Een grote ramp
SCHOONHOVENSCHE COURANT
voor de K.L.M.
i nu
Verdubbelde inspanning
voor de vrede”
eiders-
rtjes.
AND
ngiche Veer
ra”
ding.
binnenland.
WX
krassen
CTOBER 1948
en
VM 75-07-54
in Amerika in zicht, verzamelt de candidaat
Me: de
99
:hoonhov«n
r maat.
er stevig linnen.
Constellation neergestort.
l
MBACHT
telling lever*
2.
meente
en kantoortje
tn de Oude
anaf Vrijdag
huis te Lopik,
>estek en te
eente Lopik.
vk Ing
I
van
iuyve
et dr
heb-
r ge-
i hun
i die
veel
r maat.
rlogse elastiek,
Ji- en Spek-
uitvoering,
reakhout.
bauwsekade.
ie Graafdljk
•rden circa
aangetrof-
iet
moe-
taar
?en
odem
ranaf f 17.30
Hoofdred.: W. Kerremans
werd dit voort
aangenor
een spet
•ie taak ht
^ing
zal
ko
rt is
ond
ndat
ieii„
inst
•n om 1
tgcn op
de i
«leidingen tot
welke landing
(heden moest
Advertentie!: 1-15 num. f 1.80. elke
m m. nmi t 0.13. derde planning
halva prtji. Familieberichten 10 et
oer mjn.
tor de
trdeeld.
‘d misschien
't was
o (kaarten zijn
have electr.
Sinds de opening van
insten door de K.L.M.
istige ongeluk dat op
lied. In die tijd werdei
1 uitgevoerd, waarbij i».
sen vervoerd werden.
Venchljnt Maande
in Vrijdag. I...
ling 11 85 per 1
Schoonhoven 1
gisternacht
i" op het
maci
zond
de Constellation „Nijme*’-
van de nacht opgesU,
aan boord 29 passagu
bemanning en een
de heer H.
een vrij voorspt
ieelte van de to<
zeg zou
in Schot
twick, waar
teeds dalt
ika naar
vrij dikke
Minister
voor de
'ocialisti-
‘s inter-
ten. is al meermale
slissend beantwoord,
anders, toen er
den geen ander
gezantschappen,
foon. dagbladen,
stonden, toen waren
baar
ten vernemen wekt
oorlogsjaren 1
*den te over
nut van
j hebben
iwamen
'antie en
snoten. De
ibón zijn
rap-
lend.
zijn
rap-
lend. Op
Ipen van
de
.•oor hij
•iding en
waar-
wijd en zijd
met uitzondering
De mannen. <»c
de verwachting de gro-
rden uitgenodigd de be-
d van ministers van bui-
■"oedig mogelijk te her
was zeer
leid had
1» over
zijn
id ge-
van de
i voort
lens op
stel-
had
de Jo-
concen-
Indt
men te berei
zerp evei
len. zc
maand nog
:hijnen, waarop d
Gebiedsdelen bij
len. Tegelijl
-‘werp tc
Maandag. Woenidag
Prijibij vooruitbela-
3 maanden, voor
I 150.
voor-
werd met
dat deze fractie
hebben tegenge-
half acht
done-
liken,
•neens
at het
het
mi-
Negen en dertig doden pnder
wie Dick Parmen tier.
voormid-
Lopik, In het
mkomstig het
commissie
Zij zegt
wel wat
een ongewone
Drie inzittenden van auto
verdronken.
rond om omstreeks zeven uur i
“tauto te Noordwijkerhout in
over de kop en kwam bijna
water te liggen,
poogde de inzittenden te
portier van de auto kon niet
Door middel van een takelwage
iet portier tenslotte opengetrokke»
’.tenden. de
?r van 10 ki
Duyvenvöc
neef, de
NoordwL—
1gebrach
presidentsverkiezingen i
Dewey populariteit door het uitdelen van handtekeningen.
gische
de colt
band op de geb<
communisten zijl
ten", zo i
Voc-
Den Haag
behandeling
gonnen. De pi
groot. Toen E
hij een groot i
het Volkerenrecht,
verblijf in de cel
studeerd. Gedurende
zaak, die Woensdagmi
gezet werd, beriep
het Volkerenrecht er
hgste, dat hij ook mi
van de moorden, die h
den en op andere gevangenen
tratiekampen gepleegd werden.
