IEATER Vreeselijk vliegongeluk. F 9SCOOP 5 E JEUGD Prins Gustaaf Adolf omgekomen. L EN DANK Wij teren in! U JANUARI 1M1, MAANDAG tl JANUARI 1947 (We JAARGANG- No. *1. JETS «AADZIJDEN. L, C6STA CBDERLUND GRACE MOORE. bett tal - G. J. GEYSSENDORFFER. BUITENLAND. PRINS GUSTAAF ADOLF. C theater voor teder I I I f 6 40 ienburg, geboren 1920, tweede te il Culemborg i« voor het ver- U, f 0.10 acht den ierde geval doet zich de vraag voor: maal per werkdag ik” cdag heen en weer NEBERLANDSCH-INDIE. cp kort •■BffeviB* U bMt. eo Machtig avoatwea 0.80 n /ers sloot. Nederlander het ken zal P. ENGEL, t Het Nederlandsche slachtoffer onder de pas teer eteraa leepea. gewoon meesterwerk verxet dar Spoorwagen) >n voömoémd. de Ook eene jour- noo- en na- door 0.10 aan ter ORDBECHT Teerea 0 O IO n m ellende, van liefde en DIO PROBLEEM DAT OOOEN ZAL OPENEN. plar ling var N 2230 - GOUOA )0i”-THEaiER directie T. I. v.d. Tooren VORSTELLINGEN HEATER r ae Jaonart own JOE K. BBOWI 'onnby K over waa en thana ook J 0.10 Woensdag 29 Januari mfeatival te Cannae adel, twe: gezin of automoble dezelfde f j mag v' t worden acht is g< roger. wisseler .1 de t» 1 een regelinr kunnen wor landa.ir.w t voortvlo’h in een reeks mlng in 1 de passagiers n het ge. illioen meer Over het spaartegoed ongeveer 400 teg: vhuldigc dqpr mie lebben g‘ van just, jenisstraf, waarvi alsmede onder t rtocht het gewone zullende de veer- eten aanwijzen en rkomen. knipkaarten zijn Vrijdag» 7.- e® 9.15 uur Tarigf en Is overt- of gedeelte Af 0.05 ntère ...-houden jneüanden maar de brui keer ope Matige richt. sch® inis- et vre- iaf op verkla* naar .kkig aan r/ die hen iracht. f 0.56 f 0 65 pen C» en C*. be- L op het enkele- i vórtr-oor. m steenko- :n zou si en be- ig voor >rden. 1 nnlrgsmote- lende afwate. ts bepalingen De heer Engel de Zaan geborep. kwam hij bij de te Zaandam, waar ’êfiets of een ge- jelen. be- firma of Van een- 1 gemaakt {edurendj? GEN. n gesloten water- luldigd zijn twee. in Duitsch- e geallieer- >rden moet ;e positie imen tijd walke m. Een Neder- en karak- Ierland nu ve.-keers- ten volle gehouden. ~sbruik de jke dm» ver- winnen -e tot het ging ter hem verten be heer De de ander te. De heer “name ge- rengen en het maar aan- - Jxhe in- om te iretatie dat daaromtrent misverstanden bestaan, die nog niet volledig opgehelcterd z(jn. De correspondent van Aneta, die de reis door Oost-Indonesië meegemaakt heeft, constateerde in de bezochte bieden uit gesprekken met Inwoners van vèrschillende politieke opvattingen eeni. ge terughoudendheid ten aanzien van de nieuwe structuur. Een gedeelte vreest dat OoeV-Indone- sië zijn streven tot onafhankelijkheid en zijn nationalistische gevoelens niet vol doende tot uitdrukking zal kunnen bren gen; bij een ander deel overwegen de ge-, voelens van vei'jondenheid1 met Neder, land en het Oranjehuis, zooals blijkt uit '1 niet ze- meraal zal "aat uit- let ar- dat - zü n. Of. te zeg- lishoud. oud zijn 1 n.l. hoog ius geld b Advertentiën: 1—18 m m. 1 80, elke m.m meer 010; derde plaatsing halve prijs. Advertentien tusschen de tekst driemaal de prils Er bevond zich slechts een Hollander in de machine, nJ. de houthandelaar Engel uit Zaandam. calendermaand of sn. Zij zijn strikt rsonen. het rij- of ermeid. echts geldig wan. het veerpersoneel 'aat. wanneer de tgescheurd. Losse, f 0.72 1.30 op 50 overtochten Helder raakte het I, juist op de plaats was gezonken. Ook deze overwonnen. T.ilia” was zeer tevre- ïrkzaamheden. Een ■rzoek ingesteld naar de dit tweetal veroorzaakt |nt als Gestapo Agent bende liquideert. tijdig Uw plaatsen. 