Een grote ramp SCHOONHOVENSCHE COURANT voor de K.L.M. i nu Verdubbelde inspanning voor de vrede” eiders- rtjes. AND ngiche Veer ra” ding. binnenland. WX krassen CTOBER 1948 en VM 75-07-54 in Amerika in zicht, verzamelt de candidaat Me: de 99 :hoonhov«n r maat. er stevig linnen. Constellation neergestort. l MBACHT telling lever* 2. meente en kantoortje tn de Oude anaf Vrijdag huis te Lopik, >estek en te eente Lopik. vk Ing I van iuyve et dr heb- r ge- i hun i die veel r maat. rlogse elastiek, Ji- en Spek- uitvoering, reakhout. bauwsekade. ie Graafdljk •rden circa aangetrof- iet moe- taar ?en odem ranaf f 17.30 Hoofdred.: W. Kerremans werd dit voort aangenor een spet •ie taak ht ^ing zal ko rt is ond ndat ieii„ inst •n om 1 tgcn op de i «leidingen tot welke landing (heden moest Advertentie!: 1-15 num. f 1.80. elke m m. nmi t 0.13. derde planning halva prtji. Familieberichten 10 et oer mjn. tor de trdeeld. ‘d misschien 't was o (kaarten zijn have electr. Sinds de opening van insten door de K.L.M. istige ongeluk dat op lied. In die tijd werdei 1 uitgevoerd, waarbij i». sen vervoerd werden. Venchljnt Maande in Vrijdag. I... ling 11 85 per 1 Schoonhoven 1 gisternacht i" op het maci zond de Constellation „Nijme*’- van de nacht opgesU, aan boord 29 passagu bemanning en een de heer H. een vrij voorspt ieelte van de to< zeg zou in Schot twick, waar teeds dalt ika naar vrij dikke Minister voor de 'ocialisti- ‘s inter- ten. is al meermale slissend beantwoord, anders, toen er den geen ander gezantschappen, foon. dagbladen, stonden, toen waren baar ten vernemen wekt oorlogsjaren 1 *den te over nut van j hebben iwamen 'antie en snoten. De ibón zijn rap- lend. zijn rap- lend. Op Ipen van de .•oor hij •iding en waar- wijd en zijd met uitzondering De mannen. <»c de verwachting de gro- rden uitgenodigd de be- d van ministers van bui- ■"oedig mogelijk te her was zeer leid had 1» over zijn id ge- van de i voort lens op stel- had de Jo- concen- Indt men te berei zerp evei len. zc maand nog :hijnen, waarop d Gebiedsdelen bij len. Tegelijl -‘werp tc Maandag. Woenidag Prijibij vooruitbela- 3 maanden, voor I 150. voor- werd met dat deze fractie hebben tegenge- half acht done- liken, •neens at het het mi- Negen en dertig doden pnder wie Dick Parmen tier. voormid- Lopik, In het mkomstig het commissie Zij zegt wel wat een ongewone Drie inzittenden van auto verdronken. rond om omstreeks zeven uur i “tauto te Noordwijkerhout in over de kop en kwam bijna water te liggen, poogde de inzittenden te portier van de auto kon niet Door middel van een takelwage iet portier tenslotte opengetrokke» ’.tenden. de ?r van 10 ki Duyvenvöc neef, de NoordwL— 1gebrach presidentsverkiezingen i Dewey populariteit door het uitdelen van handtekeningen. gische de colt band op de geb< communisten zijl ten", zo i Voc- Den Haag behandeling gonnen. De pi groot. Toen E hij een groot i het Volkerenrecht, verblijf in de cel studeerd. Gedurende zaak, die Woensdagmi gezet werd, beriep het Volkerenrecht er hgste, dat hij ook mi van de moorden, die h den en op andere gevangenen tratiekampen gepleegd werden. De zitting wordt vandaag voortgezet. de trans-Atlantische is dit het eerste deze lijnen is ge ien bijna 1600 vluch- in totaal 57.000 men- JIEN BLADZIJDEN. VRIJDAG 22 OCTOBER 1848 JAARGANG. No. 204,1 NIEUWSBLAD VDDRZUID HOLLAND EN UTRECHT De Belgische eerste-Minister en van Buitenlandse Zaken Spaak, heeft Brusselse afdeling van de Belgische Soc sche Partij een rede gehouden over de nationale toestand. Een gevaar voor de vrede noemde de Bel- -ische eerste-Minister het bestaan van de vijt- lonne in Europa en hij wees in dit ver- de gebeurtenissen in Frankrijk. ..De isten zijn ongetwijfeld goede patriot- mérkte hij op. t..doch het zijn Russi- BUITENLAND. zerigen worden dooi schuldigd, niet ver oor- Och ja. 