De zitting wordt vandaag voortgezet.
de trans-Atlantische
is dit het eerste
deze lijnen is ge
ien bijna 1600 vluch-
in totaal 57.000 men-
JIEN BLADZIJDEN. VRIJDAG 22 OCTOBER 1848 JAARGANG. No. 204,1
NIEUWSBLAD VDDRZUID HOLLAND EN UTRECHT
De Belgische eerste-Minister en
van Buitenlandse Zaken Spaak, heeft
Brusselse afdeling van de Belgische Soc
sche Partij een rede gehouden over de
nationale toestand.
Een gevaar voor de vrede noemde de Bel-
-ische eerste-Minister het bestaan van de vijt-
lonne in Europa en hij wees in dit ver-
de gebeurtenissen in Frankrijk. ..De
isten zijn ongetwijfeld goede patriot-
mérkte hij op. t..doch het zijn Russi-
BUITENLAND.
zerigen worden dooi
schuldigd, niet ver oor-
Och ja. 't had
gekund, maar 't
weet je.
RAUTER IN CASSATIE.
>or de Bijzondere Raad van Cassatie te
Haag is Woensdagmorgen de cassatie-
van de zaak tegen Rauter be-
publieke belangstelling t
Rauter werd binnengek
aantal geschriften bij zichot
••echt, waarin hij tijdens
1 te Scheveningen hac
de behandeling
liddag en gisteren
Rauter zich telke
en hij ontkende ten
jk maar iets geweten
in Duitsland op
in de
Uiver" deelnam aan de Melbourne-race en
daar als tweede aankwam. Hij won daarmede
de eerste prijs voor verkeerstoastellen. Hij is
het geweest, die voor de KLM de eerste
DC. II (het type van de Uiver) invloog. Hij
was het ook. die na in de oorlogsjaren in
Engeland gevlogen te hebben, de eerste Con
stellation en de eerste Douglas D.C. 6 uit
Amerika naar Nederland vloog. Op het ogen
blik vertoeft een commissie van onderzoek
in Schotland om de oorzaak en de toedracht
van het ongeluk vast te stellen. Voorlopig
is daarover het volgende bekend geworden:
De toedracht.
Bij de voorbereidingen tot de landing op
de luchthaven, welke landing dus bij slechte
weersomstandigheden moest geschieden, is het
toestel met een hoogspanningsleiding in aan
raking gekomen. Parmentier meldde daarna,
dat aan boord brand was uitgebroken. Ver
volgens is het toestel ongeveer 8 kilometer
van Prestwick neergestort.
KOLENPRODUCTIE NAM TOE.
De kolenproductie van de staatsmijnen ii
Limburg vertoonde in 1947 een aanzienlijk,
stijging. Zij nam toe van 5.124.808 ton in 194
tot 6.082.201 ton in 1947.
Deze stijging werd voornamelijk verkregei
door een verhoging van het aantal onder
grondse diensten als gevolg van de te werk
stelling van nieuwe arbeidskrachten, waar
"van ontheemden, politiekè deliquenten enge
detineerden van de rijkswerkinrichtingen eei
groot gedeelte uitmaken.
rstel met
«en aangenomen in zo-
werd een speciale sub-
met de taak het voorstel
Zelfs de Russische afge-
Het K.LM.-vliegtuig cirkv.„
laag over het dorp Tarbolton,
viel. En inwoner van het dorp,
de plaats van het onheil begaf,
vlammen en lichtschijnsels
verscheidene delen van he
over het dorp vloog.
De landbouwer, op wiens land de machine
neerkwam .ging te voet. uaar het ongeveer
anderhalve kilometer verder gelegen dorp
Tarbolton, om mensen te waarschuwen. Ge
neeskundige hulp, politie en brandweer wer
den gealarmeerd. Zij begaven zich zo snel
mogelijk door de mist naar de plek.
Toen de „Nijmegen" aan de grond was ge
komen. schoot zij door een heg. stak de weg
over naar de boerderij, ging door de aan de
andere kant van de weg staande heg en
kwam tot stilstand op het land. Het toestel
vernielde de telefoonlijn, zodat de verbinding
van de boerderij met de buitenwereld werd
afgesneden.