7.- en 9.15 uur. ondag 3 -, 5 7.- en Woensdag 3.-, 7.- -i- NIEUWSBLADVODRZUIDtiOLLANO EN UTRECHT schoonhovensche COURANT f HOOFDREDACTEUR: W. KERREMAN8. Uitg. 8. A W. N. VAN NOOTEN, SCHOONHOVEN. Teief. 207. Giro 13761. e brug bij >engesteld. tot strenge vorst, luidt het weerbe- Bagiers Is de heer P .Engel werd in 1889 te Koog aan dt Reeds op 15-jarige leeftijd firma Dekker's Houthandel van hij nu mede-directeur was. Wat men sag. Reuter geeft het volgende verhaal van een Deensch ^uichtvaartinspecteur. die ooggetuige van het vliegtuigongeluk is geweest. „Het was een heldere middag met zonne schijn. maar het was bitter koud, ongeveer 5 graden onder nul. Het vliegtuig taxlde naar de startbaan de piloot gaf vol gas en het toestel snelde langs de grond. Alles scheen volkomen normaal en het steeg op. Op een gegeven mo, ment steeg het echter op een abnormale wij ze net alsof het toestel als een licht omhoog ging. Wij begrepen dat er iets fout was. Toch scheen de piloot zijn machine weer in zijn macht te hebben. Toen van een hoogte van ongeveer 100 meter stortte het toestel met zijn neus naar voren, al zwaaiende, tegen den grond. Een zware explosie volgde. Toen we bij fle plek des onheils kwgmen. vonden we al leen nog een deel van het metalen omhulsel van de vleugels en stukken van de beklee- dlng. Iedere Inzittende moet onmiddellijk ge dood zijn. De dooden warden uit de wrakstuk ken gehaald en naar een in de nabijheid ge legen gebouw gebracht. Uren later had men nog geen van de slachtoffers kunnen indenti- ficeeren. Het was zelfs niet mogelijk vost t» stellen, wie de mannelijke, en wie de vrouwe lijke passagiers waren geweest. Een groot aantal ambulancewagens reed dadelijk naar de plek, waar het vliegtuig was neergekomen. Ook de brandweer was spoe dig ter plaats*. uit munten St rond was papieren geld meer op, du. .1 van de eene »s goed gaat. hand in de >pelijke ma- irdoor goed len niet ge niet door, de >rter of langer «■rn-overeenkomt c. 2 in comt 't namelijk ai ‘gatie ad lenka zal lek Indo- duidelijk mier Cami*«» sische le- koningskwf"- »el minder sche part» hopen en rugtrekken van c laar mocht den zou oplossen. over den opvolger Prins dat zijn opvolgii eid voor, wenschen een co: 'rijdag on- de vloed, Deensche stoom- achteruit te ha- over de laatste Men liet de 1 de sleepbooten zich met hun len. Door het los- het schip aan Plotseling >ijna dwars pdraad va" de Li.»» Met Je haven en ver- „Maas" de ng of andere om- loet doen is ver- lef en bij zwaren ef; houders van aarten betalen in 1 het gewone ta- MAN. zich Woens- begaf, werd OL.O” b«VM 14 jMT. 9 uur. Zoadaq 26 lan. I 8 uw. Phatebatpreken I van iedcN voorateUlog de igen C. H., April 1946 Ikali om VERBETERING AfET .AND de Groote Vier een 1 gezonden over de verlangt vhn onze doste en gebo. .1 1017, steward. ronkelijk zou piloot Steinbeck deze reis hebben gemaakt. Hij stond officieel op de indeehngslijst geboekt. Maar omdat hij nog een dag vacantie te goed had heeit Geyssen- doffer op het laatste moment de taak van hem overgenomen. 