't had gekund, maar 't weet je. RAUTER IN CASSATIE. >or de Bijzondere Raad van Cassatie te Haag is Woensdagmorgen de cassatie- van de zaak tegen Rauter be- publieke belangstelling t Rauter werd binnengek aantal geschriften bij zichot ••echt, waarin hij tijdens 1 te Scheveningen hac de behandeling liddag en gisteren Rauter zich telke en hij ontkende ten jk maar iets geweten in Duitsland op in de Uiver" deelnam aan de Melbourne-race en daar als tweede aankwam. Hij won daarmede de eerste prijs voor verkeerstoastellen. Hij is het geweest, die voor de KLM de eerste DC. II (het type van de Uiver) invloog. Hij was het ook. die na in de oorlogsjaren in Engeland gevlogen te hebben, de eerste Con stellation en de eerste Douglas D.C. 6 uit Amerika naar Nederland vloog. Op het ogen blik vertoeft een commissie van onderzoek in Schotland om de oorzaak en de toedracht van het ongeluk vast te stellen. Voorlopig is daarover het volgende bekend geworden: De toedracht. Bij de voorbereidingen tot de landing op de luchthaven, welke landing dus bij slechte weersomstandigheden moest geschieden, is het toestel met een hoogspanningsleiding in aan raking gekomen. Parmentier meldde daarna, dat aan boord brand was uitgebroken. Ver volgens is het toestel ongeveer 8 kilometer van Prestwick neergestort. KOLENPRODUCTIE NAM TOE. De kolenproductie van de staatsmijnen ii Limburg vertoonde in 1947 een aanzienlijk, stijging. Zij nam toe van 5.124.808 ton in 194 tot 6.082.201 ton in 1947. Deze stijging werd voornamelijk verkregei door een verhoging van het aantal onder grondse diensten als gevolg van de te werk stelling van nieuwe arbeidskrachten, waar "van ontheemden, politiekè deliquenten enge detineerden van de rijkswerkinrichtingen eei groot gedeelte uitmaken. rstel met «en aangenomen in zo- werd een speciale sub- met de taak het voorstel Zelfs de Russische afge- Het K.LM.-vliegtuig cirkv.„ laag over het dorp Tarbolton, viel. En inwoner van het dorp, de plaats van het onheil begaf, vlammen en lichtschijnsels verscheidene delen van he over het dorp vloog. De landbouwer, op wiens land de machine neerkwam .ging te voet. uaar het ongeveer anderhalve kilometer verder gelegen dorp Tarbolton, om mensen te waarschuwen. Ge neeskundige hulp, politie en brandweer wer den gealarmeerd. Zij begaven zich zo snel mogelijk door de mist naar de plek. Toen de „Nijmegen" aan de grond was ge komen. schoot zij door een heg. stak de weg over naar de boerderij, ging door de aan de andere kant van de weg staande heg en kwam tot stilstand op het land. Het toestel vernielde de telefoonlijn, zodat de verbinding van de boerderij met de buitenwereld werd afgesneden. Later kwam men tot het vermoeden, dat het toestel met motorstoring te kampen zou hebben gehad, toen het om het vliegveld cirkelde. Door die storing zou de vliegma chine hoogte hebben verloren, waardoor zij in aanraking zou zijn gekomen met een elec- trische kabel. Twee wielen tweehonderd m< fen, he verder ongc vTiegmi De verlet NOODWET INDONESIË. Overeenkomstig een voorstel van de titter van de Tweede Kamer werd aantekening van de C.P.N., geacht