es
Duitsche luchtaanval
t N.V.
i
op Engelsch kustgebied.
OOST EN WEST.
Mtt.
FEBRUARI
40
WO»
689
1690
K.
SCHEPEN
hun
doodge-
mannen
t
oorlog on hun neutraliteit la plechtig er
kend door de oorlogvoerende partijen.
1602*
15363
15713
15908
10109
16403
16722
17113
17418
17537
17891
18248
18479
18878
19080
19366
19589
19950
20198
20525
2091,?
70
remla
500;
2974
4048
4499
6745
6209
7284
8070
8708
9299
9992
10454
11709
12915
13935
14505
16961
10908
17716
18725
19662
20208
TINN BLADZIJDE*. MAANPAG 6 FEBRUARI 1H8 TU JAARGANG
NIMIAO VDDR ZUQHOUAND EN UTRECHT
SCHOONHOVENSCHE COURANT
J Tetet 30. TeL-Adreo: Vannooten. S. Jk W. X. VAM NOOTKN. SCHOONHOVEN, HAVEN M Postrekening 13763. I_
ONTPLOFFINGEN IN MACHINE
FABRIEK.
In de machinefabriek
Zurich, hebben zich twee
VIER SCHEPRN VERMOEDELUK
VERLOREN.
Het Britsche ma. „PoImII*", metende
4751 ton, is over tijd. De admiraliteit
meent, dat het al* verloren moet worden
beschouwd.
Uit Haugesund wordt gemeld, dat het
Noorsche «s „Varild”, groot 1500 ton, dat
op 22 Januari uit Noorwegen naar Enge
land vertroken was, vermoedelijk gezon
ken la. De reederij heeft namelijk tot nu
toe geen enkele positle-opgave van het
schip ontvangen. Er waren vijftien men
schen aan boord.
Het radiostation van Mackay In Maine
(VB.) heeft radloseinen opgevangen,
uitgewisseld tusschen de schepen „Tulsa”
en „Exmoor”, waaruit bleek, dat de sche
pen ter assistentie zijn uitgevaren naar
een nog onbekend schip, dat nabij de
Asoren noodseinen had uitgezonden en
waarvan men sindsdien niets meer heeft
vernomen.
Volgens een radiobericht, dat via Ro
me en Berlijn te Londen is ontvangen, la
het Britsche sa. „Oregon”, (groot 6008
ton) op 140 mijl afstand van La Coruna
getorpedeerd.
264
664
931
1338
1748
1949
2224
2474
2872
3146
3372
*611
4008
4195
4495
4728
4982
6451
6689
5931
6272
6697
713(
7604
8064
8291
8612
8911
9234
9671
9814
10144
10401
10641
10935
11201
11575
11814
12102
12436
12707
13034
13354
13711
14050
14322
1469»
van Frankrijk ta
Zaterdag onver-
Verachljnt Maandag. Woensdag
en Vrijdag. Prijs bij vooruitbeta
ling: voor Schoonhoven per 3
maanden 1.25; per port 1.50.
Mot veraekerlng 15 cents meer.
Sabotage?
Oerlikon, bij
ontploffingen
voorgedaan, welke te wijten zouden zijn
aan kwaadwilligheid of sabotage.
De gebruikte ontplofflngsmiddelen wer
den in werking gesteld door een uur
werk. Dat de ontploffing geen ramp ge
worden is, was slechts te danken aan de
zwakke aetleradius van de ontploffingen,
welke niet doordrongen tot het binnen
ste van de fabriek.
De autoriteiten bewaren het grootst»
stilzwijgen. Er is een beloonlng van 5000
franc uitgeloofd voor hem. die de schul
digen zullen weten aan te wijz*n.
nebases en op hun vliegvelden aanbrach
ten, van de nieuwe schepen, die gebouwd
werden, van de aanvullende versterkin
gen, die aangelegd werden, van de si
tuatie van het water- en wegverkeer.