Later kwam men tot het vermoeden, dat
het toestel met motorstoring te kampen zou
hebben gehad, toen het om het vliegveld
cirkelde. Door die storing zou de vliegma
chine hoogte hebben verloren, waardoor zij
in aanraking zou zijn gekomen met een elec-
trische kabel.
Twee wielen
tweehonderd m<
fen, he
verder
ongc
vTiegmi
De
verlet
NOODWET INDONESIË.
Overeenkomstig een voorstel van de
titter van de Tweede Kamer werd
aantekening van de C.P.N.,
geacht wilde worden te
stemd besloten Maandagavond te
te behandelen het ontwerp-noodw
lië. Op deze wille ,hoopt men
dat de Eerste Kamer het ontwt
de volgende week kan behandelen, zodat
op de laatste 4ag der maand nog in
staatsblad kan verschijnen, waarop de
bister van Overzeese Gebiedsdelen bijzonde
re prijs bleek te stellen. Tegelijk zal dan aan
de orde zijn hfet wetsontwerp tot credietver-
•trekking aan Indië.
De Loontoeslag.
NOG GEEN BESLISSING.
De regering heeft nog geen beslissing ge-
bomen over dé kwestie der loontoeslagen
•n verband met de vermindering der subsi
dies op eerste levensbehoeften. Het overleg
“®t de Stichting van de Arbeid betreffend»
d«*e aangelegenheid wordt voortgezèt.
Oekraïne uit bij
maken en zwaar
hebben niet naar
keren.
DE WAPENSTILSTAND IN PALESTINA.
De waarnemende bemiddelaar van de V.N.
dr. Bunche. heeft het begin van de nieuwe
wapenstilstand in Palestina vastgesteld op
vandaag te J2.00 's middags.
Een moderne viermotorige K.L.M. vliegmachine op weg van Amsterdam naar New York
en bestuurd door de meest ervaren frurgerpiloot ter wereld skipper Dick Parmentier, is
gistermorgen in alle vroegte naby het Schotse vliegveld Prestwick neergestort en volko
men vernield. In totaal zijn by het ongeluk 39 mensen om het leven gekomen. Er is nog
slechts één .overlevende, een Nederlander.
I
Het vliegtuig, de Constellation „Nijmegen"
was in het begin van de nacht opgestegen
van Schiphol met aan boord 29 passagiers,
tien leden van de bemanning en een der
directeuren van de K L M., de heer H Vee-
nendaal. De machine haj’ een vrij voorspoe
dige reis op het eerste gedeelte van de tocht
naar New York. Onderweg zou een tussen
landing gemaakt worden in Schotland en wel
op het vliegveld Prestwick, waar alle machi
nes van de K.L.M. steeds dalen, ook op de
terugreis van Amerika naar Europa. Dit
vliegveld lag in een vrij dikke mist toen de
„Nijmegen" aanstalten maakte om te landen.
De gezagvoerder van het toestel heeft daar
om zelf de Jandingsmanoeuvre uitgevoerd.
Die gezagvoerder was K. D. Parmentier. die
sinds 1929 in dienst van de K.L.M. was en
bekend stond, niet alleen hier te lande, maar
ook in Engeland en Amerika als een van de
meest ervaren vliegtuigbestuurders in civiele
dienst van de gehele wereld. Hij was het die
in 1934 met een gewone lijnmachine „De
Er is thans nog slechts één overlevende,
Nederlandse passagier Philippo. Uit de
■akstukken is een zending diamanten tei
larde van 150.000 gulden onbeschadigd te
orschijn gebracht. Het toestel vervoerde
k horloges tot een waarde van 100.000 gul*
Een ongewone taak.
Gezantschappen zijn dtïur. erg duur
over hun waarde en betekenis in de tegen
woordige tüd is men het n.et eens De vraag
of een uitbreiding van de consulaten met
betere diensten zou doen me' veel lager kos-
*-,n is al meermalen ges'eld. maar met be-
_r(j jn vroege- tijd was het
tussen de verschillende lan-
contact bestond dan over de
toen geen telegraaf, tele-
un treinen, vliegmachines be
enden, toen waren gezantschappen onmis-
„„r en de mannen die destijds deze posten
‘kleedden waren kerels van sta-vast. die
ch van hun posities en be ekenis bewust
aren. En als zij iets aanpakten dan deden
ze dat met gespierde hand.