wilde worden te stemd besloten Maandagavond te te behandelen het ontwerp-noodw lië. Op deze wille ,hoopt men dat de Eerste Kamer het ontwt de volgende week kan behandelen, zodat op de laatste 4ag der maand nog in staatsblad kan verschijnen, waarop de bister van Overzeese Gebiedsdelen bijzonde re prijs bleek te stellen. Tegelijk zal dan aan de orde zijn hfet wetsontwerp tot credietver- •trekking aan Indië. De Loontoeslag. NOG GEEN BESLISSING. De regering heeft nog geen beslissing ge- bomen over dé kwestie der loontoeslagen •n verband met de vermindering der subsi dies op eerste levensbehoeften. Het overleg “®t de Stichting van de Arbeid betreffend» d«*e aangelegenheid wordt voortgezèt. Oekraïne uit bij maken en zwaar hebben niet naar keren. DE WAPENSTILSTAND IN PALESTINA. De waarnemende bemiddelaar van de V.N. dr. Bunche. heeft het begin van de nieuwe wapenstilstand in Palestina vastgesteld op vandaag te J2.00 's middags. Een moderne viermotorige K.L.M. vliegmachine op weg van Amsterdam naar New York en bestuurd door de meest ervaren frurgerpiloot ter wereld skipper Dick Parmentier, is gistermorgen in alle vroegte naby het Schotse vliegveld Prestwick neergestort en volko men vernield. In totaal zijn by het ongeluk 39 mensen om het leven gekomen. Er is nog slechts één .overlevende, een Nederlander. I Het vliegtuig, de Constellation „Nijmegen" was in het begin van de nacht opgestegen van Schiphol met aan boord 29 passagiers, tien leden van de bemanning en een der directeuren van de K L M., de heer H Vee- nendaal. De machine haj’ een vrij voorspoe dige reis op het eerste gedeelte van de tocht naar New York. Onderweg zou een tussen landing gemaakt worden in Schotland en wel op het vliegveld Prestwick, waar alle machi nes van de K.L.M. steeds dalen, ook op de terugreis van Amerika naar Europa. Dit vliegveld lag in een vrij dikke mist toen de „Nijmegen" aanstalten maakte om te landen. De gezagvoerder van het toestel heeft daar om zelf de Jandingsmanoeuvre uitgevoerd. Die gezagvoerder was K. D. Parmentier. die sinds 1929 in dienst van de K.L.M. was en bekend stond, niet alleen hier te lande, maar ook in Engeland en Amerika als een van de meest ervaren vliegtuigbestuurders in civiele dienst van de gehele wereld. Hij was het die in 1934 met een gewone lijnmachine „De Er is thans nog slechts één overlevende, Nederlandse passagier Philippo. Uit de ■akstukken is een zending diamanten tei larde van 150.000 gulden onbeschadigd te orschijn gebracht. Het toestel vervoerde k horloges tot een waarde van 100.000 gul* Een ongewone taak. Gezantschappen zijn dtïur. erg duur over hun waarde en betekenis in de tegen woordige tüd is men het n.et eens De vraag of een uitbreiding van de consulaten met betere diensten zou doen me' veel lager kos- *-,n is al meermalen ges'eld. maar met be- _r(j jn vroege- tijd was het tussen de verschillende lan- contact bestond dan over de toen geen telegraaf, tele- un treinen, vliegmachines be enden, toen waren gezantschappen onmis- „„r en de mannen die destijds deze posten ‘kleedden waren kerels van sta-vast. die ch van hun posities en be ekenis bewust aren. En als zij iets aanpakten dan deden ze dat met gespierde hand. Wat we nu over gezante" geen bewondering. In de Ben zij uitnemende gelegenheden had om hun de noodzaak en het ni posten te doen uitkomen, maar zij niet gebruikt. Integendeel, er k\ klachten over hun laksheid, mdqiei gemis aan hulpbetoon jegens lancïgfcnc klachten over