M Postrekening 13763. I_ ONTPLOFFINGEN IN MACHINE FABRIEK. In de machinefabriek Zurich, hebben zich twee VIER SCHEPRN VERMOEDELUK VERLOREN. Het Britsche ma. „PoImII*", metende 4751 ton, is over tijd. De admiraliteit meent, dat het al* verloren moet worden beschouwd. Uit Haugesund wordt gemeld, dat het Noorsche «s „Varild”, groot 1500 ton, dat op 22 Januari uit Noorwegen naar Enge land vertroken was, vermoedelijk gezon ken la. De reederij heeft namelijk tot nu toe geen enkele positle-opgave van het schip ontvangen. Er waren vijftien men schen aan boord. Het radiostation van Mackay In Maine (VB.) heeft radloseinen opgevangen, uitgewisseld tusschen de schepen „Tulsa” en „Exmoor”, waaruit bleek, dat de sche pen ter assistentie zijn uitgevaren naar een nog onbekend schip, dat nabij de Asoren noodseinen had uitgezonden en waarvan men sindsdien niets meer heeft vernomen. Volgens een radiobericht, dat via Ro me en Berlijn te Londen is ontvangen, la het Britsche sa. „Oregon”, (groot 6008 ton) op 140 mijl afstand van La Coruna getorpedeerd. 264 664 931 1338 1748 1949 2224 2474 2872 3146 3372 *611 4008 4195 4495 4728 4982 6451 6689 5931 6272 6697 713( 7604 8064 8291 8612 8911 9234 9671 9814 10144 10401 10641 10935 11201 11575 11814 12102 12436 12707 13034 13354 13711 14050 14322 1469» van Frankrijk ta Zaterdag onver- Verachljnt Maandag. Woensdag en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta ling: voor Schoonhoven per 3 maanden 1.25; per port 1.50. Mot veraekerlng 15 cents meer. Sabotage? Oerlikon, bij ontploffingen voorgedaan, welke te wijten zouden zijn aan kwaadwilligheid of sabotage. De gebruikte ontplofflngsmiddelen wer den in werking gesteld door een uur werk. Dat de ontploffing geen ramp ge worden is, was slechts te danken aan de zwakke aetleradius van de ontploffingen, welke niet doordrongen tot het binnen ste van de fabriek. De autoriteiten bewaren het grootst» stilzwijgen. Er is een beloonlng van 5000 franc uitgeloofd voor hem. die de schul digen zullen weten aan te wijz*n. nebases en op hun vliegvelden aanbrach ten, van de nieuwe schepen, die gebouwd werden, van de aanvullende versterkin gen, die aangelegd werden, van de si tuatie van het water- en wegverkeer. De Britsche luchtmacht heeft de heele lengte van de Siegfried-llnle afgevlogen, waarbij niet alleen foto’s werden ge maakt van de kazematten, maar ook van kazernes, spoorwegstations, arsenalen, fabrieken enz. Het ministerie schrijft, dat als de tijd komt, en weerstand moet worden geboden, de geallieerden bommen niet zullen verspillen. de luchtdoelartlllerie zijn een mijnenve ger, vier patroullleschepen en 9 koop vaardijschepen tot zinken gebracht. Tal rijke andere bewapende koopvaardijsche pen werden deels ernstig deels licht be schadigd. Alle tot zinken gebrachte koop vaardijschepen werden aangevallen, ter wijl zij In konvooi voeren. tot Drie Duitsche vliegtuigen zijn niet van de vlucht teruggekeerd. OOK NEUTRALE BESTOOKT. Naar voorts uit New Castle wordt ge meld is vermoedelijk bij bovenbedoel de gevechten zes mijlen ten Noord oosten van Flamborough Head aan de Engelsche kust, een Flnsch vaartuig aan gevallen door een Dultsch vliegtuig. Het vliegtuig heeft enkele bommen laten val len en bestookte het schip daarna met machinegeweervuur. Of er schade is aan gericht werd nog niet bekend. Het geldt hier het J232 ton metende sa. „Wilma” van Helsinki. Het schip werd in 1897 ge bouwd te West Harlepool. Britsche vliegtuigen zijn opgestegen om het bedreigde schip, dat op weg was naar een Engelsche haven, te hulp te snellen. Het Noorsche sa. „Tempb Oslo” (629 ton) Is tot zinken gebracht en heeft twee of vijf mannen verloren, terwijl acht, o.w. de kapitein, gered werden, hoewel zij door het vliegtuig nog beschoten wer den, terwijl zij In hun reddingboot plaats namen. begreep ze en kon ze volkomen verkla ren, hij kende