1886 te Lier onderwijs dei 1 gevolgd, ging hij ren 9a achilderea 1 20 rijwiel 2.20 Prins Gustaaf Adolf van zweden, di Greve Stendock, secretaris van prins Adoif, de Nederlander Engel, een laar te Zaandam, de heer Izqui sche nationaliteit, de Amerikaani Grace Moore, mevrouw Deensche zangeres, mevr. heeren Dennow, Thomsen, Malkeprang, allen van Deet De heeren Sorbon en Tuvb s.he nationaliteit en twee I ren Loup en Mallic. Van deze passagiers waren de eerste vier te Amsterdam Ingestapt, de andere twaalf waren te Kopenhagen aan boord gekomen. Crace Moore zou vandaag te Stockholm een concert hebben gegeven. G. J. Geyssendorffer. G. J. Rietman, geboren 1918, tweede piloot. S. M. A. Pijnenburg, geboren 1915, tweede telegrafist. W. Brand: legrafist. W A. Bommel, geboren 1924, boord-werk- tuigkundige H. Hoak, Oorsprc hebl ’■mde 51-jarige moeder ,»dt een van haar oogen „het hoogste bod”, ter irden gesteld, haar kroost ig en een behoorlijk o..d Namen der dooden. Gustaaf Adolf van Zweden, de Zweed Stendock, secretaris van prins Gustaaf de Nederlander Engel, een houthande- te Zaandam, de heer Izquierdo, Spaan- maliteit, de Amerlkaansche zangeres (oore, mevrouw Gerda Neumann, zangeres, mevr. Sermann, en de low, Thomsen, Bradt, Brix en allen van Deensche nationaliteit. vhagen van Zweed- Franschen, de hee- Bij de lange en droeve lijst van vliegonge lukken ia er nu ook weer een van de K.L.M. Gisterenmiddag zou een vliegmachine van de Ned. Maatschappij uit Kopenhagen naar Stockholm vertrekken. Aan boord waren zich 16 passagiers en 6 man personeel. On der de eersten bevonden zich prins Gustaaf Adolf "van Zweden met zijn adjudant Alle inzittenden zijn omgekomen. Bij het opstij gen viel de machine omlaag met de neus in de grond, vloog in brand en ontplofte toen. De Zweedsche prins keerde terug van een bezoek aan prins Berpard en prinses Juliana. Hij was geboren in 1906. Hij heeft 4 dochters en 1 zoon. De piloot van het toestel was de bekende eerste vlieger G. J. Geysendorffer, die 54 jaar was en sinds 1921 in dienst bij de K.L.M. De persdienst van de K.L.M. meldt, dat het vliegtuig op ongebruikelijke wijze op steeg. E^en ooggetuige echter verklaarde, dat het normaal omhoog ging, toen een draaien de beweging /naakte, neerstortte, op de grond in brand vloog en ontplofte. pe inzittenden moeten op slag gedood zijn, daar zij allen nog op hun plaatsen zaten. De prln* was de oudste zoon van den kroon prins. Geysendorffer laat een vrouw, een Deen sche, en twee kinderen na 2 JAAR VOOR EEN MOORD.’ De rechtbank te 's-Gravenhage heeft zaak behandeld tegen den 16-jarlt die er van beschuldigd wordt in mej. J. C. P. dqpr middel van cyaankal het leven te hebben gebracht. De officier van justitie eischte drie jaar gevangenisstraf, waarvan één jaar voorwaar delijk alsmede onder toezichtstelling. te makel de tweede mogelijkheid voor, zaak vast en het zal groote moei- Jan tot nieuwe overeenstemming KOUDE EN SNEEUW. Uit vele landen korKen berichten van zware sneeuwval, zelfs in die waar men dat geens zins gewoon is. zooals in Zuid-Frankrijk en in Italië. In het Zuiden en Zuid-Oosten van