onze gez :it te LisSabbn ioor een commissie onderzocht en het r port was sussend, verbloemend. Welwilk De klachten over onze gezant te Bern door een commissie onderzocht en het port is sussend .verbloemend, welwilk het komieke af. Helpen en voorthelp Nederlanders, zegt het rapport, was voor gezant een ongewone taak, waarve „noch van nature, noch door zijn oplei loopbaan bijzonder geschikt was en voor hij zich onverwacht geplaatst zag". Men zou vragen waarom dan iemand die noch van nature, noch door opleiding en loopbaan ge- Khikt is voor de post van gezant, op die plaats wordt benoemd. Is het niet alsof het rapport over de kapitein die zijn schip heeft jaten stranden getuigt: dat het besturen van 5en schip voor hem een ongewone taak was. waarvoor hij noch van nature, noch door zijn opleiding en loopbaan bijzonder geschikt was en dat hij onverwacht werd geplaatst tegen over een storm. Zouden er meer gezanten zijn die zo ongeschikt zyn voor hun ambt? Die Nederlandse gezant te Bern had nog een eigenschap .die hem in de weg stond in zijn functie. Hy vond (en vindt) het ver schrikkelijk om in het openbaar te moeten optreden en in het bijzonder afschuwelijk om een toespraak te houden. Dat was dan ook de redei trok Zich •■oen kws ook rkelde tweemaal voordat het die zich naar „_o_f, zeide. dat er i’.s te zien waren pp het VHëgtttfg loert 1 en leden van de hulp- rten. nadat zij geduren- xiachtelijk donker en de lp te bieden, bij het de verschrikkelijke van het toestel wei leter van het wrak het derde wiei werd nog tachtig meter gevonden. Een der motoren lag op 'eveer honderd meter afstand van de lachine. politiemannen verlemgingsdienst zagei de vele uren in het na., mist hadden getracht hul] aanbreken van de dag ravage. Verbrande wrakstukken lagen verspreid. De gehele romp met uitzondering van de staart was verbrand. Dc mannen, die het reddingswerk op zich hadden genomen, troffen in de staart van de „Nymegen" de vyr personen, die, hoewel gewond, het leven er hadden afgebracht. Zij hadden brandwon den opgelopen. Een van hen. mevrouw Rohrs inden i voor - hij noch van naturi ig en loopbaan bijzon, hij onverwacht v een storm. Zoudei “schikt t. dse gezant te .die hem in de weg iy vond (en vindt) 1 om in het openbaar te "en in het bijzonder afschuwel.j. -sspraak te houden. Dat was dan Jen waarom hij zich heel weinig aan- van de Nederlandse vluchtelingen en er met een gift van f 500 van afmaakte hij tegenover „onbeschryfelijke ellende” kwam te staan. Vermoedelijk komt daaruit èok voort zijn gebrek aan belangstelling, zijn gemis aan steun en zijn hartelijkheid toen uit Theresienstad 1200 gevangenen uit de Ouitse gevangenschap kwamen, onder wie 400 landgenoten. Misschien is de heer Bosch ridder van Ro senthal onder heel normale en rustige om standigheden een bruikbaar gezant. Een ge zantschap in Bern is bovendien niet zo heel gewichtig, maar het is toch wel bedenkelijk dat onze hoqgste vertegenwoordiger in Zwit serland geëxcuseerd moet worden, zodra er „iets ongewoons" gebeurt of wanneer hij in het openbaar moet optreden. Representatie is een van de belangrijkste functies van een gezant en hij geniet daarvoor een afzonder lijke toelage. Men verwacht van een gezant dat hij gemakkelijk is in zijn optreden, vlot en handig spreekt, in samenkomsten zich niet op de achtergrond laat dringen en zijn woordje weet te doen. Wanneer hy noch van nature enz. daarvoor geschikt is, dient men hem niet op die plaats te stellen. Het