De Britsche luchtmacht heeft de heele
lengte van de Siegfried-llnle afgevlogen,
waarbij niet alleen foto’s werden ge
maakt van de kazematten, maar ook van
kazernes, spoorwegstations, arsenalen,
fabrieken enz. Het ministerie schrijft,
dat als de tijd komt, en weerstand moet
worden geboden, de geallieerden
bommen niet zullen verspillen.
de luchtdoelartlllerie zijn een mijnenve
ger, vier patroullleschepen en 9 koop
vaardijschepen tot zinken gebracht. Tal
rijke andere bewapende koopvaardijsche
pen werden deels ernstig deels licht be
schadigd. Alle tot zinken gebrachte koop
vaardijschepen werden aangevallen, ter
wijl zij In konvooi voeren.
tot Drie Duitsche vliegtuigen zijn niet van
de vlucht teruggekeerd.
OOK NEUTRALE
BESTOOKT.
Naar voorts uit New Castle wordt ge
meld is vermoedelijk bij bovenbedoel
de gevechten zes mijlen ten Noord
oosten van Flamborough Head aan de
Engelsche kust, een Flnsch vaartuig aan
gevallen door een Dultsch vliegtuig. Het
vliegtuig heeft enkele bommen laten val
len en bestookte het schip daarna met
machinegeweervuur. Of er schade is aan
gericht werd nog niet bekend. Het geldt
hier het J232 ton metende sa. „Wilma”
van Helsinki. Het schip werd in 1897 ge
bouwd te West Harlepool.
Britsche vliegtuigen zijn opgestegen om
het bedreigde schip, dat op weg was
naar een Engelsche haven, te hulp te
snellen.
Het Noorsche sa. „Tempb Oslo” (629
ton) Is tot zinken gebracht en heeft twee
of vijf mannen verloren, terwijl acht,
o.w. de kapitein, gered werden, hoewel
zij door het vliegtuig nog beschoten wer
den, terwijl zij In hun reddingboot plaats
namen.
begreep ze en kon ze volkomen verkla
ren, hij kende het zonnestelsel en de loop
der planeten, maar hij wierp niet de als
kind gehoorde sprookjes over boord, in
tegendeel, hij schreef, dat hetgeen hem
geleerd werd over het zonnestlsel, „bijge
loof der blanken'1 was dom bijgeloof. En
de Westerling, die de leer der Javanen
over zon, maan en sterren hoort, schudt
evenzeer het hoofd en mompelt „dom bij
geloof’.
Bij den Japanner, die nu zoo voortdu
rend met de Europanen in aanraking is,
ziet men ook het verschil tusschen Oost
en West. Men herinnert zich wel het
geen pas is voorgevallen. De Engelschen
hadden ’n Japansch stoomschip aangehou
den, een aantal Duitschers van boord ge
haald van dienstplichtige leeftijd en Ja
pan was daarover zeer verontwaardigd.
De Japanner is voor niets zoo be
vreesd, als dat men hem niet met de
Europeanen gelijk stelt en hij meende
door deze handeling achter gesteld te
zijn. De Japanner vergat, dat hij zelf veel
erger dingen gedaan had, toen hij in
Chlneesche steden de Engelschen, man
nen en vrouwen, aan den lijve onderzocht
zoor zij de Engelsche nederzetting moch
ten binnengaan, maar hij gevoelde al
leen, dat hij niet als gelijke was behan
deld en besloot wraak te nemen. Eerst
op Europeesche wijze, door een scherpe
nota aan Londen te zenden, en vervol
gens op Oostersche manlier. Een Ja
pansch marlnevaartulg hield in de buurt
van China een Engelsch stoomschip aan,
een officiëler en eenlge matrozen komen
aan boord, kijken even rond, maar on
derzoeken of ondervragen niet, nemen
ook niemand of niets mede en vertrek
ken weer.
Dat was de wraak. De smaad was ult-
gewischt, doordat de Japanner hetzelfde
had gedaan. Dat hij zich daarmede
on-Europeesch gedroeg, begrijpt hij niet
en zal hij nooit kunnen begrijpen, evenmin
als de Europeaan hun geestelijke hou
ding Ooit kan vatten.
VREESELIJKE BEPROEVINGEN
OP ZEE.
Dertien
vroren.