Engeland werd bet verkeer door de sneeuw gestremd. De schipbrug bij Vianen is weggenomen. MOEDERLIEFDE. Moeder biedt een oog te koop, f van twaalf "en te koop -ineinde in oost behoor- onderdak te ins werd op 5 Juli het voorbereidend school te hebben aan het schrüvi u u»o»uit prof Aalberse, men zich bij het uitwérkei 1 met aan overhaasting z» de „12e en 13e provlncie-beweging". wel ke resp. In de Minahassa en op Ambon be staat. Dit deel ziet de nieuwe structuur als voorpost tot losmaking van de ban den met Nederland. Het merendeel Is van inzicht, dat de traditloneele betrekkingen met Neder land gehandhaafd kunnen worden, on geacht ligging en staatkundige stuctuur van Oost-Indonesië. Men beseft, dat po gingen tot afscheiding van kleine gebie den van Oost-Indonesië economisch tot vrijwel onoverkomelijke bezwaren zouden leiden. Soekawati en zijn ministers Pantouw (Voorlichting) en Dengah (Verkeer Waterstaat) hebben echter overal drukkelijk verklaard, dat slechts samenwerking van de geheele bevolking, van welken landaard ook, en vooral ook door gebruikmaking van Nederlandsche hulp en Nederlandsche ervaringen de doelstellingen van Oost Indonesië en de welvaart van cht gebied kunnen worden verwezenlijkt Deze verklaringen hebben op de bevolking geruststellend gewerkt. BINNENLAND. ONZE GRENSVERBU DUITSCHLJ De regeering heeft aan aanvullend memorandum verbetering, die zij lijke grens. De fegeering acht het noodzakelijk er nog eens met aandacht op te wijzen, dat deze al- gemeene wenschen voor haar van de aller grootste beteekenis zijn; deze punten vragen onmiddellijk aandacht. De hier bedoelde vraagstukken zullen thans ter hand moeten worden genomen .ten einde te bereiken, dat het stelsel, dat thans In het bezette Duitsch- land geldt, zoo snel mogelijk aangepast wordt bij het stelsel, dat voor het vredesverdrag wordt nagestreefd. Waar de bewapeningspolitiek land uit hoofde van het onwrikbare - de doel blijvend opgeheven zal wor»t mede in verband met de w ihopigt van de Duitsche industrie voor geniii met vervoerscijfers worden gerekend, beneden het peil van 1924 zullen liggei van de groote welvaartsbronnen van I land zal derhalve blijvend in omvang ter veranderen. Daarom mag Ned: meer dan ooit verwachten, dat op politiek- en handelspolitiek gebied xnet zijn belangen wordt rekening Wat de mijnen betreft, die thans in geb, rijn, zoo gaat het hier niet uitslulMnd om j overdracht der concessies en van de eigenlijl Wiijnen. maar ook om alles wat daarmede ve bonden is zooals de bedrijven tot het van nevenproducten haven, en andere bedrijf behoorende verkeersinrichtingen. ter wijl onder de productie der mijnen niet alleen steenkolen, cokes en briketten, maar ook alle bijproducten behooren. Nfederland heeft nog vele andere logsche beleggingen in den Duit»chei. lenmijnbouw in het algemeen Ov<rwc kunnen worden deze rechten in te tegen Duitsche eigendomsrechten in doelde mijnen. Hierdoor zou deze zaak vergemakkelijkt Ten aanzien van de li lijkheden en de daaruit ringsproblemen worden voorgesteld. Een verarmd kinderen biedt aan, tegen staat te woi Ijjke voedinj verschaffen. Zij zit in zorgen over haar vier jongste kin deren, die tusschen 7 en 15 jaar oud zijn. „Er blijft mij niets anders over,” zei