is niet voldoende dat zijn administratie in orde is, hjj moet voor het land dat hij vertegenwoor digt ook goodwill weten te kweken. Ook zou men mogen eisen dat, behalve zijn •dministratie. ook zijn correspondentie niets l wensen overiaat, maar zelfs op dat punt er weinig goeds van hem te zeggen. Een rief in November 1942 aan hem gezonden over het treffen van voorbereidingen voor ten hulpexpeditie tot het terugbrengen na de oorlog van Nederlandse gevangenen uit Oost-Europa, een belangrijk onderwerp dus, werd niet beantwoord, kwam onder het loodje «n toen de schrijver van die brief in Ja nuari 1944 de gezant bezocht, lag de brief nog onbehandeld op diens bureajj. Andere leden van het gezantschap blijken •1 evenmin iets te hebben bezeten van de meest noodzakelijk eigenschappen en van alle «mbtenaren die ons land in Zwitserland op enigerlei vertegenwoordigden tijdens de oor log. wordt er slechts aan één lol toegebracht, aan de secretaris van het consulaat, de heer Van der Eist. Hij was tenslotte de man op wie alles aan kwam en die zich werkelijk ingespannen heeft om zijn landgenoten bij te •taan. De ovt hiet .best goedig: beter taak, sche patriotten en wij mogen in dit verband nooit vergeten, dat zij zich tijdens de Duitse bezetting eerst in het ondergrondse verzet hebben begeven, toen de Sowjet-Unie in oorlog kwam". Volgens Spaak is het mogelijk, dat de Sow jet-Unie en de Westerse wereld, ondanks hun zo verschillende ideologieën, in vrede leven. Men zal evenwel eerst een betere atmosfe» moeten scheppen en er zal meer begrip ten heersen voor eikaars moeilijkheden. Mexicaans voorstel. Ongeveer op hetzelfde ogenblik, als waarop Spaak deze voorwaarde tol wereldvrede stelde heeft de Mexicaanse delegatie naar de Alge mene U.N.O. vergadering in Parijs een voor stel ingediend, dat wellicht de eerste schrede zal blijken te zijn nartr het vestigen van de vrede. Het voorstel van Mexico, ter tafel ge bracht in de politieke commissie van de V.N., raadt de grote mogendheden aan te pogen een weg tot overleg te vinden. Na enige bespreking algemene stemme verre, dat besloten commissie te belasten vaste vorm te geven. Z vaardigde stemde vóór. In de Mexicaanse resolutie wordt verklaard, dat de V.N. hun doel niet volledig kunnen be reiken. zolang de jongste oorlog nog niet ge heel geliquideerd is en de vredesverdragen nog niet allemaal gesloten en van kracht ge worden zijn." Zij doet een beroep op de alge mene vergadering: 1. Uiting te geven aan haar vertrouwen, dat de grote mogendheden hun politiek zullen vormen naar hun tydens de oorlog gege ven verklaringen en het Atlantisch hand vest. De grote mogendheden aan te raden, hun krachtsinspanning te verdubbelen in een geest van solidariteit en wederzijds begrip ten einde in de kortst mogeiyke tijd de de finitieve regeling der oorlogsgevolgen en het sluiten van alle vredesverdragen te verkrygen. DE KWESTIE BERIJN. Het Berlijnse geschil, dat op het ogenblik als de voornaamste rechtstreekse bedreiging van de vrede beschouwd mag worden, z«l waarschijnlijk vandaag ook in stadium le men, waardoor de verlichting die ontstaan na het Mexicaanse voorstel, zal toenemen. De zes „neutrale" leden van de Veiligheids raad zullen vandaag een resolutie over de Ber- lijnse crisis voorleggen om beide partijen te verzoeken de beperkingen op het vervoer nai Berlijn op teheffen 'en de onderhandelingi te hervatten. Ook zullen volgens te mogendheden worde, sprekingen in de raad v