Wat we nu over gezante"
geen bewondering. In de
Ben zij uitnemende gelegenheden
had om hun de noodzaak en het ni
posten te doen uitkomen, maar zij
niet gebruikt. Integendeel, er k\
klachten over hun laksheid, mdqiei
gemis aan hulpbetoon jegens lancïgfcnc
klachten over onze gez :it te LisSabbn
ioor een commissie onderzocht en het r
port was sussend, verbloemend. Welwilk
De klachten over onze gezant te Bern
door een commissie onderzocht en het
port is sussend .verbloemend, welwilk
het komieke af. Helpen en voorthelp
Nederlanders, zegt het rapport, was voor
gezant een ongewone taak, waarve
„noch van nature, noch door zijn oplei
loopbaan bijzonder geschikt was en
voor hij zich onverwacht geplaatst zag". Men
zou vragen waarom dan iemand die noch van
nature, noch door opleiding en loopbaan ge-
Khikt is voor de post van gezant, op die
plaats wordt benoemd. Is het niet alsof het
rapport over de kapitein die zijn schip heeft
jaten stranden getuigt: dat het besturen van
5en schip voor hem een ongewone taak was.
waarvoor hij noch van nature, noch door zijn
opleiding en loopbaan bijzonder geschikt was
en dat hij onverwacht werd geplaatst tegen
over een storm. Zouden er meer gezanten
zijn die zo ongeschikt zyn voor hun ambt?
Die Nederlandse gezant te Bern had nog
een eigenschap .die hem in de weg stond in
zijn functie. Hy vond (en vindt) het ver
schrikkelijk om in het openbaar te moeten
optreden en in het bijzonder afschuwelijk om
een toespraak te houden. Dat was dan ook
de redei
trok
Zich
•■oen
kws
ook
rkelde tweemaal
voordat het
die zich naar
„_o_f, zeide. dat er
i’.s te zien waren pp
het VHëgtttfg loert 1
en leden van de hulp-
rten. nadat zij geduren-
xiachtelijk donker en de
lp te bieden, bij het
de verschrikkelijke
van het toestel wei
leter van het wrak
het derde wiei werd nog tachtig meter
gevonden. Een der motoren lag op
'eveer honderd meter afstand van de
lachine.
politiemannen
verlemgingsdienst zagei
de vele uren in het na.,
mist hadden getracht hul]
aanbreken van de dag
ravage.
Verbrande wrakstukken lagen
verspreid. De gehele romp met uitzondering
van de staart was verbrand. Dc mannen, die
het reddingswerk op zich hadden genomen,
troffen in de staart van de „Nymegen" de
vyr personen, die, hoewel gewond, het leven
er hadden afgebracht. Zij hadden brandwon
den opgelopen. Een van hen. mevrouw Rohrs
inden
i voor -
hij noch van naturi
ig en loopbaan bijzon,
hij onverwacht v
een storm. Zoudei
“schikt t.
dse gezant te
.die hem in de weg
iy vond (en vindt) 1
om in het openbaar te
"en in het bijzonder afschuwel.j.
-sspraak te houden. Dat was dan
Jen waarom hij zich heel weinig aan-
van de Nederlandse vluchtelingen en
er met een gift van f 500 van afmaakte
hij tegenover „onbeschryfelijke ellende”
kwam te staan. Vermoedelijk komt daaruit
èok voort zijn gebrek aan belangstelling, zijn
gemis aan steun en zijn hartelijkheid toen
uit Theresienstad 1200 gevangenen uit de
Ouitse gevangenschap kwamen, onder wie
400 landgenoten.
Misschien is de heer Bosch ridder van Ro
senthal onder heel normale en rustige om
standigheden een bruikbaar gezant. Een ge
zantschap in Bern is bovendien niet zo heel
gewichtig, maar het is toch wel bedenkelijk
dat onze hoqgste vertegenwoordiger in Zwit
serland geëxcuseerd moet worden, zodra er
„iets ongewoons" gebeurt of wanneer hij in
het openbaar moet optreden. Representatie
is een van de belangrijkste functies van een
gezant en hij geniet daarvoor een afzonder
lijke toelage. Men verwacht van een gezant
dat hij gemakkelijk is in zijn optreden, vlot
en handig spreekt, in samenkomsten zich niet
op de achtergrond laat dringen en zijn
woordje weet te doen. Wanneer hy noch van
nature enz. daarvoor geschikt is, dient men
hem niet op die plaats te stellen. Het is niet
voldoende dat zijn administratie in orde is,
hjj moet voor het land dat hij vertegenwoor
digt ook goodwill weten te kweken.
