IEATER
Vreeselijk vliegongeluk.
F
9SCOOP
5
E JEUGD
Prins Gustaaf Adolf omgekomen.
L EN DANK
Wij teren in!
U JANUARI 1M1,
MAANDAG tl JANUARI 1947
(We JAARGANG- No. *1.
JETS «AADZIJDEN.
L, C6STA CBDERLUND
GRACE MOORE.
bett
tal -
G. J. GEYSSENDORFFER.
BUITENLAND.
PRINS GUSTAAF ADOLF.
C theater voor teder I I I
f 6 40
ienburg, geboren 1920, tweede te
il
Culemborg i« voor het ver-
U, f 0.10
acht
den
ierde geval doet zich de vraag voor:
maal per werkdag
ik”
cdag heen en weer
NEBERLANDSCH-INDIE.
cp
kort
•■BffeviB* U bMt.
eo Machtig avoatwea
0.80
n
/ers
sloot.
Nederlander
het
ken
zal
P. ENGEL, t
Het Nederlandsche slachtoffer onder de pas
teer eteraa leepea.
gewoon meesterwerk
verxet dar Spoorwagen)
>n voömoémd.
de
Ook
eene
jour-
noo-
en
na-
door
0.10
aan
ter
ORDBECHT
Teerea
0
O IO
n
m ellende, van liefde en
DIO PROBLEEM DAT
OOOEN ZAL OPENEN.
plar
ling
var
N 2230 - GOUOA
)0i”-THEaiER
directie T. I. v.d. Tooren
VORSTELLINGEN
HEATER
r ae Jaonart
own JOE K. BBOWI
'onnby
K over waa en thana ook
J 0.10
Woensdag 29 Januari
mfeatival te Cannae
adel, twe:
gezin of
automoble
dezelfde f
j mag v'
t worden
acht is g<
roger.
wisseler
.1 de t»
1 een regelinr
kunnen wor
landa.ir.w
t voortvlo’h
in een reeks
mlng in
1 de
passagiers
n het ge.
illioen meer
Over het
spaartegoed
ongeveer 400
teg:
vhuldigc
dqpr mie
lebben g‘
van just,
jenisstraf, waarvi
alsmede onder t
rtocht het gewone
zullende de veer-
eten aanwijzen en
rkomen.
knipkaarten zijn
Vrijdag» 7.- e® 9.15 uur
Tarigf
en Is overt-
of gedeelte
Af 0.05
ntère
...-houden
jneüanden
maar de brui
keer ope
Matige
richt.
sch®
inis-
et vre-
iaf op
verkla*
naar
.kkig aan
r/ die hen
iracht.
f 0.56
f 0 65
pen C» en C*. be-
L op het enkele-
i vórtr-oor.
m steenko-
:n zou
si en
be-
ig voor
>rden.
1 nnlrgsmote-
lende afwate.
ts bepalingen
De heer Engel
de Zaan geborep.
kwam hij bij de
te Zaandam, waar
’êfiets of
een ge-
jelen. be-
firma of
Van een-
1 gemaakt
{edurendj?
GEN.
n gesloten water-
luldigd zijn twee.
in Duitsch-
e geallieer-
>rden moet
;e positie
imen tijd
walke
m. Een
Neder-
en karak-
Ierland nu
ve.-keers-
ten volle
gehouden.
~sbruik
de
jke
dm» ver-
winnen
-e tot het
ging
ter hem
verten be
heer De
de ander
te. De heer
“name ge-
rengen en
het
maar aan-
- Jxhe in-
om te
iretatie
dat daaromtrent misverstanden bestaan,
die nog niet volledig opgehelcterd z(jn.
De correspondent van Aneta, die de
reis door Oost-Indonesië meegemaakt
heeft, constateerde in de bezochte
bieden uit gesprekken met Inwoners van
vèrschillende politieke opvattingen eeni.
ge terughoudendheid ten aanzien van de
nieuwe structuur.