tenlandse zaken zo spo< vatten. In Westeiyke diplomatieke kringert hoopt men. dat een resolutie in deze geest de Sowjet- Unie in het ongunstigste geval aanleiding -*al geven zich van stemming te onthouden. Dit zou dan neerkomen op een stilzwijgende goed keuring. In sommige kringen beschouwt men deze stap als een aanwijzing, dat de Sowjet-hou- ding zo als niet bevestigend, op zyn minst verzoend is. Zou Rusland tegenstemmen, dan verwacht men een zeer moeiiyke positie voor dat land. WESTELIJKE MOGENDHEDEN AAN VAARDEN ONTWERP-RESOLÜTIE. Van gezaghebbende zyde verneemt Reuter, dat Frankryk, Engeland en Amerika het ontwerp voor de resolutie in principe aan vaard hebben. De officiële behandeling in de Veiligheidsraad begint vandaag om 14 uur. NIET TERUG ACHTER HET IJZEREN GORDIJN. Het hoofdkwartier van de Amerikaanse iuchtmacht in Oostenrijk heeft bekend ge maakt dat twee officieren van de bemanning van een Sowjet-Russisch bombardementsvlieg tuig. dat 9 October op een vllcht van de - 1 j Linz een noodlanding moest beschadigd werd, verkozen de Sowjet-Unie terug te Zes personen wachtten gisternacht op de iding van de „Nijmegen" op het vliegveld, estwick, om daarna met deze machine naar iw York te vliegen. Gisteravond zijn zU %het van Schiphol naar New York vlie- nde lijntoestel doorgereisd. t Amerika was so ernstig gewond, dat «U ter op de dag is overleden. Zij is evenwel niet de enige later aan ver- indingen bezwekene gebleven. Gisteravond vannacht zyn ook de tweede telegrafist, stewardes en de steward in het zieken overleden. ouders van de steward waren gister- d op weg van Breda naar Schiphol om laar per vliegtuig naar Prestwick te gaan inde hun zoon te bezoekeh. Bij de aan- op de Nederlandse luchthaven kon treurige tijding pas worden medege- Gisteravoi een vracht! sloot, sloeg heel onder Politie doch het pn' worden. Door middel van een t werd het portier tenslotte opengetrokk. waarna de inzittenden, de 45-jarige W. Du venvoorde. vadfr van 10 kinderen, zijn bre de 52-jarige N. DuyvenvOorde. vader kinderen, en hun neef, de 19-jarige P. Duyver voorde allen uit Noordwijkerhout. op het dre ge konden wonden gebracht. De levensgeei ten waren echter -reeds geweken. Lang verbeide controle. Eindeiyk goedkopere damesmantels. In verband tnet de vele gerechtvaardigde klachten, dat damesmantels door het aanbren gen van bont waarvan de prijs vry is zeer hoog in prys zijn, heeft de Minister van Economische Zaken verleden jaar bepaald, dat door de confectiebedrijven slechts voor een zeer beperkt aantal mantels het verwerkte bont extra in rekening mocht wonden ge bracht. In de practijk is echter gebleken, dat de fabrikanten zich aan deze bfepaling onttrek ken, zodat vrijwel uitsluitend deze mantels te koop waren. Vooral in de laatste weken is dit euvel sterk aan de dag getreden. Door wijzi ging van het desbetreffende prijsvoorschrift is thans hieraan een einde gemaakt. Aange zien ook overigens is gebleken, dat aan de naleving der prijsvoorschriften slecht de hand wordt gehouden, terwijl de vraag naar dames mantels op het ogenblik groot is. heeft de prijscontroledienst een krachtige actie ingezet. Verscheidene bedrijven hebben de laatste da gen bezoek vart controleurs gehad. reddt geope celwr S. W. N. VAN NOOTEN. SCHOONHOVEN Tel. 207 (K 1823) Giro 13763 m< gei De thans verongelukte „Nijmegen" tijdens een vlucht boven Nederland. Foto K.L.M.

Kranten Streekarchief Midden-Holland

Schoonhovensche Courant | 1948 | | pagina 1