zij vastbesloten. „Ik wil mijn kinderen bij mij houden en ik wil dat ze iets worden en een goed, normaal leven krijgen. Ik wil dat mijn dochters haar studie voortzetten. De wil verpleegster worden en de andere naliste, maar ik kan haar niet eens de dige kleeding verschaffen. Ik zou mijn oog het liefst willen verkoopen aan iemand, die ons ergens een kleine boerderij zou geven, met misschien een paar koeien en wat land bouwgereedschap, zoodat wij in ons levens onderhoud zouden kunnen voorzien.” GEEN HELICOPTERE. Naar men ons van de zijde van de K.L.M. mededeelt, berust het bericht, dat deze maat schappij een Sikorsky-helicoptère zou hebben aangekocht voor het onderhouden van een postdienst op de Waddeneilanden, op een misvc.and. DE „LILIA” VLOT. Na twaalf dagen gelukte het Vi danks de Noordoostelijke wind en die minder hoog kwam, het schip op de uitstaande ankers 1 len, zoo zelfs, dat het schip droogte heen werd getrokken, beide ankerkabels schieten en ..Hudson" en „Maas” konden prooi naar Den Helder begeve sen van een deel der lading lag 1 de voorzijde dieper dan achter, kvyam de onbestuurbare „Lilia" bi te liggen en brak de zware sleepdraad van de „Hudson” af, toen‘zij probeerden de Lilia recht de hgven binnen te loodsen. Met een flinke snelheid voer het schip op de haven kant af, waar de vele belangstellenden ver schrikt uiteen stoven. De sleepboot „Maa die achteruit werkte en het anker remden vaart echter. In de haven van Den 1 schip weer aan de grond, waae een modderbak was moeilijkheid werd De kapitein van de „Llli den over de bergingswei duiker heeft een onder bc3em van het tch>p. EEN ONVERSCHROKKEN Toen de Nederlander De Jongh dagavond per auto naar Brussel hij onderweg aangehouden door twee man nen, die hem verzochten een eindje te mo gen meerijden De heer De Jongh had hier tegen geen bezwaar, een der mannen naast hem zitten, terwijj de ander acht: plaats nam. Nabij de gemeente Wolver val een der twee individuen den Jongh plotseling te stoppen terwijl h|tm een revolver in den hals drukt: I?ë Jongh liet zich door dit onaangei voel evenwel niet van zijn stuk bre in plaats van te stoppen drukte hij het gas pedaal in. Het'schot ging af doch door de plotselinge ruk naar voren werd de heer De Jongh slechts licht aan het oor gewond. Toen hij remde sprongen beide aanvallers uit de auto en zetten het op een loopen. Twee gen darmes zetten later de teide roovers na. Ze werden tenslotte ontdekt in een sloot. Na verbonden te zijn kon de Nederlander zijn tocht voortzetteb. KORTSTONDIGE VRIJHEID. Vijf buitenlandsche zeelieden, die als ar restanten in het hoofdbureau van politie te Rotterdam vertoefden, hebben in de nacht weten te ontsnappen Van een achtergehou- den lepel hadden zij een schroevendraaier gemaakt, waarmede zij een raam wisten te verwijderen $n daarna hebben zij met een ank de tralies losgewronaen. Dê vluchte- ngen maakten een halsbrekende klimpartij in de 4e étage van het hoofdbureau naar de straat. Onderweg vroegen zij de weg naar de haven maar zij deden dat ongelukl een inspecteur van politie in burger, ondervroeg en hen weer in arrest brs NOG MEER VLIEGONGELUKKEN. Twaalf dooden op Croydon. Bij het neerstorten van een Engelsche Da kota boven Croydon kwamen 12 