Een gedeelte vreest dat OoeV-Indone-
sië zijn streven tot onafhankelijkheid en
zijn nationalistische gevoelens niet vol
doende tot uitdrukking zal kunnen bren
gen; bij een ander deel overwegen de ge-,
voelens van vei'jondenheid1 met Neder,
land en het Oranjehuis, zooals blijkt uit
'1 niet ze-
meraal zal
"aat uit-
let ar-
dat
- zü
n. Of.
te zeg-
lishoud.
oud zijn
1 n.l. hoog
ius geld b
Advertentiën: 1—18 m m. 1 80,
elke m.m meer 010; derde
plaatsing halve prijs.
Advertentien tusschen de
tekst driemaal de prils
Er bevond zich slechts een Hollander in
de machine, nJ. de houthandelaar Engel uit
Zaandam.
calendermaand of
sn. Zij zijn strikt
rsonen. het rij- of
ermeid.
echts geldig wan.
het veerpersoneel
'aat. wanneer de
tgescheurd. Losse,
f 0.72
1.30
op 50 overtochten
Helder raakte het
I, juist op de plaats
was gezonken. Ook deze
overwonnen.
T.ilia” was zeer tevre-
ïrkzaamheden. Een
■rzoek ingesteld naar de
dit tweetal veroorzaakt
|nt als Gestapo Agent
bende liquideert.
tijdig Uw plaatsen.
7.- en 9.15 uur.
ondag 3 -, 5 7.- en
Woensdag 3.-, 7.-
-i-
NIEUWSBLADVODRZUIDtiOLLANO EN UTRECHT
schoonhovensche COURANT
f HOOFDREDACTEUR: W. KERREMAN8. Uitg. 8. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN. Teief. 207. Giro 13761.
e brug bij
>engesteld.
tot strenge vorst, luidt het weerbe-
Bagiers Is de heer P .Engel
werd in 1889 te Koog aan dt
Reeds op 15-jarige leeftijd
firma Dekker's Houthandel
van hij nu mede-directeur was.
Wat men sag.
Reuter geeft het volgende verhaal van een
Deensch ^uichtvaartinspecteur. die ooggetuige
van het vliegtuigongeluk is geweest.
„Het was een heldere middag met zonne
schijn. maar het was bitter koud, ongeveer 5
graden onder nul. Het vliegtuig taxlde naar de
startbaan de piloot gaf vol gas en het toestel
snelde langs de grond. Alles scheen volkomen
normaal en het steeg op. Op een gegeven mo,
ment steeg het echter op een abnormale wij
ze net alsof het toestel als een licht omhoog
ging. Wij begrepen dat er iets fout was. Toch
scheen de piloot zijn machine weer in zijn
macht te hebben. Toen van een hoogte van
ongeveer 100 meter stortte het toestel met zijn
neus naar voren, al zwaaiende, tegen den
grond. Een zware explosie volgde. Toen we bij
fle plek des onheils kwgmen. vonden we al
leen nog een deel van het metalen omhulsel
van de vleugels en stukken van de beklee-
dlng. Iedere Inzittende moet onmiddellijk ge
dood zijn. De dooden warden uit de wrakstuk
ken gehaald en naar een in de nabijheid ge
legen gebouw gebracht. Uren later had men
nog geen van de slachtoffers kunnen indenti-
ficeeren. Het was zelfs niet mogelijk vost t»
stellen, wie de mannelijke, en wie de vrouwe
lijke passagiers waren geweest.
Een groot aantal ambulancewagens reed
dadelijk naar de plek, waar het vliegtuig was
neergekomen. Ook de brandweer was spoe
dig ter plaats*.
uit munten
St rond was
papieren geld
meer op, du. .1
van de eene
»s goed gaat.
hand in de
>pelijke ma-
irdoor goed
len niet ge
niet door, de
>rter of langer
«■rn-overeenkomt
c. 2 in comt
't namelijk ai
‘gatie ad
lenka zal
lek Indo-
duidelijk mier Cami*«»
sische le- koningskwf"-
»el minder sche part»
hopen en rugtrekken van c
laar mocht den zou oplossen.
over den opvolger Prins
dat zijn opvolgii
eid voor, wenschen een co:
'rijdag on-
de vloed,
Deensche stoom-
achteruit te ha-
over de laatste
Men liet de
1 de sleepbooten
zich met hun
len. Door het los-
het schip aan
Plotseling
>ijna dwars
pdraad va"
de Li.»»