Twintig overlevenden van het Griek-
8che vrachtschip „Eleni Statathos”, dat
door een Duitsche onderzeeër op de At
lantische Oceaan de vorige Zondag tot
Zinken is gebracht, zijn Vrijdag aan de
lersche kust aangekomen. Zes hunner,
onder wie de kapitein, moesten in uiterst
verzwakte toestand in het ziekenhuis
worden opgenomen.
Een der matrozen heeft een aangrij
pend verhaal verteld van de beproevin
gen. die rijn kameraden en hli vijf da-
Van den Engelschen dichter Kipling
rijn over de geheele wereld deze woor
den bekend: „Oost is Oost, West is
West, en nooit zullen zij elkander ont
moeten’. Hij bedoelde daarmede, dat
Oosterlingen en Westerlingen in de
grond, zooveel met elkaar verschillen,
zoover van elkander afstaan, dat het
niet denkbaar is, dat ooit die twee gees
teshoudingen elkaar dicht kunnen nade
ren. Hiervan getuigt het volgende ge-
Val, dat zich pas in Nederlandsch-Indiö
heeft voorgedaan.
In een plaats op Java was een inland-
sche leerling, die zonder eenige inspan
ning de lessen volgde» in alle vakken
een goed figuur maakte en vooral uit
muntte in cosmografie, de leer van de
loop der hemellichamen, een inleiding
tot de sterrenkunde. Bij zijn eind-examen
blonk hij ook weer uit in dat vak, dat
blijkbaar wel tot zijn lievelingsstudie be
hoorde en hij behaalde daarin dan ook
een 9. Het examen was geëindigd en de
examinandus had het lokaal verlaten,
maar eenlge cahiers laten liggen. De
examinator in de cosmografie nam be
langstellend eert schrijfboek op, om eens
te zien, welke aanteekenlngep de leer
ling gemaakt had en tot 'zijn uiterste
verbazing las hij op de buitenkant, in
groots letters „Cosmografie” en daaron
der ta klein schrift „Volgens het bijge
loof der blanken”.
Een voor blanken niet gemakkelljk te
begrijpen geestelijke worsteling ligt in die
enkele woorden opgesloten. Wat men in
zijn kinderjaren leert, blijft ons het ge
heele leven bij en het is dikwijls moei
lijk, zich daarvan geheel los te maken,
maar heeft men door studie en erva
ring geleerd, dat zekere bakersprookjes
uit de kinderjaren onwaar zijn, dan
gaan ze ook over boord. Bij dezen Jon
gen Javaan was het blijkbaar andersom.
Hij had als kind de animistische leer
door zijn onders en omgeving vernomen,
geloofd en aangehangen. Toen ging hij
naar de school, van de Europeanen en
leerde daar geheel andere dingen. Hij
LBONNKH, tto rich aan ons* administratie opgeven voor de verzekering, rijn volgens de vastgestelde bepalingen tegen ongevallen verzekerd voor bedragen, gewaarborgd doör de NIEUWE HAVBANK te Schiedam, vas
2000 600 overlijden. 300 van hand of voet. 200^^“” 100 van een duim. 60
FOTO’S VAN GEHEELE SIEGFRIED-
LINIE.
Het Britsche ministerie van Luchtvaart
heeft foto’s vrijgegeven, welke moeten
aantoonen, dat het opperbevel der geal
lieerde legers „de geheimen van de Si eg-
fried-linie kent”.
a Ondanks het vuur van de vijandelijke
lüchtafweer en vijandelijke vliegtuigen
heeft de Britsche luchtmacht, naar het
ministerie mededeelt, van groote en ge
ringe hoogten gefotografeerd, op 300 en
op 3000 meter, soms bij temperaturen,
dat in het vliegtuig ijsvorming ontstond.
Door de foto’s was het opperbevel voort
durend op de hoogte van de verande-
ringen, die de Duitschers ta hun ®iari- leeuwenaandeel te verduren gekre-
gen. In een dag werden zes aanvallen
ondernomen, waarbij 500 tot 600 bom
men werden uitgeworpen. Vooral de oude
binnenstad had te lijden. Alleen daar
werden 150 voltreffers geconstateerd. Dit
beteekent per treffer van een explosie
bom de vernieling van drie of vier hui
zen, bij een brandbom meestal brand ta
een geheel blok woningen.