Ook zou men mogen eisen dat, behalve zijn
•dministratie. ook zijn correspondentie niets
l wensen overiaat, maar zelfs op dat punt
er weinig goeds van hem te zeggen. Een
rief in November 1942 aan hem gezonden
over het treffen van voorbereidingen voor
ten hulpexpeditie tot het terugbrengen na
de oorlog van Nederlandse gevangenen uit
Oost-Europa, een belangrijk onderwerp dus,
werd niet beantwoord, kwam onder het loodje
«n toen de schrijver van die brief in Ja
nuari 1944 de gezant bezocht, lag de brief
nog onbehandeld op diens bureajj.
Andere leden van het gezantschap blijken
•1 evenmin iets te hebben bezeten van de
meest noodzakelijk eigenschappen en van alle
«mbtenaren die ons land in Zwitserland op
enigerlei vertegenwoordigden tijdens de oor
log. wordt er slechts aan één lol toegebracht,
aan de secretaris van het consulaat, de heer
Van der Eist. Hij was tenslotte de man op
wie alles aan kwam en die zich werkelijk
ingespannen heeft om zijn landgenoten bij te
•taan.
De ovt
hiet .best
goedig:
beter
taak,
sche patriotten en wij mogen in dit verband
nooit vergeten, dat zij zich tijdens de Duitse
bezetting eerst in het ondergrondse verzet
hebben begeven, toen de Sowjet-Unie in oorlog
kwam".
Volgens Spaak is het mogelijk, dat de Sow
jet-Unie en de Westerse wereld, ondanks hun
zo verschillende ideologieën, in vrede leven.
Men zal evenwel eerst een betere atmosfe»
moeten scheppen en er zal meer begrip
ten heersen voor eikaars moeilijkheden.
Mexicaans voorstel.
Ongeveer op hetzelfde ogenblik, als waarop
Spaak deze voorwaarde tol wereldvrede stelde
heeft de Mexicaanse delegatie naar de Alge
mene U.N.O. vergadering in Parijs een voor
stel ingediend, dat wellicht de eerste schrede
zal blijken te zijn nartr het vestigen van de
vrede. Het voorstel van Mexico, ter tafel ge
bracht in de politieke commissie van de V.N.,
raadt de grote mogendheden aan te pogen een
weg tot overleg te vinden.
Na enige bespreking
algemene stemme
verre, dat besloten
commissie te belasten
vaste vorm te geven. Z
vaardigde stemde vóór.
In de Mexicaanse resolutie wordt verklaard,
dat de V.N. hun doel niet volledig kunnen be
reiken. zolang de jongste oorlog nog niet ge
heel geliquideerd is en de vredesverdragen
nog niet allemaal gesloten en van kracht ge
worden zijn." Zij doet een beroep op de alge
mene vergadering:
1. Uiting te geven aan haar vertrouwen, dat
de grote mogendheden hun politiek zullen
vormen naar hun tydens de oorlog gege
ven verklaringen en het Atlantisch hand
vest.
De grote mogendheden aan te raden, hun
krachtsinspanning te verdubbelen in een
geest van solidariteit en wederzijds begrip
ten einde in de kortst mogeiyke tijd de de
finitieve regeling der oorlogsgevolgen en
het sluiten van alle vredesverdragen te
verkrygen.
DE KWESTIE BERIJN.
Het Berlijnse geschil, dat op het ogenblik
als de voornaamste rechtstreekse bedreiging
van de vrede beschouwd mag worden, z«l
waarschijnlijk vandaag ook in stadium le
men, waardoor de verlichting die ontstaan
na het Mexicaanse voorstel, zal toenemen.
De zes „neutrale" leden van de Veiligheids
raad zullen vandaag een resolutie over de Ber-
lijnse crisis voorleggen om beide partijen te
verzoeken de beperkingen op het vervoer nai
Berlijn op teheffen 'en de onderhandelingi
te hervatten.