Met
Je haven
en ver-
„Maas"
de
ng of andere om-
loet doen is ver-
lef en bij zwaren
ef; houders van
aarten betalen in
1 het gewone ta-
MAN.
zich Woens-
begaf, werd
OL.O”
b«VM 14 jMT.
9 uur. Zoadaq 26 lan.
I 8 uw. Phatebatpreken
I van iedcN voorateUlog
de
igen C. H.,
April 1946
Ikali om
VERBETERING AfET
.AND
de Groote Vier een
1 gezonden over de
verlangt vhn onze doste
en
gebo. .1 1017, steward.
ronkelijk zou piloot Steinbeck deze
reis hebben gemaakt. Hij stond officieel op
de indeehngslijst geboekt. Maar omdat hij nog
een dag vacantie te goed had heeit Geyssen-
doffer op het laatste moment de taak van hem
overgenomen.
1886 te Lier
onderwijs dei
1 gevolgd, ging hij
ren 9a achilderea
1 20
rijwiel 2.20
Prins Gustaaf Adolf van zweden, di
Greve Stendock, secretaris van prins
Adoif, de Nederlander Engel, een
laar te Zaandam, de heer Izqui
sche nationaliteit, de Amerikaani
Grace Moore, mevrouw
Deensche zangeres, mevr.
heeren Dennow, Thomsen,
Malkeprang, allen van Deet
De heeren Sorbon en Tuvb
s.he nationaliteit en twee I
ren Loup en Mallic.
Van deze passagiers waren de eerste vier
te Amsterdam Ingestapt, de andere twaalf
waren te Kopenhagen aan boord gekomen.
Crace Moore zou vandaag te Stockholm een
concert hebben gegeven.
G. J. Geyssendorffer.
G. J. Rietman, geboren 1918, tweede piloot.
S. M. A. Pijnenburg, geboren 1915, tweede
telegrafist.
W. Brand:
legrafist.
W A. Bommel, geboren 1924, boord-werk-
tuigkundige
H. Hoak,
Oorsprc
hebl
’■mde 51-jarige moeder
,»dt een van haar oogen
„het hoogste bod”, ter
irden gesteld, haar kroost
ig en een behoorlijk o..d
Namen der dooden.
Gustaaf Adolf van Zweden, de Zweed
Stendock, secretaris van prins Gustaaf
de Nederlander Engel, een houthande-
te Zaandam, de heer Izquierdo, Spaan-
maliteit, de Amerlkaansche zangeres
(oore, mevrouw Gerda Neumann,
zangeres, mevr. Sermann, en de
low, Thomsen, Bradt, Brix en
allen van Deensche nationaliteit.
vhagen van Zweed-
Franschen, de hee-
Bij de lange en droeve lijst van vliegonge
lukken ia er nu ook weer een van de K.L.M.
Gisterenmiddag zou een vliegmachine van de
Ned. Maatschappij uit Kopenhagen naar
Stockholm vertrekken. Aan boord waren
zich 16 passagiers en 6 man personeel. On
der de eersten bevonden zich prins Gustaaf
Adolf "van Zweden met zijn adjudant Alle
inzittenden zijn omgekomen. Bij het opstij
gen viel de machine omlaag met de neus in
de grond, vloog in brand en ontplofte toen.
De Zweedsche prins keerde terug van een
bezoek aan prins Berpard en prinses Juliana.
Hij was geboren in 1906. Hij heeft 4 dochters
en 1 zoon.
De piloot van het toestel was de bekende
eerste vlieger G. J. Geysendorffer, die 54
jaar was en sinds 1921 in dienst bij de K.L.M.
De persdienst van de K.L.M. meldt, dat
het vliegtuig op ongebruikelijke wijze op
steeg. E^en ooggetuige echter verklaarde, dat
het normaal omhoog ging, toen een draaien
de beweging /naakte, neerstortte, op de grond
in brand vloog en ontplofte.
pe inzittenden moeten op slag gedood zijn,
daar zij allen nog op hun plaatsen zaten.
De prln* was de oudste zoon van den kroon
prins.