De 15 pCt. van de bevolikng, die nog
ta de stad is achtergebleven overnacht
meestal in de schuilloopgraven en is
voorts reeds gehard door de vele aanval
len, die de stad reeds doorstaan heeft.
Het aantal slachtoffers bedraagt dan
ook slechts 10 dooden en een 30-tal ge
wonden.
gen lang in een kleine reddingboot door
staan hebben.
„Nadat ons schip zonder waarschu
wing getorpedeerd was, hebben wij eerst
getracht het weer zeewaardig te maken,
maar juist toen onze motoren weer lie
pen, ontstond een geweldige ontploffing,
die verscheidenen onzer verwondde. Wij
sprongen in de booten, daar het schip
begon te zinken. In mijn sloep waren 26
of 27 mannen. Terwijl wij wegroeiden,
zagen wij, dat een andere sloep door de
schroef van het schip in tweeën gesne
den was en dat alle inzittenden te water
geraakt waren. Wij hebben allen kunnen
redden.
De geheele dag hebben wij geroeid
zonder iets te zien. Wij hadden weinig
levensmiddelen en Maandag begon het
te regenen. Hoewel wij om de beurt roei
den, begonnen onze ledematen te be
vriezen. Maandagnacht stierven twee on
zer, hetgeen het moreel van de anderen
zeer aantastte. Onze rantsoenen waren
bijna uitgeput Dinsdag stierven weer
twee of drie mannen, wier lijken ta zeo
geworpen werden; den volgenden dag
ondergingen wéér twee of drie hetzelfde
lot. Zoo stierven 13 menschen. Wij kon
den niet meer roeien en voeren slechts
verder dank zij een klein zeil. Toen za
gen wij een treller, die ons echter on
danks onze signalen niet opmerkte. Het
Is niet te begrijpen, dat wij niet alle
maal krankzinnig geworden zijn. Ten
slotte zagen wij land en werden wij door
een motorboot op sleeptouw genomen.
RUSSEN LOOCHENEN HUN
AANVALLEN.
Hét hoofdkwartier van het militaire
district Leningrad weerspreekt de „be
richten van vele agenten van de vijan
den der Sowjet-Unie”, volgens welke de
Sowjet-troepen op de Karelische land
engte en ten Noorden van het Ladoga-
meer een groot offensief begonnen zun.
„MOORD” OP NEUTRALEN.
Het Noorsche blad „Aftenposten’’ veroor
deelt in een scherp artikel de oorlog te
gen de neutrale scheepvaart. Het artikel
dat het opschrift „Moord" draagt, zegt:
Wat op het oogenbllk geschiedt tegen
vreedzame, ongewapende Noorsche tn
andere* neutrale zeelieden is niets anders
dah moord en zij, die hiervoor verant
woordelijk zijn, zijn niet anders dan
moordenaars. De mu. chen die worden
aangevallen, hepoen »«.en deel aan de
het
hun
aantal ver beneden dat van de Russische
vliegtuigen blijft, is vermoedelijk de
slechtste periode van de oorlog ta de
lucht voor Finland voorbij, aldus het
blad.
Reeds zijn de vliegtuigen ta actie ge
weest en rij hebben hun superioriteit
boven de Russische toestellen bewezen.
Ze komen nu geregeld ta Finland aan in
zulk een aantal, dat de Russen vreezen,
dat hun overmacht ta de lucht spoedig
ten einde zal zijn.
ZESDUIZEND BOMMEN OP
Z.-W. FINLAND.
Honderd dooden en evenveel
gewonden.
Te Helsinki is officieel medegedeeld,
dat door de Russische luchtaanvallen op
Z.-W. Finland 100 menschen zijn gedood
en 100 gewóhd. Zesduizend bommen
werden geworpen.
In één plaats werden zeven schuilkel
ders vernield, waardoor 30 menschen om
het leven kwamen.
Viborg en omgeving zijn er het ergst
aan toe; o.a. zijn daar twee ziekenhuizen
getroffen.