Ook zullen volgens
te mogendheden worde,
sprekingen in de raad v
tenlandse zaken zo spo<
vatten.
In Westeiyke diplomatieke kringert hoopt
men. dat een resolutie in deze geest de Sowjet-
Unie in het ongunstigste geval aanleiding -*al
geven zich van stemming te onthouden. Dit
zou dan neerkomen op een stilzwijgende goed
keuring.
In sommige kringen beschouwt men deze
stap als een aanwijzing, dat de Sowjet-hou-
ding zo als niet bevestigend, op zyn minst
verzoend is. Zou Rusland tegenstemmen, dan
verwacht men een zeer moeiiyke positie voor
dat land.
WESTELIJKE MOGENDHEDEN AAN
VAARDEN ONTWERP-RESOLÜTIE.
Van gezaghebbende zyde verneemt Reuter,
dat Frankryk, Engeland en Amerika het
ontwerp voor de resolutie in principe aan
vaard hebben. De officiële behandeling in de
Veiligheidsraad begint vandaag om 14 uur.
NIET TERUG ACHTER HET IJZEREN
GORDIJN.
Het hoofdkwartier van de Amerikaanse
iuchtmacht in Oostenrijk heeft bekend ge
maakt dat twee officieren van de bemanning
van een Sowjet-Russisch bombardementsvlieg
tuig. dat 9 October op een vllcht van de
- 1 j Linz een noodlanding moest
beschadigd werd, verkozen
de Sowjet-Unie terug te
Zes personen wachtten gisternacht op de
iding van de „Nijmegen" op het vliegveld,
estwick, om daarna met deze machine naar
iw York te vliegen. Gisteravond zijn zU
%het van Schiphol naar New York vlie-
nde lijntoestel doorgereisd.
t Amerika was so ernstig gewond, dat «U
ter op de dag is overleden.
Zij is evenwel niet de enige later aan ver-
indingen bezwekene gebleven. Gisteravond
vannacht zyn ook de tweede telegrafist,
stewardes en de steward in het zieken
overleden.
ouders van de steward waren gister-
d op weg van Breda naar Schiphol om
laar per vliegtuig naar Prestwick te gaan
inde hun zoon te bezoekeh. Bij de aan-
op de Nederlandse luchthaven kon
treurige tijding pas worden medege-
Gisteravoi
een vracht!
sloot, sloeg
heel onder
Politie
doch het pn'
worden. Door middel van een t
werd het portier tenslotte opengetrokk.
waarna de inzittenden, de 45-jarige W. Du
venvoorde. vadfr van 10 kinderen, zijn bre
de 52-jarige N. DuyvenvOorde. vader
kinderen, en hun neef, de 19-jarige P. Duyver
voorde allen uit Noordwijkerhout. op het dre
ge konden wonden gebracht. De levensgeei
ten waren echter -reeds geweken.
Lang verbeide controle.
Eindeiyk goedkopere damesmantels.
In verband tnet de vele gerechtvaardigde
klachten, dat damesmantels door het aanbren
gen van bont waarvan de prijs vry is
zeer hoog in prys zijn, heeft de Minister van
Economische Zaken verleden jaar bepaald, dat
door de confectiebedrijven slechts voor een
zeer beperkt aantal mantels het verwerkte
bont extra in rekening mocht wonden ge
bracht. In de practijk is echter gebleken, dat
de fabrikanten zich aan deze bfepaling onttrek
ken, zodat vrijwel uitsluitend deze mantels te
koop waren. Vooral in de laatste weken is dit
euvel sterk aan de dag getreden. Door wijzi
ging van het desbetreffende prijsvoorschrift
is thans hieraan een einde gemaakt. Aange
zien ook overigens is gebleken, dat aan de
naleving der prijsvoorschriften slecht de hand
wordt gehouden, terwijl de vraag naar dames
mantels op het ogenblik groot is. heeft de
prijscontroledienst een krachtige actie ingezet.
Verscheidene bedrijven hebben de laatste da
gen bezoek vart controleurs gehad.
reddt
geope
celwr
S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN
Tel. 207 (K 1823) Giro 13763
m<
gei
De thans verongelukte „Nijmegen" tijdens een vlucht boven Nederland.
Foto K.L.M.