Geysendorffer laat een vrouw, een Deen
sche, en twee kinderen na
2 JAAR VOOR EEN MOORD.’
De rechtbank te 's-Gravenhage heeft
zaak behandeld tegen den 16-jarlt
die er van beschuldigd wordt in
mej. J. C. P. dqpr middel van cyaankal
het leven te hebben gebracht.
De officier van justitie eischte drie jaar
gevangenisstraf, waarvan één jaar voorwaar
delijk alsmede onder toezichtstelling.
te makel
de tweede mogelijkheid voor,
zaak vast en het zal groote moei-
Jan tot nieuwe overeenstemming
KOUDE EN SNEEUW.
Uit vele landen korKen berichten van zware
sneeuwval, zelfs in die waar men dat geens
zins gewoon is. zooals in Zuid-Frankrijk en
in Italië. In het Zuiden en Zuid-Oosten van
Engeland werd bet verkeer door de sneeuw
gestremd.
De schipbrug bij Vianen is weggenomen.
MOEDERLIEFDE.
Moeder biedt een oog te koop,
f van twaalf
"en te koop
-ineinde in
oost behoor-
onderdak te
ins werd op 5 Juli
het voorbereidend
school te hebben
aan het schrüvi
u u»o»uit prof Aalberse,
men zich bij het uitwérkei
1 met aan overhaasting z»
de „12e en 13e provlncie-beweging". wel
ke resp. In de Minahassa en op Ambon be
staat. Dit deel ziet de nieuwe structuur
als voorpost tot losmaking van de ban
den met Nederland.
Het merendeel Is van inzicht, dat de
traditloneele betrekkingen met Neder
land gehandhaafd kunnen worden, on
geacht ligging en staatkundige stuctuur
van Oost-Indonesië. Men beseft, dat po
gingen tot afscheiding van kleine gebie
den van Oost-Indonesië economisch tot
vrijwel onoverkomelijke bezwaren zouden
leiden.
Soekawati en zijn ministers Pantouw
(Voorlichting) en Dengah (Verkeer
Waterstaat) hebben echter overal
drukkelijk verklaard, dat slechts
samenwerking van de geheele bevolking,
van welken landaard ook, en vooral ook
door gebruikmaking van Nederlandsche
hulp en Nederlandsche ervaringen de
doelstellingen van Oost Indonesië en de
welvaart van cht gebied kunnen worden
verwezenlijkt Deze verklaringen hebben
op de bevolking geruststellend gewerkt.
BINNENLAND.
ONZE GRENSVERBU
DUITSCHLJ
De regeering heeft aan
aanvullend memorandum
verbetering, die zij
lijke grens.
De fegeering acht het noodzakelijk er nog
eens met aandacht op te wijzen, dat deze al-
gemeene wenschen voor haar van de aller
grootste beteekenis zijn; deze punten vragen
onmiddellijk aandacht. De hier bedoelde
vraagstukken zullen thans ter hand moeten
worden genomen .ten einde te bereiken, dat
het stelsel, dat thans In het bezette Duitsch-
land geldt, zoo snel mogelijk aangepast wordt
bij het stelsel, dat voor het vredesverdrag
wordt nagestreefd.
Waar de bewapeningspolitiek
land uit hoofde van het onwrikbare -
de doel blijvend opgeheven zal wor»t
mede in verband met de w ihopigt
van de Duitsche industrie voor geniii
met vervoerscijfers worden gerekend,
beneden het peil van 1924 zullen liggei
van de groote welvaartsbronnen van I
land zal derhalve blijvend in omvang
ter veranderen. Daarom mag Ned:
meer dan ooit verwachten, dat op
politiek- en handelspolitiek gebied
xnet zijn belangen wordt rekening
Wat de mijnen betreft, die thans in geb,
rijn, zoo gaat het hier niet uitslulMnd om j
overdracht der concessies en van de eigenlijl
Wiijnen. maar ook om alles wat daarmede ve
bonden is zooals de bedrijven tot het
van nevenproducten haven, en andere
bedrijf behoorende verkeersinrichtingen. ter
wijl onder de productie der mijnen niet alleen
steenkolen, cokes en briketten, maar ook alle
bijproducten behooren.