menschen cm het leven vier man kwamen om bij Hongkong met een vliegtuig dat <-oor 5 mil- lioen dollar aan goud vervoeide; vier passa giers en de piloot van een Amerikaanscb sportvliegtuig verloren het leven in den Ame- nkaanschen staat Indiana, terwijl tenslotte een Amerlkaansch legervliegtuig bij Hamburg is neergestort, hetgeen den piloot het leven kostte. Het sneeuwde en de mist hing laag boven Croydon toen een Dakota opsteeg voor een vlucht naar Zuld-Afrika Nog voor het toe stel het einde van de startbaan had bereikt zag men het hevig schudden en vervolgens scherp naar beneden duiken- Het vliegtuig vloog rakelings over een hangar en stortte neer op een Tsjechoslowaaksch toestel, waar in zich gelukkig niemand bevond. Beide toe stellen vlogen onmiddellijk in brand. Familieleden en vrienden van de passagiers die hen uitgeleide hadden gedaan, zagen d« tragedie zich voor hun oogen afspelen. Hulp was niet mogeMjk wegens de enorme hitte en de inzittenden deden wanhopige pogingerf uit de vlammen te ontsnappen. Elf slaagden hierin, maar twaalf kWamen jammerlijk om, Onder de slachtoffers bevindt zich captain Spencer, de gezagvoerder van de Dakota, te vens exploitant van de Spencer Airways in Zuid-Afrika. Hij had de Dakota drie dagen tevoren aan zijn vloot toegevoegd en haar zelf overgevlogen uit Amerika naar Londen. De andere leden van de bemanning hebben zich allen in veiligheid kunnen brengen. aan: „De openbare meening in Ame zich ongetwijfeld tegen de Republi: neuë keeren, terwijl al voldoende gebleken is, dat het groote Indonesi ger niet opgewassen is tegen de ve: talrijke Nederlandsche troepen. Wij bidden, dat God dit onheil keere. Mi het komen, dan behoeven wij ons einduitslag niet ongerust te maken.” Doet zich de tweede mogelijkhei „dan zit de z te kosten d: te komen. In het d: wat nu? Volgens prof. Aalberse is het nog ker, dat het dan de Commissie-Geni zijn die de ontwerp-overeenkomst gaat werken. Uit artikel 2 in combinatie HM tikel 17, lid 1, valt namelijk af te leiden, daarvoor een delegatie ad hoe benoemd moet worden. Hoe dit rij, zoo besluit is te hopen, dat 1 van het ontwefp schuldig maken. DE GROOTE OOST. ruim 500 - Timoreesci.» >n een afdeeling opgericht Timoer Besar” (Vereent- st). De sprekers op deze ver rich positief tegen de nieu- creatie „Oost-Indonesië” uil nder het raadplegen van o» tajnd was gekomen De verga- te voorts de Nederlandsche drie band met Nederland voor hand! r«. te door p d. indien Vroeger, toen het geld alleen bestond, kon men zeggen, dat het omdat het rollen moest Nu wij hebben, gaat deez zegswijze niet het geld rolt toch wel Het rolt v hand in de andere en als alles gaat het z0° vaa'< van de eene 1 andere over, dat het de maatschap ehinerie geameeid houdt en daai idoet loopen. Maar als de toestand: xond zijn, loopt de geldstroom «meeting hapert en binnen koi.