Van deze verschrikkelijke Russische
luchtaanvallen heeft de oude stad Viborg
LUCHTöEVECHT BIJ RE
BRITSCHE OOSTKUST.
DRIE DUITSCHE TOESTELLEN
NEERGESCHOTEN.
Het Britsche departement van lucht
vaart deelt mede, dat een aantal vijan
delijke vliegtuigen Zaterdagochtend
de Oostkust is genaderd en schepen
heeft aangevallen. Britsche gevechts
vliegtuigen stegen op en bonden met
succes de strijd aan.
Een Duitsch Helnkel-bombardements
vliegtuig werd na van de zee verdreven
te zijn boven Yorkshire neergeschoten.
Het viel op een landhuis en raakte in
brand. Vier inzittenden zijn omgekomen,
de vijfde werd gewond. Een tweede
Dultsch bombardementsvliegtuig werd
bij de kust van Northumberland neerge
schoten.
Voorts is bij de Tyne een vijandelijk
toestel neergeschoten. Een schip is uit
gevaren om de inzittenden te redden.
LONDEN: SLECHTS EEN
TREILER ZWAAR BESCHA
DIGD.
Volgens Reuter namen naar schatting
12 Duitsche bommenwerpers deel aan de
aanvallen op de Britsche kust.
United Press meldde, dat, ondanks het
feit, dat de Duitsche aanval met volle
kracht werd ingezet, voorzoover op dit
oogenbllk bekend was, slechts één trei-
ler ta brand is geraakt.
De vele andere aangevallen schepen
Mijn ofwel licht, of in het geheel niet be
schadigd.
Volgens latere berichten uit Engelsche
bron zijn negen schepen aangevallen en
rijn daarvan zes door de bemanning ver
laten of gezonken.
BERLIJN: VEERTIEN SCHE
PEN GEZONKEN.
Het DNB. meldt, daarentegen: Op 3
Februari hebben de Duitsche vliegtuigen
in het kader van de verkenningsvluch-
ten naar de Britsche kust Britsche oor
logsbodems en bewapende of ta konvooi
varende koopvaardijschepen aangeval
len. lettegenstaande het hevige vuur van
Pauze in het Russisch offensief.
Na de mislukte aanval van
Vrijdag.
Omtrent de Vrijdag door de Russen
ondernomen aanval op Mannerhetai-
Unie in Karelië, meldt de correspondent
van de „Stockholm Tidningen” aan hei
Karelische Iront nader, dat het offen
sief gesteund werd door meer dan 200
vliegtuigen. De strijd duurde tot 't val
len. van de avond voort. De Russen had
den nu hun sleden achter de tanks ge
bonden. De Finnen noemen deze sleden
„groote doodkisten voor de Russische sol
daten”. Verder maken de Russen veel ge
bruik van parachutisten, die fabrieksta-
stallatles en versterkingen moeten ver
nielen. Deze menschen werken ta groe
pen van 7 of 8 man. Zij zijn gewapend
met draagbare machinegeweren, voorzien
van radio-apparaten en gekleed ta Fta-
8Ch« uniform. Allen zijn gesneuveld of
gevangen genomen. Hoewel zij, omdat zij
de Ftasche uniform dragen; als spionnen
behandeld en terechtgesteld zouden kun
nen worden, hebben de Flnsche autori
teiten anders besloten.
Terwijl de Flnsche verliezen uiterst ge
ring zijn, zijn de beide laatste dagen
meer dan duizend Russen gesneuveld.
Het vuur der Flnsche tankafweerkanon-
nen was zeer doeltreffend. Drie groote
Russische tanks zijn Vernield, verschei
dene batterijen tot zwijgen gebracht
Des avonds hebben de Russen zich ver
der dan de vorige dag teruggetrokken.
Of dit beteekende, dat de aanval niet
onmiddellijk herhaald zou worden, wist
men niet, doch Rational Tldende” meldt
uit Wiborg, dat de strijd in het centrum
der Mannerhelmlinie voor het oogenbllk
geëindigd schijnt
RUSSISCHE OVERMACHT IN DE
LUCHT VOORBIJ?
De „Daily «Telegraph’’ meldt uit Stock
holm, dat niet alleen AmerikaanstSfe,
maar ook Britsche vliegtuigen sedert 14
dagen ta Finland rijn aangekomen.