Nfederland heeft nog vele andere
logsche beleggingen in den Duit»chei.
lenmijnbouw in het algemeen Ov<rwc
kunnen worden deze rechten in te
tegen Duitsche eigendomsrechten in
doelde mijnen. Hierdoor zou
deze zaak vergemakkelijkt
Ten aanzien van de li
lijkheden en de daaruit
ringsproblemen worden
voorgesteld.
Een verarmd
kinderen biedt
aan, tegen
staat te woi
Ijjke voedinj
verschaffen.
Zij zit in zorgen over haar vier jongste kin
deren, die tusschen 7 en 15 jaar oud zijn.
„Er blijft mij niets anders over,” zei zij
vastbesloten. „Ik wil mijn kinderen bij mij
houden en ik wil dat ze iets worden en een
goed, normaal leven krijgen. Ik wil dat mijn
dochters haar studie voortzetten. De
wil verpleegster worden en de andere
naliste, maar ik kan haar niet eens de
dige kleeding verschaffen. Ik zou mijn oog
het liefst willen verkoopen aan iemand, die
ons ergens een kleine boerderij zou geven,
met misschien een paar koeien en wat land
bouwgereedschap, zoodat wij in ons levens
onderhoud zouden kunnen voorzien.”
GEEN HELICOPTERE.
Naar men ons van de zijde van de K.L.M.
mededeelt, berust het bericht, dat deze maat
schappij een Sikorsky-helicoptère zou hebben
aangekocht voor het onderhouden van een
postdienst op de Waddeneilanden, op een
misvc.and.
DE „LILIA” VLOT.
Na twaalf dagen gelukte het Vi
danks de Noordoostelijke wind en
die minder hoog kwam, het
schip op de uitstaande ankers 1
len, zoo zelfs, dat het schip
droogte heen werd getrokken,
beide ankerkabels schieten en
..Hudson" en „Maas” konden
prooi naar Den Helder begeve
sen van een deel der lading lag 1
de voorzijde dieper dan achter,
kvyam de onbestuurbare „Lilia" bi
te liggen en brak de zware sleepdraad van
de „Hudson” af, toen‘zij probeerden de Lilia
recht de hgven binnen te loodsen. Met een
flinke snelheid voer het schip op de haven
kant af, waar de vele belangstellenden ver
schrikt uiteen stoven. De sleepboot „Maa
die achteruit werkte en het anker remden
vaart echter.
In de haven van Den 1
schip weer aan de grond,
waae een modderbak was
moeilijkheid werd
De kapitein van de „Llli
den over de bergingswei
duiker heeft een onder
bc3em van het tch>p.
EEN ONVERSCHROKKEN
Toen de Nederlander De Jongh
dagavond per auto naar Brussel
hij onderweg aangehouden door twee man
nen, die hem verzochten een eindje te mo
gen meerijden De heer De Jongh had hier
tegen geen bezwaar, een der mannen
naast hem zitten, terwijj de ander acht:
plaats nam. Nabij de gemeente Wolver
val een der twee individuen den
Jongh plotseling te stoppen terwijl
h|tm een revolver in den hals drukt:
I?ë Jongh liet zich door dit onaangei
voel evenwel niet van zijn stuk bre
in plaats van te stoppen drukte hij het gas
pedaal in. Het'schot ging af doch door de
plotselinge ruk naar voren werd de heer De
Jongh slechts licht aan het oor gewond. Toen
hij remde sprongen beide aanvallers uit de
auto en zetten het op een loopen. Twee gen
darmes zetten later de teide roovers na. Ze
werden tenslotte ontdekt in een sloot. Na
verbonden te zijn kon de Nederlander zijn
tocht voortzetteb.
KORTSTONDIGE VRIJHEID.
Vijf buitenlandsche zeelieden, die als ar
restanten in het hoofdbureau van politie te
Rotterdam vertoefden, hebben in de nacht
weten te ontsnappen Van een achtergehou-
den lepel hadden zij een schroevendraaier
gemaakt, waarmede zij een raam wisten te
verwijderen $n daarna hebben zij met een
ank de tralies losgewronaen. Dê vluchte-
ngen maakten een halsbrekende klimpartij
in de 4e étage van het hoofdbureau naar de
straat. Onderweg vroegen zij de weg naar de
haven maar zij deden dat ongelukl
een inspecteur van politie in burger,
ondervroeg en hen weer in arrest brs
NOG MEER VLIEGONGELUKKEN.