__ tijd ontstaan groote moeilijkheden. We leven in eer. dergelijke tijd en de moei lijkheden staan niet alleen voor de deur - komen door de open deur reeds binnen, om het met de eenvoudigste woorden 1 gen. wij komen niet toe met ons hui geld! De kosten van levensonderhot voor den gemiddelden Nederlander dan zijn verdiensten; er moet du .Waar komt dat geld vandaan? Er zijn natuurlijk menschen. die zich met rwarte handel extra inkomsten verschaften, •r zijn slachtoffers van deze toestanden, die •en deel van hun bonnen en textielpunten verkoopen maar veel algemeener nog is het verrchijnsel. dat men zijn spaarbankboekje opteert En dat gaat hard, want het tekort is groot. Zoo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiex. dat de gezinnen der goed betaalde arbeiders, die in het derde kwartaal van 1946 een weekinkomen hadden van f 50, iedere week ruim f 4 tekort ktva- inen De volgende inkomensgroep met een ge middeld loon van f 60.21 gaf per week f 62 47 uit en kwam dus ook nog bijna een rijks- tdaalder per week te kort. Geen wonder dan ook. dat in de eerste maanden van 1946 bij de «paarbanken bijna 300 rpillioen meer werd te ruggehaald dan ingelegd. Over het geheele jaar berekend, zal het spaartegoed van ons volk dan ook wel met ongeveer 400 millioen verminderd zijn. Maar daarmee zijn we er nog niet, want de regeering laat ons voor allerei levensmiddelen niet eens de volle prijs betalen. Zij legt er geld op toe en dat kost ook nog eens een 400 tot 500 millioen gulden. Alleen voor ons dage. Ejksch leven komen we dus tusschen de 900 en 1000 millioen gulden per jaar tekort, wat neerkomt op f 100 per jaar per inwoner, of gemiddeld f 2 per week voor ieder gezinslid En dan spreken we nog niet eens over het gnihardentekort op de regeerlngsuitgaven. Dit kan natuurlijk niet voor onbeperkten tijd (doorgaan Eens komt een eind aan het tegoed bij de spaarbank en dan zal men noodgedwon gen zich moeten bekrimpen. Trouwens ver schillende bedrijven ondervinden reeds thans. dat het publiek niet meer zoo grif geld uit geeft als eenlgen tijd geleden. De luxe-handel voelt dat natuurlijk het eerst: het is een tee ltenend verschijnsel dat de laa*ste maand de prijzen der bontjassen bijv, verlaagd ziln met 20 tot 50 pCt. Maar ook de eenvoudiger luxe, zooals het wfekelliksche bosje bloemen begint men zich te Fontze«?gen. De bloemenwinkeliers merken dit al heel gded en ook de kappers klagen, dat de vrouwen* lang niet meer zoo veel aan hun haar laten doen. De wal begint het schip dus te keeren en hoe nilnlllk dit proces van aanpassing bij de geringe inkom sten ook mag zijn, onder de gegeven omstan digheden is het onvermijdelijk. En als remedie tegen deze kwaal Is er maar één gezond geneesmiddel, n.l. verhooglng van de prod’irtle. Als meer wordt voortgebracht. «Is de fabrieken weer on volle kracht draai en en iedere werkkracht zoo goed mogelijk gebuikt wordt, dan eerst komt er meer waarS de in omloop wordt er meer verdiend en kan dus de welvaart weer stijgen. Hlet zit dit middel voor een betere toekomst. DE BELGISCHE KONING. In e?n interview heeft de Belgisch® pre» •nier Camille Huysmans. sprekende over d® -„.