het zonnestelsel en de loop der planeten, maar hij wierp niet de als kind gehoorde sprookjes over boord, in tegendeel, hij schreef, dat hetgeen hem geleerd werd over het zonnestlsel, „bijge loof der blanken'1 was dom bijgeloof. En de Westerling, die de leer der Javanen over zon, maan en sterren hoort, schudt evenzeer het hoofd en mompelt „dom bij geloof’. Bij den Japanner, die nu zoo voortdu rend met de Europanen in aanraking is, ziet men ook het verschil tusschen Oost en West. Men herinnert zich wel het geen pas is voorgevallen. De Engelschen hadden ’n Japansch stoomschip aangehou den, een aantal Duitschers van boord ge haald van dienstplichtige leeftijd en Ja pan was daarover zeer verontwaardigd. De Japanner is voor niets zoo be vreesd, als dat men hem niet met de Europeanen gelijk stelt en hij meende door deze handeling achter gesteld te zijn. De Japanner vergat, dat hij zelf veel erger dingen gedaan had, toen hij in Chlneesche steden de Engelschen, man nen en vrouwen, aan den lijve onderzocht zoor zij de Engelsche nederzetting moch ten binnengaan, maar hij gevoelde al leen, dat hij niet als gelijke was behan deld en besloot wraak te nemen. Eerst op Europeesche wijze, door een scherpe nota aan Londen te zenden, en vervol gens op Oostersche manlier. Een Ja pansch marlnevaartulg hield in de buurt van China een Engelsch stoomschip aan, een officiëler en eenlge matrozen komen aan boord, kijken even rond, maar on derzoeken of ondervragen niet, nemen ook niemand of niets mede en vertrek ken weer. Dat was de wraak. De smaad was ult- gewischt, doordat de Japanner hetzelfde had gedaan. Dat hij zich daarmede on-Europeesch gedroeg, begrijpt hij niet en zal hij nooit kunnen begrijpen, evenmin als de Europeaan hun geestelijke hou ding Ooit kan vatten. VREESELIJKE BEPROEVINGEN OP ZEE. Dertien vroren. Twintig overlevenden van het Griek- 8che vrachtschip „Eleni Statathos”, dat door een Duitsche onderzeeër op de At lantische Oceaan de vorige Zondag tot Zinken is gebracht, zijn Vrijdag aan de lersche kust aangekomen. Zes hunner, onder wie de kapitein, moesten in uiterst verzwakte toestand in het ziekenhuis worden opgenomen. Een der matrozen heeft een aangrij pend verhaal verteld van de beproevin gen. die rijn kameraden en hli vijf da- Van den Engelschen dichter Kipling rijn over de geheele wereld deze woor den bekend: „Oost is Oost, West is West, en nooit zullen zij elkander ont moeten’. Hij bedoelde daarmede, dat Oosterlingen en Westerlingen in de grond, zooveel met elkaar verschillen, zoover van elkander afstaan, dat het niet denkbaar is, dat ooit die twee gees teshoudingen elkaar dicht kunnen nade ren. Hiervan getuigt het volgende ge- Val, dat zich pas in Nederlandsch-Indiö heeft voorgedaan. In een plaats op Java was een inland- sche leerling, die zonder eenige inspan ning de lessen volgde» in alle vakken een goed figuur maakte en vooral uit muntte in cosmografie, de leer van de loop der hemellichamen, een inleiding tot de sterrenkunde. Bij zijn eind-examen blonk hij ook weer uit in dat vak, dat blijkbaar wel tot zijn lievelingsstudie be hoorde en hij behaalde daarin dan ook een 9. Het examen was geëindigd en de examinandus had het lokaal verlaten, maar eenlge cahiers laten liggen. De examinator in de cosmografie nam be langstellend eert schrijfboek op, om eens te zien, welke aanteekenlngep de leer ling gemaakt had en tot 'zijn uiterste verbazing las hij op de buitenkant, in groots letters „Cosmografie” en daaron der ta klein schrift „Volgens het bijge loof der blanken”. Een voor blanken niet gemakkelljk te begrijpen geestelijke worsteling ligt in die enkele woorden opgesloten. Wat men in zijn kinderjaren leert, blijft ons het ge heele leven bij en het is dikwijls moei lijk, zich daarvan geheel los te maken, maar heeft men door studie en erva ring geleerd, dat zekere bakersprookjes uit de kinderjaren onwaar zijn, dan gaan ze ook over boord. Bij dezen Jon gen Javaan was het blijkbaar andersom. Hij had als kind de animistische leer door zijn onders en omgeving vernomen, geloofd en aangehangen. Toen ging hij naar de school, van de Europeanen en leerde daar geheel andere dingen. Hij LBONNKH, tto rich aan ons* administratie opgeven voor de verzekering, rijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd doör de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, vas 2000 600 overlijden. 