Twaalf dooden op Croydon.
Bij het neerstorten van een Engelsche Da
kota boven Croydon kwamen 12 menschen
cm het leven vier man kwamen om bij
Hongkong met een vliegtuig dat <-oor 5 mil-
lioen dollar aan goud vervoeide; vier passa
giers en de piloot van een Amerikaanscb
sportvliegtuig verloren het leven in den Ame-
nkaanschen staat Indiana, terwijl tenslotte
een Amerlkaansch legervliegtuig bij Hamburg
is neergestort, hetgeen den piloot het leven
kostte.
Het sneeuwde en de mist hing laag boven
Croydon toen een Dakota opsteeg voor een
vlucht naar Zuld-Afrika Nog voor het toe
stel het einde van de startbaan had bereikt
zag men het hevig schudden en vervolgens
scherp naar beneden duiken- Het vliegtuig
vloog rakelings over een hangar en stortte
neer op een Tsjechoslowaaksch toestel, waar
in zich gelukkig niemand bevond. Beide toe
stellen vlogen onmiddellijk in brand.
Familieleden en vrienden van de passagiers
die hen uitgeleide hadden gedaan, zagen d«
tragedie zich voor hun oogen afspelen. Hulp
was niet mogeMjk wegens de enorme hitte en
de inzittenden deden wanhopige pogingerf uit
de vlammen te ontsnappen. Elf slaagden
hierin, maar twaalf kWamen jammerlijk om,
Onder de slachtoffers bevindt zich captain
Spencer, de gezagvoerder van de Dakota, te
vens exploitant van de Spencer Airways in
Zuid-Afrika. Hij had de Dakota drie dagen
tevoren aan zijn vloot toegevoegd en haar
zelf overgevlogen uit Amerika naar Londen.
De andere leden van de bemanning hebben
zich allen in veiligheid kunnen brengen.
aan: „De openbare meening in Ame
zich ongetwijfeld tegen de Republi:
neuë keeren, terwijl al voldoende
gebleken is, dat het groote Indonesi
ger niet opgewassen is tegen de ve:
talrijke Nederlandsche troepen. Wij
bidden, dat God dit onheil keere. Mi
het komen, dan behoeven wij ons
einduitslag niet ongerust te maken.”
Doet zich de tweede mogelijkhei
„dan zit de z
te kosten d:
te komen.
In het d:
wat nu?
Volgens prof. Aalberse is het nog
ker, dat het dan de Commissie-Geni
zijn die de ontwerp-overeenkomst gaat
werken. Uit artikel 2 in combinatie HM
tikel 17, lid 1, valt namelijk af te leiden,
daarvoor een delegatie ad hoe benoemd moet
worden.
Hoe dit rij, zoo besluit
is te hopen, dat 1
van het ontwefp
schuldig maken.
DE GROOTE OOST.
ruim 500 -
Timoreesci.»
>n een afdeeling opgericht
Timoer Besar” (Vereent-
st). De sprekers op deze ver
rich positief tegen de nieu-
creatie „Oost-Indonesië” uil
nder het raadplegen van o»
tajnd was gekomen De verga-
te voorts de Nederlandsche drie
band met Nederland voor
hand!
r«.
te door p
d. indien
Vroeger, toen het geld alleen
bestond, kon men zeggen, dat het
omdat het rollen moest Nu wij
hebben, gaat deez zegswijze niet
het geld rolt toch wel Het rolt v
hand in de andere en als alles
gaat het z0° vaa'< van de eene 1
andere over, dat het de maatschap
ehinerie geameeid houdt en daai
idoet loopen. Maar als de toestand:
xond zijn, loopt de geldstroom
«meeting hapert en binnen koi.__
tijd ontstaan groote moeilijkheden.