—.cwestie welke nog immer de Belgi sche partijen scheldt, gezegd, dat een zich te rugtrekken van den konlng vele moeilijkhe den zou oplossen. Ten aanzien van den troon opvolger Prins Boudewijn. zelde Huysmans, dat zijn opvolging een vraagstuk was ..Wij wenschen een constitutloneelen vorst, dat i» een vorst, grootgebracht in den eerbied voor onze vrijheden. Met andere woorden: een de mocraat." De meerderheid der rechterzijde wenschf volgens den premier konlng Leopold terug, de linkerzijde geeft de voorkeur aan zijn broer, den prins-regent. FELIX TIMMERMANS OVERLEDEN. De ook hier veel gelezen VÏaamsch® schrij ver Felix Timmerman^, is te Lier (BelgiiS) overleden. Timmermai geboren. Na middelbare s: zich geheel wijden. Timmermans heeft zich zijn geheele leven Ambonnee- tot het land aangetrokken gevoeld en heeft che militai- hiervaB In zijn werk getuigd. Zijn romans „Pallieter”, maar bovenal „Pieter Breughel” en „Boerenpsalm” zijn lofzangen op het Vlaamsche land Andere werken, waarin?» Timmermans zich succes verwierf zijn ..Het jit. kjndeke Jezus in Vlaanderen” en „De zeer de schoone Ureh van Juffrouw Symforoza be- - gyntjen", „Menee- Plroen". waarin hij even- i®_ eens het Vlaamsche volksleven en de V'aam- de sche n atuur uitbeeldde. Tijdens de Duitsche bezetting van Belglf heeft Timmermans zich schuldig gemaakt aan collaboratie waardoor hij sinds de bevrljding in ongenade is getaakt. INFLATIE BEDREIÖT FRANKRIJK. Ramadier. de nieuwe Fransche minister president. heeft in een radlo-rede uiteenge zet dat Frankrijk bedreigd wordt door infla tie en* dat de strijd daartegen de voornaam- ‘s voor het bestaan van het huidige *.ij wees od den gevaarlijken cirkel verhoogde bankbiljetten-clrculatie en 1 prijzen en verklaarde, dat het d® 1 de regeering is. dit gevaar te be let Fransche volk moet zichzelf over- de noodzaak van de orijsverls- EEN BEGIN. Officieel wordt medegedeeld, dat bij de be sprekingen tusschen de Nederlandsche en Indische delegaties overeenstemming Is be reikt ten aanzien van de militairt maatrege len, die genomen moeten worden om den toestand te verbeteren. Morgen komen de delegaties opnieuw Ijijeen. WAT VERDER GEBEURT. Prof. Aalberse zet in het Brabantsch Nieuwsblad uiteen, welke drie mogelijkheden hij ziet, te weten: 1. de Republiek weigert te teekenen: de Republiek is bereid te teekenen, vaardt niet de olfkieele Nederlandsen terpretatie; 3., de Republiek is bereid 1 teekenen en de Nederlandsche interpi te aanvaarden. Bij de eerste mogelijkheid teekent schrijver Op 22 Januari hebben sche Menadoneésche en ren en oud-militairei van de „Persatoean ging De Groote Oost gadering spraken zi we staatkundige omdat deze ..zon: volksstem” tot sta derjng wenscht: kleur en den band met Nederl Groote Oost te handhaven. LIEVER BIJ NEDERLAND. De president van Oost-Indonesië, Soe kawati, en eenige van zijn ministers hebben na hun reis van acht dagen door Oost-Indonesië verklaard, dat een zeer uitvoerige verklaring van den Inhoud en zet dat Franl de beteekenis van de nieuwe staatkundl- he en dat d: ge inrichting noodzakelijk zdl zijn, om- EJjEet^HU verhoogd® plicht van zweren. H« tuigen van ge- gi0g Tevens kondigde hij strenge maatregelen tegen hen die goederen hamsteren om la. hoogere prijzen te kunnen bedingen OTTO HEEFT WEINIG KANS. De Groote Vier zijn overeengekomen met de laatste aanspraken van het huls Habsburg den nietbestaanden postenrijkschen troon „arte metten te maken.”'’ Volgens een gezaghebbende Amerikaans: bron haddende plaatsvervangers der mir ters van de Groote Vier besloten in het desverdrag met Oostenrijk een paragraa. te nemen, inhoudende de vervallen amadier. rident, he:

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1947 | | pagina 1