Deze toestellen zijn geschikt voor
gure Noordelijke klimaat Hoewel
In werkelijkheid rijn er slechts partieel*
botsingen van een aantal compagnieën
van zuiver plaatselijk karakter geweest,
begeleid door artillerievuur van korten
duur, zoo zeggen de Russen. „Het is mo
gelijk, dat gezien van de microscopische
schaal van de operaties op het Westelijk
front ta Europa botsingen van een aan
tal compagnieën een groot offensief ge
lijken. Wij vinden zulk een schaal ech
ter belachelijk en kunnen botsingen van
een aantal compagnlën noch een groot
noch een klein offensief vinden,” aldus
het hoofdkwartier.
RUSSCHEN BESCHIETEN ESTLANDSCK
VLIEGTUIG.
Naar het Estlandsche Telegraaf-agent»
schap meldt, is Vrijdag een Estlandsch
militair vliegtuig, dat eqn oefenvluchi
maakte, nabij de haven van Reval, door
ta deze haven liggende Russische oor
logsschepen beschoten. De beschieting
werd na een protest der Estlandsche mi
litaire autoriteiten gestaakt. Het vlieg
tuig werd niet beschadigd.
De door de Russische schepen afge
vuurde granaten vielen in drie gevallen
ta de straten der stad en beschadigden
daar verscheidene hulzen.
Volgens mededeeltagen van den Est-
landschen minister Van buitenlandsche
zaken heeft de Estlandsche gezant ta
Moskou opdracht gekregen bij de Sowjet-
regeertag nader te protesteeren.
Rust en samenwerking op de
Balkan.
D« Ententevergaderlng gesloten
De onder de Balkanstaten heerschcu-
de >;ees, dat de-nieuwe oorlog ook in dat
deel van Europa de rust die er einde
lijk weer eens een poosje heerscht zal
verstoren, heeft geleid tot een sterke toe
nadering tusschen Turkije, Bulgarije^
Roemenië en Joego-Slavië. Daarbij zijn
de betrokken regeerlngen steeds verder
gegaan en tenslotte is Wrijdag te Bel
grado een Balkanconfqrei^ie begonnen,
die gisteren is geëindigd.
Daarbij heeft de voorzitter de Roo
meensche minister van buitenlandsche
zaken, Gafencu, een communiqué voor
gelezen, dat ta zeven punten de resulta
ten der besprekingen samenvattê. In de
voornaamste van die punten komt naa»
voren:
De vastbeslotenheid der vier lan
den om hun uitgesproken vredespolitiek
voort te zet^ten, teneinde dit deel van
Europa de beproevingen van een oorlof,
te besparen.
Hun wil binnen de eiïtente eensgezind
te blijven, welke entente slechts haar
eigen doeleinden nastreeft en tegen nie
mand gericht is, en de wil gemeenschap
pelijk te waken voor de eerbiediging der
rechten van elk hunner, de eerbiediging
van de onafhankelijkheid en van het
nationale grondgebied.
De noodzakelijkheid de economischs
banden tusschen de Balkanstaten nau
wer aan te halen, resp. uit te breiden.
De verlenging van het Balkanpact vooi
een nieuwe periode van zeven jaar, ta»
gaande 9 Februari 1940.
AMBASSADEURS VERLATEN MOSKOU
De Fransche zoowel als do
Duitsche.
De ambassadeur
Moskou, Naggiar, is
wachts uit Moskou met ziekteverlof naar
Frankrijk vertrokken. Tijdens zijn afwe
zigheid zullen de zaken van de ambas
sade behartigd worden door den gevol
machtigd minister Payart, als zaakgelaa
tigde.
Uit Moskou meldt Reuter, dat de Duit
sche ambassadeur aldaar, von der Schu-
lenberg, naar Berlijn is vertrokken. Ge
meld wordt, dat hij spoedig zal terug-
keeren.
Advertentlën: 1—6 regels f 1.30,
elke regel meer 0J0; derde
plaatsing halve prijs. Adver
tentlën worden gratis ge
plaatst in „De Gorcumer*.