We leven in eer. dergelijke tijd en de moei
lijkheden staan niet alleen voor de deur -
komen door de open deur reeds binnen,
om het met de eenvoudigste woorden 1
gen. wij komen niet toe met ons hui
geld! De kosten van levensonderhot
voor den gemiddelden Nederlander
dan zijn verdiensten; er moet du
.Waar komt dat geld vandaan?
Er zijn natuurlijk menschen. die zich met
rwarte handel extra inkomsten verschaften,
•r zijn slachtoffers van deze toestanden, die
•en deel van hun bonnen en textielpunten
verkoopen maar veel algemeener nog is het
verrchijnsel. dat men zijn spaarbankboekje
opteert En dat gaat hard, want het tekort is
groot. Zoo blijkt uit cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiex. dat de gezinnen der
goed betaalde arbeiders, die in het derde
kwartaal van 1946 een weekinkomen hadden
van f 50, iedere week ruim f 4 tekort ktva-
inen De volgende inkomensgroep met een ge
middeld loon van f 60.21 gaf per week f 62 47
uit en kwam dus ook nog bijna een rijks-
tdaalder per week te kort. Geen wonder dan
ook. dat in de eerste maanden van 1946 bij de
«paarbanken bijna 300 rpillioen meer werd te
ruggehaald dan ingelegd. Over het geheele
jaar berekend, zal het spaartegoed van ons
volk dan ook wel met ongeveer 400 millioen
verminderd zijn.
Maar daarmee zijn we er nog niet, want de
regeering laat ons voor allerei levensmiddelen
niet eens de volle prijs betalen. Zij legt er
geld op toe en dat kost ook nog eens een 400
tot 500 millioen gulden. Alleen voor ons dage.
Ejksch leven komen we dus tusschen de 900
en 1000 millioen gulden per jaar tekort, wat
neerkomt op f 100 per jaar per inwoner, of
gemiddeld f 2 per week voor ieder gezinslid
En dan spreken we nog niet eens over het
gnihardentekort op de regeerlngsuitgaven.
Dit kan natuurlijk niet voor onbeperkten tijd
(doorgaan Eens komt een eind aan het tegoed
bij de spaarbank en dan zal men noodgedwon
gen zich moeten bekrimpen. Trouwens ver
schillende bedrijven ondervinden reeds thans.
dat het publiek niet meer zoo grif geld uit
geeft als eenlgen tijd geleden. De luxe-handel
voelt dat natuurlijk het eerst: het is een tee
ltenend verschijnsel dat de laa*ste maand de
prijzen der bontjassen bijv, verlaagd ziln met
20 tot 50 pCt. Maar ook de eenvoudiger luxe,
zooals het wfekelliksche bosje bloemen begint
men zich te Fontze«?gen. De bloemenwinkeliers
merken dit al heel gded en ook de kappers
klagen, dat de vrouwen* lang niet meer zoo
veel aan hun haar laten doen. De wal begint
het schip dus te keeren en hoe nilnlllk dit
proces van aanpassing bij de geringe inkom
sten ook mag zijn, onder de gegeven omstan
digheden is het onvermijdelijk.
En als remedie tegen deze kwaal Is er maar
één gezond geneesmiddel, n.l. verhooglng van
de prod’irtle. Als meer wordt voortgebracht.
«Is de fabrieken weer on volle kracht draai
en en iedere werkkracht zoo goed mogelijk
gebuikt wordt, dan eerst komt er meer waarS
de in omloop wordt er meer verdiend en kan
dus de welvaart weer stijgen. Hlet zit dit
middel voor een betere toekomst.
DE BELGISCHE KONING.
In e?n interview heeft de Belgisch® pre»
•nier Camille Huysmans. sprekende over d®
-„.—.cwestie welke nog immer de Belgi
sche partijen scheldt, gezegd, dat een zich te
rugtrekken van den konlng vele moeilijkhe
den zou oplossen. Ten aanzien van den troon
opvolger Prins Boudewijn. zelde Huysmans,
dat zijn opvolging een vraagstuk was ..Wij
wenschen een constitutloneelen vorst, dat i»
een vorst, grootgebracht in den eerbied voor
onze vrijheden. Met andere woorden: een de
mocraat."