300 van hand of voet. 200^^“” 100 van een duim. 60 FOTO’S VAN GEHEELE SIEGFRIED- LINIE. Het Britsche ministerie van Luchtvaart heeft foto’s vrijgegeven, welke moeten aantoonen, dat het opperbevel der geal lieerde legers „de geheimen van de Si eg- fried-linie kent”. a Ondanks het vuur van de vijandelijke lüchtafweer en vijandelijke vliegtuigen heeft de Britsche luchtmacht, naar het ministerie mededeelt, van groote en ge ringe hoogten gefotografeerd, op 300 en op 3000 meter, soms bij temperaturen, dat in het vliegtuig ijsvorming ontstond. Door de foto’s was het opperbevel voort durend op de hoogte van de verande- ringen, die de Duitschers ta hun ®iari- leeuwenaandeel te verduren gekre- gen. In een dag werden zes aanvallen ondernomen, waarbij 500 tot 600 bom men werden uitgeworpen. Vooral de oude binnenstad had te lijden. Alleen daar werden 150 voltreffers geconstateerd. Dit beteekent per treffer van een explosie bom de vernieling van drie of vier hui zen, bij een brandbom meestal brand ta een geheel blok woningen. De 15 pCt. van de bevolikng, die nog ta de stad is achtergebleven overnacht meestal in de schuilloopgraven en is voorts reeds gehard door de vele aanval len, die de stad reeds doorstaan heeft. Het aantal slachtoffers bedraagt dan ook slechts 10 dooden en een 30-tal ge wonden. gen lang in een kleine reddingboot door staan hebben. „Nadat ons schip zonder waarschu wing getorpedeerd was, hebben wij eerst getracht het weer zeewaardig te maken, maar juist toen onze motoren weer lie pen, ontstond een geweldige ontploffing, die verscheidenen onzer verwondde. Wij sprongen in de booten, daar het schip begon te zinken. In mijn sloep waren 26 of 27 mannen. Terwijl wij wegroeiden, zagen wij, dat een andere sloep door de schroef van het schip in tweeën gesne den was en dat alle inzittenden te water geraakt waren. Wij hebben allen kunnen redden. De geheele dag hebben wij geroeid zonder iets te zien. Wij hadden weinig levensmiddelen en Maandag begon het te regenen. Hoewel wij om de beurt roei den, begonnen onze ledematen te be vriezen. Maandagnacht stierven twee on zer, hetgeen het moreel van de anderen zeer aantastte. Onze rantsoenen waren bijna uitgeput Dinsdag stierven weer twee of drie mannen, wier lijken ta zeo geworpen werden; den volgenden dag ondergingen wéér twee of drie hetzelfde lot. Zoo stierven 13 menschen. Wij kon den niet meer roeien en voeren slechts verder dank zij een klein zeil. Toen za gen wij een treller, die ons echter on danks onze signalen niet opmerkte. Het Is niet te begrijpen, dat wij niet alle maal krankzinnig geworden zijn. Ten slotte zagen wij land en werden wij door een motorboot op sleeptouw genomen. RUSSEN LOOCHENEN HUN AANVALLEN. Hét hoofdkwartier van het militaire district Leningrad weerspreekt de „be richten van vele agenten van de vijan den der Sowjet-Unie”, volgens welke de Sowjet-troepen op de Karelische land engte en ten Noorden van het Ladoga- meer een groot offensief begonnen zun. „MOORD” OP NEUTRALEN. Het Noorsche blad „Aftenposten’’ veroor deelt in een scherp artikel de oorlog te gen de neutrale scheepvaart. Het artikel dat het opschrift „Moord" draagt, zegt: Wat op het oogenbllk geschiedt tegen vreedzame, ongewapende Noorsche tn andere* neutrale zeelieden is niets anders dah moord en zij, die hiervoor verant woordelijk zijn, zijn niet anders dan moordenaars. De mu. chen die worden aangevallen, hepoen »«.en deel aan de het hun aantal ver beneden dat van de Russische vliegtuigen blijft, is vermoedelijk de slechtste periode van de oorlog ta de lucht voor Finland voorbij, aldus het blad. Reeds zijn de vliegtuigen ta actie ge weest en rij hebben hun superioriteit boven de Russische toestellen bewezen. Ze komen nu geregeld ta Finland aan in zulk een aantal, dat de Russen vreezen, dat hun overmacht ta de lucht spoedig ten einde zal zijn. ZESDUIZEND BOMMEN OP Z.-W. FINLAND. Honderd dooden en evenveel gewonden. Te Helsinki is officieel medegedeeld, dat door de Russische luchtaanvallen op Z.-W. Finland 100 menschen zijn gedood en 100 gewóhd. Zesduizend bommen werden geworpen. In één plaats werden zeven schuilkel ders vernield, waardoor 30 menschen om het leven kwamen. Viborg en omgeving zijn er het ergst aan toe; o.a. zijn daar twee ziekenhuizen getroffen. Van deze verschrikkelijke Russische luchtaanvallen heeft de oude stad Viborg LUCHTöEVECHT BIJ RE BRITSCHE OOSTKUST. DRIE DUITSCHE TOESTELLEN NEERGESCHOTEN. Het Britsche departement van lucht vaart deelt mede, dat een aantal vijan delijke vliegtuigen Zaterdagochtend de Oostkust is genaderd en schepen heeft aangevallen. Britsche gevechts vliegtuigen stegen op en bonden met succes de strijd aan. Een Duitsch Helnkel-bombardements vliegtuig werd na van de zee verdreven te zijn boven Yorkshire neergeschoten. Het viel op een landhuis en raakte in brand. Vier inzittenden zijn omgekomen, de vijfde werd gewond. Een tweede Dultsch bombardementsvliegtuig werd bij de kust van Northumberland neerge schoten. Voorts is bij de Tyne een vijandelijk toestel neergeschoten. Een schip is uit gevaren om de inzittenden te redden. LONDEN: SLECHTS EEN TREILER ZWAAR BESCHA DIGD. Volgens Reuter namen naar schatting 12 Duitsche bommenwerpers deel aan de aanvallen op de Britsche kust. United Press meldde, dat, ondanks het feit, dat de Duitsche aanval met volle kracht werd ingezet, voorzoover op dit oogenbllk bekend was, slechts één trei- ler ta brand is geraakt. De vele andere aangevallen schepen Mijn ofwel licht, of in het geheel niet be schadigd. Volgens latere berichten uit Engelsche bron zijn negen schepen aangevallen en rijn daarvan zes door de bemanning ver laten of gezonken. BERLIJN: VEERTIEN SCHE PEN GEZONKEN. Het DNB. meldt, daarentegen: Op 3 Februari hebben de Duitsche vliegtuigen in het kader van de verkenningsvluch- ten naar de Britsche kust Britsche oor logsbodems en bewapende of ta konvooi varende koopvaardijschepen aangeval len. lettegenstaande het hevige vuur van Pauze in het Russisch offensief. Na de mislukte aanval van Vrijdag. Omtrent de Vrijdag door de Russen ondernomen aanval op Mannerhetai- Unie in Karelië, meldt de correspondent van de „Stockholm Tidningen” aan hei Karelische Iront nader, dat het offen sief gesteund werd door meer dan 200 vliegtuigen. De strijd duurde tot 't val len. van de avond voort. De Russen had den nu hun sleden achter de tanks ge bonden. De Finnen noemen deze sleden „groote doodkisten voor de Russische sol daten”. Verder maken de Russen veel ge bruik van parachutisten, die fabrieksta- stallatles en versterkingen moeten ver nielen. Deze menschen werken ta groe pen van 7 of 8 man. Zij zijn gewapend met draagbare machinegeweren, voorzien van radio-apparaten en gekleed ta Fta- 8Ch« uniform. Allen zijn gesneuveld of gevangen genomen. Hoewel zij, omdat zij de Ftasche uniform dragen; als spionnen behandeld en terechtgesteld zouden kun nen worden, hebben de Flnsche autori teiten anders besloten. Terwijl de Flnsche verliezen uiterst ge ring zijn, zijn de beide laatste dagen meer dan duizend Russen gesneuveld. Het vuur der Flnsche tankafweerkanon- nen was zeer doeltreffend. Drie groote Russische tanks zijn Vernield, verschei dene batterijen tot zwijgen gebracht Des avonds hebben de Russen zich ver der dan de vorige dag teruggetrokken. Of dit beteekende, dat de aanval niet onmiddellijk herhaald zou worden, wist men niet, doch Rational Tldende” meldt uit Wiborg, dat de strijd in het centrum der Mannerhelmlinie voor het oogenbllk geëindigd schijnt RUSSISCHE OVERMACHT IN DE LUCHT VOORBIJ? De „Daily «Telegraph’’ meldt uit Stock holm, dat niet alleen AmerikaanstSfe, maar ook Britsche vliegtuigen sedert 14 dagen ta Finland rijn aangekomen. Deze toestellen zijn geschikt voor gure Noordelijke klimaat Hoewel In werkelijkheid rijn er slechts partieel* botsingen van een aantal compagnieën van zuiver plaatselijk karakter geweest, begeleid door artillerievuur van korten duur, zoo zeggen de Russen. „Het is mo gelijk, dat gezien van de microscopische schaal van de operaties op het Westelijk front ta Europa botsingen van een aan tal compagnieën een groot offensief ge lijken. Wij vinden zulk een schaal ech ter belachelijk en kunnen botsingen van een aantal compagnlën noch een groot noch een klein offensief vinden,” aldus het hoofdkwartier. RUSSCHEN BESCHIETEN ESTLANDSCK VLIEGTUIG. Naar het Estlandsche Telegraaf-agent» schap meldt, is Vrijdag een Estlandsch militair vliegtuig, dat eqn oefenvluchi maakte, nabij de haven van Reval, door ta deze haven liggende Russische oor logsschepen beschoten. De beschieting werd na een protest der Estlandsche mi litaire autoriteiten gestaakt. Het vlieg tuig werd niet beschadigd. De door de Russische schepen afge vuurde granaten vielen in drie gevallen ta de straten der stad en beschadigden daar verscheidene hulzen. Volgens mededeeltagen van den Est- landschen minister Van buitenlandsche zaken heeft de Estlandsche gezant ta Moskou opdracht gekregen bij de Sowjet- regeertag nader te protesteeren. Rust en samenwerking op de Balkan. D« Ententevergaderlng gesloten De onder de Balkanstaten heerschcu- de >;ees, dat de-nieuwe oorlog ook in dat deel van Europa de rust die er einde lijk weer eens een poosje heerscht zal verstoren, heeft geleid tot een sterke toe nadering tusschen Turkije, Bulgarije^ Roemenië en Joego-Slavië. Daarbij zijn de betrokken regeerlngen steeds verder gegaan en tenslotte is Wrijdag te Bel grado een Balkanconfqrei^ie begonnen, die gisteren is geëindigd. Daarbij heeft de voorzitter de Roo meensche minister van buitenlandsche zaken, Gafencu, een communiqué voor gelezen, dat ta zeven punten de resulta ten der besprekingen samenvattê. In de voornaamste van die punten komt naa» voren: De vastbeslotenheid der vier lan den om hun uitgesproken vredespolitiek voort te zet^ten, teneinde dit deel van Europa de beproevingen van een oorlof, te besparen. Hun wil binnen de eiïtente eensgezind te blijven, welke entente slechts haar eigen doeleinden nastreeft en tegen nie mand gericht is, en de wil gemeenschap pelijk te waken voor de eerbiediging der rechten van elk hunner, de eerbiediging van de onafhankelijkheid en van het nationale grondgebied. De noodzakelijkheid de economischs banden tusschen de Balkanstaten nau wer aan te halen, resp. uit te breiden. De verlenging van het Balkanpact vooi een nieuwe periode van zeven jaar, ta» gaande 9 Februari 1940. AMBASSADEURS VERLATEN MOSKOU De Fransche zoowel als do Duitsche. De ambassadeur Moskou, Naggiar, is wachts uit Moskou met ziekteverlof naar Frankrijk vertrokken. Tijdens zijn afwe zigheid zullen de zaken van de ambas sade behartigd worden door den gevol machtigd minister Payart, als zaakgelaa tigde. Uit Moskou meldt Reuter, dat de Duit sche ambassadeur aldaar, von der Schu- lenberg, naar Berlijn is vertrokken. Ge meld wordt, dat hij spoedig zal terug- keeren. Advertentlën: 1—6 regels f 1.30, elke regel meer 0J0; derde plaatsing halve prijs. Adver tentlën worden gratis ge plaatst in „De Gorcumer*.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1940 | | pagina 1