De meerderheid der rechterzijde wenschf
volgens den premier konlng Leopold terug,
de linkerzijde geeft de voorkeur aan zijn broer,
den prins-regent.
FELIX TIMMERMANS OVERLEDEN.
De ook hier veel gelezen VÏaamsch® schrij
ver Felix Timmerman^, is te Lier (BelgiiS)
overleden.
Timmermai
geboren. Na
middelbare s:
zich geheel
wijden.
Timmermans heeft zich zijn geheele leven
Ambonnee- tot het land aangetrokken gevoeld en heeft
che militai- hiervaB In zijn werk getuigd. Zijn romans
„Pallieter”, maar bovenal „Pieter Breughel”
en „Boerenpsalm” zijn lofzangen op het
Vlaamsche land Andere werken, waarin?»
Timmermans zich succes verwierf zijn ..Het
jit. kjndeke Jezus in Vlaanderen” en „De zeer
de schoone Ureh van Juffrouw Symforoza be-
- gyntjen", „Menee- Plroen". waarin hij even-
i®_ eens het Vlaamsche volksleven en de V'aam-
de sche n atuur uitbeeldde.
Tijdens de Duitsche bezetting van Belglf
heeft Timmermans zich schuldig gemaakt aan
collaboratie waardoor hij sinds de bevrljding
in ongenade is getaakt.
INFLATIE BEDREIÖT FRANKRIJK.
Ramadier. de nieuwe Fransche minister
president. heeft in een radlo-rede uiteenge
zet dat Frankrijk bedreigd wordt door infla
tie en* dat de strijd daartegen de voornaam-
‘s voor het bestaan van het huidige
*.ij wees od den gevaarlijken cirkel
verhoogde bankbiljetten-clrculatie en
1 prijzen en verklaarde, dat het d®
1 de regeering is. dit gevaar te be
let Fransche volk moet zichzelf over-
de noodzaak van de orijsverls-
EEN BEGIN.
Officieel wordt medegedeeld, dat bij de be
sprekingen tusschen de Nederlandsche en
Indische delegaties overeenstemming Is be
reikt ten aanzien van de militairt maatrege
len, die genomen moeten worden om den
toestand te verbeteren.
Morgen komen de delegaties opnieuw Ijijeen.
WAT VERDER GEBEURT.
Prof. Aalberse zet in het Brabantsch
Nieuwsblad uiteen, welke drie mogelijkheden
hij ziet, te weten:
1. de Republiek weigert te teekenen: de
Republiek is bereid te teekenen,
vaardt niet de olfkieele Nederlandsen
terpretatie; 3., de Republiek is bereid 1
teekenen en de Nederlandsche interpi
te aanvaarden.
Bij de eerste mogelijkheid teekent schrijver
Op 22 Januari hebben
sche Menadoneésche en
ren en oud-militairei
van de „Persatoean
ging De Groote Oost
gadering spraken zi
we staatkundige
omdat deze ..zon:
volksstem” tot sta
derjng wenscht:
kleur en den band met Nederl
Groote Oost te handhaven.
LIEVER BIJ NEDERLAND.
De president van Oost-Indonesië, Soe
kawati, en eenige van zijn ministers
hebben na hun reis van acht dagen door
Oost-Indonesië verklaard, dat een zeer
uitvoerige verklaring van den Inhoud en zet dat Franl
de beteekenis van de nieuwe staatkundl- he en dat d:
ge inrichting noodzakelijk zdl zijn, om- EJjEet^HU
verhoogd®
plicht van
zweren. H«
tuigen van
ge- gi0g
Tevens kondigde hij strenge maatregelen
tegen hen die goederen hamsteren om la.
hoogere prijzen te kunnen bedingen
OTTO HEEFT WEINIG KANS.
De Groote Vier zijn overeengekomen met
de laatste aanspraken van het huls Habsburg
den nietbestaanden postenrijkschen troon
„arte metten te maken.”'’
Volgens een gezaghebbende Amerikaans:
bron haddende plaatsvervangers der mir
ters van de Groote Vier besloten in het
desverdrag met Oostenrijk een paragraa.
te nemen, inhoudende de vervallen
amadier.
rident, he: